Helsingfors stad | Protokoll | 6/2022 | 1 (3) |
Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning |
|
| |
|
| Ärende/10 | |
| 15.11.2022 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 34
Det maximala antalet platser för antagning till årskurs 7 läsåret 2023-2024
HEL 2022-013052 T 12 00 01
Beslut
Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning beslutar att fastställa de maximala antal platser för antagning till årskurs 7 läsåret 2023–2024 enligt följande:
Botby grundskola 104
Grundskolan Norsen 141
Hoplaxskolan 103
Åshöjdens grundskola 118 (varav 18 platser är reserverade för den intensifierade musikundervisningen)
Totalt 466 elever
Föredragande
direktör för den svenska servicehelheten
Niclas Grönholm
Upplysningar
Barbro Björk-Sinisalo, specialplanerare, telefon: 310 81193
barbro.bjork-sinisalo(a)hel.fi
Sökande av ändring
Omprövning, fostrans- och utbildningsnämnden |
Beslutsförslag
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Föredragandens motiveringar
Enligt kapitel 15, § 2, moment 1, punkt 2, i förvaltningsstadgan för Helsingfors stad är det svenska sektionen som för de svenska skolornas del beslutar om ordnandet och dimensioneringen av undervisningen vid enskilda skolor i enlighet med lagen om grundläggande utbildning.
Den svenska sektionen slår årligen fast ett tak för antagning till årskurs 7 i stadens svenskspråkiga skolor för att anpassa antalet platser enligt den aktuella årskullens storlek. Genom att slå fast ett maximalt antal elever som kan antas främjas närskoleprincipen och tydligheten och rättssäkerheten i antagningen ökar. Därutöver underlättas resursfördelningen och planeringen av verksamheten. De elever som går ut årskurs 6 i en enhetlig grundskola kan överföras till årskurs 7 i samma grundskola.
Läsåret 2023-2024
Förslaget inför läsåret 2023-2024 utgår från antalet elever som beräknas gå ut årskurs 6 i de svenska kommunala grundskolorna. Läsåret 2022-2023 uppgår antalet till 457 elever, varav 16 elever är i specialklass. Antalet elever i specialklass samt elever som antas på basis av lämplighetstest är inkluderade i beräkningen men har inte specifikt kunnat beaktas vid fördelningen av antalet platser på grund av att beslut om stödåtgärder samt fortsatt lärstig görs under året utgående från den enskilda individens särskilda behov.
Föredraganden föreslår följande antal platser för respektive skola läsåret 2023–2024: Botby grundskola 104, Grundskolan Norsen 141, Hoplaxskolan 103, Åshöjdens grundskola 118.
I Åshöjdens grundskola verkar samtliga svenskspråkiga musikklasser vid Helsingfors stad. Eleverna väljs in till den intensifierade musikundervisningen efter lämplighetstest till årskurs 3 och åk 7. Därför reserveras 18 platser av det maximala antalet elever för antagning till årskurs 7 i Åshöjdens grundskola till den intensifierade musikundervisningen.
Läsåret 2022-2023
Inför läsåret 2022–2023 slog svenska sektionen fast följande maximala antal elever för antagning till årskurs 7: Botby grundskola 123, Grundskolan Norsen 143, Hoplaxskolan 103, Åshöjdens grundskola 75 (varav 18 platser inom den intensifierade musikundervisningen).
När läsåret inleddes hade respektive skola följande antal elever i årskurs 7: Botby grundskola 122, Grundskolan Norsen 138, Hoplaxskolan 101, Åshöjdens grundskola 66 (varav 10 elever inom den intensifierade musikundervisningen).
Föredragande konstaterar att det maximala antalet platser för antagning som svenska sektionen slog fast inför läsåret 2022-2023 var lämpligt.
Konsekvenser för barn
Enligt Helsingfors stadsstrategi 2021 - 2025 har alla barn i Helsingfors rätt till en trygg barndom och en enhetlig lärstig, samt utbildning och undervisning av god kvalitet. Helsingfors mål är att alla skolor ska vara bra skolor och att lärstigen från småbarnspedagogiken till den grundläggande utbildningen ska vara smidig. Ett beslut om antalet nybörjarplatser på var skola fattas läsårsvis. Det här stödjer ovan beskrivna mål genom att det stärker en jämlik utveckling av skolorna. Således får invånarna i Helsingfors likvärdiga skoltjänster oavsett vilket område de bor i. Genom att anvisa en skola som ligger så tryggt och på ett så kort avstånd från barnets hem som möjligt strävar man efter att underlätta familjens vardag. Då antalet nybörjarplatser bestäms skolvis, stöds både en enskild elevs individuella lärande och det kollaborativa lärandet. Också i fråga om elever som börjar i årskurs 7 är målet en enhetlig lärstig. Det här innebär att en elev inte behöver byta skola om hen går i en enhetlig grundskola och i övriga fall får fortsätta i närskolan i sitt område tillsammans med sin egen elevgrupp, som hen är bekant med.
Föredragande
direktör för den svenska servicehelheten
Niclas Grönholm
Upplysningar
Barbro Björk-Sinisalo, specialplanerare, telefon: 310 81193
barbro.bjork-sinisalo(a)hel.fi
Sökande av ändring
Omprövning, fostrans- och utbildningsnämnden |
.
| ||||
Postadress | Besöksadress | Telefon | FO-nummer | Kontonr |
PB 51300 | Töysägatan 2 D | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGFORS STAD | Helsingfors 51 | Telefax |
| Moms nr |
kasvatusjakoulutus@hel.fi | www.hel.fi/kasvatusjakoulutus |
|
| FI02012566 |
|
|