Helsingfors stad

Protokoll

4/2022

1 (4)

Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning

 

 

 

 

Ärende/8

 

07.06.2022

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 19

Planen för småbarnspedagogik i Helsingfors fr.o.m. 1.8.2022

HEL 2022-006889 T 05 01 00

Beslut

Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning beslutade att godkänna planen för småbarnspedagogik i Helsingfors 2022 i enlighet med bilagan. Planen följs från och med 1.8.2022 inom den kommunala och den kommunalt övervakade privata småbarnspedagogiken.

Föredragande

direktör för den svenska servicehelheten

Niclas Grönholm

Upplysningar

Jenni Tirronen, chef för småbarnspedagogiken, telefon: 310 73014

jenni.tirronen(a)hel.fi

Bilagor

1

31.5_Planen för småbarnspedagogik i Helsingfors 2022

Sökande av ändring

Omprövning, fostrans- och utbildningsnämnden

Beslutsförslag

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Föredragarens motiveringar

Enligt förvaltningsstadgan 15 kapitel 2 Fostrans- och utbildningsnämndens svenska och finska sektion beslutar eller godkänner grunder och gränser för sin egen språkgrupps del enligt vilka en tjänsteinnehavare beslutar om godkännande på stadsnivå av en plan för småbarnspedagogik.

Planen för småbarnspedagogik i Helsingfors har uppdaterats för att motsvara förändringarna i lagen om småbarnspedagogik som träder ikraft 1.8.2022, samt i enlighet med av Utbildningsstyrelsen utfärdade föreskrift, grunderna för planen för småbarnspedagogik. Planen för småbarnspedagogik har uträttats i samarbete med finska småbarnspedagogiken. Finska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning godkände 10.5 den finskspråkiga planen för småbarnspedagogik – Helsingin varhaiskasvatussuunnitelma.

Enligt 21 § i lagen om småbarnspedagogik är det Utbildningsstyrelsen som utarbetar och bestämmer grunderna för planen för småbarnspedagogik. I Grunderna för planen för småbarnspedagogik definieras småbarnspedagogikens centrala mål och innehåll, där lokala planer och barnens planer för småbarnspedagogik utarbetas och småbarnspedagogiken genomförs i enlighet med föreskriften. Beredningen av grunderna för planen för småbarnspedagogik styrs framför allt av lagen om småbarnspedagogik, som föreskriver om barnets rätt till småbarnspedagogik och om målen för småbarnspedagogiken.

Syftet med småbarnspedagogiken är att stödja barnets förutsättningar för lärande och främja livslångt lärande och uppfyllandet av utbildningsmässig jämlikhet i enlighet med inkluderande principer.

I uppdaterade grunderna för planen för småbarnspedagogik, definieras stödnivåerna och stödformerna tydligare samt om hur stödet anordnas enligt modellen för tre stödnivåer. De tre stödnivåerna som används är allmänt stöd, intensifierat stöd och särskilt stöd. Stödbehovet bedöms enligt barnets individuella behov av stöd och stödåtgärder. Förändringen syns bland annat genom att för varje barn utarbetas det barnets plan för småbarnspedagogik.

Planen för småbarnspedagogik är en helhet som omfattar tre nivåer. Den består av de nationella grunderna för planen för småbarnspedagogik, planen för småbarnspedagogik i Helsingfors och barnens planer för småbarnspedagogik.

Planen för småbarnspedagogik i Helsingfors

Planen för småbarnspedagogik i Helsingfors gäller för alla verksamhetsformer inom småbarnspedagogiken, även den kommunalt övervakade privata småbarnspedagogiken. Den nuvarande Planen för småbarnspedagogik i Helsingfors godkändes 26.9.2019 av svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning

I planen för småbarnspedagogik betonas inkluderande och jämlik verksamhetskultur som främjar känslan av delaktighet för varje barn. Småbarnspedagogikens centrala mål och innehåll är samlade till lärområden, som genomförs som helhetsskapande undervisningshelheter. Inom småbarnspedagogiken skapas en grund för barnens mångsidiga kompetens.

Största förändringen från tidigare planen för småbarnspedagogik, är tydligare beskrivning om inkluderande verksamhetskultur och kapitel 5 om barnets stöd i småbarnspedagogiken. Där beskrivs de tre stödnivåerna och stödformerna som enligt lagen för småbarnspedagogik träder i kraft 1.8.2022. I planen för småbarnspedagogiken i Helsingfors beaktas en enhetlig lärstig från småbarnspedagogiken till förskoleundervisningen och vidare till den grundläggande utbildningen.

I planen för småbarnspedagogik i Helsingfors betonas individuellt välmående och främjande av positiv växelverkan gentemot mångfaldhet samt barnens rätt att leka. Inom småbarnspedagogiken får barnet leka varje dag. I en verksamhetskultur som uppmuntrar till lek erkänner man lekens betydelse för barnets välbefinnande och lärande. Hela staden med alla dess tjänster fungerar som lärmiljö. Barnen är aktiva aktörer och påverkare av stadskulturen. Språkstrategin som används inom småbarnspedagogiken har utarbetats för att stärka det svenska språket och höja den språkliga medvetenheten hos personalen och stödja dem i att skapa en språkmedveten verksamhet på enheterna.

De småbarnspedagogiska enheterna upprättar årligen en verksamhetsplan som grundar sig på planen för småbarnspedagogik i Helsingfors. I verksamhetsplanen beskrivs enhetens verksamhetskultur, de pedagogiska principerna för verksamheten och de gemensamma utvecklingsmålen. Enhetens verksamhetsplan omfattar även en jämställdhets- och likabehandlingsplan. För familjedagvård och öppen småbarnspedagogik i lekparkerna upprättas egna verksamhetsplaner. Verksamhetsplanen godkänns av chefen för småbarnspedagogiken.

Tillsammans med vårdnadshavarna och barnet, utarbetas barnets plan för småbarnspedagogik för varje barn. Barnets plan för småbarnspedagogik ska utgå från barnets styrkor och individuella behov samt barnets eventuella behov av stöd. De mål och åtgärder som anges i barnets plan för småbarnspedagogik är grunden till den pedagogiska verksamheten i barngruppen.

Planen för småbarnspedagogik i Helsingfors och genomförandet av den utvärderas regelbundet. Införandet av planen för småbarnspedagogik kommer att åtföljas av fortbildningar och workshoppar för olika personalgrupper, introduktionsmaterial, utvecklingsdagar samt annan gemensam utveckling inom för fostran och utbildning.

Sakkunniga inom småbarnspedagogiken har deltagit i bearbetningen av planen för småbarnspedagogik i Helsingfors. Hela personalen inom småbarnspedagogiken har haft möjlighet att kommentera utkastet till planen. Privata serviceproducenter inom småbarnspedagogiken samt sakkunniga inom barn- och familjeservice har givits tillfällighet att kommentera utkastet till planen för småbarnspedagogik. Vårdnadshavarna och kommuninvånarna har också haft möjlighet att kommentera utkastet. Barnens tankar om framtiden sammanfattas och läggs till i planen för småbarnspedagogik i Helsingfors i samband med ombrytningen.

Konsekvenser för barnen

Varje barn har rätt till småbarnspedagogik och till det stöd barnet behöver. I en målinriktad och planmässig småbarnspedagogik främjas barnets lika möjligheter till att vara delaktig och aktiv tillsammans med andra i enlighet med inkluderande principer.

Småbarnspedagogiken har som uppdrag att skydda och främja barnens rätt till en god och trygg barndom. Småbarnspedagogiken bygger på uppfattningen om barndomens egenvärde. Varje barn är unikt och värdefullt precis så som det är. Alla barn har rätt att bli hörda, sedda, tagna i beaktande som individer och som medlemmar i kamratgruppen.

Föredragande

direktör för den svenska servicehelheten

Niclas Grönholm

Upplysningar

Jenni Tirronen, chef för småbarnspedagogiken, telefon: 310 73014

jenni.tirronen(a)hel.fi

Bilagor

1

31.5_Planen för småbarnspedagogik i Helsingfors 2022

Sökande av ändring

Omprövning, fostrans- och utbildningsnämnden

.

 

Postadress

Besöksadress

Telefon

FO-nummer

Kontonr

PB 51300

Töysägatan 2 D

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGFORS STAD

Helsingfors 51

Telefax

 

Moms nr

kasvatusjakoulutus@hel.fi

www.hel.fi/kasvatusjakoulutus

 

 

FI02012566