Helsingfors stad

Protokoll

6/2021

1 (3)

Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning

 

 

 

 

Ärende/8

 

16.11.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 35

Det maximala antalet platser för antagning till årskurs 7 läsåret 2022-2023

HEL 2021-012532 T 12 00 01

Beslut

Svenska sektionen beslutade fastställa följande maximala antal elever för antagning till årskurs 7 läsåret 2022–2023 i respektive skola:

Botby grundskola

123

Grundskolan Norsen

143

Hoplaxskolan

103

Åshöjdens grundskola

75 (varav 18 platser är reserverade för den intensifierade musikundervisningen

 
Totalt

 
444 elever

 

Föredragande

direktör för den svenska servicehelheten

Niclas Grönholm

Upplysningar

Barbro Björk-Sinisalo, specialplanerare, telefon: 310 81193

barbro.bjork-sinisalo(a)hel.fi

Sökande av ändring

Omprövning, fostrans- och utbildningsnämnden

Beslutsförslag

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Föredragandens motiveringar

Enligt kapitel 15, § 2, moment 1, punkt 2, i förvaltningsstadgan för Helsingfors stad är det svenska sektionen som för de svenska skolornas del beslutar om ordnandet och dimensioneringen av undervisningen vid enskilda skolor i enlighet med lagen om grundläggande utbildning.

Bakgrund

Den svenska sektionen slår årligen fast ett tak för antagning till årskurs 7 i stadens svenskspråkiga skolor. Genom att slå fast ett maximalt antal elever som kan antas främjas närskoleprincipen och tydligheten och rättssäkerheten i antagningen ökar. Därutöver underlättas resursfördelningen och planeringen av verksamheten.

Läsåret 2021-2022

Inför läsåret 2021–2022 slog svenska sektionen fast följande maximala antal elever för antagning till årskurs 7: Botby grundskola 113, Grundskolan Norsen 126, Hoplaxskolan 93, Åshöjdens grundskola 92 (varav 18 platser inom den intensifierade musikundervisningen).

När läsåret inleddes hade respektive skola följande antal elever i årskurs 7: Botby grundskola 108, Grundskolan Norsen 132, Hoplaxskolan 91, Åshöjdens grundskola 87 (varav 17 elever inom den intensifierade musikundervisningen).

Föredragande konstaterar att det maximala antalet platser för antagning som svenska sektionen slog fast inför läsåret 2021-2022 var lämpligt.

Läsåret 2022-2023

Förslaget inför läsåret 2022-2023 utgår liksom tidigare år från antalet elever som beräknas gå ut årskurs 6 i de svenska kommunala grundskolorna. Läsåret 2021-2022 uppgår antalet till 449 elever, varav 19 elever är i specialklass. Antalet elever som antagits på basis av lämplighetstest har inkluderats i beräkningarna. Antalet elever i specialklass har däremot inte tagits i beräknande i fastställandet av maxplatserna, eftersom den fortsatta lärstigen för dessa elever bestäms utifrån den enskilda individens särskilda behov.

Föredraganden föreslår följande antal platser för respektive skola läsåret 2022–2023: Botby grundskola 123, Grundskolan Norsen 143, Hoplaxskolan 103, Åshöjdens grundskola 75.

I Åshöjdens grundskola verkar samtliga Helsingfors stads svenskspråkiga musikklasser. Eleverna väljs in till den intensifierade musikundervisningen efter lämplighetstest till åk 3 och åk 7. Därför reserveras 18 platser av det maximala antalet elever för antagning till årskurs 7 i Åshöjdens grundskola till den intensifierade musikundervisningen. 

Svenska sektionen ser årligen över antalet platser för antagningen till årskurs 7 för att anpassa antalet platser enligt den aktuella årskullens storlek.

Föredragande

direktör för den svenska servicehelheten

Niclas Grönholm

Upplysningar

Barbro Björk-Sinisalo, specialplanerare, telefon: 310 81193

barbro.bjork-sinisalo(a)hel.fi

Sökande av ändring

Omprövning, fostrans- och utbildningsnämnden

.

 

Postadress

Besöksadress

Telefon

FO-nummer

Kontonr

PB 51300

Töysägatan 2 D

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGFORS STAD

Helsingfors 51

Telefax

 

Moms nr

kasvatusjakoulutus@hel.fi

www.hel.fi/kasvatusjakoulutus

 

 

FI02012566