Helsingfors stad

Protokoll

6/2021

1 (3)

Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning

 

 

 

 

Ärende/4

 

16.11.2021

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 31

Rätten att grunda specialklass i Åshöjdens grundskola och Drumsö lågstadieskola

HEL 2021-012545 T 12 01 01

Beslut

Fostrans- och utbildningsnämndens svenska sektion beslutade att särskilt stöd i specialklass från och med 1.8.2022 även ges i Drumsö lågstadieskola och Åshöjdens grundskola. Särskilt stöd i specialklass ges för närvarande i Botby grundskola, Nordsjö lågstadieskola, Grundskolan Norsen, Minervaskolan, Hoplaxskolan och Zacharias Topeliusskolan. I alla dessa skolor finns en eller flere specialklasser.

Behandling

Föredragande ändrade sitt förslag så att tryckfelet i beslutstexten korrigeras. Årtalet ska vara 2022, inte 2021.

Föredragande

direktör för den svenska servicehelheten

Niclas Grönholm

Upplysningar

Agneta Lundmark, pedagogiskt sakkunnig, telefon: 310 84031

agneta.lundmark(a)hel.fi

Sökande av ändring

Omprövning, fostrans- och utbildningsnämnden

Beslutsförslag

Fostrans- och utbildningsnämndens svenska sektion beslutar att särskilt stöd i specialklass från och med 1.8.2021 även ges i Drumsö lågstadieskola och Åshöjdens grundskola. Särskilt stöd i specialklass ges för närvarande i Botby grundskola, Nordsjö lågstadieskola, Grundskolan Norsen, Minervaskolan, Hoplaxskolan och Zacharias Topeliusskolan. I alla dessa skolor finns en eller flere specialklasser.

Föredragandens motiveringar

Enligt 15 kap. 2 § i förvaltningsstadgan för Helsingfors stad beslutar fostrans- och utbildningsnämndens svenska sektion om ordnandet och dimensioneringen av undervisningen vid enskilda skolor i enlighet med lagen om grundläggande utbildning. Enligt principerna för granskning av nätverket av specialklasser som utbildningsnämndens svenska sektion har beslutat om granskas nätverket av specialklasser som en helhet och som en del av stadens servicenätverk, varvid såväl områdesvisa som centraliserade behov av särskilt stöd beaktas. Utgångspunkten för planeringen är att stärka förverkligandet av närskoleprincipen och en enhetlig grundläggande utbildning. Nätverket av specialklasser planeras i samarbete mellan sakkunniga, ledningen och områdets skolor. I samband med planeringen av nätverket av specialklasser beaktas områdenas, skolornas och elevernas behov.

Målet är att i enlighet med närskoleprincipen skapa en så bestående tjänst för särskilt stöd som möjligt. Särskilt stöd i specialklass erbjuds enligt sektionens beslut 17.12.2020 § 39 för tillfället i tre av stadens fyra områden. I östra området finns fyra specialklasser i Botby grundskola åk 1-9 med elever främst från östra och norra området samt en specialklass som grundades hösten 2021i Nordsjö lågstadieskola. I södra området finns tre specialklasser i åk 1-6 i Minervaskolan och två specialklasser i Grundskolan Norsen i åk 7- 9 med elever främst från södra och västra området. I västra området finns sedan hösten 2021 en specialklass i Hoplaxskolans Munksnäsenhet för elever i åk 6-9. Skolan grundar hösten 2022 ytterligare en specialklass i Munksnäsenheten för elever i åk 1-6.

Målet med utvecklingen är att utveckla servicen i områdena så att det i varje område finns minst en specialklass för yngre elever och en specialklass för äldre elever. Detta kallas i stadens utvecklingsarbete för närskolastödet. Utvecklingen av specialklassverksamheten bygger på en inklusiv pedagogik som innebär att de flesta elever med särskilt stöd i specialklass skulle vara inkluderade i en allmänundervisningsgrupp och ges möjlighet till smågruppsundervisning, specialundervisning samt stöd- och handledningstjänster enligt sina individuella behov. Genom att skolan ges möjlighet att erbjuda särskilt stöd i specialklass kan skolan rekrytera en specialklasslärare vars arbetsuppgifter och kompetens motsvarar det behovet som eleverna har. I enlighet med de nya budgeteringsprinciperna (Fostrans- och utbildningsnämnden, 20.10.2020 § 247) får skolan medel för denna verksamhet, vilka skolans rektor använder och fördelar utifrån det stödbehov eleverna i skolan har. Genom att förverkliga denna form av särskilt stöd i alla stadens områden kan närskoleprincipen och principen om inklusion bättre förverkligas. Utvecklingen är också i enlighet med Helsingfors stadsstrategi 2021-2025. Utvecklingen av närskolestödet sker stegvis.

Servicen för elever i behov av krävande särskilt stöd är så som tidigare en service på stadsnivå. Servicen inom den svenska servicehelheten ges i form av specialklass för elever med förlängd läroplikt och specialklass med stöd. För tillfället finns alla dessa klasser i Zacharias Topeliusskolan. I de så kallade Toini-klasserna, för elever med förlängd läroplikt, studerar eleverna enligt individualiserade lärokurser eller enligt verksamhetsområden. I skolan finns även två specialklasser med stöd för elever med psykiska symtom och vårdkontakt till specialsjukvården (Eva-klasser).

Specialklassen i Drumsö lågstadieskola planeras för skolans egna elever som är i behov av specialklass. I Åshöjdens grundskola planeras en specialklass med stöd för elever i åk 7-9. Antalet elever med psykiska symtom har ökat och det finns behov av en till specialklass med stöd för dessa elever. Den nuvarande specialklassen med stöd i Zacharias Topeliusskolan för elever i åk 6-9 är placerad i Arbis utrymmen där det inte finns andra klasser. Detta gynnar inte alla elever i behov av specialklass med stöd. De elever som gynnas av en verksamhet där eleven delvis kan vara integrerad i allmän undervisning kan genom denna utökning av specialklasser få detta i Åshöjdens grundskola.

Bedömningen av konsekvenserna för barnen samt för barnens hälsa och välbefinnande

Särskilt stöd i specialklass i enlighet med närskoleprincipen förbättrar möjligheten för en elev som får särskilt stöd att studera i sin egen närskola. Barnets sociala utveckling och anknytning till skolgemenskapen stöds då eleven får det stöd hen behöver i sin egen närskola eller i en skola på området. Då skolan börjar, har barnet bekanta vänner från sin egen näromgivning. Skolan kan bättre sammanjämkas med familjernas vardag, vilket också innebär att samarbetet mellan skola och hem förbättras. Elevens skolresor är kortare när eleven studerar närmare hemmet. Utveckling av specialklassnäverket främjar en tydligare lärstig och skapar kontinuitet för eleven som stöder elevens välbefinnande.

Genom att utveckla stödet för elever med psykiska symtom kan staden bättre möta de individuella behoven eleverna har. Specialklass i samband med allmän undervisning ger bättre förutsättningar för inklusion och minskar risken för social utslagning.

Föredragande

direktör för den svenska servicehelheten

Niclas Grönholm

Upplysningar

Agneta Lundmark, pedagogiskt sakkunnig, telefon: 310 84031

agneta.lundmark(a)hel.fi

Sökande av ändring

Omprövning, fostrans- och utbildningsnämnden

.

 

Postadress

Besöksadress

Telefon

FO-nummer

Kontonr

PB 51300

Töysägatan 2 D

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGFORS STAD

Helsingfors 51

Telefax

 

Moms nr

kasvatusjakoulutus@hel.fi

www.hel.fi/kasvatusjakoulutus

 

 

FI02012566