Helsingfors stad | Protokoll | 3/2021 | 1 (4) |
Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning |
|
| |
|
| Ärende/3 | |
| 22.06.2021 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 13
Läroplan för det tvååriga förskoleförsöket i Helsingfors
HEL 2021-001300 T 00 01 06
Beslut
Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning beslutade att godkänna den svenskspråkiga läroplanen för det tvååriga förskoleförsöket i Helsingfors. Finska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning har godkänt 18.5.2021 den finskspråkiga läroplanen.
Läroplanen för försöket används under den tid som försöket med tvåårig förskoleundervisning pågår, dvs. åren 2021–2024. Planen följs i de verksamhetsställen som valts med i försöket med den tvååriga förskoleundervisningen för barn födda 2016 och 2017. De svenskspråkiga försöksverksamhetsställena är Daghemmet Rastis och Rastis förskola samt Daghemmet Domus och Domus förskola. De kommuner som deltar i försöket ska upprätta egna, lokala läroplaner för försöket innan försöket inleds.
Föredragande
vik. direktör för den svenska servicehelheten
Niclas Rönnholm
Upplysningar
Mia Ahlskog, vik. chef för småbarnspedagogik, telefon: 310 64890
mia.ahlskog(a)hel.fi
Bilagor
1 | Bilaga, Läroplan för försöket med tvåårig förskoleundervisning i Helsingfors 2021 |
Sökande av ändring
Omprövning, fostrans- och utbildningsnämnden |
Beslutsförslag
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Föredragandens motiveringar
I enlighet med 4 § i lagen om ett försök med tvåårig förskoleundervisning, som styr försöket, har undervisnings- och kulturministeriet valt ut de kommuner som ska ordna tvåårig förskoleundervisning. Helsingfors hör till dem som valts ut (beslut VN/583/2021).
Grunderna för läroplanen för försöket med tvåårig förskoleundervisning
I Grunderna för läroplanen för försöket med tvåårig förskoleundervisning, som publicerades i februari 2021, ställer man upp målen för arrangemangen kring förskoleundervisningen och själva undervisningen. I grunderna fäster man avseende vid att de barn som deltar i försöket är yngre än tidigare och det betonas att man i pedagogiken utgår från barnet, leken och ett undersökande arbetssätt samt att man värnar om barnets välbefinnande.
Grunderna har utarbetats så att verksamheten och undervisningen utgör en naturlig del av barnens lärstig från småbarnspedagogiken till den grundläggande utbildningen. Inga mål ställs upp för barnens kunnande. Eftersom förskoleundervisningen är tvåårig, har barnet möjlighet att lära sig och tillägna sig kunskap samt fördjupa sin kunskap i sin egen individuella takt. Försöket ger bättre möjligheter än tidigare att långsiktigt och mer på djupet fokusera på verksamhet som utformas enligt förskoleundervisningens mål.
I undervisningen kan man nu fördjupa sig mer i teman som intresserar barnen. I grunderna för försöket har man stärkt den mångsidiga kompetensen ifråga om en hållbar livsstil. Därtill har man stärkt multilitteracitet och kunskaper i matematik i enlighet med Nationella centret för utbildningsutvärderings (NCU) utvärderingar.
Läroplanen för tvååriga förskoleförsöket i Helsingfors
Läroplanen för tvååriga förskoleförsöket i Helsingfors följer de nationella grunderna för försöket med tvåårig förskoleundervisning. De nationella grunderna har kompletterats så att stadens mångfald och mångsidiga möjligheter som berikar verksamheten har beaktats. Verksamheten som utformas enligt den lokala läroplanen stärker barnets lärstig från småbarnspedagogiken till förskoleundervisningen och vidare till den grundläggande utbildningen.
I Helsingfors tvååriga förskoleundervisning betonas en hållbar och jämlik framtid, barnets delaktighet och gemenskapsfrämjande verksamhetskultur. Verksamheten och innehållen synliggörs för vårdnadshavarna genom planmässig pedagogisk dokumentation. Vårdnadshavarens delaktighet i utvärderingen och utvecklingen av förskoleundervisningen möjliggörs.
Barnets helhetsmässiga välmående är ett av målen för försöket och utgör dessutom ett tema som man också reflekterar över tillsammans med barnen. Verksamheten planeras så att alla barn har möjlighet att inspireras, glädja sig, prova på och lära sig nytt i en positiv och uppmuntrande atmosfär.
Läroplanen för det tvååriga förskoleförsöket i Helsingfors innehåller mål för verksamheten som uppmuntrar till lek, fysiska aktiviteter och språkmedveten verksamhet samt STEAM-pedagogik, som tvärvetenskapligt kombinerar vetenskap, teknologi, matematik och konst.
De småbarnspedagogiska enheterna upprättar årligen en verksamhetsplan. Barnens styrkor och behov finns som utgångspunkt för barngruppens verksamhet. Barngruppens pedagogiska plan och verksamhet utgår ifrån dessa mål i samband med läroplanen och enhetens verksamhetsplan. Verksamheten dokumenteras och utvärderas regelbundet.
Daghemsföreståndarna och personalen vid de verksamhetsställen som deltar i försöket har givits möjligheten att bekanta sig med och kommentera läroplanen för försöket. Regelbundna sammankomster med dem ordnas också under försökets gång i syfte att utveckla verksamhetskulturen och pedagogiken inom det tvååriga förskoleförsöket i Helsingfors.
Konsekvenser för barn
Försöket med tvåårig förskoleundervisning stärker den utbildningsmässiga jämlikheten, utvecklar förskoleundervisningens kvalitet och genomslag och stärker kontinuiteten från småbarnspedagogiken till förskoleundervisningen och vidare till nybörjarundervisningen. Försöket ger information om hurdana effekter den tvååriga förskoleundervisningen har på barnens förutsättningar att utvecklas och lära sig samt om deras sociala färdigheter och utvecklingen av en sund självkänsla. Barnet har möjlighet att lära sig och tillägna sig kunskap samt fördjupa sin kunskap i sin egen individuella takt. En gemenskapsbetonad och accepterande verksamhetskultur främjar varje barns uppväxt, utveckling och välmående. De barn som deltar i försöket omfattas av elevvården och stödformerna inom förskoleundervisningen.
Befogenheter
Enligt 15 kap. 2 § 2 mom. 1 punkten i Helsingfors förvaltningsstadga beslutar om eller godkänner fostrans- och utbildningsnämndens svenska och finska sektion, om inte något annat är föreskrivet om befogenheterna, grunder och gränser för sin egen språkgrupps del enligt vilka en tjänsteinnehavare beslutar om godkännande på stadsnivå av läroplaner och andra planer som hänför sig till ordnandet av undervisningen.
Föredragande
direktör för den svenska servicehelheten
Niclas Grönholm
Upplysningar
Mia Ahlskog, vik. chef för småbarnspedagogik, telefon: 310 64890
mia.ahlskog(a)hel.fi
Bilagor
1 | Bilaga, Läroplan för försöket med tvåårig förskoleundervisning i Helsingfors 2021 |
Sökande av ändring
Omprövning, fostrans- och utbildningsnämnden |
.
| ||||
Postadress | Besöksadress | Telefon | FO-nummer | Kontonr |
PB 51300 | Töysägatan 2 D | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGFORS STAD | Helsingfors 51 | Telefax |
| Moms nr |
kasvatusjakoulutus@hel.fi | www.hel.fi/kasvatusjakoulutus |
|
| FI02012566 |
|
|