Helsingfors stad | Protokoll | 7/2020 | 1 (3) |
Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning |
|
| |
|
| Ärende/3 | |
| 17.12.2020 |
| |
|
|
| |
|
|
|
§ 39
Specialklasser för elever med särskilt stöd i de svenska grundskolorna från och med 1.8.2021
HEL 2020-013490 T 12 01 01
Beslut
Fostrans- och utbildningsnämndens svenska sektion beslutade att särskilt stöd i specialklass från och med 1.8.2021 även ges i Hoplaxskolan och Nordsjö lågstadieskola. Särskilt stöd i specialklass ges för närvarande i Botby grundskola, Minervaskolan, Zacharias Topeliusskolan och Grundskolan Norsen. I alla dessa skolor finns en eller flere specialklasser.
Föredragande
direktör för den svenska servicehelheten
Niclas Grönholm
Upplysningar
Agneta Lundmark, pedagogiskt sakkunnig, telefon: 310 84031
agneta.lundmark(a)hel.fi
Sökande av ändring
Omprövning, fostrans- och utbildningsnämnden |
Beslutsförslag
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Föredragandens motiveringar
Enligt 15 kap. 2 § i förvaltningsstadgan för Helsingfors stad beslutar fostrans- och utbildningsnämndens svenska sektion om ordnandet och dimensioneringen av undervisningen vid enskilda skolor i enlighet med lagen om grundläggande utbildning.
Enligt principerna för granskning av nätverket av specialklasser som utbildningsnämndens svenska sektion har beslutat om granskas nätverket av specialklasser som en helhet och som en del av stadens servicenätverk, varvid såväl områdesvisa som centraliserade behov av särskilt stöd beaktas. Utgångspunkten för planeringen är att stärka förverkligandet av närskoleprincipen och en enhetlig grundläggande utbildning. Nätverket av specialklasser planeras i samarbete mellan sakkunniga och områdets skolor. I samband med planeringen av nätverket av specialklasser beaktas områdenas, skolornas och elevernas behov. Målet är att i enlighet med närskoleprincipen skapa en så bestående tjänst för särskilt stöd som möjligt.
Särskilt stöd i specialklass erbjuds enligt sektionens beslut 10.5.2012 § 24 för tillfället i tre av stadens fyra områden. I östra området finns tre specialklasser i åk 1-6 i Botby grundskola med elever främst från östra och norra området. I södra området finns fyra specialklasser i åk 1-6 i Minerva skolan med elever främst från södra och västra området. På samma område finns även Grundskolan Norsens specialklasser i åk 7-9, som tagit emot elever från alla stadens områden. I västra området finns Zacharias Topeliusskolan med specialklasser i åk 1-9 för elever med förlängd läroplikt som studerar enligt individualiserade lärokurser eller enligt verksamhetsområden (Toini-klasser). I samma skola finns även två specialklasser med stöd för elever med psykiska symtom och vårdkontakt till specialsjukvården (Eva-klasser).
Målet med utvecklingen är att utveckla servicen i områdena så att det i varje område finns minst en specialklass för yngre elever och en specialklass för äldre elever. Specialklassverksamheten skulle bygga på en inklusiv pedagogik som innebär att de flesta elever med särskilt stöd i specialklass skulle vara inkluderade i en allmänundervisningsgrupp och ges möjlighet till smågruppsundervisning, specialundervisning samt stöd- och handledningstjänster enligt sina individuella behov. Genom att skolan ges möjlighet att erbjuda särskilt stöd i specialklass kan skolan rekrytera en specialklasslärare vars arbetsuppgifter och kompetens motsvarar det behovet som eleverna har. I enlighet med de nya budgeteringsprinciperna (Fostrans- och utbildningsnämnden, 20.10.2020 § 247) får skolan medel för denna verksamhet, vilka skolans rektor använder och fördelar utifrån det stödbehov eleverna i skolan har. Genom att förverkliga denna form av särskilt stöd i alla stadens områden kan närskoleprincipen och principen om inklusion bättre förverkligas.
Servicen för elever i behov av krävande särskilt stöd är så som tidigare en service på stadsnivå. Servicen ges i form av specialklass för elever med förlängd läroplikt (Toini) och specialklass med stöd (Eva). Behovet av specialklass för elever med autism utreds i samband med utvecklingen servicen av särskilt stöd på stads- och områdesnivå. Utvecklingen sker stegvis.
Bedömningen av konsekvenserna för barnen samt för barnens hälsa och välbefinnande
Särskilt stöd i specialklass i enlighet med närskoleprincipen förbättrar möjligheten för en elev som får särskilt stöd att studera i sin egen närskola. Barnets sociala utveckling och anknytning till skolgemenskapen stöds så att eleven får det stöd som hen behöver i sin egen närskola. Då skolan börjar, har barnet bekanta vänner från sin egen näromgivning. Skolan kan bättre sammanjämkas med familjernas vardag, vilket också innebär att samarbetet mellan skola och hem förbättras. Elevens skolresor är kortare när eleven studerar närmare hemmet. Beslutet stöder närskoleprincipen och stärker den enhetliga grundläggande utbildningen. Specialundervisning i klass i enlighet med närskoleprincipen leder till en tydligare lärstig och skapar kontinuitet för eleven samt stöder elevens välbefinnande. Granskningen som har förverkligats i enlighet med behovet och utbudet i de enskilda områdena leder även till en mer enhetlig skolstig för eleven. Med de förslagna ändringarna stöds målet att erbjuda barnen en specialklass i form av närservice, varvid den sociala anknytningen och barnets vardag byggs upp i det egna området.
Föredragande
direktör för den svenska servicehelheten
Niclas Grönholm
Upplysningar
Agneta Lundmark, pedagogiskt sakkunnig, telefon: 310 84031
agneta.lundmark(a)hel.fi
Sökande av ändring
Omprövning, fostrans- och utbildningsnämnden |
.
| ||||
Postadress | Besöksadress | Telefon | FO-nummer | Kontonr |
PB 51300 | Töysägatan 2 D | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGFORS STAD | Helsingfors 51 | Telefax |
| Moms nr |
kasvatusjakoulutus@hel.fi | www.hel.fi/kasvatusjakoulutus |
|
| FI02012566 |
|
|