Helsingfors stad

Protokoll

4/2020

1 (6)

Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning

 

 

 

 

Ärende/3

 

15.09.2020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 16

Grunderna för beviljande av plats inom småbarnspedagogiken

HEL 2020-010172 T 05 01 00

Beslut

Fostrans- och utbildningsnämndens svenska sektion beslutade att principerna för beviljande av plats inom småbarnspedagogiken är följande från och med 1.1.2021:

1.

Vårdnadshavaren lägger fram ett till tre önskemål om verksamhetsställe inom småbarnspedagogiken i ansökan. Vårdnadshavarens önskemål beaktas i ordningen 1-3.

 
2.

 
För barnet beviljas en ändamålsenlig plats vid ett verksamhetsställe inom småbarnspedagogiken nära hemmet beroende på hur det finns plats. Då en plats inom småbarnspedagogiken beviljas, beaktas tidpunkten för när behovet av småbarnspedagogik uppstår. I samband med att ansökningarna behandlas beaktas tidpunkten för när behovet av småbarnspedagogik uppstår i två veckors perioder med iakttagande av tidsfristen på fyra månader, som föreskrivs i lagen.

 
3.

 
Om det finns fler sökande än platser vid verksamhetsstället inom småbarnspedagogiken, tillämpas följande grunder för beviljande av plats:

 
-

 
Barn beviljas i mån av möjlighet plats vid samma verksamhetsställe inom småbarnspedagogiken som ett syskon. För förskoleundervisning, integrerade specialgrupper, specialgrupper för barn med flerfunktionsnedsättning och språkbadsundervisning finns särskilda grunder och processer för beviljande av plats. Därför kan en plats för ett syskon till ett barn i någon av nämnda grupper inte alltid beviljas vid samma verksamhetsställe inom småbarnspedagogiken.

 
-

 
Om sökande har samma begynnelsedatum och syskonprincipen uppfylls, avgör avståndet hemifrån till verksamhetsstället inom småbarnspedagogiken enligt kortaste resa. Då den kortaste resan beräknas, beaktas antagningen av familjens eventuella andra barn till andra verksamhetsställen inom småbarnspedagogiken. För beräkning av resan används den kortaste resan till fots eller med kollektivtrafik från barnets hem till verksamhetsstället inom småbarnspedagogiken enligt HRT:s reseplanerare.

 

Ett barn som behöver stöd för utvecklingen och lärandet kan vid behov beviljas en plats vid ett annat verksamhetsställe inom småbarnpedagogiken än det närmaste verksamhetsstället. Behovet av stöd ska vid behov påvisas med ett sakkunnigutlåtande, som ska bifogas till ansökan.

Om det inte är möjligt att förutsäga när behovet av småbarnspedagogik uppstår i de situationer som nämns i 17 § 2 mom. i lagen om småbarnspedagogik, ska vårdnadshavaren ansöka om en plats inom småbarnspedagogiken så fort som möjligt, dock senast två veckor innan barnet behöver platsen. Vårdnadshavaren uppvisar då ett intyg om att behovet beror på sysselsättning, studier, utbildning eller flytt till en annan kommun på grund av arbete eller studier.

Vid ansökan till skiftomsorg ombes båda vårdnadshavarna som bor i samma hushåll att tillställa varsitt intyg om skiftarbete i samband med ansökan.

Om en familj önskar byta barnets ikraftvarande plats inom småbarnspedagogiken till en annan plats, tillämpas samma grunder för beviljande av en plats inom småbarnspedagogiken som i nya sökandes fall.

Beslutet om en plats inom småbarnspedagogiken fattas i regel senast en månad innan behovet av småbarnspedagogik uppstår. Om den beviljade platsen inte tas emot, ska vårdnadshavaren meddela det snarast möjligt, dock senast en vecka från delfåendet av beslutet.

Fostrans- och utbildningsnämndens svenska sektion upphäver socialnämndens beslut av 22.4.2008 § 123 om placering av barn i dagvård.

Samma grunder för beviljande av småbarnspedagogik gäller också den finska småbarnspedagogiken. De behandlas i fostrans- och utbildningsnämndens finska sektion.

Föredragande

direktör för den svenska servicehelheten

Niclas Grönholm

Upplysningar

Jenni Tirronen, chef för småbarnspedagogiken, telefon: 310 73014

jenni.tirronen(a)hel.fi

Sökande av ändring

Omprövning, fostrans- och utbildningsnämnden

Beslutsförslag

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Föredragandens motiveringar

Behov av att förnya grunderna

För alla sökande som har rätt till småbarnspedagogik fattas ett beslut om antagning till småbarnspedagogiken. I samband med kundhandledningen informeras vårdnadshavaren om de olika alternativen inom småbarnspedagogiken så att vårdnadshavaren kan bedöma vilket alternativ tillgodoser familjens behov. Kommunen har som mål att erbjuda närmaste lediga plats inom småbarnspedagogiken utav de verksamhetsställen inom småbarnspedagogiken som vårdnadshavaren önskat.

Tidigare har termen grunderna för placering använts för grunderna för antagning till  småbarnspedagogiken. Man har velat förenhetliga begreppen som används inom förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen. I och med ändringen används för grunderna för antagning inom småbarnspedagogiken namnet grunder för beviljande av plats inom småbarnspedagogiken.

Det har skett en rad förändringar som berör anordnandet av småbarnspedagogik: i småbarnspedagogiken, organisationen, lagstiftningen och samhället. Nuvarande grunder är från år 2008 och har beslutats av socialnämnden. Enligt 5 § 1 mom. i lagen om småbarnspedagogik  (540/2018), som trädde i kraft 1.8.2018, ska kommunen anordna småbarnspedagogik i den omfattning och i den form som behovet i kommunen förutsätter. Kommunen ska sträva efter att anordna småbarnspedagogik nära dem som anlitar servicen med beaktande av hur bosättningen är förlagd och trafikförbindelserna. Enligt 6 § i lagen om småbarnspedagogik ska kommunen anordna småbarnspedagogik för de barn vars hemkommun enligt lagen om hemkommun (201/1994) kommunen är. Dessutom ska man enligt 4 § vid planering, anordnande och tillhandahållande av samt beslutsfattande om småbarnspedagogik i första hand se till barnets bästa.

Processen och grunderna för beviljande av en plats inom småbarnspedagogiken har utvecklats så att de motsvarar nuläget. Utvecklingen av processen för beviljande av en plats inom småbarnspedagogiken främjades våren 2019 som en del av lean-projektet. Nuläget har beskrivits och bedömts ur många olika synvinklar.

Hörande av kunderna

Kunderna har hörts som ett led i processen för utveckling av hur platser beviljas inom småbarnspedagogiken genom kundenkäter, på föräldramöten och på evenemang som sektorn ordnat. Kunderna har önskat att processen för beviljande av en plats inom småbarnspedagogiken görs mer transparent och smidigare samt grunderna för beviljande av en plats klara och jämlika. Kunderna har nu upplevt att processen är lång och ojämlik. Dessutom har kunderna ansett att kundhandledningen har varierat och att de inte har fått tillräckligt med information om processens framskridande. De har fått intrycket att det hur platser beviljas inom småbarnspedagogiken inte är rättvist. Det har också upplevts att datasystemen inte är flexibla och att processen bland annat av den här orsaken är invecklad. Genom att förnya grunderna för beviljande av platser inom småbarnspedagogiken och den anknytande processen strävar man efter att avhjälpa de här missförhållandena.

Målet med att grunderna förnyas är att åstadkomma en enkel, klar och jämlik process för kunderna. I samband med förnyelsen beaktas att processen för beviljande av en plats inom småbarnspedagogiken ska utvecklas helhetsmässigt som ett led i ibruktagningen av det nya kunddatasystemet (Asti). Dessutom fästs särskild uppmärksamhet vid kommunikationen och kundhandledningen, som förenhetligas så att den nya processen och grunderna säkerställer ett jämlikt bemötande av kunderna. Med kundrespons som underlag beskrivs processen och grunderna för beviljande av en plats på ett klarare sätt. Att utveckla kundnöjdheten och ge en positiv kunderfarenhet är också i linje med Helsingfors stadsstrategi.

E-tjänst utvecklas

Inom fostrans- och utbildningssektorn utvecklas den nya e-tjänsten Asti för nya lärande. Användningen av e-tjänsten testas genom ett pilotförsök inom den svenskspråkiga småbarnspedagogiken hösten 2020. Förnyelsen av grunderna har beaktats i utvecklingen av Asti. Då Asti tas i bruk, kommer ansökningar att föreläggas beslutsfattaren i enlighet med grunderna för beviljande av en plats inom småbarnspedagogiken.

Preciseringar i grunderna

Det är ändamålsenligt att sträva efter att bevilja en plats inom småbarnspedagogiken så nära dem som använder sig av servicen. Därför tas ansökningar inom två veckor i beaktande i begynnelsetidpunkten. De behandlas samtidigt så att de som har behov av plats för 1-15 dagen i månaden och de som har behov för 16-31 dagen i månaden. Alla ansökningar behandlas inom fyra månader i enlighet med lagstiftningen. Endast då det inte finns något annat som skiljer de sökande åt beaktas begynnelsedatumet i samband med att en ledig plats beviljas inom småbarnspedagogiken.

Om det inte finns något som skiljer de sökande åt, då alla grunder för beviljande av en plats inom småbarnspedagogiken har beaktats, kan beslutet fattas i enlighet med barnets bästa, varvid barnspecifika skäl beaktas.

Helsingfors regionens kollektivtrafik är en helhet som bildas av flera former av kollektivtrafik. Anvisningen för planeringen av kollektivtrafiken HSL-liikenteessä (2016) baserar sig i mån av möjlighet på standardminuter, där samma avgångsminuter upprepas från timme till timme. Utgångspunkten för tidsberäkningen är måndag (vardagsmorgon) kl. 7.30. Ur resenärens synvinkel är det centrala, utöver servicenivån på det egentliga trafikutbudet, att resekedjan fungerar, dvs. att omstigningarna lyckas.

I samband med att en resa beräknas utgår man från den kortaste resan till fots eller med kollektivtrafik från barnets hem till verksamhetsstället inom småbarnspedagogiken. Den som beslutar om platsen hämtar uppgifterna från HRT:s reseplanerare, som meddelar den kortaste resan i enlighet med HRT:s definitioner. Då den kortaste resan beräknas, beaktas familjens eventuella andra barns platser vid andra verksamhetsställen inom småbarnspedagogiken. I enlighet med grunderna för beviljande av en plats inom småbarnspedagogiken beviljas ett barn i mån av möjlighet en plats vid samma verksamhetsställe inom småbarnpedagogiken som ett syskon. För förskoleundervisning, integrerade specialgrupper, specialgrupper för barn med flerfunktionsnedsättning och språkbadsundervisning finns separata grunder och processer för antagning. Därför kan inte ett syskon till ett barn i någon av nämnda grupper alltid beviljas en plats vid samma verksamhetsställe inom småbarnspedagogiken.

Utvärdering och uppföljning

De nya grunderna för beviljande av en plats inom småbarnspedagogiken och hela processen för hur man söker till småbarnspedagogiken följs upp och utvärderas regelbundet. Inte endast grunderna förnyas utan processen utvecklas i sin helhet. Hur många får en plats i enlighet med ett av sina önskemål mäts och följs upp, liksom två gånger per år vilka de faktiska resetiderna är från barnens hem till verksamhetsställen inom småbarnspedagogiken. Särskild uppmärksamhet kommer att fästas vid kundhandledningen och -servicen, datasystemförnyelser och kommunikationen kring grunderna.

Konsekvenser för barn

Enligt 4 § i lagen om småbarnspedagogik ska man i första hand se till barnets bästa vid planering, anordnande och tillhandahållande av samt beslutsfattande om småbarnspedagogik. Man ska sträva efter att anordna småbarnspedagogik nära dem som anlitar servicen. I samband med att en plats inom småbarnspedagogiken beviljas beaktas att barnets lärstig ska fortsätta från småbarnspedagogiken till förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen och dessutom tillämpas principen om närdaghem och närskola i så stor utsträckning som möjligt. Då en plats inom småbarnspedagogiken beviljas ska man ha ett förfarande där barnet respekteras och sörja för att växelverkan mellan barnen och personalen inom småbarnspedagogiken är så bestående som möjligt samt för mångsidiga erfarenheter av att vara del av en kamratgrupp.

Föredragande

direktör för den svenska servicehelheten

Niclas Grönholm

Upplysningar

Jenni Tirronen, chef för småbarnspedagogiken, telefon: 310 73014

jenni.tirronen(a)hel.fi

Sökande av ändring

Omprövning, fostrans- och utbildningsnämnden

.

 

Postadress

Besöksadress

Telefon

FO-nummer

Kontonr

PB 51300

Töysägatan 2 D

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGFORS STAD

Helsingfors 51

Telefax

 

Moms nr

kasvatusjakoulutus@hel.fi

 

 

 

FI02012566