Helsingfors stad

Protokoll

8/2018

1 (1)

Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning

 

 

 

 

Ärende/11

 

13.11.2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 48

Flytt av Zacharias Topeliusskolans åk 6 elever till Hoplaxskolans 6–9-enhet på Solnavägen 18–20

HEL 2017-012016 T 12 01 01

Beslut

Svenska sektionen beslutade att årskurs 6 i allmän undervisning i Zacharias Topeliusskolan (Stenbäcksgatan 14) flyttas till Hoplaxskolan, Munksnäs-enheten 6–9 på Solnavägen 18 från och med 1.8.2019 och att Zacharias Topeliusskolan blir en enhet för årskurserna 1–5.

Behandling

Under diskussionen lade Joakim Horsma fram följande motförslag: Svenska sektionen beslutar att årskurs 6 i allmänundervisning i Zacharias Topeliusskolan inte flyttas till Hopalxskolans Munksnäs-enhet 6-9 utan förblir i Zacharias Topeliusskolan.

Motförslaget fick inget understöd och förföll.

Joakim Horsma anmälde avvikande åsikt till beslutet med följande motivering:

"Jag motsätter mig mot beslutet att flytta Zacharias Topeliusskolans åk 6 elever till Hoplaxskolan på basen av Zacharias Topeliusskolans direktions utlåtande som för fram goda argument varför åk 6 borde stanna kvar i Zacharias Topeliusskolan. I och med att Zacharias Topeliusskolan och Hoplaxskolan är två (2) skilda enheter (administrativt) anser jag att man skall lyssna på Zacharias Topeliusskolan önskan gällande detta." 

Föredragande

direktör för den svenska servicehelheten

Niclas Grönholm

Upplysningar

Jenni Tirronen, chef för sakkunnig- och kontorstjänster, telefon: 310 73014

jenni.tirronen(a)hel.fi

Bilagor

1

Utlåtande Hoplaxskolan

2

Utlåtande Zacharias Topeliusskolan

Sökande av ändring

Omprövning, fostrans- och utbildningsnämnden

Beslutsförslag

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Föredragandens motiveringar

Enligt kapitel 15, § 2 i stadens förvaltningsstadga är det svenska sektionen som beslutar om verksamhetsställen för skolor och om ordnandet och dimensioneringen av undervisningen vid enskilda skolor.

Sektorn för fostran och utbildning ser regelbundet över den svenska servicen, servicenätet samt lokalanvändningen i staden. Då servicenätet granskas, strävar sektorn efter att ordna en mångsidig undervisning av hög kvalitet som flexibelt kan reagera på kommande förändringar. Stadsstrategin för åren 2017–2021 betonar användningen av autentiska lärmiljöer och att lokalerna används mer flexibelt.

Numera finns det en enhetlig grundskola i alla fyra upptagningsområden. 

• I samband med en stor översyn av det svenska servicenätet år 2012 beslutade utbildningsnämndens svenska sektion också att Zacharias Topeliusskolan då det gäller de högre årskurserna i den grundläggande utbildningen hör till Hoplaxskolans elevupptagningsområde. Då fördes också diskussioner om möjligheterna att skapa enheter med årskurserna 5–9 eller 6–9.

• Hoplaxskolan är en enhetlig grundskola i västra området med verksamhet på fem adresser. Skolan inrättades 1.8.2014 enligt beslut av stadsfullmäktige (9.10.2013). Sedan augusti 2017 går eleverna i Hoplaxskolans årskurs 6 tillsammans med årskurserna 7–9 i huset på Solnavägen 18–20. Huset är nyrenoverat. 

• En granskning av servicenätet i södra området 2015–2016 resulterade i ett stadsfullmäktigebeslut (15.6.2016) om sammanslagning av tre skolor till en enhetlig grundskola, Grundskolan Norsen från 1.8.2017, där en av enheterna omfattar årskurserna 5–9 och två av enheterna förskola och årskurserna 1–4. I Grundskolan Norsen går alltså årskurserna 5–6 tillsammans med årskurserna 7–9 i skolhuset på Unionsgatan 2. Från och med läsåret 2017–2018 finns det alltså en enhetlig svensk grundskola i alla fyra elevupptagningsområden i Helsingfors. 

• Den enhetliga grundskolan Åshöjdens grundskola verkar sedan länge i norra området.

Zacharias Topeliusskolans verksamhet omfattar allmänundervisning (Aina-enheten), specialundervisning (Toini-enheten) och sjukhusundervisning (Eva-enheten).

Föredraganden föreslår att eleverna i allmänundervisning i Zacharias Topeliusskolan från och med 1.8.2019 ska flytta till Munksnäs-enheten 6–9 i Hoplaxskolan då de börjar i årskurs 6. Eleverna i Zacharias Topeliusskolans Toini-enhet stannar kvar i skolhuset vid Stenbäcksgatan 14. De elever som går i Eva-enheten får undervisning enligt det individuella behov de har. Eva-enhetens elever integreras i sin närskola då de är redo för det.

Svenska servicehelheten har bett direktionerna för Zacharias Topeliusskolan och Hoplaxskolan ge ett utlåtande om den föreslagna flytten av årskurs 6. Direktionernas utlåtande är bilagor till ärendet.

Direktionen för Zacharias Topeliusskolan ställer sig kritisk till en flytt av årskurs 6 eleverna till Hoplaxskolan. Direktionen framhåller att specialklassernas elever har eleverna i allmänundervisning som stöd och förebilder. Årskurserna 1–6 inom allmänundervisningen (Aina) har ett smidigt och etablerat samarbete med skolans två andra enheter (Eva och Toini). Direktionen påpekar att för att kunna integrera elever i allmänundervisningen måste det finnas ett tillräckligt elevunderlag. Föredraganden konstaterar att det arbetssätt med inkludering i allmänundervisningen som skolan utvecklat för Eva-eleverna kan likaså fortsätta i årskurserna 1–5. Samarbetet mellan eleverna i specialklass och allmänundervisning kan också förverkligas genom tät kontakt och samarbete med Hoplaxskolans elever.

Hoplaxskolans direktion är positivt inställd och ser den mjukare övergången mellan årskurs 6 och årskurs 7 som den viktigaste motiveringen. Sedan augusti 2017 har Hoplaxskolans årskurs 6 verkat tillsammans med årskurserna 7–9. Direktionen konstaterar att de motiveringar som lagts fram har visat sig att fungera i praktiken. Skolledningen i Hoplaxskolan anser att Hoplaxskolan, med alla områdets sexor, kunde bli en välfungerande pedagogisk helhet.

Goda erfarenheter har man fått också av andra tidigare eller nuvarande liknande lösningar såväl i huvudstadsregionen som i andra delar av landet. 

Föredraganden konstaterar att Zacharias Topeliusskolan har många olika slags verksamheter och alla verksamheter behöver ändamålsenliga rum. Förskolan kommer att ha 21 elever under läsåret 2019–2020, vilket betyder att förskoleverksamheten behöver fler rum. Sedan augusti 2018 har det ordnats förskoleverksamhet för förskolebarn med funktionsnedsättning. Den gruppen behöver få ta del av olika terapiutrymmen, vilket inte för tillfället varit möjligt i skolan. 

Pedagogiska motiveringar

Stadens strategi – enhetlig lärstig

I enlighet med läroplanen för den grundläggande utbildningen strävar Helsingfors stad efter en enhetlig lärstig där utgångspunkten är det livslånga lärandet. För att kunna förverkliga detta bör de traditionella nivåövergångarna ses över. Målet är att säkerställa en smidig och trygg övergång där eleverna bereds möjlighet att bekanta sig med hur undervisningen i årskurserna 7–9 fungerar samt med den lärmiljö, den verksamhetskultur och den personal som finns i de högre årskurserna.

Eleverna i årskurs 6 stöds under det första året i Hoplaxskolan av klassläraren och på detta sätt kan man försäkra sig om att nivåövergången blir så smidig och trygg som möjligt. Klassläraren och den mångprofessionella personalen ansvarar för att eleverna får det stöd och den individuella handledning de behöver. Det stöd som eleverna eventuellt kommer att behöva i årskurserna 7–9 kan planeras, förverkligas och uppföljas bättre än tidigare i och med att elevvården blir mer lättillgänglig för eleverna i årskurs 6, då skolhälsovårdaren, skolkuratorn och skolpsykologen bildar ett team och finns i samma byggnad.

Likvärdig och enhetlig service

Genom att förenhetliga servicen kan läroplanen genomföras likvärdigt för hela årskullen inom området, genom att till exempel erbjuda ett lika brett utbud av valfria ämnen. Pedagogiskt utbyte mellan klass-, ämnes- och speciallärare möjliggörs även i högre grad. Eleverna kan undervisas i en del ämnen av ämneslärare. Särskilt språkstudierna, men också studier i naturvetenskapliga ämnen, kan förväntas dra nytta av detta, dels genom ämneslärarnas specialkunnande, dels genom tillgången till särskilda undervisningsrum för specifika ämnen. Inom den helhetsskapande undervisningen studerar eleverna olika autentiska fenomen över läroämnesgränserna och eleverna i årskurs 6 har möjlighet att lära sig också tillsammans med äldre elever och kan fördjupa sina kunskaper i bredare nätverk. Det är också pedagogiskt motiverat att förenhetliga och utveckla bedömningen i området för alla i årskurs 6 så att de får en likvärdigt mångsidig, positiv och realistisk respons som stöder elevernas lärprocesser. Detta sker bäst då eleverna delar lärmiljö samt använder likartade arbetssätt och metoder.

Elevernas tankar om övergången

I enlighet med den nya läroplanen bör metoderna för delaktighet och påverkan planeras tillsammans med eleverna och utvärderas regelbundet. De elever som har gått i Zacharias Topeliusskolan och nu går i årskurs 7 har getts möjlighet att svara på en enkät gällande övergången från Zacharias Topeliusskolan till Hoplaxskolan. I enkäten har de tagit ställning till hur de upplevt skolstarten då områdets övriga elever börjat i Hoplaxskolan redan i årskurs 6. De flesta av de fjorton respondenterna upplever att de kommit bra in i skolgemenskapen och trivs i skolan. Eleverna fick också ta ställning till om de hellre börjat i Hoplaxskolan ett år tidigare. De flesta elever ville börja i Hoplaxskolan på årskurs 7. Aspekter som kom fram i motiveringarna var att de ville ha information om sin skolgång i god tid, att de trivts med att vara äldst i skolan och att de upplevt Zacharias Topeliusskolan som en trygg lärmiljö. De som ville börja i Hoplaxskolan på årskurs 6 framhävde att de övriga eleverna redan kände varandra då de börjat i samma skolbyggnad ett år tidigare.

Konsekvenser för personalen

Enligt stadens personalstrategi tryggas tillsvidare anställda fast anställning. Alla tjänster och befattningar är inrättade i Helsingfors stad, vilket innebär att personalen har ett anställningsförhållande till staden, inte till den enskilda enheten. I enlighet med stadens samarbetsförfarande ska samarbetsförhandlingar med personalen inledas innan beslut har fattats. Innan eventuella beslut verkställs kommer personalen att höras både i grupp och vid behov även på individnivå. Samtliga i personalen vid Zacharias Topeliusskolan har sammankallats till ett samarbets- och informationsmöte 1.10.2018. Enligt förslaget ska årskurs 6 flyttas till Hoplaxskolan. Eftersom en klasslärartjänst är obesatt i Zacharias Topeliusskolan behöver ingen av de ordinarie klasslärarna byta arbetsplats. Beslutet att flytta den obesatta klasslärartjänsten till Hoplaxskolan fattas av chefen för den grundläggande utbildningen enligt sektorchefens delegeringsbeslut (§ 22, 17.5.2017). Rektorn vid Hoplaxskolan bestämmer i vilken enhet klasslärartjänsten placeras.

I skolor med allmänundervisning i årskurserna 1–6 är det klasslärare som undervisar i samtliga ämnen. Också i Munksnäs-enheten 6–9 i Hoplaxskolan undervisas årskurs 6 av klasslärare, men om klasslärarna så önskar kan de få undervisa i årskurserna 7–9. Föredraganden konstaterar att eleverna i årskurs 6 i Hoplaxskolan har en större möjlighet att få undervisning av en ämneslärare än i Zacharias Topeliusskolan. En flytt av en årskurs kommer inte att inverka markant på ledarskapet eller dess resurser i någondera skola. 

Placeringarna för de övriga yrkesgrupperna (t.ex. speciallärare, assistenter) i skolorna ses över varje läsår och justeras vid behov.

Elevantalet i respektive skola läsåren 2018–2019 och 2019–2020

Läsåret 2018–2019 har Zacharias Topeliusskolan totalt 183 elever. Skolans verksamhet innefattar allmänundervisning i årskurserna 1–6 samt specialundervisningsklasser i årskurserna 1–9. Stadens sjukhusundervisning administreras också av skolan. Eleverna i årskurs 6 i Zacharias Topeliusskolans allmänundervisning kommer läsåret 2019–2020 att vara 16. Årligen är elevantalet i Zacharias Topeliusskolans årskurs 6 mellan 15–25 elever.

Läsåret 2018–2019 har Hoplaxskolan totalt 649 elever i årskurserna 1–9, förskolan inräknad. Munksnäs-enheten 6–9 har 249 elever. Det totala elevantalet i Hoplaxskolan kommer läsåret 2019–2020 att vara 685 elever och elevantalet i Munksnäs-enheten 6–9 uppgå till 273 elever. Med Zacharias Topeliusskolans elever i årskurs 6 blir elevantalet 289 elever i Munksnäs-enheten 6–9. Beräkningarna baserar sig på de faktiska elever som redan finns i området. Enligt prognoser kommer elevantalet öka mellan 20–35 elever per år. Föredraganden konstaterar att Hoplaxskolans lokaler ses över som en helhet och undervisningen planeras årligen enligt det behov som finns. Eventuella ändringsbehov på grund av det ökande elevantalet planeras tillsammans med stadsmiljösektorn.

Elever i skolupptagningsområdet

De elever som nu går i Zacharias Topeliusskolan och börjar i åk 6 hösten 2019 kommer att få en något längre skolväg. Skolvägen kommer att vara i snitt ca 2,8 kilometer mellan hemmet och Solnavägen. Enligt grunderna för antagning till de svenska grundskolorna i Helsingfors garanteras eleven alltid en plats i sin närskola, men kan enligt vissa kriterier få plats i en annan skola. De enstaka elever som genom andrahandsantagning har fått plats i Zacharias Topeliusskolan ges möjlighet att välja ifall de vill fortsätta till årskurs 6 i sin närskola eller Munksnäs-enheten 6–9 i Hoplaxskolan.

Barnkonsekvensanalys

En barn- och elevkonsekvensanalys görs då kommunen planerar och utvecklar service för barn och elever. En barn- och elevkonsekvensanalys kan göras på förhand innan beslut fattas, som en processbedömning när ett beslut omsätts i handling eller som en uppföljande bedömning när konsekvenserna av beslutet bedöms i efterhand.

Föredraganden konstaterar att det är ändamålsenligt att alla elever på västra området som går i årskurs 6 får undervisning i samma skola. Sedan augusti 2017 har Hoplaxskolans årskurs 6 verkat tillsammans med årskurserna 7–9. Verksamheten fungerar bra och nivåövergången har blivit mjukare. Eleverna som går i årskurs 6 har också möjlighet att ta del av ämneslärarnas specialkompetens. Hoplaxskolans skolbyggnad vid Solnavägen är nyrenoverad och lärmiljön är väl förberedd för att ta emot eleverna i årskurs 6 från Zacharias Topeliusskolan.

Föredragande

direktör för den svenska servicehelheten

Niclas Grönholm

Upplysningar

Jenni Tirronen, chef för sakkunnig- och kontorstjänster, telefon: 310 73014

jenni.tirronen(a)hel.fi

Bilagor

1

Utlåtande Hoplaxskolan

2

Utlåtande Zacharias Topeliusskolan

Sökande av ändring

Omprövning, fostrans- och utbildningsnämnden

Beslutshistoria

Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning 28.11.2017 § 22

HEL 2017-012016 T 12 01 01

Beslut

Svenska sektionen beslutade att årskurs 6 i allmänundervisning i Zacharias Topeliusskolan förblir i denna enhet under läsåret 2018–2019. Under året utvärderas hur flytten till Hoplaxskolan fungerat för de elever som flyttat ett år senare till Munksnäsenheten, varefter sektionen tar saken till ny behandling.

Behandling

28.11.2017 Med avvikelse från föredragandens förslag

Under diskussionen lade Martina Harms-Aalto understödd av Joakim Horsma fram följande motförslag: Svenska sektionen beslutar att årskurs 6 i allmänundervisning i Zacharias Topeliusskolan förblir i denna enhet under läsåret 2018–2019. Under året utvärderas hur flytten till Hoplaxskolan fungerat för de elever som flyttat ett år senare till Munksnäsenheten, varefter sektionen tar saken till ny behandling.

Beslutet fattades efter omröstning där motförslaget fick fem röster (Cowell, Boldt, Horsma, Weckman, Harms-Aalto) och föredragningen tre röster (Lindström, Tyrväinen, Fredlund).

Föredragande

direktör för den svenska servicehelheten

Niclas Grönholm

Upplysningar

Karin Lassenius (Torp), planerare, telefon: 310 81193

karin.lassenius(a)hel.fi

Camilla Zakowski, specialplanerare, telefon: 310 44802

camilla.zakowski(a)hel.fi

Kristian Roos, specialplanerare, telefon: 310 80028

kristian.roos(a)hel.fi

Tanja Mellin, personalplanerare, telefon: 310 86222

tanja.mellin(a)hel.fi

 

Postadress

Besöksadress

Telefon

FO-nummer

Kontonr

PB 51300

Töysägatan 2 D

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGFORS STAD

Helsingfors 51

Telefax

 

Moms nr

 

 

+358 9 86390

 

FI02012566