Helsingfors stad | Protokoll | 5/2018 | 1 (1) |
Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning |
|
| |
|
| Ärende/6 | |
| 04.09.2018 |
| |
|
|
| |
|
|
| |
§ 30
Godkännande av betygsbottnar för den grundläggande utbildningen
HEL 2018-009026 T 12 00 01
Beslut
Svenska sektionen beslutade att godkänna betygsbottnen för de verbala betygen för åk 1 – 5 och sifferbetygen i åk 6 – 9 enligt bilagorna.
Föredragande
direktör för den svenska servicehelheten
Niclas Grönholm
Upplysningar
Agneta Lundmark, pedagogiskt sakkunnig, telefon: 310 84031
agneta.lundmark(a)hel.fi
Bilagor
1 | Betygsbotten_2018-19_åk 1-5_exempel |
2 | Mellanbetygsbotten_2018-19_åk 7-9_exempel |
Sökande av ändring
Omprövning, fostrans- och utbildningsnämnden |
Beslutsförslag
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Föredragandens motiveringar
Enligt kapitel 15, § 2 i Helsingfors stads förvaltningsstadga är det svenska sektionen som godkänner läroplanen på stadsnivå för den svenska utbildningen.
Svenska sektionen godkände 26.6.2018 förändringar i läroplanen gällande bedömningen. Ändringarna gällde bedömningsperioder och betyg, som ingår i kapitel 6, Bedömning av lärande. Förändringen baserade sig på en bedömningsmodell som de svenska grundskolornas lärare och rektorer utarbetat tillsammans våren 2018.
Enligt läroplanen ska elevens lärande och arbete bedömas mångsidigt och i bedömningen betonas lärprocessen i stället för enskilda prestationer. Eleverna stöds under hela lärprocessen i att iaktta, synliggöra och förstå sin egen lärprocess och sina framsteg. Elever och lärare diskuterar tillsammans lärprocessen och bedömningen av den. Eleverna förstår bedömningens grunder och olika former av bedömning och hur de själva kan påverka sin egen inlärning. Den respons eleverna får i form av bedömningen stödjer deras helhetsmässiga utveckling och lärande. Elevens uppförande bedöms som en separat helhet.
Under processen med den nya bedömningsmodellen kom det fram att den dåvarande modellen med tre bedömningsperioder inte stöder den nuvarande läroplanens syn på bedömning. Därför föreslogs att man inför två bedömningsperioder för att ge lärare och elever möjlighet att koncentrera sig på ändamålsenliga lärprocesser, där fokus ligger på kontinuerlig, handledande och mångsidig bedömning. Eleverna i årskurs 1-6 får ett läsårsbetyg, medan eleverna i årskurs 7-9 får både ett mellanbetyg och ett läsårsbetyg. Svenska sektionen godkände 26.6.2018 denna ändring i läroplanen.
För att ytterligare betona lärprocessens betydelse i stället för enskilda prestationer och säkerställa att elevens lärande och arbete bedöms mångsidigt, föreslogs att eleverna i årskurserna 1–5 i de svenska skolorna i Helsingfors får ett verbalt läsårsbetyg samt att eleverna i årskurserna 6–9 får ett läsårsbetyg med sifferbedömning. Som bilaga till betyget finns elevens portfolio, där bedömningen av elevens kunskapsnivå kommer fram. Svenska sektionen godkände 26.6.2018 denna ändring i läroplanen.
Skolornas direktioner gavs tillfälle att ge sitt utlåtande om bedömningsmodellen och hade möjlighet att delta i öppet informationsmöte. Direktionerna uppmanades att höra elevkåren, och representanter för eleverna deltog också i den process under vilken bedömningsmodellen utarbetades.
Såväl i direktionernas utlåtanden som under informationsmötet uttrycktes en önskan om att man i stället för den förslagna bedömningen godkänd/underkänd ska bibehålla den nuvarande verbala bedömningsskalan.
Därför föreslogs det att den verbala bedömningsskalan bibehålls enligt nuvarande modell, dvs. inte i form av godkänd/underkänd. De föreslagna betygsbottnarna följer denna princip.
Den verbala betygsbottnen har bedömningsskalan:
Eleven har ännu inte uppnått målen
Eleven har delvis uppnått målen
Eleven har uppnått målen
Eleven har uppnått målen väl.
Som bilaga till betyget följer elevens portfolio där elevens arbete, framsteg och kunskapsnivå synliggörs. Enligt de betyg man tidigare använt har man för eleverna i åk 1-4 öppnat upp vissa ämnen så att man bedömt olika områden inom ämnet. Detta ses inte längre som nödvändigt då det i elevens portfolio framgår vad bedömningen baserar sig på. Målet är att eleven efter varje lärprocess ska vara medveten om sina framsteg och hur eleven nått målen i läroplanen. Denna information ska också vårdnadshavarna få ta del av. Även under lärandesamtalet diskuteras elevens framsteg, arbete och kunskapsnivå. Betygets roll blir därmed att kort summera det eleven, vårdnadshavarna och lärarna varit medvetna om under läsåret gällande elevens kunnande.
Bedömningen av uppförandet kommer som tidigare fram i en separat bilaga då det gäller de verbala betygen, medan det i åk 7-9 bedöms med en siffra i betyget. Detta görs helt i enlighet med den nationella läroplanen.
Föredragande
direktör för den svenska servicehelheten
Niclas Grönholm
Upplysningar
Agneta Lundmark, pedagogiskt sakkunnig, telefon: 310 84031
agneta.lundmark(a)hel.fi
Bilagor
1 | Betygsbotten_2018-19_åk 1-5_exempel |
2 | Mellanbetygsbotten_2018-19_åk 7-9_exempel |
Sökande av ändring
Omprövning, fostrans- och utbildningsnämnden |
.
| ||||
Postadress | Besöksadress | Telefon | FO-nummer | Kontonr |
PB 51300 | Töysägatan 2 D | +358 9 310 8600 | 0201256-6 | FI2922661800003009 |
00099 HELSINGFORS STAD | Helsingfors 51 | Telefax |
| Moms nr |
|
| +358 9 86390 |
| FI02012566 |
|
| |||