Helsingfors stad

Protokoll

5/2017

1 (1)

Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning

 

 

 

 

Ärende/4

 

19.12.2017

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 27

Ändring av språkprogrammet för de svenska grundskolorna, tidigareläggning av A1- språket

HEL 2017-013332 T 12 00 01

Beslut

Sektionen beslutade godkänna en ändring i språkprogrammet för de svenska skolorna. I och med ändringen tidigareläggs A1-språket finska, och inleds från och med läsåret 2018–2019 i årskurs ett.

Föredragande

direktör för den svenska servicehelheten

Niclas Grönholm

Upplysningar

Niclas Rönnholm, Chef för den grundläggande utbildningen, telefon: 310 86219

niclas.ronnholm(a)hel.fi

Bilagor

1

Språkprogram för den svenska grundläggande utbildningen från 1.8.2016, svenska sektionen 16.4.2015

2

Beslut om A2- och B2-språk i språkprogrammet för de svenska grundskolorna i Helsingfors, svenska sektionen 1.10.2015

Sökande av ändring

Omprövning, fostrans- och utbildningsnämnden

Beslutsförslag

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Föredragandens motiveringar

Utbildningsnämndens svenska sektion godkände den 16 april 2015, § 16, språkprogrammet för den svenska grundläggande utbildningen. I och med beslutet stärktes finskundervisningen (A1, med alternativen A-finska eller modersmålsinriktad finska) genom en tidigareläggning, och inleds redan i årskurs 2. I årskurserna 1–6 erbjuds i samtliga skolor engelska (A2) från och med årskurs 4, men i varje område finns möjlighet att läsa ett annat A2-språk.

Övriga språk (B2) erbjuds från årskurs 7. B2-språket stärktes genom att det inleds ett år tidigare, och med ett två timmar högre timantal jämfört med det nationella minimiantalet för ämnet.

Vilka A2 och B2- språk som erbjuds i de svenska skolorna beslöt sektionen i samband med sitt möte den 1 oktober 2015, § 49.

I Helsingfors stadsstrategi för åren 2017–2021 konstateras att helsingforsarnas språkkunskaper görs mångsidigare bland annat genom att undervisning i det första främmande eller det andra inhemska språket inleds redan från och med årskurs ett. Strategin och dess förverkligande har under ledning av den svenska servicehelheten diskuterats av rektorerna för den grundläggande utbildningen. Servicehelheten och rektorerna anser att stadens strategi på bästa sätt förverkligas i de svenska skolorna då A1-språket finska från och med läsåret 2018–2019 i samtliga svenska skolor inleds i årskurs 1. Inför läsårsstarten och under läsåret erbjuds lärarna inom förskole- och nybörjarundervisningen fortbildning som stöder dem i undervisningen av det tidigarelagda språket. Jämsides med detta utreds under våren 2018 och följande läsår på vilka sätt språkprogrammet i de svenska skolorna på sikt ytterligare kan stärkas. Detta kunde ske t.ex. genom förverkligande av språkdusch, eller tvåspråkig undervisning. Målet är att utredningens resultat kommer att synas i de svenska skolorna från och med läsåret 2019–2020.

Övrig utveckling med anknytning till språkundervisningen i de svenska skolorna är bl.a. det externt finansierade försöket med distansundervisning i A2-tyska, som innevarande läsår genomförs i skolorna i östra området. Inför nästa läsår utvärderas försöket, och därefter fattas beslut om fortsättningen. Valbara och valfria språkkurser och -klubbar ses av rektorerna som något som kan berika utbudet i de svenska skolorna och hos eleverna väcka ett intresse för språkstudier. Målet är att kommande läsår utveckla denna del av verksamheten. Den svenska servicehelheten har under innevarande läsår aktivt arbetat för nästa läsår kunna erbjuda ett bredare utbud av B2-språk i de svenska skolorna. Samtliga vårdnadshavare till elever i årskurserna 1–6 har fått besvara en enkät med syftet att utreda vilka B2-språk som vårdnadshavarna önskar se förverkligade i området. Enkätens resultat stöder servicehelheten i den långsiktiga planeringen av språkundervisningen, och rektorerna i rekrytering och planering av undervisningen.

De läroplansförändringar tidigareläggningen av A1-språket finska kräver bereds för sektionen under vårterminen 2018.

Bedömning av hur det påverkar barnen

Att inleda studierna i A1-språket finska redan i årskurs 1 är pedagogiskt motiverbart, och är förenligt med den språkstrategi de svenska skolorna arbetar enligt. I strategin nämns att man i de svenska skolorna främjar en levande tvåspråkighet, och att barn och unga med en annan språkbakgrund än en enspråkigt svensk ges möjlighet att utveckla skolspråket och att samtliga barn och unga uppmuntras att utveckla alla sina språk. Tidigareläggningen bidrar till att samtliga elever erbjuds en jämlik möjlighet till detta.

Föredragande

direktör för den svenska servicehelheten

Niclas Grönholm

Upplysningar

Niclas Rönnholm, Chef för den grundläggande utbildningen, telefon: 310 86219

niclas.ronnholm(a)hel.fi

Bilagor

1

Språkprogram för den svenska grundläggande utbildningen från 1.8.2016, svenska sektionen 16.4.2015

2

Beslut om A2- och B2-språk i språkprogrammet för de svenska grundskolorna i Helsingfors, svenska sektionen 1.10.2015

Sökande av ändring

Omprövning, fostrans- och utbildningsnämnden

.

 

Postadress

Besöksadress

Telefon

FO-nummer

Kontonr

PB 3000

Töysägatan 2 D

+358 9 310 8600

0201256-6

FI2922661800003009

00099 HELSINGFORS STAD

Helsingfors 51

Telefax

 

Moms nr

 

 

+358 9 86390

 

FI02012566