3
RAITIOLIIKENTEEN KULJETTAJARAHASTUKSESTA LUOPUMINEN
 
HKL
 
Kaupunginvaltuuston vahvistamiin liikennelaitoksen tavoitteisiin
vuodelle 2012 kuuluu raitiovaunuliikenteen nopeuttaminen neljällä
prosentilla vuoden 2004 tasosta. Tärkeimmissä kehittämisvalinnoissa
vuosille 2005 – 2012 kuljettajarahastuksen poistaminen raitiovaunuista
on yksi keskeinen keino tämän tavoitteen saavuttamiseksi.
 
Kuljettajarahastuksesta luopuminen pienentää raitioliikenteen
pysäkkiaikoja ja niiden hajontaa ja siten lisää raitioliikenteen nopeutta
ja aikatauluissa pysymistä (luotettavuutta). Ylivoimaisesti suurimmalle
osalle matkustajista palvelun laatu paranee. Kuljettajarahastuksesta
luopuminen onkin edellytys strategiselle kehityspolulle, jolla
parannetaan raitioliikenteen luotettavuutta, nopeutetaan raitioliikennettä
ja tarjotaan näin matkustajille nykyistä parempaa palvelua.
 
Kuljettajarahastuksesta luopumisella saavutettava raitioliikenteen
luotettavuuden paraneminen on erittäin tärkeässä asemassa
varmistettaessa keskustan raitioliikenneverkon toimivuus 2010-luvulla
raitioliikenteen lisääntyessä määrällisesti merkittävästi Jätkäsaaren,
Kalasataman, Kruunuvuorenrannan ja Keski-Pasilan
kehittämishankkeiden myötä. Ilman kuljettajarahastuksesta luopumista
raitioliikenteen toimintakyky Helsingin keskustassa on vaarassa
heikentyä olennaisesti.
 
Kuljettajarahastuksesta luopuminen aiheuttaa haittaa lippunsa nyt
kuljettajalta ostaville, joita on alle viisi prosenttia matkustajista.
Lippunsa kuljettajilta ostavien osuus on pienentynyt jo useita vuosia ja
lippujen ostaminen kuljettajalta vähentynee edelleen, kun kuljettajien
myymä edullinen raitiovaunulippu korvautuu edullisella arvolipulla
vuoden 2009 alussa. Kuljettajarahastuksesta luovuttaessa kertalipun
hankinta on edelleen mahdollista vaunuihin asennettavista
kertalippuautomaateista, SMS-lipulla tai esim. metroasemilla ja joillain
vilkkaimmilla raitioliikenteen pysäkeillä olevista automaateista.
 
Kuljettajien lipunmyynnin poistuminen edellyttää täydentäviä kertalipun
myyntijärjestely. Käytännössä vaihtoehtoina ovat pysäkeille tai
vaunuihin asennettavat lippuautomaatit. Vaunuihin asennettavat
automaatit ovat Helsingin laajan raitioverkoston tapauksessa
tarkoituksenmukaisempi ratkaisu kuin pysäkille asennettavat
automaatit. Vaunuissa olevat automaatit ovat paremmin suojassa
ilkivallalta ja automaattien huolto onnistuu vaunujen muun huollon
yhteydessä varikoilla. Tarkoituksenmukaisin lippuautomaattivaihtoehto
on kolikoita ja maksukortteja hyväksyvä malli.
 
Hankkeen investointikustannuksiksi voidaan tässä yhteydessä arvioida
n. 2 400 000 euroa (alv 0 %), joka koostuu 130 lippuautomaatin
hankinnasta. Vuosikustannus kymmenen vuoden poistoajalla mukaan
lukien automaattien huolto- ja rahahuoltokustannukset on n. 550 000
euroa (alv 0 %).
 
Kuljettajarahastuksesta luopumisen liiketaloudelliset hyödyt kattavat
vähintään puolet lipunmyyntiautomaattien kustannuksista.
Yhteiskuntataloudelliset hyödyt kattavat kustannukset
kokonaisuudessaan. Yhdessä muiden nopeuttamistoimien kanssa
kuljettajarahastuksesta luopuminen on liiketaloudellisesti kannattavaa
(hyöty-kustannussuhde yli 1) ja yhteiskuntataloudellisesti erittäin
kannattavaa (hyöty-kustannussuhde yli 2).
 
Tarkempi taustaselvitys raitioliikenteen kuljettajarahastuksesta
luopumisesta on esityslistan liitteenä.
 
Ehdotus                            Lautakunta päättänee, että raitioliikenteen kuljettajarahastuksesta
luovutaan.
 
                                          Lautakunta päättänee, että myöhemmin valittavasta
lippuautomaattitekniikasta riippuen kuljettajarahastus päättyy
aikaisintaan vuodenvaihteessa 2010 – 2011 ja viimeistään
vuodenvaihteessa 2012 – 2013.
 
Lautakunta päättänee, että kuljettajarahastuksesta luovuttaessa
raitiovaunuihin asennetaan lippuautomaatit, jotka hyväksyvät kolikoita
sekä tunnetuimpia maksukortteja (pankki- ja luottokortit).
 
Lautakunta päättänee velvoittaa liikennelaitoksen selvittämään
vaihtoehtoiset lippuautomaattien hankintamallit sekä valitsemaan niin
teknisesti kuin matkustajapalvelunkin kannalta parhaan
automaattiratkaisun yhteistyössä YTV:n
matkakorttijärjestelmähankkeen kanssa ja valmistelemaan tämän
pohjalta lippuautomaattihankinnan hankesuunnitelman vuoden 2009
aikana.
 
Lisätiedot:
Vanhanen Kerkko, kehittämispäällikkö, puhelin 310 22000
 
 
LIITE
Raitioliikenteen kuljettajarahastuksesta luopuminen- perusteluteksti
27.11.2008