1
HANKESUUNNITELMA JA HANKEPÄÄTÖS JOKERI2 -LINJAN
TOTEUTTAMISESTA
 
HKL
 
Tiivistelmä
 
Jokeri 2 on joukkoliikenteen poikittainen runkolinja, joka kulkee
Vuosaaren ja Myyrmäen välillä hieman kauempana Helsingin
keskustasta kuin Jokeri -linja 550. Jokeri 2:n toinen mahdollisesti
myöhemmin toteutettava vaihe sijoittuu Myyrmäen ja Matinkylän väliin.
män hankepäätöksen yhteydessä käsitellään vain linjan
ensimmäistä vaihetta.
 
Jokeri 2 -linjan toteuttaminen edellyttää bussiliikennetunnelin
rakentamista keskuspuiston ali Paloheinästä Kuninkaantammeen,
uusia pysäkkejä ja pysäkkien parannuksia, muutoksia Malmin aseman
bussiterminaaliin ja katuverkon perusparannustoimia. Yhteensä
tarvittavien toimenpiteiden kustannusarvio on 43,6 miljoonaa euroa,
josta 33,6 miljoonaa euroa on Jokeri 2 -bussilinjan investointeja ja 10
miljoonaa euroa nykyisen katuverkon perusparannusinvestointeja.
Helsingin kaupungin kustannusosuus hankkeesta on maksimissaan
40,4 miljoonaa euroa. Tiehallinnon osuus on 3,2 milj. euroa.
 
Yhteiskuntataloudellisen laskelman perusteella Jokeri 2 -bussilinjan
perustaminen tuottaa 8,7 miljoonan euron vuotuiset hyödyt. Hyödyt
ylittävät tarvittavien investointien kustannukset jo muutaman vuoden
laskentajaksolla. Hankkeen yhteiskuntataloudellinen hyöty-
kustannussuhde on 3,95.
 
Jokeri 2 -hankkeesta tulee tehdä hankepäätös ja jatka hankkeen
valmistelua viipeittä siten, että bussilinjan liikennöinti voitaisiin
käynnistää mahdollisimman pian, tavoitteena vuoden 2012 elokuussa.
 
Tausta
 
Joukkoliikennelautakunta käsitteli kokouksessaan 17.4.2008
hankesuunnitelmaa Jokeri 2 –linja edellyttämän tunnelin
toteuttamisesta Paloheinästä Kuninkaantammeen. Tuolloin lautakunta
päätti:
    hyväksyä osaltaan liitteenä olleen tunnelin hankesuunnitelman
jatkosuunnittelun lähtökohdaksi,
    kehottaa liikennelaitosta jatkamaan Jokeri 2 -hankkeen valmistelua
siten, että bussilinjan liikennöinti voitaisiin käynnistää mahdollisimman
pian, mahdollisuuksien mukaan jo vuoden 2012 alkupuolella
    esittää kaupunginhallitukselle, että se tekisi kaupunginvaltuustolle
esityksen Jokeri 2 -tunnelin toteuttamisesta hankesuunnitelman
mukaisesti Keskuspuiston ali siten, että hankkeelle osoitetaan
rakennusviraston kadunrakentamismäärärahoihin 28 milj. euron
rahoitus, josta 16 milj. euroa kohdistuu vuodelle 2010 ja 12 milj. euroa
vuodelle 2011
    kehottaa liikennelaitosta yhteistyössä kaupunkisuunnitteluviraston ja
rakennusviraston kanssa neuvottelemaan liikenne- ja
viestintäministeriön kanssa valtion osallistumisesta PLJ 2007:n
ensimmäiseen koriin kuuluvan Jokeri 2 -hankkeen kustannuksiin.
 
Kaupunginhallituskäsittelyä varten rakennus- ja ympäristötoimesta
vastaava apulaiskaupunginjohtaja pyysi tunnelin hankesuunnitelmasta
lausunnot kaupunkisuunnitteluvirastolta, kiinteistövirastolta,
liikuntavirastolta ja rakennusvirastolta. Lausunnoissa hankkeeseen ja
sen nopeaan etenemiseen suhtauduttiin myönteisesti lukuun ottamatta
rakennusviraston lausuntoa, jossa suhtauduttiin kriittisesti
joukkoliikennetunnelin pelastustienä mahdollisesti toteutettavaan
hiihtotunneliin ja jossa myös esitettiin, että kaikista Jokeri 2 -linjaan
liittyvistä toimenpiteistä tulisi tehdä hankepäätös yhdellä kertaa.
 
Hankesuunnitelman valmistelu kesällä ja syksyllä 2008
 
Rakennusviraston lausunnon johdosta päädyttiin laajentamaan
hankesuunnitelma kattamaan kaikki Jokeri 2 -linjan edellyttämät
fyysisen ympäristön toimenpiteet. Valmistelua jatkettiin kesällä ja
syksyllä 2008 yhteistyössä liikennelaitoksen, rakennusviraston,
kaupunkisuunnitteluviraston, Tiehallinnon, YTV:n ja Vantaan kaupungin
kanssa. Liikuntavirasto ja kiinteistövirasto ovat osallistuneet
Keskuspuiston alittavan tunnelin osalta valmisteluun.
 
Jatkovalmistelun yhteydessä koko linjaan liittyvät kehittämistarpeet
kartoitettiin ja niiden kustannukset arvioitiin. Tunnelin lisäksi muita
merkittäviä toimenpiteitä ovat pysäkkien ja terminaalien parannukset,
Kirkonkyläntien bussikaistat, Kuusmiehentien perusparantaminen ja
liikennevaloetuudet.
 
Jatkovalmistelun yhteydessä liikuntavirasto on myös luopunut
ajatuksesta toteuttaa joukkoliikennetunnelin yhteyteen hiihtotunneli.
Tämän päätöksen jälkeen joukkoliikennetunnelin suunnitelmaa on
tarkistettu toteuttamalla tunnelin pelastustieyhteys yksiaukkoisessa
tunnelissa tunnelin reunassa betoniseinällä erotettuna muusta
tunnelista.
 
Osana hankesuunnitelman laatimiseen liittynyttä valmistelua tehtiin
lisätarkasteluja joistakin Jokeri 2 -bussilinjan reitin osista. Näiden
tarkastelujen perusteella on päädytty siirtämään linjan reitti Kontulan
alueella Kontulantielle ja Kehä I:lle Kontulan ja Kivikon läpi menevän
reitin sijasta. Kivikon ja Kontulan alueiden sisällä korvaavana yhteytenä
toimii linjan 57 jatke Latokartanosta Kontulan metroasemalle, kun
tarvittavat katuyhteydet on toteutettu.
 
Valmistelun aikana tarkasteltiin myös linjan liikennöimistä ruuhka-
aikoina 5 minuutin vuorovälillä ja päivällä 10 minuutin vuorovälillä
aiemman 8/12 minuutin vuorovälin sijasta. Tiheämmän vuorovälin
yhteis-kuntataloudelliset hyödyt ylittävät tarkastelujen perusteella
liikennöintikustannusten lisäyksen ja jatkossa linjaa tuleekin valmistella
ruuhka-aikana 5 minuutin vuorovälillä liikennöivänä linjana.
 
Tunnelin suunnittelussa maisema- ja ympäristönäkökulmiin on
kiinnitetty erityistä huomiota, koska tunneli kulkee arvokkaan
Keskuspuiston ali. Tunnelin suuaukot ja pelastustiejärjestelyt on
suunniteltu niin korkeatasoisesti, että tunnelin vaikutukset
Keskuspuistoon jäävät hyvin vähäisiksi. Paloheinässä tunnelin
toteuttaminen mahdollistaa liikunta- ja ulkoilukäytössä olevan
ympäristön kehittämisen. Keskuspuiston saavutettavuutta ja siten sen
virkistysarvoa tunnelin mahdollistamat liikenneyhteydet parantavat.
 
Koko Jokeri 2 -linjan hankesuunnitelma on lautakunnan esityslistan
liitteenä olevassa raportissa HKL C:4/2008 ”Jokeri 2 -
hankesuunnitelma”. Keskuspuiston alittavan tunnelin osalta
hankesuunnitelma raportoitiin aiemmin julkaisussa HKL C:1/2008
”Jokeri 2, Keskuspuiston tunneli, hankesuunnitelma”. Tunnelin
suunnitelma on tämän jälkeen päivittynyt vain tunnelipoikkileikkauksen
osalta ja tunnelin kustannusarvio ei ole muuttunut.
 
Jokeri 2 -linjan merkitys Helsingin liikennepolitiikassa
 
Kaupunginvaltuusto on kokouksessaan 28.9.2005 asettanut
tavoitteeksi joukkoliikenteen nopeuttamisen sekä joukkoliikenteen
kulkumuoto-osuuden kasvattamisen. Kulkumuoto-osuuden osalta
tavoitteena on poikittaisliikenteessä nostaa joukkoliikenteen osuus 13
%:sta 17 %:iin vuoteen 2012 mennessä. Tavoitteen toteutumiseen
vaikuttavista toimenpiteistä vastaavat Helsingissä liikennelaitos ja
kaupunkisuunnitteluvirasto.
 
Poikittaisen joukkoliikenteen kehittämiseksi on vuoden 2004 jälkeen
lisätty tarjontaa Helsingin sisäisille poikittaislinjoille yli 30 %:lla ja
perustettu seudulliset linjat Jokeri 550 ja Tiedelinja 506. Lisäksi
poikittaislinjoille on lisätty liikennevaloetuuksia. Poikittaisliikenteessä
henkilöautoliikenteen kasvu on kuitenkin niin voimakasta, että tehdyt
toimenpiteet ovat tavoitteisiin nähden riittämättömiä. Joukkoliikenteen
kulkumuoto-osuus on poikittaisliikenteessä laskenut 13 %:sta 10,8
%:iin (vuonna 2007), kun keskustaan suuntautuvassa liikenteessä
joukkoliikenteen osuus on 62,7 %.
 
Jokeri 2 -bussilinjan (Vuosaari – Kontula – Malmi – Paloheinä –
Kuninkaantammi – Myyrmäki) perustaminen on vuonna 2007
valmistuneen Helsingin poikittaisen joukkoliikenteen
kehittämissuunnitelman mukaan tehokkain yksittäinen toimenpide, jolla
vaikutetaan poikittaisen joukkoliikenteen kulkumuoto-osuuteen.
 
 

 
Pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelmaan (PLJ2007)
Jokeri 2 -linjan edellyttämät katuinvestoinnit sisältyvät ensimmäisen
kauden (2008 – 2015) hankkeena. Linjan edellyttämillä
katuinvestoinneilla tarkoitetaan tässä hankesuunnitelmassa esitettyjä
toimenpiteitä.
 
Jokeri 2 -linjan toteuttamisen kustannukset ja kannattavuus
 
Jokeri 2 -linjan toteuttaminen edellyttää bussiliikennetunnelin
rakentamista keskuspuiston ali Paloheinästä Kuninkaantammeen,
uusia pysäkkejä ja pysäkkien parannuksia, muutoksia Malmin aseman
bussiterminaaliin ja katuverkon perusparannustoimia. Yhteensä
tarvittavien toimenpiteiden kustannusarvio on 43,6 miljoonaa euroa,
josta 33,6 miljoonaa euroa on Jokeri 2 -bussilinjan investointeja ja 10
miljoonaa euroa nykyisen katuverkon perusparannusinvestointeja.
Helsingin kaupungin kustannusosuus hankkeesta on maksimissaan
40,4 miljoonaa euroa. Tiehallinnon osuus on 3,2 milj. euroa.
 
Yhteiskuntataloudellisen laskelman perusteella Jokeri 2 -bussilinjan
perustaminen tuottaa 8,7 miljoonan euron vuotuiset hyödyt. Hankkeen
yhteiskuntataloudellinen hyöty-kustannussuhde on 3,95. Hyöty-
kustannussuhteeseen ei ole sisällytetty Kuusmiehentien
perustaparantamisen kustannuksia, koska tämä on joka tapauksessa
toteutuva hanke, jota Jokeri 2 -hanke ainoastaan aikaistaa. Mikäli
Kuusmiehentien perusparantamisen kustannukset kuitenkin haluttaisiin
laskea hankkeen hyöty-kustannussuhteeseen, olisi se noin 3,04.
Tämäkin on noin kaksinkertainen hyöty-kustannussuhde esimerkiksi
nsimetron tai Kruunuvuorenrannan raitioyhteyden tunnuslukuihin
verrattuna.
 
Jokeri 2 -hankkeen hyödyt ylittävät tarvittavien investointien
kustannukset jo muutaman vuoden laskentajaksolla. Joukkoliikenteen
käyttö kasvaa Jokeri 2:n ansiosta vuosittain noin miljoonalla matkalla.
Herkkyystarkastelujen perusteella hyöty-kustannussuhde säilyisi
hyvänä, vaikka hankkeen kustannukset nousisivat huomattavasti tai
hyödyistä arvotettaisiin vain puhdas aika. Jokeri 2 -linjan hyödyt
perustelisivat hankesuunnitelmaan sisältyvien investointien lisäksi
lähes 100 milj. euron investoinnit ennen kuin kokonaiskustannukset
kasvaisivat hyötyjä suuremmiksi.
 
Hankkeen eteenpäin vieminen
 
Jokeri 2 -linjan toteuttamisen jatkovalmistelu edellyttää hankepäätöstä.
Kokoluokaltaan näin mittavasta (Helsingin rahoitusosuus 40,4 milj.
euroa) hankkeesta päättävä elin on kaupunginvaltuusto. Tunnelin
kaavoitus- ja rakennuslupaprosessit valmistuvat vuoden 2009 loppuun
mennessä, mikäli hankepäätös tehdään viimeistään helmikuussa 2009.
Tämä aikataulu mahdollistaisi tunnelin rakentamisen parhaimmillaan
vuosina 2010–2012 ja muiden tarvittavien investointien toteuttamisen
tähän mennessä, jolloin Jokeri 2 -linjan liikenne alkaisi elokuussa 2012.

Nopean etenemisen osalta tulee myös huomata, että linja voidaan ja
kannattaa ottaa käyttöön mahdollisimman nopeasti, vaikka Tiehallinnon
toimenpiteet viivästyisivät. Kaupungin kannattaa kuitenkin kiirehtiä
Tiehallintoa toteuttamaan sen vastuulle osoitetut
vaihtopysäkkihankkeet mahdollisimman pian, jotta synergiahyödyt
toteutuvat mahdollisimman suurina.
 
Kaupunginvaltuuston tulisi tehdä hankepäätös Jokeri 2 -linjan
toteuttamisesta siten, että hankkeelle osoitetaan yhteensä 40,4 milj.
euroa vuosille 2010–2012 (vuoden 2008 maaliskuun
kustannustasossa). Kustannuksista arviolta 14 milj. euroa kohdistuu
vuodelle 2010 ja 19,4 milj. euroa vuodelle 2011 ja 7 milj. euroa
vuodelle 2012. Rahoitus investointia varten tulisi osoittaa
rakennusviraston kadunrakentamismäärärahoihin.
 
Ehdotus                            Lautakunta päättänee
 
    hyväksyä osaltaan liitteenä olevan hankesuunnitelman (HKL C:4/2008
”Jokeri 2 -hankesuunnitelma”) ja 17.4.2008 lautakunnalle jaetun
hankesuunnitelman (HKL C:1/2008 ”Jokeri 2, Keskuspuiston tunneli,
hankesuunnitelma”) jatkovalmistelun lähtökohdiksi, ja
    kehottaa liikennelaitosta jatkamaan Jokeri 2 -hankkeen valmistelua
siten, että bussilinjan liikennöinti voitaisiin käynnistää mahdollisimman
pian, tavoitteena vuoden 2012 syysliikenteen alku elokuussa
Vielä lautakunta päättänee
    esittää kaupunginhallitukselle, että se tekisi kaupunginvaltuustolle
hankepäätösesityksen Jokeri 2 -hankkeen toteuttamisesta liitteenä
olevan hankesuunnitelman mukaisesti niin, että hankkeelle osoitetaan
rakennusviraston kadunrakentamismäärärahoihin yhteensä 40,4 milj.
euron rahoitus seuraavasti:
    14,0 milj. euroa vuodelle 2010,
    19,4 milj. euroa vuodelle 2011,
    17,0 milj. euroa vuodelle 2012 ja
    4,0 milj. euroa hankkeen odottamattomia kustannuksia ja lisätöi
varten,
    pyytää kaupunginhallitusta kehottamaan hankkeeseen liittyviä
kaupungin virastoja ja laitoksia sekä muita yhteistyökumppaneita
osaltaan toimimaan niin, että hankesuunnitelmassa esitettyä aikataulua
voidaan noudattaa, ja
    esittää kaupunginhallitukselle, että Helsinki liikennelaitoksen,
kaupunkisuunnitteluviraston ja rakennusviraston tekemän valmistelun
jälkeen yhdessä Tiehallinnon, Vantaan kaupungin ja YTV:n kanssa
käynnistäisi neuvottelut liikenne- ja viestintäministeriön kanssa valtion
osallistumisesta PLJ 2007:n ensimmäiseen koriin kuuluvan Jokeri 2 -
hankkeen rakentamiskustannuksiin.
 
Lisätiedot:
Lehmuskoski Ville, suunnittelujohtaja, puhelin 310 35097
Kangas Lauri, suunnittelija, puhelin 310 64856
 
 
LIITTEET
Liite 1
Raportti: Jokeri2 -hankesuunnitelma
 
Liite 2
Jokeri 2: Jlkn esityslistateksti 17.4.2008