8
ESITYS METRON KULUNVALVONTATEKNIIKAN UUSIMISTA
KOSKEVAN HANKESUUNNITELMAN ENIMMÄISHINNAN
TARKISTAMISEKSI
 
HKL
 
Joukkoliikennelautakunta on tehnyt kaupunginhallitukselle 19.5.2005
(159 §) esityksen metron kulunvalvontatekniikan uusimisesta ja metron
automatisoinnista. Lautakunta esitti kaupunginhallitukselle metron
kulunvalvontatekniikan uusimista niin, että hankitaan noin 70 milj.
euroa maksava täysautomatisoituun metroliikenteeseen siirtymisen
mahdollistava kulunvalvontajärjestelmä vuoteen 2010 mennessä
käyttöönotettuna.
 
Kokouksessaan 17.5.2006 (151 §) kaupunginvaltuusto päätti
kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaisesti hyväksyä metron
kulunvalvontatekniikan uusimisen tarkistetun hankesuunnitelman siten,
että järjestelmäksi hankitaan täysautomatisoituun metroliikenteeseen
siirtymisen mahdollistava järjestelmä, jonka kustannusarvio on
70 000 000 euroa (alv 0 %).
 
Lisäksi kaupunginvaltuusto hyväksyi seuraavat kaksi toivomuspontta:
 
1                   Kaupunginvaltuusto edellyttää, että liikennelaitos selvittää
käyttäjien turvallisuuteen liittyviä pelkoja ja huomioi
selvityksen tulokset hankkeen valmistelussa. (Sirpa
Puhakka)
 
2                   Kaupunginvaltuusto edellyttää, että jokaiselle
metronkuljettajalle suunnitellaan ja rakennetaan
uudelleenkoulutuksen ja sijoituksen kautta ohjelma kuluvan
vuoden aikana. (Mika Ebeling)
 
 
HKL käynnisti hankepäätöksen perusteella Helsingin metron
automatisointia koskevan tarjouskilpailun 27.4.2007 lähetetyllä
tarjouspyynnöllä.
 
Tarjouksen jätti määräaikaan 1.8.2007 mennessä kolme tarjoajaa.
 
HKL toteaa tarjousmenettelyn ja sen kuluessa saatujen lisätietojen ja
vertailun perusteella, että hankintaa ei ole edellytyksiä toteuttaa
alkuperäisen hankesuunnitelman mukaisena, vaan hankesuunnitelma
on tarkistettava ottaen huomioon todetut lisätarpeet.
 
Lähtökohdat
 
Käytössä olevan kulunvalvontatekniikan vanheneminen vaikeuttaa
lyhyelläkin aikavälillä nykyisen kulunvalvontajärjestelmän pitämistä
toimintakykyisenä. Metron jatkaminen Matinkylään edellyttää
kulunvalvontajärjestelmän uusimista.
 
Tavoitteena on, että uusi kulunvalvonta- ja automaattimetrojärjestelmä
voidaan ottaa käyttöön vuonna 2013 ennen kuin länsimetron
liikennöinti Matinkylään alkaa.
 
Hankepäätöksen mukaista enimmäishintaa on tarkistettava ottaen
huomioon (A) alkuperäisen hankepäätöksen jälkeen tapahtuneet
kustannusnousut ja (B) hankinnan kohteen muuttuminen jäljempänä
selvitetyllä tavalla.
 
(A) Alkuperäisen hankepäätöksen jälkeen tapahtunut kustannusnousu
 
Joukkoliikennelautakunnan ehdotuksen (19.5.2005) hinta-arvio 70 milj.
euroa perustui kevään 2005 hintatasoon. Kaupunginvaltuuston
hankepäätöksen (17.5.2006) yhteydessä tätä hinta-arviota ei
muunnettu ätöshetken hintatasoarvion mukaiseksi.
 
Hankkeen mittavuuden vuoksi hankkeen määrittely ja tarjouspyynnön
laatiminen vei aikaa niin, että tarjouspyynnöt lähetettiin 27.4.2007.
Tarjoukset saatiin 1.8.2007 mennessä. Tarjousvertailu käynnistyi
välittömästi ja se jatkuu edelleen.
 
Tarjoukset pyydettiin kiinteähintaisina, joten saadut hinnat edustavat
metron automatisoinnin toteutusajan 2009 – 2013 hintatasoa.
 
Seuraavasta taulukosta käy ilmi alkuperäisen hankesuunnitelman
hinta-arvio eriteltynä. Rinnalla esitetään alkuperäisen
hankesuunnitelman hinta-arvio kevään 2008 hintatasossa (Eurostat:
Labour cost index EU 27 14.3.2008) sekä alkuperäisen
hankesuunnitelman hinta-arvio toteutusajan kustannustasossa
oletuksella, että kustannukset nousevat vuoden 2008 tasosta vuosittain
3 %:lla.
 
Hankesuunnitelma / eritellyt
hankintaosuudet

Alkuperäise
n
hankepäätö
ksen hinta

Alkuperäise
n
hankeä
ksen
nykyarvo

Alkuperäise
n
hankepäätö
ksen arvo
toteutusaja
n
hintatasoss
a
Oma työ
1,3
1,4
1,6
Toimitushinta varauksineen
68,2
75,5
84,8
Muut ostetut palvelut (konsultit
yms.)
0,5
0,5
0,6
Hankesuunnitelman arvo
70,0
77,4
86,9
Kustannusten nousu, %
-
+ 11 %
+ 24 %
 
Yhteensä kustannusnoususta aiheutuva enimmäishinnan
tarkistamistarve on 16,9 milj. euroa eli arvioitu kustannusnousu edellä
mainituilla oletuksilla on yhteensä 24 % verrattuna
joukkoliikennelautakunnan hankepäätösesityksen tekohetken (2005)
tasoon.
 
(B) Hankinnan kohteen muuttuminen
 
Hankkeen tarkemmassa määrittelyvaiheessa ja tarjouspyyntöä
laadittaessa HKL on ottanut huomioon kaupunginvaltuuston
hankepäätöksen yhteydessä käymän keskustelun sekä valtuuston
hyväksymät toivomusponnet. Tämä on johtanut siihen, että
turvallisuuden varmistamiseen on kiinnitetty huomiota aiempaakin
valmistelua enemmän.
 
Hankkeen määrittelyvaiheessa on lisäksi käynyt ilmi, että tiettyjä
investointeja (uudet laiturinäytöt, asetinlaitteet), joiden uusiminen tulee
eteen joka tapauksessa lähivuosina, on syytä toteuttaa
automatisointihankkeen yhteydessä.
 
Tarjousmenettelyn kestäessä on HKL arvioinut, että hankintaan tulee
sisällyttää seuraavat hankinnat, jotka eivät sisältyneet alkuperäiseen
hankepäätökseen:
 
Lisäominaisuudet:
    kaikkien nykyisten metroasemien laiturinäyttöjen uusiminen
    nykyisen metron kaikkien viiden (5) asetinlaitteen uusiminen, kun
alun perin oli tarkoitus, että ainoastaan Hakaniemen ja
Herttoniemen asetinlaitteet uusitaan
    junan ohjaukseen tarvittavan tietoliikenneverkon eriyttäminen
muusta tietoliikenneverkosta (kamerat, hätäpuhelimet, kuulutukset)
ytettävyyden parantamiseksi/varmistamiseksi.
 
Turvallisuuden varmistaminen:
-    puolueettoman turvallisuusarvioijan (ISA, Independent Safety
Assessor) käyttäminen uuden järjestelmän turvallisuuden
arvioimisessa
    tarvittavan konsulttityöpanoksen lisääminen alun perin
suunnitellusta.
 
Laituriturvallisuuden parantaminen:
-    Laituriovien hankkiminen kaikille tunneliasemille
 
Kaikkiaan hankinnan kohteen muutoksista aiheutuva enimmäishinnan
tarkistamistarve lisähankintavarauksineen on yhteensä 28,0 milj. euroa.
 
Hankepäätöksen enimmäishinnan tarkistaminen
 
Edellä olevan perusteella tulisi Helsingin metron kulunvalvontatekniikka
ja automaattimetrojärjestelmää tarkoittavan hankesuunnitelman
enimmäishinnaksi tarkistaa 115,0 milj. euroa niin, että tästä
enimmäiskustannuksesta 10,5 milj. euroa (oma työ, muut ulkopuoliset
palvelut, varaus lisäominaisuuksia varten) on sidottu
rakennuskustannusindeksin tasoon 4/2008.
 
Kulunvalvontatekniikan uusimisen / automaattimetron hyödyt
 
Esityslistan liitteenä on hyöty-kustannuslaskelma metron
kulunvalvontatekniikan uusimisella saavutettavista liiketaloudellisista
hyödyistä sekä niistä kokonaishyödyistä, joissa otetaan huomioon
myös matkustajien matka-aikojen lyhentymisestä aiheutuvat
yhteiskuntataloudelliset hyödyt.
 
Kulunvalvontatekniikan uusiminen ja automaattimetrojärjestelmä
mahdollistavat lyhyempien junien liikennöinnin, mikä puolestaan
pienentää metrojärjestelmän jatkorakentamisessa infrastruktuuri-
investointien kustannuksia mm. sen vuoksi, että asemat länsimetrossa
ja Sipoon metrossa voidaan toteuttaa lyhyempinä kuin Helsingin
metrossa.
 
Automaattimetrojärjestelmä on Helsingin metrojärjestelmän
perusinvestointi, jonka hyödyntäminen toteutuu täysimääräisesti
metrojärjestelmän laajentuessa Espooseen ja Sipooseen.
 
Kulunvalvontajärjestelmän elinkaari on yli 20 vuotta, järjestelmän
lähtökohtana on, että sen laajentaminen uusimmille metrolinjoille
voidaan toteuttaa joustavasti.
 
Rahoitus
 
Kaupunginvaltuuston 14.11.2007 vahvistamassa taloussuunnitelmassa
2008 – 2010 hankkeeseen on budjetoitu yhteensä 40 milj. euroa.
 
Rahoitus hoidetaan liikennelaitokselle myönnettävän, infrastruktuuri-
investointien rahoittamiseen tarkoitetun peruspääoma B:n lisäyksenä.
Hankkeen rahoitus täsmentyy taloussuunnitelman 2009 – 2011
yhteydessä.
 
Länsimetro Oy:n osuus automaattimetrojärjestelmän hankinnasta
 
HKL arvioi, että automaattimetrojärjestelmän yleiskustannusten ja
keskusjärjestelmän osuus koko metron kulunvalvontatekniikan
uusimishankkeesta on noin 50 milj. euroa. Tästä kustannuksesta
länsimetroa palveleva osa tullaan Espoon kanssa erikseen sovittavalla
tavalla sisällyttämään länsimetron kustannukseksi, jonka Länsimetro
Oy rahoittaa omien investointiensa yhteydessä. Länsimetrolle
kohdistettava osuus tulee siis alentamaan Helsingin metrolle
kohdistuvan kulunvalvontatekniikan uusimista ja
automaattimetrojärjestelmää koskevan hankkeen kustannusta.
 
Metron kulunvalvontatekniikan toteuttaminen länsimetron osalta
 
HKL:n Helsingin metron kulunvalvontatekniikan uusimista ja
automaattimetrojärjestelmää koskevassa tarjouspyynnössä on pyydetty
optiotarjousta järjestelmän ulottamisesta myös länsimetron
rakennettavalle uudelle rataosuudelle.
 
Länsimetron osalta kulunvalvontatekniikan toteuttaminen ja
automaattimetrojärjestelmä sisältyvät länsimetroa koskevaan
hankepäätösesitykseen ja toteutetaan Länsimetro Oy:n tekemien
hankintapäätösten perusteella.
 
HKL:n Helsingin metron kulunvalvonta- ja
automaattimetrojärjestelmästä tekemään hankintasopimukseen tullaan
ottamaan länsimetron vastaavan järjestelmän toteuttamista koskeva
optioehto edellä selvitetyn mukaisesti.
 
Ehdotus                            Lautakunta päättänee esittää kaupunginhallitukselle metron
kulunvalvontatekniikan uusimisen hankepäätöksen tarkistamista niin,
että hankkeen enimmäishinnaksi määritetään 115,0 milj. euroa niin,
että 10,5 milj. euron osuus hankinnasta on sidottu
rakennuskustannusindeksiin tasossa 4/2008 niin, että HKL voi
hankepäätöksen perusteella toteuttaa kuljettajattomaan,
täysautomatisoituun metroliikenteeseen siirtymiseen mahdollistavan
liikenteenohjausjärjestelmän niin, että se voidaan ottaa käyttöön
vuoteen 2013 mennessä.
 
Lisätiedot:
Lahdenranta Matti, toimitusjohtaja, puhelin 310 35091
Reiman Kimmo, projektipäällikkö, puhelin 310 78449
 
 
LIITE
HYÖTY-KUSTANNUSLASKELMAT