2
LAUSUNTO TORIKORTTELEIDEN LIIKENNESUUNNITELMASTA
 
HKL 2009-477, Khs 2009 - 1362/641, 2.7.2009
 
EHDOTUS                       Johtokunta päättänee antaa kaupunginhallitukselle esittelijän esityksen
mukaisen lausunnon.
 
Kirje kaupunginhallitukselle
 
Lisätiedot:
Saivo-Kihlanki Hellevi, liikennesuunnittelija, puhelin 310 78440
 
 
LIITTEET
Liite 1
Torikortteleiden liikennesuunnitelma Kslk 2009-615
 
Liite 2
Torikorttelit, rakentamistapaohje ja julkisten ulkotilojen,
valaistuksen ja opastuksen yleissuunnitelma Kslk 2009-
616, Khs 2009-1430/524
 
Liite 3
Piirustus 5751-1
 
Liite 4
HKL:n lausunto (4.5.2009 päivätty kirje)
 
Lausuntopyyntö               Hallintokeskus on pyytänyt johtokunnalta lausuntoa torikortteleiden
liikennesuunnitelmasta 30.9.2009 mennessä.

Tiivistelmä                        Torikortteleiden liikennesuunnitelma liittyy suunnitelmaan ”Torikorttelit,
rakentamistapaohje ja julkisten ulkotilojen, valaistuksen ja opastuksen
yleissuunnitelma” (Kslk 2009-616), joka on lausuntokierroksella mutta
josta johtokunnan ei ole tarpeen antaa lausuntoa. Suunnitelmat on
tarkoitus saattaa kaupunginhallituksen käsiteltäviksi lausuntokierroksen
jälkeen. Seuraavana on Kaupunkisuunnittelulautakunnan esityksen
Torikortteleiden liikennesuunnitelma” (Kslk 2009-615 hankenro 0807)
tiivistelmä:
 
Torikortteleiden alueen liikennejärjestelyt muutetaan siten, että painopisteenä on
kävelykeskustan laajentaminen jalankulkualueita kehittämällä. Järjestely tarkoittaa
merkittäviä muutoksia sekä raitiovaunuliikenneverkkoon että katuverkkoon.

ESITTELIJÄ                     Liikennesuunnitelma edellyttää raitioratojen ja raitioliikenteen
uudelleenjärjestelyjä Unioninkadun ja Katariinankadun sekä Aleksin ja
Eteläesplanadin rajaamalla alueella. Suurimmat muutokset ovat
Katariinankadun radan poisto ja Unioninkadun liikennejärjestelyt.
Suunnitelman mukaan raitioliikenne kulkee – toisin kuin nyt –
molemmissa ajosuunnissa Unioninkadulla ja yhteisillä kaistoilla
ajoneuvoliikenteen kanssa. Lisäksi suunnitelman mukaan
vastakkaisten suuntien raiteet ovat Unioninkadulla osalla matkaa
limittäin.
 
HKL-liikelaitoksen näkemyksen mukaan suunnitelman liikenneratkaisut
hidastavat ja vaikeuttavat raitiolinjojen sujuvaa kulkua ja huonontavat
raitioliikenteen toimivuutta ja tehokkuutta. Lisäksi uusi liikennejärjestely
on hyvin altis häiriöille. Tämä on ollut ennakoitavissa koko suunnittelun
ajan, koska yhtenä lähtökohtana suunnittelussa on ollut raitioliikenteelle
tärkeän Katariinankadun radan poistaminen. HKL-liikelaitos huomautti
heti suunnittelun alkaessa, että Katariinankadun radan poistaminen on
raitioliikenteelle haitallinen ja vaikeuttaa raitioliikenteen järjestämistä.
 
Kaupungintalokortteleiden elävöittämiseen tähtäävä työ ja siihen liittyvä
liikennejärjestelyjen suunnittelu käynnistyi useita vuosia sitten, ja
kaupunkisuunnitteluviraston ja HKL-liikelaitoksen suunnittelijat ovat
tutkineet yhteistyössä lukuisan määrän erilaisia
liikennejärjestelyvaihtoehtoja. Raitioliikenteen kannalta hyvää, nykyisen
korvaavaa ratkaisua ei ole löytynyt.
 
Suunnitelman sinänsä kannatettava pyrkimys laajentaa kävelyalueita
voi muuttua hyvin haitalliseksi raitioliikenteen toimivuuden kannalta.
Raitioliikenne on ollut ikiajat Kauppatorin alueen liikenneyhteyksien
perusta. Toimiakseen jatkossakin alueella tehokkaasti, tulee
raitioliikenne ottaa huomioon kulkumuotonsa vaatimusten mukaisesti
sekä tila- että liikennejärjestelyissä. Raitioliikenteen osalta on
varmistettava, että liikenne voidaan hoitaa myös poikkeustilanteissa ja
että häiriöt jäävät mahdollisimman lyhytaikaisiksi. Torikortteleiden
alueella kulkevat raitioreitit ovat keskeisessä asemassa raitioliikenteen
linjaverkossa. Häiriöt torikortteleiden alueella raitioliikenteessä
vaikuttavat suoraan tai välillisesti jokaiseen Helsingin raitiolinjaan.
 
HKL-liikelaitos on antanut keväällä suunnitelmasta liitteen mukaisen
lausunnon. Kaupunkisuunnittelulautakunnan esityksessä käsitellään
sitä.
 
HKL-liikelaitoksen näkemykset esitetyn muutoksen vaikutuksista
perustuvat pitkäaikaiseen käytännön liikennöintikokemukseen
kyseisellä alueella sekä kevät- ja kesäajan kokemukseen Mikonkadun
limittäisestä raideratkaisusta. HKL-liikelaitos painottaa, että
Mikonkadun järjestelyt ovat vaikuttaneet haitallisesti raitioliikenteen
säännöllisyyteen ja smällisyyteen, koska ajoaikojen hajonta on
suurta. Aikataulujen pohjana olevaan ajoaikaan verrattuna linjalla 3T
kuluu kolmesta viiteen (3 – 5) minuuttia enemmän aikaa suunnassa
Aleksilta rautatieasemalle.
Ajoaikojen hajonta on molemmissa ajosuunnissa niin suurta, että
aikataulu on muutettava eikä uutta voi suunnitella nykykäytännön
mukaisella tarkkuudella. Myös Aleksia suoraan ajavien linjojen 4 ja 7
säännöllisyys on kärsinyt.
 
HKL-liikelaitos toteaa, että torikorttelien liikennesuunnitelman
simulointitarkastelussa, jonka mukaan raitioliikenteen uusi järjestely
olisi näyttänyt toimivalta ja hidastumista olisi vain vähän, lähtökohtana
oli, että raitiovaunut saapuvat tarkastelualueelle säännöllisesti ja
täsmällisesti. Viimeksi mainittu vaatimus ei käytännössä toteudu.
 
Unioninkadun liikennekokonaisuus tulisi olemaan huomattavasti
Mikonkadun tilannetta monimutkaisempi paikan itsensä (nähtävyydet,
turistibussit, tapahtumat) ja kiskoilla kulkevan autoliikenteen sekä
raitioliikenteen kahden kääntymissuunnan vuoksi.
Liikennesuunnitelman epäedulliset ratkaisut vaikuttaisivat laajalti
erityisesti häiriö- ja poikkeusliikenteen tilanteissa. Katariinankatua
käytetään nykyisin poikkeusreittinä lähes päivittäin. Uudessa
suunnitelmassa korvaavana järjestelynä toimii Kauppatorin
kääntölenkki, jonka käytettävyys olisi täysin Unioninkadun
limittäisradan toimivuuden varassa. Eteläsuunnasta tuleville vaunuille
ei ole toista paluuyhteyttä Etelärantaan. Unioninkadun tukkeutuessa
esimerkiksi Eteläsataman liikenne loppuisi. Helsingin niemelle olisi
rakennettava kiireellisesti raitioliikenteelle varayhteyksiä, mikäli
Unioninkadun ratajärjestely toteutetaan.
 
Liikennesuunnitelman mukaisilla järjestelyillä voi olla merkittävä
heijastusvaikutus raitioliikenteen laajentamishankkeisiin. Esimerkiksi
Kruunuvuorenrannan yhteys kulkee Aleksin kautta ja lisää
raitiovaunujen ärää alueella. Laajasalon raitiotieratkaisun
edellytyksenä on pidetty raitioliikenteen toimintaedellytysten
kehittämistä ja liikenteen nopeuttamista kantakaupungissa, sillä
Kruunuvuorenrannan liikennejärjestelmä ei voi perustua hitaisiin ja/tai
epäluotettaviin reittiosiin.
 
Kaupunginvaltuusto asetti 25.9.2005 HKL-liikelaitokselle ja
kaupunkisuunnitteluvirastolle tavoitteen nopeuttaa raitioliikennettä 4 %
vuoteen 2012 mennessä. Uhkana on, että nyt lausunnolla oleva
liikennejärjestely vaikuttaa merkittävästi päinvastaiseen suuntaan.
 
Torikortteleita koskevassa päätöksenteossa on tärkeä tiedostaa
ratkaisujen vaikutukset raitioliikenteen toimivuuteen. Mikäli
liikennejärjestelyjen muuttamiseen kuitenkin päädytään, pitäisi
suunnitelmaa vielä kehittää. Mahdollisia keinoja raitioliikenteen
toimintavarmuuden ja liikenneturvallisuuden parantamiseksi ovat
raitioliikenteen omat kaistat Unioninkadulla, raiteiden
limittäisratkaisusta luopuminen, autoliikenteen kääntymissuunnan
Pohjoisesplanadilta pohjoiseen Unioninkadulle kieltäminen,
liikennevalo-ohjauksen lisääminen ja Katariinankadun ratayhteyden
säilyttäminen.
 
Torikortteleiden uudelleenjärjestelyistä aiheutuvat raitiorata- ja pysäkki-
investoinnit tulee toteutuessaan rahoittaa torikorttelihankkeen ei HKL-
liikelaitoksen investointibudjetista. Liikennöintikustannusten lisäys
(mukaan lukien lisääntyvä poikkeusliikenteen hoito busseilla) tulee
kompensoida HKL-liikelaitokselle suuremman tariffituen muodossa.
HKL-liikelaitoksen ei ole tarkoituksenmukaista tehdä investointia, joka
heikentää kannattavuutta. Joukkoliikennejärjestelmän huonontamisesta
aiheutuvia kustannuksia ei tule kohdentaa lipunhintoihin matkustajien
maksettavaksi.
 
Raitioliikenteen investointien kustannukset ovat yhteensä noin 5,5
miljoonaa euroa (rata, ratasähkö, pysäkit). Liikennöintikustannusten
lisäys on hidastumisen ja poikkeustilanteiden vuoksi arviolta vähintään
600 000 euroa vuodessa (noin kahden vaunun liikenne). Nämä
lisäpanostukset eivät tuo mitään hyötyjä matkustajille.
 
HKL-liikelaitos painottaa, että myös rakentamisaikaisista
poikkeusliikennejärjestelyistä aiheutuu huomattavia lisäkustannuksia
vuosina 2011 ja 2012, jotka tulisi kompensoida HKL-liikelaitokselle.
 
HKL-liikelaitos pitää raitioliikenteen toimivuuden turvaamista
keskustassa ehdottoman tärkeänä. Katujen ja ratojen
uudelleenjärjestelyihin ei pitäisi ryhtyä, ellei raitioliikenteen tehokkuutta
ja palvelutasoa voida taata suunnitelmaa edelleen kehittämälläkään.
Mahdolliset Unioninkadun radat tulee, mikäli ratojen rakentamiseen
kuitenkin päädytään, toteuttaa ilman eri suuntiin menevien raiteiden
limittäisjärjestelyjä. Lisäksi Kauppatorin alueelle tulisi järjestelyn vuoksi
ehdottomasti järjestää kääntömahdollisuus etelän suuntaan tai
toteuttaa eteläiselle niemelle muita uusia varayhteyksiä, mikäli
Unioninkadun ratajärjestely toteutetaan.