1
LAUSUNTO TOIVOMUSPONNESTA (MOISIO) KOSKIEN PISARA-
RADAN PERIAATEPÄÄTÖSTÄ
 
HKL 2009-483, Halke 2009 - 1049/661, 6.5.2009
 
EHDOTUS                       Johtokunta päättänee antaa kaupunginhallitukselle esittelijän
ehdotuksen mukaisen lausunnon.
 
                                          Kirje kaupunginhallitukselle
 
Lisätiedot:
Siitonen Arto, liikennesuunnittelija, puhelin 310 78454
 
 
Lausuntopyyntö               Hallintokeskus on pyytänyt johtokunnalta lausuntoa Pisara-radan
periaatepäätöstä koskevasta toivomusponnesta 31.8.2009 mennessä.
 
Toivomusponsi                Vuosien 2009–2012 strategiaohjelman käsittelyn yhteydessä
hyväksyttiin äänin 81–0 valtuutettu Elina Moision toivomusponsi, jossa
todetaan seuraavaa:
 
Kaupunginvaltuusto edellyttää, että strategiaohjelmakauden aikana valmistellaan
periaatepäätös Pisara-radasta tai sen vaihtoehdoista.
 
 
ESITTELIJÄ                     Pisara-rata on kaksisuuntainen lähiliikennejunille tarkoitettu ratalenkki
Pasila–Töölö–Rautatientori–Hakaniemi–Pasila.
 
Pisarasta on tehty tarve- ja toteuttamiskelpoisuusselvitys vuonna 2006.
Pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelmassa (PLJ 2007)
hankeen rakentamisen aloitus on sijoitettu kaudelle 2016–2030.
Pisaran kustannusarvio on noin 360 milj. euroa. Kustannusarvio on
syytä jatkosuunnittelun yhteydessä tarkistaa.
 
Kauko- ja lähijunaliikenteen ennustettu kasvu lisää kapasiteettitarvetta
radoilla. Nykyisillä ennusteilla raidekapasiteetti Helsingin ja Pasilan
välillä rajoittaa junaliikenteen kasvua vuoden 2020 jälkeen.
Suunnitteilla olevia junaliikenteen hankkeita ovat Pisaran lisäksi mm.
kaupunkirata Leppävaara–Espoo, pääradan siirto kulkemaan
lentoaseman kautta, Heli-rata, Elsa-rata ja Tallinnan tunneli.
 
Junaliikenteen kapasiteettia rajoittavat ainakin Helsingin
päärautatieaseman ja Pasilan aseman kapasiteetti. Kapasiteettia on
nykyisestä jonkin verran mahdollista lisätä junaliikenteen (ainakin
kaupunkiratojen ja niitä käyttävien junien) kulunvalvontatekniikkaa
uudistamalla. Nykyisellä kulunvalvontatekniikalla junien vuoroväli on 4–
5 minuuttia, kun uudet eurooppalaiset järjestelmät toimivat 2–3
minuutin vuorovälillä. Lisäksi junien kääntöaikoja Helsingin
päärautatieasemalla on mahdollista jonkin verran nopeuttaa. Näillä
toimenpiteillä ei kuitenkaan saavuteta Pisaraan verrattavaa
kapasiteetin lisäystä.
 
Helsingin päärautatieaseman ja Pasilan aseman kuormitukseen
vaikuttaa vähentävästi, mikäli kaupunkiradat tai osa niistä muutetaan
liikennöitäviksi metrolla. Selvityksessä ”Pääkaupunkiraiteita -
raideverkon kehittämisen ideoita Helsingin seudulle, HKL C: 3/2009”
arvioitiin karkeahkolla tasolla Leppävaaran kaupunkiradan, Kehäradan
ja pääradan kaupunkiraiteiden muuttamista metroradoiksi. Palvelutaso-
ja kustannusmielessä muutos osoittautui alustavasti kannattavaksi.
Selvityksen jatkona Ratahallintokeskus, HKL ja
kaupunkisuunnitteluvirasto ovat käynnistäneet teknisen selvityksen
nimellä ”Kaupunkiratojen muuttaminen metroradoiksi”. Työ valmistuu
syksyllä 2009. Mikäli esim. Espoon kaupunkirata muutettaisiin metrolla
liikennöitäväksi ja yhdistettäisiin Huopalahdesta etelään Töölön
metroon Meilahden aseman kohdalla, poistuisi Espoon suunnan
kaupunkiratajunien liikenne Pasilasta ja päärautatieasemalta, jolloin
esim. päärautatieasemalta vapautuisi kapasiteettia 3–4 laiturin verran
muille junaliikenteen laajennuksille.
 
Helsingin seudun raideliikennehankkeita arvioidaan kokonaisuutena
käynnissä olevassa HLJ 2011 -suunnitelmaan sisältyvässä
maankäyttö- ja raideverkkoselvityksessä (Mara 2050). HLJ 2011 -
työssä määritetään liikennejärjestelmän kehittämisen kannalta
tarkoituksenmukaiset raideliikennehankkeet. HLJ:n aiesopimuksessa
kunnat ja valtio sitoutuvat hankkeiden toteuttamiseen. Pisara-rata
kuuluu HLJ 2011 -työssä arvioitaviin hankkeisiin.
 
Ratahallintokeskus ja Helsingin kaupunki ovat lisäksi yhteistyössä
käynnistämässä Pisara-radan yleissuunnitelman laatimista siten, että
suunnitelma valmistuisi vuonna 2010. Suunnitelmassa mm.
tarkennetaan Pisaran linjausta ja selvitetään Pasilan kohdalla maan
päällistä ja maan alaista ratkaisua.
 
Tehdyt ja tekeillä olevat suunnitelmat luovat edellytykset sille, että
kaupunginvaltuuston edellyttämä periaatepäätös Pisara-radasta tai sen
vaihtoehdoista on mahdollista valmistella nykyisen valtuustokauden
aikana.