1
ESITYS KAUPUNGINHALLITUKSELLE VUOSAAREN METRON
HUOLTORAITEEN HANKESUUNNITELMAN HYVÄKSYMISEKSI
 
HKL
 
EHDOTUS                       Johtokunta päättänee
 
esittää kaupunginhallitukselle Vuosaaren metron huoltoraiteen
hankesuunnitelman hyväksymistä siten, että hankkeen
arvonlisäveroton enimmäishinta on 9 130 000 euroa kustannustasossa
huhtikuu 2009, RI = 126,5 ja THI = 150,6 ja
 
oikeuttaa HKL-liikelaitoksen jatkamaan hankkeen suunnittelua
odottamatta hankepäätöstä.
 
Lisätiedot:
Myllymäki Pentti, ratapäällikkö, puhelin 310 78492
 
 
LIITE
Sijaintipiirustus
 
ESITTELIJÄ                     Lähtökohdat
 
Metroradan ja rautatien välinen luotettava raideyhteys on välttämätön
kasvavan metroverkon rakentamiseen ja huoltamiseen. Raideyhteyttä
käyttävät raskaat kiskoilla kulkevat työkoneet ja se on ainoa
kuljetusreitti raskaiden ja suurten materiaalien kuljettamiseen
maanalaiseen metroon. Länsimetron rakentaminen lisää yhdysraiteen
käyttömäärän moninkertaiseksi ja uusittu yhteys on oltava käytössä
Länsimetron tämänhetkisen aikataulun mukaan vuoden 2012
loppupuolella.
 
Nykyinen huoltoraideyhteys on Oulunkylästä Viikin kautta
metrovarikolle, radan pituus on 4,4 kilometriä ja sen kunto on niin
huono, että sitä ei voida käyttää ilman peruskorjausta. Tämä vaihtoehto
on tutkittu ja Viikin huoltoraiteen peruskunnostus osoittautui Vuosaaren
uutta huoltoraidetta kalliimmaksi ratkaisuksi.
 
Hankkeen kuvaus
 
Vuosaaren metron huoltoraide on uusi, noin 1,3 kilometriä pitkä,
sähkötön yksiraiteinen rata, joka alkaa Vuosaaren metron itäpäästä ja
yhtyy Vuosaaren satama-alueen reunalla olevan logistiikka-alueen
raiteeseen. Huoltoraide ja Vuosaaren satamaraiteet yhdessä
muodostavat huoltoraideyhteyden metrosta päärataan.
Huoltoraide risteää tasossa Itäreimarintien ja Laivanrakentajantien
kanssa ja ylittää Vuopuron ja sen viereisen raitin sillalla. Lähimmät
asunnot sijaitsevat huoltoraiteen länsipäässä välittömästi
rataleikkauksen pohjoispuolella sekä Vuotien eteläreunassa.
 
Tulevalle ratalinjalle on läjitetty Vuosaaren voimalaitoksen lentotuhkaa,
rakennusjätettä sekä Helsingin ylijäämämaita. Niiden käsittelyyn ja
poistoon on varauduttu 950 000 eurolla.
 
Kustannukset
 
Hankeen kustannusennuste hintatasossa 4/2009 (RI = 126,5 ja
THI=150,6) ilman arvonlisäveroja:
 
Rakennuttaminen (suunnittelu ja valvonta)            1,02 milj.€.
Pohja- ja alusrakenne (sis. riskivarauksen)           5,80 milj.€.
Päällysrakenne                                                          1,03 milj.€.
Silta-, erityisrakenne- ja varusteet                           1,28 milj.€.
 
Yhteensä     9,13 milj.€.
 
Yli 5 miljoonan euron hankesuunnitelmista päättää kaupunginvaltuusto.
 
Aikataulu
 
Rakentaminen on tarkoitus toteuttaa vuosina 2009 – 2011.     
 
Rahoitussuunnitelma
 
Hankkeelle on varattu tulosbudjetissa vuodelle 2009 investointirahaa
4,72 miljoonaa euroa ja talousarviossa vuodelle 2010 6,8 miljoonaa
euroa, josta Länsimetro Oy maksaa myöhemmin sovittavan summan.
                     
Vaikutukset käyttötalouteen ja henkilöstöön
 
9,13 miljoonan euron investointi aiheuttaa 30 vuoden poistoajalla
304 333 tuhannen euron vuotuiset poistokulut.
 
Huoltoraideyhteyden lyhentyessä 4,4 kilometristä 1,3 kilometriin radan
kunnossapitokustannukset pienenevät vastaavasti.
 
Hankkeen toteuttamisella ei ole vaikutusta henkilöstön määrään.