3
LINJOJEN 55 JA 55A REITIN MUUTTAMINEN
 
HKL
 
EHDOTUS                       Johtokunta päättänee hyväksyä linjojen 55 (Marian sairaala – Koskela)
ja 55A (Hietaniemi – Marian sairaala) reittimuutoksen ja muuttaa
linjojen liikennöintiehdot esityslistan liitteen mukaisiksi niin, että reitti
reittimuutokset tulevat voimaan syysliikenteen 2009 alussa.
 
                                          Vielä johtokunta päättänee oikeuttaa liikennelaitoksen tekemään
tarvittavat muutokset linjaa koskevaan liikennöintisopimukseen
Concordia Bus Finland Oy AB:n kanssa.
 
                                          Pöytäkirjanote Concordia Bus Finland Oy Ab:lle.
 
Lisätiedot:
Kallionpää Leo, liikennesuunnittelija, puhelin 310 78432
 
 
LIITTEET
Liite 1
Linjojen 55 ja 55A liikennöintiehdot
 
Liite 2
Nykyinen reittikartta
 
Liite 3
Reittimuutoksen kuvaus
 
Liite 4
Kaupunginhallituksen esityslista 2.2.2009 Vallilanlaakson
joukkoliikennekatua koskien
 
ESITTELIJÄ                Kumpulan tiedekampus on eksaktien luonnontieteiden johtava
osaamiskeskus Suomessa. Kumpulassa toimivat yliopiston
matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta ja sen fysiikan, kemian,
matematiikan ja tilastotieteen, tietojenkäsittelytieteen sekä geologian ja
maantieteen laitokset. Yliopiston lisäksi kampuksella toimii Ilmatieteen
laitos. Kampus sijaitsee Kumpulanmäellä, jolta kävelymatka nykyisten
joukkoliikenneyhteyksien pysäkeille on suhteellisen pitkä ja lisäksi
pysäkeiltä kampusalueelle joutuu nousemaan jyrkän mäen jalkaisin.
 
Rakennusvirasto toteuttaa Kumpulan kampusalueelle johtaville
katuyhteyksille (Pietari Kalmin katu, Väinö Auerin katu)
katulämmityksen vuonna 2009. Keskeisimmät työt tehdään kesällä
siten, että bussilinjalle esitettävä katuyhteys on liikennöitävissä
elokuussa 2009. Kadun sulanapitojärjestelmä toimii rakennusviraston
mukaan viimeistään lokakuussa 2009. Sulanapito on edellytys bussien
sujuvalle ja turvalliselle liikennöinnille jyrkälle ja korkealle mäelle.
Bussiyhteys Kumpulanmäelle parantaa olennaisesti kampusalueen
saavutettavuutta joukkoliikenteellä.
Ensi vuosikymmenen alkupuolella kampusalueen
joukkoliikenneyhteyksiä on edelleen tarkoitus kehittää toteuttamalla
Pasilan suunnasta Kätilöopiston vierestä Pietari Kalmin kadulle
joukkoliikennekatuyhteys. Kaupunginhallitus käsitteli asiaa useaan
otteeseen joulukuussa 2008 - helmikuussa 2009 (asiaa koskevaa
taustatietoa liitteenä olevassa kaupunginhallituksen esityslistassa).
 
Concordia Bus Finland Oy Ab liikennöi linjoja 55, Marian sairaala –
Koskela, ja 55A, Hietaniemi – Marian sairaala – Koskela. Linjoja
liikennöidään joka päivä. Linjoja koskeva liikennöintisopimus on
voimassa 31.12.2012 asti. Linjojen reitit on tarkoituksenmukaista siirtää
kulkemaan kampusalueen kautta syysliikenteen 2009 alkaessa.
Reittimuutos parantaa olennaisesti merkittävän kampusalueen
saavutettavuutta. Reittimuutos heikentää joidenkin niiden matkustajien
palvelutasoa, jotka ovat käyttäneet reitiltä poistuvia pysäkkejä.
Vuorokausitasolla poistuvilla pysäkeillä on ollut linjoille 55 ja 55A
nousevia matkustajia noin 200 henkilöä, joista tosin merkittävä osa
tulee Kumpulan kampusalueelta. Lisäksi osa Väinö Auerin kadun
ympäristön asukkaista vastustaa bussiliikenteen tuomista kyseiselle
kadulle erityisesti bussien aiheuttaman melun vuoksi.
Reittimuutoksesta aiheutuvat hyödyt ovat kuitenkin kokonaisuutena
olennaisesti suuremmat kuin haitat.
 
Osaamiskeskittymiä Viikki, Meilahti ja Otaniemi yhdistävä seutulinja
506 (ns. Tiedelinja) tullaan YTV:n toimesta syksyllä 2009 siirtämään
Kumpulassa vastaavalle reitille (...Intiankatu – Väinö Auerinkatu –
Gustaf Hällströmin katu – Pietari Kalmin katu – Kustaa Vaasan tie...).
Linjan 506 reittimuutos parantaa Kumpulan kampuksen yhteyksiä
muihin osaamiskeskittymiin ja mm. Pasilan asemalle. Linjan 506
reittimuutos ei kuitenkaan paranna kampusalueen yhteyksiä keskustan
suuntaan. Keskustahakuisten yhteyksien parantamiseksi tulee myös
linjat 55 ja 55A siirtää kulkemaan kampusalueen kautta. Linjojen 55 ja
55A reittimuutos toteutetaan samanaikaisesti seutulinjan 506
reittimuutoksen kanssa eli syysliikenteen 2009 alussa.
 
Linjojen 55 ja 55A reittimuutoksen kustannusvaikutukset ovat
marginaalisia kierrospituuden kasvaessa 500 – 600 m.