Helsingin kaupunki

Pöytäkirja

2/2015

1 (1)

Eläintarhan johtokunta

 

 

 

 

Etj/5

 

23.04.2015

 

 

 

 

 

 

 

 

 

§ 16

Korkeasaaren eläintarhan vuoden 2016 talousarvioehdotuksen raami ja talousarvio- sekä taloussuunnitelmaehdotuksen 2016-2018 laatimisohjeet

HEL 2015-003896 T 02 02 00

Päätös

Eläintarhan johtokunta päätti merkitä tiedoksi tämän asian liitteenä 1 olevan Helsingin kaupungin vuoden 2016 raamin sekä talousarvioehdotuksen ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2016–2018 laatimisohjeet sekä asian liitteenä 2 olevan kaupunginvaltuuston 11.2.2015 käymän talousarvioehdotuksen valmistelua koskevan lähetekeskustelun.

Samalla johtokunta päättää kehottaa Korkeasaaren eläintarhaa esittelemään talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen Eläintarhan johtokunnalle 21.5.2015 pidettävässä kokouksessa.

Johtokunnan toiveena on, että markkinointitoimenpiteisiin panostetaan talousarvioehdotusta laadittaessa riittävästi.

Käsittely

Eläintarhan johtokunta päätti yksimielisesti että päätöksen viimeiseksi kappaleeksi lisätään seuraava kappale:

Johtokunnan toiveena on, että markkinointitoimenpiteisiin panostetaan talousarvioehdotusta laadittaessa riittävästi.

Esittelijä

eläintarhan johtaja

Sanna Hellström

Lisätiedot

Päivi Hinkkanen, taloussuunnittelija, puhelin: +358931037873

paivi.hinkkanen(a)hel.fi

Johanna Holkeri-Kauppila, hallintopäällikkö, puhelin: 09 310 70936

johanna.holkeri-kauppila(a)hel.fi

Liitteet

1

TAE_2016_raami_ja_laatimisohjeet.pdf

2

Kvsto_keskustelupoytakirja_11022015.pdf

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto, valmistelu tai täytäntöönpano

Päätösehdotus

Eläintarhan johtokunta päättää merkitä tiedoksi tämän asian liitteenä 1 olevan Helsingin kaupungin vuoden 2016 raamin sekä talousarvioehdotuksen ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2016–2018 laatimisohjeet sekä asian liitteenä 2 olevan kaupunginvaltuuston 11.2.2015 käymän talousarvioehdotuksen valmistelua koskevan lähetekeskustelun.

Samalla johtokunta päättää kehottaa Korkeasaaren eläintarhaa esittelemään talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen Eläintarhan johtokunnalle 21.5.2015 pidettävässä kokouksessa.

Esittelijän perustelut

Valmisteluprosessi ja aikataulu

Kuntalain mukaan valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio. Hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös kolmea tai useampaa vuotta koskeva taloussuunnitelma. Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.

Kaupunginhallitus hyväksyi 16.3.2015 vuoden 2016 talousarvioehdotuksen raamin ja talousarvio- sekä taloussuunnitelmaehdotuksen 2016–2018 laatimisohjeet.

Vuoden 2016 talousarvioehdotuksen raami valmistelutyötä ohjaavine kannanottoineen sekä laatimisohjeet esitellään lauta- ja johtokunnille.

Johtokunta voi antaa ehdotusten valmisteluun liittyviä ohjeita ja tavoitteita. Johtokunta myös päättää talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksensa käsittelyajankohdan laatimisohjeissa esitettyjä määräaikoja noudattaen.

Talousarvion 2016 valmistelutilanne tuodaan Khlle tiedoksi 17.8.2015. Taloudellisen tilanteen muuttuessa kaupunginhallitus tarkentaa tarvittaessa talousarvioehdotusten valmistelun perusteita ja raamia.

Valmistelu strategiaohjelman ja talouden tasapainottamisen pohjalta

Hallintokuntien tulee vuoden 2016 talousarvioehdotusta laatiessaan ottaa huomioon kaupungin strategiaohjelma, laatimisohjeissa esitetyt laatimistyötä ohjaavat kannanotot sekä kaupunginvaltuuston raamista käymä lähetekeskustelu.

Kaupunginhallituksen kannanotot koskevat sitovien toiminnallisten tavoitteiden asettelua, hallintokuntien yhteisten tavoitteiden määrää ja talous- ja hallintohenkilöstön rekrytointia.

Vuoden 2015 talousarviossa kaupungin taloudellinen asema muuttuu vuodesta 2014 oleellisesti liikelaitosten yhtiöittämisen seurauksena ja Helen Oy:n liiketuloksen tulovirran kohdentuessa energiatuotannon investointeihin.

Jotta strategiaohjelman tasapainoisen talouden tavoitteet voitaisiin saavuttaa heikentyneessä koko maan julkisen talouden tilanteessa ja kaupungin liikelaitosten yhtiöittämisen vaikutukset huomioon ottaen, on vuoden 2016 talousarvioehdotuksen raami laadittu siten, että kaupungin bruttobudjetoitujen talousarviokohtien menokasvu on strategiatavoitteen mukainen.

Strategiaohjelman tavoitteen mukainen emokaupungin käyttömenojen (bruttobudjetoidut talousarviokohdat) kokonaistaso vuonna 2016 on tuoreimmilla kustannustason nousun ja väestönkasvun ennusteilla 2,09 % vuoden 2015 vastaavia menoja suurempi. Talousarvion 2015 ja raamin 2016 välinen menokasvu on 1,95 %. Useimpien bruttobudjetoitujen talousarviokohtien toimintamenot ovat raamissa talousarvion 2015 mukaisia. Hallintokuntien toimintamenojen kasvua tulee kuitenkin tarkastella kokonaisuutena vuosien 2014, 2015 ja 2016 osalta. Raamin liikkumavara on pääosin kohdennettu niihin peruspalvelutoimintoihin, joihin väestönkasvu vaikuttaa suorimmin (sosiaali- ja terveystoimi, varhaiskasvatustoimi ja opetustoimi).

Hallintokuntien tulee varautua toiminnassaan kulloinkin voimassa oleviin virka- ja työehtosopimuksiin raamin puitteissa. Kaupunginhallituksen käyttövaroihin ei ole varattu keskitettyjä palkkamäärärahoja. Strategiaohjelman mukaisessa investointiraamissa on otettu huomioon indeksin mukainen kustannustason muutos.

Hallintokuntien edellytetään talousarvioehdotuksissaan ja erityisesti määrärahoja kohdentaessaan ottavan huomioon kaupunginhallituksen valmistelua ohjaavat kannanotot sekä lisäksi hallintokuntien tulee ottaa huomioon kaupunginvaltuuston 11.2.2015 käymä raamin lähetekeskustelu (tämän asian liitteenä 2).

Hallintokuntien tulee asettaa sitovat toiminnalliset tavoitteensa niin, että ne ohjaavat toimintaa strategiaohjelman osoittamaan suuntaan. Hallintokuntien tulee talousarvioehdotuksen sitovaa toiminnallista tavoitetta asetettaessa esittää, miten kaupungin strategiaohjelman linjaukset ja toimenpiteet on otettu huomioon.

Kaupunginhallituksen kannanotot hallintokunnille:

- Kaupunginhallitus on lausunnossaan tarkastuslautakunnan erillisraportista todennut, että hallintokuntien tulee asettaa sitovat toiminnalliset tavoitteensa niin, että ne talousarvion laatimisohjeiden mukaisesti ohjaavat toimintaa strategiaohjelman osoittamaan suuntaan. Hallintokuntien tulee talousarvioesityksen sitovaa toiminnallista tavoitetta asetettaessa esittää, miten kaupungin strategiaohjelman linjaukset ja toimenpiteet on otettu huomioon (Khs 12.1.2015, § 42).

- Hallintokuntien tulee strategiaohjelman linjauksen mukaisesti lisätä hallintokuntien yhteisten tavoitteiden määrää talousarvioehdotuksissaan.

- Hallintokuntien tulee valmistella 2016 talousarvioehdotuksensa siten, että Khn syksyllä 2013 päättämän mukaisesti eläköitymisen johdosta tai muuten vapautuvat tehtävät virastojen talous- ja hallintohenkilöstön piirissä pyritään täyttämään ensi sijassa virasto- tai kaupunkitasoisin sisäisin järjestelyin. Tavoitteena on se, että kaupungin kokonaishenkilöstömäärä näissä toiminnoissa ei kasva.

Valmistelua koskevat yksityiskohtaiset ohjeet

- Korkeasaaren eläintarha jatkaa nettobudjetoituna yksikkönä.

- Talousarvioehdotuksissa lauta- ja johtokunnat esittävät ehdotuksen valtuuston päätettäviksi sitoviksi toiminnallisiksi tavoitteiksi. Sitovien toiminnallisten tavoitteiden määrittelyssä tulee kiinnittää erityistä huomiota siihen, että tavoite ohjaa toimintaa strategiaohjelman osoittamaan suuntaan.

- Kaupungin strategioista tai toimialan ja tehtävän erityispiirteistä johdetut muut toiminnalliset tavoitteet ohjaavat määrärahan käyttötarkoitusta, palvelukykyä tai toiminnan kehittämistä.

- Hallintokuntien tulee tarkastella myös toimialansa palvelukokonaisuuden kannalta merkittävimmille tytäryhteisöille asetettavia tavoitteita.

- Kehittämishankkeilla tulee tähdätä toimintatapojen uudistamiseen. Uusien palveluiden luomiseen tai nykyisten palvelujen laajentamiseen tähtääviä kehittämishankkeita ei käynnistetä.

- Hallintokuntien tulee antaa talousarvio- ja suunnitelmaehdotuksen osana erittely tietohallinnon ja tietotekniikan kustannuksista.

- Hallintokuntien tulee tehdä talousarvio- ja suunnitelmaehdotuksen osana esitykset niistä tietohallinnon ja tietotekniikan kehittämishankkeista, joita ne ehdottavat otettavaksi mukaan kaupungin tietotekniikan hankeohjelmaan.

- Virastojen ja liikelaitosten tulee asettaa ympäristöä koskevat toiminnalliset tavoitteet toimintasuunnitelmakaudelle 2016–2018.

- Hallintokuntien tulee laatia tai päivittää tarvittaessa sitovia energiansäästötavoitteita koskeva toimintasuunnitelma viimeistään vuoden 2015 loppuun mennessä.

- Virastot ja liikelaitokset tunnistavat talousarvion valmistelussa ja selvittävät talousarvioehdotuksen perusteluissa tavoitteisiin liittyviä riskejä, arvioivat niiden vaikutuksia sekä laativat ja päivittävät tarvittavat suunnitelmat ja toimenpiteet riskien hallitsemiseksi. Riskien hallintatoimenpiteistä päättäminen edellyttää riskien todennäköisyyden ja vaikutusten vakavuuden, riskirajojen, riskinottohalukkuuden ja riskinkantokyvyn määrittelyä.

- Hallintokuntien tulee kertoa talousarvioehdotuksen perustelutekstin kohdassa ”Kaupungin strategiaohjelma viraston toiminnassa” lyhyesti sanallisesti kuinka hallintokunnan talousarvioehdotus vaikuttaa terveys- ja hyvinvointierojen kaventamiseen.

- Talousarviota laatiessaan hallintokuntien tulee ennakoida toiminnasta ja toimintaympäristöstä johtuvat henkilöstötarpeen muutokset sekä kaupungin tuottavuusohjelmaan sisältyvät tavoitteet. Talousarvion yhteydessä tehdään henkilöstö- ja henkilöstömenosuunnitelma, joka liitetään talousarvioon.

- Strategiaohjelman linjausten mukaan kaikkien hallintokuntien tulee laatia tilankäyttöohjelmat ja tehostamissuunnitelmat, joissa otetaan huomioon teknologian muutokset sekä palvelujen ja työn uudet muodot. Hallintokuntien tulee lisäksi sisällyttää vuoden 2016 talousarvioehdotukseensa laskelmat olemassa olevista tiloista, tulevista tilatarpeista sekä arvio poistuvista tiloista.

- Hallintokuntien tulee valmistella osana talousarvioehdotusta 10-vuotinen suunnitelma vuosien 2016–2025 investoinneista.

- Irtaimen omaisuuden määrärahojen budjetoinnin lähtökohtana on hallintokuntakohtainen raami. Irtaimen hankinnasta tehdään myös 10-vuotinen suunnitelma, jossa vuodet 2019–2025 tulee esittää alustavina.

Korkeasaaren eläintarhan vuoden 2016 talousarvioehdotuksen raami sekä investointiosuus

421 Korkeasaaren eläintarha

Tulos- ja rahoituslaskelma

Tulot 4 533 000 euroa
Menot 8 113 000 euroa
Toimintakate -3 580 000 euroa

Investointiosa

808 Korkeasaaren eläintarha

Tulot 0 euroa
Menot 2 598 000 euroa
Toimintakate -2 598 000 euroa

Esittelijä

eläintarhan johtaja

Sanna Hellström

Lisätiedot

Päivi Hinkkanen, taloussuunnittelija, puhelin: +358931037873

paivi.hinkkanen(a)hel.fi

Johanna Holkeri-Kauppila, hallintopäällikkö, puhelin: 09 310 70936

johanna.holkeri-kauppila(a)hel.fi

Liitteet

1

TAE_2016_raami_ja_laatimisohjeet.pdf

2

Kvsto_keskustelupoytakirja_11022015.pdf

Tiedoksi

Kaupunginkanslia

 

Postiosoite

Käyntiosoite

Puhelin

Y-tunnus

Tilinro

PL 4600

Mustikkamaanpolku 12

+358 9 310 1615

0201256-6

200118-205059

00099 HELSINGIN KAUPUNKI

HELSINKI 00570

Faksi

 

Alv.nro

zoo@hel.fi

http://www.korkeasaari.fi

+358 9  310 37902

 

FI02012566