Palvelutiskit, kalusteet
1. Palvelutiskin voimakas väri auttaa sen löytämistä. Sen yhteydessä on tele-/induktiosilmukka ja siitä kertova T-opaste.
Ateneum
2. Palvelutiskin matalassa osassa on vapaa polvitila pyörätuolin käyttäjää varten.
Synapsia
3. Palvelutiskissä on kaksi korkeutta joten se palvelee sekä käveleviä että pyörätuolissa istuvia henkilöitä. Tiskin reunassa on käsijohde ja koukku johon saa kepit tuetuksi asioimisen ajaksi.
Riistavuoren palvelukeskus
4. Kahvilan palvelutiskin reunassa on käsijohde josta saa tukea.
Riistavuoren palvelukeskus
5. Vaatesäilytyksen palvelutiski toimii hyvin kaikkien kannalta.
Kiasma
6. Palvelutiski on liian korkea pyörätuolin käyttäjien, lyhytkasvuisten henkilöiden ja lasten kannalta. Kuulolaitteen käyttäjiä varten sen yhteydessä on tele-/induktiosilmukka josta kertoo T-opaste.
Kiasma
7. Lasiruutu palvelutiskin yhteydessä samoin kuin takana olevan ikkunan aiheuttama vastavalo vaikeuttavat kommunikointia. Tiski on liian korkea.
Rakennusvirasto
8. Korkeassa palvelutiskissä on aukkoja joiden kautta virkailija pääsee helposti toiselle puolelle auttamaan. Tiskissä ei ole matalaa osaa.
Seaside
9. Jos palvelutiskin ääressä istutaan, palvelupisteet on mitoitettava pyörätuolin käyttäjille sopiviksi.
Kela
10. Saatavilla tulee olla tavallista korkeampia istuimia
henkilöille joiden polvet tai lonkat ovat jäykät. Istuinkorkeuden tulee olla n.
Kela
11. Jonotusnumerolaite josta numero on valittava ei ole käyttökelpoinen näkövammaisille henkilöille.
Kampin keskus
12. Palvelupisteen vuoronumero on niin korkealla että sen näkeminen on heikkonäköiselle mahdotonta. Jonotusnumero tulisi aina myös kuuluttaa.
Kampin keskus
13. Tämä vuoronumero on selkeä
Kampin keskus
14. Ylempi numero-opaste on selkeä, sen sijaan valopisteistä muodostuva vuoronumero on vaikea hahmottaa.
Kela
Suomen rakentamismääräyskokoelman osa F 1
Kalusteista määrätään F 1:ssä seuraavaa: ”Rakennuksen pääasiallisen käytön mukaisten tilojen sekä niiden kiinteän kalustuksen, varusteiden ja laitteiden tulee olla myös liikkumis- ja toimimisesteisten henkilöiden käyttöön soveltuvia.”
Palvelutiskin sijainti ja löytäminen
Palvelutiski on sijoitettava lähelle sisäänkäyntiä mieluummin sitä vastapäätä. Näkövammaisten henkilöiden on helpompi löytää palvelutiski, jos sen luo johtaa selkeä kulkureitti. Se voi olla materiaali- ja värikontrastiraita tai hyvin paikoillaan pysyvä käytävänmatto joka johtaa sisäänkäynniltä tiskille. Palvelutiski tulee valaista hyvin ja siinä on käytettävä selkeää värikontrastia ympäristöönsä verrattuna. Palvelutiski on merkittävä selkeillä opasteilla. Näkövammaisen henkilön on voitava löytää paikka jossa tiskin takana on henkilö. Paikka voidaan osoittaa sijoittamalla tiskille kirjoitusalusta p.o. kohtaan.
Palvelutiskin mitoitus
Palvelutiski on mitoitettava siten, että sitä voivat käyttää
pyörätuolissa istuvat tai lyhytkasvuiset sekä kävelevät täysikasvuiset
henkilöt. Pyörätuolin käyttäjää varten tarvitaan tiskissä matala osa jossa on
vapaa polvitila. Heille sopiva pöytätason korkeus on 750–800 mm. Polvitilan
vapaan leveyden on oltava vähintään
Palvelutiskin tele- /
induktiosilmukka
Palvelupiste
varustetaan kuulolaitteen käyttäjiä varten tele- / induktiosilmukalla.
Palvelupiste varustetaan silmukasta kertovalla T-opasteella.
Palvelutiskin
lasiseinä
Palvelutiskissä ei
pidä käyttää lasiseinää asiakkaan ja henkilökunnan välillä sillä se vaikeuttaa
sekä näkö- että kuulovammaisten kommunikointia. Kiiltävä lasi estää näkemästä
tiskin taakse ja vaikeuttaa näköhavainnon käyttämistä täydentämään kuulemista. Lasi
myös estää kuuluvuutta. Mikäli lasiseinää kuitenkin käytetään, tiskin takana
olevan virkailijan kasvot on valaistava hyvin jotta hänet voi nähdä ja lisäksi
on käytettävä sekä molemminpuolista äänentoistojärjestelmää että T-opasteella
merkittyä palvelusilmukkaa kuulolaitteen käyttäjiä varten.
Palvelutiskillä on
oltava käytettävissä kynä ja paperia kirjoittamalla kommunikointia varten. On
toivottavaa, että yleisöä palveleva henkilö osaa viittomakieltä muiden kielten
lisäksi.
Vastavalohäikäisy
Palvelutiskin takana
seisovan henkilön kasvot eivät näy jos hänen takanaan on ikkuna joka aiheuttaa
vasta valohäikäisyn. Tällaisessa tilanteessa ikkuna on peitettävä kaihtimella.
Lisäksi henkilön kasvot on valaistava kommunikaation helpottamiseksi.
Kuuluvuuden ja näkemisen helpottaminen
Kuuluvuutta
palvelutiskillä voivat auttaa sivuseinämät ja tiskin yläpuolella oleva katos.
Tiskillä on oltava hyvä oikein suunnattu valaistus. Tiskille ei saa syntyä
häiritseviä varjoja.
Palvelutiskin
lisävarusteita
Palvelutiskin
etuseinämään tulee kiinnittää vaakasuora koukku jonka avulla voidaan pitää
kepit tai sauvat kaatumatta asioitaessa tiskillä. Lisäksi on hyvä kiinnittää
tiskin etureunaan myös koukku laukkua varten Palvelutiskin etureunaan voidaan
asentaa yhtenäinen käsijohde josta saa tukea.
Istuimilla varustettu palvelutiski
Palvelutiski voi olla kokonaan matala ja varustettu irtotuoleilla. Tällaisessa tiskissä on useita palvelupisteitä jotka kaikki on mitoitettava pyörätuolin käyttäjän vaatimusten mukaisesti.
Palvelupisteet
varustetaan kuulolaitteen käyttäjiä varten tele-/induktiosilmukalla.
Palvelupisteet varustetaan silmukasta kertovalla T-opasteella.
Istuimet
Asiakkaille
tarkoitettujen normaalikorkuisten tuolien lisäksi tarvitaan myös tavallista
korkeampia tuoleja sellaisia henkilöitä varten, joilla on jäykät polvet tai
lonkat. Näille henkilöille istuinkorkeus 500-
Jonotusnumerolaitteet
Palvelupisteessä on monesti käytössä jonotusnumero. Jonotusnumerolaite on sijoitettava pyörätuolin käyttäjän ulottuville. Jonotusnumerolaitteen tulee olla suunniteltu niin, että sitä voivat käyttää myös näkövammaiset. Laitteessa tulee olla synteettinen ääni, joka kertoo mikä numero koneesta tulee. Numeron tulee olla suurikokoinen ja selkeä. Laitteen tulee antaa numero vain yhtä jonoa varten. Erittäin hankalia ovat laitteet joista on osattava valita mitä jonoa varten numeron haluaa. Näkövammaiselta se ei onnistu ilman avustajaa.
Useimmiten vuorossa olevan numeron näyttävä
laite joka kertoo myös palvelupisteen sijainnin on pelkästään visuaalinen. Näyttö
tulisi sijoittaa silmän korkeudelle
Itsepalvelutiskit
Itsepalvelutiskeissä ei
saa olla teräviä kulmia, särmiä eikä ulkonemia. Niissä ei myöskään saa olla
osia, jotka irtoavat tai särkyvät tahattomasta tönäisystä.
Palvelutiskeissä tulee
käyttää helposti puhdistettavia, kestäviä ja myös allergisille henkilöille
soveltuvia materiaaleja. Kiiltäviä pintoja tulee välttää.
Kahvilan tai
ravintolan itsepalvelutiski on mitoitettava siten, että pyörätuolissa istuva
henkilö ulottuu tiskillä oleviin tuotteisiin. Tiskin reunaan asennetaan
yhtenäinen ulkoneva taso tarjottimen kuljettamiseksi liu’uttamalla tiskiä
pitkin palvelupisteen luo. Sopiva tason korkeus on
Käveleviä
liikkumisvammaisia henkilöitä auttaa tiskin reunaan asennettu käsijohde, jonka
korkeus on sama kuin tiskin ulokkeen eli
Palvelupiste
varustetaan kuulolaitteen käyttäjiä varten tele- / induktiosilmukalla .
Palvelupiste varustetaan silmukasta kertovalla T-opasteella.
Palvelupisteessä on
oltava käytettävissä kynä ja paperia kirjoittamalla kommunikointia varten.
Näkövammainen henkilö
tarvitsee tiskillä toimiakseen apua joten hänen on löydettävä tiskin takaa
henkilö joka voi auttaa. Palvelupisteen sijainnin voi merkitä lattiaan kontrastiväri-
ja materiaalivyöhykkeen avulla. Kohdan voi merkitä tiskiin käyttämällä materiaali-
ja värikontrastia sekä kohdevalaistusta.
Itsepalvelutiski on
valaistava hyvin. Valo ei saa aiheuttaa kiiltoa ja vaikeuttaa näkemistä
vitriineihin. Tuotteiden nimi- ja hintamerkinnöissä tulee käyttää selkeää
suurta tekstiä ja hyvää kontrastia. Kirjainten korkeuden tulee olla vähintään
15mm. Parhaiten näkyy musta teksti valkoisella pohjalla. Diettituotteet, esim.
gluteiinittomat leivonnaiset ja sokerittomat juomat, on merkittävä selvästi. Ruokalista
tulee olla saatavissa myös pistekirjoituksella tai henkilökunnan on kerrottava
mitä on tarjolla.