Hissit
1. Vanhoissa hisseissä ongelmana ovat korin liian pieni koko, oviaukon riittämätön leveys, painonappien sijainti liian korkealla ja hissin sijainti usein portaiden takana.
Freesenkatu
2. Hissin varusteina voivat olla käsijohteen lisäksi peili ja kääntöistuin.
Freesenkatu
3. Vanhat hissin painonapit ovat väritykseltään hyvät, musta numero valkoisella pohjalla, mutta kooltaan liian pienet.
Freesenkatu
4. Liikerakennuksen hissiaulaan pääsee suoraan maan tasosta.
Abilis
5. Vaikka tämä rakennus on 50-luvulta, sen kolme hissiä on kooltaan nykyvaatimusten mukaiset 8 hengen standardihissit. Kääntöovet tulisi kuitenkin vaihtaa liukuoviksi.
Abilis
6. Hissikorin sisämitat 8 hengen
standardihissillä ovat
Seaside Hotel
7. Vapaata tilaa tulee olla hissin oven
edessä vähintään pyörätuolin kääntymiseen tarvittava1500 mm x
Seaside Hotel
8. Tässä 8 hengen hississä korin koko on sama kuin standardihississä mutta ovi on korin pitkällä seinällä. Se vaikeuttaa suuresti pyörätuolin mahtumista hissiin. Oviaukon leventäminen auttaisi asiaa.
Kampin palvelukeskus
9. Hissikorin ovet ovat tässä
vierekkäisillä seinillä jolloin korin koon tulee olla
Suomen Kansallisteatteri
10. Tämän uuden hissin painonapit ovat silmän korkeudella koska hissiä käytetään vain vahtimestarin auttamana. Hissiin tullaan esteettömän sisäänkäynnin kautta joka on lukossa.
Suomen Kansallisteatteri
11. Rollaattorilla ei voi
peruuttaa ulos hissistä kuten pyörätuolilla. Tämän hissin kori on riittävän leveä rollaattorilla kääntymiseen eli vähintään
Riistavuoren vanhusten keskus
12. Tähän suureen läpikulkuhissiin mahtuu kerrallaan vähintään kaksi pyörätuolin käyttäjää avustajineen. Hississä mahtuu kääntymään niin pyörätuolilla kuin rollaattorillakin.
Synapsia
13. Hississä on kahdet kookkaat painonapit hyvin pyörätuolin käyttäjän ulottuvilla. Painonapeissa on kohonumerot ja hyvä kontrasti.
Synapsia
14. Näiden hissien alkuperäiset kutsunapit ovat liian korkealla. Uudet kutsunapit on asennettu pyörätuolin käyttäjän ulottuville.
Kynnys
15. Hissin pysähtymistarkkuuden tulee olla +/-
Kynnys
16. Alkuperäiset hissikorin painonapit sijaitsevat liian korkealla. Uudet alas sijoitetut painonapit on lisätty myöhemmin.
Kynnys
17. Suurissa painonapeissa on selkeät numerot. Parhaiten näkyy musta numero valkoisella pohjalla kuten tässä. Painonappien järjestys ei ole standardin mukainen.
Kynnys
18. Hissin kutsunapeissa ja suuntanuolissa on hyvä kontrasti.
Mikonkatu 13.
19. Hissin painonapit ovat selkeät, niissä on hyvä kontrasti ja niiden järjestys on EU-standardin mukainen: vasemmalta oikealle ja alhaalta ylös.
Mikonkatu 13
20. Hissikorin automaattiset lasiruuduin varustetut liukuovet on vaihdettu veräjän paikalle kun hissi on modernisoitu. Hissiä on miellyttävämpi käyttää kun sieltä näkee ulos.
Kuortaneenkatu 13.
21. Lasiseinäinen hissi voi olla heikkonäköisen henkilön hankala hahmottaa.
Tampere-talo
22. Uusi hissitorni on sijoitettu rakennusrungon ulkopuolelle.
Kaivopiha
23. Liukuportaiden lisäksi tarvitaan
aina myös hissi. Tämä läpikulkuhissi kulkee vinottain liukuportaan vieressä.
Kaisaniemen metroasema
Suomen rakentamismääräyskokoelman osa
F 1
Tasoeroista määrätään F 1:ssä mm.
seuraavaa: ”Milloin kerroskorkeuden mittainen tai tätä suurempi tasoero
järjestetään porrasyhteydellä, liikkumisesteetön yhteys on järjestettävä
hissillä.” Hissikorin koosta määrätään seuraavaa: ”Pyörätuolin, pyörällisen
kävelytelineen sekä avustavan henkilön tilantarpeelle mitoitetun hissin korin
tulee olla vähintään
Hissin merkitys
esteettömyyden kannalta
Riittävän suuri ja
muutoinkin esteetön hissi, joka rakennuksessa menee kaikkiin kerroksiin
kellarista ullakolle ja johon pääsee esteettömästi mieluimmin suoraan maan
tasossa, on kaikkein oleellisin tekijä esteettömien monikerroksisten
rakennusten suunnittelussa. On hyvä muistaa, että hissi on eniten käytetty
joukkoliikenneväline. Se lisää kaikkien mukavuutta ja myös rakennuksen arvoa.
Välttämätön se on liikkumisesteisille kuten lapsiperheille, ikääntyneille ja
vammaisille henkilöille. Tavaroiden kuljetus, rakennuksen siivous ja huolto
helpottuvat ratkaisevasti kun rakennuksessa on hissi.
Hissikorin koko
Rakentamismääräyskokoelman
osan F1 mukaisen liikkumisesteisille soveltuvan henkilöhissin, 8 hengen
standardihissin, vähimmäismitat ovat hissikorin syvyys
Läpikulkuhissit
Mikäli hissin läpi kuljetaan suoraan ja ovet ovat
vastakkaisilla lyhyillä seinillä, korin mitat ovat samat kuin 8 hengen
standardihissin eli
Hissin valintaperusteet
Hissi valitaan
kerrosluvun, käyttäjien ja käyttötiheystarpeen perusteella. Kun nostokorkeus
kasvaa, hissikuilun sisämitat kasvavat.
Korkeissa
rakennuksissa tai rakennuksissa joissa liikkuu paljon ihmisiä samanaikaisesti on
järkevää valita hissi, jonka korin sisämitat ovat 2100 x
Hissin asentaminen
jälkikäteen
Moniin vanhoihin
hissittömiin rakennuksiin on asennettu tai aiotaan asentaa hissi jälkikäteen. Hissi
tulisi aina pyrkiä asentamaan sellaista ratkaisua käyttäen, joka mahdollisimman
hyvin poistaa esteet. Kaikille tasoille tulisi päästä hissillä kulkematta portaiden
kautta. Jos hissi sijoitetaan uuteen kuiluun rakennusrungon ulkopuolelle
porrashuoneen välitasanteiden viereen, siitä ei päästä kerrostasoille kuin
nousemalla tai laskeutumalla puoli kerrosta portaita. Tällainen ratkaisu on
kaikille hankala ja epäkäytännöllinen eikä poista rakennuksen esteitä.
Peruskorjauksessa
tulee aina pyrkiä siihen, että asennetaan riittävän suuri henkilöhissi,
vähintään 8 hengen standardihissi. Ammattitaitoinen ja luova suunnittelija voi
keksiä toivottomaltakin tuntuvaan tilanteeseen toimivan ja joskus yllättävänkin ratkaisun. Pitkällä aikavälillä ei ole
viisasta valita rahan säästämiseksi selvästi huonommin toimivaa ratkaisua kuin
mikä huolellisella asiaan paneutumisella, ennakkoluulottomalla suunnittelulla
ja ratkaisun valinnalla voitaisiin saada aikaan.
Hissin ulkonäkö
Nykyisin on
mahdollista tilata hyvinkin monennäköisiä hissejä. Tämä on erityisen tärkeää
sijoitettaessa hissejä olemassa oleviin rakennuksiin jolloin voidaan ottaa
huomioon tilojen alkuperäinen arkkitehtuuri, materiaalit ja väritys
mahdollisimman hyvin. Oleellista on tietenkin samaan aikaan hissien riittävä
mitoitus ja varustaminen esteettömiksi.
Hissin materiaali
Mikäli hississä on
lasiovi tai lasiseinät, lasipinta on suojattava 300 mm:n korkeuteen asti särkymättömällä
potkulevyllä, etteivät sähköpyörätuolin jalkatuet särkisi lasia mahdollisessa
törmäyksessä.
Uusia ratkaisuja
Uusia esteettömyyttä
parantavia keksintöjä ovat konehuoneeton hissi ja vastapainoton hissi. Vanhassa
rakennuksessa saattaa olla tilanne, jossa hissiä ei ole ulotettu ylimpään
kerrokseen vaan siellä on konehuone. Uutta tekniikkaa käyttämällä voidaan
ulottaa hissi kaikkiin kerroksiin jos konehuonetta ei tarvita.
Vanhaan hissikuiluun
on mahdollista asentaa hissiä uudistettaessa entistä leveämpi ja syvempi kori
jos on mahdollista käyttää vastapainotonta hissiä.
Hissin ovet
Hissi on sijoitettava
rakennuksessa siten, ettei ovea vastapäätä ole alas johtavaa porrasta. Hissin
oviaukon vapaa leveys on vähintään
Mikäli ovi sellaisessa
hissikorissa, jonka mitat ovat
Tila hissin edessä
Suositeltavaa on, että
hissin edessä olevan vapaan tilan syvyys on vähintään puolitoista kertaa
hissikorin syvyys. Hissin edessä tulee olla tilaa pyörätuolin kääntämiseen
ympyrä, jonka halkaisija on vähintään
Hissin pysähtymistarkkuus
Hissin pysähtymistarkkuuden tulee
olla +/-
Kääntöovi
suunnitellaan siten, että se voidaan avata myös kaukosäätimen avulla. Oven
kääntymiskuvion voi merkitä lattiaan väri- ja materiaalikontrastin avulla.
Tällöin näkövammainen henkilö voi odottaa hissiä törmäämättä aukeavaan oveen
kun aukeamisvyöhyke on mahdollista havaita. Lattiaan hissin oven eteen voidaan
myös silloin, kun hississä on liukuovet, merkitä kontrastivärillä ja –materiaalilla neliö, jonka sivut ovat pituudeltaan
Hissikorin ovet
Hissikorissa tulee
olla liukuovet. On hyvä, jos sekä korin että kerrostasanteiden ovissa on
lasiruudut jolloin hissistä on mahdollista nähdä ulos. Monet henkilöt kokevat
täysin suljetun tilan ahdistavana.
EU-standardi
Hissin
yksityiskohdista on olemassa EU-standardi, jossa on myös liitteenä suosituksia
mm. näkövammaisten tai allergisten henkilöiden huomioonottamiseksi. Standardi
on tullut voimaan vuonna 2003 ja on nimeltään ”Hissien esteettömyys henkilöille
mukaan lukien vammaiset henkilöt”.
Hissin painonapit
EU-standardin mukaan hissin
kutsunappi ja hissikorin painonapit sijoitetaan pyörätuolin käyttäjän
ulottuville 900-
Mikäli hississä on
toiset painonapit korkeammalla, pyörätuolin käyttäjiä varten voidaan asentaa napit
noin 800 mm:n korkeudelle lattiasta mikä taas on kävelevien täysikasvuisten
henkilöiden kannalta hankala mitta. Näkövammaisten kannalta olisi hyvä, jos
hississä voitaisiin käyttää alhaalla olevien painonappien lisäksi silmän
korkeudella olevia näkövammaisten vaatimusten mukaisia painonappeja.
Painonappipaneelin ja
painonappien on oltava väriltään selkeässä kontrastissa hissikorin seinän
kanssa. Tärkeää on, että uloskäyntikerroksen painonappi on väriltään poikkeava,
esimerkiksi vihreä, ja
Näkövammaisten
henkilöiden kannalta on tärkeää, että painonappien järjestyksessä noudatetaan
EU-standardia. Painonapit sijoitetaan siten, että järjestys kerrosten mukaan alhaalta
ylös on painonapeissa vasemmalta oikealle ja mikäli vaakarivejä on useita,
alhaalta ylös.
Hissin opasteet
Hissin saapumisesta
kerrostasanteelle ilmoitetaan valonuolien ja äänimerkin avulla. Äänimerkistä on
voitava päätellä hissin kulkusuunta.
Hissi tulee
näkövammaisia varten varustaa kerrosten numeron ilmoittavalla
puhesyntetisaattorilla joka toimii toisaalta korissa kerroksen nappia
painettaessa ja toisaalta pysähdyttäessä kerrokseen.
Vain uusimmissa
hisseissä on äänimerkkilaite, joka ilmoittaa kerroksen missä ollaan.
Näkövammaisen henkilön on mahdoton tietää missä hän on, ellei hississä ole
näkevää henkilöä hänen lisäkseen joka voi nähdä opasteesta missä ollaan ja
kertoa sen. U.S.A.:ssa käytettävä tapa merkitä
kerrostason numero näkövammaisia varten on opaste oviaukon yhteydessä
kerrostasanteella. Kerroksen numero kiinnitetään hissin oven pieleen. Kun se on suorassa kulmassa ovien kanssa se on mahdollista niiden auki
ollessa lukea oviaukossa seisten ja myös nähdä hissikorista. Opasteen
tulee olla sellainen, että sen voi hahmottaa lähietäisyydeltä sekä heikon näön
avulla että sormin tunnustellen. Sopiva numeron korkeus on 50
Hissin hälytyslaite
Hissikorissa olevaa
hälytyspainiketta käytettäessä esimerkiksi hissin pysähtyessä kerrosten väliin,
tulee hissikorista saada yhteys ulos avun saamiseksi. Kuulovammaisia varten
hississä tulee olla äänentoistolaitteen lisäksi näyttötaulu, joka kertoo, onko yhteys
saatu ja milloin apua on tulossa.
Hissin valaistus
Hissin edessä ja
hissikorissa on oltava riittävä valaistus jonka suositeltava voimakkuus on
200lx. Näkövammaisille suositellaan valaistusvoimakkuudeksi 300lx. Valaisimet
eivät saa häikäistä suoraan eikä heijastumalla
kiiltävien pintojen kautta. Hissinkutsupainikkeessa sekä ovessa tai oven
karmissa on käytettävä väriä, joka muodostaa selvän kontrastin eli tummuuseron ympäröivän
seinän kanssa jotta painike ja ovi on helppo löytää.
Hissin varusteet
Hissikori varustetaan
Peili voidaan asentaa
hissikorin takaseinään siten, että sen alareunan korkeus lattiasta on vähintään
Standardihissit
Henkilöhissi, 8 hengen
standardihissi
- hissikorin leveys
- hissikuilun sisämitat
leveys
- nimelliskuorma
Henkilöhissi, 10
hengen standardihissi
- hissikorin mitat,
leveys
- hissikuilun
sisämitat, leveys
- nimelliskuorma
Henkilöhissi, 13
hengen standardihissi
- hissikorin mitat,
leveys
- hissikuilun sisämitat
leveys
- nimelliskuorma
- Ovileveys
Tässä hississä mahtuu
kääntymään ympäri pyörätuolilla tai rollaattorilla.