Hissit

 

1. Vanhoissa hisseissä ongelmana ovat korin liian pieni koko, oviaukon riittämätön leveys, painonappien sijainti liian korkealla ja hissin sijainti usein portaiden takana.

Freesenkatu

 

2. Hissin varusteina voivat olla käsijohteen lisäksi peili ja kääntöistuin.

Freesenkatu

 

3. Vanhat hissin painonapit ovat väritykseltään hyvät, musta numero valkoisella pohjalla, mutta kooltaan liian pienet.

Freesenkatu

 

4. Liikerakennuksen hissiaulaan pääsee suoraan maan tasosta.

Abilis

 

5. Vaikka tämä rakennus on 50-luvulta, sen kolme hissiä on kooltaan nykyvaatimusten mukaiset 8 hengen standardihissit. Kääntöovet tulisi kuitenkin vaihtaa liukuoviksi.

Abilis

 

6. Hissikorin sisämitat 8 hengen standardihissillä ovat 1100 mm x 1400 mm. Ovi on lyhyellä seinällä ja sen vapaa leveys on 900 mm. Hissin ovet on helppo löytää heikon näön avulla kun ne muodostavat kontrastin ympäröivän seinän kanssa.

Seaside Hotel

 

7. Vapaata tilaa tulee olla hissin oven edessä vähintään pyörätuolin kääntymiseen tarvittava1500 mm x 1500 mm. Suositeltava tilan syvyys on puolitoista kertaa hissikorin syvyys.

Seaside Hotel

 

8. Tässä 8 hengen hississä korin koko on sama kuin standardihississä  mutta ovi on korin pitkällä seinällä. Se vaikeuttaa suuresti pyörätuolin mahtumista hissiin. Oviaukon leventäminen auttaisi asiaa.

 Kampin palvelukeskus

 

9. Hissikorin ovet ovat tässä vierekkäisillä seinillä jolloin korin koon tulee olla 1400 mm x 1400 mm. Rakennuksen ulkoseinää on ohennettu jotta on saatu tilaa riittävän tilavalle hissille.

Suomen Kansallisteatteri

 

10. Tämän uuden hissin painonapit ovat silmän korkeudella koska hissiä käytetään vain vahtimestarin auttamana. Hissiin tullaan esteettömän sisäänkäynnin kautta joka on lukossa.

Suomen Kansallisteatteri

 

11. Rollaattorilla ei voi peruuttaa ulos hissistä kuten pyörätuolilla. Tämän  hissin kori on riittävän leveä rollaattorilla kääntymiseen eli vähintään 1200 mm.

Riistavuoren vanhusten keskus

 

12. Tähän suureen läpikulkuhissiin mahtuu kerrallaan vähintään kaksi pyörätuolin käyttäjää avustajineen. Hississä mahtuu kääntymään niin pyörätuolilla kuin rollaattorillakin.

Synapsia

 

13. Hississä on kahdet kookkaat painonapit hyvin pyörätuolin käyttäjän ulottuvilla. Painonapeissa on kohonumerot ja hyvä kontrasti.

Synapsia

 

14. Näiden hissien alkuperäiset kutsunapit ovat liian korkealla. Uudet kutsunapit on asennettu pyörätuolin käyttäjän ulottuville.

Kynnys

 

15. Hissin  pysähtymistarkkuuden tulee olla +/- 20 mm. Uusissa hisseissä päästään +/-10 mm:n pysähtymistarkkuuteen.

Kynnys

 

16. Alkuperäiset hissikorin painonapit sijaitsevat liian korkealla. Uudet alas sijoitetut painonapit on lisätty myöhemmin.

Kynnys

 

17. Suurissa painonapeissa on selkeät numerot. Parhaiten näkyy musta numero valkoisella pohjalla kuten tässä. Painonappien järjestys ei ole standardin mukainen.

Kynnys

 

18. Hissin kutsunapeissa  ja suuntanuolissa on hyvä kontrasti.

Mikonkatu 13.

 

19. Hissin painonapit ovat selkeät, niissä on hyvä kontrasti ja niiden järjestys on EU-standardin mukainen: vasemmalta oikealle ja alhaalta ylös.

Mikonkatu 13

 

20. Hissikorin automaattiset lasiruuduin varustetut liukuovet on vaihdettu veräjän paikalle kun hissi on modernisoitu. Hissiä on miellyttävämpi käyttää kun sieltä näkee ulos.

Kuortaneenkatu 13.

 

21. Lasiseinäinen hissi voi olla heikkonäköisen henkilön hankala hahmottaa.

Tampere-talo

 

22. Uusi hissitorni on sijoitettu rakennusrungon ulkopuolelle.

Kaivopiha

 

23. Liukuportaiden lisäksi tarvitaan aina myös hissi. Tämä läpikulkuhissi kulkee vinottain liukuportaan vieressä.

Kaisaniemen metroasema

 

 

Suomen rakentamismääräyskokoelman osa F 1

 

Tasoeroista määrätään F 1:ssä mm. seuraavaa: ”Milloin kerroskorkeuden mittainen tai tätä suurempi tasoero järjestetään porrasyhteydellä, liikkumisesteetön yhteys on järjestettävä hissillä.” Hissikorin koosta määrätään seuraavaa: ”Pyörätuolin, pyörällisen kävelytelineen sekä avustavan henkilön tilantarpeelle mitoitetun hissin korin tulee olla vähintään 1100 mm leveä ovisivultaan ja syvyydeltään  1400 mm.”

 

Hissin merkitys esteettömyyden kannalta

 

Riittävän suuri ja muutoinkin esteetön hissi, joka rakennuksessa menee kaikkiin kerroksiin kellarista ullakolle ja johon pääsee esteettömästi mieluimmin suoraan maan tasossa, on kaikkein oleellisin tekijä esteettömien monikerroksisten rakennusten suunnittelussa. On hyvä muistaa, että hissi on eniten käytetty joukkoliikenneväline. Se lisää kaikkien mukavuutta ja myös rakennuksen arvoa. Välttämätön se on liikkumisesteisille kuten lapsiperheille, ikääntyneille ja vammaisille henkilöille. Tavaroiden kuljetus, rakennuksen siivous ja huolto helpottuvat ratkaisevasti kun rakennuksessa on hissi.

 

Hissikorin koko

 

Rakentamismääräyskokoelman osan F1 mukaisen liikkumisesteisille soveltuvan henkilöhissin, 8 hengen standardihissin, vähimmäismitat ovat hissikorin syvyys 1400 mm ja leveys 1100 mm. Oviaukon vapaa leveys on tässä tapauksessa 900 mm. Oviaukko on lyhyellä seinällä. Jos tämän levyinen oviaukko sijoitetaankin jostain syystä pitkälle seinälle, pyörätuolilla ei mahdu hissiin vaan se jumittuu oviaukkoon. Jos uudisrakennuksissa käytetään minimimitoitettua 8 hengen standardihissiä on syytä huomata, että tämän kokoisessa hississä ei mahdu kääntymään ympäri pyörätuolilla tai rollaattorilla. Pyörätuolilla on mahdollista peruuttaa hissistä ulos mutta rollaattorilla se ei ole mahdollista. On hyvä, jos hissikori on niin suuri, että siinä voi kääntyä em. apuvälineillä.

 

Läpikulkuhissit

 

Mikäli hissin läpi kuljetaan suoraan ja ovet ovat vastakkaisilla lyhyillä seinillä, korin mitat ovat samat kuin 8 hengen standardihissin eli 1100 mm x 1400 mm. Jos kyseessä on ns läpikulkuhissi, jossa kulkuaukot ovat vierekkäisillä seinillä, korin mitat ovat vähintään 1400mm x 1400mm. Hississä on mahduttava tekemään käännös pyörätuolilla tai rollaattorilla suorassa kulmassa. Ovien vapaa leveys on vähintään 900mm. Hissiin meno ja sieltä poistuminen tulevat sujuvammiksi mikäli oviaukot ovat tätä leveämmät, esim. 1100mm, jolloin ovesta voi ajaa hiukan vinottain eikä pyörätuolia tarvitse oikaista aivan kohtisuoraan ovea vastaan.

Hissin valintaperusteet

 

Hissi valitaan kerrosluvun, käyttäjien ja käyttötiheystarpeen perusteella. Kun nostokorkeus kasvaa, hissikuilun sisämitat kasvavat.

Korkeissa rakennuksissa tai rakennuksissa joissa liikkuu paljon ihmisiä samanaikaisesti on järkevää valita hissi, jonka korin sisämitat ovat 2100 x 1400 mm. Tällaiseen hissiin mahtuvat paarit ja huonekalujen kuljettaminen on helppoa. Sekä pyörätuolilla että rollaattorilla on mahdollista kääntyä ympäri tämän kokoisessa hississä. Hissiin mahtuu kerrallaan kaksi pyörätuolia.

 

Hissin asentaminen jälkikäteen

 

Moniin vanhoihin hissittömiin rakennuksiin on asennettu tai aiotaan asentaa hissi jälkikäteen. Hissi tulisi aina pyrkiä asentamaan sellaista ratkaisua käyttäen, joka mahdollisimman hyvin poistaa esteet. Kaikille tasoille tulisi päästä hissillä kulkematta portaiden kautta. Jos hissi sijoitetaan uuteen kuiluun rakennusrungon ulkopuolelle porrashuoneen välitasanteiden viereen, siitä ei päästä kerrostasoille kuin nousemalla tai laskeutumalla puoli kerrosta portaita. Tällainen ratkaisu on kaikille hankala ja epäkäytännöllinen eikä poista rakennuksen esteitä.

 

Peruskorjauksessa tulee aina pyrkiä siihen, että asennetaan riittävän suuri henkilöhissi, vähintään 8 hengen standardihissi. Ammattitaitoinen ja luova suunnittelija voi keksiä toivottomaltakin tuntuvaan tilanteeseen toimivan ja joskus yllättävänkin ratkaisun. Pitkällä aikavälillä ei ole viisasta valita rahan säästämiseksi selvästi huonommin toimivaa ratkaisua kuin mikä huolellisella asiaan paneutumisella, ennakkoluulottomalla suunnittelulla ja ratkaisun valinnalla voitaisiin saada aikaan.

 

Hissin ulkonäkö

 

Nykyisin on mahdollista tilata hyvinkin monennäköisiä hissejä. Tämä on erityisen tärkeää sijoitettaessa hissejä olemassa oleviin rakennuksiin jolloin voidaan ottaa huomioon tilojen alkuperäinen arkkitehtuuri, materiaalit ja väritys mahdollisimman hyvin. Oleellista on tietenkin samaan aikaan hissien riittävä mitoitus ja varustaminen esteettömiksi.

 

Hissin materiaali

 

Mikäli hississä on lasiovi tai lasiseinät, lasipinta on suojattava 300 mm:n korkeuteen asti särkymättömällä potkulevyllä, etteivät sähköpyörätuolin jalkatuet särkisi lasia mahdollisessa törmäyksessä.

 

Uusia ratkaisuja

 

Uusia esteettömyyttä parantavia keksintöjä ovat konehuoneeton hissi ja vastapainoton hissi. Vanhassa rakennuksessa saattaa olla tilanne, jossa hissiä ei ole ulotettu ylimpään kerrokseen vaan siellä on konehuone. Uutta tekniikkaa käyttämällä voidaan ulottaa hissi kaikkiin kerroksiin jos konehuonetta ei tarvita.

 

Vanhaan hissikuiluun on mahdollista asentaa hissiä uudistettaessa entistä leveämpi ja syvempi kori jos on mahdollista käyttää vastapainotonta hissiä.

Hissin ovet

 

Hissi on sijoitettava rakennuksessa siten, ettei ovea vastapäätä ole alas johtavaa porrasta. Hissin oviaukon vapaa leveys on vähintään 850 mm, automaattiovisissa standardihisseissä yleensä 900 mm. Hissiin asennetaan automaattiset liukuovet lyhyelle seinälle. Mikäli hissin molemmissa päissä on ovi, kuilun mitat kasvavat riippuen valmistajasta ja valitusta ovityypistä.

 

Mikäli ovi sellaisessa hissikorissa, jonka mitat ovat 1100 mm x 1400 mm tai 2100 mm on hissikorin pitemmällä seinällä, oviaukon vapaan leveyden tulee olla vähintään 1200 mm. Tällainen tilanne voi syntyä esimerkiksi silloin, kun kyseessä on ns. läpikulkuhissi ja siinä on kaksi ovea vierekkäisillä seinillä. Oviaukon leventäminen mahdollistaa kääntymisen pyörätuolilla suorassa kulmassa.

 

Tila hissin edessä

 

Suositeltavaa on, että hissin edessä olevan vapaan tilan syvyys on vähintään puolitoista kertaa hissikorin syvyys. Hissin edessä tulee olla tilaa pyörätuolin kääntämiseen ympyrä, jonka halkaisija on vähintään 1500 mm. Jos hissin oven leveys on vain 850 mm, otetaan huomioon, että ovesta on voitava ajaa kohtisuoraan.

 

Hissin pysähtymistarkkuus

 

Hissin pysähtymistarkkuuden tulee olla +/- 20 mm. Uusissa hisseissä päästään +/- 10 mm:n pysähtymistarkkuuteen.

 

Kääntöovi suunnitellaan siten, että se voidaan avata myös kaukosäätimen avulla. Oven kääntymiskuvion voi merkitä lattiaan väri- ja materiaalikontrastin avulla. Tällöin näkövammainen henkilö voi odottaa hissiä törmäämättä aukeavaan oveen kun aukeamisvyöhyke on mahdollista havaita. Lattiaan hissin oven eteen voidaan myös silloin, kun hississä on liukuovet, merkitä kontrastivärillä ja –materiaalilla neliö, jonka sivut ovat pituudeltaan 1500 mm. Kerrostasanteella voi tällöin odottaa hissiä sopivassa paikassa neliön ulkopuolella joutumatta peruuttamaan hissistä poistuvien henkilöiden tieltä ja joutumatta törmäysvaaraan jos esimerkiksi ei näe.

 

Hissikorin ovet

 

Hissikorissa tulee olla liukuovet. On hyvä, jos sekä korin että kerrostasanteiden ovissa on lasiruudut jolloin hissistä on mahdollista nähdä ulos. Monet henkilöt kokevat täysin suljetun tilan ahdistavana.

 

EU-standardi

 

Hissin yksityiskohdista on olemassa EU-standardi, jossa on myös liitteenä suosituksia mm. näkövammaisten tai allergisten henkilöiden huomioonottamiseksi. Standardi on tullut voimaan vuonna 2003 ja on nimeltään ”Hissien esteettömyys henkilöille mukaan lukien vammaiset henkilöt”.

 

Hissin painonapit

 

EU-standardin mukaan hissin kutsunappi ja hissikorin painonapit sijoitetaan pyörätuolin käyttäjän ulottuville 900-1100 mm lattiasta ja vähintään 400 mm nurkasta. Suositeltava on vaakasuora painonappirivi. Painonappien käyttöä helpottaa nappipaneelin kääntäminen ulkonemaan seinästä 45° kulmassa.

 

Mikäli hississä on toiset painonapit korkeammalla, pyörätuolin käyttäjiä varten voidaan asentaa napit noin 800 mm:n korkeudelle lattiasta mikä taas on kävelevien täysikasvuisten henkilöiden kannalta hankala mitta. Näkövammaisten kannalta olisi hyvä, jos hississä voitaisiin käyttää alhaalla olevien painonappien lisäksi silmän korkeudella olevia näkövammaisten vaatimusten mukaisia painonappeja.

 

Painonappipaneelin ja painonappien on oltava väriltään selkeässä kontrastissa hissikorin seinän kanssa. Tärkeää on, että uloskäyntikerroksen painonappi on väriltään poikkeava, esimerkiksi vihreä, ja 5 mm enemmän koholla kuin muut painonapit. Tärkeää on myös se, että painonapit ovat riittävän suuret ja niissä käytetään kohonumeroita, joissa on hyvä värikontrasti.

 

Näkövammaisten henkilöiden kannalta on tärkeää, että painonappien järjestyksessä noudatetaan EU-standardia. Painonapit sijoitetaan siten, että järjestys kerrosten mukaan alhaalta ylös on painonapeissa vasemmalta oikealle ja mikäli vaakarivejä on useita, alhaalta ylös.

 

Hissin opasteet

 

Hissin saapumisesta kerrostasanteelle ilmoitetaan valonuolien ja äänimerkin avulla. Äänimerkistä on voitava päätellä hissin kulkusuunta.

Hissi tulee näkövammaisia varten varustaa kerrosten numeron ilmoittavalla puhesyntetisaattorilla joka toimii toisaalta korissa kerroksen nappia painettaessa ja toisaalta pysähdyttäessä kerrokseen.

 

Vain uusimmissa hisseissä on äänimerkkilaite, joka ilmoittaa kerroksen missä ollaan. Näkövammaisen henkilön on mahdoton tietää missä hän on, ellei hississä ole näkevää henkilöä hänen lisäkseen joka voi nähdä opasteesta missä ollaan ja kertoa sen. U.S.A.:ssa käytettävä tapa merkitä kerrostason numero näkövammaisia varten on opaste oviaukon yhteydessä kerrostasanteella. Kerroksen numero kiinnitetään hissin oven pieleen. Kun se on suorassa kulmassa ovien kanssa se on mahdollista niiden auki ollessa lukea oviaukossa seisten ja myös nähdä hissikorista. Opasteen tulee olla sellainen, että sen voi hahmottaa lähietäisyydeltä sekä heikon näön avulla että sormin tunnustellen. Sopiva numeron korkeus on 50 -100 mm. Opasteessa tulee olla selkeä kohonumero joka on 1mm koholla. Se sijoitetaan silmän korkeudelle 1400-1600 mm lattiasta. Opasteessa on oltava selkeä kontrasti, esimerkiksi musta numero valkoisella pohjalla tai valkoinen mustalla. Opaste sijoitetaan molemmille puolille ovea.

 

Hissin hälytyslaite

 

Hissikorissa olevaa hälytyspainiketta käytettäessä esimerkiksi hissin pysähtyessä kerrosten väliin, tulee hissikorista saada yhteys ulos avun saamiseksi. Kuulovammaisia varten hississä tulee olla äänentoistolaitteen lisäksi näyttötaulu, joka kertoo, onko yhteys saatu ja milloin apua on tulossa.

 

Hissin valaistus

 

Hissin edessä ja hissikorissa on oltava riittävä valaistus jonka suositeltava voimakkuus on 200lx. Näkövammaisille suositellaan valaistusvoimakkuudeksi 300lx. Valaisimet eivät saa häikäistä suoraan eikä heijastumalla kiiltävien pintojen kautta. Hissinkutsupainikkeessa sekä ovessa tai oven karmissa on käytettävä väriä, joka muodostaa selvän kontrastin eli tummuuseron ympäröivän seinän kanssa jotta painike ja ovi on helppo löytää.

 

Hissin varusteet

 

Hissikori varustetaan 900 mm korkeudella sijaitsevilla käsijohteilla. Käsijohde on halkaisijaltaan 30-40 mm suuruinen profiililtaan pyöreä tai pyöristetty suorakaide, jonka etäisyys seinästä on 45 mm.

Peili voidaan asentaa hissikorin takaseinään siten, että sen alareunan korkeus lattiasta on vähintään 300 mm. Tällöin jalkatuet eivät riko peiliä jos takaseinään osuu pyörätuolilla. Peilin avulla on helpompi peruuttaa hissistä ulos törmäämättä ulkopuolella odottaviin ihmisiin. Hissiin voidaan asentaa kääntöistuin, jonka korkeus on 500 mm lattiasta. Istuimen syvyys on 300-400 mm.

 

Standardihissit

 

Henkilöhissi, 8 hengen standardihissi

- hissikorin leveys 1100 mm, syvyys 1400 mm

- hissikuilun sisämitat leveys 2000 mm, syvyys 2100 mm

- nimelliskuorma 630 kg

 

Henkilöhissi, 10 hengen standardihissi

- hissikorin mitat, leveys 1350 mm, syvyys 1400 mm

- hissikuilun sisämitat, leveys 2000 mm, syvyys 2200 mm

- nimelliskuorma 800 kg

 

Henkilöhissi, 13 hengen standardihissi

- hissikorin mitat, leveys 1600 mm, syvyys 1400 mm

- hissikuilun sisämitat leveys 2400 mm, syvyys 2200 mm

- nimelliskuorma 1000 kg

- Ovileveys 1100 mm

Tässä hississä mahtuu kääntymään ympäri pyörätuolilla tai rollaattorilla.