Ylläpidon esteettömyysohjeet
Sisällysluettelo
2.2 Toimintatapojen muutostarpeet
3.5 Tuotevaatimusten käyttöönotto
KÄSITELUETTELO:
YLLÄPITO käyttö-,
hoito-, huolto- ja kunnossapitotehtäviä
HOITO(HUOLTO)TEHTÄVÄ
toimenpide, joka pitää rakenteen ja laitteen käyttökunnossa tai palauttaa sen käyttökuntoon eri olosuhteissa (talvi- ja kesähoitotoimenpiteet)
YLLÄPITOTEHTÄVÄ
korjaustoimenpide, jolla poistetaan vikoja ja kuluneisuutta. Kunnossapidon avulla rakenteen ja laitteen tekninen käyttöikä kasvaa. Kunnossapidolla pyritään palauttamaan rakenteen tai laitteen kunto alkuperäistä vastaavaan tai käyttökelpoiseen kuntoon.
PERUSPARANNUS ylläpitoa laajempi toimenpide, jolla parannetaan rakenteen tai laitteen toimivuutta. Perusparannus nostaa laatutasoa.
KÄSIJOHDE esimerkiksi portaiden ja luiskien varuste, joka helpottaa liikkumista
KAIDE rakenne, joka asennetaan ensisijaisesti turvallisuussyystä putoamisvaaran vuoksi
OPASLAATTA kulkupinnan päällysteeseen asennettava erikoislaatta, jonka tarkoitus on auttaa näkövammaista kulkijaa ohjaamalla kulkemista, antamalla suuntaa tai herättämällä huomion (varoittaa).
EROTTELURAITA kulkuväylän pintaan /
päällysteeseen upotettava kapea, nauhamainen raita (väri- ja materiaaliero),
jonka tarkoitus on erottaa kulkuväylän eri osat toisistaan ilman tasoeroa
PYSÄKKIKOROKE korotettu pysäkkialue, jonka tarkoitus
on helpottaa julkisen liikenteen ajoneuvoon nousua
POLLARI lyhyt pilarirakenne, jonka tarkoitus on
toimia esimerkiksi kulkuesteenä tai rajaavana elementtinä
KOHO-OPASTE opaste, jonka tarkoituksena on auttaa näkövammaisia liikkujia. Opaste on ”luettavissa” käsin tunnustelemalla. Asennetaan esimerkiksi linja-autopysäkeille, erilaiset infotaulut.
VAROITUSALUE varoitusalueita käytetään
näkövammaisten liikkumisen ohjauksessa tai varoittamassa suojatiestä,
portaista, reunatuesta, luiskasta tai muista tasoeroista. Varoitusalueissa
tulee olla päällysteestä selvästi erottuva väri- ja tuntokontrasti (keskiharmaan
ja mustan/valkoisen eroa vastaava kontrasti).
ESIPUHE
Liikkumisympäristön esteettömyyden tarve on noussut yhä voimakkaammin esille väestön ikääntyessä. Esteetön liikkumis- ja toimimisympäristö tukee ikääntyneiden, liikkumis- ja toimimisesteisten mahdollisuuksia omatoimiseen ja itsenäiseen elämään. Esteetön ympäristö on helppokäyttöinen, mikä parantaa kaikkien jalankulkijoiden viihtyisyyttä ja turvallisuuden tunnetta.
Esteettömyys
on ollut esillä uudistettaessa ylläpitotoimintaa säätelevää lainsäädäntöä.
Katu- ja yleisten alueiden toimintaa säätelevässä nk ”kunnossapitolaissa”
edellytetään, että kunnossapidon tason määräytymisessä on huomioitava mm
jalankulkijoiden tarpeet ja esteettömyys. Yleisiä teitä koskevan maantielain
yhtenä tavoitteena on, että eri väestöryhmien (kuten lapset, vanhukset ja
liikkumis- ja toimimisesteiset) erilaisiin liikkumistarpeisiin peruspalvelujen
saavuttamiseksi on tienpidossa kiinnitettävä huomiota.
Työtä on
laadittu yhteistyössä Helsingin kaupungin, Tampereen kaupungin ja Hämeen tiepiirin
kanssa. Jokaiselle organisaatiolle on räätälöity omat tuotevaatimukset, koska
organisaatioiden nykyiset luokitukset ja toimintatavat poikkeavat niin
merkittävästi toisistaan. Työn lopputuotteena on esitetty tarkennetut
tuotevaatimukset, joiden perusteella esteettömyys tulee huomioitua ja ympäristön
helppokäyttöisyys jopa paranee. Tuotevaatimuksia on esitetty niistä
jalankulkureittien kohteista, joiden käytettävyys merkittävimmin vaikuttaa
kaikkien liikkumismahdollisuuksiin. Näissä kohteissa esiintyvät ylläpidon
puutteet heikentävät merkittävästi jalankulkijoiden liikkumismahdollisuuksia
etenkin ikääntyneiden tai liikkumis- tai toimimisesteisten osalta. Kohteisiin
sidottu tarkastelu mahdollistaa esteettömyyden huomioimisen ylläpidossa
joustavasti.
Työtä ohjasi työryhmä, johon
kuuluivat
Esa
Rannisto Tampereen
kaupunki
Katri
Jokela Tampereen
kaupunki
Pirjo Tujula Helsingin kaupunki
Ritva Keko Helsingin kaupunki
Olavi Kurkela Hämeen
tiepiiri
Lisäksi työn aikana kokoontui 3 kertaa työryhmä, jossa olivat Helsingin
kaupungilta edustettuina:
HKR ympäristötuotanto:
Marja Malo
Veikko Bertell
Kimmo Heiskanen
Kari Heikkilä
Teppo Eloranta
Erkki Kukkonen
Jukka Kurko
Seppo Ilvonen
KPO/Ylläpitotoimisto:
Pekka Engblom
Päivi Apajalahti
Petri Arponen
Juha Kivinen
Tarja Myller
Jyrki Vättö
Pekka Isoniemi
Tapio Vauhkonen
Konsulttina työssä toimi Sito
Tampere Oy, jossa työstä vastasi Heljä Aarnikko (projektipäällikkönä) sekä asiantuntijoina
Taina Rantanen ja Mari Sipilä (1.11.2006 asti) ja Jari Mäkynen Sito Oy.
Ohjeessa tarkastellaan
ylläpitotoimintaa esteettömyyden näkökulmasta.
Ylläpidon määritelmä:
-
ylläpitoon kuuluu rakenteellinen
kunnossapito ja vuotuinen hoito. Hoito pitää sisällään talvi- ja kesähoidon
sekä puhtaanapidon.
-
ylläpidon
tavoitteena on pitää kohde alkuperäisessä asussaan ja käyttötarkoituksessaan.
Tarkasteltavana liikkujaryhmänä ovat jalankulkijat ja
erityisesti ikääntyneet, liikkumis- ja toimimisesteiset. Tarkoituksena on ollut
tuottaa selkeät tuotevaatimukset esteettömyyden ohjeistamiseksi ylläpidossa.
Nykyisiä toimintatapoja kartoitettiin haastattelutilaisuuksissa ylläpidon edustajien kanssa Helsingin ja Tampereen kaupungeilla sekä Tiehallinnon Hämeen tiepiirissä.
Yhteenvetona
todettiin seuraavia parantamistarpeita:
-
Esteettömyyden
ohjeistusta ylläpidossa ei ole olemassa.
-
Vastuu parannustoimista
jakaantuu kaupunkien organisaatioissa monille eri tahoille. Esimerkiksi
pelkästään suojateiden osalta esteettömyyttä parantava reunakivien madaltaminen
on investointihanke, talvihoito kuuluu ylläpitoon, suojatiemaalausten
tarpeellisuudesta, liikennevalojen painonapeista yms päättää kaupunkisuunnitteluviraston
liikennesuunnitteluosasto ja valaistuksesta energialaitos. Vuorovaikutusta eri
tahojen kesken tulee lisätä mm. sopimalla yhteiset laatutavoitteet organisaatiorajoista
huolimatta.
-
Ylläpidon ja
investointien rajan pehmentäminen pienissä parannustoimenpiteissä voisi tulla
kysymykseen. Ylläpidon tehtävänä on pitää kohde alkuperäisen suunnitelman
mukaisessa kunnossa. Esimerkiksi reunakivien madaltaminen ja käsijohteiden
uusiminen voitaisiin toteuttaa esteettöminä sen sijaan, että puute korjataan
alkuperäisen, ei esteettömän, suunnitelman mukaiseksi.
-
Uusien kadun
kalusteiden ja varusteiden tuotevaatimuksia ja ylläpitoa ei ole asianmukaisesti
ohjeistettu. Esimerkiksi keskusta-alueelle sijoitettaessa opaslaattoja, tulee ylläpidolle
toimittaa tuotevaatimukset, jonka mukaisesti hoito tehdään.
Puutteiden kirjaaminen
Alueellisten
esteettömyyssuunnitelmien yhteydessä kevyen liikenteen verkoston esteettömyyspuutteet
tarkastellaan maastossa ja kirjataan ylös. Alueellisia esteettömyyssuunnitelmia
on laadittu seitsemään kaupunginosaan vuodesta 2002 alkaen. Alueellisissa
esteettömyyskartoituksissa tyypillisimmiksi ylläpidon puutteiksi on havaittu
huonokuntoiset päällysteet, jotka laajuudeltaan vaihtelevat laajoista,
uudelleenpäällystämistä vaativista kohteista yksittäisten reikien, halkeamien
ja kohoumien aiheuttamiin ongelmiin. Ylläpidon normaalin tarkastustoiminnan yhteydessäkin
on mahdollista kartoittaa laajemmat, toimenpiteitä vaativat päällystevauriot.
Sekä Tampereella, Helsingillä että
Tiehallinnolla on käytössään asiakaspalautejärjestelmät, joiden kautta
kuntalaisilta tulleet puutteet voidaan kirjata ylös. Asiakaspalautejärjestelmän
kautta saadaan tietoa myös esteettömyyden ongelmista.
Kuva. Lyhyt, mutta ratkaiseva pätkä kevyen
liikenteen väylää puuttuu, jotta linja-autopysäkille olisi kulkumahdollisuus.
Ylläpidossa ei järjestelmällisesti kerätä kevyen
liikenteen väylien puutteita rekisteriin. Kevyen liikenteen reittien puutteet
ilmenevät silmämääräisten havaintojen perusteella väylien pesun ja hoidon
valvonnan yhteydessä. Puutteiden kirjaamista voisi tehdä järjestelmällisemmin
osana ylläpitoa. Pienet, investointeja vaativat toimenpiteet, jotka ylläpidon
normaalin tarkastustoiminnan ja hoitotoimenpiteiden yhteydessä on
havaittavissa, voitaisiin kirjata ylös. Tällä tavoin saadaan vähitellen tietoon
nykytilan puutteet kuten puuttuvat käsijohteet, jalankulkureitit tai korkeat reunakivet.
Puutteiden korjaamisesta ja toteuttamisesta
päättää tilaaja siltä osin kuin niitä ei katsota osaksi ”normaalia” ylläpitoa
ja hoitoa. Puuterekisterin avulla voitaisiin seurata paitsi nopeasti korjaamista
vaativia puutteita myös kevyen liikenteen verkoston kuntotilan kehitystä
pidemmällä aikavälillä.
Kevyen liikenteen verkoston luokittelu
Esteettömyyskartoitusten tekemiseen on
osallistunut ylläpidon edustaja. Helsingissä toimintatapana on, että
esteettömyyskartoituksissa havaitut puutteet ja toimenpide-ehdotukset tiedotetaan
ylläpitotoimistoon. Määritellyt puutteet siirtyvät ylläpidon
”korjauslistalle”. Kartoituksissa
määritellyt nk esteettömät reitit ja alueet otetaan huomioon urakoiden
tilaamisessa esteettömyyden varmistavan hoitotason aikaansaamiseksi.
Esteettömyyden kannalta merkittävien reittien
määrittäminen tukee toimintatapojen muutoksia ylläpidossa. Reittien selkeä
määrittely voisi mahdollistaa esimerkiksi sen, että uusimis- tai kunnostustarpeessa
olevat rakenteet voitaisiin korvata esteettömillä ratkaisuilla (käsijohteet,
penkit jne).
Helsingissä ja Espoossa on laadittu
tyyppipiirustukset, joiden perusteella esimerkiksi liittymäalueet suojateiden
ja reunakivien osalta voidaan parantaa esteettömiksi. Tyyppipiirustukset
mahdollistavat kunnostettaessa tai uusittaessa kohteiden korjaamisen
esteettömiksi, koska erillisiä kohdekohtaisia suunnitelmia ei tarvita. Liite 1. Esimerkki tyyppipiirustuksesta
Linja-autopysäkkien hoito
Linja-autopysäkkien hoito vaatii usein käsityötä
tilanpuutteen estäessä koneellisen hoidon. Käsityöntekijöitä on vain rajallinen
määrä käytössä. Pysäkeistä ei ylläpidon osalta ole olemassa erillistä
rekisteriä, joista ilmenisi pysäkkien määrä, merkittävyys ja hoitovastuut. Nykyisin pysäkkien hoidon priorisointi perustuu
lähinnä ajoradan merkittävyyteen. Koska pysäkit on usein hoidettava käsityönä,
tulisi niiden keskinäinen merkittävyys tarkastaa.
Suunnitteluratkaisut ja uudet tuotteet
Suunnitteluratkaisuissa tulisi huomioida
rakenteen ylläpitokustannukset. Esimerkiksi portaiden toteuttaminen
lämmitettynä ratkaisuna lämmittämättömän ratkaisun sijaan ulkotiloissa on pidemmällä
aikavälillä aina edullisempi, kun huomioidaan portaiden hoitokustannukset.
Uusien alueiden rakentamisessa lumitilojen riittämättömyys nostaa esimerkiksi
talvihoidon kustannuksia, kun lumet joudutaan erikseen kuljettamaan
lumenkaatopaikoille.
Esteettömyyttä parantavia uusia rakenteita kuten
opaslaatat ja varoitusalueet rakennettaessa on varmistettava, että tieto
rakenteiden tuoteominaisuuksista tai hoitotarpeesta välitetään ylläpitoyksikölle.
Helsingissä on toteutettu koekohteita, joissa esteettömien tuotteiden
käytettävyyttä ja kestävyyttä testataan. Koekohteissa tehdyistä havainnoista
tiedotetaan ylläpitotoimistolle.
Rakentamisen ja ylläpidon laatutaso
Jalkakäytäviä ja kevyen liikenteen väyliä
uusittaessa loppulaadulla on suuri merkitys esteettömyydelle.
Rakennussuunnitelmavaiheessa pitäisi tarkistaa nykyisten sadevesi- ym kaivojen
korkeudet ja kaivon nosto/laskumahdollisuus. Kyse on yleensä vain muutamien
senttien korjaustarpeesta. Tasausviivan väärä korko kuitenkin aiheuttaa sen,
että uusitulla jalkakäytävällä tai kevyen liikenteen väylällä olemassa olevat
kaivot ovat ”valmiiksi kuopalla”, koska kaivojen nostoon ei yleensä ole
suunnittelussa varauduttu tai sitten kaivoissa ei ole säätömahdollisuutta.
Pienistä
toimenpiteistä voi aiheutua vaaranpaikka jalankulkijalle. Esimerkkikuvassa:
liikennemerkki on poistettu, mutta jätetty muutaman sentin korkuinen
kaatumisvaaran aiheuttava pykälä jalkakäytävälle.
Valaistus
Katuvalaistuksen osalta palaneiden lamppujen
vaihtaminen tapahtuu tiettyjen määräaikoihin perustuvina ryhmävaihtoina tai
useamman lampun sammuessa esimerkiksi saman kadun varressa. Esteettömyyden
kannalta tarkasteltuna kriittisiä kohteita ei ole erikseen määritelty. Näitä
ovat esimerkiksi alikulkukäytävien, portaiden tai muiden sellaisten kohteiden valaistuksen
toimivuus, joissa kaatumis- tai putoamisriski kasvaa olennaisesti valaistuksen
toimimattomuudesta johtuen. Kriittisistä kohteista laaditaan erillinen lista,
joissa lamppujen vaihtaminen tehdään, kun tieto puutteesta on ylläpitäjällä.
Kuntien ylläpidon ohjeistuksen
perustana on Alueurakan yleinen tehtäväluettelo, Kuntaliitto 2003. Helsingissä
on käytössä lisäohjeet ”Alueurakointi, Yleinen tehtäväluettelo 2004, Helsinkiä
koskevat lisäohjeet”, jossa on mainittu Kuntaliiton julkaisusta poikkeavat ja
sitä täydentävät Helsinkiä koskevat ohjeet. Jos ristiriitaisuuksia esiintyy,
noudatetaan aina ensisijaisesti lisäohjeen määräyksiä ja vasta toissijaisesti
Kuntaliiton julkaisun määräyksiä. Katujen talviylläpidon osalta noudatetaan
”Talviylläpidon laatuvaatimukset Helsingissä 2003”- ohjetta. Lisäksi alueurakkakohtaisesti
työkohdekohtaisessa työselostuksessa on esitetty urakkakohtaiset tarkennukset.
Ylläpito-ohjeistuksen
lähtökohta on, että kohde pidetään alkuperäisessä
asussaan hoidolla ja kunnossapidolla. Lähtökohta merkitsee, että esimerkiksi
vanha, rikkinäinen käsijohde korvataan vastaavatyyppisellä käsijohteella sen
sijaan, että tilalle vaihdettaisiin esteetön käsijohde.
Ylläpidon
ohjeistuksista puuttuu kokonaan esimerkiksi varoitusalueita tai opaslaattoja
koskevat tuotevaatimukset.
Tuotevaatimuksia
on esitetty niistä jalankulkureittien kohteista, joiden käytettävyys merkittävimmin
vaikuttaa kaikkien liikkumismahdollisuuksiin. Näissä kohteissa esiintyvät
ylläpidon puutteet heikentävät merkittävästi jalankulkijoiden
liikkumismahdollisuuksia etenkin ikääntyneiden tai liikkumis- tai
toimimisesteisten osalta. Kohteisiin sidottu tarkastelu mahdollistaa esteettömyyden
huomioimisen ylläpidossa joustavasti.
Tuotevaatimuksia
on esitetty seuraavista kohteista:
-
suojatiet: suojatien reunatuki, painonappipylväs,
suojatiemerkkipylväs, suojatien keskikoroke, suojatiemerkinnät
-
ulkoportaat
-
luiskat
-
näkövammaisten opaslaatat
-
erotteluraidat (jalankulun ja pyöräilyn erottaminen)
-
pysäkkiympäristö
-
sadevesikourut ja –kaivot
-
kulkupinnat
-
käsijohteet
-
kaiteet
-
istuimet
-
pollarit jalankulkualueilla
-
koho-opasteet
-
varoitusalueet
-
leikkipuistot
Tuotevaatimuksissa on esitetty:
·
mihin voimassa olevaan ohjeistukseen vaatimukset
ovat tarkennuksia ja missä tuotevaatimusta sovelletaan
·
rakenneosan toiminnan kuvaus ja tehtävä –
tarkoituksena on kuvata, miten kyseinen rakenneosa vaikuttaa esteettömyyteen
·
rakenneosan laatuvaatimukset kesällä ja talvella
·
toimivuuden tarkastaminen – miten rakenneosan
mahdollinen puute tai vaurio todetaan (tarkastustoiminta)
·
toimenpideaika puutteiden korjaamiseksi
·
puutteiden kirjaaminen
Toimenpideajat,
jolloin puute tai vaurio on korjattava, tarkastellaan suhteessa niiden aiheuttamaan
vaaraan. Eli ne puutteet tai vauriot, jotka aiheuttavat kaatumis-, törmäämis-
tai putoamisvaaran jalankulkijoille tai pyöräilijöille, on korjattava
välittömästi. Tämä edellyttää, että on määritelty myös se, miten ylläpitäjä
toteaa puutteen tai vaurion (ajallisesti määritelty tarkastustoiminta).
Toimenpideaika
on pidempi sellaisen vaurion tai puutteen osalta, joka heikentää väylän käytettävyyttä,
mutta ei aiheuta välitöntä vaaraa. Esimerkiksi yksittäinen halkeama
kulkupinnassa, joka heikentää jalankulkureitin käytettävyyttä, mutta ei vielä
estä sen käyttämistä, kirjataan puuterekisteriin korjattavaksi jollain aikavälillä.
Puutteiden
toteaminen voi tapahtua myös jollakin totutusta poikkeavalla menettelyllä. Sen
sijaan, että ylläpitäjä kiertäisi kaikki kulkureitit vaikkapa yksittäisten
reikien toteamiseksi, voidaan järjestää esimerkiksi kävelykierros alueen
asukkaiden kanssa.
Tuotevaatimuksia käytetään yleisten laatukriteerien osalta kaikilla katualuetta koskevilla kevyen liikenteen ylläpitoluokituksen (A-C) mukaisilla jalkakäytävillä, kevyen liikenteen ja viheralueiden mukaisilla väylillä.
Alueurakan työkohdekohtaisessa
työselostuksessa esitetään erikseen ne reitit, joilla noudatetaan erikois-
tai perustason laatukriteerejä. Ylläpitäjä saa tiedon näistä kohteista ja
reiteistä, kun ne on määritelty alueellisissa esteettömyyssuunnitelmissa.
Alueellisissa esteettömyyssuunnitelmissa määritellään esteettömyyden
erikoistasoa tai perustasoa vaativat alueet ja reitit. Esteettömyyden erikois-
tai perustasoa edellyttävät reitit on pyritty sijoittamaan kaupungin
hoitovastuulla oleville jalkakäytäville. Esteettömyyden erikoistason laatutaso
on hieman parempi kuin nykyisen A-ylläpitoluokan laatutaso. Esteettömyyden
perustaso puolestaan vastaa lähinnä nykyistä A- luokkaa. Luokituksen eroja on
esitetty liitteessä 1 talvihoidon osalta.
Esteettömyyskartoituksissa on
myös määritelty kohteille tai reiteille ylläpidon parantamistoimenpiteet sekä
toimenpiteiden kiireellisyys. Alueurakan tilaaja voi käydä listan läpi tuottajan
kanssa. Ne toimenpiteet, jotka kuuluvat tuottajan toimeksiannon piiriin,
voidaan toteuttaa kuluvan kauden aikana. Mahdollisen lisätilauksen vaativien
puutteiden osalta sovitaan tilaajan kanssa erikseen.
Tuotevaatimuksissa esitetty
talvihoidon laatutaso perustason osalta vastaa lähinnä samaa tasoa kuin
nykyisessä luokituksessa ylläpitoluokka A, erikoistasolle esitetty laatutaso on
edustaa uutta ylläpitoluokkaa A1. Kesähoidon osalta ei aiemmin ole tarkasti
määritelty vaaraa aiheuttavalle vauriolle mittoja esimerkiksi halkaisijaltaan
yli 10cm ja yli 2cm syvä jyrkkäreunainen reikä.
Kiinteistönomistajille
kuuluu jalkakäytävien talvihoito ja puhtaanapito, mikäli kaupunki ei ole ottanut
kiinteistönomistajan tehtäviä hoitaakseen. Kiinteistönomistaja on velvollinen
ylläpitämään kadun liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa.
Periaatteessa kiinteistönomistaja on velvollinen hoitamaan jalkakäytävän niin
hyvin, että myös liikkumis- tai toimimisesteisen on mahdollista käyttää sitä.
Kiinteistönomistajia sitovia tarkkoja aikoja, jolloin hoitotoimenpiteiden on
tapahduttava, voidaan kuitenkin antaa vain kunnallisten määräysten antamismenettelyn
kautta.
Kunnallisten määräysten
antamismenettelyn kauttakaan kiinteistönomistajia ei voida velvoittaa ylläpitolaissa
edellytettyä paremman laatutason tuottamiseen eikä parempaan laatutasoon kuin
kaupunki omassa toiminnassaan noudattaa. Tuotevaatimuksissa esitetty
esteettömyyden erikoistaso poikkeaa lain edellyttämästä tyydyttävästä
laatutasosta.
Kunnallisten määräysten
antamisen sijaan alueellisten esteettömyyssuunnitelmien yhteydessä voisi
tehostaa tiedottamista esteettömyyden kannalta merkittävistä reiteistä
hoitovastuussa oleville tahoille.
Tuotevaatimukset voidaan
ottaa käyttöön kaupungin ylläpitovastuulla olevien jalkakäytävien ja kevyen
liikenteen väylien osalta, mikäli kiinteistönomistajia velvoittavia kunnallisia
määräyksiä ei haluta antaa. Luontevimmin tuotevaatimusten käyttöönotto sujuu
kaupungin ottaessa hoitaakseen kaupunginosittain kiinteistönomistajien
velvollisuudet. Tavoitteena on, että pidemmällä aikavälillä jalkakäytävät
siirtyvät kaupungin hoitovastuulle kantakaupunkia lukuun ottamatta.