KAUPUNGINVALTUUSTON
ASIAKIRJAT
KAUPUNGINHALLITUKSEN EHDOTUKSET
16 - 2010
|
|
KOKOUSKUTSU |
|
|
|
Kokousaika |
6.10.2010 klo 18 |
Kokouspaikka |
Vanha Raatihuone,
Aleksanterinkatu 20 |
Käsitellään |
Tällä
esityslistalla mainitut asiat |
|
|
|
Kaupunginvaltuuston puheenjohtaja |
|
|
Asia |
|
Sivu |
PUHEENJOHTAJA
1 |
Nimenhuuto, laillisuus ja päätösvaltaisuus |
1 |
2 |
Pöytäkirjan tarkastajien valinta |
2 |
KAUPUNKISUUNNITTELU- JA KIINTEISTÖTOIMI
3 |
Kehä II välillä Turunväylä - Hämeenlinnanväylä, Espoo, Helsinki ja Vantaa. Yleissuunnitelman maantielain mukainen käsittely |
3 |
4 |
Helsingin, Vantaan ja Sipoon kuntien yhteisen Östersundomin yleiskaavatyön käynnistäminen |
9 |
5 |
Kruununhaan tontin 8/9 asemakaavan muuttaminen (nro 11949) |
15 |
KEHÄ II VÄLILLÄ TURUNVÄYLÄ - HÄMEENLINNANVÄYLÄ, ESPOO, HELSINKI JA VANTAA. YLEISSUUNNITELMAN MAANTIELAIN MUKAINEN KÄSITTELY
Khs 2010-1068
PÄÄTÖSEHDOTUS Kaupunginvaltuusto päättänee antaa Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle seuraavan lausunnon.
Tiivistelmä Kehä II:n yleissuunnitelmaratkaisu on laadittu pääkaupunkiseudun kuntien kanssa yhteistyössä ja täyttää sille asetetut liikenteelliset tavoitteet. Yleissuunnitelma on lainvoimaisen maakuntakaavan mukainen.
Yleissuunnitelman mukaisena hanke ei kuitenkaan tue parhaalla tavalla maankäytön kehittämistä ja eheän kaupunkirakenteen syntymistä. Lisäksi se on niin kallis, että sen toteuttaminen uhkaa siirtyä pitkälle tulevaisuuteen.
Kaupunginvaltuusto katsoo, että Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen tulisi käynnistää kaupunkien ja muiden sidosryhmien kanssa jatkotarkastelu, jossa selvitetään yhteistyössä, onko Kehä II toteutettavissa kevyempänä, halvempana ja mahdollisesti vaiheittain toteutettuna kaupunkimaisena ratkaisuna. Lisäksi on syytä selvittää mahdollisuudet maankäytön tehostamiseen väylän varrella.
Lausunto
Liikennenäkökohdat
Yleissuunnitelman liikenneratkaisu täydentää seudun päätieverkkoa parantaen siten aluekeskusten saavutettavuutta. Ratkaisu parantaa liikenneturvallisuutta ja päätieverkon sekä lähialueensa katuverkon liikenteellistä toimivuutta.
Pääväylän sijainti on pitkän suunnitteluprosessin aikana asettunut yleissuunnitelmatarkkuudella oikealle paikalleen. Kehä II:n liittymistä ainoastaan Hämeenlinnanväylän liittymä sijoittuu pääosin Helsingin alueelle. Liittymän suunnittelussa lähtökohtana oli 2 + 2 vapaata kaistaa Kehä II:n ja Hämeenlinnanväylän pohjoissuunnan välillä. Lisäksi Helsingin ehdotuksesta Hämeenlinnanväylälle suunniteltiin Kehä II:n alustavasta yleissuunnitelmasta (2002) puuttuneet joukkoliikennekaistat liittymäalueen läpi molemmissa suunnissa. Tästä huolimatta liittymäalueen tarvitsema maa-ala on huomattavasti supistunut alustavan yleissuunnitelman ratkaisuun verrattuna.
Joukkoliikenteen
kaista- ja pysäkkijärjestelyt Kehä II:n ja säteittäisväylien liittymissä on
ratkaistu onnistuneesti mahdollistaen sujuvat vaihtoyhteydet. Kävely-yhteydet
pysäkeille ja vaihtoyhteydet pysäkkien välillä ovat lyhyet erityisesti
Hämeenlinnanväylän liittymässä. Vihdintien liittymässä vaihtoyhteydet ovat lähes
yhtä hyvät.
Kehä II luo hyvät
toimintaedellytykset uusille poikittaisille joukkoliikenteen runkoyhteyksille.
Se tarjoaa myös edellytykset toteuttaa Jokeri 2 ‑linja nopeaa reittiä
pitkin Myyrmäkeen Korutien tai Hämeenlinnanväylän liittymän kautta. Kehä II:n
suunnittelussa on varauduttu poikittaisten runkoyhteyksien muuttamiseen tulevaisuudessa
pikaraitioteiksi Vihdintien ja Rajatorpantien liittymäalueilla.
Yleissuunnitelma sisältää varsin kattavasti jalankulku- ja pyöräteitä eritasoristeämisineen. Jatkosuunnittelussa tulee raittien jatkuvuutta ja sujuvuutta vielä parantaa.
Yleissuunnitelmaratkaisu täyttää hyvin sille asetetut liikenteelliset tavoitteet.
Maankäyttö- ja kaavoitusnäkökohtia
Kaupunkisuunnittelun tärkeimpiä tehtäviä on kaupunkirakenteen eheyttäminen. Kolmen kaupungin rajaseudun suunnittelua varten on perustettu Kuninkaankolmio-projekti, jonka tavoite on maankäytön kehittäminen ja palveluiden parantaminen yhteistyössä kuntarajojen yli.
Yleissuunnitelman mukaisena väylä painottuu sujuvan läpiajoliikenteen tarpeisiin. Maankäytön näkökulmasta katsottuna ratkaisu ei tue parhaalla tavalla alueellista maankäytön kehittämistä ja eheän kaupunkirakenteen syntymistä.
Kehä II:n yleissuunnitelmassa on mahdollistettu uuden Honkasuon asuntoalueen rakentaminen ja seudullisen viheryhteyden jatkuminen Malminkartanosta Myyrmäkeen johtamalla väylä pitkään Honkasuon tunneliin. Muilta osin väylän varren täydennysrakentamismahdollisuudet jäävät melko vähäisiksi.
Jatkosuunnittelussa tulisi vielä selvittää kaupunkien ja muiden sidosryhmien kanssa maankäytön tehostamismahdollisuudet, jos Kehä II toteutettaisiin kevyempänä kaupunkimaisena maantieratkaisuna. Tätä perustelee muun muassa seudun uuden kasvun painottuminen ulkokehälle, sisävyöhykkeen rakentamismahdollisuuksien lisäämistarve, täydennysrakentamisen mahdollistaminen, olemassa olevan teknisen ja sosiaalisen infrastruktuurin täysimääräinen hyödyntäminen ja ympäristösyyt Helsingin seudun tiheimmin asutulla alueella.
Maisema ja ympäristö
Uusi tielinja
sijoittuu Mätäjoen (Vantaalla Mätäojan) laaksoon ja sen liepeillä sijaitsevaan,
monia suojeluarvoja sisältävään kulttuurimaisemaan. Mätäjoen laakso on
luoteisen Helsingin keskeinen viheralue, osa Helsingin läntistä vihersormea,
joka merkitykseltään seudullisena jatkuu Vantaan puolelle. Laakson poikki
penkereelle suunniteltu väylä katkaisee laakson suuntaisen näköyhteyden ja
vapaan kulkuyhteyden ja lisää melua sekä ympäristöhäiriöitä arvokkaalla
virkistysalueella.
Väylän rakentamisen
jälkeen ainoa seudullinen ulkoilureitti kulkee Mätäojan ylittävän sillan
alitse. Pitkä alikulku palvelee huonosti kaupunkirakenteen tiivistymisen myötä
kasvavaa käyttöpainetta.
Kehä II:n ja Hämeenlinnanväylän liittymässä seudullisen
viheryhteyden jatkuminen on turvattu maisemasillalla.
Tie katkaisee myös viheryhteyttä Vihdintien ja Honkasuon tunnelin länsipään välillä, ja viheraluetta jää myös Hämeenlinnanväylän liittymän alle. Vihdintien itäpuolella tie leikkaa linnustollisesti arvokasta Honkasuon metsää sekä paikallisesti arvokasta Malminkartanon matelija- ja sammakkoeläinkohdetta. Alueen maankäyttö on muuttumassa, ja linjauksen vaikutukset luontoarvoihin ovat vähäiset. Honkasuon tunnelin pitkä vaihtoehto mahdollistaa virkistyskäytön ja eläinten liikkumisen Vihdintien ympäristössä.
Hämeenlinnanväylän liittymän pohjoispuolella tielinjauksen levennyksen alle jää länsiosa huomattavan arvokkaasta suokohteesta. Jatkosuunnittelussa on arvioitava mahdollisuudet suon vesitalouden ja arvokkaan kasvillisuuden säästämiseen. Tie leikkaa myös Håkansbergin laakson linnustollisesti arvokasta aluetta.
Vantaan kaupunki on hakenut luonnonsuojelulain mukaista
rauhoitusta äärimmäisen uhanalaisen halavasepikän esiintymälle. Esiintymä ulottuu
myös Helsingin puolelle.
Vuorovaikutus
Yleissuunnittelutyön aikana järjestettiin asiasta useita
yleisötilaisuuksia Espoossa, Helsingissä ja Vantaalla. Yleissuunnitelma oli
maantielain mukaisesti nähtävillä 26.5.–24.6.2010.
Yleissuunnitelmasta
tehtiin yhdeksän muistutusta. Yleisenä huolena nähtiin, että Kehä II:n jatkaminen
lisää autoilua ja siirtää turhaan liikennettä muualta. Tuolloin olemassa olevat
asuinalueet kärsivät lisämelusta ja -päästöistä sekä asuinviihtyvyyden
heikentymisestä. Liikenneongelmat toivotaan ratkaistavan joukkoliikennettä
kehittämällä. Myös tunneliosuuksien määrän kasvattamista ja 1+1-kaistaista
ratkaisua ehdotettiin.
Kaupunginvaltuusto
toteaa, että Kehä II:n jatkamisen myötä liikennettä myös siirtyy katuverkolta
tieverkolle eli pääsääntöisesti kauemmaksi asumisesta (katso yleissuunnitelman
sivun 63 liikenne-ennuste). Muualla kuin aivan tien välittömässä läheisyydessä
melu- ja päästötilanne pääsääntöisesti paranee. Joukkoliikenteen ja
autoliikenteen väliseen työnjakoon otetaan kantaa Helsingin seudun
liikennejärjestelmäsuunnitelma HLJ 2011 -työssä. Siinä Kehä II:n jatkaminen on
mukana. Yleissuunnittelulle asetettujen tavoitteiden mukaisesti tarkoituksena
on ollut turvata voimakkaasti lisääntyvän kehämäisen liikenteen sujuvuus. Kevennetty
1+1-kaistainen ratkaisu edellyttäisi tavoitteiden muuttamista.
Yksityiskohtaisemmin
muistutuksiin on vastattu kaupunkisuunnittelulautakunnan lausunnossa, joka on
tämän lausunnon liitteenä. Kaupunginvaltuusto pitää lautakunnan antamia
vastauksia perusteltuina.
Kaupunginvaltuusto toteaa lisäksi, että yleissuunnitelma on voimassa olevan maakuntakaavan mukainen. Yleis- ja asemakaavatilanteen osalta valtuusto viittaa kaupunkisuunnittelulautakunnan lausuntoon.
Jatkotoimenpiteet
Kehä II on yleissuunnitelman
mukaisena kallis hanke, jonka toteuttaminen uhkaa siirtyä pitkälle
tulevaisuuteen. Hankkeen kustannukset
ilman rakennusaikaisia korkoja ovat 616 miljoonaa euroa. Hankkeeseen sisältyy
muun muassa 8 uutta eritasoliittymää, 3 tunnelia, joiden yhteispituus 4 km
sekä 90 siltaa. Kehä II sijoittuu Helsingin alueelle noin kilometrin matkalla
Honkasuon kohdalla. Hankkeen hyötykustannus ‑suhteen on laskettu olevan
vain 1,4, kun alle yhden oleva luku merkitsisi, ettei hanke ole kannattava.
Kaupunginvaltuusto katsoo, että Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen (ELY-keskus) tulisi käynnistää kuntien ja muiden sidosryhmien kanssa jatkotarkastelu, jossa selvitetään yhteistyössä, onko Kehä II toteutettavissa kevyempänä, halvempana ja mahdollisesti vaiheittain toteutettuna kaupunkimaisena ratkaisuna. Lisäksi selvitettäisiin mahdollisuudet maankäytön tehostamiseen väylän varrella.
Koska lausunnossa ehdotetaan tutkittavan Kehä II:lle kevyempää ja nopeammin toteutettavissa olevaa vaihtoehtoa, asemakaavojen muuttaminen ei ole tarkoituksenmukaista ennen kuin on päätetty, ryhdytäänkö uuden vaihtoehdon tarkasteluun.
Jatkosuunnittelussa tulee jatkaa virkistys- ja luontoalueille koituvien haittojen minimointia ja tarkentaa lievennyssuunnitelmia.
Lisäksi meluntorjunnan riittävyyttä muun muassa Korutiellä, Ojamäentiellä ja Hakuninmaan pohjoispuolella tulee arvioida ja suunnitella tarkemmin jatkosuunnittelun aikana. Meluntorjuntaan tulee varata riittävät määrärahat.
Jos päätetään pitäytyä nyt käsillä olevassa yleissuunnitelmassa, Kehä II:n tulisi olla tieverkossa hallinnolliselta luokaltaan maantie. Vuonna 2000 valmistunut Kehä II Länsiväylän ja Turuntien välillä on seututie 102. Kehä II:n jatke Hämeenlinnanväylälle tulisi myös olla osa tätä seututietä. Vaikka väylän toteuttamisessa mahdollisesti päädyttäisiinkin keveämpään ratkaisuun, hanke on edelleen luonteeltaan seudullinen yleinen tie ja siten valtion päärahoitusvastuulla toteutettava hanke.
Hankkeen toteutusaikataulusta tulee sopia
HLJ 2011 toteutusohjelman valmistelun yhteydessä, jolloin on tiedossa seudun
muut keskeiset liikenneväylähankkeet.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
KHS Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) pyytää (18.5.2010) lausuntoa em. mainitusta yleissuunnitelmasta ja siitä tehdyistä muistutuksista. Samalla ELY-keskus pyytää toimittamaan lausunnot, muistutukset ja nähtävillä olotodistuksen alkuperäisinä ELY‑keskukselle.
Lisäksi ELY-keskus pyytää kaupunkia ilmoittamaan, onko suunnitelman käsittämälle alueelle vahvistettu maakunta- tai seutukaava tai hyväksytty yleis- tai asemakaava ja onko kaava yhdenmukainen yleissuunnitelman kanssa tai muuttaako kaupunki kaavan yleissuunnitelman mukaiseksi, jos ne eivät ole yhdenmukaisia. Kaupunkia pyydetään liittämään asiakirjoihin oikeaksi todistettu ote suunnitelman käsittämälle alueelle hyväksytyistä tai vahvistetuista kaavoista.
Kehä II:n yleissuunnitelman sisältö ja keskeisimmät vaikutukset kannattavuuslaskelmineen käyvät ilmi yleissuunnitelman hanke-esitteestä (liite 1). Yleissuunnitelma-aineisto on saatavilla osoitteesta www.tiehallinto.fi/keha2 - Hankkeen sisältö.
Yleissuunnitelma oli maantielain mukaisesti nähtävillä 26.5.–24.6.2010. Suunnitelmaa vastaan tehtiin 9 muistutusta.
Yleissuunnitelmasta on pyydetty kaupunkisuunnittelulautakunnan, kiinteistölautakunnan, yleisten töiden lautakunnan, ympäristökeskuksen sekä talous- ja suunnittelukeskuksen lausunnot.
Khn ehdotus perustuu saatuihin lausuntoihin. Kaupunkisuunnittelulautakunta, kiinteistölautakunta sekä talous- ja suunnittelukeskus pitivät yleissuunnitelman mukaista ratkaisua kalliina ja edellyttivät uutta tarkastelua. Ympäristökeskus painotti yleissuunnitelman mukaisen väylän ympäristöhaittoja ja esitti niiden torjumista jatkosuunnittelussa. Yleisten töiden lautakunnan lausunto oli hankkeelle myönteisin.
HELSINGIN, VANTAAN JA SIPOON KUNTIEN YHTEISEN ÖSTERSUNDOMIN YLEISKAAVATYÖN KÄYNNISTÄMINEN
Khs 2010-1573
PÄÄTÖSEHDOTUS Kaupunginvaltuusto
päättänee hyväksyä Östersundomin alueelle laadittavan Helsingin, Vantaan ja
Sipoon kuntien yhteisen yleiskaavan menettelytavat:
–
Östersundomin alueelle laaditaan oikeusvaikutteinen
maankäyttö- ja rakennuslain 46 §:n tarkoittama kuntien yhteinen yleiskaava, johon
sisältyy alueita Helsingistä, Vantaalta ja Sipoosta.
–
Helsingin, Vantaan ja Sipoon kuntien kesken
laaditaan yhteistoimintasopimus kaavan laadintaan liittyvistä asiakokonaisuuksista.
–
Östersundomin alueen yhteisen yleiskaavan
laatiminen ja hyväksyminen annetaan maankäyttö- ja rakennuslain 47 §:ssä
tarkoitetun kuntien yhteisen toimielimen, jäljempänä Östersundom-toimikunta, tehtäväksi.
–
Östersundom-toimikunnan kokoonpanoon kuuluu yksi
edustaja Helsingin kaupungista, yksi edustaja Vantaan kaupungista ja yksi edustaja
Sipoon kunnasta.
–
Östersundom-toimikunnan jäseniksi nimetään
Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston virastopäällikkö, Vantaan kaupunkisuunnittelujohtaja
sekä Sipoon kehitysjohtaja.
–
Östersundom-toimikunnan puheenjohtajaksi valitaan
Helsingin edustaja ja varapuheenjohtajaksi Vantaan edustaja.
–
Esittelijänä Östersundom-toimikunnassa toimii
Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston Östersundom-projektin projektipäällikkö.
–
Toimikunnan kokouksissa on pysyvinä asiantuntijoina
läsnäolo-oikeus Helsingin ja Vantaan yleiskaavapäälliköillä sekä Sipoon aluekehitysarkkitehdilla.
–
Östersundom-toimikunnan sihteereinä toimivat
Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunnan sihteerit.
–
Ennen asioiden käsittelyä Östersundom-toimikunnassa
ne käsitellään alueen suunnitteluyhteistyötä koordinoivassa kaupunginjohtajaryhmässä,
johon kuuluvat Helsingin ja Vantaan maankäytön suunnittelusta vastaavat
apulaiskaupunginjohtajat, Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston virastopäällikkö
ja yleiskaavapäällikkö, Vantaan kaupunkisuunnittelujohtaja ja
yleiskaavapäällikkö sekä Sipoon kehitysjohtaja ja aluekehitysarkkitehti,
Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston Östersundom-projektin projektipäällikkö
ja tarpeellinen määrä muita asiantuntijoita.
–
Östersundom-toimikunnan tehtävä päättyy, kun
yleiskaavan vahvistamista koskeva päätös saa kuuluttamisen jälkeen lainvoiman.
–
Ennen kaavaehdotuksen laatimista tulee yleiskaavan
luonnos hyväksyä jatkosuunnittelun pohjaksi kaikissa kunnissa vähintään
kaupungin- tai kunnanhallitustasolla.
–
Ennen kaavaehdotuksen hyväksymiskäsittelyä Östersundom-toimikunnassa
tulee ehdotus käsitellä samansisältöisenä kaikkien kuntien valtuustoissa.
–
Kaavaehdotusta ei esitellä
Östersundom-toimikunnalle, ellei kunkin kunnan valtuusto ole puoltanut sitä
oman alueensa osalta.
–
Östersundom-toimikunnan hyväksyttyä kaavaehdotuksen
se saatetaan ympäristöministeriön vahvistettavaksi.
Lisäksi kaupunginvaltuusto päättänee, että kaavoitus käynnistetään,
mikäli Vantaan kaupunki ja Sipoon kunta tekevät vastaavat päätökset, edellä
esitetyn menettelytavan mukaisesti ja esityslistan tämän asian liitteinä
olevien osallistumis- ja arviointisuunnitelmaluonnoksen, työohjelman ja
alustavan sopimusluonnoksen pohjalta.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
|
|
Liite 2 |
|
|
Liite 3 |
Alustava sopimusluonnos Östersundomin yhteisen yleiskaavan laatimiseksi |
|
Liite 4 |
KHS
Suunnittelualue Sipoon lounaisosa ja Vantaan ns. Västerkullan kiila
liitettiin osakuntaliitoksella Helsinkiin 1.1.2009. Liitosalue muodostaa
yhdessä Vantaan Länsimäen ja Länsisalmen alueiden sekä Sipoon Majvikin alueen
ja Granön saaren kanssa toiminnallisen kokonaisuuden, jonka suunnittelun on
todettu edellyttävän kuntien yhteistyötä. Tälle alueelle on tarkoituksenmukaista
laatia Helsingin, Vantaan ja Sipoon yhteinen yleiskaavatasoinen
suunnitelma asemakaavoituksen pohjaksi. Rajapintojen maankäyttö- ja
liikenneratkaisujen yhteensovittamiseksi on työssä tarvetta myös alueellisesti
laajempaan yhteiseen tarkasteluun; yhteisen maankäyttötarkastelun alue
määrittyy tarkemmin työn kuluessa. Suunnittelualueen alustava rajaus on
esitetty kartalla esityslistan liitteenä olevassa työohjelmassa (liite 2) sekä
osallistumis- ja arviointisuunnitelmassa (OAS, liite1).
Alueen suunnittelutilanne
Maakuntakaavat
Koko Sipoossa sekä Sipoon kunnasta
Helsinkiin 1.1.2009 liitetyllä alueella ovat lainvoimaisia Itä-Uudenmaan liiton
voimassa olevat kaavat. Helsinkiin liitetyllä alueella on voimassa eri aikoina
vahvistettuja Itä- Uudenmaan maakuntakaavoja, joista viimeisin on vahvistettu
5.4.2002. Majvikissa ja Granössä on
voimassa Itä-Uudenmaan maakuntavaltuuston 12.11.2007 hyväksymä ja ympäristöministeriön
15.2.2010 vahvistama maakuntakaava.
Vantaan ja Helsingin alueilla Sipoosta liitettyä
aluetta lukuun ottamatta on voimassa Uudenmaan maakuntakaava, joka on
vahvistettu 8.11.2006. Uudenmaan maakuntavaltuusto hyväksyi 17.12.2008 Uudenmaan
maakuntakaavaa täydentävän 1. vaihemaakuntakaavan, joka on vahvistettu
ympäristöministeriössä 22.6.2010.
Voimassa olevat maakuntakaavat eivät ota
huomioon Östersundomin alueen liittämistä Helsinkiin. Maakuntakaavat ovat
näiltä osin vanhentuneita eivätkä nykyisellään voi toimia alueen
yksityiskohtaisemman suunnittelun ohjeina.
Sekä Uudenmaan liitto että Itä-Uudenmaan
liitto ovat käynnistäneet maakuntakaavojen uudistamistyön. Liitot yhdistyvät
1.1.2011, jolloin myös maakuntakaavatyöt yhdistetään. Tavoiteaikataulun mukaan
koko Uudenmaan vaihekaava hyväksytään loppuvuonna 2012.
Yleiskaavat
Vantaan yleiskaava 2007 on hyväksytty
Vantaan kaupunginvaltuustossa 17.12.2007 ja on voimassa. Helsinkiin liitetyn
Västerkullan kiilan osalta on voimassa Vantaan kaupunginvaltuuston 17.6.2002
hyväksymä Kaakkois-Vantaan osayleiskaava.
Sipoon yleiskaava 2025, joka käsittää koko
Sipoon kunnan alueen lukuun ottamatta saaristoa, on hyväksytty Sipoon
kunnanvaltuustossa 15.12.2008. Sipoon saariston ja rannikon yleiskaava, jonka
alueeseen Granön saari kuuluu, on ollut luonnoksena nähtävillä loppuvuodesta
2008. Osayleiskaavaehdotus oli nähtävillä kesällä 2010.
Yleiskaavat on laadittu ennen
osakuntaliitosta eivätkä sellaisinaan ole ajantasaisia liitosalueen ja siihen
toiminnallisesti liittyvän Vantaan Länsimäen ja Länsisalmen alueiden
suunnittelun ohjauksessa.
Helsinki-Porvoo kehyssuunnitelma
Helsingin, Vantaan ja Porvoon kaupungit,
Sipoon kunta sekä Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan liitot ovat laatineet yhteisen
tarkastelun Helsingin ja Porvoon välisen kehityskäytävän maankäytön kehittämisnäkymistä.
Työn tarkoituksena oli osaltaan tuottaa tausta-aineistoa kuntien omille
suunnitelmille, suunnitelmien yhteensovittamiselle ja yhteiselle
yleiskaavatyölle sekä palvella maakuntakaavojen uudistustöiden tietopohjatarvetta.
Kehyssuunnitelmatyö on käynnistetty vuoden 2009 alussa sidosryhmäseminaarilla,
johon osallistui kuntien ja maakuntaliittojen virkamiesten lisäksi valtion
ympäristöhallinnon ja väyläviranomaisten edustajia. Työ valmistui vuoden 2009
lopussa.
Yhteinen yleiskaava Maankäyttö-
ja rakennuslain (MRL) 46 §:n mukaan kunnat voivat laatia yhteistyönä kuntien
yhteisen yleiskaavan. Oikeusvaikutteisena laaditulla yhteisellä yleiskaavalla
voidaan perustellusta syystä poiketa tavallista enemmän maakuntakaavasta (MRL
48 § 2.mom). MRL 47 §:n 1. momentin mukaan: ”Kunnat voivat antaa yhteisen yleiskaavan laatimisen ja hyväksymisen
maakunnan liiton, tehtävään soveltuvan muun kuntayhtymän tai kuntien muun
yhteisen toimielimen tehtäväksi sen estämättä, mitä kuntalain 76 §:ssä
säädetään kuntien yhteistoiminnan muodoista.” MRL 47 §:n 3 momentin mukaan
oikeusvaikutteinen yhteinen yleiskaava tulee saattaa ympäristöministeriön
vahvistettavaksi.
Maakuntakaavasta poikkeamisen edellytyksenä
on oikeusvaikutteisen yhteisen yleiskaavan hyväksyminen yhteisessä
toimielimessä. Kunnat voivat laatia yhteistyössä myös yleiskaavoja, jotka
käsitellään erikseen kunkin kunnan päätöksentekoelimissä. Tällöin ei kuitenkaan
ole kysymys MRL 6. luvussa (46–49 §) tarkoitetusta yhteisestä yleiskaavasta,
joka mahdollistaa normaalia suuremman poikkeamisen maakuntakaavasta.
Huolimatta siitä, että maakuntakaavojen
uudistamistyö on vireillä ja sen yhteydessä pääkaupunkiseudun itäisen kasvun
edellyttämät periaatteelliset muutokset maankäyttölinjauksissa tullaan ottamaan
huomioon, on maakuntakaavatasoa tarkemman yleispiirteisen suunnittelun tarpeen
vuoksi perusteltua laatia suunnittelualueelle tai mahdollisimman suurelle
osalle siitä MRL 6. luvun tarkoittama kuntien yhteinen yleiskaava
(Östersundomin yhteinen yleiskaava). Kaupunkiseudun taajamarakenteen ja
raideliikenneverkon laajentuessa itään tulee kaikkien kolmen kunnan alueella
tapahtumaan merkittäviä maankäytön muutoksia. Kokonaisuuden hallinta, saumojen
kitkaton liittyminen ja yhteisten toimenpiteiden tarve edellyttää yhteistä
suunnittelua, joka rationaalisen toteuttamisen turvaamiseksi on
tarkoituksenmukaista saattaa oikeusvaikutteiseksi kaavaksi.
Yhteistyön valmistelu Östersundomin
alueen yhteisen yleiskaavan ohjelmointia on valmisteltu virkamiesyhteistyönä
työryhmässä, johon ovat kuuluneet Helsingistä apulaiskaupunginjohtaja Hannu
Penttilä, virastopäällikkö Tuomas Rajajärvi, yleiskaavapäällikkö Markku Lahti
ja projektipäällikkö Matti Visanti, Vantaalta apulaiskaupunginjohtaja Jukka
Peltomäki, kaupunkisuunnittelujohtaja Jukka Kullberg ja yleiskaavapäällikkö
Matti Pallasvuo sekä Sipoosta kunnanjohtaja Markku Luoma ja kehitysjohtaja
Mikko Aho.
Valmistelussa on päädytty johtopäätökseen,
että Östersundomin alueen MRL 6. luvun mukaisen yhteisen yleiskaavan laatiminen
ja hyväksyminen on perusteltua antaa tätä tarkoitusta varten erikseen perustettavan
kuntien yhteisen toimielimen tehtäväksi.
Päätös ja sopimus yhteisen yleiskaavan laatimisesta
Kuntien yhteinen yleiskaava edellyttää
valtuuston päätöstä yhteisen yleiskaavan laatimisesta sekä toimielimestä, jonka
tehtäväksi yhteisen yleiskaavan laatiminen ja hyväksyminen annetaan. Päätös
tulee tehdä samansisältöisenä kaikissa kunnissa, joita se koskee.
Kuntien yhteisen yleiskaavan laatiminen
perustuu kuntien väliseen yhteiseen sopimiseen ja sopimus on aiheellista laatia
erikseen kirjalliseen muotoon. Kun otetaan huomioon, että sopimus koskee
yleiskaavoituksesta päättävän toimielimen perustamista, tulee myös sopimus
käsitellä valtuustossa. Valtuuston päätöksellä siirretään tarvittava toimivalta
kaavasta päättävälle toimielimelle.
Helsingin kaupungin hallintokeskuksen
oikeuspalvelut on yhteistyössä kaupunkisuunnitteluviraston kanssa valmistellut
alustavan sopimusluonnoksen, joka on liitteenä 3. Sopimuksen varsinainen
valmistelu on tarkoituksenmukaista aloittaa heti, kun virallinen aloite
yhteisen yleiskaavan laatimisesta on tehty.
Yhteisen yleiskaavatyön organisointi ja aikataulu
Östersundomin yhteisen yleiskaavatyön organisointi on kuvattu pääpiirteissään esityslistan liitteenä olevassa yleiskaavan työohjelmassa (liite 2). Kussakin kunnassa suunnitelmat käsitellään kunnan omassa päätöksentekoprosessissa, jonka kuluessa kunnan luottamuselimillä on mahdollisuus vaikuttaa kaavaratkaisun sisältöön oman kuntansa osalta. Maankäyttö- ja rakennuslain 47 §:n mukaisesti kaavan laadintatehtävän mukaan lukien hyväksymispäätöksen kaavasta tekee virkamiehistä muodostuva Östersundom-toimikunta. Aikataulullisena tavoitteena on Östersundomin yleiskaavan hyväksyminen nykyisen valtuustokauden aikana eli vuoden 2012 loppuun mennessä. Jos kaikki kunnat tekevät myönteisen päätöksen kaavan laadintaan ryhtymisestä, yhteisen toimielimen ensimmäinen kokous tulee ajoittumaan syyskaudelle 2010. Siinä päätettäviä asioita ovat muun muassa yhteisen osayleiskaavan osallistumis- ja arviointisuunnitelma sekä siihen liittyen kaava-alueen rajaus.
Khs on tehnyt Vantaan kaupungille ja Sipoon kunnalle aloitteen kaavoituksen käynnistämisestä päätösehdotuksesta ilmenevän menettelytavan ja päätöksen liitteiden 1–3 pohjalta.
Khs edellyttää, että suunnittelussa tutkitaan sekä metroon että pikaraitiotiehen perustuvat kaupunkirakenteet.
KRUUNUNHAAN TONTIN 8/9 ASEMAKAAVAN MUUTTAMINEN (NRO 11949)
Khs 2010-196
PÄÄTÖSEHDOTUS Kaupunginvaltuusto päättänee hyväksyä 1. kaupunginosan (Kruununhaka) korttelin nro 8 tontin nro 9 asemakaavan muutoksen kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston 21.1.2010 päivätyn piirustuksen nro 11949 mukaisena.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
|
|
Liite 2 |
|
|
Liite 3 |
Vuorovaikutusraportti 21.1.2010, täydennetty 10.6.2010 (Kruununhaan tontti 8/9) |
|
Liite 4 |
TIIVISTELMÄ Tontin osoite on
Pohjoisranta 4, Meritullinkatu 3.
Asemakaavan muutoksen tavoitteena on uudistaa tontin vanhentunut asemakaava
ja suojella tontin rakennukset. Tontti on tarkoitus osoittaa asuinkerrostalojen
korttelialueeksi.
Kulttuurihistoriallisesti arvokkaat asuinrakennukset ja A-porrashuone
on suojeltu sekä ajanmukaistettu asemakaava myös muilta osin. Tontti on merkitty
asuinkerrostalojen korttelialueeksi (AK).
Tontin pinta-ala on 2 381 m2 ja rakennusoikeus
10 810 k-m2, mikä vastaa olemassa olevaa tilannetta, eli tontin
rakennusoikeus ei kasva.
KHS
Vireilletulo, osallistumis- ja arviointisuunnitelma
Kaavoitustyö on käynnistetty kaupungin aloitteesta.
Vireilletulosta on ilmoitettu osallisille kaupunkisuunnitteluviraston
asemakaavaosaston kirjeellä, jonka mukana lähetettiin osallistumis- ja arviointisuunnitelma
(päivätty 19.10.2009).
Osallistuminen ja vuorovaikutus on järjestetty osallistumis- ja
arviointisuunnitelman mukaisesti.
Nykytilanne
Yleiskaava ja asemakaava
Helsingin yleiskaava 2002:ssa (Kvsto 26.11.2003, tullut kaava-alueella voimaan 23.12.2004) alue on kerrostalovaltaista asumiseen ja toimitiloja varten varattua aluetta. Lisäksi se on kulttuurihistoriallisesti, rakennustaiteellisesti ja maisemakulttuurin kannalta merkittävää aluetta. Nyt laadittu asemakaavan muutos on yleiskaavan mukainen.
Tontilla voimassa oleva asemakaava nro 461 on vuodelta 1836. Asemakaavassa on osoitettu vain tontin rajat. Siihen ei ole merkitty rakennusoikeutta tai käyttötarkoitusta.
Rakennuskiellot
Alueella on voimassa maankäyttö- ja rakennuslain 53 §:n 1 momentin
mukainen rakennuskielto asemakaavan muuttamiseksi.
Maanomistus
Tontti on yksityisomistuksessa.
Rakennettu ympäristö
Kruununhaan kaupunginosa muodostaa Helsingin historiallisen keskustan,
jonne kaupunki siirrettiin 1600-luvun puolivälin tienoilla Vantaanjoen suulta.
Kruununhaan nykyinen kaupunkirakenne perustuu J. A. Ehrenströmin vuosina 1812
ja 1817 laatimiin asemakaavoihin. Alueen rakennuskanta on pääosin 1800-luvun
lopulta ja 1900-luvun alusta ja tämä tiiviisti rakennettu kivikaupunginosa on
säilyttänyt yhtenäisen ilmeen. Kruununhaassa on monipuoliset julkiset ja
kaupalliset palvelut, jotka on pääosin sijoitettu asuinrakennusten kivijalkoihin.
Kruununhaassa on myös monia julkisia virastoja ja laitoksia.
Käsiteltävänä olevalla tontilla on kaksi alun perin asuinkerrostaloksi
suunniteltua rakennusta, jotka sittemmin on suurimmaksi osaksi muutettu
toimistokäyttöön. Kiinteistössä on käynnissä useita käyttötarkoituksen
muutoksia toimistoista takaisin asunnoiksi. Rakennusten 1. kerroksissa on
liiketiloja ja ylemmät kerrokset ovat toimisto- tai asuntokäytössä. Asuinkäytössä
on tällä hetkellä noin puolet rakennusten kerrosalasta. Pohjoisranta 4:ssä on
5–6 kerrosta. Meritullinkatu 3:ssa kerroksia on 4–5.
Suojelukohteet
Kruununhaka on kulttuurihistoriallisesti arvokas ympäristö. Kruununhaan
rakennuskannasta suurin osa on suojeltu asemakaavalla ja lisäksi arvioitu Kantakaupungin
rakennussuojeluinventoinnissa (kaupunginmuseo 1990–91) kuuluvaksi
rakennustaiteellisesti, kulttuurihistoriallisesti ja kaupunkikuvallisesti
ylimpään luokkaan (luokka 1). Kruununhaassa sijaitsevat Helsingin yliopiston
keskustakampus, Senaatintori ympäristöineen, Suomen pankki, Säätytalo ja
Kansallisarkisto ovat valtakunnallisesti merkittäviä kulttuuriympäristöjä (Museovirasto
2010).
Käsiteltävänä olevalla tontilla on kaksi rakennusta, joilla on korkeat
rakennustaiteelliset ja kulttuurihistorialliset arvot. Sekä Meritullinkatu 3 että
Pohjoisranta 4 on arvostettu em. Kantakaupungin rakennussuojeluinventoinnissa
rakennustaiteellisesti, kulttuurihistoriallisesti ja kaupunkikuvallisesti
ylimpään luokkaan (luokka 1).
Theodor Höijerin keskeisiin töihin kuuluva Pohjoisranta 4 valmistui
vuonna 1885 alun perin vuokrakäyttöön. Korkeatasoisen ja hyvin koristeellisen
rakennuksen julkisivumateriaaleina on rappaus ja puhtaaksimuurattu, punainen
tiili. Rakennuksen julkisivut kuuluvat Helsingin parhaiten säilyneisiin
1800-luvun stuccojulkisivuihin. Rakennusta on korotettu yhdellä kerroksella
vuonna 1952. Pohjoisranta 4:ssä sijaitsee korkeatasoinen pääporras A, johon
liittyy lasikatettu valokuilu. Valokuilun kautta kuljetaan joihinkin asuntoihin
ja osa asuntojen ikkunoista avautuu siihen. Rakennuksen arkkitehtuuriin on
heijastunut Höijerin samanaikaisesti suunnitteleman Ateneumin ratkaisuja ja
detaljeja.
Meritullinkadun ja Kirkkokadun kulmassa olevan vuonna 1860 valmistuneen
rakennuksen, Meritullinkatu 3:n, on suunnitellut C.J. von Heideken. Rakennus
vaurioitui pahoin sodassa ja peruskorjattiin vuosina 1945–1948, jolloin ainakin
B-porras rakennettiin kokonaan uudelleen. Alun perin korkeatasoiseksi pääportaaksi
suunnitellun D-portaan ilme muuttui suuresti 2000-luvulla, kun portaan
sisäpinnat uusittiin käyttötarkoitusmuutostyön yhteydessä täysin. Nelikerroksisessa
rakennuksessa on viistetty kulma ja yksinkertainen rustikoitu empiretyylinen
julkisivu.
Tavoitteet Asemakaavan muutoksen tavoitteena on vanhentuneen asemakaavan uusiminen siten, että tontin rakennusoikeus ja käyttötarkoitus asuinkerrostalojen korttelialueena osoitetaan. Tavoitteena on lisäksi arvokkaiden rakennusten suojelu.
Asemakaavan muutosehdotus
Asuinkerrostalojen korttelialue (AK)
Tontti on merkitty asuinkerrostalojen korttelialueeksi (AK). Kadunvarsirakennuksen
ensimmäisessä maanpäällisessä kerroksessa saa olla liike-, toimisto-,
sosiaalisia palvelu- tai näihin verrattavia tiloja silloin, kun käynti
tällaiseen huoneistoon on järjestetty suoraan kadulta. Mikäli erityiset syyt
sitä vaativat, saa sosiaalisia palveluja sijoittaa myös muihin kuin
ensimmäiseen maanpäälliseen kerrokseen, kuitenkin korkeintaan 20 % tontin
sallitusta kerrosalasta.
Rakennusten ullakoille saa rakentaa sallitun kerrosalan lisäksi
100 m2 talon omaan käyttöön tulevaa saunatilaa.
Suojelukohteet
Höijerin suunnittelemaa Pohjoisranta 4:n rakennusta koskee määräys
sr-1, jonka mukaan se on rakennustaiteellisesti, historiallisesti ja kaupunkikuvallisesti
arvokas. Rakennusta tai sen osaa ei saa purkaa eikä siinä saa tehdä sellaisia
korjaus-, muutos- tai lisärakentamistöitä, jotka heikentävät rakennuksen historiallista
arvoa tai muuttavat arkkitehtuurin ominaispiirteitä. Mikäli rakennuksessa on
aikaisemmin tehty tällaisia toimenpiteitä, tulee ne korjaus- ja muutostöiden
yhteydessä palauttaa alkuperäistoteutuksen mukaisiksi.
Rakennuksen alkuperäiset tai niihin verrattavat rakenteet, julkisivut,
vesikatto, ikkunat, ulko-ovet ja yksityiskohdat materiaaleineen ja väreineen
tulee säilyttää, minkä tulee olla korjaustöiden lähtökohtana. Mikäli
rakennusosia joudutaan pakottavista syistä uusimaan, se tulee tehdä
alkuperäistoteutuksen mukaisesti.
Pohjoisranta 4:ssä sijaitseva A-porras on arvokas sisätila ja se suojellaan.
A-portaan sisäänkäyntiaulan sekä porrashuoneen alkuperäinen tilasarja, rakenteet
ja porrassyöksyt sekä alkuperäiset tai niihin verrattavat porraskaiteet,
lattia-, seinä- ja kattopinnat, sisäovet ja sisäikkunat, valaisimet ja muut
yksityiskohdat materiaaleineen ja väreineen tulee säilyttää, minkä tulee olla
korjaustöiden lähtökohtana. Mikäli rakennusosia joudutaan pakottavista syistä
uusimaan, se tulee tehdä alkuperäistoteutuksen mukaisesti.
Olemassa olevien hissien kunnostustyöt tulee tehdä porrashuoneiden
historialliset arvot ja arkkitehtuurin ominaispiirteet säilyttäen tai palauttaen.
Meritullinkatu 3:n rakennusta koskee määräys sr-2, jonka mukaan se on
rakennustaiteellisesti, historiallisesti ja kaupunkikuvallisesti arvokas.
Rakennusta tai sen osaa ei saa purkaa eikä siinä saa tehdä sellaisia korjaus-,
muutos- tai lisärakentamistöitä, jotka heikentävät rakennuksen historiallista
arvoa tai muuttavat arkkitehtuurin ominaispiirteitä. Mikäli rakennuksessa on
aikaisemmin tehty tällaisia toimenpiteitä, tulee ne korjaus- ja muutostöiden
yhteydessä pyrkiä palauttamaan alkuperäistoteutuksen mukaisiksi.
Rakennuksen alkuperäiset tai niihin verrattavat rakenteet, julkisivut, vesikatto, ikkunat, ulko-ovet ja yksityiskohdat materiaaleineen ja väreineen tulee säilyttää, minkä tulee olla korjaustöiden lähtökohtana. Mikäli rakennusosia joudutaan pakottavista syistä uusimaan, se tulee tehdä alkuperäistoteutuksen mukaisesti.
Piha-alueet
Piha-alue on kunnostettava leikki- ja ulko-oleskelualueeksi ympäristöön
sopivia materiaaleja ja istutuksia käyttäen. Jäteastiat tulee sijoittaa rakennusrungon
sisään.
Autopaikat
Autopaikkoja ei saa sijoittaa pihalle. Autopaikkoja saa sijoittaa rakennusten
kellarikerroksiin, autotalleihin ja maanalaisiin pysäköintitiloihin sekä
yleisiin pysäköintilaitoksiin.
Maanalaisen pysäköintitilan kattotaso on rakennettava ja istutettava
osaksi pihakokonaisuutta. Maanalaisten autosäilytyspaikkojen poistoilmaa ei saa
johtaa pihalle.
Toimitilojen autopaikkojen enimmäismäärä on 1 autopaikka/500 m2
kerrosalaa. Asuntojen autopaikkojen vähimmäismäärä on 1 autopaikka/140 m2
asuinkerrosalaa. Autopaikkamäärien ohjeena on käytetty
kaupunkisuunnittelulautakunnan 14.6.2007 hyväksymää laskentaohjetta. Asuntojen
autopaikkamäärä perustuu saneerauskaavoituksessa käytettävään ohjeeseen, sillä
tiloja muutetaan toimitiloista asunnoiksi.
Muuta Rakennuksen
seinään, joka on tontin 8/1 vastaisella rajalla, voidaan avata ikkunoita.
Uusien ikkunoiden tulee olla kooltaan ja materiaaleiltaan olemassa olevien
ikkunoiden kaltaisia ja ne tulee suunnitella pelastusviranomaisten ohjeiden
mukaisesti.
Asemakaavan muutoksen
vaikutukset
Kaavan toteuttaminen säilyttää
kulttuurihistoriallisesti arvokkaiden rakennusten kaupunkikuvalliset,
rakennustaiteelliset ja historialliset arvot. Alueen merkitseminen
asuinrakennusten korttelialueeksi mahdollistaa rakennuksen muuttamisen
toimistokäytöstä sen alkuperäiseen, valmistumisajan käyttöön ja lisää siten
alueen asuntotarjontaa.
Suunnittelun vaiheet ja vuorovaikutus
Asemakaavan muutosluonnos ja selostusluonnos ovat olleet nähtävänä kaupunkisuunnitteluvirastossa
26.10.–16.11.2009 ja viraston internetsivuilla. Valmistelija on ollut
tavattavissa sopimuksen mukaan ja taloyhtiön hallitukselle on esitelty
asemakaavan muutosluonnosta erillisessä tilaisuudessa.
Viranomaisyhteistyö
Kaavamuutoksen valmistelun yhteydessä on tehty viranomaistyötä kaupunginmuseon
ja rakennusvalvontaviraston kanssa.
Kaavamuutoksen valmisteluun liittyen on kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosastolle saapunut viranomaislausunto kaupunginmuseolta. Kannanotto kohdistui suojelun laajuuteen ja naapuritontin rajan vastaiseen seinään avattaviin ikkunoihin. Kaupunginmuseon lausunnon johdosta Meritullinkatu 3:n suojelumääräystä ja palomuuriin avattavien ikkunoiden määräystä on tarkennettu.
./. Vuorovaikutusraportissa (liite 3) esitetään tiivistelmä lausunnosta ja vastine laajemmin.
Esitetyt mielipiteet
Kaavamuutoksen valmisteluun liittyen on kaupunkisuunnitteluviraston
asemakaavaosastolle saapunut 2 mielipidekirjettä, jotka koskivat asemakaavan muutosluonnosta.
Lisäksi suullisia mielipiteitä on esitetty suoraan valmistelijalle ja
puhelimitse.
Saadut mielipiteet kohdistuivat naapuritontin vastaiseen seinään avattaviin
ikkunoihin, piha- ja autopaikkajärjestelyihin, Pohjoisranta 4:n vanhan pommisuojan
käyttämiseen väestönsuojana sekä määräykseen erillisestä tontinjaosta.
Mielipiteet on kaavoitustyössä otettu huomioon siten, että palomuuriin avattavien ikkunoiden määräystä on tarkennettu.
./. Vuorovaikutusraportissa
esitetään tiivistelmät mielipiteistä ja niiden vastineet laajemmin.
Ehdotus on ollut julkisesti nähtävänä 19.2.–22.3.2010, mistä on ilmoitettu maankäyttö- ja rakennusasetuksessa säädetyllä tavalla. Ehdotusta vastaan on tehty yksi muistutus.
Lisäksi ehdotuksesta on pyydetty kaupunginmuseon johtokunnan ja kiinteistöviraston lausunnot.
Muistutus Muistutuksessa toistetaan ja osin täydennetään luonnosvaiheessa jätettyä mielipidettä. Muistutus kohdistuu mm. jäteastioiden ja autopaikkojen sijoittumiseen sekä saunatiloihin, erilliseen tonttijakoon, väestönsuojaan, parvekkeisiin ja suojelukysymyksiin. Lisäksi rakennusalat esitettiin merkittäviksi kerrosta matalammiksi.
./. Vuorovaikutusraportissa esitetään tiivistelmä muistutuksesta sekä sen vastine laajemmin.
Lausunnot Kiinteistövirasto toteaa (20.4.2010) mm., ettei kaavanmuutos nosta tontin rakennusoikeutta merkittävästi, joten Khn 9.2.2004 tekemän maapoliittisen päätöksen mukaisia neuvotteluja ei ole tarpeen käydä. Kiinteistövirastolla ei ole huomautettavaa asemakaavan muutosehdotuksesta.
Kaupunginmuseon johtokunta puoltaa (27.4.2010) asemakaavan muutosehdotuksen hyväksymistä.
Khs toteaa, etteivät muistutus ja lausunnot anna aihetta muuttaa asemakaavan muutosehdotusta. Selostusta on täydennetty valtakunnallisia alueidenkäyttötavoitteita koskevilta osin.