+

 

 

 

 

 

 

KAUPUNGINHALLITUKSEN KONSERNIJAOSTO

 

ESITYSLISTA

 

18 - 2009

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kokousaika

12.10.2009 klo 17.00

Kokouspaikka

Kaupungintalo, Kaupunginhallituksen istuntosali

 

 

 

 

 

 

 


Asia

 

Sivu

 

KAUPUNGINJOHTAJA

 

1

Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta

1

 

2

Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano

2

 

3

Tytäryhteisöjen seurantaraportti 2/2009

3

 

SOSIAALI- JA TERVEYSTOIMI

 

1

Kaupungin edustajien nimeäminen Y-Säätiön valtuuskuntaan ja hallitukseen toimikaudeksi 2010-2011

4

 

SIVISTYS- JA HENKILÖSTÖTOIMI

 

1

Jäsenen valitseminen Suomen Rakennustaiteen museo- ja tiedotuskeskussäätiön edustajistoon

6

 

KAUPUNKISUUNNITTELU- JA KIINTEISTÖTOIMI

 

1

Helsingin Leijona Oy:n Torikortteleiden kiinteistökehityssuunnitelman sisältö ja toimeenpano

7

 

 


1

KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA

 

KJ                                      Konsernijaosto päättänee todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Pajamäen (varalla Räty) ja Kantolan (varalla Krohn) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.

 

 

 

 

 

 

 


2

TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO

 

KJ                                      Konsernijaosto päättänee, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.

 

 

 

 

 

 

 


3

TYTÄRYHTEISÖJEN SEURANTARAPORTTI 2/2009

 

Khs 2009-1121

 

KJ                                      Konsernijaosto päättänee merkitä tytäryhteisöjen seurantaraportin 2/2009 tiedoksi.

 

Pöytäkirjanote raportoiduille tytäryhteisöille, talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle sekä tarkastusvirastolle.

 

Lisätiedot:
Halinen Pia, controller, puhelin 310 25718

 

 

LIITE

Tytäryhteisöraportti 2/2009

 

Kj toteaa, että konserniohjauksen periaatteiden mukaan kaupunki seuraa tytäryhteisöjen toimintaa ja tuloksellisuutta määräajoin laadittavien seurantaraporttien pohjalta.

 

./.                   Seurantaraportti on esityslistan tämän asiakohdan liitteenä.

 

Talous- ja suunnittelukeskus on laatinut ohjeiden mukaisen seurantaraportin raportissa lueteltujen tytäryhteisöjen vuoden 2009 toisen neljänneksen toiminnasta. Raportti on laadittu tytäryhteisöittäin niiden toimittamien tietojen perusteella.

 

Kj toteaa, että raporttiin sisältyvien eräiden tytäryhteisöjen tappiollisen toiminnan kannattavuuden parantamiseen tähtääviä toimenpiteitä jatketaan.

 

 

 

 


1

KAUPUNGIN EDUSTAJIEN NIMEÄMINEN Y-SÄÄTIÖN VALTUUSKUNTAAN JA HALLITUKSEEN TOIMIKAUDEKSI 2010-2011

 

Khs 2009-1924

 

STJ                                    Konsernijaosto päättänee nimetä kaupungin edustajaksi Y-Säätiön valtuuskuntaan toimikaudeksi 2010– 2011

 

-

 

 

Samalla konsernijaosto päättänee nimetä Y-Säätiön hallituksen jäseneksi toimikaudeksi 2010 - 2011 johtavan asiantuntijan Jarmo Räihän sosiaalivirastosta.

 

Pöytäkirjanote Y-Säätiölle, kaupungin edustajaksi nimetyille, sosiaalivirastolle sekä hallintokeskukselle.

 

Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36048

 

 

Y-Säätiö toteaa (11.9.2009), että valtuuskunnan sääntömääräinen syyskokous pidetään tiistaina 18.11.2009 klo 12.00.

 

Säätiön sääntöjen 8 §:n mukaan kukin perustajayhteisö valitsee valtuuskuntaan kaksi (2) jäsentä kahdeksi kalenterivuodeksi kerrallaan. Valtuuskunnan jäsenistä on vuosittain puolet erovuorossa. Erovuoroinen jäsen voidaan valita uudelleen.

 

Helsingin kaupungin edustajat valtuuskunnassa toimikausittain:

 

Toimikausi

Nimi

 

 

1.1.2008 – 31.12.2009

Kasvatustieteen yo Katja Utti-Lankinen

1.1.2009 – 31.12.2010

Toiminnanjohtaja Vertti Kiukas

 

Y-Säätiö pyytää kaupunkia ilmoittamaan säätiön valtuuskuntaan toimikaudelle 2010 - 2011 edustajansa erovuoroisen Katja Utti-Lankisen tilalle.

 

Valtuuskunta valitsee hallituksen varsinaiset ja varajäsenet erovuorossa olevien jäsenten paikoille.


 

Helsingin kaupungin edustajat hallituksessa toimikausittain:

 

Toimikausi

Nimi

 

 

1.1.2008 - 31.12.2009

Johtava asiantuntija
Jarmo Räihä

 

1.1.2009 – 31.12.2010

Erityissuunnittelija Pertti Korteniemi,
(varajäsen)

 

Y-Säätiö pyytää kaupunkia ilmoittamaan säätiön hallitukseen toimikaudeksi 2010 - 2011 edustajansa erovuoroisen Jarmo Räihän tilalle.

 

Ilmoituksen määräaika on 30.10.2009.

 

Stj toteaa, että Helsingillä on Y-Säätiön perustajayhteisönä oikeus nimetä kaksi jäsentä sen valtuuskuntaan. Säätiön hallitukseen kuuluu 7 – 9 jäsentä, joista yksi ja hänen henkilökohtainen varajäsenensä on ollut Helsingistä. Sekä valtuuston että hallituksen jäsenet valitaan kahdeksi vuodeksi kerrallaan.

 

Sosiaalivirasto esittää, että Y-Säätiön hallituksen varajäseneksi nimettäisiin erityissuunnittelija Pertti Korteniemi.

 

 

 

 


1

JÄSENEN VALITSEMINEN SUOMEN RAKENNUSTAITEEN MUSEO- JA TIEDOTUSKESKUSSÄÄTIÖN EDUSTAJISTOON

 

Khs 2009-2030

 

VS. SJ                               Konsernijaosto päättänee valita kaupungin edustajaksi Suomen rakennustaiteen museo- ja tiedotuskeskussäätiön edustajistoon toimikaudeksi 2010 – 2012 kaupunginmuseon museonjohtajan Tiina Merisalon.

 

Pöytäkirjanote valitulle henkilölle, kaupunginmuseolle sekä Suomen rakennustaiteen museo- ja tiedotuskeskussäätiölle

 

Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054

 

 

Suomen rakennustaiteen museo- ja tiedotuskeskussäätiö pyytää (29.9.2009) kaupunkia valitsemaan säätiön edustajistoon yhden jäsenen toimikaudeksi 2010 – 2012.

 

Vs. Sj toteaa, että edustajiston tehtävänä on valvoa ja tukea museon toimintaa, toimia yhdyssiteenä museon ja alan organisaatioiden välillä ja tehdä aloitteita museon toiminnan kehittämiseksi. Lisäksi edustajisto valitsee säännöissä määrätyt hallituksen jäsenet. Nykyinen kaupungin edustaja on museonjohtaja Tiina Merisalo.

 

Edustajistoon valitsevat edustajansa opetusministeriö, valtion rakennustaidetoimikunta, ulkoasiainministeriö, ympäristöministeriö, Senaatti-kiinteistöt, museovirasto, Oulun yliopiston, Tampereen teknillisen korkeakoulun ja Teknillisen korkeakoulun arkkitehtiosastojen osastoneuvostot kukin yhden jäsenen, yliopistot, joissa on taidehistorian tai taiteentutkimuksen alan professuuri, yhdessä yhden jäsenen sekä Helsingin kaupunki, Suomen Kuntaliitto, Suomen Rakennusinsinöörien Liitto, Suomen Konsulttiyhdistys, Suomen Taideteollisuusyhdistys, Suomen Arkkitehtiliitto ja Rakennustaiteen seura kukin yhden jäsenen.

 

Vs. Sj:n mielestä kaupungin edustajaksi olisi valittava edelleen kaupunginmuseon johtava viranhaltija museonjohtaja Tiina Merisalo.

 

 

 

 


1

HELSINGIN LEIJONA OY:N TORIKORTTELEIDEN KIINTEISTÖKEHITYSSUUNNITELMAN SISÄLTÖ JA TOIMEENPANO

 

Khs 2009-1116

 

KAJ                                    Konsernijaosto päättänee

 

A                   esittää kaupunginhallitukselle, että kaupunginhallitus päättäisi kehottaa kiinteistölautakuntaa

 

1                    tekemään yhteistyössä Helsingin Leijona Oy:n kanssa yhtiön valmistelemien tarveselvityksien perusteella tarvittavat hankesuunnitelmat Torikortteleiden kiinteistökehityssuunnitelman toteuttamiseksi siinä määritellyn aikataulun mukaisesti,

 

2                    vuokraamaan kiinteistökehityssuunnitelmaan perustuen ulosvuokrattaviksi tulevat tilat niihin liittyvine piha-aluei-neen Helsingin Leijona Oy:lle silloin, kun ne tulevat edelleenvuokrattaviksi kiinteistökehityssuunnitelman mukaiseen käyttötarkoitukseen, jolloin sopimusten vuokra tulee ensi vaiheessa asettaa 0 %:n nettotuottovaatimuksen mukaisesti,

 

3                    tilaamaan tarvittavat peruskorjaukset kiinteistökehityssuunnitelman, siinä asetetun aikataulun ja vaiheittain hyväksyttävien hankesuunnitelmien mukaisesti toimien,

 

4                    sovittamaan yhteen Helsingin Leijona Oy:n osoittamien kiinteistökehityssuunnitelman mukaisten Torikortteleihin sijoittuvien ulkopuolisten vuokralaisten ja kortteleissa nyt toimivien kaupunginhallinnon yksiköiden tila- ja toiminnalliset tarpeet näiden kanssa neuvotellen,

 

5                    tekemään esitykset kiinteistökehityssuunnitelman toteuttamisen kulloinkin edellyttämien määrärahojen osoittamisesta lautakunnan käyttöön,

 

6                    tilaamaan Helsingin Leijona Oy:n kehittämistyössä tarvitsemat konsulttipalvelut;

 

B                   kehottaa Helsingin Leijona Oy:n hallitusta ja toimitusjohtajaa

 

1                    johtamaan Torikortteleiden kehittämistä yhteistyössä kaupungin hallinnon ja muiden toimijoiden kanssa yhtiön laatiman kiinteistökehityssuunnitelman, Torikorttelien rakentamistapaohjeen ja julkisten ulkotilojen yleissuunnitelman mukaisesti,

 

2                    valmistelemaan hyväksymänsä Torikortteleiden kiinteistökehityssuunnitelman perusteella ulosvuokrattavien tilojen ja piha‑alueiden tarveselvitykset vaiheittain toteutettavien hankesuunnitelmien pohjaksi,

 

3                    tilaamaan kiinteistövirastolta kiinteistökehityssuunnitelmassa ulosvuokrattaviksi esitettyjen tilojen vuokravalvonnan ja laskutuksen,

 

4                    huolehtimaan vuokrausten valmistelusta, hallinnoimaan vuokraamiaan tiloja, markkinoimaan Torikortteleita ja järjestämään niitä koskevaa kauppias- ja tapahtumayhteistyötä.

 

Pöytäkirjanote Helsingin Leijona Oy:lle ja kiinteistölautakunnalle.

 

Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028

 

 

LIITTEET

Liite 1

Esitys Torikortteleiden kehittämisestä 15.4.2009

 

Liite 2

Torikorttelit, kiinteistökehityssuunnitelma 10.6.2009

 

Liite 3

Torikorttelit, kiinteistökehityssuunnitelman ja julkisten ulkotilojen suunnitelman toimeenpanotarkastelua 10.6.2009

 

Kaj toteaa, että esitys Kojalle ja Khlle perustuu vaihtoehtoon, jossa Torikortteleiden kiinteistöt pidetään kaupunkiomistajan taseessa, mutta Helsingin Leijona Oy johtaa niiden kehittämistä, markkinointia ja kortteleihin laaditun kiinteistökehityssuunnitelman toteuttamista.

 

Yhtiö vastaa ulosvuokrattavien tilojen välivuokraajana niiden edelleen vuokraamisesta suunnitelman mukaisiin käyttötarkoituksiin, samoin tilojen markkinoinnista ja yritysyhteistyöstä kortteleihin sijoittuvien vuokralaisten kanssa. Kortteleiden nettotuottotavoitetta määriteltäessä tuottoa tulee katsoa kulttuurihistoriallisten rakennusten tuottotavoitteen pohjalta, jolloin nettotuottotavoite voisi alkuvaiheessa olla 0 %. Vuokrasopimushallinto ja laskutus esitetään pidettäväksi sopimuspohjaisesti kiinteistöviraston tilakeskuksella, jolla on siihen valmiit resurssit.

 

Kiinteistölautakunta laatii Helsingin Leijona Oy:n yhteistyössä kiinteistöviraston kanssa valmistelemien tarveselvityksien perusteella kiinteistökehityssuunnitelman toteuttamiseksi tarvittavat hankesuunnitelmat, jotka käsitellään kaupunginhallituksen hyväksymän tilahankkeiden käsittelyohjeen mukaisesti.

 

Kortteleissa toimii kaupungin eri hallinnollisia yksiköitä, joiden tilatarpeet ja toimintamahdollisuudet tulee mahdollisuuksien mukaan pyrkiä säilyttämään kortteleissa.

 

Keskustakortteleiden hankesuunnittelua ja toteutusta varten esitetään kaupunginhallituksen käyttöön osoitettavaksi erillinen määräraha.

 

Helsingin Leijona Oy ehdottaa (15.6.2009), että Helsingin Torikorttelit ja niihin liittyvät julkiset ulkotilat toteutettaisiin seuraavien kortteleihin laaditun kiinteistökehityssuunnitelman ja julkisten ulkotilojen suunnitelman periaatteiden mukaisesti seuraavasti:

 

Suunnitelmassa todetaan, että Torikorttelit sijaitsevat kaupungin kaupallisen keskustan reunavyöhykkeellä, eikä niihin siksi hakeuduta keskeisen liikepaikan saamiseksi, vaan liiketilojen sijoittamisella sinne pyritään tavoittamaan tarkemmin määriteltyjä asiakasryhmiä ja segmenttejä. Monille liiketoiminnoille, kuten ravintola- ja kahvilapalveluille sekä osalle erikoiskaupasta ja muista palveluista sijainti on kuitenkin hyvä.

 

Torikortteleiden suunniteltu toiminta muodostuu erilaisista toimialakokonaisuuksista, jolloin lähtökohtana pidetään nykyisen toimintojen täydentämistä ja vahvistamista uusilla vahvoilla toimintokokonaisuuksilla.

 

Lähtökohtana alueen tilatarjonnan suunnittelussa on, että vahvat kaupallisesti menestyvät toiminnot, kuten muotiin ja designiin liittyvät erikoistavarakaupat ja palvelut sijoittuisivat kortteleiden länsipäähän ja kulttuuritoiminnot, kuten kaupunginmuseo ja näyttelytoiminnot sijoittuisivat kortteleiden itäpäähän. Toimintojen sijoittelulla pyritään myös siihen, että eri toimijoiden vuokranmaksukyky ja niiden käytössä olevien tilojen tavoitevuokratasot vastaavat mahdollisimman hyvin toisiaan.

 

Sarvikuono-korttelissa, jossa sijaitsevat mm. ns. Apteekintalo ja Senaatticenter, nähdään paljon mahdollisuuksia korttelin elävöittämiselle läpikulkuyhteyksiä avaamalla ja liiketoiminnalle sopivia tiloja lisäämällä. Korttelia pidetään parhaana kaupallisesti vahvoille toimialoille ja esitetään siksi, että mm. kaupungin oma museotoiminta voisi siirtyä itäisimpään Elefantti-kortteliin sieltä vapautuneisiin tiloihin. Näin saataisiin vapautetuksi museon käytössä olleet tilat erikoistavarakaupalle ja palveluille, jolloin muotikauppa ja erikoisliikkeet kannattaisi keskittää kortteliin samoin, kuin on jo jossain määrin tapahtunut ravintolatoiminnan osalta Pohjoisesplanadin puolella.

 

Leijona-korttelissa, jossa kaupungintalokin sijaitsee, kaupungintalon takaosat ja piha ovat nykyisellään vähäisessä kaupallisessa käytössä. Erityisesti Aleksanterinkadun varren ja Katariinankadun puoleisten tilojen kaupallista palvelutarjontaa tulisi aktivoida.

 

Elefantti-kortteli, jossa nyt toimii mm. osa kiinteistövirastosta, on tällä hetkellä kortteleista passiivisin. Katariinankadun elävöittäminen edellyttäisi kadun muuttamista kävelykaduksi ja katutason julkisivujen avaamista yleisölle. Erityisesti on tutkittu kaupunginmuseon toimintojen keskittämistä Valkoisen salin ja Sederholmin talon yhteyteen. Muutoksella olisi merkittävä vaikutus niin Sarvikuono-korttelin kuin Elefantti-kortte-linkin tilankäytölle. Elefanttikorttelille syntyisi uusi museo- ja näyttelytoimintoihin perustuva käyttökonsepti ja Sarvikuono-korttelista vapautuisi muotikaupalle ja erikoisliikkeille hyvin käyttökelpoisia tiloja. Kaupunginmuseon muuttoon liittyy kuitenkin eräitä kysymyksiä, kuten se, miten Torikortteleissa nyt toimivien kaupunginhallinnon yksiköiden tila- ja toiminnalliset tarpeet saadaan kortteleissa tyydytetyksi.

 

Torikortteleiden kehittäminen suunniteltujen toimintojen käyttöön edellyttää mittavia peruskorjaustöitä, jotka on tarkoitus toteuttaa vaiheittain vuosina 2009 - 2013. Samassa aikataulussa on tarkoitus uudistaa piha-alueita ja toteuttaa tarvittavat katu- ja liikennejärjestelyt, mm. raitiovaunuliikenteen siirto Katariinankadulta ja Aleksanterinkadun torikortteleihin rajautuvalta osalta.

 

Peruskorjausten yhteydessä on mahdollista parantaa kortteleiden toiminnallisuutta ja lisätä vuokrattavissa olevien tilojen määrää, mikä edelleen lisää suunnitelman mukaan yritysten toimintaedellytyksiä, kassavirtaa ja vuokranmaksukykyä.

 

Helsingin Leijona Oy ehdottaa edelleen (15.6.2009) torikortteleiden kiinteistökehityssuunnitelman ja julkisten ulkotilojen suunnitelman toimeenpanemista seuraavan mallin mukaan:

 

Yleiskuvaus                     Helsingin Leijona Oy johtaa Torikorttelien kehittämistä hyväksytyn kiinteistökehityssuunnitelman perusteella;

 

-                     Helsingin Leijona Oy valmistelee em. suunnitelmaan perustuvat tarveselvitykset vaiheittain toteutettavien hankesuunnitelmien pohjaksi,

 

-                     kiinteistövirasto tekee tarveselvityksien perusteella hankesuunnitelmat yhteistyössä Helsingin Leijona Oy:n kanssa,

 

-                     Helsingin Leijona Oy hyväksyy hankesuunnitelmat ennen kiinteistölautakunnan käsittelyä

 

Kiinteistölautakunta/kiinteistövirasto toimii peruskorjauksen tilaajana kiinteistökehityssuunnitelman ja vaiheittain hyväksyttävien hankesuunnitelmien mukaisesti toimien ja vuokraa ulosvuokrattavat tilat Helsingin Leijonalle edelleenvuokrattavaksi kiinteistökehityssuunnitelmassa esitettyyn käyttötarkoitukseen.

 

Helsingin Leijona Oy päättää kiinteistökehityssuunnitelmassa ulosvuokrattaviksi esitettyjen tilojen vuokrasopimuksista ja valmistelee vuokrauksen ja vastaa torikorttelien alueen hallinnoinnista, markkinoinnista ja kauppias- ja tapahtumayhteistyöstä.

 

Kiinteistöjen omistus säilyy kaupungilla.

 

Kehittäminen                   Helsingin Leijona Oy kehittää Torikortteleita yhteistyössä virastojen ja muiden toimijoiden kanssa kiinteistökehityssuunnitelman, torikorttelien rakentamistapaohjeen ja julkisten ulkotilojen yleissuunnitelman perusteella ja vastaa ulosvuokrattavien tilojen vuokrauksen valmistelusta ja siihen liittyvästä päätöksenteosta.

 

Helsingin Leijona Oy organisoi yhteismarkkinoinnin, kauppiasyhteistyön ja tapahtumayhteistyön.

 

Vuokraus                          Kiinteistövirasto vuokraa kiinteistökehityssuunnitelmaan perustuen ulosvuokrattaviksi tulevat tilat Helsingin Leijona Oy:lle kehitettäväksi ja edelleenvuokrattaviksi kiinteistökehityssuunnitelman mukaiseen käyttötarkoitukseen. Muut Torikorttelien hallintokäyttöön jäävät tilat kiinteistövirasto vuokraa suoraan käyttäjille.

 

Helsingin Leijona Oy päättää ulosvuokrattavien tilojen vuokrasopimuksista. Yhtiö tilaa tarvittavan vuokravalvonnan kiinteistövirastolta.

 

Rahoitus                           Esimerkiksi budjetissa kaupunginhallituksen käyttöön on varattava torikorttelien kehittämiseen osoitettu erillismääräraha.

 

Helsingin Leijona Oy:lle osoitetaan sen kehittämistyöhön tarvitsemat määrärahat.

 

Aikataulu                          Helsingin Leijona Oy johtaa toteutusta ja kiinteistövirasto toteuttaa kohteen sovitussa aikataulussa yhteistyössä muiden virastojen kanssa.

 

Talous                               Khs/Koja määrittelee vuokrattaville tiloille asettavat tuottovaatimukset (ehdotus: kiinteistöjen tuottotavoite tekniselle arvolle 0 %, ainakin alussa, tontin vuokra 3,5 €/m2/kk).

 

Resurssit                           Edellyttää lisäresursseja Helsingin Leijona Oy:n hallintoon, aluksi kokopäivätoiminen toimitusjohtaja. Resursointi täsmennetään yhtiön toimintasuunnitelmassa.

 

Kaj toteaa, että päättäessään 15.6.2009 (176 §) merkitä Helsingin Leijona Oy:n selvityksen Torikortteleiden kiinteistökehityssuunnitelmasta tiedoksi Koja samalla päätti pyytää suunnitelmasta lausunnon kiinteistölautakunnalta.

 

Kiinteistölautakunta toteaa (4.8.2009) Helsingin Leijona Oy:n esityksen johdosta antamassaan lausunnossa seuraavaa:

 

Lautakunnan mielestä laadittu kiinteistökehitys- ja liiketaloussuunnitelma antaa hyvät lähtökohdat kaupungintalokortteleiden elävöittämiselle, hankesuunnitelmien laatimiselle ja toteutukselle.

 

Lautakunta pitää tärkeänä, että kaupungintalokortteleiden omistus pysyy kaupungin suorassa omistuksessa ja että peruskorjauksen investoinnit sisällytetään kyseisten rakennusten taseisiin. Viraston mielestä peruskorjausten tarvesuunnitelmien tekeminen yhteistyössä Helsingin Leijona Oy:n kanssa ja hankesuunnitelmien tekeminen sekä tilaajatehtävien säilyttäminen kiinteistövirastossa myös kaupungintalokortteleiden tapauksessa on kaupunginhallituksen hyväksymän tilahankkeiden käsittelyohjeen mukainen. Tehtävät tulee tehdä yhteistoiminnassa tilakeskuksen, Helsingin Leijona Oy:n ja käyttäjänä olevien kaupungin hallintokuntien kanssa.

 

Hankkeelle esitetty aikataulutavoite on kireä.

 

Peruskorjauksen rahoitukseen tulee esittää riittävät määrärahat joko
tilakeskuksen investointisuunnitelmiin tai muuten erityismäärärahana käytettäväksi.

 

Kortteleiden nettotuottotavoitetta määriteltäessä tuottoa tulisi katsoa kulttuurihistoriallisten rakennusten tuottotavoitteen pohjalta (Nettotuottotavoite 0 - 3 %).

 

Kiinteistölautakunta katsoo, että kiinteistöviraston nykyiset Katariinankadulla sijaitsevat toiminnot tulisi säilyttää kaupungintalokortteleissa. Kiinteistöviraston toiminta on kaupungin strategioiden toteuttamista ja siten läheinen työskentely keskushallinnon kanssa on välttämätöntä.

 

Kaupungin omaan käyttöön tulevien tilojen vuokraus tulee säilyttää kiinteistövirastolla. Kaupungin ulkopuolisille vuokrattavat tilat voidaan välivuokrata Helsingin Leijona Oy:lle vuokrattavaksi edelleen Torikortteleiden kiinteistökehitys- ja liiketaloussuunnitelmassa sekä myöhemmin tehtävässä hankesuunnitelmassa esitettyihin käyttötarkoituksiin.

 

Lautakunnan mielestä Helsingin Leijona Oy:n tehtävä on lähinnä kehittää Torikorttelit nykyistä elävämpään käyttöön. Yhtiön tehtävä on luonteeltaan määräaikainen. Toteutuksen ja alkuvaiheen jälkeen kortteleiden jatkotoiminta voisi siirtyä normaaliksi Tilakeskuksen ylläpito- ja vuokraustoiminnaksi.

 

Lautakunnan mielestä vuokraustoiminta on Helsingin Leijona Oy:lle sen taloudellisiin ja henkilöresursseihin nähden merkittävä riski. Kiinteistölautakunta toteaa, että kiinteistövirasto on halukas toimimaan yhteistyössä Helsingin Leijona Oy:n kanssa, ottamaan vastaan yksityisten kanssa laaditut vuokrasopimukset ja toimimaan tarvittaessa myös vuokrankantajana.