KAUPUNGINHALLITUKSEN
KONSERNIJAOSTO
ESITYSLISTA
14 - 2009
|
|
|
|
Kokousaika |
17.8.2009 klo
17.30 |
Kokouspaikka |
Kaupungintalo,
Aulakabinetti 4 |
|
|
|
|
Asia |
|
Sivu |
KAUPUNGINJOHTAJA
1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
1 |
2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
2 |
3 |
Helsingin kaupunkikonsernin tytäryhteisöjen yhteisen hankintayhtiön perustaminen |
3 |
4 |
Radio- ja televisiotekniikan tutkimus RTT Oy:n omistajavaihdokseen liittyvät toimenpiteet |
5 |
5 |
Strategiaohjelman 2009 -2012 täytäntöönpano ja seuranta |
7 |
6 |
Helsingin Bussiliikenne Oy:n osavuosikatsaus 2/2009 |
10 |
SOSIAALI- JA TERVEYSTOIMI
1 |
Vanhusten pitkäaikaisen laitoshoidon kehittäminen |
12 |
KAUPUNKISUUNNITTELU- JA KIINTEISTÖTOIMI
1 |
Helsingin Tiedepuiston Yrityshautomot Oy:n hallituksen valinta |
15 |
2 |
Asunto Oy Helsingin Vanha Viertotie 22:n tilintarkastajavalinta |
16 |
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
KJ Konsernijaosto päättänee todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Bryggaren (varalla Kantola) ja Urhon (varalla Helistö) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
KJ Konsernijaosto päättänee, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
HELSINGIN KAUPUNKIKONSERNIN TYTÄRYHTEISÖJEN YHTEISEN HANKINTAYHTIÖN PERUSTAMINEN
Khs 2009-1594
KJ Konsernijaosto päättänee esittää kaupunginhallitukselle, että se päättäisi tehdä esityksen kaupunginvaltuustolle Helsingin kaupunkikonsernin tytäryhteisöjen yhteisen hankintayhtiön perustamisesta liitteen mukaisesti.
Pöytäkirjanote hankintakeskukselle, talous- ja suunnittelukeskukselle hallintokeskuksen oikeuspalveluille sekä kaikille tytäryhteisöille.
Lisätiedot:
Halinen Pia, controller, puhelin 310 25718
LIITE |
Kj toteaa, että kyseessä on hankintayhtiön perustaminen, joka toimii kaupunkikonserniin kuuluvien tytäryhteisöjen hankintalainsäädännön mukaisena yhteishankintayksikkönä. Järjestely mahdollistaa tavaroita ja palveluita koskevien puitesopimusten yhteisen kilpailuttamisen tytäryhteisöjen käyttöön.
Koska kaupungin oma hankintakeskus ei ole yhteishankintayksikkö suhteessa kaupungin tytäryhteisöihin, niin se ei voi kilpailuttaa puitesopimuksia omissa nimissään suoraan tytäryhteisöjen käyttöön. Tytäryhteisöjen yhteisiä hankintoja varten täytyy perustaa erillinen yhteinen hankintayksikkö. Tytäryhteisöt voivat hyödyntää hankintayhtiön (in house-) palveluja, mikäli ne ovat yhtiön osakkaita.
Kyseessä on käytännön vaatima järjestely, joka mahdollistaa puitesopimusten kilpailuttamisen samanaikaisesti ja yhteistyössä virastojen ja liikelaitosten yhteishankintayksikkönä toimivan kaupungin hankintakeskuksen ja tytäryhteisöjen yhteishankintayksikkönä toimivan hankintayhtiön toimesta.
Kilpailuttamisen keskittämisestä ja yhteishankintamenettelystä saavutetaan taloudellisia synergiahyötyjä. Järjestely mahdollistaa myös sen, että hankintakeskuksen hankintaosaaminen on tytäryhteisöjen käytössä.
Hankintayhtiötä hallinnoi kaupungin hankintakeskus ja yhtiö toimii teknisenä apuyhtiönä. Yhtiöllä ei ole omaa päätoimista henkilökuntaa. Yhtiöllä ei ole myöskään toimitusjohtajaa. Yhtiöllä on yhden jäsenen ja varajäsenen käsittävä hallitus, jonka puheenjohtaja hoitaa osakeyhtiölain mukaiset toimitusjohtajan tehtävät.
Ensivaiheessa kaupunki perustaa
hankintayhtiön itse merkitsemällä yksin yhtiön koko osakepääoman. Toisessa vaiheessa yhtiön tultua perustetuksi sen omistuspohjaa
tullaan laajentamaan tytäryhteisöille suunnattavalla
osakeannilla tai muulla tytäryhteisöjen kanssa sovittavalla järjestelyllä.
Yhtiö on voittoa tavoittelematon osakeyhtiö. Hankintakeskus veloittaa yhtiölle tuottamistaan hankintapalveluista omakustannuspohjaisen palvelumaksun. Hankintayhtiö puolestaan veloittaa kilpailuttamispalveluistaan osakasyhtiöiltään kustannusperusteisen palvelumaksun.
Vuodelle 2010 tehdyn alustavan tuloslaskelman mukaan yhtiön kuluiksi on arvioitu 21 000 euroa, jotka muodostuvat hankintakeskuksen veloittamista palveluista, tilitoimistopalveluista ja muista hallinnonluonteisista kulueristä. Omakustannushinnoitteluperiaatteen mukaisesti yhtiö tulee kattamaan edellä mainitut kulunsa tytäryhteisöiltä perittävillä palvelumaksuilla eli yhtiön tuloiksi on arvioitu kuluja vastaavat 21 000 euroa. Vuosittaiseksi palvelumaksuksi on arvioitu 160 euroa per tytäryhteisö ollen yhtiön palvelujen käytöstä riippumaton ja samansuuruinen kaikille tytäryhteisöille. Yhtiö ei näytä voittoa.
Oma pääoma 40 000 euroa muodostuu 2500 euron osakepääomasta ja 37 500 euron sijoituksesta vapaaseen omaan pääomaan. Pääomasijoituksessa on otettu huomioon yhtiön riittävän maksuvalmiuden turvaaminen sen perustamis- ja käynnistysvaiheessa.
Kj toteaa lisäksi, että kaupunginhallituksen johtosäännön 8a §:n mukaan konsernijaoston tehtävänä on tehdä esityksiä kaupunginhallitukselle mm. omistajapolitiikan linjauksista ja konserniohjauksen periaatteista. Nyt esillä olevassa asiassa toimivalta hankintayhtiön perustamisesityksen osalta kuuluu kaupunginhallitukselle ja perustamisesta päättämisen osalta kaupunginvaltuustolle.
RADIO- JA TELEVISIOTEKNIIKAN TUTKIMUS RTT OY:N OMISTAJAVAIHDOKSEEN LIITTYVÄT TOIMENPITEET
Khs 2009-1345
KJ Konsernijaosto päättänee
- todeta, että kaupunki on 17.6.2009 päivätyllä kauppakirjalla ostanut TIVIT Oy:ltä Radio- ja televisiotekniikan tutkimus RTT Oy:n koko osakekannan, ja
- kehottaa hallintokeskuksen oikeuspalveluita pitämään yhtiökokouksen, jossa yhtiön yhtiöjärjestys ja muut yhtiöasiakirjat muutetaan kaupunkikonsernin tytäryhteisökäytäntöjen mukaisiksi, yhtiön hallitukseen valitaan seuraavaan varsinaiseen yhtiökokoukseen päättyväksi toimikaudeksi professori Yrjö Neuvo, elinkeinojohtaja Eero Holstila ja controller Jonna Hohti ja että hallituksen puheenjohtajaksi valitaan professori Yrjö Neuvo.
Pöytäkirjanote hallintokeskuksen oikeuspalveluille, nimetyille henkilöille sekä talous- ja suunnittelukeskukselle (varainhallinta).
Lisätiedot:
Olli Seppo, kaupunginkamreeri, puhelin 310 36135
Kj toteaa, että RTT Oy:tä koskeva omistusjärjestely liittyy Forum
Virium Helsingin (FVH) toiminnan
ohjauksen ja hallinnoinnin selkiyttämiseen. FVH:n hanketoiminta sekä sen
myötä erilaisten rahoitus- ja projektisopimusten määrä on kasvussa.
Omistusjärjestely helpottaa hanketoimintaan liittyvien asioiden hoitamista.
Helsingin kaupungin asema hankkeen hallinnosta vastaavana tahona vahvistuu ja
selkiytyy. RTT Oy:n ja sen mukana FVH:n siirtäminen pois TIVIT Oy:n
omistuksesta mahdollistaa FVH:n osallistumisen erilaisiin hankkeisiin itsenäisenä
sopimuskumppanina. Kaupungin puolelta
FVH:n toiminnan ohjauksesta ja hankkeeseen liittyvien muiden toimintojen
koordinoinnista vastaa talous- ja suunnittelukeskuksen elinkeinopalvelu.
RTT Oy:n tilanne
muuttui 2008, kun Suomeen perustettiin valtion tiede- ja teknologianeuvoston
aloitteesta toimialakohtaisia huippuosaamisen keskittymiä, ns. shokkeja. Nämä
strategisen huippuosaamisen keskittymät, joita Suomessa on toistaiseksi kuusi,
muodostuvat yritysten ja tutkimusorganisaatioiden yhteisesti omistamista
voittoa tavoittelemattomista osakeyhtiöistä, jotka vastaavat myös tutkimuksen
organisoinnista. Keskittymissä toteutetaan yritysten, yliopistojen ja
tutkimuslaitosten yhdessä määrittelemää tutkimusstrategiaa.
Tieto- ja viestintäalan ko. keskittymä perustettiin Radio- ja televisiotekniikan tutkimus RTT Oy:öön, josta muodostettiin TIVIT Oy ja johon tuli perustamisvaiheessa 36 osakasta. TIVIT Oy toimii jatkossa kansallisena ICT-alan huippuosaamiskeskittymänä ja hallinnoi yhtiön TEKES -hankkeita. Tässä yhteydessä RTT perustettiin uudelleen TIVIT Oy:n 100 prosenttisesti omistamaksi tytäryhteisöksi.
FVH:n toiminta jatkuu RTT Oy:ssä. Yhtiöllä ei ole FVH:n hallinnoinnin lisäksi muuta toimintaa. RTT Oy:n osakkeiden ostamisella Helsingin kaupungille FVH:n sopimukset ja hallintomalli säilyvät nykyisellään. Yhtiöllä ei ole FVH:n hallinnoinnin lisäksi muuta toimintaa.
Kaupunginhallitus hyväksyi omistusjärjestelyn 15.6.2009 (§ 754). Nyt päätettävänä oleva asia liittyy omistajavaihdoksesta johtuvien tarpeellisten muutosten toteuttamiseen yhtiön ohjauksessa ja hallinnossa niin, että ne vastaavat kaupunkikonsernin tytäryhteisöjen vastaavia käytäntöjä.
Osakeyhtiölaki mahdollistaa yhtiökokouksen sijasta päätösehdotuksen mukaisen päätöksenteon mm. nyt esillä olevien asioiden osalta.
STRATEGIAOHJELMAN 2009 -2012 TÄYTÄNTÖÖNPANO JA SEURANTA
Khs 2009-348
KJ Konsernijaosto päättänee
- merkitä tiedoksi kaupunginvaltuuston 29.4.2009 (§ 90) hyväksymän strategiaohjelman vuosille 2009-2012 ja sitä koskevan kaupunginhallituksen 22.6.2009 (§ 783) täytäntöönpanopäätöksen sekä
- todeta, että konsernijaosto käsittelee 15.5.2009 (§ 168) hyväksymänsä työsuunnitelman mukaisesti vuoden 2009 syksyn aikana täytäntöönpanopäätöksessä mainituista selvityksistä
- esiselvityksen sosiaali- ja terveystoimen organisointiin liittyvästä vanhuspalveluiden uudelleenorganisoinnista (selvitys nro 24),
- esiselvityksen asuinkiinteistöyhtiöiden yhdistämisestä ja tehokkaammasta hallinnosta (selvitys nro 25),
- selvityksen liikelaitosmallin käytön lisäämismahdollisuuksista (selvitys nro 26) sekä
- selvityksen ydintoimintaan kuulumattomien tytär- ja osakkuusyhtiöiden omistuksen eduista ja haitoista sekä käytännön toteutusmalleista (selvitys nro 27).
Pöytäkirjanote liitteineen kaikille virastoille ja liikelaitoksille sekä tytäryhteisöille.
Lisätiedot:
Olli Seppo, kaupunginkamreeri, puhelin 310 36135
LIITE |
Kj
toteaa, että kaupunginhallitus päätti kehottaa kaupungin kaikkia lauta- ja
johtokuntia sekä virastoja ja liikelaitoksia noudattamaan kaupunginvaltuuston
29.4.2009 hyväksymää strategiaohjelmaa 2009–2012.
Samalla kaupunginhallitus päätti kehottaa kaikkia lauta- ja johtokuntia sekä virastoja ja liikelaitoksia ottamaan huomioon, että strategiaohjelman tavoitteet ja toimenpiteet koskevat koko valtuustokautta 2009–2012 ja että toimenpiteiden toteutus ja priorisointi tapahtuu osana vuosittaista toiminnan ja talouden suunnittelua talousarvion laatimisen yhteydessä kaupunginhallituksen hyväksymän talousarvioehdotuksen raamin puitteissa.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti kehottaa mm. jäljempänä mainittuja tahoja toimimaan seuraavasti:
-----------------------------
24. Sosiaalitoimen ja terveyskeskuksen organisointi
kaupunginjohtajaa asettamaan johtajistokäsittelyssä työryhmän laatimaan vuoden 2009 loppuun mennessä esiselvityksen sosiaalitoimen ja terveyskeskuksen mahdollisesta uudelleenorganisoinnista. Esiselvityksen tulee sisältää myös tarkastelu vanhuspalveluiden, päivähoidon ja oppilashuollon uudelleenorganisoinnista kaupungin sisällä
25. Asuinkiinteistöyhtiöiden hallinto
kaupunginjohtajaa asettamaan johtajistokäsittelyssä työryhmän laatimaan esiselvityksen kaupungin omistamien asuinkiinteistöyhtiöiden yhdistämisestä ja tehokkaammasta hallinnosta
26. Liikelaitosmallin käyttö
talous- ja suunnittelukeskusta yhteistyössä ao. toimintayksiköiden kanssa selvittämään liikelaitosmallin käytön lisäämismahdollisuudet toimenpide-ehdotuksineen
27. Tytär- ja osakkuusyhtiöt
talous- ja suunnittelukeskusta selvittämään kaupungin ydintoimintaan kuulumattomien tytär- ja osakkuusyhtiöiden omistuksista luopumisen edut ja haitat ja käytännön toteutusmallit.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti kehottaa talous- ja suunnittelukeskusta raportoimaan strategiaohjelman toteutuksen etenemisestä kaupunginhallitukselle.
Kj toteaa, että edellä mainittujen selvitysten laatiminen on käynnistetty ja selvitykset tullaan esittämään konsernijaoston käsiteltäväksi jaoston hyväksymän työsuunnitelman mukaisesti.
Kaupunginhallitus päätti 6.4.2009 (§ 477) hyväksyessään vuoden 2010 talousarvion laatimisohjeet, että selvitetään aikatauluineen ja konkreettisine toimenpiteineen budjettikäsittelyyn mennessä mm. Palmian ja MetropoliLab:n hallintomallit. Kj toteaa, että konsernijaoston hyväksymään työsuunnitelmaan sisältyy myös näiden liikelaitosten hallintomalliselvitykset. Selvitykset tullaan esittämään konsernijaostolle jaoston työsuunnitelman mukaisesti.
HELSINGIN BUSSILIIKENNE OY:N OSAVUOSIKATSAUS 2/2009
Khs 2009-1121
KJ Konsernijaosto
päättänee merkitä
Helsingin Bussiliikenne Oy:n osavuosikatsauksen 2/2009 tiedoksi kehottaen
Helsingin Bussiliikenne Oy:tä edelleen jatkamaan kannattavuuden parantamiseen
tähtääviä toimenpiteitä.
Pöytäkirjanote Helsingin Bussiliikenne Oy:lle, talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle, hallintokeskuksen oikeuspalveluille ja tarkastusvirastolle.
Lisätiedot:
Halinen Pia, controller, puhelin 310 25718
LIITE |
Kj toteaa, että Kvston hyväksymien konserniohjeiden mukaan kaupunginhallitus seuraa tytäryhteisöjen toimintaa ja tuloksellisuutta määräajoin laadittavien seurantaraporttien pohjalta.
Konsernijaosto päätti kokouksessaan 18.5.2009 merkitä tytäryhteisöjen seurantaraportin
1/2009 tiedoksi kehottaen Helsingin Bussiliikenne Oy:tä edelleen jatkamaan
kannattavuuden parantamiseen tähtääviä toimenpiteitä.
Seurantaraportin 1/2009 yhteydessä esittelijä
totesi että, Helsingin Bussiliikenne Oy:n osalta jaostolle annetaan
toimitusjohtaja Juha Hakavuoren selvitys yhtiön tulevaisuuden näkymistä ja
tilannekatsaus kannattavuuden parantamiseen tähtäävien toimenpiteiden tuloksista
konsernijaoston kokouksessa elokuussa 2009.
Talous- ja suunnittelukeskus on laatinut ohjeiden mukaisen seurantaraportin vuoden 2009 toiselta vuosineljännekseltä Helsingin Bussiliikenne Oy:stä. Raportti on laadittu yhtiön toimittamien tietojen perusteella. Toimitusjohtaja Juha Hakavuori antaa tilannekatsauksen kokouksessa.
./. Osavuosikatsaus on esityslistan tämän asiakohdan liitteenä.
Kj toteaa, että Helsingin Bussiliikenne Oy:n toiminnan kannattavuuden parantamiseen tähtääviä toimenpiteitä jatketaan.
VANHUSTEN PITKÄAIKAISEN LAITOSHOIDON KEHITTÄMINEN
Khs 2009-1588
Asiantuntijoina kokouksessa ovat:
sosiaalijohtaja Paavo Voutilainen, sosiaalivirasto
toimitusjohtaja Matti Toivola, terveyskeskus
toiminnanjohtaja Taina Mäensivu, Helsingin seniorisäätiö
STJ Konsernijaosto päättänee merkitä esityslistan tämän asian liitteenä olevan, vanhusten pitkäaikaishoidon toimintojen uudelleenjärjestelyjä koskevan esiselvityksen tiedoksi ja hyväksyä jatkovalmistelun pohjaksi esiselvityksessä esitetyn organisointimallia koskevan suosituksen.
Pöytäkirjanote sosiaalivirastolle, terveyskeskukselle, talous- ja suunnittelukeskukselle sekä Helsingin seniorisäätiölle.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36048
LIITTEET |
Liite 1 |
|
|
Liite 2 |
Stj toteaa, että vanhusten suhteellinen määrä tulee kasvamaan. Samalla ikääntyneiden toimintakyky paranee ja kotona asuminen lisääntyy. Kotihoidon lisäksi myös laitoshoidosta on huolehdittava niin, että hoitopaikkoja on määrällisesti ja laadullisesti tarvetta vastaavasti niille vanhuksille, jotka tarvitsevat ympärivuorokautista hoitoa.
Helsingissä on yhteensä noin 3300 ympärivuorokautista laitoshoitopaikkaa vanhuksille. Paikoista noin 900 on terveyskeskuksen pitkäaikaissairaaloissa, vajaa 1100 sosiaaliviraston omissa vanhainkodeissa ja runsas 1300 ostopalveluvanhainkodeissa. Ostopalvelupaikoista yli puolet eli runsas 700 on Helsingin Seniorisäätiön vanhainkodeissa. Hajanaisuus vaikeuttaa toiminnan kokonaisvaltaista kehittämistä ja näkökulma on helposti organisaatiolähtöinen. Helsingin Seniorisäätiön asema toisaalta kaupunkikonserniin kuuluvana säätiönä ja toisaalta ostopalveluja tuottavana palveluntuottajana on ongelmallinen. Säätiön taloudellinen tilanne on heikko ja kiinteistöjen peruskorjaustarve on suuri.
KPMG Kunta Oy on tehnyt selvityksen Helsingin vanhusten pitkäaikaisen laitoshoidon järjestämisvaihtoehdoista. Samassa yhteydessä laitoshoidon järjestämisvaihtoehtoja on selvitetty laajemmin toiminnan järkeistämismahdollisuuksien näkökulmasta. Sosiaali- ja terveystoimen sekä vanhuspalvelujen johdon haastattelut ovat kuuluneet yhtenä työmenetelmänä selvityksen valmisteluun.
Toimeksiannon mukaisesti KPMG Kunta Oy:n tehtävänä oli
laatia selvitys seuraavista kolmesta vaihtoehdosta:
1 Säätiömalli, jossa sosiaaliviraston vanhuspalvelut ja terveyskeskuksen pitkäaikaissairaanhoito siirretään Helsingin Seniorisäätiöön
2 Virastomalli, jossa Helsingin Seniorisäätiön vanhuspalvelut ja terveyskeskuksen pitkäaikaissairaanhoito siirretään sosiaalivirastoon
3 Seniorisäätiön kehittämismalli, jossa arvioidaan Helsingin Seniorisäätiön toiminnan kehittämispotentiaalia.
Vaihtoehdoista KPMG Oy päätyi suosittelemaan mallia, jossa yhdistyvät virastomalli ja säätiön kehittäminen seuraavasti:
- Terveyskeskuksen pitkäaikaissairaanhoito siirretään sosiaalivirastoon
- Seniorisäätiön omistamat kiinteistöt siirretään Helsingin kaupungille
- Seniorisäätiön strateginen asema määritellään ja säätiö jatkaa toimintaansa sosiaaliviraston in-house toimijana.
Vaihtoehdon toteutuessa sosiaalivirastosta tulee Helsingin vanhuspalvelujen omistaja, jonka tehtävänä on koordinoida ja kehittää vanhuspalvelujen tuottamista keskitetysti.
Stj toteaa vielä, että mikäli konsernijaosto hyväksyy päätösehdotuksen, tulee kaupunginjohtaja johtajistokäsittelyssä asettamaan työryhmän valmistelemaan selvityksessä suositellun organisointimallin yksityiskohdat ja tarkemman toteutuksen.
Henkilöstöjärjestöille varataan mahdollisuus nimetä työryhmään edustajat kaupungin yhteistoimintasopimuksen mukaisesti.
Työryhmän tulee saada työnsä valmiiksi kuluvan vuoden lokakuun loppuun mennessä siten, että uusimuotoinen toiminta voidaan käynnistää 1.1.2010 alkaen.
HELSINGIN TIEDEPUISTON YRITYSHAUTOMOT OY:N HALLITUKSEN VALINTA
Khs 2009-805
KAJ Konsernijaosto päättänee hyväksyä menettelyn, jossa Helsingin Tiedepuiston Yrityshautomot Oy:n hallitukseen valittiin Helsingin kaupungin edustajiksi konsernijaoston 6.4.2009 tekemästä päätöksestä poiketen kaksi jäsentä, kiinteistöjen kehittämispäällikkö Harri Kauppinen kiinteistövirastosta ja kehityspäällikkö Ulla Soitinahon rakennusvirastosta.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITTEET |
Liite 1 |
|
|
Liite 2 |
Kaj toteaa, että konsernijaosto päätti 6.4.2009 (111 §) mm. kehottaa kaupungin yhtiökokousedustajaa esittämään yhtiön hallitukseen kiinteistöjen kehittämispäällikkö Harri Kauppisen kiinteistövirastosta yhtiön hallituksen puheenjohtajaksi sekä elinkeinopäällikkö Nyrki Tuomisen talous- ja suunnittelukeskuksesta ja kehityspäällikkö Ulla Soitinahon rakennusvirastosta jäseniksi. Yhtiön hallituksessa oli edellisellä toimintakaudella kuusi jäsentä, joista kolme kaupungin ja kolme muiden osakkaiden nimeämää.
Yhtiön edellisen hallituksen yhtiökokouskutsussa kuitenkin esitettiin yhtiön hallituksen jäsenmäärän vähentämistä neljään, mikä kaupungin osalta merkitsi sen omistusosuutta vastaavasti kahta edustajaa hallitukseen. Kaupungin edustaja yhtiökokouksessa kannatti hallituksen esitystä hallituksen jäsenmäärän vähentämiseksi neljään ja vastaavasti kahden kaupungin edustajan, Harri Kauppisen ja Ulla Soitinahon, valitsemista hallitukseen. Yhtiökokous päätti esityksen mukaisesti.
Konsernijaoston esitetään hyväksyvän menettelyn.
./. Yhtiökokouskutsu ja pöytäkirja ovat liitteinä.
ASUNTO OY HELSINGIN VANHA VIERTOTIE 22:N TILINTARKASTAJAVALINTA
Khs 2009-642
KAJ Konsernijaosto päättänee kehottaa Kiinteistö Oy Auroranlinnaa Asunto Oy Helsingin Vanha Viertotie 22:n ainoana osakkeenomistajana valitsemaan yhtiön tilintarkastajaksi yhtiökokouksen päätöksestä poiketen KPMG Oy Ab:n (päävastuullinen tilintarkastaja KHT, JHTT Leif-Erik Forsberg).
Pöytäkirjanote nimetyille ja PricewaterhouseCoopers Oy:lle.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
Kaj toteaa, että Asunto Oy Helsingin Vanha Viertotie 22:n yhtiökokous päätti konsernijaoston 30.3.2009 (85 §) tekemässä päätöksessä edellytetyin tavoin valita yhtiön tilintarkastajaksi PricewaterhouseCoopers Oy:n (päävastuullinen tilintarkastaja KHT Juha Wahlroos).
Kiinteistö Oy Auroranlinnalle, joka omistaa yhtiön koko osakekannan, valittiin kuitenkin samalla konsernijaoston päätöksellä tilintarkastajaksi, joten myös tytäryhtiölle olisi tullut valita sama tilintarkastaja. Tarkastuslautakunnan puheenjohtaja päättikin 30.3.2009 lautakunnan aikaisempaa päätöstä tältä osin muuttaen nimetä myös Asunto Oy Helsingin Vanha Viertotie 22:lle saman tilintarkastajan, mutta tieto asiasta ei kulkenut konsernijaostolle eikä Kiinteistö Oy Auroranlinnan yhtiökokousedustajalle.
Tilintarkastajan valintaa tulee nyt muuttaa. Osakeyhtiölain
5 luvun 1 §:n 2 momentin mukaan osakkeenomistajat voivat yhtiökokousta
pitämättä yksimielisinä päättää yhtiökokoukselle kuuluvasta asiasta. Konsernijaoston
esitetäänkin nyt kehottavan Kiinteistö Oy Auroranlinnaa Asunto Oy Helsingin
Vanha Viertotie 22:n ainoana osakkeenomistajana päättämään, että yhtiölle
valitaan tilintarkastajaksi KPMG Oy Ab:n
(päävastuullinen tilintarkastaja KHT, JHTT Leif-Erik Forsberg) aiemmasta yhtiökokouksen päätöksestä poiketen.