Kokousaika |
7.3.2011 kello 16.00 - 16.35 |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Läsnä |
|
||||||||
|
|
||||||||
Jäsenet |
Rautava, Risto |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
||||||
|
Bryggare, Arto |
I varapuheenjohtaja (paitsi 241-242 §:t) |
|
||||||
|
Asko-Seljavaara, Sirpa |
|
|
||||||
|
Hakola, Juha |
|
|
||||||
|
Halla-aho, Jussi |
|
|
||||||
|
Helistö, Kimmo |
(paitsi osa 253 §) |
|
||||||
|
Moisio, Elina |
|
|
||||||
|
Ojala, Outi |
|
|
||||||
|
Oker-Blom, Jan D. |
|
|
||||||
|
Pajamäki, Osku |
|
|
||||||
|
Rissanen, Laura |
|
|
||||||
|
Räty, Laura |
|
|
||||||
|
Ylikahri, Ville |
|
|
||||||
|
Kontio, Timo |
varajäsen |
|
||||||
|
Andersson, Annika |
varajäsen |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Muut |
Krohn, Minerva |
kaupunginvaltuuston puheenjohtaja |
|
||||||
|
Bogomoloff, Harry |
I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Hiltunen, Rakel |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Sauri, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Haatainen, Tuula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Penttilä, Hannu |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Ratasvuori, Eila |
hallintojohtaja |
|
||||||
|
Korhonen, Tapio |
rahoitusjohtaja |
|
||||||
|
Pohjaniemi, Marju |
vs. henkilöstöjohtaja |
|
||||||
|
Pennanen, Sari-Anna |
vs. johtava kaupunginasiamies |
|
||||||
|
Waronen, Eero |
viestintäpäällikkö |
|
||||||
|
Matikainen, Kristiina |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Mickwitz, Leena |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Sippola-Alho, Tanja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Vallittu, Anja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Rautanen, Marja-Liisa |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Härmälä, Timo |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Hyttinen, Hannu |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Tapiolinna, Hilkka |
vs. kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Saarinen, Erja |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Ryöti, Miliza |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Lähdesmäki, Jenni |
hallintosihteeri |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Puheenjohtaja |
Rautava, Risto |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Lähdesmäki, Jenni |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Esittely |
|
§ |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
243, |
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sosiaali- ja |
|
|
|
252-254, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sivistys- ja |
|
|
-, |
255-257, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
Päätöksen perusteluna on kunkin asian esityslistateksti, joka on merkitty liitteeksi 1.
§ |
Asia |
|
241 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
242 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
243 |
Kj/1 |
Kaupungin taidemuseon johtokunnan ja terveyslautakunnan varajäsenen valinta |
244 |
Kaj/2 |
Kluuvin puisto- ja katualueiden (Kaisaniemenpuisto) asemakaavan muuttaminen (nro 11808) |
245 |
Kj/3 |
Pelastuspalveluneuvottelukunnan asettaminen toimikaudeksi 2011-2012 |
246 |
Kj/4 |
Kaupunginvaltuuston 2.3.2011 tekemien päätösten täytäntöönpano |
247 |
Kj/5 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
248 |
Kj/6 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
249 |
Ryj/1 |
Lausunnon antaminen Uudenmaan ELY-keskukselle ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta (Vantaan Energia Oy, Långmossebergenin jätevoimalahanke) |
250 |
Ryj/2 |
Lausunnon antaminen Espoon ympäristökeskukselle ehdotuksesta Espoon hulevesiohjelmaksi |
251 |
Ryj/3 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
252 |
Stj/1 |
Vanhusneuvoston toimintasäännön muuttaminen ja vanhusneuvoston asettaminen toimikaudeksi 2011-2012 |
253 |
Stj/2 |
Lausunto luonnoksista valtioneuvoston asetukseksi terveydenhuollon järjestämissuunnitelmasta ja erikoissairaanhoidon järjestämissopimuksesta ja sosiaali- ja terveysministeriön asetukseksi laadunhallinnasta ja potilasturvallisuuden täytäntöönpanon suunnit |
254 |
Stj/3 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
255 |
Sj/1 |
Virkojen perustaminen opetusvirastoon |
256 |
Sj/2 |
Sopimus kaupunkitutkimus- ja metropolipolitiikka -yhteistyöohjelman toteuttamisesta vuosina 2011-2014 |
257 |
Sj/3 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
258 |
Kaj/1 |
Lausunto Helsingin hallinto-oikeudelle kaupunginvaltuuston päätöksestä tehdystä valituksesta Käpylän tontin 878/1 asemakaava-asiassa (nro 11942) |
259 |
Kaj/2 |
Kiinteistö-osakeyhtiö Ruoholahdenkatu 4:n poikkeamishakemus |
260 |
Kaj/3 |
Helsingin Energian poikkeamishakemus |
261 |
Kaj/4 |
28.2.2011 pöydälle pantu asia Kluuvin vesialueen (Kaisaniemenlahden asuntolaivat) asemakaavan muuttaminen (nro 11803) |
262 |
Kaj/5 |
28.2.2011 pöydälle pantu asia Lausunto Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle Talosaaren huoltolaiturin kunnostustyötä ja uimarannan siistimistä koskevasta poikkeamishakemuksesta |
263 |
Kaj/6 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
241 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Pajamäen (varalla Oker-Blom) ja Ylikahrin (varalla Asko-Seljavaara) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
242 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
243 - 244 § |
Kaupunginvaltuuston 16.3.2011 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Kaupunginjohtaja
243 § |
Kaupungin taidemuseon johtokunnan ja terveyslautakunnan varajäsenen valinta |
Lisätiedot:
Nyfors Maria, hallintosihteeri, puhelin 310 36012
Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi
244 § |
Kaupunginhallituksen kokouksessa
28.2.2011 pöydälle pantu asia |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
245 §
PELASTUSPALVELUNEUVOTTELUKUNNAN ASETTAMINEN TOIMIKAUDEKSI 2011-2012
Khs 2011-243
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus päätti asettaa pelastuspalveluneuvottelukunnan toimikaudeksi 2011-2012.
Pelastuspalveluneuvottelukunnan tehtävänä on ohjata Helsingin kaupungin pelastuspalvelun toimeenpano-organisaatioon kuuluvien viranomaisten, laitosten ja vapaaehtoisten järjestöjen suuronnettomuuksien torjuntaa koskevaa suunnittelua ja yhteistoimintaa sekä tarvittaessa avustaa pelastustoimien johtajaa toimintatilanteessa.
Samalla kaupunginhallitus päätti nimetä pelastuspalveluneuvottelukunnan
jäseniksi viranhaltijan aseman perusteella
puheenjohtajaksi |
kaupunginjohtaja |
varapuheen- |
rakennus- ja ympäristötoimen apulaiskaupunginjohtaja |
jäseniksi |
pelastuskomentaja |
|
sosiaalijohtaja |
|
terveyskeskuksen toimitusjohtaja |
|
kaupungininsinööri |
|
Staran toimitusjohtaja |
|
ympäristökeskuksen ympäristöjohtaja |
|
Helsingin Sataman toimitusjohtaja |
|
Palmian toimitusjohtaja |
|
HKL:n toimitusjohtaja |
|
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) toimitusjohtaja |
|
HSY Veden toimialajohtaja |
|
Helsingin Energian toimitusjohtaja |
|
poliisikomentaja |
|
Suomenlahden merivartioston komentaja |
|
Etelä-Suomen Sotilasläänin komentaja |
|
Kaartin Jääkärirykmentin komentaja |
|
Suomenlahden Meripuolustusalueen komentaja |
|
HUS:n operatiivisen tulosyksikön johtaja, sekä |
|
Suomen Punaisen Ristin Helsingin ja Uudenmaan piirin toiminnanjohtaja. |
Estyneen sijaisena toimii hänen sijaisensa virassa.
Samalla kaupunginhallitus päätti nimetä neuvottelukunnan pysyviksi asiantuntijoiksi hallintokeskuksen hallinto-osaston turvallisuus- ja valmiusyksikön yksikön päällikön ja valmiuspäällikön sekä pelastuslaitoksen riskienhallintapäällikön.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti oikeuttaa neuvottelukunnan kuulemaan asiantuntijoita ja tarvittaessa toimimaan jaostoihin jakaantuneena.
Vielä kaupunginhallitus päätti kehottaa pelastuslaitoksen osoittamaan neuvottelukunnalle sihteerin.
Pöytäkirjanote pelastuspalveluneuvottelukunnalle, neuvottelukuntaan valituille, pelastuslautakunnalle, pelastuslaitokselle ja hallintokeskukselle (Seija Kauppinen).
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
246 §
KAUPUNGINVALTUUSTON 2.3.2011 TEKEMIEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Khs
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus päätti,
että kaupunginvaltuuston 2.3.2011 pitämän kokouksen päätösluettelo on toimitettava kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja liikelaitoksille tiedoksi kuin myös
että edellä mainittuun päätösluetteloon sisältyvät kaupunginvaltuuston päätökset saadaan pöytäkirjan tarkastamisen jälkeen mahdollisista valituksista huolimatta panna täytäntöön seuraavasti:
Asia Toimenpide
Kaupunginjohtajan
toimiala
1–3 Ei toimenpidettä.
4 Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, kulttuuri- ja kirjastolautakunnalle, liikennelaitoksen johtokunnalle, asuntotuotantotoimikunnalle, rakennusvirastolle, rakentamispalvelulle, sosiaalivirastolle, opetusvirastolle, kaupungin taidemuseolle, nuorisoasiainkeskukselle, pelastuslaitokselle, tukkutorille, hankintakeskukselle, henkilöstökeskukselle, taloushallintopalvelu-liikelaitokselle ja tarkastusvirastolle.
5 Pöytäkirjanote sosiaalilautakunnalle ja talous- ja suunnittelukeskukselle.
6 Kaupunginhallitus päätti kehottaa hallintokeskuksen oikeuspalveluja laatimaan ja allekirjoittamaan takaussitoumuksen.
Pöytäkirjanote takauksensaajalle, sosiaalilautakunnalle, hallintokeskuksen oikeuspalveluille sekä talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle.
7 Kaupunginhallitus päätti kehottaa opetusvirastoa toimittamaan taloushallintopalvelulle luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavat tiedot.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote päätöksessä mainituille.
Pöytäkirjanote opetuslautakunnalle, sen suomenkieliselle jaostolle, hallintokeskukselle (Seija Kauppinen) ja taloushallintopalvelulle (Tuija Honkaheimo).
14 Toivomusponsi aloitteeseen 11 rakennus- ja ympäristötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Rakennus- ja ympäristötointa johtava apulaiskaupunginjohtaja ottanee aloitteen 14 uudelleen valmisteltavaksi.
Aloitteet 24, 25, 27, 28 ja 32 esitellään uudelleen kaupunginvaltuustolle 16.3.2011.
15–74 Talousarvioaloitteet kaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Rakennus- ja
ympäristötointa johtavan apulaiskaupungin-
johtajan toimiala
8 Kaupunginhallitus päätti kehottaa rakentamispalvelua julistamaan rakentamispalvelun toimitusjohtajan viran haettavaksi rakentamispalvelun johtosäännön sekä kaupungin kielitaitosäännön mukaisin kelpoisuusvaatimuksin ja niin, että hakuilmoituksessa viran hakijoita pyydetään esittämään palkkatoivomus.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti määrätä DI Hannu Halkolan hoitamaan avoinna olevaa rakentamispalvelun toimitusjohtajan virkaa 6912,00 euron kokonaiskuukausipalkan mukaan määräytyvin palkkaeduin siihen saakka kunnes virkaan valittu ottaa tehtävän vastaan, nyt tehtävällä päätöksellä kuitenkin kauintaan 29.9.2011 saakka.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Mauri
Suuperkolle.
Pöytäkirjanote Hannu Halkolalle, rakentamispalvelulle
ja henkilöstökeskukselle.
Kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtavan apulais-
kaupunginjohtajan
toimiala
9 Kaupunginhallitus
päätti kehottaa kiinteistölautakuntaa julistamaan kiinteistöviraston virastopäällikön viran
julkisesti haettavaksi kiinteistötoimen johtosäännössä mainituin
pätevyysvaatimuksin, kaupungin kielitaitosäännön mukaisin vaatimuksin sekä
virkaan kuuluvin palkkaeduin.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Mikael Nordqvistille.
Pöytäkirjanote kiinteistövirastolle ja henkilöstökeskukselle.
10 Pöytäkirjanote
talous- ja suunnittelukeskukselle.
Toivomusponnet 1–6 kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
11 Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle.
12 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, rakennuslautakunnalle ja rakennusvirastolle.
13 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle sekä valitusosoituksin Oy Transmeri Ab:lle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, rakennuslautakunnalle, ympäristölautakunnalle, kaupunginmuseon johtokunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, pelastuslautakunnalle, liikennelaitoksen johtokunnalle, Helsingin Energia -liikelaitokselle, Helen Sähköverkko Oy:lle ja HSY Vedelle.
Esittelijä muutti ehdotustaan siten, että
kohdan 13 loppuun lisätään ”sekä valitusosoituksin
Oy Transmeri Ab:lle”.
Kaupunginhallitus hyväksyi esittelijän
muutetun ehdotuksen.
Lisätiedot:
Nyfors Maria, hallintosihteeri, puhelin 310 36012
LIITE |
Päätöksen perustelut |
247 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus
päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 9 tekemiä päätöksiä
käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja 2.3.2011
konsernijaosto 28.2.2011
tarkastuslautakunta
yleishallinnon osalta 28.2. ja 2.3.2011
johtokunnat
-
Helsingin Energia --
-
Helsingin Satama --
-
Taloushallintopalvelu 3.3.2011
apulaiskaupunginjohtajat
-
rakennus- ja
ympäristötointa johtava
-
sosiaali- ja
terveystointa johtava
-
sivistys- ja
henkilöstötointa johtava
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
hallintokeskus
-
hallintojohtaja
-
hallinto-osaston
osastopäällikkö
-
kansainvälisen
toiminnan päällikkö
-
kaupunginlakimies
-
viestintäpäällikkö
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
aluerakentamispäällikkö
-
sisäisen
tarkastuksen päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
elinkeinojohtaja
-
elinkeinopäällikkö
-
kehityspäällikkö
-
matkailupäällikkö
-
tapahtumapäällikkö
Taloushallintopalvelu -liikelaitos
-
toimitusjohtaja
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
248 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/6
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 9 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
249 §
LAUSUNNON ANTAMINEN UUDENMAAN ELY-KESKUKSELLE YMPÄRISTÖVAIKUTUSTEN ARVIOINTIOHJELMASTA (VANTAAN ENERGIA OY, LÅNGMOSSEBERGENIN JÄTEVOIMALAHANKE)
Khs 2011-26
Esityslistan asia Ryj/1
Kaupunginhallitus
päätti antaa Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle seuraavan lausunnon Vantaan Energia
Oy:n Långmossebergenin jätevoimalahankkeen ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta
(Dnro UUDELY/59/07.04.2010):
Kaupunginhallitus toteaa, että jätevoimalan alue, Vantaan Långmossebergen, on osa aluetta, jolle laaditaan Helsingin, Vantaa ja Sipoon yhteistä yleiskaavaa. Kaupunginhallitus katsoo, että ympäristövaikutusten arvioinnissa on otettava erityisesti huomioon käynnissä oleva yleiskaavatyö.
Jätevoimalan lähiympäristöön on valmisteilla olevassa kuntien yhteisessä yleiskaavassa suunnitteilla uusia asuinalueita. Ongelmajätteen mahdollinen poltto ei saa estää niiden sijoittumista ja toteuttamisedellytyksiä. Arvioinnissa tulee tarkastella vaikutukset tulevien asuinalueiden ja elinkeinoelämän toimintaedellytysten kannalta kattavasti ja huolella riittävän laajalta alueelta.
Arviointiselostuksessa tulee kuvata maankäyttö sekä nykyiset ja arvioidut asukasmäärät tulevasta koko vaikutusalueella. Erityisesti on tarkasteltava hankkeen liikenne-, melu- ja ilmapäästövaikutuksia herkkiin kohteisiin kuten päiväkoteihin.
Arviointiohjelman mukaan ongelmajätteiden poltto ei merkittävästi muuttaisi jätevoimalan ympäristövaikutuksia. Arviointiselostuksessa vaikutukset on kuitenkin syytä tarkastella huolellisesti erityisesti ongelmatilanteissa, jolloin ympäristöön on mahdollista päästä myrkyllisiä yhdisteitä. Kaupunginhallitus pitää tärkeänä, että hankkeen vaikutukset ilmanlaatuun selvitetään tarkasti.
Ongelmajätteen poltto osana muun jätteen polttoa ei muuttane laitoksen fyysistä toimintaa oleellisesti aiemmin suunnitellusta. Koska laitos sijaitsee vain 250 metrin etäisyydellä Fazerilan ensimmäisen luokan pohjavesialueesta, tulee erityistä huomiota kiinnittää pohjaveteen kohdistuviin vaikutuksiin.
Arviointiohjelman mukaan vaikutusten selvittämisen yhteydessä laaditaan ehdotus ympäristövaikutusten seurantaohjelman sisällöksi. Seurannassa keskeistä on ilmanlaatuvaikutusten seuranta. Kaupunginhallitus toteaa, että jätevoimalan suorien ympäristövaikutusten lisäksi tarvitaan tietoa myös jätteiden energiahyödyntämisen vaikutuksista jätteen synnyn ehkäisylle ja jätteiden materiaalihyödyntämiselle, joita tulee jatkuvasti kehittää.
Pöytäkirjanote Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle, ympäristölautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle, Helsingin Energia -liikelaitoksen johtokunnalle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2-6 |
250 §
LAUSUNNON ANTAMINEN ESPOON YMPÄRISTÖKESKUKSELLE EHDOTUKSESTA ESPOON HULEVESIOHJELMAKSI
Khs 2011-73
Esityslistan asia Ryj/2
Kaupunginhallitus päätti antaa Espoon ympäristökeskukselle seuraavan lausunnon ehdotuksesta Espoon hulevesiohjelmaksi:
Kaupunginhallitus
toteaa, että Helsingin kaupunginhallitus hyväksyi Helsingin kaupungin
hulevesistrategian 20.10.2008. Kaupunginhallitus katsoo, että Espoon
hulevesiohjelma on periaatteiltaan hyvin samanlainen kuin Helsingin kaupungin
hulevesistrategia. Espoon hulevesiohjelmassa
on lueteltu suuri joukko yksittäisiä toimenpiteitä hulevesien hallinnan
parantamiseksi. Hulevesiohjelma on selkeä, vastuut on ositettu hyvin ja toimenpiteet
ovat tarpeellisia.
Ohjelman esityksen mukaan päävastuu hulevesien hallinnasta on Espoon
kaupungilla. Kaupunginhallitus toteaa, että kuntien välinen yhteistyö hulevesien
käsittelyn ja johtamisen osalta mm. kuntien välisillä valuma-alueilla on tärkeää.
Helsingin kaupungilla on ns. hulevesiryhmä, jonka tehtävänä on edistää
Helsingin kaupungin hulevesistrategian täytäntöönpanoa sekä seurata strategian
toimenpiteiden toteuttamista ja hulevesiasioiden kehitystä. Kaupunginhallitus kannattaa Espooseen perustettavan
hulevesityöryhmän ja Helsingin hulevesiryhmän välistä yhteistyötä yhteisten toimenpiteiden
edistämiseksi.
Hulevesiohjelman toimenpiteiden toteuttaminen ehdotetussa aikataulussa vaikuttaa haasteelliselta. Ohjelman mukaan vuosien 2011 ja 2012 aikana on tarkoitus toteuttaa noin 30 eri hanketta hulevesiin liittyen. Osa hankkeista on aikataulutettu pitemmälle ajalle, mutta niidenkin käynnistäminen ajoittuu vuodelle 2011. Tämä edellyttää, kuten ohjelmassa on todettukin, huomattavasti lisäresursseja ja -koulutusta.
Vesihuoltolakia ollaan päivittämässä. Yksi
keskeisimmistä muutoksista kuntien kannalta nykyiseen lainsäädäntöön verrattuna
olisi periä maksuja hulevesien hallinnasta. Espoon hulevesiohjelmassa on
ennakoitu tulevaa lakimuutosta mm. ehdottamalla kokonaisvastuun osoittamista
kaupungille sekä tavoitteellisena toimenpiteenä hulevesimaksujen rakenteen
muuttamista.
Kaupunginhallitus toteaa, että kunkin jäsenkaupungin ja HSY:n välinen vastuun- ja kustannustenjako hulevesien hallinnassa tulisi perustua yhteisesti sovittuihin periaatteisiin. Periaatteita ollaan valmistelemassa kaupunkien ja HSY:n yhteistyönä vireillä oleva vesihuoltolain muutos huomioon ottaen. Kaupunginhallitus katsoo, että Espoon hulevesiohjelmassa nyt määritellyt vastuut kaupungin ja HSY:n kesken tulisi voida tarpeen mukaan tarkistaa yhteisesti sovittavien periaatteiden mukaisiksi.
Ehdotuksessa Espoon hulevesiohjelmaksi luetellaan kuusi päätavoitetta. Kaupunginhallitus
toteaa, että toimenpiteisiin voisi harkita lisättäväksi mm. hulevedestä riippuvaisten luonto- ja
virkistyskohteiden kartoituksen. Nykyisestä rakentamisesta aiheutuneet
mahdolliset esteet hulevesien johtumiselle voisi selvittää. Kaupunginhallitus
toteaa lisäksi, että tulvareittien merkitystä pitäisi korostaa jo kaavoitusvaiheessa.
Asemakaavassa pitäisi määritellä tarvittavien tulvareittien tilavaraukset.
Pöytäkirjanote Espoon kaupungin kirjaamoon (kirjaamo@espoo.fi), ympäristökeskukselle, pelastuslaitokselle, rakennusvirastolle, kaupunkisuunnitteluvirastolle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2-7 |
251 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Ryj/3
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 9 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
yleisten töiden lautakunta |
1.3.2011 |
Ilmoitus ao. lautakunnalle.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITE |
Päätöksen perustelut |
252 §
VANHUSNEUVOSTON TOIMINTASÄÄNNÖN MUUTTAMINEN JA VANHUSNEUVOSTON ASETTAMINEN TOIMIKAUDEKSI 2011-2012
Khs 2010-1983
Esityslistan asia Stj/1
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Tapiolinna Hilkka, vs. kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
LIITE |
Päätöksen perustelut |
253 §
LAUSUNTO LUONNOKSISTA VALTIONEUVOSTON ASETUKSEKSI TERVEYDENHUOLLON JÄRJESTÄMISSUUNNITELMASTA JA ERIKOISSAIRAANHOIDON JÄRJESTÄMISSOPIMUKSESTA JA SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖN ASETUKSEKSI LAADUNHALLINNASTA JA POTILASTURVALLISUUDEN TÄYTÄNTÖÖNPANON SUUNNIT
Khs 2011-334
Esityslistan asia Stj/2
Kaupunginhallitus
päätti antaa sosiaali- ja terveysministeriölle seuraavan
lausunnon luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi terveydenhuollon
järjestämissuunnitelmasta ja erikoissairaanhoidon järjestämissopimuksesta sekä
luonnoksesta sosiaali- ja terveysministeriön asetukseksi laadunhallinnasta ja
potilasturvallisuuden täytäntöönpanon suunnitelmasta:
Aluksi Helsingin
kaupunginhallitus lausuu näkemyksenään, että järjestämissuunnitelman ja
järjestämissopimuksen sisällöt on kuvattava asetuksessa, ei sen perusteluissa.
Sen sijaan laadunhallintaa ja potilasturvallisuutta koskeva asetus tarvitsee
tuekseen perusteluosan, jossa pykälien
sisältöä avataan tarkemmin.
Valtioneuvoston asetus terveydenhuollon järjestämissuunnitelmasta ja erikoissairaanhoidon järjestämissopimuksesta
Järjestämissuunnitelma
Kaupunginhallitus suhtautuu erittäin kriittisesti luonnokseen järjestämissuunnitelmasta ja järjestämissopimuksesta. Asetuksessa on sama keskeinen puute kuin niissä lainkohdissa, joiden perusteella asetus annetaan: se ei ota huomioon metropolialueen erityisolosuhteita. Asetus ei myöskään tuo mitään uutta vastaaviin lakipykäliin verrattuna ja jättää edelleen epäselväksi useita laissa säädettyjä seikkoja.
Järjestämissuunnitelman laatiminen on laissa vastuutettu kunnille ja kuntayhtymän kanssa on neuvotteluvelvoite. Sairaanhoitopiiri hyväksyy suunnitelman. Päätöksentekoprosessi jää asetuksessa yhtä epämääräiseksi kuin laissa, kun järjestämissuunnitelman laatimisen käynnistämisprosessia ja vetovastuuta prosessissa ei säädetä.
Suomen suurimman sairaanhoitopiirin HUSin 26 hyvin erikokoisen kunnan on mahdotonta laatia sellainen yhtenäinen järjestämissuunnitelma, joka aidosti edistäisi lain ja asetuksen tavoitteita. Tämän vuoksi on välttämätöntä, että tulevassa terveydenhuollon järjestämislainsäädännössä mahdollistetaan sairaanhoitoaluekohtainen sopiminen. Todettakoon tässä yhteydessä, että STM:n ja HYKS-alueen kuntien kesken on solmittu aiesopimus, jonka perusteella suunnitellaan useita metropolialueen sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä koskevia hankkeita.
Sairaanhoitopiirissä sijaitsevan perusterveydenhuollon yksikön rooli järjestämissuunnitelman laatimisessa on epäselvä. Yhtäältä terveydenhuoltolain 35 §:ssä todetaan, että yksikkö tukee järjestämissuunnitelman laatimista. Toisaalta asetusluonnoksen 7 §:n mukaan järjestämissuunnitelmassa on sovittava perusterveydenhuollon yksikön vastuut ja tehtävät järjestämissuunnitelman laatimisessa.
Asetusluonnoksen 8 §:n mukaan suunnitelmassa on sovittava, miten palvelut toteutetaan ensisijaisesti avohoidossa. Asetuksessa tulee erikseen todeta, että avohoito voi olla kunnan tai sairaanhoitopiirin järjestämää ts. myös sairaanhoitopiirin on tarjottava avohoitoa.
Asetuksen 11 § koskee yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa. Perustelumuistion 11 §:n ensimmäisen kappaleen toiseen virkkeeseen ehdotetaan lisäystä ”Tämä voi koskea esimerkiksi yhteistyötä sosiaalipalvelujen kanssa vanhusten palveluissa, lasten ja nuorten sekä lapsiperheiden palveluissa, päihdepalveluissa sekä työvoimaviranomaisten palveluista pudonneiden henkilöiden työ- ja toimintakyvyn arvioinnissa”.
Järjestämissuunnitelman laatiminen vaatii runsaasti hallinnollista työtä, mikä on huomioitava lainsäädännön taloudellisia vaikutuksia arvioitaessa.
Erityisvastuualueen sairaanhoitopiirien välinen erikoissairaanhoidon järjestämissopimus
Pykälissä 12–17 säädetään erityisvastuualueen sairaanhoitopiirien välisestä erikoissairaanhoidon järjestämissopimuksesta. Myöskään tässä asetusluonnoksen kohdassa ei oteta huomioon Helsingin huomattavan laajaa omaa erikoissairaanhoitoa (80 % psykiatriasta ja yli puolet helsinkiläisten sisätautien erikoisalan palveluista). Helsingin erikoissairaanhoidosta ei voida sopia sairaanhoitopiirien kesken.
Asetuksessa pitäisi ottaa huomioon pienten vammaisryhmien, kuten kehitysvammapsykiatrian ja autismikirjoon kuuluvien ei-kehitysvammaisten henkilöiden, palvelujen tai hoitoketjujen järjestäminen.
Sinänsä on kannatettavaa, että järjestämissuunnitelma ja järjestämissopimus ovat samassa asetuksessa.
Sosiaali- ja terveysministeriön asetus laadunhallinnasta ja potilasturvallisuuden täytäntöönpanon suunnitelmasta
Kaupunginhallitus
toteaa sosiaali- ja terveysministeriön asetusluonnoksesta laadunhallinnasta ja
potilasturvallisuuden täytäntöönpanon suunnitelmasta, että se on edellä
käsiteltyä järjestämissuunnitelmaa ja -sopimusasetusluonnosta konkreettisempi.
Terveydenhuollon
laadun ja potilasturvallisuuden täytäntöönpanoa varten laadittu asetus on
välttämätön, koska itse terveydenhuoltolaissa on aiheesta lausuttu ainoastaan velvoite
terveydenhuollon toimintayksiköille laatia suunnitelma.
Laadunhallinnan ja
potilasturvallisuuden asetusluonnos on kattava ja monipuolinen. Siinä
käsitellään potilasturvallisuutta eri näkökulmista, mikä luo hyvän perustan
potilasturvallisuussuunnitelman laatimiselle. Asetuksella tuetaan vuonna 2009
julkaistua kansallisen potilasturvallisuusstrategian toimeenpanoa.
Kaupunginhallitus
pitää hyvänä, että asetuksessa laadunhallinta, potilasturvallisuus ja
riskienhallinta nähdään kokonaisuutena, jota kehitetään yhteistyössä alueen eri toimijoiden ja asiakkaiden
kanssa sekä osana toimintayksikön johtamis- ja toimintajärjestelmää jatkuvan
parantamisen periaatteisiin pohjautuen.
Potilasturvallisuus
systemaattisena kokonaisuutena on uutta Suomessa ja sen vuoksi asetuksen
perusteluilla varmennetaan terveydenhuollon toimintayksiköiden käyttävän
yhdenmukaisia käsitteitä ja periaatteita.
Kaupunginhallitus
toteaa, että eräät asetuksen velvoitteet ovat haasteellisia Suomen suurimman
terveyskeskuksen potilasturvallissuunnitelman laatimisessa.
Ensimmäisenä
haasteellisena kokonaisuutena on asetuksen velvoite siitä, että suunnitelmassa
on ilmettävä laadunhallintaa ja potilasturvallisuuden täytäntöönpanoa käsittävä
yhteistyö sairaanhoitopiirin kuntayhtymän alueella sekä muiden sosiaali- ja
terveydenhuollon toimintayksiköiden kanssa laadun ja potilasturvallisuuden
kehittämisessä.
Lisäksi asetuksessa
määritellään, että potilasturvallisuussuunnitelman tulee kattaa perinteisten
sairauksien tutkimuksen, hoidon ja kuntoutuksen lisäksi myös terveyttä
edistävät palvelut ja sairauksien ehkäisyn laadunhallinnan ja potilasturvallisuuden
osa-alueet.
Kolmantena
haasteena on luoda potilaille ja heidän läheisilleen toimivat potilasturvallisuuteen
liittyvät yhteistyömuodot.
Laadunhallinta ja
potilasturvallisuuden täytäntöönpano on yhtä tärkeää sekä sosiaalipalveluiden
terveydenhuollon kaltaisissa toiminnoissa (mm. päihdehoito ja vanhustenhoito)
että sairaaloissa ja terveysasemilla.
Seurannassa tulee
hyödyntää valtakunnan tasolla kehitettyä mittaristoa, jotta laadunhallinnan ja
potilasturvallisuuden tilaa ja kehittymistä voidaan vertailla
toimintayksiköiden kesken.
Kaupunginhallitus toteaa, toisin kuin asetusluonnoksen lopussa todetaan, että toimeenpanosuunnitelman laatimisella, läpiviennillä ja seurannalla on ainakin ensi vaiheessa kunnan kustannuksia nostava vaikutus.
Perusteluissa todetaan, että asetuksilla ei ole vaikutuksia valtion tai kuntien talouteen. Jos kuitenkin esimerkiksi moniammatillinen perusterveydenhuollon yksikkö pitää perustaa nykyisen toiminnan lisäksi, merkitsee se luonnollisesti lisäkustannuksia kunnille. Erilaisia sopimuksia ja suunnitelmia valmistellaan ja hyväksytään useissa päätöksentekoelimissä, mikä merkinnee valmistelun huomattavaa lisääntymistä ja mahdollisesti tarvetta voimavarakohdennuksiin. On myös otettava huomioon, että varsinaiset kustannusvaikutukset tulevat varsinaisen lainsäädännön kautta, mutta niitä ei ole kyetty arvioimaan.
Kaupunginhallitus toteaa lopuksi, että terveydenhuollon sisältölaki on jo käsitelty erikseen ja tulee voimaan 1.5.2011. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistä, kehittämistä ja valvontaa koskevan lainsäädännön uudistamista valmistelevan työryhmän väliraportista kaupunginhallitus on antanut lausuntonsa 24.1.2011. Olisi toivottavaa, että uudistusten sisällöt olisivat tarkasteltavina yhtäaikaisesti. Nyt esimerkiksi sairaanhoitopiirien hyväksymien järjestämissuunnitelmien velvoittavuus suhteessa kunnan omaan päätöksentekoon jää epäselväksi ja tulevassa lainsäädännössä määriteltäväksi. Järjestämislaki määrittänee tulevaisuudessa järjestämistavan ja järjestämis-, rahoitusvastuun sekä järjestämissuunnitelmien ja – sopimusten sitovuustason.
Asetusluonnoksissa ei oteta huomioon metropolinäkökulmaa eikä suurien kaupunkien riittävää väestöpohjaa ja esimerkiksi Helsingin valmiutta valmistella järjestämissuunnitelma HYKS-alueen kuntien kanssa.
Pöytäkirjanote sosiaali- ja terveysministeriölle (myös sähköisenä kirjaamo.stm(at)stm.fi), terveyskeskukselle, sosiaalivirastolle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Jäsen Ojala teki vastaehdotuksen, jonka mukaan lausunnon väliotsikon ”Järjestämissuunnitelma” toiseksi kappaleeksi lisätään seuraava kappale:
Kaupunginhallitus toteaa, että järjestämissuunnitelmaa ja erikoissairaanhoidon järjestämissopimusta valmisteltaessa ei ole otettu huomioon yksityisen terveydenhuollon vaikutusta palvelujärjestelmään.
Jäsen Ojalan vastaehdotusta ei kannatettu, joten se raukesi.
Jäsen Ojala ilmoitti asiasta eriävän mielipiteensä.
Lisätiedot:
Rautanen Marja-Liisa, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36184
LIITTEET |
Liite 1 |
|
|
Liite 2 |
Liitteet 2-4 |
254 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Stj/3
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 9 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
terveyslautakunta |
1.3.2011 |
Ilmoitus ao. lautakunnalle.
Lisätiedot:
Rautanen Marja-Liisa, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36184
LIITE |
Päätöksen perustelut |
255 §
VIRKOJEN PERUSTAMINEN OPETUSVIRASTOON
Khs 2011-315
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus
päätti perustaa opetusvirastoon
seuraavat virat:
1.3.2011 alkaen
- uusi erityssuunnittelijan virka
1.8.2011 alkaen
- uusi apulaisrehtorin virka
- 21 uutta lehtorin virkaa
- 2 uutta opinto-ohjaajan virkaa.
Pöytäkirjanote opetuslautakunnalle.
Lisätiedot:
Hyttinen Hannu, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2-3 |
256 §
SOPIMUS KAUPUNKITUTKIMUS- JA METROPOLIPOLITIIKKA -YHTEISTYÖOHJELMAN TOTEUTTAMISESTA VUOSINA 2011-2014
Khs 2011-416
Esityslistan asia Sj/2
Kaupunginhallitus
päätti hyväksyä liitteenä olevan sopimuksen kaupunkitutkimus- ja
metropolipolitiikka -yhteistyöohjelman toteuttamisesta vuosina 2011 - 2014.
Samalla
kaupunginhallitus oikeuttaa kaupunginjohtajan allekirjoittamaan sopimuksen ja
hyväksymään siihen vähäisiä tarkistuksia
Pöytäkirjanote tietokeskukselle, Helsingin yliopistolle,
Aalto-yliopistolle, Diakonia-ammattikorkeakoululle, HAAGA-HELIA
ammattikorkeakoulu Oy:lle, Metropolia Ammattikorkeakoululle, Hanken Svenska
handelshögskolanille, Vantaan kaupungille, Espoon kaupungille, Lahden kaupungille,
liikenne- ja viestintäministeriölle, työ- ja elinkeinoministeriölle,
ympäristöministeriölle sekä opetus- ja kulttuuriministeriölle.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
LIITE |
Päätöksen perustelut |
257 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/3
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 9 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
eläintarhan johtokunta |
|
henkilöstökassatoimikunta |
|
kaupunginmuseon johtokunta |
|
kaupunginorkesterin johtokunta |
|
kulttuuri- ja kirjastolautakunta |
|
liikuntalautakunta |
|
nuorisolautakunta |
|
opetuslautakunta |
1.3.2011 |
opetuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto |
|
opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto |
1.3.2011 |
ruotsinkielisen työväenopiston johtokunta |
|
suomenkielisen työväenopiston johtokunta |
|
taidemuseon johtokunta |
|
Henkilöstön kehittämispalvelut -johtokunta |
17.2.2011 |
eläintarhan johtaja |
|
henkilöstökeskus |
|
- henkilöstöjohtaja |
|
- osastopäällikkö (henkilöstöpolitiikka) |
|
- osastopäällikkö (henkilöstövoimavara) |
|
- osastopäällikkö (maahanmuutto) |
|
museonjohtaja |
|
kaupunginorkesterin intendentti |
|
ruotsinkielisen työväenopiston rehtori |
|
suomenkielinen työväenopisto |
|
- johtava rehtori |
|
- apulaisrehtori |
|
- aluerehtori |
|
taidemuseon johtaja |
|
tietokeskus |
|
- johtaja |
|
- tutkimuspäällikkö |
|
- tietohuoltopäällikkö |
|
- kehittämispäällikkö |
|
työterveysjohtaja |
|
Henkilöstön kehittämispalvelut |
|
- toimitusjohtaja |
|
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
Hyttinen Hannu, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
LIITE |
Päätöksen perustelut |
258 §
LAUSUNTO HELSINGIN HALLINTO-OIKEUDELLE KAUPUNGINVALTUUSTON PÄÄTÖKSESTÄ TEHDYSTÄ VALITUKSESTA KÄPYLÄN TONTIN 878/1 ASEMAKAAVA-ASIASSA (NRO 11942)
Khs 2010-96
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti antaa asiasta Helsingin hallinto-oikeudelle seuraavan lausunnon:
Kaupunginvaltuusto on 8.12.2010 (285 §) hyväksynyt 25. kaupunginosan (Käpylä) korttelin nro 878 tontin nro 1 asemakaavan muutoksen kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston 3.12.2009 päivätyn ja 7.10.2010 muutetun piirustuksen nro 11942 mukaisena.
Kaupunginvaltuuston päätöksestä on tehty yksi valitus Helsingin hallinto-oikeudelle.
Valituksen keskeinen sisältö
Xxxx Xxxxxx on vaatinut Helsingin hallinto-oikeutta kumoamaan kaupunginvaltuuston päätöksen Käpylän korttelin nro 878 tontin nro 1 asemakaavan muuttamisesta (nro 11942). Xxxxxx on lisäksi vaatinut, että Helsingin hallinto-oikeus tekee katselmuksen kohteessa sellaisena vuodenaikana, kun lehdet ovat puissa ja kaava-alue vehreä.
Valituksen keskeiset perustelut
1 Asemakaavan esittelyaineistossa on virheellisesti ilmoitettu, että kaavamuistutuksen olisi tehnyt Nyyrikki-korttelin talotoimikunta.
2 Kaavamuutos toteutuessaan johtaa siihen, että asuintalot peittävät suurimmalta osin sen kalliomaaston, puuston ja kasvillisuuden, jotka pitäisi säilyttää. Rakentaminen on siten ristiriidassa kaupunkisuunnittelulautakunnan (7.10.2010), yleisten töiden lautakunnan (6.4.2010), kaupunginhallituksen (22.11.2010) ja kaupunginvaltuuston (8.12.2010) päätöksissä edellytettyjen maisemallisten ja kaupunkikuvallisten tavoitteiden kanssa.
3 Kaavamuutosalueen kohdealue on tosiasiallisesti osa Taivaskalliota.
4 Ammattioppilaitoksen länsipuolelle suunnitellun tontin eteläpuolelle suunnitellut 12 pysäköintipaikkaa tuhoavat toteutuessaan alueen suurimpia puita.
5 Suurten asuintalojen rakentaminen merkitsee liikenteen lisääntymistä. Kaupunkisuunnittelulautakunta, kaupunginhallitus ja kaupunginvaltuusto ovat päätöksissään vähätelleet kaavamuutoksen ja rakentamisen Osmontielle tuomaa lisäliikennettä. Asemakaavan muutoksessa ei tosiasiallisesti ole esitetty minkäänlaista ratkaisua Osmontien nykyisiin tai rakentamisen aiheuttamiin lisäongelmiin.
6 Päätöksen esittelyssä on virheellisesti mainittu, että kaavamuutoksen vireilletulosta ilmoitettiin vuoden 2006 ja uudelleen vuoden 2009 kaavoituskatsauksessa. Kuitenkaan vuoden 2006 kaavoituskatsauksessa ei mainita sanallakaan kyseisestä kaavamuutoksesta. Kaavoituskatsauksessa kohde on harhaanjohtavasti määritelty.
Vastine esitettyihin väitteisiin
Kaupunginhallitus viittaa
asiassa kaupunginvaltuuston 8.12.2010 päätöksen perusteluihin ja toteaa, että
valitus tulisi hylätä ja jättää osin tutkimatta jäljempänä mainituin perustein.
Valituksen laillisuus ja valitusosoitus
Maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) 188 §:n mukaan valtuuston päätöksestä valitetaan hallinto-oikeuteen siten kuin kuntalaissa säädetään, eli 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaiset saavat päätöksestä tiedon silloin, kun päätös asetetaan yleisesti nähtäville. Päätös on asetettu yleisesti nähtäville 17.12.2010. Valitus on toimitettu hallinto-oikeudelle 17.1.2011. Valitus on siten tehty määräajassa ja oikealle viranomaiselle. Valittajalla on asiassa valitusoikeus.
Muistutuksen käsittely
Asemakaavan muutosta koskevat muistutukset on otettu huomioon kaavatyössä normaalin käytännön mukaisesti. Muistutuksesta on annettu MRL:n 65 §:n mukainen kunnan perusteltu kannanotto 22.11.2010. Valituksessa esitetty huomio muistutuksen tekijästä ei ole tältä kannalta olennainen.
Maisemalliset ja kaupunkikuvalliset tavoitteet
Asemakaavan muutos koskee tonttia, joka on merkitty voimassa olevassa asemakaavassa käyttötarkoitukseltaan opetustoimintaa palvelevien rakennusten korttelialueeksi. Tontin länsireuna on muutettu asuinkerrostalojen korttelialueeksi, joka on esitetty jaettavaksi kolmeen tonttiin. Tontilla sijaitsevassa rakennuksessa toimiva ammattioppilaitoksen Käpylän koulutusyksikkö säilyy alueella.
Asumiseen muutettu tontinosa sijaitsee koulurakennuksen luoteispuolella Osmontien varrella Panuntien kulmauksessa ja toimii osittain oppilaitoksen nykyisen piha-alueen osana. Tällä osalla on koulua palvelevia pysäköintipaikkoja ja kulkuteitä sekä luonnonvaraista puustoista kalliota.
Rakentamista ei ole osoitettu korkeussuhteiltaan ja luonto-olosuhteiltaan merkittävälle kallioalueelle. Panuntieltä Osmontielle saakka ulottuva alkuperäinen kalliomaasto, puusto ja kasvillisuus ovat kaavamuutoksessa tonteilla 878/5, 7 ja 8 merkitty säilytettäväksi ja hoidettavaksi siten, että alueen vehreä ominaisluonne ja kaupunkikuvallinen merkitys säilyvät (kaavamerkintä s).
Asemakaavan muutoksen tavoitteena on lisätä asuntorakentamismahdollisuuksia ja täydentää kaupunkirakennetta alueella, jolla on olemassa tarvittavat lähipalvelut ja hyvät liikenneyhteydet sekä virkistysmahdollisuudet.
Rakennusten arkkitehtuuri ja mittasuhteet on pyritty suunnittelemaan käpyläläisittäin jaksottuviksi lamelleiksi, joiden kerroslukumäärä noudattelee alueelle tyypillisiä kerroslukumääriä. Myös asuinkerrostalojen korttelialueen tehokkuusluku e = 1.7 noudattaa alueella olemassa olevaa rakentamistehokkuutta. Tuusulanväylän ja rautatien aiheuttaman melun vuoksi rakennukset on käännetty yhtäjaksoisesti kulman ympäri sekä Osmontien ja Panuntien kulmassa että Osmontien ja Kullervonkadun jatkeen kulmassa siten, että suojaisia oleskelualueita syntyy piha-alueelle.
Asuinkorttelin tonteille osoitettu rakentaminen on kaupunkikuvallisesti ja maisemallisesti pyritty tarkoin harkitsemaan kokonaisuutena. Kaavan toteuttaminen eheyttää kaupunkikuvaa ja täydentää kaupunkirakennetta sekä parantaa asuntojen tarjontaa alueella.
Yleisten töiden lautakunta piti lausunnossaan tärkeänä, että asuinkerrostalot suunnitellaan korkeatasoisesti ja että alkuperäistä kalliomaastoa sekä puustoa ja kasvillisuutta kunnioitetaan. Näitä tekijöitä otetaan huomioon asemakaavan toteuttamisvaiheessa. Tarpeellisia ehtoja voidaan sisällyttää tontinluovutusehtoihin ja rasitesopimuksiin.
Kaavamuutosalueen kohdealue
Taivaskallion alue ei sisälly asemakaavan muutoksen aluekokonaisuuteen.
Liikenteen lisääntyminen
Osmontie 43:n tulevaksi asukasmääräksi on arvioitu noin 300 asukasta. Asuinrakentaminen lisää jonkin verran ajoneuvoliikennettä alueella. Liikennemäärän kasvu on Osmontiellä arviolta noin 100–120 ajoneuvoa vuorokaudessa. Muutos ei ole merkittävä verrattuna nykyiseen noin 1 500 ajoneuvoon vuorokaudessa. Siten asukasmäärän lisäys ei tule aiheuttamaan alueelle valituksessa esitettyjä hallitsemattomia liikenne- ja liikenneturvallisuusongelmia.
Pysäköintipaikkojen sijoittaminen maan alle luo edellytykset viihtyisän piha-alueen järjestämiselle maantasoon. Asumiseen muutettavan korttelialueen pysäköinti (noin 95 autopaikkaa) sijoittuu maanalaiseen yksi- tai kaksitasoiseen pysäköintilaitokseen tonttien 878/6–8 alueille. Maanalaiseen pysäköintiin kulkeva liikenne suuntautuu Osmontielle. Pysäköintitilan sisäänajo on merkitty kaavakarttaan likimääräisenä Osmontien varrelle asuinrakennusten kautta toteutettavaksi.
Valituksessa esitetyt Käpylän läpiajoliikenteen ongelmat tai
pysäköinnin järjestäminen Osmontiellä eivät kuulu käsiteltävänä olevan asemakaavan
muutoksen alueeseen. Asemakaavan muutoksen aiheuttama liikenteen lisäys ei ole
läpiajoliikennettä vaan alueelle kuuluvaa liikennettä.
Pysäköintialueen vaikutus puustoon
Asumiseen muutettavalla tontinosalla sijaitsee yhteensä 34 autopaikkaa, jotka ovat oppilaitoksen käytössä. Enintään 12 autopaikkaa näistä rakentamisen myötä poistuvista korvattavista autopaikoista saa asemakaavamääräyksen mukaan sijoittaa oppilaitoksen tontin 878/5 eteläosaan siten, että olemassa olevaa puustoa säilytetään.
Autopaikkojen määrät ovat oppilaitosta varten 1 autopaikka/vähintään 280 k-m2 ja enintään 220 k-m2. Oppilaitoksen autopaikkojen vähimmäismääräyksen mukaiset autopaikat voidaan sijoittaa olemassa olevia pysäköintipaikkoja laajentamalla ja sijoittamalla enintään 12 uutta autopaikkaa oppilaitoksen tontin eteläosaan, jossa pysäköintiin tarvittava pinta-ala on noin kolmasosa rakentamisen myötä poistuvan oppilaitoksen pysäköintialueen pinta-alasta. Autopaikkojen sijoittuminen ratkaistaan tarkemmin jatkosuunnittelun yhteydessä.
Tieto kaavan vireilletulosta
Asemakaavan muutoksen vireilletulosta on ilmoitettu osallisille kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston kirjeellä, jonka mukana lähetettiin MRL:n 63 §:n mukainen osallistumis- ja arviointisuunnitelma (päivätty 27.12.2006). Vireilletulosta ilmoitettiin myös vuoden 2006 ja uudelleen vuoden 2009 kaavoituskatsauksessa.
Vireilletulosta on ilmoitettu vuoden 2006 kaavoituskatsauksessa kohdassa asemakaavakohteet kartalla muiden kohdealueen pienien hankkeiden tavoin, ilman erillistä hankekuvausta. Hanke on valmisteltu päätöksentekoa varten kaksivaiheisena, joista ensimmäinen koski asemakaavan muutosluonnoksen valmistelua ja jälkimmäinen asemakaavan muutosehdotuksen valmistelua.
Osallistuminen ja vuorovaikutus on järjestetty osallistumis- ja arviointisuunnitelman mukaisesti. Osallistumis- ja arviointisuunnitelma on ollut esillä kaupunkisuunnitteluvirastossa, kaupunkisuunnitteluviraston www-sivuilla ja Käpylän kirjastossa 8.–31.1.2007. Asemakaavan muutosluonnos ja selostusluonnos on pidetty nähtävänä kaupunkisuunnitteluvirastossa ja Käpylän kirjastossa 2.–20.4.2007.
Kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi 29.11.2007 Käpylän tontin 878/1 (Osmontie 43) asemakaavan muutosluonnoksen jatkosuunnittelun pohjaksi. Asemakaavan muutosluonnoksen suunnittelua on jatkettu tämän päätöksen pohjalta huomioon ottaen kaavamuutoksen valmisteluun liittyvät mielipiteet.
Asemakaavan muutosehdotuksen valmistelusta ilmoitettiin vuoden 2009 kaavoituskatsauksessa, jossa asemakaavakohteet kartalla ilmoitusta täydensi kirjallinen hankekuvaus: Käpylä, Osmontie 43; Käpylän aseman läheisyydessä Osmontien ja Panuntien kulmauksessa sijaitsevalle ammattikoulun tontille suunnitellaan asuinkerrostaloja.
Asemakaavan muutosehdotus oli kaupunkisuunnitteluvirastossa julkisesti nähtävillä 29.1.–1.3.2010 (MRL 65 §). Ehdotuksesta tehtiin kaksi muistutusta ja lähetettiin yksi muistutusta koskeva kirje.
Yhteenveto Valituksessa ei ole esitetty sellaisia laillisuusperusteita, joiden perusteella asemakaavapäätös tulisi kumota. Tarkoituksenmukaisuuskysymyksistä tehdyt vaatimukset tulee jättää tutkimatta. Kaava täyttää MRL:n sisältövaatimukset ja menettelysäännökset. Kaava perustuu MRL:n edellyttämiin riittäviin tutkimuksiin ja selvityksiin.
Kaupunginhallitus pyytää MRL:n 188 pykälän 2 momentin perusteella käsittelemään valituksen kiireellisenä.
Kaupunginhallituksen johtosäännön 8 §:n 2 momentin 5 kohdan mukaan kaupunginhallitus antaa selityksen kaupunginvaltuuston päätöstä koskevan valituksen johdosta, jos kaupunginhallitus katsoo voivansa yhtyä valtuuston päätöksen lopputulokseen.
Pöytäkirjanote hallintokeskuksen oikeuspalveluille lausunnon laatimista ja antamista varten sekä kaupunkisuunnitteluvirastolle.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
259 §
KIINTEISTÖ-OSAKEYHTIÖ RUOHOLAHDENKATU 4:N POIKKEAMISHAKEMUS
Khs 2010-2305
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti suostua hakemukseen päätöksen nro 2010-2305/526 mukaisena.
Lisätiedot:
Rämö Suvi, hallintosihteeri, puhelin 310 74325
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
260 §
HELSINGIN ENERGIAN POIKKEAMISHAKEMUS
Khs 2011-246
Esityslistan asia Kaj/3
Esittelijä päätti poistaa asian esityslistalta.
Lisätiedot:
Rämö Suvi, hallintosihteeri, puhelin 310 74325
LIITE |
Päätöksen perustelut |
261 §
28.2.2011 pöydälle pantu asia
KLUUVIN VESIALUEEN (KAISANIEMENLAHDEN ASUNTOLAIVAT) ASEMAKAAVAN MUUTTAMINEN (NRO 11803)
Khs 2008-2213
Esityslistan asia Kaj/4
Kaupunginhallitus päätti palauttaa 2. kaupunginosan (Kluuvin) vesialueen asemakaavan muutoksen kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston 5.6.2008 päivätyn ja 3.6.2010 muutetun piirustuksen nro 11803 mukaisena kaupunkisuunnittelulautakunnalle uudelleen valmisteltavaksi kaavan toteutusedellytysten puuttumisen vuoksi.
Kaupunginhallitus velvoittaa pikaisella aikataululla selvittämään asuntolaivojen sijoittamisen väliaikaisesti satama- tai ranta-alueelle, esimerkiksi Kalasatamaan tai Hietalahden satama-altaisiin.
Pöytäkirjanote Siltasaariseura ry:lle, Xxxxx Xxxxxxxxxxx ym., Xxx Xxxxxxxx ym., Xxxx Xxxxxxx, Asunto Oy Siltarannalle, Xxxx Xxxxxxxx, Xxx ja Xxxx Xxxxxxxxx, Xxx XXxxxxxxx, Xxxx Xxxxxxxx, Xxxx Xxxxxxx-Xxxxxx ym., kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, rakennuslautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, pelastuslautakunnalle, ympäristölautakunnalle, liikuntalautakunnalle, kaupunginmuseon johtokunnalle, HSY Vedelle ja Helsingin Energia ‑liikelaitokselle.
Jäsen Helistö teki jäsen Ojalan kannattamana vastaehdotuksen, jonka mukaan päätösehdotuksen toiseksi kappaleeksi lisätään:
Kaupunginhallitus velvoittaa pikaisella aikataululla selvittämään asuntolaivojen sijoittamisen väliaikaisesti satama- tai ranta-alueelle, esimerkiksi Kalasatamaan tai Hietalahden satama-altaisiin.
Suoritetussa äänestyksessä Helistön vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 9-6. Vähemmistöön kuuluivat Asko-Seljavaara, Bryggare, Hakola, Halla-aho, Oker-Blom ja Rautava.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITE |
Päätöksen perustelut |
262 §
28.2.2011 pöydälle pantu asia
LAUSUNTO UUDENMAAN ELINKEINO-, LIIKENNE- JA YMPÄRISTÖKESKUKSELLE TALOSAAREN HUOLTOLAITURIN KUNNOSTUSTYÖTÄ JA UIMARANNAN SIISTIMISTÄ KOSKEVASTA POIKKEAMISHAKEMUKSESTA
Khs 2011-133
Esityslistan asia Kaj/5
Kaupunginhallitus päätti antaa Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle Talosaaren huoltolaiturin kunnostustyötä ja uimarannan siistimistä koskevasta poikkeamishakemuksesta seuraavan puoltavan lausunnon:
Helsingin kaupungin liikuntavirasto pyytää (17.11.2010) poikkeamislupaa 57. kaupunginosan (Talosaari) tilalle RN:o 1:58 (Husön kärki).
Toimenpidelupaa haetaan huoltolaiturin kunnostamistyölle sekä uimarannan siistimiselle. Hankkeelle tarvitaan ELY-keskuksen poikkeamispäätös, sillä hanke sijoittuu ranta-alueelle, jolla ei ole voimassa maankäyttö- ja rakennuslain 72 §:n 1 momentissa tarkoitettua kaavaa. Hakemus koskee aluetta, jolla on vireillä yleiskaavan laatiminen ja alueella on voimassa maankäyttö- ja rakennuslain 38 §:n mukainen rakennuskielto ja 128 §:n mukainen toimenpiderajoitus.
Hakijan mukaan hanke ei ole ristiriidassa maankäyttö- ja rakennuslain 172 § sisältämille ehdottomille rajoituksille poikkeamiselle. Suunnitelma sisältyy jo vuonna 1988 alueelle laadittuun ulkoilu- ja virkistysaluesuunnitelmaan, jota on osittain toteutettu.
Selostus Aluetta koskevat kaupunkisuunnittelulautakunnan 11.12.2008 hyväksymät suunnitteluperiaatteet, joihin kuuluu tavoite avata rantaviivaa nykyistä enemmän jokamiehen saavutettavaksi. Hanke on tämän tavoitteen mukainen.
Hakijan tarkoituksena on kunnostaa Helsingin kaupungin omistamalla maalla jo sijaitseva uimapaikka ja laituri. Suunnitelmat on tehty tiiviissä yhteistyössä liikuntaviraston ja kaupunkisuunnitteluviraston kesken.
Aikaisemmat lausunnot
ELY-keskus toteaa lausunnossaan 28.9.2010 rakennusvalvontavirastolle, että hanke tarvitsee vesilain mukaisen luvan sekä maankäytöllisten ja ympäristöllisten vaikutusten arvioimiseksi poikkeamispäätöksen.
Kiinteistövirasto ja kaupunkisuunnitteluvirasto ovat puoltaneet hakemusta aikaisemmissa lausunnoissaan rakennusvalvontavirastolle.
Osallisten kuuleminen Hakemuksesta on tiedotettu naapureille ja muille, joihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa, rakennusvalvontaviraston kaupunkikuvaosaston kirjeellä (7.9.2010).
Helsingin luonnonsuojeluyhdistys ry on 23.9.2010 jättänyt rakennusvalvontavirastolle huomautuksen, jossa ehdotetaan lupahakemuksen hylkäämistä. Lisäksi Helsingin luonnonsuojeluyhdistys ry on 31.1.2011 antanut kaupunginhallitukselle huomautuksen, jossa esitetään edelleen, ettei hakijalle tulisi myöntää lupaa poiketa rakennuskiellosta ja toimenpiderajoituksesta.
Lausunto Kaupunginhallitus toteaa, että hanke on hyväksyttyjen suunnitteluperiaatteiden mukainen, edistää julkisten rantojen saavutettavuutta esteettömästi sekä lisää virkistysmahdollisuuksia alueella. Toimenpideluvan myöntäminen ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueen käytölle. Haettu toimenpide ei johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia. Alue on voimassa olevassa Itä-Uudenmaan maakuntakaavassa merkitty retkeily- ja virkistysalueeksi, joten hanke ei ole ristiriidassa kaavan käyttötarkoituksen kanssa.
Myönteiselle poikkeamispäätökselle on erityisiä edellytyksiä. Hanke edistää sellaista käyttötarkoitusta, johon tuleva kaavoitus tähtää. Hanke edistää Husön kartanon kulttuurimaisemaan kuuluvan, 1860-luvulla rakennetun kivilaiturin maisemanhoitoa. Hanke edistää myös virkistyskäyttöön soveltuvan julkisen rannan hyödyntämistä, jota Östersundomissa on niukasti. Korvaavaa sijaintia julkiselle uimapaikalle ei ole muualta osoittaa. Virkistyskäytön suunnitelmallinen ohjaaminen Talosaaressa edistää alueen suojeluarvojen säilymistä, kun kulku ja oleskelu ohjataan suojelualueiden ulkopuolelle, kuten suunnitelmassa on esitetty. Suunnitelman mukaan kulku laiturille on esteetön, jota se nykytilanteessa ei ole. Näin hanke palvelee nykyisiä ja tulevia asukkaita parantaen esteetöntä virkistyskäyttöä.
Hankkeesta on laadittu viranomaisyhteistyössä Natura-arvion tarveharkinta, jossa arvioidaan suunnitelman työmaa-aikaisia ja käytön aikaisia vaikutuksia läheiseen Torpvikenin Natura 2000 -alueeseen. Rakennusaikaiset vaikutukset todettiin lyhytkestoisiksi ja niiden aiheuttamat häiriöt vähäisiksi, kun rakennustyöt ajoittuvat pesimäkauden ulkopuolelle. Käytön aikaiset vaikutukset eivät merkittävästi muuta nykytilaa. Virkistyskäyttö on ohjattu pois luonnonsuojelualueelta eikä ajoneuvoliikenne lisäänny.
Toimenpidelupaa haetaan nyt vielä kevyemmälle alueen käsittelylle, kuin mitä Natura-arvion tarveharkinnan kohteena ollut suunnitelma sisälsi. Aikaisemmasta suunnitelmasta on karsittu pois kokonaan rannan ruoppaus, pukukoppi, käymälä, uimarannan kunnostaminen sekä luonnonkiviset oleskelupaikat. Maankäytölliset ja ympäristölliset vaikutukset ovat erittäin vähäiset. Kaupunginhallitus puoltaa hakemusta.
Pöytäkirjanote Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle, Helsingin kaupungin liikuntavirastolle, kaupunkisuunnitteluvirastolle, rakennusvalvontavirastolle ja Helsingin luonnonsuojeluyhdistys ry:lle.
Jäsen Ylikahri teki jäsen Ojalan kannattaman palautusehdotuksen, jonka mukaan asia palautetaan uudelleen valmisteltavaksi siten, että asiaan annetaan kielteinen lausunto.
Suoritetussa äänestyksessä esittelijän ehdotus voitti Ylikahrin palautusehdotuksen äänin 9-6. Vähemmistöön kuuluivat Helistö, Kontio, Moisio, Ojala, Andersson ja Ylikahri.
Lisätiedot:
Rämö Suvi, hallintosihteeri, puhelin 310 74325
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
263 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/6
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
asuntolautakunta |
1.3.2011 |
kaupunkisuunnittelulautakunta |
24.2.2011 |
kiinteistölautakunta |
22.2.2011 |
rakennuslautakunta |
1.3.2011 |
asuntotuotantotoimisto |
28.2.2011 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
Ryöti Miliza, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 25407
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITE |
Päätöksen perustelut |
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Risto Rautava |
Jenni Lähdesmäki |
puheenjohtaja |
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
Osku Pajamäki Ville Ylikahri
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä Helsingin kaupungin kirjaamossa 15.3.2011 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkityöpäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Jenni Lähdesmäki |
|
hallintosihteeri |
|
MUUTOKSENHAKUOHJEET
MUUTOKSENHAKUKIELTO
(Asian valmistelu) Pöytäkirjan
241, 243-244, 247-254, 257-258 ja 260-263 §:t
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §
(Asian täytäntöönpano) Pöytäkirjan 242 ja 246 §:t
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §
OHJEET
OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite: PL 10
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero: (09) 655 783
Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero: (09) 310 13700
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen
muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
(Hallintovalitus,
poikkeamispäätöksen tekeminen)
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Pöytäkirjan 259 §
Valitusoikeus
Poikkeamispäätöksen tekemistä koskevassa asiassa saa hakea muutosta valituksella
- se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen, päätös välittömästi vaikuttaa
- viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
- sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
- se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa
- kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
- toimialueellaan sellainen rekisteröity yhdistys, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen
- Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
- muu viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen ja muun valittamaan oikeutetun katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite: PL 120
00521 HELSINKI
Faksinumero: 010 36 42079
Käyntiosoite: Ratapihantie 9
Puhelinnumero: 010 36 42000
Valituksen muoto ja
sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan
puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos
valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava
myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoituksen valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 90 euron oikeudenkäyntimaksun.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite: PL 10
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero: (09) 655 783
Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero: (09) 310 13700
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
ANVISNINGAR OM SÖKANDE AV ÄNDRING
FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING
(Beredning) 241, 243-244, 247-254,
257-258 och 260 § i protokollet
Ändring i beslutet får inte sökas eftersom
beslutet gäller beredning.
Tillämpat lagrum: 91 § i kommunallagen
(Verkställighet) 242 och 246 § i protokollet
Ändring i beslutet får inte sökas eftersom
beslutet gäller verkställighet.
Tillämpat lagrum: 91 § i kommunallagen
ANVISNINGAR OM HUR MAN BEGÄR OMPRÖVNING
Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en
skriftlig begäran om omprövning. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär
hos domstol.
Rätt att begära omprövning
Omprövning får begäras
-
av
den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt
påverkas av beslutet (part)
-
av
kommunmedlemmarna.
Den tid inom vilken omprövning ska begäras
Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet
av beslutet.
Begäran om omprövning ska inlämnas till
Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under
registratorskontorets öppettid.
En part anses ha fått del av beslutet sju dagar
efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses
ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram offentligt.
Dagen för delfåendet räknas inte in i den bestämda
tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag,
självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri
lördag får begäran om omprövning inlämnas första vardagen därefter.
Omprövningsmyndighet
Omprövning begärs hos Helsingfors stadsstyrelse.
Omprövningsmyndighetens kontaktuppgifter är:
E-postadress: helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postadress: PB
10
00099
HELSINGFORS STAD
Faxnummer: (09)
655 783
Besöksadress: Helsingfors
stads registratorskontor
Norra
esplanaden 11–13
Telefonnummer: (09)
310 13700
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl.
08.15–16.00.
Formen för och innehållet i begäran om omprövning
Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Elektroniska
dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I begäran om omprövning ska uppges
-
det
beslut som begäran om omprövning gäller
-
hurdan
omprövning som begärs
-
på
vilka grunder omprövning begärs
-
vem
som begär omprövning
-
på
vilka grunder den som begär omprövning är berättigad att göra detta
-
kontaktuppgifter
till den som begär omprövning.
Protokoll
Protokollsutdrag och ‑bilagor som hänför sig
till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors
stads registratorskontor.
(Förvaltningsbesvär,
undantagsbeslut)
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom förvaltningsbesvär.
259 § i protokollet
Besvärsrätt
I ett ärende gällande undantagsbeslut får ändring
genom besvär sökas
-
av
den vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet
-
av ägaren
och innehavaren av ett invid eller mittemot beläget område
-
av ägaren
och innehavaren av en sådan fastighet vars bebyggande eller användning i annat
syfte beslutet i väsentlig mån kan påverka
-
av den
vars boende, arbete eller övriga förhållanden betydligt kan påverkas av
projektet
-
av kommunen
och en grannkommun vars markanvändningsplanering beslutet påverkar
-
inom det geografiska område där den är verksam, av en
sådan registrerad förening vars syfte är att främja natur- eller miljövård
eller skydd av kulturvärden eller att annars påverka livsmiljöns kvalitet
-
av närings-,
trafik- och miljöcentralen i Nyland
-
av en annan myndighet i ärenden som hör till dess verksamhetsområde.
Besvärstid
Besvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet
av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till
besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens
öppettid.
En part anses ha fått del av beslutet sju dagar
efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i
besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen,
första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna
inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsmyndighet
Besvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: helsinki.hao@oikeus.fi
Postadress: PB
120
00521
HELSINGFORS
Faxnummer: 010
36 42079
Besöksadress: Bangårdsvägen 9
Telefonnummer: 010
36 42000
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska
dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften, som ska riktas till
besvärsmyndigheten, ska uppges
– det
beslut som besvärsskriften gäller
– till
vilka delar ändring söks i beslutet och hurdana ändringar som söks
– på
vilka grunder ändring söks.
I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och
hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare
eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften
även uppges namn och hemkommun för denna person.
I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress
och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.
Besvärsskriften ska undertecknas av
ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt
dokument behöver emellertid inte kompletteras med underskrift om dokumentet
innehåller uppgifter om avsändaren och det inte är skäl att misstänka dokumentets
äkthet och intakthet.
Till besvärsskriften ska fogas
– det beslut som
besvärsskriften gäller, i original eller kopia
– ett intyg över vilken dag
beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har
börjat
– de handlingar som
ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts
myndigheten.
Rättegångsavgift
Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift
på 89 euro för behandlingen av ärendet.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till
beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads
registratorskontor.
E-postadress: helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postadress: PB
10
00099
HELSINGFORS STAD
Faxnummer: (09)
655 783
Besöksadress: Norra
esplanaden 11–13
Telefonnummer: (09)
310 13700
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl.
08.15–16.00.