Kokousaika |
23.5.2011 kello 16.02 - 16.37 |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Läsnä |
|
||||||||
|
|
||||||||
Jäsenet |
Rautava, Risto |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
||||||
|
Puoskari, Mari |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Asko-Seljavaara, Sirpa |
|
|
||||||
|
Hakola, Juha |
|
|
||||||
|
Halla-aho, Jussi |
|
|
||||||
|
Helistö, Kimmo |
|
|
||||||
|
Kantola, Tarja |
|
|
||||||
|
Ojala, Outi |
|
|
||||||
|
Oker-Blom, Jan D. |
|
|
||||||
|
Pajamäki, Osku |
|
|
||||||
|
Räty, Laura |
|
|
||||||
|
Ylikahri, Ville |
|
|
||||||
|
Andersson, Annika |
varajäsen |
|
||||||
|
Hellström, Sanna |
varajäsen |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Muut |
Krohn, Minerva |
kaupunginvaltuuston puheenjohtaja |
|
||||||
|
Bogomoloff, Harry |
I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Hiltunen, Rakel |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Pajunen, Jussi |
kaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Kokkonen, Paula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Haatainen, Tuula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Penttilä, Hannu |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Ratasvuori, Eila |
hallintojohtaja |
|
||||||
|
Korhonen, Tapio |
rahoitusjohtaja |
|
||||||
|
Tulensalo, Hannu |
henkilöstöjohtaja |
|
||||||
|
Sarvilinna, Sami |
kaupunginlakimies |
|
||||||
|
Waronen, Eero |
viestintäpäällikkö |
|
||||||
|
Teppo, Tiina |
päätösvalmisteluyksikön päällikkö (paitsi 529-544 §:t) |
|
||||||
|
Matikainen, Kristiina |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Mickwitz, Leena |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Sippola-Alho, Tanja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Vallittu, Anja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Rautanen, Marja-Liisa |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Härmälä, Timo |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Hyttinen, Hannu |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Tapiolinna Hilkka |
vs. kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Saarinen, Erja |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Puheenjohtaja |
Rautava, Risto |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Saarinen, Erja |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Esittely |
|
§ |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
523-525, |
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sosiaali- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
Päätöksen perusteluna on kunkin asian esityslistateksti, joka on merkitty liitteeksi 1.
§ |
Asia |
|
521 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
522 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
523 |
Kj/1 |
Kokonaisselvitys harmaan talouden tilasta ja torjunnasta Helsingin kaupunkikonsernissa |
524 |
Kj/2 |
Helsingin kaupungin hallinnon ja talouden tarkastussäännön muuttaminen |
525 |
Kj/3 |
Määrärahasiirrot HUS:n, terveyskeskuksen ja sosiaaliviraston välillä vuoden 2011 talousarviossa |
526 |
Kaj/4 |
Viikin Latokartano V-alueen korttelin nro 36245 tonttien vuokrausperusteiden tarkistaminen ja osto-oikeuden sisällyttäminen tonttien maanvuokrasopimuksiin |
527 |
Kaj/5 |
Lapinlahden sairaalan säilyttävän korjauksen hankesuunnitelma |
528 |
Kaj/6 |
Vuokrausperusteet Myllypuron asuintonteille (Vartiokylä, Myllypuro, tontit 45585/2 - 4) |
529 |
Kj/3 |
Hakemus EU:n ilmanlaatudirektiivin typpidioksidia koskevan vuosiraja-arvon määräajan saavuttamiselle |
530 |
Kj/4 |
16.5.2011 pöydälle pantu asia Eräiden hankkeiden rahoitus innovaatiorahaston varoilla |
531 |
Kj/5 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
532 |
Kj/6 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
533 |
Ryj/1 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
534 |
Stj/1 |
Esityksen tekeminen sosiaali- ja terveydenhuollon maksukaton seurantajärjestelmän kehittämisestä |
535 |
Stj/2 |
Lausunto oikeusministeriölle velkajärjestelylainsäädännön uudistamista koskevasta työryhmämietinnöstä |
536 |
Stj/3 |
Lausunto ulkoasiainministeriölle lasten myyntiin ja lapsiprostituutioon liittyvästä ulkoasiainministeriön asettaman työryhmän mietinnöstä |
537 |
Stj/4 |
16.5.2011 pöydälle pantu asia Vanhusneuvoston vetoomus vanhusten palvelurakennemuutoksen toimeenpanon aikatauluttamisesta uudelleen sekä vanhusasiamiehen toimen perustaminen |
538 |
Stj/5 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
539 |
Sj/1 |
Vt Harry Bogomoloffin toivomusponsi: Vähävaraisten perheiden lasten osallistumista urheilu- ja kulttuuriharrastuksiin tuettava |
540 |
Sj/2 |
Korkeasaaren eläintarhan Palosaaren karanteenirakennuksen peruskorjauksen hankesuunnitelman hyväksyminen |
541 |
Sj/3 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
542 |
Kaj/1 |
Xxxx Xxxxxx ja Xxxx Xxxxxxx poikkeamishakemus |
543 |
Kaj/2 |
Asunto Oy Kulosaarentie 32:n poikkeamishakemus |
544 |
Kaj/3 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
521 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Helistö (varalla Halla-aho) ja Kantolan (varalla Ylikahri) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
522 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
523 - 528 § |
Kaupunginvaltuuston 8.6.2011 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Kaupunginjohtaja
523 § |
Kaupunginhallituksen kokouksessa 16.5.2011
pöydälle pantu asia |
Lisätiedot:
Olli Seppo, kaupunginkamreeri, puhelin 310 36135
524 § |
Helsingin kaupungin hallinnon ja talouden tarkastussäännön muuttaminen |
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
525 § |
Määrärahasiirrot HUS:n, terveyskeskuksen ja sosiaaliviraston välillä
vuoden 2011 talousarviossa |
Lisätiedot:
Rimpilä Katja, erityissuunnittelija, puhelin 310 36256
Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi
526 § |
Kaupunginhallituksen kokouksessa
16.5.2011 pöydälle pantu asia |
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
527 § |
Lapinlahden sairaalan säilyttävän korjauksen hankesuunnitelma |
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
528 § |
Vuokrausperusteet Myllypuron asuintonteille (Vartiokylä, Myllypuro,
tontit 45585/2 - 4) |
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
529 §
HAKEMUS EU:N ILMANLAATUDIREKTIIVIN TYPPIDIOKSIDIA KOSKEVAN VUOSIRAJA-ARVON MÄÄRÄAJAN SAAVUTTAMISELLE
Khs 2011-911
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus päätti toimittaa ympäristöministeriölle, sekä tiedoksi Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle, seuraavan hakemuksen:
Kaupunginhallitus toteaa, että typpidioksidin raja-arvo on ylittynyt määräajan 2010 jälkeen Helsingin keskustassa. Helsingin kaupunki hakee ympäristönsuojelulain muuttamisesta annetun lain (13/2011) mukaisesti määräajan pidennystä typpidioksidin raja-arvon saavuttamiseksi.
Hakemusasiakirjat EU:n
ilmanlaatudirektiivin typpidioksidia koskevan vuosiraja-arvon määräajan
saavuttamiselle ovat
tämän asian sähköisinä liitteinä:
1) Hakemus (Excel-tiedosto)
2)
Liite
1 (Appendix 1, Notes to
Forms; Word-tiedosto)
3)
Liite
2 (Appendix 2, Note
Annex to Form 2, Maps; Word-tiedosto)
4)
Liite
3 (Appendix 3, Modelling
of NO2 concentration…; Word-tiedosto)
5)
Liite
4 (Appendix 4, Note to
Forms 5 A and 5 B;
Excel-tiedosto)
6) Liite 5 (Appendix 5, Helsingin ilmansuojelun toimintaohjelman toteutumisen arviointi 2008-2010; Word-tiedosto)
Hakemuslomake liitetiedostoineen on lisäksi nähtävillä Helsingin kaupungin
ympäristökeskuksen internetsivuilla Ympäristökeskus > Ympäristön tila > Ilma > Selvitykset ja ohjelmat > Hakemus EU:n ilmanlaatudirektiivin typpidioksidia koskevan
vuosiraja-arvon määräajan saavuttamiselle.
Helsingin kaupungin ilmansuojelun toimintaohjelma 2008-2016
Ilman epäpuhtauspitoisuuksille on annettu raja-arvot valtioneuvoston asetuksessa ilmanlaadusta (711/2001). Jos asetuksessa säädetty raja-arvo ylittyy tai on vaarassa ylittyä, kunnan on laadittava ja toimeenpantava suunnitelmia tai ohjelmia, joilla raja-arvojen ylittyminen estetään säädetyissä määräajoissa. Helsingin kaupunginhallitus on 19.5.2008 § 736 hyväksynyt Helsingin kaupungin ilmansuojelun toimintaohjelman 2008-2016, joka on rajattu koskemaan typpidioksidin (NO2), hengitettävien hiukkasten (PM10) sekä pienhiukkasten (PM2,5) päästöjä ja pitoisuuksia.
./. Ympäristökeskus > Asiakaspalvelu > Julkaisut > Julkaisut > Julkaisut 2008 > Helsingin kaupungin ilmansuojelun toimintaohjelma 2008–2016 (pdf 3 122 kB).
Typpidioksidi
Typpidioksidin raja-arvot tuli saavuttaa vuoteen 2010 mennessä. Typpidioksidin raja-arvo ylittyy kuitenkin edelleen Helsingin keskustassa.
Typpidioksidipitoisuuksien on odotettu alenevan uusien ajoneuvojen puhdistustekniikan kehittyessä, mutta näin ei ole tapahtunut. Liikenteen suorat typpidioksidipäästöt ovat kasvaneet viime vuosina. Kasvu johtuu dieselajoneuvojen osuuden lisääntymisestä. Nykyisissä dieselautoissa typpidioksidia muodostuu enemmän kuin bensiinikäyttöisissä autoissa. Dieselautojen osuus on kasvanut autoverouudistuksen myötä noin puoleen myydyistä uusista ajoneuvoista, mutta kasvu näyttää sittemmin tasaantuneen. Sama ilmiö on havaittu muissakin maissa eikä raja-arvoa ole pystytty saavuttamaan määräajassa useimmissa muissakaan Euroopan suurista kaupungeista.
Joukkoliikenteen kehittämiseen ja sen houkuttelevuuden lisäämiseen tähtäävät toimenpiteet ovat tärkeä osa ilmansuojelun toimintaohjelmaa, vaikka näitä toimia toteutetaan myös muista syistä kuin ilmansuojelun takia. Useimmat joukkoliikennettä koskevat toimenpiteet ovat pitkän aikavälin toimenpiteitä, joiden autoliikennettä vähentävä ja ilmanlaatua parantava vaikutus toteutuu vasta vuosien kuluttua. Esimerkiksi Länsimetron ja Jokeri II-poikittaisbussilinjan arvioidaan tulevan käyttöön vuonna 2015. Ilmansuojeluohjelmien mukaiset toimenpiteet ilmanlaadun parantamiseksi ja raja-arvojen saavuttamiseksi on siis käynnistetty, mutta ne eivät ole ehtineet vaikuttaa vuoteen 2010 mennessä, koska ohjelma hyväksyttiin vasta vuonna 2008.
Pääkaupunkiseudun kaupungeilla on yhteinen vuonna 2010 hyväksytty varautumissuunnitelma ilmanlaadun äkilliseen heikkenemiseen. Suunnitelman lisäksi laaditaan 31.5.2012 mennessä pääkaupunkiseudun liikenteenhallintasuunnitelma ilmanlaadun äkilliseen heikkenemiseen. Suunnitelma kattaa liikenteen rajoittamissuunnitelman ja joukkoliikenteen sekä liityntäpysäköinnin poikkeussuunnitelman. Nämä suunnitelmat korvaavat pääkaupunkiseudun aiemmat varautumissuunnitelmat.
Pöytäkirjanote liitteineen sähköpostitse
ympäristöministeriölle (kirjaamo.ym(at)ymparisto.fi) sekä Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle
(kirjaamo.uusimaa(at)ely-keskus.fi).
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITE |
Päätöksen perustelut |
530 §
16.5.2011 pöydälle pantu asia
ERÄIDEN HANKKEIDEN RAHOITUS INNOVAATIORAHASTON VAROILLA
Khs 2011-426, 2010-2397, 2011-193, 2011-660, 2011-661, 2011-708, 2011-560
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus päätti myöntää innovaatiorahastosta yhteensä 1 176 800 euroa käytettäväksi seuraavien hankkeiden vuoden 2011 rahoitukseen:
|
Hanke/projekti |
euroa |
|
|
|
1 |
Innovatiivinen kaupunki® -ohjelma |
110 000 |
|
- hallinnoija: Aalto-yliopiston teknillinen korkeakoulu |
|
2 |
Helsingin kaupungin elinkeinopalvelun innovatiivinen yrityskasvu-projekti |
520 000 |
|
- hallinnoija:Talous- ja suunnittelukeskus/elinkeinopalvelu |
|
3 |
Psykiatrian konsultaatiopoliklinikan konsultoiva maahanmuuttajatyöryhmä |
356 800 |
|
- hallinnoija: Terveyskeskus |
|
4 |
Suun terveyden edistäminen sosiaalisessa mediassa |
110 000 |
|
- hallinnoija: Terveyskeskus |
|
5 |
Kotihoidon interaktiivisen TV:n kokeilu |
80 000 |
|
- hallinnoija: Terveyskeskus |
|
Lisäksi kaupunginhallitus päätti, että Innovatiivinen
kaupunki®-ohjelmalle sidotaan innovaatiorahastosta 110 000
euron rahoitus vuodelle 2012 ja Psykiatrian
konsultaatiopoliklinikan konsultoiva maahanmuuttajatyöryhmä -hankkeelle
vuosille 2012-2013 yhteensä 708 200 euroa. Kaupunginhallitus päätti, ettei
sosiaaliviraston Virtaa ja virettä -hankkeelle, terveyskeskuksen
Tekstinkäsittely-yksikön toiminnanohjaus ja raportointijärjestelmä -hankkeelle
ja sosiaaliviraston Kuntalaispalvelut ja asiakaspalvelu -hankkeelle myönnetä rahoitusta
innovaatiorahastosta, koska hankkeet eivät vastaa innovaatiorahaston sääntöjen
tarkoituksen mukaista toimintaa. Ehdotetun mukainen toiminta tulisi rahoittaa
normaalina toimintana talousarviomäärärahojen puitteissa.
Edelleen kaupunginhallitus päätti, että seuraaville hankkeille vuonna 2010 myönnetystä rahoitusosuudesta käyttämättä jäänyt, suuruusluokkaa 76 530 euroa, osuus, saadaan käyttää vuonna 2011 ko. hankkeiden kustannuksiin.
|
Hanke/projekti |
euroa |
|
|
|
6 |
HKL-liikelaitoksen hankkeet |
25 530 |
|
- hallinnoija: HKL-liikelaitos |
|
7 |
Yhteisöllinen koulu -hanke |
51 000 |
|
- hallinnoija: Opetusvirasto |
|
Kaupungin ulkopuolisen organisaation hankkeen vuosiosuus maksetaan kaksi kertaa vuodessa, tammikuussa ja hankeen/projektin puolivuotisraportin perusteella syyskuussa. Puolivuotisraportti, joka sisältää tilannekatsauksen hankkeen toteutumisesta sekä varojen käytöstä ajalta 1.1.-30.6.2011, on toimitettava 15.7.2011 mennessä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Innovatiivinen kaupunki® -hankkeiden raportointiaikataulu on seuraava: puolivuotisraportti, joka sisältää tilannekatsauksen hankkeen toteutumisesta sekä varojen käytöstä ajalta 1.1.-30.6.2011, on toimitettava 31.8.2011 mennessä ja ajalta 1.7.-31.12.2011 on toimitettava 16.1.2012 mennessä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Vielä kaupunginhallitus päätti, että tilannekatsaus hankkeen toteutumisesta, toiminnan tuloksellisuudesta ja vuoden 2011 varojen käytöstä sekä mahdollinen jatkorahoitushakemus kustannusarvioineen vuodelle 2012 on lähetettävä kaupunginhallitukselle 31.10.2011 mennessä.
Hankkeen päätyttyä toimijoiden on lähetettävä talous- ja suunnittelukeskukselle hankkeen/projektin loppuraportti sekä tilinpäätös.
Pöytäkirjanote sosiaalivirastolle (Helena Ylisipola), terveyskeskukselle (Jussi Lind), opetusvirastolle (Liisa Lind), Aalto-yliopiston teknilliselle korkeakoululle (Paula Tuurnala), HKL-liikelaitokselle (Petri Norrena), Taloushallintopalvelu -liikelaitokselle (Sonja Tavilampi), talous- ja suunnittelukeskukselle (Katja Bosisio-Hillberg), elinkeinopalvelulle (Nyrki Tuominen) ja varainhallinnalle sekä tarkastusvirastolle.
Lisätiedot:
Bosisio-Hillberg Katja, erityissuunnittelija, puhelin 310 25707
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2-9 |
531 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 20 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
Khn
puheenjohtaja 16.5.2011
konsernijaosto --
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta --
johtokunnat
-
Helsingin Energia --
-
Helsingin Satama 17.5.2011
-
Taloushallintopalvelu --
apulaiskaupunginjohtajat
-
rakennus- ja ympäristötointa
johtava
-
sosiaali- ja terveystointa
johtava
-
sivistys- ja henkilöstötointa
johtava
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
hallintokeskus
-
hallintojohtaja
-
hallinto-osaston
osastopäällikkö
-
kansainvälisen
toiminnan päällikkö
-
kaupunginlakimies
-
viestintäpäällikkö
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
aluerakentamispäällikkö
-
sisäisen tarkastuksen
päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
elinkeinojohtaja
-
elinkeinopäällikkö
-
kehityspäällikkö
-
matkailupäällikkö
-
tapahtumapäällikkö
Taloushallintopalvelu -liikelaitos
-
toimitusjohtaja
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
532 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/6
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 20 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
533 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Ryj/1
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 20 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
Palmia-liikelaitoksen johtokunta |
19.5.2011 |
pelastuslautakunta |
17.5.2011 |
yleisten töiden lautakunta |
17.5.2011 |
Ilmoitus ao. lauta- ja johtokunnille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITE |
Päätöksen perustelut |
534 §
ESITYKSEN TEKEMINEN SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON MAKSUKATON SEURANTAJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMISESTÄ
Khs 2011-362
Esityslistan asia Stj/1
Kaupunginhallitus
päätti
1
esittää sosiaali- ja
terveysministeriölle lainsäädäntötoimenpiteitä valtakunnallisen sosiaali- ja
terveydenhuollon maksukaton automaattisen seurantajärjestelmän kehittämiseksi
ja samalla
2
lähettää esityksen tiedoksi valtuutettu
Päivi Lipposelle vastauksena maksukattoa koskevaan kirjeeseen:
Kunnallisista sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista perittäville potilas- ja asiakasmaksuille on säädetty maksukatto. Vuonna 2010 maksukatto oli 633,00 euroa. Vastuu sosiaali- ja terveydenhuollon maksukaton seurannasta on lainsäädännössä asetettu palvelujen käyttäjille eli kuntalaisille.
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun asetuksen 26 b §:n mukaan palvelun käyttäjän tulee osoittaa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain 6 a §:ssä tarkoitetun maksukaton ylittyminen. Maksujen seuraamiseksi palvelun käyttäjälle tulee antaa seurantakortti. Maksukaton ylittymisen jälkeen tulee palvelun käyttäjälle antaa todistus siitä. Todistuksen voi antaa sellainen kunnan tai kuntayhtymän toimintayksikkö, jossa annetaan maksukaton piirissä olevia palveluja. Todistuksen saamiseksi palvelun käyttäjän on tarvittaessa esitettävä alkuperäiset tositteet hänen itsensä tai hänen huollettavinaan olevien alaikäisten lasten saamista palveluista suoritetuista maksuista.
Vapaakorttia tulee anoa maksukaton ylittymistä seuraavan kalenteri-vuoden loppuun mennessä. Vapaakortin myöntämisen jälkeen palvelut ovat maksuttomia lukuun ottamatta lyhytaikaista laitoshoitoa, jonka hoitopäivämaksu alenee 32,50 eurosta 15,00 euroon. Maksukaton kertymäkausi on kalenterivuosi. Maksukaton laskentaan sisältyvät palvelut on lueteltu Kunnallisen terveydenhuollon maksukatto-ohjeessa.
Koska vastuu asiakasmaksukaton täyttymisen seurannasta kuuluu kokonaan asiakkaalle, Helsingin kaupunki on laatinut lyhyen ohjeen asiakkaan tueksi. Ohjeessa todetaan, että asiakkaan tulee säilyttää laskut/kuitit ja kertoa hoitoon tullessaan, mikäli hänellä on jo myönnetty vapaakortti. Taloushallintopalvelu on laatinut ko. ohjeen ensimmäisen kerran vuonna 2001 ja päivittänyt sitä sen jälkeen aina tarvittaessa. Ohje lähetetään vuosittain terveyskeskuksen ja sosiaaliviraston toimipisteisiin edelleen jaettavaksi.
Kun maksukattoon oikeuttavia maksuja on kertynyt 633,00 euroa tai summa on täyttymässä terveyskeskuksen tai sosiaaliviraston laskun kohdalla, asiakas voi ottaa yhteyttä taloushallintopalvelun laskutukseen.
Ohjeessa on mainittu myös osoite, johon voi lähettää kopiot maksetuista laskuista. Ohjeessa mainitaan myös, että ”muistakaa erityisesti lähettää kopiot Helsingin- ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin (HUS, mm. Meilahden ja Töölön sairaalat) poliklinikka- tai hoitopäivämaksujen laskuista.”
Lisäksi ohjeessa mainitaan, että ”Ne maksut, jotka olette mahdollisesti maksaneet liikaa, palautetaan ilmoittamallenne pankkitilille tai hyvitetään seuraavassa laskussa. Pankkitilin numero teidän tulee esittää kirjallisesti.”
Palvelun käyttäjän suorittamista asiakasmaksuista maksukaton saavuttamisen seuraamiseksi on mahdollista ylläpitää erityistä rekisteriä. Rekisteriin saa merkitä ainoastaan palvelun käyttäjän tunnistetiedot, hoitopaikat sekä määrätyt ja suoritetut maksut.
Haasteena maksukaton kertymisen seurannassa on, että maksukattoa kerryttävät tietyt sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut riippumatta siitä, missä kunnassa/kuntainliitossa/sairaanhoitopiirissä palvelu on tuotettu. Helsingissä maksukattoon sisältyviä palveluja tuottavat terveyskeskus, sosiaalivirasto sekä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri (HUS). Yhteisiä tietojärjestelmiä ei ole eikä eri toimintayksiköiden rekistereitä saa yhdistää, joten kattava seuranta ei palvelun tarjoajien toimesta ole mahdollista.
Poikkeuksena edelliseen ovat ne tapaukset, joissa asiakas on terveyskeskuksen sairaalassa vuodeosastohoidossa yhtäjaksoisesti 1. - 20. tammikuuta, jolloin maksukatto hänen osaltaan täyttyy. Näille asiakkaille taloushallintopalvelun laskutus toimittaa vapaakortin ilman asiakkaan hakemusta. Tällaisia ilman hakemusta myönnettäviä vapaakortteja on vuosittain noin 300 kappaletta.
Tarvittaessa terveyskeskus, sosiaalivirasto ja taloushallintopalvelu neuvovat sosiaali- ja terveystoimen henkilöstöä maksukattoon liittyvissä kysymyksissä. Kuntalaisten kysymyksiin vastataan päivittäin taloushallintopalvelun asiakaspalvelunumerossa 310 25350. Lisäksi mm. sosiaalityöntekijät ohjeistavat asiakasta tarvittaessa maksukattoon liittyvissä asioissa. Lisäksi maksukatto-ohje on esillä toimipaikoissa niiden ilmoitustaululla.
Taloushallintopalvelun laskutus pyrkii omalta osaltaan palvelemaan kuntalaisia maksukattoon liittyvissä asioissa mahdollisimman hyvin mm. seuraavasti:
- ”toimitamme vuosittain maksukatto-ohjeen sosiaaliviraston ja terveyskeskuksen toimipisteisiin edelleen jaettavaksi,
- neuvomme tarvittaessa sosiaaliviraston ja terveyskeskuksen henkilöstöä maksukattoon liittyvissä kysymyksissä,
- huolehdimme siitä, että laskuistamme ilmenee maksukattoa kerryttävät palvelut merkinnällä ”*maksukattoon”,
- myönnämme vapaakortit hakemuksetta niille henkilöille, joilla maksukatto täyttyy yhtäjaksoisen vuodeosastohoidon aikana 1. – 20. tammikuuta,
- neuvomme ja opastamme kuntalaisia maksukattoasioissa,
- pyydettäessä annamme tiedotusvälineille haastatteluja maksukattoasioissa,
- jatkossa liitämme maksukattotiedotetta satunnaisesti esim. akuutin vuodeosastohoidon laskuihin
-
ja
ennen kaikkea myönnämme kuntalaisille hakemuksesta vapaakortit Helsingin
kaupungin osalta, yhteistyössä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin
kanssa”.
Kaupunginhallitus toteaa, että terveydenhuoltolain
mukaan vapaa hoitoon hakeutuminen on mahdollista vuoden 2014 alusta lukien.
Tämän vuoksi toimenpiteet maksukaton täyttymisen valtakunnallisen automaattisen
seurantajärjestelmän kehittämiseksi ovat välttämättömiä.
Pöytäkirjanote sosiaali-
ja terveysministeriölle, valtuutettu Päivi Lipposelle ja terveyslautakunnalle.
Lisätiedot:
Rautanen Marja-Liisa, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36184
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2-3 |
535 §
LAUSUNTO OIKEUSMINISTERIÖLLE VELKAJÄRJESTELYLAINSÄÄDÄNNÖN UUDISTAMISTA KOSKEVASTA TYÖRYHMÄMIETINNÖSTÄ
Khs 2011-695
Esityslistan asia Stj/2
Kaupunginhallitus päätti antaa oikeusministeriölle velkajärjestelyn uudistamista valmistelleen työryhmän mietinnöstä seuraavan lausunnon:
Kaupunginhallitus pitää
velkajärjestelylain uudistuksen tavoitteita ja muutosehdotuksia tärkeinä ja toissijaista lopullista vanhentumista koskevien
säännösten lisäämistä velan vanhentumisesta annettuun lakiin kannatettavana. Lisäksi
pidetään hyvänä, että velkajärjestelyasia muuttuu ulosottovetoiseksi
järjestelmäksi. Maksuohjelman toteuttamisen valvonnan siirtyminen
ulosottolaitokselle yksinkertaistaa tilitysmenettelyä velallisen kannalta.
Joustava ja ajantasainen maksuohjelma poistaa nykyisen lisäsuorituslaskennan
talous- ja velkaneuvonnasta. Talous- ja velkaneuvonnan velalliselle
maksuohjelman aikana antama tuki ja ulosoton suorittama maksuohjelman valvonta
edesauttavat velallisen mahdollisuutta aidosti uuteen alkuun maksuohjelman
päätyttyä.
Velkajärjestelymenettelyn yksinkertaistaminen, maksuohjelman muuttuminen
joustavaksi ja ajantasaiseksi sekä maksuohjelman toteutumisen valvonnan ja
kertymien tilityksen siirtyminen ulosottoviranomaiselle nopeuttavat ja selkeyttävät
velkajärjestelymenettelyä.
Esityksen 8 ja 9 §:ssä säädetään velalliselle vahvistettavasta elinkustannusosasta ja velkojille suoritettavasta tilitysosasta. Velkajärjestelyn perusajatus on se, että velallisen tulee maksuohjelman ajan luopua sellaisesta tulosta, joka ei ole välttämätöntä toimeentulon turvaamiseksi. Kaikkien velkajärjestelyvelallisten elinkustannuksiin jätettävä määrä määritettäisiin tuloista riippumatta yhdenmukaisella tavalla. Velallisen asumiskustannuksista otetaan huomioon vain pääluvun mukainen osa. Ehdotetut elinkustannusosan määrät ylittävät useissa tapauksissa sekä toimeentulotuen määrän että jossakin määrin nykyisen velkajärjestelynormin. Velallisen elinkustannusosan perusosa lasketaan ulosoton suojaosuuden perusteella. Yksinasuvan velallisen perusosa olisi 95 % suojaosuudesta. Jos velallisen elatuksen varassa on perheenjäseniä tai hän jakaa asumiskustannukset, velallisen itsensä osalta laskettaisiin 80 % suojaosuudesta ja elatuksen varassa olevan perheenjäsenen osalta 70 % ulosoton perhekorotuksesta.
Nykyinen velkajärjestelynormi perustuu yksittäistapaukselliseen laskemiseen, jossa vaikuttavat myös puolison tulot ja menot. Ehdotetussa mallissa on irtaannuttu tällaisesta ajattelusta. Kaupunginhallitus pitää uusia ehdotettuja menettelytapoja ja laskentaperusteita hyvinä edellyttäen kuitenkin, että ennen lopullista lain hyväksyntää tarkistetaan se, että elinkustannusosa on riittävä ja etteivät muutokset lisää toimeentulotukimenoja. Kaupunginhallitus pitää lisäksi tärkeänä, että asumiskulut otettaisiin pääkaupunkiseudulla huomioon sen suuruisina, kuin ne todellisuudessa ovat. Asumiskustannuksiin pitäisi voida puuttua vain silloin, kun ne ovat selkeästi huomattavan suuret. Velallinen, jolla on maksuhäiriö, ei erityisesti pääkaupunkiseudulla pysty vaihtamaan asuntoa.
Lisäksi kaupunginhallitus katsoo, ettei velalliselle parantuneesta tulotasostaan tulevaa lisäosaa tulisi pienentää nykyisestä 50 %:sta ehdotuksen mukaiseen 30 %:iin. Velallisia tulisi kannustaa parantamaan tulotasoaan velalliselle jätettävällä suuremmalla lisäosalla.
Esityksen 12 ja 13 §:ssä säädetään sopimuksesta velkojen järjestelystä ja velkajärjestelyn hakemisesta. Kaupunginhallitus pitää tärkeänä, että sovintoratkaisujen määrä lisääntyisi ja että käräjäoikeus voisi vahvistaa sopimuksen työryhmän esityksen mukaisesti ilman pienvelkojien suostumusta (saatavan pääoma enintään 1 000 euroa). Velallisen tulee laatia velkajärjestelyhakemuksensa nykykäytännöstä poiketen osin maksuohjelmaehdotuksen muotoon. Maksuohjelmaehdotukset laadittaisiin käytännössä suurilta osin talous- ja velkaneuvonnassa.
Velkajärjestelylain 19 §:ään ehdotetaan otettavaksi käräjäoikeuteen jätetyn
hakemuksen ja maksuohjelmaehdotuksen tiedoksiantoa velkojille sekä niistä annettavia
lausumia koskevat säännökset. Pykälässä on lueteltu ne asiat, joista velkojat
voivat lausua. Ehdotuksen 19 §:n 1 momentin 3 kohdan mukaan velkoja voi
lausumassaan riitauttaa toisen velkojan saatavan tai muun vaatimuksen ja
4-kohdan mukaan velkoja voi antaa muun lausuman maksuohjelmaehdotuksesta ja
maksuohjelman vahvistamiseen vaikuttavasta asiasta. Lisäksi ehdotuksen 19 §:n
toisessa momentissa kehotetaan, jos 11 §:n 1 kohdassa tarkoitetusta
saldopäivästä on kulunut yli neljä kuukautta, velkojaa ilmoittamaan, onko saatavan
määrään tullut korkoa lukuun ottamatta sellaisia olennaisia muutoksia, joita ei
ole mainittu velallisen hakemuksessa ja joilla on merkitystä velkojan
jako-osuuden määräytymisen kannalta.
Kaupunginhallitus toteaa, että ehdotuksen 19 §:ssä pitäisi olla selvä
säännös siitä, että velkoja voisi tässä vaiheessa antaa lausuman myös omista
saatavistaan. Käräjäoikeuteen jätetty maksuohjelmaehdotus perustuu velallisen
laatimaan velkaluetteloon, joten velkojalla tulee olla mahdollisuus antaa
lausuma, jossa velkoja pyytää korjaamaan
määrältään omia saataviaan, lisäämään luettelosta pois jääneitä saatavia tai poistamaan luettelosta sellaisia saatavia, jotka eivät kuulu velkajärjestelyn piiriin. Tämä mahdollisuus pitää olla selkeästi aina eikä vain silloin, kun saldopäivästä on kulunut yli 4 kuukautta. Tällä pyrittäisiin varmistamaan, että vahvistettavaan maksuohjelmaan tulisi merkittyä kaikki velkajärjestelyyn kuuluvat velat ja että ohjelmaan merkityt velat ovat oikean määräisiä ja että ohjelmassa ei ole mukana sinne kuulumattomia velkoja. Tämä on tärkeää etenkin, jos ei ole käytetty ehdotuksen 20 §:n mukaista kuulutusmenettelyä velallisen kaikkien velkajärjestelyyn kuuluvien velkojen selvittämiseksi.
Esityksen 6 luku sisältää säännökset maksuohjelman kestosta ja vapaakuukausista. Kaupunginhallitus pitää hyvänä sitä, että velalliselle tulojen vähäisyyden tai vaihtelevuuden perusteella määrätty viiden vuoden maksuohjelma lyhenee tilitysosaa kerryttämällä. Ehdotuksen mukaan jokainen kertymäkuukausi lyhentäisi kuluneen kertymäkuukauden lisäksi yhden kuukauden maksuohjelmaa loppupäästä, mitä seikkaa voidaan pitää velallisen kannalta kannustavana. Kaupunginhallitus pitää tärkeänä, että velkajärjestelyn voisi saada myös työtön tai lyhytkestoisissa työsuhteissa oleva velallinen. Esityksessä ehdotetaan, että velallisella olisi maksuohjelman aikana oikeus saada enintään kolme vapaakuukautta 12 kuukauden jaksoa kohti. Kaupunginhallitus pitää tärkeänä, että järjestely olisi mahdollisimman joustava ja väljä sekä antaisi velalliselle mahdollisuuden taloudenhallintaan maksuohjelman aikana. Erityisen hyvänä pidetään sitä, että velallinen voi itse valita vapaat kuukaudet, esim. lomarahakuukauden.
Esityksen 7 luvussa säädetään omistusasunnon säilyttämisen edellytyksistä. Kaupunginhallitus pitää erittäin tärkeänä, että omistusasunnon säilyttämistä koskevat periaatteet olisivat riittävän selkeitä ja yksiselitteisiä. Kaupunginhallitus katsoo vielä, että velallisen tarvetta vastaavan asunnon säilyttäminen tulee olla uudessakin velkajärjestelymenettelyssä kohtuullisella tavalla mahdollista.
Esityksen 8 luvussa säädetään ammatin- ja elinkeinonharjoittajien mahdollisuudesta hakeutua velkajärjestelyyn. Ehdotetulla säännöksellä pyritään siihen, että rajatuissa tapauksissa yksityisen ammatin- tai elinkeinonharjoittajan yritystoiminnan velat voitaisiin järjestellä velkajärjestelyssä yksityistalouden velkojen lisäksi. Koska kyseessä on uusi tehtäväkokonaisuus, kaupunginhallitus pitää tärkeänä, että säännökset ovat toimivia ja sisällöltään kattavia.
Mietinnössä
ehdotetun saatavan toissijaista lopullista vanhentumista koskevan uudistuksen
tarkoituksena olevan lopullisen vanhentumisen ulottaminen myös
ulosottoperustetta vailla oleviin saataviin yhdenmukaistaa velallisten asemaa
ja on siten tavoitteena kannatettava.
Kolme vuotta ulosottoperusteeseen liittyvää määräaikaa pidempi toissijainen
lopullinen vanhentumisaika on perusteltu, koska tässä ajassa ilman vanhentumisen
katkaisevaa toimenpidettä saatava joka tapauksessa vanhentuisi. Lisäksi kolmen
vuoden sisällä saatavan erääntymisestä on jo usein ehditty hakea saatavalle
ulosottoperuste niissä perintätapauksissa, joissa se on ollut järkevää.
Toisaalta on todettava, että ehdotettu uudistus luo jo nyt moniportaiseen
vanhentumislainsäädäntöömme uuden portaan, mikä aiheuttaa haasteita perintärutiinien
hoitamiselle sekä lisävaatimuksia perintähenkilökunnan ammattitaidolle ja voi
heikentää kokonaistietämystä vanhentumislainsäädännön sisällöstä.
Vanhentumissäännösten monimutkaisuutta lisää se, että ehdotus rajaisi toissijaisen
lopullisen vanhentumisen koskemaan ainoastaan osaa luonnollisten henkilöiden
veloista ja jättäisi esimerkiksi yksityishenkilöiden väliset velat ja korvausvelat
toissijaisen vanhentumisen ulkopuolelle.
Tulevissa uudistushankkeissa vanhentumissäännösten kokonaisuus olisikin
syytä ottaa tarkasteltavaksi, jolloin voitaisiin selvittää mahdollisuudet
säännösten johdonmukaistamiselle ja yksinkertaistamiselle.
Mietinnössä esitetty viiden vuoden siirtymäaika niiden velkojen osalta,
joilla on jo ulosottoperuste, on tarpeellinen, koska velkojat ovat oikeudellisen
perinnän kuluriskiä ja eri perintäkeinoja arvioidessaan ennakoineet, että
saatavia voidaan periä 15/20 vuotta tuomion antamisesta.
Uudistus sisältää olennaisia muutoksia. Ehdotuksen mukaan talous- ja velkaneuvonnalle tulee uusia tehtäväkokonaisuuksia: esim. taloudenhallintaa koskevan suunnitelman, maksuohjelman ja asunnonsäilytyslaskelmien laatiminen, avustaminen velallista kaikissa velkajärjestelyyn kuuluvissa jatkotoimissa, kuten ulosottovalitusten laatimisessa sekä yksityisen ammatin- ja elinkeinonharjoittajan velkajärjestelyasioissa.
Työmäärää saattaa myös lisätä mm. ulosoton mukaantulo menettelyyn, muuttuvan lainsäädännön vaikutus muihin järjestelykeinoihin ja sovintoratkaisujen hakemisen ja määrän lisääntyminen. Uutena asiana ehdotukseen sisältyy talous- ja velkaneuvonnan sähköisen asiointijärjestelmän kehittäminen ja käyttöönotto. Työryhmä on mietinnössään todennut, että vasta em. järjestelmän kehittämisen jälkeen voidaan arvioida talous- ja velkaneuvonnan lopullinen lisäresurssitarve.
Uudistuksen myötä talous- ja velkaneuvonnassa tehtävän työn vaativuus kasvaa. Uudet tehtäväkokonaisuudet ja lainsäädännön muuttuminen edellyttävät laaja-alaista kouluttautumista. Kaupunginhallitus pitää erityisen tärkeänä, että siirtymäsäännökset laadittaisiin huolella ja ennakoiden. Mikäli lakiuudistuksesta aiheutuu kunnan velkajärjestelytoiminnalle lisäkustannuksia, kaupunginhallitus edellyttää valtion korvaavan ne täysimääräisesti.
Pöytäkirjanote oikeusministeriölle sähköisesti oikeusministerio@om.fi, sosiaalilautakunnalle, talous- ja suunnittelukeskukselle ja oikeuspalveluille.
Lisätiedot:
Tapiolinna Hilkka, vs. kaupunginsihteeri, puhelin 310 36048
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2-6 |
536 §
LAUSUNTO ULKOASIAINMINISTERIÖLLE LASTEN MYYNTIIN JA LAPSIPROSTITUUTIOON LIITTYVÄSTÄ ULKOASIAINMINISTERIÖN ASETTAMAN TYÖRYHMÄN MIETINNÖSTÄ
Khs 2011-699
Esityslistan asia Stj/3
Kaupunginhallitus päätti antaa ulkoasiainministeriölle YK:n lapsen oikeuksien yleissopimuksen lasten myynnistä, lapsiprostituutiosta ja lapsipornografiasta tehdyn valinnaisen pöytäkirjan voimaansaattamisesta tehdystä mietinnöstä seuraavan lausunnon:
Kaupunginhallitus kannattaa pöytäkirjan hyväksymistä ja sen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamista lailla.
Pöytäkirjalla
vahvistetaan lapsen asemaa ja oikeuksia kieltämällä lasten myynti sekä lasten
hyväksikäyttö lapsiprostituutiossa ja lapsipornografiassa. Pöytäkirja vahvistaa
kansalaisten, tässä tapauksessa erityisesti lasten, perustuslaillista oikeutta
tasa-arvoiseen kohteluun sekä henkilökohtaiseen vapauteen ja koskemattomuuteen.
YK:n yleissopimus
lasten oikeuksista, artikla 32, tunnustaa lapsen oikeuden tulla suojelluksi
taloudelliselta hyväksikäytöltä sekä sellaiselta työnteolta, joka todennäköisesti
vaarantaa tai haittaa hänen koulutustaan tai on vahingollista hänen
terveydelleen tai ruumiilliselle, henkiselle, moraaliselle tai sosiaaliselle
kehitykselleen. Sopimus kehottaa valtioita ryhtymään lainsäädännöllisiin, hallinnollisiin,
sosiaalisiin ja koulutuksellisiin toimenpiteisiin taatakseen artiklan toteuttamisen.
Näihin kuuluvat mm. vähimmäisikäraja työhön otettaville, työaikaa ja työoloja
koskevat säännökset sekä rangaistukset ja muut pakotteet tehokkaan
täytäntöönpanon takaamiseksi. Lisäpöytäkirja laajentaa toimenpiteitä, joihin sopimusvaltioiden
tulisi ryhtyä taatakseen, että lapsia suojellaan mm. kansainväliseen
lapsikauppaan liittyvien ilmiöiden osalta. Lapsikauppa on lisääntynyt hälyttävästi:
uhrit joutuvat orjiksi, käytännössä prostituoiduiksi, pakotettuun avioliittoon
tai esimerkiksi lapsisotilaiksi. Lapsikaupan uhreiksi joutuu lapsia kaikkialla
maailmassa, myös Euroopassa.
Eri yhteiskunnissa
käsitys siitä, mitä lapsityö on, kuka on lapsi ja kuinka pitkään lapsuus
kestää, vaihtelee. Esimerkiksi 10-vuotiasta oppipoikaa saatetaan pitää jo
aikuisena. Vaikka eri maissa on erilaisia perinteitä ja kulttuurisia suhtautumistapoja
lasten työskentelyyn, ei lapsen kehitykselle vahingollinen työnteko ole
hyväksyttävää. YK:n lastenjärjestön UNICEF:n määrittelyn mukaan lapsityövoiman
hyväksikäytön tunnusmerkkejä ovat kokopäiväisen työn aloittaminen liian
nuorena, liian pitkät työajat, kohtuuton fyysinen, sosiaalinen tai psyykkinen
ponnistelu, epäterveelliset tai vaaralliset työolosuhteet, riittämätön
palkkaus, liian suuri vastuu nuorella iällä, koulunkäynnin estäminen, lapsen
itsekunnioituksen ja kehittymisen estäminen (vrt. prostituutio ja orjatyö) sekä
sosiaalisen ja psyykkisen kehityksen estäminen.
Helsingin
kaupungin strategiaohjelmassa 2009 – 2012 korostetaan, että Helsinki on eturivin
toimija globaalin vastuun kantamisessa. Kaupunki noudattaa
hankintatoiminnassaan kansainvälisen työelämän perusnormeja mm. lapsityövoiman
käytön vähentämiseksi. Koko kaupungin henkilöstön, mutta erityisesti
hankinnoista vastaavien tahojen yleistä tietoisuutta lapsikaupasta ja lapsityövoiman
hyväksikäytöstä tulee lisätä. Muunkielisten kotoutumisessa tulee painottaa
voimassa olevan kansallisen lainsäädännön ja kansainvälisten ihmisoikeusnormien
tunnetuksi tekemistä.
Helsingin sosiaaliviraston strategian mukaisesti ketään ei jätetä heitteille ja palveluilla turvataan kaikkein heikoimmassa asemassa olevat. Tämä tarkoittaa mm. etsivää työtä ja uudistuneita monitoimijaisia työmuotoja, jotka mahdollistavat kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevien, kuten lapsikaupan mahdollisten uhrien auttamisen.
Lasten oikeuksien turvaaminen niin, etteivät he joudu hyväksikäytön tai kaupankäynnin kohteeksi laittomissa adoptioissa, avioliittoon pakottamisissa tai seksuaalisessa riistossa, turvataan parhaiten lailla ja tehostamalla poliisin ja rajavartiolaitoksen yhteistyötä sekä seudullista yhteistyötä yleensä.
Haasteita tuo mm. nuoren avioliittoon pakottamisen tapaukset, jotka ovat paitsi lasta riistäviä, myös liiketoimia silloin, kun siihen liittyy joko rahallinen korvaus tai palkkioksi tuleva oleskelulupa, (2 artikla).
Lastensuojelulain käytäntöjen täsmentäminen sekä etsivässä työssä että verkkoareenoilla (Vespa ja Netari) ja uhrityön selkeä ohjeistus auttavat kohderyhmän uhrien ja uhkassa olevien tunnistamisessa ja auttamisjärjestelmään saattamisessa.
Erityistä huomiota tulee kiinnittää myös turvapaikanhakijoina ja perheen yhdistämisinä tuleviin perheisiin tapauksissa, joissa vanhempien huoltajuutta ei vahvisteta johtuen siitä, että tulijoilla on esittää ainoastaan lähtömaansa henkilöllisyystodistus. Näissä tapauksissa DNA-tutkimusten suorittaminen olisi välttämätöntä. Kulttuurista riippumatta tulee pyrkiä siihen, että lasten huoltajuus tulee vahvistetuksi ja vanhemmuus todennetuksi DNA-näytteellä.
Sosiaali- ja terveysministeriön, sisä- ja oikeusministeriönkin täsmentävää ohjeistusta tarvitaan erityisesti lastensuojelulain ja ihmiskaupan uhrien auttamisjärjestelmän päällekkäisyyksien poistamiseksi ja toiminnan selkeyttämiseksi. Valtion ohjeistus ja erillisrahoitus varmistavat ja mahdollistavat valtion viranomaisten ja kuntatoimijoiden sujuvan yhteistyön tämän yleissopimuksen ja pöytäkirjan edellyttämien tehtävien toimeenpanossa.
Pöytäkirjanote ulkoasiainministeriölle, myös sähköisesti
OIK-40(at)formin.fi ja tuire.simonen(at)formin.fi, sosiaalilautakunnalle ja
henkilöstökeskukselle.
Lisätiedot:
Tapiolinna Hilkka, vs. kaupunginsihteeri, puhelin 310 36048
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2-5 |
537 §
16.5.2011 pöydälle pantu asia
VANHUSNEUVOSTON VETOOMUS VANHUSTEN PALVELURAKENNEMUUTOKSEN TOIMEENPANON AIKATAULUTTAMISESTA UUDELLEEN SEKÄ VANHUSASIAMIEHEN TOIMEN PERUSTAMINEN
Khs 2010-1697
Esityslistan asia Stj/4
"Kaupunginhallitus päättänee, että vanhusten palvelurakennemuutoksen aikataulua ja eri palvelujen riittävyyttä arvioidaan yhdessä vanhusten palvelutarpeiden arviointiin liittyvän selvityksen kanssa syksyllä 2011."
Pöytäkirjanote jäljennöksin esityslistasta sosiaalilautakunnalle, terveyslautakunnalle, talous- ja suunnittelukeskukselle, vanhusneuvostolle ja Helsingin Eläkeläisjärjestöt ry:lle
Esittelijä muutti ehdotustaan siten, että päätöstekstin ensimmäinen kappale kuuluu seuraavasti:
"Kaupunginhallitus päättänee, että vanhusten palvelurakennemuutoksen aikataulua ja eri palvelujen riittävyyttä arvioidaan yhdessä vanhusten palvelutarpeiden arviointiin liittyvän selvityksen kanssa syksyllä 2011."
Asia hyväksyttiin esittelijän muutetun ehdotuksen mukaisesti.
Lisätiedot:
Tapiolinna Hilkka, vs. kaupunginsihteeri, puhelin 310 36048
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2-6 |
538 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Stj/5
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 20 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
sosiaalilautakunta |
17.5.2011 |
terveyslautakunta |
17.5.2011 |
Ilmoitus ao. lautakunnalle.
Lisätiedot:
Rautanen Marja-Liisa, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36184
Tapiolinna Hilkka, vs. kaupunginsihteeri, puhelin 310 36048
LIITE |
Päätöksen perustelut |
539 §
VT HARRY BOGOMOLOFFIN TOIVOMUSPONSI: VÄHÄVARAISTEN PERHEIDEN LASTEN OSALLISTUMISTA URHEILU- JA KULTTUURIHARRASTUKSIIN TUETTAVA
Khs 2010-2130
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus päätti
merkitä tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 10.11.2010 hyväksymän toivomusponnen (Harry Bogomoloff) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja
toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle sekä erikseen tiedoksi myös muille valtuutetuille.
Pöytäkirjanote jäljennöksin kaupunginhallituksen esityslistasta liitteineen valtuutettu Harry Bogomoloffille ja tiedoksi muille valtuutetuille.
Lisätiedot:
Hyttinen Hannu, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2-5 |
540 §
KORKEASAAREN ELÄINTARHAN PALOSAAREN KARANTEENIRAKENNUKSEN PERUSKORJAUKSEN HANKESUUNNITELMAN HYVÄKSYMINEN
Khs 2010-2466
Esityslistan asia Sj/2
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä Palosaaren karanteenirakennuksen peruskorjauksen hankesuunnitelman siten, että hankkeen kokonaisarvio on 2,02 milj. euroa, alv. 0 % (2,477 milj. euroa, alv 23 %) kustannustasossa 8/2010, RI 128,0 ja THI 145,7 toteutettavaksi vuosien 2011–2012 aikana eläintarhan investointeihin varatuista määrärahoista.
Pöytäkirjanote eläintarhan johtokunnalle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Hyttinen Hannu, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2-4 |
541 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/3
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 20 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
eläintarhan johtokunta |
|
henkilöstökassatoimikunta |
|
kaupunginmuseon johtokunta |
|
kaupunginorkesterin johtokunta |
|
kulttuuri- ja kirjastolautakunta |
17.5.2011 |
liikuntalautakunta |
17.5.2011 |
nuorisolautakunta |
|
opetuslautakunta |
|
opetuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto |
12.5.2011 |
opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto |
|
ruotsinkielisen työväenopiston johtokunta |
|
suomenkielisen työväenopiston johtokunta |
|
taidemuseon johtokunta |
|
Henkilöstön kehittämispalvelut -johtokunta |
|
eläintarhan johtaja |
|
henkilöstökeskus |
|
- henkilöstöjohtaja |
|
- osastopäällikkö (henkilöstöpolitiikka) |
|
- osastopäällikkö (henkilöstövoimavara) |
|
- osastopäällikkö (maahanmuutto) |
|
museonjohtaja |
|
kaupunginorkesterin intendentti |
|
ruotsinkielisen työväenopiston rehtori |
|
suomenkielinen työväenopisto |
|
- johtava rehtori |
|
- apulaisrehtori |
|
- aluerehtori |
|
taidemuseon johtaja |
|
tietokeskus |
|
- johtaja |
|
- tutkimuspäällikkö |
|
- tietohuoltopäällikkö |
|
- kehittämispäällikkö |
|
työterveysjohtaja |
|
Henkilöstön kehittämispalvelut |
|
- toimitusjohtaja |
|
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
Hyttinen Hannu, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
LIITE |
Päätöksen perustelut |
542 §
XXXXX XXXXXX JA XXXX XXXXXXX POIKKEAMISHAKEMUS
Khs 2010-2184
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti suostua hakemukseen 13.12.2010 antamansa puoltavan lausunnon (Khs § 1366) sekä päätöksen 2010-2184/526 mukaisena edellyttäen, että toteutuksessa noudatetaan 20.9.2010 päivättyä suunnitelmaa.
Lisätiedot:
Rämö Suvi, hallintosihteeri, puhelin 310 74325
Nirkko Saara, asiamies, puhelin 310 64694
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2-4 |
543 §
ASUNTO OY KULOSAARENTIE 32:N POIKKEAMISHAKEMUS
Khs 2011-879
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti suostua hakemukseen päätöksen nro 2011-879/526 mukaisena edellyttäen, että korttelin nro 42047 tontin nro 22 itärajalle rakennetaan hakijan toimesta noin kaksi metriä korkea, yhtenäinen ja umpinainen tiiliaita olemassa olevan aitamaisen rakenteen paikalle enintään sen paksuisena ja siten, että se vastaa värisävyltään Kulosaarentie 32:n muilla rajoilla olevia aitoja.
Lisätiedot:
Rämö Suvi, hallintosihteeri, puhelin 310 74325
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
544 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/3
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
asuntotuotantotoimikunta |
18.5.2011 |
kaupunkisuunnittelulautakunta |
12.5. ja 19.5.2011 |
kiinteistölautakunta |
17.5.2011 |
asuntotuotantotoimisto |
16.5., 19.5. ja 20.5.2011 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITE |
Päätöksen perustelut |
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Risto Rautava |
Erja Saarinen |
puheenjohtaja |
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
Kimmo Helistö |
Tarja Kantola |
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä Helsingin kaupungin kirjaamossa 31.5.2011 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkityöpäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Jenni Lähdesmäki |
|
hallintosihteeri |
|
MUUTOKSENHAKUOHJEET
MUUTOKSENHAKUKIELTO
(Asian valmistelu) Pöytäkirjan
521, 523-529, 531-539, 541 ja 544 §:t
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §
(Asian täytäntöönpano) Pöytäkirjan 522 §
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN
TEKEMISEKSI
Päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite: PL 10
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero: (09) 655 783
Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero: (09) 310 13700
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen
muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
(Hallintovalitus, poikkeamispäätöksen tekeminen)
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Pöytäkirjan 542-543 §:t
Valitusoikeus
Poikkeamispäätöksen tekemistä koskevassa asiassa saa hakea muutosta valituksella
- se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen, päätös välittömästi vaikuttaa
- viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
- sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
- se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa
- kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
- toimialueellaan sellainen rekisteröity yhdistys, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen
- Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
- muu viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen ja muun valittamaan oikeutetun katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite: Ratapihantie 9
00521 HELSINKI
Faksinumero: 010 36 42079
Käyntiosoite: Ratapihantie 9
Puhelinnumero: 010 36 42000
Valituksen muoto ja
sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan
puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos
valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava
myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoituksen valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 90 euron oikeudenkäyntimaksun.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite: PL 10
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero: (09) 655 783
Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero: (09) 310 13700
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
ANVISNINGAR OM SÖKANDE AV ÄNDRING
FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING
(Beredning) 521, 523-529,
531-539, 541 och 544 § i protokollet
Ändring i beslutet får inte sökas eftersom
beslutet gäller beredning.
Tillämpat lagrum: 91 § i kommunallagen
(Verkställighet) 522 § i protokoll
Ändring i beslutet får inte sökas eftersom
beslutet gäller verkställighet.
Tillämpat lagrum: 91 § i kommunallagen
ANVISNINGAR OM HUR MAN BEGÄR OMPRÖVNING
Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en
skriftlig begäran om omprövning. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär
hos domstol.
Rätt att begära omprövning
Omprövning får begäras
-
av
den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt
påverkas av beslutet (part)
-
av
kommunmedlemmarna.
Den tid inom vilken omprövning ska begäras
Omprövning ska begäras inom 14 dagar från
delfåendet av beslutet.
Begäran om omprövning ska inlämnas till
Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under
registratorskontorets öppettid.
En part anses ha fått del av beslutet sju dagar
efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses
ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram offentligt.
Dagen för delfåendet räknas inte in i den bestämda
tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag,
självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri
lördag får begäran om omprövning inlämnas första vardagen därefter.
Omprövningsmyndighet
Omprövning begärs hos Helsingfors stadsstyrelse.
Omprövningsmyndighetens kontaktuppgifter är:
E-postadress: helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postadress: PB
10
00099
HELSINGFORS STAD
Faxnummer: (09)
655 783
Besöksadress: Helsingfors
stads registratorskontor
Norra
esplanaden 11–13
Telefonnummer: (09)
310 13700
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl.
08.15–16.00.
Formen för och innehållet i begäran om omprövning
Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Elektroniska
dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I begäran om omprövning ska uppges
-
det
beslut som begäran om omprövning gäller
-
hurdan
omprövning som begärs
-
på
vilka grunder omprövning begärs
-
vem
som begär omprövning
-
på
vilka grunder den som begär omprövning är berättigad att göra detta
-
kontaktuppgifter
till den som begär omprövning.
Protokoll
Protokollsutdrag och ‑bilagor som hänför sig
till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors
stads registratorskontor.
(Förvaltningsbesvär,
undantagsbeslut)
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom förvaltningsbesvär.
542-543 § i protokollet
Besvärsrätt
I ett ärende gällande undantagsbeslut får ändring
genom besvär sökas
-
av
den vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet
-
av ägaren
och innehavaren av ett invid eller mittemot beläget område
-
av ägaren
och innehavaren av en sådan fastighet vars bebyggande eller användning i annat
syfte beslutet i väsentlig mån kan påverka
-
av den
vars boende, arbete eller övriga förhållanden betydligt kan påverkas av
projektet
-
av kommunen
och en grannkommun vars markanvändningsplanering beslutet påverkar
-
inom det geografiska område där den är verksam, av en
sådan registrerad förening vars syfte är att främja natur- eller miljövård
eller skydd av kulturvärden eller att annars påverka livsmiljöns kvalitet
-
av närings-,
trafik- och miljöcentralen i Nyland
-
av en annan myndighet i ärenden som hör till dess verksamhetsområde.
Besvärstid
Besvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet
av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten
senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
En part anses ha fått del av beslutet sju dagar
efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i
besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag,
självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri
lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsmyndighet
Besvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: helsinki.hao@oikeus.fi
Postadress: Bangårdsvägen 9
00521
HELSINGFORS
Faxnummer: 010
36 42079
Besöksadress: Bangårdsvägen 9
Telefonnummer: 010
36 42000
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska
dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften, som ska riktas till
besvärsmyndigheten, ska uppges
– det
beslut som besvärsskriften gäller
– till
vilka delar ändring söks i beslutet och hurdana ändringar som söks
– på
vilka grunder ändring söks.
I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och
hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare
eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften
även uppges namn och hemkommun för denna person.
I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress
och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.
Besvärsskriften ska undertecknas av
ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt
dokument behöver emellertid inte kompletteras med underskrift om dokumentet
innehåller uppgifter om avsändaren och det inte är skäl att misstänka dokumentets
äkthet och intakthet.
Till besvärsskriften ska fogas
– det beslut som
besvärsskriften gäller, i original eller kopia
– ett intyg över vilken dag
beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har
börjat
– de handlingar som
ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts
myndigheten.
Rättegångsavgift
Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift
på 89 euro för behandlingen av ärendet.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till
beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads
registratorskontor.
E-postadress: helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postadress: PB
10
00099
HELSINGFORS STAD
Faxnummer: (09)
655 783
Besöksadress: Norra
esplanaden 11–13
Telefonnummer: (09)
310 13700
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl.
08.15–16.00.