Kokousaika |
2.5.2011 kello 16.00 – 16.55 ja 17.07 – 18.07 |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Läsnä |
|
||||||||
|
|
||||||||
Jäsenet |
Rautava, Risto |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
||||||
|
Bryggare, Arto |
I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Asko-Seljavaara, Sirpa |
(paitsi osa 468 §) |
|
||||||
|
Hakola, Juha |
|
|
||||||
|
Halla-aho, Jussi |
|
|
||||||
|
Helistö, Kimmo |
|
|
||||||
|
Kantola, Tarja |
|
|
||||||
|
Moisio, Elina |
|
|
||||||
|
Ojala, Outi |
|
|
||||||
|
Oker-Blom, Jan D. |
(paitsi osa 453 ja 461-469 §:t) |
|
||||||
|
Pajamäki, Osku |
|
|
||||||
|
Rissanen, Laura |
|
|
||||||
|
Räty, Laura |
(paitsi 445, osa 468 ja osa 469 §:t) |
|
||||||
|
Ylikahri, Ville |
|
|
||||||
|
Andersson, Annika |
(paitsi 464 §) |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Muut |
Krohn, Minerva |
kaupunginvaltuuston puheenjohtaja |
|
||||||
|
Bogomoloff, Harry |
I varapuheenjohtaja (paitsi osa 447 ja osa 459-469 §:t) |
|
||||||
|
Hiltunen, Rakel |
II varapuheenjohtaja (paitsi osa 468 ja osa 469 §:t) |
|
||||||
|
Pajunen, Jussi |
kaupunginjohtaja (paitsi 454 §) |
|
||||||
|
Sauri, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Kokkonen, Paula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Haatainen, Tuula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Penttilä, Hannu |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Ratasvuori, Eila |
hallintojohtaja |
|
||||||
|
Korhonen, Tapio |
rahoitusjohtaja |
|
||||||
|
Tulensalo, Hannu |
henkilöstöjohtaja |
|
||||||
|
Sarvilinna, Sami |
kaupunginlakimies |
|
||||||
|
Waronen, Eero |
viestintäpäällikkö |
|
||||||
|
Teppo, Tiina |
päätösvalmisteluyksikön päällikkö |
|
||||||
|
Matikainen, Kristiina |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Mickwitz, Leena |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Sippola-Alho, Tanja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Vallittu, Anja |
kaupunginsihteeri (paitsi 459 §) |
|
||||||
|
Rautanen, Marja-Liisa |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Härmälä, Timo |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Hyttinen, Hannu |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Tapiolinna, Hilkka |
vs. kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Saarinen, Erja |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Ryöti, Miliza |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Lähdesmäki, Jenni |
hallintosihteeri |
|
||||||
|
Olli, Seppo |
kaupunginkamreeri |
|
||||||
|
Torvalds, Nils |
asiantuntija (osa 468 ja osa 469 §:t) |
|
||||||
|
Bergholm, Jorma |
asiantuntija (osa 468 ja osa 469 §:t) |
|
||||||
|
Oasmaa, Kyösti |
aluerakentamispäällikkö (osa 469 §) |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Puheenjohtaja |
Rautava, Risto |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Lähdesmäki, Jenni |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Esittely |
|
§ |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
|
|
|
||||
|
Sauri |
|
|
457, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sosiaali- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
Päätöksen perusteluna on kunkin asian esityslistateksti, joka on merkitty liitteeksi 1.
§ |
Asia |
|
445 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
446 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
447 |
Kj/1 |
Valtuutettujen tekemien aloitteiden käsitteleminen |
448 |
Kj/2 |
Helsingin kaupungin käyttöomaisuuden poistosuunnitelman tarkistaminen 1.1.2012 alkaen |
449 |
Sj/3 |
Käräjäoikeuden lautamiehen valinta |
450 |
Kaj/4 |
Kulosaaren korttelitalon uudisrakennuksen hankesuunnitelma |
451 |
Kj/3 |
Määrärahan myöntäminen asuntotuotantotoimistolle Lallukantien alueen esirakentamiseen (Vartiokylä, tontit 45585/2-4) |
452 |
Kj/4 |
Määrärahan myöntäminen kaupunkisuunnitteluvirastolle alueiden käyttöönoton edellyttämiin tutkimuksiin ja selvityksiin vuoden 2011 suunnittelukohteissa |
453 |
Kj/5 |
Harmaan talouden seurannan tilannekatsaus |
454 |
Kj/6 |
26.4.2011 pöydälle pantu asia Lausunto eduskunnan apulaisoikeusasiamiehelle sosiaaliviraston toimintaa koskevassa kanteluasiassa |
455 |
Kj/9 |
Kaupunginvaltuuston 27.4.2011 tekemien päätösten täytäntöönpano |
456 |
Kj/10 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
457 |
Kj/11 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
458 |
Ryj/1 |
Kaupungin liittyminen Verband Deutscher Verkehrsunternehmen (VDV) -järjestön jäseneksi |
459 |
Ryj/2 |
Kahden viran nimikkeen ja pätevyysvaatimusten muuttaminen ympäristökeskuksessa |
460 |
Ryj/3 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
461 |
Sj/1 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
462 |
Kaj/1 |
Töölön kirjaston perusparannuksen hankesuunnitelman hyväksyminen |
463 |
Kaj/2 |
Asunto-osakeyhtiö Tavasttähdenkatu 11:n poikkeamishakemus |
464 |
Kaj/3 |
Xxxxxx Xxxxxxx poikkeamishakemus |
465 |
Kaj/4 |
Helsingin maanalaisen yleiskaavan määrääminen osittain voimaan ennen lainvoimaisuutta (nro 11830/1 ja 11830/2) |
466 |
Kaj/5 |
Lausunto Helsingin hallinto-oikeudelle kaupunginvaltuuston päätöksestä tehdystä valituksesta Munkkiniemen tonttien 30112/3 ja 6 sekä 30113/2 ja 4 ja korttelin 30118 ym. alueiden (Munkkivuoren ostoskeskus ympäristöineen) asemakaava-asiassa (nro 11920) |
467 |
Kaj/6 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
468 |
Kj/7 |
Iltakouluasia: Katsaus seutuyhteistyön tilanteeseen |
469 |
Kj/8 |
Iltakouluasia: Aluerakentamisprojektien tilannekatsaus |
445 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Ylikahrin (varalla Asko-Seljavaara) ja Oker-Blomin (varalla Bryggare) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
446 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
447 - 450 § |
Kaupunginvaltuuston 11.5.2011 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Kaupunginjohtaja
447 § |
Kaupunginhallituksen kokouksessa
26.4.2011 pöydälle pantu asia |
Vielä esittelijä muutti ehdotustaan siten, että vastauksen toiseksi viimeisen kappaleen viimeinen virke muutetaan kuulumaan seuraavasti:
”Uudet ja vaikuttavat toimintamallit otetaan käyttöön jo tulevana kesänä.” ja sen jälkeiseksi virkkeeksi lisätään seuraava virke:
”Kaupunginhallitus saa syyskuun alussa selvityksen toimenpiteiden tehokkuudesta."
Kaupunginhallitus hyväksyi esittelijän muutetun ehdotuksen.
Lisäksi esittelijä muutti ehdotustaan siten, että aloitteen 11 vastauksen toiseksi viimeisen kappaleen viimeinen virke poistetaan ja kolmanneksi viimeisen kappaleen viimeisen virkkeen ensimmäisen lauseen alku muutetaan kuulumaan seuraavasti: ” Luottamushenkilöiden sidonnaisuudet tullaan julkistamaan…”.
Kaupunginhallitus hyväksyi esittelijän muutetun ehdotuksen.
Lisätiedot:
Teppo Tiina, päätösvalmisteluyksikön päällikkö, puhelin 310 36018
448 § |
Helsingin kaupungin käyttöomaisuuden poistosuunnitelman tarkistaminen
1.1.2012 alkaen |
Lisätiedot:
Saxholm Tuula, talousarviopäällikkö, puhelin 310 36250
Sivistys- ja henkilöstötoimi
449 § |
Käräjäoikeuden lautamiehen valinta |
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi
450 § |
Kulosaaren korttelitalon uudisrakennuksen hankesuunnitelma |
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
451 §
MÄÄRÄRAHAN MYÖNTÄMINEN ASUNTOTUOTANTOTOIMISTOLLE LALLUKANTIEN ALUEEN ESIRAKENTAMISEEN (VARTIOKYLÄ, TONTIT 45585/2-4)
Khs 2011-668
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus
päätti myöntää asuntotuotantotoimistolle vuoden 2011 talousarvion alakohdalta
8 01 02 11, alueiden käyttöönoton edellyttämät selvitykset ja
toimenpiteet
960 000 euroa Vartiokylän tonttien 45585/2-4 tonttien esirakentamiseen
Pöytäkirjanote asuntotuotantotoimistolle (Sanne Varpanen), kiinteistöviraston tonttiosastolle (Katarina Kurenlahti), taloushallintopalvelu- liikelaitokselle (Heljä Huusko), talous- ja suunnittelukeskuksen kehittämisosastolle (Veijo Väyrynen) ja taloussuunnitteluosastolle.
Lisätiedot:
Viljakainen Juha, hankepäällikkö, puhelin 310 36276
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
452 §
MÄÄRÄRAHAN MYÖNTÄMINEN KAUPUNKISUUNNITTELUVIRASTOLLE ALUEIDEN KÄYTTÖÖNOTON EDELLYTTÄMIIN TUTKIMUKSIIN JA SELVITYKSIIN VUODEN 2011 SUUNNITTELUKOHTEISSA
Khs 2011-335
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus
päätti myöntää kaupunkisuunnitteluvirastolle vuoden 2011 talousarvion alakohdalta
8 01 02 10, muu esirakentaminen
85 000 euroa käytettäväksi alueiden käyttöönoton edellyttämiin tutkimuksiin ja selvityksiin vuoden 2011 suunnittelukohteissa,
alakohdalta 8 01 02 15, Länsisataman esirakentaminen
55 000 euroa käytettäväksi alueiden käyttöönoton edellyttämiin tutkimuksiin ja selvityksiin vuoden 2011 suunnittelukohteissa,
alakohdalta 8 01 02 17, Kalasataman esirakentaminen
350 000 euroa käytettäväksi alueiden käyttöönoton edellyttämiin tutkimuksiin ja selvityksiin vuoden 2011 suunnittelukohteissa ja
alakohdalta 8 01 02 18, Kruunuvuorenrannan esirakentaminen
270 000 euroa käytettäväksi alueiden käyttöönoton edellyttämiin tutkimuksiin ja selvityksiin vuoden 2011 suunnittelukohteissa
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnitteluvirastolle (Eija Kivilaakso), taloushallintopalvelu- liikelaitokselle (Heljä Huusko) ja talous- ja suunnittelukeskuksen kehittämisosastolle ja taloussuunnitteluosastolle.
Lisätiedot:
Viljakainen Juha, hankepäällikkö, puhelin 310 36276
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
453 §
HARMAAN TALOUDEN SEURANNAN TILANNEKATSAUS
Khs 2011-797
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus päätti merkitä harmaan talouden tilannekatsauksen tiedoksi.
Pöytäkirjanote talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle ja sisäiselle tarkastukselle sekä tarkastusvirastolle.
Lisätiedot:
Vänskä-Sippel Petra, controller, puhelin 310 25551
LIITE |
Päätöksen perustelut |
454 §
26.4.2011 pöydälle pantu asia
LAUSUNTO EDUSKUNNAN APULAISOIKEUSASIAMIEHELLE SOSIAALIVIRASTON TOIMINTAA KOSKEVASSA KANTELUASIASSA
Khs 2010-1650
Esityslistan asia Kj/6
Kaupunginhallitus päätti antaa eduskunnan apulaisoikeusasiamiehelle seuraavan lausunnon ja selvityksen:
Selvitys ja lausunto sosiaaliviraston menettelystä kantelun kohteena olevassa asiassa
Sosiaaliviraston tilayksikön kautta kulkee laskuja ja tarjouksia töistä, jotka asiakkaat itse, taloyhtiöt tai jokin yhteisö esim. Invalidiliitto on tehnyt tai teettänyt. Näistä tilayksikköön tulee laskun mukana tarjous. Tämän vuoksi asunnon muutostöitä ovat tehneet muutkin kuin sosiaaliviraston kilpailutuksen perusteella valitut urakoitsijat.
Vammaispalvelulain 9 §:n mukaan kunnan on korvattava vaikeavammaiselle henkilölle asunnon muutostöistä sekä asuntoon kuuluvien välineiden ja laitteiden hankkimisesta hänelle aiheutuneet kohtuulliset kustannukset, jos hän vammansa tai sairautensa johdosta välttämättä tarvitsee näitä toimenpiteitä suoriutuakseen tavanomaisen elämän toiminnoista.
Vammaispalvelulain mukaan asunnon muutostyöt tulee tehdä aina asiakkaan toimintakyvyn ja yksilölliseen tarpeeseen perustuvan palvelusuunnitelman huomioivalla tavalla. Korvattavaksi tulevat tarpeenmukaiset, todelliset, kohtuullisina pidettävät kustannukset. Varallisuusharkintaa tai euromääräisiä ylärajoja ei lainsäädännössä ole asetettu. Kunnalla on asunnon muutostöiden osalta sitova, määrärahoista riippumaton järjestämisvastuu.
Vammaispalvelulain asunnon muutostöitä koskeva säännös on luonteeltaan korvaussäännös. Vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista annetun asetuksen 20 §:n mukaan asiakas voi laskuttaa kuntaa kuuden kuukauden kuluessa siitä, kun asunnon muutostyöt on tehty. On kuitenkin mahdollista, että kunta huolehtii asunnon muutostöiden suorittamisesta. Tämä edellyttää aina vammaisen henkilön suostumusta. Kunnalla ei ole myöskään oikeutta vaatia, että vammainen henkilö neuvottelee etukäteen kunnan kanssa asunnon muutostöiden teettämisestä.
Jos vammainen henkilö on teettänyt asunnon muutostyöt ilman kunnan etukäteisarviota muutostöiden kustannusten välttämättömyydestä ja kohtuullisuudesta, merkitsee se aina sitä, että kunta päätöksessään suorittaa tämän arvion jälkikäteen. Tällöin hyväksytään vain asiakkaan vamman vaatimat välttämättömät asunnon muutostyöt. Samoin menetellään, jos esimerkiksi taloyhtiö laskuttaa asiakkaan asuntoon putkiremontin yhteydessä tehdyistä muutostöistä.
Kantelija tuo esiin myös epäilynsä siitä, että kilpailutuksessa on hyväksytty tarjouksia, joiden hinta on niin alhainen, että yrityksillä ei ole mahdollista huolehtia verojen maksusta ja työnantajavelvoitteista.
Kaikilta puitesopimustoimittajailta on pyydetty asianmukaiset todistukset yrityksen verojen ja työnantajavelvoitteiden maksamisesta. Kaikki puitesopimustoimittajiksi valitut yritykset ovat toimittaneet sosiaalivirastolle asianmukaiset todistukset siitä, että yrityksen verot ja työnantajavelvoitteet oli maksettu. Asia otetaan huomioon myös vuonna 2011 järjestettävässä kilpailutuksessa. Muilta kuin puitesopimustoimittajilta todistuksia ei ole aiemmin pyydetty. Mikäli asiakas teettää työn itse, sosiaalivirasto ohjeistaa asiakasta pyytämään tarvittavat ajan tasalla olevat todistukset. Vastaavasti mikäli työn teettää taloyhtiön puitesopimustoimittaja, sosiaalivirasto velvoittaa taloyhtiötä pyytämään riittävät ja ajan tasalla olevat todistukset suoritetuista veroista ja työnantajamaksuista.
Myös laskujen selkeyteen ja erittelyyn tullaan jatkossa kiinnittämään erityistä huomiota.
Lopuksi kantelija pyytää selvitystä siitä, miksi toiminimi Aulis Karonen suljettiin pois asiakkaiden asuntojen muutostöiden hankintaa koskevasta tarjouskilpailusta.
Tarjouspyynnössä (21/2008, korjattu 22.1.2009) oli esitetty seuraava ammatilliseen pätevyyteen liittyvä vähimmäisvaatimus (kohta 7.2.6.):
Vaatimus 6 Tarjoajalla on oltava palvelun laatuun ja laajuuteen nähden riittävästi kokemusta vastaavista palvelutoimituksista. Riittävänä kokemuksena pidetään vähintään kolmen vuoden kokemusta kodeissa tehtävistä muutostöistä joko itsenäisenä urakoitsijana tai toisen urakoitsijan vastuuhenkilönä.
Lisäksi tarjouspyynnössä oli vaatimus siitä, että kohdissa 4 - 6 mainittujen vähimmäisvaatimusten täyttymisen selvittämiseksi tarjoajan on liitettävä tarjoukseensa selvitykset 4 - 6. Tarjoaja, jonka tarjous ei sisällä pyydettyjä selvityksiä, voidaan sulkea tarjouskilpailusta pois.
Tiedot pyydettiin antamaan tarjouspyynnön liitteenä olevalla lomakkeella.
Aulis Karonen on tarjouksessaan selvittänyt, että A. Karonen T:mi on perustettu 7.1.2009 (ytj-rekisterin mukaan alkupäivämäärä on 14.1.2009). Näin ollen hän ei ole voinut tehdä vastaavia töitä kaupungille toiminimen puitteissa noin 2,5 vuotta, kuten selvityspyynnössä esitetään. Tarjouksessaan Aulis Karonen ilmoittaa vastaavaksi kokemuksekseen, että hän on Helsingin kaupungin kiinteistöviraston erikoisammattimiehen työsuhteessaan ajalla 1.5.2006 – 31.12.2008 suorittanut apuvälineasennuksia ja pieniä muutostöitä asuntoihin suunnitellen ja tilastoiden työnsä itse. Tarjouspyynnön kolmen vuoden kokemusvaatimus ei näin ollen täyty, vaikka erikoisammattimiehen työ olisikin tehty toisen urakoitsijan vastuuhenkilönä ja voitaisiin laskea kokemusajaksi.
Tarjouskilpailusta suljettiin pois viisi muuta tarjousta edellä mainitun vaatimuksen perusteella ja neljä tarjousta muiden vaatimusten perusteella. Aulis Karosen tarjousta on käsitelty tasapuolisesti muihin tarjouksiin nähden ja lautakunnalla oli oikeus sulkea Karosen tarjous pois tarjouskilpailusta. Kilpailutuksesta ei tehty yhtään valitusta markkinaoikeuteen.
Tietojen luovuttamista koskeva päätös
Kaupunginhallitus toteaa, että kaupunginjohtaja on 1.7.2010 (4184 §) päättänyt, että valtuutettu Hakaselle ei anneta tietoa Helsingin kaupungin sisäisen tarkastuksen laatimasta ja 28.4.2010 päivätystä muistiosta, joka koskee sosiaaliviraston teettämiä asunnonmuutostöitä.
Kaupunginjohtajan päätöksen perusteluina on todettu, että muistio sisältää sisäisen tarkastuksen valvontatoimeen liittyviä tietoja. Perusteluina on todettu edelleen, että muistiossa kuvattujen selvitystoimien ja -havaintojen julkiseksi tuleminen heikentäisi valvonnan toteutumisedellytyksiä, joten tiedon antaminen siitä vaarantaisi valvonnan tarkoituksen toteutumisen viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 24 §:n 1 momentin 15 kohdassa tarkoitetulla tavalla. Näin ollen muistio on salassa pidettävä. Perusteluina todetaan vielä, ettei kuntalain 43 §:ssä säädetty luottamushenkilön tiedonsaantioikeus ulotu salassa pidettäviin asiakirjoihin.
Edellä todetun mukaisesti kantelu kohdistuu tämän salassapitokysymyksen osalta pikemminkin kaupunginjohtajan kuin sosiaaliviraston menettelyyn. Kantelussa väitetään, että kaupunginjohtajan päätös on riittämättömästi perusteltu, kun siinä ei ole kuvattu miten muistion tai osan siitä antaminen kaupunginvaltuutetulle heikentäisi valvonnan toteutumisedellytyksiä.
Väite pitää siltä osin paikkansa, etteivät päätöksen perustelut sisällä mainitunlaista kuvausta. On kuitenkin katsottava, että tätä yksityiskohtaisempien perusteiden kirjaaminen olisi edellyttänyt tarkastusmuistion sisällön kuvaamista ja saattanut siten sekin johtaa julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 15 kohdassa suojatun intressin vaarantumiseen. Päätöstä ei siten voida pitää riittämättömästi, vaan nimenomaan riittävästi perusteltuna.
Muutenkin on todettava, että kaupunginjohtajan päätös ja myös sen perustelujen riittävyys olisi voitu saattaa riippumattoman tuomioistuimen tutkittavaksi hallintolainkäytön järjestyksessä. Päätös ja sitä koskeva muutoksenhakuohjaus on annettu valtuutettu Hakaselle tiedoksi kirjetiedoksiantona. Helsingin hallinto-oikeuden kirjaamosta 1.3.2011 saadun tiedon mukaan päätöksestä ei ole valitettu.
Kysymys valtuutettu Hakasen oikeudesta saada tieto tarkastusmuistiosta on siten lainvoimaisesti ratkaistu.
Pöytäkirjanote liitteineen eduskunnan apulaisoikeusasiamiehelle, sosiaalilautakunnalle ja hallintokeskuksen oikeuspalveluille.
Kaupunginhallitus
päätti todeta, ettei kaupunginjohtaja Pajunen esteellisenä osallistunut asian
käsittelyyn eikä ollut läsnä sitä käsiteltäessä.
Kaupunginhallitus päätti käsitellä kaupunginjohtajan asiat 7 ja 8 esityslistan viimeisinä asioina.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
455 §
KAUPUNGINVALTUUSTON 27.4.2011 TEKEMIEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Khs
Esityslistan asia Kj/9
Kaupunginhallitus päätti,
että kaupunginvaltuuston 27.4.2011 pitämän kokouksen päätösluettelo on toimitettava kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja liikelaitoksille tiedoksi kuin myös
että edellä mainittuun päätösluetteloon sisältyvät kaupunginvaltuuston päätökset saadaan pöytäkirjan tarkastamisen jälkeen mahdollisista valituksista huolimatta panna täytäntöön seuraavasti:
Asia Toimenpide
Kaupunginjohtajan
toimiala
1–3 Ei toimenpidettä.
4 Toivomusponsi aloitteeseen 1 sivistys- ja henkilöstötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Toivomusponsi aloitteeseen 5 kaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
5 Kaupunginhallitus päätti kehottaa hallintokeskusta julistamaan sosiaali- ja terveystoimen apulaiskaupunginjohtajan viran haettavaksi seitsemän vuoden määräajaksi siten, että sähköistä rekrytointijärjestelmää ei käytetä ja että viran palkkaus on 11 724,50 euroa kuukaudelta.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote apulaiskaupunginjohtaja Paula Kokkoselle.
Pöytäkirjanote hallintokeskukselle.
6 Kaupunginhallitus
päätti kehottaa Helsingin Satama -liikelaitosta julistamaan satamajohtajan
viran haettavaksi Helsingin Satama
-liikelaitoksen johtosäännön ja kaupungin kielitaitosäännön mukaisin kelpoisuusvaatimuksin
ja niin, että hakuilmoituksessa viran hakijaa pyydetään esittämään palkkatoivomus.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote satamajohtaja Heikki Nissiselle.
Pöytäkirjanote Helsingin Satama -liikelaitokselle ja henkilöstökeskukselle.
7 Kaupunginhallitus päätti kehottaa sosiaalivirastoa, Palmia-liikelaitosta ja kiinteistövirastoa toimittamaan osaltaan taloushallintopalvelulle luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavat tiedot.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote päätöksessä mainituille.
Pöytäkirjanote sosiaalilautakunnan ensimmäiselle aikuispalvelujen muutoksenhakujaostolle, Palmia-liikelaitoksen johtokunnalle, asuntolautakunnalle, hallintokeskukselle (Seija Kauppinen) ja taloushallintopalvelulle (Tuija Honkaheimo).
18 Kaupunginhallitus päätti kehottaa hallintokeskuksen oikeuspalvelut maksamaan talousarvion kohdalta 1 39 15, Yleishallinnon muut menot ja tulot, kaupunginjohtajan käytettäväksi 7 943 000 euroa Sipoon kunnalle korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen mukaisesti.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Sipoon kunnalle.
Pöytäkirjanote talous- ja suunnittelukeskuksen taloussuunnitteluosastolle, varainhallinnalle, hallintokeskuksen oikeuspalveluille sekä taloushallintopalvelulle.
Rakennus- ja
ympäristötointa johtavan apulaiskaupungin-
johtajan toimiala
8 Pöytäkirjanote yleisten töiden lautakunnalle, rakennuslautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Sosiaali- ja
terveystointa johtavan apulaiskaupungin-
johtajan toimiala
19, 20 Aloitteet sosiaali- ja terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtavan apulais-
kaupunginjohtajan
toimiala
9–14 Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle.
15 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle sekä valitusosoituksin Paraistentie 11:lle, Merja Laavolalle, Aila Valldénille ym., Tarmo Kumpulaiselle, Adnan ja Leila Sertille, Asunto Oy Paraistentie 10:lle, Tiina ja Tuuli Rantapajulle, Johanna Kumpulaiselle, Lempi Virkille, Ruskeasuo-seura ry:lle ja Sinikka Uskille.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, rakennuslautakunnalle, kaupunginmuseolle, pelastuslaitokselle ja rakennusvirastolle.
16 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, rakennuslautakunnalle, kaupunginmuseon johtokunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, pelastuslautakunnalle, ympäristökeskukselle, liikennelaitos-liikelaitokselle, Helsingin Energia -liikelaitokselle, Helen Sähköverkko Oy:lle ja HSY:n vesihuollolle.
17 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle sekä valitusosoituksin Tapulin Huolto Oy:lle, Ritva Hytöselle, Tapulikaupunki-Seura ry:lle, Petri Syrjäselle, As Oy Kimnaasipolulle ja Matti Salliselle.
Pöytäkirjanote
kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, rakennuslautakunnalle,
opetuslautakunnalle, ympäristölautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle,
sosiaalivirastolle, Helsingin Energia
-liikelaitokselle, Helen Sähköverkko Oy:lle ja HSY:n vesihuollolle.
21 Aloite kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Lisätiedot:
Nyfors Maria, hallintosihteeri, puhelin 310 36012
LIITE |
Päätöksen perustelut |
456 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/10
Kaupunginhallitus
päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 17 tekemiä päätöksiä
käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja 27.4.2011
konsernijaosto 26.4.2011
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta --
johtokunnat
-
Helsingin Energia --
-
Helsingin Satama 26.4.2011
-
Taloushallintopalvelu --
apulaiskaupunginjohtajat
-
rakennus- ja ympäristötointa
johtava
-
sosiaali- ja terveystointa
johtava
-
sivistys- ja henkilöstötointa
johtava
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
hallintokeskus
-
hallintojohtaja
-
hallinto-osaston
osastopäällikkö
-
kansainvälisen
toiminnan päällikkö
-
kaupunginlakimies
-
viestintäpäällikkö
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
aluerakentamispäällikkö
-
sisäisen tarkastuksen
päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
elinkeinojohtaja
-
elinkeinopäällikkö
-
kehityspäällikkö
-
matkailupäällikkö
-
tapahtumapäällikkö
Taloushallintopalvelu -liikelaitos
-
toimitusjohtaja
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
457 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/11
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 17 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
458 §
KAUPUNGIN LIITTYMINEN VERBAND DEUTSCHER VERKEHRSUNTERNEHMEN (VDV) -JÄRJESTÖN JÄSENEKSI
Khs 2011-621
Esityslistan asia Ryj/1
Kaupunginhallitus päätti, että kaupunki liittyy jäseneksi Verband Deutscher Verkehrsunternehmen (VDV) –järjestöön.
Samalla kaupunginhallitus päätti kehottaa liikennelaitos
-liikelaitosta huolehtimaan jäsenyyteen liittyvistä velvoitteista ja jäsenmaksun
suorittamisesta.
Pöytäkirjanote liikennelaitos -liikelaitokselle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
459 §
KAHDEN VIRAN NIMIKKEEN JA PÄTEVYYSVAATIMUSTEN MUUTTAMINEN YMPÄRISTÖKESKUKSESSA
Khs 2011-750
Esityslistan asia Ryj/2
Kaupunginhallitus päätti todeta, ettei kaupunginsihteeri Vallittu esteellisenä osallistunut asian käsittelyyn eikä ollut läsnä sitä käsiteltäessä.
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITE |
Päätöksen perustelut |
460 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Ryj/3
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 17 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
pelastuslautakunta |
26.4.2011 |
teknisen palvelun lautakunta |
28.4.2011 |
yleisten töiden lautakunta |
26.4.2011 |
Ilmoitus ao. lautakunnille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITE |
Päätöksen perustelut |
461 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 17 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
eläintarhan johtokunta |
|
henkilöstökassatoimikunta |
|
kaupunginmuseon johtokunta |
|
kaupunginorkesterin johtokunta |
|
kulttuuri- ja kirjastolautakunta |
|
liikuntalautakunta |
|
nuorisolautakunta |
|
opetuslautakunta |
|
opetuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto |
|
opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto |
|
ruotsinkielisen työväenopiston johtokunta |
|
suomenkielisen työväenopiston johtokunta |
|
taidemuseon johtokunta |
|
Henkilöstön kehittämispalvelut -johtokunta |
|
eläintarhan johtaja |
|
henkilöstökeskus |
|
- henkilöstöjohtaja |
|
- osastopäällikkö (henkilöstöpolitiikka) |
|
- osastopäällikkö (henkilöstövoimavara) |
|
- osastopäällikkö (maahanmuutto) |
|
museonjohtaja |
|
kaupunginorkesterin intendentti |
|
ruotsinkielisen työväenopiston rehtori |
|
suomenkielinen työväenopisto |
|
- johtava rehtori |
|
- apulaisrehtori |
|
- aluerehtori |
|
taidemuseon johtaja |
|
tietokeskus |
|
- johtaja |
|
- tutkimuspäällikkö |
|
- tietohuoltopäällikkö |
|
- kehittämispäällikkö |
|
työterveysjohtaja |
|
Henkilöstön kehittämispalvelut |
|
- toimitusjohtaja |
|
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
Hyttinen Hannu, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
LIITE |
Päätöksen perustelut |
462 §
TÖÖLÖN KIRJASTON PERUSPARANNUKSEN HANKESUUNNITELMAN HYVÄKSYMINEN
Khs 2010-2449
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä 15.2.2010 päivätyn Töölön kirjaston perusparannuksen hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 3 120 brm2 ja rakentamiskustannusten enimmäishinta arvonlisäverottomana 6 miljoonaa euroa marraskuun 2009 kustannustasossa.
Samalla kaupunginhallitus päätti kehottaa kiinteistölautakuntaa sisällyttämään vuosien 2012–2013 talousarvioehdotuksiin hankkeen enimmäishinnan mukaisen hankkeen jatkorahoituksen.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle, kaupunginkirjastolle, HKR-Rakennuttajalle, kiinteistöviraston tilakeskukselle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
463 §
ASUNTO-OSAKEYHTIÖ TAVASTTÄHDENKATU 11:N POIKKEAMISHAKEMUS
Khs 2011-518
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti suostua hakemukseen päätöksen nro 2011-518/526 mukaisena.
Lisätiedot:
Rämö Suvi, hallintosihteeri, puhelin 310 74325
Nirkko Saara, asiamies, puhelin 310 64694
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
464 §
XXXXXXX XXXXXXXX POIKKEAMISHAKEMUS
Khs 2010-1622
Esityslistan asia Kaj/3
Kaupunginhallitus päätti suostua hakemukseen 8.11.2010 (1214 §) antamansa puoltavan lausunnon sekä päätöksen nro 2010‑1622/526 mukaisena.
Kaupunginhallitus päätti todeta, ettei jäsen Andersson esteellisenä osallistunut asian käsittelyyn eikä ollut läsnä sitä käsiteltäessä.
Lisätiedot:
Rämö Suvi, hallintosihteeri, puhelin 310 74325
Nirkko Saara, asiamies, puhelin 310 64694
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
465 §
HELSINGIN MAANALAISEN YLEISKAAVAN MÄÄRÄÄMINEN OSITTAIN VOIMAAN ENNEN LAINVOIMAISUUTTA (NRO 11830/1 JA 11830/2)
Khs 2009-237
Esityslistan asia Kaj/4
Kaupunginhallitus päätti määrätä Helsingin maanalaisen yleiskaavan (piirustukset nro 11830/1 ja 11830/2) voimaan lukuun ottamatta 35. kaupunginosan (Tuomarinkylä) Keskuspuiston Haltiavuoren alle
./. varattua Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen tilavarausta, joka on merkitty punaisella katkoviivalla ja luvulla 1 esityslistan tämän asian liitteenä olevaan kaupunkisuunnitteluviraston yleissuunnitteluosaston piirustukseen nro 11830/1.
Pöytäkirjanote Helsingin hallinto-oikeudelle, Helsingin luonnonsuojeluyhdistys ry:lle, kaupunkisuunnitteluvirastolle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistövirastolle, rakennusvalvontavirastolle ja hallintokeskuksen oikeuspalveluille.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
466 §
LAUSUNTO HELSINGIN HALLINTO-OIKEUDELLE KAUPUNGINVALTUUSTON PÄÄTÖKSESTÄ TEHDYSTÄ VALITUKSESTA MUNKKINIEMEN TONTTIEN 30112/3 JA 6 SEKÄ 30113/2 JA 4 JA KORTTELIN 30118 YM. ALUEIDEN (MUNKKIVUOREN OSTOSKESKUS YMPÄRISTÖINEEN) ASEMAKAAVA-ASIASSA (NRO 11920)
Khs 2010-23
Esityslistan asia Kaj/5
Kaupunginhallitus päätti antaa Helsingin hallinto-oikeudelle seuraavan lausunnon.
Kaupunginvaltuusto hyväksyi 16.2.2011 (32 §) 30. kaupunginosan (Munkkiniemi, Munkkivuori) korttelin nro 30112 tonttien nro 3 ja 6, korttelin nro 30113 tonttien nro 2 ja 4, korttelin nro 30118 sekä katu- ja puistoalueiden asemakaavan muutoksen kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston 12.11.2009 päivätyn ja 7.10.2010 muutetun piirustuksen nro 11920 mukaisena.
Munkkivuoren Ostoskeskus Oy on valittanut kaupunginvaltuuston päätöksestä Helsingin hallinto-oikeuteen.
Valituksen keskeinen sisältö
Munkkivuoren Ostoskeskus Oy on vaatinut Helsingin hallinto-oikeudelta,
että asemakaavaa muutetaan siten, että siitä poistetaan kaikki ne määräykset,
jotka koskevat näyteikkunoiden peittämistä, mainosteippauksia ja
näyteikkunoiden läpinäkyvän vaikutelman säilymistä.
Valituksen keskeiset perustelut
Liikehuoneistojen mainosteippaukset sijaitsevat ikkunoiden sisäpuolella.
Mainosteippauskielto rajoittaa yrittäjän mahdollisuuksia järjestää toimintansa
mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti. Kiellolla puututaan huoneiston sisällä
tapahtuvaan liiketoimintaan. Vaatimus liikehuoneistojen näyteikkunoiden läpinäkyvästä
vaikutelmasta on niin epämääräinen ja tulkinnanvarainen, ettei sellaista
tulisi olla asemakaavassa.
Vastine esitettyihin väitteisiin
Kaupunginhallitus viittaa asiassa
kaupunginvaltuuston 16.2.2011 päätöksen perusteluihin ja toteaa, että valitus
tulisi hylätä ja jättää osin tutkimatta jäljempänä mainituin perustein.
Valituksen laillisuus ja valitusosoitus
Maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) 188 §:n mukaan valtuuston päätöksestä valitetaan hallinto-oikeuteen siten kuin kuntalaissa säädetään, eli 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaiset saavat päätöksestä tiedon silloin, kun päätös asetetaan yleisesti nähtäville. Päätös on asetettu yleisesti nähtäville 25.2.2011. Valitus ovat toimitettu hallinto-oikeudelle 18.3.2011. Valitus on siten tehty määräajassa ja oikealle viranomaiselle. Valittajalla on asiassa valitusoikeus.
Vaatimus asemakaavan muuttamisesta
Valituksessa on vaadittu, että asemakaavaa muutetaan siten, että siitä poistetaan kaikki ne määräykset, jotka koskevat näyteikkunoiden peittämistä, mainosteippauksia ja näyteikkunoiden läpinäkyvän vaikutelman säilymistä.
Hallinto-oikeus ei voi tehdä kaavaan muita muutoksia kuin oikaisunluonteisia korjauksia. Hallinto-oikeus voi, hyväksyessään valitusperusteet, kumota kaavan kokonaan tai osittain.
Syyt näyteikkunoita koskeville kaavamääräyksille
Munkkivuoren ostoskeskuksen on
Helsingin kaupunginmuseossa vuonna 2004 laaditussa ostoskeskusselvityksessä
todettu kuuluvan Helsingin arvokkaimpien ostoskeskusten joukkoon. Se on
kulttuuri- ja rakennustaiteellisesti merkittävä ostoskeskuskokonaisuus.
Ostoskeskusta koskevan asemakaavan muutoksen lähtökohtiin kuului alusta saakka
ostoskeskuksen suojelu ja kulttuurihistoriallisten arvojen huomioon ottaminen.
Munkkivuoren ostoskeskuksen tärkeimmäksi arkkitehtoniseksi piirteeksi
tunnistettiin rakennusryhmän väliin jäävän piha-alueen luonne ja sen
arkkitehtuuri. Rakennusten väliin jäävän piha-alueen keskeisiä piirteitä ovat,
inhimillisen mittakaavan lisäksi, paviljonkimaisten rakennusten aukiolle avautuvat
suuret lasi-ikkunat ja niiden luoma keveys ja läpinäkyvyys. Ostoskeskuksen
nykyilmeen mukainen tila ei ole kuitenkaan läheskään siinä arvossa kuin missä
sen tulisi ja missä se voisi olla.
Munkkivuoren ostoskeskuksen arkkitehtuuri on pelkistettyä. Ulko- ja sisätilojen välinen vuorovaikutus on olennainen osa suojeltujen rakennusten arkkitehtuuria. Asemakaavan muutoksessa sallitaan pohjoisen rakennussiiven purkaminen ja korvaaminen huomattavasti nykyistä laajemmalla rakennuksella. Myös tämän osan kohdalla kaavamääräyksissä on pyritty siihen, että uusi rakennus pihaan rajautuvalta julkisivun osaltaan noudattaa ostoskeskuksen arkkitehtuurin alkuperäisiä periaatteita.
Yrittäjien toiveet on kaavamääräystä muotoiltaessa otettu jo siten huomioon, ettei määräyksessä vaadita kokonaan avoimia ja teippaamattomia näyteikkunoita. Nykyaikana muu mainonta on osin korvannut näyteikkunoiden merkitystä, mutta edelleen ne ovat osa elävän kaupunkitilan luomista.
Munkkivuoren ostoskeskuksen
näyteikkunat ovat alun perin olleet joko kokonaan lähes lattiasta kattoon
avoimia näyteikkunoita tai ikkunoiden eteen on tehty kapea vitriini, joka on
somistettu liikettä mainostavilla tavaroilla. Tämä ratkaisu on edelleen
mahdollinen myös käsiteltävänä olevan asemakaavan muutoksen mukaan. Vitriiniratkaisu
mahdollistaa liiketilan vapaan järjestelyn ja estää suoran auringonvalon
pääsyn liiketiloihin. Ostoskeskuksen piha-alue on Munkkivuoren tärkein
julkinen ulkotila. Ostoskeskuksen laajentuessa siitä on mahdollista muodostaa
entistä tärkeämpi ihmisten kohtaamis- ja oleskelualue, jota pyrkimystä myös
ikkunoiden teippaamiskielto asemakaavassa hyvin tukee.
Munkkivuoren ostoskeskus on Helsingin kaupunginmuseon laatimassa, kaikkia Helsingin ostoskeskuksia koskevassa inventoinnissa arvotettu korkeimpaan arvotusluokkaan, joka sisältää arkkitehtuuriltaan erittäin harkittuja ja viimeisteltyjä, hyvin säilyneitä tai ympäristöarvoiltaan erittäin merkittäviä ostoskeskuksia. Näyteikkunoiden teippaamista koskeva määräys on sopusoinnussa Munkkiniemen ostoskeskuskokonaisuuden rakennustaiteellisen arvon kanssa ja siten asemakaavassa hyvin perusteltu. Määräys ei myöskään estä elintarvikkeiden myyntitilojen osalta ostoskeskuksen vanhan ratkaisumallin mukaisesti järjestää kaupan sisätilojen suojaamista liialliselta auringonvalon vaikutukselta. Tätä tarkoitusta palvelee myös kaavan edellyttämä lipparakenne.
Kaavamääräyksen epämääräisyys ja tulkinnanvaraisuus
Valituksessa huomautetaan, että näyteikkunoiden teippaamista koskeva määräys on epämääräinen ja tulkinnanvarainen. Koska estetiikkaa koskevia asioita on mahdotonta määrittää numeerisilla määreillä, kaavamääräyksiä kirjoitetaan siten, että niillä kuvataan haluttua esteettistä lopputulosta. Määräyksen tulkinta ja rakentamisen ohjaaminen jää asiantuntijoiden, eli tässä tapauksessa Helsingin rakennusvalvontaviraston rakennuslupa-arkkitehtien harkintaan ja myöhemmin rakennusluvan myöntäjän päätettäväksi. Samantapaista määräystä on käytetty Pihlajamäen vastaavalta ajalta peräisin olevan ostoskeskusrakennuksen suojelumääräyksessä.
Yhteenveto Valituksessa ei ole esitetty sellaisia laillisuusperusteita, joiden perusteella asemakaavapäätös tulisi kumota. Päätös ei ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä, päätöksen tehnyt viranomainen ei ole ylittänyt toimivaltaansa eikä päätös ole muutenkaan virheellinen. Tarkoituksenmukaisuuskysymyksistä tehdyt vaatimukset tulee jättää tutkimatta. Kaava täyttää maankäyttö- ja rakennuslain sisältövaatimukset ja menettelysäännökset. Kaava perustuu lain edellyttämiin riittäviin tutkimuksiin ja selvityksiin.
Kaupunginhallituksen johtosäännön 8 §:n 2 momentin 5 kohdan mukaan kaupunginhallitus antaa selityksen kaupunginvaltuuston päätöstä koskevan valituksen johdosta, jos kaupunginhallitus katsoo voivansa yhtyä valtuuston päätöksen lopputulokseen.
Pöytäkirjanote hallintokeskuksen oikeuspalveluille lausunnon laatimista ja antamista varten sekä kaupunkisuunnitteluvirastolle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
467 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/6
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
asuntolautakunta |
26.4.2011 |
rakennuslautakunta |
26.4.2011 |
asuntotuotantotoimisto |
26.4.2011 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Kaupunginhallitus päätti keskeyttää kokouksen klo 16.55 – 17.07 väliseksi ajaksi.
Lisätiedot:
Ryöti Miliza, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 25407
LIITE |
Päätöksen perustelut |
468 §
ILTAKOULUASIA: KATSAUS SEUTUYHTEISTYÖN TILANTEESEEN
Khs 2011-203
Esityslistan asia Kj/7
Kaupunginhallitus päätti merkitä saadun informaation tiedoksi.
Pöytäkirjanote hallintokeskukselle.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
469 §
ILTAKOULUASIA: ALUERAKENTAMISPROJEKTIEN TILANNEKATSAUS
Khs 2011-203
Esityslistan asia Kj/8
Kaupunginhallitus päätti merkitä saadun informaation tiedoksi.
Alustus aluerakentamispäällikkö Kyösti Oasmaa.
Pöytäkirjanote
aluerakentamisprojektien johtoryhmälle.
Lisätiedot:
Oasmaa Kyösti, aluerakentamispäällikkö, puhelin 310 25957
LIITE |
Päätöksen perustelut |
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Risto Rautava |
Jenni Lähdesmäki |
puheenjohtaja |
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä Helsingin kaupungin kirjaamossa . .2011 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkityöpäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Jenni Lähdesmäki |
|
hallintosihteeri |
|
MUUTOKSENHAKUOHJEET
MUUTOKSENHAKUKIELTO
(Asian valmistelu) Pöytäkirjan
445, 447-450, 453-454, 456-457, 459-461 ja 466-469 §:t
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §
(Asian täytäntöönpano) Pöytäkirjan 446, 455 ja 465 §:t
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN
TEKEMISEKSI
Päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite: PL 10
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero: (09) 655 783
Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero: (09) 310 13700
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen
muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
(Hallintovalitus,
poikkeamispäätöksen tekeminen)
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Pöytäkirjan 463-464 §:t
Valitusoikeus
Poikkeamispäätöksen tekemistä koskevassa asiassa saa hakea muutosta valituksella
- se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen, päätös välittömästi vaikuttaa
- viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
- sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
- se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa
- kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
- toimialueellaan sellainen rekisteröity yhdistys, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen
- Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
- muu viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen ja muun valittamaan oikeutetun katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite: PL 120
00521 HELSINKI
Faksinumero: 010 36 42079
Käyntiosoite: Ratapihantie 9
Puhelinnumero: 010 36 42000
Valituksen muoto ja
sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan
puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos
valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava
myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoituksen valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 90 euron oikeudenkäyntimaksun.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite: PL 10
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero: (09) 655 783
Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero: (09) 310 13700
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
ANVISNINGAR OM SÖKANDE AV ÄNDRING
FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING
(Beredning) 445, 447-450, 453-454, 456-457,
459-461 och 466-469 § i protokollet
Ändring i beslutet får inte sökas eftersom
beslutet gäller beredning.
Tillämpat lagrum: 91 § i kommunallagen
(Verkställighet) 446, 455 och 465 § i protokollet
Ändring i beslutet får inte sökas eftersom
beslutet gäller verkställighet.
Tillämpat lagrum: 91 § i kommunallagen
ANVISNINGAR OM HUR MAN BEGÄR OMPRÖVNING
Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en
skriftlig begäran om omprövning. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär
hos domstol.
Rätt att begära omprövning
Omprövning får begäras
-
av
den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt
påverkas av beslutet (part)
-
av
kommunmedlemmarna.
Den tid inom vilken omprövning ska begäras
Omprövning ska begäras inom 14 dagar från
delfåendet av beslutet.
Begäran om omprövning ska inlämnas till
Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under
registratorskontorets öppettid.
En part anses ha fått del av beslutet sju dagar
efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses
ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram offentligt.
Dagen för delfåendet räknas inte in i den bestämda
tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag,
självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri
lördag får begäran om omprövning inlämnas första vardagen därefter.
Omprövningsmyndighet
Omprövning begärs hos Helsingfors stadsstyrelse.
Omprövningsmyndighetens kontaktuppgifter är:
E-postadress: helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postadress: PB
10
00099
HELSINGFORS STAD
Faxnummer: (09)
655 783
Besöksadress: Helsingfors
stads registratorskontor
Norra
esplanaden 11–13
Telefonnummer: (09)
310 13700
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl.
08.15–16.00.
Formen för och innehållet i begäran om omprövning
Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Elektroniska
dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I begäran om omprövning ska uppges
-
det
beslut som begäran om omprövning gäller
-
hurdan
omprövning som begärs
-
på
vilka grunder omprövning begärs
-
vem
som begär omprövning
-
på
vilka grunder den som begär omprövning är berättigad att göra detta
-
kontaktuppgifter
till den som begär omprövning.
Protokoll
Protokollsutdrag och ‑bilagor som hänför sig
till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors
stads registratorskontor.
(Förvaltningsbesvär,
undantagsbeslut)
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom förvaltningsbesvär.
463-464 § i protokollet
Besvärsrätt
I ett ärende gällande undantagsbeslut får ändring
genom besvär sökas
-
av
den vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet
-
av ägaren
och innehavaren av ett invid eller mittemot beläget område
-
av ägaren
och innehavaren av en sådan fastighet vars bebyggande eller användning i annat
syfte beslutet i väsentlig mån kan påverka
-
av den
vars boende, arbete eller övriga förhållanden betydligt kan påverkas av
projektet
-
av kommunen
och en grannkommun vars markanvändningsplanering beslutet påverkar
-
inom det geografiska område där den är verksam, av en
sådan registrerad förening vars syfte är att främja natur- eller miljövård
eller skydd av kulturvärden eller att annars påverka livsmiljöns kvalitet
-
av närings-,
trafik- och miljöcentralen i Nyland
-
av en annan myndighet i ärenden som hör till dess verksamhetsområde.
Besvärstid
Besvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet
av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till
besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens
öppettid.
En part anses ha fått del av beslutet sju dagar
efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden.
Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj,
jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas
första vardagen därefter.
Besvärsmyndighet
Besvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: helsinki.hao@oikeus.fi
Postadress: PB
120
00521
HELSINGFORS
Faxnummer: 010
36 42079
Besöksadress: Bangårdsvägen 9
Telefonnummer: 010
36 42000
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska
dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften, som ska riktas till
besvärsmyndigheten, ska uppges
– det
beslut som besvärsskriften gäller
– till
vilka delar ändring söks i beslutet och hurdana ändringar som söks
– på
vilka grunder ändring söks.
I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och
hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare
eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften
även uppges namn och hemkommun för denna person.
I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress
och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.
Besvärsskriften ska undertecknas av
ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt
dokument behöver emellertid inte kompletteras med underskrift om dokumentet
innehåller uppgifter om avsändaren och det inte är skäl att misstänka dokumentets
äkthet och intakthet.
Till besvärsskriften ska fogas
– det beslut som
besvärsskriften gäller, i original eller kopia
– ett intyg över vilken dag
beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har
börjat
– de handlingar som
ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts
myndigheten.
Rättegångsavgift
Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift
på 89 euro för behandlingen av ärendet.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet
skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads
registratorskontor.
E-postadress: helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postadress: PB
10
00099
HELSINGFORS STAD
Faxnummer: (09)
655 783
Besöksadress: Norra
esplanaden 11–13
Telefonnummer: (09)
310 13700
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl.
08.15–16.00.