Kokousaika |
4.4.2011 kello 16.00 - 16.41 ja 16.51 - 17.28 |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Läsnä |
|
||||||||
|
|
||||||||
Jäsenet |
Rautava, Risto |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
||||||
|
Bryggare, Arto |
I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Puoskari, Mari |
II varapuheenjohtaja (paitsi 345 §) |
|
||||||
|
Asko-Seljavaara, Sirpa |
|
|
||||||
|
Hakola, Juha |
(paitsi osa 365 ja osa 366 §:t) |
|
||||||
|
Halla-aho, Jussi |
|
|
||||||
|
Helistö, Kimmo |
|
|
||||||
|
Kantola, Tarja |
(paitsi 345 §) |
|
||||||
|
Ojala, Outi |
|
|
||||||
|
Pajamäki, Osku |
|
|
||||||
|
Rissanen, Laura |
(paitsi 345 §) |
|
||||||
|
Räty, Laura |
|
|
||||||
|
Ylikahri, Ville |
|
|
||||||
|
Hellström, Sanna |
|
|
||||||
|
Björnberg-Enckell, Maria |
(paitsi 338-341 §:t) |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Muut |
|
|
|
||||||
|
Bogomoloff, Harry |
I varapuheenjohtaja (paitsi 365-366 §:t) |
|
||||||
|
Pajunen, Jussi |
kaupunginjohtaja (paitsi osa 365 §) |
|
||||||
|
Sauri, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Kokkonen, Paula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Haatainen, Tuula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Ratasvuori, Eila |
hallintojohtaja |
|
||||||
|
Korhonen, Tapio |
rahoitusjohtaja |
|
||||||
|
Tulensalo, Hannu |
henkilöstöjohtaja |
|
||||||
|
Pennanen, Sari-Anna |
vs. kaupunginlakimies |
|
||||||
|
Waronen, Eero |
viestintäpäällikkö |
|
||||||
|
Teppo, Tiina |
päätösvalmisteluyksikön päällikkö (paitsi 347-366 §:t) |
|
||||||
|
Matikainen, Kristiina |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Mickwitz, Leena |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Sippola-Alho, Tanja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Vallittu, Anja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Rautanen, Marja-Liisa |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Härmälä, Timo |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Hyttinen, Hannu |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Tapiolinna, Hilkka |
vs. kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Lähdesmäki, Jenni |
hallintosihteeri |
|
||||||
|
Karvinen, Marko |
strategiapäällikkö (osa 365 ja osa 366 §:t) |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Puheenjohtaja |
Rautava, Risto |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Lähdesmäki, Jenni |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Esittely |
|
§ |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Kaupunginjohtajan |
Pajunen |
338-339, |
340-346, |
347-352, osa 365, 366, |
|
||||
|
Sauri |
|
|
353, osa 365, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Rakennus- ja |
|
|
|
354-355, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sosiaali- ja |
|
|
|
356, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sivistys- ja |
|
|
|
357-359, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
360-364 |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
Päätöksen perusteluna on kunkin asian esityslistateksti, joka on merkitty liitteeksi 1.
§ |
Asia |
|
338 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
339 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
340 |
Kaj/1 |
Vuokrausperusteiden määrääminen Hermannin erityisasumisen tontille (Hermanni, tontti 21005/2) |
341 |
Kaj/2 |
Vuokrausperusteiden määrääminen Hermannin Kyläsaaren erityisasumisen tontille ja autopaikkatontille (suunniteltu tontti 21676/8, entiset tontit 21676/5 - 6 ja tontti 21677/3) |
342 |
Kaj/3 |
Vuokrausperusteiden määrääminen asuin-, liike- ja palvelutilatonteille (Pohjois-Haaga, tontit 29001/1, 29103/3, 29141/1 sekä 29145/14 ja 19) |
343 |
Kaj/4 |
Vuokrausperusteiden määrääminen pientalotonteille (Konala, tontit 32001/10 sekä 32020/5 ja 6) |
344 |
Kaj/5 |
Vuokrausperusteiden määrääminen Puotilan tontille 45216/5 (suunniteltu tontti 45216/5, osa nykyistä tonttia 45216/4) |
345 |
Kaj/6 |
Ruskeasuon tonttien 720/23 ja 16727/21 asemakaavan muuttaminen (nro 11884) |
346 |
Kaj/7 |
Suutarilan tontin 40115/2, kortteleiden 40119 - 40121 ja tonttien 40122/1 ja 40123/1 ym. alueiden (mm. Maatullin ala-asteen koulu) asemakaavan muuttaminen (nro 11965) |
347 |
Kj/3 |
Valtuutettu Mari Puoskarin toivomusponsi: Strategiaohjelman ympäristö-kirjauksista muotoiltavat sitovat toiminnalliset tavoitteet |
348 |
Kj/4 |
Muutokset eduskuntavaalien 2011 vaalitoimikuntiin |
349 |
Kj/5 |
28.3.2011 pöydälle pantu asia Demokratia-ryhmän asettaminen |
350 |
Kj/8 |
Kaupunginvaltuuston 30.3.2011 tekemien päätösten täytäntöönpano |
351 |
Kj/9 |
Edustajien nimeäminen pohjoismaiseen pääkaupunkikokoukseen Kööpenhaminassa 11.-13.5.2011 |
352 |
Kj/10 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
353 |
Kj/11 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
354 |
Ryj/1 |
Helsinki kaikille -projektin toimintakertomuksen 2010 ja toimintasuunnitelman 2011 hyväksyminen |
355 |
Ryj/2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
356 |
Stj/1 |
Selvitys ei-kiireelliseen hoitoon pääsystä eräillä terveydenhuollon erikoisaloilla |
357 |
Sj/1 |
Eläintarhan kentän perusparannuksen hankesuunnitelman hyväksyminen |
358 |
Sj/2 |
Pirkkolan uima- ja palloiluhallin julkisivujen perusparannuksen hankesuunnitelman enimmäishintojen korotus |
359 |
Sj/3 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
360 |
Kaj/1 |
Kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnitteluosaston projektitoimiston toimistopäällikön viran muuttaminen apulaisosastopäällikön viraksi |
361 |
Kaj/2 |
Lausunto Helsingin hallinto-oikeudelle kaupunginvaltuuston päätöksestä tehdyistä valituksista Oulunkylän tontin 28171/13 (Mäkitorpantien kerrostalot) asemakaava-asiassa (nro 11923) |
362 |
Kaj/3 |
28.3.2011 pöydälle pantu asia Katajanokan satamaterminaalirakennuksen ja alueen hallinnon siirto Helsingin Satamalta kiinteistölautakunnalle |
363 |
Kaj/4 |
28.3.2011 pöydälle pantu asia Helsingin kaupungin Länsisalmen kylän tilalla Rosenholm RN:o 7:24 (Varissaari) sijaitsevien rakennusten siirto kiinteistölautakunnan omistajahallinnasta Helsingin sataman omistajahallintaan |
364 |
Kaj/5 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
365 |
Kj/6 |
Iltakouluasia: Tuottavuus- ja työhyvinvointiohjelman tilannekatsaus |
366 |
Kj/7 |
Iltakouluasia: Strategiaohjelman 2009-2012 täytäntöönpanon seuranta |
338 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Helistön (varalla Räty) ja Kantolan (varalla Ylikahri) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
339 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
340 - 346 § |
Kaupunginvaltuuston 27.4.2011 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi
340 § |
Vuokrausperusteiden määrääminen Hermannin erityisasumisen tontille (Hermanni, tontti 21005/2) |
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
341 § |
Vuokrausperusteiden määrääminen Hermannin Kyläsaaren erityisasumisen
tontille ja autopaikkatontille (suunniteltu tontti 21676/8, entiset tontit
21676/5 - 6 ja tontti 21677/3) |
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
342 § |
Vuokrausperusteiden määrääminen asuin-, liike- ja palvelutilatonteille
(Pohjois-Haaga, tontit 29001/1, 29103/3, 29141/1 sekä 29145/14 ja 19) |
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
343 § |
Vuokrausperusteiden määrääminen pientalotonteille (Konala, tontit
32001/10 sekä 32020/5 ja 6) |
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
344 § |
Vuokrausperusteiden määrääminen Puotilan tontille 45216/5 (suunniteltu
tontti 45216/5, osa nykyistä tonttia 45216/4) |
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
345 § |
Ruskeasuon tonttien 720/23 ja 16727/21 asemakaavan muuttaminen (nro
11884) |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
346 § |
Suutarilan tontin 40115/2, kortteleiden 40119 - 40121 ja tonttien
40122/1 ja 40123/1 ym. alueiden (mm. Maatullin ala-asteen koulu) asemakaavan
muuttaminen (nro 11965) |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
347 §
VALTUUTETTU MARI PUOSKARIN TOIVOMUSPONSI: STRATEGIAOHJELMAN YMPÄRISTÖ-KIRJAUKSISTA MUOTOILTAVAT SITOVAT TOIMINNALLISET TAVOITTEET
Khs 2010-1290
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 23.6.2010 hyväksymän toivomusponnen (Mari Puoskari) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Pöytäkirjanote jäljennöksin kaupunginhallituksen esityslistasta liitteineen valtuutettu Mari Puoskarille sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Lisätiedot:
Karvinen Marko, strategiapäällikkö, puhelin 310 36257
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
348 §
MUUTOKSET EDUSKUNTAVAALIEN 2011 VAALITOIMIKUNTIIN
Khs 2011-201
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus päätti muuttaa 7.2.2011 valittujen vaalitoimikuntien kokoonpanoja esityslistan tämän asian liitteen mukaisesti.
Pöytäkirjanote keskusvaalilautakunnalle, jota pyydetään ilmoittamaan valituksi tulleille.
Lisätiedot:
Lindén Timo, kaupunginasiamies, puhelin 310 36550
Reuna Veera, keskusvaalilk:n sihteeri, puhelin 310 64572
LIITE |
Päätöksen perustelut |
349 §
28.3.2011 pöydälle pantu asia
DEMOKRATIA-RYHMÄN ASETTAMINEN
Khs 2011-642
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus päätti asettaa ajalle 1.4.- 31.10.2011 Demokratia-ryhmän, joka ohjaa ja seuraa kaupunkilaisten vaikutusmahdollisuuksien lisäämiseksi ja demokratian vahvistamiseksi koottavien toimenpiteiden valmistelua kansanvaltahankkeeksi kaupunginvaltuuston hyväksymän strategiaohjelman Demokratia ja vaikuttaminen –kohdan tavoitteiden mukaisesti.
Samalla kaupunginhallitus päätti valita Demokratia-ryhmään puheenjohtajat ja jäsenet sekä näille henkilökohtaiset varajäsenet seuraavasti:
|
|
Jäsenet |
|
Henkilökohtaiset varajäsenet |
|
Puheenjohtaja |
Laura Rissanen |
|
Hannele Luukkainen |
|
Varapuheenjohtaja |
Otto Lehtipuu |
|
Ville Ylikahri |
|
Jäsen |
Terhi Peltokorpi |
|
Laura Kolbe |
|
Jäsen |
Mika Ebeling |
|
Markku Vuorinen |
|
Jäsen |
Yrjö Hakanen |
|
Heikki Takkinen |
|
Jäsen |
Harry Bogomoloff |
|
Juha Hakola |
|
Jäsen |
Lasse Männistö |
|
Jarmo Nieminen |
|
Jäsen |
Ulla-Marja Urho |
|
Sirpa
Asko-Seljavaara |
|
Jäsen |
Emma Kari |
|
Annika Andersson |
|
Jäsen |
Anu Koskela |
|
Sanna Hellström |
|
Jäsen |
Pertti Villo |
|
Timo Elo |
|
Jäsen |
Silvia Modig |
|
Kati Peltola |
|
Jäsen |
Nils Torvalds |
|
Johanna Sandberg |
|
Jäsen |
Thomas Wallgren |
|
Timo Kontio |
|
Jäsen |
Pilvi Torsti |
|
Kaarin Taipale |
Lisäksi kaupunginhallitus päätti, että em. ryhmän kokouksissa asiat esittelee kaupunginjohtaja ja kokouksissa ovat läsnä apulaiskaupunginjohtajat.
Edelleen kaupunginhallitus päätti oikeuttaa kaupunginjohtajan nimeämään ryhmälle sihteerin ja huolehtimaan muusta ryhmän asiantuntija- ja valmistelutehtävien hoitamisesta.
Pöytäkirjanote ryhmään valituille ja hallintokeskukselle.
Kaupunginhallitus päätti käsitellä kaupunginjohtajan asiat 6 ja 7 esityslistan viimeisinä asioina.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
350 §
KAUPUNGINVALTUUSTON 30.3.2011 TEKEMIEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Khs
Esityslistan asia Kj/8
Kaupunginhallitus päätti,
että kaupunginvaltuuston 30.3.2011 pitämän kokouksen päätösluettelo on toimitettava kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja liikelaitoksille tiedoksi kuin myös
että edellä mainittuun päätösluetteloon sisältyvät kaupunginvaltuuston päätökset saadaan pöytäkirjan tarkastamisen jälkeen mahdollisista valituksista huolimatta panna täytäntöön seuraavasti:
Asia Toimenpide
Kaupunginjohtajan
toimiala
1–3 Ei toimenpidettä.
4 Kaupunginhallitus päätti kehottaa Korkeasaaren eläintarhaa, terveyskeskusta, sosiaalivirastoa ja opetusvirastoa toimittamaan osaltaan taloushallintopalvelulle luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavat tiedot.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote päätöksessä mainituille.
Pöytäkirjanote eläintarhan johtokunnalle, terveyslautakunnalle, sosiaalilautakunnalle, opetuslautakunnalle ja sen suomenkieliselle jaostolle, hallintokeskukselle (Seija Kauppinen) sekä taloushallintopalvelulle (Tuija Honkaheimo).
5 Kaupunginhallitus päätti oikeuttaa talous- ja suunnittelukeskuksen maksamaan talousarvion kohdalta 9 01 01, Antolainat asuntotuotantoon vuonna 2010 myönnetyistä korkotukilainoista nostamatta olevat erät, yhteensä 27 303 800 euroa seuraaville lainansaajille:
|
Lainansaaja |
Myöntöpvä |
Myönnetty Eur |
Nostamatta Eur |
|
|
|
|
|
|
Pikku-Huopalahden
Kiinteistöt |
26.4.2010, 515 § |
390 200 |
78 200 |
|
Vuosaaren
Kiinteistöt Oy |
26.4.2010, 515 § |
2 336 000 |
1 401 600 |
|
Kontulan
Kiinteistöt Oy |
26.4.2010, 515 § |
2 571 400 |
1 028 800 |
|
Kannelmäen
Kiinteistöt Oy |
25.10.2010, 1145 § |
4 825 900 |
4 825 900 |
|
Myllypuron
Kiinteistöt Oy |
20.12.2010, 1385 § |
6 285 000 |
6 285 000 |
|
Kumpulan
Kiinteistöt Oy |
26.4.2010, 515 § |
9 142 500 |
4 742 500 |
|
Kumpulan
Kiinteistöt Oy |
26.4.2010, 515 § |
7 182 100 |
3 182 100 |
|
Jakomäen
Kiinteistöt Oy |
26.4.2010, 515 § |
2 412 950 |
412 950 |
|
Myllypuron
Kiinteistöt Oy |
9.8.2010, 858 § |
5 346 750 |
5 346 750 |
|
|
|
|
|
|
Yhteensä |
|
40 492 800 |
27 303 800 |
Pöytäkirjanote asuntotuotantotoimistolle ja talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle.
6 Kaupunginhallitus päätti kehottaa talous- ja suunnittelukeskusta maksamaan 2 080 000 euroa Töölönlahden Pysäköinti Oy:lle vuoden 2011 talousarvion kohdalta 8 22 06 Arvopaperit, Töölönlahden pysäköintilaitos Finlandia-talon korvaavien väestönsuojapaikkojen lunastamista varten merkittäväksi yhtiön taseen vapaaseen omaan pääomaan.
Pöytäkirjanote Töölönlahden Pysäköinti Oy:lle, Finlandia-talo Oy:lle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
11, 12 Aloitteet kaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Sosiaali- ja
terveystointa johtavan apulaiskaupungin-
johtajan toimiala
7 Pöytäkirjanote sosiaalilautakunnalle ja hallintokeskukselle (Seija Kauppinen).
Sivistys- ja henkilöstötointa
johtavan apulaiskaupungin-
johtajan toimiala
8 Pöytäkirjanote opetuslautakunnalle ja hallintokeskukselle (Seija Kauppinen).
9 Kaupunginhallitus päätti kehottaa hallintokeskusta ja taloushallintopalvelua huolehtimaan luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavien tietojen hankkimisesta.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Helsingin käräjäoikeudelle ja päätöksessä mainituille.
Pöytäkirjanote hallintokeskukselle (Seija Kauppinen) ja taloushallintopalvelulle (Tuija Honkaheimo).
13, 14 Aloitteet sivistys- ja henkilöstötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtavan apulais-
kaupunginjohtajan
toimiala
10 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle sekä valitusosoituksin Helsingin hallinto-oikeudelle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, rakennuslautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, pelastuslautakunnalle, ympäristölautakunnalle, kaupunginmuseolle, Helsingin Energia -liikelaitokselle, Helen Sähköverkko Oy:lle ja HSY:n vesihuollolle.
15 Aloite kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Lisätiedot:
Nyfors Maria, hallintosihteeri, puhelin 310 36012
LIITE |
Päätöksen perustelut |
351 §
EDUSTAJIEN NIMEÄMINEN POHJOISMAISEEN PÄÄKAUPUNKIKOKOUKSEEN KÖÖPENHAMINASSA 11.-13.5.2011
Khs 2011-657
Esityslistan asia Kj/9
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Komonen Leena, kansainv. toiminnan asiant., puhelin 310 25723
LIITE |
Päätöksen perustelut |
352 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/10
Kaupunginhallitus
päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 13 tekemiä päätöksiä
käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja --
konsernijaosto 28.3.2011
tarkastuslautakunta
yleishallinnon osalta 30.3.2011
johtokunnat
-
Helsingin Energia --
-
Helsingin Satama --
-
Taloushallintopalvelu --
apulaiskaupunginjohtajat
-
rakennus- ja ympäristötointa
johtava
-
sosiaali- ja terveystointa
johtava
-
sivistys- ja henkilöstötointa
johtava
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
hallintokeskus
-
hallintojohtaja
-
hallinto-osaston
osastopäällikkö
-
kansainvälisen
toiminnan päällikkö
-
kaupunginlakimies
-
viestintäpäällikkö
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
aluerakentamispäällikkö
-
sisäisen tarkastuksen
päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
elinkeinojohtaja
-
elinkeinopäällikkö
-
kehityspäällikkö
-
matkailupäällikkö
-
tapahtumapäällikkö
Taloushallintopalvelu -liikelaitos
-
toimitusjohtaja
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
353 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/11
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 13 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
354 §
HELSINKI KAIKILLE -PROJEKTIN TOIMINTAKERTOMUKSEN 2010 JA TOIMINTASUUNNITELMAN 2011 HYVÄKSYMINEN
Khs 2011-616
Esityslistan asia Ryj/1
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi Helsinki kaikille -projektin toimintakertomuksen vuodelta 2010 ja toimintasuunnitelman vuodelle 2011.
Pöytäkirjanote rakennusvirastolle ja Helsinki kaikille -projektin ohjausryhmälle.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
355 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Ryj/2
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 13 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
teknisen palvelun lautakunta |
29. ja 31.3.2011 |
yleisten töiden lautakunta |
29.3.2011 |
ympäristölautakunta |
29.3.2011 |
Ilmoitus ao. lautakunnille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITE |
Päätöksen perustelut |
356 §
SELVITYS EI-KIIREELLISEEN HOITOON PÄÄSYSTÄ ERÄILLÄ TERVEYDENHUOLLON ERIKOISALOILLA
Khs 2011-409
Esityslistan asia Stj/1
Kaupunginhallitus
päätti antaa Etelä-Suomen aluehallintovirastolle seuraavan selvityksen hoitoon
pääsystä eräillä terveydenhuollon erikoisaloilla:
Selvitykset
aluehallintoviraston kysymyksiin
1
Mikä on hoitoon pääsyn odotusaika erikoisaloittain?
Helmikuun 2011 tilanteessa johtamisen terveyskeskuksen tietojärjestelmästä
saatavan tiedon mukaan sisätaudeissa 76 %:ssa hoito toteutuu alle kolmessa
kuukaudessa ja yli kuusi kuukautta odottaneita oli yhdeksän henkilöä (1 %). Neurologiassa 13
potilasta (12 % toteutuneista hoidoista) oli odottanut yli 6 kuukautta.
Fysiatriassa yli 6 kuukautta odottaneita ei ole. Psykiatrian helmikuussa
toteutuneista 123 hoidosta kaikki toteutuivat alle kolmessa kuukaudessa.
2
Kasautuvatko pitkät odotusajat tiettyihin
sairausryhmiin ja jos kasautuvat, mihin sairausryhmiin? Missä sairausryhmissä
on pisimmät odotusajat?
Potilaiden odotusajoista ei saada täysin
luotettavaa tietoa tietojärjestelmistä, mikä johtuu mm. kirjaamisen
epätarkkuuksista. Tämän vuoksi jonotusaikoja on seurattu kaupunginsairaalan
poliklinikoilla myös manuaalisena otantana kuukausittain. Jokaisen sisätautien
ajanvarauspoliklinikan (Herttoniemi, Laakso, Malmi, Maria) eri jonoissa olevien
potilaiden enimmäisjonotusaika arvioidaan joka kuukauden 10. päivä noin kahden
viikon tarkkuudella. Otanta ei kerro potilaiden keskimääräistä jonotusaikaa tai
toteutunutta odotusaikaa. Potilaat pääsivät v. 2010 hoitotakuun rajoissa eli
kuuden kuukauden sisällä toimenpiteisiin ja hoitoon kaupunginsairaalan
ajanvarauspoliklinikoilla. Sisätautialan palvelumuodoittain tarkasteltuna pisin
jono oli paksusuolen kolonoskopiatutkimukseen, noin 5 kuukautta. Muut jonot:
Gastroskopia 2,5 kuukautta, diabetespoliklinikka 2,5 kuukautta, rasitus-ekg 2
kuukautta, sydämen ultraäänitutkimus 3 kuukautta sekä yleissisätautivastaanottojono
3 kuukautta. Neurologian jono on 3 kuukautta ja fysiatrian 4,5 kuukautta.
3
Mistä pitkät odotusajat johtuvat?
Sisätautien
lähetemäärät ovat kasvaneet erityisesti gastroenterologian ja kardiologian
aloilla. Hoitoaiheet tähystystutkimuksiin ovat väljentyneet ja aiemmin yleinen
radiologin tekemä paksusuolen varjoainetutkimus on kokonaan korvaantunut tähystystutkimuksella
sisätautipoliklinikoilla. Henkilöstövoimavarat ovat lisääntyneet tutkimusmääriä
vähemmän. Krooniset sisätautialan sairaudet ovat lisääntyneet ja niiden ennuste
on parantunut, jolloin tutkimuksia ja seurantaa tehdään aiempaa enemmän ja
laajemmin.
Helsingin
terveyskeskuksen neurologian poliklinikka vastaa muistihäiriöpotilaiden ja 65
vuotta täyttäneiden potilaiden neurologisista palveluista sairaanhoitopiirin
kanssa tehdyn työnjaon mukaisesti. Neurologiassa kuntoutuspoliklinikkatoimintaa,
joka ei kuulu hoitotakuun piiriin, on vahvistettu. Tämä painopisteen muutos on
heijastunut muuhun neurologiseen toimintaan. Kiireelliset lähetteet, joita
neurologian erikoisalalle tulee melko paljon, menevät aina hoitotakuuaikojen
edelle, jolloin hoitotakuun piirissä olevien potilaiden odotusajat pidentyvät.
Kaikilla
erikoisaloilla hoitoa odottaneita on kirjautunut väärin tai jäänyt virheellisesti
hoitotakuutilastoihin. Kun tilastoja on yksilöllisesti selvitetty, on
paljastunut suuri joukko virheellisesti jonottaneita. Tällaisia syitä ovat mm:
-
hoitotakuuta ei ole keskeytetty, jos potilas on
siirtänyt ajan
-
aika on siirretty puutteellisesti, jolloin
potilasta ei ole poistettu jonosta
-
aikaa ei ole annettu jonon kautta
-
jonossa voi olla kuolleita
-
ajanvarauskirjettä ei tulosteta, jolloin hoitotakuu
jää voimaan
-
jos aika annetaan muulle kuin lääkärille,
hoitotakuu jää voimaan virheellisesti
-
jos potilas ei tule (=peruuttamaton ajanvaraus),
hoitotakuu saattaa jäädä voimaan
-
ns. seurantapotilaita on laitettu virheellisesti
hoitotakuujonoon (esim. kolonoskopiakontrolli 3 vuoden kuluttua)
-
ensikäynti on tilastoitu, mutta hoitoa ei ole
merkitty alkaneeksi
-
hoitotakuu on merkitty, mutta potilas tuleekin
uusintakäynnille, jolloin hoitotakuu jää virheellisesti voimaan.
4
Mihin toimenpiteisiin odotusaikojen lyhentämiseksi
on ryhdytty ja miten toimenpiteissä on onnistuttu?
Jonoa paksusuolen
tähystystutkimuksiin lyhennetään 1.4.2011 alkaen palvelusetelikokeilulla.
Lisäksi lisätyöllä lyhennetään kolonoskopia-, gastroskopia- ja sydämen
ultraäänitutkimusjonoja. Yhteistyötä kaupunginsairaaloiden eri sisätautipoliklinikoiden
välillä on tehostettu ja tutkimusindikaatiota ja hoitokriteereitä on
yhtenäistetty. Sähköisten konsultaatioiden määrää lisätään.
Neurologiassa osa
lähetteistä käsitellään sähköisinä konsultaatioina ja osalle potilaista
varataan puhelinaika.
Fysiatriassa
toimintaa on tehostettu keskittämällä toiminta kolmelta aluepoliklinikalta
yhdelle fysiatrian poliklinikalle. Noin 10 % lähetteistä muutetaan sähköisiksi
konsultaatioiksi.
Hoitotakuun
kirjaamiseen kiinnitetään jatkuvasti huomiota, jotta kohdassa 3 kuvattujen
tilastointivirheiden määrä vähenisi. Keväällä 2011 poliklinikkahenkilökunnalle
järjestetään seminaari mm. hoitotakuukirjaamisen tarkentamisesta ja yhtenäistämisestä.
5 Tarjotaanko jonossa oleville potilaille
mahdollisuutta saada hoitoa ostopalveluna kotimaasta toisesta julkisesta tai
yksityisestä terveydenhuollon toimintayksiköstä tai ulkomailta?
Koska todellisuudessa kuuden kuukauden
hoitotakuu ei ylity, ei tarvetta kysymyksessä mainittuihin ostopalveluihin ole.
Kolonoskopiapotilaille tarjotaan palveluseteliä, koska jonotusaika on
lääketieteellisesti pitkä, vaikkakin hoitotakuun puitteissa. Pieni osa
sisätautialan lähetteistä ohjataan työnjakosopimuksen mukaan HYKSin
sisätautialalle.
6
Otetaanko potilaaseen yhteyttä, jos jonotusaika
venyy aiemmin ilmoitetusta? Miten yhteydenotto tapahtuu?
Hoitotakuupotilaat saavat 21 vuorokauden
sisällä ajanvarauskirjeen, jossa on poliklinikka-aika, tai ns.
hoitotakuukirjeen, jossa kerrotaan, milloin potilas tulee ajan saamaan. Tässä
ilmoitetaan arvio 1 kuukauden tarkkuudella. Jos potilaan aika siirtyy
poliklinikoista johtuvista syistä, otetaan potilaaseen yhteyttä uudella ajanvarauskirjeellä
tai puhelimitse.
7
Mikä on erikoisalan keskimääräinen lähetteiden
käsittelyaika?
Terveyskeskuksen tietojärjestelmän mukaan
helmikuussa 2011 fysiatrian käsitellyistä 172 lähetteestä 167 (97 %)
käsiteltiin 3 vuorokaudessa. Yli 21 vuorokautta käsittelyä odottaneita oli
viisi (2,9 %).
Tietojärjestelmän mukaan psykiatrian
käsitellyistä 180 lähetteestä 150 (83 %) käsiteltiin 3 vuorokaudessa. Yli 21
vuorokautta käsittelyä odottaneita oli viisi (2,8 %). Todellisuudessa
psykiatrian alueellisilla poliklinikoilla kaikki lähetteet arvioidaan joko
saapumispäivänä tai seuraavana arkipäivänä.
8
Mistä syystä lähetteiden käsittelyyn ottamisen
viive on yli kolme viikkoa?
Todellisuudessa viive ei ole yli kolme
viikkoa ja osa lähetteiden käsittelyaikojen viiveistä selittyy käyttäjästä
riippumattomasta Pegasos-potilastietojärjestelmästä johtuvasta lähetteen
käsittelypäivävirheestä. Asiasta on oltu yhteydessä järjestelmätoimittajaan.
9
Otetaanko potilaaseen yhteys, jos lähete
käsitellään vasta kolmen viikon kuluttua sen saapumisesta? Miten yhteydenotto
tapahtuu?
Koska todellisuudessa tällaisia lähetteiden
käsittelyaikojen ylityksiä ei ole, yhteydenoton tarvettakaan ei ole.
10
Mihin toimenpiteisiin on ryhdytty lähetteiden
käsittelyaikojen lyhentämiseksi ja miten toimenpiteissä on onnistuttu?
Tarvetta ei ole. Terveyskeskuksen
tietohallintoasiantuntijoiden kanssa selvitetään tilastointivirheiden syitä ja
mahdollisuuksia virheiden eliminointiin.
11
Lähetteen käsittelyaika on vain yksi indikaattori
arvioitaessa hoidon tarpeen arvioinnin toteutumista. Kaupunginhallitusta
pyydetään lisäksi arvioimaan sitä, miten hoidon tarpeen arviointi toteutuu
edellä tarkemmin yksilöidyillä erikoisaloilla?
Hoidon tarpeen arviointi toteutuu Helsingin
terveyskeskuksessa lain mukaisesti.
Analyysi yli kuusi kuukautta jonottaneiksi
tilastoituneista
Terveyskeskus on ilmoittanut Terveyden ja
hyvinvoinnin laitokselle sen pyytämät erikoissairaanhoidon hoitotakuutiedot
31.12.2010 tilanteesta. Ilmoitetuissa tiedoissa oli 221 yli 180 päivää hoitoa
odottanutta henkilöä eri erikoisaloilla (poikkileikkaustilanne). Analyysissa
hoitoa odottaviksi on terveyskeskuksen tietojärjestelmistä poimittu seuraavat
ehdot täyttävät potilaat
-
lähetteitä käsittelevä lääkäri on arvioinut
lähetteen kuuluvan hoitotakuun piiriin
-
potilaasta on tehty hoitopäätös
-
potilaalla on ensikäynti – tieto
-
hoitotakuu ei ole keskeytynyt
Hoitoa odottavien 221 potilaan tilanne on käyty läpi potilaskohtaisesti eikä kukaan todellisuudessa odottanut hoitoa. Hoito oli joko aloitettu, lähete ei olisi alun perinkään kuulunut hoitotakuun piiriin tai hoitotakuu oli keskeytynyt.
Terveyskeskuksen potilastietojärjestelmä on
Pegasos. Siinä erikoissairaanhoidon hoitotakuuseen liittyvät tiedot kerätään
lähetteen käsittelyn, jonoon viennin, jonosta tehdyn ajanvarauksen ja
vastaanoton tapahtumatiedoista. Jotta tarvittavat tiedot saataisiin
automaattisesti tietojärjestelmään,
Pegasoksessa pitää lähetteen käsittelyn, jonoon viennin, ajanvarauksen
ja vastaanoton kytkeytyä toisiinsa. Jos lähete on arvioitu hoitotakuun piiriin
kuuluvaksi, tietojärjestelmä varmistaa hoitopäätöksen tekemisen, ja kun
hoitopäätös on tehty, hoidon aloittamisen.
Potilaat jäivät odottamaan hoitoa
tietojärjestelmässä (vaikka hoito oli todellisuudessa alkanut) seuraavista
syistä:
1
Lähete ei olisi kuulunut hoitotakuuseen/ hoitotakuu
on keskeytynyt; 35 potilasta (16 %)
-
kiirehtimislähetteet, sama lähete kahteen kertaan;
16 potilasta
-
hoitotakuun piiriin kuulumattomat (esim. sisäiset
lähetteet, hoitotakuun keskeytyminen potilaan peruessa aikoja); 15 potilasta
-
muutama lähete ”palautettu” sen jälkeen kun
lähetteen käsittelijä on ollut yhteydessä potilaaseen; 4 potilasta
2
Hoito toteutunut irrallaan lähetteen käsittelystä;
115 potilasta
Jos vastaanotto ei ole kytköksissä
lähetteeseen, ohjelma ei muistuta eikä huomauta vastaanottajaa hoidon
aloittamisesta.
-
vastaanottoaika annetaan irrallisena, viemättä
potilasta jonoon (esim. lähetteen käsittelyn jälkeen soitetaan potilaalle ja
sovitaan aika, lähetettä ja ajanvarausta ei ole liitetty toisiinsa); 43 potilasta
-
alun perin jonosta annettu aika siirretään ja uusi
aika annetaan irrallisena ajanvarauksena (potilasta ei ole palautettu jonoon,
josta uusikin ajanvaraus pitäisi tehdä); 38 potilasta
-
ajanvaraus jonosta on tehty hoitajan luona
tapahtuvia tutkimuskäyntejä varten ja varsinainen hoidon aloittava lääkärin
vastaanottoaika ei enää ole ollut kiinnitettynä tulleeseen lähetteeseen; 21
potilasta
-
jonosta tehdään ajanvaraus lääkärille paperien
näyttöä tai puhelinyhteydenottoa varten. Tämän perusteella potilaalle annetaan
vastaanottoaika eikä tätä aikaa enää liitetä
lähetteeseen; 9 potilasta
- ajanvaraus
jonosta on tehty lähete laboratorio- tai röntgentutkimukseen, näistä ei toteudu
Pegasokseen mitään käyntiä, varsinainen vastaanottoaika on annettu liittämättä
ajanvarausta lähetteeseen; 4 potilasta
3
Hoidon aloitusta ei ollut merkitty; 71 potilasta
-
ainoa puuttuva tieto oli merkintä aloitetusta
hoidosta; 69 potilasta
-
käynti tilastoitu ilmeisesti suoraan
ajanvarauksesta (joku muu kuin vastaanoton pitäjä tilastoi), jolloin Pegasos ei
muistuta eikä kysy hoidon aloittamisesta mitään; 2 potilasta
Kun seuraavat käynnit, jos niitä tulee, tapahtuvat uuden jonon kautta
annetusta tai täysin irrallisesta ajanvarauksesta, Pegasos ei enää muistuta tai kysy hoidon
aloittamisen merkintää.
Yllä oleva analyysi osoittaa hoitotakuun toteutumisen seurantaan tarkoitetun
kirjaamisprosessin monimutkaisuuden Pegasos-potilastietojärjestelmässä, mikä
mahdollistaa kirjaamisvirheet monessa eri prosessin vaiheessa.
Helsingin terveyskeskus on toimittanut kaikki Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen edellyttämät tietosisällöt ensimmäisen kerran 30.4.2010 tilanteesta. Tätä aiemmin hoitoa odottavien poikkileikkaustiedot jätettiin ilmoittamatta, koska tiedot olivat selvästi epäluotettavia. Keväällä 2010 Terveyden ja hyvinvoinnin laitos velvoitti Helsingin terveyskeskusta toimittamaan kaikki tiedot virheistä riippumatta. Tietojen virheellisyyttä on havaittu myös lähetteiden käsittelyaikoihin liittyen. Virheellisyyksistä on tietojen toimittamisen yhteydessä ilmoitettu Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle erillisin saatekirjein, mutta koska niillä ei ole ollut tietojen julkaisuun vaikutusta, viimeksi toimitetussa tiedonkeruussa (31.12.2010) ei erillistä saatekirjettä enää lähetetty Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle.
Terveyden ja
hyvinvoinnin laitokselle lähetetty tilastomateriaali sisältää siis virheitä,
joiden perusteella julkaistu tilastotieto antaa selvästi virheellisen kuvan
hoitotakuun toteutumisesta Helsingin terveyskeskuksen erikoissairaanhoidossa.
Pöytäkirjanote Etelä-Suomen aluehallintovirastolle ja terveyskeskukselle.
Lisätiedot:
Rautanen Marja-Liisa, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36184
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
357 §
ELÄINTARHAN KENTÄN PERUSPARANNUKSEN HANKESUUNNITELMAN HYVÄKSYMINEN
Khs 2011-360
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä Eläintarhan kentän perusparannustyön hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäishinta jo käytetyin suunnittelu- ja valmistelukustannuksin, lisä- ja muutostyövarauksin on 2 630 000 euroa (2 140 000 euroa + alv. 23 % 490 000 euroa), RI 115,4.
Pöytäkirjanote liikuntavirastolle sekä talous- ja suunnitteluosastolle.
Lisätiedot:
Hyttinen Hannu, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
358 §
PIRKKOLAN UIMA- JA PALLOILUHALLIN JULKISIVUJEN PERUSPARANNUKSEN HANKESUUNNITELMAN ENIMMÄISHINTOJEN KOROTUS
Khs 2011-135
Esityslistan asia Sj/2
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä Pirkkolan uima- ja palloiluhallin julkisivujen perusparannuksen enimmäishinnan korotuksen siten, että liikuntavirasto osoittaa talous- ja suunnittelukeskuksen aiemmin hankesuunnitelmasta antamassaan lausunnossa edellytetyn 162 000 euron (alv 0 %) lisärahoituksen lisäksi nyt tarvittavan 198 000 euron (alv 0 %) eli yhteensä 360 000 euron (alv 0 %) loppurahoituksen talousarviossa pysyen, tarvittaessa muita hankkeita siirtämällä.
Pöytäkirjanote liikuntalautakunnalle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Hyttinen Hannu, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
359 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/3
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 13 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
eläintarhan johtokunta |
|
henkilöstökassatoimikunta |
|
kaupunginmuseon johtokunta |
22.3.2011 |
kaupunginorkesterin johtokunta |
|
kulttuuri- ja kirjastolautakunta |
|
liikuntalautakunta |
|
nuorisolautakunta |
31.3.2011 |
opetuslautakunta |
|
opetuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto |
|
opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto |
|
ruotsinkielisen työväenopiston johtokunta |
|
suomenkielisen työväenopiston johtokunta |
|
taidemuseon johtokunta |
|
Henkilöstön kehittämispalvelut -johtokunta |
|
eläintarhan johtaja |
|
henkilöstökeskus |
|
- henkilöstöjohtaja |
|
- osastopäällikkö (henkilöstöpolitiikka) |
|
- osastopäällikkö (henkilöstövoimavara) |
|
- osastopäällikkö (maahanmuutto) |
|
museonjohtaja |
|
kaupunginorkesterin intendentti |
|
ruotsinkielisen työväenopiston rehtori |
|
suomenkielinen työväenopisto |
|
- johtava rehtori |
|
- apulaisrehtori |
|
- aluerehtori |
|
taidemuseon johtaja |
|
tietokeskus |
|
- johtaja |
|
- tutkimuspäällikkö |
|
- tietohuoltopäällikkö |
|
- kehittämispäällikkö |
|
työterveysjohtaja |
|
Henkilöstön kehittämispalvelut |
|
- toimitusjohtaja |
|
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
Hyttinen Hannu, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
LIITE |
Päätöksen perustelut |
360 §
KAUPUNKISUUNNITTELUVIRASTON LIIKENNESUUNNITTELUOSASTON PROJEKTITOIMISTON TOIMISTOPÄÄLLIKÖN VIRAN MUUTTAMINEN APULAISOSASTOPÄÄLLIKÖN VIRAKSI
Khs 2011-552
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti, että kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnitteluosaston projektitoimiston toimistopäällikön virkanimike (vakanssi nro 514201) muutetaan apulaisosastopäälliköksi.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kaupunkisuunnitteluviraston hallinto-osastolle ja liikennesuunnitteluosastolle sekä henkilöstökeskukselle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
361 §
LAUSUNTO HELSINGIN HALLINTO-OIKEUDELLE KAUPUNGINVALTUUSTON PÄÄTÖKSESTÄ TEHDYISTÄ VALITUKSISTA OULUNKYLÄN TONTIN 28171/13 (MÄKITORPANTIEN KERROSTALOT) ASEMAKAAVA-ASIASSA (NRO 11923)
Khs 2007-1969
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti antaa Helsingin hallinto-oikeudelle seuraavan lausunnon.
Kaupunginvaltuusto hyväksyi 8.12.2010 (287) 28. kaupunginosan (Oulunkylä, Patola) korttelin nro 28171 tontin nro 13 asemakaavan muutoksen kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston 29.10.2009 päivätyn ja 23.9.2010 ja 10.11.2010 muutetun piirustuksen nro 11923 mukaisena.
Asunto Oy Välimetsäntie 5, Xxxxx Xxxxxx ja Xxxxx
Xxxxxx sekä Xxxxx Xxxxxxx ovat valittaneet kaupunginvaltuuston päätöksestä
Helsingin hallinto-oikeuteen.
Valitusten keskeinen sisältö
1 Asunto Oy Välimetsäntie 5 on vaatinut uuden asemakaavan muutosehdotuksen kumoamista. Muutosehdotuksen mukaisten talojen tulee olla max. 3-kerroksisia ja ns. tehokkuusluvun oltava max. 0.6 kuten ympäristössä olevien talojen.
2 Xxxxx Xxxxxx ja Xxxxx Xxxxxxx ovat vaatineet muutosta päätökseen rakentaa poikkeuksellisen korkeita ja massiivisia kerrostaloja pientaloalueelle, rakentaa tontti liian täyteen ja ohjata liikennettä tontille kiertotietä pientaloalueen kautta.
3 Xxxxx Xxxxxxx on vaatinut kaupunginvaltuuston hyväksymää asemakaavaa muutettavaksi ja asian käsittelyä palautettavaksi uudelleen valmisteltavaksi siltä osin kuin asemakaavassa on tontille 28171/13 kerrostaloille myönnetty suurempi tehokkuus kuin rajanaapureina olevien kerrostalotonttien tehokkuus sekä siltä osin kuin kerrostalojen kokonaiskorkeus ylittää naapuritonttien korkeuden. Lisäksi Xxxxxxxx vaatii, että tontilla olevien kerrostalojen liikenne ohjataan kokonaan Mäkitorpanpolun kautta Mäkitorpantielle. Kaupunginvaltuuston päätös on lisäksi palautettava uuteen käsittelyyn sillä perusteella, että asiaa ei ole valmisteltu puolueettomasti hyvän hallintotavan edellyttämällä tavalla.
Valituksissa toistetaan paljolti jo asemakaavan muutosehdotuksesta jätetyissä muistutuksissa ja kannanotoissa esitettyjä näkökohtia, jotka kohdistuvat muun muassa seuraaviin asioihin:
– Oulunkylän kerrostalojen korkeudet ja kerrosluvut
– Korttelin kerrostalotonttien tehokkuudet
– Kaavaehdotuksen kerrostalojen sijoittuminen ja suuntaus
– Kaavaehdotuksen rakennusten korkeus ja kerrosluku
– Varjostus
– Liikenne ja liikenneturvallisuus
– Pysäköintihalli, ajoluiska, pelastustiet ja tontille ajo
– Aiemmat sopimukset ja niiden velvoittavuus
– Kaupunkisuunnitteluviraston tulospalkkiot.
Vastine esitettyihin väitteisiin
Kaupunginhallitus viittaa asiassa kaupunginvaltuuston 8.12.2010 päätöksen perusteluihin sekä asemakaavan selostuksesta ja muista asian valmisteluasiakirjoista ilmeneviin seikkoihin ja toteaa, että valitukset tulisi hylätä ja jättää osin tutkimatta jäljempänä mainituin perustein. Tarkemmat, edellä mainittuja valitusperusteita koskevat vastaukset sisältyvät jo kaavan valmisteluvaiheen vuorovaikutusaineistoon. Tuolloin on katsottu, että kaava on tarkoituksenmukaista valmistella siten kuin se on nyt valtuuston päätöksellä hyväksytty. Tässä lausunnossa esitetään siksi vain yhteenvedonomaiset huomiot valitusperusteista.
Valitusten laillisuus ja valitusosoitus
Maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) 188 §:n mukaan valtuuston päätöksestä valitetaan hallinto-oikeuteen siten kuin kuntalaissa säädetään, eli 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaiset saavat päätöksestä tiedon silloin, kun päätös asetetaan yleisesti nähtäville. Päätös on asetettu yleisesti nähtäville 17.12.2010. Asunto Oy Välimetsäntie 5:n valitus on toimitettu hallinto-oikeudelle 13.1.2011, Xxxxx Xxxxxxxxx ja Xxxxx Xxxxxxxx 14.1.2011 sekä Xxxxx Xxxxxxxx 17.1.2011. Valitukset on siten tehty määräajassa ja oikealle viranomaiselle. Valittajilla on asiassa valitusoikeus.
Oulunkylän kerrostalojen korkeuksista ja kerrosluvuista
Asemakaavassa nro 3313 vuodelta 1953 on Oulunkylän kerrostalotonttien rakentamista ja rakennusoikeutta ohjattu merkitsemällä tonteille rakennusala esimerkiksi 3-kerroksista ja enintään 11 metriä korkeata rakennusta varten tai 4-kerroksista enintään 14 metriä korkeata rakennusta varten tai myös niiden yhdistelmää varten.
Oulunkylän kauppakeskuksen viereen kortteliin nro 28156 on vuonna 2010 tullut voimaan asemakaavan muutos 3–4-kerroksista kerrostaloa varten. Rakennuksen korkeudet noudattavat vanhojen kerrostalokaavojen korkeuksia: 3 kerrosta/11 metriä ja 4 kerrosta/14 metriä.
Korttelin kerrostalojen korkeuksista
Korttelissa 28171 on oppilaitostonttia lukuun ottamatta voimassa asemakaava nro 6160, jonka mukaan korttelin kerrostalotonteilla suurin sallittu kerrosluku on 3 ja rakennusten enimmäiskorkeus 11 metriä. Se on mahdollistanut kolmen normaalikorkuisen asuntokerroksen ja normaalikerrosta matalamman pohjakerroksen rakentamisen, mikä antaa rakennuksille 4-kerroksisen rakennuksen ilmeen.
Käsiteltävänä olevan asemakaavan
muutoksen mukaisissa kerrostaloissa on 4 maanpäällistä kerrosta sekä
maanalaiset kellari- ja autohallitilat. Kerroskorkeus on suurempi kuin
vanhoissa kerrostaloissa, mikä lisää hieman rakennuksen kokonaiskorkeutta. Ylin
kerros on pitkiltä sivuilta ullakonomaisesti sisäänvedetty, jolloin kolmannen
kerroksen räystäslinja on naapurikerrostalon räystään tasalla. Rakennukset
ovat ilmeeltään 4-kerroksisia naapurikerrostalojen tapaan.
Korttelin kerrostalotonttien tehokkuudet
Korttelin 28171 Mäkitorpantiehen rajoittuvilla kerrostalotonteilla on rakennusoikeus osoitettu lukuna (1 300 k-m2). Tontin koosta riippuen tonttitehokkuus on siten e = 0.58–0.73. Kaavamuutostontin rajanaapureina olevien kerrostalotonttien tehokkuudet ovat e = 0.61–0.73. Tontin 29171/13 suunnittelussa on lähtökohtana tontin nykyinen toteutunut rakennusoikeus, joka kaavamuutoksessa säilyy samana (5 670 k-m2). Tonttitehokkuus on e = 0.88. Korttelin kerrostalotonttien tehokkuuden vaihtelu huomioon ottaen on kaavamuutostontin rakennusoikeuden säilyttäminen perusteltua eikä loukkaa tontinomistajien yhdenvertaisuutta. Tonttitehokkuus > e = 0.8 edellyttää yleensä kerrostalotontilla maanalaisten pysäköintitilojen rakentamista, jolloin maantasoon on mahdollista luoda viihtyisiä ulko-oleskelutiloja. Kaupungin tavoitteena on tiivistää asuinalueita ja rakentaa esteettömiä asuntoja, mutta myös sopeuttaa uudisrakentaminen ympäristöön. Asemakaavan muutos toteuttaa nämä tavoitteet.
Kerrostalojen sijoittuminen ja suuntaus
Uudisrakentaminen sijoittuu nykyisen oppilaitosrakennuksen paikalle ja sitä ympäröivä puusto on säilytettävä ja hoidettava elinvoimaisena. Rakennusalojen sijoittuminen perustuu ympäristön avoimen korttelirakenteen jatkamiseen tontilla. Kerrosala on jaettu kahdelle rakennusalalle luoteeseen avautuvaan viuhkamuotoon. Rakennusmassat ovat keskeltä taitettuja siten, että lounaispuolisen rakennuksen luoteisosa ja koillispuolisen rakennuksen kaakkoisosa ovat naapurikerrostalojen koordinaatistossa. Koillispuolinen kerrostalo on vinoittain lähimpään luoteispuolen rivitaloon (tontti 28171/18) nähden ja kerrostalon luoteisnurkka on rivitalon päädyn linjassa, joten kerrostalon pääty ei ole suoraan rivitalon edessä. Rakennuksen etäisyys rivitalon lähimmästä nurkasta on noin 16 metriä. Lounaispuolisen kerrostalon etäisyys rivitalon lähimpään nurkkaan on noin 28 metriä.
Rakennusten korkeus ja kerrosluku
Kaavanmuutoksen rakennusten ylin kerros on rakennusten pitkillä sivuilla ullakonomaisesti 3 metriä sisäänvedetty, jolloin 45º:een valokulma toteutuu. Kerroslukumerkintä on vastaavasti IIIu3/4. Rakennuksen päämassa on 3-kerroksinen ja sen räystäslinja on koillispuolisen kerrostalon räystäslinjan tasalla. Ullakkokerroksen sisäänvedetty räystäslinja on 3 metriä koillispuolisen kerrostalon räystästä ja 2 metriä sen katonharjaa korkeammalla. Piha-alue ja -kansi ovat tasossa +26. Koillispuolella olevan naapurikerrostalon piha on noin metrin verran alempana ja siinä on maanpäällinen kellarikerros. Korttelin Oltermannintiehen rajoittuvien pientalotonttien rakennukset ovat keskimäärin 4 metriä ylempänä.
Varjostus Kaavanmuutoksen mukaisissa rakennuksissa sisäänvedetty ylin kerros keventää rakennusten hahmoa ja parantaa valokulmia. Varjotutkielmassa keskitalven varjostus on luonnollisesti suurimmillaan. Kevään, kesän ja syksyn päiväaikainen varjostus ei ole häiritsevä eikä pitkäaikainen. Rakennukset on tarkoituksellisesti sijoitettu luoteeseen avautuvaan viuhkamuotoon, jolloin myös varjostuksen haitat pohjois-puolisille naapuritaloille ovat vähäisemmät ja näkymät eteläsuuntaan avoimemmat.
Liikenne ja liikenneturvallisuus
Oulunkylään laaditaan parhaillaan uutta liikenteenohjaussuunnitelmaa, jossa tärkeänä osana on alueen liikenneturvallisuuden, erityisesti tärkeimpien koulureittien liikenneturvallisuuden parantaminen. Lisäksi pysäköintiä selvitetään alueellisella tasolla.
Arvio nykyisestä liikennemäärästä 90 ajoneuvoa/vrk on ollut koulun lukukausien aikana realistinen arkivuorokausiliikenne. Jos pihalle pysäköi 40 ajoneuvoa kerran vuorokaudessa, se saa aikaan jo 80 ajoneuvon liikennemäärän, koska ajoneuvot ensin ajetaan pysäköintipaikalle ja sitten sieltä pois. Tämän lisäksi tontille on suuntautunut huoltoliikennettä ja saattoliikennettä. Uudesta rakentamisesta aiheutuvan liikennemäärän arvioinnissa käytettyjä laskelmia on tarkistettu, ja niiden mukaan tontilta lähtevän ja sinne tulevan liikenteen yhteenlasketuksi liikennemääräksi arvioidaan keskimäärin noin 200 ajoneuvoa vuorokaudessa. Liikennemäärä on arvioitu ympäristöministeriön julkaisun "Liikennetarpeen arviointi maankäytön suunnittelussa (2007)" mukaisesti rakennusten kerrosalan, alueen luonteen ja liikennetutkimusten mukaisen liikennemuotojakauman perusteella.
Jos arvioidaan, että nykyisin kolme neljäsosaa tontin autoliikenteestä käyttää Mäkitorpanpolkua ja suunnitellun tontin autoliikenteestä puolet kulkee Mäkitorpanpolun kautta, niin Välimetsäntien liikenne lisääntyy nykyiseen verrattuna arkisin noin 80 ajoneuvolla vuorokaudessa ja viikonloppuisin sekä koulun loma-aikoina noin 100 ajoneuvolla vuorokaudessa. Tämä tarkoittaa käytännössä enimmillään 20 ajoneuvon lisäystä huipputunnin liikennemäärässä lauantain vilkasliikenteisimmän tunnin aikana, siis yksi ajoneuvo nykyistä enemmän keskimäärin kolmen minuutin välein. Välimetsäntien liikennemäärän lisäys on siis prosentuaalisesti suuri, mutta kaupunkialueen liikennemääräksi hyvin pieni. Liikenteen lisääntymisen ei katsota häiritsevän kohtuuttomasti alueen muita asukkaita. Tontille suuntautuvan huoltoliikenteen määrä on niin vähäinen, ettei sillä ole liikenteen kannalta oleellista merkitystä.
Pysäköintihalli, ajoluiska, pelastustiet ja tontille ajo
Käpylän aseman läheisyys ja julkisen liikenteen hyvät yhteydet alueella vähentävät oman auton ja autopaikan tarvetta. Asemakaavan auto-paikkamäärä on kaupunkisuunnittelulautakunnan hyväksymien laskentaohjeiden mukainen. Pysäköinti on tarkoituksenmukaista sijoittaa pihakannen alle, jolloin maantasoon voidaan luoda viihtyisää oleskelutilaa. Kellarikerroksiin sijoitetaan asumista tukevia aputiloja ja toimintoja, joita, kuten pientaloissakaan, ei lueta rakennusoikeuteen.
Vaikka autohallin ajoyhteys sijaitsee suunnitellun koillisen kerrostalon Välimetsäntien puoleisessa päädyssä, niin Mäkitorpantien länsisuunnan liikenteen (Tuusulanväylän suunta) lyhyin ja sujuvin ajoreitti auto-halliin on Mäkitorpanpolun kautta. Oltermannintien ja Välimetsäntien liikenne ei siten lisäänny merkittävästi, vaikka tontilta on liittymä myös Välimetsäntielle. Mäkitorpanpolun kautta on myös nopein pelastustieyhteys tontille ja väylän mitoitus on riittävä.
Louhinta Oppilaitosrakennuksen koillisreunassa, lähimpänä pohjoispuolista rivi-taloa on jo vuoden 1993 laajennuksen yhteydessä louhittu kellarikerros, mikä osaltaan vähentää louhinnan määrää. Lisälouhintaa lounaispuolisen kerrostalon kellaria ja rakennusten väliin sijoittuvaa pysäköintihallia varten tarvitaan lähinnä oppilaitosrakennuksen vanhan osan kohdalla.
Rakennustyö on luvanvaraista ja rakennustyössä tulee noudattaa lakeja ja muita ohjeita. Suomen rakentamismääräyskokoelmassa B3 Pohja-rakenteet määrätään, että "pohjarakentaminen on suunniteltava sellaisia menetelmiä käyttäen, että tärinä, melu ja päästöt sekä muut haitat lähialueen ihmisten terveydelle ja viihtyisyydelle, viereisille rakennuksille, muille toiminnoille ja luonnonympäristölle pysyvät sallituissa rajoissa tai silloin, kun raja-arvoja ei ole olemassa, ovat muuten kohtuullisia". Rakennuksien ja rakenteiden louhintatärinän raja-arvot on esitetty sosiaali- ja terveysministeriön julkaisussa Räjäytysalan normeja, turvallisuusmääräykset 16:0, 1998 (1.2).
Ennen louhintaa tehdään ympäristön katselmukset tarvittavassa laajuudessa. Tärinälle arkojen rakenteiden ja herkkien laitteiden lähellä louhittaessa tehdään yleensä tärinämittauksia louhinnan aikana. Rakennusluvassa voidaan määrätä katselmuksista, suunnitelmista, rakentamisesta ja seurannasta. Helsingissä on runsaasti louhittu rakennetussa ympäristössä. Yleensä louhintatärinää rajoitetaan herkkien laitteiden takia tai työaikaa rajoitetaan ihmisten kokeman häiriön takia. Normaalikuntoiset rakennukset ja rakenteet kestävät yleensä hyvin tavanomaista louhintatärinää.
Aiemmat sopimukset ja niiden velvoittavuus
Maankäyttö- ja rakennuslain mukaan
kaavoitusta ohjaavat kunnan kehityksen ja maankäytön tarpeet. Kunta ei tällöin
ole sidottu esimerkiksi vanhoihin yksityisoikeudellisiin sopimuksiin, vaikkakin
ne mahdollisuuksien mukaan otetaan huomioon silloin, kun ne ovat edellä
mainittujen tavoitteiden mukaisia.
Tulospalkkio
Kaupunginhallitus toteaa
tulospalkkiosta, että Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastolla on ollut jo
vuosia käytössä tulospalkkiojärjestelmä, jonka yhtenä osana on kaavoitetun
kerrosalan määrä. Se on kuitenkin vain yksi tekijä tulospalkkion määräytymisen
taustalla. Tulospalkkiojärjestelmä on jaettu niin sanotun tasapainoisen näkökulmakehikon
(Balanced Scorecard) mukaisesti neljään osaan, jotka ovat: yhteiskunnallinen
vaikuttavuus, palvelukyky, toimintatavat sekä oppiminen ja kehittyminen. Tästä
kokonaisuudesta kaavoitetun kerrosalan määrä on painoarvoltaan kymmenen prosenttia.
Yhteenveto Valituksissa ei ole esitetty sellaisia laillisuusperusteita, joiden perusteella asemakaavapäätös tulisi kumota. Tarkoituksenmukaisuuskysymyksistä tehdyt vaatimukset tulee jättää tutkimatta. Kaavapäätös ei ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä, viranomainen ei ole ylittänyt toimivaltaansa eikä päätös ole muutenkaan lainvastainen. Kaava täyttää MRL:n sisältövaatimukset ja menettelysäännökset. Kaava perustuu MRL:n edellyttämiin riittäviin tutkimuksiin ja selvityksiin
Kaupunginhallituksen johtosäännön 8 §:n 2 momentin 5 kohdan mukaan kaupunginhallitus antaa selityksen kaupunginvaltuuston päätöstä koskevan valituksen johdosta, jos kaupunginhallitus katsoo voivansa yhtyä valtuuston päätöksen lopputulokseen.
Pöytäkirjanote hallintokeskuksen oikeuspalveluille lausunnon laatimista ja antamista varten sekä kaupunkisuunnitteluvirastolle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
362 §
28.3.2011 pöydälle pantu asia
KATAJANOKAN SATAMATERMINAALIRAKENNUKSEN JA ALUEEN HALLINNON SIIRTO HELSINGIN SATAMALTA KIINTEISTÖLAUTAKUNNALLE
Khs 2010-1155
Esityslistan asia Kaj/3
Kaupunginhallitus päätti kehottaa kiinteistölautakuntaa siirtämään liitekartan mukainen Katajanokan Kanavaterminaali K5:n alue Helsingin Sataman hallinnosta kiinteistölautakunnan hallintoon ja siellä sijaitseva terminaalirakennus kiinteistöviraston tilakeskuksen omistajahallintoon kehotuksin Helsingin Satamalle purkaa terminaalirakennus sille myönnetyn purkuluvan mukaisesti kiinteistöviraston tilakeskuksen ja Helsingin Sataman kesken erikseen sovitussa aikataulussa.
Lisäksi kaupunginhallitus edellyttää, ettei purkutoimenpiteisiin ryhdytä, ennen kuin rakennuksen käyttömahdollisuus Vanhan kauppahallin peruskorjauksen aikaisena väistötilana on selvitetty.
Samalla kaupunginhallitus päätti kehottaa kiinteistövirastoa yhteistyössä rakennusviraston kanssa järjestämään liitekartassa osoitettujen yleiseen käyttöön tarkoitettujen maksullisten pysäköintipaikkojen hoito ja valvonta.
Pöytäkirjanote Helsingin Sataman johtokunnalle, kiinteistövirastolle ja rakennusvirastolle.
Esittelijä muutti ehdotustaan siten, että päätösehdotuksen toiseksi kappaleeksi lisätään:
Lisäksi kaupunginhallitus edellyttää, ettei purkutoimenpiteisiin ryhdytä, ennen kuin rakennuksen käyttömahdollisuus Vanhan kauppahallin peruskorjauksen aikaisena väistötilana on selvitetty.
Kaupunginhallitus hyväksyi esittelijän muutetun ehdotuksen.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
363 §
28.3.2011 pöydälle pantu asia
HELSINGIN KAUPUNGIN LÄNSISALMEN KYLÄN TILALLA ROSENHOLM RN:O 7:24 (VARISSAARI) SIJAITSEVIEN RAKENNUSTEN SIIRTO KIINTEISTÖLAUTAKUNNAN OMISTAJAHALLINNASTA HELSINGIN SATAMAN OMISTAJAHALLINTAAN
Khs 2010-592
Esityslistan asia Kaj/4
Kaupunginhallitus päätti siirtää Vuosaaren sataman tarpeisiin lunastetun Helsingin kaupungin Länsisalmen kylän tilalla Rosenholm RN:o 7:24 sijaitsevat rakennukset kiinteistölautakunnalta Helsingin Sataman omistajahallintoon niille lunastustoimituksessa määrätystä 33 634 euron arvosta 1.4.2011 lukien.
Samalla kaupunginhallitus päätti kehottaa kiinteistölautakuntaa vuokraamaan tilan alueen Helsingin Satamalle.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle ja Helsingin Satamalle.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
364 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/5
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
asuntolautakunta |
29.3.2011 |
rakennuslautakunta |
29.3.2011 |
asuntotuotantotoimisto |
28.3.2011 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Kaupunginhallitus päätti keskeyttää kokouksen 16.41-16.51 väliseksi ajaksi ennen kaupunginjohtajan asioiden 5 ja 6 käsittelyä.
Lisätiedot:
Ryöti Miliza, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 25407
LIITE |
Päätöksen perustelut |
365 §
ILTAKOULUASIA: TUOTTAVUUS- JA TYÖHYVINVOINTIOHJELMAN TILANNEKATSAUS
Khs 2011-203
Esityslistan asia Kj/6
Kaupunginhallitus päätti merkitä saadun informaation tiedoksi.
Lisätiedot:
Karvinen Marko, strategiapäällikkö, puhelin 310 36257
LIITE |
Päätöksen perustelut |
366 §
ILTAKOULUASIA: STRATEGIAOHJELMAN 2009-2012 TÄYTÄNTÖÖNPANON SEURANTA
Khs 2011-203
Esityslistan asia Kj/7
Kaupunginhallitus päätti merkitä saadun informaation tiedoksi.
Lisätiedot:
Karvinen Marko, strategiapäällikkö, puhelin 310 36257
LIITE |
Päätöksen perustelut |
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Risto Rautava |
Jenni Lähdesmäki |
puheenjohtaja |
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
Ville Ylikahri Kimmo Helistö
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä Helsingin kaupungin kirjaamossa 12.4.2011 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkityöpäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Jenni Lähdesmäki |
|
hallintosihteeri |
|
MUUTOKSENHAKUOHJEET
MUUTOKSENHAKUKIELTO
(Asian valmistelu) Pöytäkirjan
338, 340-347, 351-356, 359, 361 ja 364-366 §:t
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §
(Asian täytäntöönpano) Pöytäkirjan 339 ja 350 §:t
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §
OHJEET
OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite: PL 10
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero: (09) 655 783
Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero: (09) 310 13700
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen
muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
ANVISNINGAR OM SÖKANDE AV ÄNDRING
FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING
(Beredning) 338, 340-347, 351-356, 359, 361 och
364-366 § i protokollet
Ändring i beslutet får inte sökas eftersom
beslutet gäller beredning.
Tillämpat lagrum: 91 § i kommunallagen
(Verkställighet) 339 och 350 § i protokollet
Ändring i beslutet får inte sökas eftersom
beslutet gäller verkställighet.
Tillämpat lagrum: 91 § i kommunallagen
ANVISNINGAR OM HUR MAN BEGÄR OMPRÖVNING
Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en
skriftlig begäran om omprövning. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär
hos domstol.
Rätt att begära omprövning
Omprövning får begäras
-
av
den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt
påverkas av beslutet (part)
-
av
kommunmedlemmarna.
Den tid inom vilken omprövning ska begäras
Omprövning ska begäras inom 14 dagar från
delfåendet av beslutet.
Begäran om omprövning ska inlämnas till
Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under
registratorskontorets öppettid.
En part anses ha fått del av beslutet sju dagar
efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses
ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram offentligt.
Dagen för delfåendet räknas inte in i den bestämda
tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag,
självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri
lördag får begäran om omprövning inlämnas första vardagen därefter.
Omprövningsmyndighet
Omprövning begärs hos Helsingfors stadsstyrelse.
Omprövningsmyndighetens kontaktuppgifter är:
E-postadress: helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postadress: PB
10
00099
HELSINGFORS STAD
Faxnummer: (09)
655 783
Besöksadress: Helsingfors
stads registratorskontor
Norra
esplanaden 11–13
Telefonnummer: (09)
310 13700
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl.
08.15–16.00.
Formen för och innehållet i begäran om omprövning
Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Elektroniska
dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I begäran om omprövning ska uppges
-
det
beslut som begäran om omprövning gäller
-
hurdan
omprövning som begärs
-
på
vilka grunder omprövning begärs
-
vem
som begär omprövning
-
på
vilka grunder den som begär omprövning är berättigad att göra detta
-
kontaktuppgifter
till den som begär omprövning.
Protokoll
Protokollsutdrag och ‑bilagor som hänför sig
till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors
stads registratorskontor.