Kokousaika |
28.3.2011 kello 16.00 - 17.38 |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Läsnä |
|
||||||||
|
|
||||||||
Jäsenet |
Rautava, Risto |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
||||||
|
Bryggare, Arto |
I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Asko-Seljavaara, Sirpa |
(paitsi 310-osa 312 ja osa 315-317 §:t) |
|
||||||
|
Hakola, Juha |
|
|
||||||
|
Halla-aho, Jussi |
|
|
||||||
|
Helistö, Kimmo |
(paitsi osa 322 §) |
|
||||||
|
Kantola, Tarja |
(paitsi 331 §) |
|
||||||
|
Moisio, Elina |
|
|
||||||
|
Ojala, Outi |
|
|
||||||
|
Oker-Blom, Jan D. |
|
|
||||||
|
Pajamäki, Osku |
|
|
||||||
|
Rissanen, Laura |
(paitsi 331 §) |
|
||||||
|
Räty, Laura |
|
|
||||||
|
Ylikahri, Ville |
|
|
||||||
|
Andersson, Annika |
varajäsen |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Muut |
Krohn, Minerva |
kaupunginvaltuuston puheenjohtaja (paitsi osa 322 §) |
|
||||||
|
Bogomoloff, Harry |
I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Hiltunen, Rakel |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Pajunen, Jussi |
kaupunginjohtaja (paitsi osa 313 §) |
|
||||||
|
Sauri, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Kokkonen, Paula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Haatainen, Tuula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Penttilä, Hannu |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Ratasvuori, Eila |
hallintojohtaja |
|
||||||
|
Korhonen, Tapio |
rahoitusjohtaja |
|
||||||
|
Tulensalo, Hannu |
henkilöstöjohtaja |
|
||||||
|
Sarvilinna, Sami |
kaupunginlakimies |
|
||||||
|
Waronen, Eero |
viestintäpäällikkö |
|
||||||
|
Matikainen, Kristiina |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Mickwitz, Leena |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Sippola-Alho, Tanja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Vallittu, Anja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Rautanen, Marja-Liisa |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Hyttinen, Hannu |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Tapiolinna, Hilkka |
vs. kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Ryöti, Miliza |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Lähdesmäki, Jenni |
hallintosihteeri |
|
||||||
|
Saxholm, Tuula |
talousarviopäällikkö (osa 315 §) |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Puheenjohtaja |
Rautava, Risto |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Lähdesmäki, Jenni |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Esittely |
|
§ |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
|
312, osa 313-316, |
|
||||
|
Sauri |
|
|
osa 313, 317, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sosiaali- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
Päätöksen perusteluna on kunkin asian esityslistateksti, joka on merkitty liitteeksi 1.
§ |
Asia |
|
310 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
311 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
312 |
Kj/3 |
Elinkeinoneuvottelukunnan asettaminen toimikaudelle 2011 - 2012 |
313 |
Kj/4 |
Vuoden 2010 tilinpäätöksen hyväksyminen |
314 |
Kj/5 |
Demokratia-ryhmän asettaminen |
315 |
Kj/6 |
14.3.2011 pöydälle pantu asia Vuoden 2012 talousarvioehdotuksen raami ja talousarvio- sekä taloussuunnitelmaehdotuksen 2012-2014 laatimisohjeet |
316 |
Kj/7 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
317 |
Kj/8 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
318 |
Ryj/1 |
Lausunnon antaminen Etelä-Suomen aluehallintovirastolle Helsingin Energian ympäristölupahakemuksesta (Myllypuron voimalaitos) |
319 |
Ryj/2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
320 |
Stj/1 |
21.3.2011 pöydälle pantu asia Valtuutettu Sari Sarkomaan toivomusponsi: Päivähoidossa käytettyjen tuottavuusmittarien toimivuus |
321 |
Stj/2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
322 |
Sj/1 |
Kaupungin henkilöstöraportti 2010 |
323 |
Sj/2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
324 |
Kaj/1 |
Lausunto Helsingin hallinto-oikeudelle kaupunginvaltuuston päätöksestä tehdystä valituksesta Helsingin maanalainen yleiskaava -asiassa (nro 11830/1 ja 11830/2) |
325 |
Kaj/2 |
Haagan kortteleiden 29061 - 29063 ja 29065 - 29069 sekä tonttien 29071/1 ja 3, 29072/1 ja 29073/2, 5 - 8 ja 11 (ns. Kultareuna-alue Vihdintien länsipuolella) rakennuskiellon pidentäminen (nro 12033) |
326 |
Kaj/3 |
Malmin lentokentän ja eräiden sen ympäristön alueiden rakennuskiellon pidentäminen (nro 12036) |
327 |
Kaj/4 |
Valtuutettu Kimmo Helistön toivomusponsi: Tilakeskuksen eräiden rakennusten saattaminen asukkaiden tai yhteisöjen käyttöön vaihtoehtona purkamiselle |
328 |
Kaj/5 |
Valtuutettu Yrjö Hakasen toivomusponsi: Peruskorjauksen jälkeisen vuokran kohtuullistamisen mahdollisuudet |
329 |
Kaj/6 |
Valtuutettu Ville Ylikahrin toivomusponsi: Konalassa sijaitsevan kauppakeskuksen jalankulku- ja pyöräily-yhteyksien parantaminen |
330 |
Kaj/7 |
Valtuutettu Ville Ylikahrin toivomusponsi: Kansainvälisen ideakilpailun järjestäminen jostakin kantakaupungin pyörätiesuunnitelmasta |
331 |
Kaj/8 |
Maankäyttösopimus Helsingin seurakuntayhtymän kanssa Ruskeasuon erityisasumisen tonttia 720/23 koskevasta asemakaavanmuutosehdotuksesta (nro 11884) |
332 |
Kaj/9 |
Maankäyttösopimus RMS Invest Oy:n kanssa Lauttasaaren tonttia 31134/2 koskevasta asemakaavan muutosehdotuksesta (nro 12021) |
333 |
Kaj/10 |
Maankäyttösopimus Kiinteistö Oy Vattuniemenkatu 12:n ja Kiinteistö Oy Nahkahousuntie 3:n kanssa Lauttasaaren korttelin 31134 tontteja 7 ja 8 koskevasta asemakaavan muutosehdotuksesta (nro 12022) |
334 |
Kaj/11 |
Katajanokan satamaterminaalirakennuksen ja alueen hallinnon siirto Helsingin Satamalta kiinteistölautakunnalle |
335 |
Kaj/12 |
Helsingin kaupungin Länsisalmen kylän tilalla Rosenholm RN:o 7:24 (Varissaari) sijaitsevien rakennusten siirto kiinteistölautakunnan omistajahallinnasta Helsingin sataman omistajahallintaan |
336 |
Kaj/13 |
21.3.2011 pöydälle pantu asia Östersundomin yhteisen yleiskaavan luonnoksen nähtäville asettaminen |
337 |
Kaj/14 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
310 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Ylikahrin (varalla Ojala) ja Hakolan (varalla Rissanen) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
311 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
312 §
ELINKEINONEUVOTTELUKUNNAN ASETTAMINEN TOIMIKAUDELLE 2011 - 2012
Khs 2011-633
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus
päätti asettaa elinkeinoneuvottelukunnan kuluvalle toimikaudelle nimeten neuvottelukunnan
puheenjohtajaksi kaupunginjohtaja Jussi Pajusen sekä jäseniksi
kaupunginhallituksen puheenjohtajan ja
varapuheenjohtajat sekä apulaiskaupunginjohtajat. Samalla kaupunginhallitus päätti pyytää Helsingin seudun
kauppakamaria nimeämään neuvottelukuntaan kuusi ja Helsingin Yrittäjät ry:tä
neljä jäsentä.
Kaupunginhallitus päätti lisäksi nimetä neuvottelukunnan pysyviksi asiantuntijoiksi kaupunkisuunnitteluviraston ja kiinteistöviraston päälliköt, opetustoimen johtajan ja rahoitusjohtajan sekä elinkeinojohtajan. Lisäksi kaupunginhallitus päätti kehottaa talous- ja suunnittelukeskuksen elinkeinopalvelua edelleen huolehtimaan toimielimen asioiden valmistelusta sekä sihteerintehtävistä.
Pöytäkirjanote Helsingin seudun kauppakamarille, Helsingin yrittäjät ry:lle, neuvottelukuntaan nimetyille, hallintokeskukselle, taloushallintopalvelulle ja tarkastusvirastolle.
Lisätiedot:
Maarttola Minna, kehityspäällikkö, puhelin 310 36307
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
313 §
VUODEN 2010 TILINPÄÄTÖKSEN HYVÄKSYMINEN
Khs 2011-617
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus päätti omalta osaltaan hyväksyä vuoden 2010
tilinpäätöksen ja ehdottaa kaupunginvaltuustolle tilikauden tuloksen 645 352 876,54 euroa ennen varaus- ja rahastokirjauksia, käsittelystä seuraavaa:
- Helsingin Energia -liikelaitoksen ylijäämä, 199 963 057,48 euroa siirretään Helsingin Energia -liikelaitoksen johtokunnan esityksen mukaisesti Helsingin Energia -liikelaitoksen taseen omaan pääomaan.
- Helsingin Satama -liikelaitoksen tilikauden ylijäämä, 16 995 154,31 euroa siirretään Helsingin Satama -liikelaitoksen johtokunnan esityksen mukaisesti Helsingin Satama -liikelaitoksen taseen omaan pääomaan.
- HKL -liikelaitoksen tilikauden ylijäämä, 1 687 607,23 euroa siirretään HKL-liikelaitoksen johtokunnan esityksen mukaisesti HKL -liikelaitoksen taseen omaan pääomaan.
- Palmia -liikelaitoksen tilikauden ylijäämä, 3 740 733,53 euroa siirretään Palmia -liikelaitoksen johtokunnan esityksen mukaisesti Palmia -liikelaitoksen taseen omaan pääomaan.
- MetropoliLab -liikelaitoksen tilikauden 1.1. – 31.5.2010 alijäämä –261 264,84 ehdotetaan siirrettäväksi kaupungin omaan pääomaan edellisten tilikausien yli-/alijäämiin.
- Helsingin kaupungin taloushallintopalvelu -liikelaitoksen (Talpa) ylijäämä, 441 464,16 euroa siirretään Taloushallintopalvelu -liikelaitoksen johtokunnan esityksen mukaisesti Helsingin kaupungin taloushallintopalvelu -liikelaitoksen taseen omaan pääomaan.
- Helsingin kaupungin henkilöstön kehittämispalvelut -liikelaitoksen (Oiva Akatemia) ylijäämä, 27 345,66 euroa siirretään Henkilöstön kehittämispalvelut -liikelaitoksen johtokunnan esityksen mukaisesti Helsingin kaupungin henkilöstön kehittämispalvelut -liikelaitoksen taseen omaan pääomaan.
- Asuntolainarahaston ylijäämä, 204 940,76 euroa, asuntotuotantorahaston ylijäämä, 3 473 749,51 euroa, urheilu- ja ulkoilurahaston ylijäämä, 441 633,11 euroa, vakuutusrahaston alijäämä, –441 567,11 euroa ja innovaatiorahaston alijäämä, –4 364 869,31 euroa siirretään rahastojen sääntöjen mukaisesti niiden rahastopääomiin.
Kaupunginhallitus esittää lisäksi, että muun toiminnan tilikauden tulos käsitellään seuraavasti:
- Kamppi-Töölönlahti-alueen investointirahastoon siirretään rahaston sääntöjen mukaisesti Kamppi-Töölönlahti-alueen omaisuuden myyntituloja vastaava määrä, 17 950 000 euroa.
- Kamppi-Töölönlahti-alueen investointirahastosta tuloutetaan alueen investointeihin käytetty määrä 17 163 610,91 euroa.
- Asuntotuotantorahastoon siirretään asuntotuotantotoimikunnan esityksen mukaisesti asuntotuotantotoimiston tilikauden tuloksesta, 125 143,00 euroa.
- Lähiörahastosta tuloutetaan toteutunutta käyttöä vastaava määrä, 8 454 982,22 euroa.
- Investointivarauksista tuloutetaan vesilaitosliiketoimintojen myynnin yhteydessä kaupungin taseeseen jäänyt Helsingin Veden investointivaraus 29 697 322,80 euroa.
- Kallion virastotalon peruskorjausta varten tehdystä investointivarauksesta syntynyttä poistoeroa tuloutetaan 840 939,63 euroa.
- Muun toiminnan tilikauden ylijäämä varaus- ja rahastokirjausten jälkeen, 472 048 137,41 euroa, ehdotetaan kirjattavaksi kaupungin taseen omaan pääomaan edellisten tilikausien yli- /alijäämiin.
Lisäksi kaupunginhallitus ehdottaa kaupunginvaltuustolle, että Helsingin Energian taseen kertyneistä voittovaroista siirretään Helsingin Energia -liikelaitoksen johtokunnan esityksen mukaisesti 200 000 000 euroa kirjattavaksi kaupungin omaan pääomaan edellisten tilikausien yli-/alijäämiin.
Edelleen kaupunginhallitus ehdottaa kaupunginvaltuustolle, että Helsingin kaupungin taseeseen kertyneistä voittovaroista siirretään uusien innovaatiohankkeiden aloittamisen ja jo käynnissä olevien innovaatiohankkeiden jatkorahoittamisen turvaamiseksi innovaatiorahastoon 5,0 milj. euroa.
Tilinpäätöksen käsittelyn yhteydessä on tullut ilmi, että kaksi sitovaa toiminnallista tavoitetta, HKL-liikelaitoksen ja MetropoliLabin peruspää-omien tuottotavoitteet, eivät toteudu. Nämä toteutumattomat sitovat toiminnalliset tavoitteet tuodaan tilinpäätöksen käsittelyn yhteydessä erikseen kaupunginvaltuuston päätettäviksi. Kaupunginhallitus esittää omalta osaltaan HKL-liikelaitoksen ja MetropoliLabin peruspääomien tuottojen poikkeamien hyväksymistä.
Lisätiedot:
Korhonen Tapio, rahoitusjohtaja, puhelin 310 36050
Jäppinen Tuula, toimitusjohtaja, puhelin 310 25100
LIITE |
Päätöksen perustelut |
314 §
DEMOKRATIA-RYHMÄN ASETTAMINEN
Khs 2011-642
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus
päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
315 §
14.3.2011 pöydälle pantu asia
VUODEN 2012 TALOUSARVIOEHDOTUKSEN RAAMI JA TALOUSARVIO- SEKÄ TALOUSSUUNNITELMAEHDOTUKSEN 2012-2014 LAATIMISOHJEET
Khs 2011-410
Esityslistan asia Kj/6
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä liitteenä olevan vuoden 2012 talousarvioehdotuksen raamin sekä talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2012–2014 laatimisohjeet sekä lähettää ne lauta- ja johtokunnille otettavaksi huomioon talousarvioehdotusten valmistelussa.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti, että talousarvion 2012 valmistelutilanne tuodaan Khn käsittelyyn elokuussa. Kaupunginhallitukselle annetaan arvio talouden tilanteen yleisestä kehityksestä, kaupungin talouden ja toiminnan seurantaraportti 2/2011 sekä selvitys kaupunginhallituksen raamiohjeistuksen toteutumisesta hallintokuntien valmistelussa.
Pöytäkirjanote liitteineen kaikille lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja liikelaitoksille.
Esittelijä muutti esitystään siten, että päätösehdotuksen toiseksi kappaleeksi lisätään:
Lisäksi kaupunginhallitus
päättänee, että talousarvion 2012 valmistelutilanne tuodaan Khn käsittelyyn
elokuussa. Kaupunginhallitukselle annetaan arvio talouden tilanteen yleisestä
kehityksestä, kaupungin talouden ja toiminnan seurantaraportti 2/2011 sekä
selvitys kaupunginhallituksen raamiohjeistuksen toteutumisesta hallintokuntien
valmistelussa.
Lisäksi esittelijä muutti esitystään siten, että esittelijän perustelutekstin
alaotsikon ” Kaupungin talouden tasapaino” ensimmäinen kappale muutetaan
kuulumaan seuraavasti:
Kaupungin talouden tasapaino
Helsingin toimintamenojen kasvu (ilman liiketoimintaa tarkasteltuna) oli vuonna 2010 tilinpäätöksen mukaan 3,8 %, kun se edellisvuonna oli 6,5 %. Toimintamenojen kasvuvauhti on alentunut edellisestä vuodesta, mutta vuosien 2009 – 2010 keskimääräinen noin viiden prosentin toimintamenojen kasvu on ollut selvästi suurempaa kuin samaan aikaan toteutunut vajaan kahden prosentin vuotuinen verotulojen kasvu.
Vielä esittelijä muutti esitystään siten, että esittelijän
perustelutekstin alaotsikon ”Raami 2012” kolmas, neljäs ja viides
kappale muutetaan kuulumaan seuraavasti:
Vuoden 2012 talousarvioehdotuksen raami on laadittu siten, että tilinpäätökseen 2010 nähden toimintamenot kasvavat 4,5 %.
Vuoden 2011 talousarvioon nähden kaupungin yhteenlasketut toimintamenot kasvavat raamissa +3,4 %. Kaupunkitasolla raamiin sisältyy 0,3 %:n tuottavuusoletus. Toimintamenojen nettokasvu (toimintakatteen muutos) on vuoden 2012 raamiehdotuksessa +2,1 %. Pääosalla hallintokuntia raamin mukaiset toimintamenot kasvavat 1,2 % talousarvioon 2011 nähden. Määrärahaa on raamissa kohdennettu HSL:n maksuosuuteen, sosiaalitoimeen ja opetustoimeen em. kokonaiskasvuprosenttia enemmän.
Palkkaratkaisun mukaisiin palkankorotuksiin on vuoden 2012 raamissa varauduttu keskitetysti siten, että Khn käyttövaroihin varataan vähintään opetus-, terveys- ja sosiaalitoimen työehtosopimusten mukaiset palkankorotusvarat.
Lisäksi esittelijä muutti esitystään siten, että esittelijän
perustelutekstin alaotsikon ”Talousarvioehdotuksen valmistelussa huomioon
otettavaa” kolmas, neljäs ja viides kappale muutetaan kuulumaan
seuraavasti:
Talousarvion 2012 valmistelutilanne tuodaan kaupunginhallituksen käsittelyyn elokuussa. Kaupunginhallitukselle annetaan arvio talouden tilanteen yleisestä kehityksestä, kaupungin talouden ja toiminnan seurantaraportti 2/2011 sekä selvitys kaupunginhallituksen raamiohjeistuksen toteutumisesta hallintokuntien valmistelussa.
Taloudellisen tilanteen muuttuessa kaupunginhallitus tarkentaa tarvittaessa talousarvioehdotusten valmistelun perusteita ja raamia.
Henkilöstötoimikunta on antanut 14.3.2011 laatimisohjeista lausunnon, joka on jaettu kaupunginhallitukselle.
Vielä esittelijä muutti esityslistan liitteenä 1 olevaa ”Vuoden 2012 talousarvioehdotuksen raami ja talousarvio- sekä talous- ja suunnitelmaehdotuksen 2012–2014 laatimisohjeita” liitteen 2 mukaisesti.
Kaupunginhallitus hyväksyi esittelijän muutetun esityksen.
Lisätiedot:
Saxholm Tuula, talousarviopäällikkö, puhelin 310 36250
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Kokouksessa muutettu liite (Vuoden 2012 talousarvioehdotuksen raami ja talousarvio- sekä taloussuunnitelmaehdotuksen 2012-2014 laatimisohjeet) |
|
Liite 3 |
Liite 3 |
316 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/7
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 12 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja --
konsernijaosto --
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta --
johtokunnat
-
Helsingin Energia 22.3.2011
-
Helsingin Satama --
-
Taloushallintopalvelu --
apulaiskaupunginjohtajat
-
rakennus- ja ympäristötointa
johtava
-
sosiaali- ja terveystointa
johtava
-
sivistys- ja henkilöstötointa
johtava
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
hallintokeskus
-
hallintojohtaja
-
hallinto-osaston
osastopäällikkö
-
kansainvälisen
toiminnan päällikkö
-
kaupunginlakimies
-
viestintäpäällikkö
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
aluerakentamispäällikkö
-
sisäisen tarkastuksen
päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
elinkeinojohtaja
-
elinkeinopäällikkö
-
kehityspäällikkö
-
matkailupäällikkö
-
tapahtumapäällikkö
Taloushallintopalvelu -liikelaitos
-
toimitusjohtaja
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
317 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/8
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 12 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
318 §
LAUSUNNON ANTAMINEN ETELÄ-SUOMEN ALUEHALLINTOVIRASTOLLE HELSINGIN ENERGIAN YMPÄRISTÖLUPAHAKEMUKSESTA (MYLLYPURON VOIMALAITOS)
Khs 2011-239
Esityslistan asia Ryj/1
Kaupunginhallitus päätti antaa Etelä-Suomen aluehallintovirastolle seuraavan lausunnon Helsingin Energian Myllypuron voimalaitoksen toiminnan olennaista muutosta koskevasta ympäristölupahakemuksesta (Dnro ESAVI/745/04.08/2010):
Kaupunginhallitus toteaa, että Helsingin kaupungin ympäristölautakunta on 15.3.2011 kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisena antanut asiassa lausunnon Etelä-Suomen aluehallintovirastolle. Kaupunginhallitus viittaa ympäristölautakunnan lausunnossa esitettyyn ja toteaa lisäksi seuraavaa:
Alueella on voimassa 7.8.2009 vahvistettu asemakaava 11810. Asemakaava on laadittu aiemman Myllypuron voimalaitoskorttelin alueelle. Asemakaava mahdollistaa asuinrakentamisen entisen voimalaitosrakennuksen pohjoispuolelle muodostuviin kortteleihin. Nykyisten kortteleiden 47305 ja 47306 alueella sijaitsevien polttoöljysäiliöiden purkaminen ja polttoainevaraston siirtäminen toiseen paikaan on edellytys asemakaavan toteuttamiselle kortteleissa 47300, 47305 ja 47306.
Kaupunginhallitus toteaa, että lupahakemuksessa esitetyt toimet ovat alueen
uuden maankäytön kannalta edullisia ja polttoainevaraston sijainnin
suhteen myös välttämättömiä.
Kaupunginhallitus katsoo, että lähiympäristön nykyisen ja tulevan asutuksen kannalta on tärkeää huolehtia jatkosuunnittelussa ja toteutuksessa laitoksen ja polttoainevaraston riittävästä turvallisuudesta. Muutokset tulee toteuttaa sellaisina, että asemakaava voidaan toteuttaa. Laitteistojen suunnittelussa ja valinnassa tulee tarvittaessa kiinnittää huomiota myös meluntorjuntaan. Jatkosuunnittelussa ja toteutuksessa on huolehdittava riittävästä yhteistyöstä Helsingin Energian, ympäristölupa- ja valvontaviranomaisten, Tukesin (entinen Turvatekniikan keskus, 9.2.2011 alkaen Turvallisuus- ja kemikaaliviraston) sekä Helsingin kaupungin hankkeeseen osallistuvien tahojen kesken.
Kaupunginhallitus puoltaa ympäristöluvan myöntämistä Helsingin Energialle Myllypuron lämpökeskuksen toiminnan muuttamiselle. Kaupunginhallitus puoltaa hakemusta päätöksen toimeenpanosta muutoksenhausta huolimatta.
Pöytäkirjanote Etelä-Suomen aluehallintovirastolle, ympäristölautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2-5 |
319 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Ryj/2
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 12 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
teknisen palvelun lautakunta |
22.3.2011 |
yleisten töiden lautakunta |
22.3.2011 |
Ilmoitus ao. lautakunnille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITE |
Päätöksen perustelut |
320 §
21.3.2011 pöydälle pantu asia
VALTUUTETTU SARI SARKOMAAN TOIVOMUSPONSI: PÄIVÄHOIDOSSA KÄYTETTYJEN TUOTTAVUUSMITTARIEN TOIMIVUUS
Khs 2010-2119
Esityslistan asia Stj/1
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 10.11.2010 hyväksymän toivomusponnen (Sari Sarkomaa) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Pöytäkirjanote jäljennöksin kaupunginhallituksen esityslistasta liitteineen valtuutettu Sari Sarkomaalle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Lisätiedot:
Tapiolinna Hilkka, vs. kaupunginsihteeri, puhelin 310 36048
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2-4 |
321 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Stj/2
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 12 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
sosiaalilautakunta |
22.3.2011 |
terveyslautakunta |
22.3.2011 |
Ilmoitus ao. lautakunnille.
Lisätiedot:
Tapiolinna Hilkka, vs. kaupunginsihteeri, puhelin 310 36048
Rautanen Marja-Liisa, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36184
LIITE |
Päätöksen perustelut |
322 §
KAUPUNGIN HENKILÖSTÖRAPORTTI 2010
Khs 2011-603
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi kaupungin henkilöstöraportin vuodelta 2010.
Pöytäkirjanote henkilöstökeskukselle.
Lisätiedot:
Pohjaniemi Marju, osastopäällikkö, puhelin 310 37965
Tulensalo Hannu, henkilöstöjohtaja, puhelin 310 37959
Pohjonen Tiina, työterveysjohtaja, puhelin 310 54081
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
323 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/2
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 12 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
eläintarhan johtokunta |
17.3.2011 |
henkilöstökassatoimikunta |
|
kaupunginmuseon johtokunta |
|
kaupunginorkesterin johtokunta |
|
kulttuuri- ja kirjastolautakunta |
|
liikuntalautakunta |
|
nuorisolautakunta |
|
opetuslautakunta |
22.3.2011 |
opetuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto |
|
opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto |
22.3.2011 |
ruotsinkielisen työväenopiston johtokunta |
|
suomenkielisen työväenopiston johtokunta |
1.2. ja 1.3.2011 |
taidemuseon johtokunta |
22.3.2011 |
Henkilöstön kehittämispalvelut -johtokunta |
|
eläintarhan johtaja |
|
henkilöstökeskus |
|
- henkilöstöjohtaja |
|
- osastopäällikkö (henkilöstöpolitiikka) |
|
- osastopäällikkö (henkilöstövoimavara) |
|
- osastopäällikkö (maahanmuutto) |
|
museonjohtaja |
|
kaupunginorkesterin intendentti |
|
ruotsinkielisen työväenopiston rehtori |
|
suomenkielinen työväenopisto |
|
- johtava rehtori |
|
- apulaisrehtori |
|
- aluerehtori |
|
taidemuseon johtaja |
|
tietokeskus |
|
- johtaja |
|
- tutkimuspäällikkö |
|
- tietohuoltopäällikkö |
|
- kehittämispäällikkö |
|
työterveysjohtaja |
|
Henkilöstön kehittämispalvelut |
|
- toimitusjohtaja |
|
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
Hyttinen Hannu, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
LIITE |
Päätöksen perustelut |
324 §
LAUSUNTO HELSINGIN HALLINTO-OIKEUDELLE KAUPUNGINVALTUUSTON PÄÄTÖKSESTÄ TEHDYSTÄ VALITUKSESTA HELSINGIN MAANALAINEN YLEISKAAVA -ASIASSA (NRO 11830/1 JA 11830/2)
Khs 2009-237
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti antaa asiasta Helsingin hallinto-oikeudelle seuraavan lausunnon.
Kaupunginvaltuusto on 8.12.2010 (284 §) hyväksynyt Helsingin maanalaisen yleiskaavan kaupunkisuunnitteluviraston yleissuunnitteluosaston 4.12.2008 päivättyjen ja 17.12.2009 muutettujen piirustusten nro 11830/1 ja 11830/2 mukaisena.
Helsingin luonnonsuojeluyhdistys ry on valittanut kaupunginvaltuuston päätöksestä Helsingin hallinto-oikeuteen.
Valitus Helsingin luonnonsuojeluyhdistys ry on vaatinut Helsingin hallinto-oikeutta kumoamaan maanalaisessa yleiskaavassa Haltiavuoren alle esitetyn vedenpuhdistamovarauksen (suunniteltu maanalainen tila) riittämättömien selvitysten ja vaikutusarviointien, yleiskaavan sisältövaatimusten sekä Helsingin yleiskaava 2002 -vastaisuuden vuoksi.
Valituksen keskeiset perustelut
1 Valituksen mukaan maanalaista yleiskaavaa ja Keskuspuiston asemakaavaa tehtäessä ei ole riittävässä määrin selvitetty vedenpuhdistamon rakentamisen mahdollisia vaikutuksia vedenpuhdistamon yläpuolella sijaitseviin, Helsingin oloissa erityisen arvokkaisiin korpi- ja lehtoalueisiin. Vedenpuhdistamon kaavavaraukseen (suunniteltu maanalainen tila) ei liity lainkaan varsinaista rakentamis- tai suunnittelumääräystä. Maanalaista yleiskaavaa tai Keskuspuiston pohjoisosan asemakaavaa tehtäessä ei ole esitetty sitä, miten muun muassa ilmanvaihtokuilut ja mahdolliset poistumistiet aiotaan sijoittaa. Valituksen mukaan tarkempaa kallioperäselvitystä ja muuta vaikutusarviota ei voi jättää tulevaan maanalaiseen asemakaavavaiheeseen. Myöskään vedenpuhdistuslaitoksen kustannuksia ei ole kunnolla selvitetty.
2 Vedenpuhdistamon varaus on monelta osin myös yleiskaavan sisältövaatimusten vastainen. Varaukselle ei ole selvitetty vaihtoehtoja, eikä sen taloudellista toteutuskelpoisuutta ole arvioitu. Kaavaa laadittaessa ei ole riittävästi otettu huomioon hankkeen taloudellisuutta. Sama koskee vesihuollon tarkoituksenmukaista järjestämistä ympäristön, luonnonvarojen ja talouden kannalta kestävällä tavalla. Mikäli hanke saattaa aiheuttaa vaikutuksia Keskuspuiston pohjoisosan arvokkaille luontokohteille, sen ei voida katsoa riittävästi vaalivan luonnonarvoja.
3 Vedenpuhdistuslaitoksen varaus ei sisälly Helsingin yleiskaava 2002:een (jatkossa Yleiskaava 2002). Maanalaisella rakentamisella on vaikutuksia Keskuspuiston pohjoisosan maanpäälliseen luontoon ja maisemaan ja mahdollisia vaikutuksia voi olla myös maanpäälliseen vesitalouteen. Yhdistys katsoo, että maanalainen yleiskaava on ristiriidassa Yleiskaava 2002:ssa osoitetun Keskuspuiston pohjoisosan maankäytön kanssa ja Helsingin Keskuspuiston pohjoisosan asemakaavan kanssa.
Vastine esitettyihin väitteisiin
Kaupunginhallitus viittaa asiassa kaupunginvaltuuston 8.12.2010 päätöksen perusteluihin ja toteaa, että valitus tulisi hylätä ja jättää osin tutkimatta jäljempänä mainituin perustein.
Valituksen laillisuus ja valitusosoitus
Maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) 188 §:n mukaan valtuuston päätöksestä valitetaan hallinto-oikeuteen siten kuin kuntalaissa säädetään, eli 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäville.
Pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäville 17.12.2010. Valitus on toimitettu hallinto-oikeudelle 17.1.2011. Valitus on siten tehty määräajassa ja oikealle viranomaiselle. Valittajalla on asiassa valitusoikeus.
Kaupunginhallitus toteaa valituksen perusteluista seuraavaa:
1. Selvitysten ja vaikutusarviointien riittävyys
Maanalaista yleiskaavaa laadittaessa on riittävästi selvitetty kaavan vaikutukset MRL 9 §:n ja maankäyttö ja rakennusasetuksen (MRA) 1 §:n mukaisesti.
Selvitykset maanalaisessa yleiskaavassa
Yleiskaavan luonteen mukaisesti maanalainen yleiskaava varaa näköpiirissä olevien tarpeiden mukaan tarkoituksenmukaisia maanalaisia resursseja vastaisuuden varalle. Kyseessä oleva kaaviomainen maanalainen tilavaraus liittyy veden puhdistamisen tuleviin tarpeisiin. Vasta mahdollinen tuleva hanke varauksen kohdalla käynnistää prosessin, jossa on mahdollista arvioida vaikutukset realistisesti.
Maanalaisella yleiskaavalla ohjataan uusien suurien ja merkittävien kalliotilojen sijaintia, tilavarauksia ja yhteensovittamista. Lisäksi maanalaisella yleiskaavalla turvataan jo rakennettujen tilojen pysyvyys ja toiminta pitkällä aikavälillä. Vedenpuhdistuslaitoksen aluevaraus sijaitsee Haltiavuorella, jonka läheisyydessä ovat kaikki pääkaupungin vedenpuhdistukseen liittyvät tärkeimmät puhtaan veden tuotantoon liittyvät järjestelmät. Uuden laitoksen tulee sijaita HSY Veden nykyisten toimintojen lähellä ja pitkällä aikavälillä on yhteiskunnan toiminnan kannalta välttämätöntä toteuttaa uusi laitos.
Maanalaisen yleiskaavan valmistelua varten on arvioitu maanalaiseen rakentamiseen soveltuvat kallioalueet myös maankäytön suunnittelun kannalta. Maanalaisessa yleiskaavassa varataan kallioresurssialueet ja ohjataan maanalaista rakentamista määräyksin muun muassa seuraavasti:
"Tilojen soveltuvuus kallioresurssialueelle ja käyttötarkoitus tutkitaan tarkemmin asemakaavoituksen yhteydessä. Virkistys-, työpaikka- ja asuntoalueiden alle suunniteltaessa tulee kiinnittää erityistä huomiota maanpäällisen maankäytön häiriöherkkyyteen sekä kulku- ja pintayhteyksien sijoittamiseen."
Maanalaisessa yleiskaavassa on kartoitettu laajat kallioresurssit, joita on varsinkin Keskuspuistossa ja Viikki–Kivikon viheraluekokonaisuudella. Käytön aikaiset vaikutukset muodostuvat pääasiassa tilojen suuaukoista ja muista maan päälle ulottuvista yhteyksistä. Virkistys- ja suojelualueilla yhteydet maan pintaan sovitetaan alueelle luonto- ja maisema-arvot huomioon ottaen.
Keskuspuistossa tilavaraus sijoittuu yleiskaavassa alueelle, josta todetaan, että kallioalueen soveltuvuus maanalaiseen rakentamiseen ja käyttötarkoitus tutkitaan tarkemmin asemakaavoituksen yhteydessä. Lisäksi on otettu huomioon alueen luonnonsuojelukysymyksiä Helsingin kaupungin ympäristökeskuksen tietoihin perustuen sekä pohjaveden muodostumisalueita. Kallioalueiden soveltuvuusselvityksen (Kallioresurssialueiden inventointi, geologiset piirteet, maanpäällinen käyttö ja suojeluarvo, Ksv 1/2008) liitteenä on Keskuspuiston suunnitteluperiaatteet (kaupunkisuunnittelulautakunta 24.8.2006). Suunnitteluperiaatteiden mukaan Keskuspuiston alla sijaitsevia kallioresursseja voidaan käyttää, jos siitä ei aiheudu haittaa virkistyskäytölle eikä luonto- ja maisema-arvoille. Keskuspuiston alueelle ei sijoiteta uusia maanpäällisiä moottoriajoneuvoliikenteen väyliä.
Vaikutukset luontoon ja virkistysalueisiin on arvioitu. Vaikutusten arvioinnin mukaan rakentaminen voi vaikuttaa kallioperän ja maakerrosten pohjaveden korkeustasoon ja virtaukseen. Erilliseen myöhemmin laadittavaan vedenpuhdistuslaitoksen maanalaiseen asemakaavaan onkin tehtävä erittäin tiukat vaatimukset myös työnaikaisesta vesitiiviydestä.
Koko maanalaista kaava-aluetta koskee seuraava määräys: "Maanalaisia tiloja suunniteltaessa on kiinnitettävä erityistä huomiota myös maanalaisten ja maanpäällisten toimintojen yhteensovittamiseen. Maanalaisten tilojen sekä niiden pintaan tulevien rakenteiden, muun muassa uloskäytävien, ilmanvaihtolaitteiden, pelastusyhteyksien ja savunpoiston suunnittelussa ja sijoittamisessa tulee ottaa huomioon ympäristönäkökohdat, virkistyskäyttö, maisema, kaupunkikuva ja tilaan sopeuttaminen."
Selvitykset Keskuspuiston asemakaavassa
Valituksessa viitataan myös Keskuspuiston asemakaavaan nro 11905 (kaupunginvaltuusto 16.6.2010), jota koskevasta valituksesta kaupunki on antanut hallinto-oikeudelle lausunnon 29.10.2010.
Keskuspuiston asemakaavassa maanalaisen yleiskaavan kallioiset alueet on yhteensovitettu asemakaavatason maankäytön suunnittelun kanssa. Puistolle on laadittu maan pinta-alueen kaava ja myöhemmin laaditaan maanalainen asemakaava vedenpuhdistuslaitokselle. Jo tässä vaiheessa otetaan tiukoilla määräyksillä kantaa maanalaiseen asemakaavaan ajoyhteyksien ja muiden osalta etenkin suojelunäkökulmasta.
Luontoarvojen huomioon ottaminen
Keskuspuiston pohjoisosassa, Haltialan metsäalueella sijaitseva Haltialan pohjoinen lehtoalue on osoitettu asemakaavassa MRL 41.2 §:n mukaan luonnonsuojelulain nojalla suojeltavaksi tarkoitetuksi alueeksi Helsingin ympäristölautakunnan luonnonsuojeluohjelmasta vuonna 2008 tekemän päätöksen perusteella. Luonnonsuojelualueen varaus on osittain samalla kohdalla maan päällä kuin maanalainen varaus vedenpuhdistuslaitokselle. Ympäristökeskuksen laatiman luonnonsuojeluohjelman yksi suojelubiologinen tavoite on, että merkittävä osa ohjelmassa rauhoitettavaksi ehdotetuista kohteista tukee jo olemassa olevia Helsingin luonnon suuria ydinalueita. Haltialan–Vantaanjoen alue on yksi tällaisista ydinalueista. Tavoitteena on myös luoda Pitkäkosken rinnelehdon ja Haltialan aarnialueen väliin mahdollisimman luonnontilaisen kaltainen metsäalue ennallistamistoimien avulla. Mainittua aluetta koskevaa luonnonsuojelulain mukaista rauhoituspäätöstä ei ole vielä kuitenkaan tehty.
Maanalaisen vedenpuhdistamon yläpuolella sijaitsevan suojeltavaksi tarkoitetun Haltialan pohjoisen lehtoalueen suojelun tarkoituksena on turvata rikkaan lehtokasvillisuuden ja monipuolisen metsäeliöstön säilyminen alueella. Kymmenien metrien syvyydessä olevat geologiset arvot eivät ole mainittuna suojelualueen rauhoituksen perusteissa. Koska vedenpuhdistuslaitoksen toiminnan luonteen vuoksi laitos rakennetaan vesitiiviiksi, ei maan pinnalla olevan lehdon vesitasapaino muutu.
Laitos toteutetaan kokonaan vesitiiviinä rakenteena syvälle kallion sisään, minkä vuoksi myöskään yläpuoliset maaperäolosuhteet, muun muassa mahdolliset savikerrokset, eivät vaikuta luontoalueiden vesitalouteen. Rakentamisen aikaiset mahdolliset haitalliset vaikutukset estetään maanalaiseen asemakaavaan otettavilla määräyksillä rakennus- ja louhintalupavaiheesta sekä työnaikaisista varotoimista.
Asemakaavassa nro 11905 annetaan tiukat määräykset vedenpuhdistuslaitoksen maanpäällisen osan käytöstä. Asemakaavassa on määrätty (merkintä ma-vesi/k), että laitoksen katon yläpuolella tulee olla kalliota vähintään 10 metriä. Maanalaiset tilat on sijoitettava, louhittava ja lujitettava siten, ettei niiden rakentamisesta aiheudu vahinkoa luontoalueen vesitasapainolle. Kaavamerkintä määrää myös siitä, että Keskuspuistoon ei saa sijoittaa uusia maanpäällisiä ajoyhteyksiä. Vedenpuhdistuslaitoksen ajoyhteydet tulee rakentaa kaava-alueella kalliotunnelina Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen tontilta. Lisäksi laitos ja siihen liittyvät ilmanvaihtokuilut ja poistumistiet tulee suunnitella ja toteuttaa siten, ettei niistä aiheudu haittaa Keskuspuiston virkistyskäytölle, maisemalle ja luontoarvoille. Alue tulee rakentamisen jälkeen kunnostaa puistoalueen luonnonsuojeluarvoja ja maisemallisia arvoja vastaavaan tilaan. Kaavamääräyksissä todetaan lisäksi, että toteuttaminen vaatii erillisen yksityiskohtaisen maanalaisen asemakaavan.
Erillisessä maanalaisessa asemakaavaprosessissa selvitetään aikanaan alueen kallion laatu, laaditaan asemakaavatason hankesuunnitelma kustannusarviointeineen sekä riskiarvioinnit ja kattavat ympäristön vaikutusarvioinnit päätöksen tekoa varten. Kiinteistöviraston geoteknisen osaston laatima Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen rakennettavuusselvitys vuodelta 2006 on riittävä tilavarauksen tekemiseksi maanalaiseen yleiskaavaan.
Asemakaavaehdotuksesta nro 11905 on saatu Helsingin ympäristökeskuksen ja Uudenmaan ympäristökeskuksen lausunnot. Helsingin ympäristökeskus on ilmoittanut, ettei sillä ole asiasta huomautettavaa. Uudenmaan ympäristökeskuksen lausunnossa todetaan, että kaava sovittaa yhteen maanalaiset hankkeet maisema- ja virkistysarvojen kanssa. Myös alueen luontoarvot on riittävästi otettu huomioon. Helsingin ympäristökeskus ja Uudenmaan ympäristökeskus eivät ole myöskään maanalaista yleiskaavaa koskevissa lausunnoissaan huomauttaneet valituksessa esitetyistä seikoista.
Helsingin Vesi (nykyisin HSY:n vesihuolto) on ilmoittanut asemakaavaehdotusta koskevassa lausunnossaan, että asemakaavassa esitetyt rajoitukset laitoksen toteutukselle voidaan lähtökohtaisesti ottaa huomioon suunnittelussa ja toteutuksessa. Asemakaavaselostuksessa on arvioitu, että lehtomaisen kasvillisuuden säilymisen edellytyksenä oleva luontoalueen vesitasapaino on mahdollista säilyttää maanalaisesta rakentamisesta huolimatta.
Helsingin Vedeltä saadun tiedon mukaan vedenpuhdistuslaitoshanke ajoittuu 2030-luvulle. Hankkeen toteutuksen tullessa ajankohtaiseksi siitä laaditaan kalliotekniset, rakennetekniset, arkkitehti-, liikenne-, talotekniikka-, palo- ja pelastusturvallisuussuunnitelmat, ympäristöselvitykset ja kustannusarvio sekä tehdään tutkimukset kallionpinnan tasosta ja laaduista ynnä muut vaikutusarvioinnit ja riskinarviot selvitetään kattavasti asemakaavatarkkuuden edellyttämässä laajuudessa. Hankesuunnitelmavaiheessa selvitetään tarvittavat ilmanvaihtokuilujen ja poistumisteiden paikat muun muassa talotekniikan suunnitelmien sekä palo- ja pelastusturvallisuustarkastelujen avulla. Kallioperäselvitykset ja muut vaikutusarvioinnit tehdään hankesuunnitelmaan. Todennäköistä on, että hankkeen tullessa ajankohtaiseksi tutkitaan myös muita vaihtoehtoja.
Ympäristövaikutusten arviointitarve tulee selvitettäväksi myöhemmin laadittavan maanalaisen asemakaavan yhteydessä.
Vaihtoehtojen selvittäminen ja taloudellisuuden arviointi
Pitkäkosken alue on pääkaupunkiseudun vesihuollon infrastruktuurin kannalta tärkeä ja keskeinen alue. On perusteltua varata sieltä kallioresursseja mahdollista vedenpuhdistuslaitosta varten. Hankkeen tullessa ajankohtaiseksi on todennäköistä, että laitokselle tutkitaan myös vaihtoehtoisia paikkoja Pitkäkosken läheisyydestä.
Keskuspuiston alle suunniteltu vedenpuhdistuslaitos toteutuu HSY Vedeltä saatujen tietojen mukaan viimeistään 2030-luvulla. Laitos korvaisi Pitkäkosken vedenpuhdistamon. Tulevien laitoksen raakavedensaantijärjestelyjen kannalta on keskeistä, että se tulee sijaitsemaan olemassa olevien rakenteiden läheisyydessä. Laitoksen suunnittelu tullee ajankohtaiseksi vasta vuoden 2020 jälkeen. Erillisen maanalaisen asemakaavan yhteydessä tehdään tarkat suunnitelmat, vaikutusarvioinnit ja lasketaan kustannukset. Maanalaisen asemakaavan jälkeen toteuttamissuunnittelun yhteydessä kaikki tutkitaan vielä tätäkin tarkemmin.
2. Yleiskaavan sisältövaatimukset
Yleiskaava täyttää MRL 39 §:ssä kaavalle asetetut sisältövaatimukset. MRL 39.2 §:n mukaisesti yleiskaavaa laadittaessa huomioon otettavat seikat on selvitetty ja otettu huomioon siinä määrin kuin laadittavan yleiskaavan ohjaustavoite ja tarkkuus sitä edellyttävät.
Maanalainen yleiskaava on yleispiirteinen suunnitelma. Maanalaisessa yleiskaavassa varataan kallioresurssialueet ja ohjataan maanalaista rakentamista määräyksin muun muassa seuraavasti:
Tilavaraus on kaavakartassa esitetty sinisellä värillä, joka tarkoittaa:
"Suunnitellut maanalaiset tilat
MAANALAINEN TILA
Alue osoittaa ohjeellisen tilantarpeen pysäköintiin, yhdyskuntatekniseen huoltoon ja varastointiin. Tiloja voidaan käyttää myös julkisten tai yksityisten palvelujen, tuotannon ja hallinnon tarpeisiin. Tiloja saadaan käyttää väestönsuojana."
Maanalaisen yleiskaavan kartassa ja määräyksissä ei ole osoitettu Keskuspuistossa olevaa aluetta nimenomaan vedenpuhdistuslaitoshankkeelle, mutta se on eräs mahdollinen hanke, jota tutkitaan myöhemmin. Kaavaselostuksessa (sivu 19) on mainittu, että Keskuspuistosta on esitetty aluevaraus uutta vedenpuhdistuslaitosta varten.
Maanalaisen yleiskaavan valmistelua varten on arvioitu maanalaiseen rakentamiseen soveltuvat kallioalueet myös maankäytön suunnittelun kannalta. Tilojen soveltuvuus kallioresurssialueelle tutkitaan tarkemmin maanalaisen asemakaavoituksen yhteydessä. Virkistys-, työpaikka- ja asuntoalueiden alle suunniteltaessa tulee kiinnittää erityistä huomiota maanpäällisen maankäytön häiriöherkkyyteen sekä kulku- ja pintayhteyksien sijoittamiseen.
Maanalaisessa yleiskaavassa on kartoitettu laajat kallioresurssit, joita on varsinkin Keskuspuistossa ja Viikki–Kivikon viheraluekokonaisuudella. Käytön aikaiset vaikutukset muodostuvat pääasiassa tilojen suuaukoista ja muista maan päälle ulottuvista yhteyksistä. Virkistys- ja suojelualueilla yhteydet maan pintaan sovitetaan alueelle luonto- ja maisema-arvot huomioon ottaen.
Keskuspuistossa tilavaraus sijoittuu maanalaisessa yleiskaavassa alueelle, josta todetaan, että kallioalueen soveltuvuus maanalaiseen rakentamiseen ja käyttötarkoitus tutkitaan tarkemmin asemakaavoituksen yhteydessä.
Vedenpuhdistuslaitoshankkeen tullessa ajankohtaiseksi vuoden 2020 jälkeen Keskuspuiston pohjoisosalle laaditaan erillinen maanalainen asemakaava ja tuolloin arvioidaan hankkeen vaikutuksia.
Keskuspuiston pohjoisosan asemakaavassa nro 11905 alue on varattu Yleiskaava 2002:n mukaisesti virkistys- ja suojelualueiksi sekä annettu määräykset, jotka koskevat maanpäällistä osaa.
Pitkäkoskenlehdon luonnonsuojelualue, joka sijaitsee maanalaisen vedenpuhdistuslaitoksen varauksen pohjoispuolella Vantaanjoen varressa, on osoitettu asemakaavassa luonnonsuojelualueeksi (SL). Myöhemmin toteutettava maanalainen hanke tulee toteuttaa siten, ettei se heikennä alueen luontoarvoja.
3. Yleiskaava 2002:n ja asemakaavan nro 11905 määräykset
MRL 42 §:n mukaan yleiskaava on ohjeena laadittaessa ja muutettaessa asemakaavaa sekä ryhdyttäessä muutoin toimenpiteisiin alueiden käytön järjestämiseksi. Yleiskaava korvaa samaa aluetta koskevan, aikaisemmin hyväksytyn yleiskaavan, jollei kaavassa toisin määrätä.
Maanalaisen yleiskaavan kaavamääräyksissä on todettu: ”Maanalainen yleiskaava ei kumoa oikeusvaikutteisen Yleiskaava 2002:n ratkaisuja, vaan täydentää niitä määrittelemällä ja täsmentämällä maanalaisten tilojen sijaintia ja laajuutta.”
MRL ei edellytä, että yleiskaava olisi edellisen yleiskaavan tai alueelle aiemmin hyväksytyn asemakaavan mukainen. Maanalainen yleiskaava ei kuitenkaan ole ristiriidassa Yleiskaava 2002:n eikä Keskuspuiston pohjoisosan asemakaavan kanssa.
Yleiskaava 2002:n kaavakartassa Keskuspuiston alue on osoitettu rajauksella (Keskuspuiston alue). Erityisesti Keskuspuistoa koskevia kaavamääräyksiä kartassa ei ole. Keskuspuiston pohjoisosaa koskevan asemakaavan nro 11905 alue on Yleiskaava 2002:n kaavakartassa osoitettu pääosin virkistysalueeksi. Maisema- ja luontoalueita kehitetään koko kaupungin kannalta merkittävinä virkistys- ja luontoalueina. Alueelle saa rakentaa tarpeellisia yhdyskuntateknisen huollon tiloja ja liikenneväyliä. Keskuspuiston pohjoisosaan, Vantaanjoen rantaan Pitkäkoskelle on Yleiskaava 2002:ssa osoitettu myös luonnonsuojelualue (SL).
Uuden vedenpuhdistuslaitoksen tarve on tullut tietoon Yleiskaava 2002:n jälkeen maanalaisen yleiskaavan valmistelutyön yhteydessä. Hankkeen tullessa ajankohtaiseksi siitä tehdään suunnitelmat, jotka käsittävät muun muassa talotekniikan sekä palo- ja pelastusturvallisuuden, joiden perusteella määritellään ilmanvaihto-, poistumis- ja pelastustiet. Vesitalouteen liittyvät kysymykset selvitetään asemakaavatason suunnittelun yhteydessä.
Keskuspuiston pohjoisosa on asemakaavassa nro 11905 varattu Yleiskaava 2002:n mukaisesti virkistys- ja suojelualueiksi. Kaavassa on annettu määräykset, jotka koskevat maanpäällistä osaa.
Asemakaavassa annetaan tiukat määräykset vedenpuhdistuslaitokselle varatun maanalaisen tilan maanpäällisen osan käytöstä. Pitkäkosken luonnonsuojelualue on osoitettu asemakaavassa (SL), kuten myös Haltialanlehdon suojeltavaksi tarkoitettu alue (SL-2). Asemakaavassa osoitetut maanalaiset hankkeet eivät heikennä edellä mainittujen alueiden luonto-, virkistys- ja maisema-arvoja. Asemakaavan tavoitteena on ollut turvata tärkeät seudulliset virkistysyhteydet ja virkistysalue sekä sovittaa yhteen maanalaiset hankkeet ja virkistyskäyttö siten, että maanalaiset hankkeet toteutetaan virkistyskäytön, maiseman ja luonnon ehdoilla. Asemakaava määrää, että maanalaisen vedenpuhdistuslaitoksen toteuttaminen vaatii erillisen yksityiskohtaisen maanalaisen asemakaavan.
Haltialanlehdon osoittaminen Keskuspuiston pohjoisosan kaavassa luonnonsuojelualueeksi tukee osaltaan tavoitetta säilyttää Keskuspuiston luonto-, virkistys- ja maisema-arvot, vaikka luonnonsuojelualueeksi tarkoitetun alueen alla on varaus maanalaista vedenpuhdistamoa varten. Asemakaavassa maanalaisen vedenpuhdistuslaitoksen rakentamiselle on annettu tiukat määräykset, joiden on arvioitu turvaavan Haltialan metsäalueen luonnonsuojeluarvot sekä virkistys- ja maisema-arvot.
Yhteenveto Valituksessa ei ole esitetty sellaisia laillisuusperusteita, joiden perusteella yleiskaavapäätös tulisi kumota. Tarkoituksenmukaisuuskysymyksistä tehdyt vaatimukset tulee jättää tutkimatta. Kaava täyttää MRL:n sisältövaatimukset ja menettelysäännökset. Kaava perustuu MRL:ssa edellytettyihin riittäviin tutkimuksiin ja selvityksiin.
Kaupunginhallituksen johtosäännön 8 §:n 2 momentin 5 kohdan mukaan kaupunginhallitus antaa selityksen kaupunginvaltuuston päätöstä koskevan valituksen johdosta, jos kaupunginhallitus katsoo voivansa yhtyä valtuuston päätöksen lopputulokseen.
Lausunnon liitteet Lausunnon liitteenä ovat hallinto-oikeuden pyytämät maanalaista yleiskaavaa koskevat asiakirjat sekä valituksessa myös mainitun Keskuspuiston pohjoisosan asemakaavan selostus ja asemakaavaehdotuksesta saadut, vastineessa mainitut lausunnot.
Yleiskaavan selostuksen liite 1 f on salassa pidettävä viranomaisten toiminnan julkisuudesta annetun lain 24.1 § 8 ja 10 kohtien nojalla. Liite ei kaupungin näkemyksen mukaan sisällä tämän valituksen ratkaisemisen kannalta merkittäviä tietoja, joten sitä ei ole sisällytetty liitteeseen. Liite toimitetaan hallinto-oikeuden pyynnöstä erikseen.
Pöytäkirjanote hallintokeskuksen oikeuspalveluille lausunnon laatimista ja antamista varten sekä kaupunkisuunnitteluvirastolle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
325 §
HAAGAN KORTTELEIDEN 29061 - 29063 JA 29065 - 29069 SEKÄ TONTTIEN 29071/1 JA 3, 29072/1 JA 29073/2, 5 - 8 JA 11 (NS. KULTAREUNA-ALUE VIHDINTIEN LÄNSIPUOLELLA) RAKENNUSKIELLON PIDENTÄMINEN (NRO 12033)
Khs 2011-270
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti pidentää 29. kaupunginosan (Haaga) kortteleiden nro 29061–29063 ja 29065–29069 sekä korttelin nro 29071 tonttien nro 1 ja 3, korttelin nro 29072 tontin nro 1 ja korttelin nro 29073 tonttien nro 2, 5–8 ja 11 rakennuskieltoaikaa 25.4.2013 saakka.
Maankäyttö- ja rakennuslain 202 §:n perusteella tämä päätös tulee voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Kuulutettava sekä pöytäkirjanote karttaliitteineen Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle, kiinteistölautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle ja rakennuslautakunnalle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
326 §
MALMIN LENTOKENTÄN JA ERÄIDEN SEN YMPÄRISTÖN ALUEIDEN RAKENNUSKIELLON PIDENTÄMINEN (NRO 12036)
Khs 2011-394
Esityslistan asia Kaj/3
Kaupunginhallitus päätti pidentää kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston piirustuksesta nro 12036/10.2.2011 ilmenevien 38. kaupunginosan (Malmi, Malmin lentokenttä) ja 41. kaupunginosan (Suurmetsä, Tattarisuo) eräiden alueiden rakennuskieltoaikaa 23.4.2013 saakka.
Maankäyttö- ja rakennuslain 202 §:n perusteella tämä päätös tulee voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Kuulutettava sekä pöytäkirjanote karttaliitteineen Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle, kiinteistölautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle ja rakennuslautakunnalle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
327 §
VALTUUTETTU KIMMO HELISTÖN TOIVOMUSPONSI: TILAKESKUKSEN ERÄIDEN RAKENNUSTEN SAATTAMINEN ASUKKAIDEN TAI YHTEISÖJEN KÄYTTÖÖN VAIHTOEHTONA PURKAMISELLE
Khs 2010-1052
Esityslistan asia Kaj/4
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi esityslistalta ilmenevän selvityksen kaupunginvaltuuston 19.5.2010 hyväksymän toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle (Kimmo Helistö) sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Pöytäkirjanote jäljennöksin kaupunginhallituksen esityslistasta valtuutettu Kimmo Helistölle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Lisätiedot:
Ryöti Miliza, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 25407
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2-3 |
328 §
VALTUUTETTU YRJÖ HAKASEN TOIVOMUSPONSI: PERUSKORJAUKSEN JÄLKEISEN VUOKRAN KOHTUULLISTAMISEN MAHDOLLISUUDET
Khs 2010-753
Esityslistan asia Kaj/5
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi esityslistalta ilmenevän selvityksen kaupunginvaltuuston 7.4.2010 hyväksymän toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle (Yrjö Hakanen) sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Pöytäkirjanote jäljennöksin kaupunginhallituksen esityslistasta valtuutettu Yrjö Hakaselle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Lisätiedot:
Ryöti Miliza, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 25407
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2-4 |
329 §
VALTUUTETTU VILLE YLIKAHRIN TOIVOMUSPONSI: KONALASSA SIJAITSEVAN KAUPPAKESKUKSEN JALANKULKU- JA PYÖRÄILY-YHTEYKSIEN PARANTAMINEN
Khs 2010-754
Esityslistan asia Kaj/6
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi esityslistalta ilmenevän selvityksen kaupunginvaltuuston 7.4.2010 hyväksymän toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle (Ville Ylikahri) sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Pöytäkirjanote jäljennöksin kaupunginhallituksen esityslistasta valtuutettu Ville Ylikahrille sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Lisätiedot:
Ryöti Miliza, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 25407
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2-3 |
330 §
VALTUUTETTU VILLE YLIKAHRIN TOIVOMUSPONSI: KANSAINVÄLISEN IDEAKILPAILUN JÄRJESTÄMINEN JOSTAKIN KANTAKAUPUNGIN PYÖRÄTIESUUNNITELMASTA
Khs 2010-1658
Esityslistan asia Kaj/7
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi esityslistalta ilmenevän selvityksen kaupunginvaltuuston 8.9.2010 hyväksymän toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle (Ville Ylikahri) sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Pöytäkirjanote jäljennöksin kaupunginhallituksen esityslistasta valtuutettu Ville Ylikahrille sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Lisätiedot:
Ryöti Miliza, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 25407
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2-3 |
331 §
MAANKÄYTTÖSOPIMUS HELSINGIN SEURAKUNTAYHTYMÄN KANSSA RUSKEASUON ERITYISASUMISEN TONTTIA 720/23 KOSKEVASTA ASEMAKAAVANMUUTOSEHDOTUKSESTA (NRO 11884)
Khs 2011-440
Esityslistan asia Kaj/8
Kaupunginhallitus päätti oikeuttaa kiinteistölautakunnan tekemään 16. kaupunginosan (Ruskeasuo) korttelin nro 720 tontin nro 23 omistajan Helsingin seurakuntayhtymän kanssa liitteen 3 mukaisen sopimuksen sekä siihen mahdollisia vähäisiä tarkistuksia ja lisäyksiä.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle.
Kaupunginhallitus päätti todeta, etteivät jäsenet Kantola ja Rissanen esteellisinä osallistuneet asian käsittelyyn eivätkä olleet läsnä sitä käsiteltäessä.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
332 §
MAANKÄYTTÖSOPIMUS RMS INVEST OY:N KANSSA LAUTTASAAREN TONTTIA 31134/2 KOSKEVASTA ASEMAKAAVAN MUUTOSEHDOTUKSESTA (NRO 12021)
Khs 2011-439
Esityslistan asia Kaj/9
Kaupunginhallitus päätti oikeuttaa kiinteistölautakunnan tekemään 31. kaupunginosan (Lauttasaari) korttelin nro 31134 tontin nro 2 omistajan RMS Invest Oy:n kanssa liitteen 3 mukaisen sopimuksen sekä siihen mahdollisia vähäisiä tarkistuksia ja lisäyksiä.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
333 §
MAANKÄYTTÖSOPIMUS KIINTEISTÖ OY VATTUNIEMENKATU 12:N JA KIINTEISTÖ OY NAHKAHOUSUNTIE 3:N KANSSA LAUTTASAAREN KORTTELIN 31134 TONTTEJA 7 JA 8 KOSKEVASTA ASEMAKAAVAN MUUTOSEHDOTUKSESTA (NRO 12022)
Khs 2011-438
Esityslistan asia Kaj/10
Kaupunginhallitus päätti oikeuttaa kiinteistölautakunnan tekemään 31. kaupunginosan (Lauttasaari) korttelin nro 31134 tontin nro 7 omistajan Kiinteistö Oy Vattuniementie 12:n ja tontin nro 8 omistajan Kiinteistö Oy Nahkahousuntie 3:n kanssa liitteen 4 mukaisen sopimuksen sekä siihen mahdollisia vähäisiä tarkistuksia ja lisäyksiä.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
334 §
KATAJANOKAN SATAMATERMINAALIRAKENNUKSEN JA ALUEEN HALLINNON SIIRTO HELSINGIN SATAMALTA KIINTEISTÖLAUTAKUNNALLE
Khs 2010-1155
Esityslistan asia Kaj/11
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITE |
Päätöksen perustelut |
335 §
HELSINGIN KAUPUNGIN LÄNSISALMEN KYLÄN TILALLA ROSENHOLM RN:O 7:24 (VARISSAARI) SIJAITSEVIEN RAKENNUSTEN SIIRTO KIINTEISTÖLAUTAKUNNAN OMISTAJAHALLINNASTA HELSINGIN SATAMAN OMISTAJAHALLINTAAN
Khs 2010-592
Esityslistan asia Kaj/12
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITE |
Päätöksen perustelut |
336 §
21.3.2011 pöydälle pantu asia
ÖSTERSUNDOMIN YHTEISEN YLEISKAAVAN LUONNOKSEN NÄHTÄVILLE ASETTAMINEN
Khs 2011-538
Esityslistan asia Kaj/13
Kaupunginhallitus päätti merkitä valmisteluaineiston tiedoksi ja osaltaan oikeuttaa Östersundom-toimikunnan asettamaan luonnoksen nähtäville maankäyttö- ja rakennuslain 62 §:n ja maankäyttö- ja rakennusasetuksen 30 §:n mukaisesti.
Pöytäkirjanote Östersundom-toimikunnalle, Vantaan kaupunginhallitukselle, Sipoon kunnanhallitukselle ja kaupunkisuunnittelulautakunnalle.
Jäsen Ylikahri teki jäsen Moision kannattamana palautusehdotuksen, jonka mukaan asia palautetaan uudelleen valmisteltavaksi siten, että
1) Pohjoisen omakotialueita pienennetään olennaisesti tai ne poistetaan tässä vaiheessa kokonaan
2) Ekokäytävää Mustavuoresta Sipoonkorpeen levennetään
3) Natura-alueista, joista on jätetty suojavyöhyke pois, tehdään Natura-arviointi ennen rakentamispäätöstä.
Suoritetussa äänestyksessä esittelijän ehdotus voitti Ylikahrin vastaehdotuksen äänin 11-4. Vähemmistöön kuuluivat Helistö, Moisio, Andersson ja Ylikahri.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
337 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/14
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
asuntotuotantotoimikunta |
23.3.2011 |
kaupunkisuunnittelulautakunta |
17.3.2011 |
kiinteistölautakunta |
22.3.2011 |
asuntotuotantotoimisto |
21.3.2011 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ryöti Miliza, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 25407
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITE |
Päätöksen perustelut |
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Risto Rautava |
Jenni Lähdesmäki |
puheenjohtaja |
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
Ville Ylikahri Juha Hakola
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä Helsingin kaupungin kirjaamossa 5.4.2011 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkityöpäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Jenni Lähdesmäki |
|
hallintosihteeri |
|
MUUTOKSENHAKUOHJEET
MUUTOKSENHAKUKIELTO
(Asian valmistelu) Pöytäkirjan
310, 313-324, 327-330 ja 334-337 §:t
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §
(Asian täytäntöönpano) Pöytäkirjan 311 §
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §
OHJEET
OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite: PL 10
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero: (09) 655 783
Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero: (09) 310 13700
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen
muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
(Hallintovalitus, rakennuskiellon määrääminen ja
pidentäminen)
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Pöytäkirjan 325-326 §:t
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea
muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen
tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Nähtäville asettamispäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä päivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköposti: helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite: PL 120
00521 HELSINKI
Faksinumero: 010 36 42079
Käyntiosoite: Ratapihantie 9
Puhelinnumero: 010 36 42000
Valituksen muoto ja
sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta, joko alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 90 euron oikeudenkäyntimaksun.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite: PL 10
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero: (09) 655 783
Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero: (09) 310 13700
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
ANVISNINGAR OM SÖKANDE AV ÄNDRING
FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING
(Beredning) 310, 313-324,
327-330 och 334-337 § i protokollet
Ändring i beslutet får inte sökas eftersom
beslutet gäller beredning.
Tillämpat lagrum: 91 § i kommunallagen
(Verkställighet) 311 § i protokollet
Ändring i beslutet får inte sökas eftersom
beslutet gäller verkställighet.
Tillämpat lagrum: 91 § i kommunallagen
ANVISNINGAR OM HUR MAN BEGÄR OMPRÖVNING
Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en
skriftlig begäran om omprövning. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär
hos domstol.
Rätt att begära omprövning
Omprövning får begäras
-
av
den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt
påverkas av beslutet (part)
-
av
kommunmedlemmarna.
Den tid inom vilken omprövning ska begäras
Omprövning ska begäras inom 14 dagar från
delfåendet av beslutet.
Begäran om omprövning ska inlämnas till
Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under
registratorskontorets öppettid.
En part anses ha fått del av beslutet sju dagar
efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses
ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram offentligt.
Dagen för delfåendet räknas inte in i den bestämda
tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag,
självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri
lördag får begäran om omprövning inlämnas första vardagen därefter.
Omprövningsmyndighet
Omprövning begärs hos Helsingfors stadsstyrelse.
Omprövningsmyndighetens kontaktuppgifter är:
E-postadress: helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postadress: PB
10
00099
HELSINGFORS STAD
Faxnummer: (09)
655 783
Besöksadress: Helsingfors
stads registratorskontor
Norra
esplanaden 11–13
Telefonnummer: (09)
310 13700
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl.
08.15–16.00.
Formen för och innehållet i begäran om omprövning
Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Elektroniska
dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I begäran om omprövning ska uppges
-
det
beslut som begäran om omprövning gäller
-
hurdan
omprövning som begärs
-
på
vilka grunder omprövning begärs
-
vem
som begär omprövning
-
på
vilka grunder den som begär omprövning är berättigad att göra detta
-
kontaktuppgifter
till den som begär omprövning.
Protokoll
Protokollsutdrag och ‑bilagor som hänför sig
till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors
stads registratorskontor.
(Förvaltningsbesvär, utfärdande
och förlängning av byggförbud)
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom förvaltningsbesvär.
325-326
§ i protokollet
Besvärsrätt
Ändring i ett beslut som gäller utfärdande och
förlängning av byggförbud får genom besvär sökas av den som beslutet avser
eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part).
Besvärstid
Besvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet
av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till
besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens
öppettid.
En part anses ha fått del av beslutet när protokollet
har lagts fram offentligt.
Dagen för delfåendet räknas inte in i
besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag,
självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri
lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsmyndighet
Besvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: helsinki.hao@oikeus.fi
Postadress: PB
120
00521
HELSINGFORS
Faxnummer: 010
36 42079
Besöksadress: Bangårdsvägen 9
Telefonnummer: 010
36 42000
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska
dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften, som ska riktas till
besvärsmyndigheten, ska uppges
– det
beslut som besvärsskriften gäller
– till
vilka delar ändring söks i beslutet och hurdana ändringar som söks
– på
vilka grunder ändring söks.
I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och
hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare
eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften
även uppges namn och hemkommun för denna person.
I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress
och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.
Besvärsskriften ska undertecknas av
ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt
dokument behöver emellertid inte kompletteras med underskrift om dokumentet
innehåller uppgifter om avsändaren och det inte är skäl att misstänka dokumentets
äkthet och intakthet.
Till besvärsskriften ska fogas
– det beslut som
besvärsskriften gäller, i original eller kopia
– ett intyg över vilken dag
beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har
börjat
– de handlingar som
ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts
myndigheten.
Rättegångsavgift
Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift
på 89 euro för behandlingen av ärendet.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till
beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads
registratorskontor.
E-postadress: helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postadress: PB
10
00099
HELSINGFORS STAD
Faxnummer: (09)
655 783
Besöksadress: Norra
esplanaden 11–13
Telefonnummer: (09) 310 13700
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl.
08.15–16.00.