Kokousaika |
10.1.2011 kello 16.00 – 17.05 |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Läsnä |
|
||||||||
|
|
||||||||
Jäsenet |
Rautava, Risto |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
||||||
|
Puoskari, Mari |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Asko-Seljavaara, Sirpa |
|
|
||||||
|
Hakola, Juha |
|
|
||||||
|
Kantola, Tarja |
|
|
||||||
|
Krohn, Minerva |
|
|
||||||
|
Moisio, Elina |
|
|
||||||
|
Ojala, Outi |
|
|
||||||
|
Oker-Blom, Jan D. |
|
|
||||||
|
Pajamäki, Osku |
|
|
||||||
|
Peltokorpi, Terhi |
(paitsi 1 – 2 §:t) |
|
||||||
|
Rissanen, Laura |
|
|
||||||
|
Räty, Laura |
(paitsi 1 – 2 §:t) |
|
||||||
|
Ylikahri, Ville |
|
|
||||||
|
Kopra, Ville |
varajäsen |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Muut |
Bogomoloff, Harry |
kaupunginvaltuuston I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Hiltunen, Rakel |
II varapuheenjohtaja (paitsi 1 – 2 §:t) |
|
||||||
|
Pajunen, Jussi |
kaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Sauri, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Kokkonen, Paula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Penttilä, Hannu |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Ratasvuori, Eila |
hallintojohtaja |
|
||||||
|
Korhonen, Tapio |
rahoitusjohtaja |
|
||||||
|
Tulensalo, Hannu |
henkilöstöjohtaja |
|
||||||
|
Sarvilinna, Sami |
kaupunginlakimies |
|
||||||
|
Kari, Tapio |
vs. viestintäpäällikkö |
|
||||||
|
Teppo, Tiina |
päätösvalmisteluyksikön päällikkö |
|
||||||
|
Matikainen, Kristiina |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Mickwitz, Leena |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Sippola-Alho, Tanja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Vallittu, Anja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Rautanen, Marja-Liisa |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Härmälä, Timo |
kaupunginsihteeri (paitsi 1 – 2 §:t) |
|
||||||
|
Hyttinen, Hannu |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Saarinen, Erja |
vs. kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Ryöti, Miliza |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Lähdesmäki, Jenni |
hallintosihteeri |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Puheenjohtaja |
Rautava, Risto |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Lähdesmäki, Jenni |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Esittely |
|
§ |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
|
|
|
||||
|
Sauri |
|
|
15, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sosiaali- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
Päätöksen perusteluna on kunkin asian esityslistateksti, joka on merkitty liitteeksi 1.
§ |
Asia |
|
1 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
2 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
3 |
Kj/1 |
Lausunto Helsingin seudun liikennejärjestelmäluonnoksen HLJ 2011 kehittämisohjelmasta ja ympäristöselostuksesta |
4 |
Kj/2 |
Eron myöntäminen varavaltuutetulle |
5 |
Kaj/3 |
Kruununhaan tonttien 11/6, 14/6 ja 12, 15/4, 16/9, 19/2, 21/1, 22/6 ja 23/10 (arvokkaat porrashuoneet) asemakaavan muuttaminen (nro 11944) |
6 |
Kj/3 |
Kaupungin hallintoelinten kokousajat ja pöytäkirjat sekä päätösten saattaminen kaupunginhallituksen tietoon vuonna 2011 |
7 |
Kj/4 |
Vuoden 2011 talousarvion kohdalle 1 39 05, Yhteisöjen tukeminen, Khn käytettäväksi, merkityn avustusmäärärahan jakaminen |
8 |
Kj/5 |
Lainan myöntäminen Vanhan Käpylän VPK ry:lle |
9 |
Kj/6 |
Vuoden 2011 talousarviossa olevien kaupunginhallituksen käyttöön merkittyjen talonrakennusmäärärahojen myöntäminen tilakeskukselle |
10 |
Kj/7 |
Eron myöntäminen Hannu Hakalalle turvallisuus- ja valmiusosaston osastopäällikön virasta |
11 |
Kj/8 |
Pääomalainan myöntäminen Oy Helsingin Asuntohankinta Ab:lle |
12 |
Kj/9 |
13.12.2010 ja 20.12.2010 pöydälle pantu asia Kuuden suurimman kaupungin luottamushenkilöjohdon tapaaminen Tampereella 17.-18.2.2011 |
13 |
Kj/10 |
Yleiset ennakkoäänestyspaikat |
14 |
Kj/11 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
15 |
Kj/12 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
16 |
Ryj/1 |
Valtuutettu Osku Pajamäen toivomusponsi: Vesiensuojelusäännöksien tiukentaminen Vantaanjokeen päästettävien puhdistamattomien jätteiden osalta |
17 |
Ryj/2 |
Esitys sosiaali- ja terveysministeriölle kemikaalien markkinavalvonnan siirtämisestä valtion viranomaisen hoidettavaksi |
18 |
Ryj/3 |
Tapio Wirkkalan puiston puistosuunnitelman hyväksyminen, Toukola |
19 |
Ryj/4 |
20.12.2010 pöydälle pantu asia Maanvuokrasopimukset sotainvalidien kesämaja-alueella / kaupunginhallituksen käsiteltäväksi otettu yleisten töiden lautakunnan päätös 26.10.2010 § 562 |
20 |
Stj/1 |
Terveyskeskuksen johtajalääkärin viran täyttäminen |
21 |
Stj/2 |
Eräiden virkojen perustaminen terveyskeskukseen |
22 |
Sj/1 |
Pitkäaikaisen vuokrasopimuksen tekeminen Suur-Helsingin Golf Oy:n kanssa Luukin golfkenttäalueesta |
23 |
Sj/2 |
Työnantajan edustajan nimeäminen kaupungin henkilöstötoimikuntaan Marja Leena Toukosen tilalle vuodeksi 2011 |
24 |
Sj/3 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
25 |
Kaj/1 |
Arabianrannan asuinkerrostalotontin myyminen tarjouskilpailun perusteella |
26 |
Kaj/2 |
Kulosaaren tontin 42014/7 rakennuskiellon pidentäminen (nro 12028) |
27 |
Kaj/3 |
20.12.2010 pöydälle pantu asia Kannanotto muistutuksiin Kruununhaan tonttien 11/6, 14/6 ja 12, 15/4, 16/9, 19/2, 21/1, 22/6 ja 23/10 asemakaava-asiassa (nro 11944) |
28 |
Kaj/4 |
20.12.2010 pöydälle pantu asia Asunto-osakeyhtiö Meritullinkatu 12:n poikkeamishakemus |
29 |
Kaj/5 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Ylikahrin (varalla Ojala) ja Pajamäen (varalla Moisio) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
2 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
3 - 5 § |
Kaupunginvaltuuston 19.1.2011 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Kaupunginjohtaja
3 § |
Kaupunginhallituksen kokouksessa
20.12.2010 pöydälle pantu asia |
Jäsen Moisio teki jäsen Pajamäen kannattamana
lausuntoon seuraavat neljä vastaehdotusta:
1)
Lausunnon
alaotsikon ”Kehittämisohjelma” toisen kappaleen viimeiseksi virkkeeksi
lisätään:
Helsinki kannattaa HLJ:ssa lausuttua
tavoitetta joukkoliikenteen kulkumuoto-osuuden lisäämisestä.
2)
Lausunnon alaotsikon ”Vaikutusten arviointi
(ympäristöselostus)” viidennen kappaleen kaksi viimeistä virkettä, jotka
alkavat sanoin ”Herkkyystarkastelussa havaittiin…” ja ”Tämä havainto…” poistetaan.
3)
Lausunnon alaotsikon ”Liikenneinfrastruktuurin ja
kehittämistoimien rahoitus ja toteutusjärjestys” kuudennen kappaleen
ensimmäisen virkkeen toinen ja kolmas lause, jotka alkavat sanoin ”, mikäli
siihen voidaan…” ja ”, joiden hyötykustannussuhde…” sekä sitä seuraava virke,
joka alkaa sanoin ” Hankkeessa tulisi painottaa…” poistetaan.
4)
Vastaehdotuksessa kolme poistettavaksi ehdotettujen
lauseiden ja virkkeen tilalle lisätään seuraava virke:
Hankkeessa tulisi painottaa erityisesti seuraavia toimenpidekokonaisuuksia: Kävelyn ja pyöräilyn infrastruktuuri, Älyliikenteen infrastruktuuri, Liityntäpysäköintiä ja liityntäyhteydet, Meluntorjunnan erillishankkeet.
Lisäksi jäsen Pajamäki teki jäsen Ojalan kannattamana seuraavat kaksi vastaehdotusta:
1)
Lausunnon alaotsikon
”Kehittämisohjelma” viidennen kappaleen viimeiseksi lauseeksi lisätään:
Myös Jokeri-linjan siirto raiteille
tulee toteuttaa vuoteen 2020 mennessä ja valtion tulee osallistua näihin
kustannuksiin samoin periaattein kuin metrohankkeissa.
2)
Lausunnon alaotsikon ”Vaikutusten arviointi
(ympäristöselostus)” neljännen kappaleen viimeinen virke muutetaan kuulumaan
seuraavasti:
Ruuhkamaksuselvityksiä tulee jatkaa tavoitteena maksujärjestelmä, joka edistää joukkoliikenteen käyttöä koko seudulla.
Vielä jäsen Ojala teki jäsen Rissasen
kannattamana vastaehdotuksen, jonka mukaan Lausunnon alaotsikon
”Kehittämisohjelma” viimeisen kappaleen viimeinen virke muutetaan kuulumaan seuraavasti:
Kehä I ja Kehä III:n pullonkaulojen
poistaminen edellyttää sitä että kehäteille perustetaan tiheät bussilinjat ja
niille sujuvat vaihtoyhteydet sisääntuloväylien busseihin ja kevyen liikenteen
väylille.
Lisäksi jäsen Peltokorpi teki vastaehdotuksen, jonka mukaan lausunnon
alaotsikon ”Kehittämisohjelma” kolmannen kappaleen toisen virkkeen sana ”metron” korvataan sanalla ”raideliikenteen” sekä lausunnon alaotsikon ”Liikenneinfrastruktuurin ja
kehittämistoimien rahoitus ja toteutusjärjestys” viidennen kappaleen
ensimmäisen virkkeen sana ”Itämetron” korvataan
sanalla ”raideliikenteen”.
Peltokorven vastaehdotusta ei kannatettu,
joten se raukesi.
Ensimmäisessä suoritetussa äänestyksessä
laitettiin vastakkain Moision ensimmäinen vastaehdotus ja esittelijän ehdotus.
Suoritetussa äänestyksessä Moision ensimmäinen vastaehdotus voitti esittelijän
ehdotuksen äänin 15-0.
Toisessa suoritetussa äänestyksessä
laitettiin vastakkain Moision toinen vastaehdotus ja esittelijän ehdotus.
Suoritetussa äänestyksessä Moision toinen vastaehdotus voitti esittelijän
ehdotuksen äänin 9-6. Vähemmistöön kuuluivat Asko-Seljavaara, Hakola,
Oker-Blom, Rissanen, Räty ja Rautava.
Kolmannessa suoritetussa äänestyksessä
laitettiin vastakkain Moision kolmas vastaehdotus ja esittelijän ehdotus.
Suoritetussa äänestyksessä Moision kolmas vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen
äänin 8-7.
Vähemmistöön kuuluivat Asko-Seljavaara,
Hakola, Oker-Blom, Peltokorpi, Rissanen, Räty ja Rautava.
Neljännessä suoritetussa äänestyksessä
laitettiin vastakkain Moision neljäs vastaehdotus ja esittelijän ehdotus.
Suoritetussa äänestyksessä Moision neljäs vastaehdotus voitti esittelijän
ehdotuksen äänin 10-5. Vähemmistöön kuuluivat Asko-Seljavaara, Hakola,
Rissanen, Räty ja Rautava.
Viidennessä suoritetussa äänestyksessä
laitettiin vastakkain Pajamäen ensimmäinen vastaehdotus ja esittelijän ehdotus.
Suoritetussa äänestyksessä Pajamäen ensimmäinen vastaehdotus voitti esittelijän
ehdotuksen äänin 9-5-1 tyhjä. Vähemmistöön kuuluivat Asko-Seljavaara, Hakola,
Rissanen, Räty ja Rautava. Tyhjää äänesti Oker-Blom.
Kuudennessa suoritetussa äänestyksessä
laitettiin vastakkain Pajamäen toinen vastaehdotus ja esittelijän ehdotus.
Suoritetussa äänestyksessä Pajamäen toinen vastaehdotus voitti esittelijän
ehdotuksen äänin 10-5. Vähemmistöön kuuluivat Asko-Seljavaara, Hakola,
Oker-Blom, Räty ja Rautava.
Seitsemännessä
suoritetussa äänestyksessä laitettiin vastakkain Ojalan vastaehdotus ja
esittelijän ehdotus. Suoritetussa äänestyksessä Ojalan vastaehdotus voitti
esittelijän ehdotuksen äänin 14-1. Vähemmistöön kuului Oker-Blom.
Lisätiedot:
Korhonen Tapio, rahoitusjohtaja, puhelin 310 36050
Sauramo Vesa, hankepäällikkö, puhelin 310 36276
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
4 § |
Eron myöntäminen varavaltuutetulle |
Lisätiedot:
Nyfors Maria, hallintosihteeri, puhelin 310 36012
Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi
5 § |
Kaupunginhallituksen kokouksessa
20.12.2010 pöydälle pantu asia |
Suoritetussa
äänestyksessä Rädyn vastaehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 9-6.
Vähemmistöön kuuluivat Krohn, Moisio, Oker-Blom, Pajamäki, Puoskari ja
Ylikahri.
Jäsenet Krohn, Moisio, Pajamäki ja Puoskari
ilmoittivat asiasta eriävän mielipiteensä.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
6 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN KOKOUSAJAT JA PÖYTÄKIRJAT SEKÄ PÄÄTÖSTEN SAATTAMINEN KAUPUNGINHALLITUKSEN TIETOON VUONNA 2011
Khs 2010-2428
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus päätti antaa lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja laitoksille seuraavat ohjeet:
Esityslistat
Ennen sähköisen asianhallintajärjestelmän (Ahjo) käyttöönottoa kaupunginhallituksen alaisten toimielinten on hyvissä ajoin, kuitenkin viimeistään kaksi päivää ennen kokousta, toimitettava erikseen sovitulla tavalla esityslistansa kaupunginhallituksen puheenjohtajalle, kaupunginhallituksen toimielimeen valitsemalle edustajalle, kaupunginjohtajalle ja asianomaiselle apulaiskaupunginjohtajalle.
Ahjon käyttöönoton jälkeen edellä mainitut henkilöt saavat käyttöoikeuden lukeakseen esityslistat sähköisen asianhallintajärjestelmän kokoussovelluksessa.
Toimielinten päätösten sekä ottokelpoisten viranhaltijapäätösten ilmoittaminen
Ennen Ahjon käyttöönottoa pikayhteenveto kokousten päätöksistä on mahdollisimman pian kokouksen jälkeen tallennettava kaupungin sisäiseen tietoverkkoon tai toimitettava kaupunginjohtajalle ja asianomaiselle apulaiskaupunginjohtajalle.
Ahjon käyttöönoton jälkeen pikayhteenvedosta luovutaan, mutta tiedottajan laatima päätöstiedote julkaistaan kaupungin verkkosivuilla mahdollisimman pian toimielimen kokouksen jälkeen.
Kolmen päivän kuluessa kokouksesta on kopio toimielimen pöytäkirjasta toimitettava kaupunginjohtajalle ja asianomaiselle apulaiskaupunginjohtajalle.
Kaupunginhallitus ei käytä otto-oikeuttaan lautakunnan alaisten viranomaisten päättämissä asioissa lukuun ottamatta lautakuntien jaostojen päättämiä asioita. Kaupunginhallitus ei myöskään käytä otto-oikeuttaan niiden liikelaitosten johtokuntien alaisten viranomaisten päättämissä asioissa, joille on johtosäännössä myönnetty otto-oikeus.
Kaupunginhallituksen alaisten viranhaltijoiden on kolmen päivän kuluessa päätöksen tekemisestä ilmoitettava ottoharkintaan kuuluvista päätöksistä kaupunginhallitukselle.
Kaupunginjohtajalle ja asianomaisille apulaiskaupunginjohtajille tulevat toimielinten ja viranhaltijoiden pöytäkirjat sekä mahdolliset pikayhteenvedot toimitetaan tai ilmoitetaan sähköpostitse toimialoittain seuraaviin sähköpostiosoitteisiin:
KJ, kaupunginjohtajan toimiala kj.rooteli@hel.fi
RYJ, rakennus- ja ympäristötoimi ryj.rooteli@hel.fi
STJ, sosiaali- ja terveystoimi stj.rooteli@hel.fi
SJ, sivistys- ja henkilöstötoimi sj.rooteli@hel.fi
KAJ, kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi
kaj.rooteli@hel.fi
Kaupunginhallitus ilmoittaa kahdeksan päivän kuluessa siitä, kun kaupunginhallitus on saanut asianomaisen viranomaisen päätöksestä tiedon, otetaanko asia kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.
Päätösten pitäminen nähtävänä
Toimielimen ja viranhaltijan on tehtävä päätös siitä, milloin ja missä pöytäkirja on yleisesti nähtävänä siltä osin kuin pöytäkirjan pitäminen kuntalain 63 §:n mukaan on tarpeen.
Pöytäkirjojen nähtävänä pitämistä koskevista päätöksistä samoin kuin toimielinten kokousajoista ja -paikoista on ilmoitettava hallintokeskuksen tietopalveluyksikölle (Reija Ruotsalainen) viimeistään 4.2.2011 mennessä yhteiskuulutuksen julkaisemista varten.
Lauta- ja johtokuntien kokousaikojen muutokset tulee ilmoittaa hallintokeskuksen tietopalveluyksikölle (Reija Ruotsalainen).
Muut kokoukset ja tilaisuudet
Muita kokouksia ja tilaisuuksia ei pidä järjestää samanaikaisesti kaupunginvaltuuston, kaupunginhallituksen ja kaupunginhallituksen konsernijaoston kokousten eikä kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen ryhmäkokousten kanssa.
Pöytäkirjanote kaupungin kaikille lauta- ja johtokunnille, virastoille ja laitoksille sekä hallintokeskuksen tietopalveluyksikölle (Reija Ruotsalainen).
Lisätiedot:
Lähdesmäki Jenni, hallintosihteeri, puhelin 310 25719
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
7 §
VUODEN 2011 TALOUSARVION KOHDALLE 1 39 05, YHTEISÖJEN TUKEMINEN, KHN KÄYTETTÄVÄKSI, MERKITYN AVUSTUSMÄÄRÄRAHAN JAKAMINEN
Khs 2010-845, 2010-871, 2010-854, 2010-920, 2010-875, 2010-830, 2010-915, 2010-885, 2010-916, 2010-878, 2010-918, 2010-636, 2010-884, 2010-872, 2010-908, 2010-789, 2010-354, 2010-898, 2010-914
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus
päätti jakaa avustuksia vuoden 2011 talousarvion kohdalta 1 39 05 yhteensä 1 594 600 euroa seuraavasti:
|
Avustus 2011 |
|
euroa |
|
|
Alvar Aalto Säätiö |
5 060 |
Kotitalon ylläpitoon |
|
Eurooppalainen Pääkaupunkiseutu ry |
7 895 |
Helsingin Kaupunginosayhdistysten Liitto ry |
95 000 |
Vuotuisavustus |
44 300 |
Kotikatutoiminta |
50 700 |
Helsingin kaupungin akavalaisten lomatuki ry |
34 910 |
Vuotuisavustus |
6 110 |
Vuokra-avustus |
28 800 |
Helsingin liikenneturvallisuusyhdistys ry |
94 650 |
Helsingin yhteisjärjestö JHL ry |
167 010 |
Vuotuisavustus |
9 150 |
Vuokra-avustus |
157 860 |
Helsinki-Seura – Helsingfors-Samfundet ry |
16 180 |
Hyötykasviyhdistys ry |
44 500 |
Annalan puutarhakeskuksen
vuokriin |
|
Jyty Helsinki ry |
229 790 |
Vuotuisavustus |
9 470 |
Vuokra-avustus |
220 320 |
Kansainvälisen kaupunkiyhteistyön tukeminen |
8 660 |
Helsingin Pohjola-Norden i
Helsingfors r.f. |
6 560 |
Suomi-Venäjä-Seuran
Etelä-Suomen piirijärjestö ry |
2 100 |
Krematoriosäätiö – Krematoriestiftelsen r.s. |
6 510 |
KTN:n Helsingin paikallisyhdistys |
14 110 |
Vuotuisavustus |
6 910 |
Vuokra-avustus |
7 200 |
Pohjola-Nordenin Nuorisoliitto ry |
3 880 |
Sibelius-Akatemia (Kirkkomusiikin osasto) |
5 500 |
Kahden urkukonsertin
järjestämiseen |
|
Suomen Rauhanliitto - YK-yhdistys ry |
15 600 |
Vuokra-avustus |
|
Suomen Retkeilymajajärjestö–SRM ry |
58 866 |
Super Helsingin kaupungin paikallisjärjestö ry ja Tehyn Helsingin kaupungin paikallisosasto ry |
53 275 |
Vuotuisavustus |
4 275 |
Vuokra-avustus |
49 000 |
Svenska Finlands folkting |
2 940 |
Avustuksia yleisten saunojen toiminnan turvaamiseen, kaupunginjohtajan käytettäväksi |
17 610 |
Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiö, kaupunginjohtajan käytettäväksi |
659 200 |
Kunnallisen tiedotustoiminnan edistäminen, kaupunginjohtajan käytettäväksi |
2 525 |
Opaskoulutuksen järjestäminen, kaupunginjohtajan käytettäväksi |
6 410 |
Pika-ajuritoimintaan, kaupunginjohtajan käytettäväksi |
6 870 |
Veteraanijärjestöjen vuokriin, kaupunginjohtajan käytettäväksi |
17 610 |
Kj:n käyttöön |
20 039 |
Yhteensä |
1 594 600 |
Lisäksi kaupunginhallitus päätti kehottaa talous- ja suunnittelukeskuksen taloussuunnitteluosastoa lähettämään kirjeen vuoden 2011 avustuksen myöntämisestä ja vuodelle 2012 mahdollisesti haettavan avustuksen hakumenettelystä päätöksessä mainituille sekä niille järjestöille, jotka on mainittu vuoden 2011 talousarvion liitteessä 1 em. talousarviotilin kohdalla ja lisäksi Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy:lle.
Pöytäkirjanote hallintokeskukselle, Taloushallintopalvelu-liikelaitokselle (Sirpa Koivisto) talous- ja suunnittelukeskukselle (Katja Bosisio-Hillberg) ja tarkastusvirastolle.
Lisätiedot:
Bosisio-Hillberg Katja, erityissuunnittelija, puhelin 310 25707
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
8 §
LAINAN MYÖNTÄMINEN VANHAN KÄPYLÄN VPK RY:LLE
Khs 2010-1065
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus päätti myöntää Vanhan Käpylän VPK ry:lle 500 000 euron suuruisen lainan paloaseman uudisrakennushankkeen rahoittamiseen talousarvion kohdalta 9 01 02 27, Laina Vanhan Käpylän VPK ry:lle, seuraavin ehdoin:
Laina-aika: Laina on maksettava takaisin tasalyhennyksin 30 vuoden kuluessa kuitenkin siten, että lainansaaja sitoutuu maksamaan Valtiollisen Palosuojelurahaston hankkeeseen myöntämän 40 %:n avustusosuuden lainan lyhennykseksi välittömästi saatuaan avustuksen.
Lainan korko: Lainasta maksetaan peruskoron suuruinen korko.
Lainan vakuus: Lainansaaja panttaa lainan vakuudeksi palokuntakiinteistöön kiinnitettyjä panttikirjoja, jotka ovat etuoikeusjärjestyksessä 90 %:n puitteissa kiinteistöviraston vahvistamasta hankinta- arvosta.
Lisäksi sovelletaan kaupunginhallituksen 19.12.2001 tekemän päätöksen mukaisia yleisiä laina- ja panttausehtoja.
Samalla kaupunginhallitus päätti kehottaa hallintokeskuksen oikeuspalveluita tekemään lainasopimuksen.
Pöytäkirjanote Vanhan Käpylän VPK ry:lle, pelastuslautakunnalle, hallintokeskuksen oikeuspalveluille ja talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle.
Lisätiedot:
Venetkoski-Kukka Eija, lainapäällikkö, puhelin 310 36329
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
9 §
VUODEN 2011 TALOUSARVIOSSA OLEVIEN KAUPUNGINHALLITUKSEN KÄYTTÖÖN MERKITTYJEN TALONRAKENNUSMÄÄRÄRAHOJEN MYÖNTÄMINEN TILAKESKUKSELLE
Khs 2010-2445
Esityslistan asia Kj/6
Kaupunginhallitus päätti myöntää tilakeskukselle vuoden 2011 talousarvion kohdalta 8 02 04, kaupungintalokorttelien kehittäminen
10 010 000 euroa kaupungintalokorttelien hankkeiden toteuttamiseen talousarvion mukaisesti ja yhteistyössä Helsingin Leijona Oy:n kanssa
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle, tilakeskukselle, taloushallintopalvelu -liikelaitokselle (Heljä Huusko) ja talous- ja suunnittelukeskuksen taloussuunnitteluosastolle.
Lisätiedot:
Sauramo Vesa, hankepäällikkö, puhelin 310 36276
LIITE |
Päätöksen perustelut |
10 §
ERON MYÖNTÄMINEN HANNU HAKALALLE TURVALLISUUS- JA VALMIUSOSASTON OSASTOPÄÄLLIKÖN VIRASTA
Khs 2010-2274
Esityslistan asia Kj/7
Kaupunginhallitus päätti myöntää Hannu Hakalalle eron turvallisuus- ja valmiusosaston osastopäällikön virasta 1.3.2011 lukien.
Pöytäkirjanote Hannu Hakalalle ja taloushallintopalvelulle.
Lisätiedot:
Teppo Tiina, päätösvalmisteluyksikön päällikkö, puhelin 310 36018
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
11 §
PÄÄOMALAINAN MYÖNTÄMINEN OY HELSINGIN ASUNTOHANKINTA AB:LLE
Khs 2010-2191
Esityslistan asia Kj/8
Kaupunginhallitus päätti myöntää Oy Helsingin Asuntohankinta Ab:lle 3 500 000 euron suuruisen pääomalainan vuoden 2011 talousarvion kohdalta 9 01 02 03, pääomalaina Oy Helsingin Asuntohankinta Ab:lle, seuraavin ehdoin:
Lainan korko on kaupungin omanpääoman ehtoisista asuntolainoista (ns. tertiäärilainat) kulloinkin veloitettavan koron suuruinen. Korko on lainan myöntämishetkellä 4,5 %. Korko on maksettava samanaikaisesti lainan takaisinmaksun kanssa.
Pääoma saadaan muutoin palauttaa ja korkoa
maksaa vain siltä osin kuin yhtiön vapaan oman pääoman ja kaikkien pääomalainojen
määrä maksuhetkellä ylittää yhtiön viimeksi päättyneeltä tilikaudelta
vahvistettavan tai sitä uudempaan tilinpäätökseen sisältyvän taseen mukaisen tappion
määrän. Jos pääomalainalle tulevaa korkoa ei voida maksaa, korko siirtyy
maksettavaksi ensimmäisen sellaisen tilinpäätöksen perusteella, jonka
perusteella se voidaan maksaa.
Mikäli lainansaaja asetetaan konkurssiin tai selvitystilaan tai yhtiö puretaan, maksamaton pääoma ja korko saadaan maksaa lainanantajalle vain kaikkia muita velkoja huonommalla etuoikeudella. Yhtiön pääomalainoilla on yhtäläinen oikeus yhtiön varoihin saataviensa pääomamäärien suhteessa.
Lainansaaja ei anna lainanantajalle takausta eikä muutakaan vakuutta lainan tai koron takaisinmaksusta. Sopijapuolet eivät saa käyttää tässä sopimuksessa tarkoitettuja suorituksia minkään nykyisen tai tulevan saatavan kuittaukseen toiselta osapuolelta.
Sopimuksen ehtoina sovelletaan edellä esitettyjen ehtojen lisäksi osakeyhtiölain 12 luvun pääomalainaa koskevia määräyksiä.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti kehottaa hallintokeskuksen oikeuspalveluita tekemään lainasopimuksen.
Pöytäkirjanote Oy Helsingin Asuntohankinta Ab:lle, hallintokeskuksen oikeuspalveluille sekä talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle.
Lisätiedot:
Venetkoski-Kukka Eija, lainapäällikkö, puhelin 310 36329
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
12 §
13.12.2010 ja 20.12.2010 pöydälle pantu asia
KUUDEN SUURIMMAN KAUPUNGIN LUOTTAMUSHENKILÖJOHDON TAPAAMINEN TAMPEREELLA 17.-18.2.2011
Khs 2010-2135
Esityslistan asia Kj/9
Kaupunginhallitus päätti nimetä Tampereella 17.- 18.2.2011 pidettävään kuuden suurimman kaupungin luottamushenkilöjohdon tapaamiseen seuraavat edustajat:
Harry Bogomoloff |
Risto Rautava |
Ulla-Marja Urho |
Outi Ojala |
Risto Kolanen |
Pöytäkirjanote nimetyille ja hallintokeskukselle.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
13 §
YLEISET ENNAKKOÄÄNESTYSPAIKAT
Khs 2010-2194
Esityslistan asia Kj/10
Kaupunginhallitus päätti yleisistä ennakkoäänestyspaikoista 20.12.2010 päätetyn lisäksi määrätä Itäkeskuksen kauppakeskuksen tilan (Piazza, 2. krs., numero 278) yleiseksi ennakkoäänestyspaikaksi eduskuntavaaleissa 2011 liitteestä ilmenevänä aikana.
Samalla kaupunginhallitus päätti todeta, että jos tästä päätöksestä aiheutuu ylitystarvetta keskusvaalilautakunnan määrärahoihin, kaupunginhallitus tulee saattamaan asian kaupunginvaltuuston käsiteltäväksi.
Pöytäkirjanote keskusvaalilautakunnalle.
Lisätiedot:
Lindén Timo, kaupunginasiamies, puhelin 310 36550
Reuna Veera, keskusvaalilk:n sihteeri, puhelin 310 64572
LIITE |
Päätöksen perustelut |
14 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/11
Kaupunginhallitus
päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 1 tekemiä päätöksiä
käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja --
konsernijaosto --
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta --
johtokunnat
-
Helsingin Energia --
-
Helsingin Satama --
-
Taloushallintopalvelu --
apulaiskaupunginjohtajat
-
rakennus- ja ympäristötointa
johtava
-
sosiaali- ja terveystointa
johtava
-
sivistys- ja henkilöstötointa
johtava
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
hallintokeskus
-
hallintojohtaja
-
hallintopalvelujen
osastopäällikkö
-
kansainvälisen
toiminnan päällikkö
-
kaupunginlakimies
-
turvallisuus- ja
valmiusosaston osastopäällikkö
-
viestintäpäällikkö
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
aluerakentamispäällikkö
-
sisäisen tarkastuksen
päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
elinkeinojohtaja
-
elinkeinopäällikkö
-
kehityspäällikkö
-
matkailupäällikkö
-
tapahtumapäällikkö
Taloushallintopalvelu -liikelaitos
-
toimitusjohtaja
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
15 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/12
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 1 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
16 §
VALTUUTETTU OSKU PAJAMÄEN TOIVOMUSPONSI: VESIENSUOJELUSÄÄNNÖKSIEN TIUKENTAMINEN VANTAANJOKEEN PÄÄSTETTÄVIEN PUHDISTAMATTOMIEN JÄTTEIDEN OSALTA
Khs 2010-1659
Esityslistan asia Ryj/1
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, vs. kaupunginsihteeri, puhelin 310 36048
LIITE |
Päätöksen perustelut |
17 §
ESITYS SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖLLE KEMIKAALIEN MARKKINAVALVONNAN SIIRTÄMISESTÄ VALTION VIRANOMAISEN HOIDETTAVAKSI
Khs 2010-2180
Esityslistan asia Ryj/2
Kaupunginhallitus päätti tehdä sosiaali- ja terveysministeriölle seuraavan esityksen:
Kaupunginhallitus esittää, että sosiaali- ja terveysministeriö selvittää mahdollisuuksia siirtää kunnallinen kemikaalien markkinavalvonta kunnilta valtion viranomaiselle. Perusteluinaan kaupunginhallitus esittää seuraavaa:
Valtion viranomaisten toimivaltajako
Kemikaalivalvonta on jaettu Suomessa usean
eri viranomaisen kesken. Valvontaa tehdään valtakunnallisella, alueellisella ja
kunnallisella tasolla. Kemikaalivalvonnan ylin johto ja ohjaus terveyshaittojen
sekä palo- ja räjähdysvaarojen ehkäisemisen ja torjumisen osalta kuuluu
sosiaali- ja terveysministeriölle ja kemikaalien aiheuttamien
ympäristöhaittojen ehkäisemisen ja torjumisen osalta ympäristöministeriölle.
Kemikaalilain ja sen nojalla annettujen
säännösten ja määräysten noudattamista koskeva valmistettavien ja markkinoille
saatettavien kemikaalien ja kemikaaleja sisältävien esineiden ja
biosidivalmisteiden valvonta sekä toimeenpanon ja kunnan
kemikaalivalvontaviranomaisen valtakunnallinen ohjaus kuuluu sosiaali- ja
terveysalan lupa- ja valvontavirastolle (Valvira), kun on kyse kemikaalien
aiheuttamien terveyshaittojen sekä palo- ja räjähdysvaarojen ehkäisemisestä ja
torjumisesta.
Vastaavasti toimivalta kuuluu Suomen
ympäristökeskukselle (SYKE), kun on kyse kemikaalien aiheuttamien ympäristöhaittojen
ehkäisemisestä ja torjumisesta. Lisäksi Valvira vastaa aluehallintovirastojen
valvonnan valtakunnallisesta ohjauksesta lukuun ottamatta työsuojelun
vastuualueen valtakunnallista ohjausta.
Aluehallintoviraston työsuojelun tehtäviä
hoitava vastuualue valvoo kemikaalin työssä käyttämisestä aiheutuvan
terveyshaitan sekä palo- ja räjähdysvaaran ehkäisemistä ja torjumista
koskevien, tämän lain ja sen nojalla annettujen säännösten noudattamista.
Turvatekniikan keskus (Tukes) valvoo
kemikaalien laajamittaista käsittelyä ja varastointia valvovia laitoksia. Sen
lisäksi työsuojeluviranomaiset vastaavat kemikaaleista aiheutuvan työperäisen
altistuksen ehkäisemisestä ja torjunnasta.
Vuoden 2011 alusta Valvira, Tukes ja Suomen
ympäristökeskuksen kemikaalivalvonta yhdistyvät Turvallisuus- ja
kemikaalivirastoksi. Yhdistymisen tarkoituksena on kemikaalivalvonnan
tehostaminen Suomessa.
Edellä olevan perusteella kemikaalivalvonta
on jo nyt valtaosin valtion viranomaisten vastuulla.
Paikalliset viranomaiset
Kemikaalilain mukaan kunnan
kemikaalivalvontaviranomaisena toimii kunnanhallitus, jollei tehtävää ole
johtosäännössä määrätty lautakunnalle tai muulle toimielimelle.
Valtakunnallisesti kemikaalien käyttö- ja olosuhdevalvonta on siirretty vuonna
2005 lainsäädännöllä palo- ja räjähdysvaarallisten kemikaalien lisäksi myös
terveydelle ja ympäristölle vaarallisten kemikaalien osalta pelastusviranomaiselle
vähäisessä määrin kemikaaleja käsittelevien ja varastoivien laitosten osalta.
Kemikaalien markkinoille saattamisen ja vähittäismyynnin valvonta on Helsingissä
johtosäännön mukaan ympäristölautakunnalla.
Helsinki on merkittävä kemikaalien
maahantuontipaikkakunta, josta kemikaaleja saatetaan markkinoille koko maahan.
Helsingissä kemikaalivalvonnan kohteena on noin 200 kemikaalien
markkinoillesaattajaa. Vuosittain niistä tarkastetaan valvontasuunnitelman
mukaan 50 kohdetta. Kemikaalien markkinoille saattamisen valvontaan on käytettävissä
noin yksi henkilötyövuosi.
Kemikaalien markkinavalvonnan nykytilan epäkohtia
Markkinavalvontaa ohjaavia säädöksiä on
lukuisa määrä ja ne ovat osittain erittäin yksityiskohtaisia. Lisäksi
ylikansallinen sääntely on ollut ja on edelleen voimakkaasti muuttumassa, kun
EY-asetus kemikaalien rekisteröinnistä, arvioinnista ja lupamenettelystä
(REACH) on saatettu voimaan Euroopan unionin alueella ja CLP-asetuksen (asetus
kemikaalien luokituksesta, merkinnöistä, ja pakkaamisesta) soveltaminen on
alkamassa. Säädösten soveltaminen edellyttää vankkaa ammattitaitoa. Kun kunnat
ja kuntayhtymät panostavat tällä hetkellä kemikaalien markkinavalvontaan hyvin
erisuuruisilla resursseilla ja valvontaa tehdään yleisesti muiden tehtävien
ohella, tehdään valvontaa hyvin eri tavalla eri kunnissa ja eri puolilla maata.
Kemikaalilainsäädännön tulkinnat poikkeavat suuresti eri kuntien välillä.
Seurauksena on, että kemikaalien markkinavalvonta ei tapahdu yhdenmukaisen
linjan mukaan. Näin tapahtuu huolimatta valtakunnallisesta ohjauksesta, jota
tehdään valtion viranomaisten laatiman kemikaalivalvontaohjelman avulla.
Missä tahansa kunnassa toimivan kemikaaleja
markkinoille saattavan yrityksen markkina-alue on käytännössä koko valtakunnan
alue. Tämän vuoksi kunnallinen kemikaalivalvontaviranomainen on samalla myös
valtakunnallinen viranomainen. Tällainen tilanne saattaa olla kunnallisen
valvontaviranomaisen ja viranhaltioiden kannalta kohtuuton, koska kaikissa
kunnissa kemikaalivalvontaan ei edellä mainitulla tavalla panosteta asian
merkittävyyteen verrattuna riittävästi, eikä kunnissa välttämättä ole valvonnan
edellyttämää asiantuntemusta etenkään, kun CLP-astuksen soveltaminen muuttuu
erilaisten siirtymäaikojen myötä ainoaksi lainsäädännöksi.
Kuluttaja- ja ammattikäyttöön tarkoitettujen
kemikaalien valvonnan epäyhtenäisyys aiheuttaa riskejä ihmisten terveydelle,
ympäristölle ja omaisuudelle. Kemikaalipakkauksen puutteelliset tai
virheelliset merkinnät muodostavat terveysriskin kemikaalin käyttäjälle.
Pahimmillaan kemikaalivalvonnan puuttuminen voi johtaa tilanteeseen, jossa
toiminnanharjoittaja ei ole tehnyt kemikaali-ilmoitusta Valviran ylläpitämään
kemikaalirekisteriin. Tällöin kemikaalin käytössä tapahtuneen vahingon
seuraukset voivat olla kohtalokkaat, koska hätäkeskuksella ei ole kemikaalitietoja
käytettävissään.
Lisäksi valvonnan epäyhtenäisyys asettaa
toiminnanharjoittajat eriarvoiseen asemaan. Lainsäädännön asettamat vaatimukset
aiheuttavat kustannuksia toiminnanharjoittajille ja tällöin kunnallisen
kemikaalivalvonnan epäyhtenäisessä tilanteessa ne toiminnanharjoittajat, jotka
eivät piittaa kemikaalilainsäädännön velvoitteista, saavat kilpailuetua
samalla, kun velvoitteistaan huolehtivat yrittäjät menettävät kilpailukykyään.
On merkkejä myös siitä, että kunnista, joissa kemikaalivalvonnasta
huolehditaan, ovat yksittäiset yritykset vaihtaneet kotipaikkakuntaansa. Tästä
seuraa kunnalle yhteisöverotulojen menetystä.
Vielä edellä esitetyn lisäksi kemikaalien
markkinavalvonnan toteuttaminen kuntatasolla aiheuttaa vaikeuksia alalla
toimiville asiantuntijoille, jotka saavat toimeksiantoja eri kunnissa toimivilta
toiminnanharjoittajilta. Esimerkiksi kemikaalipakkausten merkintävaatimusten
yhdenmukaisuuden puuttuminen on konsulteille vaikeasti ymmärrettävä asia.
Yhteenveto Yhteenvetona
kaupunginhallitus toteaa, että kemikaalivalvontaa voidaan tehostaa lisäämällä
resursseja kunnalliseen, alueelliseen ja valtakunnalliseen valvontaan.
Tehokkain, yksinkertaisin ja toimivin keino kemikaalien markkinavalvonnan
tehostamiseen ja toiminnanharjoittajien tasapuolisen kohtelun parantamiseen on
siirtää valvontatoiminta kokonaisuudessaan kunnilta valtion viranomaiselle.
Tällöin valvonnan yhdenmukainen linjaus on helpointa toteuttaa yhdenmukaisella
ja tasapuolisella sekä kuluttajien kannalta turvallisella tavalla.
Pöytäkirjanote sosiaali- ja terveysministeriölle sekä ympäristökeskukselle.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
18 §
TAPIO WIRKKALAN PUISTON PUISTOSUUNNITELMAN HYVÄKSYMINEN, TOUKOLA
Khs 2010-1947
Esityslistan asia Ryj/3
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä Tapio Wirkkalan puiston puistosuunnitelman (nro VIO 5596) ja siihen sisältyvän ympäristötaideteoksen siten, että puiston rakentamiskustannukset taideteos mukaan lukien ovat yhteensä 1,3 milj. euroa.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti osoittaa kaupungin taidemuseolle taideteoksen toteuttamista varten 1,15 milj. euron määrärahan vuoden 2011 talousarvoista talousarvion kohdasta 8 29 04, kehittämishankkeet, Khn käytettäväksi.
Pöytäkirjanote rakennusvirastolle ja talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
19 §
20.12.2010 pöydälle pantu asia
MAANVUOKRASOPIMUKSET SOTAINVALIDIEN KESÄMAJA-ALUEELLA / KAUPUNGINHALLITUKSEN KÄSITELTÄVÄKSI OTETTU YLEISTEN TÖIDEN LAUTAKUNNAN PÄÄTÖS 26.10.2010 § 562
Khs 2010-552, 2010-2155
Esityslistan asia Ryj/4
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITE |
Päätöksen perustelut |
20 §
TERVEYSKESKUKSEN JOHTAJALÄÄKÄRIN VIRAN TÄYTTÄMINEN
Khs 2010-2400
Esityslistan asia Stj/1
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Rautanen Marja-Liisa, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36184
LIITE |
21 §
ERÄIDEN VIRKOJEN PERUSTAMINEN TERVEYSKESKUKSEEN
Khs 2010-2356
Esityslistan asia Stj/2
Kaupunginhallitus
päätti perustaa terveyskeskukseen seuraavat virat 15.1.2011 lukien:
Kotihoito
Kaakkoinen alue:
Lukumäärä 2 |
Nimike kotihoidon ohjaaja |
Tehtäväkohtainen palkka e/kk 2663,00 |
Läntinen alue:
1 |
kotihoidon ohjaaja |
2663,00 |
Kaupunginsairaala
Lukumäärä 1 1 |
Nimike apulaisylilääkäri terveyskeskuslääkäri |
Tehtäväkohtainen palkka e/kk 4914,00 4277,00 |
Pöytäkirjanote terveyskeskukselle, henkilöstökeskukselle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Rautanen Marja-Liisa, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36184
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 4 |
22 §
PITKÄAIKAISEN VUOKRASOPIMUKSEN TEKEMINEN SUUR-HELSINGIN GOLF OY:N KANSSA LUUKIN GOLFKENTTÄALUEESTA
Khs 2010-2292
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus
päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Hyttinen Hannu, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
LIITE |
Päätöksen perustelut |
23 §
TYÖNANTAJAN EDUSTAJAN NIMEÄMINEN KAUPUNGIN HENKILÖSTÖTOIMIKUNTAAN MARJA LEENA TOUKOSEN TILALLE VUODEKSI 2011
Khs 2008-906
Esityslistan asia Sj/2
Kaupunginhallitus päätti nimetä kaupungin henkilöstötoimikuntaan johtavahammaslääkäri Seija Hiekkasen henkilökohtaiseksi varajäseneksi aikuispalvelujohtaja Helinä Hulkkosen vuodeksi 2011.
Pöytäkirjanote nimetyille henkilöille ja henkilöstötoimikunnalle.
Lisätiedot:
Tulensalo Hannu, henkilöstöjohtaja, puhelin 310 37959
Kuutamo Sari, työmarkkina-asiantuntija, puhelin 310 70838
LIITE |
Päätöksen perustelut |
24 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/3
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 50 ja 1 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
eläintarhan johtokunta |
|
henkilöstökassatoimikunta |
|
kaupunginmuseon johtokunta |
|
kaupunginorkesterin johtokunta |
16.12.2010 |
kulttuuri- ja kirjastolautakunta |
|
liikuntalautakunta |
|
nuorisolautakunta |
|
opetuslautakunta |
|
opetuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto |
|
opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto |
|
ruotsinkielisen työväenopiston johtokunta |
|
suomenkielisen työväenopiston johtokunta |
|
taidemuseon johtokunta |
|
Henkilöstön kehittämispalvelut -johtokunta |
|
eläintarhan johtaja |
|
henkilöstökeskus |
|
- henkilöstöjohtaja |
|
- osastopäällikkö (henkilöstöpolitiikka) |
|
- osastopäällikkö (henkilöstövoimavara) |
|
- osastopäällikkö (maahanmuutto) |
|
museonjohtaja |
|
kaupunginorkesterin intendentti |
|
ruotsinkielisen työväenopiston rehtori |
|
suomenkielinen työväenopisto |
|
- johtava rehtori |
|
- apulaisrehtori |
|
- aluerehtori |
|
taidemuseon johtaja |
|
tietokeskus |
|
- johtaja |
|
- tutkimuspäällikkö |
|
- tietohuoltopäällikkö |
|
- kehittämispäällikkö |
|
työterveysjohtaja |
|
Henkilöstön kehittämispalvelut |
|
- toimitusjohtaja |
|
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
Hyttinen Hannu, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
LIITE |
Päätöksen perustelut |
25 §
ARABIANRANNAN ASUINKERROSTALOTONTIN MYYMINEN TARJOUSKILPAILUN PERUSTEELLA
Khs 2010-2202
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti oikeuttaa kiinteistölautakunnan myymään Rakennusyhtiö Rand ja Tuulberg Oy:lle (Y-tunnus 2356923-2) perustettavan asunto-osakeyhtiön tai perustettavien asunto-osakeyhtiöiden lukuun Helsingin kaupungin 23. kaupunginosan (Toukola) korttelin nro 23124 tontti nro 44 (os. Kaanaankatu 9) seuraavin ehdoin:
1 Tontin kauppahinta määräytyy tontille rakennettavien asuinrakennusten ym. velattoman kokonaismyyntihinnan sekä ostajan ostotarjouksessaan ilmoittaman 28,210 suuruisen prosenttiosuuden perusteella siten, että tontin kauppahinta on tontille rakennettavien asuinrakennusten ym. velaton kokonaismyyntihinta kerrottuna edellä sanotulla prosenttiluvulla.
Tontin kauppahinnan tarkempi muodostuminen on määritelty liitteenä 1 olevan esisopimuksen kohdassa ”Kauppahinta ja lopullisen kiinteistökaupan tekeminen”.
Ostaja on maksanut käsirahan eli viisisataatuhatta (500.000) euroa kaupungin pankkitilille nro 200118-205059 /Nordea (maksutunnus To 5596). Käsiraha on maksettu lopullisen kauppakirjan ehtojen noudattamisen vakuudeksi ja se lasketaan osaksi lopullista kauppahintaa.
Kaupassa noudatetaan ilmoitettua tonttikohtaista hintaa (arvio) 30.9.2011 saakka. Mikäli kaupunki myöntää ostajalle hakemuksesta perustellusta syystä kaupan tekemiseen lisäaikaa, kauppahintaa (arvio) tarkistetaan laskemalla kauppahinnalle 1.10.2011 alkaen kaupantekopäivään saakka kolmen (3) % suuruinen vuotuinen korko.
Ostaja suorittaa myyjälle tontin kauppahinnan (arvio) ja sen mahdollisen tarkistuksen kokonaisuudessaan kaupungin pankkitilille ennen kauppakirjan allekirjoittamista.
Omistus- ja hallintaoikeus kaupan kohteeseen siirtyy ostajalle kauppakirjan allekirjoituksin ehdolla, että edellä mainittu kauppahinta tarkistuksineen on suoritettu sitä ennen edellytetyllä tavalla.
Kaupungilla on oikeus periä tontista lisäkauppahintaa ostajalta esisopimuksessa mainituin ehdoin. Kaupunki ei ole kuitenkaan velvollinen esisopimuksen perusteella palauttamaan mahdollisesti liikaa suoritettua kauppahintaa ostajalle.
Mainittu oikeus lisäkauppahinnan perimiseen koskee myös poikkeamispäätöksen tai kaavamuutoksen mahdollistamia lisärakentamistilanteita.
2 Tontin kauppakirja on tehtävä ja allekirjoitettava viimeistään 30.9.2011, ellei kaupunki myönnä ostajalle hakemuksesta perustellusta syystä mainittuun määräaikaan pidennystä.
3 Muilta osin kiinteistökaupassa noudatetaan esisopimuksen ehtoja, kiinteistölautakunnan päättämiä lisäehtoja sekä kaupungin käyttämiä kiinteistökaupan tavanomaisia ehtoja.
Samalla kaupunginhallitus päätti oikeuttaa kiinteistölautakunnan hyväksymään kaupungin ja Rakennusyhtiö Rand ja Tuulberg Oy:n tai sen toimesta perustettavan yhtiön tai perustettavien yhtiöiden välillä liitteen 1 mukainen 11.11.2010 allekirjoitettu ostajaa yksipuolisesti velvoittava kiinteistökaupan esisopimus ja sen perusteella tekemään lopullinen kauppakirja, sekä tekemään esisopimukseen tarvittaessa muutoksia ja tarkistuksia sekä hyväksymään lopullisen kaupan ehdot.
Pöytäkirjanote Rand ja Tuulberg Oy:lle, kiinteistölautakunnalle sekä kiinteistöviraston tonttiosastolle.
Esittelijä muutti esitystään siten, että esityslistan sivulle 61 alaotsikon ”Ostotarjouskilpailu” viimeiseksi kappaleeksi lisätään seuraava kappale:
Esittelijä toteaa, että emoyhtiö AS Ehitusfirma Rand & Tuulberg sitoutuu (sitoumus 17.12.2010) yhteisvastuullisesti tytäryhtiönsä Rakennusyhtiö Rand ja Tuulberg Oy:n kanssa vastaamaan tonttia 23124/44 koskevan esisopimuksen ja lopullisen kauppakirjan mukaisten ehtojen ja velvoitteiden täyttämisestä.
Kaupunginhallitus hyväksyi esittelijän muutetun esityksen.
Lisätiedot:
Ryöti Miliza, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 25407
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
26 §
KULOSAAREN TONTIN 42014/7 RAKENNUSKIELLON PIDENTÄMINEN (NRO 12028)
Khs 2010-2418
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti pidentää 42. kaupunginosan (Kulosaari) korttelin nro 42014 tontin nro 7 rakennuskieltoaikaa 16.1.2013 saakka.
Maankäyttö- ja rakennuslain 202 §:n ja tämän esityslistan Kj/2 kohdassa päätetyn perusteella tämä päätös tulee voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Kuulutettava sekä pöytäkirjanote karttaliitteineen Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle, kiinteistölautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle ja rakennuslautakunnalle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
27 §
20.12.2010 pöydälle pantu asia
KANNANOTTO MUISTUTUKSIIN KRUUNUNHAAN TONTTIEN 11/6, 14/6 JA 12, 15/4, 16/9, 19/2, 21/1, 22/6 JA 23/10 ASEMAKAAVA-ASIASSA (NRO 11944)
Khs 2009-2713
Esityslistan asia Kaj/3
Kaupunginhallitus päätti todeta, että vastauksen antaminen raukeaa kaavan palautuksen johdosta.
Pöytäkirjanote Xxxxx X. Xxxxxxx,
Xxxxx X. Xxxxxxx, Xxxx Xxxxxxx, Asunto Oy Solmulle, Xxxx Xxxxxx, Asunto Oy
Kristian 17:lle, Xxxx ja Xxxx Xxxxxxxxxx, Bostadsaktiebolaget Norra Kajen
10:lle, Xxxx Xxxxxxxxxx, Xxxxx Xxxxxxxx, Xxxx ja Xxxx Xxxxxxxx, Xxx-Xxxx
Xxxxxxxxx, Asunto Oy Kruununhaankatu 4:lle, Xxxxxx Xxxxxxxxx ym. ja Asunto Oy Meritullinkatu
12:lle.
Esittelijä muutti päätösehdotuksensa kuulumaan seuraavasti:
Kaupunginhallitus päättänee todeta, että vastauksen antaminen raukeaa kaavan palautuksen johdosta.
Kaupunginhallitus päätti asiasta esittelijän muutetun ehdotuksen mukaisesti.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITE |
Päätöksen perustelut |
28 §
20.12.2010 pöydälle pantu asia
ASUNTO-OSAKEYHTIÖ MERITULLINKATU 12:N POIKKEAMISHAKEMUS
Khs 2010-1901
Esityslistan asia Kaj/4
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
Rämö Suvi, hallintosihteeri, puhelin 310 74325
LIITE |
Päätöksen perustelut |
29 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/5
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
asuntotuotantotoimisto |
4.1.2011 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ryöti Miliza, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 25407
LIITE |
Päätöksen perustelut |
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Risto Rautava |
Jenni Lähdesmäki |
puheenjohtaja |
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
Ville Ylikahri Osku Pajamäki
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä hallintokeskuksessa 18.1.2011 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkityöpäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Jenni Lähdesmäki |
|
hallintosihteeri |
|
MUUTOKSENHAKUOHJEET
MUUTOKSENHAKUKIELTO
(Asian valmistelu) Pöytäkirjan 1, 3-6, 14-17, 19-20, 22, 24 ja
27-29 §:t
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §
(Asian täytäntöönpano) Pöytäkirjan 2 §
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §
OHJEET
OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite: PL 10
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero: (09) 655 783
Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero: (09) 310 13700
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
(Hallintovalitus, rakennuskiellon
määrääminen ja pidentäminen)
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Pöytäkirjan 26 §
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun
päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.
Nähtäville asettamispäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä päivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköposti: helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite: PL 120
00521 HELSINKI
Faksinumero: 010 36 42079
Käyntiosoite: Ratapihantie 9
Puhelinnumero: 010 36 42000
Valituksen muoto ja
sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
– päätös, johon haetaan muutosta
– miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
– perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
– päätös, johon haetaan muutosta, joko alkuperäisenä tai jäljennöksenä
– todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
– asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 90 euron oikeudenkäyntimaksun.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite: PL 10
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero: (09) 655 783
Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero: (09) 310 13700
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
ANVISNINGAR OM SÖKANDE AV ÄNDRING
FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING
(Beredning) 1, 3-6, 14-17,
19-20, 22, 24 ja 27-29 § i protokollet
Ändring i beslutet får inte sökas eftersom
beslutet gäller beredning.
Tillämpat lagrum: 91 § i kommunallagen
(Verkställighet) 2 § i protokollet
Ändring i beslutet får inte sökas eftersom
beslutet gäller verkställighet.
Tillämpat lagrum: 91 § i kommunallagen
ANVISNINGAR OM HUR MAN BEGÄR OMPRÖVNING
Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en
skriftlig begäran om omprövning. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär
hos domstol.
Rätt att begära omprövning
Omprövning får begäras
-
av
den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt
påverkas av beslutet (part)
-
av
kommunmedlemmarna.
Den tid inom vilken
omprövning ska begäras
Omprövning ska begäras inom 14 dagar från
delfåendet av beslutet.
Begäran om omprövning ska inlämnas till
Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under
registratorskontorets öppettid.
En part anses ha fått del av beslutet sju dagar
efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses
ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram offentligt.
Dagen för delfåendet räknas inte in i den bestämda
tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag, självständighetsdagen,
första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får begäran om
omprövning inlämnas första vardagen därefter.
Omprövningsmyndighet
Omprövning begärs hos Helsingfors stadsstyrelse.
Omprövningsmyndighetens kontaktuppgifter är:
E-postadress: helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postadress: PB
10
00099
HELSINGFORS STAD
Faxnummer: (09)
655 783
Besöksadress: Helsingfors
stads registratorskontor
Norra
esplanaden 11–13
Telefonnummer: (09)
310 13700
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl.
08.15–16.00.
Formen
för och innehållet i begäran om omprövning
Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Elektroniska
dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I begäran om omprövning ska uppges
-
det
beslut som begäran om omprövning gäller
-
hurdan
omprövning som begärs
-
på
vilka grunder omprövning begärs
-
vem
som begär omprövning
-
på
vilka grunder den som begär omprövning är berättigad att göra detta
-
kontaktuppgifter
till den som begär omprövning.
-
Protokoll
Protokollsutdrag och ‑bilagor som hänför sig
till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors
stads registratorskontor.
(Förvaltningsbesvär,
utfärdande och förlängning av byggförbud)
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom förvaltningsbesvär.
26 § i protokollet
Besvärsrätt
Ändring i ett beslut som gäller utfärdande och
förlängning av byggförbud får genom besvär sökas av den som beslutet avser
eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part).
Besvärstid
Besvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet
av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till
besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens
öppettid.
En part anses ha fått del av beslutet när protokollet
har lagts fram offentligt.
Dagen för delfåendet räknas inte in i
besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag,
självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri
lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsmyndighet
Besvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: helsinki.hao@oikeus.fi
Postadress: PB
120
00521
HELSINGFORS
Faxnummer: 010
36 42079
Besöksadress: Bangårdsvägen 9
Telefonnummer: 010
36 42000
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska
dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften, som ska riktas till
besvärsmyndigheten, ska uppges
– det
beslut som besvärsskriften gäller
– till
vilka delar ändring söks i beslutet och hurdana ändringar som söks
– på
vilka grunder ändring söks.
I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och
hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare
eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften
även uppges namn och hemkommun för denna person.
I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress
och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.
Besvärsskriften ska undertecknas av
ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt
dokument behöver emellertid inte kompletteras med underskrift om dokumentet
innehåller uppgifter om avsändaren och det inte är skäl att misstänka dokumentets
äkthet och intakthet.
Till besvärsskriften ska fogas
– det beslut som
besvärsskriften gäller, i original eller kopia
– ett intyg över vilken dag
beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har
börjat
– de handlingar som
ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts
myndigheten.
Rättegångsavgift
Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift
på 89 euro för behandlingen av ärendet.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till
beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads
registratorskontor.
E-postadress: helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postadress: PB
10
00099
HELSINGFORS STAD
Faxnummer: (09)
655 783
Besöksadress: Norra
esplanaden 11–13
Telefonnummer: (09) 310 13700
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl.
08.15–16.00.