Kokousaika |
7.12.2010 kello 16.00 – 17.03 ja 17.13 – 18.04 |
|
||||||
|
|
|
||||||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
|
||||||
|
|
|
||||||
Läsnä |
|
|||||||
|
|
|||||||
Jäsenet |
Rautava, Risto |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
|||||
|
Bryggare, Arto |
I varapuheenjohtaja |
|
|||||
|
Puoskari, Mari |
II varapuheenjohtaja |
|
|||||
|
Hakola, Juha |
|
|
|||||
|
Kantola, Tarja |
|
|
|||||
|
Krohn, Minerva |
(paitsi 1316 §) |
|
|||||
|
Moisio, Elina |
|
|
|||||
|
Ojala, Outi |
|
|
|||||
|
Oker-Blom, Jan D. |
(paitsi 1314-osa 1316 §:t) |
|
|||||
|
Pajamäki, Osku |
|
|
|||||
|
Peltokorpi, Terhi |
|
|
|||||
|
Rissanen, Laura |
|
|
|||||
|
Räty, Laura |
|
|
|||||
|
Ylikahri, Ville |
(paitsi osa 1345 §) |
|
|||||
|
Urho, Ulla-Marja |
varajäsen |
|
|||||
|
|
|
|
|||||
Muut |
Lehtipuu, Otto |
kaupunginvaltuuston puheenjohtaja |
|
|||||
|
Bogomoloff, Harry |
I varapuheenjohtaja (paitsi 1345 §) |
|
|||||
|
Sauri, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
|||||
|
Kokkonen, Paula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
|||||
|
Haatainen, Tuula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
|||||
|
Penttilä, Hannu |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
|||||
|
Ratasvuori, Eila |
hallintojohtaja |
|
|||||
|
Korhonen, Tapio |
rahoitusjohtaja |
|
|||||
|
Tulensalo, Hannu |
henkilöstöjohtaja |
|
|||||
|
Sarvilinna, Sami |
kaupunginlakimies |
|
|||||
|
Kari, Tapio |
vs. viestintäpäällikkö |
|
|||||
|
Matikainen, Kristiina |
kaupunginsihteeri |
|
|||||
|
Sippola-Alho, Tanja |
kaupunginsihteeri |
|
|||||
|
Vallittu, Anja |
kaupunginsihteeri |
|
|||||
|
Rautanen, Marja-Liisa |
kaupunginsihteeri |
|
|||||
|
Hyttinen, Hannu |
kaupunginsihteeri |
|
|||||
|
Saarinen, Erja |
vs. kaupunginsihteeri |
|
|||||
|
Ryöti, Miliza |
apulaiskaupunginsihteeri (paitsi 1345 §) |
|
|||||
|
Lähdesmäki, Jenni |
hallintosihteeri |
|
|||||
|
Torvalds, Nils |
asiantuntija (osa 1345 §) |
|
|||||
|
Karvinen, Marko |
strategiapäällikkö (osa 1345 §) |
|
|||||
|
Kunnas, Veikko |
kulttuurijohtaja (osa 1345 §) |
|
|||||
|
Kajantie, Marianna |
osastopäällikkö (osa 1345 §) |
|
|||||
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|||||
Puheenjohtaja |
Rautava, Risto |
|
||||||
|
|
|
||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Lähdesmäki, Jenni |
|
||||||
|
|
|
||||||
Esittely |
|
§ |
|
|||||
|
|
|
|
|||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|||
Sosiaali- ja |
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
Päätöksen perusteluna on kunkin asian esityslistateksti, joka on merkitty liitteeksi 1.
§ |
Asia |
|
1314 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
1315 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
1316 |
Kaj/1 |
Rakennusten ostaminen Seniorisäätiöltä |
1317 |
Kj/3 |
Kaupunginhallituksen kokousajat vuonna 2011 |
1318 |
Kj/4 |
Määrärahan myöntäminen Kotinummentien pohjoisosan uuden asuntoalueen esirakentamiseen |
1319 |
Kj/5 |
Vuoden 2011 talousarvioon merkittyjen avustusmäärärahojen jako-ohjeet ja ohjeet vuoden 2012 avustusten hakumenettelystä |
1320 |
Kj/6 |
Käytöstä poistuneen aluskaluston lahjoitus Suomen merimuseolle |
1321 |
Kj/7 |
Lähiörahastosta tehtyjen päätösten tarkistukset |
1322 |
Kj/8 |
Kalliolan Senioripalvelusäätiölle myönnetyn lainan lyhennysten lykkääminen |
1323 |
Kj/9 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1324 |
Kj/10 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1325 |
Ryj/1 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1326 |
Stj/1 |
Lausunto Niemikotisäätiön sääntömuutoksesta |
1327 |
Stj/2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1328 |
Sj/1 |
Kulttuurikeskuksen kulttuuripalveluiden osastopäällikön sijaisen valinta |
1329 |
Sj/2 |
29.11.2010 pöydälle pantu asia Helsingin kaupungin tilasto- ja tutkimusohjelmat vuosille 2011-2015 |
1330 |
Sj/4 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1331 |
Kaj/1 |
Ns. Linnunlaulun alueen rakennuskiellon pidentäminen (nro 11998) |
1332 |
Kaj/2 |
Taka-Töölön tontin 507/12 ja Vuosaaren tontin 54200/1 rakennuskiellon pidentäminen (nro 11996 ja 11997) |
1333 |
Kaj/3 |
Helsingin itäisen saariston rakennuskiellon pidentäminen (nro 12009) |
1334 |
Kaj/4 |
Kaupunkisuunnitteluviraston Östersundom-projektin projektipäällikön tehtävän muuttaminen viraksi |
1335 |
Kaj/5 |
Östersundom-toimikunnan jäsenen henkilökohtaisen varajäsenen ja esittelijän sijaisen nimeäminen |
1336 |
Kaj/6 |
Kulosaaren ala-asteen koulun väistötilojen vuokrasopimusten jatkaminen |
1337 |
Kaj/7 |
St1 Oy:n kanssa tehdyn Koirasaaren alueen maankäytön suunnittelun ja aluejärjestelyjen periaatteita koskevan sopimuksen tarkistaminen (Laajasalo) |
1338 |
Kaj/8 |
Pohja-Yhtymä Oy:n poikkeamishakemus |
1339 |
Kaj/9 |
Asunto-osakeyhtiö Tavasttähdenkatu 11:n poikkeamishakemus |
1340 |
Kaj/10 |
Alkuasunnot Oy:n poikkeamishakemus |
1341 |
Kaj/11 |
Xxxx Xxxxx Xxxxxxxxxx Xxxxxxxx kuolinpesän poikkeamishakemus |
1342 |
Kaj/12 |
Lausunto Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle Kiinteistö Oy Lönkan poikkeamishakemuksesta |
1343 |
Kaj/13 |
29.11.2010 pöydälle pantu asia Lausunto Uudenmaan elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskukselle Asunto-osakeyhtiö Turson poikkeamishakemuksesta |
1344 |
Kaj/14 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1345 |
Sj/3 |
Iltakouluasia: Kulttuuristrategian valmistelu |
1314 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Hakolan (varalla Bryggare) ja Ojalan (varalla Kantola) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
1315 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
1316 § |
Kaupunginvaltuuston 8.12.2010 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi
1316 § |
Rakennusten ostaminen Seniorisäätiöltä |
Lisätiedot:
Malinen Matti, konserniyksikön päällikkö, puhelin 310 36277
Ryöti Miliza, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 25407
1317 §
KAUPUNGINHALLITUKSEN KOKOUSAJAT VUONNA 2011
Khs 2010-2101
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus päätti kokoontua vuonna 2011 varsinaisiin kokouksiinsa 10.1.2011 alkaen maanantaisin kello 16.00 ja ylimääräisiin kokouksiin tarvittaessa.
Samalla kaupunginhallitus päätti, että puheenjohtaja voi, mahdollisuuksien mukaan varapuheenjohtajien kanssa neuvoteltuaan, asioiden vähäisen määrän tai muun erityisen syyn takia päättää peruuttaa kokouksen. Lisäksi puheenjohtaja voi samassa järjestyksessä muuttaa kokouksen alkamisaikaa päätettynä kokouspäivänä. Muutoksista ilmoitetaan vähintään viikkoa ennen kokousta.
Kaupunginhallituksen kokouspaikkana on kaupunginhallituksen istuntosali kaupungintalolla.
Kevätkauden viimeinen kokous pidetään 27.6.2011 ja syyskauden ensimmäinen kokous 8.8.2011.
Viikolla 17 kokous pidetään pääsiäisen takia poikkeuksellisesti tiistaina 26.4.2011 kello 16.00.
Viikolla 49 kokous pidetään itsenäisyyspäivän takia poikkeuksellisesti keskiviikkona 7.12.2011 kello 16.00.
Samalla kaupunginhallitus päätti
– että kaupunginhallituksen kokouksista kulloinkin laadittu pöytäkirja pidetään kokousta seuraavana kuudentena arkityöpäivänä Helsingin kaupungin kirjaamossa yleisesti nähtävänä ja
– että kaupunginhallituksen kokousajoista ja edellä mainituista nähtävänäoloista kuulutetaan julkisten kuulutusten ilmoitustaululla, kaupungin verkkosivuilla sekä kaupunginhallituksen päättämissä ilmoituslehdissä.
Pöytäkirjanote kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille, virastoille ja laitoksille sekä hallintokeskuksen tietopalveluyksikölle (Reija Ruotsalainen).
Lisätiedot:
Lähdesmäki Jenni, hallintosihteeri, puhelin 310 25719
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1318 §
MÄÄRÄRAHAN MYÖNTÄMINEN KOTINUMMENTIEN POHJOISOSAN UUDEN ASUNTOALUEEN ESIRAKENTAMISEEN
Khs 2010-2056
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus
päätti myöntää rakennusvirastolle vuoden 2010 talousarvion alakohdalta
8 01 02 10,
esirakentaminen, täyttötyöt ja alueiden käyttöönoton edellyttämät toimenpiteet,
muu
esirakentaminen,
550 000 euroa Kotinummentien pohjoisosan uuden asuntoalueen esirakentamiseen.
Pöytäkirjanote rakennusvirastolle (Juha T. Lahti), taloushallintopalvelu- liikelaitokselle (Heljä Huusko) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen kehittämisosastolle (Mari Siivola) ja taloussuunnitteluosastolle.
Lisätiedot:
Sauramo Vesa, hankepäällikkö, puhelin 310 36276
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1319 §
VUODEN 2011 TALOUSARVIOON MERKITTYJEN AVUSTUSMÄÄRÄRAHOJEN JAKO-OHJEET JA OHJEET VUODEN 2012 AVUSTUSTEN HAKUMENETTELYSTÄ
Khs 2010-2175
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus päätti kehottaa lauta- ja johtokuntia sekä talous- ja suunnittelukeskusta jakamaan avustukset vuoden 2011 talousarvion vahvistamisen jälkeen niille järjestöille, jotka olivat hakeneet vuodelle 2011 avustusta 30.4.2010 mennessä.
Avustusmäärärahoja yhteisöille jaettaessa tulee lisäksi ottaa huomioon talousarvion liitteessä 1 sidotut avustukset ja avustuksenluonteiset korvausmäärärahat.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti, että vuoden 2011 toimintaa
varten myönnetyt avustukset maksetaan seuraavasti:
- alle 4 000 euron suuruiset avustukset yhtenä eränä,
- 4 000-11 000 euron suuruiset avustukset kahtena eränä ja
- yli 11 000 euron suuruiset avustukset neljänä eränä ja että
maksupäiväksi määrätään maksukauden ensimmäisen kuukauden
7. päivä. Avustuksen ensimmäinen erä maksetaan kuitenkin viimeistään
31.1.2011.
Kerta-avustukset, esim. kalustohankintoihin myönnetyt avustukset, voidaan kuitenkin maksaa yhtenä eränä. Samoin lauta- ja johtokunnat voivat maksaa yhtenä eränä ne vuoden 2011 toimintaa varten myönnetyt avustukset, jotka on julistettu haettaviksi joulukuussa 2010.
Kaupunginjohtaja voi päätöksellään muuttaa avustuserän edellä mainittua maksamisajankohtaa sekä maksettavan avustuserän suuruutta.
Kaupungin yhteisöille myöntämien lainojen lyhennyksiin ja korkoihin merkityt avustukset maksetaan suoraan talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle sen antaman ilmoituksen mukaisina.
Avustusta koskevaa maksumääräystä ei saa antaa ennen kuin avustuksen saannille asetetut ehdot on täytetty ja avustuksen myöntänyt viranomainen on saanut edellisen vuoden avustuksen käytöstä hyväksyttävän selvityksen. Maksattamisesta päättävä lauta- tai johtokunta voi tarvittaessa kuitenkin päättää ennakkoavustuksen maksamisesta tammi-maaliskuun aikana ehdolla, että avustus voidaan periä takaisin, ellei avustusta saaneelta yhteisöltä saada hyväksyttävää selvitystä edellisen vuoden avustuksen käytöstä.
Samalla kaupunginhallitus päätti kehottaa lauta- ja johtokuntia ilmoittamaan avustuksen myöntämistä koskevassa kirjeessä, että avustuksensaajien tulee suunnitella vuoden 2011 toimintansa huomioon ottaen, ettei kaupungilla ole mahdollisuuksia lisäavustusten myöntämiseen.
Edelleen kaupunginhallitus päätti oikeuttaa Helsingin
kaupungin taloushallintopalvelu -liikelaitoksen maksamaan Suomen Kansallisoopperan
Säätiölle myönnetyn avustuksen 10.9.2003 tehdyn sopimuksen mukaisesti.
Kaupunginhallitus päätti vielä, että lauta- ja johtokuntien
sekä talous- ja suunnittelukeskuksen tulee ilmoittaa vuoden 2012
toiminta-avustuksen hakumenettelystä niille yhteisöille, jotka olivat hakeneet
30.4.2010 mennessä avustusta vuodeksi 2011 ja joille avustus myönnetään tämän
ohjeen mukaisesti. Hakemus, joka on tehtävä lomakkeelle Lv 290, on jätettävä
siihen kuuluvine liitteineen ao. virastoon viimeistään 29.4.2011, ellei asianomainen lauta- tai johtokunta toisin päätä.
Kaupunginhallitus päätti edelleen kiinnittää lauta- ja johtokuntien sekä talous- ja suunnittelukeskuksen huomiota talousarvion päätökseen 5. Lauta- ja johtokuntien on avustusten myöntämispäätöksissä ilmoitettava avustuksen ehdoksi, että avustettavien yhteisöjen tulee toiminnassaan ja taloudenhoidossaan noudattaa Khn antamia ohjeita ja oikeuttaa Khn käyttämään avustusmäärärahoja kaupungille avustettavasta toiminnasta lainojen takaamisen tai muun syyn johdosta mahdollisesti syntyvien saatavien korvaamiseen.
Mikäli kaupungilla on saatavaa avustettavalta yhteisöltä, tulee lauta- tai johtokunnan tai talous- ja suunnittelukeskuksen tehdä esitys kaupunginhallitukselle avustuksen käyttämisestä po. saatavan kattamiseen talousarvion päätöksen 5 mukaisesti.
Lopuksi kaupunginhallitus päätti, että
avustuksia koskevaa Khn hyväksymää yleisohjetta noudatetaan edelleen ja
oikeuttaa kaupunginjohtajan antamaan tarvittaessa yhteisöille lisäohjeita.
Avustuksia koskeva Khn hyväksymä yleisohje tuodaan Khn käsittelyyn päivitettynä
keväällä 2011.
Pöytäkirjanote esityslistatekstein Helsingin Sataman johtokunnalle, pelastuslautakunnalle, ympäristölautakunnalle, sosiaalilautakunnalle, Terve ja turvallinen kaupunki -neuvottelukunnalle, terveyslautakunnalle, opetuslautakunnalle, suomenkielisen työväenopiston johtokunnalle, ruotsinkielisen työväenopiston johtokunnalle, kulttuuri- ja kirjastolautakunnalle, nuorisolautakunnalle, liikuntalautakunnalle, henkilöstökeskukselle, työllistämistoimikunnalle, kiinteistölautakunnalle, hallintokeskukselle, Helsingin kaupungin taloushallintopalvelu -liikelaitokselle, talous- ja suunnittelukeskukselle (Katja Bosisio-Hillberg), sisäiselle tarkastukselle sekä varainhallinnalle ja tarkastusvirastolle.
Lisätiedot:
Bosisio-Hillberg Katja, erityissuunnittelija, puhelin 310 25707
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1320 §
KÄYTÖSTÄ POISTUNEEN ALUSKALUSTON LAHJOITUS SUOMEN MERIMUSEOLLE
Khs 2010-1099
Esityslistan asia Kj/6
Kaupunginhallitus päätti oikeuttaa pelastuslautakunnan lahjoittamaan seuraavat kaksi alusta kalustoineen Suomen merimuseolle ehdolla, että luovutusasiakirjoihin liitetään ehto, jonka mukaan kaupunki ei vastaa luovutetun omaisuuden toimivuudesta, ominaisuuksista eikä siitä mahdollisesti aiheutuvista vahingoista.
- HM - 71, vuosimalli 1954, rekisterinumero A 55388, (aluksen moottorit, kytkimet, palopumput käyttöarvoltaan yhteensä noin 90 000 euroa) lahjoitetaan Suomen merimuseolle ehdolla että museointiin voidaan käyttää pelastuslaitoksen määrärahoja enintään 24 000 euroa (alv 0 %, hiekkapuhallus, maalaus siirrot, ym.) museohanketta varten.
- HM – 72, vuosimalli 1963, rekisterinumero A 55398, aluksen käypä arvo on n. 5 000 euroa, lahjoitetaan Suomen merimuseolle ehdolla että öljysuojarahasto omalta osaltaan hyväksyy lahjoituksen kustannusvaikutuksitta ja että museointiin voidaan käyttää pelastuslaitoksen määrärahoja 1 000 euron (alv 0 %) museohanketta varten
Pöytäkirjanote pelastuslautakunnalle, tarkastusvirastolle, taloushallintopalvelulle sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloussuunnitteluosastolle.
Lisätiedot:
Hietamäki Ari, erityissuunnittelija, puhelin 310 36567
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1321 §
LÄHIÖRAHASTOSTA TEHTYJEN PÄÄTÖSTEN TARKISTUKSET
Khs 2009-1360
Esityslistan asia Kj/7
Kaupunginhallitus päätti muuttaa 15.6.2009 tekemäänsä päätöstä määrärahojen myöntämisestä lähiörahastosta seuraavien hankkeiden osalta:
Rakennusvirastolle Siltamäen raittien kunnostukseen myönnetty 220 000 euroa siirretään:
- Pihlajamäen ostoskeskuksen ympäristön parantamiseen 150 000 euroa,
- Pikkukosken kevyenliikenteensillan viimeistelyyn 40 000 euroa ja
- Pukinmäen keskustan katujen kunnostukseen 30 000 euroa.
Seuraavien hankkeiden määrärahan käyttöoikeus siirretään terveyskeskukselta sosiaalivirastolle:
- Kuntosalilaitteita potilaiden, omaisten sekä hoitohenkilökunnan käyttöön, 9 000 euroa ja
- Koskelan sairaalan piha-alueelle penkkejä ja pöytiä potilaiden levähdys- ja seurustelutarpeisiin, 4 000 euroa.
Ko. määrärahat siirretään talousarvion kohdan 8 29 03 Lähiörahastosta rahoitettavat hankkeet, Khn käytettäväksi sisällä. Määrärahat on siirretty käytettäväksi vuonna 2010 kaupunginvaltuuston päätöksellä 3.2.2010.
Lisätiedot:
Turunen Anu, suunnitteluinsinööri, puhelin 310 25712
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1322 §
KALLIOLAN SENIORIPALVELUSÄÄTIÖLLE MYÖNNETYN LAINAN LYHENNYSTEN LYKKÄÄMINEN
Khs 2010-1371
Esityslistan asia Kj/8
Kaupunginhallitus päätti myöntää Kalliolan Senioripalvelusäätiölle 7.12.1999 (1605 §) myönnetyn alkuaan 243 872,49 euron suuruisen lainan 30.11.2010 - 30.11.2011 erääntyville, yhteensä 30 586,02 euron suuruisille lyhennyksille lykkäystä 31.5.2012 saakka siten, että laina-aikaa pidennetään vastaavasti kahdella vuodella 30.11.2019 saakka.
Pöytäkirjanote hakijalle, sosiaalilautakunnalle ja talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle.
Lisätiedot:
Venetkoski-Kukka Eija, lainapäällikkö, puhelin 310 36329
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
1323 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/9
Kaupunginhallitus
päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 48 tekemiä päätöksiä
käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja 29.11.2010
konsernijaosto 29.11.2010
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta --
johtokunnat
-
Helsingin Energia --
-
Helsingin Satama 30.11.2010
-
Taloushallintopalvelu --
apulaiskaupunginjohtajat
-
rakennus- ja ympäristötointa
johtava
-
sosiaali- ja terveystointa
johtava
-
sivistys- ja henkilöstötointa
johtava
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
hallintokeskus
-
hallintojohtaja
-
hallintopalvelujen
osastopäällikkö
-
kansainvälisen
toiminnan päällikkö
-
kaupunginlakimies
-
turvallisuus- ja
valmiusosaston osastopäällikkö
-
viestintäpäällikkö
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
aluerakentamispäällikkö
-
sisäisen tarkastuksen
päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
elinkeinojohtaja
-
elinkeinopäällikkö
-
kehityspäällikkö
-
matkailupäällikkö
-
tapahtumapäällikkö
Taloushallintopalvelu -liikelaitos
-
toimitusjohtaja
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1324 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/10
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 48 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1325 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Ryj/1
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 48 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
liikennelaitos-liikelaitoksen johtokunta |
2.12.2010 |
ympäristölautakunta |
30.11.2010 |
yleisten töiden lautakunta |
30.11.2010 |
Ilmoitus ao. lauta- ja johtokunnille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1326 §
LAUSUNTO NIEMIKOTISÄÄTIÖN SÄÄNTÖMUUTOKSESTA
Khs 2010-2170
Esityslistan asia Stj/1
Kaupunginhallitus päätti ilmoittaa Niemikotisäätiön sääntöjen 15 §:n mukaisena lausuntonaan hyväksyvänsä säätiön hallituksen liitteenä olevasta kirjeestä ilmenevän sääntömuutosesityksen.
Pöytäkirjanote
Niemikotisäätiölle (Eronen) ja hallintokeskukselle (Rantanen),
hallintokeskuksen oikeuspalveluille (Malmström) sekä talous- ja suunnittelukeskukselle
(varainhallinta).
Lisätiedot:
Halinen Pia, controller, puhelin 310 25718
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1327 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Stj/2
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 48 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
sosiaalilautakunta |
30.11.2010 |
terveyslautakunta |
30.11.2010 |
Ilmoitus ao. lautakunnille.
Lisätiedot:
Rautanen Marja-Liisa, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36184
Saarinen Erja, vs. kaupunginsihteeri, puhelin 310 36048
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1328 §
KULTTUURIKESKUKSEN KULTTUURIPALVELUIDEN OSASTOPÄÄLLIKÖN SIJAISEN VALINTA
Khs 2010-2196
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus päätti ottaa oikeustieteen lisensiaatti, johtaja Marja-Elina Tyrväinen Helsingin kulttuurikeskuksen kulttuuripalveluiden osastopäällikön sijaiseksi 1.1.2011 – 31.3.2013 osastopäällikön virkaan kuuluvin 4 662,18 euron kokonaiskuukausipalkan mukaan määräytyvin palkkaeduin.
Jos viransijaiseksi otetaan henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, päätös on ehdollinen, kunnes sivistys- ja henkilöstötointa johtava apulaiskaupunginjohtaja on henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella vahvistanut viransijaisen ottamisen. Selvitys on esitettävä kahden kuukauden kuluessa viransijaiseksi ottamista koskevan päätöksen tiedoksi saannista lukien.
Pöytäkirjanote sijaiseksi otetulle, muille hakijoille muutoksenhakuosoituksin, kulttuuri- ja kirjastolautakunnalle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Hyttinen Hannu, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1329 §
29.11.2010 pöydälle pantu asia
HELSINGIN KAUPUNGIN TILASTO- JA TUTKIMUSOHJELMAT VUOSILLE 2011-2015
Khs 2010-214
Esityslistan asia Sj/2
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä Helsingin kaupungin tilasto- ja tutkimusohjelmat vuosille 2011–2015.
Samalla kaupunginhallitus päätti kehottaa tietokeskusta toteuttamaan vuonna 2013 ohjelmien väliarvioinnin ja määrittelemään vuosien 2014–2015 tutkimus- ja tilastohankkeet sekä tarkentamaan kaupunkitilaston ja -tutkimuksen painopisteitä.
Pöytäkirjanote tietokeskukselle kehotuksin toimittaa tilasto- ja tutkimusohjelmat kaupungin virastoille ja laitoksille.
Kaupunginhallitus päätti käsitellä sivistys- ja henkilöstötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan asian 3 esityslistan viimeisenä asiana.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1330 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/4
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 48 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
eläintarhan johtokunta |
|
henkilöstökassatoimikunta |
|
kaupunginmuseon johtokunta |
|
kaupunginorkesterin johtokunta |
|
kulttuuri- ja kirjastolautakunta |
|
liikuntalautakunta |
|
nuorisolautakunta |
|
opetuslautakunta |
|
opetuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto |
|
opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto |
|
ruotsinkielisen työväenopiston johtokunta |
|
suomenkielisen työväenopiston johtokunta |
23.11.2010 |
taidemuseon johtokunta |
|
Henkilöstön kehittämispalvelut -johtokunta |
|
eläintarhan johtaja |
|
henkilöstökeskus |
|
- henkilöstöjohtaja |
|
- osastopäällikkö (henkilöstöpolitiikka) |
|
- osastopäällikkö (henkilöstövoimavara) |
|
- osastopäällikkö (maahanmuutto) |
|
museonjohtaja |
|
kaupunginorkesterin intendentti |
|
ruotsinkielisen työväenopiston rehtori |
|
suomenkielinen työväenopisto |
|
- johtava rehtori |
|
- apulaisrehtori |
|
- aluerehtori |
|
taidemuseon johtaja |
|
tietokeskus |
|
- johtaja |
|
- tutkimusprofessori |
|
- tietohuoltopäällikkö |
|
- kehittämispäällikkö |
|
työterveysjohtaja |
|
Henkilöstön kehittämispalvelut |
|
- toimitusjohtaja |
|
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Hyttinen Hannu, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1331 §
NS. LINNUNLAULUN ALUEEN RAKENNUSKIELLON PIDENTÄMINEN (NRO 11998)
Khs 2010-2057
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti pidentää kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston piirustuksesta nro 11998/21.10.2010 ilmenevän 11. kaupunginosan (Kallio) ns. Linnunlaulun alueen rakennuskieltoaikaa 15.1.2013 saakka.
Maankäyttö- ja rakennuslain 202 §:n ja tämän esityslistan Kj/2 kohdassa päätetyn perusteella tämä päätös tulee voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Kuulutettava sekä pöytäkirjanote karttaliitteineen Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle, kiinteistölautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle ja rakennuslautakunnalle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1332 §
TAKA-TÖÖLÖN TONTIN 507/12 JA VUOSAAREN TONTIN 54200/1 RAKENNUSKIELLON PIDENTÄMINEN (NRO 11996 JA 11997)
Khs 2010-2111
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti pidentää 14. kaupunginosan (Taka-Töölö) korttelin nro 507 tontin nro 12 ja 54. kaupunginosan (Vuosaari) korttelin nro 54200 tontin nro 1 rakennuskieltoaikaa 18.12.2012 saakka.
Maankäyttö- ja rakennuslain 202 §:n ja tämän esityslistan Kj/2 kohdassa päätetyn perusteella tämä päätös tulee voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Kuulutettava sekä pöytäkirjanote karttaliitteineen Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle, kiinteistölautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle ja rakennuslautakunnalle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1333 §
HELSINGIN ITÄISEN SAARISTON RAKENNUSKIELLON PIDENTÄMINEN (NRO 12009)
Khs 2010-2110
Esityslistan asia Kaj/3
Kaupunginhallitus päätti pidentää kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston piirustuksesta nro 12009/28.10.2010 ilmenevän Helsingin itäisen saaristoalueen (muun muassa Villinki, Ulkosaaret) rakennuskieltoaikaa 22.1.2013 saakka.
Maankäyttö- ja rakennuslain 202 §:n ja tämän esityslistan Kj/2 kohdassa päätetyn perusteella tämä päätös tulee voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Kuulutettava sekä pöytäkirjanote karttaliitteineen Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle, kiinteistölautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle ja rakennuslautakunnalle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1334 §
KAUPUNKISUUNNITTELUVIRASTON ÖSTERSUNDOM-PROJEKTIN PROJEKTIPÄÄLLIKÖN TEHTÄVÄN MUUTTAMINEN VIRAKSI
Khs 2010-1606
Esityslistan asia Kaj/4
Kaupunginhallitus päätti muuttaa Östersundom-projektin projektipäällikön toimen (vakanssi 513901) viraksi Helsingin, Vantaan ja Sipoon kuntien yhteisen Östersundomin yleiskaavatyön yhteistoimintasopimuksen allekirjoituspäivämäärästä lukien.
Pöytäkirjanote projektipäällikkö Matti Visannille ja kaupunkisuunnitteluvirastolle sekä taloushallintopalveluille.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
Ryöti Miliza, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 25407
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1335 §
ÖSTERSUNDOM-TOIMIKUNNAN JÄSENEN HENKILÖKOHTAISEN VARAJÄSENEN JA ESITTELIJÄN SIJAISEN NIMEÄMINEN
Khs 2010-1573
Esityslistan asia Kaj/5
Kaupunginhallitus päätti nimetä virastopäällikkö Tuomas Rajajärven henkilökohtaiseksi varajäseneksi Östersundom-toimikuntaan yleiskaavapäällikkö Markku Lahden.
Samalla kaupunginhallitus päätti, että projektipäällikkö Matti Visannin sijaisena Östersundom-toimikunnan esittelijänä toimii yleiskaava-arkkitehti (1.1.2011 alkaen asemakaavapäällikkö) Olavi Veltheim.
Pöytäkirjanote Markku Lahdelle ja Olavi Veltheimille sekä kaupunkisuunnitteluvirastolle sekä taloushallintopalveluille.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
Ryöti Miliza, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 25407
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1336 §
KULOSAAREN ALA-ASTEEN KOULUN VÄISTÖTILOJEN VUOKRASOPIMUSTEN JATKAMINEN
Khs 2008-1879
Esityslistan asia Kaj/6
Kaupunginhallitus päätti
A hyväksyä Kulosaaren ala-asteen koulurakennusten kosteusvaurioiden takia tyhjennettyä koulukiinteistöä korvaavien väliaikaisten tilaelementtirakenteisten koulurakennusten vuokrasopimusten (1 980 k-m² + 390 k-m²) jatkamisen 1.1.2011 alkaen vuoden 2012 loppuun siten, että vuokrahankkeen enimmäiskustannus on enintään 2 130 000 euroa arvonlisäverottomana, josta summasta tämä jatkovuokraus on arvonlisäverottomana 784 000 euroa
B sekä oikeuttaa kiinteistöviraston tilakeskuksen tekemään edellä mainitusta jatkovuokrauksesta sopimuksen tiloja vuokraavan Cramo Finland Oy:n kanssa.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle ja kiinteistöviraston tilakeskukselle sekä kohdasta B tarjouksen jättäneelle yritykselle.
Lisätiedot:
Ryöti Miliza, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 25407
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
1337 §
ST1 OY:N KANSSA TEHDYN KOIRASAAREN ALUEEN MAANKÄYTÖN SUUNNITTELUN JA ALUEJÄRJESTELYJEN PERIAATTEITA KOSKEVAN SOPIMUKSEN TARKISTAMINEN (LAAJASALO)
Khs 2010-2007
Esityslistan asia Kaj/7
Kaupunginhallitus päätti oikeuttaa kiinteistölautakunnan tarkistamaan St1 Oy:n kanssa 31.8.2009 allekirjoitettua yhtiön omistaman Koirasaaren alueen tulevan maankäytön suunnittelun ja aluejärjestelyjen periaatteita koskevaa sopimusta siten, että sopimuksen ehdot 1 ja 6 muutetaan kuulumaan seuraavasti:
1 Yhtiö lopettaa omistamallaan alueella Koirasaaressa polttonestevarastotoiminnan 31.12.2011 ja puhdistaa alueen maaperän.
- -
6 Kaupunki vuokraa yhtiölle jakeluasematarkoituksiin Suutarilan tontin 40151/10 (K) ja Kivikon tontin 47359/1 (LH) kaupungin tavanomaisin ehdoin. Suutarilan tontti on mahdollista vuokrata yhtiölle heti ja Kivikon tontti sen rakentamiskelpoiseksi saattamisen jälkeen.
Pöytäkirjanote St1 Oy:lle ja kiinteistölautakunnalle.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
Ryöti Miliza, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 25407
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1338 §
POHJA-YHTYMÄ OY:N POIKKEAMISHAKEMUS
Khs 2010-1789
Esityslistan asia Kaj/8
Esittelijä muutti ehdotustaan siten, että päätösehdotuksesta esityslistan sivulta 45 poistetaan ensimmäinen ranskalainen viiva, joka alkaa sanoin ” - hakija tekee pitkäaikaisen…”.
Lisäksi esittelijä muutti esitystään siten, että esityslistan sivun 47 kohdan ” Esittelijän ehdotus” ensimmäisen kappaleen kolmas virke muutetaan kuulumaan seuraavasti:
”Kaupunkisuunnitteluvirasto on puoltanut hakemusta ehdolla, että hakijan tulee tehdä sopimus autopaikoista pysäköintilaitoksen kanssa ennen rakennusluvan myöntämistä.”
ja neljänneksi virkkeeksi lisätään:
”Hakija on (3.11.2010) tehnyt sopimuksen 15 autopaikan sijoittamisesta pysäköintilaitokseen.”
Vielä esittelijä muutti esitystään siten, että kohdan ”Esittelijän ehdotus” viimeisestä kappaleesta esityslistan sivulta 48 poistetaan ensimmäinen ranskalainen viiva, joka alkaa sanoin ” - hakija tekee pitkäaikaisen…”
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Rämö Suvi, hallintosihteeri, puhelin 310 74325
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1339 §
ASUNTO-OSAKEYHTIÖ TAVASTTÄHDENKATU 11:N POIKKEAMISHAKEMUS
Khs 2010-1721
Esityslistan asia Kaj/9
Kaupunginhallitus päätti suostua hakemukseen päätöksen nro 2010-1721/526 mukaisesti. Kaupunginhallitus katsoo, että asuinrakennus tulee suunnata opiskelijoiden käyttöön.
Lisätiedot:
Rämö Suvi, hallintosihteeri, puhelin 310 74325
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1340 §
ALKUASUNNOT OY:N POIKKEAMISHAKEMUS
Khs 2010-1952
Esityslistan asia Kaj/10
Kaupunginhallitus päätti suostua hakemukseen päätöksen nro 2010/1952/526 mukaisena edellyttäen, että
- LPA-tontin ja tontin 5 välinen raja istutetaan tai siihen rakennetaan muuri tai teräsaita, sekä että
- jätesäiliöiden rakentaminen ratkaistaan siten, etteivät ne ole oleskelupihaksi tarkoitetulla tontin osalla.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1341 §
XXXX XXXXXXX XXXXXXXXXX XXXXXX KUOLINPESÄN POIKKEAMISHAKEMUS
Khs 2010-1768
Esityslistan asia Kaj/11
Kaupunginhallitus päätti suostua hakemukseen päätöksen nro 2010-1768/526 mukaisena.
Lisätiedot:
Rämö Suvi, hallintosihteeri, puhelin 310 74325
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1342 §
LAUSUNTO UUDENMAAN ELINKEINO-, LIIKENNE- JA YMPÄRISTÖKESKUKSELLE KIINTEISTÖ OY LÖNKAN POIKKEAMISHAKEMUKSESTA
Khs 2010-2002
Esityslistan asia Kaj/12
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Rämö Suvi, hallintosihteeri, puhelin 310 74325
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1343 §
29.11.2010 pöydälle pantu asia
LAUSUNTO UUDENMAAN ELINKEINO-, LIIKENNE JA YMPÄRISTÖKESKUKSELLE ASUNTO-OSAKEYHTIÖ TURSON POIKKEAMISHAKEMUKSESTA
Khs 2010-1788
Esityslistan asia Kaj/13
Kaupunginhallitus päätti antaa Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle Asunto-osakeyhtiö Turson poikkeamishakemuksesta seuraavan puoltavan lausunnon:
Asunto-osakeyhtiö Turso pyytää (1.4.2010) poikkeamislupaa 8. kaupunginosan (Katajanokka) korttelin nro 147 tontille nro 4 (Laivastokatu 4).
Hakijan tarkoituksena on kahden jälkiasennushissin rakentaminen kuusikerroksisen asuintalon A- ja C-porrashuoneisiin poiketen rakennuksen suojelua koskevasta kaavamääräyksestä.
Hakija perustelee hakemustaan sillä, että hissien rakentaminen kahteen porrashuoneeseen parantaa esteettömyyttä, vaikkei täydellistä esteettömyyttä saavutetakaan.
Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.
Selostus Asunto-osakeyhtiö Laivastokatu 14 sijaitsee valtakunnallisesti arvokkaassa (Museovirasto, Rakennettu kulttuuriympäristö, 1993) hyvin säilyneessä 1800- ja 1900-luvun vaihteen rakennuskannasta koostuvassa Katajanokan kaupunginosassa.
Alueella on voimassa 18.6.1984 vahvistettu asemakaava nro 8340. Tontti 8/146/14 on asemakaavan mukaan asuinkerrostalojen korttelialuetta ja rakennus on merkitty suojeltavaksi merkinnällä sr-2: ”Rakennusala tai sen osa, jolla sijaitsee rakennustaiteellisesti, kaupunkikuvan kannalta tai muusta niihin verrattavasta syystä arvokas rakennus. Rakennusta tai sen osaa ei saa ilman pakottavaa syytä hävittää eikä rakennuksessa saa suorittaa sellaisia purkamis- ja muutostöitä, jotka turmelevat kadunpuoleista julkisivua, julkisivun osan muodostavaa vesikattoa tai porrashuoneiden rakennustaiteellista arvoa. Rakennuksessa suoritettavia korjaus- ja muutostöitä tehtäessä on rakennuslupaviranomaisen erityisesti katsottava, että rakennuksen arvo säilyy.”
As Oy Turso on rakennusmestari David Koposen suunnittelema 1906. Rakennus valmistui 1909. Kadunvarsirakennus on kuusikerroksinen ja siinä on kolme porrashuonetta. B-portaaseen on rakennettu hissi 1964. Hissi lähtee puolikerroksesta. A- ja C-portaassa ei ole hissiä. Pihasiiven D-portaassa ei ole hissiä.
Hakijan tarkoituksena on kahden jälkiasennushissin rakentaminen kaksivartisten portaiden väliin leikkaamalla porrassyöksyistä tila hissikuilulle. Hissikuilun materiaalina olisi polttomaalattu teräsverkko. Hissikuilut ulottuisivat alimmasta kerroksesta viidenteen saakka. Porrassyöksyt kaventuisivat hissikuilujen kohdalta noin 850 mm:iin. Samassa yhteydessä B-portaan olemassa oleva hissi modernisoidaan ja jatketaan kulkemaan rakennettavaan ullakkokerrokseen saakka.
Saadut lausunnot Kaupunginmuseo toteaa lausunnossaan (18.12.2009) porrashuoneista ja hisseistä, että porrashuoneet on suojeltu asemakaavassa. B-portaassa on jo hissi, joka on tarkoitus uusia. Kaupunginmuseon näkemyksen mukaan B-portaan hissi voidaan uusia maksimissaan samoilla ulkomitoilla, kuin vanha hissi on tehty. Toisin sanoen niin, että rakenteita ei tarvitse purkaa.
A, C- ja D-porrashuoneisiin on suunniteltu hissit porrassyöksyjen keskelle leikattavaan tilaan. Kaupunginmuseon näkemyksen mukaan tällainen ratkaisu heikentää porrashuoneen rakennustaiteellista arvoa. Samalla interiöörin hienoja yksityiskohtia (kaiteet) ja alkuperäisiä rakenteita (porrasnousut, tasanteet) osittain menetettäisiin. Myös porrashuoneen tilavaikutelma muuttuisi merkittävästi ja valonsaanti heikkenisi.
Kaupunginmuseo ehdottaa, että hissien määrää vielä harkitaan ja tutkitaan eri vaihtoehtoja hissien sijoittamiselle. Jos hissi katsotaan tarpeelliseksi, tulee tutkia sen sijoittamista rakennusrungon ulkopuolelle tai asunnosta erotettavaan osaan. Kaupunginmuseo ei puolla hissien sijoittamista porrashuoneisiin porrassyöksyn keskelle.
Osallisten kuuleminen Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston kirjeellä (29.5.2010). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Muistutuksia ei ole esitetty. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.
Hakijan vastine Hakijalle on varattu hallintolain 34 §:n nojalla tilaisuus antaa vastineensa kaupunginhallitukselle 21.10.2010 mennessä.
Asunto-osakeyhtiö Turson on 21.10.2010 toimittanut 20.10.2010 päivätyn vastineen asiassa. Hakija perustelee vastinettaan mm. sillä, että B- ja D-portaiden hissihankkeille on jo myönnetty rakennuslupa, ja että kielteinen päätös A- ja C-portaiden hissien rakentamisen lupahakemuksen osalta asettaa yhtiön osakkaan eriarvoiseen asemaan sen mukaan, missä porrashuoneessa tämä asuu.
Lisäksi asunto-osakeyhtiö Turso toteaa vastineessaan, että sen tarkoituksena on tehdä hissikuilut mahdollisimman hyvin valoa läpäisevästä teräsverkosta porrashuoneiden arvon edellyttämällä tavalla alkuperäisen ilmeen mukaisesti.
Lausunto Kaupunginhallitus toteaa, että voimassa olevassa Katajanokan kaupunginosaa koskevassa asemakaavassa huomioitiin porrashuoneet tavoitteena niiden rakennustaiteellisen ja historiallisen arvon säilyminen. Arvokkaiden sisätilojen suojeleminen nähdään nykyisin keskeisenä kysymyksenä. Kantakaupungin porrashuoneiden arvoista laaditaan parhaillaan laajaa selvitystä ja Katajanokan rakennuskantaan rinnastuvan Kruununhaan arvokkaimpiin porrashuoneisiin on tekeillä suojelukaava.
Rakennustaiteellisesti ja historiallisesti merkittävissä sisätiloissa tulee kaikki korjaus- ja muutostyöt suorittaa niiden arvon edellyttämällä tavalla. Hissittömiin rakennuksiin voidaan tarpeen vaatiessa tutkia rungon ulkopuolisen hissin asentamista tai sen sijoittamista asuntovyöhykkeelle.
Kaupunginhallitus katsoo, että koska B- ja D-portaiden
hissihankkeille on jo myönnetty rakennuslupa, ei ole perusteita jättää kahta
porrasta ilman hissiä. Lisäksi hissien rakentaminen porrashuoneisiin parantaa
esteettömyyttä, vaikkei täydellistä esteettömyyttä savutetakaan.
Poikkeamisen erityinen syy on asunto-osakeyhtiön
esteettömyyden edistäminen ja sen eri osien tasavertainen kohtelu
asunto-osakeyhtiöön toteutettavien muutostöiden osalta.
Haettu toimenpide ei aiheuta haittaa kaavoitukselle ja
kaavan toteuttamiselle.
Kaupunginhallitus puoltaa hakemusta.
Pöytäkirjanote Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle, Asunto-osakeyhtiö Tursolle, kaupunkisuunnitteluvirastolle ja rakennusvalvontavirastolle.
Jäsen Räty teki jäsen Ojalan kannattamana seuraavan vastaehdotuksen:
Päätösehdotuksen ensimmäinen kappale esityslistan sivulla 64 muutetaan
kuulumaan seuraavasti:
Kaupunginhallitus päättänee antaa Uudenmaan elinkeino-,
liikenne- ja ympäristökeskukselle Asunto-osakeyhtiö Turson
poikkeamishakemuksesta seuraavan puoltavan lausunnon:
Lisäksi päätösehdotuksen kohdan ”Lausunto” kolmas ja neljäs kappale muutetaan
kuulumaan seuraavasti:
Kaupunginhallitus katsoo, että koska B- ja D-portaiden hissihankkeille
on jo myönnetty rakennuslupa, ei ole perusteita jättää kahta porrasta ilman
hissiä. Lisäksi hissien rakentaminen porrashuoneisiin parantaa esteettömyyttä,
vaikkei täydellistä esteettömyyttä savutetakaan.
Poikkeamisen erityinen syy on asunto-osakeyhtiön
esteettömyyden edistäminen ja sen eri osien tasavertainen kohtelu
asunto-osakeyhtiöön toteutettavien muutostöiden osalta.
Haettu toimenpide ei aiheuta haittaa kaavoitukselle ja
kaavan toteuttamiselle.
Kaupunginhallitus puoltaa hakemusta.
Suoritetussa äänestyksessä Rädyn vastaehdotus voitti
esittelijän ehdotuksen äänin 10-5. Vähemmistöön kuuluivat Krohn, Moisio, Pajamäki,
Puoskari ja Ylikahri.
Lisätiedot:
Rämö Suvi, hallintosihteeri, puhelin 310 74325
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1344 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/14
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
asuntotuotantotoimikunta |
1.12.2010 |
kaupunkisuunnittelulautakunta |
25.11.2010 |
kiinteistölautakunta |
30.11.2010 |
asuntotuotantotoimisto |
25.11., 29.11. ja 1.12.2010 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Kaupunginhallitus päätti keskeyttää kokouksen kello 17.03–17.13 väliseksi ajaksi ennen sivistys- ja henkilöstötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan asian 3 käsittelyä.
Lisätiedot:
Ryöti Miliza, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 25407
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1345 §
ILTAKOULUASIA: KULTTUURISTRATEGIAN VALMISTELU
Khs 2010-38
Esityslistan asia Sj/3
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Hyttinen Hannu, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
LIITE |
Päätöksen perustelut |
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Risto Rautava |
Jenni Lähdesmäki |
puheenjohtaja |
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
Juha Hakola Outi Ojala
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä hallintokeskuksessa 15.12.2010 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkityöpäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Jenni Lähdesmäki |
|
hallintosihteeri |
|
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1 |
|||
|
|
||
|
Pöytäkirjan
liitteet |
||
|
|
|
|
|
|
Pöytäkirjan liitteet on tilattavissa hallintokeskuksen kirjaamosta, jonka yhteystiedot ja aukioloaika on mainittu kohdassa ‘Oikaisuvaatimuksen toimittaminen’. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusoikeus |
||
|
|
|
|
|
|
Päätökseen tyytymätön voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|
|
|
|
|
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa (Kuntalaki 91 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 1314-1317, 1319, 1323-1325, 1327, 1329-1330, 1338 ja 1342-1345 §:t |
|
|
|
|
|
|
– |
poikkeamispäätöksen tekemistä (Maankäyttö- ja rakennuslaki 190 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 1339 - 1341 §:t |
|
|
|
|
|
|
– |
rakennuskiellon määräämistä tai pidentämistä (Maankäyttö-
ja rakennuslaki 190 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 1331-1333 §:t |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä |
||
|
|
|
|
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan jäsen. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusviranomainen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus tehdään Helsingin kaupunginhallitukselle. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusaika |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. |
||
|
|
||
|
Oikaisuvaatimuksen
sisältö |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksessa, joka on osoitettava kaupunginhallitukselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
muutoksenhakijan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja muut yhteystiedot, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa |
|
|
|
|
|
|
– |
jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
muoto |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostina. Kirjallinen oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Viranomaiselle saapunutta sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
toimittaminen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa osoitteella: Helsingin kaupunginhallitus PL 1 Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11 – 13 00099 HELSINGIN KAUPUNKI Kirjaamon puhelinnumero on (09) 310 13700. Faksinumero on (09) 655 783 ja sähköpostiosoite: hallintokeskus@hel.fi. Hallintokeskuksen aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15 – 16.00. Oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimus on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen hallintokeskuksen aukioloajan päättymistä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus toimitetaan aina omalla vastuulla. |
||
|
|
||
2 |
|||
|
|
|
|
|
Poikkeamispäätöksen
tekeminen |
||
|
|
|
|
|
Valitusoikeus, valitusviranomainen ja valitusaika Poikkeamispäätöksen tekemistä koskevassa asiassa saa hakea muutosta kirjallisella valituksella |
||
|
|
|
|
|
– |
viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija, |
|
|
|
|
|
|
– |
sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa, |
|
|
|
|
|
|
– |
se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa, |
|
|
|
|
|
|
– |
se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa, |
|
|
|
|
|
|
– |
kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa, |
|
|
|
|
|
|
– |
toimialueellaan sellainen rekisteröity yhdistys, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen, |
|
|
|
|
|
|
– |
Uudenmaan ympäristökeskus, sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
muu viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa. |
|
|
|
|
|
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle. Valituskirjelmä on toimitettava Helsingin hallinto-oikeudelle kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätöksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu. |
||
|
|
||
|
Helsingin hallinto-oikeuden yhteystiedot: Ratapihantie 9, PL 120 00521 HELSINKI Puhelin: 010 36 42000 Faksinumero: 010 36 42079 Sähköposti: helsinki.hao@om.fi |
||
|
|
||
|
Rakennuskiellon määrääminen ja pidentäminen |
||
|
|
||
|
Valitusoikeus, valitusviranomainen ja valitusaika Päätökseen rakennuskiellon määräämistä ja pidentämistä koskevassa asiassa saa hakea muutosta kirjallisella valituksella |
||
|
|
||
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
|
|
– |
kunnan jäsen. |
|
|
|
|
|
|
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä |
|
|
|
|
|
|
– |
päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa, tai |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös on muutoin lainvastainen. |
|
|
|
|
|
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle. Valituskirjelmä on toimitettava Helsingin hallinto-oikeudelle kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa päätöksen todisteellisesta tiedoksisaannista. Päätöksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon sinä päivänä, jona asiakirja on luovutettu asianomaiselle tai hänen lähetilleen tahi esitetty asianomaiselle. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianomaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. |
||
|
Helsingin hallinto-oikeuden yhteystiedot: Ratapihantie 9, PL 120 00521 HELSINKI Puhelin: 010 36 42000 Faksinumero: 010 36 42079 Sähköposti: helsinki.hao@om.fi |
||
|
|
||
|
Yhteiset määräykset muutoksenhausta |
||
|
|
|
|
|
|
Valitusajan laskeminen Tiedoksisaantipäivää, nähtävilleasettamispäivää tai sitä päivää, jolloin päätös on julkipanon jälkeen annettu ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Valituskirjelmän sisältö Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
|
|
|
|
|
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
|
|
|
|
|
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
|
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
|
|
|
|
ANVISNINGAR OM
SÖKANDE AV ÄNDRING
1 |
||||
|
|
|||
|
Bilagor till
protokollet |
|||
|
|
|
||
|
|
Bilagorna
till protokollet kan beställas på förvaltningscentralens registratorskontor.
Kontaktinformation och öppettiderna är angivna under punkten ”Inlämnande av
rättelseyrkande”. |
||
|
|
|
||
|
Rätt att
framställa rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
|
Den som är
missnöjd med ett beslut kan framställa ett rättelseyrkande. Ändring i beslutet
får inte sökas genom besvär. Rättelse får
inte yrkas i beslut som gäller: |
||
|
|
|
||
|
– |
beredning
eller verkställighet (91 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
1314-1317, 1319, 1323-1325, 1327, 1329-1330, 1338 och 1342-1345 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
– |
fattande av
undantagsbeslut (190 § i markanvändnings- och bygglagen) |
||
|
|
|
||
|
|
1339 - 1341 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
– |
utfärdande
eller förlängning av byggförbud (190 § i markanvändnings- och bygglagen) |
||
|
|
|
||
|
|
1331-1333 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkande får framställas |
|||
|
|
|
||
|
– |
av den som
ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
||
|
|
|
||
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandemyndighet |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkande
framställs hos Helsingfors stadsstyrelse. |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkandetid
|
|||
|
|
|||
|
Ett rättelseyrkande skall framställas inom fjorton (14) dagar från
delfåendet av beslutet. En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes,
om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts
fram offentligt. Dagen för
delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas inte in i den
bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en
annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får rättelseyrkandet inlämnas
första vardagen därefter. |
|||
|
|
|||
|
Innehåll i
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
I rättelseyrkandet,
som skall riktas till stadsstyrelsen, skall uppges |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
postadress
och annan kontaktinformation för meddelanden i saken till ändringssökanden |
||
|
|
|
||
|
– |
om
ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud eller
om rättelseyrkandet har upprättats av någon annan, också hans namn och
hemkommun. |
||
|
|
|
||
|
Formen för
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall göras skriftligt. Rättelseyrkandet kan också
skickas per telefax eller e-post. Rättelseyrkandet skall undertecknas av ändringssökanden, den lagliga
företrädaren eller ombudet. Ett
elektroniskt dokument som kommit till myndigheten behöver inte kompletteras
med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och det
inte är skäl att misstänka dokumentets äkthet eller intakthet. |
|||
|
|
|
||
|
Inlämnande av
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall innan rättelseyrkandetiden utgår inlämnas till Helsingfors stadsstyrelse PB 1 Besöksadress: Norra esplanaden 11–13 00099 HELSINGFORS STAD Telefonnumret till registratorskontoret är (09) 310 13700. Telefaxnumret är (09) 655 783 och e-postadressen är: hallintokeskus@hel.fi. Förvaltningscentralen är öppen måndag–fredag kl. 8.15–16.00. Rättelseyrkandet kan skickas per post, genom bud eller elektroniskt. Till posten skall rättelseyrkandet lämnas i så god tid att det hinner
fram sista dagen av rättelseyrkandetiden före utgången av förvaltnings-centralens
öppettid. Ett elektroniskt meddelande anses ha inkommit till myndigheten då det är
tillgängligt i myndighetens mottagningsapparat eller datasystem så att
meddelandet kan behandlas. Ett
rättelseyrkande skickas alltid på eget ansvar. |
|||
|
|
|||
2 |
||||
|
|
|
||
|
Fattande av undantagsbeslut |
|||
|
|
|
||
|
|
Besvärsrätt, besvärsmyndighet och besvärstid Ändring i ett ärende som gäller fattande av undantagsbeslut får sökas
genom skriftliga besvär |
||
|
|
– |
av ägaren och
innehavaren av ett invid eller mittemot beläget område |
|
|
|
|
||
|
|
– |
av ägaren och
innehavaren av en sådan fastighet vars bebyggande eller användning i annat
syfte beslutet i väsentlig mån kan påverka |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av den på
vars boende, arbete eller övriga förhållanden projektet kan ha en betydande
verkan |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av den vars
rätt, skyldighet eller fördel beslutet direkt påverkar |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av kommunen
och en grannkommun vars markanvändningsplanering beslutet påverkar |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
inom det
geografiska område där den är verksam, av en sådan registrerad förening vars
syfte är att främja natur- eller miljövård eller skydd av kulturvärden eller
att annars påverka livsmiljöns kvalitet |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av Nylands
miljöcentral |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av en annan
myndighet i ärenden som hör till dess verksamhetsområde. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär anförs
hos Helsingfors förvaltningsdomstol. Besvärsskriften skall inlämnas till
Helsingfors förvaltningsdomstol inom trettio (30) dagar från delfåendet av
beslutet. Vederbörande anses ha fått del av beslutet då beslutet meddelats
efter anslag. |
||
|
|
|
||
|
|
Kontaktinformation till Helsingfors förvaltningsdomstol: Bangårdsvägen 9, PB 120 00521 HELSINGFORS Telefon: 010 36 42000 Telefax: 010 36 42079 E-post: helsinki.hao@om.fi |
||
|
|
|
|
|
|
Utfärdande och förlängning av byggnadsförbud |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsrätt,
besvärsmyndighet och besvärstid Ändring i ett
beslut som gäller förlängning av byggnadsförbud får sökas genom skriftliga
besvär |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
av den som
beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av
kommunmedlemmarna. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär får
anföras på den grunden att |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
beslutet har
tillkommit i felaktig ordning |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
den myndighet
som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
beslutet
annars strider mot lag. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär anförs
hos Helsingfors förvaltningsdomstol. Besvärsskriften skall inlämnas till
Helsingfors förvaltningsdomstol inom trettio (30) dagar efter att
vederbörande bevisligen fått del av beslutet. Vederbörande anses ha fått del
av beslutet den dag då handlingen överlämnats till honom eller hans bud eller
företetts honom. Vederbörande anses ha fått del av en per post mot mottagningsbevis
sänd handling vid den tid mottagningsbeviset utvisar. En kommunmedlem anses
ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram offentligt. |
||
|
|
|
||
|
|
Kontaktinformation till Helsingfors förvaltningsdomstol: Bangårdsvägen 9, PB 120 00521 HELSINGFORS Telefon: 010 36 42000 Telefax: 010 36 42079 E-post: helsinki.hao@om.fi |
||
|
|
|
|
|
|
Gemensamma bestämmelser om sökande av ändring |
|||
|
|
|
||
|
|
Uträkning av
besvärstiden Dagen för delfåendet, den dag då protokollet lagts fram eller den dag då
beslutet meddelats efter anslag räknas inte in i den bestämda tiden. Om
sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen
därefter. Innehåll i besvärsskriften I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
||
|
|
|||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
den
postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan
tillställas ändringssökanden. |
||
|
|
|
||
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till besvärsskriften skall fogas |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
||
|
|
|
||
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när
besvärstiden har börjat |
||
|
|
|
||
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts
myndigheten. |
||
|
|
|
||
|
|
|
|
|