Kokousaika |
29.11.2010 kello 16.00–16.12, 16.20–17.14 |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Läsnä |
|
||||||||
|
|
||||||||
Jäsenet |
Rautava, Risto |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
||||||
|
Bryggare, Arto |
I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Asko-Seljavaara, Sirpa |
|
|
||||||
|
Hakola, Juha |
|
|
||||||
|
Kantola, Tarja |
|
|
||||||
|
Krohn, Minerva |
(paitsi 1287 §) |
|
||||||
|
Ojala, Outi |
|
|
||||||
|
Oker-Blom, Jan D. |
(paitsi osa 1303 §) |
|
||||||
|
Pajamäki, Osku |
|
|
||||||
|
Peltokorpi, Terhi |
|
|
||||||
|
Rissanen, Laura |
|
|
||||||
|
Räty, Laura |
|
|
||||||
|
Ylikahri, Ville |
|
|
||||||
|
Laakso, Tapio |
varajäsen |
|
||||||
|
Kari, Emma |
varajäsen |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Muut |
Lehtipuu, Otto |
kaupunginvaltuuston puheenjohtaja (paitsi 1291–1296 §:t ja osa 1303 §) |
|
||||||
|
Bogomoloff, Harry |
I varapuheenjohtaja (paitsi 1287–1297 §:t) |
|
||||||
|
Hiltunen, Rakel |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Pajunen, Jussi |
kaupunginjohtaja (paitsi 1279–osa 1281 §:t ja osa 1303 §) |
|
||||||
|
Sauri, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja (paitsi osa 1303–1313 §:t) |
|
||||||
|
Kokkonen, Paula |
apulaiskaupunginjohtaja (paitsi osa 1303 §) |
|
||||||
|
Haatainen, Tuula |
apulaiskaupunginjohtaja (paitsi 1279–1280 §:t) |
|
||||||
|
Penttilä, Hannu |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Summanen, Juha |
vs. hallintojohtaja |
|
||||||
|
Korhonen, Tapio |
rahoitusjohtaja |
|
||||||
|
Tulensalo, Hannu |
henkilöstöjohtaja (paitsi 1290–osa 1291 §:t) |
|
||||||
|
Sarvilinna, Sami |
kaupunginlakimies |
|
||||||
|
Waronen, Eero |
viestintäpäällikkö |
|
||||||
|
Teppo, Tiina |
päätösvalmisteluyksikön päällikkö (paitsi 1290–1313 §:t) |
|
||||||
|
Mickwitz, Leena |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Vallittu, Anja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Hyttinen, Hannu |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Saarinen, Erja |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Ryöti, Miliza |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Lähdesmäki, Jenni |
hallintosihteeri |
|
||||||
|
Machere, Saila |
tapahtumapäällikkö (osa 1291 §) |
|
||||||
|
Manninen, Asta |
tietokeskuksen johtaja (osa 1303 §) |
|
||||||
|
Lankinen, Leila |
tietohuoltopäällikkö (osa 1303 §) |
|
||||||
|
Cantell, Timo |
tutkimuspäällikkö (osa 1303 §) |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Puheenjohtaja |
Rautava, Risto |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Lähdesmäki, Jenni |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Esittely |
|
§ |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
|
|
|
||||
|
Sauri |
1279–1280, |
osa 1281, |
1297, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sosiaali- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
|
|
||||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
Päätöksen perusteluna on kunkin asian esityslistateksti, joka on merkitty liitteeksi 1.
§ |
Asia |
|
1279 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
1280 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
1281 |
Kj/1 |
Eräiden kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimen alaan kuuluvien asioiden päätösvallan siirtäminen |
1282 |
Kj/2 |
Erään vuoden 2010 talousarvioon merkityn määrärahan ylittäminen |
1283 |
Sj/3 |
Blomängens lågstadieskolan ja Botby högstadieskolan yhdistäminen yhtenäiseksi peruskouluksi |
1284 |
Kaj/4 |
Helsingin maanalaisen yleiskaavan hyväksyminen (nro 11830/1 ja 11830/2) |
1285 |
Kaj/5 |
Osto-oikeuden sisällyttäminen Kalasataman vuokrasopimuksiin sekä vuokrausperusteiden ja myyntihinnan määrittelyn tarkistaminen (Sörnäinen, tontista 10580/1 muodostettava tontti tai muodostettavat tontit) |
1286 |
Kaj/6 |
Salmisaaren toimitilatontin 20048/8 vuokrausperusteiden muuttaminen ja toimitilatontin 20048/10 varauksen jatkaminen Technopolis Oyj:lle (Salmisaari, tontit 20048/8 ja 10) |
1287 |
Kaj/7 |
Rakennusten ostaminen Seniorisäätiöltä |
1288 |
Kaj/8 |
Oulunkylän tontin 28171/13 asemakaavan muuttaminen (nro 11923) |
1289 |
Stj/9 |
Sosiaalitoimen johtosäännön muuttaminen |
1290 |
Kj/3 |
Vuoden 2011 talousarvion noudattamisohjeet |
1291 |
Kj/4 |
Kaupungin tapahtumaryhmän ehdotus Helsingin tapahtumajärjestämisen toiminta- ja kehittämislinjauksiksi |
1292 |
Kj/5 |
Määrärahan myöntäminen liikuntavirastolle Hietarannan täyttömaaperän puhdistamisen lisäkustannuksiin |
1293 |
Kj/6 |
Määrärahan myöntäminen Arabianrannan esirakentamiseen ja pilaantuneen maaperän kunnostamiseen |
1294 |
Kj/7 |
Määrärahan myöntäminen Kalasataman esirakentamiseen ja pilaantuneen maaperän kunnostamiseen vuonna 2010 |
1295 |
Kj/8 |
Kaupunginvaltuuston 24.11.2010 tekemien päätösten täytäntöönpano |
1296 |
Kj/9 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1297 |
Kj/10 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1298 |
Ryj/1 |
Vt Essi Kuikan toivomusponsi: Pyöräkaistavaihtoehtojen tutkiminen |
1299 |
Ryj/2 |
Vt Emma Karin toivomusponsi: Raitiovaunujen liikennevaloetuuksien kiirehtiminen |
1300 |
Ryj/3 |
Lausunto sisäasiainministeriölle luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi väestönsuojista sekä luonnoksesta sisäasiainministeriön asetukseksi väestönsuojien teknisistä vaatimuksista ja laitteiden kunnossapidosta |
1301 |
Ryj/4 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1302 |
Stj/1 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1303 |
Sj/1 |
Helsingin kaupungin tilasto- ja tutkimusohjelmat vuosille 2011-2015 |
1304 |
Sj/2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1305 |
Kaj/1 |
Kannanotto Xxxx Xxxxx sekä Xxxxx Xxxxxxx ja Xxxxxx Xxxxx muistutuksiin Oulunkylän tontin 28171/13 asemakaava-asiassa (nro 11923) |
1306 |
Kaj/2 |
Suvilahden alueen rakennusten siirto Kiinteistö Oy Kaapelitalolle |
1307 |
Kaj/3 |
Malmin virastotalon sisäilmakorjausten hankesuunnitelma |
1308 |
Kaj/4 |
Vartiokylän tontin 45478/7 asemakaavan muuttaminen (nro 11976) |
1309 |
Kaj/5 |
Asunto Oy Kuusiniementie 13:n poikkeamishakemus |
1310 |
Kaj/6 |
UAC-Kiinteistöt Oy:n poikkeamishakemus |
1311 |
Kaj/7 |
Lausunto Uudenmaan elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskukselle Asunto-osakeyhtiö Turson poikkeamishakemuksesta |
1312 |
Kaj/8 |
22.11.2010 pöydälle pantu asia Kannanotto Helsingin Keskuspuiston puolesta ry:n muistutukseen Helsingin maanalaisessa yleiskaava-asiassa (nro 11830/1 ja 11830/2) |
1313 |
Kaj/9 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1279 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi
sekä valita jäsenet Laakson (varalla Ylikahri) ja Bryggaren (varalla Oker-Blom)
tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
1280 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
1281 - 1289 § |
Kaupunginvaltuuston 8.12.2010 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Kaupunginjohtaja
1281 § |
Kaupunginhallituksen kokouksessa
22.11.2010 pöydälle pantu asia |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
1282 § |
Erään vuoden 2010 talousarvioon merkityn määrärahan ylittäminen |
Lisätiedot:
Saxholm Tuula, talousarviopäällikkö, puhelin 310 36250
Sivistys- ja henkilöstötoimi
1283 § |
Blomängens lågstadieskolan ja Botby högstadieskolan yhdistäminen yhtenäiseksi peruskouluksi |
Lisätiedot:
Hyttinen Hannu, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi
1284 § |
Kaupunginhallituksen kokouksessa
22.11.2010 pöydälle pantu asia |
Suoritetussa äänestyksessä esittelijän ehdotus voitti Ylikahrin palautusehdotuksen
äänin 10-5. Vähemmistöön kuuluivat Krohn, Laakso, Ojala, Kari ja Ylikahri.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
1285 § |
Osto-oikeuden sisällyttäminen Kalasataman vuokrasopimuksiin sekä
vuokrausperusteiden ja myyntihinnan määrittelyn tarkistaminen (Sörnäinen,
tontista 10580/1 muodostettava tontti tai muodostettavat tontit) |
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
1286 § |
Salmisaaren toimitilatontin 20048/8 vuokrausperusteiden muuttaminen ja
toimitilatontin 20048/10 varauksen jatkaminen Technopolis Oyj:lle
(Salmisaari, tontit 20048/8 ja 10) |
Kaupunginhallitus
päätti keskeyttää kokouksen klo 16.12–16.20 väliseksi ajaksi.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
1287 § |
Rakennusten ostaminen Seniorisäätiöltä |
Lisätiedot:
Malinen Matti, konserniyksikön päällikkö, puhelin 310 36277
Ryöti Miliza, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 25407
1288 § |
Oulunkylän tontin 28171/13 asemakaavan muuttaminen (nro 11923) |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
Sosiaali- ja terveystoimi
1289 § |
Sosiaalitoimen johtosäännön muuttaminen |
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
1290 §
VUODEN 2011 TALOUSARVION NOUDATTAMISOHJEET
Khs 2010-2167
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus päätti antaa esityslistan liitteen mukaiset vuoden 2011 talousarvion noudattamisohjeet kaupungin kaikille lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja liikelaitoksille.
Pöytäkirjanote noudattamisohjeista kaupungin kaikille lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja liikelaitoksille.
Lisätiedot:
Saxholm Tuula, talousarviopäällikkö, puhelin 310 36250
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1291 §
KAUPUNGIN TAPAHTUMARYHMÄN EHDOTUS HELSINGIN TAPAHTUMAJÄRJESTÄMISEN TOIMINTA- JA KEHITTÄMISLINJAUKSIKSI
Khs 2010-2150
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä liitteenä 1 olevan Helsingin kaupungin tapahtumaryhmän ehdotuksen Helsingin tapahtumajärjestämisen toiminta- ja kehittämislinjauksiksi.
Samalla kaupunginhallitus päätti lähettää ehdotuksen tiedoksi ja huomioon otettavaksi kaikille hallintokunnille sekä kehottaa hallintokuntia huolehtimaan niille ehdotuksessa osoitetuista toimenpiteistä ja vastuualueista ja varautumaan linjausten toteuttamiseen talousarvion- ja taloussuunnitelman puitteissa.
Pöytäkirjanote sekä liite 1 tapahtumaryhmän jäsenille, kaikille lauta- ja johtokunnille, virastoille ja liikelaitoksille sekä tiedoksi asiantuntijoina kuulluille.
Lisätiedot:
Machere Saila, tapahtumapäällikkö, puhelin 310 25903
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1292 §
MÄÄRÄRAHAN MYÖNTÄMINEN LIIKUNTAVIRASTOLLE HIETARANNAN TÄYTTÖMAAPERÄN PUHDISTAMISEN LISÄKUSTANNUKSIIN
Khs 2010-1834
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus
päätti myöntää vuoden 2010 talousarvion alakohdalta
8 01 02 11, alueiden käyttöönoton edellyttämät selvitykset ja
toimenpiteet,
150 000 euroa Hietarannan täyttöalueen pilaantuneen maaperän puhdistamisen lisäkustannuksiin.
Pöytäkirjanote liikuntavirastolle, taloushallintopalvelu -liikelaitokselle (Heljä Huusko), ja taloussuunnitteluosastolle.
Lisätiedot:
Sauramo Vesa, hankepäällikkö, puhelin 310 36276
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1293 §
MÄÄRÄRAHAN MYÖNTÄMINEN ARABIANRANNAN ESIRAKENTAMISEEN JA PILAANTUNEEN MAAPERÄN KUNNOSTAMISEEN
Khs 2010-2058
Esityslistan asia Kj/6
Kaupunginhallitus
päätti myöntää rakennusvirastolle vuoden 2010 talousarvion alakohdalta
8 01 02 06, Arabianrannan esirakentaminen,
450 000 euroa Arabianrannan pilaantuneen maaperän kunnostamiseen ja esirakentamiseen
Samalla kaupunginhallitus päätti siirtää vuoden 2010 talousarvion alakohdasta 8 01 02 10, muu esirakentaminen
750 000 euroa alakohtaan 8 01 02 06, Arabianrannan esirakentaminen ja myöntää määräraha rakennusvirastolle käytettäväksi Arabianrannan pilaantuneen maaperän kunnostamiseen ja esirakentamiseen.
Pöytäkirjanote rakennusvirastolle (Juha T. Lahti), taloushallintopalvelu- liikelaitokselle (Heljä Huusko), talous- ja suunnittelukeskuksen kehittämisosastolle (Nina Puumalainen) ja taloussuunnitteluosastolle.
Lisätiedot:
Sauramo Vesa, hankepäällikkö, puhelin 310 36276
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1294 §
MÄÄRÄRAHAN MYÖNTÄMINEN KALASATAMAN ESIRAKENTAMISEEN JA PILAANTUNEEN MAAPERÄN KUNNOSTAMISEEN VUONNA 2010
Khs 2010-2059
Esityslistan asia Kj/7
Kaupunginhallitus
päätti myöntää rakennusvirastolle vuoden 2010 talousarvion alakohdalta
8 01 02 17,Kalasatama, esirakentaminen ja maaperän puhdistus
6 500 000 euroa Kalasataman alueen pilaantuneen maaperän puhdistamiseen ja esirakentamiseen
Pöytäkirjanote rakennusvirastolle (Juha T. Lahti), taloushallintopalvelu- liikelaitokselle (Heljä Huusko), talous- ja suunnittelukeskuksen kehittämisosastolle (Hannu Asikainen) ja taloussuunnitteluosastolle.
Lisätiedot:
Sauramo Vesa, hankepäällikkö, puhelin 310 36276
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1295 §
KAUPUNGINVALTUUSTON 24.11.2010 TEKEMIEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Khs
Esityslistan asia Kj/8
Kaupunginhallitus päätti,
että kaupunginvaltuuston 24.11.2010 pitämän kokouksen päätösluettelo on toimitettava kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja liikelaitoksille tiedoksi kuin myös
että edellä mainittuun päätösluetteloon sisältyvät kaupunginvaltuuston päätökset saadaan pöytäkirjan tarkastamisen jälkeen mahdollisista valituksista huolimatta panna täytäntöön seuraavasti:
Asia Toimenpide
Kaupunginjohtajan
toimiala
1–3 Ei toimenpidettä.
4 Asia esitellään uudelleen kaupunginvaltuustolle 8.12.2010.
5 Kaupunginhallitus päätti kehottaa kulttuurikeskusta, sosiaalivirastoa ja hallintokeskusta toimittamaan osaltaan taloushallintopalvelulle luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavat tiedot.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote poliisin neuvottelukunnalle, Helsingin poliisilaitokselle sekä päätöksessä mainituille.
Pöytäkirjanote kulttuuri- ja kirjastolautakunnalle, sosiaalilautakunnalle ja sen lapsi- ja perhejaostolle, hallintokeskukselle (Seija Kauppinen) sekä taloushallintopalvelulle (Tuija Honkaheimo).
11 Aloitteet 2 ja 4
Toivomusponsi kaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Aloite 3
Kaupunginjohtaja ottanee aloitteen uudelleen valmisteltavaksi.
Aloite 20
Sosiaali- ja terveystointa johtava apulaiskaupunginjohtaja ottanee aloitteen uudelleen valmisteltavaksi.
Aloitteet 28 ja 36
Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtava apulaiskaupunginjohtaja ottanee aloitteet uudelleen valmisteltavaksi.
12, 13 Aloitteet kaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Sosiaali- ja
terveystointa johtavan apulaiskaupungin-
johtajan toimiala
6 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Kårkulla samkommun -kuntayhty-mälle.
14–18 Aloitteet sosiaali- ja terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtavan apulais-
kaupunginjohtajan
toimiala
7 Pöytäkirjanote sosiaalilautakunnalle.
8 Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle.
9 Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle ja opetuslautakunnalle.
10 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, rakennuslautakunnalle, kaupunginmuseon johtokunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, pelastuslautakunnalle, ympäristökeskukselle, Helsingin Energia -liikelaitokselle, Helen Sähköverkko Oy:lle ja HSY Vedelle.
19, 20 Aloitteet kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Lisätiedot:
Nyfors Maria, hallintosihteeri, puhelin 310 36012
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1296 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/9
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 47 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja --
konsernijaosto --
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta --
johtokunnat
-
Helsingin Energia --
-
Helsingin Satama --
-
Taloushallintopalvelu --
apulaiskaupunginjohtajat
-
rakennus- ja ympäristötointa
johtava
-
sosiaali- ja terveystointa
johtava
-
sivistys- ja henkilöstötointa
johtava
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
hallintokeskus
-
hallintojohtaja
-
hallintopalvelujen
osastopäällikkö
-
kansainvälisen
toiminnan päällikkö
-
kaupunginlakimies
-
turvallisuus- ja
valmiusosaston osastopäällikkö
-
viestintäpäällikkö
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
aluerakentamispäällikkö
-
sisäisen tarkastuksen
päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
elinkeinojohtaja
-
elinkeinopäällikkö
-
kehityspäällikkö
-
matkailupäällikkö
-
tapahtumapäällikkö
Taloushallintopalvelu -liikelaitos
-
toimitusjohtaja
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1297 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/10
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 47 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1298 §
VT ESSI KUIKAN TOIVOMUSPONSI: PYÖRÄKAISTAVAIHTOEHTOJEN TUTKIMINEN
Khs 2010-1662
Esityslistan asia Ryj/1
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 8.9.2010 hyväksymän toivomusponnen (Essi Kuikka) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Pöytäkirjanote jäljennöksin kaupunginhallituksen esityslistasta liitteineen valtuutettu Essi Kuikalle sekä tiedoksi muille kaupunginvaltuutetuille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2-4 |
1299 §
VT EMMA KARIN TOIVOMUSPONSI: RAITIOVAUNUJEN LIIKENNEVALOETUUKSIEN KIIREHTIMINEN
Khs 2010-1663
Esityslistan asia Ryj/2
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 8.9.2010 hyväksymän toivomusponnen (Emma Kari) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Pöytäkirjanote jäljennöksin kaupunginhallituksen esityslistasta liitteineen valtuutettu Emma Karille sekä tiedoksi muille kaupunginvaltuutetuille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2-4 |
1300 §
LAUSUNTO SISÄASIAINMINISTERIÖLLE LUONNOKSESTA VALTIONEUVOSTON ASETUKSEKSI VÄESTÖNSUOJISTA SEKÄ LUONNOKSESTA SISÄASIAINMINISTERIÖN ASETUKSEKSI VÄESTÖNSUOJIEN TEKNISISTÄ VAATIMUKSISTA JA LAITTEIDEN KUNNOSSAPIDOSTA
Khs 2010-1684
Esityslistan asia Ryj/3
Kaupunginhallitus päätti antaa sisäasiainministeriön pelastusosastolle seuraavan lausunnon, joka koskee luonnosta valtioneuvoston asetukseksi väestönsuojista (SM026:00/2010) sekä luonnosta sisäasiainministeriön asetukseksi väestönsuojien teknisistä vaatimuksista ja laitteiden kunnossapidosta (SM027:00/2010):
Helsingin kaupunginhallitus antoi 25.1.2010 (§ 81) lausunnon sisäasiainministeriölle pelastuslakiluonnoksesta (Hallituksen esitys Eduskunnalle pelastuslaiksi. Luonnos 2.11.2009). Lausunnossaan kaupunginhallitus totesi väestönsuojista mm., että ympäristöministeriö oli 28.1.2009 esittänyt, että yleisestä väestönsuojien rakentamisvelvollisuudesta tulee luopua. Ympäristöministeriön käsityksen mukaan tulevaisuuden uhkakuvat ovat muuttuneet siten, että väestönsuojien lisärakentamiselle ei ole enää aiempia perusteita.
Väestönsuojien rakenteellisista vaatimuksista kaupunginhallitus totesi, että rakentamista koskevan normiston valmistelu ja
kehittämisvastuu on ympäristöministeriöllä. Kaupunginhallituksen mielestä
väestönsuojien rakentamista koskeva sääntely olisi tullut siirtää ympäristöministeriön
toimialalle, ja väestönsuojien rakentamista koskeva normisto tulisi olla osa
Suomen rakentamismääräyskokoelmaa.
Kaupunginhallitus toteaa, että, että ympäristöministeriön taannoin järjestämissä Rakentamisen normitalkoot -hankkeessa sekä Kevennettyjen rakentamis- ja kaavamääräysten kokeilussa merkittävimmäksi sellaiseksi yksittäiseksi tekijäksi, jonka koettiin turhaan kohottavan rakennuskustannuksia, nousi väestönsuojien rakentamisvelvollisuus. Asiantuntijoiden mukaan nykyistenkin määräysten edellyttämä väestönsuojien rakentaminen maksaa merkittävästi.
Kaupunginhallitus toteaa edelleen, että pelastuslain uudistamishankkeessa ei vastoin edellä esitettyä ole luovuttu yleisten väestönsuojien rakentamisvelvollisuudesta eikä väestönsuojien rakentamisvelvoitteeseen ole uudistettavana olevan pelastuslakiluonnoksen mukaan tulossa huomattavia helpotuksia.
Nyt lausunnoilla olevista luonnoksista valtioneuvoston asetukseksi väestönsuojista sekä luonnosta sisäasiainministeriön asetukseksi väestönsuojien teknisistä vaatimuksista ja laitteiden kunnossapidosta kaupunginhallitus toteaa, että luonnoksista on pyydetty lausunnot Helsingin kaupungin pelastuslautakunnalta ja rakennuslautakunnalta. Lisäksi Helsingin kaupungin pelastuslaitos on siltä erikseen pyydettynä lausuntona antanut asiassa lausunnon sisäasiainministeriön pelastusosastolle.
Kaupunginhallitus viittaa edellä esitettyyn sekä lähettää lisäksi yksityiskohtaisemmat huomiot luonnoksesta valtioneuvoston asetukseksi väestönsuojista (Liite 5) sekä luonnoksesta sisäasiainministeriön asetukseksi väestönsuojien teknisistä vaatimuksista ja laitteiden kunnossapidosta (Liite 6). Lisäksi kaupunginhallitus toteaa, että asetukset vaativat tuekseen RT -kortteihin rinnastettavat suunnitteluohjeet, jotka selventävät määräyksiä ja joihin viranomaiset voivat vedota esitettyjä suunnitteluratkaisuja arvioidessaan.
Pöytäkirjanote sekä liitteet 5 ja 6 sisäasiainministeriölle sähköisesti
osoitteeseen hare@intermin.fi sekä pöytäkirjanote
pelastuslautakunnalle ja rakennuslautakunnalle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2-5 |
1301 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Ryj/4
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 47 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
Palmia-liikelaitoksen johtokunta |
25.11.2010 |
pelastuslautakunta |
24.11.2010 |
teknisen palvelun lautakunta |
25.11.2010 |
yleisten töiden lautakunta |
23.11.2010 |
Ilmoitus ao. lauta- ja johtokunnille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1302 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Stj/1
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikoilla 45 ja 47 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
sosiaalilautakunta |
25.11.2010 |
- ruotsinkielinen jaosto |
11.11.2010 |
Ilmoitus sosiaalilautakunnalle ja ruotsinkieliselle jaostolle.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1303 §
HELSINGIN KAUPUNGIN TILASTO- JA TUTKIMUSOHJELMAT VUOSILLE 2011-2015
Khs 2010-214
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1304 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/2
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 47 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
eläintarhan johtokunta |
18.11.2010 |
henkilöstökassatoimikunta |
|
kaupunginmuseon johtokunta |
|
kaupunginorkesterin johtokunta |
|
kulttuuri- ja kirjastolautakunta |
|
liikuntalautakunta |
|
nuorisolautakunta |
25.11.2010 |
opetuslautakunta |
|
opetuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto |
|
opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto |
|
ruotsinkielisen työväenopiston johtokunta |
|
suomenkielisen työväenopiston johtokunta |
|
taidemuseon johtokunta |
|
Henkilöstön kehittämispalvelut -johtokunta |
|
eläintarhan johtaja |
|
henkilöstökeskus |
|
- henkilöstöjohtaja |
|
- osastopäällikkö (henkilöstöpolitiikka) |
|
- osastopäällikkö (henkilöstövoimavara) |
|
- osastopäällikkö (maahanmuutto) |
|
museonjohtaja |
|
kaupunginorkesterin intendentti |
|
ruotsinkielisen työväenopiston rehtori |
|
suomenkielinen työväenopisto |
|
- johtava rehtori |
|
- apulaisrehtori |
|
- aluerehtori |
|
taidemuseon johtaja |
|
tietokeskus |
|
- johtaja |
|
- tutkimusprofessori |
|
- tietohuoltopäällikkö |
|
- kehittämispäällikkö |
|
työterveysjohtaja |
|
Henkilöstön kehittämispalvelut |
|
- toimitusjohtaja |
|
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
Hyttinen Hannu, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1305 §
KANNANOTTO XXXX XXXXXX SEKÄ XXXXX XXXXXXX JA XXXXXX XXXXXX MUISTUTUKSIIN OULUNKYLÄN TONTIN 28171/13 ASEMAKAAVA-ASIASSA (NRO 11923)
Khs 2007-1969
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti antaa seuraavan vastauksen tehtyihin muistutuksiin.
Asemakaavan sisältö pääpiirteissään
Oulunkylän korttelin nro 28171 tontti nro 13 (Mäkitorpanpolku 4), joka on opetustoimintaa palvelevien rakennusten korttelialuetta (YO), muutetaan asuinkerrostalojen korttelialueeksi (AK). Tontilla oleva entinen sihteeriopiston rakennus puretaan. Tontille sijoitetaan kaksi nelikerroksista lamellitaloa, joiden ylin kerros on ullakkomaisesti sisäänvedetty alimpien kerrosten julkisivusta. Alemman kolmannen kerroksen räystäslinja on naapurikerrostalojen räystäslinjassa rakennusten sovittamiseksi ympäristöönsä. Autopaikat ovat pääosin rakennusten välisen pihakannen alla. Pihalla olevat autopaikat ovat tontin koillisreunassa ja pohjoisosan kirvesvarressa.
Liikenne tontille ohjataan nykyiseen tapaan sekä Mäkitorpanpolun että Välimetsäntien kautta.
Rakennusoikeus (5 670 k-m2) säilyy ennallaan.
Muistutusten keskeinen sisältö
Xxxx Xxxx katsoo (6.1.2010), että tontti tulee liittää tieverkkoon ainoastaan Mäkitorpanpolun kautta ja ajoramppi siirtää tontin eteläpäähän Mäkitorpanpolun puolelle. Rakennusten korkeuden tulisi noudattaa voimassa olevaa kaavaa, jotta alue säilyisi luonteeltaan pientaloalueena.
Muistutuksen liitteenä on jo
kaavamuutoksen valmisteluvaiheessa jätetty mielipideadressi (10.4.2009, 65
allekirjoittajaa). Adressissa muun muassa vastustettiin asemakaavan muutosehdotusta rakentaa tontille kaksi nelikerroksista kerrostaloa,
joiden tontille ajo olisi Välimetsäntien puolelta. Tontille ehdotettiin rakennettavaksi
korkeintaan kaksi kolmikerroksista taloa, joiden tontille ajo olisi ainoastaan
Mäkitorpanpolun puolelta.
Xxxxx Xxxxxxxx ja Xxxxxx Xxxxx vastustavat (7.1.2010) asemakaavan muutosta kaupunkisuunnittelulautakunnan puoltamassa muodossa. Maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) 12 §:n mukaan uustuotannon tulee sopia ympäristöönsä eikä se saa heikentää alueen asumisviihtyvyyttä. Kaavoitettava tontti on pientaloalueella. Kaavaehdotuksen mukaiset massiiviset kerrostalot olisivat korkeampia kuin jo olemassa olevat kerrostalot ja myös korkeampia kuin muut Oulunkylässä olevat kerrostalot. Esitetty suuri tonttitehokkuus ja rakennuskorkeus tulee laskea kolmikerroksisen naapurikerrostalon mukaiseksi.
Kaavaehdotus loukkaa asukkaiden ja kiinteistönomistajien yhdenvertaisuutta. Suunnittelun tulee perustua eri vaihtoehdoille ja niiden vaikutusten tutkimiselle (MRL 55 §). Liikenneturvallisuuteen ei ole kiinnitetty lainkaan huomiota. Uudet asunnot loisivat paineen lähikatujen liikenteen kasvulle. Välimetsäntien liikenne tulisi kaksinkertaistumaan nykyisestä, jos autohallin ajo olisi Välimetsäntien puolelta. Jalankulku- ja polkupyöräliikenteen turvallisuuden takia kaikki moottoriajoneuvoliikenne tontille tulee ohjata Välimetsäntien sijasta Mäkitorpanpolun kautta.
Kannanotto muistutuksiin
Kaupunginhallitus toteaa vastineenaan muistutuksiin asiakohdittain seuraavaa:
Suunnitelman lähtökohdista ja vaihtoehdoista
Lainkohdassa (MRL 55 §), johon toisessa muistutuksessa viitataan, on kysymys asemakaavalle ja sen selostukselle asetetuista yleisistä vaatimuksista, jotka edellyttävät eri vaihtoehtojen vaikutusten arviointia. Maankäyttö- ja rakennuslaki ei kuitenkaan nimenomaisesti edellytä useiden vaihtoehtojen esittämistä ja vaikutusten arviointia jokaisessa kaavahankkeessa. Tapauskohtaisesti tulee arvioitavaksi, milloin useampien vaihtoehtojen tutkiminen on tarpeen.
Voidaan kuitenkin todeta, että kiinteistölle on haettu ostajaa nykyisen oppilaitoskäytön pohjalta siinä kuitenkaan onnistumatta. Kaupungin omistaman tontin suunnittelun lähtökohtana on nykyinen rakennusoikeus muuttamalla käyttötarkoitus naapuritonttien mukaiseksi asuinkerrostalojen korttelialueeksi. Tontin esisuunnittelussa tutkittiin nykyisen rakennusoikeuden pohjalta kerrostalojen erilaisia sijoitusvaihtoehtoja ja valittiin luonnoksen pohjaksi korttelin ja Mäkitorpantien kerrostalokantaan kytkeytyvä kahden rakennusmassan avoin sijoittelu.
Kaavamuutostontti ja ympäristö
Tontti sijaitsee eri rakentamistapaa edustavien osa-alueiden välissä. Yleiskaava 2002:n mukaan Välitalontien ja Mäkitorpantien välinen kortteli on kerrostalovaltaista aluetta ja Välimetsäntien pohjoispuolinen alue pientalovaltaista aluetta. Yleiskaava ei ota kantaa kerrostalojen korkeuksiin. Kaavaehdotus on yleiskaavan mukainen.
Maankäyttö- ja rakennuslain mukaan (MRL 12 §) rakentamisen ohjauksen tavoitteena on edistää muun muassa hyvän ja käyttäjien tarpeita palvelevan, terveellisen, turvallisen ja viihtyisän sekä sosiaalisesti toimivan ja esteettisesti tasapainoisen elinympäristön aikaansaamista.
Tontti sijoittuu kerrostalovaltaisen korttelin keskelle. Tontti rajautuu neljään kerrostalotonttiin ja kuuteen pientalotonttiin sekä luoteiskulmastaan yhden pientalotontin kulmaan. Mäkitorpantien varressa on kuusi katua vastaan kohtisuoraa kolmikerroksista lamellitaloa ja kaksi samansuuntaista korttelin koillisnurkassa Välimetsäntien varressa. Kerrostaloissa on yleensä myös matalampi pohjakerros, jolloin ne ovat hahmoltaan nelikerroksisia.
Korttelin ja Mäkitorpantien kerrostalokantaan kytkeytyvä kahden rakennusmassan avoin sijoittelu tuo tontille väljyyttä. Rakennusten väliin muodostuu suojainen pihapiiri, koska suurin osa autopaikoista on sijoitettu maanpinnan tasossa olevan pihakannen alle.
Oulunkylän kerrostalojen korkeuksista ja kerrosluvuista
Asemakaavassa nro 3313 vuodelta 1953 on Oulunkylän kerrostalotonttien rakentamista ja rakennusoikeutta ohjattu merkitsemällä tonteille rakennusala esimerkiksi kolmikerroksista ja enintään 11 metriä korkeata rakennusta varten tai nelikerroksista enintään 14 metriä korkeata rakennusta varten tai myös niiden yhdistelmää varten.
Oulunkylän kauppakeskuksen viereen
kortteliin nro 28156 on vuonna 2010 tullut voimaan asemakaavan muutos kolmi-nelikerroksista
kerrostaloa varten. Rakennuksen korkeudet noudattavat vanhojen kerrostalokaavojen
korkeuksia: 3 kerrosta/11 metriä ja 4 kerrosta/14 metriä.
Ogeli-Klubin aloitteesta on syksyllä 2009
viritetty keskustelu Oulunkylän täydennysrakentamismahdollisuudesta
korottamalla vanhoja kerrostaloja. Rakennusoikeuden lisäyksellä voitaisiin muun
muassa rahoittaa talojen peruskorjauksia ja hissien rakentamista.
Korttelin kerrostalojen korkeuksista
Korttelissa on oppilaitostonttia lukuun ottamatta voimassa asemakaava nro 6160, jonka mukaan korttelin kerrostalotonteilla suurin sallittu kerrosluku on 3 ja rakennusten enimmäiskorkeus 11 metriä. Se on mahdollistanut kolmen normaalikorkuisen asuntokerroksen ja normaalikerrosta matalamman pohjakerroksen rakentamisen, mikä antaa rakennuksille nelikerroksisen rakennuksen ilmeen.
Asemakaavan muutosehdotuksen mukaisissa kerrostaloissa on 4 maanpäällistä kerrosta sekä maanalaiset kellari- ja autohallitilat. Kerroskorkeus on suurempi kuin vanhoissa kerrostaloissa, mikä lisää hieman rakennuksen kokonaiskorkeutta. Ylin kerros on pitkiltä sivuilta ullakonomaisesti sisäänvedetty, jolloin kolmannen kerroksen räystäslinja on naapurikerrostalon räystään tasalla. Rakennukset ovat ilmeeltään nelikerroksisia naapurikerrostalojen tapaan.
Korttelin kerrostalotonttien tehokkuudet
Korttelin nro 28171 Mäkitorpantiehen rajoittuvilla kerrostalotonteilla on rakennusoikeus osoitettu lukuna (1 300 k-m2). Tontin koosta riippuen tonttitehokkuus on e = 0.58–0.73. Kaavamuutostontin rajanaapureina olevien kerrostalotonttien tehokkuudet ovat e = 0.61–0.73. Korttelin nro 29171 tontin nro 13 suunnittelussa on lähtökohtana tontin nykyinen toteutunut rakennusoikeus, joka kaavamuutoksessa säilyy samana (5 670 k-m2). Tonttitehokkuus on e = 0.88. Korttelin kerrostalotonttien tehokkuuden vaihtelun huomioon ottaen on kaavamuutostontin rakennusoikeuden säilyttäminen perusteltua eikä loukkaa tontinomistajien yhdenvertaisuutta. Tonttitehokkuus > e = 0.8 edellyttää yleensä kerrostalotontilla maanalaisten pysäköintitilojen rakentamista, jolloin maantasoon on mahdollista luoda viihtyisiä ulko-oleskelutiloja. Kaupungin tavoitteena on tiivistää asuinalueita ja rakentaa esteettömiä asuntoja, mutta myös sopeuttaa uudisrakentaminen ympäristöön. Asemakaavan muutosehdotus toteuttaa nämä tavoitteet.
Kaavaehdotuksen kerrostalojen sijoittuminen ja suuntaus
Uudisrakentaminen sijoittuu nykyisen oppilaitosrakennuksen paikalle ja sitä ympäröivä puusto on säilytettävä ja sitä on hoidettava elinvoimaisena. Rakennusalojen sijoittuminen perustuu ympäristön avoimen korttelirakenteen jatkamiseen tontilla. Kerrosala on jaettu kahdelle rakennusalalle luoteeseen avautuvaan viuhkamuotoon. Rakennusmassat ovat keskeltä taitettuja siten, että lounaispuolisen rakennuksen luoteisosa ja koillispuolisen rakennuksen kaakkoisosa ovat naapurikerrostalojen koordinaatistossa. Koillispuolinen kerrostalo on vinoittain lähimpään luoteispuolen rivitaloon (korttelin nro 28171 tontti nro 18) nähden ja kerrostalon luoteisnurkka on rivitalon päädyn linjassa, joten kerrostalon pääty ei ole suoraan rivitalon edessä. Rakennuksen etäisyys rivitalon lähimmästä nurkasta on noin 16 metriä. Lounaispuolisen kerrostalon etäisyys rivitalon lähimpään nurkkaan on noin 28 metriä.
Kaavaehdotuksen rakennusten korkeus ja kerrosluku
Kaavaehdotuksessa ylin kerros on rakennusten pitkillä sivuilla ullakonomaisesti 3 metriä sisäänvedetty, jolloin 45º:een valokulma toteutuu. Kerroslukumerkintä on vastaavasti IIIu3/4. Rakennuksen päämassa on kolmikerroksinen ja sen räystäslinja on koillispuolisen kerrostalon räystäslinjan tasalla. Ullakkokerroksen sisäänvedetty räystäslinja on 3 metriä koillispuolisen kerrostalon räystästä ja 2 metriä sen katonharjaa korkeammalla. Piha-alue ja -kansi ovat tasossa +26. Koillispuolella olevan naapurikerrostalon piha on noin metrin verran alempana ja siinä on maanpäällinen kellarikerros. Korttelin Oltermannintiehen rajoittuvien pientalotonttien rakennukset ovat keskimäärin 4 metriä ylempänä.
Varjostus Kaavaehdotuksen mukaisissa rakennuksissa sisäänvedetty ylin kerros keventää rakennusten hahmoa ja parantaa valokulmia. Tehdyssä varjotutkielmassa keskitalven varjostus on luonnollisesti suurimmillaan. Kevään, kesän ja syksyn päiväaikainen varjostus ei ole häiritsevä eikä pitkäaikainen. Rakennukset on tarkoituksellisesti sijoitettu luoteeseen avautuvaan viuhkamuotoon, jolloin myös varjostuksen haitat pohjoispuolisille naapuritaloille ovat vähäisemmät ja näkymät eteläsuuntaan avoimemmat.
Liikenne ja liikenneturvallisuus
Oulunkylään laaditaan vuonna 2010 uusi liikenteenohjaussuunnitelma, jossa tärkeänä osana on alueen liikenneturvallisuuden, erityisesti tärkeimpien koulureittien liikenneturvallisuuden parantaminen. Lisäksi pysäköintiä selvitetään alueellisella tasolla.
Arvio nykyisestä liikennemäärästä 90 ajoneuvoa vuorokaudessa on ollut koulun lukukausien aikana realistinen arkivuorokausiliikenne. Jos pihalle pysäköi 40 ajoneuvoa kerran vuorokaudessa, se saa aikaan jo 80 ajoneuvon liikennemäärän, koska ajoneuvot ajetaan ensin pysäköintipaikalle ja sitten sieltä pois. Tämän lisäksi tontille on suuntautunut huoltoliikennettä ja saattoliikennettä.
Uudesta rakentamisesta aiheutuvan liikennemäärän arvioinnissa käytettyjä laskelmia on tarkistettu, ja niiden mukaan tontilta lähtevän ja sinne tulevan liikenteen yhteenlasketuksi liikennemääräksi arvioidaan keskimäärin noin 200 ajoneuvoa vuorokaudessa. Liikennemäärä on arvioitu ympäristöministeriön julkaisun "Liikennetarpeen arviointi maankäytön suunnittelussa (2007)" mukaisesti rakennusten kerrosalan, alueen luonteen ja liikennetutkimusten mukaisen liikennemuotojakauman perusteella.
Jos arvioidaan, että nykyisin kolme
neljäsosaa tontin autoliikenteestä käyttää Mäkitorpanpolkua ja suunnitellun
tontin autoliikenteestä puolet kulkee Mäkitorpanpolun kautta, niin
Välimetsäntien liikenne lisääntyy nykyiseen verrattuna arkisin noin 80
ajoneuvolla vuorokaudessa ja viikonloppuisin sekä koulun loma-aikoina noin 100
ajoneuvolla vuorokaudessa. Tämä tarkoittaa käytännössä enimmillään 20 ajoneuvon
lisäystä huipputunnin liikennemäärässä lauantain vilkasliikenteisimmän tunnin
aikana, siis yksi ajoneuvo nykyistä enemmän keskimäärin kolmen minuutin välein.
Välimetsäntien liikennemäärän lisäys on siis prosentuaalisesti suuri, mutta
kaupunkialueen liikennemääräksi hyvin pieni. Liikenteen lisääntymisen ei
katsota häiritsevän kohtuuttomasti alueen muita asukkaita. Tontille suuntautuvan
huoltoliikenteen määrä on niin vähäinen, ettei sillä ole liikenteen kannalta
oleellista merkitystä.
Pysäköintihalli, ajoluiska, pelastustiet ja tontille ajo
Käpylän aseman läheisyys ja julkisen liikenteen hyvät yhteydet alueella vähentävät oman auton ja autopaikan tarvetta. Asemakaavan autopaikkamäärä on kaupunkisuunnittelulautakunnan hyväksymien laskentaohjeiden mukainen. Pysäköinti on tarkoituksenmukaista sijoittaa pihakannen alle, jolloin maantasoon voidaan luoda viihtyisää oleskelutilaa. Kellarikerroksiin sijoitetaan asumista tukevia aputiloja ja toimintoja, joita, kuten pientaloissakaan, ei lueta rakennusoikeuteen.
Vaikka autohallin ajoyhteys sijaitsee suunnitellun koillisen kerrostalon Välimetsäntien puoleisessa päädyssä, niin Mäkitorpantien länsisuunnan liikenteen (Tuusulanväylän suunta) lyhyin ja sujuvin ajoreitti autohalliin kulkee Mäkitorpanpolun kautta. Oltermannintien ja Välimetsäntien liikenne ei siten lisäänny merkittävästi, vaikka tontilta on liittymä myös Välimetsäntielle. Mäkitorpanpolun kautta on myös nopein pelastustieyhteys tontille ja väylän mitoitus on riittävä.
Louhinta Oppilaitosrakennuksen koillisreunassa, lähimpänä pohjoispuolista rivitaloa on jo vuoden 1993 laajennuksen yhteydessä louhittu kellarikerros, mikä osaltaan vähentää louhinnan määrää. Lisälouhintaa lounaispuolisen kerrostalon kellaria ja rakennusten väliin sijoittuvaa pysäköintihallia varten tarvitaan lähinnä oppilaitosrakennuksen vanhan osan kohdalla.
Rakennustyö on luvanvaraista ja rakennustyössä tulee noudattaa lakeja ja muita ohjeita. Suomen rakentamismääräyskokoelmassa B3 Pohjarakenteet määrätään, että "pohjarakentaminen on suunniteltava sellaisia menetelmiä käyttäen, että tärinä, melu ja päästöt sekä muut haitat lähialueen ihmisten terveydelle ja viihtyisyydelle, viereisille rakennuksille, muille toiminnoille ja luonnonympäristölle pysyvät sallituissa rajoissa tai silloin, kun raja-arvoja ei ole olemassa, ovat muuten kohtuullisia". Rakennusten ja rakenteiden louhintatärinän raja-arvot on esitetty sosiaali- ja terveysministeriön julkaisussa Räjäytysalan normeja, turvallisuusmääräykset 16:0, 1998 (1.2).
Ennen louhintaa tehdään ympäristön katselmukset tarvittavassa laajuudessa. Tärinälle arkojen rakenteiden ja herkkien laitteiden lähellä louhittaessa tehdään yleensä tärinämittauksia louhinnan aikana. Rakennusluvassa voidaan määrätä katselmuksista, suunnitelmista, rakentamisesta ja seurannasta. Helsingissä on tehty runsaasti louhintaa rakennetussa ympäristössä. Yleensä louhintatärinää rajoitetaan herkkien laitteiden takia tai työaikaa rajoitetaan ihmisten kokeman häiriön takia. Normaalikuntoiset rakennukset ja rakenteet kestävät yleensä hyvin tavanomaista louhintatärinää.
Aiemmat sopimukset ja niiden velvoittavuus
Maankäyttö- ja rakennuslain mukaan kaavoitusta ohjaavat kunnan kehityksen ja maankäytön tarpeet. Kunta ei tällöin ole sidottu esimerkiksi vanhoihin yksityisoikeudellisiin sopimuksiin, vaikkakin ne mahdollisuuksien mukaan otetaan huomioon silloin, kun ne ovat edellä mainittujen tavoitteiden mukaisia.
Muistutusten johdosta on kaavakarttaan lisätty määräys, jonka mukaan ”saa parvekkeita rakentaa ainoastaan rakennuksen lounaissivulle ja päätyihin. Lounaissivulle avautuvien parvekkeiden on oltava sisäänvedettyjä."
Lisäksi kaupunginhallitus päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
Pöytäkirjanote Xxxx Xxxxxxx sekä Xxxxx Xxxxxx ja Xxxxxx Xxxxxx.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1306 §
SUVILAHDEN ALUEEN RAKENNUSTEN SIIRTO KIINTEISTÖ OY KAAPELITALOLLE
Khs 2010-2092
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti oikeuttaa kiinteistölautakunnan luovuttamaan Suvilahden entisellä voimala-alueella sijaitsevat esityslistatekstissä mainitut rakennukset Kiinteistö Oy Kaapelitalon omistukseen ja hallintaan 1.1.2011 lukien 2 198 742 euron kirjanpitoarvosta. Alueella sijaitsevien kahden kaasukellorakennuksen siirtämisestä päätetään erikseen.
Pöytäkirjanote Kiinteistö Oy Kaapelitalolle ja kiinteistölautakunnalle.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
Ryöti Miliza, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 25407
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1307 §
MALMIN VIRASTOTALON SISÄILMAKORJAUSTEN HANKESUUNNITELMA
Khs 2010-1812
Esityslistan asia Kaj/3
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä 14.9 2010 päivätyn Malmin virastotalon sisäilmakorjausten hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 4 965 brm2 ja rakentamiskustannusten enimmäishinta on heinäkuun 2010 kustannustasossa arvonlisäverottomana 2,9 miljoonaa euroa.
Pöytäkirjanote Kiinteistö Oy Helsingin Toimitiloille, kiinteistöviraston tilakeskukselle, kiinteistölautakunnalle ja talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1308 §
VARTIOKYLÄN TONTIN 45478/7 ASEMAKAAVAN MUUTTAMINEN (NRO 11976)
Khs 2010-1892
Esityslistan asia Kaj/4
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä 45. kaupunginosan (Vartiokylä, Vartioharju) korttelin nro 45478 tontin nro 7 asemakaavan muutoksen kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston 30.9.2010 päivätyn piirustuksen nro 11976 mukaisena.
Pöytäkirjanote Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle, rakennuslautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle ja kiinteistölautakunnalle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1309 §
ASUNTO OY KUUSINIEMENTIE 13:N POIKKEAMISHAKEMUS
Khs 2010-1667
Esityslistan asia Kaj/5
Kaupunginhallitus päätti suostua hakemukseen määräaikaisena 31.12.2020 asti päätöksen nro 2010-1667/526 mukaisesti.
Lisätiedot:
Rämö Suvi, hallintosihteeri, puhelin 310 74325
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1310 §
UAC-KIINTEISTÖT OY:N POIKKEAMISHAKEMUS
Khs 2010-1723
Esityslistan asia Kaj/6
Kaupunginhallitus päätti suostua hakemukseen päätöksen nro 2010-1723/526 mukaisena edellyttäen, että asemakaavan mukaista kokonaiskerrosalaa ei ylitetä.
Lisätiedot:
Rämö Suvi, hallintosihteeri, puhelin 310 74325
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1311 §
LAUSUNTO UUDENMAAN ELINKEINO-, LIIKENNE JA YMPÄRISTÖKESKUKSELLE ASUNTO-OSAKEYHTIÖ TURSON POIKKEAMISHAKEMUKSESTA
Khs 2010-1788
Esityslistan asia Kaj/7
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Rämö Suvi, hallintosihteeri, puhelin 310 74325
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1312 §
22.11.2010 pöydälle pantu asia
KANNANOTTO HELSINGIN KESKUSPUISTON PUOLESTA RY:N MUISTUTUKSEEN HELSINGIN MAANALAISESSA YLEISKAAVA-ASIASSA (NRO 11830/1 JA 11830/2)
Khs 2009-237
Esityslistan asia Kaj/8
Kaupunginhallitus päätti antaa seuraavan vastauksen tehtyyn muistutukseen.
Yleiskaavan sisältö pääpiirteissään
Maanalaisella yleiskaavalla osoitetaan ja ohjataan laajojen kalliotilojen ja tunneleiden sijoittumista ja niiden tilavarauksia maan alla. Liikennetunnelivarauksilla turvataan maanalaisten yhteyksien toteutumisedellytykset. Kaava ei koske Sipoon kunnasta Helsinkiin liitettyä aluetta mutta tarvittaessa liitosalueen maanalaiset tilavaraustarpeet voidaan kattaa myöhemmällä osayleiskaavalla.
Maanalainen yleiskaava noudattaa Uudenmaan maakuntakaavaa. Maanalainen yleiskaava ei muuta Helsingin Yleiskaava 2002:n liikennejärjestelmäratkaisua eikä ota kantaa sen vaikutuksiin. Maanalaisessa yleiskaavassa on esitetty liikennejärjestelmän maanalaiset osuudet oikeusvaikutteisen Yleiskaava 2002:n mukaisina näiden tilojen sijaintia ja laajuutta määritellen ja täsmentäen.
Kaavassa käytetään tilojen ja tunneleiden aluevarausten osalta kahta väriä: harmaata ja sinistä. Vaaleanharmaalla värillä on merkitty nykyiset rakennetut maanalaiset liikennetunnelit ja niihin liittyvät tilat ja vaaleansinisellä suunnitellut liikennetunnelit ja tilat.
Maanalainen yleiskaava täydentää Yleiskaava 2002:n maan päällisten toimintojen tilavarauksia maan alaisilta osin. Tummanharmaalla värillä on merkitty nykyiset rakennetut maanalaiset tilat ja teknisen huollon tunnelit. Tilojen osalta maanalainen yleiskaava sisältää jo rakennetut merkittävät maanalaiset tilat. Tummansinisellä on merkitty suunnitellut maanalaiset tilat, joiden tarkoituksena on turvata yhteiskunnalle elintärkeiden hankkeiden tilavaraukset. Samalla värillä on merkitty uudet tarvittavat teknisen huollon tunnelit. Sinisten aluevarausten kaavamääräyksistä on tehty yleisiä ja eri käyttötarkoituksia sallivia, jotka täsmentyvät aitojen hankkeiden yhteydessä yksityiskohtaisessa kaavoituksessa. Myös niiden vaikutukset arvioidaan tarkemmin vasta tuolloin.
Ruskeankeltaisella värillä on merkitty laajat kallioresurssit, jotka soveltuvat maanalaiseen rakentamiseen. Vaaleammalla keltaisella värillä on merkitty kantakaupungin kallioresurssit ja kaikkein vaaleimmalla keltaisella esikaupunkialueiden pintakallioalueet. Näitä merkintöjä on pidettävä vain inventointiluonteisina merkintöinä, ei vielä aluevarauksina.
Maanalaisessa yleiskaavassa esitettyjen tilatarpeiden lisäksi sallitaan muutakin maanalaista rakentamista, mikäli siitä ei aiheudu olennaista haittaa alueen pääasialliselle toiminnalle tai maanpäälliselle käyttötarkoitukselle.
Kaavoitustilanteesta voidaan todeta, että maanalaisessa yleiskaavassa liikennetunnelit ovat yleiskaava 2002:n mukaisia, että maanalaisen yleiskaavan teknisen huollon tunnelit eivät pääsääntöisesti tarvitse asemakaavaa ja että maanalaisen yleiskaavan suunnitellut tilavaraukset tullaan asemakaavoittamaan konkreettisten hankkeiden yhteydessä.
Yleiskaava on ensimmäinen laatuaan Suomessa. Kaavatekninen esitys, symboliikka ja määräykset on kehitelty tämän työn aikana. Yleiskaava sivuaa usean viranomaisen toimialaa ja asianosaisia on maanalaisissa hankkeissa paljon. Kuulemiskierros on ollut kaavatyön aikana laaja. Kaavaan on tehty eri vaiheissa lukuisia tarkistuksia ja muutoksia. Mielipiteet ja lausunnot ovat pääsääntöisesti olleet positiivisia ja yleiskaavan laadintaa on pidetty tärkeänä. Maanalainen yleiskaava on laadittu oikeusvaikutteisena.
Muistutuksen keskeinen sisältö
Helsingin Keskuspuiston puolesta ry. vaatii (30.4.2009), että Haltialaan merkitty varaus vedenpuhdistuslaitosta varten poistettaisiin yleiskaavakartasta. Perusteluina esitetään, että yleiskaavakartassa vedenpuhdistuslaitosta varten tehty varaus on merkitty pintakallioalueeksi, joka soveltuu huonosti laajaan hallimaiseen rakentamiseen, koska näistä alueista ei ole tehty kallioresurssiselvitystä. Vain kartoitetut ja tutkitut kallioresurssialueet soveltuvat hallimaiseen kalliorakentamiseen.
Lisäksi kaupunkisuunnittelulautakunnan vuonna 2006 hyväksymissä suunnitteluperiaatteissa todetaan, että Keskuspuiston alla sijaitsevia kallioresursseja voidaan käyttää, jos siitä ei aiheudu haittaa virkistyskäytölle eikä luonto- ja maisema-arvoille. Maanalaiset hallimaiset tilat vaativat maanpinnalle näkyviä laitteita. Näin ne aiheuttavat haittaa luonto- ja maisema-arvoille. Lisäksi massiivinen louhinta aiheuttaa myös pysyviä vaurioita ympäristölle. Valmistuneessa Keskuspuiston pohjoisosien asemakaavaluonnoksessa vedenpuhdistuslaitoksen yläpuolella oleva alue on pääosin luonnonsuojelualuetta.
Kannanotto muistutukseen
Keskuspuiston alapuolella on Pitkäkosken läheisyyteen suunniteltu vedenpuhdistuslaitos. Suunnitelma perustuu kiinteistöviraston geoteknisen osaston 13.2.2006 laatimaan selvitykseen, joka on riittävä yleiskaavatason pitkän aikavälin tilavaraukselle myös kallioteknisen rakennettavuuden osalta.
Hankkeen toteutus alkaa Helsingin Vesi ‑liikelaitokselta saatujen tietojen mukaan noin vuonna 2030. Laitos turvaa kaupungin vesihuollon kehittämisen. Hanke vaatii jatkossa erillisen maanalaisen asemakaavan, jossa hankkeen vaikutukset arvioidaan tarkemmin. Kaupunkisuunnittelulautakunnan 4.6.2009 päivätyssä ja 28.1.2010 muutetussa Keskuspuiston pohjoisosan asemakaavan muutosehdotuksessa nro 11905 (A–D) vedenpuhdistuslaitoshankkeelta edellytetään, että puiston alueelle ei tule sallia maanpäällisiä laitoksen ajoyhteyksiä eikä puistoa saa louhia päältäpäin ilmanvaihtokuiluja ja poistumisteitä lukuun ottamatta. Kaupunginvaltuusto hyväksyi asemakaavan 16.6.2010.
Kiinteistöviraston geotekninen osasto on todennut, että mitään rakennusteknistä estettä ei ole odotettavissa ja että tässä vaiheessa tarkempia tutkimustietoja ei tarvita.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
Pöytäkirjanote Helsingin Keskuspuiston puolesta ry:lle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1313 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/9
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
asuntolautakunta |
23.11.2010 |
rakennuslautakunta |
23.11.2010 |
asuntotuotantotoimisto |
22.11.2010 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ryöti Miliza, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 25407
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITE |
Päätöksen perustelut |
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Risto Rautava |
Jenni Lähdesmäki |
puheenjohtaja |
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
Ville Ylikahri Arto Bryggare
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä hallintokeskuksessa 8.12.2010 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkityöpäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Jenni Lähdesmäki |
|
hallintosihteeri |
|
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1 |
|||
|
|
||
|
Pöytäkirjan
liitteet |
||
|
|
|
|
|
|
Pöytäkirjan liitteet on tilattavissa hallintokeskuksen kirjaamosta, jonka yhteystiedot ja aukioloaika on mainittu kohdassa ‘Oikaisuvaatimuksen toimittaminen’. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusoikeus |
||
|
|
|
|
|
|
Päätökseen tyytymätön voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|
|
|
|
|
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa (Kuntalaki 91 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 1279–1291, 1295–1305 ja 1311–1313 §:t |
|
|
|
|
|
|
– |
poikkeamispäätöksen tekemistä (Maankäyttö- ja rakennuslaki 190 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 1309–1310 §:t |
|
|
|
|
|
|
– |
asemakaavan muutosta (Maankäyttö- ja rakennuslaki 188 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 1308 § |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä |
||
|
|
|
|
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan jäsen. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusviranomainen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus tehdään Helsingin kaupunginhallitukselle. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusaika |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. |
||
|
|
||
|
Oikaisuvaatimuksen
sisältö |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksessa, joka on osoitettava kaupunginhallitukselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
muutoksenhakijan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja muut yhteystiedot, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa |
|
|
|
|
|
|
– |
jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
muoto |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostina. |
||
|
Kirjallinen oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Viranomaiselle saapunutta sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
toimittaminen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa osoitteella: Helsingin kaupunginhallitus PL 1 Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11 – 13 00099 HELSINGIN KAUPUNKI Kirjaamon puhelinnumero on (09) 310 13700. Faksinumero on (09) 655 783 ja sähköpostiosoite: hallintokeskus@hel.fi. Hallintokeskuksen aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15 – 16.00. Oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimus on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen hallintokeskuksen aukioloajan päättymistä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus toimitetaan aina omalla vastuulla. |
||
|
|
||
2 |
|||
|
|
|
|
|
Poikkeamispäätöksen
tekeminen |
||
|
|
|
|
|
Valitusoikeus, valitusviranomainen ja valitusaika Poikkeamispäätöksen tekemistä koskevassa asiassa saa hakea muutosta kirjallisella valituksella |
||
|
|
|
|
|
– |
viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija, |
|
|
|
|
|
|
– |
sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa, |
|
|
|
|
|
|
– |
se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa, |
|
|
|
|
|
|
– |
se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa, |
|
|
|
|
|
|
– |
kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa, |
|
|
|
|
|
|
– |
toimialueellaan sellainen rekisteröity yhdistys, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen, |
|
|
|
|
|
|
– |
Uudenmaan ympäristökeskus, sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
muu viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa. |
|
|
|
|
|
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle. Valituskirjelmä on toimitettava Helsingin hallinto-oikeudelle kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätöksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu. |
||
|
|
||
|
Helsingin hallinto-oikeuden yhteystiedot: Ratapihantie 9, PL 120 00521 HELSINKI Puhelin: 010 36 42000 Faksinumero: 010 36 42079 Sähköposti: helsinki.hao@om.fi |
||
|
|
||
|
Asemakaavan muuttaminen |
||
|
|
|
|
|
Valitusoikeus, valitusviranomainen ja valitusaika Päätökseen, joka koskee asemakaavan muutosta, saa hakea muutosta kirjallisella valituksella |
||
|
|
|
|
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan jäsen, lukuun ottamatta vaikutukseltaan vähäisiä asemakaavan muutoksia, joissa valitusoikeus on vain asianosaisilla. (Valitusoikeuden rajoittaminen ei koske MRL 73 §:n mukaisia ranta-asemakaavoja), |
|
|
|
|
|
|
– |
Uudenmaan ympäristökeskus ja muu viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa, |
|
|
|
|
|
|
– |
maakunnan liitto ja kunta, joiden alueella kaavassa osoitetulla maankäytöllä on vaikutuksia sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
rekisteröity paikallinen tai alueellinen yhteisö toimialaansa kuuluvissa asioissa toimialueellaan. |
|
|
|
|
|
|
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä |
|
|
|
|
|
|
– |
päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa, tai |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös on muutoin lainvastainen. |
|
|
|
|
|
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle. Valituskirjelmä on toimitettava Helsingin hallinto-oikeudelle kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Kunnan jäsenen ja asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. |
||
|
|
||
|
Helsingin hallinto-oikeuden yhteystiedot: Ratapihantie 9, PL 120 00521 HELSINKI Puhelin: 010 36 42000 Faksinumero: 010 36 42079 Sähköposti: helsinki.hao@om.fi |
||
|
|
||
|
Yhteiset määräykset muutoksenhausta |
||
|
|
|
|
|
|
Valitusajan laskeminen Tiedoksisaantipäivää, nähtävilleasettamispäivää tai sitä päivää, jolloin päätös on julkipanon jälkeen annettu ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Valituskirjelmän sisältö Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
|
|
|
|
|
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
|
|
|
|
|
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
|
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
|
|
|
|
ANVISNINGAR OM
SÖKANDE AV ÄNDRING
1 |
||||
|
|
|||
|
Bilagor till
protokollet |
|||
|
|
|
||
|
|
Bilagorna
till protokollet kan beställas på förvaltningscentralens registratorskontor.
Kontaktinformation och öppettiderna är angivna under punkten ”Inlämnande av
rättelseyrkande”. |
||
|
|
|
||
|
Rätt att
framställa rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
|
Den som är
missnöjd med ett beslut kan framställa ett rättelseyrkande. Ändring i beslutet
får inte sökas genom besvär. Rättelse får
inte yrkas i beslut som gäller: |
||
|
|
|
||
|
– |
beredning
eller verkställighet (91 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
1279–1291, 1295–1305 och 1311–1313 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
– |
fattande av
undantagsbeslut (190 § i markanvändnings- och bygglagen) |
||
|
|
|
||
|
|
1309–1310 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
– |
ändring av
detaljplanen (188 § i markanvändnings- och bygglagen) |
||
|
|
|
||
|
|
1308 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkande får framställas |
|||
|
|
|
||
|
– |
av den som
ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
||
|
|
|
||
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandemyndighet |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkande
framställs hos Helsingfors stadsstyrelse. |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkandetid
|
|||
|
|
|||
|
Ett rättelseyrkande skall framställas inom fjorton (14) dagar från
delfåendet av beslutet. En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes,
om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts
fram offentligt. Dagen för
delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas inte in i den
bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en
annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får rättelseyrkandet inlämnas
första vardagen därefter. |
|||
|
|
|||
|
Innehåll i
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
I
rättelseyrkandet, som skall riktas till stadsstyrelsen, skall uppges |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
postadress
och annan kontaktinformation för meddelanden i saken till ändringssökanden |
||
|
|
|
||
|
– |
om
ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud eller
om rättelseyrkandet har upprättats av någon annan, också hans namn och
hemkommun. |
||
|
|
|
||
|
Formen för
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall göras skriftligt. Rättelseyrkandet kan också
skickas per telefax eller e-post. Rättelseyrkandet skall undertecknas av ändringssökanden, den lagliga
företrädaren eller ombudet. |
|||
|
Ett
elektroniskt dokument som kommit till myndigheten behöver inte kompletteras
med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och det
inte är skäl att misstänka dokumentets äkthet eller intakthet. |
|||
|
|
|
||
|
Inlämnande av
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall innan rättelseyrkandetiden utgår inlämnas till Helsingfors stadsstyrelse PB 1 Besöksadress: Norra esplanaden 11–13 00099 HELSINGFORS STAD Telefonnumret till registratorskontoret är (09) 310 13700. Telefaxnumret är (09) 655 783 och e-postadressen är: hallintokeskus@hel.fi. Förvaltningscentralen är öppen måndag–fredag kl. 8.15–16.00. Rättelseyrkandet kan skickas per post, genom bud eller elektroniskt. Till posten skall rättelseyrkandet lämnas i så god tid att det hinner
fram sista dagen av rättelseyrkandetiden före utgången av förvaltnings-centralens
öppettid. Ett elektroniskt meddelande anses ha inkommit till myndigheten då det är
tillgängligt i myndighetens mottagningsapparat eller datasystem så att
meddelandet kan behandlas. Ett
rättelseyrkande skickas alltid på eget ansvar. |
|||
|
|
|||
2 |
||||
|
|
|
||
|
Fattande av undantagsbeslut |
|||
|
|
|
||
|
|
Besvärsrätt, besvärsmyndighet och besvärstid Ändring i ett ärende som gäller fattande av undantagsbeslut får sökas
genom skriftliga besvär |
||
|
|
– |
av ägaren och
innehavaren av ett invid eller mittemot beläget område |
|
|
|
|
||
|
|
– |
av ägaren och
innehavaren av en sådan fastighet vars bebyggande eller användning i annat
syfte beslutet i väsentlig mån kan påverka |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av den på
vars boende, arbete eller övriga förhållanden projektet kan ha en betydande
verkan |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av den vars
rätt, skyldighet eller fördel beslutet direkt påverkar |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av kommunen
och en grannkommun vars markanvändningsplanering beslutet påverkar |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
inom det
geografiska område där den är verksam, av en sådan registrerad förening vars
syfte är att främja natur- eller miljövård eller skydd av kulturvärden eller
att annars påverka livsmiljöns kvalitet |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av Nylands
miljöcentral |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av en annan
myndighet i ärenden som hör till dess verksamhetsområde. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär anförs
hos Helsingfors förvaltningsdomstol. Besvärsskriften skall inlämnas till
Helsingfors förvaltningsdomstol inom trettio (30) dagar från delfåendet av
beslutet. Vederbörande anses ha fått del av beslutet då beslutet meddelats
efter anslag. |
||
|
|
|
||
|
|
Kontaktinformation till Helsingfors förvaltningsdomstol: Bangårdsvägen 9, PB 120 00521 HELSINGFORS Telefon: 010 36 42000 Telefax: 010 36 42079 E-post: helsinki.hao@om.fi |
||
|
|
|
|
|
|
Ändring av detaljplanen |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsrätt,
besvärsmyndighet och besvärstid Ändring i ett
beslut som gäller ändring av detaljplanen får sökas genom skriftliga besvär |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
av den som
beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av
kommunmedlemmarna, dock inte när det gäller
detaljplaneändringar som är ringa till sina verkningar, i fråga om vilka bara
parterna har besvärsrätt. (Begränsningen av besvärsrätten gäller inte sådana
stranddetaljplaner som avses i 73 § i markanvändnings- och bygglagen.) |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av Nylands
miljöcentral och andra myndigheter i ärenden som hör till deras verksamhetsområde |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av förbundet
på landskapsnivå och en kommun för vars område den markanvändning som anges i
detaljplanen har konsekvenser |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av en
registrerad lokal eller regional sammanslutning i ärenden som hör till dess
verksamhetsområde och inom det geografiska område där sammanslutningen är
verksam. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär får
anföras på den grunden att |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
beslutet har
tillkommit i felaktig ordning |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
den myndighet
som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
beslutet
annars strider mot lag. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär anförs
hos Helsingfors förvaltningsdomstol. Besvärsskriften skall inlämnas till
Helsingfors förvaltningsdomstol inom trettio (30) dagar från delfåendet av
beslutet. En kommunmedlem och en part anses ha fått del av beslutet när
protokollet har lagts fram offentligt. |
||
|
|
|
||
|
|
Kontaktinformation till Helsingfors förvaltningsdomstol: Bangårdsvägen 9, PB 120 00521 HELSINGFORS Telefon: 010 36 42000 Telefax: 010 36 42079 E-post: helsinki.hao@om.fi |
||
|
Gemensamma bestämmelser om sökande av ändring |
||
|
|
|
|
|
|
Uträkning av
besvärstiden Dagen för delfåendet, den dag då protokollet lagts fram eller den dag då
beslutet meddelats efter anslag räknas inte in i den bestämda tiden. Om
sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen
därefter. Innehåll i besvärsskriften I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
|
|
|
|
|
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
|
|
|
|
|
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
|
|
|
|
|
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
|
|
|
|
|
|
– |
den
postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan
tillställas ändringssökanden. |
|
|
|
|
|
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till besvärsskriften skall fogas |
||
|
|
|
|
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
|
|
|
|
|
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när
besvärstiden har börjat |
|
|
|
|
|
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts
myndigheten. |