Kokousaika |
18.10.2010 kello 16.00 – 16.38 |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Läsnä |
|
||||||||
|
|
||||||||
Jäsenet |
Rautava, Risto |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
||||||
|
Bryggare, Arto |
I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Puoskari, Mari |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Asko-Seljavaara, Sirpa |
|
|
||||||
|
Hakola, Juha |
|
|
||||||
|
Kantola, Tarja |
|
|
||||||
|
Krohn, Minerva |
|
|
||||||
|
Moisio, Elina |
|
|
||||||
|
Ojala, Outi |
|
|
||||||
|
Oker-Blom, Jan D. |
|
|
||||||
|
Pajamäki, Osku |
|
|
||||||
|
Peltokorpi, Terhi |
|
|
||||||
|
Rissanen, Laura |
|
|
||||||
|
Räty, Laura |
|
|
||||||
|
Ylikahri, Ville |
|
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Muut |
Lehtipuu, Otto |
kaupunginvaltuuston puheenjohtaja |
|
||||||
|
Bogomoloff, Harry |
I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Hiltunen, Rakel |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Pajunen, Jussi |
kaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Sauri, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Kokkonen, Paula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Haatainen, Tuula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Korhonen, Tapio |
rahoitusjohtaja |
|
||||||
|
Ratasvuori, Eila |
hallintojohtaja |
|
||||||
|
Sarvilinna, Sami |
kaupunginlakimies |
|
||||||
|
Tulensalo, Hannu |
henkilöstöjohtaja |
|
||||||
|
Waronen, Eero |
viestintäpäällikkö |
|
||||||
|
Teppo, Tiina |
päätösvalmisteluyksikön päällikkö |
|
||||||
|
Hari, Olli |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Matikainen, Kristiina |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Mickwitz, Leena |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Sippola-Alho, Tanja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Vallittu, Anja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Rautanen, Marja-Liisa |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Härmälä, Timo |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Hyttinen, Hannu |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Saarinen, Erja |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Ryöti, Miliza |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Lähdesmäki, Jenni |
hallintosihteeri |
|
||||||
|
Saxholm, Tuula |
talousarviopäällikkö |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Puheenjohtaja |
Rautava, Risto |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Lähdesmäki, Jenni |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Esittely |
|
§ |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
|
|
|
||||
|
Sauri |
|
|
|
1124, |
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sosiaali- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
Päätöksen perusteluna on kunkin asian esityslistateksti, joka on merkitty liitteeksi 1.
§ |
Asia |
|
1118 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
1119 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
1120 |
Kj/1 |
Talousarvio vuodeksi 2011 ja taloussuunnitelma vuosiksi 2011 - 2013 |
1121 |
Kj/1 |
Ylitysoikeuden myöntäminen vuoden 2010 talousarvion maanhankintamäärärahoihin |
1122 |
Kj/3 |
Valtuutettu Yrjö Hakasen toivomusponsi, asukkaiden ja asiantuntijalautakuntien kuuleminen palveluverkkoesityksessä |
1123 |
Kj/4 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1124 |
Kj/5 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1125 |
Ryj/1 |
Lausunnon antaminen Etelä-Suomen aluehallintovirastolle Helsingin kaupungin rakennusviraston hakemuksesta ympäristölupamääräysten muuttamiseksi (Kruunuvuorenranta) |
1126 |
Ryj/2 |
Lausunto ympäristöministeriölle raportista "Selvitys ympäristölupien valvonnan maksullisuudesta" |
1127 |
Ryj/3 |
11.10.2010 pöydälle pantu asia Helsingin Tukkutorin pakastamon kehittäminen |
1128 |
Ryj/4 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1129 |
Stj/1 |
Valtuutettu Zahra Abdullan toivomusponsi: Maahanmuuttajanuorten ohjaus mielenterveyspalvelujen hakemiseen |
1130 |
Stj/2 |
Valtuutettu Outi Alanko-Kahiluodon toivomusponsi: Verkkoneuvolapalvelut |
1131 |
Sj/1 |
11.10.2010 pöydälle pantu asia Laajasuon liikuntapuiston uudisrakentamisen hankesuunnitelma |
1132 |
Sj/2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1133 |
Kaj/1 |
Kallion tonttien 299/1, 2, 4 ja 10 sekä Alppiharjun tontin 357/6 rakennuskiellon pidentäminen (nro 11988) |
1134 |
Kaj/2 |
Etuosto-oikeuden käyttämättä jättäminen oy Shell ab:n ja Shell Overseas Investments Bv:n välisessä kiinteistökaupassa |
1135 |
Kaj/3 |
Etuosto-oikeuden käyttämättä jättäminen Bergerien sekä Asunto Oy Veneenveistäjänrannan välisessä kiinteistökaupassa |
1136 |
Kaj/4 |
Kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnitteluosaston apulaisosastopäällikön virkanimikkeen muuttaminen |
1137 |
Kaj/5 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1118 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Oker-Blomin (varalla Ylikahri) ja Pajamäen (varalla Krohn) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
1119 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
1120 § |
Kaupunginvaltuuston 3.11.2010 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Kaupunginjohtaja
1120 § |
Talousarvio vuodeksi 2011 ja taloussuunnitelma vuosiksi 2011 - 2013 |
Esittelijä muutti ehdotustaan liitteen 1 mukaisesti.
Kaupunginhallitus hyväksyi esittelijän muutetun ehdotuksen.
Lisätiedot:
Saxholm Tuula, talousarviopäällikkö, puhelin 310 36250
1121 § |
Kaupunginvaltuuston 10.11.2010 pidettävän kokouksen esityslistalle
tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin
ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin
pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Kaupunginjohtaja
1121 § |
Ylitysoikeuden myöntäminen vuoden 2010 talousarvion maanhankintamäärärahoihin |
Lisätiedot:
Sauramo Vesa, hankepäällikkö, puhelin 310 36276
1122 §
VALTUUTETTU YRJÖ HAKASEN TOIVOMUSPONSI, ASUKKAIDEN JA ASIANTUNTIJALAUTAKUNTIEN KUULEMINEN PALVELUVERKKOESITYKSESSÄ
Khs 2009-2589
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 9.12.2009 hyväksymän toivomusponnen (Yrjö Hakanen) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Pöytäkirjanote jäljennöksin kaupunginhallituksen esityslistasta liitteineen valtuutettu Yrjö Hakaselle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Lisätiedot:
Karvinen Marko, strategiapäällikkö, puhelin 310 36257
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1123 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 41 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja --
konsernijaosto 11.10.2010
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta --
johtokunnat
-
Helsingin Energia --
-
Helsingin Satama --
-
Taloushallintopalvelu --
apulaiskaupunginjohtajat
-
rakennus- ja ympäristötointa
johtava
-
sosiaali- ja terveystointa
johtava
-
sivistys- ja henkilöstötointa
johtava
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
hallintokeskus
-
hallintojohtaja
-
hallintopalvelujen
osastopäällikkö
-
kansainvälisen
toiminnan päällikkö
-
kaupunginlakimies
-
turvallisuus- ja
valmiusosaston osastopäällikkö
-
viestintäpäällikkö
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
aluerakentamispäällikkö
-
sisäisen tarkastuksen
päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
elinkeinojohtaja
-
elinkeinopäällikkö
-
kehityspäällikkö
-
matkailupäällikkö
-
tapahtumapäällikkö
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1124 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 41 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1125 §
LAUSUNNON ANTAMINEN ETELÄ-SUOMEN ALUEHALLINTOVIRASTOLLE HELSINGIN KAUPUNGIN RAKENNUSVIRASTON HAKEMUKSESTA YMPÄRISTÖLUPAMÄÄRÄYSTEN MUUTTAMISEKSI (KRUUNUVUORENRANTA)
Khs 2009-2256
Esityslistan asia Ryj/1
Kaupunginhallitus päätti antaa Etelä-Suomen
aluehallintovirastolle (Dnro ESAVI/609/04.08/2010) seuraavan lausunnon Helsingin kaupungin rakennusviraston hakemuksesta
ympäristölupamääräysten muuttamiseksi (Kruunuvuorenranta):
Kaupunginhallitus toteaa, että Helsingin kaupungin ympäristölautakunta on 5.10.2010 kaupungin terveydensuojeluviranomaisena antanut asiassa lausunnon Etelä-Suomen aluehallintovirastolle. Kaupunginhallitus viittaa ympäristölautakunnan lausunnossa esitettyyn ja toteaa lisäksi seuraavaa:
Helsingin kaupunginhallitus antoi 14.12.2009 § 1393
Uudenmaan ympäristökeskukselle lausunnon Helsingin kaupungin rakennusviraston
ympäristölupahakemuksesta, joka koskee massojen käsittelyä sekä välivarastointia
Helsingin Laajasalon alueella Kruunuvuorenrannassa. Kaupunginhallitus puolsi
tuolloin ympäristölupahakemuksen hyväksymistä
edellyttäen, että toiminta-aika ja toiminnan laatu sopeutetaan
Kruunuvuorenrannan rakentamisen etenemiseen ja että toiminnan ympäristövaikutuksia
tarkkaillaan huolella.
Kaupunginhallitus toteaa, että ympäristölupa on tärkeä osa alueen rakentamiselle ja uuden asuinalueen valmistumisen edellytys.
Hakemuksessa esitetyistä
murskausta koskevista muutosesityksistä (määräys 3 ja 14) kaupunginhallitus
toteaa, että hakija
esitti alkuperäisessä hakemuksessaan itse murskauksen aloittamista vasta klo 8.
Meluilmoituspäätöksissä on yleensä hyväksytty erityisen häiritsevää melua
aiheuttavien toimintojen aloittaminen arkisin maanantaista perjantaihin klo 7.
Sen mukaisesti kaupunginhallitus katsookin, että murskaus voidaan aloittaa jo
klo 7.
Suunnitellun välivarastointialueen itäpuolella, noin 100 metrin päässä alueelta on Uudenkylän mökkikylä. Kaupunginhallitus katsoo, että mökkikylän asukkaille tulee tiedottaa murskausta koskevista muutetuista määräyksistä.
Kaupunginhallitus puoltaa massojen välivarastointitoiminnan
muutosta koskevan ympäristöluvan myöntämistä Helsingin kaupungin rakennusvirastolle edellä esitetyn mukaisesti.
Pöytäkirjanote Etelä-Suomen aluehallintovirastolle, ympäristölautakunnalle ja kaupunkisuunnitteluvirastolle sekä talous- ja suunnittelukeskuksen kehittämisosastolle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 4 |
1126 §
LAUSUNTO YMPÄRISTÖMINISTERIÖLLE RAPORTISTA "SELVITYS YMPÄRISTÖLUPIEN VALVONNAN MAKSULLISUUDESTA"
Khs 2010-1607
Esityslistan asia Ryj/2
Kaupunginhallitus
päätti antaa ympäristöministeriölle raportista ”Selvitys ympäristölupien
valvonnan maksullisuudesta” seuraavan lausunnon:
Kaupunginhallitus toteaa, että Helsingin kaupungissa on laadittu ympäristönsuojelulain ja vesilain mukaista valvontaa varten vuosittainen valvontasuunnitelma vuodesta 2008 lähtien. Valvontasuunnitelmaan sisältyy kaikki suunnitelmallinen valvonta, kuten ympäristönsuojelulain mukaan lupa- ja ilmoitusvelvollisten toimintojen, muiden laitosten sekä vesilain mukainen kunnan valvontatoiminta.
Kaupunginhallitus katsoo, että valvontasuunnitelman laatiminen ja suunnitelman mukaisesta valvonnasta maksun periminen tulisi olla pakollista elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksissa sekä kunnissa.
Maksujen yleiset perusteet voitaisiin vahvistaa kunnanvaltuustossa ja itse valvontasuunnitelmat voitaisiin hyväksyä ympäristönsuojeluviranomaisessa.
Maksun vastineeksi toiminnanharjoittajan tulisi saada konkreettinen tulos valvontatarkastuksesta. Valvonnan asianmukaisen toteuttamisen varmistamiseksi ja tarkastusten todentamiseksi tulisi laatia riittävän laaja ja tarkka tarkastusasiakirja. Myös valvontasuunnitelman tulisi olla mahdollisimman kattava ja yksityiskohtainen viranomaisen toiminnan tueksi, toiminnanharjoittajien tasapuolisen kohtelun varmistamiseksi ja kansalaisten tiedonsaannin turvaamiseksi. Lisäksi suunnitelmien tulisi olla kuntien kesken periaatteiltaan mahdollisimman samankaltaisia, jotta samanlainen valvontakäytäntö voitaisiin taata koko maassa.
Valvonnan maksullisuuden perusteena tulee olla lisäksi valvontaan käytettyjen resurssien (henkilötyötuntien) määrä. Maksullisia suoritteita olisivat valvontasuunnitelman mukaiset tarkastukset, muut tarkastukset (yleisöilmoituksen perusteella tai toiminnanharjoittajan pyynnöstä tehtävät sekä raja-arvojen ylityksen vuoksi tehtävät) sekä luvassa määrättyjen raporttien tarkastus. Suunnitelman mukaiseen tarkastukseen kuluvaan aikaan vaikuttaa raportissa esitetyllä tavalla toiminnan riskitaso ja koko. Näiden perusteella tulisi laatia taksa, josta valvonnasta perittävien perusmaksujen suuruus olisi mahdollisimman yksiselitteisesti luettavissa. Muiden tarkastusten ja luvassa määrättyjen raporttien tarkastusten osalta maksu määräytyisi työhön käytetyn henkilötyötuntien mukaisesti.
Kaupunginhallitus katsoo, että valvonnan maksullisuuden kehittäminen tulisi aloittaa viivytyksettä ja se tulisi aloittaa ympäristölupavelvollisten ja rekisteröintivelvollisten toimintojen valvonnan muuttamisella maksullisiksi. Myös muu ympäristönsuojelulain mukainen valvonta tulisi muuttaa maksulliseksi ja ulottaa myös muiden ympäristölakien, kuten jätelain ja vesilain, soveltamisalalle.
Kaupunginhallitus toteaa lopuksi, että ympäristöterveydenhuollon valvonnassa valvontasuoritteet ovat hyvin pitkälle maksullisia jo nyt.
Pöytäkirjanote ympäristöministeriölle sähköisesti osoitteeseen kirjaamo.ym@ymparisto.fi ja ympäristölautakunnalle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 4 |
1127 §
11.10.2010 pöydälle pantu asia
HELSINGIN TUKKUTORIN PAKASTAMON KEHITTÄMINEN
Khs 2010-1011
Esityslistan asia Ryj/3
Kaupunginhallitus
päätti oikeuttaa tukkutorin jatkamaan
pakastamohankkeen suunnittelua ja käynnistämään kilpailutuksen, jonka perusteella
hankkeelle valitaan rakennuttaja/rahoittaja.
Pöytäkirjanote tukkutorille sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 5 |
1128 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Ryj/4
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 41 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
liikennelaitos –liikelaitoksen lautakunta |
14.10.2010 |
pelastuslautakunta |
12.10.2010 |
teknisen palvelun lautakunta |
14.10.2010 |
yleisten töiden lautakunta |
12.10.2010 |
Ilmoitus ao. lautakunnille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1129 §
VALTUUTETTU ZAHRA ABDULLAN TOIVOMUSPONSI: MAAHANMUUTTAJANUORTEN OHJAUS MIELENTERVEYSPALVELUJEN HAKEMISEEN
Khs 2010-1050
Esityslistan asia Stj/1
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 19.5.2010 hyväksymän toivomusponnen (Zahra Abdulla) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Pöytäkirjanote jäljennöksin kaupunginhallituksen esityslistasta liitteineen valtuutettu Zahra Abdullalle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Lisätiedot:
Rautanen Marja-Liisa, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36184
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 5 |
1130 §
VALTUUTETTU OUTI ALANKO-KAHILUODON TOIVOMUSPONSI: VERKKONEUVOLAPALVELUT
Khs 2010-1045
Esityslistan asia Stj/2
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi esityslistalta ilmenevän selvityksen kaupunginvaltuuston 19.5.2010 hyväksymän toivomusponnen (Outi Alanko-Kahiluoto) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Pöytäkirjanote jäljennöksin kaupunginhallituksen esityslistasta valtuutettu Outi Alanko-Kahiluodolle ja tiedoksi muille valtuutetuille.
Lisätiedot:
Rautanen Marja-Liisa, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36184
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 4 |
1131 §
11.10.2010 pöydälle pantu asia
LAAJASUON LIIKUNTAPUISTON UUDISRAKENTAMISEN HANKESUUNNITELMA
Khs 2010-1678
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä Laajasuon liikuntapuiston uudisrakentamisen 1.9.2010 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäishinta jo käytetyin suunnittelu- ja valmistelukustannuksin, lisä- ja muutostyövarauksin sekä tarvittavin sähkö-, vesi- ja viemäriliittymin on arvonlisäverottomana 1 800 000,00 euroa kustannustasossa 5/10, RI 134,7.
Pöytäkirjanote liikuntalautakunnalle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Hyttinen Hannu, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
1132 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/2
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 41 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
eläintarhan johtokunta |
|
henkilöstökassatoimikunta |
|
kaupunginmuseon johtokunta |
|
kaupunginorkesterin johtokunta |
|
kulttuuri- ja kirjastolautakunta |
|
liikuntalautakunta |
|
nuorisolautakunta |
|
opetuslautakunta |
|
opetuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto |
7.10.2010 |
opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto |
|
ruotsinkielisen työväenopiston johtokunta |
|
suomenkielisen työväenopiston johtokunta |
|
taidemuseon johtokunta |
|
Henkilöstön kehittämispalvelut -johtokunta |
|
eläintarhan johtaja |
|
henkilöstökeskus |
|
- henkilöstöjohtaja |
|
- osastopäällikkö (henkilöstöpolitiikka) |
|
- osastopäällikkö (henkilöstövoimavara) |
|
- osastopäällikkö (maahanmuutto) |
|
museonjohtaja |
|
kaupunginorkesterin intendentti |
|
ruotsinkielisen työväenopiston rehtori |
|
suomenkielinen työväenopisto |
|
- johtava rehtori |
|
- apulaisrehtori |
|
- aluerehtori |
|
taidemuseon johtaja |
|
tietokeskus |
|
- johtaja |
|
- tutkimusprofessori |
|
- tietohuoltopäällikkö |
|
- kehittämispäällikkö |
|
työterveysjohtaja |
|
Henkilöstön kehittämispalvelut |
|
- toimitusjohtaja |
|
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
|
|
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
Hyttinen Hannu, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1133 §
KALLION TONTTIEN 299/1, 2, 4 JA 10 SEKÄ ALPPIHARJUN TONTIN 357/6 RAKENNUSKIELLON PIDENTÄMINEN (NRO 11988)
Khs 2010-1679
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti pidentää 11. kaupunginosan (Kallio) korttelin nro 299 tonttien nro 1, 2, 4 ja 10 sekä 12. kaupunginosan (Alppiharju) korttelin nro 357 tontin nro 6 rakennuskieltoaikaa 31.10.2012 saakka.
Maankäyttö- ja rakennuslain 202 §:n ja tämän esityslistan Kj/2 kohdassa päätetyn perusteella tämä päätös tulee voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Kuulutettava sekä pöytäkirjanote karttaliitteineen Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle, kiinteistölautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle ja rakennuslautakunnalle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1134 §
ETUOSTO-OIKEUDEN KÄYTTÄMÄTTÄ JÄTTÄMINEN OY SHELL AB:N JA SHELL OVERSEAS INVESTMENTS BV:N VÄLISESSÄ KIINTEISTÖKAUPASSA
Khs 2010-1808
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti, ettei kaupunki käytä etuosto-oikeuttaan 1.9.2010 tehdyssä kiinteistökaupassa, jossa oy Shell ab on myynyt Helsingin kaupungin Laajasalon kylässä (412) sijaitsevat tilat RN:o 2:62, 2:121 ja 2:328 hollantilaisen Shell Overseas Investments BV:n lukuun perustettavalle suomalaiselle yhtiölle.
Pöytäkirjanote oy Shell
ab:lle, asianajaja Christoffer Charpentier/
Hannes Snellman Attorneys Ltd:lle ja kiinteistölautakunnalle.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1135 §
ETUOSTO-OIKEUDEN KÄYTTÄMÄTTÄ JÄTTÄMINEN XXXXXXXXX SEKÄ ASUNTO OY VENEENVEISTÄJÄNRANNAN VÄLISESSÄ KIINTEISTÖKAUPASSA
Khs 2010-1807
Esityslistan asia Kaj/3
Kaupunginhallitus päätti, ettei kaupunki käytä etuosto-oikeuttaan 31.8.2010 tehdyssä kiinteistökaupassa, jossa Xxxx, Xxxxxx, Xxxxx ja Xxxx-Xxx Xxxxxxx ovat myyneet Helsingin kaupungin 31. kaupunginosan (Lauttasaari) korttelin nro 31122 tontin nro 3 rakennuksineen sekä määräalan M603 Lauttasaaren kylän tilasta RN:o 1:618 Asunto Oy Veneenveistäjänrannalle.
Pöytäkirjanote Asunto Oy Veneenveistäjänrannalle ja kiinteistölautakunnalle.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1136 §
KAUPUNKISUUNNITTELUVIRASTON LIIKENNESUUNNITTELUOSASTON APULAISOSASTOPÄÄLLIKÖN VIRKANIMIKKEEN MUUTTAMINEN
Khs 2010-1856
Esityslistan asia Kaj/4
Kaupunginhallitus päätti muuttaa kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnitteluosaston vakanssin nro 514401 virkanimikkeen apulaisosastopäälliköstä toimistopäälliköksi.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kaupunkisuunnitteluvirastolle ja henkilöstökeskukselle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1137 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/5
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
asuntolautakunta |
12.10.2010 |
asuntotuotantotoimikunta |
13.10.2010 |
kaupunkisuunnittelulautakunta |
7.10.2010 |
rakennuslautakunta |
12.10.2010 |
asuntotuotantotoimisto |
11.10., 12.10. ja 14.10.2010 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ryöti Miliza, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 25407
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITE |
Päätöksen perustelut |
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Risto Rautava |
Jenni Lähdesmäki |
puheenjohtaja |
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
Osku Pajamäki Jan D. Oker-Blom
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä hallintokeskuksessa 26.10.2010 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkityöpäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Jenni Lähdesmäki |
|
hallintosihteeri |
|
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1 |
|||
|
|
||
|
Pöytäkirjan
liitteet |
||
|
|
|
|
|
|
Pöytäkirjan liitteet on tilattavissa hallintokeskuksen kirjaamosta, jonka yhteystiedot ja aukioloaika on mainittu kohdassa ‘Oikaisuvaatimuksen toimittaminen’. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusoikeus |
||
|
|
|
|
|
|
Päätökseen tyytymätön voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|
|
|
|
|
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa (Kuntalaki 91 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 1118-1126, 1128-1130, 1132 ja 1137 §:t |
|
|
|
|
|
|
– |
rakennuskiellon määräämistä tai pidentämistä (Maankäyttö-
ja rakennuslaki 190 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 1133 § |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan etuosto-oikeuden käyttämistä (Etuostolaki 22 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 1134-1135 §:t |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä |
||
|
|
|
|
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan jäsen. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusviranomainen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus tehdään Helsingin kaupunginhallitukselle. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusaika |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. |
||
|
|
||
|
Oikaisuvaatimuksen
sisältö |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksessa, joka on osoitettava kaupunginhallitukselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
muutoksenhakijan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja muut yhteystiedot, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa |
|
|
|
|
|
|
– |
jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
muoto |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostina. Kirjallinen oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Viranomaiselle saapunutta sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
toimittaminen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa osoitteella: Helsingin kaupunginhallitus PL 1 Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11 – 13 00099 HELSINGIN KAUPUNKI Kirjaamon puhelinnumero on (09) 310 13700. Faksinumero on (09) 655 783 ja sähköpostiosoite: hallintokeskus@hel.fi. Hallintokeskuksen aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15 – 16.00. Oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimus on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen hallintokeskuksen aukioloajan päättymistä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus toimitetaan aina omalla vastuulla. |
||
|
|
||
2 |
|||
|
|
|
|
|
Rakennuskiellon määrääminen ja pidentäminen |
||
|
|
||
|
Valitusoikeus, valitusviranomainen ja valitusaika Päätökseen rakennuskiellon määräämistä ja pidentämistä koskevassa asiassa saa hakea muutosta kirjallisella valituksella |
||
|
|
||
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
|
|
– |
kunnan jäsen. |
|
|
|
|
|
|
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä |
|
|
|
|
|
|
– |
päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa, tai |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös on muutoin lainvastainen. |
|
|
|
|
|
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle. Valituskirjelmä on toimitettava Helsingin hallinto-oikeudelle kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa päätöksen todisteellisesta tiedoksisaannista. Päätöksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon sinä päivänä, jona asiakirja on luovutettu asianomaiselle tai hänen lähetilleen tahi esitetty asianomaiselle. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianomaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. |
||
|
Helsingin hallinto-oikeuden yhteystiedot: Ratapihantie 9, PL 120 00521 HELSINKI Puhelin: 010 36 42000 Faksinumero: 010 36 42079 Sähköposti: helsinki.hao@om.fi |
||
|
|
||
|
Etuosto-oikeuden käyttäminen |
||
|
|
|
|
|
|
Valitusoikeus, valitusviranomainen ja valitusaika Kunnan etuosto-oikeuden käyttämistä myytyyn kiinteistöön koskevaan päätökseen saa hakea muutosta kirjallisella valituksella |
|
|
|
|
|
|
– |
ostaja ja etuostolain 6 §:ssä tarkoitetuissa tapauksissa myyjä. |
|
|
|
|
|
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle. Valituskirjelmä on toimitettava Helsingin hallinto-oikeudelle kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa päätöksen todisteellisesta tiedoksisaannista. Päätöksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon sinä päivänä, jona asiakirja on luovutettu asianomaiselle tai hänen lähetilleen tahi esitetty asianomaiselle. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianomaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana. Helsingin hallinto-oikeuden yhteystiedot: Ratapihantie 9, PL 120 00521 HELSINKI Puhelin: 010 36 42000 Faksinumero: 010 36 42079 Sähköposti: helsinki.hao@om.fi Milloin kunta on päättänyt, ettei se käytä etuosto-oikeutta, ei päätökseen saa hakea muutosta valittamalla. |
||
|
|
||
|
Yhteiset määräykset muutoksenhausta |
||
|
|
|
|
|
|
Valitusajan laskeminen Tiedoksisaantipäivää, nähtävilleasettamispäivää tai sitä päivää, jolloin päätös on julkipanon jälkeen annettu ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Valituskirjelmän sisältö Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
|
|
|
|
|
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
|
|
|
|
|
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
|
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
|
|
|
|
ANVISNINGAR OM
SÖKANDE AV ÄNDRING
1 |
||||
|
|
|||
|
Bilagor till
protokollet |
|||
|
|
|
||
|
|
Bilagorna
till protokollet kan beställas på förvaltningscentralens registratorskontor.
Kontaktinformation och öppettiderna är angivna under punkten ”Inlämnande av
rättelseyrkande”. |
||
|
|
|
||
|
Rätt att
framställa rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
|
Den som är
missnöjd med ett beslut kan framställa ett rättelseyrkande. Ändring i beslutet
får inte sökas genom besvär. Rättelse får
inte yrkas i beslut som gäller: |
||
|
|
|
||
|
– |
beredning
eller verkställighet (91 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
1118-1126, 1128-1130, 1132 och 1137 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
– |
utfärdande
eller förlängning av byggförbud (190 § i markanvändnings- och bygglagen) |
||
|
|
|
||
|
|
1133 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
– |
utnyttjande
av kommunens förköpsrätt (22 § i förköpslagen) |
||
|
|
|
||
|
|
1134-1135 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkande får framställas |
|||
|
|
|
||
|
– |
av den som
ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
||
|
|
|
||
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandemyndighet |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkande
framställs hos Helsingfors stadsstyrelse. |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkandetid
|
|||
|
|
|||
|
Ett rättelseyrkande skall framställas inom fjorton (14) dagar från
delfåendet av beslutet. En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes,
om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts
fram offentligt. Dagen för
delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas inte in i den
bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en
annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får rättelseyrkandet inlämnas
första vardagen därefter. |
|||
|
|
|||
|
Innehåll i
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
I
rättelseyrkandet, som skall riktas till stadsstyrelsen, skall uppges |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
postadress
och annan kontaktinformation för meddelanden i saken till ändringssökanden |
||
|
|
|
||
|
– |
om
ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud eller
om rättelseyrkandet har upprättats av någon annan, också hans namn och
hemkommun. |
||
|
|
|
||
|
Formen för
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall göras skriftligt. Rättelseyrkandet kan också
skickas per telefax eller e-post. Rättelseyrkandet skall undertecknas av ändringssökanden, den lagliga
företrädaren eller ombudet. Ett
elektroniskt dokument som kommit till myndigheten behöver inte kompletteras
med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och det
inte är skäl att misstänka dokumentets äkthet eller intakthet. |
|||
|
|
|
||
|
Inlämnande av
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall innan rättelseyrkandetiden utgår inlämnas till Helsingfors stadsstyrelse PB 1 Besöksadress: Norra esplanaden 11–13 00099 HELSINGFORS STAD Telefonnumret till registratorskontoret är (09) 310 13700. Telefaxnumret är (09) 655 783 och e-postadressen är: hallintokeskus@hel.fi. Förvaltningscentralen är öppen måndag–fredag kl. 8.15–16.00. Rättelseyrkandet kan skickas per post, genom bud eller elektroniskt. Till posten skall rättelseyrkandet lämnas i så god tid att det hinner
fram sista dagen av rättelseyrkandetiden före utgången av förvaltnings-centralens
öppettid. Ett elektroniskt meddelande anses ha inkommit till myndigheten då det är
tillgängligt i myndighetens mottagningsapparat eller datasystem så att
meddelandet kan behandlas. Ett
rättelseyrkande skickas alltid på eget ansvar. |
|||
|
|
|||
2 |
||||
|
|
|
||
|
Utfärdande och förlängning av byggnadsförbud |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsrätt,
besvärsmyndighet och besvärstid Ändring i ett
beslut som gäller förlängning av byggnadsförbud får sökas genom skriftliga
besvär |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
av den som
beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av
kommunmedlemmarna. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär får
anföras på den grunden att |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
beslutet har
tillkommit i felaktig ordning |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
den myndighet
som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
beslutet
annars strider mot lag. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär anförs
hos Helsingfors förvaltningsdomstol. Besvärsskriften skall inlämnas till
Helsingfors förvaltningsdomstol inom trettio (30) dagar efter att
vederbörande bevisligen fått del av beslutet. Vederbörande anses ha fått del
av beslutet den dag då handlingen överlämnats till honom eller hans bud eller
företetts honom. Vederbörande anses ha fått del av en per post mot mottagningsbevis
sänd handling vid den tid mottagningsbeviset utvisar. En kommunmedlem anses
ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram offentligt. |
||
|
|
|
||
|
|
Kontaktinformation till Helsingfors förvaltningsdomstol: Bangårdsvägen 9, PB 120 00521 HELSINGFORS Telefon: 010 36 42000 Telefax: 010 36 42079 E-post: helsinki.hao@om.fi |
||
|
|
|
|
|
|
Utnyttjande av förköpsrätt |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsrätt,
besvärsmyndighet och besvärstid Ändring i ett
beslut som gäller utnyttjande av kommunens förköpsrätt till en såld fastighet
får sökas genom skriftliga besvär |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
av köparen
och i de fall som avses i 6 § i förköpslagen av säljaren. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär anförs
hos Helsingfors förvaltningsdomstol. Besvärsskriften skall inlämnas till
Helsingfors förvaltningsdomstol inom trettio (30) dagar efter att
vederbörande bevisligen fått del av beslutet. Vederbörande anses ha fått del
av beslutet den dag då handlingen överlämnats till honom eller hans bud eller
företetts honom. Vederbörande anses ha fått del av en per post mot mottagningsbevis
sänd handling vid den tid mottagningsbeviset utvisar. Kontaktinformation till Helsingfors förvaltningsdomstol: Bangårdsvägen 9, PB 120 00521 HELSINGFORS Telefon: 010 36 42000 Telefax: 010 36 42079 E-post: helsinki.hao@om.fi Om kommunen
har beslutat att den inte utnyttjar sin förköpsrätt, får ändring i beslutet
inte sökas genom besvär. |
||
|
|
|
|
|
|
Gemensamma bestämmelser om sökande av ändring |
|||
|
|
|
||
|
|
Uträkning av
besvärstiden Dagen för delfåendet, den dag då protokollet lagts fram eller den dag då
beslutet meddelats efter anslag räknas inte in i den bestämda tiden. Om
sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen
därefter. Innehåll i besvärsskriften I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
||
|
|
|||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
den
postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan
tillställas ändringssökanden. |
||
|
|
|
||
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till besvärsskriften skall fogas |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
||
|
|
|
||
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när
besvärstiden har börjat |
||
|
|
|
||
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts
myndigheten. |
||
|
|
|
||
|
|
|
|
|