Kokousaika |
27.9.2010 kello 16.00 – 16.17 |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Läsnä |
|
||||||||
|
|
||||||||
Jäsenet |
Rautava, Risto |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
||||||
|
Bryggare, Arto |
I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Puoskari, Mari |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Asko-Seljavaara, Sirpa |
|
|
||||||
|
Hakola, Juha |
|
|
||||||
|
Krohn, Minerva |
|
|
||||||
|
Ojala, Outi |
|
|
||||||
|
Oker-Blom, Jan D. |
|
|
||||||
|
Pajamäki, Osku |
|
|
||||||
|
Peltokorpi, Terhi |
|
|
||||||
|
Rissanen, Laura |
|
|
||||||
|
Räty, Laura |
|
|
||||||
|
Lehtonen, Hannele |
varajäsen |
|
||||||
|
Vesikansa, Sanna |
varajäsen |
|
||||||
|
Laakso, Tapio |
varajäsen |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Muut |
Lehtipuu, Otto |
kaupunginvaltuuston puheenjohtaja |
|
||||||
|
Bogomoloff, Harry |
I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Hiltunen, Rakel |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Pajunen, Jussi |
kaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Sauri, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Kokkonen, Paula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Haatainen, Tuula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Penttilä, Hannu |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Korhonen, Tapio |
rahoitusjohtaja (paitsi 1053-1056 §:t) |
|
||||||
|
Ratasvuori, Eila |
hallintojohtaja |
|
||||||
|
Sarvilinna, Sami |
kaupunginlakimies |
|
||||||
|
Tulensalo, Hannu |
henkilöstöjohtaja |
|
||||||
|
Waronen, Eero |
viestintäpäällikkö |
|
||||||
|
Hari, Olli |
kaupunginsihteeri (paitsi 1040-1044 §:t) |
|
||||||
|
Matikainen, Kristiina |
kaupunginsihteeri (paitsi 1040-1044 §:t) |
|
||||||
|
Mickwitz, Leena |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Sippola-Alho, Tanja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Vallittu, Anja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Rautanen, Marja-Liisa |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Hyttinen, Hannu |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Saarinen, Erja |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Ryöti, Miliza |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Lähdesmäki, Jenni |
hallintosihteeri |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Puheenjohtaja |
Rautava, Risto |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Lähdesmäki, Jenni |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Esittely |
|
§ |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
|
|
|
||||
|
Sauri |
|
|
1050, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sosiaali- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
Päätöksen perusteluna on kunkin asian esityslistateksti, joka on merkitty liitteeksi 1.
§ |
Asia |
|
1041 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
1042 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
1043 |
Kaj/1 |
Kruununhaan tontin 8/9 asemakaavan muuttaminen (nro 11949) |
1044 |
Kj/3 |
Rakennusrahastosuorituksen maksaminen Kiinteistöosakeyhtiö Helsingin Mannerheimintie 13 A:lle |
1045 |
Kj/4 |
Määrärahan myöntäminen Jätkäsaaren ja Saukonpaaden alueiden esirakentamista ja pilaantuneen maaperän kunnostamiseen |
1046 |
Kj/5 |
Määrärahan myöntäminen Kamppi-Töölönlahti -alueen katujen ja puistojen rakentamiseen |
1047 |
Kj/6 |
Kaupunginvaltuuston 22.9.2010 tekemien päätösten täytäntöönpano |
1048 |
Kj/7 |
Kaupunginorkesterin konserttimatkat |
1049 |
Kj/8 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1050 |
Kj/9 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1051 |
Ryj/1 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1052 |
Sj/1 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1053 |
Kaj/1 |
Sörnäisten tontin 252/12 ja tontin 4 osan sekä satama- ja katualueiden (Suvilahden alue) rakennuskiellon pidentäminen (nro 11985) |
1054 |
Kaj/2 |
Viikinrannan rakennuskiellon pidentäminen (nro 11987) |
1055 |
Kaj/3 |
Herttoniemen korttelin 43057 ja tontin 43061/6 (Herttoniemen yritysalueen eteläosa) rakennuskiellon pidentäminen (nro 11989) |
1056 |
Kaj/4 |
Brändö lågstadieskola och gymnasium -koulurakennuksen perusparannuksen hankesuunnitelma |
1057 |
Kaj/5 |
Kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavapäällikön viran täyttäminen |
1058 |
Kaj/6 |
Lausunto Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle Kiinteistö Oy Beckerintie 8:n poikkeamishakemuksesta |
1059 |
Kaj/7 |
20.9.2010 pöydälle pantu asia Kannanotto Xxxx Xxxxxxx muistutukseen Kruununhaan tontin 8/9 asemakaava-asiassa (nro 11949) |
1060 |
Kaj/8 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1041 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Bryggaren (varalla Hakola) ja Krohnin (varalla Räty) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
1042 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
1043 § |
Kaupunginvaltuuston 6.10.2010 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi
1043 § |
Kaupunginhallituksen kokouksessa
20.9.2010 pöydälle pantu asia |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
1044 §
RAKENNUSRAHASTOSUORITUKSEN MAKSAMINEN KIINTEISTÖOSAKEYHTIÖ HELSINGIN MANNERHEIMINTIE 13 A:LLE
Khs 2010-563
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus
päätti, että Kiinteistöosakeyhtiö Helsingin Mannerheimintie 13a:n (ent.
Kiinteistöosakeyhtiö Helsingin Musiikkitalo)
osakassopimuksen mukainen rakennusrahasto-osuus 2 068 800 euroa saadaan
maksaa vuoden 2010 talousarvion kohdalta 8 22 07 Arvopaperit, Musiikkitalo,
Khn käytettäväksi.
Pöytäkirjanote Kiinteistöosakeyhtiö Helsingin Mannerheimintie 13 a:lle,
Taloushallintopalvelu
-liikelaitokselle ja talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle.
Lisätiedot:
Venetkoski-Kukka Eija, lainapäällikkö, puhelin 310 36329
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1045 §
MÄÄRÄRAHAN MYÖNTÄMINEN JÄTKÄSAAREN JA SAUKONPAADEN ALUEIDEN ESIRAKENTAMISTA JA PILAANTUNEEN MAAPERÄN KUNNOSTAMISEEN
Khs 2010-1600
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus
päätti myöntää rakennusvirastolle vuoden 2010 talousarvion alakohdalta
8 01 02 15,Länsisataman esirakentaminen
6 600 000 euroa Jätkäsaaren ja Saukonpaaden esirakentamiseen ja pilaantuneen maaperän puhdistamiseen
Pöytäkirjanote rakennusviraston katu- ja puisto-osastolle (Jarmo Ahonen), taloushallintopalvelu- liikelaitokselle (Heljä Huusko), talous- ja suunnittelukeskuksen kehittämisosastolle ja taloussuunnitteluosastolle.
Lisätiedot:
Sauramo Vesa, hankepäällikkö, puhelin 310 36276
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1046 §
MÄÄRÄRAHAN MYÖNTÄMINEN KAMPPI-TÖÖLÖNLAHTI -ALUEEN KATUJEN JA PUISTOJEN RAKENTAMISEEN
Khs 2010-1599
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus
päätti myöntää rakennusvirastolle vuoden 2010 talousarvion alakohdalta
8 03 12-01,Kamppi-Töölönlahti -alue, Kamppi-Töölönlahti -alueen kadut,
3 500 000 euroa alueen katujen rakentamiseen ja
kohdalta 8 06 11, Kamppi-Töölönlahti -alueen puistot,
800 000 euroa alueen puistojen rakentamiseen
Pöytäkirjanote rakennusviraston katu- ja puisto-osastolle (Jarmo Ahonen), taloushallintopalvelu -liikelaitokselle (Heljä Huusko), talous- ja suunnittelukeskuksen kehittämisosastolle ja taloussuunnitteluosastolle.
Lisätiedot:
Sauramo Vesa, hankepäällikkö, puhelin 310 36276
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1047 §
KAUPUNGINVALTUUSTON 22.9.2010 TEKEMIEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Khs
Esityslistan asia Kj/6
Kaupunginhallitus päätti,
että kaupunginvaltuuston 22.9.2010 pitämän kokouksen päätösluettelo on toimitettava kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja liikelaitoksille tiedoksi kuin myös
että edellä mainittuun päätösluetteloon sisältyvät kaupunginvaltuuston päätökset saadaan pöytäkirjan tarkastamisen jälkeen mahdollisista valituksista huolimatta panna täytäntöön seuraavasti:
Asia Toimenpide
Kaupunginjohtajan
toimiala
1–3 Ei toimenpidettä.
4 Pöytäkirjanote
kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja liikelaitoksille.
5 Kaupunginhallitus päätti kehottaa opetusvirastoa toimittamaan taloushallintopalvelulle luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavat tiedot.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote päätöksessä mainituille.
Pöytäkirjanote opetuslautakunnan ruotsinkieliselle jaostolle, hallintokeskukselle (Seija Kauppinen) ja taloushallintopalvelulle (Tuija Honkaheimo).
10 Sivistys- ja henkilöstötointa johtava apulaiskaupunginjohtaja ottanee aloitteen 31 uudelleen valmisteltavaksi.
Rakennus- ja
ympäristötointa johtavan apulaiskaupungin-
johtajan toimiala
11–14 Aloitteet rakennus- ja ympäristötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Sosiaali- ja
terveystointa johtavan apulaiskaupungin-
johtajan toimiala
15, 16 Aloitteet sosiaali- ja terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Sivistys- ja
henkilöstötointa johtavan apulaiskaupungin-
johtajan toimiala
17, 18 Aloitteet sivistys- ja henkilöstötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtavan apulais-
kaupunginjohtajan
toimiala
6 Kaupunginhallitus
päätti kehottaa rakennusvalvontavirastoa valmistelemaan
rakennusvalvontaviraston lausunnossa 30.4.2010 mainitun rakennusjärjestyksestä
laadittavan julkaisun, johon sisältyy määräysten lisäksi lisätiedot ja säännösviittaukset.
Pöytäkirjanote ja kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote jäljennöksin rakennusjärjestyksestä kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille sekä Espoon kaupungille, Uudenmaan liitolle, Sipoon kunnalle, Vantaan kaupungille ja Helsingin kaupunginosayhdistykset ry:lle.
Pöytäkirjanote ja kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote jäljennöksin rakennusjärjestyksestä ja annetuista lausunnoista (kaupunginvaltuuston esityslistan liite 3, päätöshistoria) Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle.
7 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, rakennuslautakunnalle, rakennusvirastolle, pelastuslaitokselle ja Helsingin Satama -liikelaitokselle.
8 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, rakennuslautakunnalle, rakennusvirastolle, Helsingin Energia -liike-laitokselle ja Helen Sähköverkko Oy:lle.
9 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle sekä valitusosoituksin Helsingin hallinto-oikeu-delle, Laajasalo–Degerö Seura ry:lle, Laajasalon pienkiinteistöyhdistys ry:lle, Maija Wilksmanille ja Marja-Liisa Laakkoselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, rakennuslautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, liikuntalautakunnalle, pelastuslautakunnalle, opetusvirastolle, kaupunginmuseolle, ympäristökeskukselle, sosiaalivirastolle, liikennelaitos-liikelaitokselle, Helsingin Energia -liikelaitokselle, Helen Sähköverkko Oy:lle ja HSY Vedelle.
19, 20 Aloitteet kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Lisätiedot:
Nyfors Maria, hallintosihteeri, puhelin 310 36012
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1048 §
KAUPUNGINORKESTERIN KONSERTTIMATKAT
Khs 2010-1674
Esityslistan asia Kj/7
Kaupunginhallitus päätti myöntää kaupunginorkesterin käytettäväksi 350 260 euroa talousarvion kohdalta 4 19 02, Käyttövarat, Khn käytettäväksi vuonna 2010 lokakuussa Italian ja Saksan konserttimatkoja varten siten, että kiertueiden nettokustannukset saavat olla talousarvion mukaisesti enintään -375 000 euroa.
Pöytäkirjanote kaupunginorkesterin johtokunnalle, talous- ja suunnittelukeskuksen taloussuunnitteluosastolle, taloushallintopalvelu-liikelaitokselle (Heljä Huusko) sekä tarkastusvirastolle.
Lisätiedot:
Niininen Tero, erityissuunnittelija, puhelin 310 25915
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1049 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/8
Kaupunginhallitus
päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 38 tekemiä päätöksiä
käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja --
konsernijaosto --
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta 22.9.2010
johtokunnat
-
Helsingin Energia 21.9.2010
-
Helsingin Satama --
-
Taloushallintopalvelu --
apulaiskaupunginjohtajat
-
rakennus- ja ympäristötointa
johtava
-
sosiaali- ja terveystointa
johtava
-
sivistys- ja henkilöstötointa
johtava
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
hallintokeskus
-
hallintojohtaja
-
hallintopalvelujen
osastopäällikkö
-
kansainvälisen
toiminnan päällikkö
-
kaupunginlakimies
-
turvallisuus- ja
valmiusosaston osastopäällikkö
-
viestintäpäällikkö
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
aluerakentamispäällikkö
-
sisäisen tarkastuksen
päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
elinkeinojohtaja
-
elinkeinopäällikkö
-
kehityspäällikkö
-
matkailupäällikkö
-
tapahtumapäällikkö
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1050 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/9
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 38 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1051 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Ryj/1
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 38 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
Liikennelaitos –liikelaitoksen johtokunta |
23.9.2010 |
yleisten töiden lautakunta |
21.9.2010 |
Ilmoitus ao. lauta- ja johtokunnille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1052 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 38 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
eläintarhan johtokunta |
|
henkilöstökassatoimikunta |
22.9.2010 |
kaupunginmuseon johtokunta |
|
kaupunginorkesterin johtokunta |
|
kulttuuri- ja kirjastolautakunta |
|
liikuntalautakunta |
|
nuorisolautakunta |
|
opetuslautakunta |
21.9.2010 |
opetuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto |
|
opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto |
21.9.2010 |
ruotsinkielisen työväenopiston johtokunta |
16.9.2010 |
suomenkielisen työväenopiston johtokunta |
|
taidemuseon johtokunta |
|
Henkilöstön kehittämispalvelut -johtokunta |
|
eläintarhan johtaja |
|
henkilöstökeskus |
|
- henkilöstöjohtaja |
|
- osastopäällikkö (henkilöstöpolitiikka) |
|
- osastopäällikkö (henkilöstövoimavara) |
|
- osastopäällikkö (maahanmuutto) |
|
museonjohtaja |
|
kaupunginorkesterin intendentti |
|
ruotsinkielisen työväenopiston rehtori |
|
suomenkielinen työväenopisto |
|
- johtava rehtori |
|
- apulaisrehtori |
|
- aluerehtori |
|
taidemuseon johtaja |
|
tietokeskus |
|
- johtaja |
|
- tutkimusprofessori |
|
- tietohuoltopäällikkö |
|
- kehittämispäällikkö |
|
työterveysjohtaja |
|
Henkilöstön kehittämispalvelut |
|
- toimitusjohtaja |
|
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
Hyttinen Hannu, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1053 §
SÖRNÄISTEN TONTIN 252/12 JA TONTIN 4 OSAN SEKÄ SATAMA- JA KATUALUEIDEN (SUVILAHDEN ALUE) RAKENNUSKIELLON PIDENTÄMINEN (NRO 11985)
Khs 2010-1595
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti pidentää 10. kaupunginosan (Sörnäinen) korttelin nro 252 tontin nro 12 ja tontin nro 4 osan sekä satama- ja katualueiden rakennuskieltoaikaa 29.10.2012 saakka.
Maankäyttö- ja rakennuslain 202 §:n ja tämän esityslistan Kj/2 kohdassa päätetyn perusteella tämä päätös tulee voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Kuulutettava sekä pöytäkirjanote karttaliitteineen Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle, kiinteistölautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle ja rakennuslautakunnalle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1054 §
VIIKINRANNAN RAKENNUSKIELLON PIDENTÄMINEN (NRO 11987)
Khs 2010-1597
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti pidentää kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston piirustuksesta nro 11987/19.8.2010 ilmenevän 36. kaupunginosan (Viikki) Viikinrannan rakennuskieltoaikaa 7.10.2012 saakka.
Maankäyttö- ja rakennuslain 202 §:n ja tämän esityslistan Kj/2 kohdassa päätetyn perusteella tämä päätös tulee voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Kuulutettava sekä pöytäkirjanote karttaliitteineen Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle, kiinteistölautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle ja rakennuslautakunnalle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1055 §
HERTTONIEMEN KORTTELIN 43057 JA TONTIN 43061/6 (HERTTONIEMEN YRITYSALUEEN ETELÄOSA) RAKENNUSKIELLON PIDENTÄMINEN (NRO 11989)
Khs 2010-1596
Esityslistan asia Kaj/3
Kaupunginhallitus päätti pidentää 43. kaupunginosan (Herttoniemi) korttelin nro 43057 ja korttelin nro 43061 tontin nro 6 rakennuskieltoaikaa 20.10.2012 saakka.
Maankäyttö- ja rakennuslain 202 §:n ja tämän esityslistan Kj/2 kohdassa päätetyn perusteella tämä päätös tulee voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Kuulutettava sekä pöytäkirjanote karttaliitteineen Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle, kiinteistölautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle ja rakennuslautakunnalle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1056 §
BRÄNDÖ LÅGSTADIESKOLA OCH GYMNASIUM -KOULURAKENNUKSEN PERUSPARANNUKSEN HANKESUUNNITELMA
Khs 2010-800
Esityslistan asia Kaj/4
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä Brändö lågstadieskola och gymnasium -koulurakennuksen perusparannuksen 19.2.2010 päivätyn hankesuunnitelman siten, että rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 4 900 000 euroa tammikuun 2010 kustannustasossa (RI = 126,2, THI = 146,0), ja hankkeen pääomavuokran määrittämisen perusteena palvelutilojen osalta tavanomaisesti noudatettu tuottovaatimus.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle, talous- ja suunnittelukeskukselle, opetuslautakunnalle ja HKR-rakennuttajalle.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
1057 §
KAUPUNKISUUNNITTELUVIRASTON ASEMAKAAVAPÄÄLLIKÖN VIRAN TÄYTTÄMINEN
Khs 2010-1686
Esityslistan asia Kaj/5
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1058 §
LAUSUNTO UUDENMAAN ELINKEINO-, LIIKENNE- JA YMPÄRISTÖKESKUKSELLE KIINTEISTÖ OY BECKERINTIE 8:N POIKKEAMISHAKEMUKSESTA
Khs 2010-1329
Esityslistan asia Kaj/6
Kaupunginhallitus päätti antaa Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle Kiinteistö Oy Beckerintie 8:n poikkeamishakemuksesta seuraavan puoltavan lausunnon:
Kiinteistö Oy Beckerintie 8 pyytää (9.6.2010) poikkeamislupaa 33. kaupunginosan (Kaarela) korttelin nro 33252 tontille nro 7 (Beckerintie 8).
Hakijan tarkoituksena on rakentaa toimistotiloja (127 k-m2) niin, että poiketaan vähäistä suuremmin asemakaavassa osoitetusta rakennusoikeudesta. Lisäksi poiketaan rakennusalan suurimmasta sallitusta kerrosluvusta sekä rakennuksen käyttötarkoituksesta.
Hakija perustelee hakemustaan rakennuksessa toimivan isännöitsijätoimiston tarpeella laajentaa tilojaan, kun kolmessa osoitteessa toimivat isännöinnin tukipalvelut halutaan keskittää yhteen toimipisteeseen Malminkartanoon.
Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.
Selostus Alueella
on voimassa 9.5.1979 vahvistettu asemakaava nro 7950. Asemakaavan mukaan tontti
on yhdistettyjen pienteollisuus- ja asuntorakennusten korttelialuetta (TPA).
Tontin rakennusoikeus on 400 k-m2, josta enintään 300 k-m2
saa olla pienteollisuustiloja ja vähintään 100
k-m2 asumista. Suurin sallittu kerrosluku on kaksi, osalla
rakennusalaa yksi.
Asemakaavan tavoite on erikokoisista rakennuksista koostuva ja toiminnaltaan sekoittunut korttelialue. Rakennusoikeus vaihtelee samankokoisillakin tonteilla. Idea yksikerroksisista osista, jotka toimisivat kattoterassina yläkerran asunnoille, ei ole toteutunut asemakaavan tarkoittamalla tavalla, neljässä naapurirakennuksessa on jo poikettu määräyksestä ja rakennettu rakennus kokonaan kaksikerroksisena.
Hakijan tarkoituksena on laajentaa rakennusta kaksikerroksiseksi nykyisen kattoterassin kohdalla ja osoittaa tilat toimistokäyttöön lukuun ottamatta kahta säilyvää asuntoa.
Haettu toimenpide poikkeaa asemakaavasta siten, että kokonaisrakennusoikeus ylittyy 127 k-m2 ja rakennuksen pääkäyttötarkoitus muuttuu pienteollisuusrakennuksesta toimistorakennukseksi. Asumisen vähimmäismäärä alittuu 4,5 k-m2.
Osallisten kuuleminen Selvitys naapureiden kuulemisesta sekä naapureiden suostumukset on liitetty hakemusasiakirjoihin. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.
Lausunto Kaupunginhallitus toteaa, että haettu toimenpide ei ole ristiriidassa korttelin perusidean tai kaupunkikuvallisten tavoitteiden kanssa. Pienteollisuustonteille ei ole ollut kysyntää Malminkartanossa siinä määrin kuin asemakaavaa laadittaessa 1970-luvun lopussa on oletettu. Muutos muuhun työpaikkarakentamiseen ja rakennuksen laajentaminen kokonaan kaksikerroksiseksi on tässä tapauksessa hyväksyttävää. Tarvittavat autopaikat mahtuvat tontille.
Poikkeamisen erityinen syy on tilanteen muuttuminen asemakaavan laatimisen jälkeen ja elinkeinoelämän toimintaedellytysten parantaminen Malminkartanossa.
Haettu toimenpide ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Kaupunginhallitus puoltaa hakemusta.
Pöytäkirjanote Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle, Kiinteistö Oy Beckerintie 8:lle, kaupunkisuunnitteluvirastolle ja rakennusvalvontavirastolle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1059 §
20.9.2010 pöydälle pantu asia
KANNANOTTO XXXX XXXXXXXX MUISTUTUKSEEN KRUUNUNHAAN TONTIN 8/9 ASEMAKAAVA-ASIASSA (NRO 11949)
Khs 2010-196
Esityslistan asia Kaj/7
Kaupunginhallitus päätti antaa seuraavan vastauksen tehtyyn muistutukseen.
Asemakaavan sisältö pääpiirteissään
Kruununhaan korttelin nro 8 tontti nro 9 on merkitty asuinkerrostalojen
korttelialueeksi (AK). Kadunvarsirakennuksen ensimmäisessä maanpäällisessä kerroksessa
saa olla liike-, toimisto-, sosiaalisia palvelu- tai näihin verrattavia tiloja
silloin, kun käynti tällaiseen huoneistoon on järjestetty suoraan kadulta.
Mikäli erityiset syyt sitä vaativat, saa sosiaalisia palveluja sijoittaa myös
muihin kuin ensimmäiseen maanpäälliseen kerrokseen, kuitenkin korkeintaan
20 % tontin sallitusta kerrosalasta.
Rakennusten ullakoille saa rakentaa sallitun kerrosalan lisäksi
100 m2 talon omaan käyttöön tulevaa saunatilaa.
Pohjoisranta 4:n rakennus on suojeltu määräyksellä sr-1 ja rakennuksessa
oleva porrashuone A arvokkaana porrashuoneena. Olemassa olevien hissien
kunnostustyöt tulee tehdä porrashuoneiden historialliset arvot ja
arkkitehtuurin ominaispiirteet säilyttäen tai palauttaen.
Lisäksi on suojeltu määräyksellä sr-2 Meritullinkatu 3:n rakennus.
Piha-alue on kunnostettava leikki- ja ulko-oleskelualueeksi ympäristöön
sopivia materiaaleja ja istutuksia käyttäen. Jäteastiat tulee sijoittaa rakennusrungon
sisään.
Tontin pinta-ala on 2 381 m2 ja rakennusoikeus 10 810 k-m2, mikä vastaa olemassa olevaa tilannetta eli tontin rakennusoikeus ei kasva.
Muistutusten keskeinen sisältö
Xxxx Xxxxxx toistaa ja osin täydentää luonnosvaiheessa jättämäänsä mielipidettä
16.11.2009. Muistutuksessaan (22.3.2010) hän toteaa muun muassa, että kaupunkisuunnitteluvirasto
ei ole ottanut huomioon asukkaiden esittämiä mielipiteitä.
Autopaikkoja ei tulisi sijoittaa maanalaiseen pysäköintitilaan merivedestä
johtuvan käytännön mahdottomuuden vuoksi, vaan Pohjoisrannan pitkittäissuuntaiset
kadunvarsipaikat tulisi muuttaa vinopaikoiksi ja osoittaa Pohjoisranta 4:n
asukkaiden käyttöön asukaspysäköintitunnuksin. Lisäksi jäteastiat tulisi
sijoittaa pihatasossa rakennusrungon sisään jäteautojen aiheuttaman meluhaitan
vuoksi. Hän huomauttaa, että erillisen tonttijaon määräys sekä määräys ullakolle
sallitusta saunatilasta tulisi poistaa tarpeettomina ja että asemakaavan muutokseen
tulisi määräys vanhojen pommisuojien käytöstä asukkaiden väestönsuojatiloina,
sillä väestönsuojatarve kasvaa toimistoja muutettaessa asunnoiksi.
Asemakaavan muutokseen tulisi lisätä myös määräys siitä, että tontin 1
rajalla olevasta valokuilusta on poistettava sinne luvatta rakennetut
parvekkeet. Lisäksi määräyksiin tulisi lisätä kaupunginmuseon luonnosvaiheessa
ehdottama maininta siitä, että Kruununhaka on valtakunnallisesti merkittävä
kulttuurihistoriallinen ympäristö. Kaavakartan kerroslukumerkinnät tulisi
muuttaa yhtä kerrosta pienemmiksi, sillä rakennukset ovat muistutuksen mukaan
kerrosta matalampia. Lisäksi kaavakartasta puuttuvat porrashuonemerkinnät E, F
ja I.
Lopuksi hän toteaa, että selostuksen liitteenä on valokuva sisäpihalta,
jossa näkyy vastoin Museoviraston lausuntoa rakennetut uudet parvekkeet.
Valokuvasta saa sen käsityksen, että parvekkeet suojeltaisiin.
Kannanotto muistutukseen
Kaupunginhallitus yhtyy kaupunkisuunnittelulautakunnan 21.1.2010 esittämään
mielipiteeseen annettuun vastineeseen, jossa todetaan muun muassa seuraavaa: Asemakaavamääräyksillä
ei osoiteta tarkkaa paikkaa jätehuoneen sijoitukselle, vaan sitä ohjaa
rakennusvalvontavirasto rakennuslupahakemuksen käsittelyn yhteydessä.
Jäteastioille voi tarkemman suunnittelun yhteydessä löytyä pihatason lisäksi
myös muita sijoituspaikkoja. Kruununhaan alueella on autopaikkojen sijoittaminen
maan alle sallittu yleisesti ja sallitaan tälläkin tontilla haastavasta
rakentamisesta huolimatta. Koska autopaikkoja on kadunvarsilla rajallisesti, on
niiden sijoittaminen maan alle haluttu sallia määräyksin. Pohjoisrannan
pysäköintipaikat on jo tällä hetkellä osoitettu asukaspysäköintiin ja autopaikoista
on alueella pulaa. Kadunvarsipysäköintiä on tutkittu katusuunnitelmien yhteydessä.
Viistopysäköinnillä ei kyseisellä alueella saavutettaisi suurta lisäystä
paikkojen määrään. Tämän lisäksi viistopysäköintiä pidetään liikenneturvallisuusriskinä
Pohjoisrannan pysäköintikadulla. Helsingin kaupungin periaatteiden mukaan
asemakaavassa on määräys erillisestä tonttijaosta, sillä asemakaavalla ei osoiteta
tonttijakoa. Asemakaavassa ei ole tarpeellista osoittaa asukkaiden väestönsuojatiloja
yksittäisillä tonteilla.
Kaupunginhallitus pitää perusteltuna myös sitä, että asemakaavamääräyksiin
ei ole lisätty erillistä mainintaa Kruununhaasta kulttuurihistoriallisesti
merkittävänä ympäristönä. Näin siksi, että valtioneuvosto on 22.12.2009
päättänyt, että Museoviraston laatima inventointi Valtakunnallisesti
merkittävät kulttuuriympäristöt (RKY) korvaa valtakunnallisissa
alueidenkäyttötavoitteissa mainitun vuoden 1993 inventoinnin. Uudessa
inventoinnissa Kruununhaka ei enää kokonaisena kaupunginosana kuulu listalle,
vaan sieltä on nostettu esille vain yksittäisiä rakennuksia ja kohteita. Alueen
kulttuurihistoriallisia arvoja on kuitenkin käsitelty asemakaavan muutoksen
selostuksen kohdassa 2 Lähtökohdat / Suojelukohteet.
Asukkaiden mielipiteet on otettu kaavoituksessa huomioon siltä osin,
kun se on ollut kaavan tavoitteet huomioon ottaen mahdollista. Kaikkiin
kirjallisiin mielipiteisiin on annettu myös vastine. Jätehuoneet on sijoitettava
ja suunniteltava siten, että niistä ei aiheudu haittaa asukkaille. Tätä valvoo
rakennusvalvontavirasto. Määräys ullakolle sijoitettavasta saunasta on
tarpeellinen, sillä se sallii asukkaiden yhteiskäyttöön tulevan saunan
rakentamisen. Muistutuksessa mainittu sauna on osa huoneistoa ja laskettu
tontin kokonaisrakennusoikeuteen. Asemakaavan muutosehdotuksessa ei ole annettu
määräyksiä parvekkeista, sillä rakennusvalvontavirasto ohjaa ja valvoo
hankkeita tapauskohtaisesti yhteistyössä kaupunginmuseon ja kaupunkisuunnitteluviraston
kanssa. Parvekkeita suunniteltaessa on suojelumääräykset otettava huomioon.
Kyseessä oleville valokuilun parvekkeille on myönnetty rakennuslupa nro
1-3985-95-C, jonka toteutusta on valvonut rakennusvalvontavirasto.
Kerroslukumerkinnät on laskettu olemassa olevan tilanteen mukaisesti.
Nykytulkinnan mukaan suurimmaksi osaksi maan päällä oleva liiketilaa sisältävä
kerros lasketaan myös kerrokseksi, vaikka sen lattia on jonkin verran katutason
alapuolella. Asemakaavan muutoksen mukaan rakennuksia ei voida korottaa.
Kaavakarttaan on ainoan suojeltavan porrashuoneen, A:n, lisäksi merkitty selkeyden
vuoksi vain joitakin muita porrashuoneita. Selostuksen liitteenä olevien
valokuvien tarkoitus on antaa käsitys suojeltavien rakennusten nykytilasta. Parvekkeet
ovat osa sisäpihan tämän hetkistä miljöötä. Suojelumääräyksissä ei ole lueteltu
Meritullinkatu 3:n parvekkeita.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
Pöytäkirjanote Xxxx Xxxxxxxxx.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1060 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/8
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kiinteistölautakunta |
21.9.2010 |
asuntotuotantotoimisto |
16.9., 20.9., 22.9. ja 23.9.2010 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
Ryöti Miliza, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 25407
LIITE |
Päätöksen perustelut |
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Risto Rautava |
Jenni Lähdesmäki |
puheenjohtaja |
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
Juha Hakola Minerva Krohn
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä hallintokeskuksessa 5.10.2010 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkityöpäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Jenni Lähdesmäki |
|
hallintosihteeri |
|
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1 |
|||
|
|
||
|
Pöytäkirjan
liitteet |
||
|
|
|
|
|
|
Pöytäkirjan liitteet on tilattavissa hallintokeskuksen kirjaamosta, jonka yhteystiedot ja aukioloaika on mainittu kohdassa ‘Oikaisuvaatimuksen toimittaminen’. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusoikeus |
||
|
|
|
|
|
|
Päätökseen tyytymätön voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|
|
|
|
|
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa (Kuntalaki 91 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 1041-1043, 1047, 1049-1052 ja 1057-1060 §:t |
|
|
|
|
|
|
– |
rakennuskiellon määräämistä tai pidentämistä (Maankäyttö-
ja rakennuslaki 190 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 1053 - 1055 §:t |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä |
||
|
|
|
|
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan jäsen. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusviranomainen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus tehdään Helsingin kaupunginhallitukselle. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusaika |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. |
||
|
|
||
|
Oikaisuvaatimuksen
sisältö |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksessa, joka on osoitettava kaupunginhallitukselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
muutoksenhakijan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja muut yhteystiedot, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa |
|
|
|
|
|
|
– |
jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
muoto |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostina. Kirjallinen oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Viranomaiselle saapunutta sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
toimittaminen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa osoitteella: Helsingin kaupunginhallitus PL 1 Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11 – 13 00099 HELSINGIN KAUPUNKI Kirjaamon puhelinnumero on (09) 310 13700. Faksinumero on (09) 655 783 ja sähköpostiosoite: hallintokeskus@hel.fi. Hallintokeskuksen aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15 – 16.00. Oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimus on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen hallintokeskuksen aukioloajan päättymistä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus toimitetaan aina omalla vastuulla. |
||
|
|
||
2 |
|||
|
|
|
|
|
Rakennuskiellon määrääminen ja pidentäminen |
||
|
|
||
|
Valitusoikeus, valitusviranomainen ja valitusaika Päätökseen rakennuskiellon määräämistä ja pidentämistä koskevassa asiassa saa hakea muutosta kirjallisella valituksella |
||
|
|
||
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
|
|
– |
kunnan jäsen. |
|
|
|
|
|
|
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä |
|
|
|
|
|
|
– |
päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa, tai |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös on muutoin lainvastainen. |
|
|
|
|
|
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle. Valituskirjelmä on toimitettava Helsingin hallinto-oikeudelle kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa päätöksen todisteellisesta tiedoksisaannista. Päätöksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon sinä päivänä, jona asiakirja on luovutettu asianomaiselle tai hänen lähetilleen tahi esitetty asianomaiselle. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianomaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. |
||
|
Helsingin hallinto-oikeuden yhteystiedot: Ratapihantie 9, PL 120 00521 HELSINKI Puhelin: 010 36 42000 Faksinumero: 010 36 42079 Sähköposti: helsinki.hao@om.fi |
||
|
|
||
|
Yhteiset määräykset muutoksenhausta |
||
|
|
|
|
|
|
Valitusajan laskeminen Tiedoksisaantipäivää, nähtävilleasettamispäivää tai sitä päivää, jolloin päätös on julkipanon jälkeen annettu ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Valituskirjelmän sisältö Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
|
|
|
|
|
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
|
|
|
|
|
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
|
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
|
|
|
|
ANVISNINGAR OM
SÖKANDE AV ÄNDRING
1 |
||||
|
|
|||
|
Bilagor till
protokollet |
|||
|
|
|
||
|
|
Bilagorna
till protokollet kan beställas på förvaltningscentralens registratorskontor.
Kontaktinformation och öppettiderna är angivna under punkten ”Inlämnande av
rättelseyrkande”. |
||
|
|
|
||
|
Rätt att
framställa rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
|
Den som är
missnöjd med ett beslut kan framställa ett rättelseyrkande. Ändring i beslutet
får inte sökas genom besvär. Rättelse får
inte yrkas i beslut som gäller: |
||
|
|
|
||
|
– |
beredning eller
verkställighet (91 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
1041-1043, 1047, 1049-1052 och 1057-1060 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
– |
utfärdande
eller förlängning av byggförbud (190 § i markanvändnings- och bygglagen) |
||
|
|
|
||
|
|
1053-1055 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkande får framställas |
|||
|
|
|
||
|
– |
av den som
ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
||
|
|
|
||
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandemyndighet |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkande
framställs hos Helsingfors stadsstyrelse. |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkandetid
|
|||
|
|
|||
|
Ett rättelseyrkande skall framställas inom fjorton (14) dagar från
delfåendet av beslutet. En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes,
om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts
fram offentligt. Dagen för
delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas inte in i den
bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en
annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får rättelseyrkandet inlämnas
första vardagen därefter. |
|||
|
|
|||
|
Innehåll i
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
I
rättelseyrkandet, som skall riktas till stadsstyrelsen, skall uppges |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
postadress
och annan kontaktinformation för meddelanden i saken till ändringssökanden |
||
|
|
|
||
|
– |
om
ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud eller
om rättelseyrkandet har upprättats av någon annan, också hans namn och
hemkommun. |
||
|
|
|
||
|
Formen för
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall göras skriftligt. Rättelseyrkandet kan också
skickas per telefax eller e-post. Rättelseyrkandet skall undertecknas av ändringssökanden, den lagliga
företrädaren eller ombudet. Ett
elektroniskt dokument som kommit till myndigheten behöver inte kompletteras
med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och det
inte är skäl att misstänka dokumentets äkthet eller intakthet. |
|||
|
|
|
||
|
Inlämnande av
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall innan rättelseyrkandetiden utgår inlämnas till Helsingfors stadsstyrelse PB 1 Besöksadress: Norra esplanaden 11–13 00099 HELSINGFORS STAD Telefonnumret till registratorskontoret är (09) 310 13700. Telefaxnumret är (09) 655 783 och e-postadressen är: hallintokeskus@hel.fi. Förvaltningscentralen är öppen måndag–fredag kl. 8.15–16.00. Rättelseyrkandet kan skickas per post, genom bud eller elektroniskt. Till posten skall rättelseyrkandet lämnas i så god tid att det hinner
fram sista dagen av rättelseyrkandetiden före utgången av förvaltnings-centralens
öppettid. Ett elektroniskt meddelande anses ha inkommit till myndigheten då det är
tillgängligt i myndighetens mottagningsapparat eller datasystem så att
meddelandet kan behandlas. Ett
rättelseyrkande skickas alltid på eget ansvar. |
|||
|
|
|||
2 |
||||
|
|
|
||
|
Utfärdande och förlängning av byggnadsförbud |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsrätt,
besvärsmyndighet och besvärstid Ändring i ett
beslut som gäller förlängning av byggnadsförbud får sökas genom skriftliga
besvär |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
av den som
beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av
kommunmedlemmarna. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär får
anföras på den grunden att |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
beslutet har
tillkommit i felaktig ordning |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
den myndighet
som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
beslutet
annars strider mot lag. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär anförs
hos Helsingfors förvaltningsdomstol. Besvärsskriften skall inlämnas till
Helsingfors förvaltningsdomstol inom trettio (30) dagar efter att
vederbörande bevisligen fått del av beslutet. Vederbörande anses ha fått del
av beslutet den dag då handlingen överlämnats till honom eller hans bud eller
företetts honom. Vederbörande anses ha fått del av en per post mot mottagningsbevis
sänd handling vid den tid mottagningsbeviset utvisar. En kommunmedlem anses
ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram offentligt. |
||
|
|
|
||
|
|
Kontaktinformation till Helsingfors förvaltningsdomstol: Bangårdsvägen 9, PB 120 00521 HELSINGFORS Telefon: 010 36 42000 Telefax: 010 36 42079 E-post: helsinki.hao@om.fi |
||
|
|
|
|
|
|
Gemensamma bestämmelser om sökande av ändring |
|||
|
|
|
||
|
|
Uträkning av
besvärstiden Dagen för delfåendet, den dag då protokollet lagts fram eller den dag då
beslutet meddelats efter anslag räknas inte in i den bestämda tiden. Om
sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen
därefter. Innehåll i besvärsskriften I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
||
|
|
|||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
den
postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan
tillställas ändringssökanden. |
||
|
|
|
||
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till besvärsskriften skall fogas |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
||
|
|
|
||
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när
besvärstiden har börjat |
||
|
|
|
||
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts
myndigheten. |
||
|
|
|
||