Kokousaika |
9.8.2010 kello 16.00 – 16.52 ja 17.05 – 18.30 |
||
|
|
||
Kokouspaikka |
Kaupungintalon ravintola |
||
|
|
||
Läsnä |
|||
|
|||
Jäsenet |
Rautava, Risto |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
|
Bryggare, Arto |
I varapuheenjohtaja (paitsi 842-osa 845, 856 ja osa 877 §:t) |
|
|
Asko-Seljavaara, Sirpa |
|
|
|
Hakola, Juha |
(paitsi osa 877 §) |
|
|
Kantola, Tarja |
(paitsi 846 §) |
|
|
Krohn, Minerva |
|
|
|
Moisio, Elina |
(paitsi 877 §) |
|
|
Ojala, Outi |
|
|
|
Oker-Blom, Jan D. |
|
|
|
Pajamäki, Osku |
(paitsi osa 877 §) |
|
|
Peltokorpi, Terhi |
|
|
|
Rissanen, Laura |
|
|
|
Ylikahri, Ville |
|
|
|
Kari, Emma |
varajäsen |
|
|
Männistö, Lasse |
varajäsen (paitsi 842-osa 852 §:t) |
|
|
|
|
|
Muut |
Lehtipuu, Otto |
kaupunginvaltuuston puheenjohtaja |
|
|
Bogomoloff, Harry |
I varapuheenjohtaja (paitsi 877 §) |
|
|
Hiltunen, Rakel |
II varapuheenjohtaja (paitsi osa 877 §) |
|
|
Pajunen, Jussi |
kaupunginjohtaja |
|
|
Sauri, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
|
Kokkonen, Paula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
|
Haatainen, Tuula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
|
Penttilä, Hannu |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
|
Korhonen, Tapio |
rahoitusjohtaja |
|
|
Summanen, Juha |
hallintopäällikkö |
|
|
Tähtinen, Kaisu |
vs. kaupunginlakimies |
|
|
Tulensalo, Hannu |
henkilöstöjohtaja |
|
|
Kari, Tapio |
vs. viestintäpäällikkö |
|
|
Teppo, Tiina |
päätösvalmisteluyksikön päällikkö |
|
|
Hari, Olli |
kaupunginsihteeri |
|
|
Matikainen, Kristiina |
kaupunginsihteeri |
|
|
Mickwitz, Leena |
kaupunginsihteeri |
|
|
Sippola-Alho, Tanja |
kaupunginsihteeri |
|
|
Vallittu, Anja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Rautanen, Marja-Liisa |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Härmälä, Timo |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Hyttinen, Hannu |
kaupunginsihteeri (paitsi osa 877 §) |
|
||||||
|
Saarinen, Erja |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Ryöti, Miliza |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Lähdesmäki, Jenni |
hallintosihteeri |
|
||||||
|
Kolbe, Laura |
asiantuntija (osa 877 §) |
|
||||||
|
Saarnio, Pekka |
asiantuntija (osa 877 §) |
|
||||||
|
Bergholm, Jorma |
asiantuntija (osa 877 §) |
|
||||||
|
Hellström, Sanna |
asiantuntija (osa 877 §) |
|
||||||
|
Hiekkanen, Seija |
johtajahammaslääkäri (osa 845 §) |
|
||||||
|
Lindgren, Marjo |
johtava asiantuntija (osa 845 §) |
|
||||||
|
Toivola, Matti |
toimitusjohtaja (osa 877 §) |
|
||||||
|
Voutilainen, Paavo |
sosiaalijohtaja (osa 877 §) |
|
||||||
|
Saxholm, Tuula |
talousarviopäällikkö (osa 877 §) |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Puheenjohtaja |
Rautava, Risto |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Lähdesmäki, Jenni |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Esittely |
|
§ |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
|
|
|
||||
|
Sauri |
|
|
867, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sosiaali- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
Päätöksen perusteluna on kunkin asian esityslistateksti, joka on merkitty liitteeksi 1.
§ |
Asia |
|
842 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
843 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
844 |
Kj/1 |
Lainan myöntäminen Myllypuron Tenniskeskus Oy:lle |
845 |
Stj/2 |
Palvelusetelikokeilu |
846 |
Kaj/3 |
Enimmäishinnan määrittelyn muuttaminen määräaikaiseksi omakotitalotonttien vuokraoikeutta siirrettäessä |
847 |
Kaj/4 |
Taivallahden kylpylähotellitontin luovutusperusteet ja tontin varaaminen (Etu-Töölö, tontti 13467/1) |
848 |
Kaj/5 |
Vuokrausperusteet kahdelle asuntotontille, neljälle autopaikkatontille ja yhdelle yhteiskäyttötontille (Mellunkylä, Linnanpelto, tontit 47232/4, 47234/5 ja 47232/3, 47233/24, 47234/3, 47234/4 sekä suunniteltu tontti 47233/1) |
849 |
Kaj/6 |
Asuinkerrostalotontin vuokrausperusteet (Viikki, Latokartano, tontti 36233/5) |
850 |
Kaj/7 |
Kampin tontin 155/30 asemakaavan muuttaminen (nro 11937) |
851 |
Kaj/8 |
Vallilan korttelin nro 556 asemakaavan muuttaminen (nro 11936) |
852 |
Kj/3 |
Lausunto kunnat ja kilpailuneutraliteetti -työryhmän esityksestä kuntalain muuttamiseksi |
853 |
Kj/4 |
Kaupunginvaltuuston puheenjohtajan Otto Lehtipuun virkamatka Vietnamiin Hanoihin |
854 |
Kj/5 |
Helsingin kaupungin liittyminen Innorail Oy:n osakkaaksi |
855 |
Kj/6 |
Lainan myöntäminen Helsingin Golfklubi ry:lle |
856 |
Kj/7 |
Lainan myöntäminen Helsingin Suomalaisen Yhteiskoulun Osakeyhtiölle |
857 |
Kj/8 |
Eräiden asuntotuotantotoimikunnan rakennuskohteiden rahoittaminen |
858 |
Kj/9 |
Korkotukilainan myöntäminen Myllypuron Kiinteistöt Oy:lle |
859 |
Kj/10 |
Xxxx Xxxxxxxxxxx oikaisuvaatimus |
860 |
Kj/12 |
Oikaisuvaatimus kaupunginlakimiehen verohuojennuspäätöksestä |
861 |
Kj/13 |
Oikaisuvaatimus kaupunginlakimiehen verohuojennuspäätöksestä |
862 |
Kj/14 |
Oikaisuvaatimus kaupunginlakimiehen verohuojennuspäätöksestä |
863 |
Kj/15 |
Oikaisuvaatimus kaupunginlakimiehen verohuojennuspäätöksestä |
864 |
Kj/16 |
Oikaisuvaatimus kaupunginlakimiehen verohuojennuspäätöksestä |
865 |
Kj/17 |
Lausunto energiaverotuksen muuttamista koskevasta hallituksen esitysluonnoksesta |
866 |
Kj/18 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
867 |
Kj/19 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
868 |
Ryj/1 |
Viran nimikkeen muuttaminen ympäristökeskuksessa |
869 |
Stj/1 |
Oikaisuvaatimus sosiaali- ja terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan tekemästä kantelua ja korvausvaatimusta koskevasta päätöksestä |
870 |
Sj/1 |
Lausunto sisäasiainministeriölle hallituksen esityksestä laiksi ulkomaalaislain muuttamisesta |
871 |
Sj/2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
872 |
Kaj/1 |
Valtuutettu Maria Björnberg-Enckellin toivomusponsi: Vattuniemen jatkosuunnittelu |
873 |
Kaj/2 |
Valtuutettu Kauko Koskisen toivomusponsi: Liityntäpysäköintipaikkojen lisääminen kaupunkiratojen asemien yhteyteen |
874 |
Kaj/3 |
Valtuutettu Mari Puoskarin toivomusponsi: Tilakeskuksen laskutuskäytäntöjen kehittäminen |
875 |
Kaj/4 |
Lausunto Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle Asunto Oy Simonlinna poikkeamishakemuksesta |
876 |
Kaj/5 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
877 |
Kj/11 |
Iltakouluasia: Vuoden 2011 talousarvioehdotuksen raami - tilannekatsaus toimintaympäristön muutoksista, kaupungin talouden kehityksestä sekä ennuste vuodelle 2010 |
842 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Ylikahrin (varalla Pajamäki) ja Krohnin (varalla Hakola) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
843 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
844 - 851 § |
Kaupunginvaltuuston 25.8.2010 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Kaupunginjohtaja
844 § |
Lainan myöntäminen Myllypuron Tenniskeskus Oy:lle |
Lisätiedot:
Mäkinen Tuomo, sijoituspäällikkö, puhelin 310 36321
Sosiaali- ja terveystoimi
845 § |
Palvelusetelikokeilu |
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Rautanen Marja-Liisa, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36184
Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi
846 § |
Enimmäishinnan määrittelyn muuttaminen määräaikaiseksi omakotitalotonttien vuokraoikeutta siirrettäessä |
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
847 § |
Taivallahden kylpylähotellitontin luovutusperusteet ja tontin varaaminen
(Etu-Töölö, tontti 13467/1) |
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
848 § |
Vuokrausperusteet kahdelle asuntotontille, neljälle autopaikkatontille
ja yhdelle yhteiskäyttötontille (Mellunkylä, Linnanpelto, tontit 47232/4,
47234/5 ja 47232/3, 47233/24, 47234/3, 47234/4 sekä suunniteltu tontti
47233/1) |
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
849 § |
Asuinkerrostalotontin vuokrausperusteet (Viikki, Latokartano, tontti
36233/5) |
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
850 § |
Kampin tontin 155/30 asemakaavan muuttaminen (nro 11937) |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
851 § |
Vallilan korttelin nro 556 asemakaavan muuttaminen (nro 11936) |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
852 §
LAUSUNTO KUNNAT JA KILPAILUNEUTRALITEETTI -TYÖRYHMÄN ESITYKSESTÄ KUNTALAIN MUUTTAMISEKSI
Khs 2010-1109
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus
päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Olli Seppo, kaupunginkamreeri, puhelin 310 36135
LIITE |
Päätöksen perustelut |
853 §
KAUPUNGINVALTUUSTON PUHEENJOHTAJAN OTTO LEHTIPUUN VIRKAMATKA VIETNAMIIN HANOIHIN
Khs 2010-1310
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus
päätti oikeuttaa kaupunginvaltuuston puheenjohtajan Otto Lehtipuun tekemään
virkamatkan Vietnamiin Hanoihin
7.-12.10.2010 Hanoin kaupungin tuhatvuotisjuhlaseremoniaan osallistumista
varten.
Virkamatkasta on tehtävä matkalasku välittömästi tai viimeistään kahden
kuukauden kuluessa virkamatkan päättymisestä. Virkamatkasta aiheutuvat KVTES:in
mukaiset matkustamis-, majoitus ja päivärahakustannukset sekä mahdolliset ansionmenetyksen
korvaukset maksetaan hallintokeskuksen käyttövaroista talousarvion kohdalta
1040301, vieraanvaraisuus, virkamatkat ym., vastuualueelta 13, hanke 13046. Hanoin
kaupunki vastaa osasta vierailun kustannuksia.
Pöytäkirjanote Otto Lehtipuulle sekä hallintokeskukseen Helena Puusaarelle.
Lisätiedot:
Lähdesmäki Jenni, hallintosihteeri, puhelin 310 25719
Puusaari Helena, taloussuunnittelija, puhelin 310 36008
LIITE |
Päätöksen perustelut |
854 §
HELSINGIN KAUPUNGIN LIITTYMINEN INNORAIL OY:N OSAKKAAKSI
Khs 2010-1289
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus päätti, että
- kaupunki liittyy Innorail Oy:n osakkaaksi
- oikeuttaa Helsingin Sataman ostamaan Kouvolan Yritysmagneetti Oy:ltä kaupungin lukuun 8 kpl Innorail Oy:n osakkeita hintaan 625 euroa per osake, yhteensä 5 000 euroa kehottaen Helsingin Satamaa maksamaan osakkeiden kauppahinnan Helsingin Sataman omista käyttövaroista sekä
-
oikeuttaa Helsingin Sataman
allekirjoittamaan kaupungin puolesta Innorail Oy:n osakkeiden hankintaan
liittyvät asiakirjat ja hoitamaan muut kauppaan liittyvät toimenpiteet.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti, että osakkeet merkitään Helsin-gin Sataman
taseeseen.
Pöytäkirjanote Helsingin Satamalle ja talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle.
Lisätiedot:
Vänskä-Sippel Petra, controller, puhelin 310 25551
LIITE |
Päätöksen perustelut |
855 §
LAINAN MYÖNTÄMINEN HELSINGIN GOLFKLUBI RY:LLE
Khs 2010-804
Esityslistan asia Kj/6
Kaupunginhallitus päätti myöntää Helsingin Golfklubi ry:lle 160 000 euron suuruisen lainan urheilu- ja ulkoilulaitosrahaston varoista henkilökunnan sosiaalitilojen rakentamisen rahoittamiseksi seuraavin ehdoin:
Laina-aika: Laina on maksettava takaisin tasalyhennyksin seitsemän vuoden kuluessa.
Lainan korko: Lainasta maksettava korko on peruskoron suuruinen.
Lainan vakuus: Lainansaaja panttaa lainan vakuudeksi kiinteistön vuokraoikeuteen kiinnitettyjä panttikirjoja, jotka ovat etuoikeusjärjestyksessä 90 %:n puitteissa kiinteistöviraston vahvistamasta hankinta-arvosta tai muun talous- ja suunnittelukeskuksen hyväksymän vakuuden.
Lisäksi sovelletaan kaupunginhallituksen 10.12.2001 tekemän päätöksen mukaisia yleisiä laina- ja panttausehtoja.
Samalla kaupunginhallitus päätti kehottaa hallintokeskuksen oikeuspalveluita tekemään lainasopimuksen.
Pöytäkirjanote Helsingin Golfklubi ry:lle, liikuntalautakunnalle, hallintokeskuksen oikeuspalveluille ja talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle.
Lisätiedot:
Venetkoski-Kukka Eija, lainapäällikkö, puhelin 310 36329
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
856 §
LAINAN MYÖNTÄMINEN HELSINGIN SUOMALAISEN YHTEISKOULUN OSAKEYHTIÖLLE
Khs 2010-907
Esityslistan asia Kj/7
Kaupunginhallitus päätti myöntää Suomalaisen Yhteiskoulun Osakeyhtiölle 650 000 euron suuruisen korottoman lainan talousarvion kohdalta 9 01 02 01 koulukiinteistössä vuoden 2010 aikana tehtävien perusparannusten rahoittamiseen seuraavin ehdoin:
Laina-aika: Laina on lyhennyksistä vapaa. Laina-aika on koulun ylläpitäjän ja kaupungin välillä tehdyn sopimuksen voimassaoloaika edellyttäen, että vakuudet ovat voimassa.
Lainan vakuus: Ylläpitäjä luovuttaa lainan vakuudeksi koulun kiinteistöön ja sillä oleviin rakennuksiin kiinnitettyjä panttikirjoja.
Lainan erityisehto: Opetusvirastolle on toimitettava ennen lainan nostamista yhteenveto tarjouspyynnöistä ja perustelut valituista urakoitsijoista, lainaerien nostamista varten kustannusseuranta ja hankkeen valmistuttua loppuselvitysraportti rakennuskustannuksista.
Lisäksi sovelletaan kaupunginhallituksen 10.12.2001 tekemän päätöksen mukaisia lainaehtoja.
Edelleen kaupunginhallitus päätti kehottaa hallintokeskuksen oikeuspalveluita tekemään lainasopimuksen.
Pöytäkirjanote anojalle, opetuslautakunnalle, hallintokeskuksen oikeuspalveluille sekä talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle.
Kaupunginhallitus päätti todeta, ettei jäsen Bryggare esteellisenä osallistunut asian käsittelyyn eikä ollut läsnä sitä käsiteltäessä.
Lisätiedot:
Venetkoski-Kukka Eija, lainapäällikkö, puhelin 310 36329
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
857 §
ERÄIDEN ASUNTOTUOTANTOTOIMIKUNNAN RAKENNUSKOHTEIDEN RAHOITTAMINEN
Khs 2010-1214
Esityslistan asia Kj/8
Kaupunginhallitus
päätti myöntää asuntotuotantorahaston varoista tertiääri- ja primäärilainaa seuraavasti:
|
Tertiäärilaina € |
Primäärilaina € |
Jakomäen Kiinteistöt Oy / Tattarikatu 9 |
241 300 |
|
Kumpulan Kiinteistöt Oy / Kaanaanpiha |
941 250 |
|
Pihlajiston Kiinteistöt Oy / Agronominraitti 26 |
|
27 940 |
Yhteensä |
1 155 550 |
27 940 |
Lisäksi kaupunginhallitus päätti oikeuttaa asuntotuotantotoimiston laatimaan
kaupungin puolesta tertiääri- ja primäärilainojen velkakirjat kaupunginvaltuuston
ja kaupunginhallituksen vahvistamien ehtojen mukaisesti.
Pöytäkirjanote asuntotuotantotoimikunnalle ja -toimistolle sekä talous- ja
suunnittelukeskuksen varainhallinnalle.
Lisätiedot:
Venetkoski-Kukka Eija, lainapäällikkö, puhelin 310 36329
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
858 §
KORKOTUKILAINAN MYÖNTÄMINEN MYLLYPURON KIINTEISTÖT OY:LLE
Khs 2010-1213
Esityslistan asia Kj/9
Kaupunginhallitus
päätti
myöntää talousarvion kohdalta 9 01 01, Antolainat asuntotuotantoon, Khn
käytettäväksi, korkotukilainaa Myllypuron Kiinteistöt Oy/Mamsellimyllynkatu
1:lle 5 346 750,00 euroa.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti oikeuttaa asuntotuotantotoimiston laatimaan
kaupungin puolesta korkotukilainan velkakirjan kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen
vahvistamien ehtojen mukaisesti.
Pöytäkirjanote asuntotuotantotoimikunnalle ja –toimistolle sekä talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle.
Lisätiedot:
Venetkoski-Kukka Eija, lainapäällikkö, puhelin 310 36329
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
859 §
XXXX XXXXXXXXX OIKAISUVAATIMUS
Khs 2010-329
Esityslistan asia Kj/10
Kaupunginhallitus
päätti oikeuspalveluiden lausunnon perusteella jättää tutkimatta Xxxx
Xxxxxxxxxxx oikaisuvaatimuksen.
Pöytäkirjanote valitusosoituksin ja jäljennöksin esityslistasta Xxxx
Xx-xxxxxxx sekä pöytäkirjanote HSY Vedelle, hallintokeskuksen oikeuspalveluille
sekä talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle.
Kaupunginhallitus päätti käsitellä kaupunginjohtajan asian
11 esityslistan viimeisenä asiana.
Lisätiedot:
Häkkinen Mika, riskienhallinnan asiantuntija, puhelin 310 36334
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 7 |
860 §
OIKAISUVAATIMUS KAUPUNGINLAKIMIEHEN VEROHUOJENNUSPÄÄTÖKSESTÄ
Khs 2010-1160
Esityslistan asia Kj/12
Kaupunginhallitus päätti hylätä hakijan oikaisuvaatimuksen kaupunginlakimiehen päätöksessä 11.5.2010, 1055 § mainituilla sekä kaupunginjohtajan mainitsemilla perusteilla.
Pöytäkirjanote oikaisuvaatimuksen tekijälle esityslistatekstein ja hallintokeskuksen oikeuspalveluille.
Lisätiedot:
Malmström Atte, kaupunginasiamies, puhelin 310 25472
LIITTEET |
Liite 1 |
Salassa pidettävä liite JulkL24 § 1 mom. 23 k, 25 k |
|
Liite 2 |
Liite 2 (Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom. 23 k, 25 k) |
861 §
OIKAISUVAATIMUS KAUPUNGINLAKIMIEHEN VEROHUOJENNUSPÄÄTÖKSESTÄ
Khs 2010-722
Esityslistan asia Kj/13
Kaupunginhallitus päätti hylätä hakijan oikaisuvaatimuksen kaupunginlakimiehen päätöksessä 5.3.2010, 1046 § mainituilla sekä kaupunginjohtajan mainitsemilla perusteilla.
Pöytäkirjanote oikaisuvaatimuksen tekijälle esityslistatekstein ja hallintokeskuksen oikeuspalveluille.
Lisätiedot:
Malmström Atte, kaupunginasiamies, puhelin 310 25472
LIITTEET |
Liite 1 |
Salassa pidettävä liite JulkL 24 § 1 mom. 23 k, 25 k |
|
Liite 2 |
Liite 2 (Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom. 23 k, 25 k) |
862 §
OIKAISUVAATIMUS KAUPUNGINLAKIMIEHEN VEROHUOJENNUSPÄÄTÖKSESTÄ
Khs 2010-1104
Esityslistan asia Kj/14
Kaupunginhallitus päätti hylätä hakijan oikaisuvaatimuksen kaupunginlakimiehen päätöksessä 11.5.2010, 1056 § mainituilla sekä kaupunginjohtajan mainitsemilla perusteilla.
Pöytäkirjanote oikaisuvaatimuksen tekijälle esityslistatekstein ja hallintokeskuksen oikeuspalveluille.
Lisätiedot:
Malmström Atte, kaupunginasiamies, puhelin 310 25472
LIITTEET |
Liite 1 |
Salassa pidettävä liite JulkL 24 § 1 mom. 23 k, 25 k |
|
Liite 2 |
Liite 2 (Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom. 23 k, 25 k) |
863 §
OIKAISUVAATIMUS KAUPUNGINLAKIMIEHEN VEROHUOJENNUSPÄÄTÖKSESTÄ
Khs 2010-577
Esityslistan asia Kj/15
Kaupunginhallitus päätti hylätä hakijan oikaisuvaatimuksen kaupunginlakimiehen päätöksessä 5.3.2010, 1048 § mainituilla sekä kaupunginjohtajan mainitsemilla perusteilla.
Pöytäkirjanote oikaisuvaatimuksen tekijälle esityslistatekstein ja hallintokeskuksen oikeuspalveluille.
Lisätiedot:
Malmström Atte, kaupunginasiamies, puhelin 310 25472
LIITTEET |
Liite 1 |
Salassa pidettävä liite JulkL 24 § 1 mom. 23 k, 25 k |
|
Liite 2 |
Liite 2 (Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom. 23 k, 25 k) |
864 §
OIKAISUVAATIMUS KAUPUNGINLAKIMIEHEN VEROHUOJENNUSPÄÄTÖKSESTÄ
Khs 2010-579
Esityslistan asia Kj/16
Kaupunginhallitus päätti hylätä hakijan oikaisuvaatimuksen kaupunginlakimiehen päätöksessä 19.2.2010, 1016 § mainituilla sekä kaupunginjohtajan mainitsemilla perusteilla.
Pöytäkirjanote oikaisuvaatimuksen tekijälle esityslistatekstein ja hallintokeskuksen oikeuspalveluille.
Lisätiedot:
Malmström Atte, kaupunginasiamies, puhelin 310 25472
LIITTEET |
Liite 1 |
Salassa pidettävä liite JulkL 24 § 1 mom. 23 k, 25 k |
|
Liite 2 |
Liite 2 (Salassa pidettävä JulkL 24 § 1 mom. 23 k, 25 k) |
865 §
LAUSUNTO ENERGIAVEROTUKSEN MUUTTAMISTA KOSKEVASTA HALLITUKSEN ESITYSLUONNOKSESTA
Khs 2010-1480
Esityslistan asia Kj/17
Kaupunginhallitus päätti antaa luonnoksesta hallituksen esitykseksi energiaverotusta koskevan lainsäädännön muuttamiseksi seuraavan lausunnon:
Valtiovarainministeriö on valmistellut luonnoksen
(1.7.2010) energiaverotusta koskevan lainsäädännön muuttamisesta 1.1.2011
alkaen. Korotusten perusteluna on esitetty työnantajien ns. KELA- maksujen kompensointia
valtion taloudessa.
Valtiovarainministeriö
on pyytänyt luonnoksesta lausunnot eri tahoilta 13.8.2010 mennessä. Pyydettyjen
lausunnonantajien joukossa ei ole lainkaan kiinteistö- eikä asumissektorin
edunvalvontajärjestöjä eikä kuntaliittoa, vaikka ne edustavat huomattavaa osaa
energiaverojen lopullisista maksajista. Myös tällä perusteella Helsingin
kaupunki esittää asiasta myös oman lausuntonsa.
Luonnoksessa
esitetään energiaveroihin huomattavia korotuksia ja rakenteellisia muutoksia jo
vuoden 2011 alusta. Verojen korotukset ja rakenteelliset muutokset koskisivat
myös Suomen yleisintä lämmitystapaa eli kaukolämmitystä korottamalla sen
tuotantoon käytettyjen pääpolttoaineiden, etenkin maakaasun ja kivihiilen
veroja. Näitä polttoaineita käyttäviä, sähköä ja lämpöä tuottavia yhteistuotantolaitoksia
ja erillisiä lämpökeskuksia on käytössä monissa suurissa kaupungeissa (mm.
Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Lahdessa, Tampereella, Turussa, Vaasassa).
Suunnitellut verojen korotukset siirtyvät sellaisinaan kaukolämmön hintoihin.
Korotuksen maksajina ovat näiden kaupunkien asuinkiinteistöt, toimisto- ja
liikekiinteistöt, palvelujen tuottajat ja pk-sektori.
Esitetyissä
taloudellisissa laskelmissa ei ole otettu valtion talouden kannalta huomioon
energian hintojen noususta aiheutuvien suorien ja välillisten arvonlisäverotulojen
kasvua, joka on suuruudeltaan huomattava.
Polttoaineiden
vero jaetaan luonnoksessa kahteen osaan: energiasisältöveroksi ja
hiilidioksidiveroksi. Tämä jako noudattaa myös EU:n kaavailemaa verorakennetta.
Kokonaisuudessaan kaukolämmityksen ja siihen liittyvän yhteistuotannon
polttoaineista yleisimmän eli maakaasun verotus yli viisinkertaistuisi lämmön
osalta, ja kivihiilen ja raskaan polttoöljyn lähes kaksinkertaistuisi. Myös turpeelle
esitetään matalaa energiasisältöveroa, mutta ei lainkaan hiilidioksidiveroa.
Kivihiilen ja raskaan polttoöljyn suhteellisesti alhaisempi nousu selittyy niiden
veron lähtötason korkeudella.
Esitetyt
korotukset tulevat nostamaan kaukolämmön hintaa maakaasu- ja kivihiilipaikkakunnilla
20-25 %. Tämän suuruinen korotus asumisen, liiketoiminnan ja palvelujen
kuluihin ei voi olla vaikuttamatta kyseisten paikkakuntien ja seutujen
taloudelliseen ja yhteiskunnalliseen kehittymiseen ja siellä toimivien
yritysten toimintaedellytyksiin sekä kansainväliseen kilpailukykyyn. Toimenpide
luo pohjaa myös inflaation kasvulle. Lisäksi kaukolämmityksen kilpailukyky
verrattuna muihin lämmitystapoihin heikkenisi merkittävästi. Tämä
veroratkaisusta aiheutuva seuraus olisi vastoin sekä kansallista että Euroopan
unionin energia- ja ympäristöpäämääriä ja keinoja. Suunniteltu veroratkaisu ei
myöskään kohtele maan eri alueita eikä kaukolämpöyrityksiä tasapuolisesti.
Valtiovarainministeriön
kaavailema verolinjaus kaukolämmön ja siihen liittyvän yhteistuotannon osalta
on suunnattu maakaasua ja kivihiiltä polttoaineena käyttäviin tai maakaasun
käytön lisäämistä suunnitteleviin kaupunkeihin. Näiden kaupunkien kaukolämmön
tuotanto on jo nyt myös päästökaupan ja sieltä tulevien kustannusten piirissä,
joten niille suunnattu hiilidioksidivero on perusteeton. Pienille taajamille ja
kiinteistökohtaiselle lämmitykselle esitetään samalla varsin maltillisia korotuksia.
Turpeelle esitetty verotaso ei noudata lainkaan samoja laskentaperusteita.
Niillä
paikkakunnilla, joilla kaukolämmitysyritykset ovat kilpailulainsäädännön
kannalta määräävässä markkina-asemassa, kaukolämpöä on tuotettava ja toimitettava
edullisimmalla käytettävissä olevalla tavalla. Suunnitellulla veromallilla
ohjataan turvetta ja puuta käyttäviä lämpölaitoksia lisäämään entisestään turpeen
käyttöä puun kustannuksella, maakaasu-/kivihiilipaikkakuntia lisäämään kivihiiltä
ja pieniä taajamia pysymään erillistuotannossa. Samalla verotuksella
kannustetaan kaavoituksen hajauttamista ja haja-asumista.
Turvetta
tulee käsitellä veromuutoksessa tasapuolisesti muiden voimalaitospolttoaineiden
kanssa. Tämä ei huononna turvesähkön kilpailukykyä markkinoilla eikä turpeen
asemaa tuontipolttoaineisiin verrattuna, koska vero kohdistuu vain
lämmöntuotantoon käytettävään polttoaineeseen. Muutos parantaisi puupolttoaineiden,
siis uusiutuvien, kilpailukykyä lämpölaitoksissa, joissa ei edes tarvita
lisäinvestointeja. Turpeen oikean tasoisesta, verotuksesta saatavilla tuloilla
voidaan alentaa yhteistuotetun (myös turpeella) kaukolämmityksen kaavailtua verorasitusta. Samalla turvataan kaukolämmityksen
kilpailukyky, käsitellään polttoaineita ja kaupunkeja tasapuolisesti ja
ohjataan tuotantoa uusiutuviin polttoaineisiin.
Kaukolämmitys
on Suomen yleisin lämmitysmuoto, ja sen energiatehokkuus ja
ympäristömyönteisyys on tunnustettu ja palkittu kansainvälisesti. Kaukolämmitystä
ja siihen liitettyä yhteistuotantoa pidetään (IEA) maailmanlaajuisesti suurimpana
mahdollisuutena ilmaston muutoksen pysäyttäjä lyhyellä ja keskipitkällä
aikavälillä.
Euroopan
unioni on myös asettanut yhteistuotannon laajentamiselle selkeät tavoitteet.
Euroopan unionin alueellinen komitea on myös palkinnut Helsingin Energian
kaukolämmityksen ja yhteistuotannon katsoen sen olevan parasta mahdollista
saatavilla olevaa teknologiaa ja edistävän ympäristötavoitteiden saavuttamista.
Edellä
olevan perusteella Helsingin kaupunki toteaa, että kaukolämmitykselle ja sen
kilpailukyvylle kaavaillut verotukselliset rasitteet esitetyssä muodossa eivät
ole hyväksyttävissä.
Kaukolämmitykselle
esitetyt verojen korotukset kohdistuvat suurimmaksi osaksi Etelä-Suomen
kaupungeissa yhteistuotettuun kaukolämmitykseen, joka on jo päästökaupan
piirissä. Veronkorotusten myötä tulisi näin ollen toteutumaan kaukolämpöön
kohdistuva kaksinkertainen kustannusrasitus ja - ohjaus. Lisäksi näiden
kaupunkien asuntokiinteistökanta tarvitsee huomattavia investointeja energian
käytön tehostamiseen. Tämän suuruiset verojen korotukset ovat luonnollisesti
poissa näistä investoinneista.
Vuonna
2013 energia-alan päästökauppa siirtyy EU-tasoiseen päästökauppajärjestelmään,
josta myös jäsenvaltiot saavat tuloja, joten tämän kaltaisen veromuutoksen
tulee ottaa jo nyt lähitulevaisuus huomioon. Veron kehittelyssä tulee
päästöihin perustuvan osan koskea pelkästään päästökaupan ulkopuolisia
toimijoita.
Helsingin
kaupunki korostaa, että rakennettu suuri ja tuotannoltaan hajautettu
monipuolinen kaukolämpöjärjestelmä mahdollistaa nopeimman ja joustavimman
polttoaineiden vaihdon ja myös laajat muutokset tuotannossa.
Lämmön
tuotantoon ja sen jakeluun liittyy etenkin pääkaupunkiseudulla myös
korostetusti huolto- ja toimitusvarmuusnäkökohdat. Verotuksella ei tulisi heikentää
kaukolämpöjärjestelmän kilpailukykyä eikä toimintaedellytyksiä. Näin vältyttäisiin
kannustamasta irrallisten kiinteistökohtaisten, kaukolämpöön verrattuna
energiatehottomien ratkaisujen rakentamista, jotka kuitenkin toimitusvarmuuden
turvaamisessa tukeutuvat kaukolämmitykseen. Myös kansantalouden kannalta on
arveluttavaa tehdä tehokas, toimiva ja pitkäikäinen infrastruktuuri kilpailukyvyttömäksi.
Helsingin
Energia on laajentanut toimintaansa myös kaukojäähdytykseen 2000-luvulla.
Edellä esitetyt veronäkemyksemme koskevat myös tätä uutta ekotehokasta
energiamuotoa, sillä osa kaukojäähdytystuotannosta perustuu kesäaikana muutoin
hyödyntämättä jäävään voimalaitoslämpöön ja suurten lämpöpumppujen
yhteiskäyttöön eli niin sanottuun kolmoistuotantoon. Kyse on melko uudesta
toiminnasta, joten sitä ei ole otettu huomioon veroluonnoksessa. Ilmaston ja
ympäristön kannalta kaukojäähdytys on ylivoimainen. Kaukojäähdytyksen käytön laajeneminen
Helsingissä ja myös uusilla paikkakunnilla edellyttää sen huomioon ottamista
myös energiaverolainsäädännössä.
Liikenteen
osalta esitetty maakaasun verotuksen muuttaminen merkitsisi maakaasua
käyttävien bussien liikennöinnin muuttumista kannattamattomaksi. Korvaavaa biopolttoainetta ei ole lyhyellä
aikavälillä riittävästi saatavissa, mikä tarkoittaisi maakaasun korvautumista
dieselillä. Helsingin kaupungin omistamalla bussiyhtiöllä on 76 maakaasubussia,
mikä on noin 15 % yhtiön kalustosta. Verotusta muutettaessa tulee ottaa
huomioon tehtyjen kalustoinvestointien hyödyntäminen.
Yhteenveto
-
Kuten
luonnoksessa on esitetty, tulee polttoaineiden energiaverot jakaa
energiasisältöosaan ja hiilidioksidiosaan (kasvihuonekaasuosaan).
-
Jos polttoaineen
käyttö on päästökaupan piirissä tai polttoaine on päästötöntä (uusiutuvaa) ei
sen kuulu maksaa hiilidioksidiveroa. Tällä vältetään päällekkäisten
ohjauskeinojen käyttö.
-
Kaikkia
polttoaineita, myös turvetta, tulee käsitellä samalla tavalla. Turpeelle tästä
tuleva rasite koskee vain kaukolämpöä, eli se ei voi vaikuttaa turpeen
kilpailukykyyn sähkömarkkinoilla.
-
Yhteistuotannon
verokerrointa tulee alentaa nykyisestä 0,9 tasosta ainakin tasoon 0,45. Tällä
lisätään yhteistuotannon (CHP) kilpailukykyä, rakentamista ja käyttöä.
-
Kaukolämmitys ja
myös kaukojäähdytys on tuotannollista (teollista) toimintaa, joten niiden
käyttämä sähkö kuluu veroluokkaan 2 eikä nykyiseen veroluokkaan 1.
-
Esitetyillä
toimenpiteillä edistetään pitkäjänteisesti energiatehokkaiden ratkaisuiden ja
uusien teknologioiden käyttöönottoa sekä kaukolämmön ja kaukojäähdytyksen
tuotannossa että kiinteistöjen energian järkevässä käytössä. Samalla
kannustetaan siirtymistä uusiutuvien polttoaineiden käyttöön.
Kaukolämpöjärjestelmää ei kuitenkaan pidä rapauttaa.
-
Valtiotalouden
kannalta näillä toimenpiteillä saavutetaan esitetyt tavoitteet, kun otetaan
huomioon myös kasvavat ALV-tulot. Myös
EU -tasoiseen päästökauppajärjestelmään siirtyminen tuo valtiolle tuloja
vuodesta 2013 alkaen. Veroteknisesti toimenpiteet on helppoja toteuttaa, ja
alueita käsitellään tasapuolisesti.
Pöytäkirjanote
valtiovarainministeriölle.
Lisätiedot:
Malinen Matti, konserniyksikön päällikkö, puhelin 310 36277
LIITE |
Päätöksen perustelut |
866 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/18
Kaupunginhallitus
päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 31 tekemiä päätöksiä
käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja --
konsernijaosto --
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta --
johtokunnat
-
Helsingin Energia --
-
Helsingin Satama --
-
Taloushallintopalvelu --
apulaiskaupunginjohtajat
-
rakennus- ja
ympäristötointa johtava
-
sosiaali- ja
terveystointa johtava
-
sivistys- ja
henkilöstötointa johtava
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
hallintokeskus
-
hallintojohtaja
-
hallintopalvelujen
osastopäällikkö
-
kansainvälisen
toiminnan päällikkö
-
kaupunginlakimies
-
turvallisuus- ja
valmiusosaston osastopäällikkö
-
viestintäpäällikkö
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
aluerakentamispäällikkö
-
sisäisen tarkastuksen
päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
elinkeinojohtaja
-
elinkeinopäällikkö
-
kehityspäällikkö
-
matkailupäällikkö
-
tapahtumapäällikkö
Taloushallintopalvelu -liikelaitos
-
toimitusjohtaja
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
867 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/19
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 31 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
868 §
VIRAN NIMIKKEEN MUUTTAMINEN YMPÄRISTÖKESKUKSESSA
Khs 2010-1259
Esityslistan asia Ryj/1
Kaupunginhallitus päätti muuttaa ympäristökeskuksen tarkastavan eläinlääkärin viran (vakanssinumero 023134) nimikkeen hygieenikkoeläinlääkäriksi.
Pöytäkirjanote ympäristölautakunnalle, ympäristökeskukselle ja henkilöstökeskukselle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
869 §
OIKAISUVAATIMUS SOSIAALI- JA TERVEYSTOINTA JOHTAVAN APULAISKAUPUNGINJOHTAJAN TEKEMÄSTÄ KANTELUA JA KORVAUSVAATIMUSTA KOSKEVASTA PÄÄTÖKSESTÄ
Khs 2010-148
Esityslistan asia Stj/1
Kaupunginhallitus
päätti esityslistalta ilmenevin perustein jättää kaupunginhallituksen
toimivaltaan kuulumattomana tutkimatta Ritva Siiven oikaisuvaatimuksen
sosiaali- ja terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan 22.4.2010 § 9
tekemästä kantelua ja korvausvaatimusta koskevasta päätöksestä.
Samalla kaupunginhallitus
päätti esityslistalta ilmenevin perustein jättää oikaisuvaatimusvaiheessa
esitetyt uudet vaatimukset toimivaltaansa kuulumattomina tutkimatta.
Pöytäkirjanote Ritva
Siivelle valitusosoituksin ja jäljennöksin esityslistasta liitteineen sekä
pöytäkirjanote terveyskeskukselle ja hallintokeskuksen oikeuspalveluille.
Lisätiedot:
Rautanen Marja-Liisa, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36184
LIITTEET |
Liite 1 |
Salassa pidettävä liite JulkL 24 § 1 mom. 25 k. |
|
Liite 2 |
Liitteet 2-9 (Salassa pidettäviä JulkL 24 § 1 mom. 25 k.) Liitteet 10-11 |
870 §
LAUSUNTO SISÄASIAINMINISTERIÖLLE HALLITUKSEN ESITYKSESTÄ LAIKSI ULKOMAALAISLAIN MUUTTAMISESTA
Khs 2010-1332
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus päätti antaa sisäasiainministeriölle seuraavan lausunnon:
Sisäasiainministeriön valmistelemassa hallituksen esityksessä esitetään ulkomaalaislakia muutettavaksi niin, että täysi-ikäisen Suomen kansalaisen vanhempi voisi saada tietyissä tapauksissa oleskeluluvan, vaikka hän ei kokonaisuudessaan täyttäisi ulkomaalaislain 50 §:n 2 momentissa asetettuja edellytyksiä. Mainitun säännöksen mukaan jatkuva oleskelulupa myönnetään Suomessa asuvan Suomen kansalaisen muulle omaiselle kuin perheenjäsenelle, jos oleskeluluvan epääminen olisi kohtuutonta sen vuoksi, että 1) asianomaisten on Suomessa tarkoitus jatkaa aikaisemmin viettämäänsä perhe-elämää tai että 2) omainen on täysin riippuvainen Suomessa asuvasta Suomen kansalaisesta. Oleskelulupa voitaisiin jatkossa myöntää myös hakijan perhesuhteista ja elämäntilanteesta tehtävän kokonaisarvioinnin perusteella. Lisäksi edellytettäisiin, että hakijan toimeentulo on turvattu. Tätä edellytystä ei ole asetettu 50 §:n 1 ja 2 momenteissa.
Kaupunginhallitus pitää hallituksen esityksen tavoitetta hyvänä, ja katsoo, että muutosesitystä perustelevat inhimilliset ja yksilölliset ja perhesyyt. Esitetty muutos on kuitenkin osittain vaikeasti tulkittavissa. Lisäksi sen taloudelliset vaikutukset tulevat olemaan merkittävät niissä kunnissa, joihin maahanmuutto keskittyy.
Voimassa olevaa ulkomaalaislain 50 §: 2 momenttia on tulkittu tiukasti. Hallituksen esityksen perusteluilla tulee jo tämän vuoksi olemaan huomattava tulkintoja ohjaava merkitys. Hallituksen esityksen perusteluiden sanamuotoja olisi syytä tarkentaa ja käyttää esimerkiksi laitoshoidon tarpeen sijasta termiä pitkäaikaishoidon tarve (HE s. 14).
Oleskeluluvan saaminen ehdotetun 50 §:n 3 momentin nojalla edellyttää hakijan olevan täysi-ikäisen lapsensa huolenpidon tarpeessa niin, ettei hän enää selviä jokapäiväisestä elämästä yksin. Hallituksen esityksen perusteluiden mukaan oleskelulupaa ei myönnetä, jos hakija on laitoshoidon tai kokopäiväisen ulkopuolisen avun tarpeessa. Tilanne arvioidaan oleskelulupahakemusta ensimmäistä kertaa myönnettäessä. Hallituksen esityksessä käydään läpi ikääntyvien henkilöiden terveydenhuollosta aiheutuvia kustannuksia, ja todetaan, että merkittävimmät kustannukset Suomeen vakituisesti muuttavan vanhuksen osalta syntyvät terveyden- ja vanhustenhuollon menoista. Esityksessä ei kuitenkaan erikseen käsitellä jatkoluvan myöntämisen terveydellisiä edellytyksiä.
Oleskeluluvan myöntäminen ehdotetun 50 §:n 3 momentin nojalla edellyttää myös, niin kuin edellä todettiin, että hakijan toimeentulo on turvattu. Jos oleskeluluvan hakijalla ei itsellään olisi riittäviä tuloja, niin arvioinnissa voidaan esityksen mukaan ottaa huomioon myös perheenkokoajan tulot. Suuntaa-antava toimeentulotaso olisi sama kuin nykyisin. Tältäkin osin arvio tehdään oleskelulupaa ensimmäisen kerran myönnettäessä. Hallituksen esityksessä ei oteta kantaa siihen, edellyttääkö jatkoluvan myöntäminen vastaavaa toimeentulon tasoa.
Jatkuva oleskelupa myönnetään aluksi määräaikaisena ja edellyttää jatkoluvan hakemista. Ulkomaalaislain 54 §:n 1 momentin mukaan uusi määräaikainen oleskelulupa myönnetään, jos edellytykset, joiden perusteella ulkomaalaiselle myönnettiin edellinen määräaikainen oleskelulupa, ovat edelleen voimassa. Kun vanhemman oleskelulupa on nyt kytketty perheenkokoajan tuloihin, niin hallituksen esityksestä tulisi ilmetä, mikä merkitys toimeentulotasovaatimuksella ja erityisesti perheenkokoajan tuloilla on jatkolupaa harkittaessa. Samaten tulisi käsitellä tilannetta, jossa Suomessa lapsensa luona jo vuoden tai kaksi asunut vanhempi tarvitsee tilapäistä tai pitkäaikaista laitoshoitoa.
Kaupunginhallitus toteaa vielä, että lainsäädäntömme turvaa lakiesityksen tarkoittamille maahanmuuttajille täysivaltaiset ja yhtäläiset oikeuden sosiaali- ja terveyspalveluihin sekä toimeentulotukeen muiden kunnassa asuvien kanssa. Vaikka oleskelulupaa ensimmäisen kerran myönnettäessä voidaan kiinnittää huomiota perheenkokoajan tuloihin, ei maahanmuuttajavanhemman täysi-ikäisiä lapsia voida velvoittaa huolehtimaan vanhemmistaan kantaväestöstä poikkeavalla tavalla. Perheenkokoajan tosiasialliset mahdollisuudet pitää huolta vanhemmastaan voivat myös ratkaisevasti heiketä esimerkiksi sairauden tai työttömyyden vuoksi.
Ehdotettu uudistus lisännee selvästi myönnettävien oleskelulupien määrää ja sitä kautta sosiaali- ja terveyspalvelujen käyttöä. Tähänastiset arviot maahanmuuttajien palvelujen käytöstä viittaavat siihen, että palvelujen käyttö olisi muuta väestöä vähäisempää. Ilmiö voi kuitenkin olla ohimenevä ja johtua osittain palvelujärjestelmän huonosta tuntemisesta.
Maahanmuuttajaväestö keskittyy pääkaupunkiseudulle, ja etenkin Helsinkiin, joten esitetyllä lakimuutoksella on merkittäviä vaikutuksia kaupungin talouteen. Vanhustenhuollon kustannukset muodostavat jo nyt merkittävän osan kunnan taloudesta ja tällä uudistuksella lisätään kustannuspaineita. Kaupunginhallitus pitääkin välttämättömänä, että viimeistään tässä yhteydessä valtion ja kuntien välinen rahoitusvastuun jakautuminen otetaan uuteen tarkasteluun. Muutosehdotuksen toteutuminen edellyttää, että valtio ottaa vastuun muutoksen kustannusvaikutuksista. Lainsäädäntötyössä pitää myös päästä laajempiin kokonaisuuksiin niin, ettei keskeisiä lakeja muutettaisi lyhyin väliajoin, eritahtisesti niin kuin nyt on tapahtunut.
Pöytäkirjanote sisäministeriölle, myös sähköisenä osoitteisiin hare(at)intermin.fi ja maahanmuutto-osasto(at)intermin.fi, sekä talous- ja suunnittelukeskukselle, henkilöstökeskukselle, terveyskeskukselle ja sosiaalivirastolle.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 6 |
871 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/2
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 31 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
eläintarhan johtokunta |
|
henkilöstökassatoimikunta |
|
kaupunginmuseon johtokunta |
|
kaupunginorkesterin johtokunta |
|
kulttuuri- ja kirjastolautakunta |
|
liikuntalautakunta |
|
nuorisolautakunta |
|
opetuslautakunta |
|
opetuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto |
|
opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto |
|
ruotsinkielisen työväenopiston johtokunta |
|
suomenkielisen työväenopiston johtokunta |
|
taidemuseon johtokunta |
|
Henkilöstön kehittämispalvelut -johtokunta |
|
eläintarhan johtaja |
|
henkilöstökeskus |
|
- henkilöstöjohtaja |
|
- osastopäällikkö (henkilöstöpolitiikka) |
|
- osastopäällikkö (henkilöstövoimavara) |
|
- osastopäällikkö (maahanmuutto) |
|
museonjohtaja |
|
kaupunginorkesterin intendentti |
|
ruotsinkielisen työväenopiston rehtori |
|
suomenkielinen työväenopisto |
|
- johtava rehtori |
|
- apulaisrehtori |
|
- aluerehtori |
|
taidemuseon johtaja |
|
tietokeskus |
|
- johtaja |
|
- tutkimusprofessori |
|
- tietohuoltopäällikkö |
|
- kehittämispäällikkö |
|
työterveysjohtaja |
|
Henkilöstön kehittämispalvelut |
|
- toimitusjohtaja |
|
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
Hyttinen Hannu, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
LIITE |
Päätöksen perustelut |
872 §
VALTUUTETTU MARIA BJÖRNBERG-ENCKELLIN TOIVOMUSPONSI: VATTUNIEMEN JATKOSUUNNITTELU
Khs 2009-2018
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi esityslistalta ilmenevän selvityksen kaupunginvaltuuston 23.9.2009 hyväksymän toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle (Maria Björnberg-Enckell) sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Pöytäkirjanote jäljennöksin kaupunginhallituksen esityslistasta liitteineen valtuutettu Maria Björnberg-Enckellille sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Lisätiedot:
Ryöti Miliza, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 25407
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
873 §
VALTUUTETTU KAUKO KOSKISEN TOIVOMUSPONSI: LIITYNTÄPYSÄKÖINTIPAIKKOJEN LISÄÄMINEN KAUPUNKIRATOJEN ASEMIEN YHTEYTEEN
Khs 2009-2391
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi esityslistalta ilmenevän selvityksen kaupunginvaltuuston 11.11.2009 hyväksymän toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle (Kauko Koskinen) sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Pöytäkirjanote jäljennöksin kaupunginhallituksen esityslistasta liitteineen valtuutettu Kauko Koskiselle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Lisätiedot:
Ryöti Miliza, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 25407
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
874 §
VALTUUTETTU MARI PUOSKARIN TOIVOMUSPONSI: TILAKESKUKSEN LASKUTUSKÄYTÄNTÖJEN KEHITTÄMINEN
Khs 2009-2002
Esityslistan asia Kaj/3
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi esityslistalta ilmenevän selvityksen kaupunginvaltuuston 23.9.2009 hyväksymän toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle (Mari Puoskari) sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Pöytäkirjanote jäljennöksin kaupunginhallituksen esityslistasta liitteineen valtuutettu Mari Puoskarille sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Esittelijä muutti esitystään siten, että esityslistan liitteen otsikko korjattiin muotoon: ”Valtuutettu Mari Puoskarin toivomusponsi…-päätöshistoria”.
Kaupunginhallitus hyväksyi esittelijän muutetun esityksen.
Lisätiedot:
Ryöti Miliza, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 25407
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 4 |
875 §
LAUSUNTO UUDENMAAN ELINKEINO-, LIIKENNE- JA YMPÄRISTÖKESKUKSELLE ASUNTO OY SIMONLINNA POIKKEAMISHAKEMUKSESTA
Khs 2010-1091
Esityslistan asia Kaj/4
Kaupunginhallitus päätti antaa Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskukselle Asunto Oy Simonlinnan poikkeamishakemuksesta seuraavan puoltavan lausunnon:
Asunto Oy Simonlinna pyytää (30.3.2010) poikkeamislupaa 4. kaupunginosan (Kamppi) korttelin nro 68 tontille nro 12 (Simonkatu 12).
Hakijan tarkoituksena on, että rakennuksen ensimmäisen kellarikerroksen tilat muutetaan kuntokeskuksen kunto- ja liikuntasalitiloiksi sekä pesu- ja pukuhuonetiloiksi.
Hakija perustelee hakemustaan sillä, tila on ollut huonekalumyymälän alakertana ja että tilaan avautuu ikkunat kadulta ja että tila sopii sijainniltaan ja ominaisuuksiltaan hyvin kuntosalitoimintaan. Katutasossa oleva ja kadulle avautuva liiketila toimii asiakaspalvelutilana ja kahvilana sekä keskuksen henkilökunnan työtiloina.
Hakemus ylittää asemakaavan mukaisen rakennusoikeuden (12 451 k-m2) 1159 k-m2:lla (9,3 %:n ylitys). Rakennus on suojeltu kaupunkikuvallisesti ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaana merkinnällä sr-2. Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.
Selostus Helsingin yleiskaava 2002:ssa alue kuuluu keskustatoimintojen alueeseen sekä yleiskaavan kävelykeskusta-alueeseen.
Tontilla on voimassa 26.11.1997 vahvistettu asemakaava nro 10519, jossa tontti on merkitty liike-, toimisto- ja asuinrakennusten korttelialueeksi (KA). Tontin rakennusoikeus on 12451 k-m2. Rakennus on suojeltu kaupunkikuvallisesti ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaana merkinnällä sr-2.
Tilassa toiminut huonekalumyymälä on muuttanut pois ja tila on tyhjänä.
Osallisten kuuleminen Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston kirjeellä (28.4.2010). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Muistutuksia ei ole esitetty. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.
Lausunto Poikkeamisen erityinen syy on liikekeskustan kehittäminen ja olemassa olevan rakennuksen tarkoituksenmukainen käyttö ja hyödyntäminen sekä elinkeinoelämän toimintaedellytysten parantaminen.
Haettu toimenpide ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Kaupunginhallitus puoltaa hakemusta.
Pöytäkirjanote Uudenmaan elinkeino- liikenne- ja ympäristökeskukselle, rakennusvalvontavirastolle ja kaupunkisuunnitteluvirastolle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
876 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/5
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
rakennuslautakunta |
3.8.2010 |
asuntotuotantotoimisto |
3.8. ja 5.8.2010 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Kaupunginhallitus päätti keskeyttää kokouksen kello 16.52–17.05 väliseksi ajaksi ennen kaupunginjohtajan asian 11 käsittelyä.
Lisätiedot:
Ryöti Miliza, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 25407
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITE |
Päätöksen perustelut |
877 §
ILTAKOULUASIA: VUODEN 2011 TALOUSARVIOEHDOTUKSEN RAAMI - TILANNEKATSAUS TOIMINTAYMPÄRISTÖN MUUTOKSISTA, KAUPUNGIN TALOUDEN KEHITYKSESTÄ SEKÄ ENNUSTE VUODELLE 2010
Khs 2010-38
Esityslistan asia Kj/11
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle kahdeksi viikoksi.
Lisätiedot:
Saxholm Tuula, talousarviopäällikkö, puhelin 310 36250
LIITE |
Päätöksen perustelut |
Översättning:
872 §
HEMSTÄLLNINGSKLÄM AV FULLMÄKTIGELEDAMOTEN MARIA
BJÖRNBERG-ENCKELL: DEN FORTSATTA PLANERINGEN AV
HALLONNÄS
Stn 2009-2018
Ärende Kaj/1 på föredragningslistan
Stadsstyrelsen
beslutade anteckna den av föredragningslistan framgående utredningen om
åtgärderna med anledning av en hemställningskläm som stadsfullmäktige godkänt
23.9.2009, lämna den som föreslagit klämmen (Maria Björnberg-Enckell) denna
utredning och ge de övriga fullmäktigeledamöterna tillfälle att ta del av den.
Protokollsutdrag
till ledamoten Maria Björnberg-Enckell och för kännedom till de övriga fullmäktigeledamöterna,
med kopia av det ifrågavarande ärendet i stadsstyrelsens föredragningslista och
av bilagorna till detta.
Tilläggsuppgifter:
Ryöti Miliza, biträdande stadssekreterare, telefon 310 25407
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Risto Rautava |
Jenni Lähdesmäki |
puheenjohtaja |
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
Ville Ylikahri |
Minerva Krohn |
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä hallintokeskuksessa 17.8.2010 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkityöpäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Jenni Lähdesmäki |
|
hallintosihteeri |
|
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1 |
||||
|
|
|||
|
Pöytäkirjan
liitteet |
|||
|
|
|
||
|
|
Pöytäkirjan liitteet on tilattavissa hallintokeskuksen kirjaamosta, jonka yhteystiedot ja aukioloaika on mainittu kohdassa ‘Oikaisuvaatimuksen toimittaminen’. |
||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimusoikeus |
|||
|
|
|
||
|
|
Päätökseen tyytymätön voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
||
|
|
|
||
|
– |
oikaisuvaatimuksen johdosta annettua päätöstä (Kuntalaki 92 §) |
||
|
|
|
||
|
|
pöytäkirjan 859-864 ja 869 §:t |
||
|
|
|
||
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa (Kuntalaki 91 §) |
||
|
|
|
||
|
|
pöytäkirjan 842-852, 865-867 ja 870-877 §:t |
||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä |
|||
|
|
|
||
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
||
|
|
|
||
|
– |
kunnan jäsen. |
||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimusviranomainen |
|||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimus tehdään Helsingin kaupunginhallitukselle. |
|||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimusaika |
|||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. |
|||
|
|
|||
|
Oikaisuvaatimuksen
sisältö |
|||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimuksessa, joka on osoitettava kaupunginhallitukselle, on ilmoitettava |
|||
|
|
|
||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
||
|
|
|
||
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
||
|
|
|
||
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
||
|
|
|
||
|
– |
muutoksenhakijan nimi ja kotikunta |
||
|
|
|
||
|
– |
postiosoite ja muut yhteystiedot, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa |
||
|
|
|
||
|
– |
jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. |
||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimuksen
muoto |
|||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostina. Kirjallinen oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Viranomaiselle saapunutta sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. |
|||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimuksen
toimittaminen |
|||
|
|
|
||
|
Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa osoitteella: Helsingin kaupunginhallitus PL 1 Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11 – 13 00099 HELSINGIN KAUPUNKI Kirjaamon puhelinnumero on (09) 310 13700. Faksinumero on (09) 655 783 ja sähköpostiosoite: hallintokeskus@hel.fi. Hallintokeskuksen aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15 – 16.00. Oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimus on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen hallintokeskuksen aukioloajan päättymistä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus toimitetaan aina omalla vastuulla. |
|||
|
|
|||
2 |
||||
|
|
|
||
|
Yhteiset määräykset muutoksenhausta |
|||
|
|
|
||
|
|
Valitusajan laskeminen Tiedoksisaantipäivää, nähtävilleasettamispäivää tai sitä päivää, jolloin päätös on julkipanon jälkeen annettu ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Valituskirjelmän sisältö Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
||
|
|
|
||
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
||
|
|
|
||
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
||
|
|
|
||
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
||
|
|
|
||
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
||
|
|
|
||
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
|||
|
|
|
||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
||
|
|
|
||
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
||
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
||
|
|
|
||
3 |
||||
|
|
|
||
|
Valitusoikeus |
|||
|
|
|||
|
|
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Mikäli päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös |
||
|
|
|
||
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
||
|
– |
kunnan jäsen. |
||
|
|
|
||
|
Pöytäkirjan 859 ja 869 §:t Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että |
|||
|
|
|
||
|
1 |
päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä |
||
|
2 |
päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa, tai |
||
|
3 |
päätös on muutoin lainvastainen. |
||
|
|
|
||
|
Kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|||
|
|
|||
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa |
||
|
|
|
||
|
– |
kunnallisen virkaehtosopimuslain 26 §:ssä mainittuja asioita |
||
|
|
|
||
|
– |
verotusmenettelylain 88 §:ssä mainittuja asioita. |
||
|
|
|
||
|
|
Pöytäkirjan 860-864 §:t |
||
|
|
|
||
|
Valitusviranomainen |
|||
|
|
|||
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle. |
|||
|
|
|||
|
Valitusaika |
|||
|
|
|||
|
|
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä. |
||
|
|
|
||
|
Valituskirjelmän sisältö |
|||
|
|
|
||
|
|
Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
||
|
|
|
||
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
||
|
|
|
||
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
||
|
|
|
||
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
||
|
|
|
||
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
||
|
|
|
||
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
|||
|
|
|||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
||
|
|
|
||
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
||
|
|
|
||
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
||
|
|
|
||
|
Valituskirjelmän toimittaminen |
|||
|
|
|
||
|
Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa Helsingin hallinto-oikeudelle osoitteella: Helsingin hallinto-oikeus Ratapihantie 9, PL 120 00521 HELSINKI Puhelin: 010 36 42000 Faksinumero: 010 36 42079 Sähköposti: helsinki.hao@om.fi Omalla vastuulla valituskirjelmän voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Tällöin valituskirjelmä on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille ennen valitusajan päättymistä. Omalla vastuulla valituksen voi toimittaa myös faksina. Tällöin alkuperäinen valitus on toimitettava viipymättä. |
|||
|
|
|
||
|
Valituksen käsittelyn maksullisuus |
|||
|
|
|
||
|
|
Valituksen käsittelyn maksullisuudesta saa tietoja valitusviranomaiselta. Maksuista, niiden määristä ja maksuvapautuksen perusteista on säädetty laissa tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista. |
||
ANVISNINGAR OM
SÖKANDE AV ÄNDRING
1 |
||||
|
|
|||
|
Bilagor till
protokollet |
|||
|
|
|
||
|
|
Bilagorna
till protokollet kan beställas på förvaltningscentralens registratorskontor.
Kontaktinformation och öppettiderna är angivna under punkten ”Inlämnande av
rättelseyrkande”. |
||
|
|
|
||
|
Rätt att
framställa rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
|
Den som är
missnöjd med ett beslut kan framställa ett rättelseyrkande. Ändring i beslutet
får inte sökas genom besvär. Rättelse får
inte yrkas i beslut som gäller: |
||
|
|
|
||
|
– |
ett beslut
med anledning av ett rättelseyrkande (92 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
859-864 och 869 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
– |
beredning
eller verkställighet (91 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
842-852, 865-867 och 870-877 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkande får framställas |
|||
|
|
|
||
|
– |
av den som
ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
||
|
|
|
||
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandemyndighet |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkande
framställs hos Helsingfors stadsstyrelse. |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkandetid
|
|||
|
|
|||
|
Ett rättelseyrkande skall framställas inom fjorton (14) dagar från
delfåendet av beslutet. En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes,
om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts
fram offentligt. Dagen för
delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas inte in i den
bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en
annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får rättelseyrkandet inlämnas
första vardagen därefter. |
|||
|
|
|||
|
Innehåll i
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
I
rättelseyrkandet, som skall riktas till stadsstyrelsen, skall uppges |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
postadress
och annan kontaktinformation för meddelanden i saken till ändringssökanden |
||
|
|
|
||
|
– |
om
ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud eller
om rättelseyrkandet har upprättats av någon annan, också hans namn och
hemkommun. |
||
|
|
|
||
|
Formen för
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall göras skriftligt. Rättelseyrkandet kan också skickas
per telefax eller e-post. Rättelseyrkandet skall undertecknas av ändringssökanden, den lagliga
företrädaren eller ombudet. Ett
elektroniskt dokument som kommit till myndigheten behöver inte kompletteras
med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och det
inte är skäl att misstänka dokumentets äkthet eller intakthet. |
|||
|
|
|
||
|
Inlämnande av
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall innan rättelseyrkandetiden utgår inlämnas till Helsingfors stadsstyrelse PB 1 Besöksadress: Norra esplanaden 11–13 00099 HELSINGFORS STAD Telefonnumret till registratorskontoret är (09) 310 13700. Telefaxnumret är (09) 655 783 och e-postadressen är: hallintokeskus@hel.fi. Förvaltningscentralen är öppen måndag–fredag kl. 8.15–16.00. Rättelseyrkandet kan skickas per post, genom bud eller elektroniskt. Till posten skall rättelseyrkandet lämnas i så god tid att det hinner
fram sista dagen av rättelseyrkandetiden före utgången av förvaltnings-centralens
öppettid. Ett elektroniskt meddelande anses ha inkommit till myndigheten då det är
tillgängligt i myndighetens mottagningsapparat eller datasystem så att
meddelandet kan behandlas. Ett
rättelseyrkande skickas alltid på eget ansvar. |
|||
|
|
|||
2 |
||||
|
|
|
||
|
Gemensamma bestämmelser om sökande av ändring |
|||
|
|
|
||
|
|
Uträkning av
besvärstiden Dagen för delfåendet, den dag då protokollet lagts fram eller den dag då
beslutet meddelats efter anslag räknas inte in i den bestämda tiden. Om
sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen
därefter. Innehåll i besvärsskriften I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
||
|
|
|||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
den
postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan
tillställas ändringssökanden. |
||
|
|
|
||
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till besvärsskriften skall fogas |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
||
|
|
|
||
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när
besvärstiden har börjat |
||
|
|
|
||
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts
myndigheten. |
||
|
|
|
||
3 |
||||
|
|
|
|
|
|
Besvärsrätt |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Ändring i ett
beslut med anledning av ett rättelseyrkande får sökas genom kommunalbesvär
endast av den som framställt rättelseyrkandet. Om beslutet
har ändrats med anledning av rättelseyrkandet, får ändring i beslutet sökas
genom kommunalbesvär också |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
av den som
beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av
kommunmedlemmarna. |
|
|
|
|
|
|
|
|
859 och 869 §
i protokollet |
||
|
|
|
|
|
|
|
Besvär får
anföras på den grunden att |
||
|
|
|
|
|
|
|
1 |
beslutet har
tillkommit i felaktig ordning |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
den myndighet
som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
beslutet
annars strider mot lag. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Kommunalbesvär
får inte anföras över beslut som gäller |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
beredning
eller verkställighet |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
i 26 § i
lagen om kommunala tjänstekollektivavtal avsedda ärenden |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
i 88 § i
lagen om beskattningsförfarande avsedda ärenden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
860-864 § i
protokollet |
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsmyndighet |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvär anförs
hos Helsingfors förvaltningsdomstol. |
||
|
|
|
|
|
|
Besvärstid |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvär skall
anföras inom 30 dagar från delfåendet. En part anses
ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något
annat påvisas. En
kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram
offentligt. Dagen för
delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas inte in i den
bestämda tiden. Om sista
dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen
därefter. |
||
|
|
|
|
|
|
Innehåll i besvärsskriften |
|||
|
|
|
|
|
|
|
I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
ändringssökandens
namn och hemkommun |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
den
postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas
ändringssökanden. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. |
||
|
|
Till
besvärsskriften skall fogas: |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när
besvärstiden har börjat |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts
myndigheten. |
|
|
|
|
|
|
|
Inlämnande av besvärsskrift |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsskriften
skall innan besvärstiden utgår inlämnas till Helsingfors förvaltningsdomstol
på adressen: Bangårdsvägen 9, PB 120 00521 HELSINGFORS Telefon: 010 36 42000 Telefax: 010 36 42079 E-post: helsinki.hao@om.fi Besvärsskriften
kan på eget ansvar skickas per post eller genom bud. Då skall besvärsskriften
inlämnas i så god tid att den hinner fram före utgången av besvärstiden. Besvärshandlingarna
kan på eget ansvar också skickas per telefax. Då skall besvärshandlingarna
utan dröjsmål inlämnas i original. |
||
|
|
|
|
|
|
Avgifter för handläggning av besvär |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Uppgifter om
eventuella avgifter för handläggningen av besvär fås från besvärsmyndigheten.
Bestämmelser om avgifterna, om avgiftsbeloppen och om grunderna för befrielse
från avgift ingår i lagen om avgifter för domstolars och vissa
justitieförvaltningsmyndigheters prestationer. |
||
|
|
|
|
|