Kokousaika |
11.1.2010 kello 16.00 – 17.35 ja 17.50 – 18.40 |
||
|
|
||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
||
|
|
||
Läsnä |
|||
|
|||
Jäsenet |
Rautava, Risto |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
|
Asko-Seljavaara, Sirpa |
|
|
|
Hakola, Juha |
|
|
|
Kantola, Tarja |
|
|
|
Krohn, Minerva |
(paitsi 17 §) |
|
|
Moisio, Elina |
|
|
|
Ojala, Outi |
|
|
|
Oker-Blom, Jan D. |
|
|
|
Pajamäki, Osku |
(paitsi 17 §) |
|
|
Peltokorpi, Terhi |
|
|
|
Rissanen, Laura |
(paitsi 1 - 19 §:t) |
|
|
Räty, Laura |
|
|
|
Ylikahri, Ville |
|
|
|
Kopra, Ville |
varajäsen |
|
|
Kari, Emma |
varajäsen |
|
|
|
|
|
Muut |
Lehtipuu, Otto |
kaupunginvaltuuston puheenjohtaja |
|
|
Bogomoloff, Harry |
I varapuheenjohtaja (paitsi 30 §) |
|
|
Hiltunen, Rakel |
II varapuheenjohtaja |
|
|
Pajunen, Jussi |
kaupunginjohtaja |
|
|
Sauri, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja (paitsi osa 30 §) |
|
|
Kokkonen, Paula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
|
Haatainen, Tuula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
|
Korhonen, Tapio |
rahoitusjohtaja |
|
|
Ratasvuori, Eila |
hallintojohtaja |
|
|
Rope, Jenni |
vs. kaupunginlakimies |
|
|
Tulensalo, Hannu |
henkilöstöjohtaja |
|
|
Waronen, Eero |
viestintäpäällikkö |
|
|
Teppo, Tiina |
päätösvalmisteluyksikön päällikkö |
|
|
Hari, Olli |
kaupunginsihteeri |
|
|
Matikainen, Kristiina |
kaupunginsihteeri |
|
|
Vallittu, Anja |
kaupunginsihteeri |
|
|
Rautanen, Marja-Liisa |
kaupunginsihteeri |
|
|
Härmälä, Timo |
kaupunginsihteeri |
|
|
Hyttinen, Hannu |
kaupunginsihteeri |
|
|
Torvalds, Nils |
asiantuntija (30 §:n kohdalla) |
|
||||||
|
Kolbe, Laura |
asiantuntija (30 §:n kohdalla) |
|
||||||
|
Karvinen, Marko |
asiantuntija (30 §:n kohdalla) |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Puheenjohtaja |
Rautava, Risto |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Härmälä, Timo |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Esittely |
|
§ |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
|
|
|
||||
|
Sauri |
|
|
|
19, |
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sosiaali- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
Päätöksen perusteluna on kunkin asian esityslistateksti, joka on merkitty liitteeksi 1.
§ |
Asia |
|
1 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
2 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
3 |
Kj/1 |
Vt Kimmo Helistön ja 17 muun valtuutetun välikysymys romanikerjäläisten kohtelusta Helsingissä |
4 |
Kj/2 |
Kaupunginvaltuuston puheenjohtajan ja varapuheenjohtajien valinta vuodeksi 2010 |
5 |
Kj/3 |
Opetuslautakunnan ja Helsingin Energia -liikelaitoksen johtokunnan varajäsenen valinta |
6 |
Kj/4 |
Meilahden Liikuntakeskus Oy:n lainan lyhennysehtojen muuttaminen |
7 |
Kj/5 |
Lainan myöntäminen Paloheinä Golf Oy:lle |
8 |
Sj/6 |
Käräjäoikeuden lautamiehen valinta |
9 |
Kaj/7 |
Pohjois-Pasilan asemakaavan muutoksen nro 11395 toteuttamiseen liittyvä maankäyttösopimus ja siihen sisältyvä kiinteistökaupan esisopimus Senaatti-kiinteistöjen kanssa |
10 |
Kaj/1 |
Pasilan postiliikenne- sekä moottoriajoneuvojen huolto- ja korjaamoalueen ja rautatiealueen (Pohjois-Pasilan työpaikka-alue) asemakaavan muuttaminen (nro 11395) |
11 |
Kj/3 |
Kaupungin hallintoelinten kokousajat ja pöytäkirjat sekä päätösten saattaminen kaupunginhallituksen tietoon vuonna 2010 |
12 |
Kj/4 |
Rakennusrahastosuorituksen maksaminen Kiinteistöosakeyhtiö Helsingin Musiikkitalolle |
13 |
Kj/5 |
Pääomalainan myöntäminen Oy Helsingin Asuntohankinta Ab:lle |
14 |
Kj/6 |
Eräiden asuntotuotantotoimikunnan rakennuskohteiden rahoittaminen |
15 |
Kj/7 |
Määrärahan myöntäminen Ormuspellon kaava-alueen esirakentamisen lisäkustannuksiin vuonna 2009 |
16 |
Kj/8 |
Määrärahan myöntäminen asuntotuotantotoimistolle Ormuspellon alueen kortteleiden esirakentamiseen |
17 |
Kj/9 |
Vuoden 2010 talousarvion kohdalle 1 39 05, Yhteisöjen tukeminen, Khn käytettäväksi, merkityn avustusmäärärahan jakaminen |
18 |
Kj/11 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
19 |
Kj/12 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
20 |
Stj/1 |
Eduskunnan oikeusasiamiehen vastaus terveyspalvelujen maksujen korottamista koskevaan kanteluun |
21 |
Stj/2 |
Lausunnon antaminen Niemikotisäätiön sääntöjen muuttamisesta |
22 |
Stj/3 |
21.12.2009 pöydälle pantu asia Valtuutettu Kati Peltolan toivomusponsi: Toimeentulotukiasiakkaiden terveyspalvelumaksut |
23 |
Sj/1 |
Kaupunginkirjaston kirjasto- ja asiakaspalvelujen osaston kirjastotoimen apulaisjohtajan viran täyttäminen |
24 |
Sj/2 |
Kaupunginkirjaston verkkokirjasto- ja hallintopalveluiden osaston kirjastotoimen apulaisjohtajan viran täyttäminen |
25 |
Sj/3 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
26 |
Kaj/1 |
Kannanotto VR-Yhtymä Oy:n muistutukseen Pasilan postiliikenne- sekä moottoriajoneuvojen huolto- ja korjaamoalueen ja rautatiealueen (Pohjois-Pasilan työpaikka-alue) asemakaava-asiassa (nro 11395) |
27 |
Kaj/2 |
Pohjois-Pasilan asemakaavan muutoksen toteuttamiseen liittyvä maankäyttösopimus Itella Oyj:n kanssa ja Oy Pohjolan Liikenne Ab:n sitoumus |
28 |
Kaj/3 |
Määräalan myyminen Espoon Leppävaarassa NCC Property Development Oy:lle (tontti 51225/1) |
29 |
Kaj/4 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
30 |
Kj/10 |
Iltakouluasia: Palveluverkkojen kehittäminen |
1 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Krohnin (varalla Kantola) ja Moision (varalla Räty) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
2 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
3 - 9 § |
Kaupunginvaltuuston 20.1.2010 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Kaupunginjohtaja
3 § |
Kaupunginhallituksen kokouksessa
21.12.2009 pöydälle pantu asia |
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
Seppälä Johanna, johtava turvallisuuskoordinaattori, puhelin 310 79780
Räihä Jarmo, johtava asiantuntija, puhelin 310 58385
4 § |
Kaupunginvaltuuston puheenjohtajan ja varapuheenjohtajien valinta
vuodeksi 2010 |
Lisätiedot:
Ratasvuori Eila, hallintojohtaja, puhelin 310 36060
5 § |
Opetuslautakunnan ja Helsingin Energia -liikelaitoksen johtokunnan
varajäsenen valinta |
Lisätiedot:
Taittonen Maria, hallintosihteeri, puhelin 310 36012
6 § |
Meilahden Liikuntakeskus Oy:n lainan lyhennysehtojen muuttaminen |
Lisätiedot:
Venetkoski-Kukka Eija, lainapäällikkö, puhelin 310 36329
7 § |
Lainan myöntäminen Paloheinä Golf Oy:lle |
Lisätiedot:
Venetkoski-Kukka Eija, lainapäällikkö, puhelin 310 36329
Sivistys- ja henkilöstötoimi
8 § |
Käräjäoikeuden lautamiehen valinta |
Lisätiedot:
Hyttinen Hannu, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi
9 § |
Pohjois-Pasilan asemakaavan muutoksen nro 11395 toteuttamiseen liittyvä maankäyttösopimus ja siihen sisältyvä kiinteistökaupan esisopimus Senaatti-kiinteistöjen kanssa |
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
10 § |
Kaupunginvaltuuston 3.2.2010 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut
asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät
esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai
esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi
10 § |
Pasilan postiliikenne- sekä moottoriajoneuvojen huolto- ja korjaamoalueen ja rautatiealueen (Pohjois-Pasilan työpaikka-alue) asemakaavan muuttaminen (nro 11395) |
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Kaupunginhallitus päätti todeta, ettei Lehtipuu esteellisenä osallistunut asian käsittelyyn eikä ollut läsnä sitä käsiteltäessä.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
11 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN KOKOUSAJAT JA PÖYTÄKIRJAT SEKÄ PÄÄTÖSTEN SAATTAMINEN KAUPUNGINHALLITUKSEN TIETOON VUONNA 2010
Khs 2009-2612
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus päätti antaa lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja laitoksille seuraavat ohjeet:
Esityslistat
Kaupunginhallituksen alaisten toimielinten on hyvissä ajoin, kuitenkin viimeistään kaksi päivää ennen kokousta, toimitettava esityslistansa kaupunginhallituksen puheenjohtajalle, kaupunginhallituksen toimielimeen valitsemalle edustajalle, kaupunginjohtajalle ja asianomaiselle apulaiskaupunginjohtajalle.
Päätösten ilmoittaminen
Pikayhteenveto kokousten päätöksistä on mahdollisimman pian kokouksen jälkeen tallennettava kaupungin sisäiseen tietoverkkoon tai toimitettava kaupunginjohtajalle ja asianomaiselle apulaiskaupungin-johtajalle.
Kolmen päivän kuluessa kokouksesta on kopio pöytäkirjasta toimitettava kaupunginjohtajalle ja asianomaiselle apulaiskaupunginjohtajalle.
Kaupunginjohtajalle tulevat esityslistat, pöytäkirjat ja mahdolliset pikayhteenvedot on toimitettava hallintokeskuksen kirjaamoon.
Ottokelpoisen päätöksen ilmoittaminen
Kaupunginhallituksen alaisen viranomaisen on kolmen päivän kuluessa päätöksen tekemisestä ilmoitettava kaupunginhallitukselle ja tarkastusvirastolle päätöksistään. Kaupunginhallitus ilmoittaa kahdeksan päivän kuluessa siitä, kun kaupunginhallitus on saanut asianomaisen viranomaisen päätöksestä tiedon, otetaanko asia kaupunginhallituksen käsiteltäväksi.
Kaupunginhallitus ei käytä otto-oikeuttaan lautakunnan alaisten viranomaisten päättämissä asioissa lukuun ottamatta lautakuntien jaostojen päättämiä asioita. Kaupunginhallitus ei myöskään käytä otto-oikeuttaan niiden liikelaitosten johtokuntien alaisten viranomaisten päättämissä asioissa, joille on johtosäännössä myönnetty otto-oikeus.
Pöytäkirjojen ja päätösluetteloiden laatiminen
Pöytäkirjan ja päätösluettelon laatimisesta on annettu ohjeet asiakirjaoppaassa (OSA 1).
Päätösten pitäminen nähtävänä
Toimielinten on tehtävä päätös siitä milloin ja missä pöytäkirja on yleisesti nähtävänä siltä osin kuin pöytäkirjan pitäminen kuntalain 63 §:n mukaan on tarpeen. Viranhaltijan pitämän päätösluettelon nähtävänä pitämiseen on sovellettava vastaavaa menettelyä.
Pöytäkirjojen ja päätösluetteloiden nähtävänä pitämistä koskevista päätöksistä samoin kuin toimielinten kokousajoista on ilmoitettava hallintokeskuksen tietopalveluille (Reija Ruotsalainen) viimeistään 5.2.2010 mennessä yhteiskuulutusten julkaisemista varten.
Lauta- ja johtokuntien kokousaikojen muutokset tulee ilmoittaa hallintokeskukseen.
Muut kokoukset ja tilaisuudet
Muita kokouksia ja tilaisuuksia ei pidä järjestää samanaikaisesti kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen ryhmäkokousten eikä kaupunginhallituksen, kaupunginhallituksen konsernijaoston ja kaupunginvaltuuston kokousten kanssa.
Pöytäkirjanote kaupungin kaikille lauta- ja johtokunnille, virastoille ja laitoksille sekä hallintokeskuksen tietopalveluille (Reija Ruotsalainen) kuulutusten julkaisemista varten.
Esittelijä muutti ehdotustaan siten, että väliotsikon Päätösten pitäminen nähtävänä viimeinen kappale muutetaan seuraavaan muotoon:
Lauta- ja johtokuntien kokousaikojen muutokset tulee ilmoittaa hallintokeskukseen.
Kaupunginhallitus hyväksyi ehdotuksen esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan.
Lisätiedot:
Lähdesmäki Jenni, hallintosihteeri, puhelin 310 25719
LIITE |
Päätöksen perustelut |
12 §
RAKENNUSRAHASTOSUORITUKSEN MAKSAMINEN KIINTEISTÖOSAKEYHTIÖ HELSINGIN MUSIIKKITALOLLE
Khs 2009-597
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus päätti, että Kiinteistöosakeyhtiö Helsingin Musiikkitalon osakassopimuksen mukainen rakennusrahasto-osuus 3 361 800 euroa saadaan maksaa vuoden 2010 talousarvion kohdalta 8 22 07 Arvopaperit, Musiikkitalo, Khn käytettäväksi.
Pöytäkirjanote Kiinteistöosakeyhtiö Helsingin Musiikkitalolle, Taloushallintopalvelu -liikelaitokselle ja talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle.
Lisätiedot:
Venetkoski-Kukka Eija, lainapäällikkö, puhelin 310 36329
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
13 §
PÄÄOMALAINAN MYÖNTÄMINEN OY HELSINGIN ASUNTOHANKINTA AB:LLE
Khs 2009-1112
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus päätti myöntää Oy Helsingin Asuntohankinta Ab:lle 3 500 000 euron suuruisen pääomalainan talousarvion kohdalta 9 01 02 03, Pääomalaina Oy Helsingin Asuntohankinta Ab:lle, seuraavin ehdoin:
Lainan korko on kaupungin omanpääoman ehtoisista asuntolainoista (ns. tertiäärilainat) kulloinkin veloitettavan koron suuruinen. Korko on lainan myöntämishetkellä 4,5 %. Korko on maksettava samanaikaisesti lainan takaisinmaksun kanssa.
Pääoma saadaan muutoin palauttaa ja korkoa
maksaa vain siltä osin kuin yhtiön vapaan oman pääoman ja kaikkien pääomalainojen
määrä maksuhetkellä ylittää yhtiön viimeksi päättyneeltä tilikaudelta
vahvistettavan tai sitä uudempaan tilinpäätökseen sisältyvän taseen mukaisen tappion
määrän. Jos pääomalainalle tulevaa korkoa ei voida maksaa, korko siirtyy maksettavaksi
ensimmäisen sellaisen tilinpäätöksen perusteella, jonka perusteella se voidaan
maksaa.
Mikäli lainansaaja asetetaan konkurssiin tai selvitystilaan tai yhtiö puretaan, maksamaton pääoma ja korko saadaan maksaa lainanantajalle vain kaikkia muita velkoja huonommalla etuoikeudella. Yhtiön pääomalainoilla on yhtäläinen oikeus yhtiön varoihin saataviensa pääomamäärien suhteessa.
Lainansaaja ei anna lainanantajalle takausta eikä muutakaan vakuutta lainan tai koron takaisinmaksusta. Sopijapuolet eivät saa käyttää tässä sopimuksessa tarkoitettuja suorituksia minkään nykyisen tai tulevan saatavan kuittaukseen toiselta osapuolelta.
Sopimuksen ehtoina sovelletaan edellä esitettyjen ehtojen lisäksi osakeyhtiölain 12 luvun pääomalainaa koskevia määräyksiä.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti kehottaa hallintokeskuksen oikeuspalveluita tekemään lainasopimuksen.
Pöytäkirjanote Oy Helsingin Asuntohankinta Ab:lle, hallintokeskuksen oikeuspalveluille sekä talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle.
Lisätiedot:
Venetkoski-Kukka Eija, lainapäällikkö, puhelin 310 36329
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
14 §
ERÄIDEN ASUNTOTUOTANTOTOIMIKUNNAN RAKENNUSKOHTEIDEN RAHOITTAMINEN
Khs 2009-2430
Esityslistan asia Kj/6
Kaupunginhallitus päätti myöntää asuntotuotantorahaston varoista korkotukilainoja seuraavasti:
Yhtiö |
|
|
||||||||
|
|
|
||||||||
Pihlajiston Kiinteistöt Oy Hernepellontie 26, 58 asuntoa |
|
|
||||||||
Puotilan Kiinteistöt Oy Kastellinpolku, 29 asuntoa |
|
3 151 700 |
||||||||
Helsingin Kansanasunnot Oy Kortteli 817-818, peruskorjaus 53 asuntoa |
|
3 450 000 |
||||||||
Yhteensä |
|
12 337 300 |
Lisäksi kaupunginhallitus päätti oikeuttaa
asuntotuotantotoimiston laatimaan kaupungin puolesta korkotukilainojen
velkakirjat kaupunginvaltuuston
ja kaupunginhallituksen vahvistamien ehtojen mukaisesti.
Pöytäkirjanote asuntotuotantotoimikunnalle ja -toimistolle sekä talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle.
Lisätiedot:
Venetkoski-Kukka Eija, lainapäällikkö, puhelin 310 36329
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
15 §
MÄÄRÄRAHAN MYÖNTÄMINEN ORMUSPELLON KAAVA-ALUEEN ESIRAKENTAMISEN LISÄKUSTANNUKSIIN VUONNA 2009
Khs 2009-672
Esityslistan asia Kj/7
Kaupunginhallitus
päätti myöntää rakennusvirastolle vuoden 2009 talousarvion alakohdalta
8 01 02 11, alueiden käyttöönoton edellyttämät toimenpiteet,
1 000 000 euroa Ormuspellon kaava-alueen esirakentamisen lisäkustannuksiin
Pöytäkirjanote rakennusvirastolle, taloushallintopalvelulle (Heljä Huusko), talous- ja suunnittelukeskuksen kehittämisosastolle ja taloussuunnitteluosastolle.
Lisätiedot:
Sauramo Vesa, hankepäällikkö, puhelin 310 36276
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
16 §
MÄÄRÄRAHAN MYÖNTÄMINEN ASUNTOTUOTANTOTOIMISTOLLE ORMUSPELLON ALUEEN KORTTELEIDEN ESIRAKENTAMISEEN
Khs 2009-2500
Esityslistan asia Kj/8
Kaupunginhallitus
päätti myöntää asuntotuotantotoimistolle vuoden 2010 talousarvion alakohdalta
8 01 02 11, alueiden käyttöönoton edellyttämät toimenpiteet,
1 600 000 euroa Ormuspellon kaava-alueen kortteleiden 38274,38275,38276 ja 38099 esirakentamiseen
Pöytäkirjanote kiinteistövirastolle, asuntotuotantotoimistolle, taloushallintopalvelulle (Heljä Huusko) ja talous- ja suunnittelukeskuksen kehittämisosastolle sekä taloussuunnitteluosastolle.
Lisätiedot:
Sauramo Vesa, hankepäällikkö, puhelin 310 36276
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
17 §
VUODEN 2010 TALOUSARVION KOHDALLE 1 39 05, YHTEISÖJEN TUKEMINEN, KHN KÄYTETTÄVÄKSI, MERKITYN AVUSTUSMÄÄRÄRAHAN JAKAMINEN
Khs 2009-1032, 2009-1019, 2009-1042, 2009-986, 2009-1041, 2009-1013, 2009-1027, 2009-1014, 2009-963, 2009-977, 2009-1036, 2009-1035, 2009-875, 2009-1018, 2009-1040, 2009-1020, 2009-1037, 2009-1026, 2009-662
Esityslistan asia Kj/9
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Kaupunginhallitus päätti todeta, etteivät Krohn ja Pajamäki esteellisinä osallistuneet asian käsittelyyn eivätkä olleet läsnä sitä käsiteltäessä.
Merkittiin, että esityslistan asia 10 käsiteltiin listan viimeisenä asiana.
Lisätiedot:
Bosisio-Hillberg Katja, erityissuunnittelija, puhelin 310 25707
LIITE |
Päätöksen perustelut |
18 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/11
Kaupunginhallitus
päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 1 tekemiä päätöksiä
käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja 4.1.2010
konsernijaosto --
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta --
johtokunnat
-
Helsingin Energia --
-
Helsingin Satama --
-
Helsingin Vesi --
-
Taloushallintopalvelu --
apulaiskaupunginjohtajat
-
rakennus- ja
ympäristötointa johtava
-
sosiaali- ja
terveystointa johtava
-
sivistys- ja
henkilöstötointa johtava
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
hallintokeskus
-
hallintojohtaja
-
hallintopalvelujen
osastopäällikkö
-
kansainvälisen toiminnan
päällikkö
-
kaupunginlakimies
-
turvallisuus- ja
valmiusosaston osastopäällikkö
-
viestintäpäällikkö
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
aluerakentamispäällikkö
-
sisäisen
tarkastuksen päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
elinkeinojohtaja
-
elinkeinopäällikkö
-
matkailupäällikkö
-
tapahtumapäällikkö
Taloushallintopalvelu -liikelaitos
-
toimitusjohtaja
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
19 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/12
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 1 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
20 §
EDUSKUNNAN OIKEUSASIAMIEHEN VASTAUS TERVEYSPALVELUJEN MAKSUJEN KOROTTAMISTA KOSKEVAAN KANTELUUN
Khs 2009-340
Esityslistan asia Stj/1
Kaupunginhallitus
päätti merkitä tiedoksi eduskunnan oikeusasiamiehen 16.12.2009, dnro 3055/4/08,
antaman vastauksen terveyspalvelujen maksujen korottamista koskevaan kanteluun.
Pöytäkirjanote jäljennöksin
eduskunnan oikeusasiamiehen ilmoituksesta ja vastauksesta terveyskeskukselle,
talous- ja suunnittelukeskukselle sekä hallintokeskuksen oikeuspalveluille.
Lisätiedot:
Rautanen Marja-Liisa, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36184
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
21 §
LAUSUNNON ANTAMINEN NIEMIKOTISÄÄTIÖN SÄÄNTÖJEN MUUTTAMISESTA
Khs 2009-2594
Esityslistan asia Stj/2
Kaupunginhallitus
päätti antaa Niemikotisäätiölle seuraavan lausunnon säätiön sääntöjen 13 §:n 6
kohdan muuttamisesta:
Muutos sääntöihin on tehty
Helsingin kaupungin ehdotuksesta ja esitetyt sääntömuutokset ovat säätiölain mukaisia.
Muutosehdotuksen mukaan
toinen tilintarkastaja ja hänen varahenkilönsä valitaan Helsingin kaupungin
ehdotuksesta. Toisen tilintarkastajan tulee olla hyväksytty tilintarkastaja ja
toisen tilintarkastajan KHT-tilintarkastaja. Varatilintarkastajien tulee olla
hyväksyttyjä tilintarkastajia.
Säätiölain mukaan säätiöllä
on oltava vähintään yksi tilintarkastaja ja varatilintarkastaja. Säätiölaki ei
edellytä kahden tilintarkastajan valintaa.
Pöytäkirjanote Niemikotisäätiölle ja hallintokeskuksen oikeuspalveluille.
Lisätiedot:
Rautanen Marja-Liisa, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36184
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
22 §
21.12.2009 pöydälle pantu asia
VALTUUTETTU KATI PELTOLAN TOIVOMUSPONSI: TOIMEENTULOTUKIASIAKKAIDEN TERVEYSPALVELUMAKSUT
Khs 2009-1272
Esityslistan asia Stj/3
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36048
LIITE |
Päätöksen perustelut |
23 §
KAUPUNGINKIRJASTON KIRJASTO- JA ASIAKASPALVELUJEN OSASTON KIRJASTOTOIMEN APULAISJOHTAJAN VIRAN TÄYTTÄMINEN
Khs 2009-2629
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus päätti ottaa filosofian maisteri Saara Ihamäen kaupunginkirjaston kirjasto- ja asiakaspalvelujen osaston kirjastotoimen apulaisjohtajan virkaan 4 850 euron kokonaiskuukausipalkan mukaan määräytyvin palkkaeduin erikseen sovittavasta ajankohdasta lukien.
Samalla kaupunginhallitus päätti, että jos virkaan otetaan henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, päätös on ehdollinen, kunnes sivistys- ja henkilöstötointa johtava apulaiskaupunginjohtaja on henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella vahvistanut viranhaltijan ottamisen. Selvitys on esitettävä kahden kuukauden kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksi saannista lukien.
Pöytäkirjanote valitulle, muille hakijoille muutoksenhakuosoituksin, kaupunginkirjastolle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 4 |
24 §
KAUPUNGINKIRJASTON VERKKOKIRJASTO- JA HALLINTOPALVELUIDEN OSASTON KIRJASTOTOIMEN APULAISJOHTAJAN VIRAN TÄYTTÄMINEN
Khs 2009-2630
Esityslistan asia Sj/2
Kaupunginhallitus päätti ottaa filosofian maisteri Mikko Vainion kaupunginkirjaston verkkokirjasto- ja hallintopalvelujen osaston kirjastotoimen apulaisjohtajan virkaan 4 700 euron kokonaiskuukausipalkan mukaan määräytyvin palkkaeduin erikseen sovittavasta ajankohdasta lukien.
Samalla kaupunginhallitus päätti, että jos virkaan otetaan henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, päätös on ehdollinen, kunnes sivistys- ja henkilöstötointa johtava apulaiskaupunginjohtaja on henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella vahvistanut viranhaltijan ottamisen. Selvitys on esitettävä kahden kuukauden kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksi saannista lukien.
Pöytäkirjanote valitulle, muille hakijoille muutoksenhakuosoituksin, kaupunginkirjastolle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
25 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/3
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 1 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
eläintarhan johtokunta |
|
henkilöstökassatoimikunta |
|
kaupunginmuseon johtokunta |
|
kaupunginorkesterin johtokunta |
|
kulttuuri- ja kirjastolautakunta |
|
liikuntalautakunta |
|
nuorisolautakunta |
|
opetuslautakunta |
|
- ruotsinkielinen jaosto |
|
- suomenkielinen jaosto |
|
ruotsinkielisen työväenopiston johtokunta |
|
suomenkielisen työväenopiston johtokunta |
|
taidemuseon johtokunta |
|
Henkilöstön kehittämispalvelut -johtokunta |
|
eläintarhan johtaja |
|
henkilöstökeskus |
|
- henkilöstöjohtaja |
|
- osastopäällikkö (henkilöstöpolitiikka) |
|
- osastopäällikkö (henkilöstövoimavara) |
|
- osastopäällikkö (maahanmuutto) |
|
museonjohtaja |
|
kaupunginorkesterin intendentti |
|
ruotsinkielisen työväenopiston rehtori |
|
suomenkielinen työväenopisto |
|
- johtava rehtori |
|
- apulaisrehtori |
|
- aluerehtori |
|
taidemuseon johtaja |
|
tietokeskus |
|
- johtaja |
|
- tutkimusprofessori |
|
- tietohuoltopäällikkö |
|
- kehittämispäällikkö |
|
työterveysjohtaja |
|
Henkilöstön kehittämispalvelut |
|
- toimitusjohtaja |
|
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Hyttinen Hannu, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
LIITE |
Päätöksen perustelut |
26 §
KANNANOTTO VR-YHTYMÄ OY:N MUISTUTUKSEEN PASILAN POSTILIIKENNE- SEKÄ MOOTTORIAJONEUVOJEN HUOLTO- JA KORJAAMOALUEEN JA RAUTATIEALUEEN (POHJOIS-PASILAN TYÖPAIKKA-ALUE) ASEMAKAAVA-ASIASSA (NRO 11395)
Khs 2005-1313
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Kaupunginhallitus päätti todeta, ettei Lehtipuu esteellisenä osallistunut asian käsittelyyn eikä ollut läsnä sitä käsiteltäessä.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITE |
Päätöksen perustelut |
27 §
POHJOIS-PASILAN ASEMAKAAVAN MUUTOKSEN TOTEUTTAMISEEN LIITTYVÄ MAANKÄYTTÖSOPIMUS ITELLA OYJ:N KANSSA JA OY POHJOLAN LIIKENNE AB:N SITOUMUS
Khs 2006-933
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Kaupunginhallitus päätti todeta, ettei Lehtipuu esteellisenä osallistunut asian käsittelyyn eikä ollut läsnä sitä käsiteltäessä.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITE |
Päätöksen perustelut |
28 §
MÄÄRÄALAN MYYMINEN ESPOON LEPPÄVAARASSA NCC PROPERTY DEVELOPMENT OY:LLE (TONTTI 51225/1)
Khs 2009-2544
Esityslistan asia Kaj/3
Kaupunginhallitus päätti oikeuttaa kiinteistölautakunnan myymään Espoon kaupungin Suurhuopalahden kylän tilasta Alberga RN:o 2:1290 tonttijaon mukaiseen Espoon kaupungin 51. kaupunginosan (Leppävara) korttelin nro 51225 tonttiin nro 1 kuuluvan 1 067 m2:n suuruisen määräalan NCC Property Development Oy:lle perustettavan yhtiön lukuun 2 256 800 euron kauppahinnasta rasituksista vapaana seuraavilla ehdoilla:
1 Ostaja vastaa kiinteistöverosta vuoden 2010 osalta.
2 Ostaja vastaa kustannuksellaan tontinmuodostuksesta.
3 Myyjä ilmoittaa käytettävissään olevien tietojen perusteella, ettei myytävällä kiinteistökokonaisuudella ole harjoitettu toimintaa, joka olisi aiheuttanut tai saattaisi aiheuttaa maa-perän pilaantumista. Myytävän määräalan eteläpuolella sijainnut huoltoasema on purettu ja maaperä puhdistettu vuonna 2000.
Jos maaperässä kuitenkin havaitaan pilaantumista, tulee ostajan ottaa ennen toimenpiteisiin ryhtymistä yhteyttä kiinteistöviraston tonttiosastoon. Kaupunki korvaa pilaantumisesta aiheutuvat ylimääräiset kustannukset ainoastaan siinä tapauksessa, että kaikista puhdistamiseen liittyvistä toimenpiteistä on sovittu kiinteistöviraston tonttiosaston kanssa ennen niiden toteuttamista.
4 Ostaja on tietoinen siitä, että Espoon kaupunki saattaa asettaa rakennusluvan ehdoksi muun muassa ostajan kustannettaviksi jääviä pysäköintijärjestelyjä tontin alueen ulkopuolella sekä väestönsuojapaikkojen osoittamista Leppävaaran yhteisväestönsuojasta.
5 Ostajan tulee maksaa kauppahinnasta 82 500 euroa Espoon kaupungille.
6 Muutoin noudatetaan kaupungin kiinteistökaupan tavan-omaisia ehtoja.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle ja Espoon kaupungin kiinteistöpalvelukeskukselle.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
29 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/4
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
asuntolautakunta |
29.12.2009 |
asuntotuotantotoimisto |
29.12.2009 ja 7.1.2010 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Merkittiin, että kokous keskeytettiin kello 17.35 – 17.50 väliseksi ajaksi ennen kaupunginjohtajan asiaa 10.
Lisätiedot:
Ryöti Miliza, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 25407
LIITE |
Päätöksen perustelut |
30 §
ILTAKOULUASIA: PALVELUVERKKOJEN KEHITTÄMINEN
Khs 2009-1654, 2009-1758, 2010-38
Esityslistan asia Kj/10
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Karvinen Marko, strategiapäällikkö, puhelin 310 36257
LIITE |
Päätöksen perustelut |
Översättning:
23 §
TILLSÄTTANDE AV TJÄNSTEN SOM BITRÄDANDE BIBLIOTEKSDIREKTÖR
FÖR AVDELNINGEN BIBLIOTEKS- OCH ANVÄNDARTJÄNSTER VID
STADSBIBLIOTEKET
Stn 2009-2629
Ärende Sj/1 på föredragningslistan
Stadsstyrelsen beslöt anställa filosofie magister
Saara Ihamäki för tjänsten som biträdande biblioteksdirektör för avdelningen
biblioteks- och användartjänster vid stadsbiblioteket med en total månadslön på
4 850 euro, räknat från en senare överenskommen tidpunkt.
Stadsstyrelsen beslöt samtidigt att anställningen
ska vara villkorlig om den som anställs inte är i stadens tjänst och inga
uppgifter om hans eller hennes hälsomässiga förutsättningar är tillgängliga vid
anställningen, att villkorligheten ska gälla tills biträdande stadsdirektören
för bildnings- och personalväsendet har fått en utredning om hälsotillståndet
och fastställt anställningen på basis av denna och att utredningen ska lämnas
in inom två månader räknat från den dag personen i fråga fått del av beslutet
om anställning.
Protokollsutdrag till den valda, de övriga
sökandena med anvisning om rättelseyrkande, stadsbiblioteket och ekonomi- och
planeringscentralen.
Tilläggsuppgifter:
Mickwitz Leena,
stadssekreterare, telefon 310 36054
Översättning:
24 §
TILLSÄTTANDE AV TJÄNSTEN SOM BITRÄDANDE BIBLIOTEKSDIREKTÖR
FÖR AVDELNINGEN NÄTBIBLIOTEKS- OCH FÖRVALTNINGSTJÄNSTER
VID STADSBIBLIOTEKET
Stn 2009-2630
Ärende Sj/2 på
föredragningslistan
Stadsstyrelsen beslöt anställa filosofie magister Mikko Vainio för tjänsten
som biträdande biblioteksdirektör för avdelningen nätbiblioteks- och
förvaltningstjänster vid stadsbiblioteket med en total månadslön på
4 700 euro, räknat från en senare överenskommen tidpunkt.
Stadsstyrelsen beslöt samtidigt att anställningen
ska vara villkorlig om den som anställs inte är i stadens tjänst och inga
uppgifter om hans eller hennes hälsomässiga förutsättningar är tillgängliga vid
anställningen, att villkorligheten ska gälla tills biträdande stadsdirektören
för bildnings- och personalväsendet har fått en utredning om hälsotillståndet
och fastställt anställningen på basis av denna och att utredningen ska lämnas
in inom två månader räknat från den dag personen i fråga fått del av beslutet
om anställning.
Protokollsutdrag till den valda, de övriga
sökandena med anvisning om rättelseyrkande, stadsbiblioteket och ekonomi- och
planeringscentralen.
Tilläggsuppgifter:
Mickwitz Leena,
stadssekreterare, telefon 310 36054
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Risto Rautava |
Timo Härmälä |
puheenjohtaja |
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
Tarja Kantola |
Elina Moisio |
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä hallintokeskuksessa 29.1.2010 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkityöpäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Jenni Lähdesmäki |
|
hallintosihteeri |
|
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1 |
|||
|
|
||
|
Pöytäkirjan
liitteet |
||
|
|
|
|
|
|
Pöytäkirjan liitteet on tilattavissa hallintokeskuksen kirjaamosta, jonka yhteystiedot ja aukioloaika on mainittu kohdassa ‘Oikaisuvaatimuksen toimittaminen’. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusoikeus |
||
|
|
|
|
|
|
Päätökseen tyytymätön voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|
|
|
|
|
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa (Kuntalaki 91 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 1-11, 17-22, 25-27 ja 29-30 §:t |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä |
||
|
|
|
|
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan jäsen. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusviranomainen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus tehdään Helsingin kaupunginhallitukselle. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusaika |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. |
||
|
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. |
||
|
|
||
|
Oikaisuvaatimuksen
sisältö |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksessa, joka on osoitettava kaupunginhallitukselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
muutoksenhakijan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja muut yhteystiedot, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa |
|
|
|
|
|
|
– |
jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
muoto |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostina. Kirjallinen oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Viranomaiselle saapunutta sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
toimittaminen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa osoitteella: Helsingin kaupunginhallitus PL 1 Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11 – 13 00099 HELSINGIN KAUPUNKI Kirjaamon puhelinnumero on (09) 310 13700. Faksinumero on (09) 655 783 ja sähköpostiosoite: hallintokeskus@hel.fi. Hallintokeskuksen aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15 – 16.00. Oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimus on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen hallintokeskuksen aukioloajan päättymistä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus toimitetaan aina omalla vastuulla. |
||
|
|
||
2 |
|||
|
|
|
|
|
Yhteiset määräykset muutoksenhausta |
||
|
|
|
|
|
|
Valitusajan laskeminen Tiedoksisaantipäivää, nähtävilleasettamispäivää tai sitä päivää, jolloin päätös on julkipanon jälkeen annettu ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Valituskirjelmän sisältö Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
|
|
|
|
|
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
|
|
|
|
|
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
|
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
|
|
|
|
ANVISNINGAR OM
SÖKANDE AV ÄNDRING
1 |
|||||
|
|
||||
|
Bilagor till
protokollet |
||||
|
|
|
|||
|
|
Bilagorna
till protokollet kan beställas på förvaltningscentralens registratorskontor.
Kontaktinformation och öppettiderna är angivna under punkten ”Inlämnande av
rättelseyrkande”. |
|||
|
|
|
|||
|
Rätt att
framställa rättelseyrkande |
||||
|
|
|
|||
|
|
Den som är
missnöjd med ett beslut kan framställa ett rättelseyrkande. Ändring i beslutet
får inte sökas genom besvär. Rättelse får
inte yrkas i beslut som gäller: |
|||
|
|
|
|||
|
– |
beredning
eller verkställighet (91 § i kommunallagen) |
|||
|
|
|
|||
|
|
1-11, 17-22, 25-27 och 29-30 § i protokollet |
|||
|
|
|
|||
|
Rättelseyrkande får framställas |
||||
|
|
|
|||
|
– |
av den som
ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
|||
|
|
|
|||
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
|||
|
|
|
|||
|
Rättelseyrkandemyndighet |
||||
|
|
||||
|
Rättelseyrkande
framställs hos Helsingfors stadsstyrelse. |
||||
|
|
||||
|
Rättelseyrkandetid
|
||||
|
|
||||
|
|
Ett rättelseyrkande skall framställas inom fjorton (14) dagar från
delfåendet av beslutet. En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes,
om inte något annat påvisas. |
|||
|
En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts
fram offentligt. Dagen för
delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas inte in i den
bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en
annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får rättelseyrkandet inlämnas
första vardagen därefter. |
||||
|
|
||||
|
Innehåll i
rättelseyrkande |
||||
|
|
|
|||
|
I
rättelseyrkandet, som skall riktas till stadsstyrelsen, skall uppges |
||||
|
|
|
|||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
|||
|
|
|
|||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
|||
|
|
|
|||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
|||
|
|
|
|||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
|||
|
|
|
|||
|
– |
postadress
och annan kontaktinformation för meddelanden i saken till ändringssökanden |
|||
|
|
|
|||
|
– |
om
ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud eller
om rättelseyrkandet har upprättats av någon annan, också hans namn och
hemkommun. |
|||
|
|
|
|||
|
Formen för
rättelseyrkande |
||||
|
|
|
|||
|
Rättelseyrkandet skall göras skriftligt. Rättelseyrkandet kan också
skickas per telefax eller e-post. Rättelseyrkandet skall undertecknas av ändringssökanden, den lagliga
företrädaren eller ombudet. Ett
elektroniskt dokument som kommit till myndigheten behöver inte kompletteras
med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och det
inte är skäl att misstänka dokumentets äkthet eller intakthet. |
||||
|
|
|
|||
|
Inlämnande av
rättelseyrkande |
||||
|
|
|
|||
|
Rättelseyrkandet skall innan rättelseyrkandetiden utgår inlämnas till Helsingfors stadsstyrelse PB 1 Besöksadress: Norra esplanaden 11–13 00099 HELSINGFORS STAD Telefonnumret till registratorskontoret är (09) 310 13700. Telefaxnumret är (09) 655 783 och e-postadressen är: hallintokeskus@hel.fi. Förvaltningscentralen är öppen måndag–fredag kl. 8.15–16.00. Rättelseyrkandet kan skickas per post, genom bud eller elektroniskt. Till posten skall rättelseyrkandet lämnas i så god tid att det hinner
fram sista dagen av rättelseyrkandetiden före utgången av förvaltnings-centralens
öppettid. Ett elektroniskt meddelande anses ha inkommit till myndigheten då det är
tillgängligt i myndighetens mottagningsapparat eller datasystem så att
meddelandet kan behandlas. Ett rättelseyrkande
skickas alltid på eget ansvar. |
||||
|
|
||||
2 |
|||||
|
|
|
|||
|
Gemensamma bestämmelser om sökande av ändring |
||||
|
|
|
|||
|
|
Uträkning av
besvärstiden Dagen för delfåendet, den dag då protokollet lagts fram eller den dag då
beslutet meddelats efter anslag räknas inte in i den bestämda tiden. Om
sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen
därefter. Innehåll i besvärsskriften I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
|||
|
|
||||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
|||
|
|
|
|||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
|||
|
|
|
|||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
|||
|
|
|
|||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
|||
|
|
|
|||
|
– |
den
postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan
tillställas ändringssökanden. |
|||
|
|
|
|||
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till besvärsskriften skall fogas |
||||
|
|
|
|||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
|||
|
|
|
|||
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när
besvärstiden har börjat |
|||
|
|
|
|||
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts
myndigheten. |
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|
||