Asia |
|
Sivu |
KAUPUNGINJOHTAJA
17 |
Lausunto energiaverotuksen muuttamista koskevasta hallituksen esitysluonnoksesta |
1 |
18 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
8 |
19 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
10 |
SIVISTYS- JA HENKILÖSTÖTOIMI
2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
11 |
KAUPUNKISUUNNITTELU- JA KIINTEISTÖTOIMI
5 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
13 |
LAUSUNTO ENERGIAVEROTUKSEN MUUTTAMISTA KOSKEVASTA HALLITUKSEN ESITYSLUONNOKSESTA
Khs 2010-1480
KJ Kaupunginhallitus päättänee antaa luonnoksesta hallituksen esitykseksi energiaverotusta koskevan lainsäädännön muuttamiseksi seuraavan lausunnon:
Valtiovarainministeriö on valmistellut luonnoksen
(1.7.2010) energiaverotusta koskevan lainsäädännön muuttamisesta 1.1.2011
alkaen. Korotusten perusteluna on esitetty työnantajien ns. KELA- maksujen kompensointia
valtion taloudessa.
Valtiovarainministeriö
on pyytänyt luonnoksesta lausunnot eri tahoilta 13.8.2010 mennessä. Pyydettyjen
lausunnonantajien joukossa ei ole lainkaan kiinteistö- eikä asumissektorin
edunvalvontajärjestöjä eikä kuntaliittoa, vaikka ne edustavat huomattavaa osaa
energiaverojen lopullisista maksajista. Myös tällä perusteella Helsingin
kaupunki esittää asiasta myös oman lausuntonsa.
Luonnoksessa
esitetään energiaveroihin huomattavia korotuksia ja rakenteellisia muutoksia jo
vuoden 2011 alusta. Verojen korotukset ja rakenteelliset muutokset koskisivat
myös Suomen yleisintä lämmitystapaa eli kaukolämmitystä korottamalla sen
tuotantoon käytettyjen pääpolttoaineiden, etenkin maakaasun ja kivihiilen
veroja. Näitä polttoaineita käyttäviä, sähköä ja lämpöä tuottavia yhteistuotantolaitoksia
ja erillisiä lämpökeskuksia on käytössä monissa suurissa kaupungeissa (mm.
Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Lahdessa, Tampereella, Turussa, Vaasassa).
Suunnitellut verojen korotukset siirtyvät sellaisinaan kaukolämmön hintoihin.
Korotuksen maksajina ovat näiden kaupunkien asuinkiinteistöt, toimisto- ja
liikekiinteistöt, palvelujen tuottajat ja pk-sektori.
Esitetyissä
taloudellisissa laskelmissa ei ole otettu valtion talouden kannalta huomioon
energian hintojen noususta aiheutuvien suorien ja välillisten arvonlisäverotulojen
kasvua, joka on suuruudeltaan huomattava.
Polttoaineiden
vero jaetaan luonnoksessa kahteen osaan: energiasisältöveroksi ja
hiilidioksidiveroksi. Tämä jako noudattaa myös EU:n kaavailemaa verorakennetta.
Kokonaisuudessaan kaukolämmityksen ja siihen liittyvän yhteistuotannon
polttoaineista yleisimmän eli maakaasun verotus yli viisinkertaistuisi lämmön
osalta, ja kivihiilen ja raskaan polttoöljyn lähes kaksinkertaistuisi. Myös turpeelle
esitetään matalaa energiasisältöveroa, mutta ei lainkaan hiilidioksidiveroa.
Kivihiilen ja raskaan polttoöljyn suhteellisesti alhaisempi nousu selittyy niiden
veron lähtötason korkeudella.
Esitetyt
korotukset tulevat nostamaan kaukolämmön hintaa maakaasu- ja kivihiilipaikkakunnilla
20-25 %. Tämän suuruinen korotus asumisen, liiketoiminnan ja palvelujen
kuluihin ei voi olla vaikuttamatta kyseisten paikkakuntien ja seutujen
taloudelliseen ja yhteiskunnalliseen kehittymiseen ja siellä toimivien
yritysten toimintaedellytyksiin sekä kansainväliseen kilpailukykyyn. Toimenpide
luo pohjaa myös inflaation kasvulle. Lisäksi kaukolämmityksen kilpailukyky
verrattuna muihin lämmitystapoihin heikkenisi merkittävästi. Tämä
veroratkaisusta aiheutuva seuraus olisi vastoin sekä kansallista että Euroopan
unionin energia- ja ympäristöpäämääriä ja keinoja. Suunniteltu veroratkaisu ei
myöskään kohtele maan eri alueita eikä kaukolämpöyrityksiä tasapuolisesti.
Valtiovarainministeriön
kaavailema verolinjaus kaukolämmön ja siihen liittyvän yhteistuotannon osalta
on suunnattu maakaasua ja kivihiiltä polttoaineena käyttäviin tai maakaasun
käytön lisäämistä suunnitteleviin kaupunkeihin. Näiden kaupunkien kaukolämmön
tuotanto on jo nyt myös päästökaupan ja sieltä tulevien kustannusten piirissä,
joten niille suunnattu hiilidioksidivero on perusteeton. Pienille taajamille ja
kiinteistökohtaiselle lämmitykselle esitetään samalla varsin maltillisia korotuksia.
Turpeelle esitetty verotaso ei noudata lainkaan samoja laskentaperusteita.
Niillä
paikkakunnilla, joilla kaukolämmitysyritykset ovat kilpailulainsäädännön
kannalta määräävässä markkina-asemassa, kaukolämpöä on tuotettava ja toimitettava
edullisimmalla käytettävissä olevalla tavalla. Suunnitellulla veromallilla
ohjataan turvetta ja puuta käyttäviä lämpölaitoksia lisäämään entisestään turpeen
käyttöä puun kustannuksella, maakaasu-/kivihiilipaikkakuntia lisäämään
kivihiiltä ja pieniä taajamia pysymään erillistuotannossa. Samalla verotuksella
kannustetaan kaavoituksen hajauttamista ja haja-asumista.
Turvetta
tulee käsitellä veromuutoksessa tasapuolisesti muiden voimalaitospolttoaineiden
kanssa. Tämä ei huononna turvesähkön kilpailukykyä markkinoilla eikä turpeen
asemaa tuontipolttoaineisiin verrattuna, koska vero kohdistuu vain
lämmöntuotantoon käytettävään polttoaineeseen. Muutos parantaisi puupolttoaineiden,
siis uusiutuvien, kilpailukykyä lämpölaitoksissa, joissa ei edes tarvita
lisäinvestointeja. Turpeen oikean tasoisesta, verotuksesta saatavilla tuloilla
voidaan alentaa yhteistuotetun (myös turpeella) kaukolämmityksen kaavailtua verorasitusta. Samalla turvataan kaukolämmityksen
kilpailukyky, käsitellään polttoaineita ja kaupunkeja tasapuolisesti ja
ohjataan tuotantoa uusiutuviin polttoaineisiin.
Kaukolämmitys
on Suomen yleisin lämmitysmuoto, ja sen energiatehokkuus ja
ympäristömyönteisyys on tunnustettu ja palkittu kansainvälisesti. Kaukolämmitystä
ja siihen liitettyä yhteistuotantoa pidetään (IEA) maailmanlaajuisesti suurimpana
mahdollisuutena ilmaston muutoksen pysäyttäjä lyhyellä ja keskipitkällä
aikavälillä.
Euroopan
unioni on myös asettanut yhteistuotannon laajentamiselle selkeät tavoitteet.
Euroopan unionin alueellinen komitea on myös palkinnut Helsingin Energian
kaukolämmityksen ja yhteistuotannon katsoen sen olevan parasta mahdollista
saatavilla olevaa teknologiaa ja edistävän ympäristötavoitteiden saavuttamista.
Edellä
olevan perusteella Helsingin kaupunki toteaa, että kaukolämmitykselle ja sen
kilpailukyvylle kaavaillut verotukselliset rasitteet esitetyssä muodossa eivät
ole hyväksyttävissä.
Kaukolämmitykselle
esitetyt verojen korotukset kohdistuvat suurimmaksi osaksi Etelä-Suomen
kaupungeissa yhteistuotettuun kaukolämmitykseen, joka on jo päästökaupan
piirissä. Veronkorotusten myötä tulisi näin ollen toteutumaan kaukolämpöön
kohdistuva kaksinkertainen kustannusrasitus ja - ohjaus. Lisäksi näiden
kaupunkien asuntokiinteistökanta tarvitsee huomattavia investointeja energian
käytön tehostamiseen. Tämän suuruiset verojen korotukset ovat luonnollisesti
poissa näistä investoinneista.
Vuonna
2013 energia-alan päästökauppa siirtyy EU-tasoiseen päästökauppajärjestelmään,
josta myös jäsenvaltiot saavat tuloja, joten tämän kaltaisen veromuutoksen
tulee ottaa jo nyt lähitulevaisuus huomioon. Veron kehittelyssä tulee
päästöihin perustuvan osan koskea pelkästään päästökaupan ulkopuolisia
toimijoita.
Helsingin
kaupunki korostaa, että rakennettu suuri ja tuotannoltaan hajautettu
monipuolinen kaukolämpöjärjestelmä mahdollistaa nopeimman ja joustavimman
polttoaineiden vaihdon ja myös laajat muutokset tuotannossa.
Lämmön
tuotantoon ja sen jakeluun liittyy etenkin pääkaupunkiseudulla myös
korostetusti huolto- ja toimitusvarmuusnäkökohdat. Verotuksella ei tulisi heikentää
kaukolämpöjärjestelmän kilpailukykyä eikä toimintaedellytyksiä. Näin vältyttäisiin
kannustamasta irrallisten kiinteistökohtaisten, kaukolämpöön verrattuna
energiatehottomien ratkaisujen rakentamista, jotka kuitenkin toimitusvarmuuden
turvaamisessa tukeutuvat kaukolämmitykseen. Myös kansantalouden kannalta on
arveluttavaa tehdä tehokas, toimiva ja pitkäikäinen infrastruktuuri kilpailukyvyttömäksi.
Helsingin
Energia on laajentanut toimintaansa myös kaukojäähdytykseen 2000-luvulla.
Edellä esitetyt veronäkemyksemme koskevat myös tätä uutta ekotehokasta
energiamuotoa, sillä osa kaukojäähdytystuotannosta perustuu kesäaikana muutoin
hyödyntämättä jäävään voimalaitoslämpöön ja suurten lämpöpumppujen
yhteiskäyttöön eli niin sanottuun kolmoistuotantoon. Kyse on melko uudesta
toiminnasta, joten sitä ei ole otettu huomioon veroluonnoksessa. Ilmaston ja
ympäristön kannalta kaukojäähdytys on ylivoimainen. Kaukojäähdytyksen käytön laajeneminen
Helsingissä ja myös uusilla paikkakunnilla edellyttää sen huomioon ottamista
myös energiaverolainsäädännössä.
Liikenteen
osalta esitetty maakaasun verotuksen muuttaminen merkitsisi maakaasua
käyttävien bussien liikennöinnin muuttumista kannattamattomaksi. Korvaavaa biopolttoainetta ei ole lyhyellä
aikavälillä riittävästi saatavissa, mikä tarkoittaisi maakaasun korvautumista
dieselillä. Helsingin kaupungin omistamalla bussiyhtiöllä on 76 maakaasubussia,
mikä on noin 15 % yhtiön kalustosta. Verotusta muutettaessa tulee ottaa
huomioon tehtyjen kalustoinvestointien hyödyntäminen.
Yhteenveto
-
Kuten
luonnoksessa on esitetty, tulee polttoaineiden energiaverot jakaa
energiasisältöosaan ja hiilidioksidiosaan (kasvihuonekaasuosaan).
-
Jos polttoaineen
käyttö on päästökaupan piirissä tai polttoaine on päästötöntä (uusiutuvaa) ei
sen kuulu maksaa hiilidioksidiveroa. Tällä vältetään päällekkäisten
ohjauskeinojen käyttö.
-
Kaikkia
polttoaineita, myös turvetta, tulee käsitellä samalla tavalla. Turpeelle tästä
tuleva rasite koskee vain kaukolämpöä, eli se ei voi vaikuttaa turpeen
kilpailukykyyn sähkömarkkinoilla.
-
Yhteistuotannon
verokerrointa tulee alentaa nykyisestä 0,9 tasosta ainakin tasoon 0,45. Tällä
lisätään yhteistuotannon (CHP) kilpailukykyä, rakentamista ja käyttöä.
-
Kaukolämmitys ja
myös kaukojäähdytys on tuotannollista (teollista) toimintaa, joten niiden
käyttämä sähkö kuluu veroluokkaan 2 eikä nykyiseen veroluokkaan 1.
-
Esitetyillä
toimenpiteillä edistetään pitkäjänteisesti energiatehokkaiden ratkaisuiden ja
uusien teknologioiden käyttöönottoa sekä kaukolämmön ja kaukojäähdytyksen
tuotannossa että kiinteistöjen energian järkevässä käytössä. Samalla
kannustetaan siirtymistä uusiutuvien polttoaineiden käyttöön.
Kaukolämpöjärjestelmää ei kuitenkaan pidä rapauttaa.
-
Valtiotalouden
kannalta näillä toimenpiteillä saavutetaan esitetyt tavoitteet, kun otetaan
huomioon myös kasvavat ALV-tulot. Myös
EU -tasoiseen päästökauppajärjestelmään siirtyminen tuo valtiolle tuloja
vuodesta 2013 alkaen. Veroteknisesti toimenpiteet on helppoja toteuttaa, ja
alueita käsitellään tasapuolisesti.
Pöytäkirjanote
valtiovarainministeriölle.
Lisätiedot:
Malinen Matti, konserniyksikön päällikkö, puhelin 310 36277
LIITE |
Luonnos hallituksen esitykseksi eduskunnalle energiaverotusta koskevan lainsäädännön muuttamiseksi |
ESITTELIJÄ Valtiovarainministeriö on valmistellut luonnoksen (1.7.2010) energiaverotusta koskevan lainsäädännön muuttamisesta 1.1.2011 alkaen. Korotusten perusteluna on esitetty työnantajien ns. KELA- maksujen kompensointia valtion taloudessa.
Valtiovarainministeriö on pyytänyt
luonnoksesta lausunnot eri tahoilta 13.8.2010 mennessä. Pyydettyjen lausunnonantajien
joukossa ei ole lainkaan kiinteistö- eikä asumissektorin edunvalvontajärjestöjä
eikä kuntaliittoa, vaikka ne edustavat huomattavaa osaa energiaverojen lopullisista
maksajista. Tällä perusteella myös Helsingin kaupungin on perusteltua antaa
asiasta oma lausuntonsa.
Esitysluonnos
liittyy valtion vuoden 2011 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu
käsiteltäväksi sen yhteydessä. Luonnoksen lait ehdotetaan tuleviksi voimaan
vuoden 2011 alusta. Liikennepolttoaineiden veron rakennemuutokseen liittyvää
dieselöljyn ehdotettua veronkorotusta sovellettaisiin kuitenkin vasta vuoden
2012 alusta, jolloin se toteutuisi samanaikaisesti ehdotetun dieselautojen
käyttövoimaveron alennuksen kanssa. Myös kaasu- ja sähköautoille ehdotetut
käyttövoimaveron muutokset toteutuisivat vasta vuonna 2012.
Esityksen perustelut ja keskeinen sisältö:
Hallituksen linjausten mukaisesti valtiovarainministeriö on selvittänyt
liikennepolttoaineiden sekä lämmitys- ja voimalaitospolttoaineiden energiaveron
muuttamista polttoaineiden energiasisältöön sekä hiilidioksidi- ja muihin
päästöihin perustuvaksi. Selvitysten perusteella on valmisteltu luonnos hallituksen
esitykseksi energiaverotusta koskevan lainsäädännön muuttamisesta. Sen mukaan
fossiilisilta ja bioperäisiltä polttoaineilta kannettaisiin energiasisältöön
suhteutettua energiasisältöveroa, mikä alentaisi erityisesti etanolin veroa.
Hiilidioksidiveron laskentaperustetta nostettaisiin nykyisestä.
Hiilidioksidiverossa otettaisiin huomioon biopolttoaineilla saavutettavat
hiilidioksidin vähenemät suhteessa fossiilisiin polttoaineisiin, mikä antaisi
etua hiilidioksiditehokkaille biopolttoaineille. Biokaasu säilyisi verottomana.
Lisäksi otettaisiin käyttöön laatuporrastus
terveydelle haitallisia lähipäästöjä vähentäville polttoaineille. Laatuporrastus
koskisi liikennepolttoaineista parafiinistä dieseliä. Maa- ja biokaasun osalta
lähipäästöhyöty otettaisiin huomioon henkilöautojen käyttövoimaveron tasoa
alentavana tekijänä.
Koska kaikkia ajoneuvojen käyttämiä
polttoaineita ja sähköä ei voida verottaa liikennepolttoaineiden verotasolla,
toteutettaisiin energiasisältöön sekä hiilidioksidi- ja lähipäästöihin
perustuva rakenneuudistus polttoaineiden verotuksella tai polttoaineverotuksen
ja ajoneuvojen käyttövoimaveron yhdistelmällä. Dieselautojen sekä kaasu- ja
sähkökäyttöisten henkilöautojen käyttövoimavero muuttuisi.
Liikennepolttoaineiden polttoaineverotuksen
rakennemuutos toteutettaisiin mahdollisimman tuottoneutraalisti. Bensiinin
verotasoon ei esitetä muutoksia ja dieselöljylle ehdotettu veronkorotus
ehdotetaan otettavaksi huomioon henkilö- ja kuorma-autojen käyttövoimaveron
yleistä tasoa alentamalla.
Lämmitys- ja voimalaitospolttoaineista
kevyen ja raskaan polttoöljyn, kivihiilen ja maakaasun sekä sähkön
valmisteveroja korotettaisiin verojen rakennemuutoksen yhteydessä noin 750
miljoonalla eurolla työnantajan kansaneläkemaksun poistamisesta aiheutuvien
verotuottomenetysten korvaamiseksi. Päästökauppasektorilla käytettävien
polttoaineiden hiilidioksidiveroa alennettaisiin 50 prosentilla päällekkäisen
hiilidioksidiohjauksen vähentämiseksi.
Turpeelle ehdotetaan matalaa energiaveroa,
joka ei perustuisi energiasisältöön tai hiilidioksidin ominaispäästöön.
Esitettävät muutokset edellyttävät energiaverojen rakenteen ja tason muutosten lisäksi ajoneuvojen vuotuisen käyttövoimaveron muutoksia, samoin kuin muutoksia maataloudelle myönnettäviin energiaveropalautuksiin.
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
KJ Kaupunginhallitus
päättänee, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 31 tekemiä päätöksiä
käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja --
konsernijaosto --
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta --
johtokunnat
-
Helsingin Energia --
-
Helsingin Satama --
-
Taloushallintopalvelu --
apulaiskaupunginjohtajat
-
rakennus- ja
ympäristötointa johtava
-
sosiaali- ja
terveystointa johtava
-
sivistys- ja
henkilöstötointa johtava
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
hallintokeskus
-
hallintojohtaja
-
hallintopalvelujen
osastopäällikkö
-
kansainvälisen
toiminnan päällikkö
-
kaupunginlakimies
-
turvallisuus- ja
valmiusosaston osastopäällikkö
-
viestintäpäällikkö
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
aluerakentamispäällikkö
-
sisäisen
tarkastuksen päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
elinkeinojohtaja
-
elinkeinopäällikkö
-
kehityspäällikkö
-
matkailupäällikkö
-
tapahtumapäällikkö
Taloushallintopalvelu -liikelaitos
-
toimitusjohtaja
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
VS. KJ Kaupunginhallitus päättänee, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 31 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
SJ Kaupunginhallitus päättänee, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 31 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
eläintarhan johtokunta |
|
henkilöstökassatoimikunta |
|
kaupunginmuseon johtokunta |
|
kaupunginorkesterin johtokunta |
|
kulttuuri- ja kirjastolautakunta |
|
liikuntalautakunta |
|
nuorisolautakunta |
|
opetuslautakunta |
|
opetuslautakunnan ruotsinkielinen jaosto |
|
opetuslautakunnan suomenkielinen jaosto |
|
ruotsinkielisen työväenopiston johtokunta |
|
suomenkielisen työväenopiston johtokunta |
|
taidemuseon johtokunta |
|
Henkilöstön kehittämispalvelut -johtokunta |
|
eläintarhan johtaja |
|
henkilöstökeskus |
|
- henkilöstöjohtaja |
|
- osastopäällikkö (henkilöstöpolitiikka) |
|
- osastopäällikkö (henkilöstövoimavara) |
|
- osastopäällikkö (maahanmuutto) |
|
museonjohtaja |
|
kaupunginorkesterin intendentti |
|
ruotsinkielisen työväenopiston rehtori |
|
suomenkielinen työväenopisto |
|
- johtava rehtori |
|
- apulaisrehtori |
|
- aluerehtori |
|
taidemuseon johtaja |
|
tietokeskus |
|
- johtaja |
|
- tutkimusprofessori |
|
- tietohuoltopäällikkö |
|
- kehittämispäällikkö |
|
työterveysjohtaja |
|
Henkilöstön kehittämispalvelut |
|
- toimitusjohtaja |
|
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
Hyttinen Hannu, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
KAJ Kaupunginhallitus päättänee, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
rakennuslautakunta |
3.8.2010 |
asuntotuotantotoimisto |
3.8. ja 5.8.2010 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ryöti Miliza, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 25407
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102