Kokousaika |
16.2.2009 kello 16.00 – 17.55 |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Läsnä |
|
||||||||
|
|
||||||||
Jäsenet |
Rihtniemi, Suvi |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
||||||
|
Bryggare, Arto |
I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Puoskari, Mari |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Hakola, Juha |
|
|
||||||
|
Kantola, Tarja |
(paitsi 235-236 §:t) |
|
||||||
|
Krohn, Minerva |
(paitsi 235-236 §:t) |
|
||||||
|
Ojala, Outi |
|
|
||||||
|
Oker-Blom, Jan D. |
|
|
||||||
|
Pajamäki, Osku |
(paitsi 235-236 §:t) |
|
||||||
|
Peltokorpi, Terhi |
|
|
||||||
|
Rauhamäki, Tatu |
|
|
||||||
|
Räty, Laura |
|
|
||||||
|
Urho, Ulla-Marja |
|
|
||||||
|
Laakso, Tapio |
varajäsen |
|
||||||
|
Vesikansa, Sanna |
varajäsen |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Muut |
Lehtipuu, Otto |
kaupunginvaltuuston puheenjohtaja |
|
||||||
|
Bogomoloff, Harry |
I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Hiltunen, Rakel |
II varapuheenjohtaja (paitsi 212-215 ja 235-248 §:t) |
|
||||||
|
Pajunen, Jussi |
kaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Sauri, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Kokkonen, Paula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Penttilä, Hannu |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Korhonen, Tapio |
rahoitusjohtaja |
|
||||||
|
Ratasvuori, Eila |
hallintojohtaja |
|
||||||
|
Sarvilinna, Sami |
kaupunginlakimies |
|
||||||
|
Tulensalo, Hannu |
henkilöstöjohtaja |
|
||||||
|
Waronen, Eero |
viestintäpäällikkö |
|
||||||
|
Vanne, Pertti |
neuvotteleva viranhaltija |
|
||||||
|
Hari, Olli |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Matikainen, Kristiina |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Mickwitz, Leena |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Vallittu, Anja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Rautanen, Marja-Liisa |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Härmälä, Timo |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Saarinen, Erja |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Ryöti, Miliza |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Herrala, Taina |
vs. hallintosihteeri |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Puheenjohtaja |
Rihtniemi, Suvi |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Herrala, Taina |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Esittely |
|
§ |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
|
|
|
||||
|
Sauri |
|
|
221, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sosiaali- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
Päätöksen perusteluna on kunkin asian esityslistateksti, joka on merkitty liitteeksi 1.
§ |
Asia |
|
212 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
213 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
214 |
Stj/1 |
Helsingin, Espoon , Kauniaisten ja Vantaan yritystyöterveyshuollon palvelujen yhdistäminen |
215 |
Kaj/2 |
Vuokrausperusteiden määrääminen tonteille, joiden maanvuokrasopimukset päättyvät vuonna 2010 |
216 |
Kj/3 |
Vuoden 2010 talousarvioehdotuksen valmistelua koskeva lähetekeskustelu |
217 |
Kj/3 |
9.2.2009 pöydälle pantu asia Valtuutettu Pekka Saarnion toivomusponsi: peruskorjausrahaston perustaminen |
218 |
Kj/4 |
Helsingin Sataman johtokunnan puheenjohtajan Timo Jaatisen virkamatka Italiaan |
219 |
Kj/5 |
Kaupunginvaltuuston 11.2.2009 tekemien päätösten täytäntöönpano |
220 |
Kj/6 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
221 |
Kj/7 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
222 |
Ryj/1 |
Lausunto Uudenmaan ympäristökeskukselle ehdotuksesta Kymijoen-Suomenlahden vesienhoitoalueen vesienhoitosuunnitelmaksi |
223 |
Ryj/2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
224 |
Stj/1 |
9.2.2009 pöydälle pantu asia Lausunto tupakkapoliittisia lakimuutoksia ja toimia valmistelleen työryhmän ehdotuksista |
225 |
Stj/2 |
Sosiaaliviraston perhepalvelujohtajan viran julistaminen haettavaksi ja avoimen viran hoito |
226 |
Stj/3 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
227 |
Sj/1 |
Tasa-arvotoimikunnan asettaminen toimikaudeksi 2009 - 2010 |
228 |
Sj/2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
229 |
Kaj/1 |
Uuden lasten päiväkoti Korallin hankesuunnitelman hyväksyminen |
230 |
Kaj/2 |
Högstadieskolan Lönkanin, Tölö Gymnasiumin ja Sandelsin rakennusten kosteudenhallinnan ja pihan parannuksen hankesuunnitelman hyväksyminen |
231 |
Kaj/3 |
Koskelan sairaalan A-rakennuksen julkisivujen ja parvekkeiden hankesuunnitelman hyväksyminen |
232 |
Kaj/4 |
Koskelan sairaalan C-rakennuksen julkisivujen ja parvekkeiden peruskorjauksen hankesuunnitelman hyväksyminen |
233 |
Kaj/5 |
Vt Paavo Arhinmäen toivomusponsi: Asukasyhdistysten ja kansalaisjärjestöjen mahdollisuus käyttää yleisten kulkureittien varrella olevia ostoskeskusten ulkotiloja |
234 |
Kaj/6 |
Vt Astrid Gartzin toivomusponsi: Päiväkotitilojen vuokraamisesta neuvotteleminen Lauttasaaren uusien asuintalojen rakennuttajien kanssa |
235 |
Kaj/7 |
Vuoden 2008 lopussa päättyneiden asuntotonttien varausaikojen jatkaminen |
236 |
Kaj/8 |
Asuntotonttien varaaminen |
237 |
Kaj/9 |
Lausunto Uudenmaan ympäristökeskukselle Helsingin Diakonissalaitoksen poikkeamishakemuksesta |
238 |
Kaj/10 |
Lausunto Uudenmaan ympäristökeskukselle Valion Eläkekassan poikkeamishakemuksesta |
239 |
Kaj/11 |
Lausunto Uudenmaan ympäristökeskukselle Kiinteistö Oy Kaivokatu 12:n (Sponda Oyj) poikkeamishakemuksesta |
240 |
Kaj/12 |
Lausunto Uudenmaan ympäristökeskukselle St1 Oy:n poikkeamishakemuksesta |
241 |
Kaj/13 |
Lausunto Uudenmaan ympäristökeskukselle Neste Markkinointi Oy:n poikkeamishakemuksesta |
242 |
Kaj/14 |
Lausunto Uudenmaan ympäristökeskukselle Danderak Oy:n poikkeamishakemuksesta |
243 |
Kaj/15 |
Lausunto Uudenmaan ympäristökeskukselle Pukinmäen taidetalo-yhdistys ry:n poikkeamishakemuksesta |
244 |
Kaj/16 |
9.2.2009 pöydälle pantu asia Lausunto Uudenmaan ympäristökeskukselle Helsingin kaupungin kiinteistöviraston poikkeamishakemuksesta (Töölönlahden tanssimakasiini) |
245 |
Kaj/17 |
9.2.2009 pöydälle pantu asia Helsingin arkkitehtuuripoliittisen ohjelman johdosta tehtävät toimenpiteet |
246 |
Kaj/18 |
2.2.2009 ja 9.2.2009 pöydälle pantu asia Tontin varaaminen Katajanokalta AB Invest AS:lle hotellirakennuksen suunnittelua varten |
247 |
Kaj/19 |
2.2.2009 ja 9.2.2009 pöydälle pantu asia Vt Maija Anttilan toivomusponsi: Tontinvuokrien kehityksen tasapuolisuuden ja yhdenvertaisuuden selvittäminen sekä Vt Tarja Kantolan toivomusponsi: Tontinvuokraselvityksen kiirehtiminen |
248 |
Kaj/20 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
212 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Hakolan (varalla Krohn) ja Rauhamäen (varalla Räty) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
213 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
214 - 216 § |
Kaupunginvaltuuston 25.2.2009 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Sosiaali- ja terveystoimi
214 § |
Kaupunginhallituksen kokouksessa
9.2.2009 pöydälle pantu asia |
Lisätiedot:
Rautanen Marja-Liisa, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36184
Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi
215 § |
Kaupunginhallituksen kokouksissa
2.2.2009 ja 9.2.2009 pöydälle pantu asia |
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
Kaupunginjohtaja
216 § |
Vuoden 2010 talousarvioehdotuksen valmistelua koskeva lähetekeskustelu |
Lisätiedot:
Saxholm Tuula, talousarviopäällikkö, puhelin 310 36250
217 §
9.2.2009 pöydälle pantu asia
VALTUUTETTU PEKKA SAARNION TOIVOMUSPONSI: PERUSKORJAUSRAHASTON PERUSTAMINEN
Khs 2008-380
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi esityslistalta ilmenevän selvityksen kaupunginvaltuuston 13.2.2008 hyväksymän toivomusponnen johdosta sekä toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle ja tiedoksi muille valtuutetuille.
Pöytäkirjanote jäljennöksin kaupunginhallituksen esityslistasta valtuutettu Pekka Saarniolle ja tiedoksi muille valtuutetuille.
Lisätiedot:
Kukkonen Harri, suunnittelija, puhelin 310 36115
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 4 |
218 §
HELSINGIN SATAMAN JOHTOKUNNAN PUHEENJOHTAJAN TIMO JAATISEN VIRKAMATKA ITALIAAN
Khs 2009-258
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus päätti oikeuttaa Helsingin Sataman johtokunnan puheenjohtajan Timo Jaatisen tekemään virkamatkan Italiaan Genovaan 24. – 30.5.2009 Kansainvälisen Satamaliiton (IAPH) konferenssiin osallistumista varten.
Virkamatkasta on tehtävä matkalasku välittömästi tai viimeistään kahden kuukauden kuluessa virkamatkan päättymisestä. Virkamatkasta aiheutuvat KVTES:in mukaiset matkustamis-, majoitus- ja päiväraha sekä osallistumiskustannukset maksetaan Helsingin Sataman johtokunnan käytettävissä olevista määrärahoista (4342 0140).
Pöytäkirjanote virkamatkalle lähtijälle, Helsingin Sataman johtokunnalle ja Helsingin Satamalle.
Lisätiedot:
Puusaari Helena, taloussuunnittelija, puhelin 310 36008
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
219 §
KAUPUNGINVALTUUSTON 11.2.2009 TEKEMIEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Khs
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus päätti,
että kaupunginvaltuuston 11.2.2009 pitämän kokouksen päätösluettelo on toimitettava kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja laitoksille tiedoksi kuin myös
että edellä mainittuun päätösluetteloon sisältyvät kaupunginvaltuuston päätökset saadaan pöytäkirjan tarkastamisen jälkeen mahdollisista valituksista huolimatta panna täytäntöön seuraavasti:
Asia Toimenpide
Kaupunginjohtajan toimiala
1, 2, 3 Ei toimenpidettä.
5 Pöytäkirjanote kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja laitoksille.
6 Pöytäkirjanote sosiaalilautakunnalle, terveyslautakunnalle, suomenkielisen työväenopiston johtokunnalle, henkilöstökeskukselle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
12 Aloite 5
Toivomusponsi kaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Aloite 31
Toivomusponsi rakennus- ja ympäristötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
14–24 Aloitteet kaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Rakennus- ja
ympäristötointa johtavan apulaiskaupungin-
johtajan toimiala
7 Pöytäkirjanote ympäristölautakunnalle, pelastuslautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle, rakennuslautakunnalle, kiinteistölautakunnalle ja sääntötoimikunnalle.
25–28 Aloitteet rakennus- ja ympäristötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Sosiaali- ja
terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan
toimiala
4 Kaupunginhallitus päätti kehottaa hallintokeskusta ja taloushallintopalvelua huolehtimaan luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavien tietojen hankkimisesta.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymälle ja valituksi tulleille.
Pöytäkirjanote hallintokeskukselle (Seija Kauppinen) ja taloushallintopalvelulle (Tuija Honkaheimo).
29 Aloitteet sosiaali- ja terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Sivistys- ja
henkilöstötointa johtavan apulaiskaupungin-
johtajan toimiala
13 Kaupunginhallitus päätti jättää päätöksen täytäntöön panematta siltä osin kuin se koskee Antti-Jussi Räihän valintaa lautamieheksi, koska Räihä ei ole käräjäoikeuslain mukaan kelpoinen tähän tehtävään.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti kehottaa hallintokeskusta ja taloushallintopalvelua huolehtimaan luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavien tietojen hankkimisesta.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Helsingin käräjäoikeudelle ja valituksi tulleille.
Pöytäkirjanote hallintokeskukselle (Seija Kauppinen) ja taloushallintopalvelulle (Tuija Honkaheimo).
30–35 Aloitteet sivistys- ja henkilöstötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtavan apulais-
kaupunginjohtajan
toimiala
8 Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle.
9 Pöytäkirjanote sosiaalilautakunnalle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
10 Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
11 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, rakennuslautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, ympäristölautakunnalle, kaupunginmuseon johtokunnalle, sosiaalivirastolle, opetusvirastolle, liikuntavirastolle, Helsingin Vedelle, Helsingin Energialle, Helen Sähköverkko Oy:lle ja pelastuslaitokselle.
36–38 Aloitteet kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Lisätiedot:
Taittonen Maria, kanslianotaari, puhelin 310 36012
LIITE |
Päätöksen perustelut |
220 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/6
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 7 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja 11.2.2009
konsernijaosto 9.2.2009
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta --
johtokunnat
-
Helsingin Satama 10.2.2009
-
Helsingin Vesi --
-
Helsingin Energia --
apulaiskaupunginjohtajat
-
rakennus- ja
ympäristötointa johtava
-
sosiaali- ja
terveystointa johtava
-
sivistys- ja
henkilöstötointa johtava
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
hallintokeskus
-
hallintojohtaja
-
hallintopalvelujen
osastopäällikkö
-
kansainvälisen
toiminnan päällikkö
-
kaupunginlakimies
-
turvallisuus- ja
valmiusosaston osastopäällikkö
-
viestintäpäällikkö
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
aluerakentamispäällikkö
-
sisäisen
tarkastuksen päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
taloushallintopäällikkö
-
elinkeinojohtaja
-
elinkeinopäällikkö
-
matkailupäällikkö
-
tapahtumapäällikkö
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
221 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/7
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 7 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
222 §
LAUSUNTO UUDENMAAN YMPÄRISTÖKESKUKSELLE EHDOTUKSESTA KYMIJOEN-SUOMENLAHDEN VESIENHOITOALUEEN VESIENHOITOSUUNNITELMAKSI
Khs 2008-2277
Esityslistan asia Ryj/1
Kaupunginhallitus päätti antaa Uudenmaan ympäristökeskukselle ehdotuksesta Kymijoen-Suomenlahden vesienhoitoalueen vesienhoitosuunnitelmaksi seuraavan lausunnon:
Kaupunginhallitus toteaa, että suunnitelmassa on selostettu arvioinnin kannalta keskeiset asiat ja siitä saa kokonaiskuvan vesienhoitosuun-nitelman toteuttamisen merkittävistä ympäristövaikutuksista.
Kaupunginhallitus esittää lausuntonaan seuraavia näkökohtia:
Vesienhoitoon liittyvät ohjelmat ja suunnitelmat
Vesienhoidon yhtenä keskeisenä
kysymyksenä Kymijoen-Suomenlahden vesienhoitoalueella ovat tulvat. Helsingin
kaupunki on jo ennakoinut tulvariskien arviointia ja hallintaa, ja kaupungissa
onkin sopeutumisessa keskeisiin hulevesien
ja tulvien hallintaan ja turvallisuuteen liittyviä strategioita ja toimintaohjelmia
valmiina tai valmisteilla. Helsingin kaupungin rakennettujen ranta-alueiden
tulvavaara-alueista on inventoitu ranta-alueet, joilla meriveden korkeuden äkillisestä noususta
(tulvimisesta) voi aiheutua rakennuksille ja muille ranta-alueella
sijaitseville rakenteille haittaa tai vahinkoa. Kulttuurihistoriallisen rakennuskannan ja kaupunkikuvan säilymisen
kannalta on valmisteltu Helsingin tulvantorjuntasuunnitelma.
Kaupunginhallitus katsoo, että edellä mainitut selvitykset ja suunnitelmat
tulee sovittaa yhteen vesienhoitosuunnitelman kanssa.
Vesien tilaan vaikuttava vedenotto
Pääkaupunkiseutu ottaa vetensä Päijänteestä ja näin ollen paikallisia pohjavesialueita ei normaalioloissa käytetä talousveden hankintaan. Pääkaupunkiseudun pohjavesialueet ovat kriisinajan vesivarantoja, mistä syystä on tärkeätä, että alueiden vedenlaatu säilyy hyvänä ja antoisuus ennallaan. I-luokan pohjavesialueille on laadittu myös suojelusuunnitelmat. Tarkempi pohjaveden laadun nykytilaselvitys on meneillään.
Päijänteen ja sen valuma-alueen vedenlaadun säilyttämiseen tähtäävät toimet ovat ensiarvoisen tärkeitä, koska noin miljoonan asukkaan raakavesi johdetaan Päijänteestä.
Veden hankinnan ja
tarpeen pitkän ajan ennusteet, raakaveden
hankinta
Kaupunginhallitus toteaa, että Helsingin kaupungin (Helsingin Veden) käyttämien pintavesilähteiden laadullinen nykytilanne on talousveden tuotannon kannalta riittävä. Tehokas vedenpuhdistusprosessi kykenee puhdistamaan käytettävissä olevista raakavesilähteistä korkeatasoista talousvettä. Helsingin kannalta on tärkeää, että nämä raakavesilähteinä toimivat vesistöalueet tullaan turvaamaan, ja kaikessa alueelle suunnitellussa toiminnassa otetaan huomioon vesistön käyttö raakavesilähteenä. Esitetyt vesistöjen tilaa kohentavat toimenpiteet palvelevat poikkeuksetta myös vesihuoltoa.
Suurimmat riskit talousveden tuotannon kannalta liittyvät
poikkeus-tilanteisiin, joita voivat olla esimerkiksi mahdolliset öljy- ja
kemi-kaalionnettomuudet vesistöissä tai niiden välittömässä läheisyydessä.
Näihin asioihin tulee kiinnittää huomioita myös pintavesien osalta.
Helsingin kannalta pääkaupunkiseudun raakaveden johtamiseksi rakennettu
Päijänne-tunneli on erittäin merkityksellinen. Tunneliin suotautuu pohjavesiä
koko tunnelin matkalta. Tämän vuoksi on tärkeää suojata tunnelissa virtaava
raakavesi soveltaen Päijänne-tunnelin osalta tärkeiden pohjavesialueiden suojauskäytäntöjä.
Varsinaiset Helsingin hallinnassa olevat pohjavesivarannot sijaitsevat
alueilla, joissa pilaantumisriski on suuri. Toimenpiteet, joita ohjelmassa
esitetään pohjavesivarantojen suojelemiseksi ja tilan parantamiseksi, ovat lähtökohtaisesti
hyviä ja toteutuessaan palvelevat varmasti vesienhoitoalueen vesihuoltoa kokonaisuutena.
Helsingin kaupungilla on useita säännöstelykohteita, joiden avulla turvataan
riittävä raakaveden saanti Päijänne-tunnelin ollessa poissa käytöstä. Näistä
säännöstelyvelvoitteista huolehtii Helsingin Vesi. On lähtökohtaisesti
tavoiteltavaa, että säännöstelyn haittavaikutuksia pyritään lieventämään
käytäntöjä kehittämällä. Helsingin Veden hoitamat säännöstelykohteet liittyvät
varavedenhankintaan, joten normaalitilanteissa säännöstely voidaan toteuttaa
vesistön kannalta parhaalla mahdollisella tavalla. Vedenhankintatilanteissa
säännöstelyn ensisijainen tarkoitus on turvata riittävä raakavedensaanti
pääkau-punkiseudun talousvedentuotantoon ja näissä poikkeuksellisissa
tilanteissa raakaveden määrän turvaaminen tulee asettaa etusijalle.
Sektorikohtaiset toimenpiteet - Yhdyskunnat
Viemäriverkon saneeraus
Suunnitelman toimenpiteissä on yhdyskuntien lisätoimenpiteeksi ehdotettu viemäriverkostojen kunnon tarkistamista ja mahdollisesti verkoston uusimista.
Helsingin Vesi on vuonna 2006 laatinut verkostosaneerauksen pitkäntähtäimen
suunnitelman (PTS), jonka mukaisesti ennen vuotta 1970 rakennetut vesijohto- ja
viemäriverkostot tulee saneerata ennen vuotta 2030. PTS:n tavoitteiden
saavuttamiseksi tulee vuotuinen saneerausmäärä nostaa noin 35 km:iin vuoteen
2020 mennessä. Kaupunginhallitus katsoo, että saneerausmäärien kasvattaminen
PTS:ssa esitetystä tasosta olisi sekä taloudellisesti että henkilöresurssien
kannalta kestämätöntä saavutettuun vesistönsuojelulliseen hyötyyn nähden.
Ehdotetussa ohjelmassa on esitetty nostettavaksi Uudenmaan alueella
viemäriverkon vuotuisia saneerausmääriä nykyisestä 360 km:stä 1 260 km:iin
(taulukko 11.2.1) eli 3,5-kertaiseksi vuoden 2010 tasoon verrattuna.
Suunnitelmassa määritetty viemäriverkon saneeraus-määrien kasvattaminen on
erittäin mittava taloudellinen panostus, jonka hyöty-panossuhde ei ole
yksiselitteinen. Kaupunginhallitus katsoo, että viemäriverkoston kestävää
saneerausta ohjaavia toimia tulee ohjelmassa arvioida uudelleen ja tarkistaa
saneerattavaksi esitettävä viemäriverkoston pituus sekä realistiset
saneerauksen kustannukset alueen vesihuoltolaitoksille.
Viemärien osalta kaupunginhallitus haluaa kiinnittää huomiota myös sekavesiviemäreihin.
Helsingin kaupungin alueella on sekavesiviemäriä noin 250 km, joiden jätevedet
johdetaan jätevedenpuhdistamolle. Runsaiden sateiden ja sulamisvesien aikana
osa sekaviemärien vedestä voidaan joutua ohjaamaan suoraan vesistöön. Tästä
aiheutuu paikallista vesistön likaantumista. Rakentamistoimenpiteiden
yhteydessä pyritään sekavesiviemäröinti toteuttamaan erillisviemäröintinä.
Kokonaisvaltaiseen sekavesiviemäröinti-järjestelmän korvaamiseen erillisviemäröinnillä
ei kuitenkaan ole mahdollisuutta ryhtyä.
Hulevesien hallinta
Kaupunginhallitus toteaa, että Helsingin kaupunki on laatinut hulevesistrategian, jonka tavoitteena on parantaa Helsingin kaupungissa hulevesien hallintaa ja poistaa niistä aiheutuvia haittoja.
Sektorikohtaiset
toimenpiteet - Maatalous
Kymijoen-Suomenlahden vesienhoitoalueen maatalouden vaikutus Vantaanjoen veden laatuun näkyy sameutena ja korkeina kokonaisfosforipitoisuuksina peltovaltaisilla valuma-alueilla. Kaupunginhallitus katsoo, että maatalouden ravinnepäästöjen ohjauskeinona viljelijöitä tulisi kannustaa sitoutumaan paremmin ympäristötuen saamisen ehtona oleviin ympäristötukiehtoihin. Lisäksi ympäristönsuojelullisten erityistoimenpiteiden todellista vaikutusta ympäröivän vesistön ravinnekuormaan tulisi valvonnan avulla seurata aiempaa tehokkaammin. Peltolohkoille tulisi laskea vuosittain ravinnetaseet seuraavan vuoden lannoitetason määrittämiseksi. Ympäristötukea tulisi myös kohdentaa tulvaherkille, kalteville viljelyalueille vesistöjen lähellä, joilta kohdentuu eniten ravinnekuormitusta vesistöihin (kuormitusriskiin perustuva kohdentaminen). Myös uusia taloudellisia ohjauskeinoja, kuten tarjouskilpailumalleja, tulisi kehittää.
Peltojen ja vesistön väliin tulisi jättää riittävän leveät lannoittamattomat ja viljelemättömät suoja-alueet, joilta kasvusto korjataan, jotta saataisiin pienennettyä ravinteiden huuhtoutumista vesistöihin. Suorakylvöön, viherkesannointiin, viljelykiertoon, luonnonmukaiseen viljelyyn ja muihin vesiensuojelua ja luonnon monimuotoisuutta edistäviin viljelymenetelmiin tulisi kannustaa.
Helsingin kaupunki ei ole merkittävä maatalouden harjoittaja, mutta se pyrkii aktiivisesti Helsingin ja Turun kaupunkien Itämerihaastekampanjan myötä vähentämään harjoittamansa maatalouden ja omistamiensa peltojen osalta niiden aiheuttamia ravinnepäästöjä vesistöihin ja näin toimimaan hyvänä esimerkkinä muille toimijoille.
Sektorikohtaiset
toimenpiteet - Metsätalous
Kaupunginhallitus toteaa, että Helsingissä kaupunkialueen metsiä ei hoideta talousmetsinä, vaan niiden hoito on pienipiirteistä lähivirkistys-, ulkoilu- ja puistometsien hoitoa. Hoitomenetelmät, mm. maanmuokkaus toteutetaan kaupunkialueella siten, että vesistöjen pilaantumisriskejä ei synny. Muissa kunnissa olevilla Helsingin omistamilla metsäalueilla noudatetaan yleisiä metsien hoidon ja vesien suojelun suosituksia ja Suomen metsäsertifiointistandardin (FFCS) vaatimuksia.
Ehdotukset
toimenpideyhdistelmiksi sekä arvio niiden vaikutuksista ja kustannuksista
Toimenpideyhdistelmien
vaikutukset vesien tilaan
Ravinteiden poiston osalta vesienhoitosuunnitelmassa keskitytään typen poiston tehostamiseen, mikä Uudenmaan alueella tarkoittaa 600 vuotuisen typpitonnin vähennystarvetta vuosien 2010-2015 aikana (taulukko 11.3.1). Lisäksi typen poiston osalta keskeisenä ohjauskeinona esitetään merialueelle purkaville laitoksille 90 %:n typen poistovaatimusta.
Helsingin Vesi on toiminut vuodesta 2004 70 %:n typen poistovelvoitteen perusteella ja vapaaehtoisten, kaupungin omien tavoitteiden kautta typen poistoteho on nostettu noin 90 %:iin. Kaupunginhallitus katsoo, että 90 %:n ehdoton ja jatkuva ympärivuotinen typenpoistovelvoite on kuitenkin erittäin haasteellinen saavuttaa, ja laitosten omilla sisäisillä tavoitteilla on mahdollista ohjata vesistön suojelun kannalta myönteisiä ratkaisuja 70 %:n velvoitetason yläpuolella. Uudenmaan alueelle kohdistuvan typen 600 tonnin vuotuisen vähentämistarpeen osalta alueen typenpoistopotentiaali tulee arvioida uudelleen huomioiden Helsingin Veden jo olemassa oleva korkea typenpoistotaso. Samalla tulee tarkistaa koko suunnittelualueen osalta ravinteidenpoistossa oleva potentiaali niin yhdyskuntien kuin teollisuudenkin osalta.
Kaupunginhallitus toteaa, että vesiensuojelun kannalta olisi olennaista kohdentaa typenpoistovaatimus kaikkiin Kymijoen-Suomenlahden vesienhoitoalueen yhdyskuntajätevesien puhdistamoihin. Pääkaupunkiseudun puhdistamoiden jätevesien paikallisilla vaikutuksilla purkualueella ei ole merkitystä, vaan kyse on Itämeren suojelemisesta laajemmalla tasolla. Lisäksi esimerkiksi Uudellamaalla jopa 100 000 haja-asutusalueen asukkaan jätevedet eivät ole viemäröinnin piirissä. Helsingin edustan merialueen ekologisen tilan parantaminen hyväksi vaatii merkittäviä hajakuormituksen ravinnepäästöihin kohdistuvia toimenpiteitä.
Kaupunginhallitus katsoo, että koko Itämeren valuma-alueella tulee olla yhtenevä tavoitetaso ravinteiden poistossa. Mikäli yleisesti käytössä olevasta tasosta poiketaan juuri Uudenmaan alueen osalta, tulee ratkaisu perustella tarkemmin.
Toimenpiteiden kustannukset
Arvio nykykäytännön mukaisista ja lisätoimenpiteiden vuosikustannuksista toimialoittain on esitetty taulukossa 11.3.2. Arvio pohjavesiä koskevista lisätoimenpiteiden kustannuksista on puolestaan esitetty taulukossa 11.3.3. Kaupunginhallitus katsoo, että laskelmia olisi tarpeen kehittää siten, että pohjavesien lisätoimenpiteiden kustannukset voitaisiin lisätä sektorikohtaisten toimenpiteiden kustannuksiin. Tällöin voitaisiin tarkastella pohjavesien ja sektorikohtaisten toimenpiteiden kustannusten kokonaisvaikutusta yhdyskuntataloudellisesti, ja siten saisi ehkä realistisemman kuvan tavoitteiden toteutumisesta vuoteen 2015 mennessä.
Ympäristöselostus
- vaikutukset väestöön, ihmisen terveyteen, elinoloihin ja viihtyvyyteen
Kaupunginhallitus toteaa lopuksi, että kaikki toimet Vantaanjoen ja sen valuma-alueen vesien tilan parantamiseksi ovat ensiarvoisen tärkeitä, koska rannikon vesialueet ovat virkistyskäytön kannalta merkittäviä pääkaupunkiseudun noin miljoonalle asukkaalle. Rannikonläheiset merialueet ovat tärkeitä mm. vapaa-ajankalastus- ja veneilykohteita.
Kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle ja pöytäkirjanote ympäristölautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle ja talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 5 |
223 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Ryj/2
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
ympäristölautakunta 3.2.2009
teknisen palvelun lautakunta 12.2.2009
HKL-liikelaitoksen johtokunta 12.2.2009
yleisten töiden lautakunta 12.2.2009
Ilmoitus ao. viranomaisille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITE |
Päätöksen perustelut |
224 §
9.2.2009 pöydälle pantu asia
LAUSUNTO TUPAKKAPOLIITTISIA LAKIMUUTOKSIA JA TOIMIA VALMISTELLEEN TYÖRYHMÄN EHDOTUKSISTA
Khs 2008-2688
Esityslistan asia Stj/1
Kaupunginhallitus päätti antaa sosiaali- ja terveysministeriölle seuraavan lausunnon tupakkapoliittisia lakimuutoksia ja toimia valmistelleen työryhmän ehdotuksista:
Helsingin kaupungin terveydenhuollon yhtenä strategisena alueena on useita vuosia ollut tupakoinnin ehkäisy ja vähentäminen. Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt 29.11.2006 Savuton Helsinki ‑ohjelman, joka on laaja-alainen, kaikkia hallintokuntia koskeva tupakoinnin ehkäisyn ja vähentämisen toimintaohjelma vuosille 2007 - 2015. Kaupunginvaltuuston päätöksellä Helsingin kaupunki julistautui savuttomaksi kaupungiksi vuoden 2007 alussa. Savuton Helsinki ‑ohjelman päämäärä on, että helsinkiläiset lapset ja nuoret voivat kasvaa savuttomassa elinympäristössä. Tavoitteiden saavuttamisessa paikalliset ratkaisut eivät ole riittäviä ja sen vuoksi lainsäädännöllisillä toimilla on keskeinen merkitys tupakoinnin ehkäisy- ja vähentämisohjelman onnistuneessa läpiviennissä.
Nyt lausunnolla olevat tupakkapoliittiset ehdotukset perustuvat Vanhasen II hallituksen hallitusohjelmaan. Kaupunginhallitus näkee nykyiseen tupakkalakiin esitettävät lisäykset ja tarkennukset tarpeellisina ja ne tukevat hyvin Maailman terveysjärjestön puitesopimusta tupakoinnin torjunnasta ja Euroopan Yhteisön tupakoinnin sääntelyn ja tupakkapolitiikan kehittämislinjauksia. Erityisen arvokasta on, että tupakkalain uudistamisella pyritään ensisijaisesti suojaamaan lapsia ja nuoria tupakoinnilta ja sen haitallisilta terveysvaikutuksilta.
Kaupunginhallitus yhtyy työryhmän näkemykseen siitä, että tuloksellisessa tupakoinnin vähentämistyössä tarvitaan monia yhtäaikaisia toimia. On tärkeää panostaa sekä tupakoinnin aloittamisen ehkäisyyn että tupakoinnin lopettamisen tukemiseen. Lainsäädännöllisillä toimenpiteillä voidaan vaikuttaa erityisesti elinympäristöjen savuttomuuteen. Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta on mietinnössään (StVM 20/2008vp) ottanut kantaa myös nuorten tupakoinnin ehkäisemiseen. Valiokunta on todennut, että erityisesti nuorten tupakointiin on pyrittävä vaikuttamaan kaikin keinoin, koska se on tehokkain tapa vaikuttaa tupakoinnin yleisyyteen väestötasolla.
Tupakkalakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että tupakkatuotteita ei saisi pitää näkyvästi esillä tupakkatuotteiden vähittäismyyntipaikoissa. Samalla kiellettäisiin tupakkatuotteiden maahantuonti, ostaminen ja hallussapito alle 18-vuotiaalta henkilöltä ja myyntiä koskevien säännösten rikkominen muuttuisi rikokseksi. Nuuskan maahantuonti, myynti ja muu luovuttaminen kiellettäisiin. Nämä toimenpiteet tukevat osaltaan lasten ja nuorten tupakoimattomuutta ja jo aloitetun tupakoinnin lopettamista. Kaupunginhallitus pitää välttämättömänä, että ehdotettujen kieltojen noudattamista myös valvotaan.
Sosiaali- ja terveysministeriön asettama työryhmä on ansiokkaasti käsitellyt loppuraportissaan viimeisimpiä lääketieteellisiä ja epidemiologisia tutkimustuloksia, jotka tukevat tupakkalain muutostarvetta. Kaupunginhallitus pitää hyvänä myös nuuskan käytön ja sen terveysvaikutusten käsittelemistä loppuraportissa. Nuuska aiheuttaa tupakkaa nopeammin nikotiiniriippuvuutta eikä ole kansanterveydellisesti perusteltua päästää uusia tupakkatuotteita Suomen markkinoille.
Tupakkalakiin ehdotetaan myös lisää rajauksia alueisiin, joilla tupakointi on kielletty. Tarkennukset koskevat alaikäisten käytössä olevia sisätiloja ja ulkoalueita tai erilaisia ilmanvaihtoaukkoja. Myös sairaaloiden ja terveyskeskusten sisätiloissa ja ulkoalueilla tupakointi ehdotetaan kiellettäväksi ilman oikeutta poiketa säännöstä.
Kaupunginhallitus toteaa, että pääosin em. vaatimukset on jo huomioitu Savuton Helsinki -ohjelmassa. Psykiatristen potilaiden osalta ei pidetä mahdollisena eikä perusteltuna säätää välittömästi täydellistä, myös ulkoalueita koskevaa tupakointikieltoa. Tavoitteena sairaalakiinteistön ulkoaluetta koskeva tupakointikielto on toki perusteltu. Vanhainkotien asukkaille voidaan ehdotuksen mukaan edelleen järjestää tupakointipaikka. Myös muissa pitkäaikaisen asumisen muodoissa hyvin iäkkäiden potilaiden kohdalla tupakoinnin kieltäminen voi olla epätarkoituksenmukaista.
Erittäin hyvänä lisäyksenä kaupunginhallitus pitää sitä, että ehdotus kattaa myös perhepäivähoidon käytössä olevien sisätilojen ja päivähoidon aikana myös ulkoalueiden savuttomuuden sekä alaikäisten käytössä olevien leirikeskusten sisätilojen ja ulkoalueiden savuttomuuden.
Yhteenvetona kaupunginhallitus toteaa, että tupakkalain muuttaminen edellä ehdotetuin tarkennuksin on perusteltua ja vastaa ajankohtaisia tupakkapoliittisia vaatimuksia. Lisäksi työryhmän katsaus tupakoinnin yleisyydestä ja tupakointitottumusten muutoksista Suomessa ja muualla, tupakkalainsäädännön kehittymisestä muissa maissa sekä analyysit viimeisimmistä lääketieteellisistä ja epidemiologisista tutkimustuloksista antavat riittävät perustelut lakimuutoksille. Ehdotukset tukevat merkittävästi Savuton Helsinki -ohjelman läpivientiä.
Kaupunginhallitus kiinnittää huomioita työryhmän ehdotukseen, jossa ympäristökeskukset velvoitetaan tarkistamaan jälleenmyyntipaikat. Se on kallis ja tehoton sekä aiheuttaa suuria kustannuksia kunnille.
Samalla kaupunginhallitus kehottaa ministeriötä selvittämään muut tupakoinnin vähentämiseen kannustavat keinot, kuten tupakkaveron korottamisen.
Kirje sosiaali- ja terveysministeriölle, pöytäkirjanote terveys-, liikunta- ja nuorisolautakunnille, HKL-liikelaitokselle, Palmia-liikelaitokselle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Puoskari teki Oker-Blomin kannattamana asiaan muutosesityksen, jonka mukaan esityslistatekstin sivun 24 toisen kappaleen viimeinen virke:
”Työryhmä ehdottaa perustellusti myös tupakan vastikkeen ja tupakkajäljitelmien, kuten yrttisavukkeiden, sähkötupakan ja tupakkatuotteiden ulkonäköä mukailevien makeisten maahantuonnin, myynnin ja muun luovuttamisen kieltämistä” poistetaan.
Lisäksi Puoskari teki muutosesityksen, jonka mukaan esityslistan sivulla 25 lausunnon loppuun lisätään seuraavat kaksi uutta kappaletta:
”Kaupunginhallitus kiinnittää huomioita työryhmän ehdotukseen, jossa ympäristökeskukset velvoitetaan tarkistamaan jälleenmyyntipaikat. Se on kallis ja tehoton sekä aiheuttaa suuria kustannuksia kunnille.
Samalla kaupunginhallitus kehottaa ministeriötä selvittämään muut tupakoinnin vähentämiseen kannustavat keinot, kuten tupakkaveron korottamisen.”
Suoritetussa äänestyksessä Puoskarin muutosesitys voitti esittelijän ehdotuksen äänin 9-6. Vähemmistöön kuuluivat Bryggare, Hakola, Rauhamäki, Räty, Urho ja Rihtniemi.
Esittelijä jätti asiaan eriävän mielipiteensä, jonka mukaan lausunto olisi tullut antaa esittelijän esityksen mukaisena.
Lisätiedot:
Rautanen Marja-Liisa, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36184
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 9 |
225 §
SOSIAALIVIRASTON PERHEPALVELUJOHTAJAN VIRAN JULISTAMINEN HAETTAVAKSI JA AVOIMEN VIRAN HOITO
Khs 2009-272
Esityslistan asia Stj/2
Kaupunginhallitus päätti kehottaa sosiaalivirastoa julistamaan perhepalvelujohtajan viran haettavaksi sosiaalitoimen johtosäännön mukaisin pätevyysvaatimuksin ja siten, että viran kokonaiskuukausipalkka on 6 246,40 euroa.
Samalla kaupunginhallitus päätti määrätä perhekeskustoiminnan päällikön Sisko Lounatvuoren hoitamaan perhepalvelujohtajan avoinna olevaa virkaa 6 246,40 euron kokonaiskuukausipalkan mukaisin palkkaeduin 8.2.2009 lukien siihen saakka kunnes virkaan vakinaisesti otettu ryhtyy hoitamaan virkaa, tällä päätöksellä kuitenkin kauintaan 30.9.2009 saakka.
Pöytäkirjanote Sisko Lounatvuorelle ja sosiaalilautakunnalle.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36048
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
226 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Stj/3
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
sosiaalilautakunta 10.2.2009
lapsi- ja perhejaosto 3.2.2009
Ilmoitus ao. viranomaisille.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36048
LIITE |
Päätöksen perustelut |
227 §
TASA-ARVOTOIMIKUNNAN ASETTAMINEN TOIMIKAUDEKSI 2009 - 2010
Khs 2008-2573
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
LIITE |
Päätöksen perustelut |
228 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/2
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
liikuntalautakunta |
10.2.2009 |
opetuslautakunta |
|
- suomenkielinen jaosto |
10.2.2009 |
ruotsinkielisen työväenopiston johtokunta |
5.2.2009 |
taidemuseon johtokunta |
10.2.2009 |
|
|
eläintarhan johtaja |
4.2.2009 |
henkilöstökeskus |
|
- osastopäällikkö (henkilöstövoimavara) |
11.-13.2.2009 |
suomenkielinen työväenopisto |
|
- johtava rehtori |
5.2.2009 |
taidemuseon johtaja |
11.2.2009 |
työterveysjohtaja |
9.2.2009 |
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
LIITE |
Päätöksen perustelut |
229 §
UUDEN LASTEN PÄIVÄKOTI KORALLIN HANKESUUNNITELMAN HYVÄKSYMINEN
Khs 2008-2502
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä 10.10.2008 päivätyn uuden Lasten päiväkoti Korallin hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 1 530 brm², rakentamiskustannusten enimmäishinta arvonlisäverottomana 4 850 000 euroa ja arvonlisäverollisena 5 916 000 euroa (RI = 127,8 ja THI = 156,6 kustannustasossa toukokuu 2008) ja edellyttäen, että kiinteistöviraston tilakeskus huomioi budjetoitua suuremmat rakentamiskustannukset vuoden 2010 talousarvioehdotuksessaan.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle, sosiaalivirastolle ja talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 4 |
230 §
HÖGSTADIESKOLAN LÖNKANIN, TÖLÖ GYMNASIUMIN JA SANDELSIN RAKENNUSTEN KOSTEUDENHALLINNAN JA PIHAN PARANNUKSEN HANKESUUNNITELMAN HYVÄKSYMINEN
Khs 2008-2599
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITE |
Päätöksen perustelut |
231 §
KOSKELAN SAIRAALAN A-RAKENNUKSEN JULKISIVUJEN JA PARVEKKEIDEN HANKESUUNNITELMAN HYVÄKSYMINEN
Khs 2008-2601
Esityslistan asia Kaj/3
Kaupunginhallitus
päätti hyväksyä 31.10 2008 päivätyn Koskelan sairaalan A-rakennuksen
julkisivujen ja parvekkeiden peruskorjauksen hankesuunnitelman siten, että
hankkeen enimmäislaajuus on 5 274 brm2 ja että rakentamiskustannusten
enimmäishinta on arvonlisäverottomana 1 265 000 euroa ja arvonlisäverollisena
1 541 000 euroa,
RI = 128,5 ja THI = 158,7 kustannustasossa syyskuu 2008.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle ja talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
232 §
KOSKELAN SAIRAALAN C-RAKENNUKSEN JULKISIVUJEN JA PARVEKKEIDEN PERUSKORJAUKSEN HANKESUUNNITELMAN HYVÄKSYMINEN
Khs 2008-2602
Esityslistan asia Kaj/4
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä 31.10 2008 päivätyn Koskelan sairaalan C-rakennuksen julkisivujen ja parvekkeiden peruskorjauksen hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 5 218 brm2 ja että rakentamiskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 1 262 000 euroa ja arvonlisäverollisena 1 537 000 euroa, RI = 128,5 ja THI = 158,7 kustannustasossa syyskuu 2008.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle ja talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
233 §
VT PAAVO ARHINMÄEN TOIVOMUSPONSI: ASUKASYHDISTYSTEN JA KANSALAISJÄRJESTÖJEN MAHDOLLISUUS KÄYTTÄÄ YLEISTEN KULKUREITTIEN VARRELLA OLEVIA OSTOSKESKUSTEN ULKOTILOJA
Khs 2008-559
Esityslistan asia Kaj/5
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Ryöti Miliza, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 25407
LIITE |
Päätöksen perustelut |
234 §
VT ASTRID GARTZIN TOIVOMUSPONSI: PÄIVÄKOTITILOJEN VUOKRAAMISESTA NEUVOTTELEMINEN LAUTTASAAREN UUSIEN ASUINTALOJEN RAKENNUTTAJIEN KANSSA
Khs 2008-560
Esityslistan asia Kaj/6
Kaupunginhallitus päätti
– merkitä tiedoksi esityslistalta ilmenevän selvityksen kaupunginvaltuuston 27.2.2008 hyväksymän toivomusponnen johdosta sekä
– toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle (Gartz) ja tiedoksi muille valtuutetuille.
Pöytäkirjanote jäljennöksin kaupunginhallituksen esityslistasta valtuutettu Astrid Gartzille ja tiedoksi muille valtuutetuille.
Lisätiedot:
Ryöti Miliza, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 25407
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
235 §
VUODEN 2008 LOPUSSA PÄÄTTYNEIDEN ASUNTOTONTTIEN VARAUSAIKOJEN JATKAMINEN
Khs 2009-135
Esityslistan asia Kaj/7
Kaupunginhallitus päätti
1 jatkaa seuraavien asuntotonttien varausaikoja entisin ehdoin 31.12.2009 saakka:
- Paavo Nurmen säätiölle tontti nro 13001/1,
- Keskinäiselle Vakuutusyhtiö Eteralle tontti nro 21019/1,
- Helsingin seudun opiskelija-asuntosäätiö Hoasille tontit nro 23100/50 ja 65,
- Sato-Rakennuttajat Oy:lle tontit nro 23100/47, 23100/58, 39052/2 ja 3 sekä 39163/1,
- Asuntotuotantotoimikunnalle tontit nro 23100/33 ja 37, 23124/29, 23100/57 ja 63, 27671/14 ja 15, 36062/15, 36110/10, 45585/1, 45586/1, 47275/1 sekä 47277/4 ja 5,
- TA-Asumisoikeus Oy:lle tontti nro 29155/1,
- tontinluovutuskilpailua varten tontti nro 34174/1,
- Vakuutusyhtiö Fennialle tontti nro 36189/5,
- NCC Rakennus Oy:lle tontti nro 36189/4,
- Avara Oy:lle tontit nro 38277/1, 38092/18 - 41, 54008/4 ja 54009/2,
- Asuntosäätiölle tontit nro 38092/17, 41293/3 sekä 41296/2,
- VVO Asunnot Oy:lle tontti nro 36223/5,
- S-Asunnot Oy:lle tontit nro 41303/1 ja 2 sekä 41305/1,
-
omatoimiseen rakennuttamiseen tontit nro
41290/6–10, 41296/7–8, 41296/10–12, 41299/2–6, 41299/8–15,
41300/4–8, 41300/10–12, 41306/1–3 ja 41291/2,
- omatoimiseen ryhmärakennuttamiseen tontit nro 41291/6, 41290/3–4, 41300/3, 41300/9, 41300/13 ja 41305/2–3,
- Conect Oy:lle tontit nro 47276/1–5 ja 47278/1–3;
2 jatkaa seuraavien asuntotonttien varausaikoja 31.12.2010 saakka entisin ehdoin:
- Asuntotuotantotoimikunnalle tontit nro 21007/7, 36035/4, 38099/9–24, 38274/1-9, 38275/1–17, 38276/1–6, 41294/1, 41297/1, 41299/1 ja 16, 41302/1, 41306/4 ja 5, 47031/12 ja 13, 54101/3 ja 4 sekä 54109/1 ja 2,
- omatoimista rakennuttamista varten 49 omakotitonttia kortteleissa nro 28318, 28325, 28326, 28328 ja 28329,
- luovutettavaksi tontinluovutuskilpailulla tontti nro 28317/2,
-
luovutettavaksi tontinluovutuskilpailulla
omatoimiseen
rakentamiseen tontit nro 36110/2–8,
- Avara Oy:lle tontti nro 39049/2,
- VVO Rakennuttaja Oy:lle tontit nro 41296/9, 41298/1–4, 41304/1 ja 2, 54143/1 ja 54144/4;
3 muuttaa asuntotonttien varausehtoja seuraavasti:
- VVO Rakennuttaja Oy:lle varatulle korttelin nro 49029 suunnitellulle rakennusoikeudeltaan 1 500 k-m2 suuruiselle tontille C rakennutetaan valtion tukemia vuokra-asuntoja,
- Asuntotuotantotoimikunnalle varatulle tontille nro 38276/2 rakennutetaan valtion tukemia vuokra-asuntoja,
4 todeta seuraavien tonttien varausajat päättyneiksi ja varaukset rauenneiksi:
- Asuntotuotantotoimikunnalle varattu tontti 23124/44,
-
Sato-Rakennuttajat Oy:lle varatut tontit nro
36249/1–3,
36250/1–4, 36251/1–4, 36252/1, 45142/14, 54037/6, 54141/1
ja 54145/1,
- Kiinteistö Oy Kivensilmänkuja 2:lle varattu tontti nro 45186/2.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle ja varaajille (liite 2).
Kaupunginhallitus päätti todeta, etteivät Kantola, Kokkonen, Krohn ja Pajamäki esteellisinä osallistuneet asian käsittelyyn eivätkä olleet läsnä asiaa käsiteltäessä.
Esittelijä muutti esitystään liitteen 1. mukaisesti.
Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen esittelijän korjatun esityksen mukaisena.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
236 §
ASUNTOTONTTIEN VARAAMINEN
Khs 2009-58
Esityslistan asia Kaj/8
Kaupunginhallitus päätti todeta, etteivät Kantola, Kokkonen, Krohn ja Pajamäki esteellisinä osallistuneet asian käsittelyyn eivätkä olleet läsnä asiaa käsiteltäessä.
Esittelijä muutti esitystään liitteen 1. mukaisesti.
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITE |
Päätöksen perustelut |
237 §
LAUSUNTO UUDENMAAN YMPÄRISTÖKESKUKSELLE HELSINGIN DIAKONISSALAITOKSEN POIKKEAMISHAKEMUKSESTA
Khs 2008-2664
Esityslistan asia Kaj/9
Kaupunginhallitus päätti puoltaa Uudenmaan ympäristökeskukselle annettavassa lausunnossaan poikkeamisen myöntämistä Helsingin Diakonissalaitokselle haettuun toimenpiteeseen 11. kaupunginosan korttelin nro 304 tontille nro 3.
Kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle ja pöytäkirjanote kaupunkisuunnitteluvirastolle ja rakennusvalvontavirastolle.
Lisätiedot:
Tähtinen Kaisu, johtava kaupunginasiamies, puhelin 310 36555
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 8 |
238 §
LAUSUNTO UUDENMAAN YMPÄRISTÖKESKUKSELLE VALION ELÄKEKASSAN POIKKEAMISHAKEMUKSESTA
Khs 2008-2466
Esityslistan asia Kaj/10
Kaupunginhallitus päätti puoltaa Uudenmaan ympäristökeskukselle annettavassa lausunnossaan poikkeamisen myöntämistä Valion Eläkekassalle haettuun toimenpiteeseen 3. kaupunginosan korttelin nro 56 tontille nro 20.
Kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle ja pöytäkirjanote kaupunki-suunnitteluvirastolle ja rakennusvalvontavirastolle.
Lisätiedot:
Tähtinen Kaisu, johtava kaupunginasiamies, puhelin 310 36555
LIITE |
Päätöksen perustelut |
239 §
LAUSUNTO UUDENMAAN YMPÄRISTÖKESKUKSELLE KIINTEISTÖ OY KAIVOKATU 12:N (SPONDA OYJ) POIKKEAMISHAKEMUKSESTA
Khs 2008-1503
Esityslistan asia Kaj/11
Kaupunginhallitus päätti puoltaa Uudenmaan ympäristökeskukselle annettavassa lausunnossaan poikkeamisen myöntämistä Kiinteistö Oy Kaivokatu 12:lle (Sponda Oyj) haettuun toimenpiteeseen 2. kaupunginosan korttelin nro 96 tontille nro 10.
Kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle ja pöytäkirjanote kaupunkisuunnitteluvirastolle ja rakennusvalvontavirastolle.
Lisätiedot:
Tähtinen Kaisu, johtava kaupunginasiamies, puhelin 310 36555
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
240 §
LAUSUNTO UUDENMAAN YMPÄRISTÖKESKUKSELLE ST1 OY:N POIKKEAMISHAKEMUKSESTA
Khs 2008-2114
Esityslistan asia Kaj/12
Kaupunginhallitus päätti puoltaa Uudenmaan ympäristökeskukselle annettavassa lausunnossaan poikkeamisen myöntämistä St1 Oy:lle haettuun toimenpiteeseen 22. kaupunginosan korttelin nro 22369 tontille nro 2 ehdolla, että tontin pihasuunnitelmaan lisätään Satamaradankadun puoleiselle tontin sivulle puurivi.
Kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle ja pöytäkirjanote kaupunkisuunnitteluvirastolle ja rakennusvalvontavirastolle.
Lisätiedot:
Tähtinen Kaisu, johtava kaupunginasiamies, puhelin 310 36555
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
241 §
LAUSUNTO UUDENMAAN YMPÄRISTÖKESKUKSELLE NESTE MARKKINOINTI OY:N POIKKEAMISHAKEMUKSESTA
Khs 2008-1802
Esityslistan asia Kaj/13
Kaupunginhallitus päätti puoltaa Uudenmaan ympäristökeskukselle annettavassa lausunnossaan poikkeamisen myöntämistä Neste Markkinointi Oy:lle haettuun toimenpiteeseen osaan 47. kaupunginosan (Mellunkylä) Mellunmäenraition katualuetta 47 K määräajaksi 30.4.2010 asti.
Kaupunginhallitus toteaa, että Neste Markkinointi Oy:n vuokrasopimuksen vuokra-aikaa on jatkettu toistaiseksi kolmen kuukauden irtisanomisajoin kuitenkin kauintaan 31.8.2010 asti.
Kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle ja pöytäkirjanote kaupunkisuunnitteluvirastolle ja rakennusvalvontavirastolle.
Lisätiedot:
Tähtinen Kaisu, johtava kaupunginasiamies, puhelin 310 36555
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
242 §
LAUSUNTO UUDENMAAN YMPÄRISTÖKESKUKSELLE DANDERAK OY:N POIKKEAMISHAKEMUKSESTA
Khs 2008-2465
Esityslistan asia Kaj/14
Kaupunginhallitus päätti puoltaa Uudenmaan ympäristökeskukselle annettavassa lausunnossaan poikkeamisen myöntämistä Danderak Oy:lle haettuun toimenpiteeseen 54. kaupunginosan Vuosaaren kylässä olevalle puistoalueelle P 91, mikäli rakentamisessa noudatetaan 10.9.2008 päivättyä suunnitelmaa.
Kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle ja pöytäkirjanote kaupunkisuunnitteluvirastolle ja rakennusvalvontavirastolle.
Lisätiedot:
Tähtinen Kaisu, johtava kaupunginasiamies, puhelin 310 36555
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
243 §
LAUSUNTO UUDENMAAN YMPÄRISTÖKESKUKSELLE PUKINMÄEN TAIDETALO-YHDISTYS RY:N POIKKEAMISHAKEMUKSESTA
Khs 2008-1743
Esityslistan asia Kaj/15
Kaupunginhallitus päätti puoltaa Uudenmaan ympäristökeskukselle annettavassa lausunnossaan poikkeamisen myöntämistä Pukinmäen taidetalo-yhdistys ry:lle perustettavan Nuori taide-säätiön lukuun haettuun toimenpiteeseen 37. kaupunginosa korttelin nro 37183 tontille nro 11.
Kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle ja pöytäkirjanote kaupunkisuunnitteluvirastolle ja rakennusvalvontavirastolle.
Lisätiedot:
Tähtinen Kaisu, johtava kaupunginasiamies, puhelin 310 36555
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
244 §
9.2.2009 pöydälle pantu asia
LAUSUNTO UUDENMAAN YMPÄRISTÖKESKUKSELLE HELSINGIN KAUPUNGIN KIINTEISTÖVIRASTON POIKKEAMISHAKEMUKSESTA (TÖÖLÖNLAHDEN TANSSIMAKASIINI)
Khs 2008-1884
Esityslistan asia Kaj/16
Kaupunginhallitus päätti puoltaa Uudenmaan ympäristökeskukselle annettavassa lausunnossaan poikkeamisen myöntämistä Helsingin kaupungin kiinteistövirastolle haettuun toimenpiteeseen 2. kaupunginosan Makasiinipuistossa olevalle rakennusalalle (Töölönlahdenkatu 10, yleinen alue 2P101) ehdolla, että jatkosuunnittelussa otetaan huomioon seuraavat ehdot:
- Tanssimakasiinin käyttötarkoitus on tanssipaikkana toimiminen
- Tarvittaessa ja kiinteistöviraston kanssa erikseen sovittaessa tanssimakasiinia voidaan tilapäisesti käyttää myös muihin asemakaavan mukaisiin makasiinipuiston käyttötarkoituksiin.
- Tanssimakasiinilla ei ole omaa pihaa eikä sen teknisiä järjestelyjä tai huoltotiloja eikä rakennelmia tule sijoittaa Makasiinipuiston alueelle eikä hakijalle vuokrattavalle rakennusalan ulkopuoliselle yleisen puiston alueelle. Kaikki tarvittavat aputilat ja tekniset järjestelyt tulee sijoittaa rakennuksen rungon sisälle.
- Makasiinipuistoon eikä rakennuksien vierustoilla oleville alueille tule sijoittaa henkilökunnan, esiintyjien eikä asiakkaiden autopaikkoja. Tanssimakasiinin käytön edellyttämää pysäköintiä palvelevat alueen yleiset pysäköintilaitokset.
- Huoltojärjestelyt tulee toteuttaa rakennuksen yhteyteen siten, ettei niistä aiheudu visuaalista eikä toiminnallista haittaa.
- Pelastusreitti tulee sijoittaa itäiselle puistokäytävälle.
- Tanssimakasiinin edellyttämät polkupyöräpaikat tulee sijoittaa säilytettävän makasiiniseinän pohjoispuolelle. Muilta osin kaupunki vastaa Töölönlahden julkisten tilojen polkupyöräpaikkojen sijoittamisesta.
- Rakennuksen tarvitsemat vesijohtolinjat ja muut kunnallistekniikan johdot tulee sijoittaa puistokäytävän alle, siten että puiston suunnittelu ja puiden sijoittelu ei vaikeudu.
Lisäksi kaupunginhallitus katsoo, että Makasiini ei saa privatisoida puistoa eikä estää julkisen puiston käyttöä omalla toiminnallaan. Tanssimakasiinin vaatimat toiminnat tulee suunnitella puiston toimintoihin sopiviksi.
Kaupunginhallitus katsoo myös, että vuokrattavan alueen laajuus tulee määritellä käsittämään vain Tanssimakasiinin rakennusala, jotta ratkaisu ei privatisoi puistoa ja synnytä rakennukselle pihamaista yksityistä reviiriä. Puiston korkeusasemat tulee sopia rakennusviraston katu- ja puisto-osaston kanssa sen edellyttämällä tavalla. Rakennukseen liittyvistä puiston alueelle sijoittuvista rakennuksen perustoiminnan edellyttämistä teknisistä järjestelyistä ja niiden rakennus- ja hoitovastuista (esim. pumppaamot, pääsisäänkäynnin edusta, hätäpoistumistien edusta, huoltoajon edusta, kahvilan terassi) tulee sopia vuokrasopimuksen yhteydessä, mutta rakennusalan ulkopuolista julkista puistoa ei pidä vuokrata hakijalle.
Kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle ja pöytäkirjanote kaupunkisuunnitteluvirastolle, VTT:lle, kaupunginmuseolle, Museovirastolle, yleisten töiden lautakunnalle, rakennusviraston katu- ja puisto-osas-tolle, rakennusvalvontaviraston tekniselle neuvottelukunnalle, rakennusvalvontaviraston kaupunkikuvaneuvottelukunnalle, eduskunnan kanslian kiinteistötoimistolle, Pasi Eskeliselle, Ossi Kajakselle, Tuomas Rantaselle, Martti Salomaalle ja Kruununhaan asukasyhdistykselle sekä kiinteistövirastolle.
Kantola teki Bryggaren kannattamana muutosehdotuksen, jonka mukaan päätösehdotuksen ensimmäinen ranskalainen viiva korvataan seuraavilla kahdella uudella ranskalaisella viivalla:
”– Tanssimakasiinin käyttötarkoitus
on tanssipaikkana
toimiminen
- Tarvittaessa ja kiinteistöviraston kanssa erikseen sovittaessa tanssimakasiinia voidaan tilapäisesti käyttää myös muihin asemakaavan mukaisiin makasiinipuiston käyttötarkoituksiin.”
Suoritetussa äänestyksessä Kantolan muutosehdotus voitti esittelijän
ehdotuksen äänin 10-0, 5 tyhjää. Tyhjää äänestivät Laakso,Oker-Blom,
Peltokorpi,Puoskari ja Vesikansa.
Puoskari teki Ojalan kannattamana sisällöltään seuraavan palautusesi-
tyksen:
”Lausunto palautetaan valmisteltavaksi siten, ettei poikkeusluvan myöntämistä puolleta, sillä rakennusoikeus ylittyisi merkittävästi. Lisäksi kaavassa sr1-merkinnällä suojeltua makasiinirakennusta ei pystyttäisi säilyttämään, eikä makasiinipaviljonkeja rakentamaan.”
Tämän jälkeen suoritetussa toisessa äänestyksessä Kantolan muutosehdotus voitti Puoskarin palautusesityksen äänin 8-7. Vähemmistöön kuuluivat Krohn, Laakso, Ojala, Pajamäki, Peltokorpi, Puoskari ja Vesikansa.
Kaupunginhallitus päätti asiasta Kantolan muutosehdotuksen mukaisesti.
Ojala jätti asiaan eriävän mielipiteensä.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
245 §
9.2.2009 pöydälle pantu asia
HELSINGIN ARKKITEHTUURIPOLIITTISEN OHJELMAN JOHDOSTA TEHTÄVÄT TOIMENPITEET
Khs 2008-1367
Esityslistan asia Kaj/17
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi Helsingin arkkitehtuuri Nyt! –arkkitehtuuripoliittisen ohjelman 5.12.2008 valmistuneen toimenpideosa -raportin (Apoli2).
Lisäksi kaupunginhallitus päätti, että
- kaupungin strategiaohjelman ehdotukseen sisällytetään tavoite edistää rakentamisen laatua ja hyvää asuinympäristöä arkkitehtuurin keinoin ja että siinä painotetaan hyvän arkkitehtuurin ja suunnittelun sekä viimeistellyn toteutuksen merkitystä kokonaisuuksien ja yksityiskohtien osalta suunnittelussa.
- kaikkia hallintokuntia kehotetaan toimimaan talousarvion ja taloussuunnitelman puitteissa hyvää arkkitehtuuria edistäen arkkitehtuuripoliittisen ohjelman edistämiseksi.
- rakennusvalvontavirastoa kehotetaan laatimaan julkaisu Helsingin arkkitehtuuripolitiikasta.
Pöytäkirjanote kaikille virastoille ja laitoksille sekä jäljennöksin esityslistasta Helsingin arkkitehtuuri Nyt! –lausunnonantajille sekä opetusministeriölle, ympäristöministeriölle ja Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
246 §
2.2.2009 ja 9.2.2009 pöydälle pantu asia
TONTIN VARAAMINEN KATAJANOKALTA AB INVEST AS:LLE HOTELLIRAKENNUKSEN SUUNNITTELUA VARTEN
Khs 2009-35
Esityslistan asia Kaj/18
Räty teki Puoskarin kannattamana seuraavan palautusesityksen:
”Asia palautetaan uuteen valmisteluun siten, että asia tuodaan päätettäväksi asemakaavan hyväksymisen yhteydessä.”
Suoritetussa äänestyksessä asia päätettiin palauttaa uudelleen valmisteltavaksi äänin 10-2, 3 tyhjää. Vähemmmistöön kuuluivat Ojala ja Peltokorpi. Tyhjää äänestivät Bryggare, Kantola ja Pajamäki.
Kaupunginhallitus päätti asiasta Rädyn palautusesityksen mukaisesti.
Ojala, Peltokorpi ja Pajamäki jättivät asiaan eriävän mielipiteensä, jonka mukaan kaupunginhallituksen olisi tullut hylätä tontinvarausesitys ja keskeyttää hanketta koskevan asemakaavan valmistelu.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITE |
Päätöksen perustelut |
247 §
2.2.2009 ja 9.2.2009 pöydälle pantu asia
VT MAIJA ANTTILAN TOIVOMUSPONSI: TONTINVUOKRIEN KEHITYKSEN TASAPUOLISUUDEN JA YHDENVERTAISUUDEN SELVITTÄMINEN SEKÄ VT TARJA KANTOLAN TOIVOMUSPONSI: TONTINVUOKRASELVITYKSEN KIIREHTIMINEN
Khs 2008-375, 2008-1449
Esityslistan asia Kaj/19
Kaupunginhallitus päätti
– merkitä tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 13.2.2008 hyväksymän toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä sekä
– toimittaa selvityksen ponsien ehdottajille (Anttila, Kantola) ja tiedoksi muille valtuutetuille.
Pöytäkirjanote jäljennöksin kaupunginhallituksen esityslistasta valtuutettu Maija Anttilalle ja valtuutettu Tarja Kantolalle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Lisätiedot:
Ryöti Miliza, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 25407
LIITE |
Päätöksen perustelut |
248 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/20
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
asuntolautakunta |
10.2.2009 |
|
|
asuntotuotantotoimisto |
9.2. ja 11.2.2009 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ryöti Miliza, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 25407
LIITE |
Päätöksen perustelut |
Översättning:
217 §
Ärende bordlagt
9.2.2009
HEMSTÄLLNINGSKLÄM
AV FULLMÄKTIGELEDAMOTEN PEKKA
SAARNIO: INRÄTTANDE
AV EN OMBYGGNADSFOND
Stn 2008-380
Ärende Kj/3 på
föredragningslistan
Stadsstyrelsen
beslöt anteckna den av föredragningslistan framgående utredningen om åtgärderna
med anledning av en hemställningskläm som stadsfullmäktige
godkänt 13.2.2008, lämna den som föreslagit klämmen denna utredning och ge de
övriga fullmäktigeledamöterna tillfälle att ta del av den.
Protokollsutdrag
till ledamoten Pekka Saarnio och för kännedom till de övriga fullmäktigeledamöterna,
med kopia av det ifrågavarande ärendet i stadsstyrelsens föredragningslista.
Tilläggsuppgifter:
Kukkonen Harri, planerare, telefon 310 36115
Översättning:
234 §
HEMSTÄLLNINGSKLÄM
AV FULLMÄKTIGELEDAMOTEN ASTRID GARTZ:
FÖRHANDLINGAR MED BYGGHERRARNA TILL DE NYA BOSTADSHUSEN
PÅ DRUMSÖ OM ATT STADEN SKA FÅ HYRA LOKALER FÖR ETT DAGHEM
Stn 2008-560
Ärende Kaj/6 på
föredragningslistan
Stadsstyrelsen beslöt
–
anteckna
den i föredragningslistan ingående utredningen om åtgärderna med anledning av
en hemställningskläm som stadsfullmäktige godkänt
27.2.2008
–
tillställa den som föreslagit klämmen (Gartz) denna
utredning och ge de övriga fullmäktigeledamöterna tillfälle att ta del av den.
Protokollsutdrag till ledamoten Astrid Gartz och för
kännedom till fullmäktige, med en kopia av det ifrågavarande ärendet i
stadsstyrelsens föredragningslista.
Ryöti Miliza, biträdande stadssekreterare, telefon 310 25407
Översättning:
247 §
Ärende bordlagt
2.2.2009 och 9.2.2009
HEMSTÄLLNINGSKLÄM
AV FULLMÄKTIGELEDAMOTEN MAIJA
ANTTILA: UTREDNING
OM HUR JÄMLIKT OCH RÄTTVIST
TOMT-ARRENDENA HAR UTVECKLATS; HEMSTÄLLNINGSKLÄM
AV FULLMÄKTIGELEDAMOTEN TARJA KANTOLA: PÅSKYNDANDE AV
UTREDNINGEN OM TOMTARRENDENA
Stn 2008-375,
2008-1449
Ärende Kaj/19
på föredragningslistan
Stadsstyrelsen beslöt
–
anteckna
utredningen om åtgärderna med anledning av hemställningskläm
som stadsfullmäktige godkänt 13.2.2008
–
tillställa dem som föreslagit klämmarna (Anttila, Kantola)
denna utredning och ge de övriga fullmäktigeledamöterna tillfälle att ta del av
den.
Protokollsutdrag till ledamöterna Maija Anttila och Tarja
Kantola och för kännedom till fullmäktige, med en kopia av det ifrågavarande
ärendet i stadsstyrelsens föredragningslista.
Tilläggsuppgifter:
Ryöti Miliza, biträdande stadssekreterare,
telefon 310 25407
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Suvi Rihtniemi |
Taina Herrala |
puheenjohtaja |
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
Juha Hakola |
Tatu Rauhamäki |
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä hallintokeskuksessa 24.2.2009 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkityöpäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Taina Herrala
vs. hallintosihteeri
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1 |
|||
|
|
||
|
Pöytäkirjan
liitteet |
||
|
|
|
|
|
|
Pöytäkirjan liitteet on tilattavissa hallintokeskuksen kirjaamosta, jonka yhteystiedot ja aukioloaika on mainittu kohdassa ‘Oikaisuvaatimuksen toimittaminen’. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusoikeus |
||
|
|
|
|
|
|
Päätökseen tyytymätön voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|
|
|
|
|
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa (Kuntalaki 91 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 212-217, 219-224,
226-228, 230 ja |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä |
||
|
|
|
|
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan jäsen. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusviranomainen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus tehdään Helsingin kaupunginhallitukselle. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusaika |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. |
||
|
|
||
|
Oikaisuvaatimuksen
sisältö |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksessa, joka on osoitettava kaupunginhallitukselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
muutoksenhakijan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja muut yhteystiedot, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa |
|
|
|
|
|
|
– |
jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
muoto |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostina. Kirjallinen oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Viranomaiselle saapunutta sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
toimittaminen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa osoitteella: Helsingin kaupunginhallitus PL 1 Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11 – 13 00099 HELSINGIN KAUPUNKI Kirjaamon puhelinnumero on (09) 310 13700. Faksinumero on (09) 655 783 ja sähköpostiosoite: hallintokeskus@hel.fi. Hallintokeskuksen aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15 – 16.00. Oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimus on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen hallintokeskuksen aukioloajan päättymistä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus toimitetaan aina omalla vastuulla. |
||
|
|
||
2 |
|||
|
|
|
|
|
Yhteiset määräykset muutoksenhausta |
||
|
|
|
|
|
|
Valitusajan laskeminen Tiedoksisaantipäivää, nähtävilleasettamispäivää tai sitä päivää, jolloin päätös on julkipanon jälkeen annettu ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Valituskirjelmän sisältö Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
|
|
|
|
|
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
|
|
|
|
|
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
|
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
|
|
|
|
ANVISNINGAR OM
SÖKANDE AV ÄNDRING
1 |
||||
|
|
|||
|
Bilagor till
protokollet |
|||
|
|
|
||
|
|
Bilagorna
till protokollet kan beställas på förvaltningscentralens registratorskontor.
Kontaktinformation och öppettiderna är angivna under punkten ”Inlämnande av
rättelseyrkande”. |
||
|
|
|
||
|
Rätt att
framställa rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
|
Den som är
missnöjd med ett beslut kan framställa ett rättelseyrkande. Ändring i beslutet
får inte sökas genom besvär. Rättelse får
inte yrkas i beslut som gäller: |
||
|
|
|
||
|
– |
beredning
eller verkställighet (91 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
212-217, 219-224, 226-228, 230 och 233-248 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkande får framställas |
|||
|
|
|
||
|
– |
av den som
ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
||
|
|
|
||
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandemyndighet |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkande
framställs hos Helsingfors stadsstyrelse. |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkandetid
|
|||
|
|
|||
|
Ett rättelseyrkande skall framställas inom fjorton (14) dagar från
delfåendet av beslutet. En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts
fram offentligt. Dagen för
delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas inte in i den
bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en
annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får rättelseyrkandet inlämnas
första vardagen därefter. |
|||
|
|
|||
|
Innehåll i
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
I
rättelseyrkandet, som skall riktas till stadsstyrelsen, skall uppges |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
postadress
och annan kontaktinformation för meddelanden i saken till ändringssökanden |
||
|
|
|
||
|
– |
om
ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud eller
om rättelseyrkandet har upprättats av någon annan, också hans namn och
hemkommun. |
||
|
|
|
||
|
Formen för
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall göras skriftligt. Rättelseyrkandet kan också
skickas per telefax eller e-post. Rättelseyrkandet skall undertecknas av ändringssökanden, den lagliga
företrädaren eller ombudet. Ett
elektroniskt dokument som kommit till myndigheten behöver inte kompletteras
med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och det
inte är skäl att misstänka dokumentets äkthet eller intakthet. |
|||
|
|
|
||
|
Inlämnande av
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall innan rättelseyrkandetiden utgår inlämnas till Helsingfors stadsstyrelse PB 1 Besöksadress: Norra esplanaden 11–13 00099 HELSINGFORS STAD Telefonnumret till registratorskontoret är (09) 310 13700. Telefaxnumret är (09) 655 783 och e-postadressen är: hallintokeskus@hel.fi. Förvaltningscentralen är öppen måndag–fredag kl. 8.15–16.00. Rättelseyrkandet kan skickas per post, genom bud eller elektroniskt. Till posten skall rättelseyrkandet lämnas i så god tid att det hinner
fram sista dagen av rättelseyrkandetiden före utgången av förvaltnings-centralens
öppettid. Ett elektroniskt meddelande anses ha inkommit till myndigheten då det är
tillgängligt i myndighetens mottagningsapparat eller datasystem så att
meddelandet kan behandlas. Ett
rättelseyrkande skickas alltid på eget ansvar. |
|||
|
|
|||
2 |
||||
|
|
|
||
|
Gemensamma bestämmelser om sökande av ändring |
|||
|
|
|
||
|
|
Uträkning av
besvärstiden Dagen för delfåendet, den dag då protokollet lagts fram eller den dag då
beslutet meddelats efter anslag räknas inte in i den bestämda tiden. Om
sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen
därefter. Innehåll i besvärsskriften I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
||
|
|
|||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan
tillställas ändringssökanden. |
||
|
|
|
||
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till besvärsskriften skall fogas |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
||
|
|
|
||
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när
besvärstiden har börjat |
||
|
|
|
||
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten. |
||
|
|
|
||
|
|
|
|
|