Kokousaika |
7.9.2009 kello 16.05 – 16.47 ja 17.01 – 18.22 |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Läsnä |
|
||||||||
|
|
||||||||
Jäsenet |
Rautava, Risto |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
||||||
|
Bryggare, Arto |
I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Puoskari, Mari |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Hakola, Juha |
|
|
||||||
|
Kantola, Tarja |
|
|
||||||
|
Krohn, Minerva |
|
|
||||||
|
Moisio, Elina |
|
|
||||||
|
Oker-Blom, Jan D. |
(paitsi 967-969 §:t) |
|
||||||
|
Pajamäki, Osku |
|
|
||||||
|
Peltokorpi, Terhi |
|
|
||||||
|
Rauhamäki, Tatu |
|
|
||||||
|
Räty, Laura |
|
|
||||||
|
Urho, Ulla-Marja |
|
|
||||||
|
Arhinmäki |
varajäsen |
|
||||||
|
Ebeling, Mika |
varajäsen (osa 967-969 §:t) |
|
||||||
|
Vesikangas, Sanna |
varajäsen |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Muut |
Bogomoloff, Harry |
kaupunginvaltuuston I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Hiltunen, Rakel |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Pajunen, Jussi |
kaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Sauri, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Kokkonen, Paula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Haatainen, Tuula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Korhonen, Tapio |
rahoitusjohtaja |
|
||||||
|
Ratasvuori, Eila |
hallintojohtaja |
|
||||||
|
Sarvilinna, Sami |
kaupunginlakimies |
|
||||||
|
Tulensalo, Hannu |
henkilöstöjohtaja |
|
||||||
|
Waronen, Eero |
viestintäpäällikkö |
|
||||||
|
Vanne, Pertti |
neuvotteleva viranhaltija |
|
||||||
|
Hari, Olli |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Matikainen, Kristiina |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Mickwitz, Leena |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Sippola-Alho, Tanja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Vallittu, Anja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Rautanen, Marja-Liisa |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Hyttinen, Hannu |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Saarinen, Erja |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Saarnio, Pekka |
valtuustoryhmän puheenjohtaja (967-969 §:ien yleiskeskustelun aikana) |
|
||||||
|
Torvalds, Nils |
valtuustoryhmän puheenjohtaja (967-969 §:ien yleiskeskustelun aikana) |
|
||||||
|
Kolbe, Laura |
valtuustoryhmän puheenjohtaja (967-969 §:ien yleiskeskustelun aikana) |
|
||||||
|
Karvinen, Marko |
strategiapäällikkö (967-969 §:ien yleiskeskustelun aikana) |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Puheenjohtaja |
Rautava, Risto |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Vanne, Pertti |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Esittely |
|
§ |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
|
|
|
||||
|
Sauri |
|
|
955, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sosiaali- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
Päätöksen perusteluna on kunkin asian esityslistateksti, joka on merkitty liitteeksi 1.
§ |
Asia |
|
940 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
941 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
942 |
Kj/1 |
Vuoden 2009 talousarvioon merkityn erään määrärahan ylittäminen |
943 |
Ryj/2 |
Torkkelinmäen kalliosuojan peruskorjauksen hankesuunnitelman hyväksyminen |
944 |
Stj/3 |
Helsingin lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma 2009-2012 |
945 |
Kaj/4 |
Kluuvin tonttien 2002/2, 3, 5, 7 ja 9 (Kameeli b) asemakaavan muuttaminen (nro 11859) |
946 |
Kaj/5 |
Tuomarinkylän tonttien 35166/48, 35173/7 ja 13, 35174/6 ja 35176/15 asemakaavan muuttaminen (nro 11739) |
947 |
Kaj/6 |
Mellunkylän tonttien 47214/1 ja 2 sekä katu- ym. alueiden asemakaavan muuttaminen (nro 11723) |
948 |
Kj/3 |
Helsingin kaupungin viestinnän ohjeiden uudistaminen |
949 |
Kj/4 |
Määrärahan myöntäminen liikuntavirastolle ja tilakeskukselle Jakomäen uimahallin peruskorjauksen vuoden 2009 kustannuksiin |
950 |
Kj/5 |
Määrärahan myöntäminen kiinteistövirastolle ja rakennusvirastolle Kalasataman alueen pilaantuneen maaperän kunnostukseen ja esirakentamiseen |
951 |
Kj/6 |
31.8.2009 pöydälle pantu asia Lausunto Uudenmaan maakuntasuunnitelma 2033 luonnoksesta |
952 |
Kj/7 |
31.8.2009 pöydälle pantu asia Lausunto Itä-Uudenmaan maakuntasuunnitelma 2040 luonnoksesta |
953 |
Kj/13 |
Käsittelyjärjestyksen muutos |
954 |
Kj/11 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
955 |
Kj/12 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
956 |
Ryj/1 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
957 |
Stj/1 |
Helsingin hallinto-oikeuden päätös kotihoidon johtajan pätevyysvaatimusta koskevan johtosääntömääräyksen hyväksymisestä |
958 |
Stj/2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
959 |
Sj/1 |
Lausunnon antaminen opetusministeriölle perusopetuksen laatukriteereistä |
960 |
Sj/2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
961 |
Kaj/1 |
Kannanotto Aimo Lehtisen muistutukseen Tuomarinkylän tonttien 35166/48, 35173/7 ja 13, 35174/6 ja 35176/15 asemakaava-asiassa (nro 11739) |
962 |
Kaj/2 |
Suutarilan tonttien 40011/20 ja 40013/7 asemakaavan muuttaminen (nro 11898) |
963 |
Kaj/3 |
Maankäyttösopimuksen tekeminen Kiinteistö Oy Mikonkatu 11 kanssa |
964 |
Kaj/4 |
As. Oy Helsingin Pohjoinen Hesperiankatu 25:n poikkeamishakemus |
965 |
Kaj/5 |
Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varman poikkeamishakemus |
966 |
Kaj/6 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
967 |
Kj/8 |
Strategiailtakouluasia: Selvitysten tekeminen Helsingin ja Vantaan yhdistämisen eduista ja haitoista sekä Helsingin seudun seutuhallintomalleista |
968 |
Kj/9 |
Strategiailtakouluasia: Selvitys kansanvalta-hankkeen valmistelun lähtötilanteesta |
969 |
Kj/10 |
Strategiailtakouluasia: Strategiaohjelman 2009-2012 täytäntöönpanon seuranta |
940 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Rädyn (varalla Kantola) ja Urhon (varalla Rauhamäki) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
941 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
942 - 947 § |
Kaupunginvaltuuston 23.9.2009 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Kaupunginjohtaja
942 § |
Vuoden 2009 talousarvioon merkityn erään määrärahan ylittäminen |
Lisätiedot:
Bosisio-Hillberg Katja, erityissuunnittelija, puhelin 310 25707
Rakennus- ja ympäristötoimi
943 § |
Torkkelinmäen kalliosuojan peruskorjauksen hankesuunnitelman hyväksyminen |
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
Sosiaali- ja terveystoimi
944 § |
Kaupunginhallituksen kokouksessa
21.9.2009 pöydälle pantu asia |
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle kahdeksi viikoksi.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36048
Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi
945 § |
Kluuvin tonttien 2002/2, 3, 5, 7 ja 9 (Kameeli b) asemakaavan muuttaminen (nro 11859) |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
946 § |
Tuomarinkylän tonttien 35166/48, 35173/7 ja 13, 35174/6 ja 35176/15
asemakaavan muuttaminen (nro 11739) |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
947 § |
Mellunkylän tonttien 47214/1 ja 2 sekä katu- ym. alueiden asemakaavan
muuttaminen (nro 11723) |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
948 §
HELSINGIN KAUPUNGIN VIESTINNÄN OHJEIDEN UUDISTAMINEN
Khs 2009-1750
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä uudet Helsingin kaupungin viestinnän ohjeet oheisen liitteen 1 mukaisesti.
Pöytäkirjanote kaikille virastoille ja laitoksille sekä kaupunkikonsernin tytäryhteisöille ja säätiöille.
Lisätiedot:
Waronen Eero, viestintäpäällikkö, puhelin 310 36073
LIITE |
Päätöksen perustelut |
949 §
MÄÄRÄRAHAN MYÖNTÄMINEN LIIKUNTAVIRASTOLLE JA TILAKESKUKSELLE JAKOMÄEN UIMAHALLIN PERUSKORJAUKSEN VUODEN 2009 KUSTANNUKSIIN
Khs 2009-487
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus päätti myöntää vuoden 2009 talousarvion alakohdalta 8 29 03, lähiörahastosta rahoitettavat hankkeet,
liikuntavirastolle 1 200 000 euroa Jakomäen uimahallin
peruskorjauksen kustannuksiin ja
tilakeskukselle 500 000 euroa koulu- ja
uimahallirakennuksen vaipan korjauksen kustannuksiin
Pöytäkirjanote liikuntavirastolle, tilakeskukselle, taloushallintopalvelulle (Heljä Huusko) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloussuunnitteluosastolle.
Lisätiedot:
Sauramo Vesa, hankepäällikkö, puhelin 310 36276
LIITE |
Päätöksen perustelut |
950 §
MÄÄRÄRAHAN MYÖNTÄMINEN KIINTEISTÖVIRASTOLLE JA RAKENNUSVIRASTOLLE KALASATAMAN ALUEEN PILAANTUNEEN MAAPERÄN KUNNOSTUKSEEN JA ESIRAKENTAMISEEN
Khs 2009-1812
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus päätti myöntää vuoden 2009 talousarvion alakohdalta 8 01 02 17, Kalasatama, esirakentaminen ja maaperän puhdistus
kiinteistövirastolle 1 500 000 euroa Kalasataman alueen pilaantuneen maaperän kunnostussuunnitteluun ja puhdistamiseen vuonna 2009.
ja rakennusvirastolle 2 000 000 euroa käytettäväksi Kalasataman alueen pilaantuneen maaperän puhdistamista ja esirakentamista varten.
Pöytäkirjanote kiinteistövirastolle (Satu Järvinen), rakennusvirastolle, taloushallintopalvelulle (Heljä Huusko) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen kehittämisosastolle ja taloussuunnitteluosastolle.
Lisätiedot:
Sauramo Vesa, hankepäällikkö, puhelin 310 36276
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
951 §
31.8.2009 pöydälle pantu asia
LAUSUNTO UUDENMAAN MAAKUNTASUUNNITELMA 2033 LUONNOKSESTA
Khs 2009-1131
Esityslistan asia Kj/6
Kaupunginhallitus
päätti antaa Uudenmaan liitolle Uudenmaan maakuntasuunnitelman 2033
luonnoksesta seuraavan lausunnon:
Maakuntasuunnitelmaa on valmisteltu tilanteessa, jossa kuntien toimintaympäristössä
sekä kunnallis- ja aluehallinnon järjestämistavoissa on usean vuoden ajan ollut
käynnissä merkittäviä uudistuksia. Kunta- ja palvelurakenneuudistus,
pääkaupunkiseudun ja Helsingin seudun yhteistyön kehittäminen sekä metropolipolitiikan
toteuttaminen ovat jo muovanneet pääkaupunkiseudun kehitystä
maakuntasuunnitelman luonnoksessa esitettyjen tavoitteiden suuntaan. Maakuntasuunnitelmaan
esitettyjä strategisia tavoitteita on syytä
tarkastella myös suhteessa muihin sekä valtakunnallisiin että kunnallisiin
strategioihin.
Pääkaupunkiseudun kaupungit ovat hyväksyneet vuonna 2005
yhteisen vision ja strategiat, joihin seudun kuntayhteistyö pohjautuu. Helsingin
kaupungin hyväksymä oma visio ja strategiat tukevat pääkaupunkiseudun visiota
ja strategioita. Uudenmaan maakuntasuunnitelman 2033 visio on linjassa pääkaupunkiseudun
vision ja Helsingin kaupungin vision kanssa.
Uudenmaan maakuntasuunnitelma 2033 -luonnoksessa on
onnistuttu painottamaan maakunnan tulevan kehityksen kannalta keskeisiä aihepiirejä
aiempaa tiiviimmin. Maakuntasuunnitelmaluonnoksessa on realistisesti
tarkasteltu toimintaympäristön keskeisimpiä haasteita ja perusoletuksia sekä
linjattu johdonmukaisesti niitä strategisia tavoitteita ja valintoja, joilla
visioon uskotaan pitkällä aikavälillä päästävän.
Maakuntasuunnitelmassa on huomioitu metropolikehitys sekä korostuneesti
tuotu esille nykyisen Uudenmaan maakunnan osien erilaiset roolit. Metropolialue
toimii Uudenmaan ja koko Suomen talouden veturina, minkä johdosta niin
maakunnan kuin valtionkin tulee tukea metropolialueen ja sen kuntien kehitystä.
Suunnittelun tietopohjaa olisi laajentanut merkittävästi se, että olisi myös arvioitu
Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan liittojen yhdistämistä yhtenä strategisena
vaihtoehtona.
Maakuntasuunnitelma tukee monilta osin Helsingin kaupungin strategiaohjelmaa
2009 - 2012. Vaikka maakuntasuunnitelma on pitkän aikavälin
strateginen suunnitelma, jonka aikajänne on yli 20 vuotta, ei se
kuitenkaan tuo Uudenmaan alueelliseen kehittämiseen uusia näkökulmia. Monet
suunnitelmassa esitetyt tavoitteet ovat jo nyt ajankohtaisia ja koskevat olemassa olevia haasteita. Sekä sisäisen että ulkoisen toimintaympäristön
muutostekijöiden perusteellisempi arviointi voisi tuoda maakuntasuunnitelmaan
uusia, huomioonotettavia näkökulmia ja heikkoja signaaleja, joiden
tunnistamisesta voi syntyä alueelle kilpailuetua. Tärkeää on myös
mahdollisten riskien ennakointi ja niihin varautuminen.
Uudellamaalla strateginen suunnittelu perustuu ennen kaikkea suurimpien
kaupunkien strategisiin linjauksiin. Helsingin seudun kunnat ovat viime vuosina
lisänneet yhteistyötään. Keskeisenä lähtökohtana maakuntasuunnitelman
toteuttamiselle on kuntien välinen yhteistyö.
Maakuntasuunnitelman strateginen lähestymistapa edellyttää, että
suunnitelmaan valitaan monien tavoitteiden joukosta strategisesti merkittävimmät
tavoitteet, joilla visioon pyritään. Kaupunginhallitus katsoo, että seuraavat,
kaupungin strategiaohjelmaan sisältyvät näkökulmat ovat tärkeitä:
Hyvinvointi- ja koulutuspalvelut
Taloudellisen hyvinvoinnin ohella maakuntasuunnitelmassa tulee nostaa
esille myös henkinen hyvinvointi. Strateginen tavoite 2 sisältää hyvinvointi-
ja koulutuspalvelujen tuottamista edistäviä toimenpiteitä, ja tässä yhteydessä
olisi luontevaa tuoda esille myös sosiaalisen koheesion edistäminen, joka on
tärkeää erityisesti metropolialueella. Syrjäytymisen ehkäisyn lisäksi
tavoitteena on terveyden edistäminen ja terveyserojen supistaminen, jotka on
mainittu myös hallituksen politiikkaohjelmassa ja Helsingin kaupungin
strategiaohjelmassa. Uudenmaan väestön ikääntyessä erityisesti yli
75-vuotiaiden ikäryhmä tulee olemaan haaste sosiaali- ja terveyspalveluille.
Terveyden edistäminen ja sairauksien ehkäisy tapahtuu usein käytännössä muilla
kuin terveyspalveluilla. Liikuntapalvelut osana kuntien hyvinvointipalveluja
korostuvat tulevaisuudessa. Liikuntatoimessa tarvitaan kuntien yhteistyötä niin
liikuntapaikkojen suunnittelussa kuin liikuntapalvelujen yhteensovittamisessakin.
Työperäisen maahanmuuton edistäminen edellyttää kotouttamistoimenpiteiden
ja työllistymisen tehostamista. Maahanmuuttajien koulutuksen määrään ja tehokkuuteen
on panostettava entistä enemmän. Helsinki on suurena maahanmuuttajien
vastaanottajana erikoisasemassa, sillä sen koulutusratkaisut siirtyvät
viiveellä myös muualle Uudellemaalle ja koko Suomeen. Hyvin organisoitu ja
tuloksiltaan tehokas maahanmuuttajien koulutus on myös kilpailuetu, kun
maahanmuuttajista kilpaillaan muiden valtioiden kanssa. Lisäksi alueella tulee
olla tarjolla riittävästi kohtuuhintaisia asuntoja. Asuntokannan tulee olla
riittävän monipuolinen ja houkutteleva, jotta Uudellemaalle saadaan houkuteltua
innovatiivisia työntekijöitä ja yrityksiä sekä Suomesta että ulkomailta.
Hyvinvointipalvelujen tuottamisen edellytysten turvaaminen vaatii hyvän
veropohjan ja ammattitaitoisen työvoiman lisäksi myös lisää alan
yritystoimintaa, jonka syntymistä tulee tukea. Myös yrittäjien yritysosaamista
ja nuorten yrittäjyyttä tulee tukea. Palvelujen tuotantotapoja tulee
monipuolistaa, jotta palvelutarpeisiin pystytään vastaamaan sekä takaamaan
palvelujen laatu ja tuottavuus.
Maakuntasuunnitelmassa tulee huomioida myös koulutuksen elinikäinen ja yhteiskunnallinen
luonne niin yksilön kuin yhteisönkin muutosvalmiutta ylläpitävänä toimintana.
Investointien ja yritysten houkuttelu ja innovaatiokeskus
Vuosaaren sataman avauduttua tarjoutuu pääkaupunkiseudulla merkittäviä
uusia mahdollisuuksia toimitilarakentamiselle hyvinkin keskeisissä sijaintikohteissa
vuosikymmeniksi eteenpäin. Vaikutukset eivät myöskään rajaudu pelkästään
Uudenmaan alueelle. Hyödyntämällä nämä kohteet koordinoidusti kohotetaan koko
alueen kilpailukykyä yritystoiminnan sijoittumisessa.
Kohdentamalla elinkeinopoliittisia panoksiaan tietointensiivisten
liike-elämän palveluiden toimintaedellytyksien kehittämiseen Helsinki samalla
tukee maakuntasuunnitelman innovaatiostrategisten linjausten toteuttamista.
Työ pääkaupunkiseudun osaamiskeskus Culminatumin puitteissa kytkeytyy valtakunnalliseen
kehittämishankkeeseen ja tiivistää yhteistyötä muiden KIBS –toimialan
toimijoiden kanssa .
Uudellamaalla täytyy pitää kiinni tärkeiden osaamisklustereiden pääsystä
mukaan tuleviin osaamiskeskus- tai vastaaviin ohjelmiin.
Maakuntasuunnitelma sivuaa kulttuurin merkitystä lyhyesti, mutta ei nosta selkeästi esille kulttuurin ja
luovien alojen elinkeinotoiminnan keskeistä merkitystä Uudenmaan alueen
hyvinvoinnin ja kilpailukyvyn näkökulmasta. Helsinki on omassa strategiassaan
kohottanut kaupunkitapahtumat sekä luovat toimialat osaksi elinkeinopolitiikan
kärkeä.
Uudenmaan asema tulevaisuuden Suomessa ja Euroopassa rakentuu voimakkaasti
signaalien ja kuvakielenä välittyvien mielikuvien varaan. Taiteelle ja erityisesti
visuaaliselle kulttuurille tulisi luoda nykyistä kansainvälisemmät toiminnalliset
puitteet. Tulevaisuuden globaalissa toimintaympäristössä keskeiseksi
menestystekijäksi nousee luku- ja kirjoitustaidon sekä matemaattisen osaamisen
rinnalle ihmisen kyky lukea ja tuottaa visuaalisia signaaleja.
Uudenmaan alueen kilpailukyvyn ja erityisesti sen metropoliluonteen
vahvistaminen edellyttää sekä merkittäviä uusia, kiinnostavia kulttuurihankkeita
että kulttuuritarjonnan yleistä monipuolistamista. Uudenmaan ja erityisesti sen
metropoliytimen tulee olla Itämeren alueen kiinnostavin kulttuurikeskittymä,
jonka edelläkävijän rooli lisää asukkaiden viihtyvyyttä ja yleistä
houkuttavuutta.
Eheytyvä
yhdyskuntarakenne
Asuntokysymys on yksi keskeisimpiä haasteita
erityisesti metropolialueella, mutta maakuntasuunnitelmassa sitä ei ole
nostettu riittävän vahvasti esille. Asuntojen tarpeeseen vaikuttavat
työpaikkojen ja väestön kasvun lisäksi asumisväljyyden muutos. Tavoitteena on
monipuolinen, eri asumismuotoihin tukeutuva, turvallinen ja esteetön elin- ja
asuinympäristö sekä kohtuuhintainen asuntotarjonta.
Helsingin kaupungin asunto- ja maapoliittiset keskipitkän aikavälin
päämäärät ovat lähes yhteneväiset Uudenmaan maakuntasuunnitelman 2033 kanssa.
Maakuntasuunnitelmassa on päädytty laskelmaan, jonka mukaan uusia asuntoja
tulisi rakentaa noin 12 000 vuodessa, mikä on linjassa seudullisessa
MAL-työssä asetetun 12 000 – 13 000 asunnon vuositavoitteen kanssa.
Yhdyskuntarakenteen
strategisten valintojen perustelutekstin osalta on esitetty nykyisen
yhdyskuntarakenteen tiivistämistä ja pidättäytymistä uusien alueiden
rakentamisesta. Tältä osin on syytä korostaa, että Helsingin Östersundomin -
Vantaan Länsimäen rakentamista ei tule pitää uuden alueen avaamisena vaan
Vuosaaren-Mellunkylän alueiden luontaisina laajentumisalueina. Marja-Vantaan
tapaan kyse on siis sellaisesta yhdyskuntarakenteen tiivistämisestä, jota
tarvitaan vision väestötavoitteen mukaisen asuntomäärän toteuttamiseksi.
Maakuntasuunnitelmassa tulee huomioida, että myös erityisryhmille, kuten
kehitysvammaisille, asunnottomille kuin työelämän jo lopettaneille
vanhuksillekin, tulee taata kohtuuhintaista, asianmukaista ja tervehdyttävää
asumista nivoutuen muuhun yhdyskuntarakenteeseen. Jo olemassa olevien
asuinalueiden, kuin uusienkin alueiden rakentumisessa on tarkasti huolehdittava
monipuolisesta ja eri asumismuotoihin tukeutuvasta asuntotarjonnasta.
Metropolialueen keskeinen kilpailuvaltti kansainvälisessä mielessä on
turvallisuus. Esimerkit osoittavat, että asuinalueiden eriarvoistumiskehitys
lisää levottomuuksien riskiä. Asuinalueiden eriarvoistumiskehitystä ei voida
pitää hyvinvoinnin ja kansanterveyden kannalta suotuisana, minkä vuoksi
alueiden eriarvoistumiskehitykseen olisi kiinnitettävä myös
maakuntasuunnitelmassa huomiota.
Yhdyskuntarakennetta koskevassa strategisessa tavoitteessa tuodaan esiin toimivuus,
tehokkuus ja energian käytön ja liikkumistarpeen vähentäminen. Tavoitetta olisi
tarkoituksenmukaista konkretisoida joko luonnoksessa mainittuja strategisia
valintoja täydentäen tai omana uutena strategisena valintanaan siten, että
korostetaan vahvemmin seuturakenteen kehittämistä ekotehokkaaseen suuntaan:
rakenteen tasapainottamista ja tiivistämistä sekä investointi- ja käyttökustannussäästöjä.
Liikennekysymykset
Liikennekysymykset ovat saaneet maakuntasuunnitelmassa
yllättävän vähän huomiota osakseen.
Maakuntasuunnitelman tulee olla linjassa pääkaupunkiseudun
liikennejärjestelmäsuunnitelman kanssa. Pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelman
toteuttamisesta on jo usean vuoden ajan sovittu pääkaupunkiseudun kaupunkien ja
valtion välisellä aiesopimuksella. Seuraava liikennejärjestelmäsuunnitelma
(Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma, HLJ 2011) on laajempi ja
kattaa 14 kuntaa Helsingin seudulla.
Maakuntasuunnitelmassa on annettu suuntaviivoja liikenteen tukeutumisesta
entistä voimakkaammin raideliikenteeseen. Tätä kehitystä tulee tukea entisestään.
Liikennejärjestelmissä tulee ottaa myös huomioon
elinkeinoelämän ja tavaraliikenteen tarpeet.
Maakuntasuunnitelmassa todetaan, että jos
raideliikennettä hyödynnetään nykyisen kaltaisesti, niin väestönkasvu näyttäisi
riittävän korkeintaan yhden uuden, tehokkaasti toimivan ratakäytävän avaamiseen
seuraavan 25 vuoden aikana.
Pääkaupunkiseutu tulee kehittämään sisäistä
liikennejärjestelmäänsä vahvasti raideliikenteeseen painottuen. Tällaisia
yhdyskuntarakennetta eheyttäviä ja täydentäviä hankkeita ovat mm. Kehärata,
Länsimetro, Helsingin liitosalueen joukkoliikenteen raideyhteys Östersundomiin
saakka. Samankaltaisia hankkeita ovat lisäksi mm. Raide-Jokeri, Pisara-rata ja
Kruunuvuorenrannan raitiotieyhteys.
Jos maakuntasuunnitelmassa otetaan kantaa
vain yhden uuden raideyhteyssuunnan avaamiseen, tulee tällöin selkeästi todeta,
että kysymys on ylimaakunnallisista hankkeista kuten radasta Espoosta Lohjan
kautta Saloon, Helsingistä Sipoon kautta Porvooseen tai Vantaan ja Klaukkalan
kautta Hyvinkäälle. Em. erityisesti työpaikkaliikennettä palvelevien ratojen
lisäksi kaupunginhallitus katsoo, että nopea raideyhteys Pietariin tulisi
linjata Helsinki-Vantaan lentokentän kautta ja luopua nykyisestä
Heli-ratavarauksesta.
Pääkaupunkiseudun
joukkoliikenne toimii tällä hetkellä varsin heikosti erittäin ruuhkautuneilla
poikittaisväylillä, joiden varsille ja läheisyyteen hyvin merkittävä osa
Uudenmaan täydennysrakentamisesta tulee kohdistumaan. Nopeat, hyvät
vaihtomahdollisuudet tarjoavat pääkaupunkiseudun poikittaiset raideratkaisut
(Raide-Jokerit) ovat metron itäisen ja läntisen haarojen jatkamisen ohella
siten ensiarvoisen tärkeät. Lähijunien kilpailukyvyn varmistaminen tulee myös
Helsingin pääratapihan ahtauden vuoksi vaatimaan investointeja
heiluriliikennettä (ja samalla yhdyskuntarakenteen tiivistämistä) mahdollistaviin
ratkaisuihin (Pisara).
Valtakunnallisiin
alueidenkäyttötavoitteisiin on kirjattu velvoite alueidenkäytön suunnittelussa
osoittaa sijaintipaikka Malmin lentoasemaa korvaavalle Helsingin seudun
lentokentälle. Tätä koskeviin selvityksiin ja vaikutusarviointeihin perustuen Malmin lentoasema-aluetta koskevalla
ratkaisulla on yksittäistä hanketta ja myös yksittäistä maakuntaa laajempi
strateginen merkitys, minkä vuoksi myös tästä on syytä mainita erikseen
maakuntasuunnitelman yhdyskuntarakennetta koskevien strategisten valintojen
perusteluteksteissä.
Ilmastonmuutoksen hillintä
Uudenmaan kehittyminen Suomen ensimmäiseksi hiilineutraaliksi maakunnaksi
ja ilmastonmuutokseen sopeutumisen edelläkävijäksi on kunnianhimoinen ja
vaativa haaste.
Uusiutuvien energiamuotojen käytön lisäämistä tulee tarkastella elinkaariajattelun
pohjalta. Biomassan kasvatukseen, korjuuseen ja kuljettamiseen ei saa kulua
energiaa enemmän kuin mitä biomassasta energiantuotannossa voidaan hyödyntää.
Peltobiomassan tuotantoa ei myöskään tule kehittää ruoantuotannon
kustannuksella. Energianlähteitä valitessa tulee ilmaston lisäksi ottaa
huomioon ilman laatu ja ekologinen kestävyys. Biomassan käytön merkittävä lisääminen
Uudellamaalla edellyttäisi tarvittavien logististen järjestelmien huomioon ottamista
yhdyskuntasuunnittelussa.
Voimassaoleva yleiskaava 2002 mahdollistaa tuulivoimaloiden
rakentamisen merelle Helsingin edustalle. Lisäksi tulevaisuudessa on mahdollista
hyödyntää infra-alan kohteissa esimerkiksi aurinkoenergiaa tai maalämpöä.
Rakennusten ja yhdyskuntien energiatehokkuuden huomattavaa parantamista
sekä uusiutuvien energialähteiden käyttöönoton edistämistä ja asumisvolyymien
takaamista tulisi maakuntasuunnitelmassa korostaa entisestään.
Tavoitteet päästöjen vähentämiseksi ja energiatehokkuuden parantamiseksi
edellyttävät tutkimusten ja selvitysten lisäksi innovatiivisuutta
toimenpiteiden löytämisessä ja selkeitä päätöksiä. Erityisesti vanhan
rakennuskannan energiatehokkuuden parantaminen vaatii myös uusia
rahoitustapoja.
Uusien
vähäpäästöisten energiatekniikoiden yleistymisen edistämistä niin tutkimukseen
ja valmistajille kuin kuluttajille suunnatuin porkkanoin on tärkeää. Samalla on
syytä vaikuttaa lainsäätäjän suuntaan ympäristötaloudellisesti järkeviä
ratkaisuja jarruttavien säännösten purkamiseksi.
Panostus vanhojen ja
käytöstä lähivuosina poistuvien kaatopaikkojen energiasisällön
teknis-taloudellisten hyödyntämismahdollisuuksien tutkimiseen olisi
ympäristöstrategian kannalta perusteltua. Toisaalta haihtuvien, ilmastomuutoksen
kannalta hyvin haitallisten kaasujen poltosta saataisiin energiaa ja toisaalta
ne muuttuisivat ilmastoa vähemmän haittaavaan muotoon. Mikäli vanhojen kaatopaikkojen
jätteitä voitaisiin kannattavasti ja turvallisesti polttaa tai raaka-aineena
ainakin osittain kierrättää, vanhojen kaatopaikkojen kunnostamiskustannuksia
saatetaan voida olennaisestikin alentaa ja samalla paikoin saada yhdyskuntarakenteen
tiivistämisen kannalta edullista rakennusmaata.
Vesihuollon verkosto- ja muut infrarakenteet tulee toteuttaa mahdollisimman
vähäisin kustannuksin ja kustannustehokkaasti. Hulevesien hallinta tulee integroida
maankäytön ja rakentamisen suunnitteluun ja toteuttamiseen jo maankäytön
suunnittelun alkuvaiheissa luontevana osana kaavallisia ratkaisuja. Näin
hulevesien hallinta saadaan osaksi rakennussuunnittelua ja rakentamista.
Suunnitelmassa tulee asettaa selkeät tavoitteet myös siitä, kuinka Uudenmaan
luonto säilyy monimuotoisena. Uudenmaan luonnon monimuotoisuus on kansallinen
ja kansainvälinen vetovoima- ja vahvuustekijä. Nykyiset suojelualueet eivät
yksinään riitä pysäyttämään lajien uhanalaistumista ja luonnon monimuotoisuuden
vähenemistä. Kattava ja yhtenäinen viheralueverkosto, jossa on osoitettu
luonnon ydinalueet toimii suojelualueiden suojavyöhykkeinä ja virkistysalueina
asukkaille. Maakuntasuunnitelmaan tavoitteisiin tulee sisällyttää arvokkaan
maa- ja kallioperän sekä luonnonsuojelu.
Itämeren huonon tilan kohentaminen on
mainittu suunnitelmassa, mutta asia tulisi ottaa esille myös strategisissa
tavoitteissa ja valinnoissa.
Alueen vahvuuksien hyödyntäminen
kansallisesti ja kansainvälisesti
Maakuntasuunnitelman luonnoksessa strategiset tavoitteet ja valinnat
jäävät vielä monilta osin liian yleisiksi ja lyhytnäköisiksi. Maakuntasuunnitelmassa
on tärkeää tunnistaa, miten Uudenmaan eri osien erilaisia vahvuuksia halutaan
hyödyntää ja mitkä metropolit ovat Uudenmaan tärkeimpiä kilpailijoita, kun alueen
vetovoimaa ja kilpailukykyä aiotaan parantaa.
Itämeren piirissä tarvitaan laajapohjaista rajat ylittävää yhteistyötä
aluekehittämisessä, aluerakenteen suunnittelussa sekä erityisesti ympäristöteemoissa.
Myös saavutettavuuden parantamista palvelevan liikenneverkon kehittäminen niin
Euroopan Unionin ydinalueille kuin Pietarinkin suuntaan edellyttää yhteistyötä
ja liittoutumista lähialueiden kanssa. Rajat ylittävän yhteistyön edistämisen
tulisi näkyä selkeästi strategisissa valinnoissa mahdollisesti useammankin
strategisen tavoitteen osalta.
Maakuntasuunnitelmasta puuttuu selkeä kytkentä alueiden
käytön suunnitteluun pitkällä aikavälillä, mihin jatkossa kannattaa kiinnittää
huomioita. Maakuntasuunnittelussa kannattaa huomioida myös Helsingin seudun
kehittämistä koskeneen kansainvälisen suunnittelukilpailun (Greater Helsinki
Vision 2050) kilpailutyöt ja palkittujen töiden pohjalta tehty analyysi
(Helsingin seutu 2050 – Näkökulmia seutuvisioon) sekä parhaillaan laadittava
Helsingin seudun MAL-2050 –visio.
Kaupunginhallitus toteaa, että nyt lausunnolla oleva Uudenmaan maakuntasuunnitelmaluonnos
on samanaikaisesti lausunnolla Itä-Uudenmaan maakuntasuunnitelmaluonnoksen
kanssa. Maakuntasuunnitelmaluonnosten samanaikainen käsittely on tarkoituksenmukaisinta
Uudenmaan maakunnan kehittämiseksi kansainvälisesti kilpailukykyisenä
metropolialueena. Kaupunginhallitus katsoo, että Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan maakuntaliitot
tulee yhdistää pikaisesti ja laatia sen jälkeen yhteinen maakuntasuunnitelma
Uudellemaalle.
Kirje Uudenmaan liitolle sekä pöytäkirjanote hallintokeskukselle ja talous- ja suunnittelukeskukselle.
Merkittiin, että esittelijä muutti esitystään niin, että
esityslistan sivulla 16 oleva päätösehdotuksen viimeinen kappale, joka alkaa
sanoilla ” Ilmastonmuutoksen kannalta hiilineutraliuden sijaan”, poistettiin.
Kaupunginhallitus päätti asiasta esittelijän muutetun esityksen mukaisesti.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
Lahtinen Olli, erityissuunnittelija, puhelin 310 36055
Lahti Tanja, hallintosihteeri, puhelin 310 36016
LIITE |
Päätöksen perustelut |
952 §
31.8.2009 pöydälle pantu asia
LAUSUNTO ITÄ-UUDENMAAN MAAKUNTASUUNNITELMA 2040 LUONNOKSESTA
Khs 2009-1560
Esityslistan asia Kj/7
Kaupunginhallitus
päätti antaa Itä-Uudenmaan liitolle seuraavan lausunnon:
Maakuntasuunnitelmaluonnoksessa Itä-Uudenmaan nykytilaa ja tulevaisuudennäkymiä on kuvattu tiiviisti ja melko monipuolisesti. Aikaisempaa voimakkaammin pääkaupunkiseutuun tukeutuvan suunnitelman taustalla on tulevaisuuden suuret ja ajankohtaiset haasteet toimintaympäristössä ja ulkoisista paineista aiheutuvat nopeat muutokset. Itä-Uusimaa näkee itsensä selvästi entistä selvemmin osana metropolialuetta ja laajenevaa Helsingin seutua. Tätä on pidettävä positiivisena näkökulman avauksena.
Suunnittelun tietopohjaa olisi laajentanut merkittävästi se, että olisi arvioitu Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan liittojen yhdistämistä yhtenä Itä-Uudenmaan kuntien strategisena vaihtoehtona.
Suunnitelman lähtökohdissa ja perusoletuksissa ei ole huomioitu Sipoon kunnanvaltuuston 1.6.2009 tekemää päätöstä hakea Uudenmaan liiton jäsenyyttä. Sipoon päätös alleviivaa koko maakunnan tosiasiallista kuulumista Uudenmaan metropolialueen vaikutuspiiriin, mikä lausunnolla olevassa luonnoksessakin paikoin todetaan. Lisäksi Sipoon eroaminen vähentäisi Itä-Uudenmaan maakunnan entisestäänkin vähäistä asukasmäärää (noin 95 000 asukasta) ja pienentäisi edelleen liiton jäsenkuntien yhteisiä voimavaroja. Kaupunginhallitus katsoo, että Uusimaa ja Itä-Uusimaa muodostavat yhteisen talousmaantieteellisen ja toiminnallisen alueen, jonka takia Itä-Uudenmaan liiton ja Uudenmaan liiton mahdollisimman pikainen yhdistäminen olisi tarkoituksenmukaista. Sipoon esitys maakuntajaon muuttamiseksi ja Uudenmaan kahden maakunnan mahdollista yhdistämistä koskeva asian käsittely on parhaillaan vireillä valtiovarainministeriössä.
Maakuntasuunnitelmassa on nostettu esille
alueen omien vahvuuksien hyödyntäminen ja osaamisen vahvistaminen sekä
yhteistyön ja verkostojen kehittäminen, mitkä ovatkin tärkeitä alueen
menestymiseksi. Maakuntasuunnitelman strategiset tavoitteet ja niihin liittyvät
valinnat ohjaavat pääosin maakunnan kehittämistä oikeaan suuntaan, etenkin jos
kyetään sopimaan voimakkaammin pääkaupunkiseutuun tukeutuvasta rakennemallista.
Maakuntasuunnitelmaluonnoksessa esitetyt visio ja tavoitteet ovat vielä hyvin
samansisältöisiä kuin edellisessä maakuntasuunnitelmassa.
Maakuntasuunnitelmassa on tunnistettu joitakin
kehitystarpeita ja
–suuntia, joihin Helsingin kaupungilla on
maakuntakaavoitukseen liittyen tarve vaikuttaa. Helsingistä itään suuntautuvan
raideliikenneyhteyden linjaus ja vaikutus yhdyskuntarakenteeseen on näistä
keskeisin. Vuosaaren uuteen tavarasatamaan liittyvät logistiset kysymykset ja sataman
läheisyydestä hyötyvät yritystoiminnat olisi paikallaan koordinoida.
Kaupunginhallitus toteaa, että maakuntasuunnitelmasta
puuttuu kysymys Helsingin seudun toisesta lentokentästä. Valtakunnallisissa
alueidenkäytön tavoitteissa (VAT) mainitaan, että Helsingin seudun toiselle
lentokentälle on osoitettava sijaintipaikka tätä koskeviin selvityksiin ja
vaikutusarviointeihin perustuen. Vaikka asia kuuluu alueidenkäytön
suunnitteluun, on lentokenttä niin merkittävä ja vaikutuksiltaan laaja-alainen,
että se kuuluisi myös maakuntasuunnitelmaan. Helsingin seudun toinen
lentokenttä luo kehitysedellytyksiä ympärilleen ja on konkreettinen aluekehityshanke.
Aluerakenteen kehittämistavoitteet ja vaihtoehdot
Itä-Uudenmaan valitsemat varsin yleiset kehittämistavoitteet konkretisoituvat aluerakenteen kehittämistavoitteissa. Kaikissa vaihtoehdoissa yhteisinä lähtökohtina on useita tärkeitä asioita: E18-kehitysvyöhyke sekä kasvun suuntaaminen pääosin kaupunkeihin, keskuksiin ja joukkoliikenteen painottaminen.
Aluerakenteelle on osoitettu useita hyviä tavoitteita, mutta ne ovat osin ristiriitaisia. Kun korostetaan tasapainoisen väestönkasvun vaikutuksia mahdollistamalla kasvun suuntautuminen laajasti maakuntaan, tarkoitetaan käytännössä yhdyskuntarakenteen hajautumista, autoriippuvaista yhdyskuntarakennetta, pidempiä matkoja, joukkoliikenteen edellytysten heikentämistä ja estetään kaupunkimaisen yhdyskuntarakenteen syntymistä.
Maakuntasuunnitelmaluonnoksen aluerakennetarkastelussa kuvataan neljä tavoitteellista Itä-Uudenmaan aluerakenne 2040 –vaihtoehtoa sekä nykytrendivaihtoehto.
Aluerakennevaihtoehtojen avulla on saatu kuvattua erilaisia mahdollisia tulevaisuuksia, mutta maakuntasuunnitelma-aineistosta puuttuu kuitenkin selvä Itä-Uudenmaan liiton tahtotila.
Veturi-vaihtoehto edellyttäisi hyvin erityistä kasvusysäystä Porvoon kehittymiselle. Ainakaan viime vuosikymmenten kehityksen tai nyt näköpiirissä olevan kaupunkikehityksen kannalta Veturi-vaihtoehto ei ole uskottava. Vaihtoehto ei tosissaan huomioi tarkastelualuetta osana metropolialuetta. Se ei myöskään mitenkään huomioi Helsingin laajentumista Östersundomiin, jonne tulevaisuudessa on syntymässä väestömäärältään nyky-Porvoon kokoluokkaa oleva kaupunginosa.
Helminauharakenteelle on ominaista voimakas monikeskuksinen kaupunkikehitys. Vaikka vaihtoehtoon liittyy monia positiiviselta kuulostavia piirteitä kuten omavaraiset keskukset ja paikalliset työpaikat, vaihtoehto on epärealistinen. Nauhan helmiä on nykyisin vähän ja ne ovat kaukana toisistaan. Toisaalta täysin uusien keskusten syntyminen on hidasta ja lukuisissa selvityksissä todettu kaikkein kalleimmaksi ja epäekologisimmaksi vaihtoehdoksi. Helminauha ei tue uskottavasti metropolialueen kehitystä, koska kaupunkirakenteen kovimmat kasvupaineet on paljon lähempänä metropolialueen pääkeskusta kuin tässä vaihtoehdossa esitetyt keskukset. Kyseinen vaihtoehto sisältää lisäksi ajatuksen, että Pietariin suuntautuva nopeaksi ajateltu raideyhteys (Heli-rata) olisi helposti yhdistettävissä moniasemaiseen ja tiheällä aikataululla toimivaan seudulliseen raideyhteystarpeeseen, mikä on epärealistista.
Sipoon Silmukka -vaihtoehdossa tunnustetaan metropolialueen pääkeskuksen vetovoima ja siksi kasvu painopiste onkin Sipoossa. Vaihtoehtoon liitetty liikennejärjestelmä on ylimitoitettu. Heli-rata ilman merkittävää henkilöliikennettä ja toisaalta Kilpilahti-Nikkilä-Kerava -välin henkilöjunarata ovat epäuskottavia vähäisten hyötyjen takia.
Porvoon Silmukka -vaihtoehto ehdottaa kaupunkijunarataa Helsingin ja Porvoon välille, mikä voisi ainakin periaatteessa korvata Helsingin metron tai pikaraitiotien Östersundomissa. Ratalinjausta tulisi kuitenkin tarkistaa, jotta rata mahdollisimman hyvin hyödyntäisi kaupunkirakennetta. Toisaalta kaupunkijunan voisi korvata metro tai pikaraitiotie. Vaihtoehtoon liittyy myös toinen, pääasiassa kaukoliikenteelle tarkoitettu rata Porvoosta Hinthaaran ja Nikkilän kautta lentoasemalle ja Helsinkiin (HEPI-rata). Kaupunginhallitus tukee ajatusta, että tämä Pietariin suuntautuvat nopea raideyhteys linjataan Helsinki-Vantaan lentokentän kautta kulkevaksi ja Helsingin suunnittelua monella tapaa haittaavasta vanhasta Heli-ratavarauksesta luovutaan. Helsingin ja Porvoon välille tulee toteuttaa työmatkaliikennettä hyvin palveleva metro- tai kaupunkirata taikka näiden yhdistelmä. Rakennemallia muokkaamalla saa tästä parhaan pohjan nykyisen Itä-Uudenmaan alueen kehittämiselle. Vaihtoehdosta on nähtävissä selvä visio. Vaihtoehto mahdollistaa pitkän aikavälin määrätietoisen alueen kehittämisen, se mahdollistaa vaiheittain etenemisen ja joustavuuden.
Itä-Uudenmaan liitto on yhdessä Uudenmaan liiton, Porvoon, Sipoon, Vantaan ja Helsingin kanssa laatimassa kehyssuunnitelmaa Helsingin ja Porvoon välille, jossa hahmotellaan aluerakenteen kehitystä ja vaihtoehtoja pitkälle tulevaisuuteen. Kehyssuunnitelmassa luodaan yhteistä tahtotilaa alueen kehittämiselle. On tärkeää, että Itä-Uudenmaan maakuntasuunnitelma on samansuuntainen kehyssuunnitelman kanssa. Maakuntasuunnitelman vaikuttavuutta parannetaan olennaisesti koordinoimalla em. suunnitelmia, johon kehyssuunnitelman käynnistynyt yhteistyö antaa hyvät mahdollisuudet.
Kaupunginhallitus korostaa lopuksi, että Itä-Uudenmaan maakuntasuunnitelma ja sen aluerakennevaihtoehdot tulisi kytkeä osaksi koko Uudenmaan aluekehittämistoimintaa ja erilliset maakunnanliitot yhdistää, minkä jälkeen Uudellemaalle tulisi laatia yksi yhteinen maakuntasuunnitelma.
Kirje Itä-Uudenmaan liitolle sekä pöytäkirjanote hallintokeskukselle ja
talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
953 §
KÄSITTELYJÄRJESTYKSEN MUUTOS
Khs
Kaupunginhallitus päätti puheenjohtajan ehdotuksesta, että esityslistan asiat Kj8, Kj 9 ja Kj 10 käsitellään kokouksen viimeisinä asioina.
954 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs 2009-1869
Esityslistan asia Kj/11
Kaupunginhallitus
päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 36 tekemiä päätöksiä
käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja --
konsernijaosto 31.8.2009
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta 2.9.2009
johtokunnat
-
Helsingin Energia --
-
Helsingin Satama 1.9.2009
-
Helsingin Vesi --
-
Taloushallintopalvelu --
apulaiskaupunginjohtajat
-
rakennus- ja
ympäristötointa johtava
-
sosiaali- ja
terveystointa johtava
-
sivistys- ja
henkilöstötointa johtava
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
hallintokeskus
-
hallintojohtaja
-
hallintopalvelujen
osastopäällikkö
-
kansainvälisen
toiminnan päällikkö
-
kaupunginlakimies
-
turvallisuus- ja
valmiusosaston osastopäällikkö
-
viestintäpäällikkö
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
aluerakentamispäällikkö
-
sisäisen
tarkastuksen päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
elinkeinojohtaja
-
elinkeinopäällikkö
-
matkailupäällikkö
-
tapahtumapäällikkö
Taloushallintopalvelu -liikelaitos
-
toimitusjohtaja
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Päätös tehtiin äänestyksin 12 äänellä 3 ääntä vastaan Arhinmäen ehdotettua Oker-Blomin kannattamana, että kaupunginhallituksen tulisi ottaa käsiteltäväkseen kaupunginhallituksen konsernijaoston 31.8.2009 pitämän kokouksen pöytäkirjan 188 §:n kohdalla päättämä asia. Vähemmistöön kuuluivat Arhinmäki, Oker-Blom ja Peltokorpi.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
955 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/12
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 36 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
956 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Ryj/1
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 36 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
HKL-liikelaitoksen johtokunta |
3.9.2009 |
pelastuslautakunta |
1.9.2009 |
yleisten töiden lautakunta |
3.9.2009 |
ympäristölautakunta |
1.9.2009 |
Ilmoitus ao. lauta- ja johtokunnille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITE |
Päätöksen perustelut |
957 §
HELSINGIN HALLINTO-OIKEUDEN PÄÄTÖS KOTIHOIDON JOHTAJAN PÄTEVYYSVAATIMUSTA KOSKEVAN JOHTOSÄÄNTÖMÄÄRÄYKSEN HYVÄKSYMISESTÄ
Khs 2008-2046
Esityslistan asia Stj/1
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi Helsingin hallinto-oikeuden 20.8.2009 antaman päätöksen nro 09/0701/2 terveyskeskuksen kotihoidon johtajan pätevyysvaatimusta koskevan johtosääntömääräyksen hyväksymisestä.
Pöytäkirjanote jäljennöksin hallinto-oikeuden päätöksestä terveyskeskukselle ja hallintokeskuksen oikeuspalveluille.
Lisätiedot:
Rautanen Marja-Liisa, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36184
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
958 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Stj/2
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 36 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
sosiaalilautakunta |
1.9.2009 |
Ilmoitus sosiaalilautakunnalle.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36048
LIITE |
Päätöksen perustelut |
959 §
LAUSUNNON ANTAMINEN OPETUSMINISTERIÖLLE PERUSOPETUKSEN LAATUKRITEEREISTÄ
Khs 2009-1559
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus päätti antaa opetusministeriölle opetuslautakunnan ehdotuksen mukaisen lausunnon.
Kirje opetusministeriölle sekä pöytäkirjanote opetuslautakunnalle.
Lisätiedot:
Hyttinen Hannu, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
960 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/2
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 36 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
eläintarhan johtokunta |
|
henkilöstökassatoimikunta |
|
kaupunginmuseon johtokunta |
|
kaupunginorkesterin johtokunta |
|
kulttuuri- ja kirjastolautakunta |
|
liikuntalautakunta |
|
nuorisolautakunta |
3.9.2009 |
opetuslautakunta |
1.9.2009 |
- ruotsinkielinen jaosto |
|
- suomenkielinen jaosto |
1.9.2009 |
ruotsinkielisen työväenopiston johtokunta |
|
suomenkielisen työväenopiston johtokunta |
|
taidemuseon johtokunta |
|
|
|
eläintarhan johtaja |
|
henkilöstökeskus |
|
- henkilöstöjohtaja |
|
- osastopäällikkö (henkilöstöpolitiikka) |
|
- osastopäällikkö (henkilöstövoimavara) |
|
- osastopäällikkö (maahanmuutto) |
|
museonjohtaja |
|
kaupunginorkesterin intendentti |
|
ruotsinkielisen työväenopiston rehtori |
|
suomenkielinen työväenopisto |
|
- johtava rehtori |
|
- apulaisrehtori |
|
- aluerehtori |
|
taidemuseon johtaja |
|
tietokeskus |
|
- johtaja |
|
- tutkimusprofessori |
|
- tietohuoltopäällikkö |
|
- kehittämispäällikkö |
|
työterveysjohtaja |
|
Henkilöstön kehittämispalvelut |
|
- toimitusjohtaja |
|
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
Hyttinen Hannu, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
LIITE |
Päätöksen perustelut |
961 §
KANNANOTTO XXXX XXXX:N MUISTUTUKSEEN TUOMARINKYLÄN TONTTIEN 35166/48, 35173/7 JA 13, 35174/6 JA 35176/15 ASEMAKAAVA-ASIASSA (NRO 11739)
Khs 2008-93
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti antaa jäljempänä esityslistalta ilmenevän, kaupunkisuunnittelulautakunnan lausunnon mukaisen ja kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan lausumalla täydennetyn vastauksen kaupungin perusteltuna kannanottona muistutukseen.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
Pöytäkirjanote jäljennöksin esityslistatekstistä XXXX XXXX:lle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITE |
Päätöksen perustelut |
962 §
SUUTARILAN TONTTIEN 40011/20 JA 40013/7 ASEMAKAAVAN MUUTTAMINEN (NRO 11898)
Khs 2009-1519
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä 40. kaupunginosan (Suutarila, Siltamäki) korttelin nro 40011 tontin nro 20 ja korttelin nro 40013 tontin nro 7 asemakaavan muutoksen kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston 7.5.2009 päivätyn piirustuksen nro 11898 mukaisena.
Pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle, rakennuslautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle ja kiinteistölautakunnalle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 5 |
963 §
MAANKÄYTTÖSOPIMUKSEN TEKEMINEN KIINTEISTÖ OY MIKONKATU 11 KANSSA
Khs 2009-1318
Esityslistan asia Kaj/3
Kaupunginhallitus päätti oikeuttaa kiinteistölautakunnan tekemään Kiinteistö Oy Mikonkatu 11:n kanssa esityslistan tämän asian liitteen mukaisen maankäyttösopimuksen.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
964 §
AS. OY HELSINGIN POHJOINEN HESPERIANKATU 25:N POIKKEAMISHAKEMUS
Khs 2009-1741
Esityslistan asia Kaj/4
Kaupunginhallitus päätti suostua hakemukseen päätöksen nro 2009-1741/526 mukaisena.
Kaupunginhallitus päätti lisäksi todeta, että rakennusten
muutostöissä tulee noudattaa kaavan suojelumääräyksiä, autopaikkoja ei tule
sijoittaa pihalle ja, että olemassa oleviin rakennuksiin tulee rakentaa riittävästi
yhteistiloja.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 15 |
965 §
KESKINÄINEN TYÖELÄKEVAKUUTUSYHTIÖ VARMAN POIKKEAMISHAKEMUS
Khs 2009-1759
Esityslistan asia Kaj/5
Kaupunginhallitus päätti suostua hakemukseen päätöksen nro 2009-1759/526 mukaisena 1.1.2020 asti edellyttäen, että rakentamisessa noudatetaan 26.6. ja 30.6.2009 päivättyjä suunnitelmia.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 19 |
966 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/6
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
asuntotuotantotoimikunta |
2.9.2009 |
kaupunkisuunnittelulautakunta |
27.8.2009 |
kiinteistölautakunta |
1.9.2009 |
rakennuslautakunta |
1.9.2009 |
asuntotuotantotoimisto |
31.8.2009 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITE |
Päätöksen perustelut |
967 §
STRATEGIAILTAKOULUASIA: SELVITYSTEN TEKEMINEN HELSINGIN JA VANTAAN YHDISTÄMISEN EDUISTA JA HAITOISTA SEKÄ HELSINGIN SEUDUN SEUTUHALLINTOMALLEISTA
Khs 2009-1709
Esityslistan asia Kj/8
Kaupunginhallitus
päätti Helsingin ja Vantaan kaupunkien yhdistämisselvityksestä ja seutuhallintomalleja
koskevasta selvityksestä sekä Vantaan kaupungille tehtävästä esityksestä
seuraavaa:
Kaupunginhallitus pitää hyvänä lähtökohtana Vantaan kaupunginvaltuuston
15.6.2009 hyväksymää ohjeellista toteutussuunnitelmaa Helsingin ja Vantaan yhteiselle
selvitykselle kaupunkien yhdistymisen eduista ja haitoista sekä aloitetta
muille Helsingin seudun kunnille seudun hallintomallia koskevan selvitystyön
käynnistämisestä. Toteuttamalla molemmat rinnakkaiset selvityshankkeet
samanaikaisesti saadaan seudun kuntarakenteen ja muun hallinnollisen kehittämisen
kannalta kattavaa tietoa päätöksenteon pohjaksi.
Kaupunginhallitus päätti, että
1 Helsingin ja Vantaan yhdistämisselvityksen
toteutuksen valmistelua jatketaan liitteenä 1 olevien ohjeellisten toteuttamisperiaatteiden
pohjalta
2 kaupunki osallistuu Helsingin seudun
seutuhallintomalleja koskevan selvityksen toteutukseen yhdessä Vantaan ja
muiden Helsingin seudun kuntien kanssa liitteenä 2 olevien jatkovalmistelussa
ohjeellisesti huomioon otettavien toteuttamisperiaatteiden pohjalta
3 esittää Vantaan kaupungille kohdissa 1-2
tarkoitettujen selvitysten tekemistä edellä päätettyjen periaatteiden
mukaisesti kaupunginjohtajien johdolla tapahtuvan jatkovalmistelun pohjalta
4 ilmoittaa Vantaan kaupungille, että kaupunki
on valmis osallistumaan seutuhallintomalleja koskevaan selvitystyöhön sen
edellyttämällä virkatyöpanoksella ja siitä aiheutuvien muiden kustannusten
kattamiseen kuitenkin enintään kaupungin väestöosuuden suhteessa.
5 todeta, että edellä tarkoitetuista
selvityksistä aiheutuvista kustannuksista ja kustannustenjaosta kuntien kesken
päätetään erikseen kustannusarvioiden valmistuttua
6 oikeuttaa kaupunginjohtajan
allekirjoittamaan edellä mainituista selvityksistä kuntien välillä solmittavat
sopimukset.
Lopuksi kaupunginhallitus esittää toivomuksenaan, että selvitystyö voidaan
käynnistää mahdollisimman pikaisesti niin, että selvitystyön tulokset ovat
käytettävissä jo syksyllä 2010.
Kirje Vantaan kaupungille.
Merkittiin, että esittelijä muutti päätösehdotuksen kolmannen kappaleen 2 kohdan seuraavan sisältöiseksi:
2 kaupunki osallistuu Helsingin seudun seutuhallintomalleja koskevan selvityksen toteutukseen yhdessä Vantaan ja muiden Helsingin seudun kuntien kanssa liitteenä 2 olevien jatkovalmistelussa ohjeellisesti huomioon otettavien toteuttamisperiaatteiden pohjalta
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
968 §
STRATEGIAILTAKOULUASIA: SELVITYS KANSANVALTA-HANKKEEN VALMISTELUN LÄHTÖTILANTEESTA
Khs 2009-348
Esityslistan asia Kj/9
Kaupunginhallitus päätti merkitä saadun informaation tiedoksi.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
969 §
STRATEGIAILTAKOULUASIA: STRATEGIAOHJELMAN 2009-2012 TÄYTÄNTÖÖNPANON SEURANTA
Khs 2009-348
Esityslistan asia Kj/10
Kaupunginhallitus päätti merkitä saadun informaation tiedoksi.
Lisätiedot:
Karvinen Marko, strategiapäällikkö, puhelin 310 36257
LIITE |
Päätöksen perustelut |
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Risto Rautava |
Pertti Vanne |
puheenjohtaja |
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
Laura Räty |
Ulla-Marja Urho |
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä hallintokeskuksessa 24.9.2009 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkityöpäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Pertti Vanne neuvotteleva viranhaltija |
|
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1 |
|||
|
|
||
|
Pöytäkirjan
liitteet |
||
|
|
|
|
|
|
Pöytäkirjan liitteet on tilattavissa hallintokeskuksen kirjaamosta, jonka yhteystiedot ja aukioloaika on mainittu kohdassa ‘Oikaisuvaatimuksen toimittaminen’. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusoikeus |
||
|
|
|
|
|
|
Päätökseen tyytymätön voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|
|
|
|
|
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa (Kuntalaki 91 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 940-947, 951-961 ja 966-969 §:t |
|
|
|
|
|
|
– |
poikkeamispäätöksen tekemistä (Maankäyttö- ja rakennuslaki 190 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 964-965 §:t |
|
|
|
|
|
|
– |
asemakaavan muutosta (Maankäyttö- ja rakennuslaki 188 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 962 § |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä |
||
|
|
|
|
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan jäsen. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusviranomainen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus tehdään Helsingin kaupunginhallitukselle. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusaika |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. |
||
|
|
||
|
Oikaisuvaatimuksen
sisältö |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksessa, joka on osoitettava kaupunginhallitukselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
muutoksenhakijan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja muut yhteystiedot, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa |
|
|
|
|
|
|
– |
jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
muoto |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostina. Kirjallinen oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Viranomaiselle saapunutta sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
toimittaminen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa osoitteella: Helsingin kaupunginhallitus PL 1 Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11 – 13 00099 HELSINGIN KAUPUNKI Kirjaamon puhelinnumero on (09) 310 13700. Faksinumero on (09) 655 783 ja sähköpostiosoite: hallintokeskus@hel.fi. Hallintokeskuksen aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15 – 16.00. Oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimus on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen hallintokeskuksen aukioloajan päättymistä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus toimitetaan aina omalla vastuulla. |
||
|
|
||
2 |
|||
|
|
|
|
|
Poikkeamispäätöksen
tekeminen |
||
|
|
|
|
|
Valitusoikeus, valitusviranomainen ja valitusaika Poikkeamispäätöksen tekemistä koskevassa asiassa saa hakea muutosta kirjallisella valituksella |
||
|
|
|
|
|
– |
viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija, |
|
|
|
|
|
|
– |
sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa, |
|
|
|
|
|
|
– |
se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa, |
|
|
|
|
|
|
– |
se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa, |
|
|
|
|
|
|
– |
kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa, |
|
|
|
|
|
|
– |
toimialueellaan sellainen rekisteröity yhdistys, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen, |
|
|
|
|
|
|
– |
Uudenmaan ympäristökeskus, sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
muu viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa. |
|
|
|
|
|
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle. Valituskirjelmä on toimitettava Helsingin hallinto-oikeudelle kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätöksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu. |
||
|
|
||
|
Helsingin hallinto-oikeuden yhteystiedot: Ratapihantie 9, PL 120 00521 HELSINKI Puhelin: 010 36 42000 Faksinumero: 010 36 42079 Sähköposti: helsinki.hao@om.fi |
||
|
|
||
|
Asemakaavan muuttaminen |
||
|
|
|
|
|
Valitusoikeus, valitusviranomainen ja valitusaika Päätökseen, joka koskee asemakaavan muutosta, saa hakea muutosta kirjallisella valituksella |
||
|
|
|
|
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan jäsen, lukuun ottamatta vaikutukseltaan vähäisiä asemakaavan muutoksia, joissa valitusoikeus on vain asianosaisilla. (Valitusoikeuden rajoittaminen ei koske MRL 73 §:n mukaisia ranta-asemakaavoja), |
|
|
|
|
|
|
– |
Uudenmaan ympäristökeskus ja muu viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa, |
|
|
|
|
|
|
– |
maakunnan liitto ja kunta, joiden alueella kaavassa osoitetulla maankäytöllä on vaikutuksia sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
rekisteröity paikallinen tai alueellinen yhteisö toimialaansa kuuluvissa asioissa toimialueellaan. |
|
|
|
|
|
|
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä |
|
|
|
|
|
|
– |
päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa, tai |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös on muutoin lainvastainen. |
|
|
|
|
|
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle. Valituskirjelmä on toimitettava Helsingin hallinto-oikeudelle kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Kunnan jäsenen ja asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. |
||
|
|
||
|
Helsingin hallinto-oikeuden yhteystiedot: Ratapihantie 9, PL 120 00521 HELSINKI Puhelin: 010 36 42000 Faksinumero: 010 36 42079 Sähköposti: helsinki.hao@om.fi |
||
|
|
||
|
Yhteiset määräykset muutoksenhausta |
||
|
|
|
|
|
|
Valitusajan laskeminen Tiedoksisaantipäivää, nähtävilleasettamispäivää tai sitä päivää, jolloin päätös on julkipanon jälkeen annettu ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Valituskirjelmän sisältö Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
|
|
|
|
|
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
|
|
|
|
|
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
|
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
|
|
|
|
ANVISNINGAR OM
SÖKANDE AV ÄNDRING
1 |
||||
|
|
|||
|
Bilagor till
protokollet |
|||
|
|
|
||
|
|
Bilagorna
till protokollet kan beställas på förvaltningscentralens registratorskontor.
Kontaktinformation och öppettiderna är angivna under punkten ”Inlämnande av
rättelseyrkande”. |
||
|
|
|
||
|
Rätt att
framställa rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
|
Den som är
missnöjd med ett beslut kan framställa ett rättelseyrkande. Ändring i beslutet
får inte sökas genom besvär. Rättelse får
inte yrkas i beslut som gäller: |
||
|
|
|
||
|
– |
beredning
eller verkställighet (91 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
940-947, 951-961 och 966-969 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
– |
fattande av
undantagsbeslut (190 § i markanvändnings- och bygglagen) |
||
|
|
|
||
|
|
964 - 965 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
– |
ändring av
detaljplanen (188 § i markanvändnings- och bygglagen) |
||
|
|
|
||
|
|
962 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkande får framställas |
|||
|
|
|
||
|
– |
av den som
ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
||
|
|
|
||
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandemyndighet |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkande
framställs hos Helsingfors stadsstyrelse. |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkandetid
|
|||
|
|
|||
|
Ett rättelseyrkande skall framställas inom fjorton (14) dagar från
delfåendet av beslutet. En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes,
om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts
fram offentligt. Dagen för
delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas inte in i den
bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en
annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får rättelseyrkandet inlämnas
första vardagen därefter. |
|||
|
|
|||
|
Innehåll i
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
I
rättelseyrkandet, som skall riktas till stadsstyrelsen, skall uppges |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
postadress
och annan kontaktinformation för meddelanden i saken till ändringssökanden |
||
|
|
|
||
|
– |
om
ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud eller
om rättelseyrkandet har upprättats av någon annan, också hans namn och
hemkommun. |
||
|
|
|
||
|
Formen för
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall göras skriftligt. Rättelseyrkandet kan också
skickas per telefax eller e-post. Rättelseyrkandet skall undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Ett
elektroniskt dokument som kommit till myndigheten behöver inte kompletteras
med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och det
inte är skäl att misstänka dokumentets äkthet eller intakthet. |
|||
|
|
|
||
|
Inlämnande av
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall innan rättelseyrkandetiden utgår inlämnas till Helsingfors stadsstyrelse PB 1 Besöksadress: Norra esplanaden 11–13 00099 HELSINGFORS STAD Telefonnumret till registratorskontoret är (09) 310 13700. Telefaxnumret är (09) 655 783 och e-postadressen är: hallintokeskus@hel.fi. Förvaltningscentralen är öppen måndag–fredag kl. 8.15–16.00. Rättelseyrkandet kan skickas per post, genom bud eller elektroniskt. Till posten skall rättelseyrkandet lämnas i så god tid att det hinner
fram sista dagen av rättelseyrkandetiden före utgången av förvaltnings-centralens
öppettid. Ett elektroniskt meddelande anses ha inkommit till myndigheten då det är
tillgängligt i myndighetens mottagningsapparat eller datasystem så att
meddelandet kan behandlas. Ett
rättelseyrkande skickas alltid på eget ansvar. |
|||
|
|
|||
2 |
||||
|
|
|
||
|
Fattande av undantagsbeslut |
|||
|
|
|
||
|
|
Besvärsrätt, besvärsmyndighet och besvärstid Ändring i ett ärende som gäller fattande av undantagsbeslut får sökas
genom skriftliga besvär |
||
|
|
– |
av ägaren och
innehavaren av ett invid eller mittemot beläget område |
|
|
|
|
||
|
|
– |
av ägaren och
innehavaren av en sådan fastighet vars bebyggande eller användning i annat syfte
beslutet i väsentlig mån kan påverka |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av den på
vars boende, arbete eller övriga förhållanden projektet kan ha en betydande
verkan |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av den vars
rätt, skyldighet eller fördel beslutet direkt påverkar |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av kommunen
och en grannkommun vars markanvändningsplanering beslutet påverkar |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
inom det
geografiska område där den är verksam, av en sådan registrerad förening vars
syfte är att främja natur- eller miljövård eller skydd av kulturvärden eller
att annars påverka livsmiljöns kvalitet |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av Nylands
miljöcentral |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av en annan
myndighet i ärenden som hör till dess verksamhetsområde. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär anförs
hos Helsingfors förvaltningsdomstol. Besvärsskriften skall inlämnas till
Helsingfors förvaltningsdomstol inom trettio (30) dagar från delfåendet av
beslutet. Vederbörande anses ha fått del av beslutet då beslutet meddelats
efter anslag. |
||
|
|
|
||
|
|
Kontaktinformation till Helsingfors förvaltningsdomstol: Bangårdsvägen 9, PB 120 00521 HELSINGFORS Telefon: 010 36 42000 Telefax: 010 36 42079 E-post: helsinki.hao@om.fi |
||
|
|
|
|
|
|
Ändring av detaljplanen |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsrätt,
besvärsmyndighet och besvärstid Ändring i ett
beslut som gäller ändring av detaljplanen får sökas genom skriftliga besvär |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
av den som
beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av
kommunmedlemmarna, dock inte när det gäller
detaljplaneändringar som är ringa till sina verkningar, i fråga om vilka bara
parterna har besvärsrätt. (Begränsningen av besvärsrätten gäller inte sådana
stranddetaljplaner som avses i 73 § i markanvändnings- och bygglagen.) |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av Nylands
miljöcentral och andra myndigheter i ärenden som hör till deras verksamhetsområde |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av förbundet
på landskapsnivå och en kommun för vars område den markanvändning som anges i
detaljplanen har konsekvenser |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av en
registrerad lokal eller regional sammanslutning i ärenden som hör till dess
verksamhetsområde och inom det geografiska område där sammanslutningen är
verksam. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär får
anföras på den grunden att |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
beslutet har
tillkommit i felaktig ordning |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
den myndighet
som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
beslutet annars
strider mot lag. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär anförs
hos Helsingfors förvaltningsdomstol. Besvärsskriften skall inlämnas till
Helsingfors förvaltningsdomstol inom trettio (30) dagar från delfåendet av
beslutet. En kommunmedlem och en part anses ha fått del av beslutet när
protokollet har lagts fram offentligt. |
||
|
|
|
||
|
|
Kontaktinformation till Helsingfors förvaltningsdomstol: Bangårdsvägen 9, PB 120 00521 HELSINGFORS Telefon: 010 36 42000 Telefax: 010 36 42079 E-post: helsinki.hao@om.fi |
||
|
|
|
|
|
|
Gemensamma bestämmelser om sökande av ändring |
|||
|
|
|
||
|
|
Uträkning av
besvärstiden Dagen för delfåendet, den dag då protokollet lagts fram eller den dag då
beslutet meddelats efter anslag räknas inte in i den bestämda tiden. Om
sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen
därefter. Innehåll i besvärsskriften I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
||
|
|
|||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
den
postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan
tillställas ändringssökanden. |
||
|
|
|
||
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till besvärsskriften skall fogas |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
||
|
|
|
||
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när
besvärstiden har börjat |
||
|
|
|
||
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts
myndigheten. |
||
|
|
|
||
|
|
|
|
|