Kokousaika |
31.8.2009 kello 16.00 - 18.05 |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Läsnä |
|
||||||||
|
|
||||||||
Jäsenet |
Rihtniemi, Suvi |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja (paitsi 929 §) |
|
||||||
|
Bryggare, Arto |
I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Hakola, Juha |
|
|
||||||
|
Kantola, Tarja |
|
|
||||||
|
Moisio, Elina |
|
|
||||||
|
Ojala, Outi |
|
|
||||||
|
Oker-Blom, Jan D. |
|
|
||||||
|
Pajamäki, Osku |
|
|
||||||
|
Peltokorpi, Terhi |
|
|
||||||
|
Räty, Laura |
|
|
||||||
|
Urho, Ulla-Marja |
|
|
||||||
|
Ylikahri, Ville |
|
|
||||||
|
Suomalainen, Nina |
varajäsen (läsnä 929 §) |
|
||||||
|
Helistö, Kimmo |
varajäsen |
|
||||||
|
Kari, Emma |
varajäsen |
|
||||||
|
Koskinen, Kauko |
varajäsen |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Muut |
Lehtipuu, Otto |
kaupunginvaltuuston puheenjohtaja |
|
||||||
|
Bogomoloff, Harry |
I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Hiltunen, Rakel |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Pajunen, Jussi |
kaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Sauri, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Kokkonen, Paula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Haatainen, Tuula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Penttilä, Hannu |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Saxholm, Tuula |
vs. rahoitusjohtaja |
|
||||||
|
Summanen, Juha |
vs. hallintojohtaja |
|
||||||
|
Sarvilinna, Sami |
kaupunginlakimies |
|
||||||
|
Tulensalo, Hannu |
henkilöstöjohtaja |
|
||||||
|
Waronen, Eero |
viestintäpäällikkö |
|
||||||
|
Teppo, Tiina |
päätösvalmisteluyksikön päällikkö (912-916 §:ien kohdalla) |
|
||||||
|
Hari, Olli |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Matikainen, Kristiina |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Mickwitz, Leena |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Sippola-Alho, Tanja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Vallittu, Anja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Rautanen, Marja-Liisa |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Härmälä, Timo |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Hyttinen, Hannu |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Saarinen, Erja |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Ryöti, Miliza |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Puheenjohtaja |
Rihtniemi,
Suvi 912-928 §:t ja 930-939 §:t Bryggare, Arto
929 § |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Saarinen, Erja |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Esittely |
|
§ |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
|
|
|
||||
|
Sauri |
|
|
925, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sosiaali- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
Päätöksen perusteluna on kunkin asian esityslistateksti, joka on merkitty liitteeksi 1.
§ |
Asia |
|
912 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
913 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
914 |
Kj/1 |
Kustaankartanon vanhustenkeskuksen ja lasten päiväkotien keittiöiden siirtäminen Palmian hoidettavaksi |
915 |
Kj/2 |
Valtuutettujen tekemien eräiden aloitteiden käsitteleminen |
916 |
Kj/3 |
Helsingin kaupunkikonsernin tytäryhteisöjen yhteisen hankintayhtiön perustaminen |
917 |
Ryj/4 |
Helsingin kaupungin ympäristöraportti vuodelta 2008 |
918 |
Kj/5 |
Kaupunginhallituksen kahden jäsenen, kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsenen ja puheenjohtajan, kulttuuri- ja kirjastolautakunnan jäsenen ja varapuheenjohtajan sekä terveyslautakunnan jäsenen ja varapuheenjohtajan valinta |
919 |
Kj/3 |
Keskusvaalilautakunnan puheenjohtajalle maksettava palkkio |
920 |
Kj/4 |
Lausunto Uudenmaan maakuntasuunnitelma 2033 luonnoksesta |
921 |
Kj/5 |
Lausunto Itä-Uudenmaan maakuntasuunnitelma 2040 luonnoksesta |
922 |
Kj/6 |
Lausunto Sipoon kunnan esityksestä maakuntajaon muuttamiseksi ja mahdollisesta Itä-Uudenmaan ja Uudenmaan maakuntien yhdistämisestä |
923 |
Kj/7 |
Kaupunginvaltuuston 26.8.2009 tekemien päätösten täytäntöönpano |
924 |
Kj/8 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
925 |
Kj/9 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
926 |
Ryj/1 |
Hakemus Roosinmäen luonnonsuojelualueen perustamiseksi |
927 |
Ryj/2 |
Valtuutettu Ville Ylikahrin toivomusponsi: Pyörätien ja jalankulun erottaminen toisistaan Töölönlahden puistossa |
928 |
Ryj/3 |
Valtuutettu Pia Pakarisen toivomusponsi: Raitiovaunulinjan rakentamisen nopeuttaminen Länsisatamasta Kamppiin |
929 |
Ryj/4 |
24.8.2009 pöydälle pantu asia Lausunto Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän taloussuunnitelmaehdotuksesta 2010 - 2012 |
930 |
Ryj/5 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
931 |
Stj/1 |
Uudenmaan päihdehuollon kuntayhtymän toiminnan kehittäminen vuosina 2010-2012 |
932 |
Stj/2 |
Utlåtande om
Kårkulla samkommuns ekonomiplan 2010-2012 Lausunto Kårkulla samkommun -nimisen kuntayhtymän taloussuunnitelmasta vuosille 2010-2012 |
933 |
Stj/3 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
934 |
Sj/1 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
935 |
Kaj/1 |
Lausunto Uudenmaan ympäristökeskukselle ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA) tarpeesta Pisara-radan suunnittelun yhteydessä |
936 |
Kaj/2 |
Tosun Döner Oy:n poikkeamishakemus |
937 |
Kaj/3 |
24.8.2009 pöydälle pantu asia Lausunto Helsingin hallinto-oikeudelle kaupunginvaltuuston päätöksestä tehdystä valituksesta Vartiokylän tonttien 45453/4 ja 12 sekä 45454/30 ym. alueiden (Varjakanmäki) asemakaava-asiassa (nro 11717) |
938 |
Kaj/4 |
24.8.2009 pöydälle pantu asia Vartiokylän tonttien 45453/4 ja 12 sekä 45454/30 ym. alueiden (Varjakanmäki) asemakaavan muutoksen määrääminen osittain voimaan ennen lainvoimaisuutta (11717) |
939 |
Kaj/5 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
912 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Hakolan (varalla Räty) ja Urho (varalla Ylikahri) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
913 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
914 - 918 § |
Kaupunginvaltuuston 9.9.2009 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Kaupunginjohtaja
914 § |
Kaupunginhallituksen kokouksissa
10.8.2009 ja 17.8.2009 pöydälle pantu asia |
Merkittiin,
että esittelijä muutti ehdotustaan siten, että päätösehdotuksen kolmannen
kappaleen viimeiseksi lauseeksi lauseen ”…. päivähoitoon soveltuvan
ruokapalvelukonseptin.” jälkeen lisättiin teksti: ”, joka ottaa
huomioon myös päiväkotien tarvitsemat lisäpalvelut."
Merkittiin, että jäsen Ojala teki asiassa ehdotuksen, jonka mukaan kaupunginhallituksen tulisi hylätä esitys. Asiassa suoritettiin äänestys.
Suoritetussa äänestyksessä hyväksyttiin esittelijän muutettu ehdotus äänin 12-3. Vähemmistöön kuuluivat Ojala, Oker-Blom ja Kari.
Lisätiedot:
Paavola Vesa, organisaatiopäällikkö, puhelin 310 36570
Holstila Terttu, erityissuunnittelija, puhelin 310 36357
915 § |
Kaupunginhallituksen kokouksessa 24.8.2009 pöydälle pantu asia |
Lisätiedot:
Teppo Tiina, päätösvalmisteluyksikön päällikkö, puhelin 310 36018
916 § |
Helsingin kaupunkikonsernin tytäryhteisöjen yhteisen hankintayhtiön
perustaminen |
Lisätiedot:
Halinen Pia, controller, puhelin 310 25718
Rakennus- ja ympäristötoimi
917 § |
Kaupunginhallituksen kokouksessa
24.8.2009 pöydälle pantu asia |
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
Kaupunginjohtaja
918 § |
Kaupunginhallituksen kahden jäsenen, kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsenen ja puheenjohtajan, kulttuuri- ja kirjastolautakunnan jäsenen ja varapuheenjohtajan sekä terveyslautakunnan jäsenen ja varapuheenjohtajan valinta |
Lisätiedot:
Ratasvuori Eila, hallintojohtaja, puhelin 310 36060
919 §
KESKUSVAALILAUTAKUNNAN PUHEENJOHTAJALLE MAKSETTAVA PALKKIO
Khs 2009-1747
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus päätti vahvistaa maksettavaksi 4 350 euroa palkkiona keskusvaalilautakunnan puheenjohtaja Juha Viertolalle europarlamenttivaalien yhteydessä hoitamistaan tehtävistä talousarvion luvulta 1 01 (Vaalit, keskusvaalilautakunnan käytettäväksi).
Pöytäkirjanote Juha Viertolalle, keskusvaalilautakunnalle, talous- ja suunnittelukeskukselle sekä tarkastusvirastolle.
Lisätiedot:
Linden Timo, kaupunginasiamies, puhelin 310 36550
Reuna Veera, keskusvaalilk:n sihteeri, puhelin 310 64572
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 1-2 |
920 §
LAUSUNTO UUDENMAAN MAAKUNTASUUNNITELMA 2033 LUONNOKSESTA
Khs 2009-1131
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus
päätti panna asian pöydälle.
Merkittiin, että varajäsen Koskinen teki esityksen, jonka mukaan sivulle 9 kolmanteen kappaleeseen lisättäisiin seuraava teksti …. korvaavalle Helsingin seudun lentokentälle. Tätä koskeviin selvityksiin ja vaikutusarviointeihin perustuen Malmin lentoasema-aluetta ….
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
Lahtinen Olli, erityissuunnittelija, puhelin 310 36055
Lahti Tanja, hallintosihteeri, puhelin 310 36016
LIITE |
Päätöksen perustelut |
921 §
LAUSUNTO ITÄ-UUDENMAAN MAAKUNTASUUNNITELMA 2040 LUONNOKSESTA
Khs 2009-1560
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus
päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
922 §
LAUSUNTO SIPOON KUNNAN ESITYKSESTÄ MAAKUNTAJAON MUUTTAMISEKSI JA MAHDOLLISESTA ITÄ-UUDENMAAN JA UUDENMAAN MAAKUNTIEN YHDISTÄMISESTÄ
Khs 2009-1710
Esityslistan asia Kj/6
Kaupunginhallitus
päätti antaa valtiovarainministeriölle seuraavan lausunnon:
Kaupunginhallitus puoltaa Sipoon kunnan tekemää esitystä sen siirtämiseksi Uudenmaan maakuntaan ensi vuoden alusta lukien ja yhtyy Sipoon tiiviisti esittämiin perusteluihin maakuntajaon muuttamiseksi.
Samalla kaupunginhallitus toteaa, että Helsingin kaupunki on esittänyt Uudenmaan kahden maakunnan liiton yhdistämistä jo usean vuoden ajan eri yhteyksissä ja viittaa sisäasianministeriölle 14.5.2007 antamaansa lausuntoon, joka koski Uudenmaan liiton asiassa tekemää esitystä maakuntien yhdistämisen valmistelun aloittamiseksi.
Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan maakunnat muodostavat historiallisesti, toiminnallisesti, talousmaantieteellisesti ja väestöpohjaltaan merkittävän yhtenäisen kokonaisuuden. Maakuntakaavoituksen ja muun alueiden kehittämistoiminnan näkökulmasta maakuntien yhdistämisellä tuetaan myös Helsingin metropolialueen kehitysmahdollisuuksia ja edesautetaan koko Uudenmaan tasapainoisempaa kehitystä.
Kaupunginhallitus pitää tärkeänä, että maankuntien yhdistäminen toteutetaan mahdollisimman nopealla aikataululla, kuitenkin viimeistään vuoden 2011 alusta alkaen. Helsingin kaupunki on omalta valmis yhteistyöhön nykyisten maakunnanliittojen ja niiden jäsenkuntien kanssa maankuntien yhdistämisestä aiheutuvien vireillä olevien kaavoitus- ja aluekehitysasioiden yhteensovittamisessa. Helsingin seudun kuntien ja kuntaryhmien tiivis yhteistyö on luonut aluekehittämiselle hyvät edellytykset.
Kirje valtiovarainministeriölle.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
923 §
KAUPUNGINVALTUUSTON 26.8.2009 TEKEMIEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Khs
Esityslistan asia Kj/7
Kaupunginhallitus päätti,
että kaupunginvaltuuston 26.8.2009 pitämän kokouksen päätösluettelo on toimitettava kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja liikelaitoksille tiedoksi kuin myös
että edellä mainittuun päätösluetteloon sisältyvät kaupunginvaltuuston päätökset saadaan pöytäkirjan tarkastamisen jälkeen mahdollisista valituksista huolimatta panna täytäntöön seuraavasti:
Asia Toimenpide
Kaupunginjohtajan toimiala
1–3 Ei toimenpidettä.
4 Kaupunginhallitus päätti kehottaa hallintokeskusta toimittamaan taloushallintopalvelulle luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavat tiedot.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Suvi Rihtniemelle, Risto Rautavalle, Lasse Männistölle, Laura Rädylle, Nina Suomalaiselle ja Milla Wikstenille.
Pöytäkirjanote hallintokeskukselle (Seija Kauppinen) ja taloushallintopalvelulle (Tuija Honkaheimo).
5 Kaupunginhallitus päätti kehottaa kaupunginmuseota toimittamaan taloushallintopalvelulle luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavat tiedot.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Tuula Nurmelle ja Niina Puustiselle.
Pöytäkirjanote kaupunginmuseon johtokunnalle, hallintokeskukselle (Seija Kauppinen) ja taloushallintopalvelulle (Tuija Honkaheimo).
6 Pöytäkirjanote sosiaalilautakunnalle, henkilöstökeskukselle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Toivomusponnet 1–4 sivistys- ja henkilöstötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
25–27 Aloitteet kaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Rakennus- ja
ympäristötointa johtavan apulaiskaupungin-
johtajan toimiala
7 Pöytäkirjanote yleisten töiden lautakunnalle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
8 Pöytäkirjanote HKL-liikelaitoksen johtokunnalle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
28–31 Aloitteet rakennus- ja ympäristötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Sosiaali- ja
terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan
toimiala
32–35 Aloitteet sosiaali- ja terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Sivistys- ja
henkilöstötointa johtavan apulaiskaupungin-
johtajan toimiala
9 Kaupunginhallitus päätti kehottaa hallintokeskusta ja taloushallintopalvelua huolehtimaan luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavien tietojen hankkimisesta.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Helsingin käräjäoikeudelle, Anneli Joutsilalle ja Eija Kaariina Kuuslahdelle.
Pöytäkirjanote hallintokeskukselle (Seija Kauppinen) ja taloushallintopalvelulle (Tuija Honkaheimo).
10 Kaupunginhallitus päätti kehottaa Korkeasaaren eläintarhaa julistamaan virka julkisesti haettavaksi eläintarhan johtosäännön mukaisin pätevyysvaatimuksin sekä 5 705 euron suuruisen kokonaiskuukausipalkan mukaan määräytyvin palkkaeduin.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Seppo Turuselle.
Pöytäkirjanote eläintarhan johtokunnalle ja henkilöstökeskukselle.
11 Kaupunginhallitus päätti perustaa kirjastotoimen apulaisjohtajan viran 4 700 euron kokonaiskuukausipalkan mukaan määräytyvin palkkaeduin 1.10.2009 alkaen.
Pöytäkirjanote kulttuuri- ja kirjastolautakunnalle.
36–40 Aloitteet sivistys- ja henkilöstötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtavan apulais-
kaupunginjohtajan
toimiala
12 Kaupunginhallitus päätti oikeuttaa kiinteistölautakunnan järjestämään Kalasataman keskuksen toteutuskilpailun laaditun hankekuvauksen pääperiaatteiden mukaisesti.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti oikeuttaa kiinteistölautakunnan hankkimaan Kalasataman keskukseen toteutuskilpailun hankekuvauksen mukaisesti rakennettavat 300 liityntäpysäköintipaikkaa hankkeen toteuttajalta 4 918 000 euron hintaan (sis. alv. 0 %).
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle.
13 Kaupunginhallitus päätti myöntää kiinteistölautakunnalle vuoden 2009 talousarvion kohdalta 8 01 01, Kiinteistöjen ostot ja lunastukset, 5 700 000 euron määrärahan ko. kiinteistön ostoa varten.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle, opetuslautakunnalle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
14–17 Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle.
18 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle ja rakennuslautakunnalle.
19 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, rakennuslautakunnalle ja kaupunginmuseolle.
20 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, rakennuslautakunnalle, pelastuslautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, ympäristölautakunnalle, Helsingin Vedelle, Helsingin Energialle ja Helen Sähköverkko Oy:lle.
21 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, rakennuslautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, ympäristökeskukselle, HKL:lle, Helsingin Vedelle, Helsingin Energialle ja Helen Sähköverkko Oy:lle.
22 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, rakennuslautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, HKL-liike-laitoksen johtokunnalle, Helsingin Sataman johtokunnalle, ympäristökeskukselle, Helsingin Vedelle, Helsingin Energialle ja Helen Sähköverkko Oy:lle.
23 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, rakennuslautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, liikuntalautakunnalle, pelastuslautakunnalle, ympäristökeskukselle, Helsingin Vedelle, Helsingin Energialle ja Helen Sähköverkko Oy:lle.
24 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, rakennuslautakunnalle, liikuntalautakunnalle, pelastuslautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, kaupunginmuseon johtokunnalle, Helsingin Sataman johtokunnalle, ympäristökeskukselle, Helsingin Vedelle, Helsingin Energialle ja Helen Sähköverkko Oy:lle.
Toivomusponsi kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
41–46 Aloitteet kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Lisätiedot:
Taittonen Maria, hallintosihteeri, puhelin 310 36012
LIITE |
Päätöksen perustelut |
924 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/8
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 35 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja --
konsernijaosto --
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta --
johtokunnat
-
Helsingin Energia --
-
Helsingin Satama --
-
Helsingin Vesi --
-
Taloushallintopalvelu --
apulaiskaupunginjohtajat
-
rakennus- ja
ympäristötointa johtava
-
sosiaali- ja
terveystointa johtava
-
sivistys- ja
henkilöstötointa johtava
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
hallintokeskus
-
hallintojohtaja
-
hallintopalvelujen
osastopäällikkö
-
kansainvälisen
toiminnan päällikkö
-
kaupunginlakimies
-
turvallisuus- ja
valmiusosaston osastopäällikkö
-
viestintäpäällikkö
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
aluerakentamispäällikkö
-
sisäisen
tarkastuksen päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
elinkeinojohtaja
-
elinkeinopäällikkö
-
matkailupäällikkö
-
tapahtumapäällikkö
Taloushallintopalvelu -liikelaitos
-
toimitusjohtaja
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
925 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/9
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 35 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
926 §
HAKEMUS ROOSINMÄEN LUONNONSUOJELUALUEEN PERUSTAMISEKSI
Khs 2009-1627
Esityslistan asia Ryj/1
Kaupunginhallitus päätti esittää Uudenmaan ympäristökeskukselle, että se perustaa Roosinmäen luonnonsuojelualueen esityslistan liitteenä olevan Helsingin kaupungin ympäristölautakunnan 7.7.2009 esityksen ja muiden liitteinä olevien asiakirjojen mukaisesti.
Kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle ja pöytäkirjanote ympäristölautakunnalle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 1-3 |
927 §
VALTUUTETTU VILLE YLIKAHRIN TOIVOMUSPONSI: PYÖRÄTIEN JA JALANKULUN EROTTAMINEN TOISISTAAN TÖÖLÖNLAHDEN PUISTOSSA
Khs 2009-648
Esityslistan asia Ryj/2
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi esityslistalta ilmenevän selvityksen kaupunginvaltuuston 18.3.2009 hyväksymän toivomusponnen (Ville Ylikahri) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Pöytäkirjanote jäljennöksin kaupunginhallituksen esityslistasta valtuutettu Ville Ylikahrille sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 1-4 |
928 §
VALTUUTETTU PIA PAKARISEN TOIVOMUSPONSI: RAITIOVAUNULINJAN RAKENTAMISEN NOPEUTTAMINEN LÄNSISATAMASTA KAMPPIIN
Khs
Esityslistan asia Ryj/3
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 3.6.2009 hyväksymän toivomusponnen (Pia Pakarinen) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Pöytäkirjanote jäljennöksin kaupunginhallituksen esityslistasta valtuutettu Pia Pakariselle sekä tiedoksi muille kaupunginvaltuutetuille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 1-3 |
929 §
24.8.2009 pöydälle pantu asia
LAUSUNTO HELSINGIN SEUDUN LIIKENNE -KUNTAYHTYMÄN TALOUSSUUNNITELMAEHDOTUKSESTA 2010 - 2012
Khs 2009-1343
Esityslistan asia Ryj/4
Kaupunginhallitus päätti antaa Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän taloussuunnitelmaehdotuksesta 2010 – 2012 kuntayhtymän valmistelua johtavalle ohjausryhmälle seuraavan lausunnon:
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän toiminnan ja talouden puitteet on määritelty perustajakaupunkien kaupunginvaltuustojen hyväksymässä kuntayhtymän perussopimuksessa. Kuntayhtymän taloussuunnitelmaehdotus rakentuu perussopimuksen linjauksille. Taloussuunnitelmaehdotuksessa kuvatut periaatteet joukkoliikenteen lipputulojen ja joukkoliikenteen järjestämisestä aiheutuvien kulujen kohdistamisesta jäsenkunnille ovat pääosin perussopimuksen mukaiset.
Taloussuunnitelmaehdotuksen mukaan kuntayhtymä ei tule maksamaan taloussuunnitelmakaudella kunnille korvausta kuntien peruspääomalle. Kuntayhtymän toiminnan alkuvuosina korvauksesta voitaneen luopua, mutta jatkossa kuntayhtymän tulee varautua suorittamaan kohtuullinen korvaus peruspääomalle.
Lipputulot
Seutulippujen sekä Espoon ja Vantaan lippujen myynnin ennustetaan kasvavan 1 % vuodesta 2009. Helsingin sisäisten lippujen myynnin ennustetaan kasvavan 0,3 %. Ottaen huomioon taantuman heikentävän vaikutuksen tulojen kehitykseen vuonna 2009 sekä sen, että keskimääräiset hintojen korotukset ovat lähellä toisiaan (2,2 % - 2,6 %) saattaa 1 %:in myynnin kasvu seutulippujen sekä Espoon- ja Vantaan lippujen myynnin osalta olla optimistinen. Helsingin sisäisten lippujen osalta ennuste vuodelle 2010 on jouduttu laskemaan ilman 1.5.2009 voimaan tulleiden taksojen aiheuttamien matkustajamäärämuutosten toteumatietoja, minkä vuoksi lipputuloarvio on aikaisempia vuosia epävarmempi.
Tariffituki
Vuoden 2010 osalta suunnitelma perustuu keskimäärin 2,5 % tariffikorotukseen, jolloin Helsingin maksettavaksi tuleva tariffituki vuonna 2010 on 143,1 milj. euroa. Tältä osin suunnitelmaan ei ole huomautettavaa.
Kuntayhtymän kustannusten kasvu vuosina 2011 ja 2012 on varsin merkittävä ja se rahoitetaan suunnitelman mukaan pääosin kuntien maksaman tariffituen lisäyksellä. Helsingin maksettavaksi tuleva tariffituki olisi taloussuunnitelmaehdotuksen mukaan 149,9 milj. euroa vuonna 2011 ja 156,8 milj. euroa vuonna 2012. Luvut ovat vuoden 2010 hintatasossa eli tariffituen reaalikasvu vuosina 2011 - 2012 on keskimäärin 4,6 % vuodessa.
Tariffituen suhteellisen osuuden voimakas kasvattaminen kuntayhtymän rahoituksessa on lähivuosien vaikeat taloudelliset näkymät huomioon ottaen erittäin ongelmallista. Kuntayhtymän tulee huolehtia vähintään kustannusten nousua vastaavasta lipputuottojen kasvusta. Suunnitelmakaudella kuntayhtymän tulee kiinnittää erityistä huomiota kustannusten kasvun hillitsemiseen ja kuntayhtymän perustamisen mahdollistamien synergioiden tulee myös näkyä kustannuskehityksessä.
Keravan ja
Kirkkonummen osuuksia junaliikenteen operointikuluista ei ole laskettu uuden
perussopimuksen mukaisesti, vaan nykyiseen kuntaosuuslaskelmaan perustuen.
Perussopimuksen mukaisten kaikkien kulujen kohdistamisen vaikutukset verrattuna
käsiteltävänä olevaan talousarvioehdotukseen tulee saattaa kuntien tiedoksi, ja
Keravan ja Kirkkonummen junaliikenteen kulujen kohdistamisesta on sovittava
käyttäen tarvittaessa perussopimuksen mahdollistamia siirtymäsäännöksiä.
Pitkällä aikavälillä
tavoitteena on lippujen reaalihintojen puolittaminen joukkoliikenteen
kulkumuoto-osuuden kasvattamiseksi.
Investoinnit
Lippu- ja informaatiojärjestelmä
2014 (LIJ2014-hanke)
Talousarvioluonnoksessa mainitaan uuden sukupolven lipunmyyntiautomaattien hankinta (50 uutta automaattia suunnittelukaudella). Helsingin joukkoliikennelautakunta on päättänyt 27.11.2008, että raitiovaunujen kuljettajalipunmyynti korvataan lippuautomaateilla aikaisintaan vuodenvaihteessa 2010 – 2011 ja viimeistään vuodenvaihteessa 2012 – 2013. Raitiovaunujen lipunmyyntiautomaattien hankinta ajoittuu siten suunnittelukaudelle ja on syytä mainita taloussuunnitelmassa.
Muut
matkustajainformaatio- ja telematiikkajärjestelmät
HKL-liikelaitoksen johtokunta on 19.3.2009 päättänyt laajentaa Helmi-järjestelmää vuosina 2009 – 2011 yhteensä 2,7 miljoonalla eurolla. Vuoden 2009 kustannukset ovat 1,4 miljoonaa euroa, joten vuosina 2010 ja 2011 Helmi-järjestelmään investoidaan yhteensä 1,3 miljoonaa euroa. Investointi on syytä mainita taloussuunnitelmassa.
HKL-liikelaitoksen johtokunta on 28.5.2009 tehnyt hankepäätöksen kevyistä aikataulunäytöistä, jotka ovat merkittävästi perinteisiä aikataulunäyttöjä halvempia. On mahdollista, että kevyitä aikataulunäyttöjä hankitaan vielä lisää suunnittelukaudella, jolloin perinteisiä aikataulunäyttöjä hankitaan vähemmän. Tällöin Helsinkiin hankittavien näyttöjen kokonaismäärä on satoja, ei kymmeniä. Helsingin sähköisten näyttöjen hallinnan siirtämistä HKL:n hankkimaan uudempaan järjestelmään aletaan toteuttaa asteittain jo vuonna 2009.
Liikenteen palvelutaso
Liikenteen hoito-osassa (4 Liikenteen palvelutaso, Liite 1 ja Liite 2) on esitetty tietoja liikenteen nykytilasta, muutoksista 2010 – 2012 ja lipputuloista sekä vuoden 2009 talousarviosta ja ennusteesta 2009.
Suunnittelukauden aikana toteutettavat joukkoliikenteen muutokset perustuvat suurimmaksi osaksi seudun joukkoliikennesuunnitelmaluonnokseen 2010 – 2014, josta kunnat ovat antaneet lausunnot. Näin ollen HSL:n taloussuunnitelmaehdotuksessa esitetyt muutokset ja niiden ajoitukset tulevat tarkentumaan seudun joukkoliikennesuunnitelmaluonnoksen 2010 - 2012 lausuntojen perusteella tapahtuvan tarkistuksen johdosta.
Helsingin sisäisen liikenteen osalta muutokset, jotka eivät sisälly em. suunnitelmaluonnokseen perustuvat HKL:n liikennöintisuunnitelmiin.
Helsingin sisäisen liikenteen osalta tulee tarkentaa muissa toimintatuloissa olevaa Helsingin palvelulinjoja koskevaa kohtaa. JOUKO- kaupunginosalinjoja suunnitellaan yhdessä Helsingin sosiaaliviraston kanssa. Sosiaaliviraston osuus kustannuksista on 45 % JOUKO- kaupunginosalinjojen kustannuksista.
Toinen tarkennusta vaativa kohta liittyy seutulinjaan 577 (Helsingin sisäisen linjan 77A, Jakomäki – Malmi – Siltamäki jatkaminen Tikkurilaan). Joskin kaupungin 1.6.2009 antamassa lausunnossa esitetään linja 577 päätettäväksi Malmille, ei linjaa 77A voida poistaa väliltä Jakomäki – Malmi ilman korvaavaa järjestelyä.
Taloussuunnitelmaehdotuksen liitteestä 2 puuttuu Helsingin sisäistä liikennettä koskeva osa. Tämä johtuu YTV:n ja HKL:n erilaisista suunnittelujärjestelmistä. Jatkossa tulee liitteen mukainen esitys tehdä myös Helsingin sisäisestä liikenteestä.
Taksa- ja lippujärjestelmän muutokset
Taksa- ja lippujärjestelmään esitettävät muutokset 1.1.2010 alkaen:
1) Poistetaan rajoitus, jonka mukaan alennuslippuun oikeutettu ei voi alennuksella ostaa toisen kunnan sisäisiä lippuja
2) Myönnetään ulkomaalaisille vaihto-oppilaille oikeus opiskelijalippuun, vaikka he asuvat pääkaupunkiseudulla vain tilapäisesti
3) Muutetaan polkupyörän kuljettamisesta perittävää maksua siten, että polkupyörämatka hinnoitellaan asiakasryhmän ja asiakkaan matkan mukaan.
Helsingin kaupunki kannattaa edellä mainittuja muutoksia taksa- ja lippujärjestelmään. Kohdan 1) rajoituksen poistuminen edesauttaa lähikuntien asukkaiden joukkoliikenteellä liikkumista HSL-alueen kunnissa. Ostorajoituksen poistaminen saattaa jopa hieman lisätä Helsingin sisäisiä lipputuloja, koska muut kuntalaiset oletettavasti hankkivat enemmän Helsingin sisäisiä lippuja kuin helsinkiläiset muiden kuntien sisäisiä lippuja, ja tulon alenema kohdistetaan siihen kuntaan, jonka asukas sen aiheuttaa.
Kohdan 2) muutos on aiheellista tehdä, koska Helsingin maistraatti on muuttanut käytäntöään vakinaisen asuinpaikan myöntämiseksi. Tämän seurauksena ulkomaalaisilla vaihto-opiskelijoilla ei käytännössä ole mahdollisuutta saada missään tapauksessa vakinaista kuntalaisuutta ja sitä kautta oikeutta opiskelija-alennuslippuun. Muutos auttaa myös antamaan ulkomaalaisille pääkaupunkiseudulla opiskeleville paremman kuvan Suomesta ja pääkaupunkiseudusta. Nykykäytäntö ei myöskään ota huomioon sitä, että ulkomaalainen vaihto-opiskelija ei ole suomalaista opiskelijaa varakkaampi. Joukkoliikennealennukset ovat tässä tapauksessa tapa viestiä kansainväliselle yhteisölle, että vaihto-opiskelijat ovat yhtä tervetulleita asumaan Suomeen, kuten suomalaiset opiskelijat ovat tervetulleita muualle.
Tämä saattaa tulevaisuudessa hyödyttää esimerkiksi seudun elinkeinoelämää mm. lisääntyvän työ- tai vapaa-ajanmatkailun kautta. HKL-liikelaitoksen tarkennetun arvion mukaan on lipputulomenetys saatavissa olevien tietojen pohjalta sisäisten- ja seutu lippujen osalta n.0,3 milj. euroa.
Kohdan 3) muutos koskee vain lähijunaliikennettä. Busseissa ja raitiovaunuissa pyöriä ei saa kuljettaa. Metrossa kuljettaminen on sallittua maksutta, mikäli vaunussa on tilaa. Nykyinen kerta- tai arvoseutulipun hinta kaikilla matkoilla on joustamaton ja epätasa-arvoinen. Esitetty muutos on perusteltu. Sisäisillä matkoilla pyörästä maksettavan lisähinnan on perusteltua olla pitkää seutumatkaa edullisempi. Lisäksi on perusteltua, että lapsilla pyörän kuljetus on edullisempaa kuin aikuisilla. Lähijunissa tulisi siirtyä samanlaiseen käytäntöön kuin metroissa, joissa pyörien kuljettaminen on sallittua maksutta, mikäli vaunussa on tilaa.
Kirje Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymälle sekä kuntayhtymän valmistelua johtavalle ohjausryhmälle ja pöytäkirjanote liikennelaitokselle.
Kaupunginhallitus päätti asiasta esittelijän muutetun ehdotuksen sekä Moision esityksen mukaisesti.
Kaupunginhallitus päätti todeta, ettei Rihtniemi esteellisenä osallistunut asian käsittelyyn eikä ollut läsnä asiaa käsiteltäessä.
Merkittiin, että esittelijä muutti esitystään siten, että esityslistan sivulla 40 ensimmäisen kappaleen viimeinen virke ”Lähiliikenteessä pyörien kuljettaminen ei edelleenkään tule olemaan….” poistetaan ja sen korvaa virke ”Lähijunissa tulisi siirtyä samanlaiseen käytäntöön kuin metroissa, joissa pyörien kuljettaminen on sallittua maksutta, mikäli vaunussa on tilaa.”
Merkittiin, että Moisio teki Pajamäen kannattamana esityksen, jonka mukaan otsikon Tariffituki loppuun lisätään sivulle 37 omaksi kappaleeksi: ”Pitkällä aikavälillä tavoitteena on lippujen reaalihintojen puolittaminen joukkoliikenteen kulkumuoto-osuuden kasvattamiseksi.”
Suoritetussa äänestyksessä Moision esitys voitti esittelijän esityksen äänin 7-7 puheenjohtajan äänen ratkaistessa. Vähemmistöön kuuluivat Hakola, Oker-Blom, Peltokorpi, Koskinen, Räty, Urho ja Suomalainen.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 1-4 |
930 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Ryj/5
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 35 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
yleisten töiden lautakunta |
27.8.2009 |
Ilmoitus ao. lautakunnalle.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITE |
Päätöksen perustelut |
931 §
UUDENMAAN PÄIHDEHUOLLON KUNTAYHTYMÄN TOIMINNAN KEHITTÄMINEN VUOSINA 2010-2012
Khs 2009-1400
Esityslistan asia Stj/1
Kaupunginhallitus päätti antaa Uudenmaan päihdehuollon kuntayhtymälle seuraavan lausunnon:
Kaupunginhallitus toteaa, että Helsingin kaupunki ei ole juuri käyttänyt Ridasjärven päihdekuntoutuskeskuksen palveluja kuluvana vuonna, koska keskuksen palvelut eivät poikkea merkittävästi kaupungin omien yksiköiden tarjoamista palveluista. Nykyaikaisen päihdehuollon tarpeet edellyttävät laitospalvelujen tarjoamista myös opiaattiriippuvaisille korvaushoitoasiakkaille, liikuntarajoitteisille päihdeongelmaisille sekä päihdekuntoutusta tarvitseville mielenterveyskuntoutujille. Jotta Helsinki voisi käyttää palveluja tulevaisuudessa, kaupunginhallitus edellyttää Ridasjärven päihdehoitokeskuksen mahdollistavan nykyistä monipuolisemman palvelutarjonnan kuntoutuslinjoillaan. Keskeisin kehittämisen suunta tulee olla mielenterveys- ja päihdetyön rajapintojen luominen kansallisen mielenterveys- ja päihdesuunnitelman tavoitteiden mukaisesti. Ikääntyvän väestön päihdehaittojen hoito on erityisen haastavaa.
Kuntayhtymän asettama hoitopäivätavoite, 20 400 hoitopäivää (kuormitusprosentti 93,1 %), on kohtuullinen. Vuodelle 2010 esitettävä sairaanhoitajan toimen perustaminen on linjassa taloussuunnitelmassa esitettyjen tavoitteiden kanssa. Palkattavan sairaanhoitajan toimenkuvaan tulee sisältyä kansallisen mielenterveys- ja päihdesuunnitelman mukaisten toimenpiteiden edistämistä. Hoitopäivän hinnaksi on arvioitu ensi vuodelle 90,00 euroa, minkä sosiaalilautakunta toteaa olevan kohtuullinen.
Kirje Uudenmaan päihdehuollon kuntayhtymälle ja pöytäkirjanote sosiaalilautakunnalle sekä Uudenmaan päihdehuollon kuntayhtymän yhtymäkokouksen helsinkiläiselle edustajalle.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36048
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 1-3 |
932 §
UTLÅTANDE OM
KÅRKULLA SAMKOMMUNS EKONOMIPLAN 2010-2012
LAUSUNTO KÅRKULLA SAMKOMMUN -NIMISEN KUNTAYHTYMÄN TALOUSSUUNNITELMASTA VUOSILLE 2010-2012
Stn/Khs 2009-1344
Ärende Stj/2 på
föredragningslistan
Esityslistan asia Stj/2
Stadsstyrelsen beslöt ge Kårkulla
samkommun följande utlåtande:
Uppföljningen av
den ekonomiska utvecklingen vid Kårkulla samkommun och en utredning av behoven
att bygga ut och ändra de olika serviceformerna kräver allt närmare samarbete
med medlemskommunerna. Servicebehovet, servicens omfattning och
kostnadsfaktorerna skulle då bli bättre beaktade än nu i det kommunala
beslutsfattandet. De anställda vid svenska socialservicen och personalen vid
Kårkullas omsorgsbyrå i Helsingfors bör fortsätta med att utveckla nya samarbetsmodeller
så att servicen blir utnyttjad så effektivt som möjligt.
Umgänget mellan
samkommunen och medlemskommunerna bör alltjämt utvecklas så att
medlemskommunerna under verksamhetsåret får tillräckligt med information om hur
samkommunens ekonomi utvecklats, om utfallet av överenskomna åtgärder, om
kostnaderna för dessa och om orsakerna till eventuella avvikelser från
budgeten.
De slutliga
priserna per vårddag och antalet vårddagar bestäms vid underhandlingar mellan
socialverket och Kårkulla samkommun inom de ramar som fastställs i stadens
budget för år 2010.
Skrivelse till
Kårkulla samkommun, protokollsutdrag till socialnämnden och ekonomi- och
planeringscentralen och protokollsutdrag med kopia av texten på föredragningslistan
med bilagor till de av stadens utsedda ledamöterna i Kårkulla samkommuns
fullmäktige.
Kaupunginhallitus päätti antaa Kårkulla samkommun –nimiselle kuntayhtymälle seuraavan lausunnon:
Kårkullan kuntayhtymän taloudellisen kehityksen seuraaminen ja eri palvelumuotojen laajennus- ja muutostarpeiden selvittäminen edellyttää entistäkin tiiviimpää yhteistyötä jäsenkuntien kanssa. Palvelujen tarpeellisuus, laajuus ja kustannustekijät saataisiin silloin nykyistä paremmin huomioonotetuiksi kunnallisessa päätöksenteossa. Ruotsinkielisen sosiaalipalvelun työntekijöiden ja Helsingissä sijaitsevan Kårkullan omsorgsbyrån henkilökunnan tulee jatkaa uusien yhteistyömallien kehittämistä siten, että palvelujen käyttö saataisiin mahdollisimman tehokkaaksi.
Kuntayhtymän ja jäsenkuntien välistä kanssakäymistä tulee kehittää edelleen niin, että jäsenkunnat saavat toimintavuoden aikana riittävästi tietoja kuntayhtymän taloudellisen tilanteen kehittymisestä, sovittujen toimenpiteiden toteutumisesta, niiden kustannuksista sekä mahdollisista talousarviopoikkeamien syistä.
Lopulliset hoitopäivähinnat ja käyttöpäivien määrät määräytyvät sosiaaliviraston ja Kårkullan kuntayhtymän välisissä neuvotteluissa kaupungin vuoden 2010 talousarvion asettamissa puitteissa.
Kirje Kårkulla samkommunille, pöytäkirjanote sosiaalilautakunnalle ja talous- ja suunnittelukeskukselle sekä pöytäkirjanote jäljennöksin esityslistatekstistä liitteineen kaupungin valitsemille Kårkulla samkommunin valtuuston jäsenille.
Tilläggsuppgifter:
Hari Olli, stadssekreterare, telefon 310 36048
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36048
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 1-3 |
933 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Stj/3
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 34 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
sosiaalilautakunta |
20.8.2009 |
Ilmoitus lapsi- ja perhejaostolle.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36048
LIITE |
Päätöksen perustelut |
934 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 35 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
eläintarhan johtokunta |
- |
henkilöstökassatoimikunta |
- |
kaupunginmuseon johtokunta |
- |
kaupunginorkesterin johtokunta |
- |
kulttuuri- ja kirjastolautakunta |
- |
liikuntalautakunta |
25.8.2009 |
nuorisolautakunta |
- |
opetuslautakunta |
- |
- ruotsinkielinen jaosto |
- |
- suomenkielinen jaosto |
- |
ruotsinkielisen työväenopiston johtokunta |
- |
suomenkielisen työväenopiston johtokunta |
- |
taidemuseon johtokunta |
- |
|
|
eläintarhan johtaja |
|
henkilöstökeskus |
|
- henkilöstöjohtaja |
|
- osastopäällikkö (henkilöstöpolitiikka) |
|
- osastopäällikkö (henkilöstövoimavara) |
|
- osastopäällikkö (maahanmuutto) |
|
museonjohtaja |
|
kaupunginorkesterin intendentti |
|
ruotsinkielisen työväenopiston rehtori |
|
suomenkielinen työväenopisto |
|
- johtava rehtori |
|
- apulaisrehtori |
|
- aluerehtori |
|
taidemuseon johtaja |
|
tietokeskus |
|
- johtaja |
|
- tutkimusprofessori |
|
- tietohuoltopäällikkö |
|
- kehittämispäällikkö |
|
työterveysjohtaja |
|
Henkilöstön kehittämispalvelut |
|
- toimitusjohtaja |
|
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
Hyttinen Hannu, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
LIITE |
Päätöksen perustelut |
935 §
LAUSUNTO UUDENMAAN YMPÄRISTÖKESKUKSELLE YMPÄRISTÖVAIKUTUSTEN ARVIOINTIMENETTELYN (YVA) TARPEESTA PISARA-RADAN SUUNNITTELUN YHTEYDESSÄ
Khs 2009-1590
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti antaa uudenmaan ympäristökeskukselle seuraavan sisältöisen lausunnon:
Hankkeen kuvaus Pisara-ratalenkki yhdistää pääradan ja rantaradan kaupunkiraiteet Pasilasta Helsingin kantakaupungin alla kiertävällä tunneliradalla. Rataosuus on kaksiraiteinen ja sijoittuu lähes kokonaan tunneliin. Ratalenkin kokonaispituus on 7,5 km ja sillä on asemat Töölössä Oopperan kohdalla, ydinkeskustassa Forumin kohdalla ja metron kanssa rinnakkainen asema yhteisin sisäänkäynnein Hakaniemessä.
Ratalenkin kautta yhdistetään rantaradan kaupunkirataliikenne (Espoon ja Vantaankosken suunnat) ja pääradan kaupunkirataliikenne (Keravan ja tulevan Kehäradan suunnat) tunneliradan kautta kulkeviksi heilurilinjoiksi, jolloin kaupunkiratajunien operointi ruuhka- ja päiväajan liikenteessä Helsingin rautatieasemalle lakkaa. Tämä vapauttaa suurimman osan kaupunkirataliikenteen käytössä olevista kahdeksasta laituriraiteesta muun liikenteen tarpeisiin mahdollistaen kauko- ja taajamajunaliikenteen kehittämisen. Pisarasta on tehty tarve- ja toteuttamiskelpoisuusselvitys vuonna 2006.
Pisara parantaa seudullisen kaupunkirataliikenteen jakelua ja vaihtoyhteyksiä Helsingin kantakaupungin alueella. Pisara vähentää henkilöauto-, bussi- ja raitioliikennettä sekä ydinkeskustan katuja ylittävien jalankulkijoiden määrää, mikä vähentää liikenneonnettomuuksien riskiä ja liikenteen ympäristöhaittoja. Pisaran myötä joukkoliikenteen operointikustannuksia on mahdollista alentaa. Pisara vahvistaa joukkoliikenteeseen tukeutuvan yhdyskuntarakenteen kehittymismahdollisuuksia sekä lisää Helsingin keskustan ja kantakaupungin houkuttelevuutta ja elinvoimaisuutta.
Pisara on yhteiskuntataloudellisesti kannattava hanke. Pisara on selvästi tehokkaampi ratkaisu Helsingin ratapihan kapasiteettipulan ratkaisemiseksi kuin Pasilaan rakennettava päättyvän junaliikenteen terminaali.
Tehdyt päätökset ja laaditut selvitykset
Pisara-ratalenkki sisältyy Helsingin Yleiskaava 2002:een. Pääkaupunkiseudun liikennejärjestelmäsuunnitelmassa (PLJ 2007) Pisara on toisella kaudella (2016–2030) aloitettavia hankkeita. Hankkeen ajoitus tarkistetaan meneillään olevan Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman HLJ 2011 käsittelyn yhteydessä. Pisara-ratalenkin tarve- ja toteuttamiskelpoisuusselvitys on vuodelta 2006.
Ratahallintokeskus ja Helsingin kaupunki ovat käynnistämässä Pisaran yleissuunnittelua ja siihen liittyvää ympäristövaikutusten arviointia, missä yhteydessä tullaan selvittämään myös Pisaran eri vaihtoehdot. Hankkeen ympäristövaikutukset tullaan selvittämään YVA-lain 25 §:ssä edellytetyllä tavalla ja periaatepäätös Pisara-radasta valmistellaan näiden pohjalta. Pisaran toteuttaminen edellyttää lisäksi hankesuunnitelman ja asemakaavojen laatimista.
Kannanotto YVA-menettelyn tarpeeseen
YVA-asetuksen 6 §:ssä YVA-menettelyä edellyttävinä raideliikenteen hankkeina on mainittu kaukoliikenteen radat. Arvioitaessa tuleeko hankkeesta tehdä harkinnanvarainen YVA-menettely, tulee asetuksen 7 §:n luetelluista ominaisuuksista lähinnä tarkasteltavaksi hankkeen koko ja yhteisvaikutus muiden hankkeiden kanssa, sijainti (nykyinen maankäyttö) sekä vaikutusalueen laajuus ottaen huomioon vaikutuksen kohteena olevan väestön määrä.
Hankkeen merkitys ja liikenteellisten vaikutusten piirissä olevan väestön määrä on merkittävä, mutta vaikutukset ovat pääasiassa myönteisiä. Maankäytöllisiä vaikutuksia pienentää ratalenkin sijoittuminen maanalaiseen tunneliin vaikka myös maan alle sijoittuvan rakentamisen volyymi kantakaupungissa on suuri. Maan päälle heijastuvat haitalliset vaikutukset saattavat näkyä liikenteellisinä muutoksina asemien ympärillä ja rakennusaikaisina häiriöinä muun muassa louhintaan liittyen. Räjäytystöiden ja etenkin radan jo ollessa valmis sen käyttöön liittyvästä tärinästä aiheutuvien haittojen merkittävyyttä kuitenkin vähentää se, että ratalenkki sijaitsee pääosin huomattavan syvällä, useita kymmeniä metrejä maan pinnan alapuolella.
Kansalaisten osallistuminen ja vuorovaikutus on yleisellä tasolla ollut mahdollista Yleiskaava 2002:n yhteydessä, koska ratavaraus sisältyy tähän lainvoimaiseen ja oikeusvaikutteiseen yleiskaavaan. Seuraava vuorovaikutusmahdollisuus syntyy asemakaavoituksen yhteydessä ja esimerkiksi rakennusaikaisten haittojen lieventäminen selvitetään tarkoin yleis- ja tarkemman hankesuunnittelun yhteydessä.
Helsingin kaupunginhallitus katsoo, että vaikka hanke ei ole suuruudeltaan suoraan verrattavissa YVA-asetuksen mainitsemaan kaukoliikenteen rataan, YVA-lain mukaisen arviointimenettelyn käynnistämistä puoltavat muun muassa tähänastisen kansalaisosallistumisen vähäisyys suunnittelun yleispiirteisyydestä johtuen, seudun liikenteellisten vaikutusten ja kohteena olevan väestön suuruus sekä mahdolliset rakennusaikaiset haitat. Lisäksi erillinen YVA-menettely toisi kokoavasti esiin hankkeen erilaiset ja eri aikoina syntyvät vaikutukset ja niiden hillintämahdollisuudet.
Kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle ja pöytäkirjanote kaupunkisuunnitteluvirastolle, ympäristökeskukselle ja HKL-liikelaitokselle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 1-5 |
936 §
TOSUN DÖNER OY:N POIKKEAMISHAKEMUS
Khs 2009-1555
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti suostua hakemukseen päätöksen nro 2009-1555/526 mukaisena edellyttäen, että rakentamisessa noudatetaan 12.06.2008 (asemapiirros ja julkisivu itään) sekä 10.11.2008 (pohja) päivättyjä suunnitelmia.
Pöytäkirjanote Asunto Oy Mellunkärpälle ja pöytäkirjanote esityslistateksteineen ympäristökeskukselle (ympäristöterveysyksikkö).
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 1-4 |
937 §
24.8.2009 pöydälle pantu asia
LAUSUNTO HELSINGIN HALLINTO-OIKEUDELLE KAUPUNGINVALTUUSTON PÄÄTÖKSESTÄ TEHDYSTÄ VALITUKSESTA VARTIOKYLÄN TONTTIEN 45453/4 JA 12 SEKÄ 45454/30 YM. ALUEIDEN (VARJAKANMÄKI) ASEMAKAAVA-ASIASSA (NRO 11717)
Khs 2007-2779
Esityslistan asia Kaj/3
Kaupunginhallitus päätti antaa asiasta Helsingin hallinto-oikeudelle jäljempänä esityslistalta ilmenevän, hallintokeskuksen oikeuspalveluiden ehdotuksen mukaisen lausunnon.
Pöytäkirjanote hallintokeskuksen oikeuspalveluille lausunnon laatimista ja antamista varten, kaupunkisuunnitteluvirastolle sekä Asunto Oy Helsingin Varjakankuja 3:lle.
- -
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 1-3 |
938 §
24.8.2009 pöydälle pantu asia
VARTIOKYLÄN TONTTIEN 45453/4 JA 12 SEKÄ 45454/30 YM. ALUEIDEN (VARJAKANMÄKI) ASEMAKAAVAN MUUTOKSEN MÄÄRÄÄMINEN OSITTAIN VOIMAAN ENNEN LAINVOIMAISUUTTA (11717)
Khs 2007-2779
Esityslistan asia Kaj/4
Kaupunginhallitus
päätti määrätä 45. kaupunginosan (Vartiokylä, Vartioharju) korttelin nro 45453
tonttien nro 4 ja 12 ja korttelin nro 45454 tontin nro 30 sekä puisto- ja
katualueiden asemakaavan muutoksen nro 11717 voimaan ennen
lainvoimaisuutta seuraavilta osin: korttelin nro 45453 tontit nro 4 ja 12
ja korttelin nro 45454 tontti nro 30 sekä kulkuyhteys Vehkalahdenkujalta
korttelin nro 45453 tontille nro 4 ja Vehkahdenkujan nykyisen loppuosan alue.
Kirje jäljennöksin esityslistatekstistä Helsingin hallinto-oikeudelle sekä pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle, Asunto Oy Helsingin Varjakankuja 3:lle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kaupunkisuunnitteluvirastolle ja hallintokeskuksen oikeuspalveluille.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 1-4 |
939 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/5
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
asuntolautakunta |
25.8.2009 |
|
|
asuntotuotantotoimisto |
24.8.2009 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ryöti Miliza, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 25407
LIITE |
Päätöksen perustelut |
Översättning:
927 §
HEMSTÄLLNINGSKLÄM
AV FULLMÄKTIGELEDAMOTEN VILLE
YLIKAHRI:
SKILJANDE AV CYKEL- OCH GÅNGTRAFIKEN FRÅN
VARANDRA INOM
PARKOMRÅDET VID TÖLÖVIKEN
Stn 2009-648
Ärende Ryj/2 på
föredragningslistan
Stadsstyrelsen
beslöt anteckna den av föredragningslistan framgående utredningen om åtgärderna
med anledning av en hemställningskläm som stadsfullmäktige godkänt 18.3.2009,
lämna den som föreslagit klämmen (Ville Ylikahri) denna utredning och ge de
övriga fullmäktigeledamöterna tillfälle att ta del av den.
Protokollsutdrag
till ledamoten Ville Ylikahri och för kännedom till de övriga fullmäktigeledamöterna,
med kopia av det ifrågavarande ärendet i stadsstyrelsens föredragningslista.
Tilläggsuppgifter:
Matikainen Kristiina, stadssekreterare, telefon 310 36035
928 §
HEMSTÄLLNINGSKLÄM
AV FULLMÄKTIGELEDAMOTEN PIA
PAKARINEN:
PÅKYNDANDE AV ANLÄGGNINGEN AV EN
SPÅRVÄGSLINJE
FRÅN VÄSTRA HAMNEN TILL KAMPEN
Stn
Ärende Ryj/3 på
föredragningslistan
Stadsstyrelsen
beslöt anteckna den av föredragningslistan framgående utredningen om åtgärderna
med anledning av en hemställningskläm som stadsfullmäktige godkänt 3.6.2009,
lämna den som föreslagit klämmen (Pia Pakarinen) denna utredning och ge de
övriga fullmäktigeledamöterna tillfälle att ta del av den.
Protokollsutdrag
till ledamoten Pia Pakarinen och för kännedom till de övriga fullmäktigeledamöterna,
med kopia av det ifrågavarande ärendet i stadsstyrelsens föredragningslista.
Tilläggsuppgifter:
Matikainen Kristiina, stadssekreterare, telefon 310 36035
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Suvi Rihtniemi |
Arto Bryggare |
puheenjohtaja (paitsi 929 §) |
puheenjohtaja (929 §:n kohdalla |
Erja Saarinen |
|
pöytäkirjanpitäjä |
|
Pöytäkirja tarkastettu
Ulla-Marja Urho |
Laura Räty |
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä hallintokeskuksessa 15.9.2009 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkityöpäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Erja Saarinen apulaiskaupunginsihteeri |
|
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1 |
|||
|
|
||
|
Pöytäkirjan
liitteet |
||
|
|
|
|
|
|
Pöytäkirjan liitteet on tilattavissa hallintokeskuksen kirjaamosta, jonka yhteystiedot ja aukioloaika on mainittu kohdassa ‘Oikaisuvaatimuksen toimittaminen’. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusoikeus |
||
|
|
|
|
|
|
Päätökseen tyytymätön voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|
|
|
|
|
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa (Kuntalaki 91 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 912 – 918, 920 – 935 ja 937 – 939 §:t |
|
|
|
|
|
|
– |
poikkeamispäätöksen tekemistä (Maankäyttö- ja rakennuslaki 190 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 936 § |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä |
||
|
|
|
|
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan jäsen. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusviranomainen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus tehdään Helsingin kaupunginhallitukselle. |
||
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusaika |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. |
||
|
|
||
|
Oikaisuvaatimuksen
sisältö |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksessa, joka on osoitettava kaupunginhallitukselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
muutoksenhakijan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja muut yhteystiedot, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa |
|
|
|
|
|
|
– |
jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
muoto |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostina. Kirjallinen oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Viranomaiselle saapunutta sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
toimittaminen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa osoitteella: Helsingin kaupunginhallitus PL 1 Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11 – 13 00099 HELSINGIN KAUPUNKI Kirjaamon puhelinnumero on (09) 310 13700. Faksinumero on (09) 655 783 ja sähköpostiosoite: hallintokeskus@hel.fi. Hallintokeskuksen aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15 – 16.00. Oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimus on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen hallintokeskuksen aukioloajan päättymistä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus toimitetaan aina omalla vastuulla. |
||
|
|
||
2 |
|||
|
|
|
|
|
Poikkeamispäätöksen
tekeminen |
||
|
|
|
|
|
Valitusoikeus, valitusviranomainen ja valitusaika Poikkeamispäätöksen tekemistä koskevassa asiassa saa hakea muutosta kirjallisella valituksella |
||
|
|
|
|
|
– |
viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija, |
|
|
|
|
|
|
– |
sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa, |
|
|
|
|
|
|
– |
se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa, |
|
|
|
|
|
|
– |
se, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa, |
|
|
|
|
|
|
– |
kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa, |
|
|
|
|
|
|
– |
toimialueellaan sellainen rekisteröity yhdistys, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen, |
|
|
|
|
|
|
– |
Uudenmaan ympäristökeskus, sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
muu viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa. |
|
|
|
|
|
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle. Valituskirjelmä on toimitettava Helsingin hallinto-oikeudelle kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätöksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu. |
||
|
|
||
|
Helsingin hallinto-oikeuden yhteystiedot: Ratapihantie 9, PL 120 00521 HELSINKI Puhelin: 010 36 42000 Faksinumero: 010 36 42079 Sähköposti: helsinki.hao@om.fi |
|
Yhteiset määräykset muutoksenhausta |
||
|
|
|
|
|
|
Valitusajan laskeminen Tiedoksisaantipäivää, nähtävilleasettamispäivää tai sitä päivää, jolloin päätös on julkipanon jälkeen annettu ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Valituskirjelmän sisältö Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
|
|
|
|
|
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
|
|
|
|
|
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
|
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
|
|
|
|
ANVISNINGAR OM
SÖKANDE AV ÄNDRING
1 |
||||
|
|
|||
|
Bilagor till
protokollet |
|||
|
|
|
||
|
|
Bilagorna
till protokollet kan beställas på förvaltningscentralens registratorskontor.
Kontaktinformation och öppettiderna är angivna under punkten ”Inlämnande av
rättelseyrkande”. |
||
|
|
|
||
|
Rätt att
framställa rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
|
Den som är
missnöjd med ett beslut kan framställa ett rättelseyrkande. Ändring i beslutet
får inte sökas genom besvär. Rättelse får
inte yrkas i beslut som gäller: |
||
|
|
|
||
|
– |
beredning
eller verkställighet (91 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
912 – 918, 920 – 935 och 937 – 939 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
– |
fattande av
undantagsbeslut (190 § i markanvändnings- och bygglagen) |
||
|
|
|
||
|
|
936 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkande får framställas |
|||
|
|
|
||
|
– |
av den som
ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
||
|
|
|
||
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandemyndighet |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkande
framställs hos Helsingfors stadsstyrelse. |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkandetid
|
||
|
|
||
|
Ett rättelseyrkande skall framställas inom fjorton (14) dagar från
delfåendet av beslutet. En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes,
om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts
fram offentligt. Dagen för
delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas inte in i den
bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en
annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får rättelseyrkandet inlämnas
första vardagen därefter. |
||
|
|
||
|
Innehåll i
rättelseyrkande |
||
|
|
|
|
|
I
rättelseyrkandet, som skall riktas till stadsstyrelsen, skall uppges |
||
|
|
|
|
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
|
|
|
|
|
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
|
|
|
|
|
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
|
|
|
|
|
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
|
|
|
|
|
|
– |
postadress
och annan kontaktinformation för meddelanden i saken till ändringssökanden |
|
|
|
|
|
|
– |
om
ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud eller
om rättelseyrkandet har upprättats av någon annan, också hans namn och
hemkommun. |
|
|
|
|
|
|
Formen för
rättelseyrkande |
||
|
|
|
|
|
Rättelseyrkandet skall göras skriftligt. Rättelseyrkandet kan också
skickas per telefax eller e-post. Rättelseyrkandet skall undertecknas av ändringssökanden, den lagliga
företrädaren eller ombudet. Ett
elektroniskt dokument som kommit till myndigheten behöver inte kompletteras
med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och det
inte är skäl att misstänka dokumentets äkthet eller intakthet. |
||
|
|
|
|
|
Inlämnande av
rättelseyrkande |
||
|
|
|
|
|
Rättelseyrkandet skall innan rättelseyrkandetiden utgår inlämnas till Helsingfors stadsstyrelse PB 1 Besöksadress: Norra esplanaden 11–13 00099 HELSINGFORS STAD Telefonnumret till registratorskontoret är (09) 310 13700. Telefaxnumret är (09) 655 783 och e-postadressen är: hallintokeskus@hel.fi. Förvaltningscentralen är öppen måndag–fredag kl. 8.15–16.00. Rättelseyrkandet kan skickas per post, genom bud eller elektroniskt. Till posten skall rättelseyrkandet lämnas i så god tid att det hinner
fram sista dagen av rättelseyrkandetiden före utgången av förvaltnings-centralens
öppettid. Ett elektroniskt meddelande anses ha inkommit till myndigheten då det är
tillgängligt i myndighetens mottagningsapparat eller datasystem så att
meddelandet kan behandlas. Ett
rättelseyrkande skickas alltid på eget ansvar. |
||
|
|
||
2 |
|||
|
|
|
|
|
Fattande av undantagsbeslut |
||
|
|
|
|
|
|
Besvärsrätt, besvärsmyndighet och besvärstid Ändring i ett ärende som gäller fattande av undantagsbeslut får sökas
genom skriftliga besvär |
|
|
|
– |
av ägaren och
innehavaren av ett invid eller mittemot beläget område |
|
|
|
|
|
|
– |
av ägaren och
innehavaren av en sådan fastighet vars bebyggande eller användning i annat
syfte beslutet i väsentlig mån kan påverka |
|
|
|
|
|
|
– |
av den på
vars boende, arbete eller övriga förhållanden projektet kan ha en betydande
verkan |
|
|
|
|
|
|
– |
av den vars
rätt, skyldighet eller fördel beslutet direkt påverkar |
|
|
|
|
|
|
– |
av kommunen
och en grannkommun vars markanvändningsplanering beslutet påverkar |
|
|
|
|
|
|
– |
inom det
geografiska område där den är verksam, av en sådan registrerad förening vars
syfte är att främja natur- eller miljövård eller skydd av kulturvärden eller
att annars påverka livsmiljöns kvalitet |
|
|
|
|
|
|
– |
av Nylands
miljöcentral |
|
|
|
|
|
|
– |
av en annan
myndighet i ärenden som hör till dess verksamhetsområde. |
|
|
|
|
|
|
Besvär anförs
hos Helsingfors förvaltningsdomstol. Besvärsskriften skall inlämnas till
Helsingfors förvaltningsdomstol inom trettio (30) dagar från delfåendet av
beslutet. Vederbörande anses ha fått del av beslutet då beslutet meddelats
efter anslag. |
|
|
|
|
|
|
Kontaktinformation till Helsingfors förvaltningsdomstol: Bangårdsvägen 9, PB 120 00521 HELSINGFORS Telefon: 010 36 42000 Telefax: 010 36 42079 E-post: helsinki.hao@om.fi |
|
Gemensamma bestämmelser om sökande av ändring |
||
|
|
|
|
|
|
Uträkning av
besvärstiden Dagen för delfåendet, den dag då protokollet lagts fram eller den dag då
beslutet meddelats efter anslag räknas inte in i den bestämda tiden. Om
sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen
därefter. Innehåll i besvärsskriften I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
|
|
|
|
|
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
|
|
|
|
|
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
|
|
|
|
|
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
|
|
|
|
|
|
– |
den
postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan
tillställas ändringssökanden. |
|
|
|
|
|
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till besvärsskriften skall fogas |
||
|
|
|
|
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
|
|
|
|
|
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när
besvärstiden har börjat |
|
|
|
|
|
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts
myndigheten. |
|
|
|
|