Kokousaika |
15.6.2009 kello 16.10 – 17.40 |
||
|
|
||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
||
|
|
||
Läsnä |
|||
|
|||
Jäsenet |
Rihtniemi, Suvi |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
|
Bryggare, Arto |
I varapuheenjohtaja |
|
|
Puoskari, Mari |
II varapuheenjohtaja |
|
|
Hakola, Juha |
|
|
|
Kantola, Tarja |
|
|
|
Krohn, Minerva |
|
|
|
Moisio, Elina |
|
|
|
Ojala, Outi |
|
|
|
Pajamäki, Osku |
|
|
|
Peltokorpi, Terhi |
|
|
|
Rauhamäki, Tatu |
|
|
|
Räty, Laura |
|
|
|
Urho, Ulla-Marja |
|
|
|
Ylikahri, Ville |
|
|
|
Ebeling, Mika |
varajäsen |
|
|
|
|
|
Muut |
Lehtipuu, Otto |
kaupunginvaltuuston puheenjohtaja |
|
|
Bogomoloff, Harry |
I varapuheenjohtaja (paitsi 776 §) |
|
|
Hiltunen, Rakel |
II varapuheenjohtaja |
|
|
Pajunen, Jussi |
kaupunginjohtaja |
|
|
Sauri, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
|
Kokkonen, Paula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
|
Haatainen, Tuula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
|
Penttilä, Hannu |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
|
Korhonen, Tapio |
rahoitusjohtaja |
|
|
Ratasvuori, Eila |
hallintojohtaja |
|
|
Rope, Jenni |
vs. kaupunginlakimies |
|
|
Tulensalo, Hannu |
henkilöstöjohtaja (paitsi 765-776 §) |
|
|
Kari, Tapio |
lehdistöpäällikkö |
|
|
Matikainen, Kristiina |
kaupunginsihteeri (paitsi osa 752 §) |
|
|
Mickwitz, Leena |
kaupunginsihteeri |
|
|
Sippola-Alho, Tanja |
kaupunginsihteeri |
|
|
Vallittu, Anja |
kaupunginsihteeri |
|
|
Rautanen, Marja-Liisa |
kaupunginsihteeri |
|
|
Härmälä, Timo |
kaupunginsihteeri |
|
|
Saarinen, Erja |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Ryöti, Miliza |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Herrala, Taina |
vs. hallintosihteeri |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Puheenjohtaja |
Rihtniemi, Suvi |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Herrala, Taina |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Esittely |
|
§ |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
|
|
|
||||
|
Sauri |
|
|
760, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sosiaali- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
771-776, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
Päätöksen perusteluna on kunkin asian esityslistateksti, joka on merkitty liitteeksi 1.
§ |
Asia |
|
747 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
748 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
749 |
Kj/3 |
Kaupunginhallituksen kokousajan muutos |
750 |
Kj/4 |
Eräiden hankkeiden rahoitus innovaatiorahaston varoilla |
751 |
Kj/5 |
Määrärahan myöntäminen kiinteistöviraston tilakeskukselle Suvilahden voimalaitosalueen alueverkostojen rakentamiseen ja tonttiosastolle maaperän puhdistukseen |
752 |
Kj/6 |
Strategiaohjelman 2009-2012 täytäntöönpano ja seuranta |
753 |
Kj/7 |
Määrärahojen myöntäminen lähiörahastosta |
754 |
Kj/8 |
Radio- ja televisiotekniikan tutkimus Rtt Oy:n osakkeiden osakekannan ostaminen |
755 |
Kj/9 |
Malmin Kauppaoppilaitos Oy:n osakkeiden ostaminen |
756 |
Kj/10 |
8.6.2009 pöydälle pantu asia Lausunto Fortum Oyj:n ja Fortum Power and Heat Oy:n uuden ydinvoimalaitosyksikön periaatepäätöshakemuksesta |
757 |
Kj/11 |
8.6.2009 pöydälle pantu asia Lausunto Fennovoima Oy:n ydinvoimalaitoshankkeen periaatepäätöshakemuksesta |
758 |
Kj/12 |
Kaupunginvaltuuston 10.6.2009 tekemien päätösten täytäntöönpano |
759 |
Kj/13 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
760 |
Kj/14 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
761 |
Ryj/1 |
Helsingin ekologisen rakentamisen ohjelma, osa A, Julkiset palvelurakennukset |
762 |
Ryj/2 |
Helsingin ekologisen kestävyyden ohjelma (HEKO) 2005-2008 -ohjelman toteutumistilanne |
763 |
Ryj/3 |
Hakemus Itäniityn laakson luonnonsuojelualueen perustamiseksi |
764 |
Ryj/4 |
Valtuutettu Tuomas Rantasen toivomusponsi: Kruunuvuorenselän sillan suunnittelu |
765 |
Ryj/5 |
Lausunto metsästyslainsäädännön muuttamisesta villikanin osalta |
766 |
Ryj/6 |
8.6.2009 pöydälle pantu asia Työ- ja elinkeinoministeriön ja Helsingin kaupungin välisen energiatehokkuussopimuksen toimintasuunnitelma vuosille 2008-2016 |
767 |
Ryj/7 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
768 |
Stj/1 |
Kotihoitokokeilun arviointiraportti |
769 |
Stj/2 |
Selvitys sosiaaliasiamiesten toiminnasta vuodelta 2008 |
770 |
Sj/1 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
771 |
Kaj/1 |
Asunto Oy Helsingin Mäkituvan poikkeamishakemus |
772 |
Kaj/2 |
Lausunto Uudenmaan ympäristökeskukselle Suomenlinnan hoitokunnan poikkeamishakemuksesta |
773 |
Kaj/3 |
Lausunto Uudenmaan ympäristökeskukselle Kiinteistö Oy Hernepellontie 19:n poikkeamishakemuksesta |
774 |
Kaj/4 |
Selitys korkeimmalle hallinto-oikeudelle Helsingin hallinto-oikeuden päätöksestä tehdystä valituksesta Tapaninkylän Kotinummentien pohjoispään asemakaava-asiassa (nro 11687) |
775 |
Kaj/5 |
8.6.2009 pöydälle pantu asia Siirtolapuutarha- ja kesämajatyöryhmän raportti ja jatkotoimenpiteet |
776 |
Kaj/6 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
747 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Hakolan (varalla Räty) ja Rauhamäen (varalla Urho) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
748 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
749 §
KAUPUNGINHALLITUKSEN KOKOUSAJAN MUUTOS
Khs 2008-2179
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus päätti muuttaa 15.12.2008 §:n 1504 kohdalla tekemäänsä päätöstä siten, että 3.8.2009 kokous perutaan ja syyskauden ensimmäinen kokous pidetään 10.8.2009.
Pöytäkirjanote kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille, virastoille ja laitoksille sekä lisäksi hallintokeskuksen tietopalveluille (Reija Ruotsalainen).
Lisätiedot:
Herrala Taina, vs. hallintosihteeri, puhelin 310 64268
LIITE |
Päätöksen perustelut |
750 §
ERÄIDEN HANKKEIDEN RAHOITUS INNOVAATIORAHASTON VAROILLA
Khs 2009-935, 2009-838, 2009-1236
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus päätti myöntää innovaatiorahastosta yhteensä 550 995 euroa käytettäväksi seuraavien hankkeiden vuoden 2009 rahoitukseen:
|
Hanke/projekti |
euroa |
|
|
|
11) |
Innovatiivinen kaupunki® –ohjelma |
141 995 |
|
- MONA - Moniaistinen asuinympäristön kokemus –projekti (2009-2011) |
24 000 |
|
- Rakennuksiin
integroitavien kosteusanturien luotettavuus –hanke (2009-2012) |
32 995 |
|
- Habitat Components –hanke (2009-2010) |
55 000 |
|
- OSTARI - Lähiön
ostoskeskuksen renessanssi osana verkostoituvaa ja monikeskuksista kaupunkia
–hanke (2009-2011) |
30 000 |
|
- hallinnoija: Teknillinen korkeakoulu |
|
2 |
Terve asunnoton hanke (2009-2012) |
89 000 |
|
- hallinnoija: Terveyskeskus |
|
5 |
Liikkuva hammashoitoyksikkö |
295 000 |
|
- hallinnoija: Terveyskeskus |
|
7 |
Pyloni- aikataulunäyttöjen tekniikan testaaminen sekä muokkaaminen |
25 000 |
|
- hallinnoija: HKL-liikelaitos |
|
1)
Numerot
viittaavat päätösehdotuksen perusteluissa esitettyihin hankehakemuksiin
Lisäksi kaupunginhallitus päätti, ettei Dementiapotilaiden hoitoon hälytysmattoja -hankkeelle, Sävelsirkku -laitteita virikkeellisyyden lisäämiseen pitkäaikaissairaalaan -hankkeelle ja Carerider -järjestelmiä potilaiden turvallisuuden varmistamiseen pitkäaikaissairaalassa -hankkeelle myönnetä rahoitusta innovaatiorahastosta, koska hankkeet eivät vastaa innovaatiorahaston sääntöjen tarkoituksen mukaista toimintaa.
Samalla kaupunginhallitus päätti, että kaupungin ulkopuolisen organisaation hankkeen vuosiosuus maksetaan kaksi kertaa vuodessa, kesäkuussa ja syyskuussa.
Tilannekatsaus hankkeen toteutumisesta, toiminnan tuloksellisuudesta ja vuoden 2009 varojen käytöstä sekä mahdollinen jatkorahoitushakemus kustannusarvioineen vuodelle 2010 on lähetettävä kaupunginhallitukselle 29.10.2009 mennessä.
Hankkeen päätyttyä toimijoiden on lähetettävä talous- ja suunnittelukeskukselle hankkeen/projektin loppuraportti sekä tilinpäätös.
Pöytäkirjanote Teknilliselle korkeakoululle ja sen Arkkitehtuurin laitokselle (Ira Verma, Hannu Huttunen), Elektroniikan laitokselle (Raimo Sepponen), Yhdyskuntasuunnittelun tutkimus- ja koulutuskeskus (Raine Mäntysalo), terveyskeskukselle, HKL-liikelaitokselle, taloushallintopalvelulle, talous- ja suunnittelukeskukselle ja sen taloussuunnitteluosastolle, ja tarkastusvirastolle.
Lisätiedot:
Forsblom Kaija, erityissuunnittelija, puhelin 310 36281
LIITE |
Päätöksen perustelut |
751 §
MÄÄRÄRAHAN MYÖNTÄMINEN KIINTEISTÖVIRASTON TILAKESKUKSELLE SUVILAHDEN VOIMALAITOSALUEEN ALUEVERKOSTOJEN RAKENTAMISEEN JA TONTTIOSASTOLLE MAAPERÄN PUHDISTUKSEEN
Khs 2009-1202, 2009-1284
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus päätti myöntää vuoden 2009 talousarvion alakohdalta 8 01 02 17, Kalasatama, esirakentaminen ja maaperän puhdistus, kiinteistöviraston
tilakeskukselle 780 000 euroa käytettäväksi Suvilahden
voimalaitosalueen alueverkostojen rakentamiseen ja
tonttiosastolle 2 200 000 euroa käytettäväksi Suvilahden voimalaitosalueen pilaantuneen maaperän puhdistukseen
Pöytäkirjanote tilakeskukselle (Ismo Aalto), tonttiosastolle, taloushallintopalvelulle (Heljä Huusko) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen kehittämisosastolle ja taloussuunnitteluosastolle.
Lisätiedot:
Sauramo Vesa, hankepäällikkö, puhelin 310 36276
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
752 §
STRATEGIAOHJELMAN 2009-2012 TÄYTÄNTÖÖNPANO JA SEURANTA
Khs 2009-348
Esityslistan asia Kj/6
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Karvinen Marko, strategiapäällikkö, puhelin 310 36257
LIITE |
Päätöksen perustelut |
753 §
MÄÄRÄRAHOJEN MYÖNTÄMINEN LÄHIÖRAHASTOSTA
Khs 2009-1360, 2009-487
Esityslistan asia Kj/7
Kaupunginhallitus
päätti myöntää vuoden 2009 talousarvion kohdasta 8 29 03, muu
pääomatalous, lähiörahastosta rahoitettavat hankkeet, Khn käytettäväksi
rakennusvirastolle 3 870 000 euroa,
sosiaalivirastolle 846 500 euroa,
terveyskeskukselle 397 400 euroa,
opetusvirastolle 58 000 euroa,
kulttuuriasiainkeskukselle 52 500 euroa,
nuorisoasiankeskukselle 756 000 euroa sekä
liikuntavirastolle 400 000 euroa.
Hyväksytyt hanke-ehdotukset hyväksyttävine kustannuksineen sekä hylätyt hanke-ehdotukset perusteluineen ovat liitteessä.
Pöytäkirjanote
rakennusvirastolle, sosiaalivirastolle, terveyskeskukselle, opetusvirastolle,
kaupunginkirjastolle, kulttuuriasiainkeskukselle, nuorisoasiainkeskukselle,
liikuntavirastolle, lähiöprojektille (Marja Piimies), sekä taloushallintopalvelu
-liikelaitokselle (Heljä Huusko) ja taloussuunnitteluosastolle.
Lisätiedot:
Turunen Anu, suunnitteluinsinööri, puhelin 310 25217
LIITE |
Päätöksen perustelut |
754 §
RADIO- JA TELEVISIOTEKNIIKAN TUTKIMUS RTT OY:N OSAKKEIDEN OSAKEKANNAN OSTAMINEN
Khs 2009-1345
Esityslistan asia Kj/8
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä, että Helsingin kaupunki ostaa TIVIT Oy:ltä Radio- ja televisiotekniikan tutkimus RTT Oy:n koko osakekannan niiden kirjanpidollisesta vasta-arvosta eli yhteensä 2 500 euron kauppahintaan ja muutoin liitteenä olevassa kauppakirjassa mainituin ehdoin.
Kaupunginhallitus päätti lisäksi kehottaa
- hallintokeskuksen oikeuspalveluita allekirjoittamaan kauppakirjan oikeuttaen oikeuspalvelut tekemään siihen vähäisiä muutoksia ja huolehtimaan muista kauppaan liittyvistä toimenpiteistä sekä
-
talous- ja suunnittelukeskusta maksamaan
kauppahinnan 2500 euroa sekä kauppahinnasta menevän varainsiirtoveron 40 euroa
talousarvion kohdalta 8 22 19 Arvopaperit, Khn käytettäväksi.
Pöytäkirjanote hallintokeskuksen oikeuspalveluille sekä
talous- ja suunnittelukeskuksen elinkeinopalvelulle ja
taloushallintopalveluille (Sirpa Enqvist, Heljä Huusko).
Lisätiedot:
Holstila Eero, elinkeinojohtaja, puhelin 310 36141
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
755 §
MALMIN KAUPPAOPPILAITOS OY:N OSAKKEIDEN OSTAMINEN
Khs 2009-1476
Esityslistan asia Kj/9
Kaupunginhallitus päätti ostaa Malmin
kauppaoppilaitos Oy:n osakkeet numerot 37-42, 141-150 ja 185 eli yhteensä 17
osaketta 850 euron kauppahintaan Helsingin Bussiliikenne Oy:ltä.
Samalla kaupunginhallitus päätti kehottaa hallintokeskuksen oikeuspalveluita
allekirjoittamaan kaupungin puolesta liitteenä olevan kauppakirjan, sopimaan
siihen tarvittaessa vähäisiä muutoksia ja allekirjoittamaan kauppaan liittyvät
mahdolliset muut asiakirjat sekä oikeuttaa talous- ja suunnittelukeskuksen
maksamaan kauppahinnan varainsiirtoveroineen talousarvion tililtä 8 22 19, Arvopaperit,
Khn käytettäväksi, muut kohteet.
Pöytäkirjanote hallintokeskuksen oikeuspalveluille sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Malinen Matti, controller, puhelin 310 36277
LIITE |
Päätöksen perustelut |
756 §
8.6.2009 pöydälle pantu asia
LAUSUNTO FORTUM OYJ:N JA FORTUM POWER AND HEAT OY:N UUDEN YDINVOIMALAITOSYKSIKÖN PERIAATEPÄÄTÖSHAKEMUKSESTA
Khs 2009-920
Esityslistan asia Kj/10
Kaupunginhallitus päätti antaa Fortum Oyj:n ja Fortum Power and Heat Oy:n ydinvoimalaitosyksikön periaatepäätöshakemuksesta työ- ja elinkeinoministeriölle (TEM) seuraavan lausunnon:
Taustaa
Helsingin kaupunginvaltuuston 30.1.2008 hyväksymien energiapoliittisten
linjausten mukaisesti
-
Helsinki toimii aktiivisesti ilmastonmuutoksen
torjuntatyössä ja edistää päästöjen vähentämistä synnyttäviä energian
tuotantoon ja kulutukseen liittyviä innovaatioita.
-
Helsinki selvittää keinot vähentää Helsingin
kasvihuonekaasupäästöjä EU:n tavoitteiden mukaisesti 20 % vuoden 1990 tasosta
vuoteen 2020 mennessä.
-
Helsingin alueen energiantuotanto-, siirto- ja
jakelujärjestelmää kehitetään yhtenä kokonaisuutena. Näin varmistetaan energian
riittävä saatavuus ja häiriötön toimitus asiakkaille. Pääkaupunkiseudun
energiaverkkoja tarkastellaan yhtenä laajana kokonaisuutena ja synnytetään
yhteistyötä eri toimijoiden kesken.
-
Helsingin oman energiantuotannon riippuvuutta
fossiilisista tuontipolttoaineista vähennetään lisäämällä uusiutuvien
energialähteiden käyttöä. Kivihiilen käytön jatkaminen sähkön ja lämmön yhteistuotannossa
nykyisten tuotantolaitosten teknistaloudellisen käyttöiän päätyttyä edellyttää,
että uuden tekniikan käyttöönotolla saavutetaan asetetut päästöjen vähentämistavoitteet.
-
Uusiutuvien energialähteiden osuus energiantuotannossa
nostetaan 20 %:iin vuoteen 2020 mennessä. Selvitetään kustannustehokkaat keinot
tavoitteen saavuttamiseksi.
-
Helsingin kaupunki kehittää sähkön ja lämmön
yhteistuotantoa ja uusia hajautetun energiantuotannon ratkaisuja rinnakkain.
Helsingin Energian nykyinen sähkön ja lämmön tuotantokapasiteetti (lämpöteho/sähköteho, netto) on seuraava:
- Vuosaari A+B, 612 MW / 631 MW
- Hanasaari B, 400 MW / 212 MW
- Salmisaari B, 320 MW / 150 MW
- Katri Valan lämpöpumppu 90 MW
Helsingin Energialla on lisäksi huippu- ja varakapasiteettia varten lukuisia maakaasu- ja öljykäyttöisiä lämpökeskuksia sekä Salmisaari A:n hiilikäyttöinen vesikattila, 170 MW.
Vuonna 2008 Helsingin Energia tuotti 93 % kaukolämmöstä ja 66 % sähköstä yhteistuotantolaitoksilla. Yhteistuotanto vähentää päästöjä ja polttoaineen kulutusta - hyötysuhde lähes 90 % -, kun se erillistuotannossa on n. 30-50 % Suurin osa Helsingin alueesta on kaukolämpöverkon piiriin kuuluvaa yhtenäistä taajamaa.
Helsingin Energia on sähkön hankinnassaan omavarainen: sähkön myynnistä hankitaan noin neljännes Helsingin ulkopuolelta, lähinnä omista voimaosuuksista (ydinvoima, uusiutuvat).
Vuonna 2008 sähkön hankinta oli noin 7900 GWh, josta uusiutuvan energian osuus oli 9 %, maakaasun 54 %, kivihiilen 19 % ja ydinvoiman 18 %. Kaukolämmön hankinta oli 6583 GWh, josta uusiutuvan energian osuus oli 3 %, maakaasun 60 %, kivihiilen 35 % ja öljyn 2 %.
Vuonna 2008 hiilidioksidipäästöt olivat noin 3,3 milj. tonnia, kun ne vuonna 1990 olivat 3,4 milj. tonnia. Samalla energian tuotanto on kasvanut 75 %, joten hiilidioksidin ominaispäästö hyötyenergiaa kohden on pienentynyt vuoden 1990 noin 400 g/kWh:sta vuoden 2008 240 g/kWh:in.
Periaatepäätöslupahakemus
Työ- ja elinkeinoministeriölle on jätetty kolme ydinvoimalaitoksen periaatepäätöshakemusta.
Näitä kaikkia hakemuksia tullaan arvioimiaan ydinenergialainsäädännön
mukaisesti yhteiskunnan kokonaisedunmukaisuuden näkökulmasta.
Fortum Oyj ja Fortum Power and
Heat Oy esittävät hakemuksessaan mahdollisuuden ydinkaukolämpö -vaihtoehdoksi
todeten, että Loviisan voimalaitoksen
sijainti pääkaupunkiseudun läheisyydessä tarjoaa myös mahdollisuuden laajamittaiseen
lämpöenergian hyödyntämiseen kaukolämpönä ja että voimalaitosyksikön toteuttaminen
sähköä ja kaukolämpöä tuottavana ratkaisuna on teknisesti mahdollista, kuten
myös kaukolämmön siirtäminen pääkaupunkiseudulle. Hakijatahon mukaan Fortumin
omien asiakkaiden kaukolämmön tarve pääkaupunkiseudulla ei ole kuitenkaan
riittävä siirtoyhteyden toteuttamiseksi, vaan se edellyttää yhteistyötä.
Kaupunki katsoo, että ennen kuin voidaan ottaa kantaa ydinkaukolämpöratkaisun tekniseen ja taloudelliseen toteutettavuuteen, tulisi selvittää ydinkaukolämpöratkaisun neljän monimutkaisen järjestelmän, kaukolämpöydinvoimalaitoksen, lämmönsiirtojärjestelmän, pääkaupunkiseudun kaukolämpöverkkojen ja pääkaupunkiseudun hajautetun yhdistetyn tuotannon yhteensovittamisen tekniset toteutusratkaisut ja -edellytykset sekä toimitusvarmuuden säilymisen edellyttämät lisäinvestoinnit. Myös lämmönsiirtojärjestelmän ympäristövaikutukset tulisi selvittää.
Vasta näiden selvitysten perusteella kaupungilla on edellytykset myös erikseen arvioida voimalaitosratkaisun vaikutukset sen kokonaan omistaman Helsingin Energian nykyiseen sähkön ja kaukolämmön tuotanto- ja hankintarakenteeseen, päästöihin, toimitusvarmuuteen ja kilpailukykyyn.
Kaupunki toteaa myös, ettei pääkaupunkiseutua voi käsitellä kaukolämmön osalta lähtökohtaisesti yhtenä yhtenäisenä energiatoimijana, koska alueella toimii kolme itsenäistä energiayritystä, joilla kaikilla on omat hankintarakenteensa, toiminnan reunaehtonsa ja jotka tekevät päätöksensä itsenäisesti. Ydinkaukolämpöratkaisun teknistaloudelliset vaikutukset hankkeen mahdollisille eri osapuolille ovat erilaiset ja lopullisesta konseptista riippuvaiset.
Kaupunki toteaa, että mikäli hakijataholla on kiinnostusta selvittää hakemuksessa esitetyn ydinkaukolämpöratkaisun energiatekninen ja -taloudellinen toteutettavuus, kaupunki on valmis selvityksen tekemiseen yhdessä hakijatahon ja mahdollisten muiden energiayritysten kanssa edellyttäen, että selvityksen tekemisen lähtökohdista ja muista reunaehdoista voidaan sopia.
Lopuksi kaupunki ilmoittaa, ettei Helsingin Energia anna tässä tarkoitettua erillistä lausuntoa työ- ja elinkeinoministeriölle.
Kirje työ- ja elinkeinoministeriölle sekä pöytäkirjanote Helsingin Energian johtokunnalle ja ympäristökeskukselle.
Lisätiedot:
Olli Seppo, kaupunginkamreeri, puhelin 310 36135
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 5 |
757 §
8.6.2009 pöydälle pantu asia
LAUSUNTO FENNOVOIMA OY:N YDINVOIMALAITOSHANKKEEN PERIAATEPÄÄTÖSHAKEMUKSESTA
Khs 2009-921
Esityslistan asia Kj/11
Kaupunginhallitus päätti antaa Fennovoima
Oy:n ydinvoimalaitoshanketta koskevasta periaatepäätöshakemuksesta työ – ja
elinkeinoministeriölle (TEM) seuraavan lausunnon:
Taustaa
Helsingin kaupunginvaltuuston 30.1.2008 hyväksymien energiapoliittisten
linjausten mukaisesti
-
Helsinki
toimii aktiivisesti ilmastonmuutoksen torjuntatyössä ja edistää päästöjen
vähentämistä synnyttäviä energian tuotantoon ja kulutukseen liittyviä
innovaatioita.
-
Helsinki
selvittää keinot vähentää Helsingin kasvihuonekaasupäästöjä EU:n tavoitteiden
mukaisesti 20 % vuoden 1990 tasosta vuoteen 2020 mennessä.
-
Helsingin
alueen energiantuotanto-, siirto- ja jakelujärjestelmää kehitetään yhtenä
kokonaisuutena. Näin varmistetaan energian riittävä saatavuus ja häiriötön
toimitus asiakkaille. Pääkaupunkiseudun energiaverkkoja tarkastellaan yhtenä
laajana kokonaisuutena ja synnytetään yhteistyötä eri toimijoiden kesken.
-
Helsingin
oman energiantuotannon riippuvuutta fossiilisista tuontipolttoaineista vähennetään
lisäämällä uusiutuvien energialähteiden käyttöä. Kivihiilen käytön jatkaminen
sähkön ja lämmön yhteistuotannossa nykyisten tuotantolaitosten
teknistaloudellisen käyttöiän päätyttyä edellyttää, että uuden tekniikan
käyttöönotolla saavutetaan asetetut päästöjen vähentämistavoitteet.
-
Uusiutuvien
energialähteiden osuus energiantuotannossa nostetaan 20 %:iin vuoteen 2020
mennessä. Selvitetään kustannustehokkaat keinot tavoitteen saavuttamiseksi.
-
Helsingin
kaupunki kehittää sähkön ja lämmön yhteistuotantoa ja uusia hajautetun
energiantuotannon ratkaisuja rinnakkain.
Helsingin Energian nykyinen sähkön ja lämmön tuotantokapasiteetti (lämpöteho/sähköteho, netto) on seuraava:
-
Vuosaari A+B, 612
MW / 631 MW
-
Hanasaari B, 400
MW / 212 MW
-
Salmisaari B, 320
MW / 150 MW
-
Katri Valan
lämpöpumppu 90 MW
Helsingin Energialla on lisäksi huippu- ja varakapasiteettia varten lukuisia maakaasu- ja öljykäyttöisia lämpökeskuksia sekä Salmisaari A:n hiilikäyttöinen vesikattila, 170 MW.
Vuonna 2008 Helsingin Energia tuotti 93 % kaukolämmöstä ja 66 % sähköstä yhteistuotantolaitoksilla. Yhteistuotanto vähentää päästöjä ja polttoaineen kulutusta - hyötysuhde lähes 90 % - , kun se erillistuotannossa on n. 30-50 % Suurin osa Helsingin alueesta on kaukolämpöverkon piiriin kuuluvaa yhtenäistä taajamaa.
Helsingin Energia on sähkön hankinnassaan omavarainen: sähkön myynnistä hankitaan noin neljännes Helsingin ulkopuolelta, lähinnä omista voimaosuuksista (ydinvoima, uusiutuvat).
Vuonna 2008 sähkön hankinta oli noin 7900 GWh, josta uusiutuvan energian osuus oli 9 %, maakaasun 54 %, kivihiilen 19 % ja ydinvoiman 18 %. Kaukolämmön hankinta oli 6583 GWh, josta uusiutuvan energian osuus oli 3 %, maakaasun 60 %, kivihiilen 35 % ja öljyn 2 %.
Vuonna 2008 hiilidioksidipäästöt olivat noin 3,3 milj. tonnia, kun ne suonna 1990 olivat 3,4 milj. tonnia. Samalla energian tuotanto on kasvanut 75 %, joten hiilidioksidin ominaispäästö hyötyenergiaa kohden on pienentynyt vuoden 1990 noin 400 g/kWh:sta vuoden 2008 240 g/kWh:in.
Periaatepäätöslupahakemus
TEM:lle on jätetty kolme ydinvoimalaitoksen periaatepäätöshakemusta.
Näitä kaikkia hakemuksia tullaan arvioimiaan ydinenergialainsäädännön
mukaisesti yhteiskunnan kokonaisedunmukaisuuden näkökulmasta.
Fennovoima Oy
ilmoittaa hakemuksessaan, että sillä on kolme vaihtoehtoista sijoituspaikkaa:
Pyhäjoen Hanhikivi, Ruotsinpyhtään Gäddbergsö ja Simon Karsikko. Hakija
valitsee vaihtoehtoisista sijoituspaikoista yhden hankkeen toteutukseen ja
rakentaa ydinvoimalaitoksen kokonaisuudessaan valittavalle sijoituspaikalle.
Hakija toteaa,
että se on selvittänyt
kaukolämmön tuotannon teknisiä edellytyksiä eri laitosvaihtoehdoissa ja lämmön
siirtämistä sekä kaukolämmön kulutusta kaikilla sijoituspaikoilla ja että
kaikki laitosvaihtoehdot voidaan rakentaa tuottamaan sähkön lisäksi
kaukolämpöä. Ydinvoimalaitoksen kaukolämmöllä on mahdollista korvata
päästöllistä kaukolämmön tuotantoa kohtuullisen siirtoetäisyyden päässä
laitoksesta. Fennovoiman osakkaista Porvoon Energia, Vantaan Energia ja Keravan
Energia ovat merkittäviä kaukolämmön tuottajia ja jakelijoita teknisesti
toteuttamiskelpoisen siirtoetäisyyden päässä Ruotsinpyhtäältä.
Mikäli Fennovoiman ydinvoimalaitos rakennetaan Ruotsinpyhtäälle, yhtiö ilmoittaa olevansa valmis tarjoamaan kaukolämpöä Helsingin ja sen ympäryskuntien energiayhtiöille. Hakijan mukaan ratkaisu mahdollistaisi kasvihuonekaasupäästöjen merkittävän vähentämisen erityisesti Helsingissä.
Kaupunki katsoo, että ennen kuin voidaan ottaa kantaa ydinkaukolämpöratkaisun tekniseen ja taloudelliseen toteutettavuuteen, tulisi selvittää ydinkaukolämpöratkaisun neljän monimutkaisen järjestelmän, kaukolämpöydinvoimalaitoksen, lämmönsiirtojärjestelmän, pääkaupunkiseudun kaukolämpöverkkojen ja pääkaupunkiseudun hajautetun yhdistetyn tuotannon yhteensovittamisen tekniset toteutusratkaisut ja -edellytykset sekä toimitusvarmuuden säilymisen edellyttämät lisäinvestoinnit. Myös lämmönsiirtojärjestelmän ympäristövaikutukset tulisi selvittää.
Vasta näiden selvitysten perusteella kaupungilla on edellytykset myös erikseen arvioida voimalaitosratkaisun vaikutukset sen kokonaan omistaman Helsingin Energian nykyiseen sähkön ja kaukolämmön tuotanto – ja hankintarakenteeseen, päästöihin, toimitusvarmuuteen ja kilpailukykyyn.
Kaupunki
toteaa myös, ettei pääkaupunkiseutua voi käsitellä kaukolämmön osalta
lähtökohtaisesti yhtenä yhtenäisenä energiatoimijana, koska alueella toimii
kolme itsenäistä energiayritystä, joilla kaikilla on omat hankintarakenteensa,
toiminnan reunaehtonsa ja jotka tekevät päätöksensä itsenäisesti. Ydinkaukolämpöratkaisun
teknistaloudelliset vaikutukset hankkeen mahdollisille eri
osapuolille ovat erilaiset ja lopullisesta konseptista riippuvaiset.
Kaupunki toteaa, että mikäli hakijalla on kiinnostusta selvittää hakemuksessa esitetyn ydinkaukolämpöratkaisun energiatekninen ja – taloudellinen toteutettavuus, kaupunki on valmis selvityksen tekemiseen yhdessä hakijan ja mahdollisten muiden energiayritysten kanssa edellyttäen, että selvityksen tekemisen lähtökohdista ja muista reunaehdoista voidaan sopia.
Lopuksi
kaupunki ilmoittaa, ettei Helsingin Energia anna tässä tarkoitettua erillistä
lausuntoa työ – ja elinkeinoministeriölle.
Kirje
työ – ja elinkeinoministeriölle sekä pöytäkirjanote Helsingin Energian johtokunnalle
ja ympäristökeskukselle.
Lisätiedot:
Olli Seppo, kaupunginkamreeri, puhelin 310 36135
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 4 |
758 §
KAUPUNGINVALTUUSTON 10.6.2009 TEKEMIEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Khs
Esityslistan asia Kj/12
Kaupunginhallitus päätti,
että kaupunginvaltuuston 10.6.2009 pitämän kokouksen päätösluettelo on toimitettava kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja liikelaitoksille tiedoksi kuin myös
että edellä mainittuun päätösluetteloon sisältyvät kaupunginvaltuuston päätökset saadaan pöytäkirjan tarkastamisen jälkeen mahdollisista valituksista huolimatta panna täytäntöön seuraavasti:
Asia Toimenpide
Kaupunginjohtajan toimiala
1–4 Ei toimenpidettä.
5 Kaupunginhallitus päätti kehottaa suomenkielistä työväenopistoa toimittamaan taloushallintopalvelulle luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavat tiedot.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Iivi Anna Massolle, Pekka Iivoselle ja Pertti I. Pohjolalle.
Pöytäkirjanote suomenkielisen työväenopiston johtokunnalle, hallintokeskukselle (Seija Kauppinen) ja taloushallintopalvelulle (Tuija Honkaheimo).
14–16 Aloitteet kaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Rakennus- ja
ympäristötointa johtavan apulaiskaupungin-
johtajan toimiala
6 Pöytäkirjanote HKL-liikelaitoksen johtokunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
17–20 Aloitteet rakennus- ja ympäristötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Sosiaali- ja
terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan
toimiala
7 Kaupunginhallitus
päätti kehottaa terveyskeskusta yhteistyössä talous- ja suunnittelukeskuksen,
henkilöstökeskuksen sekä hallintokeskuksen oikeuspalvelujen kanssa ryhtymään
toimenpiteisiin suun erikoishoidon palvelujen tuottamista koskevan kuntien
välisen yhteistoimintasopimuksen viimeistelemiseksi sekä siihen liittyvien
järjestelyjen toteuttamiseksi niin, että toiminta voi käynnistyä 1.10.2009
lukien samansisältöiset päätökset tehneiden kuntien kanssa edellyttäen, että
tilat ovat silloin valmiit.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti oikeuttaa kaupunginjohtajan allekirjoittamaan
yhteistoimintasopimuksen.
Pöytäkirjanote Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeille sekä Kirkkonummen
kunnalle, terveyskeskukselle, talous- ja suunnittelukeskukselle, henkilöstökeskukselle
ja hallintokeskukselle.
21 Aloite sosiaali- ja terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Sivistys- ja
henkilöstötointa johtavan apulaiskaupungin-
johtajan toimiala
8 Pöytäkirjanote opetuslautakunnalle.
9 Pöytäkirjanote ruotsinkielisen työväenopiston johtokunnalle.
22 Aloite sivistys- ja henkilöstötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtavan apulais-
kaupunginjohtajan
toimiala
10 Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle, opetuslautakunnalle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Toivomusponnet 1–3 kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
11 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle,
kiinteistölautakunnalle, rakennuslautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, pelastuslautakunnalle, HKL-liikelaitoksen
johtokunnalle, ympäristökeskukselle, Helsingin Vedelle, Helsingin Energialle ja
Helen Sähköverkko Oy:lle.
12 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, rakennuslautakunnalle, pelastuslautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, liikuntalautakunnalle, kaupunginmuseon johtokunnalle, ympäristökeskukselle, Helsingin Vedelle, Helsingin Energialle ja Helen Sähköverkko Oy:lle.
13 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, rakennuslautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, pelastuslautakunnalle, ympäristökeskukselle, kaupunginmuseolle, Helsingin Vedelle, Helsingin Energialle ja Helen Sähköverkko Oy:lle.
Toivomusponnet 1, 2 ja 5 rakennus- ja ympäristötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Toivomusponsi 3 sivistys- ja henkilöstötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Toivomusponsi 4 kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
23–25 Aloite/aloitteet kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Lisätiedot:
Taittonen Maria, kanslianotaari, puhelin 310 36012
LIITE |
Päätöksen perustelut |
759 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/13
Kaupunginhallitus
päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 24 tekemiä päätöksiä
käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja --
konsernijaosto --
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta 10.6.2009
johtokunnat
-
Helsingin Energia --
-
Helsingin Satama 9.6.2009
-
Helsingin Vesi --
-
Taloushallintopalvelu --
apulaiskaupunginjohtajat
-
rakennus- ja
ympäristötointa johtava
-
sosiaali- ja
terveystointa johtava
-
sivistys- ja
henkilöstötointa johtava
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
hallintokeskus
-
hallintojohtaja
-
hallintopalvelujen
osastopäällikkö
-
kansainvälisen
toiminnan päällikkö
-
kaupunginlakimies
-
turvallisuus- ja
valmiusosaston osastopäällikkö
-
viestintäpäällikkö
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
aluerakentamispäällikkö
-
sisäisen
tarkastuksen päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
elinkeinojohtaja
-
elinkeinopäällikkö
-
matkailupäällikkö
-
tapahtumapäällikkö
Taloushallintopalvelu -liikelaitos
-
toimitusjohtaja
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
760 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/14
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 24 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
761 §
HELSINGIN EKOLOGISEN RAKENTAMISEN OHJELMA, OSA A, JULKISET PALVELURAKENNUKSET
Khs 2008-1079
Esityslistan asia Ryj/1
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä Helsingin ekologisesti kestävän rakentamisen 4.12.2008 päivätyn, tarkistetun ohjelman, osa A, Julkiset palvelurakennukset ohjeellisena virastojen ja laitosten toiminnassa noudatettavaksi.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti kehottaa kaikkia hallintokuntia kiinnittämään huomiota tilojen tehokkaaseen käyttöön ja toimintojensa tehostamiseen vähemmän tiloja vaativiksi.
Pöytäkirjanote jäljennöksin kaupunginhallituksen esityslistasta ja tarkistetusta raportista virastoille ja laitoksille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 11 |
762 §
HELSINGIN EKOLOGISEN KESTÄVYYDEN OHJELMA (HEKO) 2005-2008 -OHJELMAN TOTEUTUMISTILANNE
Khs 2009-251
Esityslistan asia Ryj/2
Kaupunginhallitus
päätti merkitä tiedoksi ympäristölautakunnan 3.2.2009 Helsingin ekologisen kestävyyden
ohjelman 2005-2008 toteutumisesta antaman tilannekatsauksen.
Pöytäkirjanote ympäristölautakunnalle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
763 §
HAKEMUS ITÄNIITYN LAAKSON LUONNONSUOJELUALUEEN PERUSTAMISEKSI
Khs 2009-719
Esityslistan asia Ryj/3
Kaupunginhallitus päätti esittää Uudenmaan ympäristökeskukselle, että se perustaa Itäniityn laakson luonnonsuojelualueen esityslistan liitteenä olevan Helsingin kaupungin ympäristölautakunnan 17.3.2009 esityksen ja muiden liitteinä olevien asiakirjojen mukaisesti.
Kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle ja pöytäkirjanote ympäristölautakunnalle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
764 §
VALTUUTETTU TUOMAS RANTASEN TOIVOMUSPONSI: KRUUNUVUORENSELÄN SILLAN SUUNNITTELU
Khs 2008-2424
Esityslistan asia Ryj/4
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi esityslistalta ilmenevän selvityksen kaupunginvaltuuston 12.11.2008 hyväksymän toivomusponnen (Tuomas Rantanen) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Pöytäkirjanote jäljennöksin kaupunginhallituksen esityslistasta valtuutettu Tuomas Rantaselle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 4 |
765 §
LAUSUNTO METSÄSTYSLAINSÄÄDÄNNÖN MUUTTAMISESTA VILLIKANIN OSALTA
Khs 2009-479, 2009-396, 2009-1257
Esityslistan asia Ryj/5
Kaupunginhallitus päätti kehottaa
-
rakennusvirastoa, kiinteistövirastoa,
liikuntavirastoa, rakentamispalvelua ja ympäristökeskusta toimimaan villikanikannan
torjuntatyössä tiiviissä yhteistyössä keskenään sekä kaupunkikonsernin muiden
toimijoiden sekä ulkopuolisten sidosryhmien kanssa
- rakennusvirastoa yhteistyössä kiinteistöviraston, liikuntaviraston, rakentamispalvelun ja ympäristökeskuksen sekä tarvittavien muiden tahojen kanssa laatimaan suunnitelman kanikannan vähentämisestä.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti antaa maa- ja metsätalousministeriölle seuraavan lausunnon ehdotuksesta metsästysasetuksen muuttamiseksi:
Metsästysasetuksen muutosehdotuksilla pyritään helpottamaan ja mahdollistamaan villikanikannan rajoitustoimenpiteiden tehokkaampi toteuttaminen ilman erikseen vuosittain anottavaa poikkeuslupaa. Helsingin kaupunki pitää ehdotettuja muutoksia kannatettavina.
Metsästysasetuksen muutosehdotukset tehostavat omalta osaltaan Helsingin villikanikannan säätelyä. Esitys poistaa epätarkoituksenmukaista byrokratiaa sallimalla tarkoituksenmukaisten pyyntimenetelmien käyttämisen ilman poikkeuslupamenettelyä. Esitys parantaa erityisesti yksityisten kiinteistöjen mahdollisuutta kannansäätelyyn ja taloudellisten vahinkojen torjumiseen.
Metsästysasetuksen muutosehdotus on ajateltu saatettavan voimaan nopeasti, mikä on erittäin kannatettavaa.
Helsingin kaupunki toteaa lisäksi, että jatkossa olisi hyvä tarkastella myös metsästyslain säännöksiä villikaniongelman kannalta. Tämä kuitenkin vaatinee pitempää ja perusteellisempaa valmistelua, koska erityisesti kaupunkimaisissa olosuhteissa on otettava huomioon monia erilaisia näkökohtia asiaan liittyvine lainsäädäntöineen.
Villikanien pyynnissä olisi perusteltua harkita mahdollisuutta keinotekoisen valolähteen käyttöön kaupunkimaisissa olosuhteissa (metsästyslain 33 §). Villikanien metsästäminen on yksinomaan kannanrajoitustoimintaa, joka tapahtuu kaupunkiolosuhteissa. Tällaisilla alueilla kannanrajoitustoimet on pakko rajata sellaiseen vuorokaudenaikaan, jolloin alueella on mahdollisimman vähän metsästyksen kannalta ulkopuolisia ihmisiä. Käytännössä tämä tarkoittaa ilta- ja yöaikaan tapahtuvaa metsästystä. Yöaktiiviset villikanit ovat pääasiassa liikkeellä pimeän aikaan, jolloin niiden metsästäminen on ylipäätään mahdollista. Keinotekoista valonlähdettä voidaankin pitää lähes välttämättömänä, jotta villikanikannan rajoitustoimet saadaan riittävän tehokkaiksi.
Toinen villikanien metsästyksen kannalta keskeinen säännös on metsästyslain 25 §, joka kieltää ampumisen alle 150 metrin etäisyydellä asutusta rakennuksesta. Villikani on eläin, joka suosii rakennettuja alueita ja käyttää ihmisen muokkaamaa maisemaa levittäytyessään uusille alueille. Kaupunkiolosuhteissa metsästäminen on tarkasti kontrolloitua toimintaa ja esimerkiksi Helsingissä poliisi määrittää tai hyväksyy jokaisen ampumapaikan ja ampumasektorin sekä tekee jokaiselle ampujalle henkilökohtaisen päätöksen aseenkäyttöluvasta kaupunkialueella. Taajaan rakennetulta kaupunkialueelta löytyy runsaasti turvallisia ampumakohteita, joissa ampumisen estää ainoastaan edellä mainittu alle 150 metrin etäisyys asutusta rakennuksesta. Sen sijaan soveliaita yli 150 metrin etäisyydellä asutusta rakennuksesta olevia ampumapaikkoja on erittäin vähän suhteessa koko kannanrajoitusalueeseen. Täysin vapaaseen ampumaetäisyyteen ei ole syytä mennä, mutta olisi hyvä selvittää villikanien metsästykseen kaupunkiolosuhteissa soveltuvaa, nykyistä jossain määrin lyhyempää ampumaetäisyyttä.
Kirje maa- ja metsätalousministeriölle sekä pöytäkirjanote rakennusvirastolle ja ympäristökeskukselle sekä jäljennöksin kaupunginhallituksen esityslistasta liitteineen Maija Anttilalle.
Merkittiin, että esittelijä muutti esitystään liitteen 2 mukaisesti.
Kaupunginhallitus päätti asiasta esittelijän muutetun esityksen mukaisesti.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 12 |
766 §
8.6.2009 pöydälle pantu asia
TYÖ- JA ELINKEINOMINISTERIÖN JA HELSINGIN KAUPUNGIN VÄLISEN ENERGIATEHOKKUUSSOPIMUKSEN TOIMINTASUUNNITELMA VUOSILLE 2008-2016
Khs 2009-507, 2009-150
Esityslistan asia Ryj/6
Kaupunginhallitus päätti
-
hyväksyä työ- ja elinkeinoministeriön sekä
Helsingin kaupungin välisen energiatehokkuussopimuksen pohjalta laaditun
tarkistetun toimintasuunnitelman vuosille 2008 - 2016 sellaisin tarkistuksin, että
tietotekniikkaympäristön energianhallinnan osalta kaupungin virastot ja
laitokset noudattavat talous- ja suunnittelukeskuksen tietotekniikkaosaston 15.4.2009
antamaa ohjetta ’Energiaa säästävät toimenpiteet työasemassa’
-
oikeuttaa HKR-Rakennuttajan ja tietotekniikan
energiansäästötoimien osalta talous- ja suunnittelukeskuksen tietotekniikkaosaston
toimimaan sopimuksen mukaisten toimien käytännön toteuttajana yhdessä kaupungin
eri hallintokuntien kanssa sekä kehottaa energiansäästöneuvottelukuntaa
valvomaan toteutustyötä
-
kehottaa energiansäästöneuvottelukuntaa
raportoimaan suunnitelman toteutumisesta vuosittain kaupunginhallitukselle
- täydentää energiansäästöneuvottelukunnan kokoonpanoa siten, että talous- ja suunnittelukeskuksen toimialaa edustavana jäsenenä neuvottelukunnassa on controller Matti Malinen.
Kirje työ- ja elinkeinoministeriölle ja pöytäkirjanote jäljennöksin esityslistatekstistä energiansäästöneuvottelukunnalle sekä virastoille ja laitoksille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
767 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Ryj/7
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 24 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
teknisen palvelun lautakunta |
11.6.2009 |
pelastuslautakunta |
9.6.2009 |
yleisten töiden lautakunta |
11.6.2009 |
Ilmoitus asianomaisille toimielimille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITE |
Päätöksen perustelut |
768 §
KOTIHOITOKOKEILUN ARVIOINTIRAPORTTI
Khs 2004-2231
Esityslistan asia Stj/1
Kaupunginhallitus päätti lähettää sosiaali- ja terveysministeriölle kotipalvelun ja kotisairaanhoidon yhdistämiskokeilua (kotihoitokokeilua) koskevan arviointiraportin ilmoittaen yhtyvänsä raportissa esitettyihin arvioihin toiminnan tuloksista.
Samalla kaupunginhallitus päätti kiirehtiä sosiaali- ja terveysministeriölle 17.12.2007 tekemänsä esityksen käsittelyä, jonka mukaan kokeilua varten määräaikaisesti muutetut lainsäännökset muutetaan pysyvästi mahdollistamaan kotipalvelun ja kotisairaanhoidon yhdistäminen terveyskeskuksen tehtäväksi.
Kirje sosiaali- ja terveysministeriölle sekä pöytäkirjanote terveyslautakunnalle ja sosiaalilautakunnalle.
Lisätiedot:
Rautanen Marja-Liisa, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36184
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
769 §
SELVITYS SOSIAALIASIAMIESTEN TOIMINNASTA VUODELTA 2008
Khs 2009-829
Esityslistan asia Stj/2
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi Helsingin sosiaaliasiamiesten selvityksen toiminnastaan vuonna 2008.
Pöytäkirjanote sosiaalilautakunnalle, sosiaalivirastolle ja sosiaaliasiamiehille.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36048
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
770 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 24 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
eläintarhan johtokunta |
|
henkilöstökassatoimikunta |
|
kaupunginmuseon johtokunta |
|
kaupunginorkesterin johtokunta |
|
kulttuuri- ja kirjastolautakunta |
9.6.2009 |
liikuntalautakunta |
|
nuorisolautakunta |
11.6.2009 |
opetuslautakunta |
|
- ruotsinkielinen jaosto |
|
- suomenkielinen jaosto |
|
ruotsinkielisen työväenopiston johtokunta |
|
suomenkielisen työväenopiston johtokunta |
9.6.2009 |
taidemuseon johtokunta |
|
|
|
eläintarhan johtaja |
|
henkilöstökeskus |
|
- henkilöstöjohtaja |
|
- osastopäällikkö (henkilöstöpolitiikka) |
|
- osastopäällikkö (henkilöstövoimavara) |
|
- osastopäällikkö (maahanmuutto) |
|
museonjohtaja |
|
kaupunginorkesterin intendentti |
|
ruotsinkielisen työväenopiston rehtori |
|
suomenkielinen työväenopisto |
|
- johtava rehtori |
|
- apulaisrehtori |
|
- keskisen alueopiston aluerehtori |
|
taidemuseon johtaja |
|
tietokeskus |
|
- johtaja |
|
- tutkimusprofessori |
|
- tietohuoltopäällikkö |
|
- kehittämispäällikkö |
|
työterveysjohtaja |
|
Henkilöstön kehittämispalvelut |
|
- toimitusjohtaja |
|
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
LIITE |
Päätöksen perustelut |
771 §
ASUNTO OY HELSINGIN MÄKITUVAN POIKKEAMISHAKEMUS
Khs 2009-592
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITE |
Päätöksen perustelut |
772 §
LAUSUNTO UUDENMAAN YMPÄRISTÖKESKUKSELLE SUOMENLINNAN HOITOKUNNAN POIKKEAMISHAKEMUKSESTA
Khs 2009-1115
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti puoltaa Uudenmaan ympäristökeskukselle annettavassa lausunnossaan poikkeamisen myöntämistä Suomenlinnan hoitokunnalle haettuun toimenpiteeseen 52. kaupunginosan (Suomenlinna) Töölön kylässä olevaan tilaan RN:o 6:3 (Kustaanmiekka, Susisaari, Iso Mustasaari, Pikku Mustasaari, Länsi-Mustasaari, Särkkä, Lonna) 31.12.2014 asti.
Kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle ja pöytäkirjanote kaupunkisuunnitteluvirastolle ja rakennusvalvontavirastolle.
Lisätiedot:
Tähtinen Kaisu, johtava kaupunginasiamies, puhelin 310 36555
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
773 §
LAUSUNTO UUDENMAAN YMPÄRISTÖKESKUKSELLE KIINTEISTÖ OY HERNEPELLONTIE 19:N POIKKEAMISHAKEMUKSESTA
Khs 2009-1220
Esityslistan asia Kaj/3
Kaupunginhallitus päätti puoltaa Uudenmaan ympäristökeskukselle annettavassa lausunnossaan poikkeamisen myöntämistä Kiinteistö Oy Hernepellontie 19:lle haettuun toimenpiteeseen 36. kaupunginosan korttelin nro 36065 tontille nro 4.
Kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle ja pöytäkirjanote kaupunkisuunnitteluvirastolle ja rakennusvalvontavirastolle.
Lisätiedot:
Tähtinen Kaisu, johtava kaupunginasiamies, puhelin 310 36555
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
774 §
SELITYS KORKEIMMALLE HALLINTO-OIKEUDELLE HELSINGIN HALLINTO-OIKEUDEN PÄÄTÖKSESTÄ TEHDYSTÄ VALITUKSESTA TAPANINKYLÄN KOTINUMMENTIEN POHJOISPÄÄN ASEMAKAAVA-ASIASSA (NRO 11687)
Khs 2007-1613
Esityslistan asia Kaj/4
Kaupunginhallitus päätti antaa asiasta korkeimmalle hallinto-oikeudelle jäljempänä esityslistalta ilmenevän, hallintokeskuksen oikeuspalveluiden lausunnon mukaisen selityksen.
Pöytäkirjanote hallintokeskuksen oikeuspalveluille selityksen laatimista ja antamista varten sekä kaupunkisuunnitteluvirastolle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
775 §
8.6.2009 pöydälle pantu asia
SIIRTOLAPUUTARHA- JA KESÄMAJATYÖRYHMÄN RAPORTTI JA JATKOTOIMENPITEET
Khs 2008-1795
Esityslistan asia Kaj/5
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi siirtolapuutarha- ja kesämajatyöryhmän 10.2.2009 päivätyn raportin.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti:
- kehottaa yleisten töiden lautakuntaa neuvottelemaan Marjaniemen siirtolapuutarhayhdistyksen kanssa Puotilan siirtolapuutarhapalstojen liittämisestä Marjaniemen yhdistykseen ja selvittämään tämän, 18 uutta palstaa sisältävän siirtolapuutarha-alueen toteuttamismahdollisuudet pikaisesti.
- kehottaa kaupunkisuunnittelulautakuntaa ottamaan huomioon Pakilan siirtolapuutarhan laajentamismahdollisuuden käynnistymässä olevassa kaavoituksessa ja tutkimaan samassa kaavaprosessissa Ärtin koulukasvitarha-alueen muuttamisen siirtolapuutarhaksi. Samalla yleisten töiden lautakuntaa kehotetaan käynnistämään neuvottelut Klaukkalanpuiston siirtolapuutarhayhdistyksen kanssa Ärtin koulukasvitarhan liittämiseksi samaan yhdistykseen. Lisäksi yleisten töiden lautakuntaa pyydetään selvittämään laajennuksen toteuttamismahdollisuudet huomioiden kaavoituksen valmistumisaikataulu ja todennettu kysyntä.
- kehottaa kaupunkisuunnittelulautakuntaa ottamaan kaavoitusohjelmaansa Oulunkylän siirtolapuutarhan laajentamisen nykyisten viljelypalstojen alueelle ja viljelypalstojen siirron esimerkiksi Vantaanjoen itäpuoleiselle Savelanniitylle, jonne on suora siltayhteys. Samalla yleisten töiden lautakuntaa kehotetaan käynnistämään neuvottelut Oulunkylän siirtolapuutarhayhdistyksen kanssa laajennusalueen liittämiseksi samaan yhdistykseen. Lisäksi yleisten töiden lautakuntaa pyydetään selvittämään laajennuksen toteuttamismahdollisuudet huomioiden kaavoituksen valmistumisaikataulu ja todennettu kysyntä.
- kehottaa kaupunkisuunnittelulautakuntaa tekemään 30.3.2010 mennessä kaupunginhallitukselle ehdotuksen siitä, mille kahdelle Helsingissä sijaitsevalle, luvussa 5 luetellulle alueelle (Siltamäki, Torpparinmäki, Tuomarinkartano, Mellunkylä, Longinoja, Savelanpuisto, Malminkartano) voitaisiin sijoittaa uudet siirtolapuutarhat. Selvityksen käsittelyn yhteydessä on mahdollista määrittää uusien alueiden kaavoitus- ja toteuttamisaikataulua.
- kehottaa kiinteistövirastoa ja rakennusvirastoa laatimaan päivitetyn yleissuunnitelman vuoden 2010 aikana uuden, esimerkiksi kiinteistöyhtiömallilla perustettavan siirtolapuutarhan rakentamiseksi Vihdin Eerolan tilalle.
- kehottaa kaupunkisuunnittelulautakuntaa ja kiinteistölautakuntaa selvittämään siirtolapuutarhan tai kesämaja-alueen perustamismahdollisuudet seudullisena yhteistyökohteena Sipoon kunnassa liitosalueen eteläpuolella sijaitsevaan Granön saareen.
- kehottaa kaupunkisuunnittelulautakuntaa vuoden 2009 alusta alkaneen osayleiskaavoituksen yhteydessä selvittämään mahdollisuudet retkeilyä ja matkailijoita palvelevan, Sipoonkorven virkistysmahdollisuuksiin tukeutuvan kesämaja- ja leirintäaluekokonaisuuden rakentamiseksi Sipoonkorven vaihettumisvyöhykkeelle.
- kehottaa liikuntalautakuntaa laatimaan tarkennetut suunnitelmat, joiden mukaan lähikunnissa sijaitseviin Elisaareen, Lähteelään ja Kaunissaareen voitaisiin osoittaa uusia lyhytaikaiseen vuokraukseen perustuvia virkistysmökkejä ja pyrkimään siihen, että yksi näistä voitaisiin toteuttaa vuosina 2010−2012.
- kehottaa liikuntalautakuntaa laatimaan vuoden 2010 aikana selvityksen lähikunnissa sijaitsevien Luukin ja Salmen ulkoilu- ja virkistysalueiden mahdollisesta käytöstä osin myös kesämaja- tai vuokramökkialueina.
- että kokonaan uusien siirtolapuutarhojen tulisi rakentua ja olla ylläpidettävissä kokonaisuudessaan yhdistyksen tai sitä varten perustettavan yhtiön jäsenten omakustannusperiaatteella. Kaupunki voisi osallistua hankkeisiin vuokraamalla maapohjan kyseiseen tarkoitukseen ja olemalla alkuvaiheessa apuna yhdistystä tai yhtiötä perustettaessa. Samoin kaupunki voisi osallistua kustannuksiin, mikäli alueelle osoitetaan palsta, mökki tai muita alueita kaupunkilaisten yleiseen käyttöön.
- että uusia alueita perustettaessa selvitetään myös mahdollisuudet idea- ja suunnittelukilpailun järjestämiseen uusien mökkityyppien tai aluekonseptien kehittämiseksi.
- kehottaa yleisten töiden lautakuntaa sisällyttämään uusiin ja uudistettaviin vuokrasopimuksiin siirtolapuutarha- ja kesämajayhdistysten ja kaupungin kesken neuvotellut ehdot siitä, millä tavoin alueita voidaan avata yleisölle tai niiden joitakin rakennuksia käyttää myös lähialueen asukkaiden, kuten päiväkoti- eläkeläis- tai koululaisryhmien retkien tai puutarha- ja ympäristökasvatuksen tukikohtina.
- kehottaa yleisten töiden lautakuntaa sisällyttämään uusiin ja uudistettaviin vuokrasopimuksiin siirtolapuutarha- ja kesämajayhdistysten kanssa ehdot, jotka varmistavat jätehuollon ja jätevesien asianmukaisesta hoidosta aiheutuvien velvoitteiden toteuttamisen.
Pöytäkirjanote jäljennöksin esityslistasta liitteineen kaupunginmuseon johtokunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, liikuntalautakunnalle, rakennuslautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, ympäristölautakunnalle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle. Pöytäkirjanote jäljennöksin esityslistasta Helsingin siirtolapuutarhojen aluejärjestölle sekä Siltamäki-Suutarila-Seura ry:lle.
Ojala teki Bryggaren kannattamana vastaehdotuksen, jonka mukaan päätöstekstin kolmannen kappaleen ensimmäinen virke tulisi
kuulua seuraavasti:
” kehottaa kaupunkisuunnittelulautakuntaa ottamaan kaavoitusohjelmaansa Oulunkylän siirtolapuutarhan ja viljelypalstojen laajentamisen Vantaanjoen itäpuolelle Savelanniitylle, jonne on suora siltayhteys.”
Suoritetussa äänestyksessä esittelijän ehdotus voitti äänin 11-4. Vähemmistöön kuuluivat Bryggare, Kantola, Ojala ja Pajamäki.
Kaupunginhallitus päätti asiasta esittelijän esityksen mukaisesti.
Ojala jätti eriävän mielipiteen siirtolapuutarhan osalta.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
Ryöti Miliza, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 25407
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 9 |
776 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/6
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
asuntotuotantotoimikunta |
10.6.2009 |
kaupunkisuunnittelulautakunta |
4.6.2009 |
kiinteistölautakunta |
9.6.2009 |
rakennuslautakunta |
9.6.2009 |
asuntotuotantotoimisto |
8.6. ja 9.6.2009 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
Ryöti Miliza, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 25407
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITE |
Päätöksen perustelut |
Översättning:
764 §
HEMSTÄLLNINGSKLÄM AV FULLMÄKTIGELEDAMOTEN TUOMAS
RANTANEN: PLANERINGEN AV EN BRO ÖVER KRONBERGSFJÄRDEN
Stn 2008-2424
Ärende Ryj/4 på föredragningslistan
Stadsstyrelsen
beslöt anteckna den av föredragningslistan framgående utredningen om åtgärderna
med anledning av en hemställningskläm som stadsfullmäktige godkänt 12.11.2008,
lämna den som föreslagit klämmen (Tuomas Rantanen) denna utredning och ge de
övriga fullmäktigeledamöterna tillfälle att ta del av den.
Protokollsutdrag
till ledamoten Tuomas Rantanen och för kännedom till de övriga fullmäktigeledamöterna,
med kopia av det ifrågavarande ärendet i stadsstyrelsens föredragningslista.
Tilläggsuppgifter:
Matikainen Kristiina, stadssekreterare, telefon 310 36035
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Suvi Rihtniemi |
Taina Herrala |
puheenjohtaja |
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
Juha Hakola |
Tatu Rauhamäki |
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä hallintokeskuksessa 24.6.2009 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkityöpäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Taina Herrala
vs. hallintosihteeri
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1 |
|||
|
|
||
|
Pöytäkirjan
liitteet |
||
|
|
|
|
|
|
Pöytäkirjan liitteet on tilattavissa hallintokeskuksen kirjaamosta, jonka yhteystiedot ja aukioloaika on mainittu kohdassa ‘Oikaisuvaatimuksen toimittaminen’. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusoikeus |
||
|
|
|
|
|
|
Päätökseen tyytymätön voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|
|
|
|
|
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa (Kuntalaki 91 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 747-749, 752, 756-765 ja 767-776 §:t |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä |
||
|
|
|
|
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan jäsen. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusviranomainen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus tehdään Helsingin kaupunginhallitukselle. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusaika |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. |
||
|
|
||
|
Oikaisuvaatimuksen
sisältö |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksessa, joka on osoitettava kaupunginhallitukselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
muutoksenhakijan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja muut yhteystiedot, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa |
|
|
|
|
|
|
– |
jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
muoto |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostina. Kirjallinen oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Viranomaiselle saapunutta sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
toimittaminen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa osoitteella: Helsingin kaupunginhallitus PL 1 Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11 – 13 00099 HELSINGIN KAUPUNKI Kirjaamon puhelinnumero on (09) 310 13700. Faksinumero on (09) 655 783 ja sähköpostiosoite: hallintokeskus@hel.fi. Hallintokeskuksen aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15 – 16.00. Oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimus on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen hallintokeskuksen aukioloajan päättymistä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus toimitetaan aina omalla vastuulla. |
||
|
|
||
2 |
|||
|
|
|
|
|
Yhteiset määräykset muutoksenhausta |
||
|
|
|
|
|
|
Valitusajan laskeminen Tiedoksisaantipäivää, nähtävilleasettamispäivää tai sitä päivää, jolloin päätös on julkipanon jälkeen annettu ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Valituskirjelmän sisältö Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
|
|
|
|
|
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
|
|
|
|
|
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
|
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
|
|
|
|
ANVISNINGAR OM
SÖKANDE AV ÄNDRING
1 |
||||
|
|
|||
|
Bilagor till
protokollet |
|||
|
|
|
||
|
|
Bilagorna
till protokollet kan beställas på förvaltningscentralens registratorskontor.
Kontaktinformation och öppettiderna är angivna under punkten ”Inlämnande av
rättelseyrkande”. |
||
|
|
|
||
|
Rätt att
framställa rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
|
Den som är
missnöjd med ett beslut kan framställa ett rättelseyrkande. Ändring i beslutet
får inte sökas genom besvär. Rättelse får
inte yrkas i beslut som gäller: |
||
|
|
|
||
|
– |
beredning
eller verkställighet (91 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
747-749, 752, 756-765 och 767-776 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkande får framställas |
|||
|
|
|
||
|
– |
av den som
ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
||
|
|
|
||
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandemyndighet |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkande
framställs hos Helsingfors stadsstyrelse. |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkandetid
|
|||
|
|
|||
|
Ett rättelseyrkande skall framställas inom fjorton (14) dagar från
delfåendet av beslutet. En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes,
om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts
fram offentligt. Dagen för
delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas inte in i den
bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en
annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får rättelseyrkandet inlämnas
första vardagen därefter. |
|||
|
|
|||
|
Innehåll i
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
I
rättelseyrkandet, som skall riktas till stadsstyrelsen, skall uppges |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
postadress
och annan kontaktinformation för meddelanden i saken till ändringssökanden |
||
|
|
|
||
|
– |
om
ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud eller
om rättelseyrkandet har upprättats av någon annan, också hans namn och
hemkommun. |
||
|
|
|
||
|
Formen för
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall göras skriftligt. Rättelseyrkandet kan också
skickas per telefax eller e-post. Rättelseyrkandet skall undertecknas av ändringssökanden, den lagliga
företrädaren eller ombudet. Ett
elektroniskt dokument som kommit till myndigheten behöver inte kompletteras
med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och det
inte är skäl att misstänka dokumentets äkthet eller intakthet. |
|||
|
|
|
||
|
Inlämnande av
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall innan rättelseyrkandetiden utgår inlämnas till Helsingfors stadsstyrelse PB 1 Besöksadress: Norra esplanaden 11–13 00099 HELSINGFORS STAD Telefonnumret till registratorskontoret är (09) 310 13700. Telefaxnumret är (09) 655 783 och e-postadressen är: hallintokeskus@hel.fi. Förvaltningscentralen är öppen måndag–fredag kl. 8.15–16.00. Rättelseyrkandet kan skickas per post, genom bud eller elektroniskt. Till posten skall rättelseyrkandet lämnas i så god tid att det hinner
fram sista dagen av rättelseyrkandetiden före utgången av förvaltnings-centralens
öppettid. Ett elektroniskt meddelande anses ha inkommit till myndigheten då det är
tillgängligt i myndighetens mottagningsapparat eller datasystem så att
meddelandet kan behandlas. Ett
rättelseyrkande skickas alltid på eget ansvar. |
|||
|
|
|||
2 |
||||
|
|
|
||
|
Gemensamma bestämmelser om sökande av ändring |
|||
|
|
|
||
|
|
Uträkning av
besvärstiden Dagen för delfåendet, den dag då protokollet lagts fram eller den dag då
beslutet meddelats efter anslag räknas inte in i den bestämda tiden. Om
sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen
därefter. Innehåll i besvärsskriften I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
||
|
|
|||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
den
postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan
tillställas ändringssökanden. |
||
|
|
|
||
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till besvärsskriften skall fogas |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
||
|
|
|
||
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när
besvärstiden har börjat |
||
|
|
|
||
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts
myndigheten. |
||
|
|
|
||
|
|
|
|
|