Kokousaika |
18.2.2008 kello 16.00 – 16.52 |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Läsnä |
|
||||||||
|
|
||||||||
Jäsenet |
Rihtniemi, Suvi |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
||||||
|
Lehtipuu, Otto |
I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Vehviläinen, Sirkka-Liisa |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Hakola, Juha |
|
|
||||||
|
Hellström, Sanna |
|
|
||||||
|
Malinen, Jouko |
|
|
||||||
|
Moisio, Elina |
|
|
||||||
|
Ojala, Outi |
|
|
||||||
|
Oker-Blom, Jan D. |
|
|
||||||
|
Peltokorpi, Terhi |
|
|
||||||
|
Rautava, Risto |
|
|
||||||
|
Urho, Ulla-Marja |
|
|
||||||
|
Meriläinen, Risto |
varajäsen |
|
||||||
|
Hiltunen, Tiina |
varajäsen |
|
||||||
|
Enroth, Matti |
varajäsen |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Muut |
Hiltunen, Rakel |
kaupunginvaltuuston puheenjohtaja (paitsi 195-196 §) |
|
||||||
|
Bogomoloff, Harry |
I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Krohn, Minerva |
II varapuheenjohtaja (paitsi 201 §) |
|
||||||
|
Pajunen, Jussi |
kaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Sauri, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Kokkonen, Paula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Haatainen, Tuula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Penttilä, Hannu |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Vanne, Pertti |
kansliapäällikkö (paitsi 204-231 §) |
|
||||||
|
Korhonen, Tapio |
rahoitusjohtaja |
|
||||||
|
Ratasvuori, Eila |
hallintojohtaja |
|
||||||
|
Sarvilinna, Sami |
kaupunginlakimies |
|
||||||
|
Tulensalo, Hannu |
henkilöstöjohtaja |
|
||||||
|
Waronen, Eero |
viestintäpäällikkö |
|
||||||
|
Matikainen, Kristiina |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Mickwitz, Leena |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Venesmaa, Riitta |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Rautanen Marja-Liisa |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Saarinen, Erja |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Forssander, Reijo |
vs. hallintosihteeri |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Puheenjohtaja |
Rihtniemi, Suvi |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Forssander, Reijo |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Esittely |
|
§ |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
|
|
|
||||
|
Sauri |
|
|
211, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sosiaali- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
Haatainen |
|
|
215, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
Päätöksen perusteluna on kunkin asian esityslistateksti, joka on merkitty liitteeksi 1.
§ |
Asia |
|
195 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
196 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
197 |
Kj/1 |
Valtuutettujen tekemien eräiden aloitteiden käsitteleminen |
198 |
Sj/2 |
Käräjäoikeuden lautamiehen valinta |
199 |
Kaj/3 |
Röykän entisen sairaala-alueen rakennusten ja maa-alueen myyminen Senior Partners Oy:lle |
200 |
Kaj/4 |
Hermannin autopaikkatontin 21001/2 ja asuinrakennusten tontin 21674/5 vuokrausperusteet |
201 |
Kaj/5 |
Toukolan Arabianrannan ja Vanhankaupungin kahdeksan asuinkerrostalotontin vuokrausperusteet |
202 |
Kaj/6 |
Lauttasaaren tontin 31135/11 asemakaavan muuttaminen (nro 11658) |
203 |
Kj/7 |
13.2.2008 pöydälle pantu asia Helsingin kansainvälisen toiminnan strategia |
204 |
Kj/3 |
Määrärahan myöntäminen rakennusvirastolle Fallpakan alueen toisen vaiheen esirakentamisen |
205 |
Kj/4 |
Puolustusvoimien toisen edustajan valitseminen pelastuspalveluneuvottelukuntaan |
206 |
Kj/5 |
Vt Malisen toivomusponsi vesivoimaosuuksien lisähankinnasta ja vesivoimatuotannon lisäämisestä |
207 |
Kj/6 |
Liittyminen Réseau Art Nouveau Network -yhdistyksen jäseneksi |
208 |
Kj/7 |
Kuuden suurimman kaupungin luottamushenkilöjohdon tapaaminen Tampereella 15.-16.4.2008 |
209 |
Kj/8 |
Kaupunginvaltuuston 13.2.2008 tekemien päätösten täytäntöönpano |
210 |
Kj/9 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
211 |
Kj/10 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
212 |
Ryj/1 |
Vt Hanna-Kaisa Siimeksen toivomusponsi: Metroasemien viihtyisyys ja turvallisuus |
213 |
Ryj/2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
214 |
Stj/1 |
Eron myöntäminen Ylermi Rungolle rintamaveteraaniasiain neuvottelukunnan jäsenyydestä ja uuden jäsenen valinta |
215 |
Stj/2 |
Lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle elatustukilain uudistamista koskevasta esityksestä |
216 |
Stj/3 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
217 |
Sj/1 |
Vt Kimmo Helistön toivomusponsi: Vesiliikenteen järjestäminen Uutelaan |
218 |
Sj/2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
219 |
Sj/3 |
Tilintarkastajien nimeäminen Helsinki-viikon säätiölle vuodeksi 2008 |
220 |
Kaj/1 |
Länsi-Käpylän eräiden kortteleiden rakennuskiellon pidentäminen (nro 11754) |
221 |
Kaj/2 |
Käpylän kortteleiden nro 839, 840, 842, 849 ja 850 (Olympiakylä) rakennuskiellon pidentäminen (nro 11753) |
222 |
Kaj/3 |
Sopimuksen tekeminen Kiinteistö Oy Järvensuon kanssa Lauttasaaren tontin 31135/11 asemakaavan muutosehdotuksesta nro 11658 |
223 |
Kaj/4 |
Lausunto Helsingin hallinto-oikeudelle kaupunginvaltuuston päätöksestä tehdyistä valituksista Punavuoren tontin 118/3 asemakaava-asiassa (nro 11435) |
224 |
Kaj/5 |
Sörnäisten ja Hermannin rantateiden liittymän liikennesuunnitelman hyväksyminen |
225 |
Kaj/6 |
Lausunto Uudenmaan ympäristökeskukselle Ursula Oy:n poikkeamishakemuksesta |
226 |
Kaj/7 |
Lausunto Helsingin hallinto-oikeudelle kaupunginvaltuuston päätöksestä tehdystä valituksesta Uutelan virkistysalueen asemakaava-asiassa (nro 11510) |
227 |
Kaj/8 |
Lausunto valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden tarkistamista koskevasta luonnoksesta |
228 |
Kaj/9 |
Lausunto Helsingin hallinto-oikeudelle kaupunginvaltuuston päätöksestä tehdystä valituksesta Maunulan koillisosan asemakaava-asiassa (nro 11570) |
229 |
Kaj/10 |
Selitys korkeimmalle hallinto-oikeudelle Helsingin hallinto-oikeuden päätöksestä tehdystä valituksesta Pasilan konepaja-alueen (osa-alue 3) asemakaava-asiassa nro 11505 |
230 |
Kaj/11 |
14.1.2008 pöydälle pantu asia Rakennusteollisuus RT ry:n kirje tontinvarauksista Asuntotuotantotoimistolle |
231 |
Kaj/12 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
195 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Moision (varalla Hakola) ja Oker-Blomin (varalla Peltokorpi) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
196 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
197 - 203 § |
Kaupunginvaltuuston 27.2.2008 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Kaupunginjohtaja
197 § |
Kaupunginhallituksen
kokouksessa 11.2.2008 pöydälle pantu asia |
Suoritetussa äänestyksessä Ojalan esitys voitti äänin 9-4. Vähemmistöön kuuluivat Rautava, Urho, Enroth, Rihtniemi. Tyhjää äänestivät Oker-Blom, Vehviläinen.
Lisätiedot:
Teppo Tiina, vs. projektipäällikkö, puhelin 310 36018
Sivistys- ja henkilöstötoimi
198 § |
Käräjäoikeuden lautamiehen valinta |
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi
199 § |
Röykän entisen sairaala-alueen rakennusten ja maa-alueen myyminen Senior Partners Oy:lle |
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
200 § |
Hermannin autopaikkatontin 21001/2 ja asuinrakennusten tontin 21674/5
vuokrausperusteet |
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
201 § |
Toukolan Arabianrannan ja Vanhankaupungin kahdeksan asuinkerrostalotontin
vuokrausperusteet |
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
202 § |
Lauttasaaren tontin 31135/11 asemakaavan muuttaminen (nro 11658) |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
Kaupunginjohtaja
203 § |
Kaupunginhallituksen
kokouksessa 14.1.2008 pöydälle pantu asia |
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36098
204 §
MÄÄRÄRAHAN MYÖNTÄMINEN RAKENNUSVIRASTOLLE FALLPAKAN ALUEEN TOISEN VAIHEEN ESIRAKENTAMISEN
Khs 2008-195
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus päätti
myöntää rakennusvirastolle vuoden
2008 talousarvion alakohdasta
8 01 02 10, muu esirakentaminen
1 000 000 euroa (alv=0) käytettäväksi Fallpakan kaava-alueen 2.‑vaiheen esirakentamiseen.
Pöytäkirjanote rakennusvirastolle (talousyksikkö), katu- ja puisto-osastolle (Jorma Rajala) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluille (Heljä Huusko), kehittämisosastolle (Leena Pasonen) ja taloussuunnitteluosastolle.
Lisätiedot:
Sauramo Vesa, johtava suunnittelija, puhelin 310
36276
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
205 §
PUOLUSTUSVOIMIEN TOISEN EDUSTAJAN VALITSEMINEN PELASTUSPALVELUNEUVOTTELUKUNTAAN
Khs 2007-390
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus päätti valita Kaartin Jääkärirykmentin komentajan puolustusvoimien toiseksi edustajaksi pelastuspalveluneuvottelukuntaan.
Estyneen sijaisena toimii rykmentin komentajan sijainen.
Pöytäkirjanote eversti Hannu Liimatalle (Kaartin Jääkärirykmentti), pelastuslautakunnalle, pelastuspalveluneuvottelukunnalle ja Seija Kauppiselle (Halke).
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
206 §
VT MALISEN TOIVOMUSPONSI VESIVOIMAOSUUKSIEN LISÄHANKINNASTA JA VESIVOIMATUOTANNON LISÄÄMISESTÄ
Khs 2007-2626
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 28.11.2007 hyväksymän toivomusponnen (Jouko Malinen) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle (Malinen) sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Pöytäkirjanote jäljennöksin kaupunginhallituksen esityslistasta liitteineen valtuutettu Jouko Maliselle ja tiedoksi muille valtuutetuille.
Lisätiedot:
Olli Seppo, kaupunginkamreeri, puhelin 310 36135
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 4 |
207 §
LIITTYMINEN RÉSEAU ART NOUVEAU NETWORK -YHDISTYKSEN JÄSENEKSI
Khs 2007-2759
Esityslistan asia Kj/6
Kaupunginhallitus päätti, että Helsingin kaupunki liittyy Réseau Art Nouveau –Network -yhdistyksen jäseneksi.
Lisäksi kaupunginhallitus kehottanee kaupunginmuseon johtokuntaa varaamaan liittymistä varten ja mahdollisia myöhempiä maksuja varten määrärahat talousarvioonsa.
Pöytäkirjanote kaupunginmuseon johtokunnalle, tarkastusvirastolle ja talous- ja suunnittelukeskuksen taloussuunnitteluosastolle (Fagerström).
Lisätiedot:
Rickman Birgitta, erityissuunnittelija, puhelin 310
36279
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
208 §
KUUDEN SUURIMMAN KAUPUNGIN LUOTTAMUSHENKILÖJOHDON TAPAAMINEN TAMPEREELLA 15.-16.4.2008
Khs 2008-295
Esityslistan asia Kj/7
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle viikoksi.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
209 §
KAUPUNGINVALTUUSTON 13.2.2008 TEKEMIEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Khs
Esityslistan asia Kj/8
Kaupunginhallitus päätti,
että kaupunginvaltuuston 13.2.2008 pitämän kokouksen päätösluettelo on toimitettava kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja laitoksille tiedoksi kuin myös
että edellä mainittuun päätösluetteloon sisältyvät kaupunginvaltuuston päätökset saadaan pöytäkirjan tarkastamisen jälkeen mahdollisista valituksista huolimatta panna täytäntöön seuraavasti:
Asia Toimenpide
Kaupunginjohtajan toimiala
1, 2, 3 Ei toimenpidettä.
5 Kaupunginhallitus päätti kehottaa tarkastusvirastoa toimittamaan talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavat tiedot.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Lea Krankille ja Marikaisa Niskaselle.
Pöytäkirjanote tarkastuslautakunnalle, tarkastusvirastolle, hallintokeskukselle (Seija Kauppinen) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin (Tuija Honkaheimo).
6 Kaupunginhallitus päätti lähettää Helsingin kansainvälisen toiminnan strategia -asiakirjan tiedoksi kaikille kaupungin virastoille ja laitoksille kehotuksin ottaa huomioon strategiassa hyväksytyt tavoitteet ja toimintaperiaatteet sekä soveltuvin osin niiden omaa toimialaa koskevat, strategia-asiakirjassa mainitut toimenpiteet.
Pöytäkirjanote kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja laitoksille.
Asia esitellään toivomusponsiäänestysten osalta kaupunginvaltuustolle uudelleen 27.2.2008.
7 Kaupunginhallitus päätti
1 perustaa hallintokeskukseen kansainvälisen
toiminnan päällikön viran (kokonaispalkka 5 700 euroa, vakanssinro
088135) ja lakkauttaa hallintokeskuksen kaupunginsihteerin viran (vakanssinro 016615) sekä
2 siirtää kaupunginsihteeri Matti Ollinkarin hallintokeskuksen kansainvälisen toiminnan päällikön virkaan 1.3.2008 lukien.
Samalla kaupunginhallitus päätti muuttaa 1.9.2008 lukien
kansliapäällikön viran nimikkeen nimikkeeksi neuvotteleva viranhaltija
(vakanssinro 016611).
Pöytäkirjanote kaupunginsihteeri Matti Ollinkarille, kansliapäällikkö Pertti Vanteelle, hallintokeskukselle (Satu Mäntysola / Helena Puusaari / Seija Kauppinen) sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
8 Kaupunginhallitus päätti osoittaa ylitysoikeudella myönnetyt määrärahat kiinteistöviraston käytettäväksi.
Pöytäkirjanote kiinteistöviraston tonttiosastolle (Kalevi Harju), hallintokeskukselle sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluille (Heljä Huusko).
19–23 Aloitteet kaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Rakennus- ja
ympäristötointa johtavan apulaiskaupungin-
johtajan toimiala
24–26 Aloitteet rakennus- ja ympäristötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Sosiaali- ja
terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan
toimiala
27 Aloite sosiaali- ja terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Sivistys- ja
henkilöstötointa johtavan apulaiskaupungin-
johtajan toimiala
28–31 Aloitteet sivistys- ja henkilöstötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtavan apulais-
kaupunginjohtajan
toimiala
4 Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtava apulaiskaupunginjohtaja tekee erillisen esityksen asian täytäntöönpanoksi.
9 Kaupunginhallitus päätti kehottaa kiinteistölautakuntaa aloittamaan hankkeen 2. vaiheen sisäpuolisen peruskorjauksen esitetyn aikataulun mukaisesti.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle, talous- ja suunnittelukeskukselle sekä hallintokeskuksen oikeuspalveluille.
10 Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle, talous- ja suunnittelukeskukselle sekä kaupunginmuseolle.
11 Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle.
12 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote valitusosoituksin Asunto Oy Akateeminen Mäntytie 5:lle sekä Marjut ja Janne Lauhalle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, rakennuslautakunnalle, Helsingin Energialle, Helen Sähköverkko Oy:lle, Helsingin Vedelle ja ympäristökeskukselle.
13 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, pelastuslautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, ympäristölautakunnalle, rakennuslautakunnalle, Helsingin Energialle, Helen Sähköverkko Oy:lle ja Helsingin Vedelle.
14 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, rakennuslautakunnalle, ympäristökeskukselle, Helsingin Energialle ja Helen Sähköverkko Oy:lle.
15 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, ympäristölautakunnalle, pelastuslautakunnalle, rakennuslautakunnalle, Helsingin Energialle, Helen Sähköverkko Oy:lle ja Helsingin Vedelle.
16 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, pelastuslautakunnalle, rakennuslautakunnalle, ympäristökeskukselle, Helsingin Energialle, Helen Sähköverkko Oy:lle ja Helsingin Vedelle.
17 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, ympäristölautakunnalle, kaupunginmuseon johtokunnalle, liikuntalautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, rakennuslautakunnalle, Helsingin Energialle, Helen Sähköverkko Oy:lle ja Helsingin Vedelle.
18 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote valitusosoituksin Helsingin kristillisen opiston säätiölle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle ja rakennuslautakunnalle.
Esittelijä muutti esitystään päätöksestä lähemmin ilmenevällä tavalla (Kohta 7)
Lisätiedot:
Teppo Tiina, vs. projektipäällikkö, puhelin 310 36018
LIITE |
Päätöksen perustelut |
210 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/9
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 7 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja 13.2.2008
satamalautakunta 12.2.2008
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta --
tekninen lautakunta --
apulaiskaupunginjohtajat
-
rakennus- ja
ympäristötointa johtava
-
sosiaali- ja
terveystointa johtava
-
sivistys- ja
henkilöstötointa johtava
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
hallintokeskus
-
hallintojohtaja
-
hallintopalvelujen
osastopäällikkö
-
kaupunginlakimies
-
turvallisuus- ja
valmiusosaston osastopäällikkö
-
viestintäpäällikkö
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
sisäisen
tarkastuksen päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
taloushallintopäällikkö
-
elinkeinojohtaja
-
elinkeinopäällikkö
-
matkailupäällikkö
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36098
LIITE |
Päätöksen perustelut |
211 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/10
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 7 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36098
LIITE |
Päätöksen perustelut |
212 §
VT HANNA-KAISA SIIMEKSEN TOIVOMUSPONSI: METROASEMIEN VIIHTYISYYS JA TURVALLISUUS
Khs 2007-2503
Esityslistan asia Ryj/1
Kaupunginhallitus päätti, merkitä tiedoksi esityslistalta ilmenevän selvityksen kaupunginvaltuuston 14.11.2007 hyväksymän toivomusponnen (Hanna-Kaisa Siimes) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle (Hanna-Kaisa Siimes) sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Pöytäkirjanote jäljennöksin kaupunginhallituksen esityslistasta valtuutettu Hanna-Kaisa Siimekselle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
213 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Ryj/2
Kaupunginhallitus päätti ettei se ota seuraavien lautakuntien tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
joukkoliikennelautakunta 14.2.2008
liikepalvelulautakunta 14.2.2008
yleisten töiden lautakunta 14.2.2008
pelastuslautakunta 12.2.2008
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITE |
Päätöksen perustelut |
214 §
ERON MYÖNTÄMINEN YLERMI RUNGOLLE RINTAMAVETERAANIASIAIN NEUVOTTELUKUNNAN JÄSENYYDESTÄ JA UUDEN JÄSENEN VALINTA
Khs 2006-2175
Esityslistan asia Stj/1
Kaupunginhallitus päätti myöntää pyynnöstä eron Ylermi Rungolle rintamaveteraaniasiain neuvottelukunnan jäsenyydestä ja valita neuvottelukunnan uudeksi jäseneksi Tero Tuomiston vuoden 2008 lopussa päättyväksi toimikaudeksi.
Pöytäkirjanote Ylermi Rungolle, neuvottelukuntaan valitulle, esityslistalla mainituille järjestöille, rintamaveteraaniasiain neuvottelukunnalle (veteraaniasiamies Merja Eklund), terveyskeskukselle, sosiaalivirastolle, kiinteistövirastolle, liikuntavirastolle, hallintokeskukselle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Rautanen Marja-Liisa, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36184
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
215 §
LAUSUNTO SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖLLE ELATUSTUKILAIN UUDISTAMISTA KOSKEVASTA ESITYKSESTÄ
Khs 2008-278
Esityslistan asia Stj/2
Kaupunginhallitus päätti antaa sosiaali- ja terveysministeriölle seuraavan lausunnon:
Kaupunginhallitus
toteaa, että lakiesitys perustuu kunta- ja palvelurakenneuudistukseen ja sen
tavoitteet elatustukea koskevien käytäntöjen yhtenäistämisestä, asiakkaiden
yhdenvertaisesta kohtelusta, sähköisen asioinnin lisäämisestä ja perinnän
tehostumisesta ovat kannatettavia.
Esitys on keskeisiltä osiltaan keskeneräinen, mikä vaikeuttaa erityisesti lain taloudellisten vaikutusten arviointia.
Henkilöstö
Elatustukitehtävissä
olevaa, Kansaneläkelaitoksen palvelukseen siirtyvää henkilöstöä on Helsingin
kaupungin palveluksessa noin 23 työntekijää.
Henkilöstön asemasta siirron yhteydessä kaupunginhallitus katsoo, että kyseessä
on kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta annetun lain 13 §:n 2 momentissa
tarkoitettu toimintojen uudelleenjärjestely, joka johtaa henkilöstön
työnantajan vaihtumiseen ja katsotaan liikkeenluovutukseksi.
Liikkeenluovutuksessa henkilöstö siirtyy palvelussuhteen katkeamatta
uuden työnantajan palvelukseen entisin ehdoin siten, että vanhan työnantajan
tilalle tulee uusi työnantaja, jolle siirtyvät palvelussuhteisiin liittyvät
velvollisuudet ja oikeudet.
Koska osa Paras- lainsäädännön piirissä
olevasta henkilöstöstä on tietyissä tilanteissa viiden vuoden irtisanomissuojan
piirissä, kaupunginhallitus pitää kohtuullisena ja yhdenvertaisuusperiaatteen
mukaisena, että kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta annetun lain 13 §:n 3 momentin
mukainen viiden vuoden irtisanomissuoja koskisi myös elatusturvahenkilöstöä.
Kustannukset
Lakiluonnoksessa
todetaan, että kunnat ovat saaneet valtionosuuksina elatustuen
toimeenpanemiseksi vuosittain noin 88 milj. euroa. Sosiaali- ja terveysministeriöstä
saadun tiedon mukaan valtionosuutta ei pysty kuntakohtaisesti arvioimaan, koska
se sisältyy ikäryhmittäin määriteltyihin laskennallisiin kustannuksiin, joista
on mahdoton erottaa elatustuen osuutta. Kuntien kannalta olisi tärkeää nähdä
mitkä kustannukset on sisällytetty laskennallisiin kustannuksiin ja miten
niiden poistaminen laskelmasta vaikuttaa valtionosuuteen. Yleisperusteluissa
todetaan, että vuonna 2006 elatustukea on maksettu 136,5 milj. euroa. Vaikka tähän
lisätään tehtäviä hoitaneiden henkilöiden palkat ja muut kulut, on
epäuskottavaa, että valtionosuus olisi ollut 88 milj. euroa. Esityksen mukaan
on tarkoitus kuitenkin vähentää valtionosuusmomentilta 88 milj. euroa. Kaupunginhallitus
pitää välttämättömänä läpinäkyvien laskelmien sisällyttämistä hallituksen
esitykseen.
Takautumissaatavat
tulee korvata kunnille laskennallisesti yhtenä eränä siirron yhteydessä eikä
venyttää korvausta usean vuoden ajalle, jolloin korvausten toteutumista on
vaikea seurata muiden eri suuntiin vaikuttavien valtionosuusmuutosten joukossa.
Saatavat tulisi korvata asukasluvun ja ikärakenteen mukaan samalla tavalla
painotettuna kuin ikäryhmittäisissä laskennallisissa kustannuksissa.
Kunnille jäävät
siirtymävaiheessa elatustukea koskevat asiakirjat ja tietojärjestelmissä olevat
tiedot, jotka kunnat velvoitetaan säilyttämään kymmenen vuoden ajan
mahdollisten tarkistamistarpeiden varalta. Tästä aiheutuu kunnille työtä ja
kustannuksia, joiden korvaamisesta lakiluonnoksessa tulisi olla maininta.
Säännöskohtainen tarkastelu
Ehdotetun elatustukilain 8 §:n elatustuen saamisen rajoituksia koskevat
säännökset eivät estäisi tuen maksamista kunnalle, kun lapsi on sen
kustannuksella hoidettavana laitos- tai perhehoidossa, kuten voimassa olevan
elatusturvalain 6 §:n 2 momentti. Lakiehdotuksen 17 §:n 3 momentin mukaan kunta
voi hakea elatustuen maksamista itselleen, jos lapsi on kunnan kustantamassa
ympärivuorokautisessa hoidossa kodin ulkopuolella.
Muutos on perusteltu, kun kustannusvastuu
elatustukien maksamisesta siirtyy valtiolle sekä ottaen erityisesti huomioon
esimerkiksi lastensuojelulaissa säädetyn laitoshuollon järjestämisestä kunnille
aiheutuvat huomattavat kustannukset.
Elatustukilain 8 §: n 1 momentin 3 kohdan mukaan lapsella ei olisi oikeutta
elatustukeen, jos hän kykenee elättämään itsensä. Säännöksen 2 momentin mukaisesti
lapsi elättäisi itsensä, kun hänen säännölliset tulonsa olisivat vähintään 700
euroa kuukaudessa.
Säännösehdotuksen
perustelujen mukaan ansiotulot olisivat säännöllisiä, jos työsuhde on jatkunut
yhdenjaksoisena vähintään kuuden kuukauden ajan.
Lain soveltamisen yhdenmukaisuuden kannalta
ehdotus on perusteltu ja tulorajaa voitaneen pitää kohtuullisena, koska
säännöksen tarkoittamissa tilanteissa lapsi yleensä saa osan elatuksestaan
toiselta vanhemmaltaan elatusapuna/elatustukena tai tosiasiallisesti kotona
asuessaan.
Elatustukilain 13 §:n 1 momentin mukaa Kansaneläkelaitos voi elatusvelvollisen
hakemuksesta jättää takautumissaatavan perimättä siltä osin, kuin elatusavun
maksamisen laiminlyönti on johtunut elatusvelvollisen maksukyvyttömyydestä.
Perimättä jättämisen peruste vastaa voimassa olevan lain 20 §:ää.
Maksukyvyttömänä elatusvelvollista pidettäisiin, jos hänen bruttotulonsa
työkyvyttömyydestä, työttömyydestä tai muusta hänestä riippumattomasta syystä
olisivat enintään 700 euroa
kuukaudessa (13 §:n 2 mom.).
Säännöksen sisältämää tulorajaa voitaneen sinänsä pitää perusteltuna
elatusvelvollisten yhdenvertaisen kohtelun kannalta ja se helpottaa
luonnollisesti kaavamaisuudellaan elatustuen toimeenpanijaa.
Tuloraja ei kuitenkaan suuruudeltaan ole oikeudenmukainen. Kun ehdotetusta
700 euron tulorajasta vähennetään ennakonpidätys ja kohtuulliset asumiskustannukset
esimerkiksi Helsingissä, elatusvelvolliselle ei välttämättä jää käytettäväkseen
jokapäiväiseen toimeentuloonsa edes toimeentulotukilain 7 a §:ssä säädettyä
perusosaa. Käytännössä ehdotettu säännös tulisi Helsingissä tarkoittamaan sitä,
että jatkuvasti toimeentulotukeen oikeutetut elatusvelvolliset eivät
välttämättä saisi vapautusta takautumissaatavan suorittamisesta.
Alhainen tuloraja
vapautusten myöntämisessä johtanee tiukentuvaan perintään ulosoton kautta ja
näin ollen myös toimeentulotuen tarpeen lisääntymiseen. Jos elatusvelvollista
ei voida vapauttaa velasta alhaisen tulorajan vuoksi, Kansaneläkelaitos
joutunee noudattamaan tulorajaa myös elatusavun perinnässä.
Tuloraja merkinnee
vapautusmahdollisuutta vain työttömille, minimisairauspäivärahaa tai eläkettä
saaville sekä erittäin pienituloisille palkansaajille.
Säännösehdotusta tulisi muuttaa siten, että
menoina hyväksyttäisiin kohtuulliset asumismenot vähennettynä yleisen
asumistuen määrällä ja tämän lisäksi määriteltäisiin, kuinka paljon varoja
elatusvelvolliselle tulisi kohtuudella vähintään jäädä jokapäiväiseen
elämiseen. Elatusvelvollisen käytettävissä olevien kuukausitulojen jäädessä
alle näin määritellyn tulorajan takautumissaatava jätettäisiin perimättä.
Vapautuksen myöntäminen on nykykäytännön mukaan edellyttänyt elatusvelvollisen
maksukyvyttömyyden lisäksi myös varattomuutta. Elatustukilain 13 §:n
perusteluissa ei ole mainintaa elatusvelvollisen varallisuuden vaikutuksesta
vapautukseen. Käytännössä esiintyy tilanteita, joissa elatusvelvollinen on tulojensa
puolesta maksukyvytön, mutta hänellä on perustoimeentuloonsa
kuulumatonta merkittävää realisointikelpoista varallisuutta, jolla hän pystyisi
maksamaan takautumissaatavan.
Säännökseen tulisi lisätä
takautumissaatavasta vapauttamisen edellytykseksi myös se, että
elatusvelvollisella ei ole sellaista varallisuutta, jolla hän kykenisi
suorittamaan takautumissaatavan omaa toimeentuloaan vaarantamatta.
Vapautushakemuksiin ehdotettu pääsääntöisesti sovellettava vuoden taannehtiva
hakuaika ei sovellu takautumissaatavasta vapauttamiseen. Syitä sille, miksi
vapautusta ei haeta, on monia. Mikäli selkeässä maksukyvyttömyystilanteessa
elatusvelvollinen vapautetaan vain hakemusta edeltävän vuoden aikana kertyneestä
takautumissaatavasta, se ei helpota hänen tilannettaan, mikäli vanhemmat
usealta vuodelta kertyneet velat jäävät perittäväksi (13 §:n 4 mom.).
Säännös tulisi poistaa.
Lakiehdotuksen
mukaan Kansaneläkelaitoksella ei olisi enää nykyistä toimielimen mahdollisuutta
vapauttaa oma-aloitteisesti elatusvelvollinen takautumissaatavasta. Perusteluna
ehdotuksessa todetaan vain, että Kelan muitakin etuuksia on haettava. Tätä ei
tulisi asettaa edellytykseksi, jos Kansaneläkelaitoksella on tiedossaan
elatusvelvollisen kyvyttömyys suorittaa takautumissaatava. Kaikki
elatusvelvolliset eivät esimerkiksi päihde- tai mielenterveysongelmiensa
johdosta kykene hakemaan vapautusta.
Helsingissä oma-aloitteista vapautusmahdollisuutta on käytetty tilanteissa,
joissa elatusapu ei enää eräänny ja velallinen voidaan katsoa pysyvästi maksukyvyttömäksi.
Myös elatusvelvollisen varaton kuolinpesä on vapautettu oma-aloitteisesti.
Oma-aloitteinen vapauttaminen on keino poistaa perimiskelvottomia saatavia,
jotka aiheuttavat työtä ja kustannuksia.
Kaupunginhallitus katsoo, että ehdotuksen 13
§:n 1 momenttiin tulisi lisätä säännös, joka velvoittaa Kansaneläkelaitoksen
tai ainakin antaa sille mahdollisuuden oma-aloitteisesti jättää
takautumissaatava perimättä, kun elatusvelvollisen olosuhteet sitä
edellyttävät.
Sosiaalihuoltolain
27 f §:ksi ehdotetaan siirrettäväksi tällä hetkellä elatusturvalain 24 §:ään
perustuva kunnan toimielimen mahdollisuus hakea oikeusteitse muutosta
elatusapuun joko alentamis- tai korottamiskanteilla. Elatustuen toimeenpanon
siirron jälkeen kunnilla ei ole tietoa elatusapujen määrästä ja siitä, vastaako
elatusapu elatusvelvollisen maksukykyä. Elatusavun määrän kohtuuttomuus tulee
esiin jatkossa nimenomaan Kelan hoitaman perinnän yhteydessä. Asianosaiset
eivät aina ole halukkaita oma-aloitteisesti ryhtymään toimenpiteisiin elatusavun
muuttamiseksi.
Säännökseen tulisi lisätä
Kansaneläkelaitokselle velvollisuus tarvittaessa tehdä kunnan toimielimelle
aloite elatusavun muuttamiseksi.
Lakiesityksen
siirtymäsäännöksissä asetetaan kunnalle velvoite hoitaa elatustukeen liittyviä
tehtäviä senkin jälkeen, kun elatustuen toimeenpano on siirretty Kelan
hoidettavaksi.
Kunnat velvoitetaan
käsittelemään ja ratkaisemaan ennen lain voimaantuloa saapuneet hakemukset sekä
käsittelemään elatustuen tarkistukset ja tekemään niistä johtuvat päätökset.
Lisäksi kunnat velvoitetaan käsittelemään muutoksenhakuasiat, jotka ovat olleet
vireillä ennen 1 päivää huhtikuuta 2009.
Kunnat velvoitetaan myös säilyttämään elatustukea koskevat asiakirjat ja
tietovarastot kymmenen vuoden ajan 1 päivästä huhtikuuta 2009 lukien.
Edellä mainittujen tehtävien hoitaminen vaatii ainakin vuoden 2009 ajan
useiden elatusturvaa tuntevien työntekijöiden virkasuhteiden jatkumista.
Lisäksi elatusturvaosaamisen säilyminen tulee taata koko sen ajan, jonka
Kansaneläkelaitokselle siirtynyt velka on perimiskelpoista eli vuoden 2014
loppuun. Tästä aiheutuu kunnille kustannuksia.
Tietovarastojen ylläpitäminen ja säilyttäminen aiheuttavat kunnalle myös
kustannuksia. Kuntien tulee lisäksi varautua budjetissa tilanteisiin, joissa
kunta mahdollisesti joutuu jälkikäteen maksamaan elatustukea toimeenpanon
siirtoa edeltävältä ajalta.
Edellä mainitut kustannukset tulisi korvata
kunnille esimerkiksi samalla tavoin kuin kunnilta Kansaneläkelaitokselle
siirtyvät takautumissaatavat ehdotuksen 44 §:n mukaisesti eli jättämällä niiden
määrä vähentämättä kunnille maksettavasta laskennallisesta valtionosuudesta.
Kirje nro sosiaali- ja terveysministeriölle ja pöytäkirjanote sosiaalivirastolle, henkilöstökeskukselle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Kaupunginhallitus päätti todeta, ettei Kokkonen esteellisenä osallistunut asian käsittelyyn eikä ollut läsnä asiaa käsiteltäessä.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36048
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 5 |
216 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Stj/3
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
sosiaalilautakunta 12.2.2008
sosiaalilautakunta
ruotsinkielinen jaosto 6.2.2008
Ilmoitus sosiaalilautakunnalle ja ruotsinkieliselle jaostolle.
Lisätiedot:
Rautanen Marja-Liisa, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36184
LIITE |
Päätöksen perustelut |
217 §
VT KIMMO HELISTÖN TOIVOMUSPONSI: VESILIIKENTEEN JÄRJESTÄMINEN UUTELAAN
Khs 2007-2352
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus päätti
merkitä tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 24.10.2007 hyväksymän toivomusponnen (Kimmo Helistö) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja
toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle sekä erikseen tiedoksi myös muille valtuutetuille.
Pöytäkirjanote jäljennöksin kaupunginhallituksen esityslistasta valtuutettu Kimmo Helistölle ja tiedoksi muille valtuutetuille.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2- 4 |
218 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/2
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
eläintarhan johtokunta |
7.2.2008 |
liikuntalautakunta |
12.2.2008 |
opetuslautakunta |
|
- ruotsinkielinen jaosto |
7.2.2008 |
ruotsinkielisen työväenopiston johtokunta |
12.2.2008 |
taidemuseon johtokunta |
12.2.2008 |
|
|
eläintarhan johtaja |
4. ja 7.2.2008 |
henkilöstökeskus |
|
- henkilöstöjohtaja |
13.2.2008 |
- osastopäällikkö (henkilöstön liikkuvuus) |
8.2.2008 |
museonjohtaja |
14.2.2008 |
tietokeskus |
|
- johtaja |
6.2.2008 |
työterveysjohtaja |
12.2.2008 |
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
LIITE |
Päätöksen perustelut |
219 §
TILINTARKASTAJIEN NIMEÄMINEN HELSINKI-VIIKON SÄÄTIÖLLE VUODEKSI 2008
Khs 2008-356
Esityslistan asia Sj/3
Kaupunginhallitus päätti nimetä Helsinki-viikon säätiön tilintarkastajiksi KPMG Oy Ab:n (päävastuullinen tilintarkastaja KHT, JHTT Leif-Erik Forsberg) ja KHT Jari Nurmen sekä varatilintarkastajiksi KHT Heidi Vierroksen ja KHT Outi Hiedan.
Pöytäkirjanote Helsingin juhlaviikoille, nimetyille sekä tarkastusvirastolle.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
220 §
LÄNSI-KÄPYLÄN ERÄIDEN KORTTELEIDEN RAKENNUSKIELLON PIDENTÄMINEN (NRO 11754)
Khs 2008-244
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti pidentää 25. kaupunginosan kortteleiden nro 857, 860–862, 865, 867–870, 873, 874 ja 876 rakennuskieltoaikaa 1.3.2010 saakka.
Maankäyttö- ja rakennuslain 202 §:n ja tämän esityslistan Kj/2 kohdassa päätetyn perusteella tämä päätös tulee voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Kuulutettava sekä pöytäkirjanote karttaliitteineen Uudenmaan ympäristökeskukselle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle ja rakennuslautakunnalle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
221 §
KÄPYLÄN KORTTELEIDEN NRO 839, 840, 842, 849 JA 850 (OLYMPIAKYLÄ) RAKENNUSKIELLON PIDENTÄMINEN (NRO 11753)
Khs 2008-243
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti pidentää 25. kaupunginosan kortteleiden nro 839, 840, 842, 849 ja 850 rakennuskieltoaikaa 1.3.2010 saakka.
Maankäyttö- ja rakennuslain 202 §:n ja tämän esityslistan Kj/2 kohdassa päätetyn perusteella tämä päätös tulee voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Kuulutettava sekä pöytäkirjanote karttaliitteineen Uudenmaan ympäristökeskukselle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle ja rakennuslautakunnalle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
222 §
SOPIMUKSEN TEKEMINEN KIINTEISTÖ OY JÄRVENSUON KANSSA LAUTTASAAREN TONTIN 31135/11 ASEMAKAAVAN MUUTOSEHDOTUKSESTA NRO 11658
Khs 2007-2297
Esityslistan asia Kaj/3
Kaupunginhallitus päätti oikeuttaa kiinteistölautakunnan tekemään Kiinteistö Oy Järvensuon kanssa esityslistan tämän asian liitteenä olevan sopimusluonnoksen mukaisen sopimuksen sekä tekemään siihen mahdollisia vähäisiä tarkistuksia ja lisäyksiä.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, vs. kaupunginsihteeri, puhelin 310
36028
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
223 §
LAUSUNTO HELSINGIN HALLINTO-OIKEUDELLE KAUPUNGINVALTUUSTON PÄÄTÖKSESTÄ TEHDYISTÄ VALITUKSISTA PUNAVUOREN TONTIN 118/3 ASEMAKAAVA-ASIASSA (NRO 11435)
Khs 2003-2094
Esityslistan asia Kaj/4
Kaupunginhallitus päätti antaa Helsingin hallinto-oikeudelle edellä esityslistalta ilmenevän, hallintokeskuksen oikeuspalveluiden ehdotuksen mukaisen lausunnon kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan lausumalla täydennettynä.
Pöytäkirjanote hallintokeskuksen oikeuspalveluille lausunnon laatimista ja antamista varten sekä kaupunkisuunnitteluvirastolle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
224 §
SÖRNÄISTEN JA HERMANNIN RANTATEIDEN LIITTYMÄN LIIKENNESUUNNITELMAN HYVÄKSYMINEN
Khs 2005-2186
Esityslistan asia Kaj/5
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle viikoksi.
Lisätiedot:
Pakarinen-Hellsten Päivi, va.
apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 40350
LIITE |
Päätöksen perustelut |
225 §
LAUSUNTO UUDENMAAN YMPÄRISTÖKESKUKSELLE URSULA OY:N POIKKEAMISHAKEMUKSESTA
Khs 2008-113
Esityslistan asia Kaj/6
Kaupunginhallitus päätti puoltaa Uudenmaan ympäristökeskukselle annettavassa lausunnossaan poikkeamisen myöntämistä Ursula Oy:lle haettuun toimenpiteeseen 11. kaupunginosan puistoalueelle P110 ehdolla, että hankkeen jatkosuunnittelussa otetaan huomioon seuraavat seikat:
- Rakennus ja siihen liittyvät rakenteet suunnitellaan uudestaan siten, että se soveltuu Linnunlaulun suojeltuun huvilamiljööseen ja Tokoinrannan puistoympäristöön sekä pitkiin näkymiin Eläintarhanlahdelta ja Kaisaniemen puistosta.
- Puistoon ei sijoiteta yhtään henkilökunnan eikä asiakkaiden autopaikkaa. Huolto toteutetaan rakennuksen yhteyteen siten, että siitä ei aiheudu visuaalista eikä toiminnallista haittaa puistolle.
- Lisärakentaminen suunnitellaan paviljonkimaisena ja siten, että näkymä rakennuksen läpi merelle säilyy. Rakennuksen keskiosaa madalletaan siten, että lisärakentaminen soveltuu nykyisen kahvilarakennuksen ja sitä ympäröivien huviloiden mittakaavaan.
- Rakennuksesta tehdään kaupunkikuvallisesti ja arkkitehtonisesti korkeatasoinen. Rakennuksen terassi-, huoltotila- ja muut ympäristöjärjestelyt suunnitellaan laadukkaiksi ja esteettömäksi.
Kirje nro Uudenmaan ympäristökeskukselle sekä pöytäkirjanote kaupunkisuunnitteluvirastolle, rakennusvalvontavirastolle, rakennusvirastolle, kiinteistövirastolle, Siltasaariseura ry:lle ja Xxxxx-Xxxxx Xxxxxxxx.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
226 §
LAUSUNTO HELSINGIN HALLINTO-OIKEUDELLE KAUPUNGINVALTUUSTON PÄÄTÖKSESTÄ TEHDYSTÄ VALITUKSESTA UUTELAN VIRKISTYSALUEEN ASEMAKAAVA-ASIASSA (NRO 11510)
Khs 2006-1395
Esityslistan asia Kaj/7
Kaupunginhallitus päätti antaa Helsingin hallinto-oikeudelle edellä esityslistalta ilmenevän, hallintokeskuksen oikeuspalveluiden ehdotuksen mukaisen lausunnon.
Pöytäkirjanote hallintokeskuksen oikeuspalveluille lausunnon laatimista ja antamista varten sekä kaupunkisuunnitteluvirastolle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
227 §
LAUSUNTO VALTAKUNNALLISTEN ALUEIDENKÄYTTÖTAVOITTEIDEN TARKISTAMISTA KOSKEVASTA LUONNOKSESTA
Khs 2007-2775
Esityslistan asia Kaj/8
Kaupunginhallitus päätti antaa ympäristöministeriölle valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden tarkistamista koskevasta luonnoksesta seuraavan sisältöisen lausunnon:
Ympäristöministeriö on valmistellut luonnoksen valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden tarkistamiseksi. Valmistelu on tapahtunut yhteistyössä ja vuorovaikutuksessa eri tahojen kanssa, myös Helsingillä ja pääkaupunkiseudun muilla kunnilla sekä Helsingin seudun kuntaryhmillä (nk. KUUMA, Neloset) on ollut edustus valmistelutyössä.
Luonnoksen ilmastonmuutoksen hillintään sekä ilmastonmuutokseen varautumiseen liittyvät uudet tavoitteet vastaavat Helsingin oman suunnittelun tavoitteita. Helsinki on myös omaa maankäytön suunnitteluaan kehittäessään ottanut käyttöön toimenpiteitä, joilla edistetään tavoitteiden toteutumista.
Tarkistusluonnoksessa yhden erillisen kokonaisuuden muodostavat Helsingin seudun erityiskysymykset. Helsingin seudun tavoitteita esitetään uudistettavaksi mm. siten, että alueidenkäytössä turvataan riittävä asuntotuotannon tarvitsema tonttimaa, ehkäistään yhdyskuntarakenteen hajautuminen ja sijoitetaan rakentaminen erityisesti raideliikenteen palvelualueelle. Metron laajentamismahdollisuus länteen ja itään on turvattava. Helsingin seudun erityiskysymyksiä käsittelevät tavoitteet ovat pääosin yhdenmukaisia Helsingin kaupungin alueidenkäyttötavoitteiden kanssa.
Kaupunginhallitus korostaa kuitenkin, että valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden soveltamisessa on monessa kohdin otettava huomioon Helsingin ja sitä ympäröivän seudun erityisasema valtakunnan pääkeskuksena ja voimakkaasti kasvavana alueena. Vaikka tavoitteet on tarkoitettu valtakunnallisiksi suuntaviivoiksi, eikä tavoitteita ole priorisoitu tiettyyn järjestykseen alueellisesti, niiden soveltamisessa tavoitteet tulee kuitenkin priorisoida niin, että valtakunnan pääkeskuksen elinvoima säilyy ja kehittämispotentiaali turvataan. Seudun tulee pystyä kasvamaan sekä tiivistyen sisäänpäin että tasapainoisena yhdyskuntarakenteena ulospäin, tulevan vuosikymmenen aikana erityisesti itäsuunnassa.
Tavoitteita sovellettaessa on ennakoitavissa, että vaativaan intressien yhteensovittamiseen joudutaan mm. sellaisissa tilanteissa, joissa tiivistyvä yhdyskuntarakenne edellyttää osin melualueille rakentamista tai yhdyskuntarakenne laajenee valtakunnallisesti arvokkaiden luonto- ja kulttuuriympäristöjen läheisyyteen. Vaikutusten arviointiin ja haittojen minimoimiseen on tällöin kiinnitettävä erityistä huomiota.
Luvun 4.4 Kulttuuri- ja luonnonperintö, virkistyskäyttö ja luonnonvarat erityistavoitteen 35 mukaan ”Alueidenkäytössä on varmistettava, että valtakunnallisesti merkittävien kulttuuriympäristöjen ja luonnonperinnön arvot säilyvät. Viranomaisten laatimat valtakunnalliset inventoinnit otetaan huomioon alueidenkäytön suunnittelun lähtökohtina. Maakuntakaavoituksessa on osoitettava valtakunnallisesti merkittävät kulttuuriympäristöt ja maisemat. Näillä alueilla alueidenkäytön on sovelluttava niiden historialliseen kehitykseen.”
Tavoitteessa 35 viitataan toisaalta inventointeihin, jotka on laadittu ennen maankäyttö- ja rakennuslain ja valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden voimaantuloa toisenlaiseen toimintaympäristöön, ja toisaalta mahdollisesti tuleviin inventointeihin. Valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden välityksellä näille inventoinneille annetaan oikeusvaikutuksia suunnittelussa ilman, että niiden osalta olisi toteutettu muulle suunnittelulle asetettuja velvoitteita laajasta vuorovaikutuksesta ja vaikutusten arvioinnista.
Yksi tällainen kohde on Helsingille erittäin tärkeä kysymys Malmin lentokentän toimintojen siirtämisestä korvaavaan paikkaan. Se on näiltä osin ristiriidassa Museoviraston kaksi vuotta sitten käynnistämään valtakunnallisesti merkittäviä rakennettuja kulttuuriympäristöjä koskevan luettelon tarkistamisen kanssa, sillä luettelon tarkistusluonnoksessa kentän kulttuurihistorialliset arvot on uudella tavalla ulotettu rakennetun ympäristön lisäksi koskemaan kentän toiminnallista kokonaisuutta eli lentotoiminnan jatkuvuutta. Kaupunginhallitus on antanut asiasta lausunnon 6.2.2006.
Vaikka tätä uutta luetteloa on valmisteltu maankäyttö- ja rakennuslain jo voimassa ollessa, sitä ei tultane saamaan valmiiksi vielä kevään 2008 kuluessa niin, että se voitaisiin käsitellä samassa yhteydessä kuin nyt lausunnolla oleva valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden tarkistamispäätös. Sen vuoksi päätöksessä tulisi tarkentaa inventointien asema alueidenkäytön suunnittelussa ja tulkintaohjeissa ottaa huomioon edellä esitetyt näkökohdat. Tässä suhteessa eri asiantuntijaviranomaisten laatimien, jo paljon ennen maankäyttö- ja rakennuslain voimaan tuloa valmistuneiden inventointien käyttäminen suoraan osana valtakunnallisia alueidenkäyttötavoitteita ilman lain vaatimaa laajaa vuorovaikutusta, on jokseenkin ongelmallista.
Kaupunginhallitus katsoo, että inventoinnit voivat parhaimmillaankin toimia vain tietopohjana, jonka perusteella kunkin kohteen tai alueen kaavoitus tapahtuu. Inventointi sellaisenaan ei voi olla yksi yhteen saman alueen asemakaava, vaan se on sovitettava maankäyttö- ja rakennuslain mukaisessa vuorovaikutteisessa prosessissa yhteen muiden tärkeiden valtakunnallisten ja paikallisten alueidenkäyttötavoitteiden kanssa. Valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden ohjeistuksessa tämä peruslähtökohta tulisi selkeämmin ottaa esille.
Kaupunginhallitus toteaa omana kantanaan, että Malmin lentoaseman toimintojen siirtämistä koskevaan valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden erityistavoitteeseen (4.6. kohta 66) olisi selkeintä lisätä maininta kenttäalueen varaamisesta asuntorakentamiseen lentotoiminnan päätyttyä.
Yhteenveto Kaupunginhallitus pitää valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden tarkistamista tarpeellisena. Erityisesti ilmaston muutoksen torjuntaan ja sopeutumiseen sekä Helsingin seudun erityiskysymyksiin kohdistuvat muutokset ovat pääosin perusteltuja ja kannatettavia.
Malmin lentokenttää koskevaan kohtaan 4.6 erityistavoite 66 tulisi kuitenkin lisätä sen tuleva käyttö asumiseen ja kohdassa 4.3 erityistavoite 49. täsmentää millaista ja minkä tasoista kenttää oikeastaan tarkoitetaan, kun puhutaan Helsingin seudun lentokentästä.
Lisäksi tulisi selkeämmin painottaa Helsingin seudun asemaa ja alueen tasapainoisen kehityksen merkitystä koko valtakunnan menestystekijänä ja tavoitteiden soveltamisen ja priorisoinnin alueellista ulottuvuutta.
Valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden rinnalla valmisteltavien inventointien asemaa kaavoituksen ja muun alueidenkäytön suunnittelun lähtökohtina tulisi päätöksessä selkeyttää ja niiden sekä niihin liittyvän ohjeistuksen valmistelussa kiinnittää huomiota maankäyttö- ja rakennuslain vaatimuksiin osallistumisesta ja vuorovaikutuksesta sekä vaikutusten arvioinnista. (Kohta 4.4. tavoite 35).
Maakuntakaavoituksen yhteydessä tulisi selvittää uusiutuvien energialähteiden käytön lisäämisen edellytykset ja tarvittavat aluevaraukset mm. polttoaineiden varastoinnin osalta sekä varautuminen toiminnan edellyttämään liikenteeseen ja tarkoituksenmukaiseen kuljetusten logistiikkaan.
Etenkin laaja-alaisten kaavojen ja muiden maankäytön suunnitelmien vaikutusten arviointiin tulisi liittää mukaan ilmastovaikutusten arviointivelvoite. Valtakunnallisten alueidenkäyttötavoitteiden toteuttamisen vaikutuksia tulisi tarkastella myös valtion ja kuntatalouden näkökulmasta.
Kaupunginhallitus toteaa lopuksi, että Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen yhteistyön perustana olevat nk. VAT-kärkihankkeet (liitteenä) eli alueet ja kehittämisvyöhykkeet, joilla kunnat arvioivat olevan asuntotuotannon ja työpaikkarakentamisen suhteen suurin rakentamisen kehittämispotentiaali seudulla, tulisi kokonaisuudessaan ottaa painokkaammin huomioon valtakunnallisten alueidenkäytön tavoitteiden jatkovalmistelussa ja soveltamisohjeissa. Ilman valtion viranomaisten sitoutumista niiden edistämiseen seudun kehittämisen edellytykset heikkenevät merkittävästi. Tärkeää on myös se, millä tavoin valtio huolehtii omien maidensa luovuttamisesta kohtuuhintaiseen asuntotuotantoon.
Kirje nro ympäristöministeriölle ja pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle, kiinteistövirastolle, ympäristökeskukselle, kaupunginmuseolle, rakennusvirastolle, Helsingin Satamalle ja Helsingin Energialle.
Peltokorpi teki asiassa vastaesityksen, jota ei kannatettu, joten esitys raukesi.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 9 |
228 §
LAUSUNTO HELSINGIN HALLINTO-OIKEUDELLE KAUPUNGINVALTUUSTON PÄÄTÖKSESTÄ TEHDYSTÄ VALITUKSESTA MAUNULAN KOILLISOSAN ASEMAKAAVA-ASIASSA (NRO 11570)
Khs 2006-1708
Esityslistan asia Kaj/9
Kaupunginhallitus päätti antaa Helsingin hallinto-oikeudelle edellä esityslistalta ilmenevän, hallintokeskuksen oikeuspalveluiden ehdotuksen mukaisen lausunnon kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan lausumalla täydennettynä.
Pöytäkirjanote hallintokeskuksen oikeuspalveluille lausunnon laatimista ja antamista varten sekä kaupunkisuunnitteluvirastolle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
229 §
SELITYS KORKEIMMALLE HALLINTO-OIKEUDELLE HELSINGIN HALLINTO-OIKEUDEN PÄÄTÖKSESTÄ TEHDYSTÄ VALITUKSESTA PASILAN KONEPAJA-ALUEEN (OSA-ALUE 3) ASEMAKAAVA-ASIASSA NRO 11505
Khs 2006-450
Esityslistan asia Kaj/10
Kaupunginhallitus päätti antaa korkeimmalle hallinto-oikeudelle esityslistalta ilmenevän, hallintokeskuksen oikeuspalveluiden lausunnon mukaisen selityksen kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan lausumalla täydennettynä.
Pöytäkirjanote hallintokeskuksen oikeuspalveluille selvityksen laatimista ja antamista varten sekä kaupunkisuunnitteluvirastolle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
230 §
14.1.2008 pöydälle pantu asia
RAKENNUSTEOLLISUUS RT RY:N KIRJE TONTINVARAUKSISTA ASUNTOTUOTANTOTOIMISTOLLE
Khs 2007-1101
Esityslistan asia Kaj/11
Kaupunginhallitus päätti ilmoittaa Rakennusteollisuus RT ry:lle että kaupungin tarkoituksena on toteuttaa vuosittain pieni määrä vapaarahoitteisia myytäviä asuntoja, jonka määräksi kaupunginvaltuusto on 13.2.2008 päättänyt Helsingin maankäytön ja asumisen toteutusohjelmassa 2008–2017 enintään 150 asuntoa/vuosi, silloin kun tällaiseen tuotantoon on olemassa erityiset syyt.
Kirje nro ja jäljennös hallintokeskuksen oikeuspalveluiden lausunnosta Rakennusteollisuus RT ry:lle, pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle, asuntotuotantotoimikunnalle, hallintokeskuksen oikeuspalveluille ja talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 4 |
231 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/12
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
asuntolautakunta |
12.2.2008 |
kaupunkisuunnittelulautakunta |
7.2.2008 |
asuntotuotantotoimisto |
13. ja 14.2.2008 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITE |
Päätöksen perustelut |
Översättning:
206 § HEMSTÄLLNINGSKLÄM AV FULLMÄKTIGELEDAMOTEN JOUKO MALINEN: FÖRVÄRV AV FLER VATTENKRAFTSANDELAR OCH ÖKANDE AV
VATTENKRAFTSPRODUKTIONEN |
|
Stn 2007-2626
Ärende Kj/5 på föredragningslistan
Stadsstyrelsen beslöt anteckna utredningen om
åtgärderna med anledning av en hemställningskläm som
stadsfullmäktige godkänt 28.11.2007 (Jouko Malinen), tillställa den som
föreslagit klämmen (Jouko Malinen) denna utredning och ge de övriga
fullmäktigeledamöterna tillfälle att ta del av den.
Protokollsutdrag till ledamoten Jouko Malinen och för kännedom
till fullmäktige, med en kopia av det ifrågavarande ärendet med bilagor i
stadsstyrelsens föredragningslista.
Tilläggsuppgifter:
Olli Seppo, stadskamrer,
telefon 310 36135
Översättning: 212 § HEMSTÄLLNINGSKLÄM AV FULLMÄKTIGELEDAMOTEN HANNA-KAISA SIIMES: TRIVSAMHET
OCH SÄKERHET PÅ METROSTATIONERNA |
|
Stn 2007-2503
Ärende Ryj/1 på föredragningslistan
Stadsstyrelsen beslöt anteckna den i
föredragningslistan ingående utredningen om åtgärderna med anledning av en hemställningskläm som stadsfullmäktige godkänt 14.11.2007 (Hanna-Kaisa Siimes), tillställa
den som föreslagit klämmen (Hanna-Kaisa Siimes) denna utredning och ge de övriga fullmäktigeledamöterna
tillfälle att ta del av den.
Protokollsutdrag till ledamoten Hanna-Kaisa
Siimes och för kännedom till fullmäktige, med en
kopia av det ifrågavarande ärendet i stadsstyrelsens föredragningslista.
Tilläggsuppgifter:
Matikainen Kristiina, stadssekreterare, telefon 310 36035
Översättning: 217 § HEMSTÄLLNINGSKLÄM AV FULLMÄKTIGELEDAMOTEN KIMMO HELISTÖ: SJÖTRAFIK
TILL NYBONDAS |
|
Stn 2007-2352
Ärende Sj/1 på föredragningslistan
Stadsstyrelsen beslöt
anteckna utredningen om åtgärderna med anledning
av en hemställningskläm som stadsfullmäktige godkänt
24.10.2007 (Kimmo Helistö)
tillställa den som föreslagit klämmen
denna utredning och ge de övriga fullmäktigeledamöterna tillfälle att ta del av
den.
Protokollsutdrag till ledamoten Kimmo Helistö och för kännedom
till fullmäktige, med en kopia av det ifrågavarande ärendet i stadsstyrelsens
föredragningslista.
Tilläggsuppgifter:
Mickwitz Leena,
stadssekreterare, telefon 310 36054
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Suvi Rihtniemi |
Reijo Forssander |
puheenjohtaja |
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
Elina Moisio |
Terhi Peltokorpi |
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä hallintokeskuksessa 11.3.2008 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkityöpäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Reijo Forssander
vs. hallintosihteeri
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1 |
|||
|
|
||
|
Pöytäkirjan
liitteet |
||
|
|
|
|
|
|
Pöytäkirjan liitteet on tilattavissa hallintokeskuksen kirjaamosta, jonka yhteystiedot ja aukioloaika on mainittu kohdassa ‘Oikaisuvaatimuksen toimittaminen’. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusoikeus |
||
|
|
|
|
|
|
Päätökseen tyytymätön voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|
|
|
|
|
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa (Kuntalaki 91 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 195-203, 206, 208-213, 215-219, 223 ja 225-231 §:t |
|
|
|
|
|
|
– |
rakennuskiellon määräämistä tai pidentämistä (Maankäyttö-
ja rakennuslaki 190 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 220 – 221 §:t |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä |
||
|
|
|
|
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan jäsen. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusviranomainen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus tehdään Helsingin kaupunginhallitukselle. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusaika |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. |
||
|
|
||
|
Oikaisuvaatimuksen
sisältö |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksessa, joka on osoitettava kaupunginhallitukselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
muutoksenhakijan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja muut yhteystiedot, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa |
|
|
|
|
|
|
– |
jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
muoto |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostina. Kirjallinen oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Viranomaiselle saapunutta sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
toimittaminen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa osoitteella: Helsingin kaupunginhallitus PL 1 Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11 – 13 00099 HELSINGIN KAUPUNKI Kirjaamon puhelinnumero on (09) 310 13700. Faksinumero on (09) 655 783 ja sähköpostiosoite: hallintokeskus@hel.fi. Hallintokeskuksen aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15 – 16.00. Oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimus on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen hallintokeskuksen aukioloajan päättymistä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus toimitetaan aina omalla vastuulla. |
||
|
|
||
2 |
|||
|
|
|
|
|
Rakennuskiellon määrääminen ja pidentäminen |
||
|
|
||
|
Valitusoikeus, valitusviranomainen ja valitusaika Päätökseen rakennuskiellon määräämistä ja pidentämistä koskevassa asiassa saa hakea muutosta kirjallisella valituksella |
||
|
|
||
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
|
|
– |
kunnan jäsen. |
|
|
|
|
|
|
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä |
|
|
|
|
|
|
– |
päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa, tai |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös on muutoin lainvastainen. |
|
|
|
|
|
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle. Valituskirjelmä on toimitettava Helsingin hallinto-oikeudelle kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa päätöksen todisteellisesta tiedoksisaannista. Päätöksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon sinä päivänä, jona asiakirja on luovutettu asianomaiselle tai hänen lähetilleen tahi esitetty asianomaiselle. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianomaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. |
||
|
Helsingin hallinto-oikeuden yhteystiedot: Ratapihantie 9, PL 120 00521 HELSINKI Puhelin: 010 36 42000 Faksinumero: 010 36 42079 Sähköposti: helsinki.hao@om.fi |
||
|
|
||
|
Yhteiset määräykset muutoksenhausta |
||
|
|
|
|
|
|
Valitusajan laskeminen Tiedoksisaantipäivää, nähtävilleasettamispäivää tai sitä päivää, jolloin päätös on julkipanon jälkeen annettu ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Valituskirjelmän sisältö Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
|
|
|
|
|
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
|
|
|
|
|
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
|
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
|
|
|
|
ANVISNINGAR OM
SÖKANDE AV ÄNDRING
1 |
||||
|
|
|||
|
Bilagor till protokollet |
|||
|
|
|
||
|
|
Bilagorna
till protokollet kan beställas på förvaltningscentralens registratorskontor.
Kontaktinformation och öppettiderna är angivna under punkten ”Inlämnande av
rättelseyrkande”. |
||
|
|
|
||
|
Rätt att framställa rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
|
Den som är
missnöjd med ett beslut kan framställa ett rättelseyrkande. Ändring i beslutet
får inte sökas genom besvär. Rättelse får
inte yrkas i beslut som gäller: |
||
|
|
|
||
|
– |
beredning
eller verkställighet (91 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
195-203, 206, 208-213, 215-219, 223 och 225-231 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
– |
utfärdande
eller förlängning av byggförbud (190 § i markanvändnings- och bygglagen) |
||
|
|
|
||
|
|
220-221 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkande får framställas |
|||
|
|
|
||
|
– |
av den som
ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
||
|
|
|
||
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandemyndighet |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkande
framställs hos Helsingfors stadsstyrelse. |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkandetid |
|||
|
|
|||
|
Ett rättelseyrkande skall framställas inom fjorton (14) dagar från
delfåendet av beslutet. En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts
fram offentligt. Dagen för
delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas inte in i den
bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en
annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får rättelseyrkandet inlämnas
första vardagen därefter. |
|||
|
|
|||
|
Innehåll i rättelseyrkande
|
|||
|
|
|
||
|
I
rättelseyrkandet, som skall riktas till stadsstyrelsen, skall uppges |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
postadress
och annan kontaktinformation för meddelanden i saken till ändringssökanden |
||
|
|
|
||
|
– |
om
ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud eller
om rättelseyrkandet har upprättats av någon annan, också hans namn och
hemkommun. |
||
|
|
|
||
|
Formen för rättelseyrkande
|
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall göras skriftligt. Rättelseyrkandet kan också
skickas per telefax eller e-post. Rättelseyrkandet skall undertecknas av ändringssökanden, den lagliga
företrädaren eller ombudet. Ett
elektroniskt dokument som kommit till myndigheten behöver inte kompletteras
med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och det
inte är skäl att misstänka dokumentets äkthet eller intakthet. |
|||
|
|
|
||
|
Inlämnande av rättelseyrkande
|
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall innan rättelseyrkandetiden utgår inlämnas till Helsingfors stadsstyrelse PB 1 Besöksadress: Norra esplanaden 11–13 00099 HELSINGFORS STAD Telefonnumret till registratorskontoret är (09) 310 13700. Telefaxnumret är (09) 655 783 och e-postadressen är: hallintokeskus@hel.fi. Förvaltningscentralen är öppen måndag–fredag kl. 8.15–16.00. Rättelseyrkandet kan skickas per post, genom bud eller elektroniskt. Till posten skall rättelseyrkandet lämnas i så god tid att det hinner
fram sista dagen av rättelseyrkandetiden före utgången av förvaltnings-centralens
öppettid. Ett elektroniskt meddelande anses ha inkommit till myndigheten då det är
tillgängligt i myndighetens mottagningsapparat eller datasystem så att
meddelandet kan behandlas. Ett rättelseyrkande
skickas alltid på eget ansvar. |
|||
|
|
|||
2 |
||||
|
|
|
||
|
Utfärdande och förlängning av byggnadsförbud |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsrätt,
besvärsmyndighet och besvärstid Ändring i ett
beslut som gäller förlängning av byggnadsförbud får sökas genom skriftliga
besvär |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
av den som
beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär får
anföras på den grunden att |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
beslutet har
tillkommit i felaktig ordning |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
den myndighet
som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
beslutet annars strider mot lag. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär anförs
hos Helsingfors förvaltningsdomstol. Besvärsskriften skall inlämnas till
Helsingfors förvaltningsdomstol inom trettio (30) dagar efter att
vederbörande bevisligen fått del av beslutet. Vederbörande anses ha fått del
av beslutet den dag då handlingen överlämnats till honom eller hans bud eller
företetts honom. Vederbörande anses ha fått del av
en per post mot mottagningsbevis sänd handling vid den tid mottagningsbeviset
utvisar. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har
lagts fram offentligt. |
||
|
|
|
||
|
|
Kontaktinformation till Helsingfors förvaltningsdomstol: Bangårdsvägen 9, PB 120 00521 HELSINGFORS Telefon: 010 36 42000 Telefax: 010 36 42079 E-post:
helsinki.hao@om.fi |
||
|
|
|
|
|
|
Gemensamma bestämmelser om sökande av ändring |
|||
|
|
|
||
|
|
Uträkning av
besvärstiden Dagen för delfåendet, den dag då protokollet lagts fram eller den dag då
beslutet meddelats efter anslag räknas inte in i den bestämda tiden. Om
sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen
därefter. Innehåll i besvärsskriften I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
||
|
|
|||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan
tillställas ändringssökanden. |
||
|
|
|
||
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till besvärsskriften skall fogas |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
||
|
|
|
||
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när
besvärstiden har börjat |
||
|
|
|
||
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten. |
||
|
|
|
||
|
|
|
|
|