Kokousaika |
4.2.2008 kello 16.00 – 17.05 |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Läsnä |
|
||||||||
|
|
||||||||
Jäsenet |
Rihtniemi, Suvi |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
||||||
|
Lehtipuu, Otto |
I varapuheenjohtaja (paitsi 158 §) |
|
||||||
|
Vehviläinen, Sirkka-Liisa |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Hakola, Juha |
|
|
||||||
|
Kantola, Tarja |
|
|
||||||
|
Moisio, Elina |
|
|
||||||
|
Ojala, Outi |
|
|
||||||
|
Oker-Blom, Jan D. |
|
|
||||||
|
Pajamäki, Osku |
|
|
||||||
|
Peltokorpi, Terhi |
|
|
||||||
|
Rautava, Risto |
|
|
||||||
|
Urho, Ulla-Marja |
|
|
||||||
|
Wallden-Paulig, Irmeli |
|
|
||||||
|
Helistö, Kimmo |
varajäsen |
|
||||||
|
Vihervaara, Anita |
varajäsen |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Muut |
Hiltunen, Rakel |
kaupunginvaltuuston puheenjohtaja |
|
||||||
|
Bogomoloff, Harry |
I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Krohn, Minerva |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Pajunen, Jussi |
kaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Sauri, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Kokkonen, Paula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Haatainen, Tuula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Penttilä, Hannu |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Vanne, Pertti |
kansliapäällikkö |
|
||||||
|
Korhonen, Tapio |
rahoitusjohtaja |
|
||||||
|
Ratasvuori, Eila |
hallintojohtaja |
|
||||||
|
Sarvilinna, Sami |
kaupunginlakimies |
|
||||||
|
Tulensalo, Hannu |
henkilöstöjohtaja |
|
||||||
|
Hari, Olli |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Matikainen, Kristiina |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Mickwitz, Leena |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Ollinkari, Matti |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Sippola-Alho, Tanja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Vallittu, Anja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Venesmaa, Riitta |
kaupunginsihteeri (paitsi 137 §) |
|
||||||
|
Rautanen Marja-Liisa |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Malmivirta, Tarja |
vs. kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Saarinen, Erja |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Pakarinen-Hellsten Päivi |
vs. apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Forssander, Reijo |
vs. hallintosihteeri |
|
||||||
|
Kari, Tapio |
lehdistöpäällikkö |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Puheenjohtaja |
Rihtniemi, Suvi |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Forssander, Reijo |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Esittely |
|
§ |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
|
|
|
||||
|
Sauri |
|
|
146, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sosiaali- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
Päätöksen perusteluna on kunkin asian esityslistateksti, joka on merkitty liitteeksi 1.
§ |
Asia |
|
133 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
134 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
135 |
Kj/1 |
Tarkastuslautakunnan varajäsenen valinta |
136 |
Kaj/2 |
Asunnottomien palvelukeskuksen peruskorjauksen hankesuunnitelman enimmäishinnan korottaminen ja rakennustöiden aloittaminen |
137 |
Kaj/3 |
Kiseleffin/Sunnin talon peruskorjauksen hankesuunnitelman hyväksyminen |
138 |
Kaj/4 |
Suutarilan ryhmärakentamistonttien vuokrausperusteet |
139 |
Kaj/5 |
Laajasalon tontin 49012/1 sekä puisto- ym. alueiden asemakaavan muuttaminen (nro 11689) |
140 |
Kaj/6 |
Helsingin kristillisen opiston säätiön hakemus Laajasalon tontin 49012/2 asemakaavan muuttamiseksi |
141 |
Kaj/7 |
30.1.2008 pöydälle pantu asia Laadukkaan asumisen Helsinki, Maankäytön ja asumisen toteutusohjelma 2008 - 2017 |
142 |
Kj/3 |
Kaupunginhallituksen jäsenen Outi Ojalan virkamatka Italiaan |
143 |
Kj/4 |
28.1.2008 pöydälle pantu asia Kaupungin oman toiminnan kilpailuttamisen periaatteet |
144 |
Kj/5 |
Kaupunginvaltuuston 30.1.2008 tekemien päätösten täytäntöönpano |
145 |
Kj/6 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
146 |
Kj/7 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
147 |
Ryj/1 |
Vt Jouko Malisen toivomus ponsi: Maisemallisesti ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaan maatilakokonaisuuden varjeleminen |
148 |
Ryj/2 |
Lausunto Uudenmaan ympäristökeskukselle Kurkisuon turvetuotantohankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta |
149 |
Ryj/3 |
Edustajan nimeäminen Nuuksiokeskus-osakeyhtiön hallitukseen |
150 |
Ryj/4 |
Lausunto Uudenmaan ympäristökeskukselle YTV:n jätevoimala - ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta |
151 |
Ryj/5 |
Pääkaupunkiseudun ilmastostrategia 2030 |
152 |
Ryj/6 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
153 |
Stj/1 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
154 |
Sj/1 |
Suomenkielisen työväenopiston keskisen alueopiston rehtorin viran määräaikainen hoitaminen |
155 |
Sj/2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
156 |
Kaj/1 |
Kolmen tontin varaaminen Rinnekoti-Säätiön autetun asumisen yksiköille |
157 |
Kaj/2 |
Etuosto-oikeuden käyttämättä jättäminen Kasola Oyj:n sekä Kaso Oy:n välisessä kiinteistökaupassa |
158 |
Kaj/3 |
Etuosto-oikeuden käyttämättä jättäminen VR-Yhtymä Oy:n sekä YIT Rakennus Oy:n välisessä kiinteistökaupassa |
159 |
Kaj/4 |
Lausunto Uudenmaan ympäristökeskukselle Asunto Oy Helsingin Päätie 32:n poikkeamishakemuksesta |
160 |
Kaj/5 |
28.1.2008 pöydälle pantu asia Lausunto Helsingin hallinto-oikeudelle kaupunginvaltuuston päätöksestä tehdyistä valituksista Pihlajamäen asemakaava-asiassa (nro 11520) |
161 |
Kaj/6 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
133 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Lehtipuun (varalla Moisio) ja Vehviläisen (varalla Ojala) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
134 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
135 - 141 § |
Kaupunginvaltuuston 13.2.2008 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Kaupunginjohtaja
135 § |
Kaupunginhallituksen
kokouksessa 28.1.2008 pöydälle pantu asia |
Lisätiedot:
Help Raili, kanslianotaari, puhelin 310 36012
Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi
136 § |
Asunnottomien palvelukeskuksen peruskorjauksen hankesuunnitelman enimmäishinnan korottaminen ja rakennustöiden aloittaminen |
Esittelijä korjasi sivun 4 päivämäärään ”3.3.2007” muotoon ”3.3.2008” sekä sivun 8 päätösehdotuksen ”6 000 000 euroa (veroton hinta 7 280 000 euroa)” muotoon ”7 280 000 euroa (veroton hinta 6 000 000 euroa)”.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
137 § |
Kaupunginhallituksen kokouksessa 28.1.2008
pöydälle pantu asia |
Merkittiin, että Helistö teki Moision kannattamana vastaehdotuksen:
Khs päättänee palauttaa hankesuunnitelman uudelleenvalmisteltavaksi siten, että Kiseleffin ja Sunnin talon käyttö arvioidaan kokonaisuudessaan kaupunginkorttelien elävöittämishankkeen näkökulmasta.
Suoritetussa äänestyksessä esittelijän ehdotus voitti Helistön ehdotuksen äänin 12-3. Vähemmistöön kuuluivat Helistö, Lehtipuu, Moisio.
Lisätiedot:
Pakarinen-Hellsten Päivi, va. apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 40350
138 § |
Suutarilan ryhmärakentamistonttien vuokrausperusteet |
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
139 § |
Kaupunginhallituksen kokouksessa 28.1.2008
pöydälle pantu asia |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
140 § |
Kaupunginhallituksen kokouksessa 28.1.2008
pöydälle pantu asia |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
141 § |
Kaupunginhallituksen kokouksissa
10.12.2007 ja 14.1.2008 pöydälle pantu asia |
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
Mäkinen Kirsi, suunnittelupäällikkö, puhelin 310 36240
Ryöti Miliza, suunnittelija, puhelin 310 25407
142 §
KAUPUNGINHALLITUKSEN JÄSENEN OUTI OJALAN VIRKAMATKA ITALIAAN
Khs 2008-129
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus päätti oikeuttaa kaupunginhallituksen jäsenen Outi Ojalan tekemään virkamatkan Helsingin kaupungin edustajana Italiassa Pisassa 20. – 21.2.2008 järjestettävään CEMRin tasa-arvo-projektin päätöskonferenssiin osallistumista varten.
Virkamatkasta on tehtävä matkalasku välittömästi tai viimeistään kahden kuukauden kuluessa virkamatkan päättymisestä. Virkamatkasta aiheutuvat KVTES:in mukaiset matkustamis-, majoitus- ja päivärahakustannukset maksetaan talousarvion kohdalta 1 04 03 01, Vieraanvaraisuus, virkamatkat ym., vastuualue 13.
Pöytäkirjanote Outi Ojalalle, hallintokeskukselle sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalvelujen maksuliikenteeseen (PL 34).
Lisätiedot:
Puusaari Helena, taloussuunnittelija, puhelin 310 36008
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
143 §
28.1.2008 pöydälle pantu asia
KAUPUNGIN OMAN TOIMINNAN KILPAILUTTAMISEN PERIAATTEET
Khs 2007-1256
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle viikoksi.
Lisätiedot:
Holstila Terttu, erityissuunnittelija, puhelin 310 36357
LIITE |
Päätöksen perustelut |
144 §
KAUPUNGINVALTUUSTON 30.1.2008 TEKEMIEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Khs
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus päätti,
että kaupunginvaltuuston 30.1.2008 pitämän kokouksen päätösluettelo on toimitettava kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja laitoksille tiedoksi kuin myös
että edellä mainittuun päätösluetteloon sisältyvät kaupunginvaltuuston päätökset saadaan pöytäkirjan tarkastamisen jälkeen mahdollisista valituksista huolimatta panna täytäntöön seuraavasti:
Asia Toimenpide
Kaupunginjohtajan toimiala
1, 2 Ei toimenpidettä.
3 Kaupunginhallitus päätti kehottaa hallintokeskuksen oikeuspalveluita laatimaan lainasopimuksen.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Helsingin Golfklubi ry:lle.
Pöytäkirjanote liikuntalautakunnalle, hallintokeskuksen oikeuspalveluille sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Toivomusponsi sivistys- ja henkilöstötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
4 Pöytäkirjanote satamalautakunnalle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
5 Kaupunginhallitus päätti myöntää vuoden 2008 talousarvion
kohdasta 1 04 02, Käyttövarat |
||
|
||
hallintokeskukselle |
||
|
||
181 600 euroa |
|
kansainvälisen ideakilpailun (Greater Helsinki Vision 2050) vuodelle 2008 siirtyviin kustannuksiin |
kohdasta 8 01 01, Kiinteistöjen ostot ja lunastukset |
||
|
||
kiinteistövirastolle |
||
|
||
1 900 000 euroa |
|
Khn päätöksen 7.5.2007 (690 §) mukaiseen kiinteistökauppaan |
kohdasta 8 01 02,
Esirakentaminen, täyttötyöt ja alueiden käyttöönoton edellyttämät
toimenpiteet |
||
|
||
rakennusvirastolle |
||
|
||
2 053 000 euroa |
|
keskeneräisiin esirakentamis-, täyttö- ja alueiden käyttöönoton edellyttämiin toimenpiteisiin (liite 1) |
|
||
kiinteistövirastolle |
||
|
||
10 373 500 euroa |
|
keskeneräisiin esirakentamis-, täyttö- ja alueiden käyttöönoton edellyttämiin toimenpiteisiin (liite 1) |
|
||
liikuntavirastolle |
||
|
||
494 100 euroa |
|
Myllypuron jalkapallohallin esirakentamiseen |
kohdasta 8 03 12,
Kamppi–Töölönlahti-alue |
||
|
||
rakennusvirastolle |
||
|
||
200 000 euroa |
|
Kamppi–Töölönlahti-alueen katujen rakentamiseen |
kohdasta 8 29 03,
Lähiörahastosta rahoitettavat hankkeet |
||||
|
||||
rakennusvirastolle |
||||
|
||||
3 900 000 euroa |
|
lähiörahastokohteisiin |
||
|
||||
terveyskeskukselle |
||||
|
||||
670 000 euroa |
|
lähiörahastokohteisiin |
||
|
||||
sosiaalivirastolle |
||||
|
||||
116 000 euroa |
|
lähiörahastokohteisiin |
||
|
||||
liikuntavirastolle |
||||
|
||||
690 300 euroa |
|
lähiörahastokohteisiin |
||
|
||||
kaupunkisuunnitteluvirastolle |
||||
|
||||
100 000 euroa |
|
lähiörahastokohteisiin |
||
|
||||
nuorisoasiainkeskukselle |
||||
|
||||
145 000 euroa |
|
lähiörahastokohteisiin |
||
|
||||
tilakeskukselle |
||||
|
||||
326 000 euroa |
|
lähiörahastokohteisiin |
||
|
||||
liikennelaitokselle |
||||
|
||||
712 000 euroa |
|
lähiörahastokohteisiin |
||
kohdasta 8 29 04, Kehittämishankkeet |
||
|
||
rakennusvirastolle |
||
|
||
41 000 euroa |
|
raideliikenteen asemien turvallisuusselvityksen vuodelle 2008 siirtyviin kustannuksiin |
kohdasta 9 01 02, Muu antolainaus |
||
|
||
talous- ja suunnittelukeskukselle |
||
|
||
2 397 000 euroa |
|
liitteen 2 mukaisiin antolainoihin |
Pöytäkirjanote
ja kaupunginvaltuuston esityslistan 30.1.2007 asian 5 liitteet 1 ja 2 ao.
virastoille ja laitoksille sekä pöytäkirjanote pelastuslautakunnalle, opetuslautakunnalle,
kulttuuri- ja kirjastolautakunnalle, taidemuseon johtokunnalle,
sosiaalilautakunnalle, terveyslautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle,
kiinteistölautakunnalle, liikuntalautakunnalle, liikepalvelulautakunnalle,
yleisten töiden lautakunnalle, talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluille
(Heljä Huusko) ja taloussuunnitteluosastolle.
Toivomusponsi kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
6 Kaupunginhallitus päätti myöntää vuoden 2008 talousarvion alakohdalta 8 01 02 11, Esirakentaminen, täyttötyöt ja alueiden käyttöönoton edellyttämät toimenpiteet, 2 700 000 euroa Helsingin Satamalle Ruusuniemen kanavan kaivu- ja louhintatöiden rahoittamiseksi.
Pöytäkirjanote Helsingin Satamalle, kiinteistövirastolle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
7 Kaupunginhallitus päätti osoittaa vuoden 2007 talousarvion luvulta 5 22, Käyttövarat, Khn käytettäväksi, 4 400 000 euroa sosiaaliviraston käyttöön työmarkkinatuen kuntaosuuden kustannuksiin.
Pöytäkirjanote sosiaalilautakunnalle, terveyslautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, henkilöstökeskukselle, työterveyskeskukselle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
17 Kaupunginhallitus päätti
1 kehottaa talous- ja suunnittelukeskusta yhteistyössä kaupunkisuunnitteluviraston, kiinteistöviraston, Helsingin Energian, rakennusviraston, Palmian, liikennelaitoksen, hankintakeskuksen ja ympäristökeskuksen kanssa laatimaan hyväksyttyjen linjausten pohjalta tarkennetun toimenpidesuunnitelman energiapoliittisten linjausten toteutusta ja seurantaa varten,
Kaupunginhallitus päätti panna pöydälle viikoksi kaupunginvaltuuston esityslistan asian 17 täytäntöönpanon kohdat 2 ja 3.
Pöytäkirjanote kaikille kaupungin virastoille ja laitoksille.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote taiteilijaryhmä Artist For A Clean Futurelle.
Toivomusponnet 1 (1), 2 (2), 4 (9), 5 (14), 8 (22) 9 (23), 10 (24) ja 13 (32) kaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Toivomusponnet 3 (7) ja 7 (21) rakennus- ja ympäristötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Toivomusponnet 6 (19), 11 (27) ja 12 (31) kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
18 Aloite kaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Rakennus- ja
ympäristötointa johtavan apulaiskaupungin-
johtajan toimiala
8 Pöytäkirjanote joukkoliikennelautakunnalle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Sivistys- ja
henkilöstötointa johtavan apulaiskaupungin-
johtajan toimiala
9 Kaupunginhallitus päätti kehottaa hallintokeskusta sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluita huolehtimaan luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavien tietojen hankkimisesta.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Helsingin käräjäoikeudelle, Pauli Paavolalle ja valtiotieteen maisteri Jan Koskimiehelle.
Pöytäkirjanote hallintokeskukselle (Seija Kauppinen) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin (Tuija Honkaheimo).
10 Kaupunginhallitus päätti kehottaa hallintokeskusta sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluita huolehtimaan luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavien tietojen hankkimisesta.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Helsingin käräjäoikeudelle, Jukka Nohterille ja nuoriso-ohjaaja Hanna-Kaisa Lähde–Summaselle.
Pöytäkirjanote hallintokeskukselle (Seija Kauppinen) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin (Tuija Honkaheimo).
Kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtavan apulais-
kaupunginjohtajan
toimiala
11 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, rakennuslautakunnalle, sosiaalilautakunnalle, terveyslautakunnalle, kaupunginmuseon johtokunnalle, kulttuuri- ja kirjastolautakunnalle, liikuntalautakunnalle, opetuslautakunnalle, joukkoliikennelautakunnalle, satamalautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, ympäristölautakunnalle, asuntolautakunnalle, nuorisolautakunnalle, pelastuslautakunnalle, tekniselle lautakunnalle, eläintarhan johtokunnalle, asuntotuotantotoimikunnalle, Helen Sähköverkko Oy:lle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Toivomusponnet kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
12 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, pelastuslautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, ympäristölautakunnalle, rakennuslautakunnalle, Helsingin Energialle ja Helsingin Vedelle.
Toivomusponsi kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
13 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, rakennuslautakunnalle, kiinteistövirastolle ja rakennusvirastolle.
14 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, pelastuslautakunnalle, rakennuslautakunnalle, ympäristökeskukselle, Helsingin Energialle, Helen Sähköverkko Oy:lle ja Helsingin Vedelle.
15 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, rakennuslautakunnalle, Helsingin Vedelle, Helsingin Energialle, Helen Sähköverkko Oy:lle ja pelastuslaitokselle.
16 Asia esitellään kaupunginvaltuustolle uudelleen 13.2.2008.
19, 20 Aloitteet kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Lisätiedot:
Teppo Tiina, vs. projektipäällikkö, puhelin 310 36018
LIITE |
Päätöksen perustelut |
145 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/6
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 5 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja 30.1.2008
satamalautakunta 29.1.2008
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta 30.1.2008
tekninen lautakunta --
apulaiskaupunginjohtajat
-
rakennus- ja
ympäristötointa johtava
-
sosiaali- ja
terveystointa johtava
-
sivistys- ja
henkilöstötointa johtava
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
hallintokeskus
-
hallintojohtaja
-
hallintopalvelujen
osastopäällikkö
-
kaupunginlakimies
-
turvallisuus- ja
valmiusosaston osastopäällikkö
-
viestintäpäällikkö
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
sisäisen
tarkastuksen päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
taloushallintopäällikkö
-
elinkeinojohtaja
-
elinkeinopäällikkö
-
matkailupäällikkö
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36098
LIITE |
Päätöksen perustelut |
146 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/7
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 5 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36098
LIITE |
Päätöksen perustelut |
147 §
VT JOUKO MALISEN TOIVOMUS PONSI: MAISEMALLISESTI JA KULTTUURIHISTORIALLISESTI ARVOKKAAN MAATILAKOKONAISUUDEN VARJELEMINEN
Khs 2007-2353
Esityslistan asia Ryj/1
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle viikoksi.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITE |
Päätöksen perustelut |
148 §
LAUSUNTO UUDENMAAN YMPÄRISTÖKESKUKSELLE KURKISUON TURVETUOTANTOHANKKEEN YMPÄRISTÖVAIKUTUSTEN ARVIOINTISELOSTUKSESTA
Khs 2007-2442
Esityslistan asia Ryj/2
Kaupunginhallitus päätti lähettää Uudenmaan ympäristökeskukselle Kurkisuon turvetuotantohankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta seuraavan lausunnon:
Kaupunginhallitus toteaa, että hankkeella ei ole suoranaista vaikutusta Helsingin kaupungin maankäyttöön. Kurkisuo kuuluu kuitenkin Vantaanjoen vesistöalueeseen, ja sitä kautta hankkeen vaikutukset ulottuisivat Vanhankaupunginlahden ja Helsingin rantavesistöön.
Vantaanjoki toimii Helsingin vedentuotannon vararaakavesilähteenä. Vantaanjoen tuomalla ravinnekuormalla on myös huomattava merkitys Vanhankaupunginlahden ja Helsingin rantavesien rehevöitymiseen. Vaikka Vantaanjoen käyttö raakavetenä tulee olemaan todennäköisesti hyvin harvinaista, Helsingin kaupunki pitää tärkeänä, että Vantaanjoen tuomaa kuormitusta pyritään vähentämään. Kaupunginhallitus katsoo, että YVA-selostuksessa esitetyt turvetuotantohankkeen ympäristövaikutukset eivät vastaa tätä tavoitetta.
Hankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostuksen mukaan turvetuotantovaiheen vaikutukset Vantaanjokeen jäävät vähäisiksi. Kiintoaine-, fosfori- ja typpipitoisuuksien arviointi pohjautuu aiemmista turvetuotannon kuormitustarkkailuista saatuihin keskimääräisiin tuloksiin. Kaupunginhallitus katsoo, että YVA-menettelyssä olisi tullut arvioida myös vaikutukset happamuuteen (pH), mahdollinen elohopean vapautuminen sekä humuspitoisuuden lisääntyminen.
Lisäksi kaupunginhallitus pitää merkittävänä puutteena, että selostuksessa ei ole arvioitu riskejä. Tulvaherkkyys alueella kasvaa, jos kyseisen suon veden pidätyskyky poistuu. Ilmastonmuutoksen myötä sään ääri-ilmiöiden odotetaan lisääntyvän, joten on myös todennäköistä, että suunnitellun 30 vuoden tuotantoaikana tulvista ha niihin liittyvistä päästöistä aiheutuu Vantaanjoen tilalle ajoittain merkittävää vahinkoa.
Kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle ja pöytäkirjanote ympäristölautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle ja Helsingin Vedelle.
Esittelijä muutti esitystään
lisäämällä päätösehdotukseen viimeiseen kappaleseen seuraavan tekstin:
Lisäksi kaupunginhallitus pitää merkittävänä puutteena, että selostuksessa ei ole arvioitu riskejä. Tulvaherkkyys alueella kasvaa, jos kyseisen suon veden pidätyskyky poistuu. Ilmastonmuutoksen myötä sään ääri-ilmiöiden odotetaan lisääntyvän, joten on myös todennäköistä, että suunnitellun 30 vuoden tuotantoaikana tulvista ha niihin liittyvistä päästöistä aiheutuu Vantaanjoen tilalle ajoittain merkittävää vahinkoa.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 8 |
149 §
EDUSTAJAN NIMEÄMINEN NUUKSIOKESKUS-OSAKEYHTIÖN HALLITUKSEEN
Khs 2008-153
Esityslistan asia Ryj/3
Kaupunginhallitus päätti nimetä Nuuksiokeskus–nimisen kiinteistöosakeyhtiön hallituksen jäseneksi kaupungin edustajana ympäristöjohtaja Pekka Kansasen.
Kirje Susanna Oikariselle (Metsähallitus, PL 94, 01301 Vantaa) sekä
pöytäkirjanote nimetylle, ympäristökeskukselle ja hallintokeskuksen oikeuspalveluille.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
150 §
LAUSUNTO UUDENMAAN YMPÄRISTÖKESKUKSELLE YTV:N JÄTEVOIMALA - YMPÄRISTÖVAIKUTUSTEN ARVIOINTISELOSTUKSESTA
Khs 2007-572
Esityslistan asia Ryj/4
Kaupunginhallitus päätti lähettää Uudenmaan ympäristökeskukselle YTV:n jätevoimala - ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta seuraavan lausunnon:
Kaupunginhallitus katsoo, että YTV:n jätevoimalan ympäristövaikutusten arviointi täyttää YVA-lain ja -asetuksen tarkoituksen.
YTV:n jätevoimalan ympäristövaikutusten arviointiselostuksessa esitetään tiedot hankkeesta ja sen vaihtoehdoista sekä yhtenäinen arvio niiden ympäristövaikutuksista. Arviointiselostus on laaja ja ympäristövaikutusten merkittävyys on selvitetty melko huolellisesti. Arviointiselostus täyttää YVA-asetuksen vaatimukset selostuksessa käsiteltävistä asiakokonaisuuksista.
YVA-selostuksen johtopäätöksenä esitetään, että kaikki hankkeen vaihtoehdot ovat ympäristövaikutusten kannalta toteuttamiskelpoisia. Helsingin kannalta merkittävin on vaihtoehto 3, jätevoimalan sijoittaminen Kivikon jätepalvelukeskuksen alueelle Helsinkiin.
Kaupunginhallitus toteaa hankkeen ympäristövaikutuksista Kivikon osalta seuraavaa:
Vaikutukset liikennemääriin ja –turvallisuuteen
YVA-selostuksessa on esitetty Kivikon suunnitellulle sijoituspaikalle johtavien teiden nykyiset liikennemäärät sekä jätevoimalan kuljetukset sisältävät liikennemäärät. Kaupunginhallitus katsoo, että ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä ei ole riittävästi tarkasteltu kaavojen ja suunnitelmien toteutumista ja niiden aiheuttamia muutoksia esim. liikennemääriin ja –järjestelyihin sekä asutuksen lisääntymiseen.
Kivikon vaihtoehdossa polttolaitos sijaitsisi 400 metrin päässä nykyisestä asutuksesta ja aivan virkistysalueen vieressä teollisuusalueella. Kivikon työpaikka-alueen asemakaavassa alueelle on osoitettu pelastuslaitoksen uusi toimipiste, joka nykyisten arvioiden mukaan tullaan toteuttamaan vuosina 2011 - 2012. Sijoituspaikan vieressä on myös varaus pelastuslaitoksen helikopterikentälle. Latokartanon rakenteilla olevalla alueella lähimmät työpaikka- ja asuin-rakennukset tulevat olemaan Kehä I:n toisella puolella vain 300 metrin päässä jätevoimalasta.
Kaupunginhallitus katsoo, että Kivikon vaihtoehdon arvioinnissa tulisi ottaa huomioon jätevoimalan pohjoispuolelle kaavoitetun teollisuusalueen vaikutukset alueen liikennemääriin. Noin 2 000 uutta työpaikkaa aiheuttaa merkittävän liikenteen määrän lisääntymisen niillä kaduilla, joilla jäteautot kulkevat. Lisäksi Lahdentien ylittävä uusi risteyssilta ja Kivikon kohdalle tuleva Kehä I:n uusi eritasoliittymä yhdessä ohjaavat edelleen lisää poikittaisliikennettä Kivikonkaarelle. Tulevat työpaikka-alueet tulevat ilman jätelaitoksen aiheuttamaa liikennettäkin tuottamaan huomattavan ajoneuvoliikenteen lisäyksen.
Liikennemäärät tulisi arvioida tarkemmin ottaen erityisesti huomioon sen, että laitoksen aiheuttama lisäliikenne kohdistuu nyt varsin hiljaisille asuntokaduille. Lisääntyvä liikennemäärä tulisi arvioida jätteen todelliselle kuljetusajalle eikä koko vuorokauden ajalle. Lisäksi liikenteen vaikutusten lisääntymistä tulee vertailla todellisilla määrillä eikä suhteellisilla osuuksilla.
Liikenteen lisääntyminen tulee vaikuttamaan alueen ilman laatuun, melutasoon ja turvallisuuteen. Huomioon tulee ottaa myös alueelle sijoittuvan pelastuslaitoksen helikopterikentän samoin kuin Malmin lentokentän vielä jatkuvan lentotoiminnan turvallisuusvaatimukset. Kaupunginhallitus katsookin, että alueelle ei tulisi sijoittaa enää lisää toimintoja, jotka lisäävät ympäristövaikutuksia.
Vaihtoehdossa 0+ 70 - 85 % jätteistä kuljetettaisiin ensin Kivikon siirtokuormausasemalle ja sieltä edelleen maanteitse suoraan Lohjalle tai maanteitse Ilmalaan tai Keravalle ja sieltä edelleen rautateitä pitkin Lohjalle. Tällöin liikenteen määrä lisääntyy koko YTV-alueella pitkien etäisyyksien vuoksi. Kaupunginhallitus katsoo, että Kirkniemen vaihtoehto on liikennevaikutusten kannalta Kivikolle lähes yhtä huono kuin jätevoimalan toteuttaminen Kivikkoon. Molemmissa tapauksissa liikenteen määrä ja ympäristövaikutukset lisääntyvät.
Päästöt ilmaan ja niiden vaikutus ilmanlaatuun
Jätevoimalan ja jätekuljetusten päästöjen epäpuhtauspitoisuudet ja laskeumat on YVA-selostuksen mallinnuksessa arvioitu hyvin pieniksi, eivätkä ne aiheuta pääkaupunkiseudulle merkittäviä ilmanlaatuvaikutuksia eivätkä terveydellistä haittaa.
YVA-selostuksessa esitetään laajasti jätteen polton ja savukaasujen puhdistuksen tekniikkaa. Kaupunginhallitus toteaa, että savukaasupäästöjen mallinnuksessa olisi ollut hyvä arvioida savukaasupäästöjen vaikutuksia myös jätteenpolttoasetuksen (362/2003) suurimmilla päästöarvoilla, jolloin pahin mahdollinen tilanne olisi mallinnettu.
Tieliikenne on suurin typpioksidin päästölähde taajama-alueilla. Jätevoimalaan liittyvien kuljetusten aiheuttama typpioksidille altistuminen on suurinta Kivikon sijoitusalueen läheisyydessä, jossa asutus on tiheää.
Kaupunginhallitus katsoo, että jätevoimalan ympäristövaikutusten arvioinnissa ei ole riittävästi otettu huomioon Kivikon alueen liikennejärjestelyihin tulossa olevia muutoksia. Liikennemäärät ja liikenteen päästöt tulisi arvioida tarkemmin ottaen erityisesti huomioon sen, että jätevoimalan aiheuttama lisäliikenne kohdistuisi nykyään hiljaisille asuntokaduille.
Vaikutukset kasvihuonekaasumääriin
YVA-selostuksen mukaan jätevoimalan aiheuttamilla kasvihuonekaasumäärillä ei ole suoria paikallisia tai alueellisia vaikutuksia. Hankkeen vaikutukset kasvihuonekaasupäästöihin on arvioitu suotuisiksi. Kaupunginhallitus katsoo, että vaikutuksia energiahuoltoon ja kasvihuonekaasupäästöihin on arvioitu kuitenkin melko suppeasti. Kaupunginhallitus toteaa, että kasvihuonekaasupäästöjen kannalta sijoituspaikalla voi olla merkitystä riippuen siitä, kuinka paljon voidaan korvata fossiilisilla polttoaineilla tuotettua kaukolämpöä.
Energiantuotannon korvaamisen vaikutusta on selostuksessa tarkasteltu olettamalla, että jätevoimalan tuotantoa vastaava energia tuotettaisiin joko maakaasu- tai hiilivoimalaitoksessa. Kaupunginhallitus katsoo, että selostuksessa olisi tullut esittää selvemmin, miten päästömäärät on arvioitu. Kaupunginhallitus katsoo lisäksi, että arvioinnissa tulisi ottaa huomioon hankkeen koko elinkaari.
Tuhkan ja sen käsittelyn vaikutukset
YVA-selostuksessa on kuvattu jätevoimalassa syntyvän tuhkan ja muiden jätteiden määrät, laatu ja käsittely sekä loppusijoitus. Kaupunginhallitus katsoo, että poltettavan materiaalin eli erilliskerättävän jätteen koostumus ja laatuvaatimukset eivät kuitenkaan selviä selostuksesta riittävän hyvin. Tämän vuoksi jätteen poltossa muodostuvan tuhkan määrää onkin vaikea selvittää.
Ihmisiin ja yhteiskuntaan kohdistuvat vaikutukset
Jätevoimalan ympäristövaikutusten arvioinnissa asetetaan pääkaupunkiseudun sijoitusvaihtoehdot samanarvoiseen asemaan. Suorien ympäristövaikutusten kuten melun ja ilmanlaadun kannalta sijoituspaikoilla ei ole merkittäviä eroja.
Kaupunginhallitus katsoo, että jätevoimalan sijaintipaikkaa ratkaistaessa tulee kiinnittää erityistä huomiota ihmisten elinoloihin, viihtyvyyteen ja terveyteen kohdistuviin vaikutuksiin.
Jätevoimalan vaihtoehtoisista sijoituspaikoista Kivikon läheisyydessä on eniten asukkaita. Noin kolmen kilometrin säteellä alueella on noin 105 000 asukasta. Määrä tulee kasvamaan vielä noin 4 000 asukkaalla, kun läheinen Viikin-Latokartanon asuinalue valmistuu. Jätevoimalahanke koskee suoranaisesti Viikin Latokartanon ja Kivikon asunto- ja työpaikka-alueita ja niiden rajaamaa itäisen keskuspuiston osaa, Kivikon ulkoilu- ja liikuntapuistoa.
Viikin-Kivikon alue tulee lähivuosina edelleen kasvamaan ja kehittymään. Latokartanon osa-alue tulee valmistuttuaan muodostamaan Viikin suurimman asuinalueen 9 000 asukkaineen. Tämä alue sijoittuu suunniteltua jätevoimalaa vastapäätä. Latokartanon reunalle suunniteltu noin 2 000 työntekijän työpaikka-alue sijoittuu Lahdenväylän ja Kehä I:n varteen.
Kivikossa on nyt noin 5 000 asukasta. Lisäksi Kehä I:n ja Kivikon liittymän ympäristöön on vireillä kaavamuutos, jolla täydennetään asuinaluetta, minkä lisäksi kehätien varteen tulee jonkin verran lisää työpaikkatontteja. Suunnitelmien mukaan alueelle syntyisi noin 2000 uutta työpaikkaa.
Asuinalueen länsipuolella on Kivikon ulkoilu- ja liikuntapuisto. Jätevoimalan aiheuttama raskaan liikenteen lisäys meluineen haittaisi erityisesti alueen asukkaiden ja liikuntapuiston käyttäjien liikkumista ja ulkoilu- ja urheilupuiston viihtyisyyttä. YVA-selostuksen melumallinnus perustuu nykyisiin liikennereitteihin sekä tieliikennelaskentatuloksiin. Kaupunginhallitus toteaa, että melumittaukset Kivikossa tulisi tehdä myös lähimmillä asuinalueella Viikki-Latokartanossa sekä aivan viereisellä virkistysalueella.
Kaupunginhallitus katsoo, että jätevoimalan ympäristövaikutusten arvioinnissa tulee edelleen ottaa huomioon lisääntyvä asutus mm. Kivikonlaidan alkupäässä ja Kehä I:n eteläpuolella Viikin pohjoisosassa sekä Kivikon länsi-, itä- ja eteläpuolille kaavoitetuilla asuntoalueilla. Laitoksen sijoituspaikasta päätettäessä tulee ottaa huomioon Kivikon sijainti lähellä huomattavan suurta asukasmäärää.
Asukaskyselyn tulokset
Jätevoimalahankkeen vaikutuksia lähialueiden asukkaiden elinoloihin ja viihtyvyyteen selvitettiin asukaskyselyllä, joka lähetettiin 2 000 kotitalouteen. Vastausprosentti jäi vain 18 %:iin. Yli puolet lähetetyistä vastauksista tuli Kivikon sijoituspaikkavaihtoehdon lähistöltä. Kivikon jäteaseman ympäristön asukkaat vastustavat selkeästi jätevoimalan sijoittamista Kivikkoon. Asukkaat kokevat, että polttolaitos heikentää heidän asuinalueidensa statusta ja asuntojen arvoa sekä asuinympäristön viihtyisyyttä.
Kaupunginhallitus katsoo, että asukaskyselyä, sen analyysiä ja niitä täydentävää sanallista asiantuntija-arviointia on hankkeen kokoluokka ja sen seudullisesti tärkeän aseman kannalta pidettävä menetelmällisesti puutteellisina. Kaupunginhallitus katsoo, että asukasselvityksiä ja vuorovaikutusprosessia tulisi edelleen jatkaa.
Maankäyttöön ja yhdyskuntaan kohdistuvat vaikutukset
Jätevoimalahanke koskee suoranaisesti Viikin Latokartanon ja Kivikon asunto- ja työpaikka-alueita ja niiden rajaamaa itäisen keskuspuiston osaa, Kivikon ulkoilu- ja liikuntapuistoa.
Helsingin kaupunki on pyrkinyt kehittämään Viikin-Kivikon aluetta vetovoimaiseksi
asuin- ja työpaikka-alueeksi ja monipuoliseksi Itä-Helsinkiä palvelevaksi
liikunta- ja ulkoilupuistoksi. Alue sijaitsee keskeisesti olemassa olevassa kaupunkirakenteessa
ja tulee lähivuosina edelleen merkittävästi kasvamaan ja kehittymään. Asunto-
ja työpaikkarakentaminen on pyritty keskittämään tiiviisti hyvien julkisen
liikenteen yhteyksien ulottuville, ja vastaavasti niihin rajautuva Helsingin
itäinen keskuspuisto on jätetty tiiviiden asuinalueiden keskelle mahdollisimman
yhtenäiseksi ja ehjäksi kokonaisuudeksi.
Latokartanon osa-alue muodostaa Viikin suurimman asuinalueen. Koko
Viikin-Latokartanon alueen valmistuttua 2010-luvulla alueen väkiluku on noin
9 000. Latokartanon Asuinalue liittyy välittömästi itäisen keskuspuiston
virkistys- ja puistoalueisiin. Latokartanon reunalle suunniteltu noin
2 000 työntekijän työpaikka-alue sijoittuu Lahdenväylän ja Kehä I:n
varteen.
Kivikon asuinalue sijaitsee
itäisen keskuspuiston länsilaidalla. Kivikossa on nyt noin 5 000 asukasta.
Lisäksi vireillä olevalla kaavamuutoksella
asuinaluetta täydennetään Kehä I:n ja Kivikon liittymän ympäristöön.
Asuinalueen länsipuolella on itäiseen keskuspuistoon liittyvä Kivikon
ulkoilupuisto, jonka eteläosaan Kehä I:n varteen ollaan rakentamassa Kivikon
liikuntapuistoa. Lisäksi jätevoimalan itäpuolelle ollaan rakentamassa urheilun
sisähalli.
Kehä I:n yli Viikin suuntaan suunnitellaan rakennettavaksi leveä maisemasilta.
Kivikon teollisuusalueen ja Malmin Tattariharjun välisen sillan toteutuessa paranevat
ulkoiluyhteydet Malmin suuntaan. Kivikon ulkoilumahdollisuudet ja urheilupuisto
ovat olennainen osa lähialueiden ympäristön laatua.
Asuinalueen eteläosassa on joitakin työpaikkatontteja ja Lahdenväylän
varteen on kaavoitettu noin 140 000 k-m2:n työpaikka-alue.
Lisäksi kehätien varteen tulee jonkin verran lisää työpaikkatontteja. Alueelle
olisi syntymässä noin 2000 uutta työpaikkaa. Ensimmäiset hankkeet on tarkoitus
käynnistää vuoden 2008 alussa.
Kivikon työpaikka-alueen asemakaavassa alueelle on osoitettu pelastuslaitoksen
uusi toimipiste, joka nykyisten arvioiden mukaan tullaan toteuttamaan vuosina
2011 - 2012. Kohteeseen on tarkoitus sijoittaa myös pelastuslaitoksen helikopterikenttä,
joka siirtyy Malmin kentältä Kivikkoon.
Alueen kunnallistekniikan rakentaminen ja tonttien esirakentaminen on aloitettu
viisi vuotta sitten, ja työt on pääosin tehty.
Maankäyttöön ja yhdyskuntarakenteisiin kohdistuvien vaikutusten arvioinnista kaupunginhallitus toteaa, että Kivikon sijoituspaikkavaihtoehto on alue- ja yhdyskuntarakenteen kannalta epäsuotuisa. Lisäksi Kivikossa jätevoimala huonontaa lähimaisemaa sekä näkyy tulevaan ulkoilupuistoon. Hanke heikentää Kivikon liikuntapuiston vetovoimaisuutta.
Kasvillisuuteen,
eläimiin ja suojelukohteisiin kohdistuvat vaikutukset
Helsingin kaupungilla on internetissä toimiva Helsingin luontotietojärjestelmä -palvelu, jossa voi tarkastella Helsingin kaupungin ympäristökeskuksen karttapohjaisia luontotietoja, mm. luonnonsuojelualueita ja arvokkaita kasvikohteita. Useimpiin kohteisiin liittyy myös tietoa lajistosta. Järjestelmä tarjoaa yleiskuvan Helsingin luonnosta sekä antaa asukkaille tietoa omasta lähiluonnosta ja luonnon monimuotoisuudesta.
Kaupunginhallitus toteaa, että ympäristövaikutusten arvioinnissa kyseinen palvelu olisi toiminut apuna luontoarvoja selvitettäessä.
Onnettomuus- ja häiriötilanteiden vaikutukset
Kaupunginhallitus katsoo, että hankkeen suunnittelussa tulisi ottaa
huomioon myös alueelle sijoittuvan pelastuslaitoksen helikopterikentän ja
Malmin lentokentän vielä jatkuvan lentotoiminnan turvallisuusvaatimukset.
Lopuksi Kaupunginhallitus toteaa lopuksi, että jätevoimalahankkeen välittömät ympäristövaikutukset on arviointiselostuksessa lueteltu kattavasti, mutta hankkeen välillisten vaikutusten arviointi on vähäistä. Keskeisimpiä välillisiä vaikutuksia ovat vaikutukset YTV-alueen jätehuoltoon eli jätevoimalahankkeen taloudelliset vaikutukset (mm. jätteiden hinnoittelu), vaikutukset syntyviin jätemääriin, jätteiden lajittelun kannattavuuteen sekä jäteasenteisiin.
YVA-selostuksen laskelmat perustuvat jätemäärien jatkuvaan kasvuun ainakin vuoteen 2025 asti. Kaupunginhallitus toteaa, että jätevoimalan kokoa ja kannattavuutta selvitettäessä tulisi huomioida myös mahdolliset muutokset kierrätyksessä, ihmisten asenteiden muutos, jätemateriaalin hyötykäytön kasvu ja syntyvän jätteen määrän mahdollinen väheneminen.
Kaupunginhallitus viittaa edellä lausumaansa ja katsoo, että arviointiselostusta
kaupunginhallituksen lausunnot huomioiden voidaan käyttää hankkeesta päättämisen
ja ympäristölupaharkinnan perusteena.
Kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle ja pöytäkirjanote ympäristölautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle ja tekniselle lautakunnalle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 8 |
151 §
PÄÄKAUPUNKISEUDUN ILMASTOSTRATEGIA 2030
Khs 2007-157
Esityslistan asia Ryj/5
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle viikoksi.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITE |
Päätöksen perustelut |
152 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Ryj/6
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien lautakuntien tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen.
joukkoliikennelautakunta
31.1.2008
yleisten töiden lautakunta
31.1.2008
ympäristölautakunta 29.1.2008
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITE |
Päätöksen perustelut |
153 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Stj/1
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota sosiaalilautakunnan 29.1.2008 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen.
Ilmoitus sosiaalilautakunnalle.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36048
LIITE |
Päätöksen perustelut |
154 §
SUOMENKIELISEN TYÖVÄENOPISTON KESKISEN ALUEOPISTON REHTORIN VIRAN MÄÄRÄAIKAINEN HOITAMINEN
Khs 2007-2092
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus päätti määrätä suomenkielisen työväenopiston keskisen alueopiston aluerehtorin avoimen viran määräaikaiseksi hoitajaksi FM Merja Niemistö-Kurosen 3 802 euron kokonaiskuukausipalkalla alkaen 1.2.2008 ja päättyen 31.7.2008, kuitenkin korkeintaan niin pitkäksi aikaa, että virkaan vakituisesti valittu ottaa tehtävän vastaan.
Pöytäkirjanote suomenkielisen työväenopiston johtokunnalle, suomenkielisen työväenopiston keskiselle alueopistolle sekä Merja Niemistö-Kuroselle.
Kirjoitusvirheen korjaus
korjatun kohdan viimeiseen kappaleeseen:
… tehtävän vastaan, kuitenkin …
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
155 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/2
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
ammattikorkeakoulun hallitus |
24.1.2008 |
nuorisolautakunta |
31.1.2008 |
opetuslautakunta |
29.1.2008 |
- suomenkielinen jaosto |
29.1.2008 |
taidemuseon johtokunta |
24.1.2008 |
|
|
ammattikorkeakoulu |
|
- rehtori |
3. – 23.1.2008 |
- johtava talouspäällikkö |
9. – 21.1.2008 |
henkilöstökeskus |
|
- henkilöstöjohtaja |
24.–25. ja 30.–31.1.2008 |
- osastopäällikkö (henkilöstön liikkuvuus) |
24., 28., 29. ja 31.1.2008 |
museonjohtaja |
25.1.2008 |
ruotsinkielisen työväenopiston rehtori |
28. ja 30.1.2008 |
suomenkielinen työväenopisto |
|
- johtava rehtori |
30.1.2008 |
taidemuseon johtaja |
23. – 29.1.2008 |
työterveysjohtaja |
29.1.2008 |
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
Malmivirta Tarja, vs. kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
LIITE |
Päätöksen perustelut |
156 §
KOLMEN TONTIN VARAAMINEN RINNEKOTI-SÄÄTIÖN AUTETUN ASUMISEN YKSIKÖILLE
Khs 2007-2687
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti varata 40. kaupunginosan korttelin nro 40180 tontin nro 13, 49. kaupunginosan korttelin nro 49066 tontin nro 1 ja 54. kaupunginosan korttelin nro 54067 tontin nro 1 Rinnekoti-Säätiölle 31.12.2010 saakka kehitysvammaisten autetun asumisen yksikköjen rakennuttamista varten seuraavin ehdoin:
- Tonteille toteutettaviin asumisyksiköihin sijoitetaan helsinkiläisiä kehitysvammaisia autetun asumisen tarpeessa olevia henkilöitä.
- Tonteille rakennettavat rakennukset pyritään toteuttamaan Valtion Asuntorahaston korkotukilainan ja erityisavustuksen turvin.
- Tonteille rakennettavissa rakennuksissa harjoitettava asukkaiden päivätoiminta tulee toteuttaa joko yksikössä tai mahdollisimman lähellä yksikköä, jotta kuljetuskustannukset säilyvät kohtuullisina.
- Varattavat tontit ja niille tulevat rakennukset tulee suunnitella yhteistyössä sosiaaliviraston kanssa.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle, Rinnekoti-Säätiölle ja sosiaalivirastolle.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
157 §
ETUOSTO-OIKEUDEN KÄYTTÄMÄTTÄ JÄTTÄMINEN KASOLA OYJ:N SEKÄ KASO OY:N VÄLISESSÄ KIINTEISTÖKAUPASSA
Khs 2008-81
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti, että kaupunki ei käytä etuosto-oikeuttaan 30.11.2007 tehdyssä kiinteistökaupassa, jossa Kasola Oyj on myynyt 40. kaupunginosan korttelin nro 40199 tontin nro 5 Kaso Oy:lle.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle ja Kaso Oy:lle.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
158 §
ETUOSTO-OIKEUDEN KÄYTTÄMÄTTÄ JÄTTÄMINEN VR-YHTYMÄ OY:N SEKÄ YIT RAKENNUS OY:N VÄLISESSÄ KIINTEISTÖKAUPASSA
Khs 2008-82
Esityslistan asia Kaj/3
Kaupunginhallitus päätti, että kaupunki ei käytä etuosto-oikeuttaan 30.11.2007 tehdyssä kiinteistökaupassa, jossa VR-Yhtymä Oy on myynyt määräalat Helsingin kaupungin Kumpulan kylässä sijaitsevasta Vallilan konepaja -nimisestä tilasta RN:o 5:0 YIT Rakennus Oy:lle perustettavien yhtiöiden lukuun.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle ja YIT Rakennus Oy:lle.
Kaupunginhallitus päätti todeta, ettei Lehtipuu esteellisenä osallistunut asian käsittelyyn eikä ollut läsnä asiaa käsiteltäessä.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
159 §
LAUSUNTO UUDENMAAN YMPÄRISTÖKESKUKSELLE ASUNTO OY HELSINGIN PÄÄTIE 32:N POIKKEAMISHAKEMUKSESTA
Khs 2007-1635
Esityslistan asia Kaj/4
Kaupunginhallitus päätti puoltaa Uudenmaan ympäristökeskukselle annettavassa lausunnossaan poikkeamisen myöntämistä Asunto Oy Helsingin Päätie 32:lle haettuun toimenpiteeseen 49. kaupunginosan korttelin nro 49178 tontille nro 18 ehdolla, että muutos on vaipansisäinen ja että asuinhuoneelle asetettavat vaatimukset täyttyvät.
Kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle ja pöytäkirjanote kaupunkisuunnitteluvirastolle ja rakennusvalvontavirastolle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
160 §
28.1.2008 pöydälle pantu asia
LAUSUNTO HELSINGIN HALLINTO-OIKEUDELLE KAUPUNGINVALTUUSTON PÄÄTÖKSESTÄ TEHDYISTÄ VALITUKSISTA PIHLAJAMÄEN ASEMAKAAVA-ASIASSA (NRO 11520)
Khs 2006-1400
Esityslistan asia Kaj/5
Kaupunginhallitus päätti antaa asiasta Helsingin hallinto-oikeudelle edellä esityslistalta ilmenevän hallintokeskuksen oikeuspalveluiden ehdotukseen perustuvan lausunnon.
Pöytäkirjanote hallintokeskuksen oikeuspalveluille lausunnon laatimista ja antamista varten sekä kaupunkisuunnitteluvirastolle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
161 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/6
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
asuntolautakunta |
29.1.2008 |
kaupunkisuunnittelulautakunta |
24.1.2008 |
asuntotuotantotoimisto |
24., 28. ja 30.1.2008 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
Venesmaa Riitta, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITE |
Päätöksen perustelut |
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Suvi Rihtniemi |
Reijo Forssander |
puheenjohtaja |
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
Sirkka-Liisa Vehviläinen |
Elina Moisio |
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä hallintokeskuksessa 12.2.2008 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkityöpäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Reijo Forssander
vs. hallintosihteeri
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1 |
|||
|
|
||
|
Pöytäkirjan
liitteet |
||
|
|
|
|
|
|
Pöytäkirjan liitteet on tilattavissa hallintokeskuksen kirjaamosta, jonka yhteystiedot ja aukioloaika on mainittu kohdassa ‘Oikaisuvaatimuksen toimittaminen’. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusoikeus |
||
|
|
|
|
|
|
Päätökseen tyytymätön voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|
|
|
|
|
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa (Kuntalaki 91 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 133-141, 143-148,
150-153, 155-156 ja |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan etuosto-oikeuden käyttämistä (Etuostolaki 22 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 157-158 §:t |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä |
||
|
|
|
|
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan jäsen. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusviranomainen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus tehdään Helsingin kaupunginhallitukselle. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusaika |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. |
||
|
|
||
|
Oikaisuvaatimuksen
sisältö |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksessa, joka on osoitettava kaupunginhallitukselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
muutoksenhakijan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja muut yhteystiedot, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa |
|
|
|
|
|
|
– |
jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
muoto |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostina. Kirjallinen oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Viranomaiselle saapunutta sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
toimittaminen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa osoitteella: Helsingin kaupunginhallitus PL 1 Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11 – 13 00099 HELSINGIN KAUPUNKI Kirjaamon puhelinnumero on (09) 310 13700. Faksinumero on (09) 655 783 ja sähköpostiosoite: hallintokeskus@hel.fi. Hallintokeskuksen aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15 – 16.00. Oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimus on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen hallintokeskuksen aukioloajan päättymistä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus toimitetaan aina omalla vastuulla. |
||
|
|
||
2 |
|||
|
|
|
|
|
Etuosto-oikeuden käyttäminen |
||
|
|
|
|
|
|
Valitusoikeus, valitusviranomainen ja valitusaika Kunnan etuosto-oikeuden käyttämistä myytyyn kiinteistöön koskevaan päätökseen saa hakea muutosta kirjallisella valituksella |
|
|
|
|
|
|
– |
ostaja ja etuostolain 6 §:ssä tarkoitetuissa tapauksissa myyjä. |
|
|
|
|
|
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle. Valituskirjelmä on toimitettava Helsingin hallinto-oikeudelle kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa päätöksen todisteellisesta tiedoksisaannista. Päätöksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon sinä päivänä, jona asiakirja on luovutettu asianomaiselle tai hänen lähetilleen tahi esitetty asianomaiselle. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianomaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana. Helsingin hallinto-oikeuden yhteystiedot: Ratapihantie 9, PL 120 00521 HELSINKI Puhelin: 010 36 42000 Faksinumero: 010 36 42079 Sähköposti: helsinki.hao@om.fi Milloin kunta on päättänyt, ettei se käytä etuosto-oikeutta, ei päätökseen saa hakea muutosta valittamalla. |
||
|
|
||
|
Yhteiset määräykset muutoksenhausta |
||
|
|
|
|
|
|
Valitusajan laskeminen Tiedoksisaantipäivää, nähtävilleasettamispäivää tai sitä päivää, jolloin päätös on julkipanon jälkeen annettu ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Valituskirjelmän sisältö Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
|
|
|
|
|
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
|
|
|
|
|
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
|
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
|
|
|
|
ANVISNINGAR OM
SÖKANDE AV ÄNDRING
1 |
||||
|
|
|||
|
Bilagor till
protokollet |
|||
|
|
|
||
|
|
Bilagorna
till protokollet kan beställas på förvaltningscentralens registratorskontor.
Kontaktinformation och öppettiderna är angivna under punkten ”Inlämnande av
rättelseyrkande”. |
||
|
|
|
||
|
Rätt att
framställa rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
|
Den som är
missnöjd med ett beslut kan framställa ett rättelseyrkande. Ändring i beslutet
får inte sökas genom besvär. Rättelse får
inte yrkas i beslut som gäller: |
||
|
|
|
||
|
– |
beredning
eller verkställighet (91 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
133-141, 143-148, 150-153, 155-156 och 159-161 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
– |
utnyttjande
av kommunens förköpsrätt (22 § i förköpslagen) |
||
|
|
|
||
|
|
157–158 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkande får framställas |
|||
|
|
|
||
|
– |
av den som
ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
||
|
|
|
||
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandemyndighet |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkande
framställs hos Helsingfors stadsstyrelse. |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkandetid
|
|||
|
|
|||
|
Ett rättelseyrkande skall framställas inom fjorton (14) dagar från
delfåendet av beslutet. En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts
fram offentligt. Dagen för
delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas inte in i den
bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en
annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får rättelseyrkandet inlämnas
första vardagen därefter. |
|||
|
|
|||
|
Innehåll i
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
I
rättelseyrkandet, som skall riktas till stadsstyrelsen, skall uppges |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
postadress
och annan kontaktinformation för meddelanden i saken till ändringssökanden |
||
|
|
|
||
|
– |
om
ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud eller
om rättelseyrkandet har upprättats av någon annan, också hans namn och
hemkommun. |
||
|
|
|
||
|
Formen för
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall göras skriftligt. Rättelseyrkandet kan också
skickas per telefax eller e-post. Rättelseyrkandet skall undertecknas av ändringssökanden, den lagliga
företrädaren eller ombudet. Ett
elektroniskt dokument som kommit till myndigheten behöver inte kompletteras
med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och det
inte är skäl att misstänka dokumentets äkthet eller intakthet. |
|||
|
|
|
||
|
Inlämnande av
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall innan rättelseyrkandetiden utgår inlämnas till Helsingfors stadsstyrelse PB 1 Besöksadress: Norra esplanaden 11–13 00099 HELSINGFORS STAD Telefonnumret till registratorskontoret är (09) 310 13700. Telefaxnumret är (09) 655 783 och e-postadressen är: hallintokeskus@hel.fi. Förvaltningscentralen är öppen måndag–fredag kl. 8.15–16.00. Rättelseyrkandet kan skickas per post, genom bud eller elektroniskt. Till posten skall rättelseyrkandet lämnas i så god tid att det hinner
fram sista dagen av rättelseyrkandetiden före utgången av förvaltnings-centralens
öppettid. Ett elektroniskt meddelande anses ha inkommit till myndigheten då det är
tillgängligt i myndighetens mottagningsapparat eller datasystem så att
meddelandet kan behandlas. Ett
rättelseyrkande skickas alltid på eget ansvar. |
|||
|
|
|||
2 |
||||
|
|
|
||
|
Utnyttjande av förköpsrätt |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsrätt,
besvärsmyndighet och besvärstid Ändring i ett
beslut som gäller utnyttjande av kommunens förköpsrätt till en såld fastighet
får sökas genom skriftliga besvär |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
av köparen
och i de fall som avses i 6 § i förköpslagen av säljaren. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär anförs
hos Helsingfors förvaltningsdomstol. Besvärsskriften skall inlämnas till
Helsingfors förvaltningsdomstol inom trettio (30) dagar efter att
vederbörande bevisligen fått del av beslutet. Vederbörande anses ha fått del
av beslutet den dag då handlingen överlämnats till honom eller hans bud eller
företetts honom. Vederbörande anses ha fått del av
en per post mot mottagningsbevis sänd handling vid den tid mottagningsbeviset
utvisar. Kontaktinformation till Helsingfors förvaltningsdomstol: Bangårdsvägen 9, PB 120 00521 HELSINGFORS Telefon: 010 36 42000 Telefax: 010 36 42079 E-post: helsinki.hao@om.fi Om kommunen
har beslutat att den inte utnyttjar sin förköpsrätt, får ändring i beslutet
inte sökas genom besvär. |
||
|
|
|
|
|
|
Gemensamma bestämmelser om sökande av ändring |
|||
|
|
|
||
|
|
Uträkning av
besvärstiden Dagen för delfåendet, den dag då protokollet lagts fram eller den dag då beslutet
meddelats efter anslag räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av
den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då ämbetsverken är
stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter. Innehåll i besvärsskriften I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
||
|
|
|||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan
tillställas ändringssökanden. |
||
|
|
|
||
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till besvärsskriften skall fogas |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
||
|
|
|
||
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när
besvärstiden har börjat |
||
|
|
|
||
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten. |
||
|
|
|
||
|
|
|
|
|