28.1.2008 kello 16.00 – 17.05 ja 17.25 – 19.11 |
|
||||||||
|
|
|
|||||||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Läsnä |
|
||||||||
|
|
||||||||
Jäsenet |
Rihtniemi, Suvi |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
||||||
|
Lehtipuu, Otto |
I varapuheenjohtaja (paitsi 105 §) |
|
||||||
|
Vehviläinen, Sirkka-Liisa |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Hakola, Juha |
(paitsi 132 §) |
|
||||||
|
Hellström, Sanna |
|
|
||||||
|
Kantola, Tarja |
|
|
||||||
|
Moisio, Elina |
|
|
||||||
|
Ojala, Outi |
|
|
||||||
|
Oker-Blom, Jan D. |
(paitsi 131 – 132 §) |
|
||||||
|
Pajamäki, Osku |
(paitsi osa 131 – 132 §) |
|
||||||
|
Peltokorpi, Terhi |
|
|
||||||
|
Rautava, Risto |
|
|
||||||
|
Urho, Ulla-Marja |
|
|
||||||
|
Wallden-Paulig, Irmeli |
|
|
||||||
|
Vihervaara, Anita |
varajäsen |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Muut |
Hiltunen, Rakel |
kaupunginvaltuuston
puheenjohtaja |
|
||||||
|
Bogomoloff, Harry |
I varapuheenjohtaja (paitsi 131-132 §) |
|
||||||
|
Krohn, Minerva |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Pajunen, Jussi |
kaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Sauri, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Kokkonen, Paula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Haatainen, Tuula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Penttilä, Hannu |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Korhonen, Tapio |
rahoitusjohtaja |
|
||||||
|
Ratasvuori, Eila |
hallintojohtaja |
|
||||||
|
Sarvilinna, Sami |
kaupunginlakimies |
|
||||||
|
Tulensalo, Hannu |
henkilöstöjohtaja |
|
||||||
|
Waronen, Eero |
viestintäpäällikkö (paitsi 132 §) |
|
||||||
|
Hari, Olli |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Sippola-Alho, Tanja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Vallittu, Anja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Venesmaa, Riitta |
kaupunginsihteeri (paitsi 103 §) |
|
||||||
|
Rautanen Marja-Liisa |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Malmivirta, Tarja |
vs. kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Saarinen, Erja |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Pakarinen-Hellsten Päivi |
vs. apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Forssander, Reijo |
vs. hallintosihteeri |
|
||||||
|
Kaijansinkko, Matti |
projektipäällikkö (131 §:n kohdalla) |
|
||||||
|
Laitinen, Timo |
projektijohtaja (131 §:n kohdalla) |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Puheenjohtaja |
Rihtniemi, Suvi |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Forssander, Reijo |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Esittely |
|
§ |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
|
|
|
||||
|
Sauri |
|
|
|
118, |
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sosiaali- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
Päätöksen perusteluna on kunkin asian esityslistateksti, joka on merkitty liitteeksi 1.
KAUPUNGINHALLITUKSEN
STRATEGIAKOKOUS |
||
|
|
|
§ |
Asia |
|
96 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
97 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
98 |
Kj/17 |
23.1.2008 pöydälle pantu asia Energiapoliittisia linjauksia koskeva selonteko |
99 |
Kj/1 |
Tarkastuslautakunnan varajäsenen valinta |
100 |
Kj/2 |
Helsingin kansainvälisen toiminnan strategia |
101 |
Kj/3 |
Hallintokeskuksen johtosäännön muuttaminen |
102 |
Kj/4 |
Vuoden 2007 talousarvion maanhankintamäärärahojen ylittäminen |
103 |
Kaj/5 |
Kiseleffin/Sunnin talon peruskorjauksen hankesuunnitelman hyväksyminen |
104 |
Kaj/6 |
Meilahden lähivirkistysalueen sekä urheilu- ja virkistyspalvelujen alueen ja katualueen asemakaavan muuttaminen (nro 11642) |
105 |
Kaj/7 |
Vallilan korttelin nro 390 osan sekä rautatie- ja katualueiden (Pasilan konepaja-alue, osa-alue 2) asemakaavan muuttaminen (nro 11630) |
106 |
Kaj/8 |
Oulunkylän korttelin nro 28305 osan asemakaavan hyväksyminen ja tontin 28305/3 sekä katu- ja puistoalueen asemakaavan muuttaminen (nro 11690) |
107 |
Kaj/9 |
Haagan tontin 29139/6, kortteleiden 29144 ja 29145, tonttien 29146/3 ja 9 sekä tontin 10 osan, kortteleiden 29148 ja 29149 ym. alueiden (Teuvo Pakkalan tien länsipuoli) asemakaavan muuttaminen (nro 11590) |
108 |
Kaj/10 |
Haagan korttelin 29154 osan ja virkistysalueen asemakaavan hyväksyminen sekä tonttien 29104/11, 29146/2, 7, 8, 10 ja 11 ym. alueiden (Teuvo Pakkalan tien itäpuoli) asemakaavan muuttaminen (nro 11580) |
109 |
Kaj/11 |
Laajasalon tontin 49012/1 sekä puisto- ym. alueiden asemakaavan muuttaminen (nro 11689) |
110 |
Kaj/12 |
Helsingin kristillisen opiston säätiön hakemus Laajasalon tontin 49012/2 asemakaavan muuttamiseksi |
111 |
Kj/3 |
Vt Kauko Koskisen toivomusponsi kirjanpidosta vastuussa olevien henkilöiden talousosaamisen vahvistamisesta |
112 |
Kj/4 |
Kaupungin oman toiminnan kilpailuttamisen periaatteet |
113 |
Kj/5 |
Lisämäärärahan myöntäminen rakennusvirastolle Arabianrannan esirakentamisen ja pilaantuneen maaperän kunnostamisen vuoden 2007 kustannuksiin |
114 |
Kj/6 |
Terveyslautakunnan puheenjohtajan Suzan Ikävalkon sekä varsinaisten jäsenten Jari Haukan, Sami Heistaron, Kati Peltolan ja Risto Rankin virkamatka Alankomaihin Hollantiin |
115 |
Kj/7 |
Jäsenen nimeäminen rakentamisen tuotanto-organisaation selvitystyön ohjausryhmään |
116 |
Kj/10 |
Kaupunginvaltuuston 23.1.2008 tekemien päätösten täytäntöönpano |
117 |
Kj/11 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
118 |
Kj/12 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
119 |
Ryj/1 |
Lausunto ympäristöministeriölle ilmastonmuutokseen sopeutumista käsittelevästä työohjelmaluonnoksesta |
120 |
Ryj/2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
121 |
Stj/1 |
Lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle ministeriön alaisten virastojen ja laitosten voimavarojen uudelleen suuntaamista koskevasta selvityshenkilöiden raportista |
122 |
Stj/2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
123 |
Stj/3 |
Kaupunginhallituksen 28.1.2008 käsiteltäväkseen ottama ruotsinkielisten kotihoidon palveluja koskeva terveyslautakunnan päätös |
124 |
Sj/1 |
Erityisluokanopettajien virkojen perustaminen |
125 |
Sj/2 |
Erään luokanopettajan oikaisuvaatimus virantoimituksesta pidättämistä koskevassa asiassa |
126 |
Sj/3 |
Erään luokanopettajan virantoimituksesta pidättämisen uudelleenarviointi |
127 |
Sj/4 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
128 |
Kaj/1 |
Kannanotto Xxxx Xxxxxx ja Vähä-Meilahti seura ry:n muistutuksiin Meilahden lähivirkistysalueen ym. alueiden (Biomedicum) asemakaava-asiassa (nro 11642) |
129 |
Kaj/2 |
Lausunto Helsingin hallinto-oikeudelle kaupunginvaltuuston päätöksestä tehdyistä valituksista Pihlajamäen asemakaava-asiassa (nro 11520) |
130 |
Kaj/3 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
131 |
Kj/8 |
Strategiakokousasia: Jätkäsaaren suunnittelun ja toteutuksen tilannekatsaus |
132 |
Kj/9 |
Strategiakokousasia: Pääkaupunkiseudun kaupunkien yhteistyön tilannekatsaus |
96 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
97 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
98 § |
Kaupunginvaltuuston 30.1.2008 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Kaupunginjohtaja
98 § |
Kaupunginvaltuuston kokouksessa 23.1.2008
pöydälle pantu asia |
Lisätiedot:
Olli Seppo, kaupunginkamreeri, puhelin 310 36135
99 - 110 § |
Kaupunginvaltuuston 13.2.2008 pidettävän kokouksen esityslistalle
tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin
ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin
pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Kaupunginjohtaja
99 § |
Tarkastuslautakunnan varajäsenen valinta |
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle viikoksi.
Lisätiedot:
Help Raili, kanslianotaari, puhelin 310 36012
100 § |
Kaupunginhallituksen kokouksessa 14.1.2008 pöydälle pantu asia |
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36098
101 § |
Kaupunginhallituksen kokouksessa 21.1.2008 pöydälle pantu asia |
Lisätiedot:
Teppo Tiina, vs. hallintosihteeri, puhelin 310 36018
102 § |
Vuoden 2007 talousarvion maanhankintamäärärahojen ylittäminen |
Lisätiedot:
Sauramo Vesa, johtava suunnittelija, puhelin 310 36276
Kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötoimi
103 § |
Kiseleffin/Sunnin talon peruskorjauksen hankesuunnitelman hyväksyminen |
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle viikoksi.
Lisätiedot:
Pakarinen-Hellsten Päivi, va. apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 40350
104 § |
Meilahden lähivirkistysalueen sekä urheilu- ja virkistyspalvelujen alueen
ja katualueen asemakaavan muuttaminen (nro 11642) |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
105 § |
Vallilan korttelin nro 390 osan sekä rautatie- ja katualueiden
(Pasilan konepaja-alue, osa-alue 2) asemakaavan muuttaminen (nro 11630) |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
106 § |
Oulunkylän korttelin nro 28305 osan asemakaavan hyväksyminen ja tontin
28305/3 sekä katu- ja puistoalueen asemakaavan muuttaminen (nro 11690) |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
107 § |
Haagan tontin 29139/6, kortteleiden 29144 ja 29145, tonttien 29146/3
ja 9 sekä tontin 10 osan, kortteleiden 29148 ja 29149 ym. alueiden (Teuvo
Pakkalan tien länsipuoli) asemakaavan muuttaminen (nro 11590) |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
108 § |
Haagan korttelin 29154 osan ja virkistysalueen asemakaavan hyväksyminen
sekä tonttien 29104/11, 29146/2, 7, 8, 10 ja 11 ym. alueiden (Teuvo Pakkalan
tien itäpuoli) asemakaavan muuttaminen (nro 11580) |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
109 § |
Laajasalon tontin 49012/1 sekä puisto- ym. alueiden asemakaavan
muuttaminen (nro 11689) |
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle viikoksi.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
110 § |
Helsingin kristillisen opiston säätiön hakemus Laajasalon tontin
49012/2 asemakaavan muuttamiseksi |
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle viikoksi.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
111 §
VT KAUKO KOSKISEN TOIVOMUSPONSI KIRJANPIDOSTA VASTUUSSA OLEVIEN HENKILÖIDEN TALOUSOSAAMISEN VAHVISTAMISESTA
Khs 2007-1590
Esityslistan asia Kj/3
Pöytäkirjanote valtuutettu Kauko Koskiselle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Lisätiedot:
Jäppinen Tuula, taloushallintopäällikkö, puhelin 310 25100
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
112 §
KAUPUNGIN OMAN TOIMINNAN KILPAILUTTAMISEN PERIAATTEET
Khs 2007-1256
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle viikoksi.
Lisätiedot:
Holstila Terttu, erityissuunnittelija, puhelin 310 36357
LIITE |
Päätöksen perustelut |
113 §
LISÄMÄÄRÄRAHAN MYÖNTÄMINEN RAKENNUSVIRASTOLLE ARABIANRANNAN ESIRAKENTAMISEN JA PILAANTUNEEN MAAPERÄN KUNNOSTAMISEN VUODEN 2007 KUSTANNUKSIIN
Khs 2007-295
Esityslistan asia Kj/5
siirtää vuoden 2007 talousarvion alakohdasta 8 01 02 17, Sörnäistenrannan maaperän kunnostus, 900 000 euroa (alv=0) alakohtaan 8 01 02 06, Arabianrannan esirakentaminen ja
myöntää vuoden 2007 talousarvion alakohdasta 8 01 02 06 rakennusvirastolle 900 000 euroa käytettäväksi Arabianrannan vuonna 2007 toteutuneiden esirakentamisen ja pilaantuneen maaperän kunnostamisen kustannuksiin.
Pöytäkirjanote rakennusviraston katu- ja puisto-osastolle (Juha T. Lahti), sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluille (Heljä Huusko), kehittämisosastolle ja taloussuunnitteluosastolle.
Lisätiedot:
Sauramo Vesa, johtava suunnittelija, puhelin 310 36276
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 – 3 |
114 §
TERVEYSLAUTAKUNNAN PUHEENJOHTAJAN SUZAN IKÄVALKON SEKÄ VARSINAISTEN JÄSENTEN JARI HAUKAN, SAMI HEISTARON, KATI PELTOLAN JA RISTO RANKIN VIRKAMATKA ALANKOMAIHIN HOLLANTIIN
Khs 2008-125
Esityslistan asia Kj/6
Virkamatkasta on tehtävä matkalasku välittömästi tai viimeistään kahden kuukauden kuluessa virkamatkan päättymisestä. Virkamatkasta aiheutuvat matkustamis-, majoitus- ja päivärahakustannukset maksetaan terveyskeskuksen käytettävissä olevista luottamushenkilöiden koulutukseen varatusta määrärahasta.
Pöytäkirjanote virkamatkalle lähtijöille, terveyslautakunnalle, terveyskeskukselle sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalvelujen ostolaskuihin ynnä sen maksuliikenteelle.
Lisätiedot:
Puusaari Helena, taloussuunnittelija, puhelin 310 36008
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
115 §
JÄSENEN NIMEÄMINEN RAKENTAMISEN TUOTANTO-ORGANISAATION SELVITYSTYÖN OHJAUSRYHMÄÄN
Khs 2007-1705
Esityslistan asia Kj/7
Lisätiedot:
Kurki Hannu, erityissuunnittelija, puhelin 310 36285
LIITE |
Päätöksen perustelut |
Merkittiin, että
kaupunginhallitus päätti käsitellä kaupunginjohtajan
asiat 8 - 9 esityslistan viimeisinä asioina.
116 §
KAUPUNGINVALTUUSTON 23.1.2008 TEKEMIEN PÄÄTÖSTEN
TÄYTÄNTÖÖNPANO
Khs
Esityslistan asia Kj/10
että kaupunginvaltuuston 23.1.2008 pitämän kokouksen päätösluettelo on toimitettava kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja laitoksille tiedoksi kuin myös
että edellä mainittuun päätösluetteloon sisältyvät kaupunginvaltuuston päätökset saadaan pöytäkirjan tarkastamisen jälkeen mahdollisista valituksista huolimatta panna täytäntöön seuraavasti:
Asia Toimenpide
Kaupunginjohtajan toimiala
1, 2, 3 Ei toimenpidettä.
4 Asia esitellään kaupunginvaltuustolle uudelleen 30.1.2008.
5–7 Aloitteet kaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Rakennus- ja ympäristötointa johtavan apulaiskaupungin-
johtajan toimiala
8, 9 Aloitteet rakennus- ja ympäristötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Sivistys- ja henkilöstötointa johtavan apulaiskaupungin-
johtajan toimiala
10–12 Aloitteet sivistys- ja henkilöstötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulais-
kaupunginjohtajan toimiala
13–15 Aloitteet kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Lisätiedot:
Teppo Tiina, vs. projektipäällikkö, puhelin 310 36018
LIITE |
Päätöksen perustelut |
117 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/11
Khn puheenjohtaja --
satamalautakunta --
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta --
tekninen lautakunta 22.1.2008
apulaiskaupunginjohtajat
-
rakennus- ja
ympäristötointa johtava
-
sosiaali- ja
terveystointa johtava
-
sivistys- ja
henkilöstötointa johtava
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
hallintokeskus
-
hallintojohtaja
-
hallintopalvelujen
osastopäällikkö
-
kaupunginlakimies
-
turvallisuus- ja
valmiusosaston osastopäällikkö
-
viestintäpäällikkö
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
sisäisen
tarkastuksen päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
taloushallintopäällikkö
-
elinkeinojohtaja
-
elinkeinopäällikkö
-
matkailupäällikkö
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36098
LIITE |
Päätöksen perustelut |
118 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/12
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ollinkari Matti, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36098
LIITE |
Päätöksen perustelut |
119 §
LAUSUNTO YMPÄRISTÖMINISTERIÖLLE ILMASTONMUUTOKSEEN SOPEUTUMISTA KÄSITTELEVÄSTÄ TYÖOHJELMALUONNOKSESTA
Khs 2007-2438
Esityslistan asia Ryj/1
Ympäristöhallinnon työohjelmaluonnos ilmastomuutoksen sopeutumiseen on hyvin kattava ja ympäristöhallinnon eri näkökulmia huomioon ottava. Työohjelmaluonnoksen sisällön jäsennys viiteen aihekokonaisuuteen on tarkoituksenmukainen ja vastaa kansallisen sopeutumisstrategian sisällön jakoa. Esitystapaa ja esityksen rakennetta olisi kuitenkin hyvä selkeyttää siten, että työohjelmaluonnoksessa esitetyt toimenpiteet erottuisivat selkeämmin perusteluista ja muusta tausta-aineistosta. Myös työohjelman rajaus muutoksen etenemisen hillitsemisen ja toisaalta muutokseen sopeutumisen osalta tulisi tuoda selkeästi esille.
Kaupunginhallitus katsoo, että on melko haasteellinen tehtävä ottaa kantaa työohjelmaluonnoksessa esitettyjen toimenpiteiden kattavuuteen ja kiireellisyyteen. Vaikutuksiltaan erittäin laajaan muutosvoimaan sopeutumisessa on kuitenkin painotettava erityisesti laajapohjaisen tutkimustiedon tärkeyttä ja kaikkien toimijoiden tiedon tason lisäämistä. Myös hyvien käytäntöjen ja teknisten ratkaisujen löytäminen sekä niistä tiedottaminen on tärkeää.
Kaupunginhallitus toteaa, että kaupunkiseutujen vastuu ilmastonmuutoksen torjunnassa nähdään keskeisenä osana Helsingin kaupungin suunnittelua ja päätöksentekoa. Helsingissä onkin valmistunut tai on valmisteilla hulevesien ja tulvien hallintaan, luonnon monimuotoisuuteen ja turvallisuuteen liittyviä strategioita ja toimintaohjelmia. Lisäksi Helsingin kaupunki on yhteistyössä YTV:n, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten asiantuntijoiden kanssa laatinut Pääkaupunkiseudun ilmastostrategian 2030, jossa tarkastellaan myös yleisesti ilmastonmuutokseen vaikuttavia tekijöitä ja sopimuksia. Kaupunki on myös mukana Kuntaliiton koordinoimassa kansainvälisessä ilmastonsuojelukampanjassa Cities for Climate Protection (CCP).
Ympäristöhallinnon toimialojen mukaisista aihekokonaisuuksista kaupunginhallitus toteaa seuraavaa:
Luonnon monimuotoisuus ja virkistyskäyttö
Ilmastonmuutoksen
vaikutusten merkittävyys vaihtelee alueittain huomattavasti, ja vaikutukset
Suomen luonnon monimuotoisuuteen ovat vaikeasti ennustettavia.
Ilmastonmuutokseen sopeutumista rajoittaa tiedon puute. Konkreettisten
toimenpiteiden määrittely ja toteuttaminen on mahdollista, kun ilmastonmuutoksen
vaikutuksista on enemmän tutkimustietoa ja seurantahavaintoja.
Kaupunginhallitus toteaa,
että Helsingin ympäristökeskus on valmistellut toimintaohjelmaluonnoksen
Helsingin luonnon monimuotoisuuden turvaamiseksi 2008-2017. Toimintaohjelmassa tarkastellaan keinoja,
joilla kaupunki voi ottaa toiminnassaan huomioon luonnon monimuotoisuuden ja
turvata sen säilymisen edistääkseen samalla terveellisen, viihtyisän ja
monipuolisen elinympäristön ylläpitämistä. Ohjelmassa on mukana myös
sopeutumiseen liittyviä toimenpiteitä ja ehdotuksia seurannaksi.
Helsingin kaupungin näkökulmasta sadannan lisääntymisen vaikutus pohjaveden pintaan, hetkellisiin pintavalunnan huippuarvoihin ja maan lujuuteen on tärkeä tunnettava tekijä. Kuivuus, keskilämpötilan nousu ja myrskyt muodostavat selkeän riskin kaupunkimetsille, joiden heikentymisestä, tuhoalttiudesta (tuhohyönteiskantojen muutokset) ja tuhojen ennaltaehkäisystä tutkimustieto on tarpeen. Kuivuus on riski myös mm. katupuille, jotka ovat merkittävä investointi.
Ympäristöhallinnon työohjelmassa on käsitelty talous- ja virkistysmetsien uudistamistapoja ja puulajivalintoja. Kaupunginhallitus toteaa, että ympäristöhallinnon työohjelman toimenpiteissä tulisi tarkastella laajemminkin talous- ja virkistysmetsien metsänhoitoa ja metsänhoidossa tapahtuvien muutosten vaikutusten arviointia luonnon monimuotoisuuden kannalta.
Alueidenkäyttö ja yhdyskunnat
Ilmaston
muuttumisen seurauksista alueiden käyttöön vaikuttavat erityisesti tulvariskien
ja tulvavaara-alueiden lisääntyminen, myrskyjen ja muiden sään ääri-ilmiöiden
voimistuminen ja pohjavesiolosuhteiden muutokset. Myrskytuulet voivat nostattaa
merenpintaa huomattavasti aiheuttaen tulvimista. Infrastruktuurissa
tulvimisvaarassa ovat tunnelit (metro, tieliikenne) ja yleensä maanalaiset
tilat. Lisäksi myrskyt aiheuttavat tuhoa sähköverkoille ja tuhoavat laajoja
metsäalueita. Tarvittavia sopeutumistoimia ovat mm. tulvariskien hallinta
maankäytön suunnittelussa, sään ääri-ilmiöihin varautuminen rakentamisen
sijoittamisessa ja tehostettu hulevesien hallinta.
Suunnitellut
alueiden käytölle asetettavat reunaehdot tulva-alueilla auttavat myös kuntia
ottamaan ilmastonmuutoksen vaikutuksia huomioon omassa maankäytön
suunnittelussaan. Työohjelman ehdotus kaavoitusprosessiin liitettävistä
lisäselvitysvaatimuksista haavoittuvilla alueilla onkin kannatettava.
Kaupunginhallitus pitää erittäin kannatettavina ja kiireellisinä kaavoitukseen ja sitä koskevaan lainsäädäntöön liittyvien toimenpiteiden edistämistä. Helsingin kaupunkirakentamisen painopiste tulee olemaan ranta-alueilla, ja näissä rakennushankkeissa on otettava huomioon myös veden nousuun ja tulviin liittyvät riskit. Helsinki on myös laajentamassa maanalaista rakentamista, ja näiden hankkeiden yhteydessä tulvariskit on tarpeen kartoittaa hyvissä ajoin. Erityisen tärkeää olisi saada aikaan opastusta ja koulutusta siitä, miten ilmastovaikutukset ja muutoksiin sopeutuminen tulee ottaa huomioon maankäytön suunnittelussa ja rakentamisessa.
Kaupunginhallitus toteaa, että Helsingin kaupunki on Yleiskaava
2002:n laadinnan yhteydessä suorittanut ilmastovaikutusten arviointia. Uusien
alueiden suunnittelun yhteydessä arvioidaan ilmastonmuutoksen vaikutukset
erityisesti merenpinnan korkeuden, aaltoilun ja tuulisuuden osalta.
Lisäksi kaupunginhallitus toteaa, että Helsingin kaupunki on nostanut
vaatimuksia uusien rakennettujen alueiden maanpinnan tason ja rakennusten
maantasokerroksen alimmista sallituista korkeusasemista ja käynnistänyt
tulvariskialueiden kartoituksen.
Rakennukset ja rakentaminen
Alue-
ja yhdyskuntarakennetta sekä rakennuksia ja rakentamista koskevat paljolti
samat ilmastonmuutokseen liittyvät tekijät. Ilmaston muuttumiseen sopeutuminen
edellyttää rakentamiselta parempaa varautumista ja ennakointia. Kaupunginhallitus
katsoo, että rakennusten pitkästä elinkaaresta johtuen tarvittavien
sopeutumistoimien määrittely mm. tulvariskien hallinnan näkökulmasta tulee
aloittaa mahdollisimman nopeasti.
Työohjelmaluonnoksessa korostetaan ilmastonmuutokseen ja sään ääri-ilmiöihin liittyvän tutkimustoiminnan merkitystä. Tulosten perusteella voidaan arvioida, edellyttävätkö muutokset suunnitteluperiaatteiden ja norminannon tarkistamista uudisrakentamisessa tai toimenpiteitä olemassa olevassa rakennuskannassa.
Kaupunginhallitus toteaa, että Helsingin kaupungilla ja Teknillisellä
korkeakoululla on yhteinen ”Innovatiivinen kaupunki” –yhteistyöohjelma.
Ohjelman puitteissa on toteutettu mm. hanke ”Korjaustoimenpiteiden vaikutus
betonijulkisivujen käyttöikään”. Merenpinnan tulevaisuuden kehittymistä on
onnistuneesti arvioitu Eiranrannan suunnittelun yhteydessä, jolloin teetettiin
asiantuntija-arvio aaltoisuudesta ja tuulisuudesta, sekä Kruunuvuorenrannan
suunnittelun yhteydessä, jolloin teetettiin asiantuntija-arvio vedenkorkeudesta
ja aallokosta.
Ympäristönsuojelu Voimistuvat ja lisääntyvät myrskyt lisäävät todennäköisyyttä onnettomuuksiin merellä. Tarve parantaa öljyn ja muiden haitallisten aineiden torjuntakapasiteettia Suomenlahdella on tullut ajankohtaiseksi.
Helsingin kaupunginhallitus on 24.1.2005 hyväksynyt Helsingin pelastustoimen alueen öljyvahinkojen torjuntasuunnitelman, joka on voimassa toistaiseksi. Torjuntasuunnitelmassa on otettu huomioon, että alueen pelastustoimi kuuluu alusöljyvahinkojen torjunnan piiriin.
Työohjelman mukaan arviota ilmastonmuutoksen vaikutuksista veden laatuun ja vesien tilaan tarkennetaan. Kaupunginhallitus katsoo, että työohjelmassa tulisi huomioida painavammin Itämeren huono tila. Toimenpiteeksi tulisi kirjata yhteistyön lisääminen Itämeren rannikkomaiden ja -kaupunkien kanssa.
Kaupunginhallitus toteaa, että Helsingin ja Turun kaupungit ovat loppuvuodesta 2007 allekirjoittaneet sitoumuksen Itämeren tilan parantamiseksi. Sitoumuksella kaupungit päättivät toteuttaa toimenpiteitä, joilla Helsingin ja Turun kaupungit voivat vaikuttaa vesien tilaan paikallisesti ja koko Itämeren piirissä. Kaupunkien toimenpiteet koskevat pistekuormitusta, kaupunkien viemäriverkoston kehittämistä, haja-asutusalueen kuormitusta, kaupunkien harjoittamaa maataloutta, laivaliikenteen ja veneilyn jätevesien käsittelyä sekä satamien tekemiä ruoppauksia. Konkreettisten vesiensuojelutoimenpiteiden lisäksi kaupungit sitoutuivat myös osaltaan panostamaan kansainväliseen ympäristöyhteistyöhön, vesiensuojelun tutkimukseen sekä yleisen valistuksen antamiseen.
Kaupunginhallitus katsoo, että työohjelmassa tulisi tarkastella myös ilmastonmuutoksen vaikutusta ilmanlaatuun ja kasvihuonekaasupäästöihin. Talvien muuttuminen leudommiksi, kesien lämpeneminen ja sateettomien kausien pidentyminen saattavat vaikuttaa ilman epäpuhtauspitoisuuksien kohoamiseen.
Kaupunginhallitus on 24.9.2007 hyväksynyt Helsingin kaupungin varautumissuunnitelman ilman epäpuhtauspitoisuuksien äkilliseen kohoamiseen. Suunnitelman tavoitteena on alentaa väestön altistumista korkeille epäpuhtauspitoisuuksille tilanteessa, jossa katupölypitoisuus on kohonnut, typpioksidipitoisuus on kohonnut liikenteen päästöjen seurauksena, tai voimakkaista maaston tai rakennusten paloista syntynyttä savua on kulkeutunut kaupungin alueelle.
Vesivarojen käyttö ja hoito
Ilmastonmuutoksen vaikutukset näkyvät suoraan vesivarojen määrässä ja
ajallisissa vaihteluissa. Tulvien arvioidaan yleistyvän sademäärän kasvun sekä
lisääntyvien rankkasateiden myötä. Pääkaupunkiseudun vesihuollon kannalta on
erityisen tärkeää kehittää suurten keskusjärvien, kuten Päijänteen, hydrologista
seurantaa ja vesistömalleja tulvien ja poikkeuksellisten kuivuustilanteiden
ennustamiseen ja niistä varoittamiseen. Samoin on tärkeää tehostaa maa- ja
metsätalouden vesiensuojelutoimia, jotta ravinteiden huuhtoutumista ja eroosiota
voidaan vähentää erityisesti lumettomien talvien aikana.
Helsingillä on jo olemassa merenpinnan tason ennakointi- ja varoitusjärjestelmä. Kaupunginhallitus katsoo, että myös keskitettyä ennustamis- ja tiedotusjärjestelmää merenpinnan äkillisten nousujen varalta tulisi kehittää.
Tulvariskien konkretisoitumisen takia Helsingissä laadittiin vuonna 2005 Helsingin kaupunkia koskeva suunnitelma tulviin varautumista ja tulvantorjuntaa varten. Suunnitelmassa on esitetty keskitetysti ne toimenpiteet, joilla kaupungin organisaatiossa varaudutaan tulviin, niiden torjuntaan ja tulvavahinkojen estämiseen. Suunnitelmassa on paneuduttu niihin vaatimuksiin, joita ilmastonmuutokseen sopeutuminen aiheuttaa mm. kaupungin suunnittelulle. Tulvasuojeluhankkeiden yhtenä keskeisenä tavoitteena on tulvien torjunnan huomioiminen uusien asuinalueiden ja maanalaisen rakentamisen kaavoitusvaiheessa. Lisäksi tulvantorjuntatyöryhmä on kartoittanut riskialueita. Vuoden 2006 aikana laadittiin tulvariskejä varten korkeusvyöhykekartta kaupungin ranta-alueista. Tulvantorjuntaa koskeva strategia valmistuu vuonna 2008.
Helsingissä on viime vuosina havaittu hulevesien aiheuttaneen hallitsematonta tulvimista ja kuivatusongelmia rakenteeltaan tiivistyneessä kaupunkiympäristössä. Haittojen vähentämiseksi ja ehkäisemiseksi on laadittu joulukuussa 2007 valmistunut Helsingin kaupunkia koskeva hulevesistrategia, joka kytkeytyy samalla kaupungin tulvantorjuntasuunnitelmaan, vesihuollon kehittämissuunnitelmaan, pienvesiohjelmaan, Helsingin kannalta tärkeiden pohjavesialueiden suojelusuunnitelmaan sekä Helsingin luonnon monimuotoisuuden toimintaohjelmaan. Hulevesistrategia koskee Helsingin kaupungin omia toimenpiteitä hulevesistä johtuvien haittojen poistamiseksi ja hulevesien hallinnan edistämiseksi.
Kaupunginhallitus katsoo, että työohjelmaluonnoksessa mainittu vesistöjen säännöstelyn sopeuttaminen sekä pato- ja muihin vesirakenteisiin liittyvän mitoituksen tarkistamiset tulisi tehdä yhteistyössä vesivoimatuottajien kanssa, jotta energia-, tulvasuojelu- ja ympäristönäkökohdat tulevat tasapuolisesti huomioitua. Näin voidaan varmistaa yhteiskunnan kokonaisedun kannalta järkevien vesivoimahankkeiden toteuttaminen myös jatkossa.
Jatkotoimet Monet ilmastonmuutokseen sopeutumiseen liittyvät toimenpiteet koskevat kuntien toimintaa. Kaupunginhallitus katsoo, että työohjelmassa tulisi painokkaammin huomioida tosiasia, että valtaosa käytännön sopeutumistoimista tehdään kunnissa. Ilmastonmuutokseen sopeutuminen aiheuttaa kunnille merkittäviäkin kustannusvaikutuksia. Kaupunginhallitus pitää välttämättömänä, että valtio varaa työohjelmassa esitettyihin toimenpiteisiin riittävästi varoja, välineitä ja muita resursseja.
Kunnat tarvitsevat sopeutumiseen valmistautumisessa yhteisiä ohjeita ja koulutusta. Kuntien keskinäisen sekä kuntien ja valtion välisen yhteistyön sujuvuus tulee varmistaa ja sitä tulee tiivistää.
Kirje ympäristöministeriölle ja pöytäkirjanote ympäristölautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle, pelastuslautakunnalle, rakennuslau-
takunnalle, tekniselle lautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle sekä kiinteistölautakunnalle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 – 8 |
120 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Ryj/2
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien lautakuntien tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
liikepalvelulautakunta 22.1.2008
yleisten töiden lautakunta 24.1.2008
joukkoliikennelautakunta 25.1.2008
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITE |
Päätöksen perustelut |
121 §
LAUSUNTO SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖLLE MINISTERIÖN ALAISTEN VIRASTOJEN JA LAITOSTEN VOIMAVAROJEN UUDELLEEN SUUNTAAMISTA KOSKEVASTA SELVITYSHENKILÖIDEN RAPORTISTA
Khs 2008-71
Esityslistan asia Stj/1
Selvityshenkilöiden ehdotusten lähtökohtina ovat oikeansuuntaisesti olleet valtion ohjauksessa olevan tutkimus- ja kehittämistyön erottaminen palvelujärjestelmän ohjauksesta ja valvonnasta, toimintojen päällekkäisyyksien poistaminen sekä organisaatioiden yhdistäminen nykyistä suuremmiksi ja tehokkaammiksi kokonaisuuksiksi.
Kaupunginhallitus kannattaa selvityshenkilöiden esitystä STAKES:in ja Kansanterveyslaitoksen yhdistämisestä hyvinvoinnin ja terveyden tutkimus- ja kehittämiskeskukseksi. Ehdotuksen toteutuessa syntyy kansallisesti ja kansainvälisesti merkittävä tutkimus- ja kehittämisyksikkö, jossa toimintojen päällekkäisyydet poistuvat, sosiaali- ja terveyspalveluja kehitetään kiinteässä yhteistyössä kuntien terveyskeskusten ja sosiaalitoimen kanssa, palvelujen laatu paranee ja voimavaroja säästyy.
Esitys voimavarojen suuntaamisesta kunnallisten palvelujen kehittämiseen, tietovarantojen hyödyntämiseen sekä elinolo- ja hyvinvointitutkimukseen on erinomainen. Oman yksikön perustaminen kehittämään terveydenhuollon tilastotuotantoa sekä tukemaan sähköisten sairaskertomusjärjestelmien ja kansallisen arkiston käyttöönottoa on perusteltua.
Suomessa on kuusi valtion koulukotia, jotka toimivat STAKES:in alaisina yksikköinä. Selvityshenkilöiden esitys muodostaa koulukodeista sosiaali- ja terveysministeriön alainen liikelaitos on palvelujen laadun ja kustannusten hallinnan näkökulmasta kannatettava.
Valtion mielisairaaloiden siirtäminen osaksi vastaavien yliopistollisten sairaaloiden (Pirkanmaan sairaanhoitopiiri ja Pohjois-Savon sairaanhoitopiiri) toimintaa on tarkoituksenmukaista edellyttäen, että toiminnasta kunnille aiheutuvat kustannukset eivät organisaatiomuutoksen johdosta nouse. Nykyisten oikeuspsykiatristen erillisyksiköiden yhdistäminen osaksi yliopistosairaaloita tulee toteuttaa niin, että oikeuspsykiatrisen hoidon kehittäminen ja asema turvataan yliopistosairaaloissa oikeuspsykiatrisen toiminnan erityisluonne huomioon ottaen.
Selvityshenkilöt esittävät, että sosiaalialan osaamiskeskusten tehtävät ja organisatorinen asema arvioidaan uudelleen. Pääkaupunkiseudun sosiaalialan osaamiskeskus on juuri tiivistämässä yhteistyötään yliopiston ja ammattikorkeakoulujen kanssa. Yhteistyö mahdollisesti perustettavan uuden hyvinvoinnin ja terveyden tutkimuskeskuksen kanssa on tärkeää. Pääkaupunkiseudun sosiaalialan osaamiskeskuksen toiminnan tulisi kuitenkin pysyä alueen kuntien päätösvallassa.
Esityksen mukaan uusi sosiaali- ja terveydenhuollon oikeusturva- ja valvontakeskus keskittyisi toiminnassaan sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden ja yksityisten sekä kunnallisten sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköiden ohjaukseen ja valvontaan. On hyvä, että keskus ei tee palvelujärjestelmän kehittämiseen liittyvää työtä. Esitys mahdollistaa toteutuessaan tehokkaan ja oikeudenmukaisen sosiaali- ja terveydenhuollon ohjaus- ja valvontajärjestelmän, joka toimisi samoin periaattein koko maassa. Samalla asiakkaan asema palvelujen käyttäjänä paranee.
Kaupunginhallitus pitää tarpeellisena selvityshenkilöiden ehdotusta STM:n alaisten laitosten ja virastojen tulosohjauksen edelleen kehittämisestä. Ohjauksen painottaminen aikaisempaa enemmän strategisiin tutkimus- ja kehittämisaiheisiin akateemisen perustutkimuksen tai tutkijalähtöisen tutkimuksen sijasta edistää sosiaali- ja terveyspoliittisesti tärkeän tiedon tuottamista. Kannatettava on myös selvityshenkilöiden näkemys siitä, että tutkimusaiheet tulee valita kiinteässä yhteistyössä mm. kuntien kanssa.
Kirje nro sosiaali- ja terveysministeriölle sekä pöytäkirjanote terveyslautakunnalle, sosiaalilautakunnalle, terveyskeskukselle ja sosiaalivirastolle.
Merkittiin, että Vehviläinen teki Ojalan kannattamana vastaehdotuksen, jonka mukaan päätösehdotuksen neljännen kappaleen teksti tulisi muuttaa seuraavaan muotoon (muutettu teksti kussivoitu):
”Suomessa on kuusi valtion koulukotia, jotka toimivat STAKES:in alaisina yksikköinä. Helsingin kaupunginhallitus ei kannata selvityshenkilöiden esitystä, jonka mukaan koulukodeista tulisi muodostaa sosiaali- ja terveysministeriön alainen liikelaitos.”
Suoritetussa äänestyksessä esittelijän ehdotus voitti Vehviläisen ehdotuksen äänin10-5. Vähemmistöön kuuluivat Kantola, Vihervaara, Ojala, Pajamäki, Vehviläinen.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36048
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 – 3 |
122 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Stj/2
Samalla kaupunginhallitus päätti, ettei se ota muita terveyslautakunnan 22.1.2008 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti, ettei se ota lasten päivähoitojaoston 24.1.2008 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen.
Ilmoitus terveyslautakunnalle ja lasten päivähoitojaostolle.
Lisätiedot:
Rautanen Marja-Liisa, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36184
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36048
LIITE |
Päätöksen perustelut |
123 §
KAUPUNGINHALLITUKSEN 28.1.2008 KÄSITELTÄVÄKSEEN OTTAMA RUOTSINKIELISTEN KOTIHOIDON PALVELUJA KOSKEVA TERVEYSLAUTAKUNNAN PÄÄTÖS
Khs 2008-182
Esityslistan asia Stj/3
Pöytäkirjanote terveyslautakunnalle ja hallintokeskukselle.
Lisätiedot:
Rautanen Marja-Liisa, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36184
LIITE |
Päätöksen perustelut |
124 §
ERITYISLUOKANOPETTAJIEN VIRKOJEN PERUSTAMINEN
Khs 2007-2639
Esityslistan asia Sj/1
Pöytäkirjanote opetuslautakunnalle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Malmivirta Tarja, vs. kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
125 §
ERÄÄN LUOKANOPETTAJAN OIKAISUVAATIMUS VIRANTOIMITUKSESTA PIDÄTTÄMISTÄ KOSKEVASSA ASIASSA
Khs 2007-1710
Esityslistan asia Sj/2
Samalla kaupunginhallitus päätti ottaa Xxxxxxx oikaisuvaatimuksen muilta osin tutkittavakseen. Kaupunginhallitus päätti hylätä oikaisuvaatimuksen todeten, ettei sen 12.11.2007 (1440 §) tekemää päätöstä Xxxxxxx pidättämisestä virantoimituksesta oikeudenkäynnin ajaksi kumota, vaan että virantoimituksesta pidättäminen jatkuu.
Pöytäkirjanote luokanopettaja Xxxxxx Xxxxxxxx muutoksenhakuosoituksin, pöytäkirjanote opetusvirastolle ja hallintokeskuksen oikeuspalveluille.
Lisätiedot:
Malmivirta Tarja, vs. kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 – 3 |
126 §
ERÄÄN LUOKANOPETTAJAN VIRANTOIMITUKSESTA PIDÄTTÄMISEN UUDELLEENARVIOINTI
Khs 2007-1710
Esityslistan asia Sj/3
Pöytäkirjanote luokanopettaja Xxxxx Xxxxxxxxx muutoksenhakuosoituksin, pöytäkirjanote opetusvirastolle ja hallintokeskuksen oikeuspalveluille.
Lisätiedot:
Malmivirta Tarja, vs. kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 – 3 |
127 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/4
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
eläintarhan johtaja |
16.1.2008 |
henkilöstökeskus |
|
- henkilöstöjohtaja |
18., 21. ja 22.1.2008 |
- osastopäällikkö (henkilöstöpolitiikka) |
17.1.2008 |
- osastopäällikkö (henkilöstön liikkuvuus) |
16. ja 21.1.2008 |
ruotsinkielisen työväenopiston rehtori |
14.1.2008 |
suomenkielinen työväenopisto |
|
- johtava rehtori |
23.1.2008 |
taidemuseon johtaja |
21.1.2008 |
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Malmivirta Tarja, vs. kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
LIITE |
Päätöksen perustelut |
128 §
KANNANOTTO XXXXX XXXXXXX JA VÄHÄ-MEILAHTI SEURA RY:N MUISTUTUKSIIN MEILAHDEN LÄHIVIRKISTYSALUEEN YM. ALUEIDEN (BIOMEDICUM) ASEMAKAAVA-ASIASSA (NRO 11642)
Khs 2007-212
Esityslistan asia Kaj/1
Lisäksi kaupunginhallitus päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
Pöytäkirjanote jäljennöksin esityslistatekstistä Xxxxx Xxxxxxx ja Vähä-Meilahti seura ry:lle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
129 §
LAUSUNTO HELSINGIN HALLINTO-OIKEUDELLE KAUPUNGINVALTUUSTON PÄÄTÖKSESTÄ TEHDYISTÄ VALITUKSISTA PIHLAJAMÄEN ASEMAKAAVA-ASIASSA (NRO 11520)
Khs 2006-1400
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle viikoksi.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITE |
Päätöksen perustelut |
130 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/3
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
asuntotuotantotoimikunta |
22.1.2008 |
kaupunkisuunnittelulautakunta |
17.1.2008 |
kiinteistölautakunta |
22.1.2008 |
rakennuslautakunta |
22.1.2008 |
asuntotuotantotoimisto |
21.1.2008 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
Venesmaa Riitta, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITE |
Päätöksen perustelut |
131 §
STRATEGIAKOKOUSASIA: JÄTKÄSAAREN SUUNNITTELUN JA TOTEUTUKSEN TILANNEKATSAUS
Khs 2008-154
Esityslistan asia Kj/8
Kaupunginhallitus päätti merkitä saadun selvityksen tiedoksi.
Lisätiedot:
Laitinen Timo, projektinjohtaja, puhelin 310 36114
Kaijansinkko Matti, projektipäällikkö, puhelin 310 37195
LIITE |
Päätöksen perustelut |
132 §
STRATEGIAKOKOUSASIA: PÄÄKAUPUNKISEUDUN KAUPUNKIEN YHTEISTYÖN TILANNEKATSAUS
Khs 2008-154
Esityslistan asia Kj/9
Kaupunginhallitus päätti merkitä saadut selvitykset tiedoksi.
Lisätiedot:
Korhonen Tapio, rahoitusjohtaja, puhelin 310 36050
LIITE |
Päätöksen perustelut |
111 § HEMSTÄLLNINGSKLÄM AV FULLMÄKTIGELEDAMOTEN
KAUKO KOSKINEN: STÄRKANDE AV DET
EKONOMISKA KUNNANDET HOS DE PERSONER SOM ÄR ANSVARIGA FÖR BOKFÖRINGEN |
|
Stn
2007-1590
Ärende
Kj/3 på föredragningslistan
Stadsstyrelsen beslöt
anteckna utredningen om åtgärderna med anledning av en hemställningskläm som
stadsfullmäktige godkänt 20.6.2007 (Kauko Koskinen), tillställa den som
föreslagit klämmen denna utredning och ge de övriga fullmäktigeledamöterna
tillfälle att ta del av den.
Protokollsutdrag
till ledamoten Kauko Koskinen och för kännedom till fullmäktige.
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Suvi Rihtniemi |
Reijo Forssander |
puheenjohtaja |
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
|
|
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä hallintokeskuksessa . .2008 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkityöpäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Reijo Forssander
vs. hallintosihteeri
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1 |
|||
|
|
||
|
Pöytäkirjan liitteet |
||
|
|
|
|
|
|
Pöytäkirjan liitteet on tilattavissa hallintokeskuksen kirjaamosta, jonka yhteystiedot ja aukioloaika on mainittu kohdassa ‘Oikaisuvaatimuksen toimittaminen’. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusoikeus |
||
|
|
|
|
|
|
Päätökseen tyytymätön voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|
|
|
|
|
|
– |
oikaisuvaatimuksen johdosta annettua päätöstä (Kuntalaki 92 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 125 § |
|
|
|
|
|
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa (Kuntalaki 91 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 96 – 112, 116 – 123 ja 127 - 132 §:t |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä |
||
|
|
|
|
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan jäsen. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusviranomainen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus tehdään Helsingin kaupunginhallitukselle. |
||
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusaika |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. |
||
|
|
||
|
Oikaisuvaatimuksen sisältö |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksessa, joka on osoitettava kaupunginhallitukselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
muutoksenhakijan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja muut yhteystiedot, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa |
|
|
|
|
|
|
– |
jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen muoto |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostina. Kirjallinen oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Viranomaiselle saapunutta sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen toimittaminen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa osoitteella: Helsingin kaupunginhallitus PL 1 Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11 – 13 00099 HELSINGIN KAUPUNKI Kirjaamon puhelinnumero on (09) 310 13700. Faksinumero on (09) 655 783 ja sähköpostiosoite: hallintokeskus@hel.fi. Hallintokeskuksen aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15 – 16.00. Oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimus on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen hallintokeskuksen aukioloajan päättymistä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus toimitetaan aina omalla vastuulla. |
||
|
|
||
2 |
|||
|
|
|
|
|
Yhteiset määräykset muutoksenhausta |
||
|
|
|
|
|
|
Valitusajan laskeminen Tiedoksisaantipäivää, nähtävilleasettamispäivää tai sitä päivää, jolloin päätös on julkipanon jälkeen annettu ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Valituskirjelmän sisältö Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
|
|
|
|
|
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
|
|
|
|
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
|
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
|
|
|
|
|
3 |
|||
|
|
|
|
|
Hakemusosoitus |
||
|
|
|
|
|
|
Markkinaoikeuden toimivaltaan kuuluvasta hankintaa koskevasta päätöksestä ei saa valittaa kuntalain nojalla sillä perusteella, että päätös on julkisista hankinnoista annetun lain (348/2007) taikka vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista annetun lain (349/2007) vastainen. Se, jota asia koskee, voi hakemuksella saattaa päätöksen markkinaoikeuden käsiteltäväksi sillä perusteella, että hankinnassa on menetelty julkisista hankinnoista annetun lain tai vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista annetun lain taikka niiden nojalla annettujen säännösten tai määräysten tai Euroopan yhteisön lainsäädännön taikka Maailman kauppajärjestön julkisia hankintoja koskevan sopimuksen vastaisesti. |
|
|
|
|
|
|
Hakemuksen tekeminen markkinaoikeudelle |
||
|
|
||
|
|
Hakemus on tehtävä kirjallisesti 14 päivän kuluessa siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut kirjallisesti tiedon hänen sulkemisestaan tarjouskilpailusta ja sulkemisen perusteista tai tarjouskilpailun ratkaisusta ja sen perusteista sekä kirjallisen ohjeen asian saattamisesta markkinaoikeuteen (hakemusosoitus). Hankintasopimus ei estä hakemuksen käsittelyä. Tarjoajan katsotaan saaneen tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua asiakirjan lähettämisestä. |
|
|
|
|
|
Hakemuksen toimittaminen |
|||
|
|
|||
|
|
Hakemus on toimitettava säädetyssä ajassa osoitteella: |
||
|
|
|
||
|
|
Markkinaoikeus PL 118 00131
HELSINKI Käyntiosoite:
Erottajankatu 1-3, 5. kerros Puhelin:
010 364 3300 Faksinumero:
010 364 3314 sähköposti: markkinaoikeus@om.fi |
||
|
|
|
||
4 |
||||
|
|
|
||
|
Valitusoikeus |
|||
|
|
|||
|
|
Oikaisuvaatimuksen johdosta annettuun päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksin vain se, joka on tehnyt oikaisuvaatimuksen. Mikäli päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksin myös |
||
|
|
|
||
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
||
|
– |
kunnan jäsen. |
||
|
|
|
||
|
Pöytäkirjan 125 § Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että |
|||
|
|
|
||
|
1 |
päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä |
||
|
2 |
päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa, tai |
||
|
3 |
päätös on muutoin lainvastainen. |
||
|
|
|
||
|
Kunnallisvalitusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|||
|
|
|||
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa |
||
|
|
|
||
|
– |
kunnallisen virkaehtosopimuslain 26 §:ssä mainittuja asioita |
||
|
|
|
||
|
– |
verotusmenettelylain 88 §:ssä mainittuja asioita. |
||
|
|
|
||
|
Valitusviranomainen |
|||
|
|
|||
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle. |
|||
|
|
|||
|
Valitusaika |
|||
|
|
|||
|
|
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä sen jälkeisenä arkipäivänä. |
||
|
|
|
||
|
Valituskirjelmän sisältö |
|||
|
|
|
||
|
|
Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
||
|
|
|
||
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
||
|
|
|
||
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
||
|
|
|
||
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
||
|
|
|
||
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
||
|
|
|
||
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
|||
|
|
|||
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
||
|
|
|
||
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
||
|
|
|
||
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
||
|
|
|
||
|
Valituskirjelmän toimittaminen |
|||
|
|
|
||
|
Valituskirjelmä on toimitettava valitusajan kuluessa Helsingin hallinto-oikeudelle osoitteella: Helsingin hallinto-oikeus Ratapihantie 9, PL 120 00521 HELSINKI Puhelin: 010 36 42000 Faksinumero: 010 36 42079 Sähköposti: helsinki.hao@om.fi Omalla vastuulla valituskirjelmän voi lähettää postitse tai lähetin välityksellä. Tällöin valituskirjelmä on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille ennen valitusajan päättymistä. Omalla vastuulla valituksen voi toimittaa myös faksina. Tällöin alkuperäinen valitus on toimitettava viipymättä. |
|||
|
|
|
||
|
Valituksen käsittelyn maksullisuus |
|||
|
|
|
||
|
|
Valituksen käsittelyn maksullisuudesta saa tietoja valitusviranomaiselta. Maksuista, niiden määristä ja maksuvapautuksen perusteista on säädetty laissa tuomioistuinten ja eräiden oikeushallintoviranomaisten suoritteista perittävistä maksuista. |
||
ANVISNINGAR OM SÖKANDE AV ÄNDRING
1 |
||||
|
|
|||
|
Bilagor till protokollet |
|||
|
|
|
||
|
|
Bilagorna till protokollet kan beställas på förvaltningscentralens
registratorskontor. Kontaktinformation och öppettiderna är angivna under
punkten ”Inlämnande av rättelseyrkande”. |
||
|
|
|
||
|
Rätt att framställa rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
|
Den som är missnöjd med ett beslut kan
framställa ett rättelseyrkande. Ändring i beslutet får inte sökas genom
besvär. Rättelse får inte yrkas i beslut som gäller: |
||
|
|
|
||
|
– |
ett beslut med anledning av ett rättelseyrkande
(92 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
125 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
– |
beredning eller verkställighet (91 § i
kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
96 – 112, 116 – 123 och 127 - 132 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkande får framställas |
|||
|
|
|
||
|
– |
av den som ett beslut avser eller vars rätt,
skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part) |
||
|
|
|
||
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandemyndighet |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkande framställs hos Helsingfors
stadsstyrelse. |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkandetid |
||
|
|
||
|
Ett rättelseyrkande skall framställas
inom fjorton (14) dagar från delfåendet av beslutet. En part anses ha fått del av beslutet
sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet
när protokollet har lagts fram offentligt. Dagen för delfåendet eller den dag då
protokollet har lagts fram räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista
dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får rättelseyrkandet inlämnas första vardagen
därefter. |
||
|
|
||
|
Innehåll i rättelseyrkande |
||
|
|
|
|
|
I rättelseyrkandet, som skall riktas till
stadsstyrelsen, skall uppges |
||
|
|
|
|
|
– |
det beslut i vilket ändring söks |
|
|
|
|
|
|
– |
till vilka delar ändring söks i beslutet och
vilka ändringar som yrkas |
|
|
|
|
|
|
– |
de grunder på vilka ändring yrkas |
|
|
|
|
|
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
|
|
|
|
|
|
– |
postadress och annan kontaktinformation för
meddelanden i saken till ändringssökanden |
|
|
|
|
|
|
– |
om ändringssökandens talan förs av en laglig
företrädare eller ett ombud eller om rättelseyrkandet har upprättats av någon
annan, också hans namn och hemkommun. |
|
|
|
|
|
|
Formen för rättelseyrkande |
||
|
|
|
|
|
Rättelseyrkandet skall göras skriftligt.
Rättelseyrkandet kan också skickas per telefax eller e-post. Rättelseyrkandet skall undertecknas av ändringssökanden,
den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument som kommit till
myndigheten behöver inte kompletteras med en underskrift, om dokumentet
innehåller uppgifter om avsändaren och det inte är skäl att misstänka
dokumentets äkthet eller intakthet. |
||
|
|
|
|
|
Inlämnande av rättelseyrkande |
||
|
|
|
|
|
Rättelseyrkandet skall innan
rättelseyrkandetiden utgår inlämnas till Helsingfors stadsstyrelse PB 1 Besöksadress: Norra esplanaden 11–13 00099 HELSINGFORS STAD Telefonnumret till registratorskontoret
är (09) 310 13700. Telefaxnumret är (09) 655 783 och
e-postadressen är: hallintokeskus@hel.fi. Förvaltningscentralen är öppen
måndag–fredag kl. 8.15–16.00. Rättelseyrkandet kan skickas per post,
genom bud eller elektroniskt. Till posten skall rättelseyrkandet
lämnas i så god tid att det hinner fram sista dagen av rättelseyrkandetiden
före utgången av förvaltnings-centralens öppettid. Ett elektroniskt meddelande anses ha
inkommit till myndigheten då det är tillgängligt i myndighetens
mottagningsapparat eller datasystem så att meddelandet kan behandlas. Ett rättelseyrkande skickas alltid på eget
ansvar. |
||
|
|
||
2 |
|||
|
|
|
|
|
Gemensamma bestämmelser om
sökande av ändring |
||
|
|
|
|
|
|
Uträkning av besvärstiden Dagen för delfåendet, den dag då
protokollet lagts fram eller den dag då beslutet meddelats efter anslag
räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är
en helgdag eller en annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får
besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter. Innehåll i besvärsskriften I besvärsskriften, som skall riktas till
besvärsmyndigheten, skall uppges |
|
|
|
||
|
– |
det beslut i vilket ändring söks |
|
|
|
|
|
|
– |
till vilka delar ändring söks i beslutet och
vilka ändringar som yrkas |
|
|
|
|
|
|
– |
de grunder på vilka ändring yrkas |
|
|
|
|
|
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
|
|
|
|
|
|
– |
den postadress och det telefonnummer under vilka
meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden. |
|
|
|
|
|
|
Besvärsskriften skall egenhändigt undertecknas
av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Om
ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud eller
om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också hans namn och
hemkommun uppges i besvärsskriften. Till besvärsskriften skall fogas |
||
|
|
|
|
|
– |
det beslut i vilket ändring söks, i original
eller kopia |
|
|
|
|
|
– |
ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits
eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat |
|
|
|
|
|
|
– |
de handlingar som ändringssökanden åberopar, om
dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten. |
|
|
|
|
|
3 |
|||
|
|
|
|
|
Anvisning om ansökan |
||
|
|
|
|
|
|
Ett beslut som gäller upphandling och som hör
till marknadsdomstolens behörighet får inte överklagas med stöd av
kommunallagen på den grunden att beslutet strider mot lagen om offentlig
upphandling (348/2007) eller lagen om upphandling inom sektorerna vatten, energi,
transporter och posttjänster (349/2007). Den som saken gäller kan hos marknadsdomstolen
ansöka att beslutet skall upptas till behandling på den grunden att det vid
upphandlingen har förfarits i strid med lagen om offentlig upphandling eller lagen
om upphandling inom sektorerna vatten, energi, transporter och posttjänster eller
med stöd av dem utfärdade stadganden eller föreskrifter eller i strid med
Europeiska gemenskapens lagstiftning eller Världshandelsorganisationens avtal
om offentlig upphandling. |
|
|
|
|
|
|
Ansökan hos marknadsdomstolen |
||
|
|
|
|
|
|
Ansökan skall göras skriftligen inom 14 dagar
från det att en kandidat eller anbudsgivare skriftligen har fått del av sin
uteslutning ur anbudstävlan och grunderna för uteslutningen eller av anbudstävlans
utgång och grunderna för denna samt en skriftlig anvisning om hur ärendet
kan anhängiggöras i marknadsdomstolen (anvisning om ansökan). Ett upphandlingsavtal
utgör inte hinder för att ansökan prövas. Anbudsgivarna anses ha tagit del av
anbudstävlans utgång, om inte annat visas, den sjunde dagen efter att
handlingen sändes. |
|
|
|
|
|
|
Ingivande av ansökan |
||
|
|
|
|
|
|
Ansökan
skall inom utsatt tid ges in på adressen: Marknadsdomstolen PB
118 00131
HELSINGFORS Besöksadress:
Skillnadsgatan 1-3 5. våningen Telefon:
010 364 3300 Telefax:
010 364 3314 E-post: markkinaoikeus@om.fi |
|
|
|
|
|
4 |
|||
|
|
|
|
|
Besvärsrätt |
||
|
|
|
|
|
|
Ändring i ett beslut med anledning av ett
rättelseyrkande får sökas genom kommunalbesvär endast av den som framställt
rättelseyrkandet. Om beslutet har ändrats med anledning av
rättelseyrkandet, får ändring i beslutet sökas genom kommunalbesvär också |
|
|
|
|
|
|
|
– |
av den som beslutet avser eller vars rätt,
skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part) |
|
|
|
|
|
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
|
|
|
|
|
|
125 § i protokollet |
|
|
|
|
|
|
|
Besvär får anföras på den grunden att |
|
|
|
|
|
|
|
1 |
beslutet har tillkommit i felaktig ordning |
|
|
|
|
|
|
2 |
den myndighet som fattat beslutet har
överskridit sina befogenheter |
|
|
|
|
|
|
3 |
beslutet annars strider mot lag. |
|
|
|
|
|
|
Kommunalbesvär får inte anföras över beslut som
gäller |
|
|
|
|
|
|
|
– |
beredning eller verkställighet |
|
|
|
|
|
|
– |
i 26 § i lagen om kommunala
tjänstekollektivavtal avsedda ärenden |
|
|
|
|
|
|
– |
i 88 § i lagen om beskattningsförfarande
avsedda ärenden. |
|
|
|
|
|
Besvärsmyndighet |
||
|
|
|
|
|
|
Besvär anförs hos Helsingfors
förvaltningsdomstol. |
|
|
|
|
|
|
Besvärstid |
||
|
|
|
|
|
|
Besvär skall anföras inom 30 dagar från
delfåendet. En part anses ha fått del av beslutet sju dagar
efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet
när protokollet har lagts fram offentligt. Dagen för delfåendet eller den dag då
protokollet har lagts fram räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en
helgdag eller en annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får
besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter. |
|
|
|
|
|
|
Innehåll i besvärsskriften |
||
|
|
|
|
|
|
I besvärsskriften, som skall riktas till
besvärsmyndigheten, skall uppges |
|
|
|
|
|
|
|
– |
det beslut i vilket ändring söks |
|
|
|
|
|
|
– |
till vilka delar ändring söks i beslutet och
vilka ändringar som yrkas |
|
|
|
|
|
|
– |
de grunder på vilka ändring yrkas |
|
|
|
|
|
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
|
|
|
|
|
|
– |
den postadress och det telefonnummer under vilka
meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden. |
|
|
|
|
|
|
Besvärsskriften skall egenhändigt undertecknas av
ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Om
ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud eller
om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också hans namn och
hemkommun uppges i besvärsskriften. |
|
|
|
Till besvärsskriften skall fogas: |
|
|
|
|
|
|
|
– |
det beslut i vilket ändring söks, i original
eller kopia |
|
|
|
|
|
|
– |
ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits
eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat |
|
|
|
|
|
|
– |
de handlingar som ändringssökanden åberopar, om
dessa inte redan tidigare har tillställts myndigheten. |
|
|
|
|
|
Inlämnande av
besvärsskrift |
||
|
|
|
|
|
|
Besvärsskriften skall innan besvärstiden utgår
inlämnas till Helsingfors förvaltningsdomstol på adressen: Bangårdsvägen 9, PB 120 00521 HELSINGFORS Telefon: 010 36 42000 Telefax: 010 36 42079 E-post: helsinki.hao@om.fi Besvärsskriften kan på eget ansvar skickas per
post eller genom bud. Då skall besvärsskriften inlämnas i så god tid att den
hinner fram före utgången av besvärstiden. Besvärshandlingarna kan på eget ansvar också
skickas per telefax. Då skall besvärshandlingarna utan dröjsmål inlämnas i
original. |
|
|
|
|
|
|
Avgifter för handläggning
av besvär |
||
|
|
|
|
|
|
Uppgifter om eventuella avgifter för
handläggningen av besvär fås från besvärsmyndigheten. Bestämmelser om
avgifterna, om avgiftsbeloppen och om grunderna för befrielse från avgift
ingår i lagen om avgifter för domstolars och vissa
justitieförvaltningsmyndigheters prestationer. |
|
|
|
|
|