Kokousaika |
20.10.2008 kello 16.00 – 17.25 |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Läsnä |
|
||||||||
|
|
||||||||
Jäsenet |
Rihtniemi, Suvi |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
||||||
|
Lehtipuu, Otto |
I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Vehviläinen, Sirkka-Liisa |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Hakola, Juha |
|
|
||||||
|
Hellström, Sanna |
|
|
||||||
|
Kantola, Tarja |
|
|
||||||
|
Malinen, Jouko |
|
|
||||||
|
Moisio, Elina |
|
|
||||||
|
Ojala, Outi |
|
|
||||||
|
Oker-Blom, Jan D. |
(paitsi 1241-1242 §) |
|
||||||
|
Pajamäki, Osku |
|
|
||||||
|
Peltokorpi, Terhi |
|
|
||||||
|
Rautava, Risto |
|
|
||||||
|
Urho, Ulla-Marja |
|
|
||||||
|
Wallden-Paulig, Irmeli |
|
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Muut |
Hiltunen, Rakel |
kaupunginvaltuuston puheenjohtaja |
|
||||||
|
Bogomoloff, Harry |
I varapuheenjohtaja (paitsi 1224-1242 §) |
|
||||||
|
Krohn, Minerva |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Pajunen, Jussi |
kaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Haatainen, Tuula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Korhonen, Tapio |
rahoitusjohtaja |
|
||||||
|
Summanen, Juha |
vs. hallintojohtaja |
|
||||||
|
Sarvilinna, Sami |
kaupunginlakimies |
|
||||||
|
Tulensalo, Hannu |
henkilöstöjohtaja |
|
||||||
|
Hari, Olli |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Matikainen, Kristiina |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Raunila, Marjatta |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Mickwitz, Leena |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Sippola-Alho, Tanja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Vallittu, Anja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Rautanen, Marja-Liisa |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Härmälä, Timo |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Ryöti, Miliza |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Forssander, Reijo |
vs. hallintosihteeri |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Puheenjohtaja |
Rihtniemi, Suvi |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Forssander, Reijo |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Esittely |
|
§ |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
|
|
|
||||
|
Haatainen |
|
|
1223, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sosiaali- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
Päätöksen perusteluna on kunkin asian esityslistateksti, joka on merkitty liitteeksi 1.
§ |
Asia |
|
1216 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
1217 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
1218 |
Sj/1 |
Käräjäoikeuden lautamiehen valinta |
1219 |
Kj/3 |
Lainan myöntäminen Lauttasaaren yksityiskoulujen kannatusyhdistys ry:lle |
1220 |
Kj/4 |
Vuosaaren väylän nopeusrajoitukset |
1221 |
Kj/5 |
Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunnan seutukokouksen edustajien valitseminen |
1222 |
Kj/6 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1223 |
Kj/7 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1224 |
Ryj/1 |
Helsingin kaupungin hulevesistrategia |
1225 |
Ryj/2 |
Valtuutettu Maria Björnberg-Enckellin toivomusponsi: Hätäkeskuksen valtiollistamisen vaikutukset pelastustoimintaan Helsingissä |
1226 |
Ryj/3 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1227 |
Stj/1 |
Lausunto sosiaali- ja terveysministeriölle terveydenhuoltolakityöryhmän mietinnöstä |
1228 |
Stj/2 |
Lausunto eduskunnan oikeusasiamiehelle opioidiriippuvaisten korvaushoitoa koskevasta kantelusta |
1229 |
Stj/3 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1230 |
Sj/1 |
Henkilöstöhankinnan periaatteet |
1231 |
Sj/2 |
Viran perustaminen sosiaali- ja terveysalan oppilaitokseen sekä viran nimikkeen muuttaminen opetusviraston oppisopimustoimistossa |
1232 |
Sj/3 |
Touko Voutilaisen koulusäätiön hakemus perusopetuslain 7 §:n mukaisen sopimuksen tekemiseksi |
1233 |
Sj/4 |
Harry Schulmanin ero sekä tutkimusprofessorin viran julistaminen haettavaksi |
1234 |
Sj/5 |
Kaupungin edustajan valitseminen Seurasaarisäätiön hallitukseen sekä tilintarkastajien nimeäminen |
1235 |
Sj/6 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1236 |
Kaj/1 |
Munkkiniemen tontin 30070/3 sekä katu- ja vesialueen asemakaavan muuttaminen (nro 11790) |
1237 |
Kaj/2 |
Herttoniemen yritysalueen eteläosan määrääminen rakennuskieltoon (nro 11809) |
1238 |
Kaj/3 |
Leikkipuisto Linjan uudisrakennuksen hankesuunnitelman enimmäishinnan korottaminen |
1239 |
Kaj/4 |
VT Yrjö Hakasen toivomusponsi: Heltech Haagan koulutusyksikön peruskorjauksen aiheuttamien vuokrankorotusten hillitseminen |
1240 |
Kaj/5 |
13.10.2008 pöydälle pantu asia Lausunto ympäristöministeriölle ehdotuksesta laiksi rakennusperinnön säilyttämisestä ja eräistä siihen liittyvistä laeista |
1241 |
Kaj/6 |
6.10.2008 ja 13.10.2008 pöydälle pantu asia Vt Irmeli Wallden-Pauligin toivomusponsi: Maunulan koillisosan kaavamuutosalueen liikenne Pakilantielle |
1242 |
Kaj/7 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1216 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Urhon (varalla Lehtipuu) ja Peltokorven (varalla Malinen) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
1217 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
1218 § |
Kaupunginvaltuuston 12.11.2008 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Sivistys- ja henkilöstötoimi
1218 § |
Käräjäoikeuden lautamiehen valinta |
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
1219 §
LAINAN MYÖNTÄMINEN LAUTTASAAREN YKSITYISKOULUJEN KANNATUSYHDISTYS RY:LLE
Khs 2006-2846
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus päätti myöntää vuoden 2008 talousarvion kohdalta 9 01 02 01 Lauttasaaren yksityiskoulujen kannatusyhdistys ry:lle 679 000 euron suuruisen korottoman lainan koulun uimahallin perusparannustöiden rahoittamiseen seuraavin ehdoin:
Laina-aika: Laina on lyhennyksistä vapaa. Laina-aika on koulun ylläpitäjän ja kaupungin välillä tehdyn sopimuksen voimassaoloaika edellyttäen, että vakuudet ovat voimassa.
Lainan vakuus: Ylläpitäjä luovuttaa lainan vakuudeksi koulun kiinteistöön ja sillä oleviin rakennuksiin kiinnitettyjä panttikirjoja.
Lainan erityisehto: Opetusviraston hallinto- ja kehittämiskeskuksen talouspalveluille on toimitettava hankkeesta ennen lainan nostamista yhteenveto tarjouspyynnöistä ja perustelut valituista urakoitsijoista sekä lainaerien nostamista varten kustannusseuranta ja hankkeen valmistuttua loppuselvitysraportti rakennuskustannuksista.
Lisäksi sovelletaan kaupunginhallituksen 10.12.2001 tekemän päätöksen mukaisia lainaehtoja.
Samalla kaupunginhallitus päätti kehottaa hallintokeskuksen oikeuspalveluita tekemään lainasopimuksen.
Pöytäkirjanote anojalle, opetuslautakunnalle, hallintokeskuksen oikeuspalveluille sekä talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle.
Lisätiedot:
Venetkoski-Kukka Eija, lainapäällikkö, puhelin 310 36329
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
1220 §
VUOSAAREN VÄYLÄN NOPEUSRAJOITUKSET
Khs 2008-1922
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus päätti ilmoittaa merenkulkulaitokselle lausuntonaan seuraavaa:
Helsingin kaupungilla ei ole huomauttamista merenkulkulaitoksen esitykseen asettaa esityksessä mainituille Vuosaaren väylän osille nopeusrajoituksia.
Kaupunki katsoo kuitenkin, että Vuosaaren sataman käyttöönoton jälkeen nopeusrajoituksen vaikutuksia kauppa - alusliikenteelle tulee seurata ja mikäli Vuosaaren väylän satamaa lähestyvän osuuden nopeusrajoitus 17 km/h osoittautuu laivojen ohjailuominaisuuksien säilyttämisen kannalta liian alhaiseksi, nopeusrajoitus otetaan uudelleen arvioitavaksi.
Lisäksi kaupunki esittää, että nopeusrajoitusten merkintään sekä rajoituksista tiedottamiseen kiinnitetään riittävästi huomiota, koska Vuosaaren sataman vesialueen poikki kulkeva Helsinki-Sipoo väylä on veneilijöiden runsaasti käyttämä.
Kirje merenkulkulaitokselle sekä pöytäkirjanote Helsingin Satamalle, kiinteistövirastolle, ympäristökeskukselle ja liikuntavirastolle.
Lisätiedot:
Olli Seppo, kaupunginkamreeri, puhelin 310 36135
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 6 |
1221 §
PÄÄKAUPUNKISEUDUN YHTEISTYÖVALTUUSKUNNAN SEUTUKOKOUKSEN EDUSTAJIEN VALITSEMINEN
Khs 2008-921
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus päätti valita seuraavat 11 edustajaa ja 11 henkilökohtaista varaedustajaa 21.11.2008 klo 10.00 alkaen pidettävään Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunnan seutukokoukseen:
edustaja |
varaedustaja |
|
|
Pia Pakarinen |
Pirjo Tolvanen |
Esko Riihelä |
Tuomo Valve |
Juha Hakola |
Risto Rautava |
Hannele Luukkainen |
Paula Kylä-Harakka |
Jouko Malinen |
Satu Pikkarainen |
Tarja Tenkula |
Anna Kirstinä |
Tero Tuomisto |
Pentti Helo |
Tapio Laakso |
Kimmo Helistö |
Maaria Haikarainen |
Sanna Hellström |
Pekka Saarnio |
Hanna-Kaisa Siimes |
Georg Henrik Wrede |
Björn Fant |
Pöytäkirjanote valituksi tulleille sekä Pääkaupunkiseudun
yhteistyö-
valtuuskunnalle.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1222 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/6
Kaupunginhallitus
päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 42 tekemiä päätöksiä
käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja --
satamalautakunta --
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta --
tekninen lautakunta 14.10.2008
apulaiskaupunginjohtajat
-
rakennus- ja
ympäristötointa johtava
-
sosiaali- ja
terveystointa johtava
-
sivistys- ja
henkilöstötointa johtava
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
hallintokeskus
-
hallintojohtaja
-
hallintopalvelujen
osastopäällikkö
-
kansainvälisen toiminnan
päällikkö
-
kaupunginlakimies
-
turvallisuus- ja
valmiusosaston osastopäällikkö
-
viestintäpäällikkö
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
sisäisen
tarkastuksen päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
taloushallintopäällikkö
-
elinkeinojohtaja
-
elinkeinopäällikkö
-
matkailupäällikkö
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1223 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/7
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 42 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1224 §
HELSINGIN KAUPUNGIN HULEVESISTRATEGIA
Khs 2006-2153
Esityslistan asia Ryj/1
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä 28.12.2007 päivätyn Helsingin kaupungin hulevesistrategian.
Samalla kaupunginhallitus päätti kehottaa
kaupunginjohtajaa asettamaan hulevesiryhmän, jonka tulee edistää
hulevesistrategian täytäntöönpanoa sekä seurata strategian toimenpiteiden
toteuttamista ja hulevesiasioiden kehitystä.
Pöytäkirjanote hulevesityöryhmän johtoryhmän puheenjohtajalle (Raimo K. Saarinen, HKR), pelastuslautakunnalle, ympäristölautakunnalle, kiinteistövirastolle, rakennuslautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle sekä tekniselle lautakunnalle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 9 |
1225 §
VALTUUTETTU MARIA BJÖRNBERG-ENCKELLIN TOIVOMUSPONSI: HÄTÄKESKUKSEN VALTIOLLISTAMISEN VAIKUTUKSET PELASTUSTOIMINTAAN HELSINGISSÄ
Khs 2008-1629
Esityslistan asia Ryj/2
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi esityslistalta ilmenevän selvityksen kaupunginvaltuuston 18.6.2008 hyväksymän toivomusponnen (Maria Björnberg-Enckell) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle (Maria Björnberg-Enckell) sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Pöytäkirjanote jäljennöksin kaupunginhallituksen esityslistasta valtuutettu Maria Björnberg-Enckellille sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
1226 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Ryj/3
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien lautakuntien tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
joukkoliikennelautakunta 14.10.2008
yleisten töiden lautakunta 16.10.2008
pelastuslautakunta 14.10.2008
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1227 §
LAUSUNTO SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖLLE TERVEYDENHUOLTOLAKITYÖRYHMÄN MIETINNÖSTÄ
Khs 2008-1759
Esityslistan asia Stj/1
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle kahdeksi viikoksi.
Lisätiedot:
Rautanen Marja-Liisa, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36184
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1228 §
LAUSUNTO EDUSKUNNAN OIKEUSASIAMIEHELLE OPIOIDIRIIPPUVAISTEN KORVAUSHOITOA KOSKEVASTA KANTELUSTA
Khs 2008-1967
Esityslistan asia Stj/2
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle viikoksi.
Lisätiedot:
Rautanen Marja-Liisa, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36184
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1229 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Stj/3
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota sosiaalilautakunnan ruotsinkielisen jaoston 1.10.2008 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen.
Ilmoitus ruotsinkieliselle jaostolle.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36048
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1230 §
HENKILÖSTÖHANKINNAN PERIAATTEET
Khs 2008-1808
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä esityslistan liitteenä 1 olevat henkilöstöhankinnan periaatteet siten, että ne ovat voimassa enintään 31.12.2015 saakka.
Samalla kaupunginhallitus päätti kumota 29.3.1999 pöytäkirjan 447 §:n kohdalla hyväksymänsä henkilöstöhankinnan periaatteet.
Pöytäkirjanote liitteineen (uudet henkilöstöhankinnan periaatteet) kaikille lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja liikelaitoksille.
Lisätiedot:
Tulensalo Hannu, henkilöstöjohtaja, puhelin 310 37959
Hanni Eija, osastopäällikkö, puhelin 310 43980
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1231 §
VIRAN PERUSTAMINEN SOSIAALI- JA TERVEYSALAN OPPILAITOKSEEN SEKÄ VIRAN NIMIKKEEN MUUTTAMINEN OPETUSVIRASTON OPPISOPIMUSTOIMISTOSSA
Khs 2008-2040
Esityslistan asia Sj/2
Kaupunginhallitus päätti perustaa 1.11.2008 lukien opetusviraston Helsingin sosiaali- ja terveysalan oppilaitokseen lehtorin viran (vakanssinumero 046291), jonka tehtäväkohtainen palkka on 2 728,41 euroa kuukaudessa.
Samalla kaupunginhallitus päätti, että opetusviraston nuoriso- ja aikuiskoulutuslinjan oppisopimustoimiston koulutussuunnittelijan (vakanssinumero 046019) nimike muutetaan koulutustarkastajaksi 1.11.2008 lukien.
Pöytäkirjanote opetuslautakunnalle.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1232 §
TOUKO VOUTILAISEN KOULUSÄÄTIÖN HAKEMUS PERUSOPETUSLAIN 7 §:N MUKAISEN SOPIMUKSEN TEKEMISEKSI
Khs 2008-2043
Esityslistan asia Sj/3
Kaupunginhallitus päätti suostua siihen, että Touko Voutilaisen koulusäätiö järjestää perusopetuslain mukaista lisäopetusta, perusopetukseen valmistavaa opetusta sekä muiden kuin oppivelvollisten perusopetusta sekä oikeuttaa opetustoimen johtajan tekemään asiassa perusopetuslain 7 §:ssä tarkoitetun sopimuksen siten, että sopimuksen todetaan tulleen voimaan 1.8.2008 lukien.
Pöytäkirjanote opetuslautakunnalle.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1233 §
HARRY SCHULMANIN ERO SEKÄ TUTKIMUSPROFESSORIN VIRAN JULISTAMINEN HAETTAVAKSI
Khs 2008-2100
Esityslistan asia Sj/4
Kaupunginhallitus päätti myöntää Harry Schulmanille eron tietokeskuksen tutkimusprofessorin virasta 1.11.2008 lukien.
Samalla kaupunginhallitus kehottaa tietokeskusta julistamaan tutkimusprofessorin viran haettavaksi 4 921,46 euron kokonaiskuukausipalkan mukaan määräytyvin palkkaeduin.
Edelleen kaupunginhallitus päätti nimetä HT Markus Laineen hoitamaan tutkimusprofessorin virkaa 4 921,46 euron kokonaiskuukausipalkan mukaan määräytyvin palkkaeduin 1.11.2008 – 31.5.2009 väliseksi ajaksi, kuitenkin kauintaan siihen saakka, kunnes virkaan vakinaisesti otettu ryhtyy virkaa hoitamaan.
Pöytäkirjanote tietokeskukselle, Harry Schulmanille sekä Markus Laineelle.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
1234 §
KAUPUNGIN EDUSTAJAN VALITSEMINEN SEURASAARISÄÄTIÖN HALLITUKSEEN SEKÄ TILINTARKASTAJIEN NIMEÄMINEN
Khs 2008-1815
Esityslistan asia Sj/5
Kaupunginhallitus päätti valita Seurasaarisäätiön hallituksen jäseneksi 1.1.2009 alkavaksi kolmivuotiskaudeksi teologian maisteri Timo Ohmeron ja tilintarkastajaksi kaupunkitarkastaja, HTM, JHTT Kari Roineen sekä varatilintarkastajaksi tarkastuslautakunnan sihteeri, JHTT Oiva Virran tarkastamaan säätiön vuoden 2009 tilejä ja hallintoa.
Pöytäkirjanote Seurasaarisäätiölle, valituille henkilöille sekä tarkastusvirastolle.
Lisätiedot:
Raunila Marjatta, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
1235 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/6
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
opetuslautakunta |
14.10.2008 |
- suomenkielinen jaosto |
14.10.2008 |
taidemuseon johtokunta |
14.10.2008 |
|
|
eläintarhan johtaja |
6. ja 10.10.2008 |
henkilöstökeskus |
|
- henkilöstöjohtaja |
9. ja 15.10.2008 |
- osastopäällikkö (henkilöstöpolitiikka) |
9., 14. ja 15.10.2008 |
- osastopäällikkö (henkilöstön liikkuvuus) |
10. ja 15.10.2008 |
ruotsinkielisen työväenopiston rehtori |
9.10.2008 |
taidemuseon johtaja |
9. – 13.10.2008 |
työterveysjohtaja |
9.10.2008 |
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
Raunila Marjatta, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1236 §
MUNKKINIEMEN TONTIN 30070/3 SEKÄ KATU- JA VESIALUEEN ASEMAKAAVAN MUUTTAMINEN (NRO 11790)
Khs 2008-1860
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä 30. kaupunginosan korttelin nro 30070 tontin nro 3 sekä katu- ja vesialuetta koskevan asemakaavan muutoksen kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston 21.8.2008 päivätyn piirustuksen nro 11790 mukaisena.
Pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle, rakennuslautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, kiinteistövirastolle ja Helsingin Vedelle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 4 |
1237 §
HERTTONIEMEN YRITYSALUEEN ETELÄOSAN MÄÄRÄÄMINEN RAKENNUSKIELTOON (NRO 11809)
Khs 2008-2017
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti määrätä kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston piirustuksesta nro 11809/18.9.2008 ilmenevän 43. kaupunginosan erään alueen rakennuskieltoon kahdeksi vuodeksi.
Maankäyttö- ja rakennuslain 202 §:n ja tämän esityslistan Kj/2 kohdassa päätetyn perusteella tämä päätös tulee voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Kuulutettava sekä pöytäkirjanote karttaliitteineen Uudenmaan ympäristökeskukselle, kiinteistölautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle ja rakennuslautakunnalle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1238 §
LEIKKIPUISTO LINJAN UUDISRAKENNUKSEN HANKESUUNNITELMAN ENIMMÄISHINNAN KOROTTAMINEN
Khs 2008-1735
Esityslistan asia Kaj/3
Kaupunginhallitus
päätti hyväksyä Leikkipuisto Linjan uudisrakennuksen hankepäätöksen mukaisen
enimmäishinnan korottamisen
arvonlisäverollisena 1 239 500 euroon (veroton hinta 1 022 000 euroa) hintatasossa 5/2008.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
1239 §
VT YRJÖ HAKASEN TOIVOMUSPONSI: HELTECH HAAGAN KOULUTUSYKSIKÖN PERUSKORJAUKSEN AIHEUTTAMIEN VUOKRANKOROTUSTEN HILLITSEMINEN
Khs 2007-2484
Esityslistan asia Kaj/4
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi esityslistalta ilmenevän selvityksen kaupunginvaltuuston 14.11.2007 hyväksymän toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä sekä toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle (Hakanen) ja tiedoksi muille valtuutetuille.
Pöytäkirjanote jäljennöksin kaupunginhallituksen esityslistasta valtuutettu Yrjö Hakaselle ja tiedoksi muille valtuutetuille.
Lisätiedot:
Ryöti Miliza, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 25407
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 5 |
1240 §
13.10.2008 pöydälle pantu asia
LAUSUNTO YMPÄRISTÖMINISTERIÖLLE EHDOTUKSESTA LAIKSI RAKENNUSPERINNÖN SÄILYTTÄMISESTÄ JA ERÄISTÄ SIIHEN LIITTYVISTÄ LAEISTA
Khs 2008-1772
Esityslistan asia Kaj/5
Kaupunginhallitus päätti antaa ympäristöministeriölle seuraavan sisältöisen lausunnon:
Rakennussuojelulain muuttaminen on ollut vireillä pitkään. Monilta osin lakiehdotus on selkeyttävä ja uudistaa lainsäädäntöä oikeaan suuntaan mutta joiltakin osin se vaatii vielä tarkistamista.
Kaupunkisuunnittelun yhtenä tärkeänä
tavoitteena on mahdollisimman kattavasti ja monipuolisesti edistää
rakennettujen kulttuuriympäristöjen säilymistä, kehittämistä ja hoitoa.
Kulttuurihistorialliset arvot ovat Helsingin kaupunkisuunnittelun yhtenä
lähtökohtana ja kaavallisen suojelun menetelmiä on kehitetty aktiivisesti. Likipitäen
koko nykyinen Helsingin alue on asemakaavoitettu ja lausuntoa laadittaessa
lakiehdotusta tarkastellaan tämän lähtökohdan pohjalta.
Helsingissä asemakaava on ollut
rakennussuojelun pääinstrumentti. Helsingissä rakennussuojelulakia on
sovellettu erittäin harvoissa kohteissa – koko kaupungin alueella on suojeltu
ainoastaan 17 keskenään hyvin erilaista kohdetta. Erityislain mukainen
suojeluprosessi on joissain tapauksissa saattanut lähteä liikkeelle
sattumanvaraisesti, esimerkiksi kohteen ollessa uhattuna, eivätkä erityislailla
suojellut kohteet siten välttämättä edusta kaikkein arvokkainta rakennuskantaa.
Olisi toivottavaa, että lainuudistus johtaisi johdonmukaisempiin menettelyihin
rakennetun ympäristön arvojen vaalimisessa.
Käytännössä suojelukysymyksiä ratkaistaessa
ja suojelun välinettä valittaessa on ongelmana ollut maankäyttö- ja
rakennuslain ja rakennussuojelulain soveltamisalojen epäselvyys. Asemakaavalla
toteutetussa suojelussa tämä tulee esille erityisesti silloin, kun on kyseessä
sisätilojen suojelun ulottuvuus. Tästä syystä uudistukseen onkin kohdistunut
odotuksia erityisesti näiden kysymysten ratkaisemiseksi. Näihin odotuksiin
lakiehdotus ei kaikilta osin vastaa.
Lain soveltamisala Lain soveltamisala suhteessa maankäyttö- ja rakennuslakiin on lakiehdotuksen 2 §:ssä määritelty siten, että kuten aiemminkin, asemakaava-alueella ja alueella, jolla on voimassa rakennuskielto asemakaavan laatimista varten, suojelu ensi sijassa tapahtuu maankäyttö- ja rakennuslain nojalla. Suojelu rakennusperinnön suojelemista koskevan lain nojalla on lisäksi kuitenkin mahdollista silloin kun kohteella on valtakunnallista merkitystä, kohteen säilymistä ei voida turvata maankäyttö- ja rakennuslain nojalla tai kohteen suojeluun rakennusperinnön suojelemista koskevan lain nojalla on erityisiä syitä asemakaavoitustilanteen vuoksi.
Näyttäisi siltä, että lain soveltamisalaa on
supistettu 12.11.2007 laista järjestetyn kuulemistilaisuuden jälkeen. Tuolloin
esitellyn luonnoksen mukaan lain soveltaminen tuli kysymykseen silloin kun
kohteella on valtakunnallista tai muutoin huomattavaa merkitystä.
Perusteluista ei selviä, miksi soveltamisalan supistukseen on päädytty.
Lain soveltamisalan supistaminen jättämällä
pois ”muutoin huomattavaa merkitystä omaavat kohteet” ja korvausvelvollisuuden
siirtyminen valtakunnallisesti arvokkaiksi luokiteltavien kohteiden osalta
valtiolle, tekee valtakunnallisesti merkittäviä rakennettuja
kulttuuriympäristöjä koskevan luettelon luotettavuuden ja tasapuolisuuden
entistä tärkeämmäksi, koska luettelo tulee olemaan lähtökohtana ja perusteena
suojeluratkaisuista ja korvausvelvollisuudesta päätettäessä.
Helsinki onkin lausunnossaan Museovirastolle
valtakunnallisesti merkittäviä rakennettuja kulttuuriympäristöjä koskevan
luettelon tarkistamisesta (kaupunginhallitus 6.2.2006) kiinnittänyt huomiota
siihen, että luetteloehdotus ei esitetyssä muodossa antanut oikeaa kuvaa
Helsingin alueiden ja kohteiden valtakunnallisesta merkityksestä. Luettelosta
oli jäänyt pois monia arvokkaita kohteita ja noussut mukaan uusia epäselviksi
jäänein perustein.
Sinänsä kaupunginhallitus pitää ehdotuksen
mukaista, suojelusta aiheutuvan korvausvelvollisuuden siirtymistä
valtakunnallista merkitystä omaavissa kohteissa valtiolle erittäin hyvänä ja
selkeyttävänä muutoksena. Lain soveltamisalan piirissä tulisi kuitenkin
säilyttää myös lakiehdotusluonnoksen mukaiset ”muutoin huomattavaa merkitystä”
omaavat kohteet.
Maankäyttö- ja rakennuslain keinojen riittämättömyys ja erityiset syyt
Suojelu rakennusperinnön suojelemista
koskevan lain nojalla tulee kysymykseen silloin, kun kohteen säilymistä ja
suojelua ei voida turvata maankäyttö- ja rakennuslain nojalla tai kohteen
suojeluun lain nojalla on erityisiä syitä asemakaavoitustilanteen vuoksi.
2 §:n 3 momentin yksityiskohtaisissa
perusteluissa ei ole avattu sitä, mitä tarkoitetaan 2 kohdan kaavoituksen
keinojen riittämättömyydellä suojelun tarpeeseen verrattuna. Ilmeisesti tässä
on tarkoitettu perustelujen 7.2 kohdassa esimerkkeinä mainittuja sisätilojen
suojelua tai muita kaavoituksen kannalta liian yksityiskohtaisia määräyksiä.
Perusteluja tulisi tältä osin vieläkin täydentää ja selkeyttää.
2 §:n 3 momentin 3 kohdassa suojelu
erityisistä syistä on sidottu asemakaavoitustilanteeseen. Perustelujen mukaan
erityislakia voitaisiin soveltaa esimerkiksi silloin, kun asian selvittäminen
ja ratkaiseminen asemakaavanmuutoksella ei käynnisty tai kaavoitus viivästyy
joko kunnan ottaman kannan tai kaavoituksen resurssien vuoksi niin, että rakennuksen
purkaminen tai ajan kulumisesta johtuva kunnon rappeutuminen uhkaavat.
Rakennusperinnön suojelemista koskevan lain
soveltamisen sitomista kunnan resursseihin ja tahtotilaan ei voida kaikilta
osin pitää hyväksyttävänä. Tämä voi joissakin tapauksissa johtaa
suojeluvelvoitteen välttelemiseen ja prosessien venymiseen, mikä on ollut
nykyisellään hyvin ongelmallinen asia. Joissakin tapauksissa taas erityislain
käyttäminen kunnan resurssitilanteen vuoksi voi olla tarkoituksenmukaista ja
suotavaa.
Suojelutavoitteita tulee sekä valtion että
kunnan päätöksenteossa kuitenkin arvioida aina ottaen huomioon myös muut
alueidenkäyttötavoitteet. Kunnan ja valtion tavoitteet voivat eri näkökulmista
katsottuna poiketa huomattavastikin toisistaan, ja lisäksi valtion eri
viranomaisilla on keskenään ristiriitaisia tavoitteita.
Valtion rakennusten erityisasema
Suomen valtio on
ryhtynyt järjestelemään rakennusomaisuuttaan monin tavoin. Suomen nuori valtio
piti aikoinaan rakennusomaisuutta suuressa arvossa. Vähemmänkin merkittävät
rakennukset, kuten postiasemat, sotilasrakennukset, oppilaitokset ja
rautatierakennukset, koettiin symbolisesti tärkeiksi. Niiden suunnittelu
annettiin maan johtavien arkkitehtien tehtäväksi. Rakennukset rakennettiin
kestämään lukuisia sukupolvia. Rakennuksia myös hoidettiin hyvin.
Valtion
nykykäytäntö omistamiensa rakennusten suhteen on toisenlainen ja tavoitteena on
päästä eroon ”tarpeettomaksi” tulleesta rakennusmassasta. Politiikka, joka
tällä hetkellä voi tuntua fiskaalisesti järkevältä, voi pitemmässä perspektiivissä
osoittautua lyhytnäköiseksi. Samalla, kun valtio luopuu systemaattisesti
kiinteästä ja rakennetusta omaisuudestaan, murentuvat valtion fyysisen
olemassaolon ydin ja sen rakennetut symbolitkin pala palalta.
Kaupunginhallitus
ei ole täysin vakuuttunut, että valtion rakennusten erityisasemasta luopuminen
lainsäädännössä on kaikilta osin kannatettava uudistus. Vaikka jo suojeltujen
valtion rakennusten suojelu säilyy ja täsmentyykin rakennusten
luovutustilanteessa, on selvää, että yksityisten tahojen intressit ja mahdollisuudet
suojeluun ovat usein tyystin erilaiset kuin budjettirahoituksella toimivan
valtion. Entä mitä tulee aikanaan tapahtumaan niiden valtion rakennusten
kohdalla, joita ei ole valtion omistamien rakennusten suojelusta annetun
asetuksen (480/1985) nojalla suojeltu? Tätä kysymystä ei ole ehdotuksen perusteluissakaan
käsitelty. Voiko luottaa siihen, että suojelun piiriin kuulumattoman valtion
rakennuksen vaihtaessa omistajaa siitä huolehditaan kuten valtion omistusaikana?
Suojelun kohteet Kaupunginhallitus pitää hyvänä, että rakennusperinnön säilyttämisestä annettavan lain nojalla voidaan aikaisempaa paremmin taata arvokkaiden sisätilojen ja niiden kiinteän sisustuksen säilyminen myös asemakaavoitetuilla alueilla.
Pykälän 2 momentin luetteloa tulisi kuitenkin täydentää siten, että
huomioiduksi tulisivat myös tilajäsentely ja huonejako sekä rakenteet. Luettelointi
on myös siinä mielessä ongelmallinen, että siitä helposti jää ulkopuolelle
tärkeitäkin rakennusosia. Esimerkkinä voisi mainita portaikot kaiteineen sekä
ovien ja ikkunoiden helat.
Samoin, 3 §:n säännöstekstistä ei riittävällä selvyydellä ilmene, että myös arvokas, nk. irtain sisustus on mahdollista suojella lain nojalla. Tämä on ristiriidassa perustelutekstin kanssa (sivut 16 ja 23). Esimerkiksi valaisimet, tietyt irtokalusteet tai rakennukseen liittyvät taideteokset voivat olla olennaisia ja arvokkaita rakennuksen osatekijöitä silloin, kun rakennus on suunniteltu kokonaistaideteokseksi, jossa kiinteä ja irtain sisustus on tarkoituksellisesti suunniteltu osaksi kokonaisuutta.
Kaupunkimaisessa ympäristössä myös aukioilla on erityinen merkitys. Ehdotuksen 3 §:ssä puhutaan ”rakennusryhmistä” ja ”muutoin rakennetuista alueista”, mutta aukioita ei erikseen mainita.
Lakiehdotuksen 3 §:n 1 momentin luetteloa suojelun kohteista tulisikin täsmentää siten, että puhuttaisiin rakennuksista sisä- ja ulkotiloineen ja että luetteloon lisättäisiin tilajärjestely ja huonejako, edellä kuvatut irtaimen sisustuksen olennaiset osatekijät ja nimettäisiin suojelukohteeksi erikseen myös aukiot.
Lakiehdotuksen 8 §:n luetteloa kohteen merkittävyyttä arvioitaessa käytettävistä kriteereistä tulisi samoin selkeyttää ja täydentää esimerkiksi lakiehdotuksen perusteluosan 7.1 kohdassa esiin tuoduilla Euroopan neuvoston yleissopimuksen mukaisilla tekijöillä. Ehdotuksen kriteereihin tulisi lisätä esimerkiksi rakennustaiteelliset sekä kaupunkikuvalliset ja -tilalliset arvot.
Sisätilojen suojelu Kuten esityksen perusteluissakin todetaan, on sisätilojen suojelu nykyisen suojelukäsityksen mukaan olennainen osa rakennuksen arvon säilyttämistä ja tarve sisätilojen suojelemiseen on huomattava myös muissa kuin valtakunnallisesti arvokkaiksi luokitelluissa kohteissa.
Lakiehdotuksesta tai sen perusteluista ei
löydy selkeää vastausta epätietoisuutta herättäneeseen kysymykseen sisätilojen
suojelusta eri lakien nojalla. Perusteluista on kuitenkin pääteltävissä, että
sisätilojen suojelu maankäyttö- ja rakennuslain nojalla on edelleenkin
mahdollista vain poikkeuksellisesti ja niiden suojelu tulisi tapahtumaan
pääsääntöisesti erityislain nojalla.
Perustelujen kohdassa 7.2 on rakennuksen
sisätilojen säilyttämisen ja suojelemisen tarve esitetty esimerkkinä
sellaisista tilanteista, joissa kaavoituksen keinoja ei voida pitää riittävinä
rakennuksen kulttuurihistoriallisen ominaisluonteen ja erityispiirteiden
vuoksi. Perusteluissa todetaan edelleen, että erityistapauksissa on
mahdollista, että rakennuksen julkisivu suojellaan kaavamääräyksellä, kun taas
sisätilojen suojelemista koskevat määräykset annetaan erityislain nojalla.
Kaupunginhallituksen mielestä ei ole
tarkoituksenmukaista, että saman kohteen suojeluun käytettäisiin kahta eri
instrumenttia, kuten ehdotuksen perustelujen kohdassa 7.2 esitetään.
Yksittäistäkin rakennusta koskevat kahden lain mukaiset suojelupäätökset ja
kaksi valvontaorganisaatiota on sekava ja aikaa vievä järjestelmä.
Nykyisellään rakennussuojelulain mukaiset suojeluesitykset johtavat päätöksiin,
joissa alueellinen ympäristökeskus toteaa, että suojelun ensisijaisesti tulee
tapahtua maankäyttö- ja rakennuslain nojalla. Kaavoitusprosessi usein kiistanalaisissa
suojelutapauksissa on pitkä ja valitusherkkä eivätkä kaavoituksen keinot
rakennuksen ominaispiirteiden säilyttämiseen ole aina riittäviä.
Rakennusperinnön suojelemista koskevan lain
mukainen suojelupäätös tulisikin myönteisissä tapauksissa tehdä heti
hakemuksesta koko rakennusta koskevana silloin, kun todetaan, että esimerkiksi
arvokkaat sisätilat edellyttävät rakennusperinnön suojelemista koskevan lain mukaista
päätöstä asiassa.
Kun kaavasuojelun mahdollisuutta sisätilojen
osalta ei lainmuutosehdotuksessa ole selkeytetty, on todennäköistä, että
erityislain nojalla tehtävät esitykset sisätilojen suojelemiseksi tulisivat
merkittävästi lisääntymään.
Kuten edellä on todettu, Helsingissä rakennussuojelulakia on toistaiseksi sovellettu erittäin harvoissa kohteissa. Asemakaavoitus on ollut rakennusperinnön suojelun pääinstrumentti. Myös rakennusten arvokkaita sisätiloja, muun muassa porrashuoneita, on suojeltu asemakaavalla. Kun rakennusperinnön suojelemisesta huolehdittaisiin lainmuutosesityksen mukaan asemakaava-alueella edelleenkin kaavoituksella, olisi selkeintä, että maankäyttö- ja rakennuslakiin tulisi maininta siitä, millaisia sisätiloja kaavasuojelu voisi koskea. Nykylainsäädännön voimassa ollessa tilanteet on testattu valitusmenettelyjen ja sitä kautta saadun oikeuskäytännön kautta. Tilanteet vaihtelevat kaupunkiympäristössä suojelun tarpeen suhteen suuresti. Lakien tulisi mahdollistaa tarpeellisen ja tarkoituksenmukaisen suojelukokonaisuuden syntyminen pääasiallisesti yhden lain perusteella.
Arvokkaiden rakennusten suojelussa on otettava huomioon rakennusten esteettömän kulun edellytykset ja vaatimukset. Esimerkiksi hyvin rakennusten tyyliin suunnitellut hissit joko porrashuoneisiin tai rakennusten ulkopuolelle parantavat vanhojen asuinkerrostalojen käyttöominaisuuksia oleellisesti rikkomatta rakennuksen kulttuurihistoriallisia arvoja.
Korvauskynnyksen määrittely
Lakiehdotuksen 13 §:ssä korvauskynnystä
koskevaa sanamuotoa on ehdotuksessa muutettu. Kun korvauskynnyksen ylittyminen
aiemman lain mukaan edellytti, ettei vahinko tai haitta ole merkitykseltään
vähäinen, tulee vahingon tai haitan lakiehdotuksen mukaan olla merkityksellinen,
jotta korvauskynnys ylittyisi. Perusteluissa on kuitenkin todettu, ettei 13 §:n
mukaista korvauskynnystä ole ollut tarkoitus muuttaa. Lain sanamuodon
muuttaminen saattaa johtaa turhiin tulkintaepäselvyyksiin.
On myönteistä, että ehdotuksen perusteluissa
kohdassa 2.5 on käsitelty kysymystä rakennusoikeuden supistamisesta suojelun
yhteydessä ja siitä aiheutuvaa korvausvelvollisuutta, vaikkakaan sitä ei ole
kirjattu itse lakeihin. Korvauksen perusteena on se haitta tai vahinko, mikä
aiheutuu rakennukselle annetuista suojelumääräyksistä, mutta ei esimerkiksi
rakennussuojelun johdosta tapahtuva rakennusoikeuden supistuminen, jos kaava
muutoin täyttää lain sisältövaatimukset.
Suojelun
resurssit Suuri huoli liittyy
valtion suojeluviranomaisten ja paikallisten museotoimijoiden voimavarojen
riittävyyteen. Ehdotuksen perusteluissa todetaan, että Museoviraston ja
alueellisten ympäristökeskusten työmäärä lisääntyy. Myös kuntatasolle kohdistuu
lisääntyviä paineita muun muassa rakennusinventointien laatimisen kautta.
Valtiovallan tulee
hyväksyä lisävoimavarojen tarve. Muutoin esimerkiksi perusteluissa korostettu
tiedottamisen lisääminen ei onnistu.
Kaupunkisuunnittelun yhtenä tärkeänä tavoitteena on mahdollisimman kattavasti ja monipuolisesti edistää rakennettujen kulttuuriympäristöjen säilymistä ja kehittämistä. Suojelu ei kuitenkaan saa muodostua esteeksi kulttuuriympäristöjen tarkoituksenmukaiselle käytölle, sillä vain elävä ja ajassa eri käyttötarkoituksiin muuntuva rakennuskanta voi pitkällä aikavälillä säilyä. Kaupunkisuunnittelun avulla voidaan myös luoda kestävää lisäarvoa ja käytettävyyttä kulttuurihistoriallisesti merkittäville alueille. Siksi rakennetun ympäristön suojelu ei voi perustua pelkästään museoivaan näkökulmaan.
Rakennetun ympäristön suojelukysymykset tulevat lainuudistusehdotuksen mukaan edelleenkin ratkaistaviksi pääosin kaavoituksen keinoin. Lainuudistuksen toimeenpanossa tulisi tämän takia huolehtia siitä, että eri toimijoilla on siihen riittävät resurssit ja kaavoittajalla käytössään myös riittävä keinovalikoima.
Kirje ympäristöministeriölle sekä pöytäkirjanote kaupunkisuunnitteluvirastolle, rakennusvalvontavirastolle, kaupunginmuseolle, hallintokeskuksen oikeuspalveluille ja talous- ja suunnittelukeskukselle.
Rautava teki Wallden-Pauligin kannattaman esittelijän ehdotukseen nähden seuraavan vastaehdotuksen:
Sivu 85, 3. kappale:
Esitän poistettavaksi kappaleen kohdassa sisätilojen suojelu suluissa olevan merkinnän: ”(esimerkiksi juuri puolijulkisiksi katsottavia porrashuoneita)”.
Suoritetussa äänestyksessä Rautavan ehdotus voitti äänin 11-4. Vähemmistöön kuuluivat Hellström, Lehtipuu, Moisio, Ojala.
Rautava teki Wallden-Pauligin kannattaman esittelijän ehdotukseen nähden seuraavan vastaehdotuksen:
Sivu 85, 3. kappale:
Esitän lisättäväksi kappaleen loppuun seuraavan tekstin: Arvokkaiden rakennusten suojelussa on otettava huomioon rakennusten esteettömän kulun edellytykset ja vaatimukset. Esimerkiksi hyvin rakennusten tyyliin suunnitellut hissit joko porrashuoneisiin tai rakennusten ulkopuolelle parantavat vanhojen asuinkerrostalojen käyttöominaisuuksia oleellisesti rikkomatta rakennuksen kulttuurihistoriallisia arvoja.
Suoritetussa äänestyksessä Rautavan ehdotus voitti äänin 15-0.
Wallden-Pauligin teki Urhon kannattaman esittelijän ehdotukseen nähden seuraavan vastaehdotuksen:
Sivu 82, 3. kappale ylhäältä lisäykseksi viimeiseksi lauseeksi:
Suojelu ei saa estää rakennusten ja kulttuuriympäristöjen tarkoituksenmukaista käyttöä ja kehittämistä kaupungin tilatarpeiden aikaa myöten muuttuessa.
Suoritetussa äänestyksessä esittelijän ehdotus voitti äänin 8-7. Vähemmistöön kuuluivat Hakola, Oker-Blom, Peltokorpi, Rautava, Urho, Wallden-Paulig, Rihtniemi.
Wallden-Pauligin teki Urhon kannattaman esittelijän ehdotukseen nähden seuraavan vastaehdotuksen:
Sivu 85, Korvauskynnyksen määrittely, 1. kappaleen viimeisen lauseen jatkoksi seuraava teksti: ”, siksi lakiehdotuksen sanamuoto ”merkityksellinen” tulee muuttaa sanamuotoon ”joka ei ole merkitykseltään vähäinen”.
Suoritetussa äänestyksessä esittelijän ehdotus voitti äänin 8-7. Vähemmistöön kuuluivat Hakola, Oker-Blom, Peltokorpi, Rautava, Urho, Wallden-Paulig, Rihtniemi.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 7 |
1241 §
6.10.2008 ja 13.10.2008 pöydälle pantu asia
VT IRMELI WALLDEN-PAULIGIN TOIVOMUSPONSI: MAUNULAN KOILLISOSAN KAAVAMUUTOSALUEEN LIIKENNE PAKILANTIELLE
Khs 2007-2351
Esityslistan asia Kaj/6
Kaupunginhallitus päätti palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi.
Wallden-Paulig teki Ojalan kannattamana esityksen asian palauttamiseksi uudelleen valmisteltavaksi.
Suoritetussa äänestyksessä Wallden-Pauligin ehdotus voitti äänin 11-3 poissa 1. Vähemmistöön kuuluivat Hellström, Lehtipuu, Moisio.
Lisätiedot:
Ryöti Miliza, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 25407
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1242 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/7
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
asuntotuotantotoimikunta |
15.10.2008 |
kaupunkisuunnittelulautakunta |
9.10.2008 |
kiinteistölautakunta |
14.10.2008 |
rakennuslautakunta |
14.10.2008 |
asuntotuotantotoimisto |
13.10. ja 15.10.2008 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
Ryöti Miliza, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 25407
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITE |
Päätöksen perustelut |
Översättning:
1225 §
HEMSTÄLLNINGSKLÄM AV FULLMÄKTIGELEDAMOTEN MARIA
BJÖRNBERG-ENCKELL: VERKNINGAR AV FÖRSTATLIGANDET
AV NÖDCENTRALERNA PÅ RÄDDNINGSVERKSAMHETEN I
HELSINGFORS
Stn 2008-1629
Ärende Ryj/2 på föredragningslistan
Stadsstyrelsen
beslöt anteckna den av föredragningslistan framgående utredningen om åtgärderna
med anledning av en hemställningskläm som stadsfullmäktige godkänt 18.6.2008
(Maria Björnberg-Enckell), tillställa den som föreslagit klämmen denna
utredning och ge de övriga fullmäktigeledamöterna tillfälle att ta del av den.
Protokollsutdrag
till ledamoten Maria Björnberg-Enckell och för kännedom till de övriga fullmäktigeledamöterna,
med kopia av det ifrågavarande ärendet i stadsstyrelsens föredragningslista.
Tilläggsuppgifter:
Saarinen Erja, biträdande stadssekreterare, telefon 310 36102
Översättning:
1239 §
HEMSTÄLLNINGSKLÄM AV FULLMÄKTIGELEDAMOTEN YRJÖ
HAKANEN: STÄVJANDE AV HYRESHÖJNINGEN EFTER
RENOVERINGEN AV HELTECHS BYGGNADER FÖR
UTBILDNINGSENHETEN I HAGA
Stn 2007-2484
Ärende Kaj/4 på föredragningslistan
Stadsstyrelsen
beslöt anteckna den av föredragningslistan framgående utredningen om åtgärderna
med anledning av en hemställningskläm som stadsfullmäktige godkänt 14.11.2007
(Yrjö Hakanen), tillställa den som föreslagit klämmen denna utredning och ge de
övriga fullmäktigeledamöterna tillfälle att ta del av den.
Protokollsutdrag
till ledamoten Yrjö Hakanen och för kännedom till de övriga fullmäktigeledamöterna,
med kopia av det ifrågavarande ärendet i stadsstyrelsens föredragningslista.
Tilläggsuppgifter:
Ryöti Miliza, biträdande stadssekreterare, telefon 310 25407
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Suvi Rihtniemi |
Reijo Forssander |
puheenjohtaja |
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
Terhi Peltokorpi |
Ulla-Marja Urho |
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä hallintokeskuksessa 28.10.2008 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkityöpäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Reijo Forssander
vs. hallintosihteeri
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1 |
|||
|
|
||
|
Pöytäkirjan
liitteet |
||
|
|
|
|
|
|
Pöytäkirjan liitteet on tilattavissa hallintokeskuksen kirjaamosta, jonka yhteystiedot ja aukioloaika on mainittu kohdassa ‘Oikaisuvaatimuksen toimittaminen’. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusoikeus |
||
|
|
|
|
|
|
Päätökseen tyytymätön voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|
|
|
|
|
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa (Kuntalaki 91 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 1216-1218, 1220, 1222-1229, 1235 ja 1239-1242 §:t |
|
|
|
|
|
|
– |
rakennuskiellon määräämistä tai pidentämistä (Maankäyttö-
ja rakennuslaki 190 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 1237 § |
|
|
|
|
|
|
– |
asemakaavan muutosta (Maankäyttö- ja rakennuslaki 188 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 1236 § |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä |
||
|
|
|
|
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan jäsen. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusviranomainen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus tehdään Helsingin kaupunginhallitukselle. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusaika |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. |
||
|
|
||
|
Oikaisuvaatimuksen
sisältö |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksessa, joka on osoitettava kaupunginhallitukselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
muutoksenhakijan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja muut yhteystiedot, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa |
|
|
|
|
|
|
– |
jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
muoto |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostina. Kirjallinen oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Viranomaiselle saapunutta sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
toimittaminen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa osoitteella: Helsingin kaupunginhallitus PL 1 Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11 – 13 00099 HELSINGIN KAUPUNKI Kirjaamon puhelinnumero on (09) 310 13700. Faksinumero on (09) 655 783 ja sähköpostiosoite: hallintokeskus@hel.fi. Hallintokeskuksen aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15 – 16.00. Oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimus on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen hallintokeskuksen aukioloajan päättymistä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus toimitetaan aina omalla vastuulla. |
||
|
|
||
2 |
|||
|
|
|
|
|
Rakennuskiellon määrääminen ja pidentäminen |
||
|
|
||
|
Valitusoikeus, valitusviranomainen ja valitusaika Päätökseen rakennuskiellon määräämistä ja pidentämistä koskevassa asiassa saa hakea muutosta kirjallisella valituksella |
||
|
|
||
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
|
|
– |
kunnan jäsen. |
|
|
|
|
|
|
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä |
|
|
|
|
|
|
– |
päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa, tai |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös on muutoin lainvastainen. |
|
|
|
|
|
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle. Valituskirjelmä on toimitettava Helsingin hallinto-oikeudelle kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa päätöksen todisteellisesta tiedoksisaannista. Päätöksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon sinä päivänä, jona asiakirja on luovutettu asianomaiselle tai hänen lähetilleen tahi esitetty asianomaiselle. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianomaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. |
||
|
Helsingin hallinto-oikeuden yhteystiedot: Ratapihantie 9, PL 120 00521 HELSINKI Puhelin: 010 36 42000 Faksinumero: 010 36 42079 Sähköposti: helsinki.hao@om.fi |
||
|
|
||
|
Asemakaavan muuttaminen |
||
|
|
|
|
|
Valitusoikeus, valitusviranomainen ja valitusaika Päätökseen, joka koskee asemakaavan muutosta, saa hakea muutosta kirjallisella valituksella |
||
|
|
|
|
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan jäsen, lukuun ottamatta vaikutukseltaan vähäisiä asemakaavan muutoksia, joissa valitusoikeus on vain asianosaisilla. (Valitusoikeuden rajoittaminen ei koske MRL 73 §:n mukaisia ranta-asemakaavoja), |
|
|
|
|
|
|
– |
Uudenmaan ympäristökeskus ja muu viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa, |
|
|
|
|
|
|
– |
maakunnan liitto ja kunta, joiden alueella kaavassa osoitetulla maankäytöllä on vaikutuksia sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
rekisteröity paikallinen tai alueellinen yhteisö toimialaansa kuuluvissa asioissa toimialueellaan. |
|
|
|
|
|
|
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä |
|
|
|
|
|
|
– |
päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa, tai |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös on muutoin lainvastainen. |
|
|
|
|
|
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle. Valituskirjelmä on toimitettava Helsingin hallinto-oikeudelle kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Kunnan jäsenen ja asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. |
||
|
|
||
|
Helsingin hallinto-oikeuden yhteystiedot: Ratapihantie 9, PL 120 00521 HELSINKI Puhelin: 010 36 42000 Faksinumero: 010 36 42079 Sähköposti: helsinki.hao@om.fi |
||
|
|
||
|
Yhteiset määräykset muutoksenhausta |
||
|
|
|
|
|
|
Valitusajan laskeminen Tiedoksisaantipäivää, nähtävilleasettamispäivää tai sitä päivää, jolloin päätös on julkipanon jälkeen annettu ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Valituskirjelmän sisältö Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
|
|
|
|
|
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
|
|
|
|
|
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
|
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
|
|
|
|
ANVISNINGAR OM
SÖKANDE AV ÄNDRING
1 |
||||
|
|
|||
|
Bilagor till
protokollet |
|||
|
|
|
||
|
|
Bilagorna
till protokollet kan beställas på förvaltningscentralens registratorskontor.
Kontaktinformation och öppettiderna är angivna under punkten ”Inlämnande av
rättelseyrkande”. |
||
|
|
|
||
|
Rätt att
framställa rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
|
Den som är
missnöjd med ett beslut kan framställa ett rättelseyrkande. Ändring i beslutet
får inte sökas genom besvär. Rättelse får
inte yrkas i beslut som gäller: |
||
|
|
|
||
|
– |
beredning
eller verkställighet (91 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
1216-1218, 1220, 1222-1229, 1235 och 1239-1242 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
– |
utfärdande
eller förlängning av byggförbud (190 § i markanvändnings- och bygglagen) |
||
|
|
|
||
|
|
1237 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
– |
ändring av
detaljplanen (188 § i markanvändnings- och bygglagen) |
||
|
|
|
||
|
|
1236 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkande får framställas |
|||
|
|
|
||
|
– |
av den som
ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
||
|
|
|
||
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandemyndighet |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkande
framställs hos Helsingfors stadsstyrelse. |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkandetid
|
|||
|
|
|||
|
Ett rättelseyrkande skall framställas inom fjorton (14) dagar från
delfåendet av beslutet. En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes,
om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts
fram offentligt. Dagen för
delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas inte in i den
bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en
annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får rättelseyrkandet inlämnas
första vardagen därefter. |
|||
|
|
|||
|
Innehåll i
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
I
rättelseyrkandet, som skall riktas till stadsstyrelsen, skall uppges |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
postadress
och annan kontaktinformation för meddelanden i saken till ändringssökanden |
||
|
|
|
||
|
– |
om
ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud eller
om rättelseyrkandet har upprättats av någon annan, också hans namn och hemkommun. |
||
|
|
|
||
|
Formen för
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall göras skriftligt. Rättelseyrkandet kan också
skickas per telefax eller e-post. Rättelseyrkandet skall undertecknas av ändringssökanden, den lagliga
företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt
dokument som kommit till myndigheten behöver inte kompletteras med en
underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och det inte är
skäl att misstänka dokumentets äkthet eller intakthet. |
|||
|
|
|
||
|
Inlämnande av
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall innan rättelseyrkandetiden utgår inlämnas till Helsingfors stadsstyrelse PB 1 Besöksadress: Norra esplanaden 11–13 00099 HELSINGFORS STAD Telefonnumret till registratorskontoret är (09) 310 13700. Telefaxnumret är (09) 655 783 och e-postadressen är: hallintokeskus@hel.fi. Förvaltningscentralen är öppen måndag–fredag kl. 8.15–16.00. Rättelseyrkandet kan skickas per post, genom bud eller elektroniskt. Till posten skall rättelseyrkandet lämnas i så god tid att det hinner
fram sista dagen av rättelseyrkandetiden före utgången av förvaltnings-centralens
öppettid. Ett elektroniskt meddelande anses ha inkommit till myndigheten då det är
tillgängligt i myndighetens mottagningsapparat eller datasystem så att
meddelandet kan behandlas. Ett
rättelseyrkande skickas alltid på eget ansvar. |
|||
|
|
|||
2 |
||||
|
|
|
||
|
Utfärdande och förlängning av byggnadsförbud |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsrätt,
besvärsmyndighet och besvärstid Ändring i ett
beslut som gäller förlängning av byggnadsförbud får sökas genom skriftliga
besvär |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
av den som
beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av
kommunmedlemmarna. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär får
anföras på den grunden att |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
beslutet har
tillkommit i felaktig ordning |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
den myndighet
som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
beslutet
annars strider mot lag. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär anförs
hos Helsingfors förvaltningsdomstol. Besvärsskriften skall inlämnas till
Helsingfors förvaltningsdomstol inom trettio (30) dagar efter att
vederbörande bevisligen fått del av beslutet. Vederbörande anses ha fått del
av beslutet den dag då handlingen överlämnats till honom eller hans bud eller
företetts honom. Vederbörande anses ha fått del av en per post mot mottagningsbevis
sänd handling vid den tid mottagningsbeviset utvisar. En kommunmedlem anses
ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram offentligt. |
||
|
|
|
||
|
|
Kontaktinformation till Helsingfors förvaltningsdomstol: Bangårdsvägen 9, PB 120 00521 HELSINGFORS Telefon: 010 36 42000 Telefax: 010 36 42079 E-post:
helsinki.hao@om.fi |
||
|
|
|
|
|
|
Ändring av detaljplanen |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsrätt,
besvärsmyndighet och besvärstid Ändring i ett
beslut som gäller ändring av detaljplanen får sökas genom skriftliga besvär |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
av den som
beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av
kommunmedlemmarna, dock inte när det gäller
detaljplaneändringar som är ringa till sina verkningar, i fråga om vilka bara
parterna har besvärsrätt. (Begränsningen av besvärsrätten gäller inte sådana
stranddetaljplaner som avses i 73 § i markanvändnings- och bygglagen.) |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av Nylands miljöcentral
och andra myndigheter i ärenden som hör till deras verksamhetsområde |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av förbundet
på landskapsnivå och en kommun för vars område den markanvändning som anges i
detaljplanen har konsekvenser |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av en
registrerad lokal eller regional sammanslutning i ärenden som hör till dess
verksamhetsområde och inom det geografiska område där sammanslutningen är
verksam. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär får
anföras på den grunden att |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
beslutet har
tillkommit i felaktig ordning |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
den myndighet
som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
beslutet
annars strider mot lag. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär anförs
hos Helsingfors förvaltningsdomstol. Besvärsskriften skall inlämnas till
Helsingfors förvaltningsdomstol inom trettio (30) dagar från delfåendet av
beslutet. En kommunmedlem och en part anses ha fått del av beslutet när
protokollet har lagts fram offentligt. |
||
|
|
|
||
|
|
Kontaktinformation till Helsingfors förvaltningsdomstol: Bangårdsvägen 9, PB 120 00521 HELSINGFORS Telefon: 010 36 42000 Telefax: 010 36 42079 E-post:
helsinki.hao@om.fi |
||
|
|
|
|
|
|
Gemensamma bestämmelser om sökande av ändring |
|||
|
|
|
||
|
|
Uträkning av
besvärstiden Dagen för delfåendet, den dag då protokollet lagts fram eller den dag då
beslutet meddelats efter anslag räknas inte in i den bestämda tiden. Om
sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen
därefter. Innehåll i besvärsskriften I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
||
|
|
|||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
den
postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan
tillställas ändringssökanden. |
||
|
|
|
||
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till besvärsskriften skall fogas |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
||
|
|
|
||
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när
besvärstiden har börjat |
||
|
|
|
||
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts
myndigheten. |
||
|
|
|
||
|
|
|
|
|