Kokousaika |
22.9.2008 kello 16.00 – 18.13 |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Läsnä |
|
||||||||
|
|
||||||||
Jäsenet |
Rihtniemi, Suvi |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
||||||
|
Lehtipuu, Otto |
I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Vehviläinen, Sirkka-Liisa |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Hellström, Sanna |
|
|
||||||
|
Kantola, Tarja |
|
|
||||||
|
Malinen, Jouko |
|
|
||||||
|
Moisio, Elina |
|
|
||||||
|
Ojala, Outi |
|
|
||||||
|
Oker-Blom, Jan D. |
|
|
||||||
|
Pajamäki, Osku |
|
|
||||||
|
Peltokorpi, Terhi |
|
|
||||||
|
Rautava, Risto |
|
|
||||||
|
Urho, Ulla-Marja |
|
|
||||||
|
Wallden-Paulig, Irmeli |
|
|
||||||
|
Koskinen, Kauko |
varajäsen (paitsi osa 1126-1139 §) |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Muut |
Hiltunen, Rakel |
kaupunginvaltuuston puheenjohtaja |
|
||||||
|
Bogomoloff, Harry |
I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Krohn, Minerva |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Pajunen, Jussi |
kaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Sauri, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Kokkonen, Paula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Haatainen, Tuula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Penttilä, Hannu |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Korhonen, Tapio |
rahoitusjohtaja |
|
||||||
|
Summanen, Juha |
vs. hallintojohtaja |
|
||||||
|
Sarvilinna, Sami |
kaupunginlakimies |
|
||||||
|
Tulensalo, Hannu |
henkilöstöjohtaja |
|
||||||
|
Waronen, Eero |
viestintäpäällikkö |
|
||||||
|
Vanne, Pertti |
neuvotteleva viranhaltija |
|
||||||
|
Ollinkari, Matti |
kansainvälisen toiminnan päällikkö |
|
||||||
|
Hari, Olli |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Matikainen, Kristiina |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Raunila, Marjatta |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Mickwitz, Leena |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Sippola-Alho, Tanja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Vallittu, Anja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Rautanen, Marja-Liisa |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Härmälä, Timo |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Ryöti, Miliza |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Forssander, Reijo |
vs. hallintosihteeri |
|
||||||
|
Hakavuori, Juha |
toimitusjohtaja (1125 §:n kohdalla) |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Puheenjohtaja |
Rihtniemi, Suvi |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Forssander, Reijo |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Esittely |
|
§ |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
|
|
|
||||
|
Sauri |
|
|
1130, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sosiaali- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
Päätöksen perusteluna on kunkin asian esityslistateksti, joka on merkitty liitteeksi 1.
§ |
Asia |
|
1122 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
1123 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
1124 |
Ryj/1 |
Katri Valan puiston kalliosuojan peruskorjauksen hankesuunnitelman ajantasaistaminen |
1125 |
Kj/3 |
Helsingin kaupunkikonserniin kuuluvien tytäryhteisöjen seurantaraportti 2/2008 |
1126 |
Kj/4 |
Työllistämistoimikunnan varsinaisten jäsenten virkamatka Isoon-Britanniaan |
1127 |
Kj/5 |
Kuuden suurimman kaupungin luottamushenkilöjohdon tapaaminen Turussa 28.-29.10.2008 |
1128 |
Kj/6 |
15.9.2008 pöydälle pantu asia Lähiöprojektin projektisuunnitelma 2008 - 2011 |
1129 |
Kj/7 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1130 |
Kj/8 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1131 |
Ryj/1 |
Lausunto tiehallinnolle länsiväylän liikennekäytäväselvityksestä välillä Ruoholahti - Kivenlahti, Helsinki ja Espoo |
1132 |
Ryj/2 |
Lausunto Uudenmaan ympäristökeskukselle Espoon Veden jätevedenpuhdistamohankkeen YVA-arviointiohjelmasta |
1133 |
Ryj/3 |
Lausunto Länsi-Suomen ympäristölupavirastolle Ilmailulaitos Finavian ympäristölupahakemuksesta sekä meluntorjunnan toimintasuunnitelmasta |
1134 |
Ryj/4 |
Lausunto Uudenmaan ympäristökeskukselle luonnonsuojelualueen perustamishakemuksesta |
1135 |
Ryj/5 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1136 |
Sj/1 |
Nuorisoasiainkeskuksen keskitettyjen palvelujen osastopäällikön sijaisen määrääminen ja viran julistaminen haettavaksi |
1137 |
Sj/2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1138 |
Kaj/1 |
15.9.2008 pöydälle pantu asia Lausunto Uudenmaan ympäristökeskukselle Asunto-Osakeyhtiö Konnun poikkeamishakemuksesta |
1139 |
Kaj/2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1122 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Moision (varalla Wallden-Paulig) ja Kantolan (varalla Vehviläinen) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
1123 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
1124 § |
Kaupunginvaltuuston 8.10.2008 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Rakennus- ja ympäristötoimi
1124 § |
Katri Valan puiston kalliosuojan peruskorjauksen hankesuunnitelman ajantasaistaminen |
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
1125 §
HELSINGIN KAUPUNKIKONSERNIIN KUULUVIEN TYTÄRYHTEISÖJEN SEURANTARAPORTTI 2/2008
Khs 2008-1239
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus päätti merkitä seurantaraportin tiedoksi ja kehottaa Helsingin Bussiliikenne Oy:tä jatkamaan toimenpiteitä yhtiön toiminnan kannattavuuden parantamiseksi ja raportoimaan niistä sekä toiminnan ja talouden kehittymisestä seuraavan seurantaraportin yhteydessä viimeistään kuluvan vuoden marraskuussa.
Pöytäkirjanote raportoiduille tytäryhteisöille, talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle ja tarkastusvirastolle.
Kaupunginhallitus päätti todeta, ettei Bogomoloff esteellisenä osallistunut asian käsittelyyn Jääkenttäsäätiötä koskevilta osin, eikä ollut läsnä edellä mainittua asiaa käsiteltäessä.
Lisätiedot:
Olli Seppo, kaupunginkamreeri, puhelin 310 36135
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1126 §
TYÖLLISTÄMISTOIMIKUNNAN VARSINAISTEN JÄSENTEN VIRKAMATKA ISOON-BRITANNIAAN
Khs 2008-1866
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus päätti, ettei se oikeuta työllistämistoimikunnan varsinaisia jäseniä tekemään virkamatkaa Isoon-Britanniaan, Lontooseen ja Wokingiin 6. – 7.11.2008 paikalliseen työllisyydenhoidon järjestelmään ja työllisyystilanteeseen sekä työnjakoon valtion ja kunnan välillä, työllisyydenhoidon haasteisiin ja vaikuttavuuden arviointiin, yksityisiin työvoimatoimistoihin sekä niiden ja kunnan väliseen yhteistyöhön tutustumista varten.
Pöytäkirjanote työllistämistoimikunnalle (sihteeri Jaana Karvonen henkilöstökeskus PL 4500), hallintokeskukselle (Helena Puusaari) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalvelujen maksuliikenteelle (PL 34).
Rautava teki Peltokorven kannattamana esittelijän ehdotukseen nähden seuraavan vastaehdotuksen:
Kaupunginhallitus päättänee, ettei se oikeuta työllistämistoimikunnan varsinaisia jäseniä tekemään virkamatkaa virkamatkaa Isoon-Britanniaan, Lontooseen ja Wokingiin 6. – 7.11.2008 paikalliseen työllisyydenhoidon järjestelmään ja työllisyystilanteeseen sekä työnjakoon valtion ja kunnan välillä, työllisyydenhoidon haasteisiin ja vaikuttavuuden arviointiin, yksityisiin työvoimatoimistoihin sekä niiden ja kunnan väliseen yhteistyöhön tutustumista varten.
Suoritetussa äänestyksessä Rautavan ehdotus voitti esittelijän ehdotuksen äänin 13-0. Tyhjää äänesti Malinen. Koskinen ei ollut läsnä asiaa käsiteltäessä eikä siten osallistunut asian käsittelyyn.
Asiassa päätettiin Rautavan ehdotuksen mukaisesti.
Lisätiedot:
Puusaari Helena, taloussuunnittelija, puhelin 310 36008
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1127 §
KUUDEN SUURIMMAN KAUPUNGIN LUOTTAMUSHENKILÖJOHDON TAPAAMINEN TURUSSA 28.-29.10.2008
Khs 2008-1901
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle viikoksi.
Kaupunginhallitus päätti edelleen, että asian esittelyyn seuraavaan kokoukseen päätösehdotukseen tehdään seuraava lisäys:
… luottamusjohdon tapaamiseen:
Rakel Hiltunen
Harry Bogomoloff
Sirkka-Liisa Vehviläinen
Otto Lehtipuu
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1128 §
15.9.2008 pöydälle pantu asia
LÄHIÖPROJEKTIN PROJEKTISUUNNITELMA 2008 - 2011
Khs 2008-1461
Esityslistan asia Kj/6
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä esityslistan tämän asian liitteenä olevan lähiöprojektin projektisuunnitelman 2008 – 2011.
Lisäksi kaupunginhallitus päätti kehottaa hallintokuntia ottamaan vuosien 2008 – 2011 toiminnassaan huomioon lähiöprojektin tavoitteet ja kehittämisteemat sekä jatkamaan ja tehostamaan hallintokuntien välistä yhteistyötä.
Pöytäkirjanote jäljennöksin esityslistasta liitteineen kaikille lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja liikelaitoksille, lähiöprojektille (projektipäällikkö Marja Piimies), talous- ja suunnittelukeskuksen kehittämisosastolle sekä tarkastusvirastolle.
Lisätiedot:
Karjalainen Riikka, suunnittelija, puhelin 310 36242
Piimies Marja, projektipäällikkö, puhelin 310 37329
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
1129 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/7
Kaupunginhallitus
päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 38 tekemiä päätöksiä
käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja --
satamalautakunta --
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta --
tekninen lautakunta --
apulaiskaupunginjohtajat
-
rakennus- ja
ympäristötointa johtava
-
sosiaali- ja
terveystointa johtava
-
sivistys- ja
henkilöstötointa johtava
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
hallintokeskus
-
hallintojohtaja
-
hallintopalvelujen
osastopäällikkö
-
kansainvälisen
toiminnan päällikkö
-
kaupunginlakimies
-
turvallisuus- ja
valmiusosaston osastopäällikkö
-
viestintäpäällikkö
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
sisäisen
tarkastuksen päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
taloushallintopäällikkö
-
elinkeinojohtaja
-
elinkeinopäällikkö
-
matkailupäällikkö
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1130 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/8
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 38 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1131 §
LAUSUNTO TIEHALLINNOLLE LÄNSIVÄYLÄN LIIKENNEKÄYTÄVÄSELVITYKSESTÄ VÄLILLÄ RUOHOLAHTI - KIVENLAHTI, HELSINKI JA ESPOO
Khs 2008-1468
Esityslistan asia Ryj/1
Kaupunginhallitus päätti antaa Länsiväylän liikennekäytäväselvityksestä välillä Ruoholahti – Kivenlahti Tiehallinnon Uudenmaan tiepiirille seuraavan lausunnon:
Liikennekäytävän kehittäminen: Metro Matinkylään
Selvityksessä esitetyt
liikennekäytävän keskeisimmät kehittämisperiaatteet
ovat oikeansuuntaisia. Vaikka toimenpiteet kohdistuvat pääosin Espoon alueelle,
niiden vaikutukset heijastuvat suoraan ajoneuvoliikenteen määrään Ruoholahdessa
ja ovat siten myös Helsingin kannalta suotuisia.
Lauttasaaren kohdalla Länsiväylän liikennekäytävän seudulliset jalankulu- ja pyöräily-yhteydet ovat puutteelliset ja heikkotasoiset. Maamonlahden ja Salmisaaren välille suunniteltu uusi jalankulku-pyörätie Lapinlahdensillan kautta on tärkeä osa tätä seudullista reittiä. Se lyhentää jalankulkijan ja pyöräilijän matkaa Espoosta ja Lauttasaaren pohjoisosasta keskustan ja Töölön suuntiin yli puoli kilometriä. Yhteyden yleissuunnittelu tulisi aloittaa pian, koska yhteys on selvityksessä esitetyllä tavalla (siltakannen alla) mahdollista rakentaa jo ennen Länsiväylän seutubussiliikenteen päättymistä. Sillan suunnittelussa tulee kiinnittää huomiota sitä käyttävän kevyen liikenteen suojaamiseen tuulelta ja sateelta.
Busseilta vapautuvia kaistoja ei pitäisi ottaa henkilöautoliikenteen käyttöön, vaan hyödyntää liikennepoliittisena ohjauskeinona. Monimatkustajakaistojen toteuttamiseksi tarvittavat lainsäädännön muutokset tulee selvittää ajoissa.
Liikennekäytävän kehittäminen: Metro Kivenlahteen
Selvityksessä esitetyt
liikennekäytävän pitkän aikavälin merkittävimmät toimenpidetarpeet Helsingin
alueella ovat Katajaharjun kannen ja maankäytön edellyttämät liikenneyhteydet
ja Koivusaaren eritasoliittymä
katujärjestelyineen
Helsingin kaupunkirakennetta on suunniteltu tiivistettäväksi Lauttasaaressa ja Koivusaaressa uusien metroasemien tuntumaan. Ympäristö muuttuu kaupunkimaisemmaksi ja samalla myös liikenneväylien suunnittelun tavoitteena tulee olla kaupunkimaisuus ja siirtyminen mahdollisimman paljon henkilöautoista metron käyttöön.
Länsiväylää tulee jatkossa muuttaa niin, että risteyksistä ja tien varren ympäristöstä voidaan suunnitella paremmin kaupunkiympäristöön sopivia. Mitoituksen, ajonopeuksien ja tien visuaalisen ilmeen tulee tällöin poiketa nykyisestä moottoritieympäristöstä.
Katajaharjun kansi
Katajaharjun alue sijaitsee Lauttasaaren pohjoisosassa ja Länsiväylä
kulkee alueen läpi. Yleiskaava 2002:ssa alue on merkitty kerrostalovaltaiseksi
alueeksi asumista ja toimitiloja varten sekä virkistysalueeksi. Länsiväylä on
Katajaharjun kohdalla merkitty yleiskaavassa noin 400 metrin matkalta
maanalaiseksi pääliikenneverkon osaksi. Metron tai rautatien linjaus on
merkitty maanalaisena suunnittelualueen eteläpuolelle.
Katajaharjun alueen suunnittelun tavoitteena
on tiivistää kaupunkirakennetta ja liittää moottoritien jakama Katajaharjun
pohjoisosa paremmin osaksi Lauttasaarta rakentamalla tunneloidun Länsiväylän
päälle uusi kortteli sekä jalankulku- ja pyöräily-yhteyksiä. Lisäksi olemassa
olevaa toimisto- ja teollisuuskorttelia 31 074 ja sen eteläpuolella olevaa
kadun varren aluetta Myllykallion puiston puolella on suunniteltu muutettavaksi
osittain asuinkortteleiksi.
Korttelialueet sijoittuvat
kävelyetäisyydelle Koivusaareen ja Lauttasaareen suunnitteilla olevista
metroasemista. Katajaharjuun tulisi suunnitelmaluonnosten mukaan noin 800 -
1000 uutta asukasta ja noin 300 uutta työpaikkaa. Katajaharjun alueen
asemakaavan muutosluonnos on tarkoitus esitellä kaupunkisuunnittelulautakunnalle
syksyn 2008 aikana.
Kattaminen suunnitellaan niin, että kansialue liittyy reunoiltaan mahdollisimman
luontevasti ympäröiviin maaston korkeusasemiin.
Katajaharjun tunneliin esitetty jalankulku- ja pyöräilyosasto on jatkokehittelyn arvoinen idea. Nykyiset reitit katuverkossa Sotkatien - Lauttasaarentien, Koivusaarentien ja Telkkäkujan kautta sisältävät erittäin jyrkkiä mäkiä.
Koivusaaren eritasoliittymä katujärjestelyineen
Yleiskaava 2002:ssa Koivusaari
on merkitty selvitysalueeksi (S). Selvitysalue-merkintä tarkoittaa sitä, että
alueen maankäyttö ratkaistaan yleiskaavalla tai osayleiskaavalla. Merkinnällä osoitetaan sellainen yhdyskuntarakenteen
kannalta keskeinen alue, jonka tuleva maankäyttö edellyttää lisäselvityksiä ja
jatkosuunnittelua.
Koivusaaren osayleiskaavatyö on käynnistetty vuonna 2007. Kaupunkisuunnittelulautakunta hyväksyi 15.5.2008 Koivusaaren suunnitteluperiaatteet jatkosuunnittelun pohjaksi. Koivusaaresta suunnitellaan maanalaiseen metroasemaan tukeutuva korkeatasoinen asuin- ja työpaikka- sekä virkistyspalvelujen alue, jolle on ominaista toiminnallisesti monipuolinen ja sekoittunut kaupunkiympäristö, hyvät joukkoliikenneyhteydet, merellinen asuin- ja vapaa-ajan ympäristö sekä laadukas arkkitehtuuri.
Koivusaaren osayleiskaavan valmistelua varten käynnistettiin 12.8.2008 yleinen kansainvälinen ideakilpailu. Kilpailun tarkoituksena on kartoittaa mahdollisimman laajasti ja ennakkoluulottomasti niitä vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia, joita ainutlaatuinen suunnittelualue tarjoaa. Kilpailun tavoitteena on uutta luovien suunnitelmavaihtoehtojen tuottaminen jatkosuunnittelun ja osayleiskaavatyön pohjaksi sekä hahmottaa uuden merellisen metrokaupunginosan identiteetin keskeisiä piirteitä. Kilpailu on tärkeä osa haasteellisesta suunnittelualueesta käytävää julkista keskustelua.
Koivusaaren kohdalle liikenneväyläselvityksessä esitetyt liittymävaihtoehdot ovat mahdollisia periaatevaihtoehtoja, joiden lopullinen muoto ja geometria tulee sovittaa Koivusaaren suunniteltuun kaupunkirakenteeseen. Liittymäratkaisun jatkosuunnittelussa tulee huomattavasti parantaa edellytyksiä kaupunkimaisen sisääntulon ja porttivaikutelman syntymiselle.
Liiikennekäytäväselvityksen mukaan Koivusaaren eritasoliittymä
poistaisi sekä Hanasaaren että Katajaharjun eritasoliittymät käytöstä. Tämä on
oikea periaate. Järjestely parantaisi liikenneolosuhteita Länsiväylällä
ja Lauttasaaren länsiosan katuverkossa.
Kaikissa liittymävaihtoehdoissa on esitetty bussipysäkit sekä Hanasaaren
että Koivusaaren kohdalle. Ainakin Koivusaaren pysäkit ovat tarpeelliset. Ne
palvelevat kaukoliikenteen ja Kirkkonummen busseja sekä saattoliikennettä ja mahdollista
liityntäliikennettä Koivusaaren metroasemalle.
Kaikissa liittymävaihtoehdoissa on eteläinen rinnakkaiskatuyhteys Lauttasaaresta Hanasaareen. Rinnakkaiskadun tarve myös Länsiväylän pohjoispuolelle ainakin Katajaharjun ja Koivusaaren välille (Koivusaarentie tai uusi katu) tulee selvittää jatkosuunnittelussa.
Länsimetron valmistumiseen liittyvät toimenpidetarpeet
Länsimetrohankkeen kanssa samassa aikataulussa toteutettaviksi ehdotetut liikennejärjestelmän parantamistoimenpiteet ovat tarpeellisia. Niiden toteuttaminen ehdotetussa aikataulussa on tärkeää. Nykyisten bussikaistojen tarkoituksenmukainen käyttö edellyttää vielä jatkoselvityksiä.
Esiselvityksessä on annettu suuri merkitys liityntäpysäköinnille. Metro
tulee tarjoamaan runsaasti matkustajakapasiteettia Etelä-Espoon ja Helsingin
välisiin joukkoliikennematkoihin. Liityntäpysäköintiä kuitenkin rajoittaa
asemille tulevien pysäköintipaikkojen riittämättömyys.
Länsiväylällä liikennemäärä on suurin Haukilahden ja Lauttasaaren välillä,
jossa kulkee arkisin nyt yli 70 000 autoa. Tulevaisuudessa liikennekysynnän
oletetaan kasvavan.
Metroasemille on suunniteltu vain 1400 liityntäpaikkaa. Siten liityntäpysäköinnin
vaikutus henkilöautoliikenteen kokonaismäärään tulee suunnitelluilla liityntäpysäköintivolyymeillä
olemaan melko pieni. Suurin osa metron käyttäjistä, joita Lauttasaaren ja
Ruoholahden välillä tulee vuorokausitasolla ennusteiden mukaan olemaan
suuntaansa yli 70 000, tulee asemille jalan, pyörällä tai liityntäbusseilla.
Tämän takia ensimmäisen rakentamisvaiheen hankkeissa on suuri paino sujuvilla
liityntäbussiyhteyksillä erityisesti Matinkylän, Tapiolan ja Lauttasaaren
metroasemille.
Länsimetron ainoa Länsiväylän välittömässä läheisyydessä oleva asema on
Koivusaari, jonne ei ole suunniteltu pysäköintipaikkoja. Liityntäpysäköinnin
kannalta Koivusaari on liian lähellä Helsingin keskustaa. Lännestä päin tulevat
henkilöautoilijat tulisi ohjata liityntäpysäköintiin jo aiemmille
metroasemille. Koivusaaren ahdasta aluetta ei ole syytä suuressa määrin käyttää
henkilöautopysäköintiin, mutta Koivusaaren aseman kohdalle tulee rakentaa hyvät
saattoliikennepysäkit odotustiloineen.
Muuta Meluntorjunta sekä olemassa olevan asutuksen että uusien asuntoalueiden suojaamiseksi meluvallein tai -seinin on otettava suunnitelmiin alusta lähtien. Ajonopeuksien alentamista ja hiljaista asfalttia tulee selvittää keinoina vähentää melua.
Kirje Tiehallinnon Uudenmaan tiepiirille ja pöytäkirjanote kaupunkisuunnitteluvirastolle,
liikennelaitokselle ja rakennusvirastolle.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 5 |
1132 §
LAUSUNTO UUDENMAAN YMPÄRISTÖKESKUKSELLE ESPOON VEDEN JÄTEVEDENPUHDISTAMOHANKKEEN YVA-ARVIOINTIOHJELMASTA
Khs 2008-328
Esityslistan asia Ryj/2
Kaupunginhallitus päätti lähettää Uudenmaan ympäristökeskukselle Espoon Veden jätevedenpuhdistamohankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta seuraavan lausunnon:
Helsingin kaupunginhallitus antoi 14.4.2008 Uudenmaan ympäristökeskukselle lausunnon Espoon Veden jätevedenpuhdistamohankkeen ympäristövaikutusten arviointiohjelmasta.
Kaupunginhallitus
kiinnitti arviointiohjelmasta antamassaan lausunnossa huomiota siihen, että
arviointiselostuksen oli määrä valmistua kesällä 2008, vaikka luontoselvitykset
valmistuvat lopullisesti vasta syyskuussa. Kaupunginhallitus
katsoi, että hankkeen YVA-menettelyn aikataulu tulee laatia siten, että kaikki
uusien selvitysten tulokset ovat tosiasiallisesti käytettävissä vaihtoehtojen
vertailua varten.
Heinäkuun 8.
päivänä 2008 valmistuneessa ympäristövaikutusten arviointiselostuksessa
todetaan, että alustavan lepakkoselvityksen lisäselvitykset tehdään
heinä-elokuussa 2008 ja arvokkaiden luontokohteiden kuvausta ja lajistotietoa
joudutaan täydentämään ympäristövaikutusten arviointiselostuksen jälkeen.
Selostusta voidaan tältä osin pitää keskeneräisenä. Arviointiselostuksessa ei
kerrota, aiotaanko selostusta ennen päätöksentekoa täydentää uusilla tiedoilla.
Arviointiohjelmasta
antamassaan lausunnossa kaupunginhallitus totesi mädättämöiden ylikuohunnan
aiheuttaneen Viikinmäen puhdistamolla hajutilanteita. Espoon Veden
jätevedenpuhdistamon hajuvaikutusten
oletetaan arvioinnin perusteella olevan kaikissa kohteissa vähäisiä. Selostuksesta
ei kuitenkaan käy ilmi, onko arvioinnissa otettu huomioon myös laitoksen
poikkeustilanteiden, kuten määräaikaishuoltojen tai mahdollisten mädättämöiden
ylikuohunnan aiheuttamat hajupäästöt.
Kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle ja pöytäkirjanote ympäristölautakunnalle ja tekniselle lautakunnalle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 4 |
1133 §
LAUSUNTO LÄNSI-SUOMEN YMPÄRISTÖLUPAVIRASTOLLE ILMAILULAITOS FINAVIAN YMPÄRISTÖLUPAHAKEMUKSESTA SEKÄ MELUNTORJUNNAN TOIMINTASUUNNITELMASTA
Khs 2008-1578
Esityslistan asia Ryj/3
Kaupunginhallitus päätti lähettää Länsi-Suomen ympäristölupavirastolle Ilmailulaitos Finavian ympäristölupahakemuksesta ja meluntorjunnan toimintasuunnitelma seuraavan lausunnon:
Kaupunginhallitus katsoo, että meluntorjunnan toimintasuunnitelmassa esitettyjen melunhallintatoimien toteuttaminen ja niiden kehittäminen edelleen on tärkeää, jottei melulle altistujien määrä kasvaisi ja lentoaseman sekä sitä ympäröivien kaupunkien kehitys vaikeutuisi.
Kaupunginhallitus puoltaa ympäristöluvan myöntämistä Ilmailulaitos Finavialle Helsinki-Vantaan lentoaseman toimintaa varten seuraavin ehdoin:
1 Ilmailulaitos Finavian tulee
selvittää ne asuinhuoneistot, joissa yöaikainen lentomelu todennäköisimmin
aiheuttaa unen häirintää. Samalla tulee tarkentaa hakemuksen enimmäismelutasovyöhykkeitä siten, että
ainakin meluvyöhykkeeltä LASmax > 85 dB selvitetään
jokaiseen asuinrakennukseen kohdistuva enimmäismelutaso.
2 Ilmailulaitos Finavian tulee
ryhtyä tarpeellisiin meluntorjuntatoimenpiteisiin, mikäli kohdassa 1 esitetty
valveille heräämisen kynnystaso ylittyy.
3 Ilmailulaitos Finavian tulee raportoida määräaikaan mennessä kohdan 1 meluselvityksestä ja kohdan 2 meluntorjuntatoimenpiteistä valvontaviranomaiselle ja kuntien ympäristönsuojeluviranomaisille.
4 Hakemusta tulee täydentää
selvityksellä lentoonlähtömaksun käytöstä melunhallintamenetelmänä, johon
hakemuksen sivulla 64 on viitattu.
5 Hakemusta tulee täydentää selvityksellä suihkukoneiden yöaikaisen kello 22.00–7.00 moottorijarrutuskiellon käyttömahdollisuuksista melunhallintamenetelmänä.
6 Helsinki-Vantaan lentoaseman toiminta tulee järjestää siten, ettei lentomelualue laajene nykyisen maankäytön suunnittelua ohjaavan verhokäyrän ulkopuolelle eikä melulle altistuvien asukkaiden lukumäärä kasva.
Kaupunginhallitus toteaa lopuksi, että valtioneuvoston Euroopan
yhteisön edellyttämistä meluselvityksistä ja meluntorjunnan toimintasuunnitelmista
antaman asetuksen (801/2004) 7 §:n
mukaan meluntorjunnan toimintasuunnitelman tulee sisältää muun muassa tiedot
seuraavien viiden vuoden aikana toteutettavista meluntorjuntatoimista (8-k),
tiedot rahoituksesta (11-k), arvio toimintasuunnitelman mukaisten torjuntatoimien
vaikutuksesta melulle altistuvien henkilöiden määrään (13-k) sekä tiivistelmä
toimintasuunnitelmasta (15-k). Kaupunginhallitus katsoo, että meluntorjunnan
toimintasuunnitelmaa tulisi täydentää edellä mainituin osin.
Kirje Länsi-Suomen ympäristölupavirastolle ja pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle ja ympäristölautakunnalle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
1134 §
LAUSUNTO UUDENMAAN YMPÄRISTÖKESKUKSELLE LUONNONSUOJELUALUEEN PERUSTAMISHAKEMUKSESTA
Khs 2008-1684
Esityslistan asia Ryj/4
Kaupunginhallitus päätti antaa Uudenmaan ympäristökeskukselle Ines, Karl, Bertel och Gustav Krogells Stiftelsen luonnonsuojelualueen perustamishakemuksesta seuraavan lausunnon:
Esitetty luonnonsuojelualue sisältyy kokonaisuudessaan Mustavuoren
lehto ja Östersundomin lintuvedet -nimiseen Natura 2000-alueeseen (F10100065)
ja valtakunnalliseen lintujensuojeluohjelmaan. Alue on osa Helsinkiin 1.1.2009
siirtyvästä Sipoon liitosalueesta. Alue on rakennuskiellossa yleiskaavan laatimiseksi
22.6.2013 asti (Helsingin kaupunginhallitus 23.6.2008 § 943).
Helsingin kaupunkiin liitettävän alueen suunnittelu on alkuvaiheessaan.
Helsingin kaupunki käynnistää nopeassa aikataulussa alueen yleiskaavoituksen,
jonka yhteydessä eri maankäytölliset tavoitteet sovitetaan yhteen.
Alueella olevat nykyiset
luonnonsuojelualueet ja Natura 2000 -alueet ovat keskeisiä tekijöitä koko
alueen suunnittelussa. Luontoalueita koskevia selvityksiä ollaan käynnistämässä
Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastossa jo vuoden 2008 aikana.
Kaupunginhallitus katsoo, että ennen tarkempien selvitysten sekä
yleissuunnitelman valmistumista ei ole tarkoituksenmukaista tehdä muutoksia
alueen suojelumääräyksiin. Kaupunginhallitus katsookin, että luonnonsuojelualueen
perustamista tulisi lykätä ja, että sen rajaus tulee ratkaista yhteistyössä
maanomistajan ja ympäristöviranomaisten kanssa liitosalueen yleiskaavoituksen
yhteydessä.
Kaupunginhallitus toteaa lopuksi, että luonnonsuojeluohjelmiin sisältyvät
alueiden luonnonarvot otetaan huomioon osana laadittavan yleiskaavan sisältövaatimuksia
yleiskaavaa hyväksyttäessä ja vahvistettaessa.
Kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle ja pöytäkirjanote kaupunkisuunnitteluvirastolle, kiinteistövirastolle ja ympäristökeskukselle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 5 |
1135 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Ryj/5
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien lautakuntien tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
joukkoliikennelautakunta
17.9.2008
yleisten töiden lautakunta
18.9.2008
ympäristölautakunta 16.9.2008
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1136 §
NUORISOASIAINKESKUKSEN KESKITETTYJEN PALVELUJEN OSASTOPÄÄLLIKÖN SIJAISEN MÄÄRÄÄMINEN JA VIRAN JULISTAMINEN HAETTAVAKSI
Khs 2008-1586
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus päätti kehottaa nuorisoasiainkeskusta julistamaan nuorisoasiainkeskuksen keskitettyjen palvelujen osastopäällikön viran haettavaksi nuorisotoimen johtosäännön ja kielitaitosäännön mukaisin kelpoisuusvaatimuksin ja 4 741,12 euron kokonaiskuukausipalkan mukaan määräytyvin palkkaeduin.
Samalla kaupunginhallitus päätti määrätä va. osastopäällikkö Leena Ruotsalaisen hoitamaan edelleen keskitettyjen palvelujen osastopäällikön virkaa 4 741,12 euron kokonaiskuukausipalkan mukaan määräytyvin palkkaeduin ajaksi 1.10.2008 - 31.5.2009, kuitenkin kauintaan siihen saakka, kunnes virkaan vakinaisesti otettu henkilö ryhtyy virkaa hoitamaan.
Pöytäkirjanote Leena Ruotsalaiselle, nuorisolautakunnalle ja nuorisoasiainkeskukselle.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1137 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/2
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
henkilöstökassatoimikunta |
15.9.2008 |
liikuntalautakunta |
16.9.2008 |
|
|
henkilöstökeskus |
|
- henkilöstöjohtaja |
12., 16. ja 18.9.2008 |
- osastopäällikkö (maahanmuutto) |
9.9.2008 |
kaupunginorkesterin intendentti |
9.9.2008 |
ruotsinkielisen työväenopiston rehtori |
11. ja 15.9.2008 |
suomenkielinen työväenopisto |
|
- johtava rehtori |
11.9.2008 |
taidemuseon johtaja |
11. – 16.9.2008 |
tietokeskus |
|
- johtaja |
17.9.2008 |
työterveysjohtaja |
15.9.2008 |
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
Raunila Marjatta, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1138 §
15.9.2008 pöydälle pantu asia
LAUSUNTO UUDENMAAN YMPÄRISTÖKESKUKSELLE ASUNTO-OSAKEYHTIÖ KONNUN POIKKEAMISHAKEMUKSESTA
Khs 2008-1590
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti puoltaa Uudenmaan ympäristökeskukselle annettavassa lausunnossaan poikkeamisen myöntämistä Asunto-Osakeyhtiö Konnulle haettuun toimenpiteeseen 7. kaupunginosa korttelin nro 128 tontille nro 22 ehdolla, että
- pihatilan viihtyisyyttä
lisätään mm. autopaikkoja vähentämällä, ja hakija hyväksyttää
pihasuunnitelman kaupunkikuvaneuvottelukunnassa,
- suunniteltujen asuintilojen
valaistusolosuhteita parannetaan muokkaamalla pohjaratkaisua.
Kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle ja pöytäkirjanote kaupunkisuunnitteluvirastolle ja rakennusvalvontavirastolle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1139 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kiinteistölautakunta |
16.9.2008 |
rakennuslautakunta |
16.9.2008 |
asuntotuotantotoimisto |
15.9. ja 17.9.2008 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
Ryöti Miliza, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 25407
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITE |
Päätöksen perustelut |
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Suvi Rihtniemi |
Reijo Forssander |
puheenjohtaja |
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
Elina Moisio |
Tarja Kantola |
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä hallintokeskuksessa 30.9.2008 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkityöpäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Reijo Forssander
vs. hallintosihteeri
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1 |
|||
|
|
||
|
Pöytäkirjan
liitteet |
||
|
|
|
|
|
|
Pöytäkirjan liitteet on tilattavissa hallintokeskuksen kirjaamosta, jonka yhteystiedot ja aukioloaika on mainittu kohdassa ‘Oikaisuvaatimuksen toimittaminen’. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusoikeus |
||
|
|
|
|
|
|
Päätökseen tyytymätön voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|
|
|
|
|
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa (Kuntalaki 91 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 1122 - 1125, 1127, 1129 - 1135 ja |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä |
||
|
|
|
|
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan jäsen. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusviranomainen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus tehdään Helsingin kaupunginhallitukselle. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusaika |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. |
||
|
Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. |
||
|
|
||
|
Oikaisuvaatimuksen
sisältö |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksessa, joka on osoitettava kaupunginhallitukselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
muutoksenhakijan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja muut yhteystiedot, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa |
|
|
|
|
|
|
– |
jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
muoto |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostina. Kirjallinen oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Viranomaiselle saapunutta sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. |
||
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
toimittaminen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa osoitteella: Helsingin kaupunginhallitus PL 1 Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11 – 13 00099 HELSINGIN KAUPUNKI Kirjaamon puhelinnumero on (09) 310 13700. Faksinumero on (09) 655 783 ja sähköpostiosoite: hallintokeskus@hel.fi. Hallintokeskuksen aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15 – 16.00. Oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimus on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen hallintokeskuksen aukioloajan päättymistä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus toimitetaan aina omalla vastuulla. |
||
|
|
||
2 |
|||
|
|
|
|
|
Yhteiset määräykset muutoksenhausta |
||
|
|
|
|
|
|
Valitusajan laskeminen Tiedoksisaantipäivää, nähtävilleasettamispäivää tai sitä päivää, jolloin päätös on julkipanon jälkeen annettu ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Valituskirjelmän sisältö Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
|
|
|
|
|
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
|
|
|
|
|
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
|
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
|
|
|
|
ANVISNINGAR OM
SÖKANDE AV ÄNDRING
1 |
||||
|
|
|||
|
Bilagor till
protokollet |
|||
|
|
|
||
|
|
Bilagorna
till protokollet kan beställas på förvaltningscentralens registratorskontor.
Kontaktinformation och öppettiderna är angivna under punkten ”Inlämnande av
rättelseyrkande”. |
||
|
|
|
||
|
Rätt att
framställa rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
|
Den som är
missnöjd med ett beslut kan framställa ett rättelseyrkande. Ändring i beslutet
får inte sökas genom besvär. Rättelse får
inte yrkas i beslut som gäller: |
||
|
|
|
||
|
– |
beredning
eller verkställighet (91 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
1122 - 1125, 1127, 1129 - 1135 och 1137 - 1139 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkande får framställas |
|||
|
|
|
||
|
– |
av den som
ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
||
|
|
|
||
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandemyndighet |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkande
framställs hos Helsingfors stadsstyrelse. |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkandetid
|
|||
|
|
|||
|
|
Ett rättelseyrkande skall framställas inom fjorton (14) dagar från
delfåendet av beslutet. En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes,
om inte något annat påvisas. |
||
|
En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts
fram offentligt. Dagen för
delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas inte in i den
bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en
annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får rättelseyrkandet inlämnas
första vardagen därefter. |
|||
|
|
|||
|
Innehåll i
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
I
rättelseyrkandet, som skall riktas till stadsstyrelsen, skall uppges |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
postadress
och annan kontaktinformation för meddelanden i saken till ändringssökanden |
||
|
|
|
||
|
– |
om
ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud eller
om rättelseyrkandet har upprättats av någon annan, också hans namn och hemkommun. |
||
|
|
|
||
|
Formen för
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall göras skriftligt. Rättelseyrkandet kan också
skickas per telefax eller e-post. Rättelseyrkandet skall undertecknas av ändringssökanden, den lagliga
företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt
dokument som kommit till myndigheten behöver inte kompletteras med en
underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och det inte är
skäl att misstänka dokumentets äkthet eller intakthet. |
|||
|
|
|
||
|
Inlämnande av
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall innan rättelseyrkandetiden utgår inlämnas till Helsingfors stadsstyrelse PB 1 Besöksadress: Norra esplanaden 11–13 00099 HELSINGFORS STAD Telefonnumret till registratorskontoret är (09) 310 13700. Telefaxnumret är (09) 655 783 och e-postadressen är: hallintokeskus@hel.fi. Förvaltningscentralen är öppen måndag–fredag kl. 8.15–16.00. Rättelseyrkandet kan skickas per post, genom bud eller elektroniskt. Till posten skall rättelseyrkandet lämnas i så god tid att det hinner
fram sista dagen av rättelseyrkandetiden före utgången av förvaltnings-centralens
öppettid. Ett elektroniskt meddelande anses ha inkommit till myndigheten då det är
tillgängligt i myndighetens mottagningsapparat eller datasystem så att
meddelandet kan behandlas. Ett
rättelseyrkande skickas alltid på eget ansvar. |
|||
|
|
|||
2 |
||||
|
|
|
||
|
Gemensamma bestämmelser om sökande av ändring |
|||
|
|
|
||
|
|
Uträkning av
besvärstiden Dagen för delfåendet, den dag då protokollet lagts fram eller den dag då
beslutet meddelats efter anslag räknas inte in i den bestämda tiden. Om
sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen
därefter. Innehåll i besvärsskriften I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
||
|
|
|||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
den
postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan
tillställas ändringssökanden. |
||
|
|
|
||
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till besvärsskriften skall fogas |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
||
|
|
|
||
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när
besvärstiden har börjat |
||
|
|
|
||
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts
myndigheten. |
||
|
|
|
||
|
|
|
|
|