Kokousaika |
15.9.2008 kello 16.00 – 16.31 |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Läsnä |
|
||||||||
|
|
||||||||
Jäsenet |
Rihtniemi, Suvi |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
||||||
|
Vehviläinen, Sirkka-Liisa |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Hakola, Juha |
|
|
||||||
|
Hellström, Sanna |
|
|
||||||
|
Kantola, Tarja |
|
|
||||||
|
Malinen, Jouko |
|
|
||||||
|
Ojala, Outi |
|
|
||||||
|
Oker-Blom, Jan D. |
|
|
||||||
|
Pajamäki, Osku |
|
|
||||||
|
Peltokorpi, Terhi |
|
|
||||||
|
Rautava, Risto |
|
|
||||||
|
Urho, Ulla-Marja |
|
|
||||||
|
Wallden-Paulig, Irmeli |
|
|
||||||
|
Laakso, Tapio |
varajäsen |
|
||||||
|
Puoskari, Mari |
varajäsen |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Muut |
Hiltunen, Rakel |
kaupunginvaltuuston puheenjohtaja |
|
||||||
|
Bogomoloff, Harry |
I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Pajunen, Jussi |
kaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Kokkonen, Paula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Haatainen, Tuula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Penttilä, Hannu |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Korhonen, Tapio |
rahoitusjohtaja |
|
||||||
|
Summanen, Juha |
vs. hallintojohtaja |
|
||||||
|
Sarvilinna, Sami |
kaupunginlakimies |
|
||||||
|
Tulensalo, Hannu |
henkilöstöjohtaja |
|
||||||
|
Waronen, Eero |
viestintäpäällikkö |
|
||||||
|
Vanne, Pertti |
neuvotteleva viranhaltija |
|
||||||
|
Ollinkari, Matti |
kansainvälisen toiminnan päällikkö |
|
||||||
|
Hari, Olli |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Matikainen, Kristiina |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Raunila, Marjatta |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Mickwitz, Leena |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Sippola-Alho, Tanja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Vallittu, Anja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Rautanen, Marja-Liisa |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Ryöti, Miliza |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Forssander, Reijo |
vs. hallintosihteeri |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Puheenjohtaja |
Rihtniemi, Suvi |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Forssander, Reijo |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Esittely |
|
§ |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
|
|
|
||||
|
Penttilä |
-, |
-, |
1103, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sosiaali- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
Päätöksen perusteluna on kunkin asian esityslistateksti, joka on merkitty liitteeksi 1.
§ |
Asia |
|
1092 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
1093 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
1094 |
Kj/1 |
Sosiaalilautakunnan lapsiperhejaoston lisäjäsenen valinta |
1095 |
Kj/2 |
Satamajärjestyksen muuttaminen |
1096 |
Kj/3 |
Valtuutettujen tekemien eräiden aloitteiden käsitteleminen |
1097 |
Sj/4 |
Käräjäoikeuden lautamiehen valinta |
1098 |
Ryj/5 |
MetropoliLab-liikelaitoksen toimitusjohtajan viran täyttäminen |
1099 |
Kj/3 |
Jäsenten vaihdokset Helsingin kaupungin ja Helsingin yliopiston yhteistyöneuvottelukunnassa |
1100 |
Kj/4 |
Määrärahan myöntäminen rakennusvirastolle Ormuspellon kaava-alueen esirakentamista varten vuonna 2008 |
1101 |
Kj/5 |
Lähiöprojektin projektisuunnitelma 2008 - 2011 |
1102 |
Kj/6 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1103 |
Kj/7 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1104 |
Ryj/1 |
Selitys Helsingin hallinto-oikeudelle valituksesta, joka koskee vastuuston päätöstä 21.5.2008 länsimetron Ruoholahti-Matinkylä hankesuunnitelman hyväksymistä |
1105 |
Ryj/2 |
Selitys Helsingin hallinto-oikeudelle valituksesta, joka koskee valtuuston päätöstä 21.5.2008 länsimetron Ruoholahti-Matinkylä hankesuunnitelman hyväksymistä |
1106 |
Ryj/3 |
Selitys Helsingin hallinto-oikeudelle valitukseen, joka koskee valtuuston päätöstä 21.5.2008 uuden metrovaunujen hankesuunnitelman hyväksymisestä |
1107 |
Ryj/4 |
Selitys Helsingin hallinto-oikeudelle valituksesta, joka koskee valtuuston päätöstä 21.5.2008 metron kulunvalvontatekniikan uusimista koskevan enimmäinhinnan tarkistamista |
1108 |
Ryj/5 |
Lausunto Uudenmaan ympäristökeskukselle Helsingin Energian ympäristölupahakemuksesta |
1109 |
Ryj/6 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1110 |
Stj/1 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1111 |
Sj/1 |
Urheiluhallit Oy:n ylimääräinen yhtiökokous |
1112 |
Sj/2 |
Vuosaaren Urheilutalo Oy:n ylimääräinen yhtiökokous |
1113 |
Sj/3 |
8.9.2008 pöydälle pantu asia Työterveyshuollon toimintaperiaatteiden uudistus |
1114 |
Sj/4 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1115 |
Kaj/1 |
Etuosto-oikeuden käyttämättä jättäminen WH2005/NIAM III East (Asset) Oy:n sekä Neste Markkinointi Oy:n välisessä kiinteistökaupassa |
1116 |
Kaj/2 |
Lausunto oikeusministeriölle kuntien osallistumista automaattiseen liikennevalvontaan käsitelleen työryhmän mietinnöstä |
1117 |
Kaj/3 |
Lausunto Uudenmaan ympäristökeskukselle Asunto-Osakeyhtiö Konnun poikkeamishakemuksesta |
1118 |
Kaj/4 |
Lausunto Uudenmaan ympäristökeskukselle Suomenlinnan hoitokunnan poikkeamishakemuksesta (majoitus- ja huoltorakennukset) |
1119 |
Kaj/5 |
Lausunto Uudenmaan ympäristökeskukselle Suomenlinnan hoitokunnan poikkeamishakemuksesta (ruokalarakennus) |
1120 |
Kaj/6 |
Selitys korkeimmalle hallinto-oikeudelle Helsingin hallinto-oikeuden päätöksestä tehdyistä valituksista Maunulan keskustan asemakaava-asiassa (nro 11326) |
1121 |
Kaj/7 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1092 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Hellströmin (varalla Puoskari) ja Pajamäen (varalla Kantola) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
1093 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
1094 - 1098 § |
Kaupunginvaltuuston 24.9.2008 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Kaupunginjohtaja
1094 § |
Sosiaalilautakunnan lapsiperhejaoston lisäjäsenen valinta |
Lisätiedot:
Taittonen Maria, kanslianotaari, puhelin 310 36012
1095 § |
Satamajärjestyksen muuttaminen |
Lisätiedot:
Olli Seppo, kaupunginkamreeri, puhelin 310 36135
1096 § |
Kaupunginhallituksen kokouksessa 8.9.2008 pöydälle pantu asia |
Lisätiedot:
Teppo Tiina, vs. projektipäällikkö, puhelin 310 36018
Sivistys- ja henkilöstötoimi
1097 § |
Käräjäoikeuden lautamiehen valinta |
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
Rakennus- ja ympäristötoimi
1098 § |
MetropoliLab-liikelaitoksen toimitusjohtajan viran täyttäminen |
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
1099 §
JÄSENTEN VAIHDOKSET HELSINGIN KAUPUNGIN JA HELSINGIN YLIOPISTON YHTEISTYÖNEUVOTTELUKUNNASSA
Khs 2008-386
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus päätti nimittää Helsingin kaupungin ja Helsingin yliopiston yhteistyöneuvottelukunnan jäseniksi vararehtori Markku Löytösen ja vararehtori Matti Tikkasen lääketiet. tohtori Kari Raivion ja fil. tohtori Mauno Kososen tilalle.
Pöytäkirjanote päätöksessä mainituille henkilöille, Helsingin yliopistolle, Helsingin
kaupungin ja Helsingin yliopiston yhteistyöneuvottelukunnalle (Markus Härkäpää)
sekä tarkastusvirastolle.
Lisätiedot:
Härkäpää Markus, kehittämispäällikkö, puhelin 310 36144
Karjalainen Riikka, suunnittelija, puhelin 310 36242
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1100 §
MÄÄRÄRAHAN MYÖNTÄMINEN RAKENNUSVIRASTOLLE ORMUSPELLON KAAVA-ALUEEN ESIRAKENTAMISTA VARTEN VUONNA 2008
Khs 2008-1779
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus päätti myöntää vuoden 2008 talousarvion alakohdasta 8 01 02 11, alueiden käyttöönoton edellyttämät selvitykset ja toimenpiteet,
2 100 000 euroa (alv=0) käytettäväksi Ormuspellon esirakentamiseen ja kaukolämpömuutoksiin
Pöytäkirjanote rakennusvirastolle, viraston katu- ja puisto-osastolle (Markku Miettinen) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluille, kehittämisosastolle ja taloussuunnitteluosastolle.
Lisätiedot:
Sauramo Vesa, hankepäällikkö, puhelin 310 36276
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1101 §
LÄHIÖPROJEKTIN PROJEKTISUUNNITELMA 2008 - 2011
Khs 2008-1461
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle viikoksi.
Lisätiedot:
Karjalainen Riikka, suunnittelija, puhelin 310 36242
Piimies Marja, projektipäällikkö, puhelin 310 37329
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1102 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/6
Kaupunginhallitus
päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 37 tekemiä päätöksiä
käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja --
satamalautakunta 9.9.2008
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta --
tekninen lautakunta --
apulaiskaupunginjohtajat
-
rakennus- ja
ympäristötointa johtava
-
sosiaali- ja
terveystointa johtava
-
sivistys- ja
henkilöstötointa johtava
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
hallintokeskus
-
hallintojohtaja
-
hallintopalvelujen
osastopäällikkö
-
kansainvälisen
toiminnan päällikkö
-
kaupunginlakimies
-
turvallisuus- ja
valmiusosaston osastopäällikkö
-
viestintäpäällikkö
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
sisäisen
tarkastuksen päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
taloushallintopäällikkö
-
elinkeinojohtaja
-
elinkeinopäällikkö
-
matkailupäällikkö
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1103 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/7
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 37 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
johtajiston asiat
virkamatka-asiat
vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
valtionapuasiat
muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1104 §
SELITYS HELSINGIN HALLINTO-OIKEUDELLE VALITUKSESTA, JOKA KOSKEE VASTUUSTON PÄÄTÖSTÄ 21.5.2008 LÄNSIMETRON RUOHOLAHTI-MATINKYLÄ HANKESUUNNITELMAN HYVÄKSYMISTÄ
Khs 2006-2154
Esityslistan asia Ryj/1
Kaupunginhallitus päätti antaa Helsingin hallinto-oikeudelle hallintokeskuksen oikeuspalvelujen lausunnon mukaisen selityksen.
Pöytäkirjanote hallintokeskuksen oikeuspalveluille selityksen laatimista varten ja liikennelaitokselle.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2-5 |
1105 §
SELITYS HELSINGIN HALLINTO-OIKEUDELLE VALITUKSESTA, JOKA KOSKEE VALTUUSTON PÄÄTÖSTÄ 21.5.2008 LÄNSIMETRON RUOHOLAHTI-MATINKYLÄ HANKESUUNNITELMAN HYVÄKSYMISTÄ
Khs 2006-2154
Esityslistan asia Ryj/2
Kaupunginhallitus päätti antaa Helsingin hallinto-oikeudelle hallintokeskuksen oikeuspalvelujen lausunnon mukaisen selityksen.
Pöytäkirjanote hallintokeskuksen oikeuspalveluille selityksen laatimista varten ja liikennelaitokselle.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2-4 |
1106 §
SELITYS HELSINGIN HALLINTO-OIKEUDELLE VALITUKSEEN, JOKA KOSKEE VALTUUSTON PÄÄTÖSTÄ 21.5.2008 UUDEN METROVAUNUJEN HANKESUUNNITELMAN HYVÄKSYMISESTÄ
Khs 2007-2038
Esityslistan asia Ryj/3
Kaupunginhallitus päätti antaa Helsingin hallinto-oikeudelle hallintokeskuksen oikeuspalveluiden lausunnon mukaisen selityksen.
Pöytäkirjanote hallintokeskuksen oikeuspalveluille selityksen laatimista varten.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2-4 |
1107 §
SELITYS HELSINGIN HALLINTO-OIKEUDELLE VALITUKSESTA, JOKA KOSKEE VALTUUSTON PÄÄTÖSTÄ 21.5.2008 METRON KULUNVALVONTATEKNIIKAN UUSIMISTA KOSKEVAN ENIMMÄINHINNAN TARKISTAMISTA
Khs 2005-1209
Esityslistan asia Ryj/4
Kaupunginhallitus päätti antaa Helsingin hallinto-oikeudelle hallintokeskuksen oikeuspalvelujen lausunnon mukaisen selityksen.
Pöytäkirjanote hallintokeskuksen oikeuspalveluille selityksen laatimista varten ja liikennelaitokselle.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2-4 |
1108 §
LAUSUNTO UUDENMAAN YMPÄRISTÖKESKUKSELLE HELSINGIN ENERGIAN YMPÄRISTÖLUPAHAKEMUKSESTA
Khs 2008-1677
Esityslistan asia Ryj/5
Kaupunginhallitus päätti antaa Uudenmaan ympäristökeskukselle Helsingin Energian ympäristölupahakemuksesta seuraavan lausunnon:
Kaupunginhallitus puoltaa Helsingin Energian Vuosaaressa sijaitsevan pohjatuhkan välivarastointikentän kapasiteetin nostamista koskevan ympäristölupahakemuksen hyväksymistä.
Kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle ja pöytäkirjanote ympäristölautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle ja satamalautakunnalle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2-7 |
1109 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Ryj/6
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
liikepalvelulautakunta |
11.9.2008 |
pelastuslautakunta |
9.9.2008 |
yleisten töiden lautakunta |
11.9.2008 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1110 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Stj/1
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien lautakuntien tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
sosiaalilautakunta 9.9.2008
terveyslautakunta 9.9.2008
Ilmoitus ao. lautakunnille.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36048
Rautanen Marja-Liisa, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36184
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1111 §
URHEILUHALLIT OY:N YLIMÄÄRÄINEN YHTIÖKOKOUS
Khs 2008-912
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus päätti määrätä hallintokeskuksen oikeuspalvelut edustamaan kaupunkia Urheiluhallit Oy:n 30.9.2008 pidettävässä ylimääräisessä yhtiökokouksessa ja hyväksymään asiat hallituksen päätösehdotusten mukaisina.
Pöytäkirjanote hallintokeskuksen oikeuspalveluille, jonne myös kokouskutsu liitteineen toimitetaan.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1112 §
VUOSAAREN URHEILUTALO OY:N YLIMÄÄRÄINEN YHTIÖKOKOUS
Khs 2008-800
Esityslistan asia Sj/2
Kaupunginhallitus päätti määrätä hallintokeskuksen oikeuspalvelut edustamaan kaupunkia Vuosaaren Urheilutalo Oy:n 30.9.2008 pidettävässä ylimääräisessä yhtiökokouksessa ja hyväksymään Urheiluhallit Oy:n ja Vuosaaren Urheilutalo Oy:n yhteistyösopimuksen päätösehdotuksen mukaisesti sekä hyväksymään yhtiöjärjestyksen muutoksen niin, että siihen tehdään tarvittavat tarkistukset.
Pöytäkirjanote hallintokeskuksen oikeuspalveluille, jonne myös kokouskutsu liitteineen toimitetaan.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1113 §
8.9.2008 pöydälle pantu asia
TYÖTERVEYSHUOLLON TOIMINTAPERIAATTEIDEN UUDISTUS
Khs 2008-400
Esityslistan asia Sj/3
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä työterveyskeskuksen uudet toimintaperiaatteet seuraavasti:
1
Soveltamisala Helsingin
kaupungin henkilöstölle järjestetään työterveyspalvelut työterveyshuoltolain,
hyvän työterveyshuoltokäytännön ja näiden toimintaperiaatteiden mukaisesti.
2
Työterveyshuollon tehtävät
Työterveyshuollon tehtävänä on yhteistyössä johdon, henkilöstöhallinnon,
työsuojelun ja henkilöstön edustajien kanssa arvioida työoloja, työhyvinvointia
ja henkilöstön terveystarpeita sekä järjestää arviointiin perustuvat
tarpeelliset, tehokkaat ja vaikuttavat työterveyspalvelut.
Työterveyspalvelujen
tulee edistää
1)
työhön liittyvien sairauksien ja tapaturmien ehkäisyä
2)
työn ja työympäristön terveellisyyttä ja turvallisuutta
3)
työntekijöiden terveyttä sekä työ- ja toimintakykyä työuran eri vaiheissa sekä
4)
työyhteisöjen toimintaa.
Työterveyshuollon järjestämän sairaanhoidon tulee edistää ja tukea
henkilöstön terveyttä ja työkykyä sekä arvioida hoidon ja kuntoutuksen tarvetta
ja edellytyksiä tarpeellisten tutkimusten ja selvitysten keinoin.
3
Työterveyshuollon järjestämistapa
Henkilökunnan
työterveyspalvelujen järjestämisestä huolehtii Helsingin kaupungin
työterveyskeskus. Palvelujen sisältö perustuu työterveyskeskuksen ja
asiakasviraston tai -liikelaitoksen kanssa tehtävään palvelusopimukseen ja työterveyshuollon
toimintasuunnitelmaan.
4
Työterveyspalvelujen sisältö
Työterveyspalveluja ovat:
-
johtoa ja henkilöstöhallintoa tukevat palvelut,
kuten työhöntulotarkastukset henkilöstöä palkattaessa, terveystiedot ja
-raportit henkilöstön työkyvyn ylläpidossa sekä tilastot ja selvitykset
sairauspoissaolojen hallinnassa
-
työhyvinvointia ja
työturvallisuutta edistävät työpaikkaselvitykset ja – käynnit
-
työyhteisöjen toimintaa
ja työkykyä tukevat esimies- ja työyhteisökonsultaatiot
-
työntekijöiden terveyttä
ja toimintakykyä edistävät terveystarkastukset
-
työkykyä tukeva ajanvarausvastaanotto sekä
siihen liittyvät tarpeelliset erikoislääkärin tutkimukset ja muut selvitykset
- äkillisissä työkykyä uhkaavissa sairauksissa tarpeen mukainen nopea ja tehokas yleislääkäritasoinen sairaanhoito
5
Työterveyspalvelujen käyttöoikeus
Työterveyspalvelujen
käyttöoikeus on sellaisella kaupungin palveluksessa olevalla henkilöllä, joka
saa kaupungilta palkkaetuja, lukuun ottamatta kaupungin palvelukseen
työllisyysmäärärahoin otettuja työntekijöitä.
Jos henkilölle ei
makseta palkkaetuja, mutta hän on määräaikaisella kuntoutustuella tai
sairaslomalla pitkään kestäneen sairauden tai työtapaturman vuoksi, hänellä on
kuitenkin oikeus saada työterveyspalveluja siihen saakka, kunnes 180 päivää on
kulunut hänen 12 kuukauden sairauslomajaksonsa täyttymisestä. Sen jälkeen
henkilöllä on kuitenkin oikeus saada työhön kuntouttavia ja palauttavia
työterveyspalveluja.
Lisäksi työterveyspalveluiden käyttöoikeuden ehtona on, että henkilön säännöllinen keskimääräinen viikkotyöaika on vähintään 14 tuntia ja opettajilla 10 tuntia.
Lakisääteisessä ja työnantajan määräykseen tai lähetteeseen perustuvassa työterveyspalvelujen käytössä ei edellä mainittuja työaikarajoituksia ole.
Samalla kaupunginhallitus päätti kumota aikaisemmat,
21.2.1994 hyväksytyt työterveyshuollon toimintaperiaatteet.
Pöytäkirjanote työterveyskeskukselle ja henkilöstötoimikunnalle.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2-3 |
1114 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/4
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kulttuuri- ja kirjastolautakunta |
10.9.2008 |
nuorisolautakunta |
11.9.2008 |
opetuslautakunta |
|
- ruotsinkielinen jaosto |
4.9.2008 |
|
|
eläintarhan johtaja |
29.8.2008 |
henkilöstökeskus |
|
- osastopäällikkö (henkilöstön liikkuvuus) |
3., 10., ja 11.9.2008 |
suomenkielinen työväenopisto |
|
- johtava rehtori |
8.9.2008 |
taidemuseon johtaja |
9. ja 10.9.2008 |
tietokeskus |
|
- johtaja |
10.9.2008 |
työterveysjohtaja |
29.8. ja 9.9.2008 |
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
Raunila Marjatta, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1115 §
ETUOSTO-OIKEUDEN KÄYTTÄMÄTTÄ JÄTTÄMINEN WH2005/NIAM III EAST (ASSET) OY:N SEKÄ NESTE MARKKINOINTI OY:N VÄLISESSÄ KIINTEISTÖKAUPASSA
Khs 2008-1799
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti, että kaupunki ei käytä etuosto-oikeuttaan 3.7.2008 tehdyssä kiinteistökaupassa, jossa WH2005/NIAM III East (Asset) Oy on myynyt Helsingin kaupungin 32. kaupunginosan (Konala) korttelin nro 32043 tontin nro 7 Neste Markkinointi Oy:lle.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle ja Neste Markkinointi Oy:lle.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1116 §
LAUSUNTO OIKEUSMINISTERIÖLLE KUNTIEN OSALLISTUMISTA AUTOMAATTISEEN LIIKENNEVALVONTAAN KÄSITELLEEN TYÖRYHMÄN MIETINNÖSTÄ
Khs 2008-1592
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti antaa oikeusministeriölle seuraavan sisältöisen lausunnon:
Tehokas liikenteen valvonta on kaupunkilaisten turvallisuuden kannalta elintärkeää. Helsingin kaupungin tavoitteena on pitkään ollut ylinopeuksien kunnallisen kameravalvonnan mahdollistava lainsäädäntö ja sitä kautta kiinnijäämisriskin merkittävä kohottaminen. Kaupunki on tehnyt asiasta valtion suuntaan useita aloitteita.
Nyt valmistuneen mietinnön ehdotukset ovat oikeansuuntaisia ja ne tulisi toteuttaa mahdollisimman pian. Nykyinen rikesakkolaki ei mahdollista kiinnijäämisriskin kohottamista ennalta ehkäisevän korkealle tasolle laajoilla alueilla varsinkaan kaupunkiliikenteessä. Kyse ei niinkään ole rikkeiden havaitsemisen vaikeudesta tai kustannuksista, vaan havaittujen rikkeiden käsittelyyn käytettävissä olevien resurssien riittämättömyydestä.
Helsingin kaupunki on asentanut Kaivokadulle laitteiston, joka kuvaa ylinopeutta ja punaista päin ajaneiden ajoneuvojen rekisteritunnuksen ja kuljettajan sekä lähettää tiedot automaattisesti poliisin liikenneturvallisuuskeskukseen Pasilaan. Helsingin poliisilla on lisäksi neljä vapaasti siirrettävää kamerayksikköä. Pelkästään näillä laitteilla voitaisiin periaatteessa saavuttaa koko kaupungin alueella liikenneturvallisuutta merkittävästi parantava, nykyiseen verrattuna moninkertainen kiinnijäämisriski. Poliisin henkilöresurssit eivät kuitenkaan riitä siirrettävien laitteiden kokopäiväiseen kierrättämiseen eivätkä edes Kaivokadun yhden kiinteän laitteiston ympärivuorokautisesta toiminnasta kertyvien tapausten hallinnolliseen käsittelyyn.
Kiinteillä kameralaitteilla on nopeuksia ja punaista päin ajoa vähentävä pelotevaikutus, vaikka ne eivät olisikaan jatkuvasti toiminnassa. Kaupunki hankkinee lisää kiinteitä laitteistoja poliisin käyttöön. Tällä tavoin ei kuitenkaan voida vaikuttaa ajokäyttäytymiseen Helsingin tuhansilla kaduilla. Se voidaan saada aikaan ainoastaan siirrettävillä laitteilla ennalta arvaamattomissa kohteissa.
Mietinnössä ehdotetun lain tärkein liikenneturvallisuusvaikutus syntyisi siitä, että siirrettävien laitteiden käyttöä voitaisiin tehostaa huomattavasti. Helsingissä voitaisiin jättää koko kameravalvonnalla tapahtuva rikkeiden havaitseminen ja rikesakkojen postitus kunnallisen organisaation hoidettavaksi poliisin johdolla ja valvonnassa. Poliiseja vapautuisi erityiskoulutusta ja ‑valtuuksia edellyttäviin tehtäviin.
Poliisi joutuisi jatkossakin käsittelemään ne tapaukset, joissa tarvitaan kuljettajan tunnistaminen. Näitä ovat kaikki liikennevalorikkomukset, nopeusrajoituksen ylitykset yli 20 km/h:lla, ehdollista rikesakkoa vastustavat henkilöt sekä ne yritysautot, joiden haltijaksi ei ajoneuvorekisteriin ole merkitty luonnollista henkilöä.
Kunnallisen organisaation ei ole mielekästä taltioida rikkeitä sen tiheämmin kuin poliisi ehtii käsitellä niihin sisältyviä, kuljettajan tunnistuksen edellyttäviä rikkomuksia. Automaattivalvonnasta Helsingissä saatujen tähänastisten kokemusten perusteella on ilmeistä, että mietinnön ehdotusten toteutuminenkaan ei vielä mahdollista kiinnijäämisriskin nostamista liikenneturvallisuuden kannalta tavoiteltavalle tasolle poliisin käsittelyä edellyttävien rikkomusten lukuisuudesta ja poliisin resurssien rajoituksista johtuen.
Liikennevalorikokset Oikeusministeriön työryhmä on pohtinut myös liikennevalovalvonnan tehostamisen keinoja. Muistiossa ei kuitenkaan ehdoteta liikennevalorikosten lieventämistä rikesakkorikkomuksiksi.
Liikennevalorikoksista ei ole säädetty päiväsakkorangaistusta lievempää seuraamusta eli ajoneuvon kuljettaja on aina tunnistettava. Mietinnössä todetaan virheellisesti (s. 18), että pelkkä kevennetyn rikesakkomenettelyn käyttöönotto ei lisäisi kiinnijäämisriskiä, koska riski on riippuvainen myös valvonnan määrästä. Kiinteitä valvontakameroita voidaan kuitenkin pitää toiminnassa sitä kauemmin, mitä harvemmin on tarvetta kuljettajan työlääseen tunnistamiseen.
Mietinnössä todetaan myös, että mikäli liikennevalorikokset muutettaisiin vain rikesakolla rangaistaviksi, seurauksena saattaisi olla, että ihmiset eivät enää pitäisi punaista liikennevaloa päin ajamista yhtä paheksuttavana ja vakavana tekona kuin aiemmin. Tähän on vaikea yhtyä ja kiinnijäämisriskin lisäämisellä on aivan ilmeisesti paljon suurempi ennalta ehkäisevä vaikutus kuin rangaistuksen juridisella muodolla tai edes rangaistuksen euromäärällä.
Mietinnössä (s. 19) todetaan aivan oikein, että rajanveto vähäisen ja vakavamman liikennevalorikkeen välillä on vaikeaa. Esimerkiksi punaisen valon palamisaika ennen sitä vasten ajamista ei kerro paljoakaan rikkeen vaarallisuudesta. Nykyaikaisella valvontakameralla saadaan kuitenkin punaista päin ajaneista lyhyt videofilmi. Sen perusteella on poliisin mahdollista arvioida rikkeen törkeyttä. Jos tällaista mahdollisuutta ei ole, on silti parempi, että rikkeestä seuraa jokin rangaistus kuin ei lainkaan rangaistusta. Esimerkiksi Helsingissä saa keskimääräinen autoilija nykyisin sakon punaista päin ajamisesta keskimäärin kerran sadassa vuodessa.
Lakiin rikesakkomenettelystä (13 a §) tulisikin lisätä liikennevalorikkomukset.
Todellinen haltijavastuu
Helsingin kaupunki on monessa yhteydessä esittänyt, että pysäköintivirhemaksun kaltainen todelliseen haltijavastuuseen perustuva liikennevirhemaksu olisi sekä liikenneturvallisuuden, joukkoliikenteen sujuvuuden, että poliisin resurssienkäytön kannalta paras ratkaisu. Jos tällaiseen ei ole valtakunnallisia valmiuksia, on kaupunki ehdottanut aluettaan koskevaa kolmivuotista lainsäädäntökokeilua. Kaupunki on lisäksi laatinut luonnoksen tarvittavan lain sisällöksi.
Helsingin kaupungin ja Helsingin kihlakunnan poliisilaitoksen johto on selkeästi asian takana ja kaupungilla on valvontaan hyvät organisatoriset valmiudet. Yritysautojen suuri osuus, joukkoliikennekaistojen toimivuusongelmat sekä jalankulkijaonnettomuuksien suuri määrä kaupungin keskustassa ovat nimenomaan Helsingin liikenteen erityispiirteitä.
Kiireellisintä olisi selvittää, voitaisiinko laki liikennevirhemaksusta käsitellä tavallisessa lainsäätämisjärjestyksessä. Todettakoon, että niin sanotun TEHY-lain käsittelyssä perustuslakivaliokunta päätyi siihen, että kansalaisten hengen ja terveyden turvaava perusoikeus ohittaa sen kanssa mahdollisesti ristiriidassa olevan muun perusoikeuden.
Bussikaistat Helsingin kaupungilla ja oikeusministeriöllä on ollut toisistaan poikkeavat näkemykset autoilijoiden oikeusturvan, liikenneturvallisuuden, rikkomuksen vakavuuden, rangaistuksen juridisen muodon, ajokorttiseuraamuksen ja kiinnijäämisriskin välisistä painoarvoista. Ministeriön työryhmä on päätynyt yksimielisesti käsillä olevaan muistioon. Kaupunki tavoittelee edelleen todelliseen haltijavastuuseen perustuvaa järjestelmää.
Liikennemerkkien vastainen ajo bussi- ja raitiovaunukaistalla on rike, josta ei ole ajokorttiseuraamuksia ja jossa rangaistuksen suuruus ei riipu rikkeen vakavuusasteesta. Joukkoliikenteen kilpailukyvyn turvaaminen ja parantaminen on tärkeä osa ilmastonmuutoksen torjuntaa. Sen vuoksi tulisi ensi tilassa säätää laki liikennevirhemaksusta, joka koskisi luvatonta ajoa joukkoliikennekaistalla. Tämän lain toimeenpanosta saataisiin myös yleisempiä kokemuksia kunnallisesta liikenteen kameravalvonnasta siltä varalta, että nyt käsillä oleva ehdotus myöhemmin osoittautuu – kuten kaupunkisuunnitteluviraston käsityksen mukaan tulee tapahtumaan – liikenneturvallisuuden kannalta riittämättömäksi.
Pienet paikkakunnat Mietinnöstäkin käy ilmi, että suuret kaupungit ovat olleet kiinnostuneita ylinopeuksien kunnallisesta kameravalvonnasta. Piittaamattomuus nopeusrajoituksista on kuitenkin liikenneturvallisuusongelma jokaisessa Suomen yli neljässäsadassa kunnassa.
Ulkomaisiin kokemuksiin perustuen on arvioitu, että koko maassa saavutettaisiin ennaltaehkäisevyyden kannalta riittävän korkea kiinnijäämisriski vain noin 50 siirrettävällä kameravalvontayksiköllä, jos ne olisivat tehokkaassa käytössä. Kaikki kunnat eivät siis tarvitsisi omaa laitteistoa tai henkilökuntaa, vaan valvonta voitaisiin järjestää kuntayhtymien avulla. Lakiehdotukseen tulisikin lisätä tarpeelliset maininnat kuntayhtymistä.
Yhteistoiminnan toteutuksesta
Yleiset edellytykset
Helsingissä osalta valvonnan järjestämistä on liikenneturvallisuuden
edistämiseksi pidettävä tarpeellisena, kuten yhteistoimintalain 2 §:ssä
edellytetään. Tarveharkinnassa huomioitavia seikkoja Helsingin osalta ovat
ainakin asukasmäärä, liikenteen vilkkaus, liikenneonnettomuuksien määrä ja
poliisin resurssit suorittaa automaattista liikennevalvontaa. Osallistuessaan liikennevalvontaan
kunta toimii poliisin valvonnassa ja ohjauksessa.
Valvonnan vaatimat järjestelyt kunnassa
Mietinnön mukaan automaattinen nopeusvalvonta toteutettaisiin poliisin
toimintajärjestelmän puitteissa ilman, että kuntaan perustettaisiin rinnakkaista
järjestelmää. Yksi ensimmäisiä selvitettäviä asioita on, miten
liikennevalvontaan osallistuva kaupungin henkilöstö voisi tietoturvallisella ja
tehokkaalla tavalla käyttää poliisin järjestelmää.
Helsingin kaupungin pysäköinninvalvonnalla on kokemusta massarikkomusten,
pysäköintivirhemaksujen, käsittelystä vuodesta 1971 alkaen. Esimerkiksi vuonna
2007 annettiin 194 766 maksukehotusta, maksumääräyksiä 56 998 ja
ulosottoperintään lähetettiin 26 543 maksumääräystä. Pysäköinninvalvonnalla
on ollut pitkäaikaista yhteistyötä poliisin kanssa pysäköinninvalvontaan ja
ajoneuvojen siirtotoimintaan liittyvissä asioissa sekä kokemusta ajoneuvoliikennerekisterin
käytöstä.
Helsingissä kunnan valvontaviranomaiseksi valittava ja hyväksyttävä
henkilö yhdessä muun valvontaan osallistuvan henkilöstön kanssa sijoittuisi
luontevasti rakennusvirastoon, missä jo tällä hetkellä on kunnallinen
pysäköinninvalvonta.
Kustannusten korvaaminen
Yhteistoimintalain 5 §:n mukaan automaattiseen liikennevalvontaan
osallistuvalla kunnalla olisi oikeus saada valtion varoista korvaus valvontaan
käyttämistään tarpeellisista kuluista. Tarkemmat määräykset kustannusten
määräytymisestä annettaisiin asetuksella.
Kaupunginhallitus edellyttää, että aiheutuvat kustannukset korvataan
täysimääräisesti ja että valtio varautuu riittävin määrärahoin järjestelmän
käyttöönottoon.
Vaihtoehtona voisi olla myös järjestely, jossa kunta saisi kunnan viranomaisen
määräämät rikesakot. Toiminta tapahtuisi poliisin valvonnassa ja ohjauksessa.
Tällöin valtion ei tarvitsisi erikseen korvata kunnalle kustannuksia automaattiseen
kameravalvontaan osallistumisesta.
Lopuksi Kaupunginhallitus katsoo, että lakiesityksessä tulisi ottaa huomioon edellä esitetyt näkökohdat ja erityisesti niin, että se sisältäisi myös liikennevalorikkomukset ja joukkoliikennekaistalla ajorikkomukset sekä perustuisi nk. todelliseen haltijavastuuseen.
Tärkeää on myös, että laki saatetaan voimaan mahdollisimman pikaisesti,
jotta sen täytäntöönpanotoimille jäisi riittävästi aikaa. Realistinen tavoite
on aloittaa toiminta 2010 alusta edellyttäen, että tarvittava valmistelu ja
tarvittavat päätökset tehdään ajoissa.
Kirje oikeusministeriölle, pöytäkirjanote kaupunkisuunnitteluvirastolle, rakennusvirastolle ja talous- ja suunnittelukeskukselle sekä hallintokeskuksen turvallisuus- ja valmiusosastolle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2-4 |
1117 §
LAUSUNTO UUDENMAAN YMPÄRISTÖKESKUKSELLE ASUNTO-OSAKEYHTIÖ KONNUN POIKKEAMISHAKEMUKSESTA
Khs 2008-1590
Esityslistan asia Kaj/3
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle viikoksi.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1118 §
LAUSUNTO UUDENMAAN YMPÄRISTÖKESKUKSELLE SUOMENLINNAN HOITOKUNNAN POIKKEAMISHAKEMUKSESTA (MAJOITUS- JA HUOLTORAKENNUKSET)
Khs 2008-1615
Esityslistan asia Kaj/4
Kaupunginhallitus päätti
puoltaa Uudenmaan ympäristökeskukselle annettavassa lausunnossaan poikkeamisen
myöntämistä Suomenlinnan hoitokunnalle haettuun toimenpiteeseen 52.
kaupunginosan Töölön kylässä olevalle tilalle RN:o 6:3 (Iso Mustasaari).
Kirje nro Uudenmaan
ympäristökeskukselle ja pöytäkirjanote kaupunkisuunnitteluvirastolle,
museovirastolle ja rakennusvalvontavirastolle.
Esittelijä muutti esitystään lisäämällä päätösehdotukseen
jakelun seuraavasti:
Kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle ja pöytäkirjanote kaupunkisuunnitteluvirastolle,
museovirastolle ja rakennusvalvontavirastolle.
Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen esittelijän muutetun esityksen mukaisena.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1119 §
LAUSUNTO UUDENMAAN YMPÄRISTÖKESKUKSELLE SUOMENLINNAN HOITOKUNNAN POIKKEAMISHAKEMUKSESTA (RUOKALARAKENNUS)
Khs 2008-1614
Esityslistan asia Kaj/5
Kaupunginhallitus päätti puoltaa Uudenmaan ympäristökeskukselle annettavassa lausunnossaan poikkeamisen myöntämistä Suomenlinnan hoitokunnalle haettuun toimenpiteeseen Suomenlinnan Töölön kylän tilalle 6:3 ehdolla, että rakentamisessa noudatetaan 15.1.2008 päivättyä suunnitelmaa.
Kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle ja pöytäkirjanote kaupunkisuunnitteluvirastolle, museovirastolle ja rakennusvalvontavirastolle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1120 §
SELITYS KORKEIMMALLE HALLINTO-OIKEUDELLE HELSINGIN HALLINTO-OIKEUDEN PÄÄTÖKSESTÄ TEHDYISTÄ VALITUKSISTA MAUNULAN KESKUSTAN ASEMAKAAVA-ASIASSA (NRO 11326)
Khs 2004-1897
Esityslistan asia Kaj/6
Kaupunginhallitus päätti antaa asiasta korkeimmalle hallinto-oikeudelle esityslistalta ilmenevän, hallintokeskuksen oikeuspalveluiden lausunnon mukaisen selityksen.
Pöytäkirjanote
hallintokeskuksen oikeuspalveluille selityksen laatimista ja antamista varten
sekä kaupunkisuunnitteluvirastolle.
Kaupunginhallitus päätti todeta, ettei Kokkonen esteellisenä osallistunut asian
käsittelyyn eikä ollut läsnä asiaa käsiteltäessä.
Lisätiedot:
Härmälä Timo, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2-3 |
1121 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/7
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
asuntolautakunta |
9.9.2008 |
asuntotuotantotoimikunta |
10.9.2008 |
kaupunkisuunnittelulautakunta |
4.9.2008 |
|
|
asuntotuotantotoimisto |
8.9. ja 9.9.2008 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ryöti Miliza, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 25407
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITE |
Päätöksen perustelut |
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Suvi Rihtniemi |
Reijo Forssander |
puheenjohtaja |
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
Sanna Hellström |
Osku Pajamäki |
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä hallintokeskuksessa 23.9.2008 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkityöpäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Reijo Forssander
vs. hallintosihteeri
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1 |
|||
|
|
||
|
Pöytäkirjan
liitteet |
||
|
|
|
|
|
|
Pöytäkirjan liitteet on tilattavissa hallintokeskuksen kirjaamosta, jonka yhteystiedot ja aukioloaika on mainittu kohdassa ‘Oikaisuvaatimuksen toimittaminen’. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusoikeus |
||
|
|
|
|
|
|
Päätökseen tyytymätön voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|
|
|
|
|
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa (Kuntalaki 91 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 1092-1098, 1100-1110 ja 1116-1121 §:t |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan etuosto-oikeuden käyttämistä (Etuostolaki 22 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 1115 § |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä |
||
|
|
|
|
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan jäsen. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusviranomainen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus tehdään Helsingin kaupunginhallitukselle. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusaika |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. |
||
|
|
||
|
Oikaisuvaatimuksen
sisältö |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksessa, joka on osoitettava kaupunginhallitukselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
muutoksenhakijan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja muut yhteystiedot, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa |
|
|
|
|
|
|
– |
jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
muoto |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostina. Kirjallinen oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Viranomaiselle saapunutta sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
toimittaminen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa osoitteella: Helsingin kaupunginhallitus PL 1 Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11 – 13 00099 HELSINGIN KAUPUNKI Kirjaamon puhelinnumero on (09) 310 13700. Faksinumero on (09) 655 783 ja sähköpostiosoite: hallintokeskus@hel.fi. Hallintokeskuksen aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15 – 16.00. Oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimus on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen hallintokeskuksen aukioloajan päättymistä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus toimitetaan aina omalla vastuulla. |
||
|
|
||
2 |
|||
|
|
|
|
|
|
||
|
Etuosto-oikeuden käyttäminen |
||
|
|
|
|
|
|
Valitusoikeus, valitusviranomainen ja valitusaika Kunnan etuosto-oikeuden käyttämistä myytyyn kiinteistöön koskevaan päätökseen saa hakea muutosta kirjallisella valituksella |
|
|
|
|
|
|
– |
ostaja ja etuostolain 6 §:ssä tarkoitetuissa tapauksissa myyjä. |
|
|
|
|
|
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle. Valituskirjelmä on toimitettava Helsingin hallinto-oikeudelle kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa päätöksen todisteellisesta tiedoksisaannista. Päätöksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon sinä päivänä, jona asiakirja on luovutettu asianomaiselle tai hänen lähetilleen tahi esitetty asianomaiselle. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianomaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana. Helsingin hallinto-oikeuden yhteystiedot: Ratapihantie 9, PL 120 00521 HELSINKI Puhelin: 010 36 42000 Faksinumero: 010 36 42079 Sähköposti: helsinki.hao@om.fi Milloin kunta on päättänyt, ettei se käytä etuosto-oikeutta, ei päätökseen saa hakea muutosta valittamalla. |
||
|
|
||
|
Yhteiset määräykset muutoksenhausta |
||
|
|
|
|
|
|
Valitusajan laskeminen Tiedoksisaantipäivää, nähtävilleasettamispäivää tai sitä päivää, jolloin päätös on julkipanon jälkeen annettu ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Valituskirjelmän sisältö Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
|
|
|
|
|
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
|
|
|
|
|
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
|
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
|
|
|
|
ANVISNINGAR OM
SÖKANDE AV ÄNDRING
1 |
||||
|
|
|||
|
Bilagor till
protokollet |
|||
|
|
|
||
|
|
Bilagorna
till protokollet kan beställas på förvaltningscentralens registratorskontor.
Kontaktinformation och öppettiderna är angivna under punkten ”Inlämnande av rättelseyrkande”. |
||
|
|
|
||
|
Rätt att
framställa rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
|
Den som är
missnöjd med ett beslut kan framställa ett rättelseyrkande. Ändring i beslutet
får inte sökas genom besvär. Rättelse får
inte yrkas i beslut som gäller: |
||
|
|
|
||
|
– |
beredning
eller verkställighet (91 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
1092-1098, 1100-1110, 1116-1121 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
– |
utnyttjande
av kommunens förköpsrätt (22 § i förköpslagen) |
||
|
|
|
||
|
|
1115 § i protokollet |
||
|
|
|||
|
Rättelseyrkande får framställas |
|||
|
|
|
||
|
– |
av den som
ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
||
|
|
|
||
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandemyndighet |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkande
framställs hos Helsingfors stadsstyrelse. |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkandetid
|
|||
|
|
|||
|
Ett rättelseyrkande skall framställas inom fjorton (14) dagar från
delfåendet av beslutet. En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes,
om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts
fram offentligt. Dagen för
delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas inte in i den
bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en
annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får rättelseyrkandet inlämnas
första vardagen därefter. |
|||
|
|
|||
|
Innehåll i
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
I
rättelseyrkandet, som skall riktas till stadsstyrelsen, skall uppges |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
postadress
och annan kontaktinformation för meddelanden i saken till ändringssökanden |
||
|
|
|
||
|
– |
om
ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud eller
om rättelseyrkandet har upprättats av någon annan, också hans namn och
hemkommun. |
||
|
|
|
||
|
Formen för
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall göras skriftligt. Rättelseyrkandet kan också
skickas per telefax eller e-post. Rättelseyrkandet skall undertecknas av ändringssökanden, den lagliga
företrädaren eller ombudet. Ett
elektroniskt dokument som kommit till myndigheten behöver inte kompletteras
med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och det
inte är skäl att misstänka dokumentets äkthet eller intakthet. |
|||
|
|
|
||
|
Inlämnande av
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall innan rättelseyrkandetiden utgår inlämnas till Helsingfors stadsstyrelse PB 1 Besöksadress: Norra esplanaden 11–13 00099 HELSINGFORS STAD Telefonnumret till registratorskontoret är (09) 310 13700. Telefaxnumret är (09) 655 783 och e-postadressen är: hallintokeskus@hel.fi. Förvaltningscentralen är öppen måndag–fredag kl. 8.15–16.00. Rättelseyrkandet kan skickas per post, genom bud eller elektroniskt. Till posten skall rättelseyrkandet lämnas i så god tid att det hinner
fram sista dagen av rättelseyrkandetiden före utgången av förvaltnings-centralens
öppettid. Ett elektroniskt meddelande anses ha inkommit till myndigheten då det är
tillgängligt i myndighetens mottagningsapparat eller datasystem så att
meddelandet kan behandlas. Ett
rättelseyrkande skickas alltid på eget ansvar. |
|||
|
|
|||
2 |
||||
|
|
|
||
|
Utnyttjande av förköpsrätt |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsrätt,
besvärsmyndighet och besvärstid Ändring i ett
beslut som gäller utnyttjande av kommunens förköpsrätt till en såld fastighet
får sökas genom skriftliga besvär |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
av köparen
och i de fall som avses i 6 § i förköpslagen av säljaren. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär anförs
hos Helsingfors förvaltningsdomstol. Besvärsskriften skall inlämnas till
Helsingfors förvaltningsdomstol inom trettio (30) dagar efter att
vederbörande bevisligen fått del av beslutet. Vederbörande anses ha fått del
av beslutet den dag då handlingen överlämnats till honom eller hans bud eller
företetts honom. Vederbörande anses ha fått del av en per post mot mottagningsbevis
sänd handling vid den tid mottagningsbeviset utvisar. Kontaktinformation till Helsingfors förvaltningsdomstol: Bangårdsvägen 9, PB 120 00521 HELSINGFORS Telefon: 010 36 42000 Telefax: 010 36 42079 E-post: helsinki.hao@om.fi Om kommunen
har beslutat att den inte utnyttjar sin förköpsrätt, får ändring i beslutet
inte sökas genom besvär. |
||
|
|
|
|
|
|
Gemensamma bestämmelser om sökande av ändring |
|||
|
|
|
||
|
|
Uträkning av
besvärstiden Dagen för delfåendet, den dag då protokollet lagts fram eller den dag då
beslutet meddelats efter anslag räknas inte in i den bestämda tiden. Om
sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen
därefter. Innehåll i besvärsskriften I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
||
|
|
|||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
den
postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan
tillställas ändringssökanden. |
||
|
|
|
||
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till besvärsskriften skall fogas |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
||
|
|
|
||
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när
besvärstiden har börjat |
||
|
|
|
||
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts
myndigheten. |
||
|
|
|
||