Kokousaika |
1.9.2008 kello 16.00 – 17.50 |
|
||||||
|
|
|
||||||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
|
||||||
|
|
|
||||||
Läsnä |
|
|||||||
|
|
|||||||
Jäsenet |
Rihtniemi, Suvi |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
|||||
|
Lehtipuu, Otto |
I varapuheenjohtaja |
|
|||||
|
Vehviläinen, Sirkka-Liisa |
II varapuheenjohtaja |
|
|||||
|
Hakola, Juha |
|
|
|||||
|
Hellström, Sanna |
|
|
|||||
|
Malinen, Jouko |
|
|
|||||
|
Moisio, Elina |
|
|
|||||
|
Ojala, Outi |
|
|
|||||
|
Oker-Blom, Jan D. |
|
|
|||||
|
Pajamäki, Osku |
|
|
|||||
|
Peltokorpi, Terhi |
|
|
|||||
|
Rautava, Risto |
|
|
|||||
|
Urho, Ulla-Marja |
|
|
|||||
|
Wallden-Paulig, Irmeli |
|
|
|||||
|
Meriläinen, Risto |
varajäsen |
|
|||||
|
|
|
|
|||||
Muut |
Hiltunen, Rakel |
kaupunginvaltuuston puheenjohtaja |
|
|||||
|
Bogomoloff, Harry |
I varapuheenjohtaja (paitsi 1051-1067 §) |
|
|||||
|
Krohn, Minerva |
II varapuheenjohtaja |
|
|||||
|
Pajunen, Jussi |
kaupunginjohtaja |
|
|||||
|
Sauri, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
|||||
|
Kokkonen, Paula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
|||||
|
Haatainen, Tuula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
|||||
|
Penttilä, Hannu |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
|||||
|
Korhonen, Tapio |
rahoitusjohtaja (paitsi 1062-1067 §) |
|
|||||
|
Summanen, Juha |
vs. hallintojohtaja |
|
|||||
|
Sarvilinna, Sami |
kaupunginlakimies |
|
|||||
|
Tulensalo, Hannu |
henkilöstöjohtaja |
|
|||||
|
Waronen, Eero |
viestintäpäällikkö |
|
|||||
|
Vanne, Pertti |
neuvotteleva viranhaltija |
|
|||||
|
Hari, Olli |
kaupunginsihteeri |
|
|||||
|
Matikainen, Kristiina |
kaupunginsihteeri |
|
|||||
|
Raunila, Marjatta |
kaupunginsihteeri |
|
|||||
|
Mickwitz, Leena |
kaupunginsihteeri |
|
|||||
|
Sippola-Alho, Tanja |
kaupunginsihteeri |
|
|||||
|
Vallittu, Anja |
kaupunginsihteeri |
|
|||||
|
Rautanen, Marja-Liisa |
kaupunginsihteeri |
|
|||||
|
Härmälä, Timo |
kaupunginsihteeri |
|
|||||
|
Saarinen, Erja |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
|||||
|
Ryöti, Miliza |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
|||||
|
Forssander, Reijo |
vs. hallintosihteeri |
|
|||||
|
Karakorpi, Tuomo |
tietotekniikkapäällikkö |
|
|||||
|
Alasuvanto, Juha |
projektipäällikkö (1048 §:n kohdalla) |
|
|||||
|
Päivärinta, Sari |
vs. erityissuunnittelija (1048 §:n kohdalla) |
|
|||||
|
|
|
|
|||||
Puheenjohtaja |
Rihtniemi, Suvi |
|
||||||
|
|
|
||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Forssander, Reijo |
|
||||||
|
|
|
||||||
Esittely |
|
§ |
|
|||||
|
|
|
|
|||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
|
|
|
|||
|
Sauri |
|
|
1050, |
|
|||
|
|
|
|
|
|
|||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|||
Sosiaali- ja |
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
Päätöksen perusteluna on kunkin asian esityslistateksti, joka on merkitty liitteeksi 1.
§ |
Asia |
|
1038 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
1039 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
1040 |
Kj/1 |
Helsingin kaupungin taloushallintopalvelu -liikelaitoksen toimitusjohtajan viran täyttäminen |
1041 |
Kj/2 |
Eräiden vuoden 2008 talousarvioon merkittyjen määrärahojen ylittäminen |
1042 |
Sj/3 |
Helsingin kaupungin henkilöstön kehittämispalvelut -liikelaitoksen toimitusjohtajan viran täyttäminen |
1043 |
Kaj/4 |
Taka-Töölön tontin 478/2 asemakaavan muuttaminen (nro 11736) |
1044 |
Kaj/5 |
Tuomarinkylän tonttien 35166/5, 6, 11, 29 - 32, 34 - 36 ja 41 - 44 sekä kortteleiden 35167 ja 35168 ym. alueiden (Torpparinmäen itäosa) asemakaavan muuttaminen (nro 11625) |
1045 |
Kaj/6 |
Vuosaaren kortteleiden nro 54002, 54003 ja 54008 - 54010 sekä katualueen (Retkeilijänkadun korttelit) asemakaavan muuttaminen (nro 11685) |
1046 |
Kj/3 |
Rakennusrahastosuorituksen maksaminen Kiinteistöosakeyhtiö Helsingin Musiikkitalolle |
1047 |
Kj/4 |
Helsingin kaupungin ilmoituslehdet |
1048 |
Kj/5 |
25.8.2008 pöydälle pantu asia Asianhallinnan kehittäminen |
1049 |
Kj/6 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1050 |
Kj/7 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1051 |
Ryj/1 |
Lausunto Uudenmaan ympäristökeskukselle Nordica Re (Finland) Oy:n ympäristölupahakemuksesta |
1052 |
Ryj/2 |
Kaupunginhallituksen 18.8.2008 käsiteltäväkseen ottama asia: HKR-Tekniikan materiaalipalveluyksikön kuljetuspäällikön viran täyttäminen 1.9.2008 alkaen |
1053 |
Ryj/3 |
Lausunto ympäristöministeriölle ehdotuksesta valtioneuvoston asetukseksi asfalttiasemien ympäristönsuojeluvaatimuksista |
1054 |
Ryj/4 |
Lausunto Uudenmaan ympäristökeskukselle Helsingin Energian ympäristölupahakemuksesta |
1055 |
Ryj/5 |
25.8.2008 pöydälle pantu asia Lausunto suurten kaupunkien joukkoliikenteen valtionavustuksella 2009-2011 toteutettavista toimenpiteistä |
1056 |
Ryj/6 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1057 |
Stj/1 |
Uudenmaan päihdehuollon kuntayhtymän toiminnan kehittäminen |
1058 |
Stj/2 |
Lausunto oikeusministeriölle rekisteröidyn perheen sisäistä adoptiota koskevasta työryhmämietinnöstä |
1059 |
Stj/3 |
Korkeimman hallinto-oikeuden päätös terveysasemaverkon kehittämistä koskevasta kunnallisvalituksesta |
1060 |
Stj/4 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1061 |
Sj/1 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1062 |
Kaj/1 |
Laajasalon kortteleiden nro 49265 - 49268 ja huvila- ym. alueiden (Itäniitynniemi) asemakaavan ja asemakaavan muutoksen määrääminen osittain voimaan ennen lainvoimaisuutta (nro 11470) |
1063 |
Kaj/2 |
Etuosto-oikeuden käyttämättä jättäminen Kiinteistö Oy Liikeprimon sekä Kiinteistö Oy Helsingin Malminpuiston välisessä kiinteistökaupassa |
1064 |
Kaj/3 |
Etuosto-oikeuden käyttämättä jättäminen Suomen valtion sekä Xxx ja Xxx Xxxxxxxxxxx välisessä kiinteistökaupassa |
1065 |
Kaj/4 |
VT Irmeli Wallden-Pauligin toivomusponsi erityisen huomion kiinnittämisestä leikki- ja oleskelualueiden riittävyyteen ja viihtyisyyteen rakennusluvan myöntämisen yhteydessä (Punavuoren tontti 118/3) |
1066 |
Kaj/5 |
Lausunto Uudenmaan ympäristökeskukselle McDonald´s Oy:n poikkeamishakemuksesta |
1067 |
Kaj/6 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
1038 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Urhon (varalla Lehtipuu) ja Peltokorven (varalla Malinen) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
1039 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
1040 - 1045 § |
Kaupunginvaltuuston 24.9.2008 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Kaupunginjohtaja
1040 § |
Helsingin kaupungin taloushallintopalvelu -liikelaitoksen toimitusjohtajan viran täyttäminen |
Lisätiedot:
Korhonen Tapio, rahoitusjohtaja, puhelin 310 36050
1041 § |
Eräiden vuoden 2008 talousarvioon merkittyjen määrärahojen ylittäminen |
Lisätiedot:
Forsblom Kaija, erityissuunnittelija, puhelin 310 36281
Sivistys- ja henkilöstötoimi
1042 § |
Helsingin kaupungin henkilöstön kehittämispalvelut -liikelaitoksen toimitusjohtajan viran täyttäminen |
Lisätiedot:
Tulensalo Hannu, henkilöstöjohtaja, puhelin 310 37959
Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi
1043 § |
Taka-Töölön tontin 478/2 asemakaavan muuttaminen (nro 11736) |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
1044 § |
Tuomarinkylän tonttien 35166/5, 6, 11, 29 - 32, 34 - 36 ja 41 - 44
sekä kortteleiden 35167 ja 35168 ym. alueiden (Torpparinmäen itäosa)
asemakaavan muuttaminen (nro 11625) |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
1045 § |
Vuosaaren kortteleiden nro 54002, 54003 ja 54008 - 54010 sekä katualueen
(Retkeilijänkadun korttelit) asemakaavan muuttaminen (nro 11685) |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
1046 §
RAKENNUSRAHASTOSUORITUKSEN MAKSAMINEN KIINTEISTÖOSAKEYHTIÖ HELSINGIN MUSIIKKITALOLLE
Khs 2007-19
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus päätti, että Kiinteistöosakeyhtiö Helsingin Musiikkitalon osakassopimuksen mukainen rakennusrahasto-osuus 1 810 200 euroa saadaan maksaa vuoden 2008 talousarvion kohdalta 8 22 07, Arvopaperit, Musiikkitalo, Khn käytettäväksi.
Pöytäkirjanote Kiinteistöosakeyhtiö Helsingin Musiikkitalolle, kiinteistöviraston kiinteistöjen kehittämisyksikölle sekä talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle ja taloushallintopalvelulle.
Lisätiedot:
Venetkoski-Kukka Eija, lainapäällikkö, puhelin 310 36329
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1047 §
HELSINGIN KAUPUNGIN ILMOITUSLEHDET
Khs 2008-1775
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus
päätti valita vuoden 2009 alussa alkavan ja vuoden 2012 loppuun kestävän
valtuustokauden ajaksi Helsingin kaupungin suomenkielisten virallisten
kuulutusten ja ilmoitusten ilmoituslehdiksi tarjouskilpailussa kokonaistaloudellisesti
edullisimmat tarjoukset jättäneiden Helsingin Sanomat Oy:n julkaisema Helsingin
Sanomat ja Sanoma Kaupunkilehdet Oy:n julkaisema Metro. Kaupungin ruotsinkielisten
virallisten kuulutusten ja ilmoitusten ilmoituslehdeksi kaupunginhallitus päätti
valita samaksi ajaksi tarjouskilpailussa ainoan ruotsinkielisiä ilmoituksia
koskevan tarjouksen jättäneen Hufvudstadsbladet Ab:n julkaiseman
Hufvudstadsbladetin sekä oikeuttaa hallintokeskuksen
tekemään lehti-ilmoittelua koskevat sopimukset seuraavan valtuustokauden ajaksi.
Pöytäkirjanote
muutoksenhakuohjeineen, esityslistateksteineen ja liitteineen tarjoajille, sekä
pöytäkirjanote hankintakeskukselle, hallintokeskukselle ja kaupungin
virastoille ja laitoksille.
Lisätiedot:
Waronen Eero, viestintäpäällikkö, puhelin 310 36073
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1048 §
25.8.2008 pöydälle pantu asia
ASIANHALLINNAN KEHITTÄMINEN
Khs 2008-1497
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä edellä esitetyt linjaukset asianhallinnan kehittämisestä.
Pöytäkirjanote kaupungin kaikille lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja laitoksille.
Lisätiedot:
Summanen Juha, vs. hallintojohtaja, puhelin 310 64032
Karakorpi Tuomo, tietotekniikkapäällikkö, puhelin 310 36396
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1049 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/6
Kaupunginhallitus
päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 35 tekemiä päätöksiä
käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja 29.8.2008
satamalautakunta --
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta --
tekninen lautakunta --
apulaiskaupunginjohtajat
-
rakennus- ja
ympäristötointa johtava
-
sosiaali- ja
terveystointa johtava
-
sivistys- ja
henkilöstötointa johtava
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
hallintokeskus
-
hallintojohtaja
-
hallintopalvelujen
osastopäällikkö
-
kansainvälisen
toiminnan päällikkö
-
kaupunginlakimies
-
turvallisuus- ja
valmiusosaston osastopäällikkö
-
viestintäpäällikkö
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
sisäisen
tarkastuksen päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
taloushallintopäällikkö
-
elinkeinojohtaja
-
elinkeinopäällikkö
-
matkailupäällikkö
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1050 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/7
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 35 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1051 §
LAUSUNTO UUDENMAAN YMPÄRISTÖKESKUKSELLE NORDICA RE (FINLAND) OY:N YMPÄRISTÖLUPAHAKEMUKSESTA
Khs 2008-1383
Esityslistan asia Ryj/1
Kaupunginhallitus
päätti antaa Uudenmaan ympäristökeskukselle Nordica Re (Finland) Oy:n
ympäristölupahakemuksesta seuraavan lausunnon:
Kaupunginhallitus puoltaa ympäristöluvan myöntämistä Nordica Re
(Finland) Oy:lle asemakaavamääräysten mukaisesti ehdolla, että hakemuksen
käsittelyssä otetaan hakemuksessa esitetyn lisäksi huomioon seuraavat
näkökohdat:
- Kemikaalien purku- ja
lastaus tapahtuu sellaisella alueella, jossa ei ole lähellä avoimia
sadevesikaivoja.
- Poikkeuksellisista
tilanteista ilmoitetaan Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle.
- Ongelmajätteet ja muut
jätteet viedään säännöllisesti käsittelyyn.
- Tislauksessa syntyvä
jätevesi voidaan johtaa myös vesihuoltolaitoksen suostumuksella
jätevesiviemäriin, jos sen laatu täyttää viemäröinnille asetetut vaatimukset.
Kaupunginhallitus toteaa lisäksi, että lupaharkinnassa tulee kiinnittää huomiota myös kiinteistön sijaintiin lähellä pohjavesialuetta. Luvassa tulee huolehtia riittävällä tavalla mahdollisten kemikaalivuotojen ehkäisemisestä ja rajoittamisesta siten, ettei toiminnasta mahdollisessa häiriötilanteessakaan aiheudu pohja- ja pintavesien tai maaperän pilaantumista.
Kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle ja pöytäkirjanote ympäristölautakunnalle ja kaupunkisuunnittelulautakunnalle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2-4 |
1052 §
KAUPUNGINHALLITUKSEN 18.8.2008 KÄSITELTÄVÄKSEEN OTTAMA ASIA: HKR-TEKNIIKAN MATERIAALIPALVELUYKSIKÖN KULJETUSPÄÄLLIKÖN VIRAN TÄYTTÄMINEN 1.9.2008 ALKAEN
Khs 2008-1773
Esityslistan asia Ryj/2
Kaupunginhallitus päätti vahvistaa yleisten töiden lautakunnan 14.8.2008 §:n 486 kohdalla tekemän päätöksen, jolla lautakunta päätti valita insinööri Paavo Lehmosen 3825,80 euroa/kk tehtäväkohtaisella palkalla HKR-Tekniikan kuljetuspäällikön vakinaiseen virkaan 1.9.2008 lähtien.
Pöytäkirjanote yleisten töiden lautakunnalle ja rakennusvirastolle.
Moisio teki Hellströmin kannattamana esittelijän ehdotukseen nähden seuraavan vastaehdotuksen:
Asia tulisi palauttaa uudelleen valmisteltavaksi siten, että virka laitetaan avoimeen hakuun. Suoritetussa äänestyksessä esittelijän ehdotus voitti Moision ehdotuksen äänin 12-3. Vähemmistöön kuuluivat Hellström, Lehtipuu, Moisio.
Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen esittelijän esityksen mukaisena.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1053 §
LAUSUNTO YMPÄRISTÖMINISTERIÖLLE EHDOTUKSESTA VALTIONEUVOSTON ASETUKSEKSI ASFALTTIASEMIEN YMPÄRISTÖNSUOJELUVAATIMUKSISTA
Khs 2008-1669
Esityslistan asia Ryj/3
Kaupunginhallitus
päätti lähettää ympäristöministeriölle luonnoksesta valtioneuvoston
asetukseksi asfalttiasemien ympäristönsuojeluvaatimuksista seuraavan lausunnon:
Kaupunginhallitus katsoo, että
luonnos asetukseksi asfalttiasemien ympäristönsuojeluvaatimuksista on laaja ja
yksityiskohtainen ja, että se selventää asfalttiasemien toiminnan
ympäristövaatimuksia sekä tehostaa ja yhdenmukaistaa asfalttiasemien valvontaa.
Kaupunginhallitus toteaa lisäksi seuraavaa:
4 § Poikkeus
luvanvaraisuudesta
Asetuksen 4 §:n 2 kohdan mukaan asfalttiaseman toimintaan ei tarvittaisi
ympäristölupaa, ellei ympäristönsuojelulain 30 §:n 4 momentissa toisin
edellytettäisi. Ympäristönsuojelulain muutosehdotuksen (Luonnos 15.6.2008) 30
§:n 4 momentin 1 kohdan mukaan ympäristölupaa olisi haettava, jos toiminta
edellyttäisi ympäristölupaa 28 §:n 2 momentin 1–3 tai 5 kohdan perusteella.
Ympäristönsuojelulain 28 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan ympäristölupa olisi
oltava toimintaan, josta saattaisi ympäristössä aiheutua eräistä
naapuruussuhteista annetun lain (26/1920) 17 §:n 1 momentissa tarkoitettua
kohtuutonta rasitusta.
Asetuksen perustelumuistiossa (Muistio 8.7.08, s. 1 Pääasiallinen sisältö,
3. kappale) kuitenkin todetaan, että asfalttiaseman toimiessa asetuksen mukaisesti
toiminnasta ei arvioida aiheutuvan sellaista ympäristön pilaantumista tai kohtuutonta
haittaa naapureille, että toiminta tarvitsisi ympäristönsuojelulain 28 §:n
mukaisesti ympäristöluvan.
Kaupunginhallitus toteaa, että muistion edellä mainittu kohta ja asetusehdotus
näyttäisivät poikkeavan toisistaan naapureille mahdollisesti aiheutuvan haitan
arviointitarpeen osalta.
Lisäksi kaupunginhallitus toteaa, että informatiivisuuden vuoksi pykälään
tulisi lisätä säännös, jonka mukaan poikkeaminen luvanvaraisuudesta ei olisi mahdollista,
jos toimintaan olisi haettava ympäristönsuojelulain 30 §:n mukaisesti
ympäristölupaa jätteen laitos- tai ammattimaisen hyödyntämisen tai käsittelyn
perusteella.
Tämä poikkeamisen rajaus on mainittu perustelumuistiossa (sivu 6).
Asetus sallisi siis ylijäämäasfaltin hyödyntämisen asfaltin raaka-aineena ilman
ympäristölupaa, mutta esimerkiksi lentotuhkan käyttö asfaltin lisäaineena
edellyttäisi jatkossakin lupaa. Tämä todennäköisesti vähentäisi lentotuhkan
hyötykäyttöä.
5 § Ilmoitus
ympäristönsuojelun tietojärjestelmään merkitsemistä varten
Kaupunginhallitus katsoo, että siirryttäessä lupamenettelystä ilmoitusmenettelyyn
tulee valvontaviranomaisen edelleen voida varmistua siitä, että toiminta
täyttää ympäristönsuojelulain ja sen nojalla annettujen asetusten vaatimukset.
Sen vuoksi on tärkeää, että ilmoitus jätettäisiin mahdollisimman aikaisin, kuitenkin
viimeistään 60 päivää ennen toiminnan aloittamista, jotta ilmoituksen tarkistamiselle,
sen täydentämiselle ja muille toiminnanharjoittajilta edellytettäville
toimenpiteille jää riittävästi aikaa. Kaupunginhallitus toteaa, että
rekisteröintimenettely lisännee jälkivalvonnan tarvetta
ympäristölupamenettelyyn verrattuna.
Mikäli ympäristönsuojelulain 65 §:n mukaisten rekisteröinti-ilmoitusten
käsittely siirretään kuntien ympäristönsuojeluviranomaisille, tulee valtionhallinnon
huolehtia siitä, että rajapinnat kuntien ympäristönsuojelun tietojärjestelmien
ja valtionhallinnon järjestelmien välillä toimivat. Vaihtoehtoisesti
valtionhallinnon järjestelmiä tulee muuttaa siten, että ne mahdollisimman
sujuvasti voivat palvella kuntien ympäristönsuojeluviranomaisten toimintaa
rekisteröintimenettelyyn siirryttäessä.
6 § Ilmoituksen sisältö Kaupunginhallitus toteaa, että asfalttiasemat kuuluvat pelastusviranomaisen valvottaviksi mm. kemikaaliturvallisuussäädösten perusteella (Laki vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta 390/2005, § 24 ja 115). Asfalttiasemien on tehtävä asemilla varastoitavien polttonesteiden ja nestekaasun varastointimäärien johdosta kemikaali-ilmoitus pelastusviranomaiselle ennen toiminnan aloittamista.
Kaupunginhallitus katsoo, että ilmoituksessa tulisi esittää tiedot myös käytettävistä kemikaaleista, niiden luokituksesta ja varastointimääristä.
12 § Melutason raja-arvot
Kaupunginhallitus toteaa, että yöaikaisen meluhaitan suuruutta ei voida
arvioida pelkästään ulkoalueiden koko yöajan kello 22.00–7.00 keskiäänitason (LAeq,klo22-7)
perusteella, jos melutaso on vaihteleva. Lyhytkestoinen, voimakas melu saattaa
aiheuttaa yöaikaan vakavaa meluhaittaa (lähialueen asukkaiden unen häirintää),
vaikka asetuksen mukainen raja-arvo ei ulkona ylittyisikään. Esimerkiksi
asfalttiaseman kuorma-autoliikenne voi olla tällainen yöaikaista, hetkellistä
meluhaittaa aiheuttava toiminta. Pykälää 12 tulisikin täydentää siten, että
meluhaitan suuruus voitaisiin arvioida tarvittaessa myös sisätiloissa (Sosiaali-
ja terveysministeriön oppaita 2003:1 Asumisterveysohje ja sen soveltamisopas,
2008).
14 § Hule- ja
jätevedet
Pykälän 4 momentissa (Muistio 8.7.08, s. 13) lienee kirjoitusvirhe: mineraalipitoisuuden
tilalla pitänee olla mineraaliöljypitoisuus.
15 § Jätteiden
käsittely ja hyödyntäminen
Kaupunginhallitus toteaa, että asetus sallisi ylijäämäasfaltin käytön asfaltin
raaka-aineena ilman ympäristölupaa, mutta asfaltin lisäaineena yleisesti käytettävän
lentotuhkan käyttö edellyttäisi asetuksen mukaan jatkossakin lupaa. Tämä
todennäköisesti vähentäisi lentotuhkan hyötykäyttöä. Asetuksen perusteluista ei
käy ilmi, miksi lentotuhkan käyttöä ei ole vapautettu ympäristölupamenettelystä.
Kuitenkin valtioneuvoston asetuksella (591/2006) on sallittu lentotuhkan käyttö
maarakentamisessa tietyin edellytyksin ilman ympäristölupaa.
Kaupunginhallitus esittää, että pykälää täydennetään siten, että lentotuhkaa
saa ottaa vastaan, välivarastoida ja käyttää asfaltin lisäaineena.
17 § Toiminnan tarkkailu
Asetuksessa on säädetty raja-arvot pölynerottimesta ulos johdettavan
kaasuvirran hiukkaspitoisuudelle (8 §), ympäristön ilmanlaadulle (9 §) ja
melutasolle (12 §) sekä öljynerottimesta avo-ojaan johdettavan veden
mineraaliöljypitoisuudelle (14 §). Näiden raja-arvojen noudattamisen
valvomiseksi toiminnanharjoittajan olisi asetuksen mukaan esitettävä
tarkkailusuunnitelma valvontaviranomaisen hyväksyttäväksi (17 §).
Tarkkailusuunnitelmaan sisältyvien mittausten ja muiden selvitysten
laadun varmistamiseksi olisi välttämätöntä, että ne tehtäisiin ja niistä
raportoitaisiin tarkoitukseen laadittujen tarkkojen ohjeiden mukaisesti.
Kaupunginhallitus katsoo, että asetusta tulisikin täydentää ympäristönsuojelulain
108 §:n mukaisella liitteellä, joka sisältäisi nämä ohjeet.
Toiminnan tarkkailusta ehdotettu 17 §:n 4 momentti on sisällöltään yhteneväinen
valtioneuvoston asetuksen ilmanlaadusta (711/2001) 3 §:n kanssa. Momentti 4
voitaisiinkin poistaa ja 5 momenttiin voitaisiin lisätä viittaus asetukseen
711/2001.
19 § Toiminnan
lopettaminen
Toiminnanharjoittajan on ilmoitettava toiminnan lopettamisesta valvontaviranomaiselle. Kaupunginhallitus katsoo, että toiminnan lopettamisesta tulisi ilmoittaa myös pelastusviranomaiselle.
Taloudelliset vaikutukset (Muistio 8.7.08, sivu 3)
Muistion mukaan ympäristönsuojelun tietojärjestelmään merkitsemisestä perittäisiin ympäristöministeriön asetuksen (830/2004) mukainen suorite.
Kaupunginhallitus toteaa, että säädöksellä 830/2004 (Ympäristöministeriön asetus alueellisen ympäristökeskuksen maksullisista suoritteista annetun ympäristöministeriön asetuksen liitteen muuttamisesta) on muutettu Pirkanmaan ympäristökeskuksessa perittäviä maksuja. Asetuksessa 1237/2003 (Ympäristöministeriön asetus alueellisen ympäristökeskuksen maksullisista suoritteista) säädetään alueellisen ympäristökeskuksen maksullisista suoritteista, niiden maksuperusteista sekä julkisoikeudellisista suoritteista perittävistä maksuista.
Kaupunginhallitus toteaa, että viittaus oikeaan säädökseen on tarpeen tarkistaa ennen asetuksen voimaantuloa.
Kaupunginhallitus puoltaa luonnoksen hyväksymistä edellä esitetyin huomautuksin.
Kirje ympäristöministeriölle ja pöytäkirjanote pelastuslaitokselle, rakennusvirastolle, ympäristökeskukselle ja kaupunkisuunnitteluvirastolle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2-7 |
1054 §
LAUSUNTO UUDENMAAN YMPÄRISTÖKESKUKSELLE HELSINGIN ENERGIAN YMPÄRISTÖLUPAHAKEMUKSESTA
Khs 2008-1682
Esityslistan asia Ryj/4
Kaupunginhallitus päätti antaa Uudenmaan ympäristökeskukselle Helsingin Energian ympäristölupahakemuksesta seuraavan lausunnon:
Kaupunginhallitus puoltaa Helsingin Energian ympäristölupahakemuksen hyväksymistä,
kun hakemuksen käsittelyssä otetaan hakemuksessa esitetyn lisäksi huomioon
seuraavat näkökohdat:
- Murskaamo
sijoitetaan mahdollisuuksien mukaan murskaamattoman ja murskatun betonin
varastokasoihin nähden siten, että ne estävät mahdollisimman hyvin melun leviämisen
asuinrakennuksiin päin.
- Murskaamon
kuljettimien ja mahdollisten seulojen päälle asennetaan tiiviit pölykatteet.
- Murskaamo
varustetaan riittävän tehokkaalla kastelujärjestelmällä, jossa vettä sumutetaan
ainakin murskaimen ylä- ja alapuolelle ja kuljettimien purkukohtaan.
- Pölyntorjuntajärjestelmän tulee olla käytössä kokonaisuudessaan aina, kun murskaustyötä tehdään. Mikäli pölynpoisto- tai kastelulaitteissa esiintyy häiriöitä, murskaamo pysäytetään heti ja laitevika korjataan ennen murskaamon käynnistämistä.
- Mikäli
pölykatteista ja kastelusta huolimatta pölyä leviää ympäristöön, tulee
murskaustyö välittömästi keskeyttää.
- Murskaustyötä ei saa tehdä alle 0 °C:n lämpötilassa, ellei murskaamoa ole varustettu riittävän tehokkaalla pölynerottimella pölypitoisen ilman suodattamiseksi tai kastelujärjestelmällä, joka sisältää suuttimien ja putkistojen jäätymisen eston.
- Päällystetyille ajoväylille kulkeutunut pölyävä hienoaines tulee poistaa imulakaisukalustolla, joka sisältää puhdistettavan pinnan kastelulaitteiston.
- Työmaan
kaikki polttoainesäiliöt ja tankkauspaikat sijoitetaan tiiviille alustalle,
jonka välittömään läheisyyteen tulee varata imeytysainetta mahdollisten
polttoaine- ja öljyvuotojen torjumiseksi.
- Sellaisesta
poikkeuksellisesta tilanteesta, josta aiheutuu päästöjä tai syntyy jätettä
siten, että se voi aiheuttaa välitöntä ja ilmeistä ympäristön pilaantumisen
vaaraa tai se aiheuttaa jätteen määrän tai ominaisuuksien vuoksi erityisiä
toimia jätehuollossa, tulee välittömästi ilmoittaa myös Helsingin kaupungin
ympäristökeskukselle.
- Murskaustyön aloittamisesta ja lopettamisesta tai olennaisesta muuttamisesta tulee ilmoittaa myös Helsingin kaupungin ympäristökeskukselle.
Toiminta voidaan aloittaa ympäristölupapäätöstä noudattaen
muutoksenhausta huolimatta. Lupamääräyksillä on mahdollista rajoittaa riittävästi
toiminnasta aiheutuvia työnaikaisia haittoja eikä toiminnasta aiheudu
peruuttamatonta ympäristön pilaantumista.
Kirje Uudenmaan ympäristökeskukselle ja pöytäkirjanote ympäristölautakunnalle, kiinteistövirastolle ja kaupunkisuunnitteluvirastolle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2-5 |
1055 §
25.8.2008 pöydälle pantu asia
LAUSUNTO SUURTEN KAUPUNKIEN JOUKKOLIIKENTEEN VALTIONAVUSTUKSELLA 2009-2011 TOTEUTETTAVISTA TOIMENPITEISTÄ
Khs 2008-1579
Esityslistan asia Ryj/5
Kaupunginhallitus päätti antaa YTV:lle suurten kaupunkiseutujen valtionavustuksella 2009 – 2011 toteutettavista kehitystoimenpiteistä seuraavan lausunnon:
Yleistä Valtion tuki suurten kaupunkien joukkoliikenteen käyttökustannuksiin on periaatteessa myönteinen askel kestävän liikennepolitiikan edistämiseksi ja konkreettinen toimenpide ilmastonmuutosta vastaan ja valtion taholta sinällään erinomainen avaus. Samalla on kuitenkin todettava, että vuoden 2006 alusta toteutetussa valtionosuusjärjestelmän uudistuksessa Helsinki menetti yleiseen valtionosuuteen sisältyneen liikenteen taajamalisän, jonka vielä vuonna 2005 oli 6,7 milj. euroa.
Valtiovarainministeriön talousarvioesityksessä vuodelle 2009 suurten kaupunkien joukkoliikennetuen kokonaismäärä on 5 milj. euroa. Valtion budjettikehyksen mukaan tuki tulisi olemaan 7,5 milj. euroa vuonna 2010 ja 10 milj. euroa vuonna 2011.
Valtion vuoden 2009 budjettikehyksen perusteella 5 milj. euron tuki on kuitenkin vaatimaton suhteessa suurten kaupunkien omaan joukkoliikennetukeen, joka on noin 200 milj. euroa. Esillä olevan suuruinen tuki on täysin riittämätön, jotta sillä voitaisiin merkittävästi parantaa joukkoliikenteen houkuttelevuutta ja kilpailukykyä. Valtion tuen tulisi olla jatkossa moninkertainen, jotta sillä olisi todellista merkitystä joukkoliikenteen osuuden lisäämisessä. Kun otetaan huomioon liikenteen viimeaikainen kustannuskehitys, tuen kohdentaminen lippujen hintoihin tarkoittaa käytännössä tariffien korotuspaineiden hillitsemistä. Lipunhintojen suoranainen alentaminen edellyttäisi huomattavasti suurempaa rahoitustukea. Valtion ei tulisi myöskään puuttua joukkoliikennetuen kohdentumiseen yksityiskohtaisesti, vaan sen tulisi olla kuntien omassa päätösvallassa.
Tuen jakaminen kaupunkien kesken
Valtio on suurten kaupunkien joukkoliikennetukea koskevissa linjauksissaan korostanut kaupunkien oman joukkoliikennetuen merkitystä ja sitä, että valtion panostuksen ohella kaupunkien tulisi lisätä omaa panostustaan.
Helsingin kaupunki on viime vuosina merkittävästi lisännyt joukkoliikennetukeaan. Vuonna 2008 kaupungin joukkoliikennetuki on 108,3 milj. euroa. Joukkoliikennelautakunnan talousarvioesityksessä tukea esitetään nostettavaksi 6,7 milj. eurolla vuodelle 2009 tuen kokonaissumman ollessa tällöin noin 115 milj. euroa. Joukkoliikenteen kustannuskasvupaineet ovat mm. energia- ja työvoimakustannusten kasvun johdosta kovat, ja kaupungin oman tuen lisäys ei tästä syystä mahdollista merkittäviä palvelutason parannuksia.
Valtio ei ole toistaiseksi esittänyt, millä perusteilla suurten kaupunkien joukkoliikennetuki jaetaan eri kaupunkien ja kaupunkiseutujen kesken. Valtiovarainministeriön talousarvioesityksessä vuodelle 2009 todetaan, että tuen jakoperusteena kaupunkien kesken käytetään asukasmääriä. Suomen Paikallisliikenneliitto ry:n hallitus, jossa ovat edustettuina kaikki suurten kaupunkien joukkoliikenteen tilaajat eli HKL, YTV sekä Tampereen ja Turun kaupungit, on esittänyt, että tuki jaettaisiin painottamalla 50 %:lla kaupunkien oman joukkoliikennetuen määrää ja 50 %:lla kaupunkien asukaslukuja. Tuen kohdentamisessa tulisi ottaa huomioon myös kaupunkien oma panostus joukkoliikenteeseen, niin kuin Suomen Paikallisliikenneliittokin on esittänyt.
Helsingin kaupunki pitääkin perusteltuna ja kannatettavana valtion joukkoliikennetuen kohdentamista suurille kaupungeille Suomen Paikallisliikenneliitto ry:n ehdottaman mukaisesti painottaen 50 % kaupungin omaa joukkoliikennetukea ja 50 % kaupungin asukaslukua. Malli kannustaisi kaupunkeja panostamaan joukkoliikenteeseen, koska valtion tuki kasvaa kaupungin oman tuen kasvaessa. Käytännössä jakotapa tarkoittaisi, että vuonna 2009 valtion 5 milj. euroa joukkoliikennetuesta noin 2,4 milj. euroa kohdistuisi Helsingille, 0,9 milj. euroa Espoolle ja Kauniaisille, 0,7 milj. euroa Vantaalle, 0,5 milj. euroa Tampereelle ja 0,5 milj. euroa Turulle.
Tuen kohdentaminen eri kehittämiskohteisiin
Valtion joukkoliikennetukea pääkaupunkiseudulla on tarkoituksenmukaista kohdentaa lipunhintojen subventoimiseen, palvelutasoparannuksiin ja turvallisuuden parantamiseen.
Joukkoliikenteen kilpailukyvyn kannalta tarkoituksenmukaisinta on kohdentaa Helsingin seudun tukiosuudesta 30 % lipunhintojen korotuspaineiden hillitsemiseen, 60 % palvelutarjonnan parantamiseen ja 10 % turvallisuuden parantamiseen. Edelleen Helsingin tukiosuudesta 2/3 on tarkoituksenmukaista kohdentaa Helsingin sisäiseen joukkoliikenteeseen ja 1/3 seutuliikenteeseen.
Tuen käyttökohteiden erittelystä hakemusvaiheessa nykyisellä tarkkuudella tulisi jatkossa kuitenkin luopua.
Lipunhintojen
korotuspaineiden hillitseminen
Lipunhintojen subventoinnissa valtion tuki merkitsee joukkoliikenteen kustannuspaineet huomioon ottaen käytännössä pikemminkin lipunhintojen korotuspaineiden hillitsemistä kuin lipunhintojen alentamista.
Joukkoliikenteen tariffipolitiikkaa Helsingissä koskevan 2008 valmistuneen selvityksen perusteella joukkoliikenteen matkustajamääriä niin sisäisessä kuin seutuliikenteessä lisää voimakkaimmin, mikäli lipun hintojen alennukset kohdennetaan kausi- ja arvolippuihin. Valtion joukkoliikennetuki tulee kohdentaa näille lippulajeille siten, kuin pääkaupunkiseudun yhteisessä työryhmässä syksyn aikana linjataan.
Tukiosuudesta 2/3 tulee kohdentaa Helsingin sisäisen liikenteen taksoihin ja 1/3 Helsingin osuuksiin seutuliikenteen taksoihin.
Palvelutarjonnan
parantaminen
Kuten pääkaupunkiseudun yhteinen työryhmä on valmistelussaan todennut, ovat liikennetarjonnan kehittämisessä tärkeimmät toimenpiteet poikittaisliikenteen parantaminen ja uusien alueiden joukkoliikennepalvelut.
Joukkoliikennelautakunta päätti kokouksessaan 30.4.2008, että uusi poikittaista joukkoliikennettä vahvistava bussilinja 56, Kalasatama – Metsäläntie – Kannelmäki, kilpailutetaan kohteena 84 siten, että linjan liikennöinti alkaa ehdollisesti syysliikenteen alussa 2009 ja sopimusaika päättyy 31.12.2013. Linjan käynnistämisen ehtona on linjan rahoituksen toteutuminen valtion suurten kaupunkien joukkoliikennerahoituksen kautta. Linjan 56 liikennöintikustannuksiin tulisi kohdentaa valtion tukea vuonna 2009 arviolta 340 000 euroa ja vuosina 2010 ja 2011 noin 850 000 euroa.
Poikittaisliikenteen tarjonnan vahvistusten osalta valtion joukkoliikennetukea tulisi lisäksi vuosina 2009 – 2011 kohdistaa ainakin poikittaislinjojen 50, 51, 52, 52A, 53, 54, 54B, 57, 58, 58B, 59, 78 ja 79 vuorovälien tihentämiseen ja liikennöintiaikojen jatkamiseen. Seudullisen poikittaisliikenteen vahvistamisen osalta tarkoituksenmukaista on vahvistaa Jokeri-linjan ja Tiedelinjan tarjontaa.
Uusien alueiden joukkoliikennepalvelujen parantamisessa tarkoituksenmukaisia kohteita valtion joukkoliikennetuelle ovat Sipoon liitosalueen joukkoliikennepalvelut (2009 – 2011) ja Jätkäsaaren joukkoliikennepalvelut (2010 – 2011).
Helsingin palvelutarjontaan kohdennettavasta tukiosuudesta 2/3 tulee kohdentaa Helsingin sisäiseen liikenteeseen ja 1/3 Helsingin osuuksiin seutuliikenteessä.
Turvallisuuden parantaminen
Vartiointia lisäämällä aikaansaadusta turvallisuuden ja turvallisuuden tunteen paranemisesta on liikennelaitoksella erittäin hyvät kokemukset aikaisemmilta vuosilta.
Turvallisuuden parantamisen osalta valtion tuki Helsingissä tulisi kohdentaa kahden liikkuvan partion lisäämiseen viikonlopuiksi (pe ilta ja la ilta) metron ja raitioliikenteen vartiointiin. Vuosikustannukseltaan tämä tarkoittaa yhteensä 160 000 euron lisärahoitustarvetta. Liikennelaitos on vastaavasti itse lisäämässä vartiointiin, siivoukseen ja turvallisuutta edistävään viestintään yhteensä 300 000 euroa jo vuonna 2008. Metron ja raitioliikenteen vartiointiin kohdennettava valtion tuki tulee osoittaa liikennelaitokselle.
Seudullisen liikenteen, lähinnä lähijunaliikenteen, osalta hyvä kehittämiskohde on sosiaalisen turvallisuuden parantaminen juna-asemien turvallisuus- ja kunnossapitopalveluihin panostamalla.
Turvallisuuden parantamiseen osoitettavasta Helsingin tukiosuudesta 2/3 tulee kohdentaa Helsingin sisäiseen liikenteeseen ja 1/3 Helsingin osuuksiin seutuliikenteessä.
Muut kehittämiskohteet
Tarkoituksenmukainen kohde valtion joukkoliikennetuelle olisi tukiresurssien niin mahdollistaessa edellä mainittujen lisäksi Helmi2-hankkeen edistäminen. Järjestelmässä kaikkiin busseihin ja raitiovaunuihin tulee mobiililaajakaistayhteys sekä liikennevaloetuudet. Tämän ohella matkustajille voidaan mobiililaajakaistan kautta tarjota matkan ajaksi käyttöön langaton Internet-yhteys niin, että liikenteen tilaajan kustannukset eivät kasva. Mobiililaajakaistaa voidaan lisäksi hyödyntää useissa muissa matkustajien viihtyvyyttä ja turvallisuutta edistävissä palveluissa sekä liikennesuunnittelussa. Hankkeen kokonaiskustannukset Helsingissä ovat noin 3,4 milj. euroa.
Kirje YTV:lle ja pöytäkirjanote liikennelaitokselle.
Esittelijä muutti esitystään siten, että sivun 44 ensimmäisen kappaleen teksti oli seuraava:
… joukkoliikenteen
houkuttelevuutta ja kilpailukykyä. Valtion
tuen tulisi olla jatkossa moninkertainen, jotta sillä olisi todellista
merkitystä joukkoliikenteen osuuden lisäämisessä. Kun otetaan huomioon
liikenteen viimeaikainen kustannuskehitys, tuen kohdentaminen lippujen
hintoihin tarkoittaa käytännössä tariffien korotuspaineiden hillitsemistä.
Lipunhintojen suoranainen alentaminen edellyttäisi huomattavasti suurempaa
rahoitustukea. Valtion ei tulisi myöskään
puuttua joukkoliikennetuen kohdentumiseen yksityiskohtaisesti, vaan sen tulisi
olla kuntien omassa päätösvallassa.
Kaupunginhallitus hyväksyi esityksen esittelijän muutetun esityksen mukaisena.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2-4 |
1056 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Ryj/6
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota yleisten töiden lautakunnan 28.8.2008 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen.
Ilmoitus yleisten töiden lautakunnalle.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1057 §
UUDENMAAN PÄIHDEHUOLLON KUNTAYHTYMÄN TOIMINNAN KEHITTÄMINEN
Khs 2008-1658
Esityslistan asia Stj/1
Kaupunginhallitus päätti antaa Uudenmaan päihdehuollon kuntayhtymälle seuraavan lausunnon:
Helsinkiläisten hoitovuorokaudet Ridasjärven päihdehoitokeskuksessa ovat vähentyneet erittäin voimakkaasti. Vähennys johtuu ensisijaisesti siitä, että pääosaan laitoskuntoutustarpeesta on kyetty vastamaan kaupungin omissa yksiköissä.
Kaupungin tavoitteena on monimuotoinen ja hallittava päihdepalvelujen kokonaisuus, jossa asiakkaiden tarpeet ja kokonaistaloudellisuus ohjaavat toiminnan kehittämistä. Nämä periaatteet ohjaavat myös Ridasjärven päihdehoitokeskuksen palvelujen käyttöä.
Kirje Uudenmaan päihdehuollon kuntayhtymälle ja pöytäkirjanote sosiaalilautakunnalle sekä Uudenmaan päihdehuollon kuntayhtymän yhtymäkokouksen helsinkiläiselle edustajalle.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36048
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2-3 |
1058 §
LAUSUNTO OIKEUSMINISTERIÖLLE REKISTERÖIDYN PERHEEN SISÄISTÄ ADOPTIOTA KOSKEVASTA TYÖRYHMÄMIETINNÖSTÄ
Khs 2008-1440
Esityslistan asia Stj/2
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle viikoksi.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36048
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1059 §
KORKEIMMAN HALLINTO-OIKEUDEN PÄÄTÖS TERVEYSASEMAVERKON KEHITTÄMISTÄ KOSKEVASTA KUNNALLISVALITUKSESTA
Khs 2005-2283
Esityslistan asia Stj/3
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi korkeimman hallinto-oikeuden 21.8.2008 antaman kunnallisvalitusta koskevan päätöksen taltionumero 2038.
Pöytäkirjanote terveyslautakunnalle jäljennöksin korkeimman hallinto-oikeuden ja Helsingin hallinto-oikeuden päätöksistä.
Lisätiedot:
Rautanen Marja-Liisa, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36184
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2-3 |
1060 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Stj/4
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
sosiaalilautakunta 26.8.2008
sosiaalilautakunta
lasten päivähoitojaosto 27.8.2008
Ilmoitus sosiaalilautakunnalle ja lasten päivähoitojaostolle.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36048
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1061 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
ammattikorkeakoulun hallitus |
29.5.2008 |
kulttuuri- ja kirjastolautakunta |
11.6.2008 |
liikuntalautakunta |
26.8.2008 |
|
|
eläintarhan johtaja |
21.8.2008 |
henkilöstökeskus |
|
- henkilöstöjohtaja |
27.8.2008 |
museonjohtaja |
21. ja 25.8.2008 |
ruotsinkielisen työväenopiston rehtori |
22.8.2008 |
suomenkielinen työväenopisto |
|
- johtava rehtori |
22. – 27.8.2008 |
taidemuseon johtaja |
25.8.2008 |
tietokeskus |
|
- johtaja |
22.8.2008 |
työterveysjohtaja |
22. – 27.8.2008 |
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
Raunila Marjatta, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1062 §
LAAJASALON KORTTELEIDEN NRO 49265 - 49268 JA HUVILA- YM. ALUEIDEN (ITÄNIITYNNIEMI) ASEMAKAAVAN JA ASEMAKAAVAN MUUTOKSEN MÄÄRÄÄMINEN OSITTAIN VOIMAAN ENNEN LAINVOIMAISUUTTA (NRO 11470)
Khs 2005-2472
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti määrätä 49. kaupunginosan kortteleiden nro 49265–49268 sekä huvila-, virkistys-, loma-, liikenne-, erityis-, suojelu-, vesi- ja katualueiden asemakaavan sekä suojelu- ja katualueiden asemakaavan muutoksen nro 11470 voimaan lukuun ottamatta tilaa RN:o 1:886 ja tämän asian liitteenä olevaan kaavakarttaan merkittyä osaa yhteisestä vesialueesta RN:o 1:980.
Kirje jäljennöksin esityslistatekstistä korkeimmalle hallinto-oikeudelle sekä pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle, Carita Nybomille ja Kim Nybomille, kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kaupunkisuunnitteluvirastolle ja hallintokeskuksen oikeuspalveluille.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1063 §
ETUOSTO-OIKEUDEN KÄYTTÄMÄTTÄ JÄTTÄMINEN KIINTEISTÖ OY LIIKEPRIMON SEKÄ KIINTEISTÖ OY HELSINGIN MALMINPUISTON VÄLISESSÄ KIINTEISTÖKAUPASSA
Khs 2008-1733
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti, että kaupunki ei käytä etuosto-oikeuttaan 5.6.2008 tehdyssä kiinteistökaupassa, jossa Kiinteistö Oy Liikeprimo on myynyt Helsingin kaupungin 38. kaupunginosan (Malmi, Ala-Malmi) korttelin nro 38273 tontin nro 4 Kiinteistö Oy Helsingin Malminpuistolle.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle ja Kiinteistö Oy Helsingin Malminpuistolle.
Lisätiedot:
Ryöti Miliza, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 25407
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1064 §
ETUOSTO-OIKEUDEN KÄYTTÄMÄTTÄ JÄTTÄMINEN SUOMEN VALTION SEKÄ ARI JA KARI PYLVÄNÄISEN VÄLISESSÄ KIINTEISTÖKAUPASSA
Khs 2008-1732
Esityslistan asia Kaj/3
Kaupunginhallitus päätti, että kaupunki ei käyttäisi etuosto-oikeuttaan 12.6.2008 tehdyssä kiinteistökaupassa, jossa Suomen valtio (Senaatti-kiinteistöt) on myynyt määräalan rakennuksineen Helsingin kaupungin Laajasalon kylässä sijaitsevasta Tonttuvuori-nimisestä tilasta RN:o 1:881 Ari ja Kari Pylvänäiselle.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle ja Ari ja Kari Pylvänäiselle.
Lisätiedot:
Ryöti Miliza, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 25407
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
1065 §
VT IRMELI WALLDEN-PAULIGIN TOIVOMUSPONSI ERITYISEN HUOMION KIINNITTÄMISESTÄ LEIKKI- JA OLESKELUALUEIDEN RIITTÄVYYTEEN JA VIIHTYISYYTEEN RAKENNUSLUVAN MYÖNTÄMISEN YHTEYDESSÄ (PUNAVUOREN TONTTI 118/3)
Khs 2007-2257
Esityslistan asia Kaj/4
Kaupunginhallitus päätti merkitä tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 10.10.2007 hyväksymän toivomusponnen (Irmeli Wallden-Paulig) johdosta ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Pöytäkirjanote jäljennöksin kaupunginhallituksen esityslistasta valtuutettu Irmeli Wallden-Pauligille ja tiedoksi muille valtuutetuille.
Lisätiedot:
Ryöti Miliza, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 25407
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2-3 |
1066 §
LAUSUNTO UUDENMAAN YMPÄRISTÖKESKUKSELLE MCDONALD´S OY:N POIKKEAMISHAKEMUKSESTA
Khs 2008-1613
Esityslistan asia Kaj/5
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle viikoksi.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITE |
Päätöksen perustelut |
1067 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/6
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
asuntolautakunta |
26.8.2008 |
kaupunkisuunnittelulautakunta |
21.8.2008 |
|
|
asuntotuotantotoimisto |
25.8. ja 27.8.2008 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Ryöti Miliza, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 25407
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITE |
Päätöksen perustelut |
Översättning:
1065 §
HEMSTÄLLNINGSKLÄM AV FULLMÄKTIGELEDAMOTEN IRMELI
WALLDEN-PAULIG: ÄGNANDE
AV SÄRSKILD UPPMÄRKSAMHET
ÅT ATT PLATSERNA FÖR LEK OCH UTEVISTELSE ÄR TILLRÄCKLIGA
OCH TRIVSAMMA DÅ BYGGLOV BEVILJAS (TOMTEN 118/3 I
RÖDBERGEN)
Stn 2007-2257
Ärende Kaj/4 på
föredragningslistan
Stadsstyrelsen beslöt anteckna utredningen om
åtgärderna med anledning av en hemställningskläm som stadsfullmäktige godkänt
10.10.2007 (Irmeli Wallden-Paulig), tillställa den som föreslagit klämmen denna
utredning och ge de övriga fullmäktigeledamöterna tillfälle att ta del av den.
Protokollsutdrag
till ledamoten Irmeli Wallden-Paulig och för kännedom till fullmäktige, med en
kopia av det ifrågavarande ärendet i stadsstyrelsens föredragningslista.
Tilläggsuppgifter:
Ryöti Miliza, biträdande
stadssekreterare, telefon 310 25407
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Suvi Rihtniemi |
Reijo Forssander |
puheenjohtaja |
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
Ulla-Marja Urho |
Terhi Peltokorpi |
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä hallintokeskuksessa 9.9.2008 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkityöpäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Reijo Forssander
vs. hallintosihteeri
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1 |
|||
|
|
||
|
Pöytäkirjan
liitteet |
||
|
|
|
|
|
|
Pöytäkirjan liitteet on tilattavissa hallintokeskuksen kirjaamosta, jonka yhteystiedot ja aukioloaika on mainittu kohdassa ‘Oikaisuvaatimuksen toimittaminen’. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusoikeus |
||
|
|
|
|
|
|
Päätökseen tyytymätön voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|
|
|
|
|
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa (Kuntalaki 91 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 1038-1051, 1053-1061 ja 1065-1067 §:t |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan etuosto-oikeuden käyttämistä (Etuostolaki 22 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 1063-1064 §:t |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä |
||
|
|
|
|
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan jäsen. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusviranomainen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus tehdään Helsingin kaupunginhallitukselle. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusaika |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. |
||
|
|
||
|
Oikaisuvaatimuksen
sisältö |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksessa, joka on osoitettava kaupunginhallitukselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
muutoksenhakijan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja muut yhteystiedot, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa |
|
|
|
|
|
|
– |
jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
muoto |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostina. Kirjallinen oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Viranomaiselle saapunutta sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
toimittaminen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa osoitteella: Helsingin kaupunginhallitus PL 1 Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11 – 13 00099 HELSINGIN KAUPUNKI Kirjaamon puhelinnumero on (09) 310 13700. Faksinumero on (09) 655 783 ja sähköpostiosoite: hallintokeskus@hel.fi. Hallintokeskuksen aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15 – 16.00. Oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimus on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen hallintokeskuksen aukioloajan päättymistä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus toimitetaan aina omalla vastuulla. |
||
|
|
||
2 |
|||
|
|
|
|
|
Etuosto-oikeuden käyttäminen |
||
|
|
|
|
|
|
Valitusoikeus, valitusviranomainen ja valitusaika Kunnan etuosto-oikeuden käyttämistä myytyyn kiinteistöön koskevaan päätökseen saa hakea muutosta kirjallisella valituksella |
|
|
|
|
|
|
– |
ostaja ja etuostolain 6 §:ssä tarkoitetuissa tapauksissa myyjä. |
|
|
|
|
|
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle. Valituskirjelmä on toimitettava Helsingin hallinto-oikeudelle kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa päätöksen todisteellisesta tiedoksisaannista. Päätöksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon sinä päivänä, jona asiakirja on luovutettu asianomaiselle tai hänen lähetilleen tahi esitetty asianomaiselle. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianomaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana. Helsingin hallinto-oikeuden yhteystiedot: Ratapihantie 9, PL 120 00521 HELSINKI Puhelin: 010 36 42000 Faksinumero: 010 36 42079 Sähköposti: helsinki.hao@om.fi Milloin kunta on päättänyt, ettei se käytä etuosto-oikeutta, ei päätökseen saa hakea muutosta valittamalla. |
||
|
|
||
|
Yhteiset määräykset muutoksenhausta |
||
|
|
|
|
|
|
Valitusajan laskeminen Tiedoksisaantipäivää, nähtävilleasettamispäivää tai sitä päivää, jolloin päätös on julkipanon jälkeen annettu ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Valituskirjelmän sisältö Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
|
|
|
|
|
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
|
|
|
|
|
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
|
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
|
|
|
|
ANVISNINGAR OM
SÖKANDE AV ÄNDRING
1 |
||||
|
|
|||
|
Bilagor till
protokollet |
|||
|
|
|
||
|
|
Bilagorna
till protokollet kan beställas på förvaltningscentralens registratorskontor.
Kontaktinformation och öppettiderna är angivna under punkten ”Inlämnande av
rättelseyrkande”. |
||
|
|
|
||
|
Rätt att
framställa rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
|
Den som är
missnöjd med ett beslut kan framställa ett rättelseyrkande. Ändring i beslutet
får inte sökas genom besvär. Rättelse får
inte yrkas i beslut som gäller: |
||
|
|
|
||
|
– |
beredning
eller verkställighet (91 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
1038-1051, 1053-1061 ja 1065-1067 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
– |
utnyttjande
av kommunens förköpsrätt (22 § i förköpslagen) |
||
|
|
|
||
|
|
1063-1064 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkande får framställas |
|||
|
|
|
||
|
– |
av den som
ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
||
|
|
|
||
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandemyndighet |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkande
framställs hos Helsingfors stadsstyrelse. |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkandetid
|
|||
|
|
|||
|
Ett rättelseyrkande skall framställas inom fjorton (14) dagar från
delfåendet av beslutet. En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes,
om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts
fram offentligt. Dagen för
delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas inte in i den
bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en
annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får rättelseyrkandet inlämnas
första vardagen därefter. |
|||
|
|
|||
|
Innehåll i
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
I
rättelseyrkandet, som skall riktas till stadsstyrelsen, skall uppges |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
postadress
och annan kontaktinformation för meddelanden i saken till ändringssökanden |
||
|
|
|
||
|
– |
om
ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud eller
om rättelseyrkandet har upprättats av någon annan, också hans namn och hemkommun. |
||
|
|
|
||
|
Formen för
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall göras skriftligt. Rättelseyrkandet kan också
skickas per telefax eller e-post. Rättelseyrkandet skall undertecknas av ändringssökanden, den lagliga
företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt
dokument som kommit till myndigheten behöver inte kompletteras med en
underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och det inte är
skäl att misstänka dokumentets äkthet eller intakthet. |
|||
|
|
|
||
|
Inlämnande av
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall innan rättelseyrkandetiden utgår inlämnas till Helsingfors stadsstyrelse PB 1 Besöksadress: Norra esplanaden 11–13 00099 HELSINGFORS STAD Telefonnumret till registratorskontoret är (09) 310 13700. Telefaxnumret är (09) 655 783 och e-postadressen är: hallintokeskus@hel.fi. Förvaltningscentralen är öppen måndag–fredag kl. 8.15–16.00. Rättelseyrkandet kan skickas per post, genom bud eller elektroniskt. Till posten skall rättelseyrkandet lämnas i så god tid att det hinner
fram sista dagen av rättelseyrkandetiden före utgången av förvaltnings-centralens
öppettid. Ett elektroniskt meddelande anses ha inkommit till myndigheten då det är
tillgängligt i myndighetens mottagningsapparat eller datasystem så att
meddelandet kan behandlas. Ett
rättelseyrkande skickas alltid på eget ansvar. |
|||
|
|
|||
2 |
||||
|
|
|
||
|
Utnyttjande av förköpsrätt |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsrätt,
besvärsmyndighet och besvärstid Ändring i ett
beslut som gäller utnyttjande av kommunens förköpsrätt till en såld fastighet
får sökas genom skriftliga besvär |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
av köparen
och i de fall som avses i 6 § i förköpslagen av säljaren. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär anförs
hos Helsingfors förvaltningsdomstol. Besvärsskriften skall inlämnas till Helsingfors
förvaltningsdomstol inom trettio (30) dagar efter att vederbörande bevisligen
fått del av beslutet. Vederbörande anses ha fått del av beslutet den dag då
handlingen överlämnats till honom eller hans bud eller företetts honom. Vederbörande
anses ha fått del av en per post mot mottagningsbevis sänd handling vid den
tid mottagningsbeviset utvisar. Kontaktinformation till Helsingfors förvaltningsdomstol: Bangårdsvägen 9, PB 120 00521 HELSINGFORS Telefon: 010 36 42000 Telefax: 010 36 42079 E-post: helsinki.hao@om.fi Om kommunen
har beslutat att den inte utnyttjar sin förköpsrätt, får ändring i beslutet
inte sökas genom besvär. |
||
|
|
|
|
|
|
Gemensamma bestämmelser om sökande av ändring |
|||
|
|
|
||
|
|
Uträkning av
besvärstiden Dagen för delfåendet, den dag då protokollet lagts fram eller den dag då
beslutet meddelats efter anslag räknas inte in i den bestämda tiden. Om
sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen
därefter. Innehåll i besvärsskriften I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
||
|
|
|||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
den
postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan
tillställas ändringssökanden. |
||
|
|
|
||
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till besvärsskriften skall fogas |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
||
|
|
|
||
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när
besvärstiden har börjat |
||
|
|
|
||
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts
myndigheten. |
||
|
|
|
||
|
|
|
|
|