Kokousaika |
19.5.2008 kello 16.00 – 18.00 |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Läsnä |
|
||||||||
|
|
||||||||
Jäsenet |
Rihtniemi, Suvi |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
||||||
|
Lehtipuu, Otto |
I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Vehviläinen, Sirkka-Liisa |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Malinen, Jouko |
|
|
||||||
|
Moisio, Elina |
|
|
||||||
|
Ojala, Outi |
|
|
||||||
|
Oker-Blom, Jan D. |
|
|
||||||
|
Pajamäki, Osku |
|
|
||||||
|
Peltokorpi, Terhi |
|
|
||||||
|
Rautava, Risto |
|
|
||||||
|
Urho, Ulla-Marja |
|
|
||||||
|
Wallden-Paulig, Irmeli |
|
|
||||||
|
Koskinen, Kauko |
varajäsen |
|
||||||
|
Helistö, Kimmo |
varajäsen |
|
||||||
|
Meriläinen, Risto |
varajäsen |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Muut |
Hiltunen, Rakel |
kaupunginvaltuuston puheenjohtaja |
|
||||||
|
Krohn, Minerva |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Pajunen, Jussi |
kaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Sauri, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Kokkonen, Paula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Haatainen, Tuula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Penttilä, Hannu |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Vanne, Pertti |
kansliapäällikkö |
|
||||||
|
Korhonen, Tapio |
rahoitusjohtaja |
|
||||||
|
Ratasvuori, Eila |
hallintojohtaja |
|
||||||
|
Sarvilinna, Sami |
kaupunginlakimies |
|
||||||
|
Tulensalo, Hannu |
henkilöstöjohtaja |
|
||||||
|
Waronen, Eero |
viestintäpäällikkö |
|
||||||
|
Ollinkari, Matti |
kansainvälisen toiminnan päällikkö |
|
||||||
|
Hari, Olli |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Matikainen, Kristiina |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Mickwitz, Leena |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Sippola-Alho, Tanja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Vallittu, Anja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Venesmaa, Riitta |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Rautanen Marja-Liisa |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Saarinen, Erja |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Ryöti, Miliza |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Forssander, Reijo |
vs. hallintosihteeri |
|
||||||
|
Kansanen, Pekka |
ympäristöjohtaja (736 §:n kohdalla) |
|
||||||
|
Viinanen, Jari |
ympäristötarkastaja (736 §:n kohdalla) |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Puheenjohtaja |
Rihtniemi, Suvi |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Forssander, Reijo |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Esittely |
|
§ |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
|
|
|
||||
|
Kokkonen |
|
|
738, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Rakennus- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sosiaali- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
Päätöksen perusteluna on kunkin asian esityslistateksti, joka on merkitty liitteeksi 1.
§ |
Asia |
|
724 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
725 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
726 |
Kj/1 |
Talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalvelu-yksikön muuttaminen kunnan liikelaitokseksi |
727 |
Sj/2 |
Käräjäoikeuden lautamiehen valinta |
728 |
Sj/3 |
Henkilöstökeskuksen kehittämispalvelut -yksikön muuttaminen kunnan liikelaitokseksi |
729 |
Kaj/4 |
Tapaninkylän tontin 39136/21 asemakaavan muuttaminen (nro 11746) |
730 |
Kaj/5 |
Kuninkaantammen osayleiskaavan hyväksyminen (nro 11640) |
731 |
Kaj/6 |
Tapaninkylän tonttien 39139/21, 22 ja 30, 39140/6, 39143/4, 39243/16 sekä 39353/11 ja 12 ym. alueiden (Kotinummentien pohjoispää) asemakaavan muuttaminen (nro 11687) |
732 |
Kaj/7 |
Kiinteistöviraston tilakeskuksen muuttaminen kunnan liikelaitokseksi |
733 |
Kj/3 |
Helsingin elinkeinostrategian 2007 toteutumisen seurantaraportti |
734 |
Kj/4 |
Lausunnon antaminen arviointikertomuksesta vuodelta 2007 tarkastuslautakunnalle |
735 |
Kj/5 |
Vt Wallden-Pauligin toivomusponsi talojen maalämpöön siirtymisen tukemisesta liitosalueilla ja uusilla rakennettavilla alueilla |
736 |
Kj/6 |
Helsingin kaupungin ilmansuojelun toimintaohjelma 2008-2016 |
737 |
Kj/7 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
738 |
Kj/8 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
739 |
Kj/9 |
Eron myöntäminen hallintokeskuksen kaupunginsihteerille Riitta Venesmaalle sekä viran haettavaksi julistaminen |
740 |
Ryj/1 |
Kiinteistö Oy Helsingin Vihertukun varsinainen yhtiökokous |
741 |
Ryj/2 |
Lausunto ympäristöministeriölle ehdotuksesta valtioneuvoston asetukseksi kivenlouhimon, kivenlouhinnan ja kivenmurskaamon ympäristönsuojelusta |
742 |
Ryj/3 |
Esitys ympäristökeskuksen terveystarkastajan viran nimikkeen muuttamisesta |
743 |
Ryj/4 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
744 |
Stj/1 |
Lausunto Etelä-Suomen lääninhallitukselle Ulfab Sairaankuljetus Oy:n sairaankuljetuslupahakemuksesta |
745 |
Stj/2 |
Lausunto apuvälinepalvelujen järjestämisehdotuksesta HUS-alueella |
746 |
Stj/3 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
747 |
Sj/1 |
Liikuntaviraston ulkoliikuntaosaston osastopäällikön viran täyttäminen |
748 |
Sj/2 |
Helsingin tiedepalkinnon myöntäminen |
749 |
Sj/3 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
750 |
Kaj/1 |
Suutarilan tontin 40193/10 asemakaavan muuttaminen (nro 11767) |
751 |
Kaj/2 |
Vartiokylän tonttien 45297/2 ja 3 asemakaavan muuttaminen (nro 11763) |
752 |
Kaj/3 |
Vartiokylän tontin 45331/3 asemakaavan muuttaminen (nro 11759) |
753 |
Kaj/4 |
Vartiokylän tonttien 45451/4-6 ja 45452/13 asemakaavan muuttaminen (nro 11761) |
754 |
Kaj/5 |
Vartiokylän tontin 45460/12 asemakaavan muuttaminen (nro 11762) |
755 |
Kaj/6 |
Lausunto Helsingin hallinto-oikeudelle kaupunginvaltuuston päätöksestä tehdystä valituksesta Laajasalon Yliskylänlahden ranta-alueiden asemakaava-asiassa (nro 11689) |
756 |
Kaj/7 |
Keskuspuiston osan rakennuskiellon pidentäminen (nro 11776) |
757 |
Kaj/8 |
Pihlajamäen asemakaavan määrääminen osittain voimaan ennen lainvoimaisuutta (nro 11520) |
758 |
Kaj/9 |
Esisopimus pääkaupunkiseudun yhteisen liikenteen hallintakeskuksen perustamisesta |
759 |
Kaj/10 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
724 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Urhon (varalla Wallden-Paulig) ja Ojalan (varalla Pajamäki) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
725 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
726 - 732 § |
Kaupunginvaltuuston 4.6.2008 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Kaupunginjohtaja
726 § |
Talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalvelu-yksikön muuttaminen kunnan liikelaitokseksi |
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle viikoksi.
Lisätiedot:
Malinen Matti, controller, puhelin 310 36277
Sivistys- ja henkilöstötoimi
727 § |
Käräjäoikeuden lautamiehen valinta |
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
728 § |
Kaupunginhallituksen kokouksessa 26.5.2008 pöydälle pantu asia |
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle viikoksi.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
Malinen Matti, controller, puhelin 310 36277
Kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötoimi
729 § |
Tapaninkylän tontin 39136/21 asemakaavan muuttaminen (nro 11746) |
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle viikoksi.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
730 § |
Kuninkaantammen osayleiskaavan hyväksyminen (nro 11640) |
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle viikoksi.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
731 § |
Tapaninkylän tonttien 39139/21, 22 ja 30, 39140/6, 39143/4, 39243/16
sekä 39353/11 ja 12 ym. alueiden (Kotinummentien pohjoispää) asemakaavan
muuttaminen (nro 11687) |
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
732 § |
Kaupunginhallituksen kokouksessa 26.5.2008 pöydälle pantu asia |
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle viikoksi.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
Malinen Matti, controller, puhelin 310 36277
733 §
HELSINGIN ELINKEINOSTRATEGIAN 2007 TOTEUTUMISEN SEURANTARAPORTTI
Khs 2007-917
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle viikoksi.
Lisätiedot:
Maarttola Minna, projektipäällikkö, puhelin 310 36307
Holstila Eero, elinkeinojohtaja, puhelin 310 36141
LIITE |
Päätöksen perustelut |
734 §
LAUSUNNON ANTAMINEN ARVIOINTIKERTOMUKSESTA VUODELTA 2007 TARKASTUSLAUTAKUNNALLE
Khs 2008-909
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus päätti antaa edellä esitetyn mukaisen lausunnon arviointikertomuksesta vuodelta 2007 tarkastuslautakunnalle.
Pöytäkirjanote lausunnoin tarkastuslautakunnalle.
Lisätiedot:
Forsblom Kaija, erityissuunnittelija, puhelin 310 36281
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
735 §
VT WALLDEN-PAULIGIN TOIVOMUSPONSI TALOJEN MAALÄMPÖÖN SIIRTYMISEN TUKEMISESTA LIITOSALUEILLA JA UUSILLA RAKENNETTAVILLA ALUEILLA
Khs 2008-554
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle viikoksi.
Lisätiedot:
Olli Seppo, kaupunginkamreeri, puhelin 310 36135
LIITE |
Päätöksen perustelut |
736 §
HELSINGIN KAUPUNGIN ILMANSUOJELUN TOIMINTAOHJELMA 2008-2016
Khs 2008-59
Esityslistan asia Kj/6
Kaupunginhallitus päätti
- hyväksyä 29.4.2008 päivätyn Helsingin kaupungin ilmansuojelun toimintaohjelman 2008-2016 hallintokuntien toiminta- ja taloussuunnittelussa mahdollisuuksien mukaan huomioon otettavaksi, ja
- kehottaa ilmansuojelutyöryhmää lähettämään toimintaohjelman Uudenmaan ympäristökeskukselle, vastaamaan ohjelman seurannasta sekä toimittamaan ympäristöministeriölle selvityksen ohjelman toteutumisesta kolmen vuoden välein.
Pöytäkirjanote joukkoliikennelautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, liikepalvelulautakunnalle, opetuslautakunnalle, pelastuslautakunnalle, rakennuslautakunnalle, satamalautakunnalle, tekniselle lautakunnalle, terveyslautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, ympäristölautakunnalle ja YTV:lle.
Merkittiin, että asiaa esittelemässä olivat ympäristöjohtaja Kansanen ja ympäristötarkastaja Viinanen.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
Viinanen Jari, ympäristötarkastaja, puhelin 310 31519
Kansanen Pekka, ympäristöjohtaja, puhelin 310 32000
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 15 |
737 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/7
Kaupunginhallitus
päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 20 tekemiä päätöksiä
käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja --
satamalautakunta --
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta --
tekninen lautakunta --
apulaiskaupunginjohtajat
-
rakennus- ja
ympäristötointa johtava
-
sosiaali- ja
terveystointa johtava
-
sivistys- ja
henkilöstötointa johtava
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
hallintokeskus
-
hallintojohtaja
-
hallintopalvelujen
osastopäällikkö
-
kansainvälisen
toiminnan päällikkö
-
kaupunginlakimies
-
turvallisuus- ja
valmiusosaston osastopäällikkö
-
viestintäpäällikkö
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
sisäisen
tarkastuksen päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
taloushallintopäällikkö
-
elinkeinojohtaja
-
elinkeinopäällikkö
-
matkailupäällikkö
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
738 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/8
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 20 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
739 §
ERON MYÖNTÄMINEN HALLINTOKESKUKSEN KAUPUNGINSIHTEERILLE RIITTA VENESMAALLE SEKÄ VIRAN HAETTAVAKSI JULISTAMINEN
Khs 2008-1231
Esityslistan asia Kj/9
Kaupunginhallitus päätti myöntää Riitta Venesmaalle eron hallintokeskuksen kaupunginsihteerin virasta 1.8.2008 lukien.
Samalla kaupunginhallitus päätti kehottaa hallintokeskusta julistamaan kaupunginsihteerin viran julkisesti haettavaksi 14 päivän hakuajoin ja virkaan kuuluvin palkkaeduin.
Pöytäkirjanote päätöksessä mainituille ja talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin.
Lisätiedot:
Teppo Tiina, vs. projektipäällikkö, puhelin 310 36018
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
740 §
KIINTEISTÖ OY HELSINGIN VIHERTUKUN VARSINAINEN YHTIÖKOKOUS
Khs 2008-1183
Esityslistan asia Ryj/1
Kaupunginhallitus päätti kehottaa hallintokeskuksen oikeuspalveluita edustamaan kaupunkia Kiinteistö Oy Helsingin Vihertukun varsinaisessa yhtiökokouksessa 21.5.2008 klo 12.00 Helsingin Tukkutorin tiloissa sekä ehdottamaan yhtiön hallitukseen kaupungin edustajina valittaviksi
varsinaiseksi jäseneksi toimitusjohtaja Timo Taulavuori Helsingin Tukkutorilta ja varajäseneksi yrityspalvelupäällikkö Tiina Suvanen Helsingin Tukkutorilta
sekä tilintarkastajaksi HTM, JHTT Kari
Roine ja varatilintarkastajaksi JHTT Jari Ritari.
Pöytäkirjanote nimetyille, Kiinteistö Oy Helsingin Vihertukulle, hallintokeskuksen oikeuspalveluille ja tarkastusvirastolle.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
741 §
LAUSUNTO YMPÄRISTÖMINISTERIÖLLE EHDOTUKSESTA VALTIONEUVOSTON ASETUKSEKSI KIVENLOUHIMON, KIVENLOUHINNAN JA KIVENMURSKAAMON YMPÄRISTÖNSUOJELUSTA
Khs 2008-1027
Esityslistan asia Ryj/2
Kaupunginhallitus
päätti lähettää ympäristöministeriölle Ehdotuksesta valtioneuvoston
asetukseksi kivenlouhimon, kivenlouhinnan ja kivenmurskaamon
ympäristönsuojelusta (Muistio 31.3.2008) sekä Valtioneuvoston asetus
-luonnoksesta seuraavan lausunnon:
Kaupunginhallitus puoltaa kivenlouhimon, kivenlouhinnan ja kivenmurskaamon ympäristönsuojelusta laadittua luonnosta valtioneuvoston asetukseksi.
Kaupunginhallitus esittää lisäksi seuraavaa:
2 § Soveltamisala Muistion 2 §:n mukaan
asetusta sovellettaisiin kaikkiin kivenlouhimoihin, kivenlouhintaan ja
kivenmurskaamoihin, joiden tulee hakea toimintaansa varten ympäristölupa.
Niihin laitoksiin, joiden toiminta-aika ei ylitä 50 vuorokautta vuodessa ja
joiden tulee tehdä ilmoitus tilapäisestä melusta ja tärinästä, ehdotettua asetusta
sovellettaisiin ohjeellisena.
Muistion 7 §:ssä todetaan kuitenkin, että ilman
laadun raja-arvot olisivat samat sekä
ilmoituksen- että luvanvaraisilla toiminnoilla.
Kaupunginhallitus katsoo, että mikäli tarkoituksena on, että asetuksen 7 §:ää sovelletaan raja-arvona myös ilmoituksenvaraisiin toimintoihin, tulisi asetuksen 2 §:ää selventää tai tarkentaa tältä osin.
4 § Sijoittamista
koskevat vaatimukset
Asetusehdotuksen 4 §:ssä on esitetty 200 metrin
suojaetäisyyttä asumiseen tai loma-asumiseen käytettävään rakennukseen tai sen
välittömässä läheisyydessä sijaitsevaan piha-alueeseen. Kaupunginhallitus toteaa, että tiiviissä
kaupunkiympäristössä on myös muita
melulle ja erityisesti pölylle herkkiä kohteita, esimerkiksi päiväkodit, koulut
ja niiden piha-alueet sekä virkistysalueita, joiden ympärillä tulisi olla
riittävän pitkä suojaetäisyys.
5 § Toiminta-alueen pölyntorjunta
Toimintoja suunniteltaessa ja sijoitettaessa on
otettava huomioon toimintaan liittyvän purkaus- ja lastaustoimintojen
aiheuttaman pölyämisen ehkäiseminen. Toiminnan ilmaan tulevia päästöjä on
vähennettävä valitsemalla käyttöön mahdollisimman vähäpäästöisiä koneita ja
laitteita.
Kaupunginhallitus katsoo, että tiiviissä kaupunkiympäristössä porauslaitteet tulisi varustaa pölynkeräyslaitteistolla, jonka on oltava käytössä aina
työtä tehtäessä. Lisäksi pölynkeräyslaitteiston tyhjentäminen räjäytyspaikalle
tulisi kieltää. Tämä vähentäisi merkittävästi porauspölyn leviämistä
ympäristöön räjäytyksen, louheen lastauksen ja kuljetuksen sekä mahdollisen
murskauksen aikana.
Toiminta-alueella ja sen liittymäteillä ym. kuljetukset on
suunniteltava ja toteuttava siten, että toiminnasta aiheutuva pölyäminen on
mahdollisimman vähäistä. Kaupunginhallitus katsoo, että myös toiminnan välittömässä
vaikutuspiirissä olevat katualueet tulee pitää mahdollisimman puhtaina
toiminta-alueelta kulkeutuvasta maa-aineksesta pölyhaittojen estämiseksi.
Lisäksi päällystämättömien raskaan liikenteen ajoväylien suolausta pölyhaitan
vähentämiseksi tulisi harkita.
Laitoksen toiminnasta johtuvan liikenteen
aiheuttamien pölyhaittojen vähentämiseksi on laitokselta lähtevien ajoneuvojen
kuormat tarvittaessa kasteltava. Kastelujärjestelmää ei tarvitse käyttää
silloin, kun kastelu on esim. pakkasen vuoksi teknisesti mahdotonta.
Kaupunginhallitus toteaa, että Helsingin ilman laatu on huono
erityisesti talviaikaan. Pölyävien kuormien kuljettaminen voi tällöin
merkittävästi heikentää ilmanlaatua ainakin paikallisesti. Kaupunginhallitus
katsookin, että pakkanen ei saa muodostua esteeksi pölyn torjunnalle. Mikäli
pölyäviä kuormia ei voida pakkasen vuoksi kastella, kuormat tulee peittää tai
kuljetukset tulee keskeyttää, kunnes pölyntorjuntaa voidaan jatkaa
kastelemalla.
6 §
Kivenmurskaamon pölyntorjunta
Asetusehdotuksen 6 §:ssä mainitaan 200 metrin ja 500 metrin suojaetäisyydet asumiseen tai loma-asumiseen käytettävään
rakennukseen tai sen piha-alueeseen. Kaupunginhallitus toteaa, että
tiiviissä kaupunkiympäristössä on myös monia muita pölylle herkkiä kohteita, esimerkiksi päiväkodit, koulut ja niiden
piha-alueet sekä virkistysalueita, joiden ympärillä tulisi olla riittävän pitkä
suojaetäisyys.
Kuljettimelta varastokasaan putoavan
kiviaineksen pölyämistä on estettävä mm. kuljettimien päähän kiinnitetyillä
suojilla. Pölyntorjunnassa voidaan käyttää myös muita teknisiä menetelmiä.
Kaupunginhallitus katsoo, että murskausyksiköt tulee pölyn ympäristöön
leviämisen estämiseksi varustaa tiiviillä kuljettimien ja seulojen päälle
asetettavilla pölykatteilla sekä kastelujärjestelmällä, jossa veden
sumutuspisteitä on ainakin murskaimen ylä- ja alapuolella ja jokaisessa kuljettimen
purkukohdassa. Mikäli veden käyttö pölyntorjunnassa ei ole mahdollista
esimerkiksi pakkasen vuoksi, tulisi murskausyksiköihin asentaa riittävän
tehokkaat pölynerottimet pölypitoisen ilman suodattamiseksi ennen murskaustyön
jatkamista. Pakkanen ei saa olla perusteena pölyntorjunnan laiminlyönnille.
Edelleen kaupunginhallitus katsoo, että tiiviissä kaupunkiympäristössä murskaamon pölyntorjuntajärjestelmän tulee olla kokonaisuudessaan käytössä aina murskaustyötä tehtäessä.
9 § Melutason raja-arvot
Kaupunginhallitus katsoo, että asetusluonnoksessa
esitetyt melun ohjearvot ovat riittämättömät yöaikaisen meluhaitan
arvioimiseen. Koko yöajan kello 22.00–7.00 keskiäänitaso (LAeqklo22-7)
ei yksin riitä kuvaamaan meluhaitan suuruutta, jos melutaso on vaihteleva.
Lyhytkestoinen melu saattaa aiheuttaa unen häirintää, vaikka koko yöajan
ohjearvo ei ylittyisikään. Pitkään jatkuva unen häirintä voi aiheuttaa terveyshaittaa.
14 § Erityisen häiritsevien työvaiheiden toiminta-aikarajoitukset
Asetusehdotuksen 14 §:ssä todetaan, että poraaminen ja murskaaminen
ovat kiellettyjä kello 22.00–7.00, jos toiminnan etäisyys on alle 700 metriä
melulle altistuvista kohteista. Lisäksi asetusehdotuksessa sallitaan tuotteiden
kuormaus ja kuljetukset kello 6.00 alkaen.
Kaupunginhallitus toteaa, että mikäli kuormaus ja kuljetukset sallitaan
kello 6.00–7.00, mikä on yöaikaa,
siitä saattaa aiheutua unen häirintää
ja pitkään jatkuessaan jopa terveyshaittaa. Koko yöajan keskiäänitasona (LAeqklo22-7)
annettu meluraja ei yksin riitä kuvaamaan lyhytkestoisen melun aiheuttamaa
haittaa yöaikaan.
Lopuksi Kaupunginhallitus
toteaa, että Helsingin kaupungin
ympäristönsuojelumääräyksissä on säädetty alle 49 päivää toimivien murskaamojen
pölyntorjuntaa ja polttoaineiden käsittelyä koskevat vähimmäisvaatimukset.
Ympäristönsuojelumääräyksissä on myös louhinnan pölyntorjuntaa koskevat
minimivaatimukset. Ympäristölupalaitoksen ympäristönsuojeluvaatimukset ovat
tyypillisesti vähintään samaa tasoa kuin alle 49 päivää toimivien laitosten.
Kaupunginhallitus katsoo, että asetusluonnos antaa
ympäristönsuojeluviranomaiselle mahdollisuuden ottaa paikalliset olosuhteet
huomioon antaessaan toimintaa koskevia määräyksiä. Tämä on erityisen tärkeää
Helsingin kaltaisessa tiiviissä kaupunkiympäristössä, jossa asetuksessa kuvatut
suojaetäisyydet tyypillisesti alittuvat.
Kirje ympäristöministeriölle ja pöytäkirjanote ympäristökeskukselle, kaupunkisuunnitteluvirastolle, rakennusvirastolle ja pelastuslaitokselle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 5 |
742 §
ESITYS YMPÄRISTÖKESKUKSEN TERVEYSTARKASTAJAN VIRAN NIMIKKEEN MUUTTAMISESTA
Khs 2008-964
Esityslistan asia Ryj/3
Kaupunginhallitus
päätti, että ympäristökeskuksen terveystarkastajan viran (vakanssinro
023022) nimike muutetaan 1.6.2008
lukien nimikkeeksi terveysinsinööri.
Pöytäkirjanote ympäristölautakunnalle, ympäristökeskukselle, henkilöstökeskukselle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
743 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Ryj/4
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien lautakuntien tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
joukkoliikennelautakunta 15.5.2008
yleisten töiden lautakunta 15.5.2008
ympäristölautakunta 13.5.2008
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille.
Lisätiedot:
Matikainen Kristiina, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36035
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITE |
Päätöksen perustelut |
744 §
LAUSUNTO ETELÄ-SUOMEN LÄÄNINHALLITUKSELLE ULFAB SAIRAANKULJETUS OY:N SAIRAANKULJETUSLUPAHAKEMUKSESTA
Khs 2008-963
Esityslistan asia Stj/1
Kaupunginhallitus päätti ilmoittaa Etelä-Suomen lääninhallitukselle, että se puoltaa terveyslautakunnan lausunnossa 29.4.2008 mainituin perustein Ulfab Sairaankuljetus Oy:n hakemusta, joka koskee yhtätoista uutta sairaankuljetusauton lupaa (ESLH-2008-03311, 03411, 03413, 03414, 03416 – 03418, 03420 -03423 /Vi255).
Kirje Etelä-Suomen lääninhallitukselle ja pöytäkirjanote terveyslautakunnalle ja pelastuslautakunnalle.
Lisätiedot:
Rautanen Marja-Liisa, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36184
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 4 |
745 §
LAUSUNTO APUVÄLINEPALVELUJEN JÄRJESTÄMISEHDOTUKSESTA HUS-ALUEELLA
Khs 2008-960
Esityslistan asia Stj/2
Kaupunginhallitus päätti antaa Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin hallitukselle seuraavan lausunnon apuvälinepalvelujen järjestämisehdotuksesta:
Helsingin terveyskeskus on Suomen suurin ja sen apuvälinepalvelujen voimavarat ovat suuremmat kuin useimmissa sairaanhoitopiireissä. Helsingin terveyskeskuksessa on apuvälinepalveluja kehitetty suunnitelmallisesti erityisesti 2000 – luvulla. Raportissa nimetyt apuvälinepalveluihin liittyvät ongelmat eivät juurikaan koske Helsingin terveyskeskuksen toimintaa. Helsingissä vastuu apuvälinepalveluista on keskitetty, johtamisjärjestelmä selkeä, palvelut järjestetty porrastetusti ja apuvälinelainaustoiminnan kustannustehokkuutta on olennaisesti parannettu mm. keskittämällä toimintaa aiempaa harvempiin yksiköihin.
Helsingin terveyskeskuksen apuvälinepalvelutoiminnan alueellisia ongelmia on työn- ja vastuunjaossa, toiminnan suunnittelussa sekä kehittämisessä ja koordinoinnissa. Toiminnan kehittäminen ei kuitenkaan edellytä sairaanhoitopiiristä erillisen, kolmannen asiantuntijaorganisaation perustamista apuvälinepalvelutoimintaa varten.
Raportissa mainitut hankintaprosessin hajanainen ja vähäinen kilpailutus sekä pienet volyymit eivät juurikaan koske Helsinkiä, joka hankkii apuvälinepalveluja paljon ja kilpailuttaa hankinnat systemaattisesti. Helsinki saattaisi kuitenkin hyötyä yhä kasvavasta volyymista. Hankintatoiminnan ongelmien ratkaisemiseksi ei tarvita uutta organisaatiota, vaan raportissa esitetyt hankintatoiminnan tavoitteet voidaan toteuttaa sairaanhoitopiirin ja terveyskeskuksen hankintayhteistyön, esim. yhteisen hankintarenkaan avulla, mikä myös mahdollistaisi mm. systemaattisen palvelujen kilpailutuksen.
Selvityshenkilö ehdottaa, että alueen kaikissa kunnissa ja sairaaloissa olisi sama tietojärjestelmä apuvälinepalveluja varten. Apuvälinepalvelut ovat osa potilaan hoitoa ja kuntoutusta, joten tietojärjestelmän ongelmat tulee ratkaista osana potilastietojärjestelmäratkaisuja. Parhaillaan on käynnissä valtakunnallinen potilastietojärjestelmien kehittämisprojekti, johon apuvälineiden hallinta- ja tietojärjestelmän kehittäminen tulee liittää siten, että yhteensopivuus varmistetaan.
Raportissa esitetyt suurehkot säästöt ovat arvioita, joiden tueksi ei ole esitetty Helsingin terveyskeskuksen näkökulmasta riittäviä perusteluja. Pelkästään ehdotetun uuden apuvälinekeskuksen investointikustannus olisi Helsingin osalta vähintään osittainen päällekkäisinvestointi, koska kaupungin oman apuvälinekeskuksen uudet tilat (n. 1000 brm2) ovat juuri valmistumassa.
Ehdotuksen mukaisessa järjestelmässä apuvälinepalveluja tuotettaisiin edelleen sekä sairaanhoitopiirissä että terveyskeskuksessa. Tässä valossa Helsingin terveyskeskukselle odotettavissa olevat kustannus- ja toiminnalliset hyödyt näyttävät epävarmoilta.
Helsingin sosiaaliviraston tavoitteena on ollut apuvälinelainaamo, joka mahdollistaisi entistä monipuolisemman asukkaiden hoidon ja kuntoutuksen. Vanhusten ja kehitysvammaisten laitospalveluihin kuuluvat apuvälineet, jotka laitokset ovat hankkineet itse. Laitoksille apuvälinelainaamo olisi merkittävä etu.
Helsingin
kaupungin kannalta ensisijainen ratkaisu ei ole esitetyn, sairaanhoitopiiristä
erillisen organisaation muodostaminen. Olennaista on asianmukaisen ja toimivan
alueellisen palvelutoiminnan yhteistyö- ja suunnittelujärjestelmän
aikaansaaminen. Raportissa kuvatut ongelmat voidaan ratkaista perustamalla
HUSin organisaatioon HUSin apuvälinepalvelukeskus, joka tuottaisi kattavasti
erikoissairaanhoitotasoiset palvelut ja huolehtisi perusterveydenhuollon apuvälinepalvelujen
ohjaamisesta ja kehittämisestä sekä tarjoaisi palvelut myös sosiaalitoimen
laitoksille. Lisäksi työn- ja vastuunjaon ongelmien ratkaisemiseksi
HUSin apuvälinekeskus yhteistyössä terveyskeskuksen ja tarvittavilta osin myös
sosiaalitoimen kanssa laatisi alueellisen apuvälinesuunnitelman, valmistelisi
alueellisten apuvälinepalvelujen saatavuusperusteet, vastaisi alueellisesti
toiminnan kehittämisestä sekä huolehtisi alueellisesta asiakasohjauksesta ja
–neuvonnasta. Suunnitelmissa olisi tarpeen varmistaa myös sosiaalihuollon
mahdollisuus saada tarvitsemansa apuvälinepalvelut.
Kirje Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymän hallitukselle ja pöytäkirjanote terveys-, sosiaali- ja liikepalvelulautakunnalle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Rautanen Marja-Liisa, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36184
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 6 |
746 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Stj/3
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota terveyslautakunnan 13.5.2008 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen.
Ilmoitus terveyslautakunnalle.
Lisätiedot:
Rautanen Marja-Liisa, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36184
LIITE |
Päätöksen perustelut |
747 §
LIIKUNTAVIRASTON ULKOLIIKUNTAOSASTON OSASTOPÄÄLLIKÖN VIRAN TÄYTTÄMINEN
Khs 2008-1151
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle viikoksi.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
LIITE |
Päätöksen perustelut |
748 §
HELSINGIN TIEDEPALKINNON MYÖNTÄMINEN
Khs 2008-1222
Esityslistan asia Sj/2
Kaupunginhallitus päätti myöntää asiantuntijaryhmän ehdotuksen mukaisesti vuoden 2008 Helsingin tiedepalkinnon, 10 000 euroa, esityslistan tämän asian liitteessä mainitulle henkilölle.
Kirje palkinnon saajalle ja pöytäkirjanote liitteineen tietokeskukselle, talous- ja suunnittelukeskukselle sekä sen varainhallinnalle.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
749 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/3
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
liikuntalautakunta |
13.5.2008 |
nuorisolautakunta |
15.5.2008 |
opetuslautakunta |
|
- ruotsinkielinen jaosto |
6.5.2008 |
|
|
henkilöstökeskus |
|
- osastopäällikkö (kehittämispalvelut) |
14.5.2008 |
museonjohtaja |
8. ja 13.5.2008 |
ruotsinkielisen työväenopiston rehtori |
9. ja 12.5.2008 |
työterveysjohtaja |
12.5.2008 |
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
LIITE |
Päätöksen perustelut |
750 §
SUUTARILAN TONTIN 40193/10 ASEMAKAAVAN MUUTTAMINEN (NRO 11767)
Khs 2008-949
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä 40. kaupunginosan korttelin nro 40193 tontin nro 10 asemakaavan muutoksen kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston 27.3.2008 päivätyn piirustuksen nro 11767 mukaisena.
Pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle, rakennuslautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle ja kiinteistölautakunnalle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
751 §
VARTIOKYLÄN TONTTIEN 45297/2 JA 3 ASEMAKAAVAN MUUTTAMINEN (NRO 11763)
Khs 2008-861
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä 45. kaupunginosan korttelin nro 45297 tonttien nro 2 ja 3 asemakaavan muutoksen kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston 28.2.2008 päivätyn piirustuksen nro 11763 mukaisena.
Pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle, rakennuslautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle ja kiinteistölautakunnalle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
752 §
VARTIOKYLÄN TONTIN 45331/3 ASEMAKAAVAN MUUTTAMINEN (NRO 11759)
Khs 2008-862
Esityslistan asia Kaj/3
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä 45. kaupunginosan korttelin nro 45331 tontin nro 3 asemakaavan muutoksen kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston 28.2.2008 päivätyn piirustuksen nro 11759 mukaisena.
Pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle, rakennuslautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle ja kiinteistölautakunnalle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
753 §
VARTIOKYLÄN TONTTIEN 45451/4-6 JA 45452/13 ASEMAKAAVAN MUUTTAMINEN (NRO 11761)
Khs 2008-863
Esityslistan asia Kaj/4
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä 45. kaupunginosan korttelin nro 45451 tonttien nro 4–6 ja korttelin nro 45452 tontin nro 13 asemakaavan muutoksen kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston 28.2.2008 päivätyn piirustuksen nro 11761 mukaisena.
Pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle, rakennuslautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle ja kiinteistölautakunnalle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
754 §
VARTIOKYLÄN TONTIN 45460/12 ASEMAKAAVAN MUUTTAMINEN (NRO 11762)
Khs 2008-860
Esityslistan asia Kaj/5
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä 45. kaupunginosan korttelin nro 45460 tontin nro 12 asemakaavan kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston 13.3.2008 päivätyn piirustuksen nro 11762 mukaisena.
Pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle, rakennuslautakunnalle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle ja kiinteistölautakunnalle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
755 §
LAUSUNTO HELSINGIN HALLINTO-OIKEUDELLE KAUPUNGINVALTUUSTON PÄÄTÖKSESTÄ TEHDYSTÄ VALITUKSESTA LAAJASALON YLISKYLÄNLAHDEN RANTA-ALUEIDEN ASEMAKAAVA-ASIASSA (NRO 11689)
Khs 2007-1519
Esityslistan asia Kaj/6
Kaupunginhallitus päätti antaa asiasta Helsingin hallinto-oikeudelle edellä esityslistalta ilmenevän, hallintokeskuksen oikeuspalveluiden ehdotukseen perustuvan lausunnon.
Pöytäkirjanote hallintokeskuksen oikeuspalveluille lausunnon laatimista ja antamista varten sekä kaupunkisuunnitteluvirastolle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
756 §
KESKUSPUISTON OSAN RAKENNUSKIELLON PIDENTÄMINEN (NRO 11776)
Khs 2008-1145
Esityslistan asia Kaj/7
Kaupunginhallitus päätti pidentää kaupunkisuunnitteluviraston asemakaavaosaston piirustuksesta nro 11776/17.4.2008 ilmenevien 28., 29., 33. ja 35. kaupunginosan eräiden alueiden (Keskuspuiston osa) rakennuskieltoaikaa 7.6.2010 saakka.
Maankäyttö- ja rakennuslain 202 §:n ja tämän esityslistan Kj/2 kohdassa päätetyn perusteella tämä päätös tulee voimaan ennen kuin se on saanut lainvoiman.
Kuulutettava sekä pöytäkirjanote karttaliitteineen Uudenmaan ympäristökeskukselle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle ja rakennuslautakunnalle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
757 §
PIHLAJAMÄEN ASEMAKAAVAN MÄÄRÄÄMINEN OSITTAIN VOIMAAN ENNEN LAINVOIMAISUUTTA (NRO 11520)
Khs 2006-1400
Esityslistan asia Kaj/8
Kaupunginhallitus päätti määrätä kaupunginvaltuuston 26.9.2007 hyväksymän 38. kaupunginosan Pihlajamäen asemakaavan muutoksen nro 11520 voimaan kaikkien katu- ja puistoalueiden, korttelin nro 38001 tontin nro 4, korttelin nro 38017 tonttien nro 5 ja 6 sekä korttelin 38020 tonttien nro 5 ja 6 osalta, joihin valitusten ei voida katsoa kohdistuvan.
Kirje jäljennöksin esityslistatekstistä Helsingin hallinto-oikeudelle sekä pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle, Kynnys ry:lle, Asunto Oy Rapakivenkuja 2:lle, kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kaupunkisuunnitteluvirastolle ja hallintokeskuksen oikeuspalveluille.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
758 §
ESISOPIMUS PÄÄKAUPUNKISEUDUN YHTEISEN LIIKENTEEN HALLINTAKESKUKSEN PERUSTAMISESTA
Khs 2007-2115
Esityslistan asia Kaj/9
Kaupunginhallitus päätti Helsingin kaupungin osalta hyväksyä liitteenä olevan esisopimuksen pääkaupunkiseudun yhteisen liikenteenhallintakeskuksen perustamisesta.
Kaupunginhallitus päätti lisäksi valtuuttaa hallintokeskuksen oikeuspalvelut tekemään sopimukseen tarvittaessa vähäisiä muutoksia.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, kaupunkisuunnitteluvirastolle, hallintokeskuksen oikeuspalveluille sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
Lisätiedot:
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 6 |
759 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/10
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
asuntotuotantotoimikunta |
14.5.2008 |
kaupunkisuunnittelulautakunta |
17.4. ja 29.4.2008 |
kiinteistölautakunta |
13.5.2008 |
rakennuslautakunta |
13.5.2008 |
asuntotuotantotoimisto |
7.5., 12.5., 13.5. ja 14.5.2008 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
Sippola-Alho Tanja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36024
Venesmaa Riitta, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITE |
Päätöksen perustelut |
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Suvi Rihtniemi |
Reijo Forssander |
puheenjohtaja |
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
Ulla-Marja Urho |
Outi Ojala |
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä hallintokeskuksessa 27.5.2008 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkityöpäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Reijo Forssander
vs. hallintosihteeri
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1 |
|||
|
|
||
|
Pöytäkirjan
liitteet |
||
|
|
|
|
|
|
Pöytäkirjan liitteet on tilattavissa hallintokeskuksen kirjaamosta, jonka yhteystiedot ja aukioloaika on mainittu kohdassa ‘Oikaisuvaatimuksen toimittaminen’. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusoikeus |
||
|
|
|
|
|
|
Päätökseen tyytymätön voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|
|
|
|
|
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa (Kuntalaki 91 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 724-735, 737-739, 741, 743-746, 748-749, 755 ja 759 §:t |
|
|
|
|
|
|
– |
rakennuskiellon määräämistä tai pidentämistä (Maankäyttö-
ja rakennuslaki 190 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 756 § |
|
|
|
|
|
|
– |
asemakaavan muutosta (Maankäyttö- ja rakennuslaki 188 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 750-754 §:t |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä |
||
|
|
|
|
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan jäsen. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusviranomainen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus tehdään Helsingin kaupunginhallitukselle. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusaika |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. |
||
|
|
||
|
Oikaisuvaatimuksen
sisältö |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksessa, joka on osoitettava kaupunginhallitukselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
muutoksenhakijan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja muut yhteystiedot, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa |
|
|
|
|
|
|
– |
jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
muoto |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostina. Kirjallinen oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Viranomaiselle saapunutta sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
toimittaminen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa osoitteella: Helsingin kaupunginhallitus PL 1 Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11 – 13 00099 HELSINGIN KAUPUNKI Kirjaamon puhelinnumero on (09) 310 13700. Faksinumero on (09) 655 783 ja sähköpostiosoite: hallintokeskus@hel.fi. Hallintokeskuksen aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15 – 16.00. Oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimus on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen hallintokeskuksen aukioloajan päättymistä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus toimitetaan aina omalla vastuulla. |
||
|
|
||
2 |
|||
|
|
|
|
|
Rakennuskiellon määrääminen ja pidentäminen |
||
|
|
||
|
Valitusoikeus, valitusviranomainen ja valitusaika Päätökseen rakennuskiellon määräämistä ja pidentämistä koskevassa asiassa saa hakea muutosta kirjallisella valituksella |
||
|
|
||
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
|
|
– |
kunnan jäsen. |
|
|
|
|
|
|
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä |
|
|
|
|
|
|
– |
päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa, tai |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös on muutoin lainvastainen. |
|
|
|
|
|
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle. Valituskirjelmä on toimitettava Helsingin hallinto-oikeudelle kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa päätöksen todisteellisesta tiedoksisaannista. Päätöksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon sinä päivänä, jona asiakirja on luovutettu asianomaiselle tai hänen lähetilleen tahi esitetty asianomaiselle. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianomaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. |
||
|
Helsingin hallinto-oikeuden yhteystiedot: Ratapihantie 9, PL 120 00521 HELSINKI Puhelin: 010 36 42000 Faksinumero: 010 36 42079 Sähköposti: helsinki.hao@om.fi |
||
|
|
||
|
Asemakaavan muuttaminen |
||
|
|
|
|
|
Valitusoikeus, valitusviranomainen ja valitusaika Päätökseen, joka koskee asemakaavan muutosta, saa hakea muutosta kirjallisella valituksella |
||
|
|
|
|
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan jäsen, lukuun ottamatta vaikutukseltaan vähäisiä asemakaavan muutoksia, joissa valitusoikeus on vain asianosaisilla. (Valitusoikeuden rajoittaminen ei koske MRL 73 §:n mukaisia ranta-asemakaavoja), |
|
|
|
|
|
|
– |
Uudenmaan ympäristökeskus ja muu viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa, |
|
|
|
|
|
|
– |
maakunnan liitto ja kunta, joiden alueella kaavassa osoitetulla maankäytöllä on vaikutuksia sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
rekisteröity paikallinen tai alueellinen yhteisö toimialaansa kuuluvissa asioissa toimialueellaan. |
|
|
|
|
|
|
Valituksen saa tehdä sillä perusteella, että |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä |
|
|
|
|
|
|
– |
päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa, tai |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös on muutoin lainvastainen. |
|
|
|
|
|
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle. Valituskirjelmä on toimitettava Helsingin hallinto-oikeudelle kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Kunnan jäsenen ja asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. |
||
|
|
||
|
Helsingin hallinto-oikeuden yhteystiedot: Ratapihantie 9, PL 120 00521 HELSINKI Puhelin: 010 36 42000 Faksinumero: 010 36 42079 Sähköposti: helsinki.hao@om.fi |
||
|
|
||
|
Yhteiset määräykset muutoksenhausta |
||
|
|
|
|
|
|
Valitusajan laskeminen Tiedoksisaantipäivää, nähtävilleasettamispäivää tai sitä päivää, jolloin päätös on julkipanon jälkeen annettu ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Valituskirjelmän sisältö Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
|
|
|
|
|
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
|
|
|
|
|
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
|
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
|
|
|
|
ANVISNINGAR OM
SÖKANDE AV ÄNDRING
1 |
||||
|
|
|||
|
Bilagor till
protokollet |
|||
|
|
|
||
|
|
Bilagorna
till protokollet kan beställas på förvaltningscentralens registratorskontor.
Kontaktinformation och öppettiderna är angivna under punkten ”Inlämnande av
rättelseyrkande”. |
||
|
|
|
||
|
Rätt att
framställa rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
|
Den som är
missnöjd med ett beslut kan framställa ett rättelseyrkande. Ändring i beslutet
får inte sökas genom besvär. Rättelse får
inte yrkas i beslut som gäller: |
||
|
|
|
||
|
– |
beredning
eller verkställighet (91 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
724-735, 737-739, 741, 743-746, 748-749, 755 och 759 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
– |
utfärdande
eller förlängning av byggförbud (190 § i markanvändnings- och bygglagen) |
||
|
|
|
||
|
|
756 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
– |
ändring av
detaljplanen (188 § i markanvändnings- och bygglagen) |
||
|
|
|
||
|
|
750-754 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkande får framställas |
|||
|
|
|
||
|
– |
av den som
ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
||
|
|
|
||
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandemyndighet |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkande
framställs hos Helsingfors stadsstyrelse. |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkandetid
|
|||
|
|
|||
|
Ett rättelseyrkande skall framställas inom fjorton (14) dagar från
delfåendet av beslutet. En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes,
om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts
fram offentligt. Dagen för
delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas inte in i den
bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en
annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får rättelseyrkandet inlämnas
första vardagen därefter. |
|||
|
|
|||
|
Innehåll i
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
I rättelseyrkandet,
som skall riktas till stadsstyrelsen, skall uppges |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
postadress
och annan kontaktinformation för meddelanden i saken till ändringssökanden |
||
|
|
|
||
|
– |
om
ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud eller
om rättelseyrkandet har upprättats av någon annan, också hans namn och
hemkommun. |
||
|
|
|
||
|
Formen för
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall göras skriftligt. Rättelseyrkandet kan också
skickas per telefax eller e-post. Rättelseyrkandet skall undertecknas av ändringssökanden, den lagliga
företrädaren eller ombudet. Ett
elektroniskt dokument som kommit till myndigheten behöver inte kompletteras
med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och det
inte är skäl att misstänka dokumentets äkthet eller intakthet. |
|||
|
|
|
||
|
Inlämnande av
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall innan rättelseyrkandetiden utgår inlämnas till Helsingfors stadsstyrelse PB 1 Besöksadress: Norra esplanaden 11–13 00099 HELSINGFORS STAD Telefonnumret till registratorskontoret är (09) 310 13700. Telefaxnumret är (09) 655 783 och e-postadressen är: hallintokeskus@hel.fi. Förvaltningscentralen är öppen måndag–fredag kl. 8.15–16.00. Rättelseyrkandet kan skickas per post, genom bud eller elektroniskt. Till posten skall rättelseyrkandet lämnas i så god tid att det hinner
fram sista dagen av rättelseyrkandetiden före utgången av förvaltnings-centralens
öppettid. Ett elektroniskt meddelande anses ha inkommit till myndigheten då det är
tillgängligt i myndighetens mottagningsapparat eller datasystem så att
meddelandet kan behandlas. Ett
rättelseyrkande skickas alltid på eget ansvar. |
|||
|
|
|||
2 |
||||
|
|
|
||
|
Utfärdande och förlängning av byggnadsförbud |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsrätt,
besvärsmyndighet och besvärstid Ändring i ett
beslut som gäller förlängning av byggnadsförbud får sökas genom skriftliga
besvär |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
av den som
beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av
kommunmedlemmarna. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär får
anföras på den grunden att |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
beslutet har
tillkommit i felaktig ordning |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
den myndighet
som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
beslutet
annars strider mot lag. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär anförs
hos Helsingfors förvaltningsdomstol. Besvärsskriften skall inlämnas till
Helsingfors förvaltningsdomstol inom trettio (30) dagar efter att
vederbörande bevisligen fått del av beslutet. Vederbörande anses ha fått del
av beslutet den dag då handlingen överlämnats till honom eller hans bud eller
företetts honom. Vederbörande anses ha fått del av en per post mot mottagningsbevis
sänd handling vid den tid mottagningsbeviset utvisar. En kommunmedlem anses
ha fått del av beslutet när protokollet har lagts fram offentligt. |
||
|
|
|
||
|
|
Kontaktinformation till Helsingfors förvaltningsdomstol: Bangårdsvägen 9, PB 120 00521 HELSINGFORS Telefon: 010 36 42000 Telefax: 010 36 42079 E-post:
helsinki.hao@om.fi |
||
|
|
|
|
|
|
Ändring av detaljplanen |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsrätt, besvärsmyndighet
och besvärstid Ändring i ett
beslut som gäller ändring av detaljplanen får sökas genom skriftliga besvär |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
av den som
beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av kommunmedlemmarna,
dock inte när det gäller detaljplaneändringar som
är ringa till sina verkningar, i fråga om vilka bara parterna har besvärsrätt.
(Begränsningen av besvärsrätten gäller inte sådana stranddetaljplaner som
avses i 73 § i markanvändnings- och bygglagen.) |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av Nylands
miljöcentral och andra myndigheter i ärenden som hör till deras verksamhetsområde |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av förbundet
på landskapsnivå och en kommun för vars område den markanvändning som anges i
detaljplanen har konsekvenser |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
av en
registrerad lokal eller regional sammanslutning i ärenden som hör till dess
verksamhetsområde och inom det geografiska område där sammanslutningen är
verksam. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär får
anföras på den grunden att |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
beslutet har
tillkommit i felaktig ordning |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
den myndighet
som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter |
|
|
|
|
|
|
|
|
– |
beslutet
annars strider mot lag. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär anförs
hos Helsingfors förvaltningsdomstol. Besvärsskriften skall inlämnas till
Helsingfors förvaltningsdomstol inom trettio (30) dagar från delfåendet av
beslutet. En kommunmedlem och en part anses ha fått del av beslutet när
protokollet har lagts fram offentligt. |
||
|
|
|
||
|
|
Kontaktinformation till Helsingfors förvaltningsdomstol: Bangårdsvägen 9, PB 120 00521 HELSINGFORS Telefon: 010 36 42000 Telefax: 010 36 42079 E-post:
helsinki.hao@om.fi |
||
|
|
|
|
|
|
Gemensamma bestämmelser om sökande av ändring |
|||
|
|
|
||
|
|
Uträkning av
besvärstiden Dagen för delfåendet, den dag då protokollet lagts fram eller den dag då
beslutet meddelats efter anslag räknas inte in i den bestämda tiden. Om
sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen
därefter. Innehåll i besvärsskriften I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
||
|
|
|||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
den
postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan
tillställas ändringssökanden. |
||
|
|
|
||
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till besvärsskriften skall fogas |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
||
|
|
|
||
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när
besvärstiden har börjat |
||
|
|
|
||
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts
myndigheten. |
||
|
|
|
||
|
|
|
|
|