Kokousaika |
28.4.2008 kello 16.00 – 19.40 |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Kokouspaikka |
Kaupunginhallituksen istuntosali |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Läsnä |
|
||||||||
|
|
||||||||
Jäsenet |
Rihtniemi, Suvi |
kaupunginhallituksen puheenjohtaja |
|
||||||
|
Lehtipuu, Otto |
I varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Vehviläinen, Sirkka-Liisa |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Hakola, Juha |
(paitsi osa 633-635 §) |
|
||||||
|
Hellström, Sanna |
|
|
||||||
|
Kantola, Tarja |
(paitsi 633-635 §) |
|
||||||
|
Malinen, Jouko |
|
|
||||||
|
Moisio, Elina |
(paitsi osa 633-635 §) |
|
||||||
|
Ojala, Outi |
|
|
||||||
|
Oker-Blom, Jan D. |
|
|
||||||
|
Pajamäki, Osku |
(paitsi osa 634-635 §) |
|
||||||
|
Peltokorpi, Terhi |
(paitsi osa 634-635 §) |
|
||||||
|
Rautava, Risto |
|
|
||||||
|
Urho, Ulla-Marja |
|
|
||||||
|
Wallden-Paulig, Irmeli |
|
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Muut |
Hiltunen, Rakel |
kaupunginvaltuuston puheenjohtaja |
|
||||||
|
Bogomoloff, Harry |
I varapuheenjohtaja (paitsi 633-635 §) |
|
||||||
|
Krohn, Minerva |
II varapuheenjohtaja |
|
||||||
|
Pajunen, Jussi |
kaupunginjohtaja (paitsi 634-635 §) |
|
||||||
|
Sauri, Pekka |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Kokkonen, Paula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Haatainen, Tuula |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Penttilä, Hannu |
apulaiskaupunginjohtaja |
|
||||||
|
Ratasvuori, Eila |
hallintojohtaja |
|
||||||
|
Sarvilinna, Sami |
kaupunginlakimies |
|
||||||
|
Tulensalo, Hannu |
henkilöstöjohtaja (paitsi 634-635 §) |
|
||||||
|
Waronen, Eero |
viestintäpäällikkö (paitsi 633-635 §) |
|
||||||
|
Ollinkari, Matti |
kansainvälisen toiminnan päällikkö |
|
||||||
|
Hari, Olli |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Mickwitz, Leena |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Sippola-Alho, Tanja |
kaupunginsihteeri (paitsi 634-635 §) |
|
||||||
|
Vallittu, Anja |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Rautanen Marja-Liisa |
kaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Saarinen, Erja |
apulaiskaupunginsihteeri |
|
||||||
|
Teppo, Tiina |
vs. projektipäällikkö (paitsi 615-635 §) |
|
||||||
|
Saxholm, Tuula |
talousarviopäällikkö |
|
||||||
|
Forssander, Reijo |
vs. hallintosihteeri |
|
||||||
|
Puumalainen, Niina |
projektinjohtaja (633 §:n kohdalla) |
|
||||||
|
Lepistö, Timo |
projektipäällikkö (633 §:n kohdalla) |
|
||||||
|
Toivola, Matti |
toimitusjohtaja (634 §:n kohdalla) |
|
||||||
|
Voutilainen, Paavo |
sosiaalijohtaja (634 §:n kohdalla) |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Puheenjohtaja |
Rihtniemi, Suvi |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Pöytäkirjanpitäjä |
Forssander, Reijo |
|
|||||||
|
|
|
|||||||
Esittely |
|
§ |
|
||||||
|
|
|
|
||||||
Kaupunginjohtajan |
|
|
|
|
|
||||
|
Sauri |
|
|
619, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Rakennus- ja |
|
|
|
621-622, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sosiaali- ja |
|
|
|
623, 634, |
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Sivistys- ja |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Kaupunkisuunnittelu- |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||||
Pöytäkirjan yleisliitteeksi otettiin tätä kokousta varten laadittu esityslista.
Päätöksen perusteluna on kunkin asian esityslistateksti, joka on merkitty liitteeksi 1.
§ |
Asia |
|
612 |
Kj/1 |
Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen sekä pöytäkirjan tarkastajien valinta |
613 |
Kj/2 |
Tämän kokouksen päätösten täytäntöönpano |
614 |
Kj/1 |
Asuntolautakunnan varajäsenen valinta |
615 |
Kj/5 |
Art and Design City Helsinki Oy Ab:n varsinainen yhtiökokous 7.5.2008 |
616 |
Kj/6 |
21.4.2008 pöydälle pantu asia Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunnan seutukokouksen edustajien valitseminen |
617 |
Kj/7 |
Kaupunginvaltuuston 23.4.2008 tekemien päätösten täytäntöönpano |
618 |
Kj/8 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
619 |
Kj/9 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
620 |
Kj/10 |
Ei julkisuuteen ennen 12.6.2008: Kultaisen Helsinki-mitalin myöntäminen eräille henkilöille, joiden on katsottava toiminnallaan ansaitsevan kaupungin tunnustusta |
621 |
Ryj/1 |
Lausunto ympäristöministeriölle ympäristölupajärjestelmän ja -hallinnon tehostamiseksi sekä lupakäytäntöjen yhdenmukaistamiseksi perustetun hankkeen osaprojektien I ja III loppuraporteista |
622 |
Ryj/2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
623 |
Stj/2 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
624 |
Sj/1 |
Pelaajan palkitseminen Kanadassa järjestettyjen naisten jääkiekon maailmanmestaruuskilpailujen pronssimitalista |
625 |
Sj/2 |
Musiikin esittämistä koskevan yleissopimuksen jatkaminen |
626 |
Sj/4 |
Ammattiopistostrategian toteuttaminen Helsingin kaupungin opetustoimessa |
627 |
Sj/5 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
628 |
Kaj/1 |
Helsingin ammattikorkeakoulun päärakennuksen ikkunoiden kunnostuksen ja vesikaton huoltomaalauksen hankesuunnitelman hyväksyminen |
629 |
Kaj/2 |
Etuosto-oikeuden käyttämättä jättäminen Kiinteistö Oy Liikeprimon sekä Suomen Osatontti Ky:n välisessä kiinteistökaupassa |
630 |
Kaj/3 |
Etuosto-oikeuden käyttämättä jättäminen Xxxxxxxxx Xxxxxx ja Xxx Xxxxxx kuolinpesien sekä Xxxx Xxxxx ja Xxx Xxxxxx välisessä kiinteistökaupassa |
631 |
Kaj/4 |
Kaupungin hallintoelinten päätösten seuraaminen |
632 |
Kj/4 |
Strategiakokousasia: Pääkaupunkiseudun kaupunkien yhteistyösopimuksen toimeenpanon tilannekatsaus |
633 |
Kj/3 |
Strategiakokousasia: Pasilan aluerakentamisprojektia koskeva tilannekatsaus |
634 |
Stj/1 |
Strategiakokousasia: Vanhusten palvelujen tuottaminen |
635 |
Sj/3 |
Strategiakokousasia: Henkilöstöstrategian seuranta |
612 §
KOKOUKSEN LAILLISUUDEN JA PÄÄTÖSVALTAISUUDEN TOTEAMINEN SEKÄ PÖYTÄKIRJAN TARKASTAJIEN VALINTA
Kaupunginhallitus päätti todeta kokouksen lailliseksi ja päätösvaltaiseksi sekä valita jäsenet Hellströmin (varalla Moisio) ja Pajamäen (varalla Kantola) tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.
613 §
TÄMÄN KOKOUKSEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Kaupunginhallitus päätti, että tämän kokouksen päätökset voidaan panna täytäntöön ennen kuin ne ovat saaneet lainvoiman, ellei erikseen toisin ole päätetty tai myöhemmin päätetä.
614 § |
Kaupunginvaltuuston 7.5.2008 pidettävän kokouksen esityslistalle tarkoitetut asiat, joista kaupunginhallitus päätti tehdä listalta lähemmin ilmenevät esitykset ellei jäljempänä olevasta ilmene, että asia pantiin pöydälle tai esittelijä poisti asian esityslistalta. |
Kaupunginjohtaja
614 § |
Asuntolautakunnan varajäsenen valinta |
Asia viedään kaupunginvaltuuston käsittelyyn ilman nimiehdotusta
Lisätiedot:
Help Raili, kanslianotaari, puhelin 310 36012
615 §
ART AND DESIGN CITY HELSINKI OY AB:N VARSINAINEN YHTIÖKOKOUS 7.5.2008
Khs 2008-1073
Esityslistan asia Kj/5
Kaupunginhallitus päätti kehottaa hallintokeskuksen oikeuspalveluita edustamaan kaupunkia Art and Design City Helsinki Oy Ab:n varsinaisessa yhtiökokouksessa keskiviikkona 7.5.2008 kello 10.30 Taideteollisessa korkeakoulussa, os. Hämeentie 135 C, 00560 Helsinki ja hyväksymään asiat yhtiön hallituksen päätösehdotusten mukaisesti.
Edelleen kaupunginhallitus päätti kehottaa hallintokeskuksen oikeuspalveluita nimeämään ehdolle Art and Design City Helsinki Oy Ab:n hallituksen jäseneksi seuraavaan varsinaiseen yhtiökokoukseen päättyväksi toimikaudeksi elinkeinopäällikkö Nyrki Tuomisen ja varajäseneksi projekti-insinööri Petri Hoppulan.
Samalla kaupunginhallitus päätti kehottaa hallintokeskuksen oikeuspalveluita esittämään yhtiön yhdeksi tilintarkastajaksi tarkastuslautakunnan nimeämän KHT Guy Willmanin.
Pöytäkirjanote yhtiökokousasiakirjoineen hallintokeskuksen oikeuspalveluille ja ote Art and Design City Helsinki Oy Ab:lle (Hämeentie 133 A, 00560 Helsinki), nimetyille henkilöille sekä talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle.
Lisätiedot:
Lahtinen Olli, erityissuunnittelija, puhelin 310 36055
LIITE |
Päätöksen perustelut |
616 §
21.4.2008 pöydälle pantu asia
PÄÄKAUPUNKISEUDUN YHTEISTYÖVALTUUSKUNNAN SEUTUKOKOUKSEN EDUSTAJIEN VALITSEMINEN
Khs 2008-921
Esityslistan asia Kj/6
Kaupunginhallitus päätti valita seuraavat 11 edustajaa ja 11 henkilökohtaista varaedustajaa 16.5.2008 klo 10.00 alkaen pidettävään Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunnan seutukokoukseen:
edustaja |
varaedustaja |
|
|
Pia Pakarinen |
Pirjo Tolvanen |
Esko Riihelä |
Tuomo Valve |
Juha Hakola |
Risto Rautava |
Hannele Luukkainen |
Paula Kylä-Harakka |
Jouko Malinen |
Satu Pikkarainen |
Tarja Tenkula |
Anna Kirstinä |
Tero Tuomisto |
Pentti Helo |
Jussi Heinämies |
Osmo Moisio |
Maaria Haikarainen |
Mari Puoskari |
Pekka Saarnio |
Tiia Aarnipuu |
Marianne Österberg |
Björn Fant |
Pöytäkirjanote valituksi tulleille sekä Pääkaupunkiseudun
yhteistyö-
valtuuskunnalle.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
617 §
KAUPUNGINVALTUUSTON 23.4.2008 TEKEMIEN PÄÄTÖSTEN TÄYTÄNTÖÖNPANO
Khs
Esityslistan asia Kj/7
Kaupunginhallitus päätti,
että kaupunginvaltuuston 23.4.2008 pitämän kokouksen päätösluettelo on toimitettava kaikille kaupungin lauta- ja johtokunnille sekä virastoille ja laitoksille tiedoksi kuin myös
että edellä mainittuun päätösluetteloon sisältyvät kaupunginvaltuuston päätökset saadaan pöytäkirjan tarkastamisen jälkeen mahdollisista valituksista huolimatta panna täytäntöön seuraavasti:
Asia Toimenpide
Kaupunginjohtajan toimiala
1, 2, 4 Ei toimenpidettä.
3 Kaupunginhallitus päätti kehottaa sosiaalivirastoa toimittamaan talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavat tiedot.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Merja Korpelalle ja Santeri Kyröhongalle.
Pöytäkirjanote sosiaalilautakunnan toiselle aikuisjaostolle, sosiaalivirastolle, hallintokeskukselle (Seija Kauppinen) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin (Tuija Honkaheimo).
10, 11 Aloitteet kaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Rakennus- ja
ympäristötointa johtavan apulaiskaupungin-
johtajan toimiala
12–16 Aloitteet rakennus- ja ympäristötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Sosiaali- ja
terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan
toimiala
17 Aloite sosiaali- ja terveystointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Sivistys- ja
henkilöstötointa johtavan apulaiskaupungin-
johtajan toimiala
5 Kaupunginhallitus päätti kehottaa hallintokeskusta sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluita huolehtimaan luottamushenkilörekisterin ylläpitoa varten tarvittavien tietojen hankkimisesta.
Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Helsingin käräjäoikeudelle, Mikko Pantzarille, erikoissairaanhoitaja–kätilö Marjaana Palménille ja Marguerite Perret´lle.
Pöytäkirjanote hallintokeskukselle (Seija Kauppinen) sekä talous- ja suunnittelukeskuksen taloushallintopalveluihin (Tuija Honkaheimo).
6 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Helsingin kaupungin leski- ja orpoeläkekassalle.
Pöytäkirjanote henkilöstökeskukselle sekä talous- ja suunnittelukeskukselle.
18–22 Aloitteet sivistys- ja henkilöstötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtavan apulais-
kaupunginjohtajan
toimiala
7 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, ympäristölautakunnalle, rakennuslautakunnalle, Helsingin Vedelle, Helsingin Energialle ja Helen Sähköverkko Oy:lle.
Toivomusponsi kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
8 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, rakennuslautakunnalle, kiinteistövirastolle ja rakennusvirastolle.
9 Kaupunginvaltuuston pöytäkirjanote Uudenmaan ympäristökeskukselle.
Pöytäkirjanote kaupunkisuunnittelulautakunnalle, yleisten töiden lautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, rakennuslautakunnalle, ympäristökeskukselle, Helsingin Energialle, Helen Sähköverkko Oy:lle ja Helsingin Vedelle.
23 Aloite kaupunkisuunnittelu- ja kiinteistötointa johtavan apulaiskaupunginjohtajan valmisteltavaksi.
Lisätiedot:
Teppo Tiina, vs. projektipäällikkö, puhelin 310 36018
LIITE |
Päätöksen perustelut |
618 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/8
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 17 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
Khn puheenjohtaja 21.4.2008
satamalautakunta 22.4.2008
tarkastuslautakunta yleishallinnon osalta 23.4.2008
tekninen lautakunta 22.4.2008
apulaiskaupunginjohtajat
-
rakennus- ja
ympäristötointa johtava
-
sosiaali- ja
terveystointa johtava
-
sivistys- ja
henkilöstötointa johtava
-
kaupunkisuunnittelu-
ja kiinteistötointa johtava
hallintokeskus
-
hallintojohtaja
-
hallintopalvelujen
osastopäällikkö
-
kansainvälisen
toiminnan päällikkö
-
kaupunginlakimies
-
turvallisuus- ja
valmiusosaston osastopäällikkö
-
viestintäpäällikkö
talous- ja suunnittelukeskus
-
rahoitusjohtaja
-
talousarviopäällikkö
-
kehittämispäällikkö
-
sisäisen
tarkastuksen päällikkö
-
tietotekniikkapäällikkö
-
kaupunginkamreeri
-
taloushallintopäällikkö
-
elinkeinojohtaja
-
elinkeinopäällikkö
-
matkailupäällikkö
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
619 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kj/9
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten viikolla 17 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
kaupunginjohtaja
- johtajiston asiat
- virkamatka-asiat
- vieraanvaraisuus- ja edustusasiat
- valtionapuasiat
- muut asiat
Ilmoitus asianomaisille lauta- ja johtokunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
620 §
EI JULKISUUTEEN ENNEN 12.6.2008: KULTAISEN HELSINKI-MITALIN MYÖNTÄMINEN ERÄILLE HENKILÖILLE, JOIDEN ON KATSOTTAVA TOIMINNALLAAN ANSAITSEVAN KAUPUNGIN TUNNUSTUSTA
Khs 2007-2276
Kaupunginhallitus päätti myöntää kultaisen Helsinki-mitalin tämän asian liitteessä mainituille henkilöille, joiden on katsottava toiminnallaan ansaitsevan kaupungin tunnustusta.
Kirjeet nro mainituille henkilöille sekä pöytäkirjanote hallintokeskukselle.
Lisätiedot:
Ratasvuori Eila, hallintojohtaja, puhelin 310 36060
LIITE |
Liite 1 (Ei julkisuuteen ennen 12.6.2008) |
621 §
LAUSUNTO YMPÄRISTÖMINISTERIÖLLE YMPÄRISTÖLUPAJÄRJESTELMÄN JA -HALLINNON TEHOSTAMISEKSI SEKÄ LUPAKÄYTÄNTÖJEN YHDENMUKAISTAMISEKSI PERUSTETUN HANKKEEN OSAPROJEKTIEN I JA III LOPPURAPORTEISTA
Khs 2008-371
Esityslistan asia Ryj/1
Kaupunginhallitus
päätti lähettää ympäristöministeriölle ympäristölupajärjestelmän ja -hallinnon
tehostamiseksi sekä lupakäytäntöjen yhdenmukaistamiseksi perustetun hankkeen
osaprojektien I ja III loppuraporteista seuraavan lausunnon:
Kaupunginhallitus katsoo, että ympäristölupahallinnon ja ympäristölupien käsittelyn tehostaminen ja yksinkertaistaminen on etenkin toiminnanharjoittajan, mutta myös ympäristölupaviranomaisen toimintaedellytysten vuoksi erittäin kannatettavaa ja varmasti tarpeen myös toiminnan tehostamisen kannalta. Läpimenevä tavoite kaikissa kolmessa osaprojektissa tulee kuitenkin olla ympäristön tilan paraneminen ja ympäristön pilaantumisen ehkäisyn tason paraneminen.
Hankkeen jatkovalmisteluprojektien (I-III) loppuraporteissa esitetyillä tavoilla on kiireellinen tehtävä. Näistä luvan hakijan kannalta luvan hakemista, käsittelyä ja päätöksen antamista koskevia menettelyjä tukevan sähköisen järjestelmän teknisen ratkaisun sekä sisällön kehittäminen ja käyttöönotto on kaikkein tärkein tavoite. Järjestelmän avulla on myös mahdollisuus rationalisoida toimintoja, yhtenäistää käytännöt ja järjestää lupahallinnon vaatima seuranta.
Yleistä Ympäristölupajärjestelmä ja -hallinto on tällä hetkellä jakautunut luvanhakijan (asiakkaan) kannalta kestämättömällä tavalla. Ympäristölupahallintoa on syytä tarkastella yhtenä kokonaisuutena. Lupahakemukset ja ilmoitukset voitaisiin käsitellä niissä viranomaisissa ja toimipisteissä, joissa se käytettävissä olevan asiantuntemuksen ja resurssien puitteissa on tarkoituksenmukaisinta.
Lupakynnyksen nostamisella, lupamenettelyjen keventämisellä ja normiohjauksen lisäämisellä pyritään kuntien ympäristönsuojelun ennakkovalvontatehtävien vähentämiseen. Jälkivalvontaan kohdistuvien vaikutusten arviointi etukäteen on kuitenkin mahdotonta. Kokonaisuudessaan ei voida olla varmoja siitä, millaisia muutoksia kuntien tehtävissä tapahtuu.
Keventämisprojekti (projekti I)
Lupakynnysten ja
toimivaltajaon tarkistaminen
Lupakynnysten määrittely poistaa tulkinnanvaraisuutta toimintojen lupavelvollisuuden arvioinnista. Joiltakin osin määritelmän tehdas tai laitos käyttäminen saattaa johtaa virheelliseen asetuksen soveltamiseen.
Valtion ja kuntien toimivaltajakoon ympäristölupien käsittelyssä ehdotetaan vain vähäisiä muutoksia. Tämä onkin perusteltua sen vuoksi, että kunnilla on hyvin erilaiset resurssit ja mahdollisuudet ympäristölupien käsittelyyn. Helsingin osalta muutokset koskisivat kunnan harjoittamia polttoaineteholtaan 5-50 MW:n energiatuotantolaitoksia, 5 000-10 000 tonnia vuodessa jätettä hyödyntäviä ja käsitteleviä toimintoja ja alle miljoona litraa olutta valmistavia panimoita, jotka siirtyisivät kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen toimivaltaan. Helsingin ympäristölautakunta on arvioinut, että muutokset lisäisivät vain vähän työmäärää ympäristökeskuksessa ja muutokset voitaisiin toteuttaa esitetyllä tavalla.
Projekti esittää ympäristönsuojelulain muuttamista siten, että rekisteröinti-ilmoitukset (nykyiset YSL 65 §:n mukaiset ilmoitukset) tehtäisiin suoraan kuntiin. Edellytyksenä olisi, että ympäristönsuojelun tietojärjestelmät olisivat yhteensopivat. Kun rekisteröintimenettelyä esitetään toisaalla laajennettavaksi merkittävästi nykyisestä normiohjauksen ohella, kaupunginhallitus katsoo, että tällä hetkellä ei ole edellytyksiä luotettavasti arvioida muutoksen aiheuttamia vaikutuksia ja resurssitarvetta. Tietojärjestelmistä ja niiden yhteensovittamisesta kaupunginhallitus esittää näkemyksensä projekti III:n loppuraportin käsittelyn yhteydessä.
Normiohjaus ja
hallinnolliset menettelyt
Kaupunginhallitus katsoo, että normien laadinnalle esitetyt lähtökohdat on määritelty oikein. Normien antaminen on lähtökohta päätösten yhdenmukaistamisen edistämiseksi ja lupamenettelyjen jouduttamiseksi. Pienet energiatuotantoyksiköt ja polttoaineen jakeluasemat ovat sopivia toimialakohtaisten normien laadinnalle. Kaupunginhallitus kiinnittää kuitenkin huomiota siihen, että tekniikka saattaa kehittyä nopeastikin ja normi saattaa vanhentua tai jäädä joltakin osin epätarkaksi jo parin vuoden päästä. Normien muutostarpeiden seurantaan ja tarvittavien uudistusten tekemiseen tulisi varautua.
Edelleen kaupunginhallitus kannattaa normiohjauksen mahdollisuuksien selvittämistä projektin esittämille muille toimialoille.
Projekti esittää, että olemassa olevien ennakkovalvontamenettelyjen, lupamenettelyn, ilmoitusmenettelyn ja rekisteröintimenettelyn, lisäksi säädettäisiin lupamenettelyä keveämpi hyväksymismenettely. Kaupunginhallitus katsoo, että hyväksymismenettelyn ja lupamenettelyn väliset erot ovat lähinnä kuulemisajassa ja päätöksentekoon käytettävässä ajassa sekä valitusoikeudessa korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Kuulemisen vähimmäisajan lyhentäminen 30 päivästä 14 päivään nopeuttaisi ympäristölupahakemuksen käsittelyä. Norminanto tekisi puolestaan mahdolliseksi päätösten tekemisen korkeintaan kolmessa kuukaudessa. Norminanto, kuulemisajan lyhentäminen ja valitusluvanvaraisuus korkeimpaan hallinto-oikeuteen yhdessä tekisivät mahdolliseksi jouduttaa lupavalmistelua niin, että uutta hyväksymismenettelyä ei tarvitsisi luoda, vaan ympäristölupamenettelyllä päästäisiin haluttuihin tavoitteisiin. Hyväksymismenettelyyn oleellisesti liittyvä vakuusmenettely tekisi siitä myös hallinnollisesti raskaan.
Projektin esitys jätetoimintoihin liittyvien menettelyjen keventämiseen kuuluvista toiminnoista on oikeansuuntainen. Jätetoimintoja koskevaa menettelyjen keventämistä tulee tarkastella yhdessä muiden lupamenettelyn keventämiseen kuuluvien toimintojen kanssa.
Nykyisten ympäristölupavelvollisten toimintojen siirtämiseen rekisteröintimenettelyn piiriin kaupunginhallitus suhtautuu varauksellisesti muun muassa riittämättömän asianosaiskuulemisen ja valitusoikeuden puuttumisen vuoksi.
Parhaan käyttökelpoisen
tekniikan raportit
Projekti esittää, että kansallisten parhaan käyttökelpoisen tekniikan (BAT) selvitysten laatimista jatketaan tarpeen mukaan. Kaupunginhallitus katsoo, että BAT-dokumentteja on kaikesta huolimatta ollut riittämättömästi saatavilla. Siitä on osoituksena esimerkiksi ehdotettujen uusien toimialojen määrä, joille BAT-dokumentti tulisi laatia. Riittävä rahoitus näiden raporttien laadintaan tulisi turvata.
Valvonta
Lupakynnyksen nosto ja erityisesti rekisteröintimenettelyyn siirtyminen lisäisivät jälkivalvonnan tarvetta. Lisääntyneen valvonnan vaatimat voimavarat tulisi pystyä turvaamaan. Projekti esittääkin valvontasuunnitelmiin perustuvan valvonnan saattamista maksulliseksi. Maksu voitaisiin periä vain riskinarviointiin perustuvan valvontasuunnitelman mukaisesta valvonnasta ja maksun suuruus perustuisi valvontaan käytettyyn työmäärään. Muu kuin suunnitelman mukainen valvonta olisi maksutonta.
Ympäristönsuojelun riittävän tason turvaamiseksi kaupunginhallitus pitää suunnitelmallisen valvonnan ulottamista myös kunnan ympäristönsuojeluviranomaisten toimivaltaan kuuluviin kohteisiin tärkeänä. Valvonnan suunnittelu olisi kunnissa tehtävä yhtäläisten riskinarvioiden perusteella. Samalla valvontasuunnitelmiin perustuva valvonta olisi saatettava maksulliseksi ja maksutuotot tulisi voida ohjata niin, että valvontaresurssien riittävyys voitaisiin taata. Kaupunginhallitus toteaa, että Helsingin kaupungin ympäristönsuojelulain mukaiselle valvonnalle on laadittu valvontasuunnitelma vuodesta 2007 alkaen.
Täytäntöönpanon tuki
Kaupunginhallitus tukee projektin esitystä täytäntöönpanon tuen järjestämisestä (esitys 12.4) ja tähdentää riittävän ja oikea-aikaisen koulutuksen merkitystä sekä valtion että kuntien ympäristönsuojeluviranomaisille. Kaupunginhallitus katsoo, että lupaviranomaisten itsenäisyys on toissijaista verrattuna päätösten oikeellisuuteen ja yhdenmukaisuuteen, eikä se saa olla esteenä ympäristöministeriön ohjeistuksen lisäämiselle ympäristönsuojelulain soveltamisessa.
Rajapinnat muuhun
lainsäädäntöön
Polttonesteiden jakeluasemanormia laadittaessa on tullut esille tarpeita ympäristönsuojelulain ja kemikaalilainsäädännön mukaisen ennakkovalvonnan työnjaon kehittämiseksi. Kaupunginhallitus yhtyy projektin näkemykseen ja kannattaa lainsäädännön integraatiotyön jatkamista ainakin tältä osin.
Arviointi ja jatkotoimet
Helsingin ympäristölautakunta on kiinnostunut seuraamaan keventämistoimia ja niistä saatavia tuloksia Helsingin kaupungin ympäristötoimen toiminnan vaikuttavuuden ja tuottavuuden lisäämiseksi. Erityisesti arvioinnin kohteena on valvonnan painopisteen mahdollinen siirtyminen ennakkovalvonnasta jälkivalvontaan ja siitä aiheutuvat seuraukset lupavelvollisten toimintojen ympäristövaikutuksille.
Menettelyt-projekti (projekti III)
Menettelyt-projekti esittää edistyksellisen lupamenettelyä tukevan järjestelmän luomista. Keskeisenä osana sitä olisi niin sanottu ratkaisupankki. Kaupunginhallitus yhtyy projektin näkemykseen siitä, että lupamenettelyä tukevasta järjestelmästä tulee mahdollisimman nopeasti kehittää sekä valtion että kuntien ympäristölupaviranomaisille yksi yhteinen järjestelmä, jota ylläpidetään ja josta haetaan tietoa valtion ja kuntien omilla operatiivisilla järjestelmillä (esim. asiakas-, rekisteri-, paikkatietojärjestelmät).
Lähtökohtana ympäristönsuojelun tietojärjestelmien käytössä tulisi olla se, että kussakin viranomaisessa samoja tietoja syötetään tietojärjestelmiin vain kertaalleen. Jos valtionhallinnon aloitteesta ja toimesta halutaan esimerkiksi ympäristönsuojelulain 65 §:n mukaisten rekisteröinti-ilmoitusten käsittely siirtää kunnille, tulee valtionhallinnon lähtökohtaisesti huolehtia siitä, että rajapinnat kuntien ympäristönsuojelun tietojärjestelmien ja valtionhallinnon järjestelmien välillä toimivat. Toinen vaihtoehto on, että valtionhallinnon järjestelmiä muutetaan niin, että ne mahdollisimman laajasti voisivat palvella kuntien ympäristönsuojeluviranomaisten toimintaa. Kuntien kirjaamotoimintaa ja asiakirjatuotantoa lukuun ottamatta tämä lienee mahdollista.
Lopuksi Kaupunginhallitus toteaa, että projektien esittämiä toimenpide-ehdotuksia toteutettaessa tulee varmistua riittävien taloudellisten ym. resurssien saatavuudesta sekä ympäristöviranomaisten toimivallan selkeistä rajauksista.
Kaupunginhallitus pitää rekisteröintimenettelyyn siirtymistä ongelmallisena erityisesti alle 50 MW:n energiantuotantolaitosten kohdalla. Kaupunginhallitus katsoo, että rekisterimerkintöjen osalta toiminnanharjoittajan oikeussuojakeinot ovat riittämättömät ja, että rekisteröintimenettelyn suhdetta muutoksenhakumahdollisuuksiin tulisi edelleen selvittää.
Kaupunginhallitus toteaa, että ympäristölupien käsittelyn yksinkertaistuminen ei toteudu, mikäli olemassa olevien hallinnollisten menettelyjen lisäksi säädetään uusi hyväksymismenettely. Kaupunginhallitus katsookin, että uusien menettelyjen luomisen sijaan lupamenettelyä tulisi kehittää ja tehostaa.
Kirje ympäristöministeriölle ja pöytäkirjanote ympäristölautakunnalle, kiinteistölautakunnalle, tekniselle lautakunnalle, satamalautakunnalle ja yleisten töiden lautakunnalle.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 7 |
622 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Ryj/2
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien lautakuntien tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
yleisten töiden lautakunta 24.4.2008
ympäristölautakunta 22.4.2008
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille.
Lisätiedot:
Saarinen Erja, apulaiskaupunginsihteeri, puhelin 310 36102
LIITE |
Päätöksen perustelut |
623 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Stj/2
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota sosiaalilautakunnan 22.4.2008 tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen.
Ilmoitus sosiaalilautakunnalle.
Lisätiedot:
Hari Olli, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36048
LIITE |
Päätöksen perustelut |
624 §
PELAAJAN PALKITSEMINEN KANADASSA JÄRJESTETTYJEN NAISTEN JÄÄKIEKON MAAILMANMESTARUUSKILPAILUJEN PRONSSIMITALISTA
Khs 2008-1069
Esityslistan asia Sj/1
Kaupunginhallitus päätti myöntää Anne Helinille 1 400 euron suuruisen tunnustuspalkinnon eli stipendin Kanadassa naisten jääkiekon MM-kilpailuissa 2008 saavutetusta pronssimitalista.
Tunnustuspalkinto maksetaan kaupunginhallituksen käyttövaroista, talousarviokohta 1040201.
Pöytäkirjanote liikuntavirastolle asianomaiselle tiedottamista varten sekä hallintokeskukselle.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
625 §
MUSIIKIN ESITTÄMISTÄ KOSKEVAN YLEISSOPIMUKSEN JATKAMINEN
Khs 2008-966
Esityslistan asia Sj/2
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä sen, että Säveltäjäin Tekijänoikeustoimisto Teosto ry:n ja kaupungin kesken tehdyn, musiikin esittämistä koskevan yleissopimuksen mukaiset korvaukset ovat asukasta kohden 8,87 senttiä vuonna 2008 ja 9,23 senttiä vuonna 2009 Teosto ry:n ja Suomen Kuntaliitto ry:n 6.3.2008 tekemän suositussopimuksen mukaisesti.
Pöytäkirjanote Suomen Kuntaliitolle ja esityslistan liitteineen hallintokeskuksen oikeuspalveluille sekä talous- ja suunnittelukeskuksen varainhallinnalle, hallintokeskuksen tiedotustoimistolle sekä lisäksi kaikille kaupungin muille virastoille ja laitoksille.
Lisätiedot:
Niippa Raimo, ma. kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
626 §
AMMATTIOPISTOSTRATEGIAN TOTEUTTAMINEN HELSINGIN KAUPUNGIN OPETUSTOIMESSA
Khs 2008-1081
Esityslistan asia Sj/4
Kaupunginhallitus päätti antaa opetusministeriölle opetuslautakunnan lausunnon mukaisen vastauksen.
Kirje opetusministeriölle sekä pöytäkirjanote opetuslautakunnalle.
Lisätiedot:
Niippa Raimo, ma. kaupunginsihteeri, puhelin 310 36683
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
627 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Sj/5
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
liikuntalautakunta |
22.4.2008 |
nuorisolautakunta |
24.4.2008 |
|
|
eläintarhan johtaja |
14.4.2008 |
henkilöstökeskus |
|
- henkilöstöjohtaja |
16. ja 25.4.2008 |
- osastopäällikkö (henkilöstöpolitiikka) |
17. ja 18.4.2008 |
- osastopäällikkö (henkilöstön liikkuvuus) |
21. ja 23.4.2008 |
- osastopäällikkö (maahanmuutto) |
22.4.2008 |
museonjohtaja |
22.4.2008 |
taidemuseon johtaja |
22. ja 23.4.2008 |
tietokeskus |
|
- johtaja |
14.4.2008 |
Ilmoitus asianomaisille toimielimille ja viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Mickwitz Leena, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36054
LIITE |
Päätöksen perustelut |
628 §
HELSINGIN AMMATTIKORKEAKOULUN PÄÄRAKENNUKSEN IKKUNOIDEN KUNNOSTUKSEN JA VESIKATON HUOLTOMAALAUKSEN HANKESUUNNITELMAN HYVÄKSYMINEN
Khs 2008-598
Esityslistan asia Kaj/1
Kaupunginhallitus päätti hyväksyä Helsingin ammattikorkeakoulun päärakennuksen ikkunoiden kunnostuksen ja vesikaton huoltomaalauksen 11.2.2008 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen arvonlisäverollinen enimmäishinta on 1 090 000 euroa (veroton hinta 895 000 euroa) hintatasossa 12/2007.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle, talous- ja suunnittelukeskukselle ja ammattikorkeakoululle.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liitteet 2 - 3 |
629 §
ETUOSTO-OIKEUDEN KÄYTTÄMÄTTÄ JÄTTÄMINEN KIINTEISTÖ OY LIIKEPRIMON SEKÄ SUOMEN OSATONTTI KY:N VÄLISESSÄ KIINTEISTÖKAUPASSA
Khs 2008-845
Esityslistan asia Kaj/2
Kaupunginhallitus päätti, että kaupunki ei käytä etuosto-oikeuttaan 20.2.2008 tehdyssä kiinteistökaupassa, jossa Kiinteistö Oy Liikeprimo on myynyt Helsingin kaupungin 38. kaupunginosan (Malmi, Ala-Malmi) korttelin nro 38091 tontit nro 7 ja 13 sekä määräalat korttelin nro 38091 tonteista nro 3 ja 2 sekä korttelin nro 38273 tontin nro 1 (nykyinen tontti nro 3) Suomen Osatontti Ky:lle.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle ja Suomen Osatontti Ky:lle.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
630 §
ETUOSTO-OIKEUDEN KÄYTTÄMÄTTÄ JÄTTÄMINEN XXXXXXXXX XXXXXX JA XXXX XXXXXX KUOLINPESIEN SEKÄ XXXX XXXXXX JA XXXX XXXXXXXX VÄLISESSÄ KIINTEISTÖKAUPASSA
Khs 2008-846
Esityslistan asia Kaj/3
Kaupunginhallitus päätti, että kaupunki ei käytä etuosto-oikeuttaan 7.3.2008 tehdyssä kiinteistökaupassa, jossa Xxxxxxxxx Xxxxx jaXxxx Xxxxx kuolinpesät ovat myyneet määräalan rakennuksineen Helsingin kaupungin Mellunkylän kylän tilasta Borgs RN:o 1:628 Xxxx Xxxxxxx ja Xxx Xxxxxxxx.
Pöytäkirjanote kiinteistölautakunnalle ja määräalan ostajille.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITTEET |
Liite 1 |
Päätöksen perustelut |
|
Liite 2 |
Liite 2 |
631 §
KAUPUNGIN HALLINTOELINTEN PÄÄTÖSTEN SEURAAMINEN
Khs
Esityslistan asia Kaj/4
Kaupunginhallitus päätti, ettei se ota seuraavien viranomaisten tekemiä päätöksiä käsiteltäväkseen:
asuntolautakunta |
22.4.2008 |
asuntotuotantotoimisto |
17.4., 22.4. ja 23.4.2008 |
Ilmoitus asianomaisille lautakunnille sekä viranhaltijoille.
Lisätiedot:
Venesmaa Riitta, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36028
LIITE |
Päätöksen perustelut |
632 §
STRATEGIAKOKOUSASIA: PÄÄKAUPUNKISEUDUN KAUPUNKIEN YHTEISTYÖSOPIMUKSEN TOIMEENPANON TILANNEKATSAUS
Khs 2008-154
Esityslistan asia Kj/4
Kaupunginhallitus päätti merkitä saadun selvityksen tiedoksi.
Lisätiedot:
Pajunen Jussi, kaupunginjohtaja, puhelin 310 36000
Vallittu Anja, kaupunginsihteeri, puhelin 310 36046
LIITE |
Päätöksen perustelut |
633 §
STRATEGIAKOKOUSASIA: PASILAN ALUERAKENTAMISPROJEKTIA KOSKEVA TILANNEKATSAUS
Khs 2008-154
Esityslistan asia Kj/3
Kaupunginhallitus päätti merkitä saadun selvityksen tiedoksi.
Lisätiedot:
Puumalainen Niina, projektinjohtaja, puhelin 310 25475
Timo Lepistö, projektipäällikkö, puhelin 310 37232
LIITE |
Päätöksen perustelut |
634 §
STRATEGIAKOKOUSASIA: VANHUSTEN PALVELUJEN TUOTTAMINEN
Khs 2008-154
Esityslistan asia Stj/1
Kaupunginhallitus päätti merkitä saadun selvityksen tiedoksi.
Lisätiedot:
Kokkonen Paula, apulaiskaupunginjohtaja, puhelin 310 36040
Toivola Matti, toimitusjohtaja, puhelin 310 42215
Voutilainen Paavo, sosiaalijohtaja, puhelin 310 43211
LIITE |
Päätöksen perustelut |
635 §
STRATEGIAKOKOUSASIA: HENKILÖSTÖSTRATEGIAN SEURANTA
Khs 2005-2322
Esityslistan asia Sj/3
Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle viikoksi.
Lisätiedot:
Peltonen Raija, osastopäällikkö, puhelin 310 37961
Tulensalo Hannu, henkilöstöjohtaja, puhelin 310 37959
LIITE |
Päätöksen perustelut |
HELSINGIN KAUPUNGINHALLITUS
Suvi Rihtniemi |
Reijo Forssander |
puheenjohtaja |
pöytäkirjanpitäjä |
Pöytäkirja tarkastettu
Sanna Hellström |
Osku Pajamäki |
Pöytäkirja pidetty yleisesti nähtävänä hallintokeskuksessa 7.5.2008 ja asianosaista koskevat päätökset on annettu postin kuljetettavaksi seuraavana arkityöpäivänä pöytäkirjan nähtävänäpitämisestä todistaa
Reijo Forssander
vs. hallintosihteeri
MUUTOKSENHAKUOHJEET
1 |
|||
|
|
||
|
Pöytäkirjan
liitteet |
||
|
|
|
|
|
|
Pöytäkirjan liitteet on tilattavissa hallintokeskuksen kirjaamosta, jonka yhteystiedot ja aukioloaika on mainittu kohdassa ‘Oikaisuvaatimuksen toimittaminen’. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusoikeus |
||
|
|
|
|
|
|
Päätökseen tyytymätön voi tehdä oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla. Oikaisuvaatimusta ei saa tehdä päätöksistä, jotka koskevat |
|
|
|
|
|
|
– |
valmistelua tai täytäntöönpanoa (Kuntalaki 91 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 612-614, 617-619, 621-623, 626-627 ja 631-635 §:t |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan etuosto-oikeuden käyttämistä (Etuostolaki 22 §) |
|
|
|
|
|
|
|
pöytäkirjan 629-630 §:t |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä |
||
|
|
|
|
|
– |
se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen), sekä |
|
|
|
|
|
|
– |
kunnan jäsen. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusviranomainen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus tehdään Helsingin kaupunginhallitukselle. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimusaika |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä neljäntoista (14) päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi. Tiedoksisaantipäivää tai nähtävilleasettamispäivää ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa oikaisuvaatimuksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. |
||
|
|
||
|
Oikaisuvaatimuksen
sisältö |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksessa, joka on osoitettava kaupunginhallitukselle, on ilmoitettava |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
muutoksenhakijan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja muut yhteystiedot, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa |
|
|
|
|
|
|
– |
jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. |
|
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
muoto |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisesti. Oikaisuvaatimuksen voi toimittaa myös faksina tai sähköpostina. Kirjallinen oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen allekirjoitettava. Viranomaiselle saapunutta sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä. |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimuksen
toimittaminen |
||
|
|
|
|
|
Oikaisuvaatimus on toimitettava oikaisuvaatimusajan kuluessa osoitteella: Helsingin kaupunginhallitus PL 1 Käyntiosoite: Pohjoisesplanadi 11 – 13 00099 HELSINGIN KAUPUNKI Kirjaamon puhelinnumero on (09) 310 13700. Faksinumero on (09) 655 783 ja sähköpostiosoite: hallintokeskus@hel.fi. Hallintokeskuksen aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15 – 16.00. Oikaisuvaatimuksen voi lähettää postitse, lähetin välityksellä tai sähköisesti. Postiin oikaisuvaatimus on jätettävä niin ajoissa, että se ehtii perille oikaisuvaatimusajan viimeisenä päivänä ennen hallintokeskuksen aukioloajan päättymistä. Sähköinen viesti katsotaan saapuneeksi viranomaiselle silloin, kun se on viranomaisen käytettävissä vastaanottolaitteessa tai tietojärjestelmässä siten, että viestiä voidaan käsitellä. Oikaisuvaatimus toimitetaan aina omalla vastuulla. |
||
|
|
||
2 |
|||
|
|
|
|
|
Etuosto-oikeuden käyttäminen |
||
|
|
|
|
|
|
Valitusoikeus, valitusviranomainen ja valitusaika Kunnan etuosto-oikeuden käyttämistä myytyyn kiinteistöön koskevaan päätökseen saa hakea muutosta kirjallisella valituksella |
|
|
|
|
|
|
– |
ostaja ja etuostolain 6 §:ssä tarkoitetuissa tapauksissa myyjä. |
|
|
|
|
|
|
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle. Valituskirjelmä on toimitettava Helsingin hallinto-oikeudelle kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa päätöksen todisteellisesta tiedoksisaannista. Päätöksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon sinä päivänä, jona asiakirja on luovutettu asianomaiselle tai hänen lähetilleen tahi esitetty asianomaiselle. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianomaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana. Helsingin hallinto-oikeuden yhteystiedot: Ratapihantie 9, PL 120 00521 HELSINKI Puhelin: 010 36 42000 Faksinumero: 010 36 42079 Sähköposti: helsinki.hao@om.fi Milloin kunta on päättänyt, ettei se käytä etuosto-oikeutta, ei päätökseen saa hakea muutosta valittamalla. |
||
|
|
||
|
Yhteiset määräykset muutoksenhausta |
||
|
|
|
|
|
|
Valitusajan laskeminen Tiedoksisaantipäivää, nähtävilleasettamispäivää tai sitä päivää, jolloin päätös on julkipanon jälkeen annettu ei lueta määräaikaan. Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä tai muu sellainen päivä, jolloin virastoissa ei työskennellä, saa valituksen toimittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen. Valituskirjelmän sisältö Valituskirjelmässä, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava |
|
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta |
|
|
|
|
|
|
– |
miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi |
|
|
|
|
|
|
– |
perusteet, joilla muutosta vaaditaan |
|
|
|
|
|
|
– |
valittajan nimi ja kotikunta |
|
|
|
|
|
|
– |
postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa. |
|
|
|
|
|
|
Valituskirja on valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen omakätisesti allekirjoitettava. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on muu henkilö, valituskirjelmässä on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta. Valituskirjelmään on liitettävä |
||
|
|
|
|
|
– |
päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä |
|
|
|
|
|
|
– |
todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta, sekä |
|
|
– |
asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle. |
|
|
|
|
ANVISNINGAR OM
SÖKANDE AV ÄNDRING
1 |
||||
|
|
|||
|
Bilagor till
protokollet |
|||
|
|
|
||
|
|
Bilagorna
till protokollet kan beställas på förvaltningscentralens registratorskontor.
Kontaktinformation och öppettiderna är angivna under punkten ”Inlämnande av
rättelseyrkande”. |
||
|
|
|
||
|
Rätt att
framställa rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
|
Den som är
missnöjd med ett beslut kan framställa ett rättelseyrkande. Ändring i beslutet
får inte sökas genom besvär. Rättelse får
inte yrkas i beslut som gäller: |
||
|
|
|
||
|
– |
beredning
eller verkställighet (91 § i kommunallagen) |
||
|
|
|
||
|
|
612-614, 617-619, 621-623, 626-627 och 631-635 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
– |
utnyttjande
av kommunens förköpsrätt (22 § i förköpslagen) |
||
|
|
|
||
|
|
629-630 § i protokollet |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkande får framställas |
|||
|
|
|
||
|
– |
av den som
ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av
beslutet (part) |
||
|
|
|
||
|
– |
av kommunmedlemmarna. |
||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandemyndighet |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkande
framställs hos Helsingfors stadsstyrelse. |
|||
|
|
|||
|
Rättelseyrkandetid
|
|||
|
|
|||
|
Ett rättelseyrkande skall framställas inom fjorton (14) dagar från
delfåendet av beslutet. En part anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes,
om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet när protokollet har lagts
fram offentligt. Dagen för
delfåendet eller den dag då protokollet har lagts fram räknas inte in i den
bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en
annan sådan dag då ämbetsverken är stängda, får rättelseyrkandet inlämnas
första vardagen därefter. |
|||
|
|
|||
|
Innehåll i
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
I
rättelseyrkandet, som skall riktas till stadsstyrelsen, skall uppges |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka delar
ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
postadress
och annan kontaktinformation för meddelanden i saken till ändringssökanden |
||
|
|
|
||
|
– |
om ändringssökandens
talan förs av en laglig företrädare eller ett ombud eller om rättelseyrkandet
har upprättats av någon annan, också hans namn och hemkommun. |
||
|
|
|
||
|
Formen för
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall göras skriftligt. Rättelseyrkandet kan också
skickas per telefax eller e-post. Rättelseyrkandet skall undertecknas av ändringssökanden, den lagliga
företrädaren eller ombudet. Ett
elektroniskt dokument som kommit till myndigheten behöver inte kompletteras
med en underskrift, om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och det
inte är skäl att misstänka dokumentets äkthet eller intakthet. |
|||
|
|
|
||
|
Inlämnande av
rättelseyrkande |
|||
|
|
|
||
|
Rättelseyrkandet skall innan rättelseyrkandetiden utgår inlämnas till Helsingfors stadsstyrelse PB 1 Besöksadress: Norra esplanaden 11–13 00099 HELSINGFORS STAD Telefonnumret till registratorskontoret är (09) 310 13700. Telefaxnumret är (09) 655 783 och e-postadressen är: hallintokeskus@hel.fi. Förvaltningscentralen är öppen måndag–fredag kl. 8.15–16.00. Rättelseyrkandet kan skickas per post, genom bud eller elektroniskt. Till posten skall rättelseyrkandet lämnas i så god tid att det hinner
fram sista dagen av rättelseyrkandetiden före utgången av förvaltnings-centralens
öppettid. Ett elektroniskt meddelande anses ha inkommit till myndigheten då det är
tillgängligt i myndighetens mottagningsapparat eller datasystem så att
meddelandet kan behandlas. Ett
rättelseyrkande skickas alltid på eget ansvar. |
|||
|
|
|||
2 |
||||
|
|
|
||
|
Utnyttjande av förköpsrätt |
|||
|
|
|
|
|
|
|
Besvärsrätt,
besvärsmyndighet och besvärstid Ändring i ett
beslut som gäller utnyttjande av kommunens förköpsrätt till en såld fastighet
får sökas genom skriftliga besvär |
||
|
|
|
|
|
|
|
– |
av köparen
och i de fall som avses i 6 § i förköpslagen av säljaren. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Besvär anförs
hos Helsingfors förvaltningsdomstol. Besvärsskriften skall inlämnas till
Helsingfors förvaltningsdomstol inom trettio (30) dagar efter att
vederbörande bevisligen fått del av beslutet. Vederbörande anses ha fått del
av beslutet den dag då handlingen överlämnats till honom eller hans bud eller
företetts honom. Vederbörande anses ha fått del av en per post mot mottagningsbevis
sänd handling vid den tid mottagningsbeviset utvisar. Kontaktinformation till Helsingfors förvaltningsdomstol: Bangårdsvägen 9, PB 120 00521 HELSINGFORS Telefon: 010 36 42000 Telefax: 010 36 42079 E-post: helsinki.hao@om.fi Om kommunen
har beslutat att den inte utnyttjar sin förköpsrätt, får ändring i beslutet
inte sökas genom besvär. |
||
|
|
|
|
|
|
Gemensamma bestämmelser om sökande av ändring |
|||
|
|
|
||
|
|
Uträkning av
besvärstiden Dagen för delfåendet, den dag då protokollet lagts fram eller den dag då
beslutet meddelats efter anslag räknas inte in i den bestämda tiden. Om
sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag eller en annan sådan dag då
ämbetsverken är stängda, får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen
därefter. Innehåll i besvärsskriften I
besvärsskriften, som skall riktas till besvärsmyndigheten, skall uppges |
||
|
|
|||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks |
||
|
|
|
||
|
– |
till vilka
delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
de grunder på
vilka ändring yrkas |
||
|
|
|
||
|
– |
ändringssökandens namn och hemkommun |
||
|
|
|
||
|
– |
den
postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan
tillställas ändringssökanden. |
||
|
|
|
||
|
Besvärsskriften
skall egenhändigt undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren
eller ombudet. Om ändringssökandens talan förs av en laglig företrädare eller
ett ombud eller om besvärsskriften har upprättats av någon annan, skall också
hans namn och hemkommun uppges i besvärsskriften. Till besvärsskriften skall fogas |
|||
|
|
|
||
|
– |
det beslut i
vilket ändring söks, i original eller kopia |
||
|
|
|
||
|
– |
ett intyg
över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när
besvärstiden har börjat |
||
|
|
|
||
|
– |
de handlingar
som ändringssökanden åberopar, om dessa inte redan tidigare har tillställts
myndigheten. |
||
|
|
|
||
|
|
|
|
|